Mikä auto minulle?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.
Ei kai sitä heti kannata olla hiilihanko kädessä. Mistä tiedät ettei edellinen omistaja ole tuota jo teettänyt?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Ei kai sitä heti kannata olla hiilihanko kädessä. Mistä tiedät ettei edellinen omistaja ole tuota jo teettänyt?
Lähinnä se, että mikä hinku on suositella takuun ulkopuolista vagia, jonka moottori- ja vaihteistotekniikka on ollut aika "pomminvarmaa" tällä vuosituhannella. :confused:

On niitä muitakin valmistajia, joilta saa samalla rahalla auton, johon ei 100 % varmuudella tarvitse tehdä mäntäremontteja, vaihdella polttoainepumpun paininta peläten nokkavauriota ja kuumotella automaateissa dsg-ongelmia.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 351
Lähinnä se, että mikä hinku on suositella takuun ulkopuolista vagia, jonka moottori- ja vaihteistotekniikka on ollut aika "pomminvarmaa" tällä vuosituhannella. :confused:
Jos pelottaa, niin käytettyihin tehdastakuun jo umpeutuneihin autoihin saa erilaisia takuupalveluita, tässä yksi esimerkki Autotakuu – Suomen Autotakuu Oy

Komponenttilaajuus PERUS (235e vuosi max 3v sopimus)

1. Moottori
2. Vaihteisto
3. Jarrujärjestelmä
4. Jäähdytysjärjestelmä
5. Polttoainejärjestelmä
6. Ohjausjärjestelmä
7. Voimansiirto
8. Vetoakselikomponentit
9. Tiepalvelu (vain korjauksen yhteydessä tai meidän pyydettäessä)
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Aika mielivaltaiset takuuehdot:

Ajoneuvoa huollettaessa ei olla noudatettu valmistajan antamia ohjeita koskien huoltovälejä

– Ajoneuvoa ei ole huollettu valmistajan suositusten mukaisesti

– Korjauksia tai huoltoja on suoritettu muilla kuin valmistajan tai takuunantajan valtuutetuilla korjaamoilla

– Ajoneuvossa on käytetty muita kuin suositeltuja öljyjä, nesteitä tai polttoaineita

– Ajoneuvoon on asennettu muita kuin alkuperäisiä varaosia
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 351
Pakkohan nuo ehdot on olla aika kovat, eikai tuollaista vakuutusta saakaan mihinkään 10v ikäiseen kotikorjaamolla huollettuun vehkeeseen vaan tarkoitus lienee käyttää 4-7v vanhassa, jossa valmistajan takuu on jo loppunut mutta autoa on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti. Hyvin pidettyyn ja huollettuun laitteeseen tuo sopii, ei mihinkään muuhun.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Mites loppupään hyvin varusteltu, ja tuotannossa hioutunut kakkoskopan Maza kuutonen?


Tilaa, mukavuutta, ripeyttä, laatua, turvallisuutta ja vältät vielä premiumien karikot.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
409
Mites loppupään hyvin varusteltu, ja tuotannossa hioutunut kakkoskopan Maza kuutonen?


Tilaa, mukavuutta, ripeyttä, laatua, turvallisuutta ja vältät vielä premiumien karikot.
En tiedä muitten mielipiteistä mutta itse en yli 11sek 0-100 aikaa pidä edes etäisesti ripeänä ja kulkupuoleen suhteutettuna soppa maistuu melkoisesti tuollaiselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Jaaha, taas lokeroidaan kaikki vagit viidentoista vuoden ajalta samaan. Hienoa.

Essonbaari ketju on tuolla alempana :)
Juu, valitettavasti keskiverto-ostajalle on vähän paha lähteä kertomaan että "joo katsot vaan vuosimalleista 2011-2015 moottorikoodillla xyz ja abc olevia, mutta älä ota 2013 xyz, ja vaihteistona pelkkä manuaali tai märkä DQX00, paitsi 2012 abc:n kanssa joissa oli laakeriongelma".

DSG:itäkin on varmasti parempia kuin se kuiva DQ200-rutkutin, mutta ei se siltikään niistä luotettavia tai hyviä tee. Tonnien mekatroniikkavikoja niistä "paremmista" märkäkytkimistäkin on parsittu, kytkinmateriaali tukkii venttiilipöydät jne. Puhumattakaan ankeasta käytöksestä (varsinkin hitaassa ajossa) verrattuna moderneihin momentinmuunninlaatikoihin.

Omasta mielestäni on vaan helpompi suositella harkitsemaan muita valmistajia, kuin sihdata suunnitteluvikaisen kuonan seasta sitä mahdollisesti vähempivikaista yksilöä. :tup:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
En tiedä muitten mielipiteistä mutta itse en yli 11sek 0-100 aikaa pidä edes etäisesti ripeänä ja kulkupuoleen suhteutettuna soppa maistuu melkoisesti tuollaiselle.
Miten voi olla mahdollista että tuossa on 155hv ja sen automaatti onnistuu noin tehokkaasti tappamaan suorituskyvyn? Täytyy olla joku tosi vanha mehulinko 4-vaihteinen laatikko?

EDIT: on jopa 5-vaihteinen, mutta nopeasti foorumeilta luettuna ei missään kovin hyvässä maineessa oleva laatikko... yllätys, mazda... :facepalm:
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Miten voi olla mahdollista että tuossa on 155hv ja sen automaatti onnistuu noin tehokkaasti tappamaan suorituskyvyn? Täytyy olla joku tosi vanha mehulinko 4-vaihteinen laatikko?
Merkintä 5AT viittaa viisivaihteiseen. Sikäli kun muisteln niin uuden Mazda 3:nkin automaattivaihteistoa haukuttiin vanhanaikaiseksi, ja tuo on 8 vuotta vanha auto.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.
Kierrä vaan, niin jää muille enempi valinnanvaraa. :smile:

Kyseisessä linkatussa Audissa on aivan toimiva kolmannen sukupolven EA888, eikä sitä ainakaan moottorin takia kannata jättää kauppaan. Se on sitten asia erikseen onko se muuten kysyjää miellyttävä auto vai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
En nyt näe tässä mitään kovin monimutkaista. Varmasti sitten tulee, jos välttämättä haluaisi hankkia jostain juuri ja juuri ongelma-aikakaudelta jonkun tietyn auton. Samalla tavalla muutkin autot on iästä riippuen täynnä näitä ”tietäjät tietää” tason vikoja THP-koneesta, Opelin manuaalilootasta Volvon takaovien lukkojen kautta BMW:n jakoketjuvammaisuuteen.
THP:n kokeneena suosittelen jättämään kauppaan ainakin THP156 koneella olevat. THP200:ssa ei kait samoja ongelmia ole ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
TFSI kone on hyvä jos lompakko kestää mäntäremonttia maksella. Ja aina pitää sitä litran öljypurkkia takakontissa. Kiertäisin nuo tfsi koneet kaukanta.
Ketjuja noista olen kuullut menneen paljonkin (ihan lähipiirissäkin), mutta eikös 1.8TFSI:ssä ole männät parempia alkujaankin?

Edit: siis kejuja noista <2012 malleista, ei noista uudemmista.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
855
Miten voi olla mahdollista että tuossa on 155hv ja sen automaatti onnistuu noin tehokkaasti tappamaan suorituskyvyn? Täytyy olla joku tosi vanha mehulinko 4-vaihteinen laatikko?

EDIT: on jopa 5-vaihteinen, mutta nopeasti foorumeilta luettuna ei missään kovin hyvässä maineessa oleva laatikko... yllätys, mazda... :facepalm:
Olen vastaavaa ihmetellyt A Insignian kanssa onhan se painava mutta 250hv ja 0-100 melkein 9s esimerkiksi alla oleva:

 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia tuosta PSA:n THP-moottorista? Kovasti haukutaan ja yhtä koeajaessani siinä tuntui olevan juuri kaikki tyypilliset ongelmat. Jakopää ja karsta imupuolella..

Onko ne todellakin niin huonoja mitä väitetään? DS3 156 THP silti vähän kiinnostelisi..
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Maza ei käytä ahdinta, vapaastihengittävä bensakone on ollut viimeisen vuosikymmenen melkoinen harvinaisuus.

Vastapuolella taas painaa ongelmattomuus, vaikka kierroksia pitääkin syöttää enemmän kuin alavääntö TSI:llä. :whistling:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Maza ei käytä ahdinta, vapaastihengittävä bensakone on ollut viimeisen vuosikymmenen melkoinen harvinaisuus.

Vastapuolella taas painaa ongelmattomuus, vaikka kierroksia pitääkin syöttää enemmän kuin alavääntö TSI:llä. :whistling:
Niin, ei tässä nimenomaisessa mallissa. Edellisessä, 1. sukupolven kutosessa oli ahdin ja ihan kivat menohalut (6 MPS) nelivedon kanssa.

Muutenhan nuo "Mazan" ahtimet ovat olleet lähinnä Wankkeleiden, tai muuten erikoisten, kaverina (90-luvun 1.5i turbo 4WD 323 :love: )...

/ melkeen OT. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia tuosta PSA:n THP-moottorista? Kovasti haukutaan ja yhtä koeajaessani siinä tuntui olevan juuri kaikki tyypilliset ongelmat. Jakopää ja karsta imupuolella..

Onko ne todellakin niin huonoja mitä väitetään? DS3 156 THP silti vähän kiinnostelisi..
Mulla on ollut Pösön 5008 THP 156 koneella. Siinä puhallettiin pähkinänkuorilla kaksi kertaa karstat pois, vaihdettiin turbo sekä välijäähdytin ja lopulta ketju hilppeineen. Kaikki tämä vuoden sisällä. Pösö hoiti goodwillillä 50% kuluista, joka oli ihan ok.

Auto lähti vaihtoon, kun alkoi vuotamaan öljyä ja huollon tuomio oli moottori vaihtoon seuraavan 15k kilometrin aikana. Autossa mittarissa tuolloin vajaa 80 000. Tilalle Ford Grand C-max, joka oli ihanan huoleton 1.6 litraisella ecoboostillansa.

Nyt autona on Rellun Espace dCi 160 tuplaturbodiisselillä. Minkä paikaltaan lähdössä häviää noille kahdelle, sen ohituskiihtyvyydessä voittaa mennen tullen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
kaverin äiti olisi myymässä 07 poloa, 1.9 rieseli jolla ajettu 300tkm, yksi omistaja ja huoltokuitteja löytyy melkein koko ajalta.

Oisko liikaa kilometreja? kytkin on kai vaihdettu siinä 200tkm kohdalla kun kuitteja katselin.

Viime talvi tuli moottoripyörällä ajeltua töihin mutta ei noi 2-4 asteen aamut oikein kiinnosta kun matkaa on melkein 65 kilsaa. Auto on mutta se on v8 ja siinä 14-15l kuluttaa sadalla.
 
Viimeksi muokattu:

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 351
Auto lähti vaihtoon, kun alkoi vuotamaan öljyä ja huollon tuomio oli moottori vaihtoon seuraavan 15k kilometrin aikana. Autossa mittarissa tuolloin vajaa 80 000. Tilalle Ford Grand C-max, joka oli ihanan huoleton 1.6 litraisella ecoboostillansa.
Muistitko kertoa tästä mukavasta ominaisuudesta autoliikkeelle johon veit vai pistitkö vain vahingon iloisesti kiertämään? :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
kaverin äiti olisi myymässä 07 poloa, 1.9 rieseli jolla ajettu 300tkm, yksi omistaja ja huoltokuitteja löytyy melkein koko ajalta.

Oisko liikaa kilometreja? kytkin on kai vaihdettu siinä 200tkm kohdalla kun kuitteja katselin.

Viime talvi tuli moottoripyörällä ajeltua töihin mutta ei noi 2-4 asteen aamut oikein kiinnosta kun matkaa on melkein 65 kilsaa. Auto on mutta se on v8 ja siinä 14-15l kuluttaa sadalla.
Osta pois, kun kerran tiedät huoltohistorian ja aiemman käyttäjän, eikä noilla metreillä ja vuosilla hintaakaan pitäisi olla pahasti.

1,9 TDi ( vai onko kyseessä SDi? ) kestää kyllä mekaanisesti vaikka toisen mokoman käyttöä, mutta luonnollisesti apulaitteita joutuu vaihtamaan ympäriltä.

Muutenkin tuo on sen verran peruspulkka, että tuossa ei ole mitään eksoottista tai helposti hajoavaa.
Tuossa 9N mallissa ei ole enää edellisen 6N mallin hajoavia vaihdelaatikoitakaan, joten senkin puolesta pitäisi kestää.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455

TDi moottori.


Ainoa vika siinä on että vasen ovi takana ei aukea mikä taitaa olla lukkomoduuli.

Jakopäänhihna ois myös vaihdettava 15tkm kuluttua jos kilometri määrällä mennään mutta eiköhän sekin itse onnistu tehtyä youtubesta kun katselin videoita.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
477
Lukkomoduuli on todella helppo vaihtaa itsekin uuteen, ja halpismoduuleita on internet pullollaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 046
kaverin äiti olisi myymässä 07 poloa, 1.9 rieseli jolla ajettu 300tkm, yksi omistaja ja huoltokuitteja löytyy melkein koko ajalta.

Oisko liikaa kilometreja? kytkin on kai vaihdettu siinä 200tkm kohdalla kun kuitteja katselin.

Viime talvi tuli moottoripyörällä ajeltua töihin mutta ei noi 2-4 asteen aamut oikein kiinnosta kun matkaa on melkein 65 kilsaa. Auto on mutta se on v8 ja siinä 14-15l kuluttaa sadalla.
En juuri Polon moottorikoodeista tiedä mutta noissa 1.9 TDi koneissa on myös vastaan tullut joitain kansipahvi ja nokka-akseli vikoja. Eikai mikään epidemia mutta ainakin tuo kansijumppa on vähän työläämpi projekti. Koeajolla selvinnee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
En juuri Polon moottorikoodeista tiedä mutta noissa 1.9 TDi koneissa on myös vastaan tullut joitain kansipahvi ja nokka-akseli vikoja. Eikai mikään epidemia mutta ainakin tuo kansijumppa on vähän työläämpi projekti. Koeajolla selvinnee.
Pumppusuutinvehkeistä voi mennä nokka-akselit sileäksi isommilla kilsoilla, koska suuttimen iso nokka on ahdettu samaan tilaan, jossa jakajapumpullisissa oli pelkät venttiilejä käyttävät nokat. Tämä varsinkin, jos öljynvaihdot ovat päässeet unohtumaan. Myös suuttimia saattaa joutua vaihtelemaan niissä kuuhun saakka poljetuissa (+360 tkm :tongue: ), mm. kylmäkäynnistä huomaa jos niissä on sanomista. Lähinnä noissa ongelmaksi muodostuu varaosien löytäminen, tuppaavat kaikki muutkin varaosa-pumpparit olemaan "vähän reilummin" ajettuja ja noilla kilometreillä ei viitsisi varaosista maksaa montaa tonnia (tehdasuudet suuttimet olivat muistaakseni luokkaa 800€/kpl viimeksi tarkastaessani). :whistling:

Jakajapumpulliset TDi:t ovat oman käsitykseni mukaan niitä todellisia "ikiliikkujia", mutta niitä löytyy vain sieltä viime vuosituhannen vageista. Jos vaan öljynvaihdot ovat tehty ajallaan, tuo pumpparikin on kyllä pitkälle kestävä kone (varsinkin vag-nykymoottoreihin verrattuna). Kuvittelisin pikkupolon myös liikkuvan yllättävän sutjakkaasti tuolla, etenkin softattuna. :tup:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Onhan noita 1,9 TDi PD ( pumpe düse ) pumppusuutin diesel Golffeja ja Passatteja, joilla on menty +500 000 km.

Varmaan noissa on jo kulumaa nokassa ja suuttimetkin saattavat vähän vuotaa, mutta ovat sen hintaisia vehkeitä, että antaa mennä vaan niin kauan kuin kulkee.

Täysin mekaanisella jakajapumpulla ja hammasratas jakopäällä varustettu "tyhmä" diesel on kyllä kestävin kone, mitä voi tehdä ( esim. Perkins ja Cummins ).
Tuollainen 1,6 TD ja 1,9TD(i) jakajapumpulla on myös aika kestävää patarauta tekniikkaa.

Tuossa 1,9 TDi:ssä on se hyvä puoli, että siihen saa halvalla evry modilla ja ahtojen nostolla kohtuullisesti lisää tehoa.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
95
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia tuosta PSA:n THP-moottorista? Kovasti haukutaan ja yhtä koeajaessani siinä tuntui olevan juuri kaikki tyypilliset ongelmat. Jakopää ja karsta imupuolella..

Onko ne todellakin niin huonoja mitä väitetään? DS3 156 THP silti vähän kiinnostelisi..
Kyllä tuo BMWPSKA aika susi on, taitaa olla Mineistäkin tuttu? Onko BMW ylipäätään tuottanut mitään erityisen luotettavaa moottoria viimeisen 15 vuoden aikana?

Itsellä on sellainen tilanne edessä, että pistän oman 160tkm ajetun W245:n isolla rahalla kuntoon ja pistän myyntiin liian järkevänä. Tilalle ajattelin ottaa halvemman jännäauton 3000-4000 euron hintaluokassa. Oli tarkoitus ehkä jopa urheiluauto laittaa alle nyt kesällä, mutta kun ulkomaanreissut jäävät väliin, niin en viitsi täältä katsella pienistä valikoimista kalliilla mitään.

Viinalla kulkevia turbo-Saabeja ja Jaguareja lähinnä katsellut. Juurikin tuollaista DS3:sta haaveilin myös, mutta en tiedä uskaltaako lyhyeksikään aikaa laittaa kun noissa on oikeastaan kaikki mahdolliset tyyppiviat mitä voi kuvitella moottorissa olevan. 159 Alfoja olen katsellut myös 5-pyttyisellä dieselillä. Jos Suomeen olisi aikoinaan tuotu 2 litran TCE-Meganen coupeja, niin sekin olisi hintaluokassa vaihtoehto, mutta ei vain ole missään. Tuleeko mieleen jotain muuta persoonallista autoa, jota kannattaisi katsastaa?
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Kyllä tuo BMWPSKA aika susi on, taitaa olla Mineistäkin tuttu? Onko BMW ylipäätään tuottanut mitään erityisen luotettavaa moottoria viimeisen 15 vuoden aikana?

Itsellä on sellainen tilanne edessä, että pistän oman 160tkm ajetun W245:n isolla rahalla kuntoon ja pistän myyntiin liian järkevänä. Tilalle ajattelin ottaa halvemman jännäauton 3000-4000 euron hintaluokassa. Oli tarkoitus ehkä jopa urheiluauto laittaa alle nyt kesällä, mutta kun ulkomaanreissut jäävät väliin, niin en viitsi täältä katsella pienistä valikoimista kalliilla mitään.

Viinalla kulkevia turbo-Saabeja ja Jaguareja lähinnä katsellut. Juurikin tuollaista DS3:sta haaveilin myös, mutta en tiedä uskaltaako lyhyeksikään aikaa laittaa kun noissa on oikeastaan kaikki mahdolliset tyyppiviat mitä voi kuvitella moottorissa olevan. 159 Alfoja olen katsellut myös 5-pyttyisellä dieselillä. Jos Suomeen olisi aikoinaan tuotu 2 litran TCE-Meganen coupeja, niin sekin olisi hintaluokassa vaihtoehto, mutta ei vain ole missään. Tuleeko mieleen jotain muuta persoonallista autoa, jota kannattaisi katsastaa?
Minulla oli listassa myö MiTo ja Giulietta pienillä ahdetuilla koneilla. Mutta loppujenlopuksi päädyin persoonattomaan saksalaiseen.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
95
Minulla oli listassa myö MiTo ja Giulietta pienillä ahdetuilla koneilla. Mutta loppujenlopuksi päädyin persoonattomaan saksalaiseen.
MiTo ja Giulietta olisivat itse asiassa hauskempia ajettavia kuin 159. Giulietat menevät vain hieman yli budjetin ja MiTot ovat - niin kummalliselta kuin tuntuukin sanoa tämä Alfa Romeosta - rumia.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
MiTo ja Giulietta olisivat itse asiassa hauskempia ajettavia kuin 159. Giulietat menevät vain hieman yli budjetin ja MiTot ovat - niin kummalliselta kuin tuntuukin sanoa tämä Alfa Romeosta - rumia.
Milestäni MiTo on sympaattisen näköinen. Ei missään nimessä ruma luokassaan. Hienompi kuin Giulietta. ;) Mutta makuasioitahan nämä on.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Mites loppupään hyvin varusteltu, ja tuotannossa hioutunut kakkoskopan Maza kuutonen?


Tilaa, mukavuutta, ripeyttä, laatua, turvallisuutta ja vältät vielä premiumien karikot.
Kyllä, ei, ei, no joo, ehkä.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Juu, valitettavasti keskiverto-ostajalle on vähän paha lähteä kertomaan että "joo katsot vaan vuosimalleista 2011-2015 moottorikoodillla xyz ja abc olevia, mutta älä ota 2013 xyz, ja vaihteistona pelkkä manuaali tai märkä DQX00, paitsi 2012 abc:n kanssa joissa oli laakeriongelma".
Uskaltaakohan yhtään mitään automerkkiä nykyään suositella ilman rajauksia? Esim. Toyotallakin on useita ongelmamoottoreita.

Pahin ongelma taisi koskea koneita 2008-2011, tuo 2013 malli on saanut jo päivitetyt sisuskalut
Tuosta 2013 ja 2014 jälkeisten TFSI koneiden paremmuudesta olen kuullut, mutta onko se vieläkään koeteltua tietoa? Kilometrejä joissain yksilöissä varmasti jo reilusti. Jakohihna varmaan ainakin varmempi kuin se polkupyörän ketju?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Uskaltaakohan yhtään mitään automerkkiä nykyään suositella ilman rajauksia? Esim. Toyotallakin on useita ongelmamoottoreita.
Ei varmastikaan, mersun "jumaldiisseleistä" venähtää ketjut, bemari on saanut aiemmin luotettavista rivikutosistaan menemään runkolaakerit ennen aikojaan pienentämällä niitä merkittävästi (M57 -> N57 "päivityksessä" mentiin 580 Nm -> 740 Nm ja runkolaakerit vaihtuivat 60x20 mm:stä 55x18,8 mm kokoon :whistling: ), jo mainitut PSA/BMW THP-ihmeet & ooppelin hajoavat manuaalit, japsien diisselit jne.

VAG on erottautunut muista kuitenkin tekemällä sekä moottoreista että laatikoista pahimmillaan täyttä sontaa ja ongelmat eivät ole "yksittäistapauksia" vaan räikeitä suunnitteluvirheitä, jotka parhaimmillaan realisoituvat alle sata tonnia ajetuissa laitteissa. Kun tähän yhdistetään jälleenmyynnin asenne, jossa hoidetaan kaikki tyyppiviat "joo ei ole kyllä ennen sattunut, voidaan me goodwillinä 10% maksaa"-tyylillä, niin soppa on valmis. Siinä voi miettiä, mistä johtuu jälkimarkkinoinnin nihkeys ja kenellä maksatetaan dieselgaten 30+ mrd€ persnetto. :joy:
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
241
Tuo 1.9tdi polo kannattaa ostaa. Halpa ja luotettava kone toisin kuin uudemmat..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Auto kai se matkailuautokin on... Onko raadilla ehdotuksia matkailuautoksi seuraavilla kriteereillä / toiveilla:

- budjetti max 15, mieluummin alle (joojoo, ainahan se kasvaa syödessä se nälkä)
- vähän "tyyppivikoja", suurella todennäköisyydellä kuiva (ellei kolhittu) malli (suihkulliset mallit ovat tavallista enemmän riskiryhmässä?)
- pitää mahtua 2 aikuista ja 2 lasta koiran kera, eli mielellään parisänky tai kerrossängyt takana (itse ei kopassa nukkuminen oikein hotsita)

Fiiatista ei varmaan pääse eroon järkevällä hinnalla, joten lienee sama onko 2.5 vai 2.8TDI (2.0 lienee jo liian "rauhallinen").
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Fiiatista ei varmaan pääse eroon järkevällä hinnalla, joten lienee sama onko 2.5 vai 2.8TDI (2.0 lienee jo liian "rauhallinen").
Olen ymmärtänyt, että tuo vanhempi 2.8 diesel olisi epäluotettavan ja kalliisti korjattavan koneen maineessa, tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Mutta ainakin tämän "mainehaitan" takia voi olla parempi ostaa 2.5:nen, niin saa hukattua ehkä helpommin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Olen ymmärtänyt, että tuo vanhempi 2.8 diesel olisi epäluotettavan ja kalliisti korjattavan koneen maineessa, tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Mutta ainakin tämän "mainehaitan" takia voi olla parempi ostaa 2.5:nen, niin saa hukattua ehkä helpommin.
Itse ymmärsin että, ainakin tuossa, on 2000-luvun vaihteen malleissa jotain laatikko-ongelmia jotka johtaa siitä että 4. vaihteiseen laatikkoon on lisätty 5. "ylivaihde" jonnekin laatikon yläreunaan joka saa voitelua huonosti.

Tästä syystä esim. appiukko ei suostu ajamaan 4-vaihteella alle 100km/h vauhdeissa omallaan (vehje on moottorin osalta kyllä toiminut ~10 vuotta, ainakin pienillä kilometreillä)... :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Ajankohta ei ainakaan ole ostajan kannalta nyt kovinkaan edullinen. Korona räjäytti kiinnostuksen kotimaan matkailuun ja sen seurauksena asuntoautoista on tällä hetkellä raju puute kysyntään nähden. Omat vanhemmat osti asuntoauton juuri ennen korona-aikaa ja nyt jos haluisi niin samalla autolla saisi ihan hyvän tilin tehtyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Ajankohta ei ainakaan ole ostajan kannalta nyt kovinkaan edullinen. Korona räjäytti kiinnostuksen kotimaan matkailuun ja sen seurauksena asuntoautoista on tällä hetkellä raju puute kysyntään nähden. Omat vanhemmat osti asuntoauton juuri ennen korona-aikaa ja nyt jos haluisi niin samalla autolla saisi ihan hyvän tilin tehtyä.
Huomattu on. Kyllä noita autoja riittää, mutta liikkeissä (varsinkin) täysin olemattomat tinkausmahdollisuudet. Esim. ~18 tonnin autosta 500 eur pois (alle 3%)... :rolleyes:)

Sinänsä kyllä siis tiedostan ettei kannattaisi edes ostaa tällä hetkellä, mutta minkäs teet jos kuume iskee ja hallitus käskee... :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Vuokraa mieluummin?
Ei oikein vastaa käyttötarvetta joka on enemmän "Jahas, nyt olis pari päivää vapaata - otetaan auto ja lähdetään" -joka on yrittäjäperheen arkea (tai, tässä tapauksessa siis, lomaa :D ).


Edit: aika kovia tuntuu olevan heittelyt noissa käyttö- ja vakuutusmaksuissa. Esim. valitsemalla "hieman" pienemmän 2800-3000 kiloisen auton saattaa säästää heittämällä yhteensä 400 euroa vuodessa pelkissä pakollisissa maksuissa verrattuna 3500kg tai C-kortilliseen autoon. Kulutuksesta maantiellä nyt puhumattakaan...
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Eikös c-kortillisessa(+3500kg) pitäisi olla kevyt kuormurin verot 90-100€/vuosi? Vai meneekö matkailuautoissa eritavalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
307
Olen tässä muutaman päivän etsiskellyt uudeltamaalta maks. 8000€ maksavaa uudempaa autoa väh. -06 tai uudempaa nykyisen -03 2.0 S40 Volvon tilalle.

Volvossa ei sinänsä isompaa vikaa ole ja olenkin miettinyt myös, että korjaanko vaan Volvoa ja teen siihen etanoli muunnoksen ja ajelen sillä niin kauan kunnes kone hajoaa tai kori ruostuu?

Lähinnä haussa olisi sisätiloiltaan hieman nykyistä tilavampi auto.

Pakollisia ominaisuuksia uudessa olisi ainakin automaattinem ilmastointi, vakionopeudensäädin sekä sähkölasit.

Lisäksi olisi hyvä jos löytyisi vetokoukku.

Mitä olen nettiautosta katsellut liikkeiden tarjontaa, niin enimmäkseen tuntuisi tuossa hinta- ja ikäluokassa olevan lähinnä Skoda Octaviaa, Honda Civicia ja Toyota Corollaa ja sit muutamia muita merkkejä ja malleja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Varmasti paras vaihtoehto on ajaa sillä nykyisellä, koska tuossa hintaluokassa sieltä voi tulla vastaan ihan mitä tahansa. Hyvällä tuurilla kelpo peli, huonolla taas kadut katkeraan loppuun asti Volvosta luopumista. Mutta jos on autokuume, niin sillehän ei ole kuin yksi lääke ;) Tuon hintaluokan Civicit lienevät edelleen teknisesti ihan ok, mutta ruosteen kanssa saa olla jo tarkkana. VAGin tarjonnan hintahaitaria en ole katsellut juurikaan, mutta olettaisin budjettiisi osuvan jo pahimmat laatuongelmavuodet. Älä niihin ainakaan sorru vaikka TSI DSG olis myyjän mukaan korjattu ja kelpo peli. Paukkulankasähköt kuitenkin lisämausteena vielä.

e: Millois rellulla oli ne pahimmat paskalaatu vuodet, 2000-luvun alun Meganet ainakin taisi niitä olla.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
95
e: Millois rellulla oli ne pahimmat paskalaatu vuodet, 2000-luvun alun Meganet ainakin taisi niitä olla.
Laguna 2 on huono, Megane 2 on aliarvostettu (joitakin ärsyttäviä tyyppivikoja, Scenicit ja muut myös aika huonoja tuolta 2000-2006-periodilta. Sen sijaan Laguna 3 ja Megane 3 ovat varmaan ihan kärkikastia tuossa hintaluokassa vrt. VAGin heikoimmat vuodet.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Olen tässä muutaman päivän etsiskellyt uudeltamaalta maks. 8000€ maksavaa uudempaa autoa väh. -06 tai uudempaa nykyisen -03 2.0 S40 Volvon tilalle.

Volvossa ei sinänsä isompaa vikaa ole ja olenkin miettinyt myös, että korjaanko vaan Volvoa ja teen siihen etanoli muunnoksen ja ajelen sillä niin kauan kunnes kone hajoaa tai kori ruostuu?

Lähinnä haussa olisi sisätiloiltaan hieman nykyistä tilavampi auto.

Pakollisia ominaisuuksia uudessa olisi ainakin automaattinem ilmastointi, vakionopeudensäädin sekä sähkölasit.

Lisäksi olisi hyvä jos löytyisi vetokoukku.

Mitä olen nettiautosta katsellut liikkeiden tarjontaa, niin enimmäkseen tuntuisi tuossa hinta- ja ikäluokassa olevan lähinnä Skoda Octaviaa, Honda Civicia ja Toyota Corollaa ja sit muutamia muita merkkejä ja malleja.
Jos olisit tyytynyt vuotta vanhempaan, niin olisin voinut myydä sinulle tiloiltaan loistavan, vähän ajetun ja kohtuullisen ripeän perhekuljettimen, josta löytyvät kaikki haluamasi ominaisuudet vetokoukkua lukuunottamatta.

Tämä helmi olisi ollut Renault Grand Scenic 2.0T, jolla on mittarissa alle 130 tkm. :rofl2:
Olisi tuosta budjetista jäänyt vielä joku tonni myöhempään käyttöön.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 477
Viestejä
4 163 544
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom