Mikä auto minulle?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
Öljynvaihtohuollon lisäksi tarkastushuolto 1v välein, hinta noin 200e. Painelevat tööttiä ja tarkastavat tuulilasinpesunesteen määrän, silkkaa rahastusta.
Mitä kuitista tarkistin niin tarkastushuolto + öljynvaihto menee samassa paketissa ja viimeisin oli 191€, josta black friday alennus -20%.

Kyllä mulla ainakin oli huolto-ohjelman mukaisesti 60tkm kohdalla eka DSG-öljynvaihto, ja tämä käsittääkseni on se vaihtoväli.
Voi olla että muistan väärin päin nuo, eli DSG olisi 3v/60tkm ja hihna sitten tuon 6v/120tkm tjn.
Kustannus kuitenkin 309€, josta sama -20% hyödynnetty.

6v / 120 000km. Volkkarilla olisivat tästä vaihdosta laskuttaneen 1350e.
SAH:lla (eli siis käytännössä marmori) alkuvuodesta 2021 tuo teetettynä oli 960€ kaikkineen, josta myöskin hyödynnetty -20%.

Tänä vuonna tosin olivat muuttaneet BF tarjouksen -50€ yli 250€ huollosta, eikä suoraa -20%, mutta onneksi nuo isoimmat remontit tullut tehtyä parin viime vuoden aikana.
Mutta siis kuitenkin mukava ja luotettava auto, kunhan pitää huolta, joka taas kustantanee tupla-tekniikkansa vuoksi jonkin verran enemmän mitä pelkkä polttomoottoriversio
 
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
88
Hirveä autokuume päällä ja seuraava auto tulee ehdottomasti olemaan enemmän sydämellä kuin järjellä ostettu.
Mieli on muuttunut jo 100x, aina dieselistä sähköön, mutta tällä hetkellä olen ehkä kallistumassa bensa-autoon latausmahdollisuuden puuttumisen vuoksi.

Budjetti: 20000-25000€
Kilometrit vuodessa 10tkm-15tkm

Pakolliset asiat:
Automaatti
Lisälämmitin (mielellään sellainen mikä toimii äpillä)
Vuosimalli väh. 2019
Kilometrit korkeintaan 100tkm

Tällä hetkellä eniten kiinnostaa Mersun a-class, joskin niissä ei näytä missään olevan noita lisälämmittimiä asennettuna. Volvo V40 näyttää olevan sellainen malli missä useassa niitä on tehdasasenteisina.
Myös Vag-konsernin autoissa niitä näyttää olevan enemmän.
Myös Proceedia saisi tuohon hintaan, mutta niissä myös vähän lisälämmittimiä.

Tämän hetken korkotaso käytetyissä näyttää olevan sellainen, että jos sattuu tulemaan uusiin jotain tarjouksia, niin 30000e uusi auto saattaa tulla loppujen lopuksi saman hintaiseksi kuin käytetty 25000e auto vai olenko väärässä?

Jos kellään sattuu olemaan tähän jotain sanottavaa, niin kommentoi ihmeessä. =)
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 603
Hirveä autokuume päällä ja seuraava auto tulee ehdottomasti olemaan enemmän sydämellä kuin järjellä ostettu.
Mieli on muuttunut jo 100x, aina dieselistä sähköön, mutta tällä hetkellä olen ehkä kallistumassa bensa-autoon latausmahdollisuuden puuttumisen vuoksi.

Budjetti: 20000-25000€
Kilometrit vuodessa 10tkm-15tkm

Pakolliset asiat:
Automaatti
Lisälämmitin (mielellään sellainen mikä toimii äpillä)
Vuosimalli väh. 2019
Kilometrit korkeintaan 100tkm

Tällä hetkellä eniten kiinnostaa Mersun a-class, joskin niissä ei näytä missään olevan noita lisälämmittimiä asennettuna. Volvo V40 näyttää olevan sellainen malli missä useassa niitä on tehdasasenteisina.
Myös Vag-konsernin autoissa niitä näyttää olevan enemmän.
Myös Proceedia saisi tuohon hintaan, mutta niissä myös vähän lisälämmittimiä.

Tämän hetken korkotaso käytetyissä näyttää olevan sellainen, että jos sattuu tulemaan uusiin jotain tarjouksia, niin 30000e uusi auto saattaa tulla loppujen lopuksi saman hintaiseksi kuin käytetty 25000e auto vai olenko väärässä?

Jos kellään sattuu olemaan tähän jotain sanottavaa, niin kommentoi ihmeessä. =)
Itsellä samantyylistä fiilistelyä ollut. Itsellä tilanne, että vaihtoon on menossa 520D BMW vm.2016 nykyisten dieselhintojen ja vähäisien ajojen takia. Tämä BMW siis on menossa perheessä myyntiin (jos näillä tilanteilla dieseliä pystyy myymään) tai sitten ostan itse sen ja vaihdan omaan ajoon soveltuvaan autoon. Nykyisessä puuttuu omaan haluun adaptiivinen vakkari sekä juuri webasto mikä Helsingin kadunvarsipysäköinnillä on varsin kätevä vehje. Itsellä tuo BMW olisi mahdollisesti ihan ok laitos, mutta kalliit vakuutusmaksut (27v + ei vakuutustaustaa), diesel vero ja BMW:n pienet murheet tässä ajan myötä kaatavat pois BMW:stä. Nämä syyt saavat kallistumaan uuteen pienempään, jossa näitä itse haluamia herkkuja olisi tarjolla. Toisaalta sitä miettii, jos auton vaihdossa "häviää" muutamat tuhat kaupalle, niin niitä diesel veroja senkin edestä saa maksella jonkin aikaa. Polossa taas pankin laskimen mukaan saisi melkein 1000 euroa halvemmalla vakuutuksen. Tämä vakuutuksen hinta varmaan muuttuisi tässä iän ja muutaman vuoden sisällä.

Kaveri osti juuri 2018 vuoden Polon ja pääsin vähän itsekin fiilistelemään lyhyen matkan. Kaikki "herkut" löytyi ja omasta mielestä vakaa ajaa. Toisena mitä katsoin on A3, mutta niiden hinnat meinaa karata yli 25k, jos haluaa hyvällä paketilla. Kai noita muitakin olisi, jos vaan jaksaisi lähteä testailemaan. Itselle uudet työkuviot alkamassa vuoden alussa ja on vähän auki mihin kilometrimäärät muuttuu. Mahdollisten pidempien työmatkojen takia pitäisi siis olla juuri mukava ajettava, eikä mikään "kauppakassi" pelkästään. Tässä BMW on ihana kokemus. Vaikeita päätöksiä...
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Budjetti: 20000-25000€
Kilometrit vuodessa 10tkm-15tkm

Pakolliset asiat:
Automaatti
Lisälämmitin (mielellään sellainen mikä toimii äpillä)
Vuosimalli väh. 2019
Kilometrit korkeintaan 100tkm

Volvo V40 näyttää olevan sellainen malli missä useassa niitä on tehdasasenteisina.
Myös Vag-konsernin autoissa niitä näyttää olevan enemmän.

Tämän hetken korkotaso käytetyissä näyttää olevan sellainen, että jos sattuu tulemaan uusiin jotain tarjouksia, niin 30000e uusi auto saattaa tulla loppujen lopuksi saman hintaiseksi kuin käytetty 25000e auto vai olenko väärässä?
Tähän voin V40 ja VW Golfin omistaneena kommentoida pari asiaa. V40 ainakin T2 ja geartronic combolla oli kuin löysän kuminauhan perässä olisi vedetty. Volkkarin DSG + TSI on paljon jämäkämpi ja mukavampi ajaa. Volvo oli myös kulutti varmaan 25% enemmän, vaikka tehoa oli vähemmän. Ajossa volvo tuntui ehkä hivenen kokoaan isommalta autolta.

Mitä tulee käytettyjen rahoituksiin, niin riippuu toki korosta. Kamuxit jne tuntuu tarjoavan jotain 6,9% korkoja, mutta jatkuvasti näkee erilaisia tarjouksia jopa alkaen 0,99% + kulut, useammassakin paikassa olen nähnyt 2,5% korkoja. Kun et uutenkaan enää saa mitään 0% ilman kuluja rahoituksia, niin ei tommonen 5000e ero hinnassa ihan heti koroilla mene umpeen.

Esim. 25000e autolle rahoitus ilman käsirahaa ja viimeistä erää, korko 5,95%, kulut 13e/kk, maksuaika 60kk, maksaisi kokonaisuudessaan korkoineen ja kuluineen 30090e. Jos korko on 2,5%, niin summa on 27719e.

Tässä on ihan näppärä rahoituslaskuri kustannusten arviointiin.

 
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
88
Tähän voin V40 ja VW Golfin omistaneena kommentoida pari asiaa. V40 ainakin T2 ja geartronic combolla oli kuin löysän kuminauhan perässä olisi vedetty. Volkkarin DSG + TSI on paljon jämäkämpi ja mukavampi ajaa. Volvo oli myös kulutti varmaan 25% enemmän, vaikka tehoa oli vähemmän. Ajossa volvo tuntui ehkä hivenen kokoaan isommalta autolta.

Mitä tulee käytettyjen rahoituksiin, niin riippuu toki korosta. Kamuxit jne tuntuu tarjoavan jotain 6,9% korkoja, mutta jatkuvasti näkee erilaisia tarjouksia jopa alkaen 0,99% + kulut, useammassakin paikassa olen nähnyt 2,5% korkoja. Kun et uutenkaan enää saa mitään 0% ilman kuluja rahoituksia, niin ei tommonen 5000e ero hinnassa ihan heti koroilla mene umpeen.

Esim. 25000e autolle rahoitus ilman käsirahaa ja viimeistä erää, korko 5,95%, kulut 13e/kk, maksuaika 60kk, maksaisi kokonaisuudessaan korkoineen ja kuluineen 30090e. Jos korko on 2,5%, niin summa on 27719e.

Tässä on ihan näppärä rahoituslaskuri kustannusten arviointiin.

Kiitoksia. Tässä oli aika hyviä pointteja. Pitää jatkaa pohdintoja :D
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Itsellä samantyylistä fiilistelyä ollut. Itsellä tilanne, että vaihtoon on menossa 520D BMW vm.2016 nykyisten dieselhintojen ja vähäisien ajojen takia. Tämä BMW siis on menossa perheessä myyntiin (jos näillä tilanteilla dieseliä pystyy myymään) tai sitten ostan itse sen ja vaihdan omaan ajoon soveltuvaan autoon. Nykyisessä puuttuu omaan haluun adaptiivinen vakkari sekä juuri webasto mikä Helsingin kadunvarsipysäköinnillä on varsin kätevä vehje. Itsellä tuo BMW olisi mahdollisesti ihan ok laitos, mutta kalliit vakuutusmaksut (27v + ei vakuutustaustaa), diesel vero ja BMW:n pienet murheet tässä ajan myötä kaatavat pois BMW:stä. Nämä syyt saavat kallistumaan uuteen pienempään, jossa näitä itse haluamia herkkuja olisi tarjolla. Toisaalta sitä miettii, jos auton vaihdossa "häviää" muutamat tuhat kaupalle, niin niitä diesel veroja senkin edestä saa maksella jonkin aikaa. Polossa taas pankin laskimen mukaan saisi melkein 1000 euroa halvemmalla vakuutuksen. Tämä vakuutuksen hinta varmaan muuttuisi tässä iän ja muutaman vuoden sisällä.

Kaveri osti juuri 2018 vuoden Polon ja pääsin vähän itsekin fiilistelemään lyhyen matkan. Kaikki "herkut" löytyi ja omasta mielestä vakaa ajaa. Toisena mitä katsoin on A3, mutta niiden hinnat meinaa karata yli 25k, jos haluaa hyvällä paketilla. Kai noita muitakin olisi, jos vaan jaksaisi lähteä testailemaan. Itselle uudet työkuviot alkamassa vuoden alussa ja on vähän auki mihin kilometrimäärät muuttuu. Mahdollisten pidempien työmatkojen takia pitäisi siis olla juuri mukava ajettava, eikä mikään "kauppakassi" pelkästään. Tässä BMW on ihana kokemus. Vaikeita päätöksiä...
Juu, iso bemari ja kuljettaja ilman aiempaa vakuutushistoriaa on vakuutusyhtiön painajainen. Iän puolesta alat kyllä olla aika hyvä asiakas 27-vuotiaana, mutta se puuttuva vakuutushistoria... Netistä:

1671230602917.png


Vaan mitenkäs arvokas tuo BMW on ja meinasitko ottaa pelkän liikennevakuutuksen vai myös kaskon? Syötin huvikseni Fennian sivuille Nettiautosta ongittujen vm. 2016 520D:n ja vm. 2021 bensa-Polon rekisteritunnukset sekä lähellä teikäläisen ikää/vakuutushistoriaa olevan henkilötunnuksen, niin 520D:hen laaja kasko olisi ollut 2600€ ja pelkkä liikennevakuutus 900€. Poloon 1200€ ja 500€.

Jos on edes keskimääräinen kuljettaja, niin BMW:n kasko ei kannata, ei ainakaan näinä ensimmäisinä vuosina. Tuolla laajan kaskon ja liikennevakuutuksen 1700€ hintaerolla korjaa jo kivasti parkkipaikkapusuja, toki lunastuskuntoon ei parane ajaa, ja kojelautakamera voi olla hyvä sijoitus epäselvien tilanteiden syyllisyyskysymysten selvittämiseksi.

Mitä auton vaihtoon tulee, niin siinä tosiaan häviää rahaa kahteen kertaan. Ensin antamalla BMW:n vaihdossa ja sitten ostamalla auton liikkeestä. Dieselien arvostus on vieläpä heikoissa kantimissa tätä nykyä ja vähän käytettyjen hinnat taas korkealla komponenttipulan takia.

Et mainitse BMW:n vioista, mutta onko nyt siis niin, että BMW on osoittautunut epäluotettavaksi ja sitä on jouduttu korjaamaan isolla rahalla? Vai onko sitä huollettu huonosti ja auto on sen takia tikittävä aikapommi? Koska voi ajatella niinkin, että ne mitä on korjattu, niin ne on nyt kunnossa eivätkä hajoa ihan heti uudestaan. Uuden vähän käytetyn kun ostaa, niin siinä voi sitten taas tulla ties mitä murhetta eteen.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Miksi näin? SW-8 (tai vastaava) on voittanut testejäkin ja varmasti paras hal… öö edullinen rengas.

Merkillä on hyvä maine myös motorsport piireissä. Made in Taiwan.
Linkin autolla on ajettu ilmoituksen mukaan 29 000 km ja se on ensirekisteröity 1/21. Jos kilometrit on kertyneet tasaisesti ja jos toinen rengassetti tulee mukana (ei näköjään mainita ilmoituksessa), niin nykyisellä talvirengassetillä on takana reilu puolitoista talvea ja alle 15 000 km. Renkaan ei pitäisi olla vielä lähelläkään ikäloppua, eli itse en vielä kiirehtisi vaihtamista. Pahimmillaan ominaisuuksissa (pito, melu, mukavuus, vierintävastus jne.) menetetään vaihdettaessa maltillisesti ajettu merkkirengas uuteen kiinalaiseen.

Nankang SW-8 sai vaivaisen yhden tähden TM:n testissä v. 2017. Olkoonkin kapitalistinen "made in ROC" -tuote eikä "made in PRC", niin ei tuo siltikään herätä luottamusta. Huonosta kannata maksaa... jos siis haluaa muutakin kuin renkaan, joka on laillinen.

Loppuarvostelussa nastarenkaista täyteen viiteen tähteen kokonaispisteissä ylsi ainoastaan Continental IceContact2, vaikka toiseksi tullut Hankook Winter I*Pike RS+ sai vain yhden kymmenyksen pienemmän loppuarvosanan. Kolmas oli, neljän kymmenyksen erolla kärkeen, Nokian Hakkapeliitta 9.

Tekniikan Maailma antoi nastarenkaista, Hankookin ja Nokian lisäksi, neljä tähteä myös Goodyear Ultragrip Ice Arcticille sekä Pirellin Ice Zerolle.

Kolmen tähden veroisesti selvisivät Vredestein Wintrac Ice, Yokohama Ice Guard iG65, Bridgestone Noranza 001 sekä Gislaved Nord Frost 200. Michelin X-Ice North 3, Sava Eskimo Stud ja Triangle IceLink jäivät kahteen tähteen, mutta tämä ei suinkaan ollut vielä heikoin esitys.

Vaivaiseen yhteen tähteen ylsivät Nankang Ice Activa SW-8
ja Falken Espia Ice. Viimeiseksi jäänyt Kumho WinterCraft Ice Wi31 ei ansainnut edes yhtä tähteä.

Testi on luettavissa kokonaisuudessaan Tekniikan Maailman numerossa 17/2017.

Olen toki tietoinen joidenkin logiikasta, jonka mukaan kannattaa ajaa mieluummin kaksi talvea halvalla kiinakumilla kuin neljä talvea kalliilla testivoittajalla. Mutta kun kyseessä on pieni rengaskoko (e-208:n vakiokoko 195/55R16 wheel-size.comin mukaan), niin asennustyön kustannusten osuus suhteessa kumeihin kasvaa, jolloin ihan noin hurjaan suhdelukuun ei päästä. Muutenkin tuollaiset plusmiinus satasen maksavat renkaat ovat sen verran halpoja, että potentiaalinen säästö jää vähäiseksi. Yksi hinaus (ojasta, jyrkästä mäestä tms.) saati kolari (omavastuu/bonusmenetykset, sakot, pahimmillaan oikeusjuttu ja asianajokulut), niin ollaan jo tappiolla.

Hyviäkin kumeja saa nykyään varsin kohtuulliseen hintaan. TM:n tuoreimmassa talvirengastestissä (koko 205/55R16) toisen sijan napannut Hankook W429 maksoi lehden mukaan 550€ sarjalta, siinä missä testivoittaja Hakkapeliitta 10 maksoi 750€ sarjalta. Halvin ja huonoin nastakumi, Antaresin valmistama, maksoi 400€ sarjalta. En näe oikein mitään järkevää syytä ottaa halvinta, jos auto ei ole anopin.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 603
Juu, iso bemari ja kuljettaja ilman aiempaa vakuutushistoriaa on vakuutusyhtiön painajainen. Iän puolesta alat kyllä olla aika hyvä asiakas 27-vuotiaana, mutta se puuttuva vakuutushistoria... Netistä:



Vaan mitenkäs arvokas tuo BMW on ja meinasitko ottaa pelkän liikennevakuutuksen vai myös kaskon? Syötin huvikseni Fennian sivuille Nettiautosta ongittujen vm. 2016 520D:n ja vm. 2021 bensa-Polon rekisteritunnukset sekä lähellä teikäläisen ikää/vakuutushistoriaa olevan henkilötunnuksen, niin 520D:hen laaja kasko olisi ollut 2600€ ja pelkkä liikennevakuutus 900€. Poloon 1200€ ja 500€.

Jos on edes keskimääräinen kuljettaja, niin BMW:n kasko ei kannata, ei ainakaan näinä ensimmäisinä vuosina. Tuolla laajan kaskon ja liikennevakuutuksen 1700€ hintaerolla korjaa jo kivasti parkkipaikkapusuja, toki lunastuskuntoon ei parane ajaa, ja kojelautakamera voi olla hyvä sijoitus epäselvien tilanteiden syyllisyyskysymysten selvittämiseksi.

Mitä auton vaihtoon tulee, niin siinä tosiaan häviää rahaa kahteen kertaan. Ensin antamalla BMW:n vaihdossa ja sitten ostamalla auton liikkeestä. Dieselien arvostus on vieläpä heikoissa kantimissa tätä nykyä ja vähän käytettyjen hinnat taas korkealla komponenttipulan takia.

Et mainitse BMW:n vioista, mutta onko nyt siis niin, että BMW on osoittautunut epäluotettavaksi ja sitä on jouduttu korjaamaan isolla rahalla? Vai onko sitä huollettu huonosti ja auto on sen takia tikittävä aikapommi? Koska voi ajatella niinkin, että ne mitä on korjattu, niin ne on nyt kunnossa eivätkä hajoa ihan heti uudestaan. Uuden vähän käytetyn kun ostaa, niin siinä voi sitten taas tulla ties mitä murhetta eteen.
Bemarissa oli siis ollut moottorivikaa ja moottori vaihdettu kokonaan. Ihan säännöllisesti jopa useammin oli huollettu mutta tuntu kokoajan tulevan ”pieniä” parin sadan paukkuja.

Hyviä pointteja kiitos näistä. Asia kuitenkin hoitu sillä tavalla että saatiin suoraan myytyä, niin kaikki kunnossa. Pitää katsoa sitteb uusiksi kun uudet työkuviot selkenevät :). Mutta joo itse katselin juuri täyskaskoa OP:lta koska sielläa asuntolaina ja pankkiasiat. Bmw 1950 täyskasko + lasi ja esim. 2019 pololla 1000 euroa sama homma.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Kannattaa suosiolla kattoa vakuutukset kaikista firmoista vaikka muita asiakkuuksia olisi jo jossain. Hintaerot voi olla jopa tonneja vastaaville vakuutuksille (liikenne+kasko). :whistling:
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
399
Miksi näin? SW-8 (tai vastaava) on voittanut testejäkin ja varmasti paras hal… öö edullinen rengas.

Merkillä on hyvä maine myös motorsport piireissä. Made in Taiwan.
Linkin autolla on ajettu ilmoituksen mukaan 29 000 km ja se on ensirekisteröity 1/21. Jos kilometrit on kertyneet tasaisesti ja jos toinen rengassetti tulee mukana (ei näköjään mainita ilmoituksessa), niin nykyisellä talvirengassetillä on takana reilu puolitoista talvea ja alle 15 000 km. Renkaan ei pitäisi olla vielä lähelläkään ikäloppua, eli itse en vielä kiirehtisi vaihtamista. Pahimmillaan ominaisuuksissa (pito, melu, mukavuus, vierintävastus jne.) menetetään vaihdettaessa maltillisesti ajettu merkkirengas uuteen kiinalaiseen.

Nankang SW-8 sai vaivaisen yhden tähden TM:n testissä v. 2017. Olkoonkin kapitalistinen "made in ROC" -tuote eikä "made in PRC", niin ei tuo siltikään herätä luottamusta. Huonosta kannata maksaa... jos siis haluaa muutakin kuin renkaan, joka on laillinen.




Olen toki tietoinen joidenkin logiikasta, jonka mukaan kannattaa ajaa mieluummin kaksi talvea halvalla kiinakumilla kuin neljä talvea kalliilla testivoittajalla. Mutta kun kyseessä on pieni rengaskoko (e-208:n vakiokoko 195/55R16 wheel-size.comin mukaan), niin asennustyön kustannusten osuus suhteessa kumeihin kasvaa, jolloin ihan noin hurjaan suhdelukuun ei päästä. Muutenkin tuollaiset plusmiinus satasen maksavat renkaat ovat sen verran halpoja, että potentiaalinen säästö jää vähäiseksi. Yksi hinaus (ojasta, jyrkästä mäestä tms.) saati kolari (omavastuu/bonusmenetykset, sakot, pahimmillaan oikeusjuttu ja asianajokulut), niin ollaan jo tappiolla.

Hyviäkin kumeja saa nykyään varsin kohtuulliseen hintaan. TM:n tuoreimmassa talvirengastestissä (koko 205/55R16) toisen sijan napannut Hankook W429 maksoi lehden mukaan 550€ sarjalta, siinä missä testivoittaja Hakkapeliitta 10 maksoi 750€ sarjalta. Halvin ja huonoin nastakumi, Antaresin valmistama, maksoi 400€ sarjalta. En näe oikein mitään järkevää syytä ottaa halvinta, jos auto ei ole anopin.
2018 Peugeot 5008 || laittelin Nankang SW-8 talvirenkaat alusta saakka ja aivan paras ostos. Hyvä ajotuntuma, ei ole vielä kertaakaan yllättäneet. En tiiä onko uutta mallia tullut mutta jos ei niin ostan samanlaiset vielä uudestaan 6/5 kannata hyväksi todettuja vaihtaa pois.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Käyttäjien antamissa palautteissa Nankang näemmä loistaa (tyyliin 4/5). Testeissä keskitason alapuolella paitsi yhdessä oli jostain syystä kärjessä (hyvät saunaillat?). Ilmeisesti erot sellaisia että normaali kuljettaja ei huomaa. Hintakin sitten melkein puolet halvempi kuin joku Hakkapeliitta.

Itse en talvirenkaita merkiltä ostaisi (suosin vain Nokian, Michelin, Goodyear, Continental tässä järjestyksessä) paitsi jos olisi lompakko ostohetkellä tiukoilla ja pitäisi halvat laittaa. Kyllähän niilläkin pärjäisi ja vastaa varmaan premium merkin kitkoja kuitenkin?

Kesto voi olla lyhyempi kuin jollain Michelinillä jolla ajaa 5-6 talvea helposti normaaleilla kilometreilla.

Pösö 5008 näyttää olevan 7-paikkainen SUV voihan se olla että Nankang toimii paremmin tuollaisessa isohkossa autossa. Mazda 323 tuntus kevyenä liukkaalta vaikka oli tuliterät premium nastat.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Onko Mercedes E w213 mersussa millainen kaistallapitovahti? Tai onko siinä sellainen toimiva ilman ärsyttäviä ääniä?
Pilot Assist Volvolla toimii hyvin, niin mietin lähinnä että onko MERCEDES E mallilla samanlaista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Mitenkäs muuten MB Vito vuosimalli noin 2015--> Mätäneekö käsiin jos jättää ulos tai käyttää suolatuilla teillä?

Lisäksi pitäis olla automaatti, nahkapenkeillä, neliveto jne eli full loaded. Tiedän että hinta pomppaa mahdottomuuksiin. Mutta nuo ruosteongelmat. Kaveri tälläisestä haaveilee, jos nyt siitä lähtee eli miten koppa kestää, sen jälkeen voi vaatimuslistaa karsia varusteiden osalta.
Niin ja paku, ei vanhaa taksia kun henkilökuljetus ei ole se juttu.
 

hazaski

Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Onko Mercedes E w213 mersussa millainen kaistallapitovahti? Tai onko siinä sellainen toimiva ilman ärsyttäviä ääniä?
Pilot Assist Volvolla toimii hyvin, niin mietin lähinnä että onko MERCEDES E mallilla samanlaista?
En osaa sanoa w213:sta, mutta itsellä on w212 ja siinä kaistavahti täristää rattia ja ilmoitus kojetauluun kun menee vähän viivan päälle, isommasta viivan päälle menosta kääntää vähän toiseensuuntaan ja tulee punaisella ympyröity ilmoitus kojetauluun. Eli ainakaan vanhemmassa ei ainakaan nuissa stepeissä tule ääniä, muita kuin tuo täristys ääntää jonkin verran. Tätä ei tietenkään voi sanoa varmaksi että uudemmassa olisi samallalailla, mutta ainakin suuntaa antavaa tietoa ennen kuin joku jolla oikeaa tietoa tulee.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
950
Olisi aika vaihtaa autoa. Budjetti 10-28 k€, mieluummin lähempänä tuota 10 k€. Saisi olla bensakoneella, ja tehoa sen verran että kiihtyisi nyt edes n. 10 sekuntiin 0-100 km/h. Automaatti mieluummin, mutta manuaalikin kelpaa jos on pakko. Tarkoitus saada lisämukavuutta pidemmille matkoille. Farmari pitää olla. Varusteita saisi olla ainakin (toki olen valmis jostain luopumaan)

-adaptiivinen vakkari
-mukavat premium istuimet
-android auto
-avaimeton kulku ja käynnistys
-led-ajovalot (matrix-valot olis poikaa, mutta ei ole realistista)

Olen katsellut vakavasti Kia Proceed GT 1.6 T-GDI EcoDynamics -bensakoneella. Tykkään auton ajettavuudesta, ulkonäöstä ja varusteista. Tuon moottorin kulutus kuitenkin vähän mietityttää, kun se vie 7,5-8,5 l satasella, mikä on noin pieneksi autoksi aika paljon nykypäivänä. Koneen luotettavuus myös kyseenalainen nettikeskusteluiden perusteella. Autoa löytyy GT-line versiona myös 1.4 l koneella, mutta niissä ei ole sitten juuri mitään varusteita, kuten avaimeton käynnistys ym.

Nyt sain päähäni, että Peugeot 308 (2013 ->) voisi olla vaihtoehto. En ole vielä koeajanut. Niitä löytyy lähemmäs 10 000 € hinnalla, kun tuon Kian hinnat liikkuu yli 25 000 €.

Mitäköhän muita autoja kannattaisi katsella? Tuohon Kiaan olen ihastunut, mutta järjen yritän pitää mukana, vaikka autoon varaa olisikin.



 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Olisi aika vaihtaa autoa. Budjetti 10-28 k€, mieluummin lähempänä tuota 10 k€. Saisi olla bensakoneella, ja tehoa sen verran että kiihtyisi nyt edes n. 10 sekuntiin 0-100 km/h. Automaatti mieluummin, mutta manuaalikin kelpaa jos on pakko. Tarkoitus saada lisämukavuutta pidemmille matkoille. Farmari pitää olla. Varusteita saisi olla ainakin (toki olen valmis jostain luopumaan)

-adaptiivinen vakkari
-mukavat premium istuimet
-android auto
-avaimeton kulku ja käynnistys
-led-ajovalot (matrix-valot olis poikaa, mutta ei ole realistista)

Olen katsellut vakavasti Kia Proceed GT 1.6 T-GDI EcoDynamics -bensakoneella. Tykkään auton ajettavuudesta, ulkonäöstä ja varusteista. Tuon moottorin kulutus kuitenkin vähän mietityttää, kun se vie 7,5-8,5 l satasella, mikä on noin pieneksi autoksi aika paljon nykypäivänä. Koneen luotettavuus myös kyseenalainen nettikeskusteluiden perusteella. Autoa löytyy GT-line versiona myös 1.4 l koneella, mutta niissä ei ole sitten juuri mitään varusteita, kuten avaimeton käynnistys ym.

Nyt sain päähäni, että Peugeot 308 (2013 ->) voisi olla vaihtoehto. En ole vielä koeajanut. Niitä löytyy lähemmäs 10 000 € hinnalla, kun tuon Kian hinnat liikkuu yli 25 000 €.

Mitäköhän muita autoja kannattaisi katsella? Tuohon Kiaan olen ihastunut, mutta järjen yritän pitää mukana, vaikka autoon varaa olisikin.



Itsellä oli Ford Focus 1.5 182hv bensa st-line. Sisälsi juuri tuon adaptiivisen vakkarin. Oli kyllä manuaali, mutta automaatti varmaan hukkaisi tehoa. Lisäksi oli 5-ovinen, mutta saahan sitä toki myös farmarina. Ihan kiva "pikkuauto".

Tuo Focus 2019? oli silloin kohtuu hintainen, mutta nyt varmaan on hinnat kallisuneet tuollaisesta, kun pitää olla se farmarikin.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
102
Siinä mielessä mielenkiintoinen ehdotus, että tuosta puuttuu mm.

-adaptiivinen vakkari
-mukavat premium istuimet
-android auto
-avaimeton kulku ja käynnistys
-led-ajovalot (matrix-valot olis poikaa, mutta ei ole realistista)
-alle 10s 0-100

Tuolta Proceedin hintahaarukasta alkaa saamaan jo Optimaa plugarina. Siinä ainakin kulutus pysyy maltillisena ja ovat hyvin varusteltuja, mutta edellyttää että plugari sopii sinun ajoprofiiliin. Omassa ajossa plugarin vuosikulut on lähellä halpaa < 6k€ bensa-autoa, kun ottaa huomioon kaikki tekijät.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Aikalailla vastaavaan tarpeeseen tullut itselle katseltua uutta ja luultavasti mielikuvituksen puutteesta johtuen katsonut 5-sarjan bemaria. Muiden merkkien vastaavien katsominen haasteellista, kun ei itse osaa suoraan katsoa miten varusteltu, huollettu yms.

Vaikka yksikseen ajelee tuntuu ettei vähän isommasta koosta matka-ajossa ainakaan haittaa ole.
Päädyttiin tuurilla Volvo V90 D.3 etuveto. Pilot Assist houkutti, kun olin sellaista päässyt aiemmin testaamaan ja todennut hyväksi. Enkä saanut kunnolista vastausta, miten E-Mersun vastaava toimii. Pitää joskus käydä koeajamassa E-Mercedestä tuolta osin. Olen aina tykännyt Mercedeksen ajotuntumasta ja ketteryydestä. Audi A6:sta en ole ajanut, nelosta kylläkin, tosin vanhempaa mallia.

Lyhyt testaus
- Paras etuveto matka-ajoon, millä ajanut (kokemus suberb, octavia, golf), vaikka muutkaan ei ole huonoja olleet.
- Ok penkit
- OK infortaimentsysteemi.
- Hyvä ajoasento ja tärkein asia, käsituki osuu kohdilleen (mutta ei säädettävissä). Skodassahan käsituet on aina kohdillaan säätämismahdollisuuden takia.
- Automaattiajovalot on kyllä kätevät (kun vaihtaa itsestään lyhyeksi ja pitkäksi)
- Pilot assist ja vakkarit, ja adaptiiviset vakkarit hyvät. Ilmeisesti E-mersussa ei toimi tavan vakkarina, jos tutkat menee pimeeksi, mut tässä kuulemam toimii? En tiiä.
- Peräkontti kohtuullinen, mutta ei priima.
- Mittaristo selkeämpi kuin esim. bemareissa
- Volvo on call kuulemma hyvä, itse en vielä pääse testaamaan kun pitää Volvo liikkeessä aktivoida.

Kehitettävää
* keskipenkki takana saisi olla kääntyvä, kuten uusissa Mercedeksissä, BMW:ssä, Audeissa ja Passateissa, mut kait tolla suksiluukulla pärjää..
* Konttia isommaksi tartteis
* takaovet vissii reistailee näissä


Muuta.
Vaikuttaa hyvältä matka-autolta, jos vaan toimii. Toivotaan että toimii..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
399
Kia Optima kun tuli markkinoille niin omasta mielestä koeajolla vaihteisto oli laiska joten koeajo jäi lyhyeen.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
950
Itsellä oli Ford Focus 1.5 182hv bensa st-line. Sisälsi juuri tuon adaptiivisen vakkarin. Oli kyllä manuaali, mutta automaatti varmaan hukkaisi tehoa. Lisäksi oli 5-ovinen, mutta saahan sitä toki myös farmarina. Ihan kiva "pikkuauto".

Tuo Focus 2019? oli silloin kohtuu hintainen, mutta nyt varmaan on hinnat kallisuneet tuollaisesta, kun pitää olla se farmarikin.
Spritmonitorin mukaan tuo 1.5 Ecoboost 182 hv vie 7,5-8,0 l satasella, eli ottaisin varmaan mieluummin sen Kian kuin tuon, kun hinnat liikkuu Fordissakin 23-30 k maastossa. Ei muuten huono vaihtoehto ollenkaan. https://www.nettiauto.com/ford/focus/13260919

Siinä mielessä mielenkiintoinen ehdotus, että tuosta puuttuu mm.

-adaptiivinen vakkari
-mukavat premium istuimet
-android auto
-avaimeton kulku ja käynnistys
-led-ajovalot (matrix-valot olis poikaa, mutta ei ole realistista)
-alle 10s 0-100

Tuolta Proceedin hintahaarukasta alkaa saamaan jo Optimaa plugarina. Siinä ainakin kulutus pysyy maltillisena ja ovat hyvin varusteltuja, mutta edellyttää että plugari sopii sinun ajoprofiiliin. Omassa ajossa plugarin vuosikulut on lähellä halpaa < 6k€ bensa-autoa, kun ottaa huomioon kaikki tekijät.
Kiitos vinkistä, täytyypä käydä koeajamassa tuollainen Optima plugari. Saisin sähköllä perus arkiajot tehtyä. Suurin osa kilometreistä tosin on sellaisia 300-900 km reissuja. Tuo voisi ehkä maantieajoon olla rennompi peli kuin ProCeed suuremman koon puolesta? Tuota voisi perustella itselleen "investointina", kun arkiajot menisi kokonaan sähköllä heh. Saisihan tuosta jollekin 200-300 km työreissullekin 40 km sähköistä kantamaa kotipihasta.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
950
Paljonkos sitä ajoa tulikaan vuodessa ? Optiman dieseliversiota saa todella halvalla verrattuna plugariin.
Eipä sitä tule nykyään kuin noin 10 000 km vuodessa. Ajan 3-4 kertaa viikossa kylälle yhteensä 15 km matkan ja satunnaisesti pidempiä reissuja maanteillä.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
102
Tuo voisi ehkä maantieajoon olla rennompi peli kuin ProCeed suuremman koon puolesta?
En ole itse kyseistä autoa ajanut, mutta työkaverilta sai muuten hyvät pisteet, mutta tosiaan vähän laiska. Jos plugari alkaa innostamaan, niin kannattaa kattoa myös Passat GTE, se ainakin menee maantiellä todella nätisti, eikä ole aivan niin laiskakaan. Ja on myös hyvin tilava.

Semmonen disclaimeri kuitenkin vielä, että plugarit on tällä hetkellä kalliita, eikä sähköllä ajokaan niin ilmaista ole, jos ei satu esim. työpaikka tarjoamaan latauksia. Esimerkiksi 20 kWh/100km, joka on aika tyypillinen kulutus, on 30snt/kWh hinnalla 6€/100km, mikä vastaa n. 3L/100km bensaa. Tällöin, jos tuolla Optimalla ajaa 50% kilometreistä sähköllä ja loput bensalla voi auton kulutukseksi laskea 4,5 L satasella, joka on kyllä aivan hyvä tuon kokoiselle kärrylle, mutta ei mikään maailmaa muuttava. Jos ajat 10 000 km vuoteen, niin tuo 1,5 L säästö on n. 300€ vuodessa, eli enemmän pitäisi sähköllä ajaa, jotta hankintahinnan erotus olisi perusteltu.

EDIT: Ja laskelmassa oletuksena, että Optima syö tyhjällä akulla 6L/100km. hatusta heitetty, mutta ei varmaan kovin kaukana.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Sanokaas miks ei kannata ostaa ~130tkm 2019-2020 Toyota hybrid Corollaa (farkku) ?
Jos mielessä huolettomuus, taloudellisuus ja jälleenmyyntiarvon säilyminen paremmin vs ei-hybridi.
No, minulla oli tuollainen. Ihan hyvä ja tilava auto. Auton ohjaus oli tarkka ja alusta oli jämäkkä. Vaihteistosta tykkäsin, oli mielestäni tosi hyvä ja sulava ilman nykimisiä. Ainoa ärsyttävä tekijä oli kova rengasmelu, mutta jos tuon kanssa pystyy elämään niin hyvä auto se on. Myin auton pois viime vuonna, koska en tuolloin tarvinnut autoa mihinkään. Muutoin minulla olisi varmaan sama auto vieläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
347
Hirveä autokuume päällä ja seuraava auto tulee ehdottomasti olemaan enemmän sydämellä kuin järjellä ostettu.
Mieli on muuttunut jo 100x, aina dieselistä sähköön, mutta tällä hetkellä olen ehkä kallistumassa bensa-autoon latausmahdollisuuden puuttumisen vuoksi.

Budjetti: 20000-25000€
Kilometrit vuodessa 10tkm-15tkm

Pakolliset asiat:
Automaatti
Lisälämmitin (mielellään sellainen mikä toimii äpillä)
Vuosimalli väh. 2019
Kilometrit korkeintaan 100tkm

Tällä hetkellä eniten kiinnostaa Mersun a-class, joskin niissä ei näytä missään olevan noita lisälämmittimiä asennettuna. Volvo V40 näyttää olevan sellainen malli missä useassa niitä on tehdasasenteisina.
Myös Vag-konsernin autoissa niitä näyttää olevan enemmän.

Jos kellään sattuu olemaan tähän jotain sanottavaa, niin kommentoi ihmeessä. =)
Tuo V40 on semmoinen malli että kannattaa katsoa millä varusteilla sitä on hommaamassa. Uskomaton ero jo pelkästään laatuvaikutelmassa kun lähdetään sieltä hinnat alkaen kineticistä eteenpäin. Kaksi tuollaista omistaneena (13 D2 powershift momentum ja 16 D4 R-Design) voi kuitenkin sanoa että ihan hyvä ja jämäkkä auto tuo on ajaa, kohtuu hiljainen rengasmelultaan huomioiden kokoluokan ja hyvät penkit tuossa on myös. Ja parkkitutka tuohon kannattaa katsoa, takanäkyvyys peruuttaessa on tuossa ainakin omaan makuun aika huono. Mutta kuten todettua, noissa hinnat alkaen malleissa on todella halvan näköiset sisustan materiaalit ja se perusmallin mittaristo on kyllä heikko esitys ecomittareineen.

Teknisesti myös ihan hyviä vehkeitä kun huomioi VEA dieselien mahdolliset EGR ongelmat ja pysyy tuosta vanhemman D2 PSA koneen powershiftistä erossa. Ainoat "yhteiset" viat noissa oikeastaan kummassakin on olleet ovien lukot mikä tuntuu olevan tuon mallin pahin tyyppivika, jäätyvät siis pakkasilla kiinni.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
322
Tossa oli ylempänä mietitty Peugeot 308 puretech-bensavehjestä. Näitä paikoin itsekkin katellut ja tästä ko koneesta löytyy aika ikäviä kokemuksia, liekö täällä foorumilla omakohtaisia kokemuksia tuosta koneesta?

Mitenkä "on the edge" on jos kattelee tuota 3-pyttyistä konetta yli 100tkm ajettuna... Ilmeisesti juuri tuossa 2018 aikana tuli päivitys, eli 6.2 versio muuttui 6.3:een ja ongelmat olisi, jos ei poistuneet niin vähentyneet.

Nimim. Vuoden moottori(ko)?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
32
Tossa oli ylempänä mietitty Peugeot 308 puretech-bensavehjestä. Näitä paikoin itsekkin katellut ja tästä ko koneesta löytyy aika ikäviä kokemuksia, liekö täällä foorumilla omakohtaisia kokemuksia tuosta koneesta?

Mitenkä "on the edge" on jos kattelee tuota 3-pyttyistä konetta yli 100tkm ajettuna... Ilmeisesti juuri tuossa 2018 aikana tuli päivitys, eli 6.2 versio muuttui 6.3:een ja ongelmat olisi, jos ei poistuneet niin vähentyneet.

Nimim. Vuoden moottori(ko)?
8v ja 95tkm ei ongelmia. Pelkällä huolto-ohjelmalla päästy oman lompakon puolesta.
Peugeotin piikkiin vaihdettiin jakohihna 2v sitten. Vaihtoväli muuttui 10 vuodesta 5 vuoteen.
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen tähän autoon.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
399
Tossa oli ylempänä mietitty Peugeot 308 puretech-bensavehjestä. Näitä paikoin itsekkin katellut ja tästä ko koneesta löytyy aika ikäviä kokemuksia, liekö täällä foorumilla omakohtaisia kokemuksia tuosta koneesta?

Mitenkä "on the edge" on jos kattelee tuota 3-pyttyistä konetta yli 100tkm ajettuna... Ilmeisesti juuri tuossa 2018 aikana tuli päivitys, eli 6.2 versio muuttui 6.3:een ja ongelmat olisi, jos ei poistuneet niin vähentyneet.

Nimim. Vuoden moottori(ko)?
-18 5008 1.2 puretech uudesta saakka ja jakopää kuulostaa heikolta mutta muuten kiva kone ja vois huonompiaki tyyppivikoja olla. Kerran takuuseen vaihdettu ja ajettu 76tkm. Tulppia sais kuulemma 25tkm välein olla vaihtamassa.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
mitä mieltä näistä VAG 1.0TSI koneista, eivät taida kärsiä mistään tunnetusta tyyppiviasta mutta jos ajeltu 30tkm huoltovälillä niin öljyä varmaan voivat syödä, houkuttelisi tollanen kun menee tosi vähällä bensalla ja on pirteä moottori. Skoda Octaviat aivan liian kalliita, mutta Seat Leonia saa kohtuu hintaan.

Entä vertailu kaikkian litrasten koneiden kesken, taitaa VAG viedä isolla erolla voiton kulutuksessa? Käsitykseni mukaan Opelin kone voi olla myös taloudellinen, mutta Kia/Hyundai on vähän janoisempi. Hondaa en laske mukaan koska ei saa farkkuna. Ford taitaa olla janoinen ja vanhemmat öljyhihnakoneet epäluotettavia. Fiat Tipo villinä korttina, mutta koneen kestävyydestä saati mistään muustakaan ei pahemmin dataa löydy.

Toki isompikin bensakone kävisi mutta jos haaveena on 5l todellinen keskikulutus ja tilava auto, niin ei taida oikein olla vaihtoehtoja. Corolla/Suzuki Swace kiinnostaisi autona, mutta ovat vielä liian kalliita ja perävaunupainot olemattomia.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 671
Onko kokemuksia Ford Fiestasta (Van), vuosimallit suurinpiirtein 2010-2017? Luulisin että sama tekniikka kuin perus-Fiestassa noissa on, jotain erikoista mikä pitäisi huomioida kun kuntoa tarkastelee? Nettiautosta löytyisi 100tkm-200tkm ajettuja vehkeitä. Tässä Vanissa kiinnostaa pieni auto ja pienet käyttökustannukset, mutta kuitenkin enemmän kuljetustilaa kuin perinteisessä pikkuautossa, kun takapenkki omassa käytössä turha. Kauppakassiksi ja alle 200km mökkireissuja varten tulisi.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 671
Nuo ovat usein saattaneet olla firman autoina, mikä usein tarkoittaa että niitä on poljettu ilman sääliä ja surua.
Eikös kuljetustilan osalta riittäisi pelkkä penkien kaato tai sitten farkku vastaavalla tekniinalla ?
Varmaan ihan perus pikkuauto riittäisi kuljetustarpeeseen. Tuo vaan jotenkin houkuttelee kun ei ole mitään "ylimääräistä". Vähän olen farkkujakin katsellut, joku Toyota 2003-2007 välillä voisi olla sopiva, ei maksa paljoa ja tavaraa sopii kyytiin. Vähemmän kätevä kauppakassi mutta kyllähän sitä Prisman parkkipaikalla on tilaa.

Budjetti tässä on siis joustava, maks jopa 25 000€ jos on sopiva rahoitusdiili. Mutta mieluiten alle 10 000€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Varmaan ihan perus pikkuauto riittäisi kuljetustarpeeseen. Tuo vaan jotenkin houkuttelee kun ei ole mitään "ylimääräistä". Vähän olen farkkujakin katsellut, joku Toyota 2003-2007 välillä voisi olla sopiva, ei maksa paljoa ja tavaraa sopii kyytiin. Vähemmän kätevä kauppakassi mutta kyllähän sitä Prisman parkkipaikalla on tilaa.

Budjetti tässä on siis joustava, maks jopa 25 000€ jos on sopiva rahoitusdiili. Mutta mieluiten alle 10 000€.
Saahan sen tavan fiestankin rekattua pakuksi, niin ei tarvi miettiä ex-firma taustaa.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 671
Saahan sen tavan fiestankin rekattua pakuksi, niin ei tarvi miettiä ex-firma taustaa.
Mitäs tämä käytännössä vaatii, ainakin takapenkki pitäisi ruuvata irti (ja keksiä joku säilytyspaikka sille irrotetulle penkille)? Tuota tietysti voisi miettiä muillekin pikkuautoille mutta mielellään ostaisin valmista.

iso ongelmahan tässä on että en ole ihan varma mitä tarvitsen ja haluan, eikä budjettikaan ole mitenkään tarkka. Pitäisi jaksaa miettiä ja arvioida erilaisten vaihtoehtojen kokonaishintaa ja sitä ihan oikeaa tarvetta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Mitäs tämä käytännössä vaatii, ainakin takapenkki pitäisi ruuvata irti (ja keksiä joku säilytyspaikka sille irrotetulle penkille)? Tuota tietysti voisi miettiä muillekin pikkuautoille mutta mielellään ostaisin valmista.

iso ongelmahan tässä on että en ole ihan varma mitä tarvitsen ja haluan, eikä budjettikaan ole mitenkään tarkka. Pitäisi jaksaa miettiä ja arvioida erilaisten vaihtoehtojen kokonaishintaa ja sitä ihan oikeaa tarvetta.
Saa tehtyä tai teetettyä. Kävin itse aikanaan koeajamassa tuon ikäluokan Fiesta ST:tä jonka ruokakaupan omistaja oli muuttanut pakuksi jonkun firman toimesta. Itse soittelisin leimakonttorille tai parille ja kyselisin mitä vaatii nykyään. Muistelen ainakin että tuon Fiesta ST:n tapauksessa penkkien poisto ei riittänyt vaan piti olla jokin ns kiinteä rakenne kuten kontista takapenkkeihin tuleva lattia joka esti auton takapenkkien asennuksen yms.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Mitäs tämä käytännössä vaatii, ainakin takapenkki pitäisi ruuvata irti (ja keksiä joku säilytyspaikka sille irrotetulle penkille)? Tuota tietysti voisi miettiä muillekin pikkuautoille mutta mielellään ostaisin valmista.

iso ongelmahan tässä on että en ole ihan varma mitä tarvitsen ja haluan, eikä budjettikaan ole mitenkään tarkka. Pitäisi jaksaa miettiä ja arvioida erilaisten vaihtoehtojen kokonaishintaa ja sitä ihan oikeaa tarvetta.
Muiden pikkuautojen lista taisi nykyään olla aika suppea jotka onnistuu muutoskatsastaa pakuksi jos en ihan väärin muista..
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 671
Siis sehän ei ole fiesta vanissa (bensa koneella) se juttu että se on rekisteröity pakuksi. Vaan se pakumainen perä tavaraverkkoineen ym.


vrt
Jotain tälläistä itsekin arvelin hyödyksi. Mutta ihan hyvä pointti tuo että firma-autoja eikä silloin kovin hellästi noilla ajella mikä varmasti vaikuttaa käytetyn kuntoon.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Mitäs tämä käytännössä vaatii, ainakin takapenkki pitäisi ruuvata irti (ja keksiä joku säilytyspaikka sille irrotetulle penkille)? Tuota tietysti voisi miettiä muillekin pikkuautoille mutta mielellään ostaisin valmista.

iso ongelmahan tässä on että en ole ihan varma mitä tarvitsen ja haluan, eikä budjettikaan ole mitenkään tarkka. Pitäisi jaksaa miettiä ja arvioida erilaisten vaihtoehtojen kokonaishintaa ja sitä ihan oikeaa tarvetta.
Ja jos pientä säästöpossudieseliä halajaa, niin kyllä monesta farkusta/pystyperästä on mahdollista katsastaa paku takapenkit poistamalla. Jos kiinnostava malli löytyy niin googlettelle sitten onko muut tehneet vastaavaa. Voihan noissa henkilöautoversioissa olla parempia varustetasoja saatavilla ja tehdaspakuista ei kai Fiestan/Corsan lisäksi ole juuri muuta tarjontaa.

Vanhemmilla oli aiemmin Yaris 1.4 D4D pakuksi rekattuna ja se oli yllättävän vääntävä laite pieneksi kauppakassiksi. Mielestäni ne aukeavat takaovet oli edelleen käytännölliset siihen ostoksien kuormaukseen.

Tuolla oli enemmän juttua vaatimuksista:

.

Edit. On noi säännökset 10 vuodessa varmaan muuttunut. Rekisteriotteesta täytyisi löytyä farkku tai monikäyttöajoneuvo merkintä.

Jos korityyppi on AC (farmariauto) tai AF (monikäyttöajoneuvo), voidaan autosta tehdä pakettiauto.

Joillekin autoille ei löydy järjestelmästä korityyppitietoa lainkaan. Yleensä tämä johtuu siitä, ettei autoa ole tyyppihyväksytty tai tieto on jostain muusta syystä jäänyt pois. Tällaisiakin autoja voidaan hyvin muutoskatsastaa, mikäli niiden korimalli on tila-autoa, farmaria tai maastohenkilöautoa vastaava. Korimallit, joita ei voi muutoskatsastaa, ovat sedan, viistoperä, coupe tai avoauto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Varmaan ihan perus pikkuauto riittäisi kuljetustarpeeseen. Tuo vaan jotenkin houkuttelee kun ei ole mitään "ylimääräistä". Vähän olen farkkujakin katsellut, joku Toyota 2003-2007 välillä voisi olla sopiva, ei maksa paljoa ja tavaraa sopii kyytiin. Vähemmän kätevä kauppakassi mutta kyllähän sitä Prisman parkkipaikalla on tilaa.

Budjetti tässä on siis joustava, maks jopa 25 000€ jos on sopiva rahoitusdiili. Mutta mieluiten alle 10 000€.
Vähän käytetyistä sitten 2020+ Yaris Hybrid eli uusinta korimallia. Automaatti, joka kuluttaa minimit ja hauska ajaa kaupungissa. Moderneja varusteita mm. adaptiivinen vakkari yhdistettynä kaista-avustimeen ja Android Auto/Apple Carplay soittimessa.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
347
Luotettava, iso (farmari) ja siisti auto, n. 25 k e?
Uudehko farkku corolla täyttää ison osan listan vaatimuksista, isoksi (sisätiloiltaan) sitä ei kyllä voi kehua.

E: "siisti" noin niinkuin kunnoltaan vai pitääkö olla spoikka ja suppari paksissa :D
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Luotettava, iso (farmari) ja siisti auto, n. 25 k e?
Itsellä samoilla spekseillä auto hakusessa. Viimeiset Volvon V70 farkut pitäisi mennä noihin ehtoihin. Sellaiseen olen mahdollisesti itsekin kallistumassa. Volvomiehet puhuu että jos auto on asianmukaisesti huollettu niin kilometrit ei ole ongelma. Tiedä sitten mikä on totuus…
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 582
Uudehko farkku corolla täyttää ison osan listan vaatimuksista, isoksi (sisätiloiltaan) sitä ei kyllä voi kehua.

E: "siisti" noin niinkuin kunnoltaan vai pitääkö olla spoikka ja suppari paksissa :D
Corolla olisi varmaan muuten OK, mutta ehkä vähän hieman pieni.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
322
Täälläkin pyöritellään auto-asioita urakalla, tarkoitus siirtyä 2 auton taloudesta -> 1 autoon. 5 henkinen talous, joten sanelee jonkin verran ehtoja. Kaikki 3 lasta istuu jo kylläkin omillaan, niin ei sentäs tarvi turvaistuimia mittailla.

Valintaa ei yhtää helpota se, että auton voisi todennäköisesti hommata vaimon firmalle ja hän ottaisi eutoedun siitä. Tällöin parhaat vaihtoehdot olisi Leaf ja Corolla, jos miettii rahallisesti, verotusarvo yms

Vähän laajalla skaalalla tulee mietittyä ja laskeskeltua, kun itse ostamalla ollaan n 20te budjetissa, ja jos liisataan firmalle, niin sillon katotaan uudempia autoja.

Nykyinen ns "ykkös-auto", eli Nissan Leaf 2015 on kyllä osoittautunu todella hyväksi kulkineeksi. Joka aamu pääsee liikenteeseen lämpimällä autolla joka ei tunnu jäiseltä millään muotoa. Vertailuna V70 D3 vm17, vaikka sen webastolla täräyttää lämpimäksi, ei se ole sama asia kuin esilämmitetyllä sähkökipolla lähtö.

Jos iltaisin pitää liikkua kaupungilla tai asioilla, niin mielummin lähtee tuolla Leafilla, on se sen verran mukava ajella. Pitkät siirtymät sitten asia erikseen, mutta niitä vähemmän nykyisellään.

Noista syistä alkaa vaakakuppi kallistumaan vm 2018-20 leafeihin (paitsi jos autoedun ottaa, niin Firmalle liisataan uusi/uudehko), mutta satunainen vetokoukun tarve mietityttää. (Sekä 200km range pieni miinus)

Plugineista löytyisi myös mielenkiintoisia vaihtoehtoja, Passat, Optima.

Missäs kaikissa plugareissa löytyy sähköllä toimiva esilämmitys? Toyotassa esim taitaa olla perus moottorinlämmitin sekä "sisähaara" jos asennettu. Optimassa sama, jos ei webastoa ole erikseen ruksattu.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Perheeseen voisi hommata lisäksi nk. kakkosauton jossain välissä.

Ajoprofiili tällä "kakkosautolla" voisi olla range 200km riittäisi ja että lapset saisi vietyä päiväkotiin, ja rattaat mahtuisi konttiin.

Onkohan joku pikku-iso-sähköauto tämmöiseen soveltuva.. Onko siitä 2gen Leaffista mihinkään? Tai golf e?
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
347
Me ostettiin samalla summalla V90 käytettynä. Ei mahdottoman iso kuitenkaan. E-Mersu on aina hyvä valinta, isokin vielä.


Corolla on minusta pieni, vaikka miten sitä yrittää isoksi puhua. Ei taitu lapsiperheeseen ainakaan ratasosavaiheessa, ja selkä menosuuntaan istuinten kanssa.
E-mersu lienee vielä soiva peli, budjettiin sopivaa C- sarjalaista välttelisin kuin spitaalista. Naapurin -17 c180 on tänävuonna viettänyt 5kk korjaamolla ja vieläkin palaa moottorin vikavalo.
Vehon ohje asian korjaamiseksi oli tulla ilmaiseksi kuittaamaan valo pois aina kun häiritsee
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
E-mersu lienee vielä soiva peli, budjettiin sopivaa C- sarjalaista välttelisin kuin spitaalista. Naapurin -17 c180 on tänävuonna viettänyt 5kk korjaamolla ja vieläkin palaa moottorin vikavalo.
Vehon ohje asian korjaamiseksi oli tulla ilmaiseksi kuittaamaan valo pois aina kun häiritsee
Aikamoisia olettamuksia yhden yksilön perusteella.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
347
Aikamoisia olettamuksia yhden yksilön perusteella.
Se nyt oli omakohtainen kokemus lähipiiristä, juttelin ongelmasta myös tuttavan kanssa joka työskenteli AVK:lla kunnes se myytiin, totesi silloin että "sen mersun hinnalla saa 3 daciaa, ja niissä on sama tekniikka"
Painotan nyt tähän loppuun että puhutaan nimenomaan nykyään n 20-30ke hintaluokassa pyörivistä c-sarjalaisista. Eikä itselläni ole merkkiä vastaan mitään kummempaa :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 362
Viestejä
4 158 459
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom