Mikä auto minulle?

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 174
En ole C6:sta koskaan sisätiloilta ahtaaksi tuntenut - toki en itse ole lähellekään 190cm, mutta esim. lähemmäs 190 senttisen serkkupojan taakse mahtuu ainakin turvaistuin tai tälläinen 170 senttinen istumaan OK.

Itselläni ainoa napina noista kummastakin mallista on se helvetin takaikkuna joka syö 30% tavaratilan ylätilasta (esim. koira pitäisi olla kamojen takana penkkiä vasten, muuten se on pää kyyryssä takaluukussa tai muuten ahtaasti). Ongelma mitä esim. E-sarjan mersussa ei tosiaankaan ole (ja joka on sisältäkin hieman tilavampi).
Omassa A6 C6ssa ainakin matuu liki 190 cm kuski ja taakse istumaan liki 190cm matkustaja ja hyvin jää vielä jalkatilaa :) Tämä siis sedanissa...
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Päivitän nyt yhteenvedon kriteereistä tänne oikeaan paikkaan.

Yksi mainio Hyundai tuossa mainittiin ja katson kortit sen osin. Noita Fordeja katson vielä lisää. SEAT Leonit kiinnostaneet eniten.
Jos Seat kiinnostaa, niin nyt olisi vuoden kaasut ilmaiseksi uuden ostajalle. Budjetti tosin karkaa, mutta siitä voi miinustaa yhden vuoden polttoainekulut. Noita kaasuja ei ole paljoa tarjolla ja ne mitä on niin on kalliita, vanhoja tai paljon ajettuja. Tai sitten vaihtoehtoisesti kaikkia edellämainittuja. Dieselinä tohon budjettiin rupeasi saamaan jo Leon FR:iä.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 088
Ei kai ne C7:sta sitä ylös vedettävää verkkoa ole poistaneet? Vai tarkoititko kunnon rautaista (mikä taas on hankala sitten kun pitää alkaa penkkejä kaatamaan)?
En niin tarkkaan autoa tutkiskellut. Kuuluuko moinen siis ihan vakiovarustukseen? Konttia vaan sen verran kurkin että se vaakatasossa vedettävä kontin suoja löytyi kuten varmaan joka farmarista nykyään.

Toisella koeajolla muuten panin merkille ohjauksen voimakkaan pykältämisen keskivaiheilla eli lähes suoraan mentäessä, kun rattia tarvitsee kääntää vain hieman. Onko tuo nyt se Audin / Vagin kuuluisa mutteriohjaus... Voi hyvää päivää. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
En niin tarkkaan autoa tutkiskellut. Kuuluuko moinen siis ihan vakiovarustukseen? Konttia vaan sen verran kurkin että se vaakatasossa vedettävä kontin suoja löytyi kuten varmaan joka farmarista nykyään.

Toisella koeajolla muuten panin merkille ohjauksen voimakkaan pykältämisen keskivaiheilla eli lähes suoraan mentäessä, kun rattia tarvitsee kääntää vain hieman. Onko tuo nyt se Audin / Vagin kuuluisa mutteriohjaus... Voi hyvää päivää. :D
Mulla on siinä "vaakasuojan" takana, mihin penkit nojaa / lukkiutuu, ylös vedettävä "rullaverho". Olisi kummaa jos sellaista C7:ssa ei enää olisi kun noita omissa VAGeissa on ollut jostain 90-luvun Passatista lähtien. ;)

Tuota pykältämistä hieman epäilen viaksi, ei tuollaista tässä vanhemassa ole.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Tuli parin vuoden tauon jälkeen palattu BMW 1-sarjan rattiin, ja on se kyllä hieno auto ajaa, varsinkin kokoluokka huomioonottaen. Runflat renkaatkaan eivät pahasti närästäneet, kun koko oli maltillinen 205/55/16.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Päivitän nyt yhteenvedon kriteereistä tänne oikeaan paikkaan.

- 10000€ (helmen kohdalla voi joustaa)
- alle 130tkm
- Mahdollisimman uusi/uudempi kuin 2010 (no tässäkin joustetaan vanhempaa mikäli hyviä löytyy)
- Moottori saisi vähintään olla 100hv/turbo tai vastaava eli 0-100 korkeintaan 10s
- Manuaali
- Mieluiten bensiini (tai kaasu)
- Lisävarusteita ei oikeastaan tarvitse olla muuta kuin mitä tehtaalla pusketaan ulos, mutta aina nämä ovat plussaa
- En tarvitse ylimääräistä tilaa
- Moottoritie/kaupunki pääasiassa, mutta myös maanteitä
- Tällä hetkellä menee vuodessa alle 20000km, mutta muutoksia edessä ja tämä kyllä sitten ylittyy
- omaan silmään miellyttävä/täytyy se olla ulkoisesti tyydyttävän näköinen

Yksi mainio Hyundai tuossa mainittiin ja katson kortit sen osin. Noita Fordeja katson vielä lisää. SEAT Leonit kiinnostaneet eniten.
Hyundait varsinkin i20 uudella korimallilla ovat kaikenpuolin aika hyviä vaihtoehtoja. Pienet moottorit vain.
Mitsubishi Lancerit kiinnostanut. Löytynyt muutamia pienillä kilsoilla ja suht uudet vuosimallit. Koneet vaan kuluttaa aika hyvin ja eivät ole kovin taloudellisia. Melkein jätettävä pois.
Fordeista löytyi muutama joka nappasi.
Seat Leoneista se kaksikilpinen tapaus on nyt toistaiseksi jäissä, koska ei päästy myyntihinnan kanssa sopuun. Muuten nuo uudella korimallilla olevat menevät turhan paljon budjetin päälle, ellei jotai +200tkm yksilöitä katsele. Muutama Ibiza ollut kiikarissa.
Honda Civicei ollut myös tuossa muutama, mutta edellee eivät ole kovin taloudellisia vehkeitä.
Skodalta ei oikein löytynyt sopivia.
Volkkareilta muutama ihan kelpo yksilö.

Tässä nyt "muutamia" vaihtoehtoja ja todennäköisesti ainakin jotkut (Hyundai ja Volkswagen ainakin) noista lähden koeajamaan. Mielipiteet tervetulleita:

Pari taitaa mennä vähän yli 10000€, mutta nuo on tingittävissä.

Hyundai i20 *VÄHÄN AJETTU*1.2 ISG Classic 55kW Man. Näppärä Viistoperä. Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Hyundai i20 1.2i HATCHBACK, RATINLÄMMITIN + ILMASTOINTI. Myös vaihto ja rahoitus. Nyt jopa ilman käsirahaa. Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Mitsubishi Lancer Sportback 1,5 Invite **Rahoituskorko 1,49%** Viistoperä 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto
Honda Accord 2.0i Sport 4d 2.0i Comfort 4d Porrasperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto
Honda Civic 5D 1,8i Sport Business Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Honda Civic 1,8i Sport 5D Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Volkswagen Jetta *VÄHÄN AJETTU* Comfortline 1,2 TSI Man. BlueMotion Tech. Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Porrasperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volkswagen Golf Comfortline 1,2 TSI 77 kW (105 hv) BlueMotion Technology 4-ovinen Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volkswagen Golf Comfortline 1,4 103 kW TSI 5d Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volkswagen Golf 2.0 GT Sport TDI PwD 103 5d Huippusiisti 1omistaja, VAIHTO/RAHOITUS 0e käsirahaa Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Seat Toledo 1,2 TSI 110 Start&Stop Style Porrasperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Seat Leon 1,2 TSI 105 Reference Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto
Seat Ibiza 1,4 Copa (VM12) Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Seat Ibiza 1,6 Sport Viistoperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ford Focus 1,6 120 Flexifuel Titanium 5ov Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto

Volkswagen Passat Variant Comfortline 1,4 TSI EcoFuel 110 kW (150 hv) R-Line Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto - kaasuauto

On tää valintoja maailma täynnä. 2kk aikaa hankkia tuo auto. Sinänsä ei kiire, mutta tuossa pari helmeä viety nenän alta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Emäntäkokelaalle pitäisi lähteä katsomaan paria autoa, hänellä on noin parin tonnin budjetti ja vaatimuksena on automaatti sekä "vähän ajettu". No hän on löytänyt 2 ehdokasta joista itsellä ei ole juuri tietoa, paitsi et citikan yleinen käsitys vikaherkästä autosta ja crysler neonin et laatikot paukkuu sähköjen vilkkuessa.

Kokemusta noista ei siis ole itsellä, onko teillä mitään tietoa kumpi olisi parempi käyttöautona? Ajatellen seuraavaksi 5vuodeksi

Crysler Neon 2004 2.0 SE automaatti, 110tkm ajettuna
Citroen C5 2002 2.0 SX Berline automaatti, 180tkm ajettuna.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Sitikasta kannattaa tunnustella takajousitusta liikkuuko herkästi ja kun säätää maavaraa ylös-alas niin sieltä ei saa kuulua mitään narinoita, kannattaa myös heilutella takapäätä sivusuunnassa ja koeajolla tunnustella "nuljuaako" perä. Takakynkkien laakerit on noissa heikoin paikka ja hieman työläs korjattava.

Kannattaa myös pyöritellä lämpötilan säätöjä ja kokeilla tuleeko samanlämpöistä ilmaa molemmilta puolin, jos ei niin läppämoottori on rikki.

Itse ottaisin siltikin sitikan ennenkuin neonin, hirveästi yli tonnia en kylläkään kummastakaan maksaisi.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 156
Hyundait varsinkin i20 uudella korimallilla ovat kaikenpuolin aika hyviä vaihtoehtoja. Pienet moottorit vain.
Mitsubishi Lancerit kiinnostanut. Löytynyt muutamia pienillä kilsoilla ja suht uudet vuosimallit. Koneet vaan kuluttaa aika hyvin ja eivät ole kovin taloudellisia. Melkein jätettävä pois.
Fordeista löytyi muutama joka nappasi.
Seat Leoneista se kaksikilpinen tapaus on nyt toistaiseksi jäissä, koska ei päästy myyntihinnan kanssa sopuun. Muuten nuo uudella korimallilla olevat menevät turhan paljon budjetin päälle, ellei jotai +200tkm yksilöitä katsele. Muutama Ibiza ollut kiikarissa.
Honda Civicei ollut myös tuossa muutama, mutta edellee eivät ole kovin taloudellisia vehkeitä.
Skodalta ei oikein löytynyt sopivia.
Volkkareilta muutama ihan kelpo yksilö.

Tässä nyt "muutamia" vaihtoehtoja ja todennäköisesti ainakin jotkut (Hyundai ja Volkswagen ainakin) noista lähden koeajamaan. Mielipiteet tervetulleita:

Pari taitaa mennä vähän yli 10000€, mutta nuo on tingittävissä.

Hyundai i20 *VÄHÄN AJETTU*1.2 ISG Classic 55kW Man. Näppärä Viistoperä. Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Hyundai i20 1.2i HATCHBACK, RATINLÄMMITIN + ILMASTOINTI. Myös vaihto ja rahoitus. Nyt jopa ilman käsirahaa. Viistoperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Mitsubishi Lancer Sportback 1,5 Invite **Rahoituskorko 1,49%** Viistoperä 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto
Honda Accord 2.0i Sport 4d 2.0i Comfort 4d Porrasperä 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto
Honda Civic 5D 1,8i Sport Business Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Honda Civic 1,8i Sport 5D Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Volkswagen Jetta *VÄHÄN AJETTU* Comfortline 1,2 TSI Man. BlueMotion Tech. Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Porrasperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volkswagen Golf Comfortline 1,2 TSI 77 kW (105 hv) BlueMotion Technology 4-ovinen Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volkswagen Golf Comfortline 1,4 103 kW TSI 5d Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto
Volkswagen Golf 2.0 GT Sport TDI PwD 103 5d Huippusiisti 1omistaja, VAIHTO/RAHOITUS 0e käsirahaa Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Seat Toledo 1,2 TSI 110 Start&Stop Style Porrasperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Seat Leon 1,2 TSI 105 Reference Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto
Seat Ibiza 1,4 Copa (VM12) Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Seat Ibiza 1,6 Sport Viistoperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ford Focus 1,6 120 Flexifuel Titanium 5ov Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto

Volkswagen Passat Variant Comfortline 1,4 TSI EcoFuel 110 kW (150 hv) R-Line Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto - kaasuauto

On tää valintoja maailma täynnä. 2kk aikaa hankkia tuo auto. Sinänsä ei kiire, mutta tuossa pari helmeä viety nenän alta.
Honda accordille ääni täältä, tosin kokemusta vain 2.4 koneisesta, mutta eiköhän 2.0 koneellakin tule toimeen. Kohtuu hiljainen, vakaa, hyvän näköinen, halvat varaosat, bensapihi(maantiellä)
Kone on pommin varma k20 jossa Jakopää ketjulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Emäntäkokelaalle pitäisi lähteä katsomaan paria autoa, hänellä on noin parin tonnin budjetti ja vaatimuksena on automaatti sekä "vähän ajettu". No hän on löytänyt 2 ehdokasta joista itsellä ei ole juuri tietoa, paitsi et citikan yleinen käsitys vikaherkästä autosta ja crysler neonin et laatikot paukkuu sähköjen vilkkuessa.

Kokemusta noista ei siis ole itsellä, onko teillä mitään tietoa kumpi olisi parempi käyttöautona? Ajatellen seuraavaksi 5vuodeksi

Crysler Neon 2004 2.0 SE automaatti, 110tkm ajettuna
Citroen C5 2002 2.0 SX Berline automaatti, 180tkm ajettuna.
Chrysler Neon... ollut faijalla vm 2000, satkun ajettuna ok, silloin joskus --> 200tkm Laatikossa ei ikinä mitään vikaa, no kolmevaihteinen mehulinko niin mitäpä siihen voisi tulla. Sitten niitä sähkövikoja ja muita toimimattomia juttuja alkoi tulla. Jakohihnan vaihto olis ollut lähes tonnin keikkka koska ilmastointi olisi pitänyt purkaa osiin siitä tieltä. Tässä kohtaa ei edes kannattanut miettiä moista, vaan auto vaihtoon. Hyvät puolet, ei ruostunut. En kyllä suosittele millään hinnalla, ellei ole masokistin vikaa.

Citruunasta olikin jo arviot tullut. Tuollaisen voi hankkia jos tuore leima ja pieni hinta, niin vuodeksi autoa ja sitten vaikka paaliin, kuten Chrysler.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Mulla on siinä "vaakasuojan" takana, mihin penkit nojaa / lukkiutuu, ylös vedettävä "rullaverho". Olisi kummaa jos sellaista C7:ssa ei enää olisi kun noita omissa VAGeissa on ollut jostain 90-luvun Passatista lähtien. ;)

Tuota pykältämistä hieman epäilen viaksi, ei tuollaista tässä vanhemassa ole.
On semmoinen verho C7:ssa, vaakasuojan takana. Ohjaus jos on adaptiivinen ja "jäykimmälle" niin kaistavahdin kanssa saattaa tökkiä vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
C5:
- takakynkän laakerit, osat 1-200, vittumainen vaihtaa. Netissä hyvin ohjeita.
- varsinkin takajarrulevyt vittumaiset vaihtaa, menee helposti satulatkin vaihtoon jos on lukitteen kanssa sutattu.
- jousituksen vuodot, etutolpissa tai palloissa näkyy märkää jos vuotaa
- käsijarrut jumissa tai toimii huonosti, vaijerien ohjausputket tukossa. Helppo työ vaihtaa putket ja vaijerit, jos nosturilla tekee
- rämiseekö pakoputki kaasuttaessa, pakosarjan sisäosat irti, halpa (ebay) mutta ”ihana” vaihtaa
- pakoputken jousto-osa pakosarjan perässä, monesti ”valmis” kuten muukin pakoputki. Saksasta katin kanssa 200.
- kuskin penkki (ja muutkin) murenee pehmusteistaan, keltaista rouhetta. Käsi penkin alle ja tunnustelemaan onko murtumia. Jos penkki kuopalla, niin...

Ei mitään, mitä ei kotimekaanikko pystyisi tekemään. Hyvillä vehkeillä jopa helppoja juttuja. Osat varsinkin saksasta halpoja ja netissä löytyy ohjeita. Tosin Hayesiin sijoittaminen ei ole paha idea... Kori todennäköisesti hyvä. Auton hinnan pitäisi kyllä olla alle tonnin.

e: Tuli vielä mieleen ajovalot, monesti umpiot menneet sumeaksi, helppo vaihtaa mutta maksaa. Syylärin tuuletin kannattaa myös katsoa, että lähtee pyörimään, etuvastus tai -vastukset menneet jos ei lähde tai pyörii sykleissä täysiä. Jos ilmastointi ei toimi, niin lauhdutin todennäköisesti puhki. Kompurakin voi olla kulunut. Paljon on kuluvia osia... 2004 tulleen faceliftin saanee suht samalla hinnalla, esim. lauhduttimen liitoksia on parannettu helpommin avattavaksi. Varaosia löytyy myös paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Tässä nyt "muutamia" vaihtoehtoja ja todennäköisesti ainakin jotkut (Hyundai ja Volkswagen ainakin) noista lähden koeajamaan. Mielipiteet tervetulleita:
Listan kaikki volkkarit (dieseliä lukuunottamatta) on ainakin ketjukoneella, mutta tämä nyt taidettiin jo käydä aiemminkin läpi.

EDIT: Yhteen onkin jo tehty jakopää uusiksi, no onhan se toki jo 45tkm ajettu auto. :facepalm:
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 683
Helpottaisi kauheasti jos pitää budjetin siinä 1-2t haarukassa ja luopuu automaatin vaatimuksesta tai pitää sen mukana ja nostaa budjetin 3-4t jos se automaatti on välttämätön. Kumpikin ratkaisu nostaa huomattavasti fiksumpien autojen löytämistä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Löysin jostain uutisesta maininnan, että ulkomailta auton tuodessa tulee epävarmuusvähennys 15% 8-vuotta vanhoille autoille verotusarvoon.
Tietääkö joku, miten tuota tulkitaan?
Eli jos auto on rekisteröity vaikka 2011/10, niin lienee kyseessä alle 8v vuotta vanha auto ja verotusarvo on jotain muuta? Ja jos rekisteröity esim. 2011/5, niin auto on jo 8v vanha ja epävarmuusvähennys täyttyy? Liekkö noin kuukauksien päälle?
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
337
Nyt pitäisi löytää halpa kiesi lähinnä kehäIII ja sen sisälle ajoon. Automaatti pitäisi olla ja hinta max. 3000€. Käyttövoima ihan sama, kun max. vuoden käytössä ja kilsat 10-15k/vuosi. Alkaa perse puutua bussissa istuskeluun ja muutenkin vituttaa 2.5h päivittäinen työmatka, kun sen voisi tehdä autolla alle tunnissa. Lähinnä tullut vastaa Hyundai Sonataa ja jokerina Fiat Croma II, molemmat dieselinä. Onko noista mihinkään paljon ajettuina? Osassa jo jakopääremppa tehtynä joka lienee plussaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Kokoluokka olisi hyvä tietää, äkkiseltään kuvittelisin paljon muutakin mahtuvat kriteereihin kuin Sonataa tai Cromaa :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Nyt pitäisi löytää halpa kiesi lähinnä kehäIII ja sen sisälle ajoon. Automaatti pitäisi olla ja hinta max. 3000€. Käyttövoima ihan sama, kun max. vuoden käytössä ja kilsat 10-15k/vuosi. Alkaa perse puutua bussissa istuskeluun ja muutenkin vituttaa 2.5h päivittäinen työmatka, kun sen voisi tehdä autolla alle tunnissa. Lähinnä tullut vastaa Hyundai Sonataa ja jokerina Fiat Croma II, molemmat dieselinä. Onko noista mihinkään paljon ajettuina? Osassa jo jakopääremppa tehtynä joka lienee plussaa.
Esimerkiksi tuollainen, jos polttoaineen kulutus ei pelota ja jos litran tai pari pienemmällä haluaa päästä, niin sitten joku tällainen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 031
Esimerkiksi tuollainen, jos polttoaineen kulutus ei pelota ja jos litran tai pari pienemmällä haluaa päästä, niin sitten joku tällainen.
Nissan maxima on kyllä kaikkea muuta kuin järkevä kauppakassi ahtaassa kaupungissa ajelemiseen.

Tuo yksilö sijaitsee myös aivan liian kaukana helsingistä.

Kulutuksen lisäksi taitaa myös ajoneuvoero olla aika suuri tuollaisessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Kannattaisi ostaa 2002 sijasta vm 2000 jos on päästöt 200g tai enemmän. Oikeastaan nuo 2000 luvun alun isopäästöiset autot on just sen takia väliinputoajia. Yhtä Gs430 Lexusta oon seurannut vuosien varrella ja veikkaan että sen erittäin pitkään myyntihistoriaan on vaikuttanut just se, että vm on 2001.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Nissan maxima on kyllä kaikkea muuta kuin järkevä kauppakassi ahtaassa kaupungissa ajelemiseen.

Tuo yksilö sijaitsee myös aivan liian kaukana helsingistä.

Kulutuksen lisäksi taitaa myös ajoneuvoero olla aika suuri tuollaisessa.
Opel Astra voisi olla näppärän kokoinen. Nissanissa ei taida olla oikein mitään hyvää kauppakassi luokassa. Kun tosiaan pieniruokaisempiakin löytyy.

Nissan Maxima
Ajoneuvovero: 430 €/Vuosi

Opel Astra
Ajoneuvovero: 286 €/Vuosi

Omassa kauppakassissa (Punto) ajoneuvovero 205€/vuosi.


Tosiaan vero menee vm2000 kokonaispainon mukaan ja vm2001 päästöjen mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Naurahdin Maximalle kaupunkiautona :D Parempi olisi enää joku 7-sarjan BMW.

Itse katselisin jotain tuollaista: Honda Jazz 1.4i CVT Automaati, Juuri katsastettu, ilmastointi, 2 x hyvät renkaat ym Viistoperä 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto

Saman kokoluokan Focusta saanee myös samaan rahaan.
Suosittelen pidempää koeajoa tuollaisen kanssa; tuo kumilanka-automaatti nimittäin tuo ihan hirvittävästi melua tuohon autoon koska tehoa on hemmetin vähän, joten automaatti huutaa normaaliajossa jatkuvasti isoilla kierroksilla (ja äänieristys moottorin ja renkaiden äänen osalta olematon).

Oli todella rasittava ajaa vs perus automaatti kun tuollaista äitimuorille käytiin katsomassa (päätyi A-mersuun mk-2 joka on huomattavasti mukavampi kaikilla tavoilla vaikka pirkka-mersu onkin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Kaasupolkimen käskytys on väärä, jos tuo jazzin cvt huutaa jatkuvasti. Vaatii vähän totuttelua. Maksimikiihdytyksissä toki iskee kierrokset optimialueelle eli ylös. Äänieristystä noissa ei paljoa ole, mutta rengasmelusta ainakin itse kärsin paljon konetta enemmän. 2004 vuosimallin sijaan kannattaa katsoa 2005 ylöspäin, jolloin tuli facelift. automaatti-ilmastointi jne. 2006 tuli ajonvakautus. Ruoste noi raiskaa ja etulamput vaatii käytännössä puskurin irrotuksen. Teknisesti idioottivarmoja pl. jumittavat taka(käsi)jarrut.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Kiitoksia hyvistä vinkeistä varsinkin c5 malliin, paria tulikin jo käytyä katsomassa. Neonin koeajon jälkeen se ei kuulemma enää houkuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Kaasupolkimen käskytys on väärä, jos tuo jazzin cvt huutaa jatkuvasti. Vaatii vähän totuttelua. Maksimikiihdytyksissä toki iskee kierrokset optimialueelle eli ylös. Äänieristystä noissa ei paljoa ole, mutta rengasmelusta ainakin itse kärsin paljon konetta enemmän. 2004 vuosimallin sijaan kannattaa katsoa 2005 ylöspäin, jolloin tuli facelift. automaatti-ilmastointi jne. 2006 tuli ajonvakautus. Ruoste noi raiskaa ja etulamput vaatii käytännössä puskurin irrotuksen. Teknisesti idioottivarmoja pl. jumittavat taka(käsi)jarrut.
Niillä tehoilla tuntui että kaasupolkimessa ei ollut kuin yksi asento jos halusi millään tapaa pysyä liikenteen mukana tai ehtiä risteyksistä alta pois; pohjassa. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Maximan miellyttävä kaupunkikulutus 15.1 l/100km on omiaan nurkka-ajoon ruuhkassa.
Jos oikein pihistelemällä ajaa, niin aika selvät kulutuserot Nissan Maximassa, Opelissa ja Hondassa kaupungissa. Toki vain mitattu kulutus, että enemmänkin saattaa viedä.

15.1 l/100km
10.6 l/100km
7.2 l/100km
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Niillä tehoilla tuntui että kaasupolkimessa ei ollut kuin yksi asento jos halusi millään tapaa pysyä liikenteen mukana tai ehtiä risteyksistä alta pois; pohjassa. :D
Juu, mutta tosiaan siinä on reagoinnissa selvä ero, iskeekö lapun lattiaan vai hieman rauhallisemmin. Liian ripeä lämäys pistää kierrokset tappiin. Kiihtyy myös paremmin, jos ei lähde punaviivalta huudattamaan. Cvt:n paras puoli on itse asiassa hyvin rivakka alkukiihdytys, näppärä kaupunkialueella. 30 km/h jälkeen on sitten toinen asia :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Nissan maxima on kyllä kaikkea muuta kuin järkevä kauppakassi ahtaassa kaupungissa ajelemiseen.

Tuo yksilö sijaitsee myös aivan liian kaukana helsingistä.

Kulutuksen lisäksi taitaa myös ajoneuvoero olla aika suuri tuollaisessa.
Tuollaisilla reilun kymppitonnin ajoilla nyt on aivan sama, jos vähän enemmän kuluttavalla ajelee.
Eikä tuo Maxima paljoa kummempi kaupunkiauto ole, kuin joku Yaris, jos ei jatkuvasti tarvitse ahtaisiin kadunvarsiparkkeihin tai 60-luvun parkkihalleihin tunkea.

Tuossa HSL:n lipulla saavutettavissa oleva yksilö.

Tuo Honda Jazz on muuten ihan käyttökelpoinen laite, ylöstaitettavien takapenkkien ansiosta mahtuu yllättävän isoa romua kyytiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Naurahdin Maximalle kaupunkiautona :D Parempi olisi enää joku 7-sarjan BMW.
Ei itseäni aikoinaan masentanut yhtään ajella silloin tällöin Helsingin keskustaan kouluun ja takaisin kaverin W220 S430:sellä.

Mukavampi siinä oli nahkapenkillä löhötä ruuhkassa, kuin HKL:n bussissa.
Tietty vähän paloi rahaa bensaan ja pysäköintiin, mutta eihän mikään ole ilmaista. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Silloin tällöin lienee eri asia kuin päivittäin?

Meilläkin on iso Espace ja pieni Clio ja kyllä kaupunkiin jos lähtee yksin, niin Clio tulee valittua. Espace sitten perheen kanssa.

Ihan vain sen auton koon vuoksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 003
Ei itseäni aikoinaan masentanut yhtään ajella silloin tällöin Helsingin keskustaan kouluun ja takaisin kaverin W220 S430:sellä.

Mukavampi siinä oli nahkapenkillä löhötä ruuhkassa, kuin HKL:n bussissa.
Tietty vähän paloi rahaa bensaan ja pysäköintiin, mutta eihän mikään ole ilmaista. :D
Nojoo eipä kysyjä tosiaan rajannut että pitäisikö päästä edullisesti vai ei :D Oletin näin, kun puhe kaupunkiautosta ja budjetti aika pieni. Alkaa olla vuotuiset kulut 12,5tkm ajolla Nissanilla abouttirallaa 1500-2000€ kalliimmat kuin jollain 8L kaupungissa kuluttavalla ja jossa puolet pienempi vakuutus/ajoneuvovero :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
119
Naurahdin Maximalle kaupunkiautona :D Parempi olisi enää joku 7-sarjan BMW.

Itse katselisin jotain tuollaista: Honda Jazz 1.4i CVT Automaati, Juuri katsastettu, ilmastointi, 2 x hyvät renkaat ym Viistoperä 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto

Saman kokoluokan Focusta saanee myös samaan rahaan.
Jos tuo CVT on yhtään samanlainen kuin vuoden 2008 koeajamassani Civicissä, niin ei hyvää päivää. Automaatti tuntuu lähinnä siltä kuin joku toinen olisi vaihtamassa vieressä manuaalina vaihdekepistä vaihdetta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Silloin tällöin lienee eri asia kuin päivittäin?

Meilläkin on iso Espace ja pieni Clio ja kyllä kaupunkiin jos lähtee yksin, niin Clio tulee valittua. Espace sitten perheen kanssa.

Ihan vain sen auton koon vuoksi.
No, sanotaanko, että parhaimmillaan ajoin kouluun ko. S:llä 3-4 päivänä viikossa ( eli sen verran mitä koulua oli ) useamman viikon putkeen, eikä olisi ollut mikään ongelma ajaa vaikka joka päivä.

Muut ajat tuli sitten ajeltua kouluun omalla Fiestalla.

Nykyisin tulee sitten välillä ajeltua keskustassa töiden takia omalla 6,2 metriä pitkällä pakulla tai sitten työnantajan saman kokoisella Sprintterillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Jos tuo CVT on yhtään samanlainen kuin vuoden 2008 koeajamassani Civicissä, niin ei hyvää päivää. Automaatti tuntuu lähinnä siltä kuin joku toinen olisi vaihtamassa vieressä manuaalina vaihdekepistä vaihdetta.
Eikö tuon ikäisessä Civicissä ole se surullisen kuuluisa robottivaihteisto - jossa siis tosiaan joku toinen vaihtaa sulle ne vaihteet... :D
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
337
Tuollaisilla reilun kymppitonnin ajoilla nyt on aivan sama, jos vähän enemmän kuluttavalla ajelee.
Eikä tuo Maxima paljoa kummempi kaupunkiauto ole, kuin joku Yaris, jos ei jatkuvasti tarvitse ahtaisiin kadunvarsiparkkeihin tai 60-luvun parkkihalleihin tunkea.

Tuossa HSL:n lipulla saavutettavissa oleva yksilö.

Tuo Honda Jazz on muuten ihan käyttökelpoinen laite, ylöstaitettavien takapenkkien ansiosta mahtuu yllättävän isoa romua kyytiin.
Pahoittelut puutteellisista spekseistä. Auto tulee tosiaan lähinnä työmatka ajoon n.20km suuntaansa. Mielummin isompi hyvillä varusteilla, kuin esim. tuollainen Astra. Mun edellinen auto ennen ulkomaille lähtöä oli BMW 120dA vm. 2012. Toki tuo oli leasing peli, kun firmalla oli hyvinkin avokätinen autopolitiikka. Nytkin tavoitteena on saada firman auto alle, mutta siihen menee varmaan tuon vuoden verran.

Elämä on lyhyt, joten ajattelin sijoittaa elämänlaatuun lisääntyneen vapaa-ajan muodossa(reilu tunti päivässä). Sinänsä tässä ei pelkästään kustannusten puolesta ole mitään järkeä, kun HSL:n lippu maksaa 60€/kk.

Keskustaan pääsee metrolla kätevästi, eli sinne ei autolla tarvitse mennä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 031
Tuollaisilla reilun kymppitonnin ajoilla nyt on aivan sama, jos vähän enemmän kuluttavalla ajelee.
Sinä itse siitä kulutuksesta puhuit.

Minä puhuin ajoneuvoverosta, jonka määrään ei vaikuta penniäkään se, paljonko sillä autolla aja.

Myös vakuutusmaksut voi olla maximassa kalliihkoja, tosin tästä en ole varma.

Eikä tuo Maxima paljoa kummempi kaupunkiauto ole, kuin joku Yaris, jos ei jatkuvasti tarvitse ahtaisiin kadunvarsiparkkeihin tai 60-luvun parkkihalleihin tunkea.
Kyllä se on sitä yarista epäkätevämpi joka ikinen kerta kun sinne kadunvarsiparkkiin änkeää.

Ei sitä tarvi tehdä jatkuvasti että se haittaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuollainen 150 € / vuosi ero jossain ajoneuvoverossa nyt on autoilun kokonaiskustannuksissa aivan mitätön summa, jos ei hae absoluuttisesti halvinta ratkaisua autoiluunsa.

Vakuutusmaksut ovat taas niin ajoneuvosta, yhtiöstä ja vakuutuksenottajasta riippuvaisia, että niitä on paha lähteä arvailemaan.

Itse ainakin kärsin mielummin ison auton pysäköinnistä ahtaaseen kadunvarsiparkkiin muutaman kerran kuussa, kuin että kärsisin jollain Yariksella ajamisesta joka päivä.

Nojoo eipä kysyjä tosiaan rajannut että pitäisikö päästä edullisesti vai ei :D Oletin näin, kun puhe kaupunkiautosta ja budjetti aika pieni. Alkaa olla vuotuiset kulut 12,5tkm ajolla Nissanilla abouttirallaa 1500-2000€ kalliimmat kuin jollain 8L kaupungissa kuluttavalla ja jossa puolet pienempi vakuutus/ajoneuvovero :btooth:
Jossain kehillä ajellessa ei noiden vanhojen automaattien kulutuksessa ole monenkaan litran ero suuntaan tai toiseen, jolloin isompikoneisen auton vuosikustannukseksi tulee tuollaisella 12,5 tkm ajolla maksimissaan 500 € / vuosi.

Ei tuollainen vanhalla mehumaijalla varustettu Astrakaan tai vastaava mene käytännössä aivan pienellä kulutuksella, ainakaan jos vertaa käsin hämmennettävään vastaavaan.
Todellinen kaupunki- / ruuhkakulutus on pitkälle toisella kympillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Nyt pitäisi löytää halpa kiesi lähinnä kehäIII ja sen sisälle ajoon. Automaatti pitäisi olla ja hinta max. 3000€. Käyttövoima ihan sama, kun max. vuoden käytössä ja kilsat 10-15k/vuosi. Alkaa perse puutua bussissa istuskeluun ja muutenkin vituttaa 2.5h päivittäinen työmatka, kun sen voisi tehdä autolla alle tunnissa. Lähinnä tullut vastaa Hyundai Sonataa ja jokerina Fiat Croma II, molemmat dieselinä. Onko noista mihinkään paljon ajettuina? Osassa jo jakopääremppa tehtynä joka lienee plussaa.
Ei ole tuttuja autoja, mutta voisi olla ihan hyviä vaihtoehtoja silti. Diesel pitäisi olla halpa ostaa ja tosiaan jos ajat maksimissaan vuoden, niin aivan sama diesel vai bensa.

Suht tyylikkäitä nuo molemmat. Itse kanssa mieluummin katselisin diesel vaihtoehtoja. Hinta toki mieluusti aika halpa, jos vaan toimii ja on riittävästi huollettu.
Hyundai Sonata vaihtoautot - Nettiauto
Fiat Croma vaihtoautot - Nettiauto
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuo uudempikorinen ( ilmeisesti 5. korimallin ) 2.0 CRDi Sonatahan oli joskus ilmestymisensä aikoihin suunnilleen 2005-2009 monen taksimiehen suosiossa ja niillä taidettiin ajaa ihan hyviä kilometrilukemia, joten ei se aivan kelvoton voi olla.

Kestäviä diesel koneitahan Hyundai osaa tehdä, mutta koppa ja lisävarusteet ovat aina pieni arvoitus.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Sonatasta kannattaa vilkaista huoltokirjasta onko taka-akselikampanja tehty, noissa ei ole alunperin ruostesuojausta akselin sisällä ja niitä on napsahdellut poikki kun ruostuu sisältä käsin. Taisipa olla joku iltalehden juttukin "kuinka vasta katsastetulle autolle voi käydä näin!" Edit: Läpi ruostunut auto läpäisi katsastukset ainakin vuosina 2015-17 – HS: Akselipalkki katkesi moottoritiellä!

Siitä en tiedä tekikö ne siinä kampanjassa muuta kuin vilkaisivat ja totesivat että ehjä näkyy olevan.

Muuten tekniikalleen on samaa tasoa kaikkien "nyky" dieseleiden kanssa, suihkuja ja kansia menee jos on mennäkseen. Joskus tuli harkittua itsellekkin mutta kulutuksen takia jätin ottamatta. Ostin tuolloin -05 300tkm ajetun 2.0tdi golffin ja 13tkm myöhemmin paukahti kone...se siitä kulutussäästöstä.(sori ot)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Kyllähän tuo Maxima on melkoinen tapaus. Kerran ajoin 3,0 manuaalilla ihan lyhyen lenkin. Ensivaikutelma oli ylikokoinen sen ajan primera, mihinkään tuo ei kulkenut vaikka kuuvetonen pellin alla, se manuaali ei oikein istunut autoon, no pidän automaatista nyt muutenkin enemmän. Erittäin muovinen sisältä ja kaikki halvan oloista.
Melkoisista ruosteongelmista kuullut, onko essonbaaria vai ei, en tiedä eikä kiinnosta. Kuinkahan laiska se voi olla kahden litran koneella, sellaisiakin on. Mutta noita 50 kpl myynnissä, ja harvoin näkee liikenteessä.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Kyllähän tuo Maxima on melkoinen tapaus. Kerran ajoin 3,0 manuaalilla ihan lyhyen lenkin. Ensivaikutelma oli ylikokoinen sen ajan primera, mihinkään tuo ei kulkenut vaikka kuuvetonen pellin alla, se manuaali ei oikein istunut autoon, no pidän automaatista nyt muutenkin enemmän. Erittäin muovinen sisältä ja kaikki halvan oloista.
Melkoisista ruosteongelmista kuullut, onko essonbaaria vai ei, en tiedä eikä kiinnosta. Kuinkahan laiska se voi olla kahden litran koneella, sellaisiakin on. Mutta noita 50 kpl myynnissä, ja harvoin näkee liikenteessä.
Oma maxima on kyllä ollut ihan mukava, tosin onki vanhempaa korimallia.

Tuo on manuaalilla, saa kiihtymään 7.5sek 0-100 ja kuluttaa matka-ajossa about 8l/100

Ei ole ruostekaan vaivannut kun tuo on joskus aikanaan uutena ruostesuojattu. Nyt kylläkin myynnissä kun otan työsuhdeauton. Vink vink nettiautossa ayg-147 ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Oma maxima on kyllä ollut ihan mukava, tosin onki vanhempaa korimallia.

Tuo on manuaalilla, saa kiihtymään 7.5sek 0-100 ja kuluttaa matka-ajossa about 8l/100

Ei ole ruostekaan vaivannut kun tuo on joskus aikanaan uutena ruostesuojattu. Nyt kylläkin myynnissä kun otan työsuhdeauton.
Saman koppaista ajoin itsekin, eikä ollut mikään loppuunajettu. Eihän se huono ajettava ollut missää nimessä, samaan aikaan oli vaan vertailukohteina vaikka mitä, mitkä oli parempia ajoltaan, tekniikaltaan ja varusteiltaan. Siis joku karvalakkimallihan se oli, mahtoiko olla edes ilmastointia, ei voi muistaa.

Kun on hyvin pidetty ja ajoissa ruostesuojattu, niin eiköhän tuollekin uusi koti löydy:) Miinusta tuulilasista mikä maksaa nyt jonkun verran, mutta onneksi ei sisällä elektroniikkaa, niin ei karkaa ihan älyttömyyksiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Joo vähän miettinyt oisko wörtti vaihtaa ennen myyntiä...
Niin, no se on hatusta vedettynä jotain 600€ jotakuinkin. Mieluummin tinkisit sen hinnasta, kun ei sitä tiedä minkälainen ostaja ilmestyy, voihan olla ettei ostaja edes tajua kysyä mokomasta. Ite osaan olla hyvinkin tarkka tuollaisista, kaikki ei toki...
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Niin, no se on hatusta vedettynä jotain 600€ jotakuinkin. Mieluummin tinkisit sen hinnasta, kun ei sitä tiedä minkälainen ostaja ilmestyy, voihan olla ettei ostaja edes tajua kysyä mokomasta. Ite osaan olla hyvinkin tarkka tuollaisista, kaikki ei toki...
300-400 sain tarjouksia
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 031
alkup viesti sanoi:
Nyt pitäisi löytää halpa kiesi lähinnä kehäIII ja sen sisälle ajoon.
Eihän tässä edes speksattu mitään kaupunkiajelua ja tossahan mainittiinkin että keskustaan ei ajella...
Tässä speksattiin kehä3n sisäpuolella ajamista. Siellä on aika paljon kaupunkia, vaikkei ihan ydinkeskustaan menisikään.


Kannattaa kuunnella millaisia autoja haetaan eikä turhaan vääntää vastaan, ei se kauheasti auta sitä joka sitä apua pyysi...
NIMENOMAAN.

Jospa sitten itse lukisit sen, paljonko sillä autolla olisi tarkoitus ajaa, ja minkäkoista autoa tässä tarvittiin.


Jos isompaa autoa tulossa niin suosiolla dieseli. Kuluttaa paljon vähemmän ja verotkin yllättävän pienet kun tuppaa noissa bensalaivoissakin aika isot verot olemaan. Ite varmaan lähtisin tota Sonataa kattomaan myös.
... koska nimittäin dieselissä ei ole mitään järkeä niille kilometrimäärillä, mitä tässä speksattiin.

Tässä ei myöskään tarvittu isoa autoa, että ihan turva verrata sitä kulua johonkin "bensalaivaan".

Kun pitäis verrata niitä kuluja siihen järkevänkokoiseen bensa-autoon. Jolla ne tulee tuollaisella ajolla selvästi pienemmäksi kuin dieselillä.

Mikä auto minulle?

Tosin vaikuttaisi siltä, että tällä ostajaehdokkaalla sekoittuu muutenkin tarpeet ja "halut" aika pahasti keskenään, on selvä tarve ja sitten on sen tarpeen kanssa melko ristiriitaisia "haluja". Ja sitten auton pitäisi kuitenkin olla kuitenkin halpakin.

Käytännössä pitää valita kolmesta kaksi. Alkuperäinen postaaja aloittaa näistä kahdella ensimmäisellä, mutta sitten alkaa lisätarkennuksissaan/myöhemmissä viesteissään änkeä tuota kolmatta mukaan.
* Kohtuullinen hinta
* Toimiva ja täyttää tehtävänsä
* On kiva, hieno, urheilullinen jne
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
337
Tosin vaikuttaisi siltä, että tällä ostajaehdokkaalla sekoittuu muutenkin tarpeet ja "halut" aika pahasti keskenään, on selvä tarve ja sitten on sen tarpeen kanssa melko ristiriitaisia "haluja". Ja sitten auton pitäisi kuitenkin olla kuitenkin halpakin.
Juu kuten jo pahoittelinkin, niin op oli hieman kryptinen. Tuon duunimatkan voisi ajaa Nissan Micralla, mutta en halua semmoisella ajaa. Tarve on n. vuodeksi, joten käyttökulujen puolesta ihan sama, kun tarkoitus on vain lyhentää työmatka aikaa. Suomessa auton omistaminen ja ajaminen on kallista, joten muutama satanen sinne tai tänne ei haittaa. Yhdelle Maximan myyjälle soittelin ja käyn katsomassa/testaamassa viikonloppuna, jos on vielä myynnissä, eikä aivan laho. Kittoksia vinkeistä. Saa edelleen vinkata, jos tuollaisia alle kolmen tonnin isompia kuin Fiesta/Micra autoja tulee vastaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 507
Viestejä
4 164 567
Jäsenet
70 417
Uusin jäsen
teboxi

Hinta.fi

Ylös Bottom