Mikä auto minulle?

Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
147
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.

Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709

Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.

Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
Noissa vastaavissa pösöissä, kuten myös 508:issa joka hieman isompi, on ainakin noissa Puretech- bensamoottoreissa paljon ongelmia. Sellaiseen en koskisi. Dieselit taas sitten ilmeisesti luotettavan auton maineessa, ainakin 2.0d 163hp pannulla.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.

Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709

Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.

Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
Jos ajat pätkäajoa, kuten kilometreistä ja Priuksesta päättelen, niin diesel on huoltokuluriski. Dieselauton pitää päästä käymään pidempiä aikoja suuremmilla kierroksilla tai muutoin DPF ym. päästöjärjestelmät voivat mennä tukkoon. Lisäksi kilometrisi ovat sen verran alhaiset, että sen mitä polttoaineessa ja auton hinnassa ehkä säästät, maksat takaisin veroissa. Eikä tuo diesel tällä hetkellä edes ole järin halpaa, vaikka parin vuoden päästä markkinatilanne voikin taas olla ihan mitä hyvänsä.

Kuten jo todettiin, ranskalaisissa voisi saada paljon autoa vähällä rahalla. Jos VAG-konsernin tekeleet kiinnostavat, niin SEAT voisi lähteä halvemmalla kuin VW tai Skoda, mutta DSG kannattaa varmaan unohtaa.

Mutta vaatimuksista olisi hyvä tietää enemmän. Minkä kokoluokan autoa haetaan, pikkuauto, pieni perheauto (Corolla, Focus, Golf) vai iso perheauto (Avensis, Mondeo, Passat)? Onko automaatti vaatimus?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Täytyy surumielin luopua Honda e:stä, kun ei takakontin tila riitä. Tilalle mietin paluuta vanhaan suunnitelmaan, eli e-208:aan. Tekis mieli saada GT-varustelulla ja siltä saralta osui tämä silmään:


Mitä mieltä hintatasosta? Reilu vuosi olisi vielä tehdastakuuta ja uudet talvirenkaat saisi kaupan päälle. Pari halvempaakin GT:tä on tarjolla, mutta niistä puuttuu adaptiivista vakkaria tai muuta vastaavaa.

ID.3:sta myös katselin, mutta niistä löytyy Travel Assist kovin harvasta autosta ja tässä on jo ehtinyt tottua vastaavien järjestelmien tuomaan ihanuuteen.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Täytyy surumielin luopua Honda e:stä, kun ei takakontin tila riitä. Tilalle mietin paluuta vanhaan suunnitelmaan, eli e-208:aan. Tekis mieli saada GT-varustelulla ja siltä saralta osui tämä silmään:


Mitä mieltä hintatasosta? Reilu vuosi olisi vielä tehdastakuuta ja uudet talvirenkaat saisi kaupan päälle. Pari halvempaakin GT:tä on tarjolla, mutta niistä puuttuu adaptiivista vakkaria tai muuta vastaavaa.

ID.3:sta myös katselin, mutta niistä löytyy Travel Assist kovin harvasta autosta ja tässä on jo ehtinyt tottua vastaavien järjestelmien tuomaan ihanuuteen.
Uskoakseni hinta on aika lailla linjassaan, toki lopullisena hintana en tyytyisi tuohon hintapyyntöön. Max 30 k€ kauppahinnaksi ja tavoitehinta alemmaksi. Talvirenkaat kannattaa tarkistaa, mitä tarjotaan. Mitään Nankangeja ei kannata ottaa parivuotiaiden Continentalien tilalle.

Vuoden kuluttua 33 000 euron auton hinnasta on jäljellä noin 86 prosenttia, kahden vuoden kuluttua noin 77 prosenttia ja kolmen vuoden kuluttua noin 68 prosenttia. Kolmivuotiaana keskimääräisen auton arvon pitäisi siis olla suuntaa-antavasti vähän yli 22 000 euroa.

Hinasto:

 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
46
Onko suositella premium oloista plugin hybridiä 35k budjetilla? Sukset pitäis mahtua sisään mutta muuten koolla ei väliä.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Pitäisi tuttavaa auttaa auton hankinnassa. Löytyisikö suosituksia näillä kriteereillä?
Pakko:
- väh. 6 paikkaa (2 aikuista ja 4 lasta)
- max 8ke
- vetokoukku (tai ainakin asennettavissa)
- matalat käyttökustannukset
Nice to have:
- Automaatti
- Lasikatto olisi plussaa.

Itse olen vain ajanut Ford C-Max Grandia ja se vaikutti kyllä ihan ok:lta. Mites siihen vertautuu esim Touran tai C4?
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
C-max grandi taitaa olla vähän pieni noihin verrattuna. Fordilta S-max on isompi ja galaxy vielä isompi. Montako turvaistuinta tarvii mahtua?
Ai C-max on pienempi kuin esim Touran?
S-max ja Galaxy toki isompia mutta harvemmin kohtuukilsoilla tuohon budjettiin mahtuu.
Ainuttakaan turvaistuinta ei tarvii, lapset 10-15 ikähaarukassa.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Niitä on dieseleinäkin, mutta esitiedot olivat rajoitetut niin otin bensan esimerkiksi.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Niitä on dieseleinäkin, mutta esitiedot olivat rajoitetut niin otin bensan esimerkiksi.
Kilometrit unohtui koska laskeskelin C-maxin kohdalla että aika yhdentekevää kustannusten osalta onko se 1.6 bensa tai 1.5/1.6 diesel kun ottaa verot sun muut huomioon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
C-Max Grand on pienempi kuin Touran, koska keskirivi on mallia 40-20-40 eli keskipaikka on reunoja huomattavasti kapeampi. Toki auton saa nätisti 2+2+2 moodiin, kun keskipenkin saa näppärästi käännettyä oikean takapenkin sisään.

Liukuoveista plussaa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
Pitäisi tuttavaa auttaa auton hankinnassa. Löytyisikö suosituksia näillä kriteereillä?
Pakko:
- väh. 6 paikkaa (2 aikuista ja 4 lasta)
- max 8ke
- vetokoukku (tai ainakin asennettavissa)
- matalat käyttökustannukset
Nice to have:
- Automaatti
- Lasikatto olisi plussaa.

Itse olen vain ajanut Ford C-Max Grandia ja se vaikutti kyllä ihan ok:lta. Mites siihen vertautuu esim Touran tai C4?
Kuten muissa postauksissa sanottu, niin aika haastava paketti vaatimuksia :hmm:. Touranin 7-paikkaiset tuntui olevan aika harvassa. Ketjullinen TSI pitäis olla korjattu, että edes voi harkita ostavansa. Erityisesti bensojen DSG myös tunnettu vikapesä.

Fordilla myös Grand Tourneo Connect, joka Berlingo/VW Caddy tyylinen tila-auto. Valitettavasti ollut kovissa hinnoissa.

Itse hylättiin C-Max Grand kun pidettiin liian ahtaana 2+3 hlö autona ja 7-paikkainen oli haussa. Kalliimpia vaihtoehtoja on myös VW Sharan/Alhambra, mutta hinnat alkaen yleensä 10ke ja kohtuullisempi km/ikä yhdistelmä vielä kalliimpi. Kulutukset S-Max-tasolla.

Citroen C4 Grand Picasso on selvästi C-Maxia tilavampi edullinen vaihtoehto, mutta hinnat tuntuu nousseen selvästi 2v takaisesta. Tuolloin löytyi 2011-2013 150tkm ajettuja 8ke hintaan. Toinen huono puoli monet ongelmalliset moottorit. Vanhoissa 16-venttiilisissä dieseleissä turbovikaa 150tkm paikkeilla ja ketjuvika yli 200tkm, eli pitäisi korjattu että voi ostaa. Uudemmat 8-venttiiliset dieselit luotettavia (kaikki ehdi-mallit, osa ~2011-jälkeisiä). Lähes kaikki BMP-robottivaihteistolla joka hidas ja kurja ajaa. 1.6l diesel on pihi ja laiska. THP bensan moottori pitäisi myös olla korjattu/vaihdettu luotettavasti että kannattaa ostaa (jakoketjuvika, öljynkulutus). VTI:ssä myös ainakin öljynkulutusvikaa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Se vielä pitää muistaa, että takakonttiahan ei missään Grand C4 Picassossa, 5008:ssa, C-Max Grandissa, Touranissa tai Zafirassa juurikaan ole, kun taaimmaiset penkitkin on nostettu ylös. Tai jos toisen vaan nostaa, niin puolikas kontti käytössä.

Itse nostaisin budjettia ja katsoisin S-Maxia, Espacea, Alhambraa tai Galaxyä, jotka ovat kertaluokkaa isompia kuin yllämainitut. Juuri tilojen vuoksi.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Galaxy mahtuu raamiin keppivaihteilla sekä b/d käyttövoimana.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Talvirenkaat kannattaa tarkistaa, mitä tarjotaan. Mitään Nankangeja ei kannata ottaa parivuotiaiden Continentalien tilalle.
Miksi näin? SW-8 (tai vastaava) on voittanut testejäkin ja varmasti paras hal… öö edullinen rengas.

Merkillä on hyvä maine myös motorsport piireissä. Made in Taiwan.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Kuten muissa postauksissa sanottu, niin aika haastava paketti vaatimuksia :hmm:. Touranin 7-paikkaiset tuntui olevan aika harvassa. Ketjullinen TSI pitäis olla korjattu, että edes voi harkita ostavansa. Erityisesti bensojen DSG myös tunnettu vikapesä.

Fordilla myös Grand Tourneo Connect, joka Berlingo/VW Caddy tyylinen tila-auto. Valitettavasti ollut kovissa hinnoissa.

Itse hylättiin C-Max Grand kun pidettiin liian ahtaana 2+3 hlö autona ja 7-paikkainen oli haussa. Kalliimpia vaihtoehtoja on myös VW Sharan/Alhambra, mutta hinnat alkaen yleensä 10ke ja kohtuullisempi km/ikä yhdistelmä vielä kalliimpi. Kulutukset S-Max-tasolla.

Citroen C4 Grand Picasso on selvästi C-Maxia tilavampi edullinen vaihtoehto, mutta hinnat tuntuu nousseen selvästi 2v takaisesta. Tuolloin löytyi 2011-2013 150tkm ajettuja 8ke hintaan. Toinen huono puoli monet ongelmalliset moottorit. Vanhoissa 16-venttiilisissä dieseleissä turbovikaa 150tkm paikkeilla ja ketjuvika yli 200tkm, eli pitäisi korjattu että voi ostaa. Uudemmat 8-venttiiliset dieselit luotettavia (kaikki ehdi-mallit, osa ~2011-jälkeisiä). Lähes kaikki BMP-robottivaihteistolla joka hidas ja kurja ajaa. 1.6l diesel on pihi ja laiska. THP bensan moottori pitäisi myös olla korjattu/vaihdettu luotettavasti että kannattaa ostaa (jakoketjuvika, öljynkulutus). VTI:ssä myös ainakin öljynkulutusvikaa.

Kiitoksia hyvästä infopaketista!

Touran: Dieseli on siis luotettavampi kone kuin bensa? Ja mieluiten manuaalina.
C-Max Grand: Valtaosa ajosta menee varmaan alle täydellä kokoonpanolla, niin onko niin että jos takarivi on kaadettuna alas niin keskiriviä ei saa siirrettyä taaemmas, tuoden lisätilaa?
Citroen: Tuota ensimmäisen linkin autoa olinkin jo ehtinyt mainostaa, mutta sieltä aika lailla tyrmättiin ranskalaiset. Mutta tuo on kuitenkin hyvä muistaa että pitää katsoa lähinnä tuoreita dieseleitä.

Grand Tourneo Connect, Sharan, Alhambra, S-Max ja Galaxy vaikuttaa kyllä päteviltä ja tilavilta mutta hinnat tosiaan vähän korkempia, ja vaikka jokunen Galaxy tuohon budjettiin mahtuisikin niin näyttää kulutus olevan aikamoinen.

Sattuuko sulla olemaan kokemuksia/tietoa esim. Zafirasta ja Mazda MPV:stä?
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Se vielä pitää muistaa, että takakonttiahan ei missään Grand C4 Picassossa, 5008:ssa, C-Max Grandissa, Touranissa tai Zafirassa juurikaan ole, kun taaimmaiset penkitkin on nostettu ylös. Tai jos toisen vaan nostaa, niin puolikas kontti käytössä.

Itse nostaisin budjettia ja katsoisin S-Maxia, Espacea, Alhambraa tai Galaxyä, jotka ovat kertaluokkaa isompia kuin yllämainitut. Juuri tilojen vuoksi.
Tämä on hyvä pointti jonka kyllä olen tiedostanut. Sanoisin että se on kuitenkin melko harvinaista että koko poppoo mahdutetaan kerralla autoon. Siksi myös sen taaimman rivin käytännöllisyys on tärkeää, ettei tarvitse esim. nostaa penkit pois koko autosta vaan menee nätisti alas.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
Touran: Dieseli on siis luotettavampi kone kuin bensa? Ja mieluiten manuaalina.
C-Max Grand: Valtaosa ajosta menee varmaan alle täydellä kokoonpanolla, niin onko niin että jos takarivi on kaadettuna alas niin keskiriviä ei saa siirrettyä taaemmas, tuoden lisätilaa?

Sattuuko sulla olemaan kokemuksia/tietoa esim. Zafirasta ja Mazda MPV:stä?
Koneremontoitu jakoketjullinen TSI Touran voi olla ok valinta, mutta ei ole näistä enempää tietoa. Ja remontin laadusta pitäisi varmistua.

Luultavasti C-Maxn keskiriviä pystyy siirtämään taaksepäin, mutten ole varma.

Muistaakseni Mazda MPVn valmistus loppunut kauan sitten ennen '10 vuotta. Mazda 5 malleja löytää kai tuoreempia, mutta tilojen puolesta ymmärtääkseni aika sama kuin C-Max. Zafirasta ei kokemusta, mutta kai samaa luokkaa C-Maxin kanssa ja voisi olla budjettivaihtoehto?! Luotettavuudesta ei mitään käryä.

10 vuodeksi auto tuossa hinta- ja ikäluokassa voi olla aika tuurikauppaa.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Eipä TDCI mitenkään erityisen ongelmallinen ole. Keppiinkin kannattaa vaihtaa öljyt, vaikka se ei niin herkkä ole kuin automaatit, mutta on sekin kuluminen ehkäisty loppuiäksi. Termari saattaa olla olla finito, mutta se ei maailmoja kaada.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
C-Max Grandin keskirivi ei liiku kuin eteenpäin taka-asennosta. Liikkuu siis ainoastaan eteenpäin, jotta myös viimeisellä penkkirivillä olisi edes jonkun verran jalkatilaa.

Aika harvassa nykyisessä tila-autossa penkit liikkuvat kiskoilla vapaasti ees-taas, mikäli takakontissa olevat lisäistuimet ovat mallia alle taittuvat.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Joku vanha taksina ollut minibussi Saadistin ”kaverille”? Sellainen mitä lesot käyttää. Ei nekään ihan ilmaisia ole saatikka halpoja käyttää mutta perusvarmoja eikä tarvi istua kuin sardiinit purkissa.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Joku vanha taksina ollut minibussi Saadistin ”kaverille”? Sellainen mitä lesot käyttää. Ei nekään ihan ilmaisia ole saatikka halpoja käyttää mutta perusvarmoja eikä tarvi istua kuin sardiinit purkissa.
"kaverille" Meinaatko etten kehtaisi myöntää jos auto tulisi itselleni?
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Olisiko kokemuksia tai suosituksia heittää hyvästä pieniruokaisesta käyttöautosta? Saisi olla kuitenkin ripaus persoonaa ja ajamisen iloa. Edes vähän.

1.0 EcoBoost Focus on alkanut vähän kalkattamaan ja pitäisi katsella nyt vaihtoehtoja korjauttaako vai ostaako tilalle jotain ja myy tämän halvemmalla pois.

Kriteerit:
- 2012 uudempi
- Ei diesel
- Hinta noin 7000€
- Pitää pärjätä moottoritielläkin

Valitettavasti omat vaihtoehdot jotka kiinnostaisi sisältää niin epäluotettavaksi kehuttua tekniikkaa että nyt tarvitsee rohkaisua tai potkua toiseen suuntaan.

Mieltä lämmittäisi esim. Citroen, Peugeot, Mini tuolla ihanalla THP-moottorilla, Alfa Giulietta tai Mito, Ehkä joku VAGgilainen TSI-herkku, Jopa Fiat 500L kun on niin sympaattisen ruma.

Onko Renault, Opel tai japanilaiset/korealaiset yhtä pas.. turvallisia valintoja?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Nonniin... Eli selvittelin nyt tuossa hiukan noita autoetujuttuja yms. Eli aiemmin oli virheellistä tietoa automyynnin puolelta ja väittivät että vapaan autoedun saisi vain uusiin autoihin.

No näin ei nyt siis olekaan ja pitäisi saada vapaan autoedun auto. Diesel, bensa tai lataushybridi jossa tarpeeksi tehoa ohituksiin muttei tarvitse olla mikään tehomalli (mukavuus tällä kertaa etusijalla), automaatti joka on semi hiljainen/soveltuu maantielle kokoluokassa Focus, Octavia (mielellään farkkuna) yms. Varusteita saisi olla vakkari (mielellään aktiivinen), mielellään ratinlämmitykset yms, Android auto, positiivista hyvät valot (pirusti maantieajoa). Jos pari vuotta vanhan löytäisi niin saisi hiukan halvemmalla (niin omat kuin firman maksut). Tällä hetkellä mieleen tulee Focus ja Octavia, mitäs muita tuohon kokoluokkaan voisi saada ilman että rikkoo pankkia. Ajattelin pitää vapaan autoedun kk maksut siinä 500e- ihan max 600e paikkeilla.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Näyttää siltä, että rupeaa työmatka-ajoa tulemaan 600km viikko.

Etsin hyväajoista matkaratsua, pääosin maantietä. Kaksi lasta on saatava satunnaisesti kyytiin.
Automaatti kait se on sama olla, kun siihen on kerennyt tottua. Mieluiten farmari tai vähintään hatcback.

Millaista autoa lähtisitte katsomaan? Kustannustehokas tietysti jollain tapaa oltava.

Joko sähköauto sopii rahoituksella kuvioon ja jos kyllä, mikä sähköauto?

Arvalla jos lähtisin heittämään, niin C-mersu? Tai Golf?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
855
Näyttää siltä, että rupeaa työmatka-ajoa tulemaan 600km viikko.

Etsin hyväajoista matkaratsua, pääosin maantietä. Kaksi lasta on saatava satunnaisesti kyytiin.
Automaatti kait se on sama olla, kun siihen on kerennyt tottua. Mieluiten farmari tai vähintään hatcback.

Millaista autoa lähtisitte katsomaan? Kustannustehokas tietysti jollain tapaa oltava.

Joko sähköauto sopii rahoituksella kuvioon ja jos kyllä, mikä sähköauto?

Arvalla jos lähtisin heittämään, niin C-mersu? Tai Golf?
Aikalailla vastaavaan tarpeeseen tullut itselle katseltua uutta ja luultavasti mielikuvituksen puutteesta johtuen katsonut 5-sarjan bemaria. Muiden merkkien vastaavien katsominen haasteellista, kun ei itse osaa suoraan katsoa miten varusteltu, huollettu yms.

Vaikka yksikseen ajelee tuntuu ettei vähän isommasta koosta matka-ajossa ainakaan haittaa ole.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
13
Sanokaas miks ei kannata ostaa ~130tkm 2019-2020 Toyota hybrid Corollaa (farkku) ?
Jos mielessä huolettomuus, taloudellisuus ja jälleenmyyntiarvon säilyminen paremmin vs ei-hybridi.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
noilla kilsoilla on voinut olla taksina, en kyllä ostaisi kun katsoo millaset ja kaverit niillä helsingissä ajelee ja millä tavalla...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
235
Sanokaas miks ei kannata ostaa ~130tkm 2019-2020 Toyota hybrid Corollaa (farkku) ?
Jos mielessä huolettomuus, taloudellisuus ja jälleenmyyntiarvon säilyminen paremmin vs ei-hybridi.
Noita tais saada uutena vuodeksi 399€/15tkm liisarina. Ei mielestäni paha.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
noilla kilsoilla on voinut olla taksina, en kyllä ostaisi kun katsoo millaset ja kaverit niillä helsingissä ajelee ja millä tavalla...
Ex-taksihan voi olla hyväkin diili. Ainakin ne on huollettu ja niistä on korjattu kaikki mikä on saattanut rikki mennä.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
Ex-taksihan voi olla hyväkin diili. Ainakin ne on huollettu ja niistä on korjattu kaikki mikä on saattanut rikki mennä.
vanhaan aikaan joo, mutta jos katsot mitä ainakin helsingissä tuo taksihomma on nykyään niin näitä kaikenlaisia yrittäjiä on joille auton käsittely, ajaminen tai mikään muukaan paitsi asiakkaan sumuttaminen ei ole omaa alaa..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
235
vanhaan aikaan joo, mutta jos katsot mitä ainakin helsingissä tuo taksihomma on nykyään niin näitä kaikenlaisia yrittäjiä on joille auton käsittely, ajaminen tai mikään muukaan paitsi asiakkaan sumuttaminen ei ole omaa alaa..
Viikonloppuna istuin suht uuden 530e bemaritaksin takapenkillä, mittarissa ei ollut paljon kilsoja, mutta varoitusvalot loistivat senkin edestä ja näytölle hyppäsi välillä ”aja huoltoon”-ilmoitus.

Onnittelut seuraavalle omistajalle.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
vanhaan aikaan joo, mutta jos katsot mitä ainakin helsingissä tuo taksihomma on nykyään niin näitä kaikenlaisia yrittäjiä on joille auton käsittely, ajaminen tai mikään muukaan paitsi asiakkaan sumuttaminen ei ole omaa alaa..
Joo pitäs todellakin tietää minkälainen nimi sen on omistanut viimeksi. Maanantaina olin Taksi-Helsingin kyydissä. Kuskina oli joku vanhahko kantasuomalainen herrasmies. Kehui että häneltä kannattaa kyllä käytettynä autot ostaa, kuulemma kunnia-asia pitää auto viimeisen päälle kunnossa.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Käyttöetuautoa 700-750e haarukassa (oltava uusi sanoo firman politiikka). Kovasti kuolasin Volvo V60:sta kunnes katsoin tuon verotusarvon alkavan 760e.... Lisäksi jos tilaa tänään niin saa vuoden -24 tammi-helmikuussa, tosin saan ottaa jonkun tilalle tuota odotellessa.
Työajoja n 25tkm vuoteen eli ajomukavuus on oltava hyvä. Ominaisuuksista ainakin adaptiivinen vakkari, tuulilasin lämmitys, webasto, lämmitettävä ratti ja sähköpenkki muistilla (kuskin). Perheessä myös pieni lapsi joten etsiskelen jotain medium-size kokoluokan autoa.

Tällä hetkellä itsellä skoda octavia 16 malli, johon olen oikeen tyytyväinen kyllä. Ehkä vähän kyllästynyt jonka takia tuota volvoa katselinkin. Olisiko heittää jotain suosituksia hyviksi todetuista malleista? Rivarissa asun niin sähkön lataamisominaisuudet rajalliset, toki saahan se olla hybridi tulevaisuutta ajatellen jos/kun tästä omakotitaloon lähdetään.
 
Liittynyt
19.11.2020
Viestejä
26
Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km. Lisätään vielä sen verran, että webastosta iso +.

Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.

Auttakee!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km. Lisätään vielä sen verran, että webastosta iso +.

Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.

Auttakee!
Vähän päälle pari vuotta on nyt ollut tuollainen 2015 vuoden GTE Golffi, kilometrejä sen ~172k ja eipä tämän jälkeen oikein enää halua siirtyä kuin täys-sähköön.
Työ- ja kauppareissut menee menee mukavasti pelkällä sähköllä ja hybrid auto -tilassa pidempää matkaa ajaa n. 5,7-6,3l/100km, josta esimerkki vajaan parin vuoden takaa talvelta (890km reissu 5,7 keskikulutuksella matkalaiset kyydissä):
Screenshot 2022-12-11 020918.png

Näillä alkupään yksilöillä oli tosiaan jotain ongelmia akkujen kanssa (kosteutta pääsi koteloinnin sisään tms.), jonka vuoksi osassa on VW:n toimesta tuo ajoakku vaihdettu. Omani kävi tarkastuksessa myös, muttei tarvinnut vaihtoa.
Jos katsomasi yksilö on valmistettu noin kesäkuun 2015 jälkeen, niin mahdollisesti on jo päivitetyllä mediayksiköllä (MIB2), joka ei webastoa erikseen todennäköisesti kaipaa, sillä pitäisi olla etäohjattavissa esilämmityksen käynnistys (näissähän käsittäkseni on ILP joka tuota hoitaa).
Alkupään yksilöissä kuten omani (MIB1) saa kyllä ohjelmoitua ruudun kautta näitä lämmitysaikatauluja, mutta toimii kunnolla vain jos menot on säännölisiin aikoihin.
Citymarkettien, Prismojen, Lidlien sun muiden lataus on nykyisillä sähkön hinnoilla ihan kohtullista (n. 20-25snt/kWh, akun koko on 7,4kWh tjn. Minuuttiperusteisia en suosittele, sillä lataus on melko hidas 3,6kW), jos kotipihassa lataaminen on kallista tai jopa mahdotonta.

Muutamia huomioita, jotka kannattanee ottaa huomioon jos käy renkaita potkimassa:
- öljynvaihtoväli 1v / 15 000km, eli jonkin verran lisäkulua jos tottunut 2v / 30 000km long life vaihtoväliin
- DSG öljynvaihtoväli 5v / 180 000km, hinta pyörii jossain siellä 350-450€, suodatinta ei vaihdeta, koska VW insinööri fiksuudessaan laittanut sen niin v-mäiseen paikkaan että koko vaihteisto pitäisi tiputtaa
- hihnanvaihtoväliä en nyt tarkalleen muista, olisikohan ollut 4v / 120 000km, mutta plussana että vesipumppua ei tarvitse vaihtaa, koska sähköisesti ohjattu
- jarrutusenergian talteenoton ja sitä myötä vähäisen käytön vuoksi jarrut pääsevät ruostumaan melko herkästi, pääasiassa kosmeettinen haitta, mutta katsastus- ja huoltomies tykkää aina niistä mainita
- kannattaa varmistaa että molemmat latauskaapelit (schuko + type2) on mukana tai huomioitu hinnassa, nykyään jo löytyy toki tarvikekaapeleita ~150€ luokassa, mutta turha lisäkulu kuitenkin jos edellinen omistaja hukannut
- DSG on luotettavan maineen omaavan DQ250 sukulainen DQ400e, eli 6-lovinen märkäkytkinaski, mutta koeajolla kannattaa kiinnittää huomiota sen toimintaan ja ääniin (hieman se toki erityisesti kylmänä tekee melko "kulmikkaita" vaihtoja yms.), sillä sen porsiessa menee ainakin marmorilta tilattuna koko vaihteisto + sähkömoottori, kun ovat samaa pakettia ja tornihuhut kertovat kustannusten olevan 15 kiloeuron luokassa.
- ajoneuvovero on vuositasolla pari euroa päälle 100€ (tarkistin ihan tuoreimman, niin 109,13€)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Laskeskelin päässäni, että noilla kilsoilla tulee vuodessa jotain 10 tkm luokkaa. Menovettä menee about 900 l, jos oikein laskin. Vuosikustannus siis sellaiset 1800 € pelkälle kulutukselle. Mitäs toi pelkällä sähköllä ajaminen nykyään kustantaa? Vitosen luokkaa satasella? Oisko se maksimisäästö sitten hiukan toista tonnia vuodessa. Saahan siinä kohtuullisen pitkään paahtaa, että 15 k€ vaihtobudjetti kuolettuu. Tosin aiheesta tehdyt tutkimukset ovat sitä mieltä, että alle 15 tkm/v ladattava hybridi on kaikkein kallein ajettava. En lähtisi siis sillä metodilla säästämään. Mutta autokuumeeseen on tunnetusti vain yksi lääke.
 
Liittynyt
19.11.2020
Viestejä
26
Vähän päälle pari vuotta on nyt ollut tuollainen 2015 vuoden GTE Golffi, kilometrejä sen ~172k ja eipä tämän jälkeen oikein enää halua siirtyä kuin täys-sähköön.
Työ- ja kauppareissut menee menee mukavasti pelkällä sähköllä ja hybrid auto -tilassa pidempää matkaa ajaa n. 5,7-6,3l/100km, josta esimerkki vajaan parin vuoden takaa talvelta (890km reissu 5,7 keskikulutuksella matkalaiset kyydissä):
Joo, tiedossa on Öljynvaihtoväli 15tkm/1v. Ja monesti oon kyllä lukenu että DSG:n öljynvaihtoväli ois 60tkm? Tiedä häntä sitten. Kyseisessä autossa on webasto siis joka on kiikarissa!

Laskeskelin päässäni, että noilla kilsoilla tulee vuodessa jotain 10 tkm luokkaa. Menovettä menee about 900 l, jos oikein laskin. Vuosikustannus siis sellaiset 1800 € pelkälle kulutukselle. Mitäs toi pelkällä sähköllä ajaminen nykyään kustantaa? Vitosen luokkaa satasella? Oisko se maksimisäästö sitten hiukan toista tonnia vuodessa. Saahan siinä kohtuullisen pitkään paahtaa, että 15 k€ vaihtobudjetti kuolettuu. Tosin aiheesta tehdyt tutkimukset ovat sitä mieltä, että alle 15 tkm/v ladattava hybridi on kaikkein kallein ajettava. En lähtisi siis sillä metodilla säästämään. Mutta autokuumeeseen on tunnetusti vain yksi lääke.
Siis joo tottakai eihän siinä säästöä tuu vaihtaa ~5-7k€ autoa 15k€ autoon. Mutta "samalla rahalla" saisi uudemman, jolla pystyis tosiaan pääsääntösesti ajamaan sähköllä päivittäiset ajot. Verot+vakuutukset pysyis noin about samana vuositasolla.

Ja valitettavasti autokuumeeseen on vain yksi lääke, se huonoin mahdollinen :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km. Lisätään vielä sen verran, että webastosta iso +.

Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.

Auttakee!
Suunnilleen tuolla budjetilla saat lämpöpumpulla ja isommalla akulla varustetun Renault Zoen, joka on ihan ok valinta, jos lataus onnistuu järkevästi kotona/töissä, tosin tuon akun täyttäminen ei pikalaturillakaan maksa mahdottomia.

Tosin tuolla max. 15 000 km vuosiajoilla polttoainekulu ei ole niin mahdoton, että voisit ajaa vaikka tuollaisella GTi Golfilla.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Jos katsomasi yksilö on valmistettu noin kesäkuun 2015 jälkeen, niin mahdollisesti on jo päivitetyllä mediayksiköllä (MIB2), joka ei webastoa erikseen todennäköisesti kaipaa, sillä pitäisi olla etäohjattavissa esilämmityksen käynnistys (näissähän käsittäkseni on ILP joka tuota hoitaa).
Mulla oli 2018 malli, ja webasto oli kyllä tarpeen. Jos akku on tyhjä, niin ei sähköistä esilämmitystä ole käytössä. ILP:stä en tiedä, mutta etäohjausta ei ainakaan ollut tarjolla ilman erikseen ostettavaa ohjausmodulia.

Alkupään yksilöissä kuten omani (MIB1) saa kyllä ohjelmoitua ruudun kautta näitä lämmitysaikatauluja, mutta toimii kunnolla vain jos menot on säännölisiin aikoihin.
Samalla tavalla ohjelmoin lämmityksen 2018 mallissa kun tiesin lähtöajan. Muuten lämmitin webastolla.

Muutamia huomioita, jotka kannattanee ottaa huomioon jos käy renkaita potkimassa:
- öljynvaihtoväli 1v / 15 000km, eli jonkin verran lisäkulua jos tottunut 2v / 30 000km long life vaihtoväliin.
Öljynvaihtohuollon lisäksi tarkastushuolto 1v välein, hinta noin 200e. Painelevat tööttiä ja tarkastavat tuulilasinpesunesteen määrän, silkkaa rahastusta.

- DSG öljynvaihtoväli 5v / 180 000km, hinta pyörii jossain siellä 350-450€, suodatinta ei vaihdeta, koska VW insinööri fiksuudessaan laittanut sen niin v-mäiseen paikkaan että koko vaihteisto pitäisi tiputtaa
Kyllä mulla ainakin oli huolto-ohjelman mukaisesti 60tkm kohdalla eka DSG-öljynvaihto, ja tämä käsittääkseni on se vaihtoväli.

- hihnanvaihtoväliä en nyt tarkalleen muista, olisikohan ollut 4v / 120 000km, mutta plussana että vesipumppua ei tarvitse vaihtaa, koska sähköisesti ohjattu
6v / 120 000km. Volkkarilla olisivat tästä vaihdosta laskuttaneen 1350e.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 470
Viestejä
4 163 201
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom