Mikä auto minulle?

Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
156
Kilometrejä tulee vuodessa pitkästä työmatkasta johtuen noin 50 000 km. Kilsoista 90% on motaria vauhdilla 120-100. Nykyinen kippo Ford Focus 1.6 bensafarkku, vuosimallia -06, ei ole tätä matkaa varten aikoinaan hankittu, matkamittarissakin on jo 350 000 rikkoutunut. Auto toimii kuitenkin hyvin ja kuluvan osan vaihdolla tähän asti menty. Rahallista arvoahan autolla ei käytännössä ole juuri mitään, käyttöarvoa sitäkin enemmän. Ajatus on painaa Fordilla vielä jonkun aikaa. Bensankulutus hieman närästää, tavaraa menee noin 7,5 - 7,8 litraa satasella tällä ajolla.

Seuraavan auton hankintaa suunnittelen. Ajatus ei ole pistää kovinkaan paljon rahaa kiinni, ehkä jotain 5 - 8 k€ maksimissaan. Polttoaineenkulutus painaa vaakakupissa näillä kilsoilla aika paljon. Olisihan se iso auto näillä kilsoilla mukava, mutta kyllä sillä pikkukipollakin toimeen tulee. Dieselhän se näillä kilsoilla varmasti tulee olemaan. Onko kokemuksia esimerkiksi Fiestan pikkudieseleistä päästäänkö motarivauhdilla kulutuksissa 5 litran tuntumaan?

Kommentteja ja mielipiteitä otetaan vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
446
Kommentteja ja mielipiteitä otetaan vastaan.
Kun nyt kerran mielipiteitäkin... Mondeoon tottuneena ja myös paljon Focuksilla ajaneena sanoisin, että tuollainen Fiesta on melkoisen onneton pitkänmatka-auto. Mulla oli tommonen Fiesta päivän verran sijaisautona ja mä ihan oikeasti nauroin siellä yksin hullunnäköisenä kun kehätielle liityin. En ikinä vapaahetoisesti tuollaista ostaisi pitkään ajoon. Katsoisin hinnalla millä hyvänsä vähintään sitä Focuksen kokoista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Kilometrejä tulee vuodessa pitkästä työmatkasta johtuen noin 50 000 km. Kilsoista 90% on motaria vauhdilla 120-100. Nykyinen kippo Ford Focus 1.6 bensafarkku, vuosimallia -06, ei ole tätä matkaa varten aikoinaan hankittu, matkamittarissakin on jo 350 000 rikkoutunut. Auto toimii kuitenkin hyvin ja kuluvan osan vaihdolla tähän asti menty. Rahallista arvoahan autolla ei käytännössä ole juuri mitään, käyttöarvoa sitäkin enemmän. Ajatus on painaa Fordilla vielä jonkun aikaa. Bensankulutus hieman närästää, tavaraa menee noin 7,5 - 7,8 litraa satasella tällä ajolla.

Seuraavan auton hankintaa suunnittelen. Ajatus ei ole pistää kovinkaan paljon rahaa kiinni, ehkä jotain 5 - 8 k€ maksimissaan. Polttoaineenkulutus painaa vaakakupissa näillä kilsoilla aika paljon. Olisihan se iso auto näillä kilsoilla mukava, mutta kyllä sillä pikkukipollakin toimeen tulee. Dieselhän se näillä kilsoilla varmasti tulee olemaan. Onko kokemuksia esimerkiksi Fiestan pikkudieseleistä päästäänkö motarivauhdilla kulutuksissa 5 litran tuntumaan?

Kommentteja ja mielipiteitä otetaan vastaan.
Kannattaa katsoa, että olisi kuusivaihteinen, jos manuaalin haluat. Minulla vm. 2015 diesel-Corsa, jonka keskikulutus on ollut nyt noin 4 l/100 km maantieajossa. Tuossa on kuitenkin vain 5-vaihdetta ja moottoritieajossa kulutus kyllä nousee yli viiden litran. Kuudes vaihde tiputtaisi varmasti kulutusta moottoritiellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
508 farkku bluehdi 120 koneella vie 5,5-6,5 litraa satkulla vauhdista riippuen. Satasta ajaen voi päästä viidenkin pintaan. En kyllä suosittele katsomaan mitään pikkukippoa, ihan ajettavuuden ja melunkin suhteen isompi auto on noilla kilometreilla niiin paljon parempi. Kannattanee etsiä automalli, jossa mahdollisuus pidempään huoltoväliin, pösössä 25 tkm. Ei haittaa, koska ajoprofiilisi on koneystävällinen. Rengaskulutkin kannattaa katsoa, mieluummin läski halpa 16” kuin kallis ja meluisa 18”.

e: Halvimmaksi se kyllä edelleen sinulle tulisi rullata sillä bensa-focuksella kunnes mäntä kurkkaa koneen kyljestä.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
485
Takavetoisesta dieselistä ois tarkoitus vaihtaa bensa nelkkuun noin 20k€ luokassa, matkat lähinnä kehä 3 sisällä eli ei pitkää matkaa, nykyisellä kertynyt noin 13t km/vuosi. Mielessä muutamia malleja,

suzuki vitara 1.6 n.2016
honda crv n.2012
subaru forester n.2012
subaru XV 2.0

Tuo vitara kiinnostaa erityisesti, sais vähän uudempaa vehjettä ja ilmeisesti aika pienellä kulutuksella keveytensä takia. Hondat ja subarut varmasti parempi ajaa mutta kulutukset nousee varmaan lähelle kymppiä, herääkö mielipiteitä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Takavetoisesta dieselistä ois tarkoitus vaihtaa bensa nelkkuun noin 20k€ luokassa, matkat lähinnä kehä 3 sisällä eli ei pitkää matkaa, nykyisellä kertynyt noin 13t km/vuosi. Mielessä muutamia malleja,

suzuki vitara 1.6 n.2016
honda crv n.2012
subaru forester n.2012
subaru XV 2.0

Tuo vitara kiinnostaa erityisesti, sais vähän uudempaa vehjettä ja ilmeisesti aika pienellä kulutuksella keveytensä takia. Hondat ja subarut varmasti parempi ajaa mutta kulutukset nousee varmaan lähelle kymppiä, herääkö mielipiteitä?
Just tänään juttelin kaverin kanssa, joka etsimässä kakkosautoksi jotain pientä bensapihiä. Kun ykkösauto on Legacy, joka vetää kaupungissa helposti toiselle kympille kulutuksessa, ja on siinä muitakin ongelmia ollut, johtuen ehkä käyttäjästä. Kalliita korjata mitä se on korjaamolla käynyt.
Hondasta ei pahaa sanaa tule mieleen, no maavara taitaa olla vähän mitä on.

Itse kääntyisin Vitaran puoleen, huolettomia tekniikaltaan, ja tuolla budjetilla saattanee löytyä jo uudempaakin autoa, tätä en ole katsonut. Nuo näyttää pitävän arvonsa aika hyvin, koska olen välillä vähän vanhempia katsellut, joita ei tosiaan paljoa myynnissä ole, ja sitten kun, niin nopsaan tuntuvat menevän.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Vitaraa olen minäkin kyttäillyt jo vuoden ja hyvin pitävät hintansa. Sisämeluahan siinä on mutta muuten ok. Ei mikään ohjus mutta vastapainoksi erittäin pieniruokainen.

Tädin miehellä oli tuollainen 2015 mallinen gl+ ja tänävuonna vaihtoi uuteen vastaavaan, välirahaa joutui antamaan 3000€ joten hyvin liikkeetkin näkyy noista maksavan. Eihän sillä ollut tosin ajettukaan kuin jotain 18tkm.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
99
Vitaran lisäksi kannattaa tsekata myös Dacia Duster, pätevä nelikko 150hp koneella 22700€ tai jotain sinne päin. Toki oletettavasti janoisempi kuin Vitara. Itse ajelen 2014 mallin diesel Dusterilla kehä ykkösen sisällä työmatka-ajoni ja kulutus on tasan 6 litraa, bensaturbo imee varmasti puolitoista-pari litraa enemmän.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 003
Kun nyt kerran mielipiteitäkin... Mondeoon tottuneena ja myös paljon Focuksilla ajaneena sanoisin, että tuollainen Fiesta on melkoisen onneton pitkänmatka-auto. Mulla oli tommonen Fiesta päivän verran sijaisautona ja mä ihan oikeasti nauroin siellä yksin hullunnäköisenä kun kehätielle liityin. En ikinä vapaahetoisesti tuollaista ostaisi pitkään ajoon. Katsoisin hinnalla millä hyvänsä vähintään sitä Focuksen kokoista.
Särähti myös korvaan Fiesta ja 50tkm/vuosi :D Ihan uusimmista 2016-> ei ole kolemusta, mutta ainakaan tuota vanhemmalla en ajaisi vaikka kilsoja olisi puolet tuosta. Jollain 5-10tkm kaupunkipyörityksellä saattaisin harkita mutta pitkään maantieajoon ei hitossa. Meluisin uudehko auto mitä ajanut, kiikkerä ja kokoajan saa rattia väännellä ja lisäksi laiska kuin mikä. Niin ja penkit ei myöskään selvästikään ole tehty pitkiä siirtymiä varten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 036
Joo itsekin huomasin kun tuolla i20 1.0 100hv turbokoneella painaa menemään motarilla niin 6-7l menee helposti. Kuluttaako nuo 120hv vastaavat vähemmän kun niissä 6 vaihetta?

Toki 80-100 maantiellä kulutus oli sitten 5l/100.

Tosin tuo i20 on edelleen hyvin mukava ajaa motarilla.
Sama koskee myös vapaasti hengittävää mallia, joskin siinä menee kulutus plörinäksi jo satasen vauhdissa. Neljään litraan silläkin pääsee, jos ajaa isoäidin tapaan pikkutietä kuuttakymppiä.

Kuusi vaihdetta pitäisi joka tapauksessa etenkin vaparissa olla, jotta hyvästä moottorista olisi edes iloa. Kiihtyvyyteen ei sekään ihan riittäisi, kun tehoalue on 5500-6500. Nimenomaan 120 hv malli on se, missä viisivaihteinenkin menettelisi. Kovin on venäläisesti tekniikkavaihtoehdot rajattu. Tietenkin se jonkin verran lohduttaa, että vaihdelaatikko itsessään on vaan niin hyvä.

Ja pitäisihän tätä ehdottomasti saada 1.4 tai 1.6 ahdetulla motilla. :smoke:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Särähti myös korvaan Fiesta ja 50tkm/vuosi :D Ihan uusimmista 2016-> ei ole kolemusta, mutta ainakaan tuota vanhemmalla en ajaisi vaikka kilsoja olisi puolet tuosta. Jollain 5-10tkm kaupunkipyörityksellä saattaisin harkita mutta pitkään maantieajoon ei hitossa. Meluisin uudehko auto mitä ajanut, kiikkerä ja kokoajan saa rattia väännellä ja lisäksi laiska kuin mikä. Niin ja penkit ei myöskään selvästikään ole tehty pitkiä siirtymiä varten.
Tuo uusin ei ole todellakaan paha edes pitkällä matkalla. Kaverilla moinen on ja törkeitä kilsoja se sillä paukuttaa. 1.5 diesel vignale eli on 6 lovinen aski ja hyvin tehoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
446
Tuo uusin ei ole todellakaan paha edes pitkällä matkalla. Kaverilla moinen on ja törkeitä kilsoja se sillä paukuttaa. 1.5 diesel vignale eli on 6 lovinen aski ja hyvin tehoa.
Vignaalesta puhuessa se pitää mainita erikseen, koska siinä on yhtäsun toista parempaa, mm. äänieristys. Ei voi verrata perusmalliin suoraan.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Tuo uusin ei ole todellakaan paha edes pitkällä matkalla. Kaverilla moinen on ja törkeitä kilsoja se sillä paukuttaa. 1.5 diesel vignale eli on 6 lovinen aski ja hyvin tehoa.
Nykyään on vain 85-hevosvoimainen diesel mallistossa ja sekin vain Trend-varustetasolla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Vignaalesta puhuessa se pitää mainita erikseen, koska siinä on yhtäsun toista parempaa, mm. äänieristys. Ei voi verrata perusmalliin suoraan.
Itseasiassa JOS myyjän puheet pitävät paikkaansa niin Fiesta Vignalessa ei ole lisä äänieristystä kuten isommissa malleissa. Ja pakko sanoa ettei tuo kyllä ainakaan hiljaisempi ole kuin oma ST tai muut MK8 Fiestat mitä olen ajanut.

EDIT: Jaa ovatko poistaneet moottoreita valikoimista. No prkl. Kaverin on tuo tehokkain diesel mitä tuolloin sai (on ekoja MK8 Vignaleita suomessa).
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Ajettavuudeltaan V50 oli mielestäni oikein hyvä ja moottorin voimavarat riittävät. 136hp/320Nm voimin pääsi ohi hitaammista ihan hyvin ja muutenkin auto oli jämäkkä ajettava.

Se mikä ei sitten ollut hyvää oli luotettavuus.
Hauskaa, miten erilaisia kokemuksia ihmisillä on. No, yksilöitähän autot on.
Minulla oli 6 vuotta ajossa 2006 V50, tosin bensakoneella ja on kyllä ollut luotettavin auto mitä olen omistanut. Reilut sata tonnia tosin tuli vain kilometrejä lisää tuossa ajassa eli ei toki kauheasti, mutta toimi kuin unelma. Huoletonta ajelua oli. Keväällä myin pois eli alkoi olla jo ikää autolla, mutta haikein mielin siitä luovuin.

6 vuoden aikana autoon tehtiin huolto-ohjelman mukaisten huoltojen lisäksi vain yksi korjaus eli laakerit meni vaihtoon. Eivät kuulemma kestä tuossa mallissa kuten pitäisi.
 
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
22
Olen vihdoin sortumassa elämäni ensimmäisen auton hankintaan, kun autoilu säästäisi päivittäin tunnin verran aikaa verrattuna julkisiin. Autot tai niiden laittaminen ei kiinnosta lainkaan, kriteereinä ovat auton luotettavuus sekä mahdollisimman alhaiset kokonaiskustannukset. Hinta voisi olla vaikkapa 5-10k, riippuen mitä suuremmalla rahamäärällä saa. Työmatka on 51 km/suunta, josta suurin osa moottoritietä, 2 kilsaa kaupunkiajoa yhteensä matkalla. Käyttöä kolme kertaa viikossa, jolloin vuodessa tulisi vajaat 15k kilsaa, eli n. 15 tonnia kun vapaa-ajan käyttökin lisääntynee jonkin verran. Vapaa-ajan käyttö olisi kaupunkiajoa. Tällä määrällä oltaisiin varmaan lähellä dieselin break-evenia? Muuten ehkä mieluummin bensa, pienemmät riskit ja jos ajankin vähemmän (tavoite minimoida) niin säästyy pienempien kiinteiden kulujen ansiosta?

Automaatti kiinnostaa, mutta jos sillä on paljon suurempi hankinta- sekä huoltokustannus ja riski niin manuaali voi myös olla vaihtoehto. Motariajolla vakionopeudensäädin on aika lailla pakollinen, mutta sen saanee asennettua jälkikäteen? Pysäköinti olisi kadunvarsipysäköinti pienellä ja ahtaalla kadulla Helsingin kantakaupungissa, joten pienestä koosta on hyötyä ja varmaan halvempaakin, tutkat ym. auttavat mutteivät varmaan löydt tämän hintaluokan autoista? Yksin liikenteessä, mutta ehkä 5-ovinen voisi olla kiva, varsinkin jos pienestä koosta huolimatta takapenkin saisi alas ja vaikkapa sukset kuljetukseen kun kerran autolla pääsee hyvin mestoille.. Audiojärjestelmästä olisi kiva löytyä bluetooth/3,5 mm plugi jotta hermot kestää, ajamisesta kun en tykkää muutenkaan.

Osaisiko joku suositella autoa noilla spekseillä? Toyota ym. japskiautot kiinnostaa luotettavan maineen ansiosta, mutta toki muutkin käy. Mahdollisimman huoltovapaa ja helppo/edullinen huoltaa saisi olla, yksinkertaisimman toimenpiteet voin ehkä tehdä itse, vaikka kiinnostusta tähän ei ole. Toiveena pärjätä ~300 €/kk kokonaiskuluilla. Ja mistä autosta tietämätön kannattaa hankkia lisää infoa sen ylläpitoon?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
EDIT: Jaa ovatko poistaneet moottoreita valikoimista. No prkl. Kaverin on tuo tehokkain diesel mitä tuolloin sai (on ekoja MK8 Vignaleita suomessa).
Saksassa olisi näköjään edelleen tarjolla, mutta ei taida käydä Suomessa kaupaksi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Saksassa olisi näköjään edelleen tarjolla, mutta ei taida käydä Suomessa kaupaksi.
Luulen että isoin ongelma tuossa on ettei saa tomaattina. Kaveri tarvitsee dieselin mutta pitää nopeista autoista mutta on pitkä ja iso kaveri joten kuppipenkit eivät ole ne mukavimmat joten totesi että Vignale isoimmalla dieselillä sen olla pitää. Oli kyllä erittäin pettynyt että on juu aktiivikruise yms mutta ei saa automaattia edes rahalla. Tuohon vielä se että tilasi auton about kaikilla varusteilla, sai auton ja tyyliin toimituksen aikoihin optioksi tuli led valot joita olisi kaivannut :D.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Samaa hommaa kun Eestissä sas Renaultin Clio/Captur diisselillä mitä täällä ri ja ylipäätään kaikki mallit tarjolla, Suomessa ei kuin muutama ja varustetasoja uupuu.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
181
Olen vihdoin sortumassa elämäni ensimmäisen auton hankintaan, kun autoilu säästäisi päivittäin tunnin verran aikaa verrattuna julkisiin. Autot tai niiden laittaminen ei kiinnosta lainkaan, kriteereinä ovat auton luotettavuus sekä mahdollisimman alhaiset kokonaiskustannukset. Hinta voisi olla vaikkapa 5-10k, riippuen mitä suuremmalla rahamäärällä saa. Työmatka on 51 km/suunta, josta suurin osa moottoritietä, 2 kilsaa kaupunkiajoa yhteensä matkalla. Käyttöä kolme kertaa viikossa, jolloin vuodessa tulisi vajaat 15k kilsaa, eli n. 15 tonnia kun vapaa-ajan käyttökin lisääntynee jonkin verran. Vapaa-ajan käyttö olisi kaupunkiajoa. Tällä määrällä oltaisiin varmaan lähellä dieselin break-evenia? Muuten ehkä mieluummin bensa, pienemmät riskit ja jos ajankin vähemmän (tavoite minimoida) niin säästyy pienempien kiinteiden kulujen ansiosta?

Automaatti kiinnostaa, mutta jos sillä on paljon suurempi hankinta- sekä huoltokustannus ja riski niin manuaali voi myös olla vaihtoehto. Motariajolla vakionopeudensäädin on aika lailla pakollinen, mutta sen saanee asennettua jälkikäteen? Pysäköinti olisi kadunvarsipysäköinti pienellä ja ahtaalla kadulla Helsingin kantakaupungissa, joten pienestä koosta on hyötyä ja varmaan halvempaakin, tutkat ym. auttavat mutteivät varmaan löydt tämän hintaluokan autoista? Yksin liikenteessä, mutta ehkä 5-ovinen voisi olla kiva, varsinkin jos pienestä koosta huolimatta takapenkin saisi alas ja vaikkapa sukset kuljetukseen kun kerran autolla pääsee hyvin mestoille.. Audiojärjestelmästä olisi kiva löytyä bluetooth/3,5 mm plugi jotta hermot kestää, ajamisesta kun en tykkää muutenkaan.

Osaisiko joku suositella autoa noilla spekseillä? Toyota ym. japskiautot kiinnostaa luotettavan maineen ansiosta, mutta toki muutkin käy. Mahdollisimman huoltovapaa ja helppo/edullinen huoltaa saisi olla, yksinkertaisimman toimenpiteet voin ehkä tehdä itse, vaikka kiinnostusta tähän ei ole. Toiveena pärjätä ~300 €/kk kokonaiskuluilla. Ja mistä autosta tietämätön kannattaa hankkia lisää infoa sen ylläpitoon?
Itselläni oli vuoden alussa aikalailla sama tilanne, itse päädyin Toyota Yarikseen (09 - Automaatti - 1,33 VVT-i Linea Sol 5ov MultiMode).
Oli ajettuna tuolloin noin 103k ja maksoin vajaa 8k autosta. Yksi öljyt ja ilmastointihuolto tehtynä tänä vuonna, muuten pelittänyt oikein hyvin ja tyytyväinen autooni.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Samaa hommaa kun Eestissä sas Renaultin Clio/Captur diisselillä mitä täällä ri ja ylipäätään kaikki mallit tarjolla, Suomessa ei kuin muutama ja varustetasoja uupuu.
Suomessa taitaa vaikuttaa ennen kaikkea dieselvero. Ei kannata hankkia dieseliä, jos ei tule paljon ajokilometrejä vuodessa, ja sitten taas voi kiinnostaa enemmän isompi auto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Osaisiko joku suositella autoa noilla spekseillä? Toyota ym. japskiautot kiinnostaa luotettavan maineen ansiosta, mutta toki muutkin käy. Mahdollisimman huoltovapaa ja helppo/edullinen huoltaa saisi olla, yksinkertaisimman toimenpiteet voin ehkä tehdä itse, vaikka kiinnostusta tähän ei ole.
No, tuohon hintaanhan saa hybridi-Aurista. Riskitön automaatti, melkein kaikista löytyy peruutuskamera/tutkat ja bluetooth (2010/11 vaativat plus-paketin olemassaolon). Dieselin kulujen tasoittumiseen tarvisi nykyään ehkä silleen tuplaten kilometrejä arvioosi nähden.

Toyota Auris hybridi vaihtoautot - Nettiauto
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Suomessa taitaa vaikuttaa ennen kaikkea dieselvero. Ei kannata hankkia dieseliä, jos ei tule paljon ajokilometrejä vuodessa, ja sitten taas voi kiinnostaa enemmän isompi auto.
Kyllä se melkein kannattaa jos juurikin puhutaan noista isommista autoista. Siinä kaupunkikulutuksessa alkaa kuitenkin bensan ja dieselin suhteen olla useampi litra eroa. Joku 15 tkm vuodessa voi olla jo monen satkun säästö verosta huolimatta. Pienissä autoissa taas riippuu kuinka pieneksi se bensakoneen kulutus on saatu, joku litran ero ei välttämättä vielä suosi dieseliä, mutta päästäkseen pieneen kulutukseen se bensakonekin on sitten joku kolmisylinterinen litran turbo joka saattaa olla vähän aneeminen dieselin vääntöön tottuneelle.
 
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
22
No, tuohon hintaanhan saa hybridi-Aurista. Riskitön automaatti, melkein kaikista löytyy peruutuskamera/tutkat ja bluetooth (2010/11 vaativat plus-paketin olemassaolon). Dieselin kulujen tasoittumiseen tarvisi nykyään ehkä silleen tuplaten kilometrejä arvioosi nähden.

Toyota Auris hybridi vaihtoautot - Nettiauto
Eikö näiden hybridien hyöty ole lähinnä kaupunkiajossa? Minun käytöllä valtaosa on kuitenkin maantie- sekä moottoritieajoa, ja kaupunkiajoa pyrin välttelemään mahdollisimman paljon.
Noin muuten sähköautot ym. vähäpäästöiset kiinnostavat kyllä jos ovat luotettavia ja tarjoavat hyvän hinnan elinkaarensa aikana, valitettavasti lataamaan pääsisi vain töissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 036
Kyllä se melkein kannattaa jos juurikin puhutaan noista isommista autoista. Siinä kaupunkikulutuksessa alkaa kuitenkin bensan ja dieselin suhteen olla useampi litra eroa. Joku 15 tkm vuodessa voi olla jo monen satkun säästö verosta huolimatta. Pienissä autoissa taas riippuu kuinka pieneksi se bensakoneen kulutus on saatu, joku litran ero ei välttämättä vielä suosi dieseliä, mutta päästäkseen pieneen kulutukseen se bensakonekin on sitten joku kolmisylinterinen litran turbo joka saattaa olla vähän aneeminen dieselin vääntöön tottuneelle.
Näinhän se on. Ja hyvin usein ollaan tilanteessa "mitä väliä".

Olen varmaan ennenkin ehkä jopa kyllästymiseen asti saarnannut sitä, että "diesel on paljon ajaville" -legenda ei ole hyvä ohje auton valintaan. Siitäkin huolimatta että käyttömaksut ovat nousseet taivaisiin, mikä ei koske pelkästään dieseliä vaan ihan mitä tahansa ei-supervähäpäästöistä. Jos kyseessä on suhteellisen normaali skenaario, jossa melko tuoreella, melko tavallisella vaikkapa keskikokoisella perheautolla ajetaan 15k-20k vuodessa, kannattaisi valita ihan oman maun mukaan. Muut seikat vaikuttavat elinkaarikustannukseen tai kilometrikustannukseen enemmän kuin käyttövoiman valinta bensiinin ja dieselin väliltä. Dieselautoilu ei saisi olla (eikä onneksi yleensä ole, ei nyt eikä eilen) mikään kustannuskysymys, vaan makuasia.

Tietenkin erittäin pienellä ajomäärällä, etenkin yhdistettäessä se isoon autoon, tilanne on aivan eri. Silloin toki kilometrin hinta on joka tapauksessa kallis, eikä käyttövoimavero ole ainoa ongelma. Uuden auton arvonalenema, vakuuttaminen ja merkkihuollot ym tai vanhan auton korkea bensankulutus, korjauskulut, perusvero tekevät joka tapauksessa kilometristä niin kalliin, että asian kanssa on elettävä tai luovuttava autosta. Kääntäen siinä konkurssissa ei välttämättä käyttövoimaverokaan enää tunnu missään, jos oikeasti haluaa pitää autoa ja lisäksi ajaa nimenomaan dieselillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Eikö näiden hybridien hyöty ole lähinnä kaupunkiajossa? Minun käytöllä valtaosa on kuitenkin maantie- sekä moottoritieajoa, ja kaupunkiajoa pyrin välttelemään mahdollisimman paljon.
Noin muuten sähköautot ym. vähäpäästöiset kiinnostavat kyllä jos ovat luotettavia ja tarjoavat hyvän hinnan elinkaarensa aikana, valitettavasti lataamaan pääsisi vain töissä.
Toki jatkuvassa pysähtelyssä hybridien edut tulevat vielä paremmin esille. Mutta kyllä se mukava on maantielläkin, kun aina on oikea vaihde, kun ei ole vaihteita (ja ei, tavallinen CVT ei tuota samaa tunnetta, kun ei ole sähkömoottoria auttamassa välittömään vääntöön). Aurikset menevät siinä 5 litran kieppeillä sataselle maantieajossa. Kesällä vähän vähemmän, talvella vähän enemmän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Oli tuollainen vuokra-Auris ajossa ja noin 5 litraa se maantiellä vie. Maantiella aika ankea laite, meluisa eikä muutenkaan kauhean innostava, mutta kaupungissa se oli mielestäni aika hyvä perusauto ja todellakin on helppo ajella menemään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 036
Toki jatkuvassa pysähtelyssä hybridien edut tulevat vielä paremmin esille. Mutta kyllä se mukava on maantielläkin, kun aina on oikea vaihde, kun ei ole vaihteita (ja ei, tavallinen CVT ei tuota samaa tunnetta, kun ei ole sähkömoottoria auttamassa välittömään vääntöön). Aurikset menevät siinä 5 litran kieppeillä sataselle maantieajossa. Kesällä vähän vähemmän, talvella vähän enemmän.
Toki se on laskettava eduksi maantieajossa, että on tehoisekseen nopea tai ainakin ketterästi reagoivan tuntuinen, sekä ennen kaikkea helppo. Toisaalta kokonaisuus maantieajon fiiliksessä häviää itseään pienemmille ja halvemmille autoille, mutta nämähän ovat makuasioita. Varsinaiset vahvuudet ovat tietenkin muualla kuin maantieajossa; auto on taloudellinen mutta ei sen enempää kuin saman kokoinen yhtä kehittyneellä pelkällä polttomoottorilla varustettu.

Hybridin taloudellisuusetu maantieajossa kiteytyy siihen, että "voimansiirrottomassa" sarjahybridissäkin kannattaa nimenomaan nopeaa ajoa varten silti olla suora välitys. Toisin sanoen se kallis hybriditekniikka ei ole maantieajossa etu laisinkaan(muuten kuin ohituskiihtyvyyden mahdollistajana) vaan taakka.

Silti toki etuakin on, vaikka ajettaisiin muuta kuin kaupunkiajoa, vaikkapa pelkkää työmatkaa taajaman ulkopuolella. Kunhan vaan hybridi on plug-in ja ajetaan Lapin reissua lyhyempiä matkoja. Jos sormia napsauttamalla normaali lämmityspistoke muuttuisi latauspistokkeeksi ja johtoa jumppaamalla voisin säästää esimerkiksi 20% tai edes 5% polttoaineesta, ryhtyisin siihen heti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Joko olisi hybridi-/täyssähköautomarkkinoilla passelia käytettyä korvaajaa perheemme nykyiselle tila-autolle (Ford S-Max)? Ajosuorite 2x 60 km päivässä, latausmahdollisuus sekä kotona, että työpaikalla. Volvo XC90 T8 joo toimisi varmaan tilansa puolesta, mutta se hinta...

Lapset ovat vielä turvaistuimissa selkä menosuuntaan, eli takapenkillä tarvitaan tilaa niin takapenkin selkänojan ja etupenkin selkänojan välillä, sekä se että turvaistuimet ovat telakassa, niin farkkuun on ihan liian tuskaista koittaa lasta mahduttaa matalan kattolinjan takia -> pitää olla korkeampi oviaukko. Nykyinen S-Max on ihan helvetin passeli perheauto, joten tuon jos saisi sähköllä/hybridinä...
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Joko olisi hybridi-/täyssähköautomarkkinoilla passelia käytettyä korvaajaa perheemme nykyiselle tila-autolle (Ford S-Max)? Ajosuorite 2x 60 km päivässä, latausmahdollisuus sekä kotona, että työpaikalla. Volvo XC90 T8 joo toimisi varmaan tilansa puolesta, mutta se hinta...

Lapset ovat vielä turvaistuimissa selkä menosuuntaan, eli takapenkillä tarvitaan tilaa niin takapenkin selkänojan ja etupenkin selkänojan välillä, sekä se että turvaistuimet ovat telakassa, niin farkkuun on ihan liian tuskaista koittaa lasta mahduttaa matalan kattolinjan takia -> pitää olla korkeampi oviaukko. Nykyinen S-Max on ihan helvetin passeli perheauto, joten tuon jos saisi sähköllä/hybridinä...
Sen verran farmaria tuputan, että Superbin saisi nyt pistokkeella. Mulla myös lapsi telakassa selkä menosuuntaan ja hyvin on mahtunut Superttiin joka suunnassa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
455
Olisi nyt vielä ennen vuodenvaihdetta autonvaihto edessä. Nykyinen bensa-SUV vaihtuu nyt joka tapauksessa hybridiin veroedun vuoksi. Tällä hetkellä vaihtoehtoina on Porschen Panamera Turbo S e-hybrid ja Bentleyn Bentayga hybrid. Aika varma olen, että otan jälkimmäisen kaiken kuran uhallakin....
1.jpg
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Osta Bentley, noita Possuja on lähes jokaisella "rehdillä" rakennusyrittäjällä. :D

Lisäksi tuollainen ainoastaan pienen sähkömoottorin surinan siivittämänä lipuva vihreillä hybrid teksteillä ja vihreillä jarrusatuloilla varustettu Panamera on vähän masentava.
Veroetuhan tuossa Possussa ainakin on merkittävä ei hybridiin verrattuna.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Possuja näkyy jo tosiaan täällä pienillä kylilläkin useampia niin oisihan bentleyllä jo erikoisuusarvoakin...sitten pääseekin ihmisten kanssa keskustelemaan bentleyn keulailmeestä, kaikilla on varmasti siitä jokin mielipide.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Joko olisi hybridi-/täyssähköautomarkkinoilla passelia käytettyä korvaajaa perheemme nykyiselle tila-autolle (Ford S-Max)? Ajosuorite 2x 60 km päivässä, latausmahdollisuus sekä kotona, että työpaikalla. Volvo XC90 T8 joo toimisi varmaan tilansa puolesta, mutta se hinta...

Lapset ovat vielä turvaistuimissa selkä menosuuntaan, eli takapenkillä tarvitaan tilaa niin takapenkin selkänojan ja etupenkin selkänojan välillä, sekä se että turvaistuimet ovat telakassa, niin farkkuun on ihan liian tuskaista koittaa lasta mahduttaa matalan kattolinjan takia -> pitää olla korkeampi oviaukko. Nykyinen S-Max on ihan helvetin passeli perheauto, joten tuon jos saisi sähköllä/hybridinä...
Outlander? (Mainostelen tätä nyt näköjään joka ketjussa...)
Itsekkin pitkään pohdiskelin tuollaista S-Maxia, mutta kun ajelut ovat lyhyttä pätkäajoa kaupungissa...

Outlanderin takapenkki ei ole mahdottoman tilava, mutta mukavan korkealla ja ihan kohtuullisesti mahtuu tuollainen Britaxin pyörivä lastenistuin. Rattaat menee myös takakonttiin helposti, ja mahtuu sinne vielä labradorikin niiden kaveriksi tarvittaessa. Ja riippuen millaista pätkää ajaa, niin plussakelillä pitäisi päästä helposti 30-40km sähköllä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
455
Tämä keskustelu kyllä vahvisti ajatusta siitä, että sikaa ei kannata ostaa. Tilasin B:n vuodenvaihteeseen....
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Tämä keskustelu kyllä vahvisti ajatusta siitä, että sikaa ei kannata ostaa. Tilasin B:n vuodenvaihteeseen....
Olikos sulla nyt alla se AMG:n SUV-näkemys? Geneerisiä perhefarkkuja by VAG / japskit on liikenteessä ihan tarpeeksi. Siispä virtuaalinen hatunnosto hankinnalle. :tup:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ikävästi ajatellen, Possu ja Bentley ovat molemmat VAG:eja, joskin ensimmäisen kasaavat aidot kanttipäät ja toisen punakat hörökorvat. :D

Mutta onnittelut hankinnasta ja kiitokset suomalaisen autokannan monipuolistamisesta. :tup:
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Ikävästi ajatellen, Possu ja Bentley ovat molemmat VAG:eja, joskin ensimmäisen kasaavat aidot kanttipäät ja toisen punakat hörökorvat. :D

Mutta onnittelut hankinnasta ja kiitokset suomalaisen autokannan monipuolistamisesta. :tup:
Kyllä kannattaisi joku valita kuin VAG, vaikka molemmat toki Skodaa vähän parempia.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Joko olisi hybridi-/täyssähköautomarkkinoilla passelia käytettyä korvaajaa perheemme nykyiselle tila-autolle (Ford S-Max)? Ajosuorite 2x 60 km päivässä, latausmahdollisuus sekä kotona, että työpaikalla. Volvo XC90 T8 joo toimisi varmaan tilansa puolesta, mutta se hinta...

Lapset ovat vielä turvaistuimissa selkä menosuuntaan, eli takapenkillä tarvitaan tilaa niin takapenkin selkänojan ja etupenkin selkänojan välillä, sekä se että turvaistuimet ovat telakassa, niin farkkuun on ihan liian tuskaista koittaa lasta mahduttaa matalan kattolinjan takia -> pitää olla korkeampi oviaukko. Nykyinen S-Max on ihan helvetin passeli perheauto, joten tuon jos saisi sähköllä/hybridinä...
Toyota Rav4:sta tulee plugari ensi vuonna. Koska on Toyota, niin voisi olettaa olevan luotettava ja pitävän arvonsakin hyvin. Jos olisin tuon tiennyt keväällä, niin olisin ehkä viivyttänyt auton vaihtoa vuodella. :(
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
455
Olikos sulla nyt alla se AMG:n SUV-näkemys? Geneerisiä perhefarkkuja by VAG / japskit on liikenteessä ihan tarpeeksi. Siispä virtuaalinen hatunnosto hankinnalle. :tup:
Joo tällä hetkellä M-B GLE, joka on menettänyt arvoaan *aivan perkeleesti* ja kaikki autokaupat ei edes halua ottaa vaihdossa tuota enää. Toisaalta hyvä, että saanut isot bensakoneet systeemistä ja nyt voi sitten ottaa huomattavasti edullisempia hybridejä tilalle. Nuokin Bentley ja Porsche on itse asiassa halvempia uutena kuin nykyinen. Lisäksi vielä tulee etuna nyt 1.1. alkaen tuplaverovähennykset (kiitos Antti Rinne), joten what a time vaihtaa autoa :D
 
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
22
Toki jatkuvassa pysähtelyssä hybridien edut tulevat vielä paremmin esille. Mutta kyllä se mukava on maantielläkin, kun aina on oikea vaihde, kun ei ole vaihteita (ja ei, tavallinen CVT ei tuota samaa tunnetta, kun ei ole sähkömoottoria auttamassa välittömään vääntöön). Aurikset menevät siinä 5 litran kieppeillä sataselle maantieajossa. Kesällä vähän vähemmän, talvella vähän enemmän.
Noita Nettiauton autoja kun katselee niin hybridit mahtuu juuri sinne alle 10 k€ budjettiin, mutta
kilsoja on jo noin 200k. Uskaltaako tuollaista vielä ostaa? Voin siis hyvin uskoa että Toyota kulkee vielä luotettavasti enkä ole ehkä hybridistäkään huolissani, vaan enemmän arvon laskusta ja jälleenmyynnistä. Jos siis ajan autolla pari-neljä vuotta niin saankohan vielä sen helposti myytyä sen jälkeen? Auton arvon säilyminen/alenema on ainakin omissa papereissa tärkeämpi kuin hinta mitä maksan nyt heti.

Toki se on laskettava eduksi maantieajossa, että on tehoisekseen nopea tai ainakin ketterästi reagoivan tuntuinen, sekä ennen kaikkea helppo. Toisaalta kokonaisuus maantieajon fiiliksessä häviää itseään pienemmille ja halvemmille autoille, mutta nämähän ovat makuasioita. Varsinaiset vahvuudet ovat tietenkin muualla kuin maantieajossa; auto on taloudellinen mutta ei sen enempää kuin saman kokoinen yhtä kehittyneellä pelkällä polttomoottorilla varustettu.

Hybridin taloudellisuusetu maantieajossa kiteytyy siihen, että "voimansiirrottomassa" sarjahybridissäkin kannattaa nimenomaan nopeaa ajoa varten silti olla suora välitys. Toisin sanoen se kallis hybriditekniikka ei ole maantieajossa etu laisinkaan(muuten kuin ohituskiihtyvyyden mahdollistajana) vaan taakka.

Silti toki etuakin on, vaikka ajettaisiin muuta kuin kaupunkiajoa, vaikkapa pelkkää työmatkaa taajaman ulkopuolella. Kunhan vaan hybridi on plug-in ja ajetaan Lapin reissua lyhyempiä matkoja. Jos sormia napsauttamalla normaali lämmityspistoke muuttuisi latauspistokkeeksi ja johtoa jumppaamalla voisin säästää esimerkiksi 20% tai edes 5% polttoaineesta, ryhtyisin siihen heti.
Olisiko suositella jotain muuta Hybridi-Auriksen tilalle käyttööni sitten? :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Täällä jos joku miettii järkevää auton hankintaa 10 000 - 12 000€ maastoon niin voin suositella Hyundai i20 vm2016-> tuolla litran turbokoneella. Tän kaltaista mulle alunperin suositeltiin kriteerien perusteella ja en kadu hankintaa. Tuo pikkuturbo on yllättävän ärhäkkä. Kiihtyy ainakin omiin tarpeisiin paremmin kuin tarpeeksi ja muuten erinomainen ajettava. Niinkuin joistakin arvosteluista, vähän turhan muovinen on kojelaudan alue, jos miinuksena täytyy jotain keksiä.

Nuo uudet Kia Riot ei myöskään ole yhtään huonoja. Näin jälkikäteen ajateltuna tuo olisi jopa omaan käyttöön ollut parempi, koska takuuaika pidemp, tosin 150tkm rajalla. Hintaa näissä on kyllä sitten pikkuisen enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
708
Vm 2019 alkaen Hyundai i20 saa 7 vuoden takuun ilman kilometrirajaa.

Tuli myös samalla kaksoiskytkin automaatti 1.0 turbon jatkeeksi ja on oikein hyvin toimiva yhdistelmä, välitykset pidemmät kuin manuaalissa niin maantiellä huutaa vähempi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Vm 2019 alkaen Hyundai i20 saa 7 vuoden takuun ilman kilometrirajaa.

Tuli myös samalla kaksoiskytkin automaatti 1.0 turbon jatkeeksi ja on oikein hyvin toimiva yhdistelmä, välitykset pidemmät kuin manuaalissa niin maantiellä huutaa vähempi.
Juu niin taitaa saada 2018 vuosimallista eteenpäin. Budjetti vaan venyy aikalailla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 446
Viestejä
4 162 164
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom