Mikä auto minulle?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 046
Niin no, epäilen ettei kukaan lähde katsomaan alta kympin vehkeitä +300km päästä, puhumattakaan että tarjoaa stadilaiselle vähän ajettua Nissania Sodankylästä. :hmm:
Kyllä mä olen noita muutaman tonnin rutkuja käynyt kattomassa +700km yhteen suuntaan matkojen päähän. Toki siinä Siperia opettaa ettei ole autokauppoihinkaan luottamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, "perus"autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ominaisuuksien ja hinnan puolesta en näkisi Focusta minään ongelmana.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
529
Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, perus autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ihan asiallinen perusautohan Focus on...
Isäni osti aikoinaan uuden Focuksen ja ehti olla sen 7v kun vaihtoi sen pois... Sanoi että ei enää ikinä koske Fordeihin :D Tiedä sitten kävikö paska tuuri vai mitä, mutta jokin melkein 5000€ remontti siihen tuli.

Itsehän en koske muihin kuin korealaisiin ja japanilaisiin autoihin :rofl:
1611581530664.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Noissa taitaa olla järjestäen vielä 5 vuoden takuukin, parhaimmissa 150 tkm asti. Joka tapauksessa iso kasa takuullisia hyvin reilusti alle 100 tkm ajettuja läjäpäin myynnissä. Ulkoisesti ja speksien puolesta ei pitäisi olla vikaa, automaatin kulutus ehkä vähän isohko. Mut joka tapauksessa hämmentävä määrä niitä on tarjolla. Missä vika, joka ajaa pistämään vaihtoon 1-2 vuoden omistuksen jälkeen?
 

ykii

Lizard of Oz
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
676
300c:stä aikanaan eräs automyyjä totesi että melkoinen amerikan lada. Sisusta sitä kaikista halvinta kovaa ämpärimuovia täynnä ja hieman merkkihuollon juttuja kuullut niin ei todellakaan ole mikään vähävikaisin peli.
Joskus bensa v6 mallilla jouduin pätkän ajamaan ja ei kyllä tippaakaan herättänyt omistushaluja :beye:
Mulla oli tällainen amerikan road tripillä vuokra-autona. Tarkemmin Chrysler 300S V8. Hieno kokemus, ei todellakaan laaduttoman tuntuinen missään mielessä. Kilsoja kertyi n. 2000.

Nämä taitaa olla kiven alla Suomessa, mutta kelpais...

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, "perus"autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ominaisuuksien ja hinnan puolesta en näkisi Focusta minään ongelmana.
257kpl ajamattomia. Se jo vähän hämää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Ok, tuo jo puolittaa määrän. Mutta taitaa olla Ford-myyjillä pienoinen ongelma, jos noin paljon ajamattomia Suomeen rekisteröityjä on kaupan. Vai listaako nuo idiootit maahantuojan listauksen moneen kertaan omalla kate-% varustetulla hinnalla :D

e: On noita kyllä siltikin paljon. Tai sitten olen pihalla siitä miten suosittu auto Focus oikeasti on.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
e: On noita kyllä siltikin paljon. Tai sitten olen pihalla siitä miten suosittu auto Focus oikeasti on.
Oli se ainakin syksyyn saakka viime vuoden viidenneksi suosituin automalli. Loppuvuodesta ei ole tainnut vielä tullut tilastoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Oli se ainakin syksyyn saakka viime vuoden viidenneksi suosituin automalli. Loppuvuodesta ei ole tainnut vielä tullut tilastoja.
No tämä kyllä selittääkin homman. Jos seitsemässä kuukaudessa rekisteröidään reilu 1500 uutta autoa, niin tuleehan niitä sitten vaihtoonkin paljon. Ja tuo ajamattomien myynnissä oleva määrä ei loppujen lopuksi ole kuin parin kuukauden saldo. Näköjään tullut tilastoharhaa itselle, kun pääosin vähemmän suosittuja malleja/merkkejä olen katsellut vuosien saatossa.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Vaimon sisko kyseli vinkkejä spekseillä:
- 10-12k€
- 2012 tai uudempi
- ei hirveästi kilsoja eli kai joku 100tkm maks?
- bensa
- automaatti (ehdoton)
- tilaa ei sinänsä tarvita mutta koira pitäisi saada ängettyä johonkin eli varmaan hatchback tai farkku

Ei ole oikein mitään ajatusta. Toi automaatti vaatimus tekee tuosta vaikean.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Ei ole oikein mitään ajatusta. Toi automaatti vaatimus tekee tuosta vaikean.
Eikö tuohon nyt mene sama kuin edelliselle arpojallekin. Hybridi-Auris. Tosin saattaa olla hankala saada noin vähiä kilometrejä ihan mahtumaan hintahaarukkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Vaimon sisko kyseli vinkkejä spekseillä:
- 10-12k€
- 2012 tai uudempi
- ei hirveästi kilsoja eli kai joku 100tkm maks?
- bensa
- automaatti (ehdoton)
- tilaa ei sinänsä tarvita mutta koira pitäisi saada ängettyä johonkin eli varmaan hatchback tai farkku

Ei ole oikein mitään ajatusta. Toi automaatti vaatimus tekee tuosta vaikean.
Tuosta vaan valitsemaan sopivaa. Noilla ehdoilla vähän enemmän ajettuja tosiaan löytyy tai vuoden vanhempia.

 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Rellun Meganea 1,4T.
Valikoimaa riittää.
Ja jos pienempi käy, Clio ST.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, "perus"autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ominaisuuksien ja hinnan puolesta en näkisi Focusta minään ongelmana.
Halvimmat uuden kopan Focukset näköjään 2018 ja 100hv. 125hv olisi edes vähän pirteämpi.
2 vuotta vanhat alkaen 17 990€. Josta löytyy ratin ja tuulilasin lämmitys. Autokeskuksella on monta autoa myynnissä.

Huonommilla varusteilla 2019 farkku automaatti 18 850€. Melko sopiva hinta jo.

Uuden hinta olisi 26 600€.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
760
Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, "perus"autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ominaisuuksien ja hinnan puolesta en näkisi Focusta minään ongelmana.
Miksi autossa pitää olla tuulilasinlämmitin. Eihän lasia palele...
Mielestäni enemmin kannattaa ostaa auto, jonka lasi pysyy sulana ilman kyseistä varustetta. Sinä päivänä kun lämmitin hajoaa, niin lasi ei enää pysykkään sulana ja uusi lasi maksaa maltaita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Miksi autossa pitää olla tuulilasinlämmitin. Eihän lasia palele...
Mielestäni enemmin kannattaa ostaa auto, jonka lasi pysyy sulana ilman kyseistä varustetta. Sinä päivänä kun lämmitin hajoaa, niin lasi ei enää pysykkään sulana ja uusi lasi maksaa maltaita.
Ei se ole vaihtoehtoinen varuste sulanapysymiselle. Se on mukavuusvaruste. Lämmitin päälle ja lasi on minuutissa sula ilman raapimista. Tai jos lasi on huurtunut tai alkaa huurtumaan, niin lasinlämmityksellä se kirkastuu jopa sekunneissa vs minuuttien aikana hiljalleen puhalluksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Ei se ole vaihtoehtoinen varuste sulanapysymiselle. Se on mukavuusvaruste. Lämmitin päälle ja lasi on minuutissa sula ilman raapimista. Tai jos lasi on huurtunut tai alkaa huurtumaan, niin lasinlämmityksellä se kirkastuu jopa sekunneissa vs minuuttien aikana hiljalleen puhalluksella.
Lisäksi mukana on myös ratin lämmitin. Sekin on ihan hyvä varuste.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
760
Ei se ole vaihtoehtoinen varuste sulanapysymiselle. Se on mukavuusvaruste. Lämmitin päälle ja lasi on minuutissa sula ilman raapimista. Tai jos lasi on huurtunut tai alkaa huurtumaan, niin lasinlämmityksellä se kirkastuu jopa sekunneissa vs minuuttien aikana hiljalleen puhalluksella.
Sivulasit kun krapaa jäästä vapaaksi niin tällä välin etulasi on puhdas huurteesta kun laittaa huurteenpoiston päälle, näin ainakin kaikissa omistamissani kipoissa on ollut.
Lumen poistoon tuo lämmitin ei varmaan auta. Aikoinaanhan tuo lämmintin tuli Fordien laseihin juuri sen takia, että lasi ei pysynyt normaaleilla talvikekeillä auki ajon aikana (tämä siis Esson baarin juttuja).
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Ei se ole vaihtoehtoinen varuste sulanapysymiselle. Se on mukavuusvaruste. Lämmitin päälle ja lasi on minuutissa sula ilman raapimista. Tai jos lasi on huurtunut tai alkaa huurtumaan, niin lasinlämmityksellä se kirkastuu jopa sekunneissa vs minuuttien aikana hiljalleen puhalluksella.
Lasinlämmitin on kiva lisävaruste, jos ei välitä niistä langoista lasin sisällä. Henkilökohtaisesti ne tuppaavat häiritsemään enemmän kuin tuovat talvisin mukavuutta. Nykyisessä autossa ei sähkölämmitteistä lasia ole, enkä ole moista kaivannutkaan, mutta kokemusta sellaisesta silti on.

Sivulasit kun krapaa jäästä vapaaksi niin tällä välin etulasi on puhdas huurteesta kun laittaa huurteenpoiston päälle, näin ainakin kaikissa omistamissani kipoissa on ollut.
Lumen poistoon tuo lämmitin ei varmaan auta. Aikoinaanhan tuo lämmintin tuli Fordien laseihin juuri sen takia, että lasi ei pysynyt normaaleilla talvikekeillä auki ajon aikana (tämä siis Esson baarin juttuja).
Aktiivisella perheellisellä auto on täynnä lumisia ja märkiä ties minkä lajin varusteita, joten lasit huurtuvat helposti vähän paremmissakin autoissa. Puhaltimella tilanne toki korjaantuu, mutta lasinlämmittimen kanssa puhallinta ei ole pakko pitää täysillä. Ei se ihan tarpeeton mukavuusvaruste ole, mutta tosiaan tuo aiemmin mainittu lievä näköhaitta on syytä huomioida.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Lasinlämmitin on kiva lisävaruste, jos ei välitä niistä langoista lasin sisällä. Henkilökohtaisesti ne tuppaavat häiritsemään enemmän kuin tuovat talvisin mukavuutta. Nykyisessä autossa ei sähkölämmitteistä lasia ole, enkä ole moista kaivannutkaan, mutta kokemusta sellaisesta silti on.


Aktiivisella perheellisellä auto on täynnä lumisia ja märkiä ties minkä lajin varusteita, joten lasit huurtuvat helposti vähän paremmissakin autoissa. Puhaltimella tilanne toki korjaantuu, mutta lasinlämmittimen kanssa puhallinta ei ole pakko pitää täysillä. Ei se ihan tarpeeton mukavuusvaruste ole, mutta tosiaan tuo aiemmin mainittu lievä näköhaitta on syytä huomioida.
Mä kattomassa jotain puolen millin lankoja ja häriintymässä niistä :facepalm:

Puhallinta on ihan turha huudattaa jos sieltä ei tule lämmintä ja kuivaa ilmaa. Lasilämmityksellä lasi aukeaa heti vaikka kylmä auto muuten.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mä kattomassa jotain puolen millin lankoja ja häriintymässä niistä :facepalm:

Puhallinta on ihan turha huudattaa jos sieltä ei tule lämmintä ja kuivaa ilmaa. Lasilämmityksellä lasi aukeaa heti vaikka kylmä auto muuten.
Jos niitä puolen millin lankoja on päällekäin 600 kappaletta, niin kyllähän ne näkyvät sopivalla kelillä ihan erikseen katsomattakin. Mutta toki kaikki muut ovat taas väärässä, jos sinulla itselläsi on sellainen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Tuulilasin lämmityslankoja ei erota päivällä mutta hämärässä ne näkyvät pirun hyvin valoa vasten ja joitakin se häiritsee. Itse en tykkää ja oikeanlaisella autovalinnalla sekä autokatoksella se on minulle turha varuste.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Itse huomasin edellisen auton kanssa että sisätilanlämmitin tekee tuon lämmitettävän tuulilasin melko tarpeettomaksi. Sillä edellytyksellä tietysti että saa auton piuhan päähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Sivulasit kun krapaa jäästä vapaaksi niin tällä välin etulasi on puhdas huurteesta kun laittaa huurteenpoiston päälle, näin ainakin kaikissa omistamissani kipoissa on ollut.
Lumen poistoon tuo lämmitin ei varmaan auta. Aikoinaanhan tuo lämmintin tuli Fordien laseihin juuri sen takia, että lasi ei pysynyt normaaleilla talvikekeillä auki ajon aikana (tämä siis Esson baarin juttuja).
Ei tarvitse olla kuin yksi "teräsjää" aamu talvessa, niin tuo lämmitin on kaiken rahansa arvoinen. Mutta ainakin etelässä rannikolla kelit ovat sellaiset, että jäätä joutuu poistamaan jatkuvasti, mutta lumesta ei juuri tarvitse välittää. Tällöin vaikka miten olisi autossa sähköllä toteutettu kabiinin lämmitys jne. niin tuulilasin lisälämmitys silti helvetisti nopeampi irrottamaan jään helposti lasista pois harjattavaksi/raaputettavaksi. Todellakin on Esson baarijuttuja sun huurtumiset, en mä ainakaan tuota ominaisuutta ajossa ole käyttänyt kuin ihan satunnaisesti.

Noissa langoissakin on eroja, jossain vanhassa transitissa langat olivat paksuja, uusimmassa tuttavuudessa Miissä langat ovat hyvinkin ohuet. Ei noita Focuksen lankojakaan juuri huomannut, jos ei erityisesti ottanut asiakseen tuijotella.

tl;dr; Eiköhän jokainen osaa ihan itse arvioida häiritseekö langat ja tarvitseeko ominaisuutta. Omaan käyttöön ja olosuhteisiin tuo olisi 6/5 varuste.

e: Tuohon lasin uusimisen kustannukseen. En tiedä miten itse uusit lasisi, mutta oman vähäisen tilaston perusteella 60-80 tkm ajon jälkeen varmasti on tullut sellainen osuma lasiin, jonka perusteella omavastuun hinnalla saa lasin uusittua lasivakuutuksesta. Ja eihän tuota edes tarvitse korjata, jos nyt sattuisi menemään rikki ilman sopivaa häränsilmää. Olisi vaan epämukavuustekijä.
 
Viimeksi muokattu:

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
760
Puhallinta on ihan turha huudattaa jos sieltä ei tule lämmintä ja kuivaa ilmaa. Lasilämmityksellä lasi aukeaa heti vaikka kylmä auto muuten.
Vaikka ulkona olisi reilusti pakkasta niin puhaltimesta tuleva ilma poistaa huurretta. Tällä välin kun skrapaa ikkunoita ulkona, niin ei edes tarvitse kuunnella puhallinta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Vaikka ulkona olisi reilusti pakkasta niin puhaltimesta tuleva ilma poistaa huurretta. Tällä välin kun skrapaa ikkunoita ulkona, niin ei edes tarvitse kuunnella puhallinta.
Samalla kun skrabaa sivulaseja niin lämmitys on sulattanut tuulilasin eikä tarvitse puhallinta tai skrabaa ollenkaan.

Lämmin kuiva ilma poistaa huurteen lasista 1000x nopeammin kuin kylmä ja kostea ilma.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Jäätävässä tihkussa ajaessa huomaa parhaiten tuon lämmitettävän lasin edut, voi nauraa paskaisesti kaikille jotka ovat pysähtyneet tienposkeen raapimaan lasia puhtaaksi.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Jäätävässä tihkussa ajaessa huomaa parhaiten tuon lämmitettävän lasin edut, voi nauraa paskaisesti kaikille jotka ovat pysähtyneet tienposkeen raapimaan lasia puhtaaksi.
Näinhän se on. Toisaalta itseä alkaa aivan välittömästi häiritsemään veljen Focuksessa nuo raidat. Ja jos mun pitäisi valita että vituttaa 99,99% ajasta kun ei sada jäätävää tihkua raidat vai että voin nauraa paskaisesti sen 0,01% ajasta niin kummankohan valitsisin...
 

tunke

NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Lämmitettävä tuulilasi voi olla myös läpinäkyvä metallikalvo.

Edellisessä autossa oli langat ja nykyisessä on kalvo. Langat oli tehokkaammat, mutta hiukan häiritsevät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Samaa mieltä näistä. Ehdottomasti Selekt, noita saa käytännössä n. samaan hintaan kuin Kamuxin ym. perävalotakuulla olevia ja kun sopivaa yksilöä katsoo niin ei häviä varusteissa eikä missään muussakaan. Jälleenmyyjiltä saattaa saada lisärahalla vielä jatkotakuutakin riippuen vähän myyjän käytännöistä.

Minusta näissä uusissakin Volvoissa on säilynyt aika hyvin entinen vahvuus eli yleinen toimivuus. Outoja häiriöitä ja kummallisuuksia ei tule (paitsi ne lukot jotka joillakin oikuttelee) vaan homma toimii pääasiassa niin kuin pitääkin, isoja ja kalliita tyyppivikoja ei ole näistäkään tainnut löytyä, automaatti-ilmastoinnin säätöihin ei tarvii ikinä koskea sen jälkeen kun mieleisen lämpötilan on säätänyt ja auton toiminnot helppo muutenkin omaksua ja niitä käyttää. Kosketusnäyttöratkaisu simppeli. Ja sellainenkin plussa että kaistavahdin voi pitää ihan hyvin päällä, harvinaisen vähän häiritsevä toteutus. Jopa autopilotilla voi ajella kesäkelissä ihan sujuvasti.

Jos ajelee semmoisissa paikoissa joissa on talvi sellaisena kuin mitä se ennen (ja tänä vuonna) miellettiin niin nelivetoa katselisin. Nykyinen Haldex 5 gen. on hyvä.
Tuolla D3-versiollakin pysynee liikenteen mukana, vaikkei mikään ohjus olekaan?

edit: Loppujen lopuksi tuli D4, mutta V90:n sijasta xc60. Sisätiloiltaan miellyttävän väljä. Tavaratila ei sieltä suurimmasta päästä, mutta ajanee asiansa (505 litraa tjsp).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Enpä ole koskaan nähnyt kenenkään raapivan tuulilasia tienposkessa?
Yleensä näin käykin nopeuden ollessa pakotetusti hidas eli harvoin maantieajossa, ja kyseessä ei niinkään ole lasin vaan sulkien jäätyminen, jos ei jäätyminen johdu kuljettajan mokailusta vaan huonosta suunnittelusta. Eihän lämmitettävästä tuulilasista varsinaisesti ole mitään etua lähtöä lukuun ottamatta, jos ei kabiinia yritetä pitää mahdollisimman viileänä. Normaalilla talviajon sisälämpötilalla 22 asteesta alkaen ja tuulilasipuhalluksella ei lasi juuri jäädy, sulat ja ajovalot monessa autossa kylläkin. Päällystakki pois.

Ei vaan, kyllähän se lasin sähkölämmitys lisää mukavuutta ja varmuutta. Ei sen puuttuminen silti aiheuta lasin jäätymistä itsessään, eikä tuulilasin jäätyminen ole yleensä ensimmäisiä ongelmia edes jäätävissä olosuhteissa. Helpottaa sisäpuolelta paskaisella lasilla ajamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Pohjoisessa on 1-4 kertaa talvessa tulee tilanne, että vettä sataa, vaikka pakkasta on 10-17 astetta(jäsähtää jäähän heti, kun osuu lasiin) tähän sitten auttaa ainoastaan välillä pysähtyminen ja hinkuttaa lasit puhtaaksi. Edellisessä autossa oli lisävaloina rallye 3003, joissa oli 100w polttimot, jotka kyllä sulatti jään lasin pinnasta, mutta silti teki jääpinnan muutaman millin irti lasista reunalta käsin tuommoisella kelillä. On siis kelejä milloin ei tunnu mikään auttavan. Tosin en tiedä riittäisikö nuo vastuksetkaan pitämään lasia auki? Tai pyyhkijät vähintään jäätyisi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Pohjoisessa on 1-4 kertaa talvessa tulee tilanne, että vettä sataa, vaikka pakkasta on 10-17 astetta(jäsähtää jäähän heti, kun osuu lasiin) tähän sitten auttaa ainoastaan välillä pysähtyminen ja hinkuttaa lasit puhtaaksi. Edellisessä autossa oli lisävaloina rallye 3003, joissa oli 100w polttimot, jotka kyllä sulatti jään lasin pinnasta, mutta silti teki jääpinnan muutaman millin irti lasista reunalta käsin tuommoisella kelillä. On siis kelejä milloin ei tunnu mikään auttavan. Tosin en tiedä riittäisikö nuo vastuksetkaan pitämään lasia auki? Tai pyyhkijät vähintään jäätyisi
Tiedän kyllä millaisesta säästä on puhe, ja juuri sellaista tarkoitinkin jäätävällä. Tavallinen räntä- ja lumisadekin toki huonoimmin suunnitelluilla autoilla tulee ongelmaksi pikkupakkasilla pyyhkijöiden takia, koska ne eivät lepää lämmitetyllä pinnalla vaan lokerossa, joka on suunniteltu keräämään jäätyvä paska.

Tulee näitä mainittuja kelejä etelässäkin, mm. myöhään illalla 16.1. useammassa kunnassa Pirkanmaalla. Ongelmana on tällöin nimenomaan pyyhkijöiden jäätyminen etenkin huonosti suunnitelluissa autoissa ja lisäksi valojen, myös ajovalojen, peittyminen. Tuulilasi pysyy kyllä sinänsä sulana jos vesikierron lämpötila on ehtinyt nousta, lämmityslaitteen teho riittävä, puhallus ohjattu laseille, puhallin riittävän nopealla ja sulat toimintakunnossa. Sulkien toimintakunto ei ole itsestäänselvyys, etenkään kun monessa rakennevikaisessa paskassa ne nykyään eivät pysy lämpimällä pinnalla. Ne vain hierovat jäätyvää paskaa edestakaisin, vaikka oikein toimiessaan pystyisivät pitämään lasin sulana. Tuulilasin sähkölämmitys on periaatteessa eduksi, mutta lähinnä se on nopean lähdön huurteenpoistaja/sulattaja. Ilman kautta saatava teho on paljon suurempi. Onhan niitä näkökentän alapuolisia sulkavastuksia ja jopa pyyhkijän varren kautta kaapeloituja itse sulan lämmittimiä, mutta harvassa. Eivätkä ne juuri henkilöautossa avuksi ole, jos muuten on selvin päin vähän suunniteltu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Pyyhkijät olen saanut jäähän käyttämällä sisätilalämppäriä ja jättämällä pyyhkijät tällöin normaalisti tuulilasiin. Tuulilasin jää/lumi sulaa ja jäätyy uudelleen pyyhkijöille ajoviimasta. Eipä sitä huomaa ennen kuin ensimmäisen kerran yrittää pyyhkiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Pohjoisessa on 1-4 kertaa talvessa tulee tilanne, että vettä sataa, vaikka pakkasta on 10-17 astetta(jäsähtää jäähän heti, kun osuu lasiin) tähän sitten auttaa ainoastaan välillä pysähtyminen ja hinkuttaa lasit puhtaaksi. Edellisessä autossa oli lisävaloina rallye 3003, joissa oli 100w polttimot, jotka kyllä sulatti jään lasin pinnasta, mutta silti teki jääpinnan muutaman millin irti lasista reunalta käsin tuommoisella kelillä. On siis kelejä milloin ei tunnu mikään auttavan. Tosin en tiedä riittäisikö nuo vastuksetkaan pitämään lasia auki? Tai pyyhkijät vähintään jäätyisi
Vaihtelevasti tuota jäätävää sadetta kohdalle sattuu pohjoisemmassakaan. En muista, että muutamaan talveen olisi ollut lainkaan ja sitten tälle talvelle on ollut yli viitenä päivänä semmoinen keli, että vettä sataa ihan reippailla pakkasilla. Vasta viime viikolla kävi niin, ettei RAV4:n tuulilasilämmitys ei riittänyt EV-ajon lämmityksen kanssa -7°C pakkasessa. Piti hidastaa semmoinen 20 km/h vauhtia, että lasi pysyi suunnilleen sulana.

Joskus on ollut -20°C ja satanut vettä, siinä oli jo enemmän tekemistä lasin aukipitämisessä ja tienvarret täynnä lasin raapijoita.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Lämmitettävä tuulilasi voi olla myös läpinäkyvä
Jep, tästä tykkään noissa Skodissa jotka pihassa seisoo. Lasi lämpenee mutta siinä ei ole mitään näkyvää eroa tavalliseen tuulilasiin.

Ilman lämmitintäkin pärjää, tietenkin. Melkein kaikista mukavuusvarusteista voi tinkiä ja silti selviää paikasta toiseen.

On se silti mukava varuste, tällekin talvelle on jo mahtunut useampi kerta kun on pakkasta ja tiesuola lentää tai taivaalta tiputtelee lunta joka sulaa lasille. Kun lasi on lämmin, pysyy pyyhkijätkin sulana. Ilman lämmitintä ne alkaa vetää kohmeeseen vaikka kuinka olisi puhallusta lasille ja sitten se pyyhkimisjälki on vähän mitä on. Pari puhdasta raitaa sinne tänne. Voi silleenkin ajella mutta ei se kivaa ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
On se silti mukava varuste, tällekin talvelle on jo mahtunut useampi kerta kun on pakkasta ja tiesuola lentää tai taivaalta tiputtelee lunta joka sulaa lasille. Kun lasi on lämmin, pysyy pyyhkijätkin sulana. Ilman lämmitintä ne alkaa vetää kohmeeseen vaikka kuinka olisi puhallusta lasille ja sitten se pyyhkimisjälki on vähän mitä on. Pari puhdasta raitaa sinne tänne. Voi silleenkin ajella mutta ei se kivaa ole.
Tuohon toki vaikuttaa paljon pyyhkijätkin (lämmittämättömissä laseissa varsinkin); Bilteman muuten niin hyvältä vaikuttaneet pyyhkijät osoittivat "Biltemamaiseuutensa" kun kunnon pakkaset tulivat jättämällä kivan 10cm leveän alueen jäätymään lasiin koska ilmeisesti kumi kovettui "lötkö" -mallisessa pyykijässä. Jotain mitä ei ole tullut tähän mennessä vastaan Boscheilla, ym. merkeillä... :rolleyes:

(Asiaa sivuten; kultaiselta 90-luvulta muistan kun Nissanin nousulamput jäätyivät niin että keskellä parin sentin reikä ja muuten monen sentin suola-loska-paskakerroksessa vaikka H4:t lämmittämässä... :D )
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Tuolla D3-versiollakin pysynee liikenteen mukana, vaikkei mikään ohjus olekaan?
Joo niin kuin jäsen @mmst1 jo kertoikin, kyllä siinä vaivattomaan autoiluun riittävästi tehoa ja vääntöä on. Oma muistikuvani on että kaikissa SPA-Volvoissa olisi ollut 8-portainen Aisin, mutta voin olla väärässäkin. Itse pidän hieman parempana sitä kasia mutta ei ne erot mitään radikaaleja varmastikaan ole.

Sitten jos vertaillaan D3 vs D3 AWD, niin nelikko on kaksoisahdettu ja etuvetoinen on yhdellä ahtimella. AWD:ssä siksi hieman enemmän vääntöä ja kenties jotain eroja moottorin käyttäytymisessä.

Pieniruokaisia autoja kokoonsa nähden. Nelikko D-nelosella ei paljon yli vitosen päälle saa todellista kulutusta per 100 km nousemaan sekalaisessa maantieajossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Kun lasi on lämmin, pysyy pyyhkijätkin sulana. Ilman lämmitintä ne alkaa vetää kohmeeseen vaikka kuinka olisi puhallusta lasille ja sitten se pyyhkimisjälki on vähän mitä on.
Tämähän ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa. Jos pyyhkijöiden lepoasento on liian kaukana lämmön vaikutuksesta, pyyhkijät jäätyvät ja pysyvät jäässä, vaikka tuulilasi olisi miten lämmin tahansa. Usein ongelmana onkin että lasiin ei kyllä jäädy kiinni mitään, mutta sulat vain levittävät sitä mössöä. Tämä ilmiö siis esiintyy muutenkin kuin vaikeassa jäätävässä kelissä, ja liittyy ketjun aiheeseen. Kannattaa vähän katsoa, missä kolossa pyyhkijät lepäävät.

Bilteman muuten niin hyvältä vaikuttaneet pyyhkijät osoittivat "Biltemamaiseuutensa" kun kunnon pakkaset tulivat jättämällä kivan 10cm leveän alueen jäätymään lasiin koska ilmeisesti kumi kovettui "lötkö" -mallisessa pyykijässä.
Siis "rungoton" lötkömallinen pyyhkijänsulka menetti joustavuuttaan sillä seurauksella, että sulkapinnan kontakti ei enää pitänyt koko alalle? Näin käy joskus jopa kesäkelillä, jos innostuu laittamaan liian vaativan malliselle lasille liian epäelastisen pötköpyyhkijän. Joskus, etenkin halpaa etsiessä, on helpointa valita mahdollisimman traditionaalisen näköinen sulka.

Tämähän on muuten vaikeassa talvessa perinteisten rungollisten (ja piilotetuilla nivelillä olevien "välimallin") pyyhkijöidenkin ongelma. Jos ei meinaa millään alkaa puhdistaa vaikka kumi on ihan puhtaan ja ehjän näköinen, kannattaa varovasti taivutella, kokeilla nivelten liikettä ja kyylätä, onko rungon välissä jäätä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Siis "rungoton" lötkömallinen pyyhkijänsulka menetti joustavuuttaan sillä seurauksella, että sulkapinnan kontakti ei enää pitänyt koko alalle? Näin käy joskus jopa kesäkelillä, jos innostuu laittamaan liian vaativan malliselle lasille liian epäelastisen pötköpyyhkijän. Joskus, etenkin halpaa etsiessä, on helpointa valita mahdollisimman traditionaalisen näköinen sulka.

Tämähän on muuten vaikeassa talvessa perinteisten rungollisten (ja piilotetuilla nivelillä olevien "välimallin") pyyhkijöidenkin ongelma. Jos ei meinaa millään alkaa puhdistaa vaikka kumi on ihan puhtaan ja ehjän näköinen, kannattaa varovasti taivutella, kokeilla nivelten liikettä ja kyylätä, onko rungon välissä jäätä.
Minulla ei tuossa ole muita koskaan ollutkaan (kovin moni merkki ei taida perinteistä metallista myydäkkään?), ja tuo Biltema oli ensimmäinen joka tuon teki. Rungottomia on ollut käytössä varmaan sen 15 vuotta?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Tämähän ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa. Jos pyyhkijöiden lepoasento on liian kaukana lämmön vaikutuksesta, pyyhkijät jäätyvät ja pysyvät jäässä, vaikka tuulilasi olisi miten lämmin tahansa.
No niin no, sanotaan sitten niin että kaikissa omistamissani autoissa pyyhkijöiden lepoasento on ollut paikassa jossa tuulilasi ei lämpene puhalluksen voimasta.

Nyt kun on vastuksella lämpenevä lasi, niin myös se alue jossa pyyhkijät lepäilevät, lämpenee.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
No niin no, sanotaan sitten niin että kaikissa omistamissani autoissa pyyhkijöiden lepoasento on ollut paikassa jossa tuulilasi ei lämpene puhalluksen voimasta.

Nyt kun on vastuksella lämpenevä lasi, niin myös se alue jossa pyyhkijät lepäilevät, lämpenee.
Eikös moottorin lämmin jäähdytysilma periaatteessa virtaa tuolta konepellin raosta pyyhkijöiden yli ja ulos? Riippuen bensakrematorion tyypistä ja vuosimallista lämmintä sulatusilmaa voi riittää hyvinkin runsaasti :) Mulla oli koeajossa eräs toinen Lexuksen hybridi ja se oli aivan avuton kun se ei pystynyt sulattamaan pyyhkijöitä paikoillaan eikä maantieajossa vaikka motti oli täydessä käyntilämmössä, pyyhkijöiden lämmitys päällä ja puhallus tuulilasille.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Raitisilman otto taitaa olla tuossa konepellin takareunan alla...ainakin yleensä. Konehuone on eristetty tiivisteellä. Liian fiksuahan tuo olisikin jos moottoritilasta tuleva lämpö pitäisi pyyhkijät+kaukalon sulana :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.

Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi

Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.

Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi

Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.
Citigo/Up/Mii-kolmikko nyt ainakin tuohon sopii. Itsellä kakkosautona ensimmäinen näistä bensatekniikalla. Ehdottoman nopeasti lämpeävä talviauto ja mitään ei saa kuluttamaan.. Luotettava vaparitekniikka, sisätiloilta kohtalaisen hyvä, mutta näkyy tavaratilan syvyydessä sitten. Ollut kyydissä kolme aikuista ja 1 turvakaukalolapsi, ei mitään ongelmaa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.

Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi

Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.
Sulla kun on tuo budjetti jo 10 k€ ja romutettava auto, niin ollaan jo aika lähellä niitä summia, millä saat uuden auton. Esim. Kia Rio näyttäis tinkauksen määrästä riippuen osuvan johonkin 14 k€ haarukkaan kaksilla renkailla romutuspalkkio vähennettynä. Voi saada jopa halvemmalla, kun ei ole vaihdokkia. Jos pitkään meinaat pitää, niin 7 vuoden takuu olisi tietysti aika kiva... Toki perushuollot itse ja takuu on hieman hankala yhtälö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
No niin no, sanotaan sitten niin että kaikissa omistamissani autoissa pyyhkijöiden lepoasento on ollut paikassa jossa tuulilasi ei lämpene puhalluksen voimasta.

Nyt kun on vastuksella lämpenevä lasi, niin myös se alue jossa pyyhkijät lepäilevät, lämpenee.
Taitaa kaikissa vähäkään uudemmissa autoissa olla tuulilasi niin iso ja loivassa kulmassa ettei puhallus lämmitä alareunaa jossa sulat lepäävät.Omassa 07 Kiassa on säästömalli lämmityksestä eli tuulilasin alareuna lämpiää sähköllä ja sulat pysyvät sulina.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Toki takuun alaisessa pitää huollot teettää liikkeessä, käytettyjen ja takuuttomien kanssa ei jaksa valohoitoa. Mi/Up/Citigo ovat ehkä vähän liian pieniä omaan makuun vaikka ei kokoero iso ole verrattuna Yarikseen. Pitää miettiä miten tässä etenee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 893
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom