Ainakin 1.8L bensiini moottorit tahtoo syödä öljyä. Muuten kait nuo on ihan perus fordeja.Onko mitään ehdottoman pahaa sanottavaa mk2 ford focucsesta? Niitä näyttäisi olevan hyvin tarjolla. Osasta nokkaremppakin tehtynä.
Ainakin 1.8L bensiini moottorit tahtoo syödä öljyä. Muuten kait nuo on ihan perus fordeja.Onko mitään ehdottoman pahaa sanottavaa mk2 ford focucsesta? Niitä näyttäisi olevan hyvin tarjolla. Osasta nokkaremppakin tehtynä.
Kyllä mä olen noita muutaman tonnin rutkuja käynyt kattomassa +700km yhteen suuntaan matkojen päähän. Toki siinä Siperia opettaa ettei ole autokauppoihinkaan luottamista.Niin no, epäilen ettei kukaan lähde katsomaan alta kympin vehkeitä +300km päästä, puhumattakaan että tarjoaa stadilaiselle vähän ajettua Nissania Sodankylästä.
Isäni osti aikoinaan uuden Focuksen ja ehti olla sen 7v kun vaihtoi sen pois... Sanoi että ei enää ikinä koske Fordeihin Tiedä sitten kävikö paska tuuri vai mitä, mutta jokin melkein 5000€ remontti siihen tuli.Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, perus autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ihan asiallinen perusautohan Focus on...
Mulla oli tällainen amerikan road tripillä vuokra-autona. Tarkemmin Chrysler 300S V8. Hieno kokemus, ei todellakaan laaduttoman tuntuinen missään mielessä. Kilsoja kertyi n. 2000.300c:stä aikanaan eräs automyyjä totesi että melkoinen amerikan lada. Sisusta sitä kaikista halvinta kovaa ämpärimuovia täynnä ja hieman merkkihuollon juttuja kuullut niin ei todellakaan ole mikään vähävikaisin peli.
Joskus bensa v6 mallilla jouduin pätkän ajamaan ja ei kyllä tippaakaan herättänyt omistushaluja
257kpl ajamattomia. Se jo vähän hämää?Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, "perus"autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ominaisuuksien ja hinnan puolesta en näkisi Focusta minään ongelmana.
Ok, tuo jo puolittaa määrän. Mutta taitaa olla Ford-myyjillä pienoinen ongelma, jos noin paljon ajamattomia Suomeen rekisteröityjä on kaupan. Vai listaako nuo idiootit maahantuojan listauksen moneen kertaan omalla kate-% varustetulla hinnalla257kpl ajamattomia. Se jo vähän hämää?
Oli se ainakin syksyyn saakka viime vuoden viidenneksi suosituin automalli. Loppuvuodesta ei ole tainnut vielä tullut tilastoja.e: On noita kyllä siltikin paljon. Tai sitten olen pihalla siitä miten suosittu auto Focus oikeasti on.
No tämä kyllä selittääkin homman. Jos seitsemässä kuukaudessa rekisteröidään reilu 1500 uutta autoa, niin tuleehan niitä sitten vaihtoonkin paljon. Ja tuo ajamattomien myynnissä oleva määrä ei loppujen lopuksi ole kuin parin kuukauden saldo. Näköjään tullut tilastoharhaa itselle, kun pääosin vähemmän suosittuja malleja/merkkejä olen katsellut vuosien saatossa.Oli se ainakin syksyyn saakka viime vuoden viidenneksi suosituin automalli. Loppuvuodesta ei ole tainnut vielä tullut tilastoja.
Katso Suomen 30 suosituimman auton listaus: Näitä ostetaan nyt!
Uusien autojen rekisteröinneissä käytiin heinäkuussa titaanien taistelu, jossa Skoda ykkösmalli Octavia päihitti Toyota Corollan.www.iltalehti.fi
Eikö tuohon nyt mene sama kuin edelliselle arpojallekin. Hybridi-Auris. Tosin saattaa olla hankala saada noin vähiä kilometrejä ihan mahtumaan hintahaarukkaan.Ei ole oikein mitään ajatusta. Toi automaatti vaatimus tekee tuosta vaikean.
Tuosta vaan valitsemaan sopivaa. Noilla ehdoilla vähän enemmän ajettuja tosiaan löytyy tai vuoden vanhempia.Vaimon sisko kyseli vinkkejä spekseillä:
- 10-12k€
- 2012 tai uudempi
- ei hirveästi kilsoja eli kai joku 100tkm maks?
- bensa
- automaatti (ehdoton)
- tilaa ei sinänsä tarvita mutta koira pitäisi saada ängettyä johonkin eli varmaan hatchback tai farkku
Ei ole oikein mitään ajatusta. Toi automaatti vaatimus tekee tuosta vaikean.
Halvimmat uuden kopan Focukset näköjään 2018 ja 100hv. 125hv olisi edes vähän pirteämpi.Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, "perus"autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ominaisuuksien ja hinnan puolesta en näkisi Focusta minään ongelmana.
Miksi autossa pitää olla tuulilasinlämmitin. Eihän lasia palele...Rupesin katselemaan autoja, joissa on tuulilasinlämmitin varustevaihtoehtona. Hetken arvottuani päädyin Focuksen kanssa nettiautossa tilanteeseen, jossa 2019 ja uudempia bensa-Focuksia oli myynnissä yli 500 kpl. Ok, "perus"autohan tuo on, mutta jotenkin yli 500 kpl uudehkoja myynnissä kuulosti aika paljolta. Esim. Golfilla tuli osumaa vajaa pari sataa. Happaneekohan Fordit myyjillä käsiin vai mikä ihme tuossa on? Ominaisuuksien ja hinnan puolesta en näkisi Focusta minään ongelmana.
Ei se ole vaihtoehtoinen varuste sulanapysymiselle. Se on mukavuusvaruste. Lämmitin päälle ja lasi on minuutissa sula ilman raapimista. Tai jos lasi on huurtunut tai alkaa huurtumaan, niin lasinlämmityksellä se kirkastuu jopa sekunneissa vs minuuttien aikana hiljalleen puhalluksella.Miksi autossa pitää olla tuulilasinlämmitin. Eihän lasia palele...
Mielestäni enemmin kannattaa ostaa auto, jonka lasi pysyy sulana ilman kyseistä varustetta. Sinä päivänä kun lämmitin hajoaa, niin lasi ei enää pysykkään sulana ja uusi lasi maksaa maltaita.
Lisäksi mukana on myös ratin lämmitin. Sekin on ihan hyvä varuste.Ei se ole vaihtoehtoinen varuste sulanapysymiselle. Se on mukavuusvaruste. Lämmitin päälle ja lasi on minuutissa sula ilman raapimista. Tai jos lasi on huurtunut tai alkaa huurtumaan, niin lasinlämmityksellä se kirkastuu jopa sekunneissa vs minuuttien aikana hiljalleen puhalluksella.
Sivulasit kun krapaa jäästä vapaaksi niin tällä välin etulasi on puhdas huurteesta kun laittaa huurteenpoiston päälle, näin ainakin kaikissa omistamissani kipoissa on ollut.Ei se ole vaihtoehtoinen varuste sulanapysymiselle. Se on mukavuusvaruste. Lämmitin päälle ja lasi on minuutissa sula ilman raapimista. Tai jos lasi on huurtunut tai alkaa huurtumaan, niin lasinlämmityksellä se kirkastuu jopa sekunneissa vs minuuttien aikana hiljalleen puhalluksella.
Lasinlämmitin on kiva lisävaruste, jos ei välitä niistä langoista lasin sisällä. Henkilökohtaisesti ne tuppaavat häiritsemään enemmän kuin tuovat talvisin mukavuutta. Nykyisessä autossa ei sähkölämmitteistä lasia ole, enkä ole moista kaivannutkaan, mutta kokemusta sellaisesta silti on.Ei se ole vaihtoehtoinen varuste sulanapysymiselle. Se on mukavuusvaruste. Lämmitin päälle ja lasi on minuutissa sula ilman raapimista. Tai jos lasi on huurtunut tai alkaa huurtumaan, niin lasinlämmityksellä se kirkastuu jopa sekunneissa vs minuuttien aikana hiljalleen puhalluksella.
Aktiivisella perheellisellä auto on täynnä lumisia ja märkiä ties minkä lajin varusteita, joten lasit huurtuvat helposti vähän paremmissakin autoissa. Puhaltimella tilanne toki korjaantuu, mutta lasinlämmittimen kanssa puhallinta ei ole pakko pitää täysillä. Ei se ihan tarpeeton mukavuusvaruste ole, mutta tosiaan tuo aiemmin mainittu lievä näköhaitta on syytä huomioida.Sivulasit kun krapaa jäästä vapaaksi niin tällä välin etulasi on puhdas huurteesta kun laittaa huurteenpoiston päälle, näin ainakin kaikissa omistamissani kipoissa on ollut.
Lumen poistoon tuo lämmitin ei varmaan auta. Aikoinaanhan tuo lämmintin tuli Fordien laseihin juuri sen takia, että lasi ei pysynyt normaaleilla talvikekeillä auki ajon aikana (tämä siis Esson baarin juttuja).
Mä kattomassa jotain puolen millin lankoja ja häriintymässä niistäLasinlämmitin on kiva lisävaruste, jos ei välitä niistä langoista lasin sisällä. Henkilökohtaisesti ne tuppaavat häiritsemään enemmän kuin tuovat talvisin mukavuutta. Nykyisessä autossa ei sähkölämmitteistä lasia ole, enkä ole moista kaivannutkaan, mutta kokemusta sellaisesta silti on.
Aktiivisella perheellisellä auto on täynnä lumisia ja märkiä ties minkä lajin varusteita, joten lasit huurtuvat helposti vähän paremmissakin autoissa. Puhaltimella tilanne toki korjaantuu, mutta lasinlämmittimen kanssa puhallinta ei ole pakko pitää täysillä. Ei se ihan tarpeeton mukavuusvaruste ole, mutta tosiaan tuo aiemmin mainittu lievä näköhaitta on syytä huomioida.
Jos niitä puolen millin lankoja on päällekäin 600 kappaletta, niin kyllähän ne näkyvät sopivalla kelillä ihan erikseen katsomattakin. Mutta toki kaikki muut ovat taas väärässä, jos sinulla itselläsi on sellainen.Mä kattomassa jotain puolen millin lankoja ja häriintymässä niistä
Puhallinta on ihan turha huudattaa jos sieltä ei tule lämmintä ja kuivaa ilmaa. Lasilämmityksellä lasi aukeaa heti vaikka kylmä auto muuten.
Ei tarvitse olla kuin yksi "teräsjää" aamu talvessa, niin tuo lämmitin on kaiken rahansa arvoinen. Mutta ainakin etelässä rannikolla kelit ovat sellaiset, että jäätä joutuu poistamaan jatkuvasti, mutta lumesta ei juuri tarvitse välittää. Tällöin vaikka miten olisi autossa sähköllä toteutettu kabiinin lämmitys jne. niin tuulilasin lisälämmitys silti helvetisti nopeampi irrottamaan jään helposti lasista pois harjattavaksi/raaputettavaksi. Todellakin on Esson baarijuttuja sun huurtumiset, en mä ainakaan tuota ominaisuutta ajossa ole käyttänyt kuin ihan satunnaisesti.Sivulasit kun krapaa jäästä vapaaksi niin tällä välin etulasi on puhdas huurteesta kun laittaa huurteenpoiston päälle, näin ainakin kaikissa omistamissani kipoissa on ollut.
Lumen poistoon tuo lämmitin ei varmaan auta. Aikoinaanhan tuo lämmintin tuli Fordien laseihin juuri sen takia, että lasi ei pysynyt normaaleilla talvikekeillä auki ajon aikana (tämä siis Esson baarin juttuja).
Vaikka ulkona olisi reilusti pakkasta niin puhaltimesta tuleva ilma poistaa huurretta. Tällä välin kun skrapaa ikkunoita ulkona, niin ei edes tarvitse kuunnella puhallinta.Puhallinta on ihan turha huudattaa jos sieltä ei tule lämmintä ja kuivaa ilmaa. Lasilämmityksellä lasi aukeaa heti vaikka kylmä auto muuten.
Samalla kun skrabaa sivulaseja niin lämmitys on sulattanut tuulilasin eikä tarvitse puhallinta tai skrabaa ollenkaan.Vaikka ulkona olisi reilusti pakkasta niin puhaltimesta tuleva ilma poistaa huurretta. Tällä välin kun skrapaa ikkunoita ulkona, niin ei edes tarvitse kuunnella puhallinta.
Enpä ole koskaan nähnyt kenenkään raapivan tuulilasia tienposkessa?Jäätävässä tihkussa ajaessa huomaa parhaiten tuon lämmitettävän lasin edut, voi nauraa paskaisesti kaikille jotka ovat pysähtyneet tienposkeen raapimaan lasia puhtaaksi.
Näinhän se on. Toisaalta itseä alkaa aivan välittömästi häiritsemään veljen Focuksessa nuo raidat. Ja jos mun pitäisi valita että vituttaa 99,99% ajasta kun ei sada jäätävää tihkua raidat vai että voin nauraa paskaisesti sen 0,01% ajasta niin kummankohan valitsisin...Jäätävässä tihkussa ajaessa huomaa parhaiten tuon lämmitettävän lasin edut, voi nauraa paskaisesti kaikille jotka ovat pysähtyneet tienposkeen raapimaan lasia puhtaaksi.
Tuolla D3-versiollakin pysynee liikenteen mukana, vaikkei mikään ohjus olekaan?Samaa mieltä näistä. Ehdottomasti Selekt, noita saa käytännössä n. samaan hintaan kuin Kamuxin ym. perävalotakuulla olevia ja kun sopivaa yksilöä katsoo niin ei häviä varusteissa eikä missään muussakaan. Jälleenmyyjiltä saattaa saada lisärahalla vielä jatkotakuutakin riippuen vähän myyjän käytännöistä.
Minusta näissä uusissakin Volvoissa on säilynyt aika hyvin entinen vahvuus eli yleinen toimivuus. Outoja häiriöitä ja kummallisuuksia ei tule (paitsi ne lukot jotka joillakin oikuttelee) vaan homma toimii pääasiassa niin kuin pitääkin, isoja ja kalliita tyyppivikoja ei ole näistäkään tainnut löytyä, automaatti-ilmastoinnin säätöihin ei tarvii ikinä koskea sen jälkeen kun mieleisen lämpötilan on säätänyt ja auton toiminnot helppo muutenkin omaksua ja niitä käyttää. Kosketusnäyttöratkaisu simppeli. Ja sellainenkin plussa että kaistavahdin voi pitää ihan hyvin päällä, harvinaisen vähän häiritsevä toteutus. Jopa autopilotilla voi ajella kesäkelissä ihan sujuvasti.
Jos ajelee semmoisissa paikoissa joissa on talvi sellaisena kuin mitä se ennen (ja tänä vuonna) miellettiin niin nelivetoa katselisin. Nykyinen Haldex 5 gen. on hyvä.
Yleensä näin käykin nopeuden ollessa pakotetusti hidas eli harvoin maantieajossa, ja kyseessä ei niinkään ole lasin vaan sulkien jäätyminen, jos ei jäätyminen johdu kuljettajan mokailusta vaan huonosta suunnittelusta. Eihän lämmitettävästä tuulilasista varsinaisesti ole mitään etua lähtöä lukuun ottamatta, jos ei kabiinia yritetä pitää mahdollisimman viileänä. Normaalilla talviajon sisälämpötilalla 22 asteesta alkaen ja tuulilasipuhalluksella ei lasi juuri jäädy, sulat ja ajovalot monessa autossa kylläkin. Päällystakki pois.Enpä ole koskaan nähnyt kenenkään raapivan tuulilasia tienposkessa?
Tiedän kyllä millaisesta säästä on puhe, ja juuri sellaista tarkoitinkin jäätävällä. Tavallinen räntä- ja lumisadekin toki huonoimmin suunnitelluilla autoilla tulee ongelmaksi pikkupakkasilla pyyhkijöiden takia, koska ne eivät lepää lämmitetyllä pinnalla vaan lokerossa, joka on suunniteltu keräämään jäätyvä paska.Pohjoisessa on 1-4 kertaa talvessa tulee tilanne, että vettä sataa, vaikka pakkasta on 10-17 astetta(jäsähtää jäähän heti, kun osuu lasiin) tähän sitten auttaa ainoastaan välillä pysähtyminen ja hinkuttaa lasit puhtaaksi. Edellisessä autossa oli lisävaloina rallye 3003, joissa oli 100w polttimot, jotka kyllä sulatti jään lasin pinnasta, mutta silti teki jääpinnan muutaman millin irti lasista reunalta käsin tuommoisella kelillä. On siis kelejä milloin ei tunnu mikään auttavan. Tosin en tiedä riittäisikö nuo vastuksetkaan pitämään lasia auki? Tai pyyhkijät vähintään jäätyisi
Vaihtelevasti tuota jäätävää sadetta kohdalle sattuu pohjoisemmassakaan. En muista, että muutamaan talveen olisi ollut lainkaan ja sitten tälle talvelle on ollut yli viitenä päivänä semmoinen keli, että vettä sataa ihan reippailla pakkasilla. Vasta viime viikolla kävi niin, ettei RAV4:n tuulilasilämmitys ei riittänyt EV-ajon lämmityksen kanssa -7°C pakkasessa. Piti hidastaa semmoinen 20 km/h vauhtia, että lasi pysyi suunnilleen sulana.Pohjoisessa on 1-4 kertaa talvessa tulee tilanne, että vettä sataa, vaikka pakkasta on 10-17 astetta(jäsähtää jäähän heti, kun osuu lasiin) tähän sitten auttaa ainoastaan välillä pysähtyminen ja hinkuttaa lasit puhtaaksi. Edellisessä autossa oli lisävaloina rallye 3003, joissa oli 100w polttimot, jotka kyllä sulatti jään lasin pinnasta, mutta silti teki jääpinnan muutaman millin irti lasista reunalta käsin tuommoisella kelillä. On siis kelejä milloin ei tunnu mikään auttavan. Tosin en tiedä riittäisikö nuo vastuksetkaan pitämään lasia auki? Tai pyyhkijät vähintään jäätyisi
Jep, tästä tykkään noissa Skodissa jotka pihassa seisoo. Lasi lämpenee mutta siinä ei ole mitään näkyvää eroa tavalliseen tuulilasiin.Lämmitettävä tuulilasi voi olla myös läpinäkyvä
Tuohon toki vaikuttaa paljon pyyhkijätkin (lämmittämättömissä laseissa varsinkin); Bilteman muuten niin hyvältä vaikuttaneet pyyhkijät osoittivat "Biltemamaiseuutensa" kun kunnon pakkaset tulivat jättämällä kivan 10cm leveän alueen jäätymään lasiin koska ilmeisesti kumi kovettui "lötkö" -mallisessa pyykijässä. Jotain mitä ei ole tullut tähän mennessä vastaan Boscheilla, ym. merkeillä...On se silti mukava varuste, tällekin talvelle on jo mahtunut useampi kerta kun on pakkasta ja tiesuola lentää tai taivaalta tiputtelee lunta joka sulaa lasille. Kun lasi on lämmin, pysyy pyyhkijätkin sulana. Ilman lämmitintä ne alkaa vetää kohmeeseen vaikka kuinka olisi puhallusta lasille ja sitten se pyyhkimisjälki on vähän mitä on. Pari puhdasta raitaa sinne tänne. Voi silleenkin ajella mutta ei se kivaa ole.
Joo niin kuin jäsen @mmst1 jo kertoikin, kyllä siinä vaivattomaan autoiluun riittävästi tehoa ja vääntöä on. Oma muistikuvani on että kaikissa SPA-Volvoissa olisi ollut 8-portainen Aisin, mutta voin olla väärässäkin. Itse pidän hieman parempana sitä kasia mutta ei ne erot mitään radikaaleja varmastikaan ole.Tuolla D3-versiollakin pysynee liikenteen mukana, vaikkei mikään ohjus olekaan?
Tämähän ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa. Jos pyyhkijöiden lepoasento on liian kaukana lämmön vaikutuksesta, pyyhkijät jäätyvät ja pysyvät jäässä, vaikka tuulilasi olisi miten lämmin tahansa. Usein ongelmana onkin että lasiin ei kyllä jäädy kiinni mitään, mutta sulat vain levittävät sitä mössöä. Tämä ilmiö siis esiintyy muutenkin kuin vaikeassa jäätävässä kelissä, ja liittyy ketjun aiheeseen. Kannattaa vähän katsoa, missä kolossa pyyhkijät lepäävät.Kun lasi on lämmin, pysyy pyyhkijätkin sulana. Ilman lämmitintä ne alkaa vetää kohmeeseen vaikka kuinka olisi puhallusta lasille ja sitten se pyyhkimisjälki on vähän mitä on.
Siis "rungoton" lötkömallinen pyyhkijänsulka menetti joustavuuttaan sillä seurauksella, että sulkapinnan kontakti ei enää pitänyt koko alalle? Näin käy joskus jopa kesäkelillä, jos innostuu laittamaan liian vaativan malliselle lasille liian epäelastisen pötköpyyhkijän. Joskus, etenkin halpaa etsiessä, on helpointa valita mahdollisimman traditionaalisen näköinen sulka.Bilteman muuten niin hyvältä vaikuttaneet pyyhkijät osoittivat "Biltemamaiseuutensa" kun kunnon pakkaset tulivat jättämällä kivan 10cm leveän alueen jäätymään lasiin koska ilmeisesti kumi kovettui "lötkö" -mallisessa pyykijässä.
Minulla ei tuossa ole muita koskaan ollutkaan (kovin moni merkki ei taida perinteistä metallista myydäkkään?), ja tuo Biltema oli ensimmäinen joka tuon teki. Rungottomia on ollut käytössä varmaan sen 15 vuotta?Siis "rungoton" lötkömallinen pyyhkijänsulka menetti joustavuuttaan sillä seurauksella, että sulkapinnan kontakti ei enää pitänyt koko alalle? Näin käy joskus jopa kesäkelillä, jos innostuu laittamaan liian vaativan malliselle lasille liian epäelastisen pötköpyyhkijän. Joskus, etenkin halpaa etsiessä, on helpointa valita mahdollisimman traditionaalisen näköinen sulka.
Tämähän on muuten vaikeassa talvessa perinteisten rungollisten (ja piilotetuilla nivelillä olevien "välimallin") pyyhkijöidenkin ongelma. Jos ei meinaa millään alkaa puhdistaa vaikka kumi on ihan puhtaan ja ehjän näköinen, kannattaa varovasti taivutella, kokeilla nivelten liikettä ja kyylätä, onko rungon välissä jäätä.
No niin no, sanotaan sitten niin että kaikissa omistamissani autoissa pyyhkijöiden lepoasento on ollut paikassa jossa tuulilasi ei lämpene puhalluksen voimasta.Tämähän ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa. Jos pyyhkijöiden lepoasento on liian kaukana lämmön vaikutuksesta, pyyhkijät jäätyvät ja pysyvät jäässä, vaikka tuulilasi olisi miten lämmin tahansa.
Eikös moottorin lämmin jäähdytysilma periaatteessa virtaa tuolta konepellin raosta pyyhkijöiden yli ja ulos? Riippuen bensakrematorion tyypistä ja vuosimallista lämmintä sulatusilmaa voi riittää hyvinkin runsaasti Mulla oli koeajossa eräs toinen Lexuksen hybridi ja se oli aivan avuton kun se ei pystynyt sulattamaan pyyhkijöitä paikoillaan eikä maantieajossa vaikka motti oli täydessä käyntilämmössä, pyyhkijöiden lämmitys päällä ja puhallus tuulilasille.No niin no, sanotaan sitten niin että kaikissa omistamissani autoissa pyyhkijöiden lepoasento on ollut paikassa jossa tuulilasi ei lämpene puhalluksen voimasta.
Nyt kun on vastuksella lämpenevä lasi, niin myös se alue jossa pyyhkijät lepäilevät, lämpenee.
Citigo/Up/Mii-kolmikko nyt ainakin tuohon sopii. Itsellä kakkosautona ensimmäinen näistä bensatekniikalla. Ehdottoman nopeasti lämpeävä talviauto ja mitään ei saa kuluttamaan.. Luotettava vaparitekniikka, sisätiloilta kohtalaisen hyvä, mutta näkyy tavaratilan syvyydessä sitten. Ollut kyydissä kolme aikuista ja 1 turvakaukalolapsi, ei mitään ongelmaa..Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.
Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi
Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.
Sulla kun on tuo budjetti jo 10 k€ ja romutettava auto, niin ollaan jo aika lähellä niitä summia, millä saat uuden auton. Esim. Kia Rio näyttäis tinkauksen määrästä riippuen osuvan johonkin 14 k€ haarukkaan kaksilla renkailla romutuspalkkio vähennettynä. Voi saada jopa halvemmalla, kun ei ole vaihdokkia. Jos pitkään meinaat pitää, niin 7 vuoden takuu olisi tietysti aika kiva... Toki perushuollot itse ja takuu on hieman hankala yhtälö.Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.
Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi
Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.
Taitaa kaikissa vähäkään uudemmissa autoissa olla tuulilasi niin iso ja loivassa kulmassa ettei puhallus lämmitä alareunaa jossa sulat lepäävät.Omassa 07 Kiassa on säästömalli lämmityksestä eli tuulilasin alareuna lämpiää sähköllä ja sulat pysyvät sulina.No niin no, sanotaan sitten niin että kaikissa omistamissani autoissa pyyhkijöiden lepoasento on ollut paikassa jossa tuulilasi ei lämpene puhalluksen voimasta.
Nyt kun on vastuksella lämpenevä lasi, niin myös se alue jossa pyyhkijät lepäilevät, lämpenee.