Mikä auto minulle?

Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Turhauttavaa tosiaankin nykyään kauppoja hieroa vähänkään isommassa ketjussa.

Olin varma että saan parhaat alennukset käteisostajana mutta muutamassa liikkeessä kierrettyäni parhaaksi käteisalennukseksi jäi 730€(auton lähtöhinta 11900€, skoda yeti) ja siihen päälle sitten ne kaikenlaiset toimistomaksut jne:wtf: yleensä alennus oli 300-500€("kun ei vaan pysty, katteet on meillä vaan niin pieniä") mikä sai vanhan jobbarin vain hermostumaan.

Ostin sitten 350 eurolla naapurilta öljyä syövän primeran ettei aina tarvitsisi kavereita vaivata autonkatselussa...yllätyksenä tulikin sitten että samaan yetiin olisin nissanista saanut liki 2000 euroa hyvitystä vaikka liike ei koskaan saisi sitä myytyä edes puolella siitä...joskus aiemmin vaihtoauton tarjoaminen oli lähes kirosana autoliikkeessä.

Tuntuisi vain että myyjän olisi ollut kannattavampaa antaa jo alkujaan reilumpi käteisalennus kuin jatkaa vaihtoautoketjua tuollaisella vaikeasti myytävällä reuhkalla.

Voi niitä aikoja kun autoliikkeissä pystyi tarjoamaan röyhkeästi tuhansia pienemmän hinnan ja monesti ne menivät vielä läpi:smile:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Voi niitä aikoja kun autoliikkeissä pystyi tarjoamaan röyhkeästi tuhansia pienemmän hinnan ja monesti ne menivät vielä läpi:smile:
Taisi olla markka-aikaa:rofl:

Jobbarithan alkavat nykyään olla jo kohta työttömiä, kun liikkeet myyvät huutokaupat.com -sivustolla kaikki halvat romut omaan piikkiin pois ilman mitään siivouksia tai pesuja. Nähdäkseni halpojen käyttöautojen markkina on siirtynyt sinne lähes kokonaan..
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Taisi olla markka-aikaa:rofl:
Ei nyt ihan kuitenkaan:rofl2: silloin kun vielä isommilla liikkeillä oli niitä verkkoaidan kupeella olevia autoja joista piti vain päästä eroon syystä tai toisesta, eli juuri niitä mitä nyt siellä huutokaupassa myydään. Näillä sai joskus työtön nuori tehtyä pientä bisneksen tapaistakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Taisi olla markka-aikaa:rofl:

Jobbarithan alkavat nykyään olla jo kohta työttömiä, kun liikkeet myyvät huutokaupat.com -sivustolla kaikki halvat romut omaan piikkiin pois ilman mitään siivouksia tai pesuja. Nähdäkseni halpojen käyttöautojen markkina on siirtynyt sinne lähes kokonaan..
Ei nyt sentään. Tuollahan nimenomaan myy ne jobbarit pääsääntöisesti ja yksityiset ostajina. Isot merkkiliikkeet myy nuo itselle epäkelvot autot toki myös huutokaupalla, mutta niissä kanavissa yksityiset ei pääse ostamaan vaan ostajina on juuri nuo pienemmät yritykset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Ei nyt sentään. Tuollahan nimenomaan myy ne jobbarit pääsääntöisesti ja yksityiset ostajina. Isot merkkiliikkeet myy nuo itselle epäkelvot autot toki myös huutokaupalla, mutta niissä kanavissa yksityiset ei pääse ostamaan vaan ostajina on juuri nuo pienemmät yritykset.
Okei, yksi puolituttu jobbari vaan minulle nimenomaan selitti asiaa noin niinkuin kirjoitin. Että ennen jobbarit saivat ostaa kasan halppisautoja isoista liikkeistä huutokaupalla, mutta nykyään isot liikkeet myyvät ne itse netissä.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Tässä nyt ehkä toinen auto hankkiminen edessä. Mitä nykyään on noissa liikkeissä tinkivara tai ilmaa hinnassa. Etsinnässä sellainen 15-20k auto. Perus perhefarkku jolla ajelisi useamman vuoden.
Meidän tilanteessa tuskin vanha auto tulee vaihdossa, koska nykyisestä ei oikein mitään saa (arvo jotain 2k luokkaa) joten todennäköisesti se jää meille kakkosautoksi.
Eikö tässä ole sellainen tilanne, jossa sopivan auton hakeminen Saksasta/Ruotsista saattaa olla kannattavaa varsinkin, jos hakumatkaa pystyy vähänkään perustelemaan itselleen lomamatkana?

Budjetti näyttäisi riittävän juuri ja juuri esim. merkkiliikkeestä ostettavaan n. 100 tkm ajettuun BMW 3-sarjan farkkuun Premium Selection-takuulla. Tuo vastaisi käsittääkseni hyvin lähelle uuden auton takuuta (24 kk). Alle 150 tkm ajettuna voisi irrota jopa 5-sarjalainen mutta veroineen se voi mennä hivenen yli 20k.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Voihan se olla että siinä ei enää pienemmät jobbarit kunnolla pärjää? Yhden 180 tkm ajetun vein kerran merkkiliikkeeseen niin se oli alle viikossa jo SAKAn listalla myynnissä. Oli vielä liikkeen edustama merkki mutta varmaan liikaa ajettu.
Voisi ehkä sanoa, että on kolme eri kerrosta autoissa: Halpikset alle 4k (ne perinteiset piha/häkkijobbarit), keskiluokka 3 - 20k (Saka ym) ja sitten merkkiliikkeet siitä ylöspäin. Toki liukumaa on kerrosten välillä..

Vähän väärä ketju, joten taidan lopettaa tähän.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Tänään kävi niin, että minun autoa ajanut henkilö ajoi sitten autoni lunastuskuntoon. Saa nähä mitä vakuutusyhtiö hyvittää, autossa oli mm. kolariturva. Kukaan ei kuollut tai loukkaantunut. Autoni oli Honda Civic 2007.

Mitä vastaavanlaista autoa suosittelisitte? Pitäisi olla vähintään yhtä tehokas ja hinta alle 10 000. Varmaan olisi aika hölmöä ostaa samanlainen tilalle.
Kriteerit:
  • Yhtä tehokas, miksei tehokkaampikin
  • Alle 10 000 €
  • Alle 9L/100km kulutus, mieluiten alle 8L
  • Luotettava
  • Samanluokan vakuutukset. Ajoneuvovero trafille tässä autossa oli ainoastaan 215€/v.
  • Järkevän hintaiset huollot
Esim. tällainen Mercedes-Benz C 180 KOMPRESSOR 140 HV SEDAN AUTOMAATTI ILMASTOINTI ESP 6 olisi kiva mutta onko se enää edullinen ylläpitää ja huoltaa? :D Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.

Jollain kaverilla tämän tyypinen Volkswagen Polo 1,2 47kW Comfortline 5d - *JUURI KATSASTETTU*! - *NYT ON OSTAJAN MARKKINAT!* Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto ja tuo kyllä vaikutti ihan mukavalta kun kyydissä olin. Kulutus on pieni vaikka autoa kuinka polkee. Pärjäisin kyllä ihan tällaisellakin kippurilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Tänään kävi niin, että minun autoa ajanut henkilö ajoi sitten autoni lunastuskuntoon. Saa nähä mitä vakuutusyhtiö hyvittää, autossa oli mm. kolariturva. Kukaan ei kuollut tai loukkaantunut. Autoni oli Honda Civic 2007.

Mitä vastaavanlaista autoa suosittelisitte? Pitäisi olla vähintään yhtä tehokas ja hinta alle 10 000. Varmaan olisi aika hölmöä ostaa samanlainen tilalle.
Kriteerit:
  • Yhtä tehokas, miksei tehokkaampikin
  • Alle 10 000 €
  • Alle 9L/100km kulutus, mieluiten alle 8L
  • Luotettava
  • Samanluokan vakuutukset. Ajoneuvovero trafille tässä autossa oli ainoastaan 215€/v.
  • Järkevän hintaiset huollot
Esim. tällainen Mercedes-Benz C 180 KOMPRESSOR 140 HV SEDAN AUTOMAATTI ILMASTOINTI ESP 6 olisi kiva mutta onko se enää edullinen ylläpitää ja huoltaa? :D Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.

Jollain kaverilla tämän tyypinen Volkswagen Polo 1,2 47kW Comfortline 5d - *JUURI KATSASTETTU*! - *NYT ON OSTAJAN MARKKINAT!* Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto ja tuo kyllä vaikutti ihan mukavalta kun kyydissä olin. Kulutus on pieni vaikka autoa kuinka polkee. Pärjäisin kyllä ihan tällaisellakin kippurilla.
Ylihintaisesta ruostepommi monivikaisesta mersusta VAG ongelmaiseen. Jaa no ehkä tuollainen vanha volkkari pelaa jotenkin jos ei ole varusteita liikaa. Eikä niitä automaatteja tarvi pelätä ellei ole dsg...
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Ylihintaisesta ruostepommi monivikaisesta mersusta VAG ongelmaiseen. Jaa no ehkä tuollainen vanha volkkari pelaa jotenkin jos ei ole varusteita liikaa. Eikä niitä automaatteja tarvi pelätä ellei ole dsg...
Kiitos mielipiteestä. Kuten sanottua, se oli esimerkki jota nyt vain käytin. Nyt kun on tottunut niin kyllä ilmastointi ja vakkari on se a ja o. Onko sulla jotain suositusta? Mitä merkkejä katella?
Oon jo tottunut tykittää tota vaihdekeppiä niin silleen ei ole mitään väliä onko manuaali/automaatti. Manuaalin kannalla oisin kyllä itse ellen uutta autoa ostaisi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.
Automaatti taitaa olla isompi riski uudemmissa autoissa, kun joutuu kaikenmaailman kaksoiskytkimiä ja variaattoreita väistelemään oikealta ja vasemmalta.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Automaatti taitaa olla isompi riski uudemmissa autoissa, kun joutuu kaikenmaailman kaksoiskytkimiä ja variaattoreita väistelemään oikealta ja vasemmalta.
Ymmärtääkseni vanhaa autoa joutuu todennäköisemmin hinauttaa ja automaattivaihteista ei voi hinata noin vain. Käytännössä aina pitää kutsua falck apuun.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Autoni oli Honda Civic 2007.

Mitä vastaavanlaista autoa suosittelisitte? Pitäisi olla vähintään yhtä tehokas ja hinta alle 10 000. Varmaan olisi aika hölmöä ostaa samanlainen tilalle.
Miksi olisi hölmöä? Jos Civic oli miellyttävä auto, niin uudempaa vastaavaa alle, esim.

Jos taas haluaa katsoa jotain ihan muuta, niin voisi katsastaa millaista Peugeot/Citroenia olisi tarjolla 2.0 HDI:lla. THP-bensakoneista on syytä pysyä erossa.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Miksi olisi hölmöä? Jos Civic oli miellyttävä auto, niin uudempaa vastaavaa alle, esim.

Jos taas haluaa katsoa jotain ihan muuta, niin voisi katsastaa millaista Peugeot/Citroenia olisi tarjolla 2.0 HDI:lla. THP-bensakoneista on syytä pysyä erossa.
Omassa civissä oudointa oli aina kytkin. Se oli jotenkin erittäin löysä. En koskaan tullut sinuiksi auton kytkimen kanssa. Ja jousitus ihan mahdottoman kova, kaikki kuopat tuntuu perseessä ja auto nitisi ja natisi vähän väliä vaikka ei koskaan mitään löytynyt.
Täytyisi käydä koeajamassa. Tuo civic 2007 näytti hatchbackina vielä jotenkin nuorekkaammalta. Tuo civic näyttää vielä enemmän keski-ikäisen miehen autolta niin sen takia en oo hirveemmin pitänyt tosta. Mun mielestä tää on helvetin hieno mut ei mulla tähän ole varaa: Honda Civic HB EX 182hp AT Viistoperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto

Toisaalta, tuo oma civicci niin alunperin en pitänyt siitä lainkaan, helvetin avaruussukkula. Sitemmin tykästyin ulkonäköön, että voi olla että tuo olisi juuri Se. Koeajohan sen kertoisi.

Mitä vikaa THP-bensakoneissa on?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
@Nickname97 Pari tonnia lisää budjettiin ja osta tommonen toyotan auris hybridi? Hakkaa kaikki luotettavuustilastot, halpa pitää ja ajaa... Yhtä ruma kuin sivikki mutta ainakin japsiautot on jo tuttuja sulle :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Ymmärtääkseni vanhaa autoa joutuu todennäköisemmin hinauttaa ja automaattivaihteista ei voi hinata noin vain. Käytännössä aina pitää kutsua falck apuun.
Tarkalleen mitään et saa enää hinata muuta kun lähimpään paikkaan missä se ei ole haitaksi muulle liikenteelle, koska EU ja lakimuutos. Jos nyt jotain minkä hinaamista ei tarvisi miettiä ensimmäisenä. Autoliiton jäsenyys 99e/v ja hinaavat sinun tai kaverisi auton kunhan olet itse paikalla, näin ulkoa muistaen. Pikkukaskoissakin saattaapi olla hinausvakuutus, pitää tarkistaa toki yhtiöittäin.

Niin no joo, osta japsi niin vähemmän ongelmia. @pelitys ehtikin jo tässä ensin...
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
@pelitys Vähän turhan kallis mulle vielä :D Lainaa en ota autoon, rahalla se pitää ostaa kun meitä nuoria syrjitään muutenkin vakuutusmaksujen osalta.

@Tehoreca Civicissä oli tuo moottorin koodi jossain kuskin oven pielessä, onko se muilla automerkeillä samoin?
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
THP150/156/163/165/175:sen tyyppivikoja ovat mm. Jakoketjuongelmat, Öljynkulutusongelmat, Kannen korkkaaminen, ahdinvaivat. Muutamia mainitakseni. Sen sijaan THP200-pohjaiset ovat luotettavia ja aivan loistavia pelejä.
Tätäpä en tiennytkään, että THP200 on eri maata. Silloinhan tällainen saattaisi olla kiva lelu:

Toisaalta, miksi Peugeot-kuski olisi vienyt kivan menopelin vaihtoon ... Toyota-liikkeeseen? :think:
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Esim. tällainen Mercedes-Benz C 180 KOMPRESSOR 140 HV SEDAN AUTOMAATTI ILMASTOINTI ESP 6 olisi kiva mutta onko se enää edullinen ylläpitää ja huoltaa? :D Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.
Asian vierestä hieman koska tuskin vakavissasi harkitset tuollaista mersua(ahdinongelmat jne) mutta tuon ikäluokan mersuissa ennen g-tronicia automaatti on huomattavasti kestävämpi vaihtoehto kuin manuaali.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Tänään kävi niin, että minun autoa ajanut henkilö ajoi sitten autoni lunastuskuntoon. Saa nähä mitä vakuutusyhtiö hyvittää, autossa oli mm. kolariturva. Kukaan ei kuollut tai loukkaantunut. Autoni oli Honda Civic 2007.

Mitä vastaavanlaista autoa suosittelisitte? Pitäisi olla vähintään yhtä tehokas ja hinta alle 10 000. Varmaan olisi aika hölmöä ostaa samanlainen tilalle.
Kriteerit:
  • Yhtä tehokas, miksei tehokkaampikin
  • Alle 10 000 €
  • Alle 9L/100km kulutus, mieluiten alle 8L
  • Luotettava
  • Samanluokan vakuutukset. Ajoneuvovero trafille tässä autossa oli ainoastaan 215€/v.
  • Järkevän hintaiset huollot
Esim. tällainen Mercedes-Benz C 180 KOMPRESSOR 140 HV SEDAN AUTOMAATTI ILMASTOINTI ESP 6 olisi kiva mutta onko se enää edullinen ylläpitää ja huoltaa? :D Tuo nyt on vain esimerkki, en tarvitse koukkua ja automaatti on mun mielestä riski vanhemmissa autoissa.

Jollain kaverilla tämän tyypinen Volkswagen Polo 1,2 47kW Comfortline 5d - *JUURI KATSASTETTU*! - *NYT ON OSTAJAN MARKKINAT!* Viistoperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto ja tuo kyllä vaikutti ihan mukavalta kun kyydissä olin. Kulutus on pieni vaikka autoa kuinka polkee. Pärjäisin kyllä ihan tällaisellakin kippurilla.


 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
284
THP150/156/163/165/175:sen tyyppivikoja ovat mm. Jakoketjuongelmat, Öljynkulutusongelmat, Kannen korkkaaminen, ahdinvaivat. Muutamia mainitakseni. Sen sijaan THP200-pohjaiset ovat luotettavia ja aivan loistavia pelejä.
Itellä oli VTI-bensakoneella oleva pösö ja siinä oli samoja ongelmia. Ketju äänsi kylmänä käynnistettäessä ja öljyä paloi noin 3dl/1000 km. Kilsoja autossa oli reippaasti alle satatuhatta.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Kiitos kaikille suositteluista!

Asian vierestä hieman koska tuskin vakavissasi harkitset tuollaista mersua(ahdinongelmat jne) mutta tuon ikäluokan mersuissa ennen g-tronicia automaatti on huomattavasti kestävämpi vaihtoehto kuin manuaali.
Linkkaamani mersua en ollut vakavissani hankkimassa, mutta yleisesti kyllä pitäisin mersua hyvänä vaihtoehtona. Mutta onko mulla varaa siihen? Ei varmaan, jos täytyy miettiä. :D
Jos mersua ostaa pienellä budjetilla eli alle 10k, voiko yleistää että on pommi?

Sain sukulaiselta lainaa jonkun Saabin farmarin, oiskohan 9-5. Kulkee todella pirteästi vaikka 280 tkm ajettu. En ollut tottunut noin ripeästi kiihtyvään turbolliseen autoon kun pian moottoritielle liittymisen jälkeen vauhtia olikin 180 - äkkiä jarrua...
Saabikin siis menisi, ihan tyylikkäitä noi osa mitä katoin. Auto vaan kuluttaa 10/100km joten tätä lainaamani saabia en ainakaan harkitse vakavissani. Oli erittäin vakaa ohjattava moottoritiellä ja hyvä jousitus. Melkoinen laiva tosin, tuntuu että vaatii lentokentän kääntyäkseen.

Skoda Fabia Combi 1,4 TSI RS DSG Autom. Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto Oli nyt toistaiseksi mielenkiintoisin, mutta DSG-vaihteisto? :p
Alfa Romeo nyt ei suomen olosuhteissa taida saada mainintaa luotettavasta autosta.
Mini taitaa olla turha niche auto jonka huollot maksaa ja varaosat harvassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
2010 taitaa olla täysi kymppi, mitä moottorin ja vaihteiston hajoamiseen tulee. Mahtaakohan tuossa olla ollut enemmän moottoreita kuin omistajia :D
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Älä nyt masenna, jotain jännitystä elämään sentään pitää saada:lol:
Tässäpä vähäsen kevyttä iltalukemista TSI-moottoreista varsinkin DSG:n parina:
Vastauksia: 8 237 Luettu: 1 751 720
:rofl:
 

hazaski

Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Kiitos kaikille suositteluista!


Linkkaamani mersua en ollut vakavissani hankkimassa, mutta yleisesti kyllä pitäisin mersua hyvänä vaihtoehtona. Mutta onko mulla varaa siihen? Ei varmaan, jos täytyy miettiä. :D
Jos mersua ostaa pienellä budjetilla eli alle 10k, voiko yleistää että on pommi?

Sain sukulaiselta lainaa jonkun Saabin farmarin, oiskohan 9-5. Kulkee todella pirteästi vaikka 280 tkm ajettu. En ollut tottunut noin ripeästi kiihtyvään turbolliseen autoon kun pian moottoritielle liittymisen jälkeen vauhtia olikin 180 - äkkiä jarrua...
Saabikin siis menisi, ihan tyylikkäitä noi osa mitä katoin. Auto vaan kuluttaa 10/100km joten tätä lainaamani saabia en ainakaan harkitse vakavissani. Oli erittäin vakaa ohjattava moottoritiellä ja hyvä jousitus. Melkoinen laiva tosin, tuntuu että vaatii lentokentän kääntyäkseen.

Skoda Fabia Combi 1,4 TSI RS DSG Autom. Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto Oli nyt toistaiseksi mielenkiintoisin, mutta DSG-vaihteisto? :p
Alfa Romeo nyt ei suomen olosuhteissa taida saada mainintaa luotettavasta autosta.
Mini taitaa olla turha niche auto jonka huollot maksaa ja varaosat harvassa?
Mersuista sen verran yleisesti että nuita kompressor-mottoreita kannattaa välttää, niissä tahtoo olla ongelmia. Ei ne ihan yhtä pommeja ole kuin VW: TSI:t, mutta varsinkin Mersu-tasolla aika heikkoja esityksiä. Mersun Diesel-moottorit on sitten oikein kestäviä, vaikka niissäkin on ne paikkansa jotka pitää uusia kun rupeaa olemaan kilometrejä mittarissa, esimerkiksi suuttimet. Jos väkisellä haluaa Mersun bensiinimoottorilla, niin sitten melkein pitää mennä 6 tai enemmän-sylinterisiin, jotta saa varmasti kestävämmän (tai sitten 80-luvun lopun, 90-luvun alun Mersuihin eli w124).

Ja Mersu kannattaa ostaa automaatilla, manuaalilaatikot ei ole yhtään sen rikkoutuvia kuin muillakaan merkeillä, mutta ne on hitaasti hämmennettäviä. Siis laatikon syncrot menee hitaasti kohdilleen ja vaihteen vaihtamineen kestää kauemmin ja se voi aiheuttaa alussa rutinaa laatikosta, jos on totttunut esimerkiksi Japanilaisiin tai Volkkariin. Automaatit on kestäviä ja mukavia toiminnoltaan, kunhan on laatikkoöljyt vaihdettu ajallaan.

Sitten jos varsinkin Diesel-mersun ostaa niin niihin saa hyvin lisätehoa Tuikuttamalla, varsinkin automaattivaihteisiin. Manuaalilaatikossa ei kytkin kestä yhtä paljoa lisääntynyttä tehoa.

Alle 10k näyttää saavan salmiakki-Mersua eli W212 pre-faceliftiä, joka on minusta melkolailla turvallinen ostos, niinkuin kyllä w211 facelift, jos haluaa vähemmän ajettuna, ja isommalla koneella kuin 2.2l. Sitten w211 facelift on kyllä turvallinen myös, mutta enemmän tarkastettavia kohteita (SBC-jarrut) ostohetkellä, itselläni on siis w211 200CDI ollut nyt reilu pari vuotta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
62
Mini taitaa olla turha niche auto jonka huollot maksaa ja varaosat harvassa?
Normaalia kulutusosaa löytyy hyvin ja ainakin tähän asti kaikki on ollut suoraan paikallisen varaosaliikkeen hyllyssäkin. Jakaa paljon tekniikkaa ja palikkaa bmw:n kanssa niin yhteensopivuutta löytyy myös sitä kautta. Erikoisempia osia saattaa joutua metsästämään ebaystä jos marmoritiskin hinnat alkaa kauhistuttamaan.
Huollot ihan kohtuuhintaisia. Perushuollot (öljynvaihto, suodattimet, tulpat, jarrut yms. normaalit huoltokohteet) onnistuu missä vain.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Ostin aikanaan uuden volkkarin ja 4v ja 50tkm myöhemmin jako hyppäsi venyneen ketjun takia ja maahantuoja meinasi minut laittaa maksumieheksi kunnes asianajajani otti yhteyttä.

Oli nimittäin ensimmäinen ja viimeinen volkkari mikä tähän taloon tulee ja sitä ei pilannut jakoketju vaan maahantuojan ****pää asenne MAKSAVAA asiakasta kohtaan!

Jokainen huolto oli tehty ajallaan ja merkkiliikkeessä, siitä lähtien talossa ollut vain Toyotaa ja ongelmia tasan 0kpl. Tänä vuonna on tilattu kaksi uutta Toyotaa joista toinen jo saatu ja näyttää että tällä mennään, laatu ja ennen kaikkea asiakaspalvelu aivan eri tasoa kuin VAG-konsernilla.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Kertokaahan vielä sen verran, että kuinka paljon sitä kilometrilukemaa kannattaa katsella? Kyllä toiveissa olisi alle 200 tkm ajettu - oli se sitten mikä tahansa merkki. Toki jotain nissan micraa helpompi löytää alle 200tkm ajettuna kuin näitä loistavia saksalaisia ajoneuvoja.
Kun katselen alle viiden tonnin luokkaa vaikka corolloista niin kaikki järkevät vaihtoehdot vähintään 200tkm ajettuja. Mites huolloissa meni nämä ns. kalliit kierrokset? Jos nyt vuoden sais ajella autolla ilman, että heti oston jälkeen saa laittaa autoa 3000 eurolla kasaan.

Tämä on yksi jota voisin mennä edes katsomaan. Tästä aikaisempi korimalli on helvetin ruma ettei sillä kukaan nuori kehtaa ajella. Toyota Corolla 1,6 Dual VVT-i Linea Terra 4ov Porrasperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
Ulkonäön puolesta ehdoton no-no: Toyota Corolla 1.6 VVT-i Sol 4d Porrasperä 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Noi on niin merkkikohtaisia asioita. Jakohihnat yleensä on 5/10 vuoden ja 60/80/100 tkm jaotuksella, huoltokirjasta ne yleensä selviää. Pikkuisessa kaupunkirassissa jarrupalat ja levyt voi mennä vaihtoon milloin tahansa 40-80 tkm syklillä, ihan riippuen käytöstä tai mahdollisesta ruostumisesta. Varsinkin takajarrut tuppaa ruostumaan. Renkaat kestää 20-40 tkm/setti eli niistäkin on pakko katsoa tapauskohtaisesti mikä on homman nimi. Jos on hinnassa huomioitu, niin melkein parempi jos on paskat alla, niin saa valita itse millaiset haluaa. Monet automyyjät olen suututtanut sillä, kun suoraan olen sanonut, että vittuako pistitte halvimmat uudet epämääräiset kiinapaskat alle. Tonnin pommeissa vielä ymmärtäis, mutta satkun renkaat 20 k€ autoon :facepalm: Jos olet manuaalia ostamassa, niin 200 tkm lähellä pitäis olla jo kytkinremppa lähellä jos ei ole jo tehty.

e: Japseissa tekniikka varmaan kestää parhaiten, mutta kyllä niissäkin on alustan osissa jo koiranluuta ja niveliä vaihtokunnossa 200 tkm kohdalla. Ranskalaisesta voi olla melko varma, että nivelet on vaihdettu jo useasti. Pyörän laakerit voi kestää ihan mitä tahansa, mutta 100-200 tkm välillä monesti porsii. Vanhasta japsista kannattaa tarkistaa, että sisältyykö hintaan myös pohja. Toki myös muistakin. Juuri katsastettu ei välttämättä jossain jobbarilla takaa mitään nivelien ja ruostereikien osalta, jos on käytettty "luotto"katsurilla. Eli katso itse ja tarvittaessa töki.

e2: Minusta nuo molemmat pappatoyotat näyttää ihan samalta :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Tämä on yksi jota voisin mennä edes katsomaan. Tästä aikaisempi korimalli on helvetin ruma ettei sillä kukaan nuori kehtaa ajella. Toyota Corolla 1,6 Dual VVT-i Linea Terra 4ov Porrasperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tuo on sentään Vaihto-autosalpa, siis autosalvan halvemmat vaihdokit menee tuonne, mitä ei lasipalatsissa myydä. Mutta ei kuitenkaan sellaista mikä menisi huutokauppaan tai jobbarille suoriltaan. Kannattaa noita liikkeitäkin vähän katsoa sillä silmällä. Häkistä ei sitä parasta vaihtoehtoa löydy.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Kiitos kaikille suositteluista!


Linkkaamani mersua en ollut vakavissani hankkimassa, mutta yleisesti kyllä pitäisin mersua hyvänä vaihtoehtona. Mutta onko mulla varaa siihen? Ei varmaan, jos täytyy miettiä. :D
Jos mersua ostaa pienellä budjetilla eli alle 10k, voiko yleistää että on pommi?

Sain sukulaiselta lainaa jonkun Saabin farmarin, oiskohan 9-5. Kulkee todella pirteästi vaikka 280 tkm ajettu. En ollut tottunut noin ripeästi kiihtyvään turbolliseen autoon kun pian moottoritielle liittymisen jälkeen vauhtia olikin 180 - äkkiä jarrua...
Saabikin siis menisi, ihan tyylikkäitä noi osa mitä katoin. Auto vaan kuluttaa 10/100km joten tätä lainaamani saabia en ainakaan harkitse vakavissani. Oli erittäin vakaa ohjattava moottoritiellä ja hyvä jousitus. Melkoinen laiva tosin, tuntuu että vaatii lentokentän kääntyäkseen.

Skoda Fabia Combi 1,4 TSI RS DSG Autom. Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto Oli nyt toistaiseksi mielenkiintoisin, mutta DSG-vaihteisto? :p
Alfa Romeo nyt ei suomen olosuhteissa taida saada mainintaa luotettavasta autosta.
Mini taitaa olla turha niche auto jonka huollot maksaa ja varaosat harvassa?
Onko Saabissa etanolia tankissa? Oma 260hp 9-5 sai menemään alle 7l/100km maantiellä, kaupungissa toki lähes tuplat. Jos Saabia harkitsee, niin 2.3T koneessa (ja Aeroissa) on valmiiksi luotettava Mitsubishin Td04 turbo. Pienempien koneiden kyljessä oleva Garret on "piireissä" tunnettu melkoisena pommina. Omasta Saabista kilkkasi vakio Garret viime syksynä 230tkm ajettuna. Edellisessä Saabissa Mitsubishi kesti 370tkm ja auto lähti ehjällä turbolla vielä vaihtoon. Nykyiseenkin on vaihdettu nyt Td04, niin kestää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Jos onnistuu löytämään varmuudella paljon maantietä nähnyttä yksilöä niin siinä voi kestää vielä pitkäänkin 200tkm jälkeen ilman suuria remontteja. Yksi edellisistä autoistani oli 2007 octavia manuaalilla jolla on nyt 320tkm mittarissa ja siinä on edelleen alkuperäinen kytkin, turbo ja laturi :) Itselläni ei ole ollut yhtä liisaria lukuun ottamatta yhtäkään alle 180tkm ajettua autoa ja kokemukset ovat olleet poikkeuksetta tosi hyviä.
Auton ikä tekee moninkertaisemmin enemmän vahinkoa kuin kilometrit, pois lukien toyota/lexus jotka ovat oikeasti yhä luotettavia vanhempinakin. Ne on vaan niin helkkarin rumia...
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
990
Alfa Romeo nyt ei suomen olosuhteissa taida saada mainintaa luotettavasta autosta.
Kuusi vuotta Hondilla ja nyt menossa kuudes vuosi Alfoilla ja kerran jäänyt tien päälle koko historian aikana. Honda Civicistä kun petti starttimoottori talvella :smoke: Talvella ei ole ollut ongelmia 30 asteen pakkasten kanssa ja pihastakin päässyt lumisateiden jälkeen liikkeelle helposti, siinä missä naapureilla ja työkavereilla tuntunut olevan usein ongelmia näiden saksalaisten laatuautojen kanssa. Laatu on nykyään (159/MiTo/Giulietta ja niitä uudemmat mallit) samaa tasoa tai hieman parempaa kuin VAG/BMW/MB osastolla, mutta ei kuitenkaan mitään Hondan tai Toyotan tasoa.

Mutta jos nyt oikeasti haluaa halpaa ajoa ilman suurempia ongelmia niin eipä siinä pahemmin vaihtoehtoja ole kuin Hondat tai Toyotat. Tai sitten tarpeeksi uusi Kia jonka älyää vaihtaa hyvissä ajoin pois. Ja se on karu totuus että käytettyjen autojen kohdalla siellä tilillä kannattaa se yhdestä kolmeen touhu tonnia löytyä yllättävien vikojen korjaamiseen, tai sitten ostaa sen käytetyn jostakin vähän paremmassa maineessa olevasta isommasta liikkeestä (esim. Toyotaa myyvät ketjut). Paljon riippuu minkä ikäistä autoa on ostamassa, millä kilometreillä ja millaisia tyyppivikoja juuri siinä mallissa tuppaa olemaan mitä on katsomassa.

Edit:
Ja kannattaa tosiaan selvitellä ne jakopäähuollot sen auton kohdalta mitä olet ostamassa ja siitä ostettavasta kohteesta katsoa milloin kyseinen toimenpide on viimeksi tehty (ja milloin tai millä kilometrimäärillä seuraava huolto on ajankohtainen). Hyvässä tapauksessa kun nuo usein tuppaa olemaan ajankohtaisia noille käytetyille autoille ja pitäisi tuossa hintaluokassa olla jo suht helppoa neuvotella, että myyjä tekee tuon huollon samaan hintaan jos liikkeestä on ostamassa.

Edit:2
Ja sitä huoltokirjaa kannattaa tutkia hieman tarkempaan, niistä merkinnöistä tai merkintöjen puutteesta voi jo päätellä onko edessä enemmän tai vähemmän yllätyksiä korjauksien osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Tuo on sentään Vaihto-autosalpa, siis autosalvan halvemmat vaihdokit menee tuonne, mitä ei lasipalatsissa myydä. Mutta ei kuitenkaan sellaista mikä menisi huutokauppaan tai jobbarille suoriltaan. Kannattaa noita liikkeitäkin vähän katsoa sillä silmällä. Häkistä ei sitä parasta vaihtoehtoa löydy.
Enpä tiennyt tuota asiaa ko. liikkeistä. Joo liikkeestä aion ostaa auton. Oma ammattitaito ei riitä siihen, että menisin 5000€ kädessä yksityiselle kun ei ole mitään ns takuuta. Jobbareilta en ole mitään ostamassa. Olen kaksi kertaa eksynyt koeajamaan jobbarille ja toinen oli takuuvarma ruostepommi, toisessa vaihdelaatikkovikaa. -03 Type R kun koeajoin mielenkiinnosta niin 2 vaihde ei millään meinannut mennä silmään.

ja mitä nyt @Kvarkki sanoi niin noi jakopääjutut on sentään tuttuja jopa minulle. Sen totta kai tarkistan.
Enpä ole vielä törmännyt mahdollisuuteen liikkeessä että hei nostakaa tää tunkille niin katson pohjaa.
Noissa corolloissa oli takapään osalta eroa. Ilmeisesti -07 siirrytty tuohon minun silmää enemmän miellyttävämpään.

Onko Saabissa etanolia tankissa? Oma 260hp 9-5 sai menemään alle 7l/100km maantiellä, kaupungissa toki lähes tuplat. Jos Saabia harkitsee, niin 2.3T koneessa (ja Aeroissa) on valmiiksi luotettava Mitsubishin Td04 turbo. Pienempien koneiden kyljessä oleva Garret on "piireissä" tunnettu melkoisena pommina. Omasta Saabista kilkkasi vakio Garret viime syksynä 230tkm ajettuna. Edellisessä Saabissa Mitsubishi kesti 370tkm ja auto lähti ehjällä turbolla vielä vaihtoon. Nykyiseenkin on vaihdettu nyt Td04, niin kestää.
Siinä voi käyttää etanolia kuulemma, mutta kun ei ole minun auto niin en jaksa lähteä etsimään etanoliasemaa. Tankkasin 95 tänään. Tietääkseni tämä saab on lastutettu ja koneeltaan 2.3T, tällä vehkeellä on ajettu 250km/h mittariin ihan tässä tänä kesänä näillä kilometreillä, tosin ei minun toimesta.
Jollain kaverillani on Aero -06, mutta jumalauta 16 litraa kaupungissa. Taisi olla kutoskone. Siisti auto ei siinä, mutta rahoista pääsee kyllä todella nopeasti eroon..
Tuli taas todellisuus vastaan kun kaupungissa kiihdyttelin tällä laina-autolla, bensaa kuluu aivan jumalattomasti verraten civiciin. En voi vastustaa ylimääräistä kaasutusta ja kiihdyttelyä kun en ole näin tehokkaalla autolla juuri ajanut. Täytyy varmaan lopettaa ennen kuin alkaa enemmän harmittaa..
Mistä tunnistan tuon Garretin? Saab kyllä autona hivelee silmää näiltä vanhemmiltakin malleilta, mutta bensa tuntuu maistuvan kaikille saabeille.. vakuutuksetkaan ei nyt ole halvimmasta päästä. Yllättävän vähän oli nettiautossa muutenkin saatavilla.

Jos onnistuu löytämään varmuudella paljon maantietä nähnyttä yksilöä niin siinä voi kestää vielä pitkäänkin 200tkm jälkeen ilman suuria remontteja. Yksi edellisistä autoistani oli 2007 octavia manuaalilla jolla on nyt 320tkm mittarissa ja siinä on edelleen alkuperäinen kytkin, turbo ja laturi :) Itselläni ei ole ollut yhtä liisaria lukuun ottamatta yhtäkään alle 180tkm ajettua autoa ja kokemukset ovat olleet poikkeuksetta tosi hyviä.
Auton ikä tekee moninkertaisemmin enemmän vahinkoa kuin kilometrit, pois lukien toyota/lexus jotka ovat oikeasti yhä luotettavia vanhempinakin. Ne on vaan niin helkkarin rumia...
Mulla on eräs luottoautoliike joka sijaitsee noin 2h ajomatkan päässä täältä pk-seudulta. Sinne tulee paljon maantieajettuja autoja, useasti erittäin hyviä löytöjä siellä. Mutta kun en saa lainaan ikuisesti tätä saabia niin kohta on pakko ostaa joku. Ja mitä järkeä on lähteä vaikkapa 3000 euron ajoneuvoa katselemaan niin kauas?
Sieltä oli ensimmäinen autoni, 19v iässä edelleen sama kytkin ja vaihdelaatikko, tosin vain 230tkm ajettu. En tiedä onko se nyt saavutus kuitenkaan, kertonee siitä että maalla ollut käytössä.
Civiccini oli ostettu Herttoniemen Vehosta ja huomasin kyllä ettei alhaiset kilometrit takaneet autuutta. Katsastajan mukaan kaikki oli ok, mutta kovin tykkäsi auton jousitukset tai jokin alustan osa äänehdellä välillä. No, ei siitä tosiaan enää tarvitse murehtia kun odottelen vakuutusyhtiön tuomiota paljonko saan rahaa lunastuksesta.
Sitä virhettä en nyt ainakaan enää tee, että ostan pk-seudulta 200tkm ajetun auton, osaan arvata miten sillä on ajettu eli istuttu kehän ruuhkissa kytkintä luistattaen.

En ole auton mietinnässä nyt yhtään edistynyt. Alfa Romeo on nyt vaan punainen vaate, sitä ei voi vaan harkita koska syyt.
Budjettiakin voisi melkein jopa puolittaa tuohon 5k€.. Civicistä maksoin 6000 euroa kun ostin sen. Hetken mietin jos hankin ihan samanlaisen kuin mulla oli.

Pitäisi saada omaa silmää miellyttävä auto, edulliset huollot ja vakuutukset, luotettava kulkupeli, suhteellisen taloudellinen.. eli aika mahdoton yhtälö tässä budjetissa :D
Loppupeleissä omaa ajoa on kuitenkin 75% kaupunkia ja 25% maantie - tällä hetkellä. Jos ostaa 1.3l nissan micran niin mahtaa harmittaa jos töihin pitäisi mennä moottoritietä joka päivä.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Huomasiks mun aiemmin linkkaaman Fokkerin?
Tylsä sedan, joo, mut "helmi." Tuolla ajat aamunkoittoon vielä vuosikymmenen.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Huomasiks mun aiemmin linkkaaman Fokkerin?
Tylsä sedan, joo, mut "helmi." Tuolla ajat aamunkoittoon vielä vuosikymmenen.
Meinasiks tätä vai Ford Focus 2.0 145hv Ghia Sedan // AIVAN MIELETTÖMÄSSÄ KUNNOSSA / LOHKO / VAKKARI // - *NYT ON OSTAJAN MARKKINAT!* Porrasperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto ?
Miksi tämä on helmi? "AIVAN USKOMATTOMAN UPEAKUNTOINEN FOCUS! HARVINAISELLA 2 LITRAISELLA KONEELLA!" kääntyy minun korviini negatiivisesti. Miksi ostaa jotain harvinaista? Harvinainen kun ei taida yleensä ottaen meinata edullista?
Mielenkiintoinen ehdotus kyllä.

Tämmöisenkin löysin; Saab 9-3 Sport Combi 1,8t BioPower Vector Business M6 Vaihto / Rahoitus ! Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
@Nickname97 Garretia ja Mitsua on vaikea tunnistaa, kun ovat lämpöpellin alla piilossa ja ovat muutenkin todella saman näköisiä. Mutta se on varmaa, että 2.3T (nimenomaan iso T) ja Aerossa on Mitsu. Harrastajapiireissä on vaihdettu paljon Mitsuja (ja Holseteja) vakio Garretien tilalle. Saab on vähän sellainen auto, että sen ostaa melkeinpä mieluummin asiaan vihkiytyneeltä harrastajalta, kuin jostakin liikkeestä. V6 bensakone on vähän sellainen, että itse välttäisin sen kokonaan. Paljon jakopään ongelmia ja rempan tekijät harvassa. Mahtava mylly ajaa, mutta kallis ylläpitää.

Käytännössä siis joudut tiedustelemaan itse onko turboa vaihdettu ja jos ei ole, niin Garretin kohdalla siivet on kaasuläppäkotelossa viimeistään 250tkm paikkeilla (näin kärjistetysti). Tuosta sitten selviää joko putsauksella ja turbon vaihdolla, tai pahimmillaan konerikolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
ja mitä nyt @Kvarkki sanoi niin noi jakopääjutut on sentään tuttuja jopa minulle. Sen totta kai tarkistan.
Enpä ole vielä törmännyt mahdollisuuteen liikkeessä että hei nostakaa tää tunkille niin katson pohjaa.
Noissa corolloissa oli takapään osalta eroa. Ilmeisesti -07 siirrytty tuohon minun silmää enemmän miellyttävämpään.
Pystyy sitä pohjaa muutenkin katsomaan kuin autoa nostamalla. Jos vatsalihas on tiellä, niin peililläkin saa katsottua. Taskulamppu mukaan myös tietysti. Jos oikein vakavasti oot ostamassa, niin luulis koeajon aikana onnistuvan katsastus tms. paikkaan päräyttäminen ja siellä auton ylösnosto (jos myyjä ei suostu).
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Meinasiks tätä vai Ford Focus 2.0 145hv Ghia Sedan // AIVAN MIELETTÖMÄSSÄ KUNNOSSA / LOHKO / VAKKARI // - *NYT ON OSTAJAN MARKKINAT!* Porrasperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto ?
Miksi tämä on helmi? "AIVAN USKOMATTOMAN UPEAKUNTOINEN FOCUS! HARVINAISELLA 2 LITRAISELLA KONEELLA!" kääntyy minun korviini negatiivisesti. Miksi ostaa jotain harvinaista? Harvinainen kun ei taida yleensä ottaen meinata edullista?
Tuo harvinainen on vähän turhanpäiväistä autokauppiaan hehkutusta. Suurin osa tuon ajan Focuksista on myyty 100-hevosvoimaisella 1.6-litraisella moottorilla. 2.0-litrainen oli malliston yläpään kone, joten se on harvinaisempi. Toki se on kalliimpi hankkia ja tankata, mutta ilmeisesti tylsä tehoton auto ei ollut toiveissa. :)
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 351
Mitä mieltä siisteimmästä Civicistä, eli Typerästä? Olisi tarjolla paremmin varusteltu GT. Ehkä nelikymppiselle vähän liian teini?

Ei ole liian teini jos on nuorekas nelikymppinen :D Pienestä käytetystä kiposta +30 000e kuulostaa silti isolta rahalta olkoon vaikka kuinka Typerä
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Ei ole liian teini jos on nuorekas nelikymppinen :D Pienestä käytetystä kiposta +30 000e kuulostaa silti isolta rahalta olkoon vaikka kuinka Typerä
On tuo iso summa kyllä tuollaiseen autoon, kun käytettyä premiumiakin tuolla saa. Uutena tämä maksanut ehkä jtn 58k? Civic ei kuitenkaan ns pikkuauto ole, vaan yllättävän tilava laite. Mulla on tuollainen tussumpi versio.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Mistä löydät tuon hintaluokan (alempi keskiluokka) auton, josta on pidetty noin huolta, vedetty lisävarustelistaa täyteen ja vain 75tkm mittarissa, siltikin käytetty merkkihuollossa säntillisesti?

Ensinnäkään kakslitraisia ei ole vaan kaikki on 1,6 nuhavehkeitä, tuos on kaksoisalueilmastoinnit ja automaatti. 1,8 Honda Civic sedanit on lähin mitä tulee mieleen verrokkina.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
267
On tuo iso summa kyllä tuollaiseen autoon, kun käytettyä premiumiakin tuolla saa. Uutena tämä maksanut ehkä jtn 58k? Civic ei kuitenkaan ns pikkuauto ole, vaan yllättävän tilava laite. Mulla on tuollainen tussumpi versio.
Tuossa typerässä on fun factor semisti korkeammalla kuin monessa muussa saman hintaluokan "premium"-vaihtoehdossa. Ulkonäkö ei itselle kolahda, mutta ajoltaan tuo on mahtava laite.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 445
Viestejä
4 162 092
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom