Mikä auto minulle?

Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Ei itseäni aikoinaan masentanut yhtään ajella silloin tällöin Helsingin keskustaan kouluun ja takaisin kaverin W220 S430:sellä.

Mukavampi siinä oli nahkapenkillä löhötä ruuhkassa, kuin HKL:n bussissa.
Tietty vähän paloi rahaa bensaan ja pysäköintiin, mutta eihän mikään ole ilmaista. :D
Takapenkillä henkilöauto on paras, varsinkin jos vielä jätetään sinne minne haluaa eikä tarvitse osallistua pysäköintiin. Mutta jos itse ajaa niin ehdottomasti julkiset, etsii vain sopivan liityntäpysäköinnin raiteiden varrelta. Itse tykkään eniten metrosta, toisena juna. Kehä I asti henkilöauto on hyvä, siitä eteenpäin ei niinkään.

Pieni bensa-auto on hyvä. Camaro oli aika kaamea kantakaupungin alueella mataluuden ja kokonsa vuoksi. Mini oli hyvä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Miksi ajaa liityntäparkkiin ja jollain metrolla ( tästäkin pitää vielä maksaa ylimääräistä ) + jalan perille, kun voi löhötä koko matkan nahkajakkaralla mukavasti rattia käännellen? :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 689
Takapenkillä henkilöauto on paras, varsinkin jos vielä jätetään sinne minne haluaa eikä tarvitse osallistua pysäköintiin. Mutta jos itse ajaa niin ehdottomasti julkiset, etsii vain sopivan liityntäpysäköinnin raiteiden varrelta. Itse tykkään eniten metrosta, toisena juna. Kehä I asti henkilöauto on hyvä, siitä eteenpäin ei niinkään.

Pieni bensa-auto on hyvä. Camaro oli aika kaamea kantakaupungin alueella mataluuden ja kokonsa vuoksi. Mini oli hyvä.
Ei mitenkään suoraan sinun kommenttiisi liittyen, mutta tästä näkee hyvin eron "Hesan" ja "Suomen" välillä.

Mikä metro? Mikä liityntäpysäköinti? Mikä paikallisjuna? :D :D
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Miksi ajaa liityntäparkkiin ja jollain metrolla ( tästäkin pitää vielä maksaa ylimääräistä ) + jalan perille, kun voi löhötä koko matkan nahkajakkaralla mukavasti rattia käännellen? :D
Liityntäparkki on ilmainen, metrolippu ei paljoa maksa. Ratin kääntely keskustassa on inhottavaa ja helpot parkkipaikat maksaa maltaita. Sitten joutuu menemään joka tapauksessa jalan perille, kun lähistön parkkipaikat on täynnä. Sen sijaan metrolta kävelee nopeasti töihin (n. 500m). Tosin jos nauttii autolla ajamisesta ruuhkassa niin mikäs siinä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
847
Liityntäparkki on ilmainen, metrolippu ei paljoa maksa. Ratin kääntely keskustassa on inhottavaa ja helpot parkkipaikat maksaa maltaita. Sitten joutuu menemään joka tapauksessa jalan perille, kun lähistön parkkipaikat on täynnä. Sen sijaan metrolta kävelee nopeasti töihin (n. 500m). Tosin jos nauttii autolla ajamisesta ruuhkassa niin mikäs siinä.
Aika offtopicciin menee kyllä tämä keskustelu.

Keskustassa on hyviä ja isoja parkkihalleja, joihin voi ajaa auton mukavasti leveisiin ruutuihin. Stokkalta saa vielä ekan tunnin ilmaista first luokan kanta-asiakkaille ja siitä eteenpäin taitaa olla 7e tunti luokkaa. Itse en olisi valmis iskemään persettäni paskaiseen bussinpenkkiin säästösyystä. Pyörällä tai autolla, jos ylipäätään on pakko mennä. Harvoin sinne tarvitsee selvinpäin mennä, kun kaikki palvelut löytyy isoista kauppakeskuksista tilavine parkkihalleileen ympäriltä (Sello, Omena jne). Juopottelu/ravintolareissujahan nuo on pääasiassa keskustaan mennessä, jolloin taksi tai uber on ensisijainen valinta. Antee hippien ja kasvisyöjien mennä julkisilla, niin on enemmän tilaa meille normaaleille ihmisille autobaanoilla ja parkkihalleissa.

Töissä en olisi valmis keskustassa käymään autolla tai julkisilla.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Aika offtopicciin menee kyllä tämä keskustelu.

Keskustassa on hyviä ja isoja parkkihalleja, joihin voi ajaa auton mukavasti leveisiin ruutuihin. Stokkalta saa vielä ekan tunnin ilmaista first luokan kanta-asiakkaille ja siitä eteenpäin taitaa olla 7e tunti luokkaa. Itse en olisi valmis iskemään persettäni paskaiseen bussinpenkkiin säästösyystä. Pyörällä tai autolla, jos ylipäätään on pakko mennä. Harvoin sinne tarvitsee selvinpäin mennä, kun kaikki palvelut löytyy isoista kauppakeskuksista tilavine parkkihalleileen ympäriltä (Sello, Omena jne). Juopottelu/ravintolareissujahan nuo on pääasiassa keskustaan mennessä, jolloin taksi tai uber on ensisijainen valinta. Antee hippien ja kasvisyöjien mennä julkisilla, niin on enemmän tilaa meille normaaleille ihmisille autobaanoilla ja parkkihalleissa.

Töissä en olisi valmis keskustassa käymään autolla tai julkisilla.
Tuossa joku pyysi autosuositusta siihen, että ajaa kehäkolmosen sisällä ja keskustassakin. Pieni auto on siihen paras. Toisaalta jos käyttää julkisia ja liityntäparkkeja (en tiedä tarvitseeko hän, joka asuu kehän sisällä liityntää), niin voi valita auton vapaammin. Isot kehän kauppakeskukset taas ovat hyviä, helppo mennä isommallakin autolla. Iso auto on myös mukavampi pidemmillä matkoilla.

Itse nykyään valitsen asuinpaikkani siten että en tarvitse autoa, säästyy valtavasti rahaa. Mutta Helsingissäkin on alueita joissa auto on hyödyllinen, saati sitten Espoossa tai Vantaalla. Ja nuo autosta säästyneet rahat sitten joutuu maksamaan asumisessa. Itse olen asunut niin maalla kuin Helsingin keskustassa, samoin autolla kuin ilman. Vasta kehäkolmosen sisällä katsoin, että auto ei ole tarpeellinen. Harrasteauto olisi muuten kiva, mutta sillä ei ole täällä Helsingissä mukava ajella. Täällä nuo bussitkin on mukavia, niitäkin on tullut käytettyä raideliikenteen ohella. Kamalampia ovat ratikat, joissa on ruotsin- tai tallinnanlaivojen väki. Niihin törmää lähinnä verkkiksessä käydessä.

Jos asuu kehäkolmosen sisällä, niin kannattaa miettiä voisiko käyttää julkisia. Ehkä silloin voisi hankkia vain harrasteauton, kun talviliikenne tai polttoaineen kulutus eivät olisi niitä määrääviä tekijöitä. Jos julkiset sulkee pois, niin talviautoilu rajoittaa auton valinnassa.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
337
Tuossa joku pyysi autosuositusta siihen, että ajaa kehäkolmosen sisällä ja keskustassakin. Pieni auto on siihen paras. Toisaalta jos käyttää julkisia ja liityntäparkkeja (en tiedä tarvitseeko hän, joka asuu kehän sisällä liityntää), niin voi valita auton vapaammin. Isot kehän kauppakeskukset taas ovat hyviä, helppo mennä isommallakin autolla. Iso auto on myös mukavampi pidemmillä matkoilla.

Itse nykyään valitsen asuinpaikkani siten että en tarvitse autoa, säästyy valtavasti rahaa. Mutta Helsingissäkin on alueita joissa auto on hyödyllinen, saati sitten Espoossa tai Vantaalla. Ja nuo autosta säästyneet rahat sitten joutuu maksamaan asumisessa. Itse olen asunut niin maalla kuin Helsingin keskustassa, samoin autolla kuin ilman. Vasta kehäkolmosen sisällä katsoin, että auto ei ole tarpeellinen. Harrasteauto olisi muuten kiva, mutta sillä ei ole täällä Helsingissä mukava ajella. Täällä nuo bussitkin on mukavia, niitäkin on tullut käytettyä raideliikenteen ohella. Kamalampia ovat ratikat, joissa on ruotsin- tai tallinnanlaivojen väki. Niihin törmää lähinnä verkkiksessä käydessä.

Jos asuu kehäkolmosen sisällä, niin kannattaa miettiä voisiko käyttää julkisia. Ehkä silloin voisi hankkia vain harrasteauton, kun talviliikenne tai polttoaineen kulutus eivät olisi niitä määrääviä tekijöitä. Jos julkiset sulkee pois, niin talviautoilu rajoittaa auton valinnassa.
Julkisilla mennään tällä hetkellä ja se on aika murhaa. Vuosaaresta Vantaanporttiin kun menee, niin se on about 2½h päivässä. Autolla selviää tunnissa. Olen valmis tuosta ajansäästöstä maksamaan. Tuossa kuitenkin tulee vuodessa yli 10vrk lisää vapaa-aikaa.

Muutin kaksi kuukautta sitten takaisin Suomeen ja olen tasan kerran käynyt Helsingin keskustassa SOPP-tapahtumassa, eli sinne ei ole asiaa kuin harvoin ja silloinkin voi mennä metrolla. Vuosaaren asemalle on n. 500m.

Tuo työpaikan mukana muuttaminen on ihan validi pointti, mutta minulla on Vuosaaressa erittäin edullinen asunto ja täällä on tullut asuttua kohta 20 vuotta. Olen ajanut tästä leppävaaraankiin duuniin, kun silloisella työnantajalla oli erittäin löysä autopolitiikka, eli leasing-auton saivat kaikki halukkaat edukkaasti.

Eli summa summarum haluan nyt vaan sen auton ja teen asiat vaikeimman kautta. Raha(tai sen säästäminen) ei ole tärkeintä elämässä, vaan se että asiat sujuvat jouhevasti näillä spekseillä mitä olen asettanut.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Julkisilla mennään tällä hetkellä ja se on aika murhaa. Vuosaaresta Vantaanporttiin kun menee, niin se on about 2½h päivässä. Autolla selviää tunnissa. Olen valmis tuosta ajansäästöstä maksamaan. Tuossa kuitenkin tulee vuodessa yli 10vrk lisää vapaa-aikaa.

Muutin kaksi kuukautta sitten takaisin Suomeen ja olen tasan kerran käynyt Helsingin keskustassa SOPP-tapahtumassa, eli sinne ei ole asiaa kuin harvoin ja silloinkin voi mennä metrolla. Vuosaaren asemalle on n. 500m.

Tuo työpaikan mukana muuttaminen on ihan validi pointti, mutta minulla on Vuosaaressa erittäin edullinen asunto ja täällä on tullut asuttua kohta 20 vuotta. Olen ajanut tästä leppävaaraankiin duuniin, kun silloisella työnantajalla oli erittäin löysä autopolitiikka, eli leasing-auton saivat kaikki halukkaat edukkaasti.

Eli summa summarum haluan nyt vaan sen auton ja teen asiat vaikeimman kautta. Raha(tai sen säästäminen) ei ole tärkeintä elämässä, vaan se että asiat sujuvat jouhevasti näillä spekseillä mitä olen asettanut.
Vuosaaresta on hyvät yhteydet, mutta tuo Vantaanportti on kieltämättä julkisilla kaukana (tunti suuntaansa), kun taas omalla autolla se on yksi helpoimmista. Molemmat noista paikoista on kehäkolmosen varrella.

Ja jos työpaikka on Vantaan portilla, niin auto lienee hyvä. Muuttaminen sinne ei ole kovin järkevää, itsekin päätyisin ottamaan auton tuossa tilanteessa. Oma työpaikkani on ollut vuosia keskustassa, sinne on hyvät liikenneyhteydet suuresta osaa Helsinkiä. Nyt tosin olen miettinyt muuttoa Tikkurilaan, jollei sitten arpaonni suosi Kalasataman asuntoon. Tikkurilastakin suora junayhteys keskustaan, haittapuolena vyöhyke ABC. Tosin keskustan toimistolle tulee asiaa ehkä kaksi kertaa viikossa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
847
Asunnon myyminen ja uuden ostaminen työpaikan perässä ei ole ihan pikkujuttu.

Auton valinta on muutoinkin helpompaa, kun asunnon.
Autossa piisaa kunhan on uusi saksalainen (audi, bmw, mersu), webasto, neliveto ja ~200hp.
 

ers

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
134
Eli summa summarum haluan nyt vaan sen auton ja teen asiat vaikeimman kautta. Raha(tai sen säästäminen) ei ole tärkeintä elämässä, vaan se että asiat sujuvat jouhevasti näillä spekseillä mitä olen asettanut.
Automaattina tosi haasteellista löytää hyvää tohon ~3000 euroon. Jos automaatti on ehdoton niin tuplaisin budjetin, jolloin vaihtoehtoja alkaa oikeasti löytymään. Ei se kalliimpi auto välttämättä tulisi yhtään sen kalliimmaksi vuoden aikana, vaikka se tietty sitoo rahaa vähän enemmän kerralla.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
337
Automaattina tosi haasteellista löytää hyvää tohon ~3000 euroon. Jos automaatti on ehdoton niin tuplaisin budjetin, jolloin vaihtoehtoja alkaa oikeasti löytymään. Ei se kalliimpi auto välttämättä tulisi yhtään sen kalliimmaksi vuoden aikana, vaikka se tietty sitoo rahaa vähän enemmän kerralla.
Joo näinhän se on. Keppivaihteisia löytyy helpommin, mutta vanha ei enää veny noihin pirsseihin. Viimeiksi ollut manuaali 15 vuotta sitten ja ei tosiaan ole enää vaihtoehto. Nyt menen sellaisilla spekseillä, että jos laukeaa niin paaliin. Käteistä löytyy tuo 3k€ ja budjetin tuplaaminen aiheuttaa sen, että pitää ottaa lainaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
847
Mikäli rahaa on 3tonttua kaikkinensa, niin suosittelen hommaamaan pyörän ja bussikortin.
Säästämään sen verran, ettei tarvitse autoa viimeisillä pennosilla ostaa.
Ostit sitten mistä tahansa hintaluokasta menopeliä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Kyllä kolmella tonnilla olettaisi nyt jotain sentään löytyvän, jopa automaattina. Toki korjaustaitoinen omistaja olisi hyvä olla. Ainakin nettiautosta löytyi kaikenlaista automaattia tuohon hintaan, bensakoneella. Ranskalaisia varsinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 689
Joo näinhän se on. Keppivaihteisia löytyy helpommin, mutta vanha ei enää veny noihin pirsseihin. Viimeiksi ollut manuaali 15 vuotta sitten ja ei tosiaan ole enää vaihtoehto. Nyt menen sellaisilla spekseillä, että jos laukeaa niin paaliin. Käteistä löytyy tuo 3k€ ja budjetin tuplaaminen aiheuttaa sen, että pitää ottaa lainaa.
Ostosaappaat jalkaan ja saapasta ostamaan? :D
Saab 9-5 2.0t Linear Wagon A BioPower Farmari 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Saab 9-5 Juuri katsastettu! Farmari 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Olikohan tämänikäiset Ocut vielä perinteisellä ei-DSG laatikolla?
Skoda Octavia HB 2.0 FSI Elegance A Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Jossain joutuu 3 tonnilla tinkimään; ikä, kilsat, ranskikset...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Daewoo Evandaa löytyi montakin yksilöä vähän ajettuna ja alle 3k hintaan. Eikös se ole aika perustekniikkaa, Opelin bensakone yms.
 

ers

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
134
Oma valinta kallistuisi sitten renaultin suuntaan. Megane olisi järkevämpi, mutta laguna on oikeasti ihan hyvä ajaa ja varsinkin hiljainen. Toki puslia joutuu vaihtamaan joka vuosi ja ilmastoinnin kompura maksaa 800 euroa, minkä takia myin silloin joskus omani pois. Vähän aliarvostettu auto minusta. Omalla oli ajettu 288tk ja oli ollut aika huonolla pidolla muutaman vuoden. Ruostetta ei missään ja auto kulki nätisti. Moottori söi vähän öljyä, mutta määrät oli siedettäviä. Sähkövikoja ei omalle kohdalle sattunut. Ilmastoinnin toimivuus kannattaa varmistaa tai edes lasinnostimien toiminta, jotka joutuu vaihtamaan jokaiseen autoon ainakin kerran. Vuodesta 2004-> korjattiin jotain yleisiä vikoja, joten mieluumin facelift, mutta ne toki maksaa enemmän.

edit:

Ja ei siis mitään hajua miten renaultin laatikot kestää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
En kyllä Laguna II:sta laittais, ikäviä tyyppivikoja, hankala korjata yms. Esim tuo sähköikkunan vaijerivika oli sellainen, että korjaajat eivät edes halunneet koskea koko hommaan, piti merkkiliikkeeseen viedä.
 

ers

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
134
En kyllä Laguna II:sta laittais, ikäviä tyyppivikoja, hankala korjata yms. Esim tuo sähköikkunan vaijerivika oli sellainen, että korjaajat eivät edes halunneet koskea koko hommaan, piti merkkiliikkeeseen viedä.
Joo onhan siinä niitä tyyppivikoja, mutta ihan kiva ajaa. Kun nyt tarkemmin mietin niin ehkä jättäisin myös väliin varsinkin jos ei itse pysty mitään korjata.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 508
En kyllä Laguna II:sta laittais, ikäviä tyyppivikoja, hankala korjata yms. Esim tuo sähköikkunan vaijerivika oli sellainen, että korjaajat eivät edes halunneet koskea koko hommaan, piti merkkiliikkeeseen viedä.
Kyllä sen lagunan ikkunavaijerin voi ihan itse vaihtaa. Merkkiliike myy tota vain pakettina johon kuuluu ikkunannostin moottori. Ebaystä saa noita vaijereita ostettua. Raidetankojen päitä tuntui mulla menevän. Samoin kannattaa kattoa lagunasta,että startti on vaihdettu,aiheuttaa noita käynnistymisongelmia. Samoin ovien kahvojen kunto,ne on vittumaisia vaihtaa. Mun mielestä parempi ajettava kuin esim tuo nykyinen käyttöpeli 2016 focus.Ruostetta ei hirveesti löydy,kun lokasuojat ja takakontti (ainakin farmarissa) on muovia ja konepelti jotain alumiinin kaltaista.Normi huollot (öljyt,tulpat,polttimot) on helppo tehdä itse.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 164
Tuli parin vuoden tauon jälkeen palattu BMW 1-sarjan rattiin, ja on se kyllä hieno auto ajaa, varsinkin kokoluokka huomioonottaen. Runflat renkaatkaan eivät pahasti närästäneet, kun koko oli maltillinen 205/55/16.
Mä katselin tuossa N47C kannullisia ja vähän jäi jännittämään uskaltaisko sellasen. Mites, ostitko uuden vai sisäänajetun? Bensan vai Diiselin?
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Mä katselin tuossa N47C kannullisia ja vähän jäi jännittämään uskaltaisko sellasen. Mites, ostitko uuden vai sisäänajetun? Bensan vai Diiselin?
En ollut ostohommissa, tuli vaan testattua kaverin autoa. Kyseinen auto oli dieseli, BPS vaihtoauto, niin ei tarvitse pariin vuoteen pelätä ketjun katkeamista, tai ainakaan korjausta omalla kustannuksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 054
Kauppakassia vaimolle etsin. Toki suht pätevää sellaista. Onko kokemuksia/mielipiteitä tästä pikkuturbosta..?
Hinta olis "kaikilla herkuilla" abaut 21k.
Eli vastaava-->
Kia Rio 1,0 T-GDI ISG 100hv EX EcoDynamics + Premium Pack
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Nyt ajossa A140 '03, n. 5-6000 km tulee vuodessa eli ei paljon paskaakaan. Keskuslukituksen kanssa ongelmia & muitakin sähköfiboja ruvennut olemaan niin saa mennä paaliin vanha merssu.

Mitäs laitetaan tilalle? Budjetti max. 10k€ mutta kun ajoja vähän niin mieluusti maksaisin myös vähemmän kuin maksimit. Ei suurempia kriteerejä muuta kuin että veivattavat ikkunat ei kelpaa ja vähän saisi olla enemmän vääntöä kuin tuossa nykyisessä 1.4 bensakoneessa.
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Spedelle vastaus: Lähes kaikki yli 1,5L koneet. Itselläni oli Saab 9-5 2,3T etanolilla, hyvä ajaa, oli tehoa ja vääntöä. Siirryin Audi A4 Avantiin, kulkeee, kiihtyy ja hyvä ajaa. Uskoisin Skoda Octavian hoitavan asia, jos varusteet on valmiina. 150hp/240Nm riittää n.1500kg:n kulkineelle. (Saab 9-5 jäi pihaan, saan nautiskella)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Volkswagen Passat 1.8-20 Turbo 4d Porrasperä 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto

Siinä vähän tehokkaampaa kapistusta. Kuvan mukaan sähköakkunat löytyy, on turboa, lisäksi renkaat ja vanteet, sisustus ym. kuuluu hintaan ainakin ilmoituksen mukaan.:btooth:

No vakavasti ottaen kympillä saa jo vaikka mitä näppärää. Jos A mersu ollut ennen ja jotain samantyyppistä, niin valinnan varaa riittää. Tilantarve? A mersuhan on ilmeisen tilava jos tarvii kuljettaa kaikenlaista, joten jos ehkä jotain samantapaista voisi kuvitella...?
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
337
Mikäli rahaa on 3tonttua kaikkinensa, niin suosittelen hommaamaan pyörän ja bussikortin.
Säästämään sen verran, ettei tarvitse autoa viimeisillä pennosilla ostaa.
Ostit sitten mistä tahansa hintaluokasta menopeliä.
Rahaa on mutta en ajatellut "sijoittaa" siitä enempää kuin 3000€ autoon. Tuossa hintaluokassa auton arvo ei hirveästi alene, toisin kuin vaikka 10000€ hintaluokassa. Auto on huono sijoituskohde. Bussikorti löytyy mutta hinta/laatusuhde on huono, koska kallista aikaa kuluu joka päivä yli tunti, jonka autolla voi säästää.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
636
Itsellä alkaa lähestyä nuo lastenrattaat-vaihde elämässä ja tilava farkku-diesel haeskelussa. Budjetti siinä 8000-10000€ välissä.

Onko täällä porukalla minkä verran kokemusta 2-sukupolven Skoda Superb:stä farkkuna?
Itsellä ei ole oikein mitään kosketuspintaa Skodaan ylipäätään, mutta moni on tuota SuperB:tä kehunut tilavaksi autoksi, eikä tekniikassa ole ollut moittimista.
Manuaalinahan tuon joutuisi ottamaan, kun ei hirmuisia haluja ole DSG:hen sotkeutua.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 826
Tekniikan kestävyys riippuu jossain määrin siitä mikä moottori siellä on. Hervottoman kokoinen auto Superb kyllä on, takuulla mahtuu rattaat ja muutkin romut kyytiin.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
636
2.0tdi 140hp ( se laiskempi) versiota olen Superb:ssä katsellut.

Mondeo kantsii kans katsoa... luulis kyllä että Octavia riittäis, toki se on astetta muovisempi ja kalseampi käikäle sekin sitten.
Joo, mondeoita löytyy muutamia lähipiiriltä, niin ne on sinänsä tuttuja ja olen niitäkin vähän katsellut.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 087
Superb, A6 ja Passat lienee Vag-vaihtoehdot ja sitten tosiaan ainakin Mondeo. Octaviassa tahtoo olla hiinä ja hiinä pitkälle kuljettajalle, jos kuskin penkin taakse laittaa turvakaukalon/-istuimen. Tietääkseni Passat on hieman väljempi, ainakin jos puhutaan tuoreesta B8 korista.

Siinä sellaisia joita itse selaillut kun pitäisi mahtua lastenratasta, turvaistuinta ja vielä 190cm kuskikin mukavaan ajoasentoon. :p Se tietysti aina vähän vaihtelee miten jalat suorallaan tykkää ajaa. Superbin tiloja on vaikea lyödä, jos ei valtava auton koko haittaa - toki eipä taida kovin monen sentin ero olla esim Mondeon pituuteen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Tässä miettinyt BMW:tä seuraavaksi autoksi. Iskeytyi silmään tuo BMW 320i GT 2016. Meneekö koko kukkaro näiden bemareiden kanssa? Kakkosautona on isompi farmari, joten joku ketterämpi auto olisi ykkösautoksi parempi. Toyotat, Fordit, VW:t, ranskalaiset ja muut tylsät autot ei kiinnosta, ne on kaikki ajettu. Onko tuolle ehdottamalle parempia vaihtoehtoja esimerkiksi juuri BMW:ltä? Haussa olisi lähinnä auto jolla pääsee ohi helposti tarvittaessa (kaikki tähän asti ajetut autot on 1.6 moottorin vanhempia autoja joten verrataan niihin), ja sisältä saisi löytyä kunnollinen infotainment. Peruutuskamerat yms. plussaa. Katselin että jos nyt ostaisi auton, voisi kallistua tuohon 2014 malliin, niitä saisi jo 22k eurolla. Kuinka paljon tuon 2016 mallin oletetaan tippuvan arvossa esimerkiksi 2 vuodessa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Kannattaako sitä bemaria hankkia vaivoiksi jos rahapuoli ja kulut noin kovasti huolettaa? Voi muut merkit tietysti tuntua tylsältä kun on ajanut pirkkamalleja karvalakkimoottorilla. VW ja Skoda on ollut oman kokemuksen mukaan hyvä ajettavuus, ei toki aivan niin ärhäkkä kuin BMW. Mutta nekin kärsivät kaikenlaisista pikkuvioista... Ford Fiestoja on ainakin täällä kovasti hehkutettu jos haluaa ketteryyttä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Kannattaako sitä bemaria hankkia vaivoiksi jos rahapuoli ja kulut noin kovasti huolettaa? Voi muut merkit tietysti tuntua tylsältä kun on ajanut pirkkamalleja karvalakkimoottorilla. VW ja Skoda on ollut oman kokemuksen mukaan hyvä ajettavuus, ei toki aivan niin ärhäkkä kuin BMW. Mutta nekin kärsivät kaikenlaisista pikkuvioista...
Ei se huoleta, lähinnä kiinnostaa että onko vanhan kansan juttuja tai kateutta. Kyllä tällä iällä menee jo joka kuukausi rahaa säästöön joten ylläpito ei ole ongelma.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
741
Vois kuvitella että 2016 on vielä siinä luokassa että vikoja ei kovin paljoa ole. 2014 mallia en lähtis ostamaan. Itellä oli joskus 7v vanha bemari (Z4) ja vikoja oli aivan perhanasti. Itse en enää bemareihin koske.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Tässä miettinyt BMW:tä seuraavaksi autoksi. Iskeytyi silmään tuo BMW 320i GT 2016. Meneekö koko kukkaro näiden bemareiden kanssa? Kakkosautona on isompi farmari, joten joku ketterämpi auto olisi ykkösautoksi parempi. Toyotat, Fordit, VW:t, ranskalaiset ja muut tylsät autot ei kiinnosta, ne on kaikki ajettu. Onko tuolle ehdottamalle parempia vaihtoehtoja esimerkiksi juuri BMW:ltä? Haussa olisi lähinnä auto jolla pääsee ohi helposti tarvittaessa (kaikki tähän asti ajetut autot on 1.6 moottorin vanhempia autoja joten verrataan niihin), ja sisältä saisi löytyä kunnollinen infotainment. Peruutuskamerat yms. plussaa. Katselin että jos nyt ostaisi auton, voisi kallistua tuohon 2014 malliin, niitä saisi jo 22k eurolla. Kuinka paljon tuon 2016 mallin oletetaan tippuvan arvossa esimerkiksi 2 vuodessa?
20i mallia ei oikein voi suositella. Siihen 1.6:seenkin verrattuna se on aika laiska, koska kyseessä on painava auto. 28i:ssä sitten potkua riittää jo kivasti ja dieseleissä (20d ja tehokkaammat) on vetoja jo oikein paljon mukavammin väännön ansiosta. BMW:ltä ei nykyään oikein voi suositella muuta kuin 30d:tä, koska tuo 2-litrainen bensaturbo ei ole sieltä luotettavimmista päästä. 20d taas on ihan perusluotettava jos ei ketju pidä ääntä ja on öljyjä ahkerasti vaihdettu.

Jos 20d:n ostaa niin kannattaa tähdätä uudemmalla B47-moottorilla oleviin, joissa on siis Adblue, eli 2015 eteenpäin alkaa olemaan eri BMW:n malleissa kyseinen kone. Adbluessa taas on sitten omat juttunsa.

Itse suosittelisin normaalia 3-sarjalaista ton GT:n sijaan, on huomattavasti näppärämpi ajella ja tietenkin 30d-koneella ja xDrivenä jos rahaa on. Muuten 20d ja xDrive.

Koeajolla kannattaa kuunnella kylmällä käynnistettäessä ketjua ja ehdottomasti laatikon toimintaa tunnustella ajossa. ZF:n 8-vaihteisen pitää toimia smoothisti vaihtaen, ei pitäisi vaihteiden vaihtamiset juuri tuntua (ainoastaan kun laatikko puottaa hidastettaessa ykköselle saa se vaihto tuntua, se on normaalia).

Alustasta ei myöskään saa mitään kuulua ja jos kuuluu nitinöitä/natinoita on yleensä ovien/ikkunoiden tiivisteissä käytetty joko väärää silikonia (ainoastaan BMW:n oma silikoni ei aiheuta nitinöitä/natinoita) tai muuten ovat vaihtokunnossa.

Myös korkeahko polttoaineenkulutus maantieajossa kielii heti tukkeutuneesta hiukkassuodattimesta.
 
Viimeksi muokattu:

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Tässä miettinyt BMW:tä seuraavaksi autoksi. Iskeytyi silmään tuo BMW 320i GT 2016. Meneekö koko kukkaro näiden bemareiden kanssa? Kakkosautona on isompi farmari, joten joku ketterämpi auto olisi ykkösautoksi parempi. Toyotat, Fordit, VW:t, ranskalaiset ja muut tylsät autot ei kiinnosta, ne on kaikki ajettu. Onko tuolle ehdottamalle parempia vaihtoehtoja esimerkiksi juuri BMW:ltä? Haussa olisi lähinnä auto jolla pääsee ohi helposti tarvittaessa (kaikki tähän asti ajetut autot on 1.6 moottorin vanhempia autoja joten verrataan niihin), ja sisältä saisi löytyä kunnollinen infotainment. Peruutuskamerat yms. plussaa. Katselin että jos nyt ostaisi auton, voisi kallistua tuohon 2014 malliin, niitä saisi jo 22k eurolla. Kuinka paljon tuon 2016 mallin oletetaan tippuvan arvossa esimerkiksi 2 vuodessa?
Kannattaa ainakin varmistaa, että tuossa 320i:ssä on se uudempi B-sarjan moottori. Se vanha N20 on karmea sepelimylly ja muutenkin ongelmainen. Joskus 2016 korvilla vaihtui.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
20i mallia ei oikein voi suositella. Siihen 1.6:seenkin verrattuna se on aika laiska, koska kyseessä on painava auto. 28i:ssä sitten potkua riittää jo kivasti ja dieseleissä (20d ja tehokkaammat) on vetoja jo oikein paljon mukavammin väännön ansiosta. BMW:ltä ei nykyään oikein voi suositella muuta kuin 30d:tä, koska tuo 2-litrainen bensaturbo ei ole sieltä luotettavimmista päästä. 20d taas on ihan perusluotettava jos ei ketju pidä ääntä ja on öljyjä ahkerasti vaihdettu.

Jos 20d:n ostaa niin kannattaa tähdätä uudemmalla B47-moottorilla oleviin, joissa on siis Adblue, eli 2015 eteenpäin alkaa olemaan eri BMW:n malleissa kyseinen kone. Adbluessa taas on sitten omat juttunsa.

Itse suosittelisin normaalia 3-sarjalaista ton GT:n sijaan, on huomattavasti näppärämpi ajella ja tietenkin 30d-koneella ja xDrivenä jos rahaa on. Muuten 20d ja xDrive.

Koeajolla kannattaa kuunnella kylmällä käynnistettäessä ketjua ja ehdottomasti laatikon toimintaa tunnustella ajossa. ZF:n 8-vaihteisen pitää toimia smoothisti vaihtaen, ei pitäisi vaihteiden vaihtamiset juuri tuntua (ainoastaan kun laatikko puottaa hidastettaessa ykköselle saa se vaihto tuntua, se on normaalia).

Alustasta ei myöskään saa mitään kuulua ja jos kuuluu nitinöitä/natinoita on yleensä ovien/ikkunoiden tiivisteissä käytetty joko väärää silikonia (ainoastaan BMW:n oma silikoni ei aiheuta nitinöitä/natinoita) tai muuten ovat vaihtokunnossa.

Myös korkeahko polttoaineenkulutus maantieajossa kielii heti tukkeutuneesta hiukkassuodattimesta.
Mites, kun tuosta moottorin mappauksesta on puhuttu, että 320:llä päästäisiin noihin 328 lukemiin? Onkohan näistä ollut jotakin haittaa?
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
759
Vois kuvitella että 2016 on vielä siinä luokassa että vikoja ei kovin paljoa ole. 2014 mallia en lähtis ostamaan. Itellä oli joskus 7v vanha bemari (Z4) ja vikoja oli aivan perhanasti. Itse en enää bemareihin koske.
Samoilla linjoilla. Seitsemän vuotta on oman kokemuksen mukaan se raja, jossa kyseisen merkkinen auto kannattaa pistää viimeistään vaihtoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
20i mallia ei oikein voi suositella. Siihen 1.6:seenkin verrattuna se on aika laiska, koska kyseessä on painava auto. 28i:ssä sitten potkua riittää jo kivasti ja dieseleissä (20d ja tehokkaammat) on vetoja jo oikein paljon mukavammin väännön ansiosta. BMW:ltä ei nykyään oikein voi suositella muuta kuin 30d:tä, koska tuo 2-litrainen bensaturbo ei ole sieltä luotettavimmista päästä. 20d taas on ihan perusluotettava jos ei ketju pidä ääntä ja on öljyjä ahkerasti vaihdettu.

Jos 20d:n ostaa niin kannattaa tähdätä uudemmalla B47-moottorilla oleviin, joissa on siis Adblue, eli 2015 eteenpäin alkaa olemaan eri BMW:n malleissa kyseinen kone. Adbluessa taas on sitten omat juttunsa.

Itse suosittelisin normaalia 3-sarjalaista ton GT:n sijaan, on huomattavasti näppärämpi ajella ja tietenkin 30d-koneella ja xDrivenä jos rahaa on. Muuten 20d ja xDrive.

Koeajolla kannattaa kuunnella kylmällä käynnistettäessä ketjua ja ehdottomasti laatikon toimintaa tunnustella ajossa. ZF:n 8-vaihteisen pitää toimia smoothisti vaihtaen, ei pitäisi vaihteiden vaihtamiset juuri tuntua (ainoastaan kun laatikko puottaa hidastettaessa ykköselle saa se vaihto tuntua, se on normaalia).

Alustasta ei myöskään saa mitään kuulua ja jos kuuluu nitinöitä/natinoita on yleensä ovien/ikkunoiden tiivisteissä käytetty joko väärää silikonia (ainoastaan BMW:n oma silikoni ei aiheuta nitinöitä/natinoita) tai muuten ovat vaihtokunnossa.

Myös korkeahko polttoaineenkulutus maantieajossa kielii heti tukkeutuneesta hiukkassuodattimesta.
Itse ajanut nyt pari viikkoa 120d xdrivellä ja voin sen verran kehua että vaihteisto toimii kuin ajatus tuon moottorin kanssa ja jos tarve on päästä kovaa tuo kyllä lähtee mukavasti, melkein hot hatch luokkaa. B47 moottori ehdottomasti, ei kannata koskea n47 ellei ole aukoton huoltohistoria ja jakoketjuhuolto tehty.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Itse ajanut nyt pari viikkoa 120d xdrivellä ja voin sen verran kehua että vaihteisto toimii kuin ajatus tuon moottorin kanssa ja jos tarve on päästä kovaa tuo kyllä lähtee mukavasti, melkein hot hatch luokkaa. B47 moottori ehdottomasti, ei kannata koskea n47 ellei ole aukoton huoltohistoria ja jakoketjuhuolto tehty.
Kannattaa aina laittaa eka sähköinen seisontajarru päälle ennen kuin laitat laatikon parkille, että säästää parkkilukkoa, yhdessä taksissa alkoi laatikko nykimään aina D:lle siirtäessä kun ei ollu käytetty seisontajarrua näin vinkkinä :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
Kannattaa aina laittaa eka sähköinen seisontajarru päälle ennen kuin laitat laatikon parkille, että säästää parkkilukkoa, yhdessä taksissa alkoi laatikko nykimään aina D:lle siirtäessä kun ei ollu käytetty seisontajarrua näin vinkkinä :)
Tässäpä on manuaaliskäibä :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Kannattaa aina laittaa eka sähköinen seisontajarru päälle ennen kuin laitat laatikon parkille, että säästää parkkilukkoa, yhdessä taksissa alkoi laatikko nykimään aina D:lle siirtäessä kun ei ollu käytetty seisontajarrua näin vinkkinä :)
Tämäkö on sitä kuuluisaa BMW-laatua?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Tämäkö on sitä kuuluisaa BMW-laatua?
Oman käsitykseni mukaan ihan fiksu toimintatapa kaikkien tomaattien kanssa. (Siis kässäri ensin pitämään auto paikoillaan ja sitten vasta keppi P:lle).

Tuo säästää laatikon (yllättävän) heiveröistä parkkikynttä ja pitää käsijarrumekanismin vetreänä, kun sitä käytetään. Kuulostaa ihan win-win-diililtä :tup:.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Tämäkö on sitä kuuluisaa BMW-laatua?
Ihan kuule säästää jokaisen automaattilaatikon parkkilukkoa. Se kun yleensä on vaihteistossa vain pienehkö osa, jota vasten laitat 1,5 tonnia rautaa. Ennemmin jättää auton jarrujen varaan tuplavarmistukseksi. Koskaan ei muuten bemarissa ole seisontajarru jäätynyt.

Ja taksikäytössä sitä autoa tosiaan liikutellaan hiukkasen enemmän, joten noita vaihteitakin kytketään aika paljon useammin D:ltä P:lle ja päinvastoin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 328
Viestejä
4 157 355
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom