Mikä auto minulle?

Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
855
Hyvällä otannalla kokeilemalla onneksi löytyi mieluisa tuskin 220d E ihan pommi on ei kaikki taksarit voi olla väärässä. Mersussa tuskin tarvitsee pelätä viimeistelyssä vastaavia puutteita, kun Teslassa. En tiedä miten itse koit Audin mutta omalla otannalla huomannut miten hyvin ja teknisesti ne on viimeistelty "insinööri auto" tunnetta löytyy paremmin BMW ja MB leiristä. Turvallisia ja mukavia matkoja tähden takana :tup:.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Hyvällä otannalla kokeilemalla onneksi löytyi mieluisa tuskin 220d E ihan pommi on ei kaikki taksarit voi olla väärässä. Mersussa tuskin tarvitsee pelätä viimeistelyssä vastaavia puutteita, kun Teslassa. En tiedä miten itse koit Audin mutta omalla otannalla huomannut miten hyvin ja teknisesti ne on viimeistelty "insinööri auto" tunnetta löytyy paremmin BMW ja MB leiristä. Turvallisia ja mukavia matkoja tähden takana :tup:.
Kun aikaisemmin oli Seat niin kun vertaili sitä Audiin niin petyin hiukan. Odotin Audilta enemmän mutta tuntui samalta kuin Seat. Audin alla oli 2.0TDI 190hp mutta jotenkin tuntui laiskalta. Sitten kun pääsi Mesen rattiin niin vaikka "laiva" onkin mutta enemmän sellainen johtaja olo ja tuntui heti kotoisemmalta kuin muut.

Olihan siinä oma pohdinta mutta lähdin sitten vaan eteenpäin ja nyt tuli koko päivä ajeltua. Tuntuu mukavalta vaikka massaa on ja ei ehkä se ripein mutta riittävä.

Eihän tuo uusi ole ja onhan siinä omat ajojälkensä jo mutta ei ahdista samalla tapaa kuin heti uudessa olisi toleranssin takia puutteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Kun aikaisemmin oli Seat niin kun vertaili sitä Audiin niin petyin hiukan. Odotin Audilta enemmän mutta tuntui samalta kuin Seat. Audin alla oli 2.0TDI 190hp mutta jotenkin tuntui laiskalta. Sitten kun pääsi Mesen rattiin niin vaikka "laiva" onkin mutta enemmän sellainen johtaja olo ja tuntui heti kotoisemmalta kuin muut.

Olihan siinä oma pohdinta mutta lähdin sitten vaan eteenpäin ja nyt tuli koko päivä ajeltua. Tuntuu mukavalta vaikka massaa on ja ei ehkä se ripein mutta riittävä.

Eihän tuo uusi ole ja onhan siinä omat ajojälkensä jo mutta ei ahdista samalla tapaa kuin heti uudessa olisi toleranssin takia puutteita.
220 on varmaan aika turvallinen valinta, 250:ssä on jo sitten (edelleen ellen väärin muista?) se toinen ahdin mukana sopassa. Ei mikään raketti (edes 250:nen), muuta liikkuu liikenteen mukana. ;)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
220 on varmaan aika turvallinen valinta, 250:ssä on jo sitten (edelleen ellen väärin muista?) se toinen ahdin mukana sopassa. Ei mikään raketti (edes 250:nen), muuta liikkuu liikenteen mukana. ;)
Koskaan ei voi olla varma mikä pamahtaa mutta se on sitten sen ajan murhe. Hyvä auto kyllä ollut ja sopivan letkeä ajella. Tulee fiilis tuolla, että kiire ei ole minnekään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Onko noissa uusissa mersuissa samanlainen ohjaus kuin noissa vanhemmissa? Ei palauta juuri ollenkaan ja tietyn pisteen jälkeen tuntuu että renkaat kääntyy alta kun tiukasti kääntää. Omassa mersussa, vaikka alusta on kuin kivireki, niin silti se on jotenkin leppoisa ajella eikä kovinkaan sporttinen.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
220 on varmaan aika turvallinen valinta, 250:ssä on jo sitten (edelleen ellen väärin muista?) se toinen ahdin mukana sopassa. Ei mikään raketti (edes 250:nen), muuta liikkuu liikenteen mukana. ;)
Eikö vanhemmissa 220:ssä ollut jo tuplaturbo? Mutta joo, 220 cdi on se "järkevä" kone. Tehoero 200:n on huomattava, mutta silti menee vähällä sopalla. Ja suhteellisen rivakkakin 170hp myllyksi ainakin C:n korissa.

Nyt tuli Mersua ikävä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Eikö vanhemmissa 220:ssä ollut jo tuplaturbo? Mutta joo, 220 cdi on se "järkevä" kone. Tehoero 200:n on huomattava, mutta silti menee vähällä sopalla. Ja suhteellisen rivakkakin 170hp myllyksi ainakin C:n korissa.

Nyt tuli Mersua ikävä.
Mun mielestä se 220 oli juuri se järkevä kone koska siinä ja 200:ssa oli vain yksi ahdin. ;)

200:n tosin saa softattua käsittääkseni heittämällä sinne 220:ksi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
220/250 on molemmissa 2 ahdinta, 180/200 yksi, Näin ainakin C-sarjassa. 220:n saa ohjelmoitua n. 250hv, aika eri kone silloin
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Tegen auto taitaa olla jo W213 koppaa, jossa OM654 eli vain yksi ahdin. Olihan tuossa välissä 220CDI:ssäkin kaksi ahdinta OM651-moottorin ollessa kyseessä ja W205:ssa taitaa olla yhä edelleen.

Nuo 200/220CDI yhdellä ja 250CDI kahdella jutut on jostain W204:n alkuajoilta. Esson baariin ei nyt tieto kulje.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Tegen auto taitaa olla jo W213 koppaa, jossa OM654 eli vain yksi ahdin. Olihan tuossa välissä 220CDI:ssäkin kaksi ahdinta OM651-moottorin ollessa kyseessä ja W205:ssa taitaa olla yhä edelleen.

Nuo 200/220CDI yhdellä ja 250CDI kahdella jutut on jostain W204:n alkuajoilta. Esson baariin ei nyt tieto kulje.
Joo 213 paketti.
 
Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
270
Kaveri mukaan ja kaupoille katsomaan tarjontaa. Ajettu Audista Meseen vähän kaikkea.

Mukaan tarttui 2017 vuosimallin Mersu E 220d kaikilla herkuilla AMG paketilla, ajettu 110tkm. Oli se kyllä mukavan rento ajaa ja nautinnollista muihin verrattuna.

Auto huollettu säännöllisesti ja tuontina Ruotsista. En tiedä vielä astuinko paskaan mutta paperit olivat kunnossa ja Mersun palvelukin sanoo ok. Kaverin kanssa syynättiin läpi joka puolelta.

Hinnasta sai vähän tingittyä ja palvelut mukaan niin viimeinen lappu oli vajaa 40t€.

Kiitoksia kaikille ja kannatti katsoa ulkopuolelta laatikkoa. Audi oli aika meh kaiken BMW, Volvon ja muun jälkeen.
Onnittelut hyvästä valinnasta. Erittäin miellyttävä kone/vaihdelaatikko (9gtronic) -kombo mielestäni. Ja jos ei tehot riitä, niin eiköhän jossain vaiheessa tohonkin saa hyvän Tuikun ohjelman sisään (ellei saa jo nyt)... Tosta om654-koneesta en ole kuullut mitään negatiivistä liittyen jakopäähän. Edeltäjä om651 oli ilmeisesti varsinkin alkupäässä vähän ongelmallinen, tosin myöhemmin parempi. Ei tosin missään vaiheessa mitään BMW:n N47 -tasoa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
79
Olen ekaa omaa autoa hankkimassa. Kaupungissa kun olen asunut ja työmatkat varsin lyhyitä, niin en ole aikaisemmin tarvinnut sellaista. :) Ajeltu on kuitenkin enemmän tai vähemmän 2006 lähtien. Auto tulee pääosin normi maantieajoon n. 15tkm vuodessa. Lähinnä itsekseni ajelen, joten kuljettimen ei tarvitse olla kovin iso. Hintapuolelta olen toistaiseksi katellut käytettyjä 5k - 10k haarukalla. Haen toisaalta käytännöllisyyttä ja luotettavuutta, kun pitää ajaa aika harvaan kansoitettua 270km pätkää, ja toisaalta taas jonkinlaista mukavuustasoa, ettei ainakaan siitä syystä ketuta lähteä noin joka toinen viikko tuommoiselle 3h+ reissulle.

Oma autotietous ei ole suunnaton, joten apu auton hankintaan on tervetullutta :) poden jonkinmoista informaatioähkyä, kun olen koittanut etsiä tietoa ja kaivella ehdokkaita. Toistaiseksi ainakin esimerkiksi Volvo C30:t ja jotkut Toyotat ovat vaikuttaneet ihan kiinnostavilta, mutta en ole vielä löytänyt niin hyvää ehdokasta, että olisin koeajoihin asti ehtinyt. Olisiko hyviä ehdotuksia? Tai onko tuossa hintaluokassa joitakin merkkejä / malleja, joista ainakin kannattaisi pysyä kaukana?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Renault Clio (st) on pikkuautojen kuningas vuosikymmestä toiseen, siihen on syynä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Mä en kyllä Clioa suosittelisi, mikäli ajossa on jatkuvaa pitkää pätkää. Auto on kuitenkin aika meluisa eikä penkeistä saa pitkälle matkalle kovinkaan paljoa iloa.

Kaupunkiin ja lyhyeen pyöritykseen sitten kyllä ehdottoman hyvä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Edit. Siirsin tämän Rellurantin autonkorjausketjuun, josko saisi jotain keskustelua aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.09.2019
Viestejä
18
Ensiauto olisi hakusessa ja valinta kallistumassa Fiesta mk7.5 ecobuustiin. Mitkä varusteet olisi hyvä olla ja onko mitään mitä kannattaisi tarkistaa ennen auton ostoa? Haluaisin auton led-ajovaloilla, mutta tarjontaa ei ole paljoa, joten onko parempi vain unohtaa ledit? Budjetti on 10k€.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Mobile.de appi puhelimeen ja selaamaan, hakumiehiä/firmoja kyllä löytyy jos itse ei ole valmis lähtemään.
 
Liittynyt
03.02.2019
Viestejä
397
Pitäisi perheen toinenkin auto päivittää tässä kesällä. Pääautona on VW Passat niin vähän pienemmällä tulisi toimeen. Nykyinen auto on 2006 Citroen C4 niin jotain suurin piirtein samaa kokoluokkaa. Onko noista uusista Skoda Fabioista (2018) kokemuksia kenelläkään? Suhteellisen edullisia ja vähän ajettuja olisi lähialueella tarjolla, esim: Skoda FABIA, Ylivieska
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Mä en kyllä Clioa suosittelisi, mikäli ajossa on jatkuvaa pitkää pätkää. Auto on kuitenkin aika meluisa eikä penkeistä saa pitkälle matkalle kovinkaan paljoa iloa.

Kaupunkiin ja lyhyeen pyöritykseen sitten kyllä ehdottoman hyvä.
Clio on hienon näköinen, mutta nauratti kun 30tkm ajetulla korjaamon sijaisautolla meni töihin ja auto pomputti motarilla ja maantiellä takaraivoa niskatukeen. Ehkä se sitten 130tkm kohdalla on vähän parempi kun alusta on väsynyt olemaan niin "urheilullisen tuntuinen".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Clio on hienon näköinen, mutta nauratti kun 30tkm ajetulla korjaamon sijaisautolla meni töihin ja auto pomputti motarilla ja maantiellä takaraivoa niskatukeen. Ehkä se sitten 130tkm kohdalla on vähän parempi kun alusta on väsynyt olemaan niin "urheilullisen tuntuinen".
En kyllä ole omassa Cliossani huomannut mitään pomputtelua mihinkään suuntaan eli todennäköisesti tuo auto on ollut viallinen.

Koska tosiaan omistan vm. 2015 Clion (48tkm mittarissa), en suosittelisi sitä pitkille matkoille koska eihän sitä ole siihen suunniteltukaan. Autohan on mitä mainioin kaupungissa pyörimiseen.

Pitkille matkoille perheen kanssa mennään sitten Espacella.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Kaverin puolesta kysyn, onko J-Astra jo ihan soiva peli? Laadunparannus oli jossain kohtaa niillä agendalla, mutta ehtikö tuo jo siihen mukaan?
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Olihan noita J-Astroja kolme kappaletta ja kaikki oli hyviä mun mielestä. Yhteen vaihdettiin ohjausvaihde ja parkkitutkan anturi, muuten ei ollut ongelmia. Käsivaihteistoa tosin pitää käsitellä varovaisesti, siinä laakerit ei ole parhaita mahdollisia. Meillä ei ollut käsivaihteiston kanssa ongelmia. Erittäin vakaita autoja ajaa, tosin painavia ja bensat syövät bensaa sen takia kilpailijoita vähän enemmän. Dieselit ovat taloudellisia, etenkin loppupään 1.6 CDTI, joka taisi tulla joskus 2014-2015 malliin.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Yks J-Astra ollu ja kasa paskaa. Kuukauden välein sai jotain korjata alle 100tkm ajetusta autosta.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Olihan noita J-Astroja kolme kappaletta ja kaikki oli hyviä mun mielestä. Yhteen vaihdettiin ohjausvaihde ja parkkitutkan anturi, muuten ei ollut ongelmia. Käsivaihteistoa tosin pitää käsitellä varovaisesti, siinä laakerit ei ole parhaita mahdollisia. Meillä ei ollut käsivaihteiston kanssa ongelmia. Erittäin vakaita autoja ajaa, tosin painavia ja bensat syövät bensaa sen takia kilpailijoita vähän enemmän. Dieselit ovat taloudellisia, etenkin loppupään 1.6 CDTI, joka taisi tulla joskus 2014-2015 malliin.
Todellakin, taisi laihduttaa jotain 120 kiloa seuraavaan malliin. Tuota seuraavaa sukupolvea kehuttiinkin ominaisuuksien puolesta maasta taivaisiin. Noiden seuraavan sukupolven autojen hinnat kuitenkin reiluhkosti korkeammat.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Ei oikein irtoa Astroista juttua. Onhan ne vähän kuppasia, että ei sinällään mikään ihme.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
30
Sais lähteä jo vanha Citroenin tila-auto vaihtoon. Ajoa noin 10 tkm vuodessa, 80% kaupunkiajoa, loput maantiellä. Vähän osaamattomana autoasioissa tulin ketjuun hyvien vinkkien perässä. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä järkivalinnoiksi spekseillä:

- budjetti n. 5000 € (voi venyä tarvittaessa)
- luotettava (ei hankalia tyyppivikoja)
- pienikuluinen (kaupunkiajo 9 ltr / 100 km tai mieluiten alle + pieni vero)
- bensakone
- farkku/tila-auto (kaksi turvaistuinta selkä menosuuntaan takapenkillä)
- automaattivaihteisto, jos ko. mallin osalta ei odotettavissa isompia ongelmia sen kanssa, muuten manuaalivaihteisto

Budjetin vuoksi puhutaan siis noin 10 vuoden ikäisistä autoista. Sen ikäisissä voi tulla vastaan mitä vaan, josko täältä saisi vähän apuja pahimpien virheiden välttämiseksi. Mielessä on ollut kaikenlaisia malleja, mutta etsiessä tuntuu mahdottomalta pysyä kärryillä eri merkkien ja vuosimallien tyyppivioista ja muista mahdollisista ongelmista. Vaihtoehtoina tullut pyöriteltyä:

- Volvo V50 (etuakselisto yms ongelmat eivät houkuttele, Volvon ulkonäkö ja turvallisuus kyllä)
- Skoda Octavia -farkut (budjetin autot näitä ikävän maineen TSI-autoja, eli ilmeisesti ei kannata. Harmi, kun muuten olisivat sopivan oloisia)
- Kia Ceed -farkut
- Hyundai i30 -farkut
- Opel Astra -farkut
- Ford Focus -farkut

Näistä alimmista en ole vielä selvitellyt mahdollisia ongelmia. Täältä jos saisi apuja tuon listan tarkentamiseksi tiettyihin vuosimalleihin, jotka olisivat järkeviä vaihtoehtoja harkittavaksi. Muitakin merkkivaihtoehtoja saa esittää!
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Sais lähteä jo vanha Citroenin tila-auto vaihtoon. Ajoa noin 10 tkm vuodessa, 80% kaupunkiajoa, loput maantiellä. Vähän osaamattomana autoasioissa tulin ketjuun hyvien vinkkien perässä. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä järkivalinnoiksi spekseillä:

- budjetti n. 5000 € (voi venyä tarvittaessa)
- luotettava (ei hankalia tyyppivikoja)
- pienikuluinen (kaupunkiajo 9 ltr / 100 km tai mieluiten alle + pieni vero)
- bensakone
- farkku/tila-auto (kaksi turvaistuinta selkä menosuuntaan takapenkillä)
- automaattivaihteisto, jos ko. mallin osalta ei odotettavissa isompia ongelmia sen kanssa, muuten manuaalivaihteisto

Budjetin vuoksi puhutaan siis noin 10 vuoden ikäisistä autoista. Sen ikäisissä voi tulla vastaan mitä vaan, josko täältä saisi vähän apuja pahimpien virheiden välttämiseksi. Mielessä on ollut kaikenlaisia malleja, mutta etsiessä tuntuu mahdottomalta pysyä kärryillä eri merkkien ja vuosimallien tyyppivioista ja muista mahdollisista ongelmista. Vaihtoehtoina tullut pyöriteltyä:

- Volvo V50 (etuakselisto yms ongelmat eivät houkuttele, Volvon ulkonäkö ja turvallisuus kyllä)
- Skoda Octavia -farkut (budjetin autot näitä ikävän maineen TSI-autoja, eli ilmeisesti ei kannata. Harmi, kun muuten olisivat sopivan oloisia)
- Kia Ceed -farkut
- Hyundai i30 -farkut
- Opel Astra -farkut
- Ford Focus -farkut

Näistä alimmista en ole vielä selvitellyt mahdollisia ongelmia. Täältä jos saisi apuja tuon listan tarkentamiseksi tiettyihin vuosimalleihin, jotka olisivat järkeviä vaihtoehtoja harkittavaksi. Muitakin merkkivaihtoehtoja saa esittää!
Oletko Priusta harkinnut? Menee kyllä budjetista yli, mutta pitäisi kyllä tulla kivasti takasin pienentyneiden käyttökulujen myötä. Sehän on oikeasti melko iso auto.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Sama suunnittelu on muissakin, en tiedä mitä saavutetaan, mutta... :kahvi: Tyhjäkäynnillä nuo tuhotaan, yhdistettynä maksimi huoltoväleihin.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Sais lähteä jo vanha Citroenin tila-auto vaihtoon. Ajoa noin 10 tkm vuodessa, 80% kaupunkiajoa, loput maantiellä. Vähän osaamattomana autoasioissa tulin ketjuun hyvien vinkkien perässä. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä järkivalinnoiksi spekseillä:

- budjetti n. 5000 € (voi venyä tarvittaessa)
- luotettava (ei hankalia tyyppivikoja)
- pienikuluinen (kaupunkiajo 9 ltr / 100 km tai mieluiten alle + pieni vero)
- bensakone
- farkku/tila-auto (kaksi turvaistuinta selkä menosuuntaan takapenkillä)
- automaattivaihteisto, jos ko. mallin osalta ei odotettavissa isompia ongelmia sen kanssa, muuten manuaalivaihteisto

Budjetin vuoksi puhutaan siis noin 10 vuoden ikäisistä autoista. Sen ikäisissä voi tulla vastaan mitä vaan, josko täältä saisi vähän apuja pahimpien virheiden välttämiseksi. Mielessä on ollut kaikenlaisia malleja, mutta etsiessä tuntuu mahdottomalta pysyä kärryillä eri merkkien ja vuosimallien tyyppivioista ja muista mahdollisista ongelmista. Vaihtoehtoina tullut pyöriteltyä:

- Volvo V50 (etuakselisto yms ongelmat eivät houkuttele, Volvon ulkonäkö ja turvallisuus kyllä)
- Skoda Octavia -farkut (budjetin autot näitä ikävän maineen TSI-autoja, eli ilmeisesti ei kannata. Harmi, kun muuten olisivat sopivan oloisia)
- Kia Ceed -farkut
- Hyundai i30 -farkut
- Opel Astra -farkut
- Ford Focus -farkut

Näistä alimmista en ole vielä selvitellyt mahdollisia ongelmia. Täältä jos saisi apuja tuon listan tarkentamiseksi tiettyihin vuosimalleihin, jotka olisivat järkeviä vaihtoehtoja harkittavaksi. Muitakin merkkivaihtoehtoja saa esittää!
Farkku Focus manuaalina ja 1.6 bensakoneella on kestänyt isällä jo yli 300tkm pelkillä huolloilla. Tylsä, laiska ja ruostuu (ainakin kun ei varmaan ole ikinä pesty), mutta pirun kestävä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Sais lähteä jo vanha Citroenin tila-auto vaihtoon. Ajoa noin 10 tkm vuodessa, 80% kaupunkiajoa, loput maantiellä. Vähän osaamattomana autoasioissa tulin ketjuun hyvien vinkkien perässä. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä järkivalinnoiksi spekseillä:

- budjetti n. 5000 € (voi venyä tarvittaessa)
- luotettava (ei hankalia tyyppivikoja)
- pienikuluinen (kaupunkiajo 9 ltr / 100 km tai mieluiten alle + pieni vero)
- bensakone
- farkku/tila-auto (kaksi turvaistuinta selkä menosuuntaan takapenkillä)
- automaattivaihteisto, jos ko. mallin osalta ei odotettavissa isompia ongelmia sen kanssa, muuten manuaalivaihteisto

Budjetin vuoksi puhutaan siis noin 10 vuoden ikäisistä autoista. Sen ikäisissä voi tulla vastaan mitä vaan, josko täältä saisi vähän apuja pahimpien virheiden välttämiseksi. Mielessä on ollut kaikenlaisia malleja, mutta etsiessä tuntuu mahdottomalta pysyä kärryillä eri merkkien ja vuosimallien tyyppivioista ja muista mahdollisista ongelmista. Vaihtoehtoina tullut pyöriteltyä:

- Volvo V50 (etuakselisto yms ongelmat eivät houkuttele, Volvon ulkonäkö ja turvallisuus kyllä)
- Skoda Octavia -farkut (budjetin autot näitä ikävän maineen TSI-autoja, eli ilmeisesti ei kannata. Harmi, kun muuten olisivat sopivan oloisia)
- Kia Ceed -farkut
- Hyundai i30 -farkut
- Opel Astra -farkut
- Ford Focus -farkut

Näistä alimmista en ole vielä selvitellyt mahdollisia ongelmia. Täältä jos saisi apuja tuon listan tarkentamiseksi tiettyihin vuosimalleihin, jotka olisivat järkeviä vaihtoehtoja harkittavaksi. Muitakin merkkivaihtoehtoja saa esittää!
Tuon ikäluokan Ooppeleissa on surullisen kuuluisaa laakerivioista kärsivää M32-manuaalivaihteistoa, jotka kannattaa kiertää kaukaa. V50:ssä on muistaakseni yllättävän pienet takapenkkitilat, etenkin pituussuunnassa, eli kannattaa tarkastaa mahtuvatko kaikki kyytiin siedettävästi. VAG-konsernin "laadun" tuolta ajalta jo tunnetkin...

Ranskiksesta voisi saada rahalleen eniten autoa, jos nykyinen sitikka ei ole pelotellut lopullisesti pois niiden parista. :joy: Tosin pösöistä ja sitikoista löytyvät, bemarin kanssa yhteistyössä tehdyt Prince-bensakoneet ovat käsittääkseni enemmän tai vähemmän susia. Turbottomat VTI-koneet syövät öljyä, turbollisissa puretecheissä karstoittuvat imusarjat ja jakoketjut venyvät jne.

Mutta tosiaan autoja ja tyyppivikoja on niin paljon, että kannattaa katsoa ne eniten omaa silmää miellyttävät ja tarpeeseen sopivat mallit, ja täältä kyselyn lisäksi googletella merkkifoorumeilta mallille/moottorille tyypillisiä ongelmia. Muutaman tonnin käytetyt autot ovat vähän kuin rotukoirat, voit valita mistä ongelmista todennäköisesti tulet kärsimään. :btooth:

Sama suunnittelu on muissakin, en tiedä mitä saavutetaan, mutta... :kahvi: Tyhjäkäynnillä nuo tuhotaan, yhdistettynä maksimi huoltoväleihin.
Päällimmäinen syy on oletettavasti kompaktimpi rakenne. Koneesta saadaan lyhyempi, kun hihna/ketjukäytöt jaetaan molempiin päihin.

Pituuden viimeistenkin senttien hiominen korostuu kaikista eniten (esim. bemarin tapauksessa) tietysti suoran kutosen kanssa. Koneiden pohjatessa samalle perussunnittelulle nelonenkin "kärsii" tästä. Ei sillä, etteivätkö valmistajat haluaisi nelosiakin pakata kompaktimmin.

Mielestäni bemarin ketjuongelmissa on tyhjäkäynnin merkityksen lisäksi mielenkiintoista se, että nelos- ja kutoskone käyttävät samaa ketjua, mutta silti nelonen on se enemmän ongelmainen moottori. Käynnin tasaisuudella ja ketjun dynaamisella kuormituksella lienee merkitystä, joka on pikkukoneen kanssa lipsahtanut ohi suunnitteluosastolla. :whistling:
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Pitäisi ensimmäistä autoa itse katsella ja hintana max 6000€. Pohjanmaalta olisi tarkoitus ostaa. Vaatimuksina lähinnä, että ilmastointi ja vakionopeudensäädin pitäisi löytyä, mielellään farmarimallinen (esim. Kia Ceed) ja sellainen että huolto on kohtuu edullista. Ajoa tulisi varmaan jotain 10-15 tkm vuodessa.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Iso, tilava, turvallinen, faceliftattu = ei lastentauteja, mukava ajaa, rahaa jää jemmaan, maltilliset kilometrit.


 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Iso, tilava, turvallinen, faceliftattu = ei lastentauteja, mukava ajaa, rahaa jää jemmaan, maltilliset kilometrit.


Hyi helvetti tuota ajoneuvoveroa :beye:
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Joo, juoksevat kulut saisivat olla kohtuu matalia, on kyllä rahaa ostaa auto, mutta ei välttämättä varaa ylläpitää ihan mitä tahansa. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Joo, juoksevat kulut saisivat olla kohtuu matalia, on kyllä rahaa ostaa auto, mutta ei välttämättä varaa ylläpitää ihan mitä tahansa. :D
Megane, 308 ja i30 bensafarkkuna näyttää ainakin löytyvän maltillisilla kilsoilla ja 8v tai alle iässä. Nuo kaikki täyttänee ehdon edullisista käyttökuluista. Vag-konsernin yllätyslaitteista ehkä pysyisin erossa budjetin ikäluokassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Olen harkinnut oman auton hommaamista kesäksi. Helpottaisi huomattavasti elämää jos saisi mökki- ja duunimatkat sillä hoidettua.

En ole ennen autoa omistanut. Mietiskelin tässä että olisiko järkevämpää ottaa kuukausipohjaisella leasingilla esimerkiksi 3 kk ajaksi vai ostaa joku halpa kärry ja myydä sitten pois?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Jos saat jonkun lainakärryn lyhyeksi aikaa, niin suosittelen sitä lämpimästi. Halpa ostettu pommi voi kestää tai sitten ei. Kallis kestää varmemmin, mutta sen myynti voi olla hankalaa ilman suurta persnettoa. Laina-auto on kuitenkin paljon uudempi kuin kumpikaan.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Olen harkinnut oman auton hommaamista kesäksi. Helpottaisi huomattavasti elämää jos saisi mökki- ja duunimatkat sillä hoidettua.

En ole ennen autoa omistanut. Mietiskelin tässä että olisiko järkevämpää ottaa kuukausipohjaisella leasingilla esimerkiksi 3 kk ajaksi vai ostaa joku halpa kärry ja myydä sitten pois?
Noissa minileasing autoissa saat yleensä 2000 (2500 km pakettikorotuksella) perusmaksun piiriin. Jos ajat esimerkiksi 1500 km kuussa työnantajan korvaamaa ajoa 0,43x1500 = 645e ja tästä pitää toki käytetty bensa vähentää pois (5,5*1,3*15)=110e. Tuolla pitäisi päästä jo aikalailla tilanteeseen, missä ajat sillä Pololla loppukuun max 500km pelkkien bensakulujen hinnalla. Jos pitää kuukausitasolla ajaa omaa ajoa selkeästi yli 2500km niin sitten tulee nopeasti leasingille hintaa. Ja toki kannat riskin kolaroinnista, ilkivallasta ja pahoista kiveniskemistä ikkunaan.

Etuna myös se, että palautat kuukauden päästä milloin haluat, vaihdattavat talvirenkaat puolestasi ja pääset ajamaan uudella perusautolla ilman teknisiä murheita vähän pidemmän koeajon.

Noiden perinteisten minileasing firmojen lisäksi voisi jostain tuon tapaisesta kysyä pakettitarjousta. Ainakin siellä mainostavat näillä saatesanoilla.

Henkilöauton vuokraus, kun omaa autoa ei ole
Yhä useammat ovat luopuneet omasta autosta, koska he asuvat keskustassa ja matka työpaikalle on lyhyt tai onnistuu helposti julkisilla kulkuneuvoilla. Autoa tarvitaan vain loma-aikoina ja muulloin satunnaisesti. Silloin vuokraaminen on järkevä, helppo ja edullinen vaihtoehto.

Jos omaa autoa ei ole, mutta pitää tehdä työmatka, vuokra-auto on hyvä valinta. Vuokra-auton käyttöjä voi saada verovapaita kilometrikorvauksia työnantajalta. Kun vuorokauden työmatka on yli 160 km pitkä, kattavat kilometrikorvaukset auton vuokran ja polttoainekulut. Henkilöauton voi vuokrata myös määräaikaisia työprojekteja varten esim. 3 kk ajaksi.

Henkilöauton vuokra-aika voi vaihdella päivästä kuukaisiin, joten vuokra-autolla voi kattaa hyvin erilaisia tarpeita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
3 kk hintoja arpoesssa kannattaa myös sitten peilata näihin "Auto vuodeksi" kampanjoihin, joilla saa auton 15 tkm lainaan alle 200 e/kk. Jostain tuollaisesta saattaisi erikseen irrota käytetty muutamaksi kuukaudeksi vastaavaan hintaan (?)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Itse olen vaan ostanut jonkun muutaman satasen roinan missä on leimaa jäljellä eikä mitään pahempia vikoja havaittavissa. Ei kaskoa, ei väliä mistään jos itse tai joku muu kolhii tai naarmuttaa. Myydessä siitä saa omat pois, tai jos ei saa niin siltikin halvempaa kun vuokraus tai liising. Eikä stressiä jos nyt jotain käy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Jos 300 euron ajoneuvovero aiheuttaa ongelmia tai tuntuu isolta rahalta niin auto ei taida olla se fiksuin kulkuväline siinä kohtaa :D
Kyllä se 300 euroa voi tuntua kovalta sen jälkeen kuin on noista sitruunoista maksanut 2-3 k€ ylihintaa :D Ei hyvää päivää mitä hinnoittelua, kun tietää mitä kaikkea pientä tyyppivikaa noihin on pakko korjata tuossa ikä- ja/tai kilometriluokassa..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 193
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom