Noissa vastaavissa pösöissä, kuten myös 508:issa joka hieman isompi, on ainakin noissa Puretech- bensamoottoreissa paljon ongelmia. Sellaiseen en koskisi. Dieselit taas sitten ilmeisesti luotettavan auton maineessa, ainakin 2.0d 163hp pannulla.Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.
Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709
Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.
Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
Jos ajat pätkäajoa, kuten kilometreistä ja Priuksesta päättelen, niin diesel on huoltokuluriski. Dieselauton pitää päästä käymään pidempiä aikoja suuremmilla kierroksilla tai muutoin DPF ym. päästöjärjestelmät voivat mennä tukkoon. Lisäksi kilometrisi ovat sen verran alhaiset, että sen mitä polttoaineessa ja auton hinnassa ehkä säästät, maksat takaisin veroissa. Eikä tuo diesel tällä hetkellä edes ole järin halpaa, vaikka parin vuoden päästä markkinatilanne voikin taas olla ihan mitä hyvänsä.Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.
Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709
Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.
Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
Uskoakseni hinta on aika lailla linjassaan, toki lopullisena hintana en tyytyisi tuohon hintapyyntöön. Max 30 k€ kauppahinnaksi ja tavoitehinta alemmaksi. Talvirenkaat kannattaa tarkistaa, mitä tarjotaan. Mitään Nankangeja ei kannata ottaa parivuotiaiden Continentalien tilalle.Täytyy surumielin luopua Honda e:stä, kun ei takakontin tila riitä. Tilalle mietin paluuta vanhaan suunnitelmaan, eli e-208:aan. Tekis mieli saada GT-varustelulla ja siltä saralta osui tämä silmään:
Mitä mieltä hintatasosta? Reilu vuosi olisi vielä tehdastakuuta ja uudet talvirenkaat saisi kaupan päälle. Pari halvempaakin GT:tä on tarjolla, mutta niistä puuttuu adaptiivista vakkaria tai muuta vastaavaa.
ID.3:sta myös katselin, mutta niistä löytyy Travel Assist kovin harvasta autosta ja tässä on jo ehtinyt tottua vastaavien järjestelmien tuomaan ihanuuteen.
Vuoden kuluttua 33 000 euron auton hinnasta on jäljellä noin 86 prosenttia, kahden vuoden kuluttua noin 77 prosenttia ja kolmen vuoden kuluttua noin 68 prosenttia. Kolmivuotiaana keskimääräisen auton arvon pitäisi siis olla suuntaa-antavasti vähän yli 22 000 euroa.
Esim tuosta.Onko suositella premium oloista plugin hybridiä 35k budjetilla? Sukset pitäis mahtua sisään mutta muuten koolla ei väliä.
Ai C-max on pienempi kuin esim Touran?C-max grandi taitaa olla vähän pieni noihin verrattuna. Fordilta S-max on isompi ja galaxy vielä isompi. Montako turvaistuinta tarvii mahtua?
Automaatti ei tosiaan ole ihan mikään pakko, mutta tuo kulutus on aikamoinen, kilsoja heillä tulee tällä hetkellä n. 25000km/v, tosin se on luultavasti pienempi tulevaisuudessa.Galaxy. https://m.nettiauto.com/ford/galaxy/13210805?vifAdCount=12&vifNav=Y
Ei sit automaattia noilla budjeteilla ettei tuu kyyneleet.(Powershift)
Kilometrit unohtui koska laskeskelin C-maxin kohdalla että aika yhdentekevää kustannusten osalta onko se 1.6 bensa tai 1.5/1.6 diesel kun ottaa verot sun muut huomioon.Niitä on dieseleinäkin, mutta esitiedot olivat rajoitetut niin otin bensan esimerkiksi.
Kuten muissa postauksissa sanottu, niin aika haastava paketti vaatimuksia . Touranin 7-paikkaiset tuntui olevan aika harvassa. Ketjullinen TSI pitäis olla korjattu, että edes voi harkita ostavansa. Erityisesti bensojen DSG myös tunnettu vikapesä.Pitäisi tuttavaa auttaa auton hankinnassa. Löytyisikö suosituksia näillä kriteereillä?
Pakko:
- väh. 6 paikkaa (2 aikuista ja 4 lasta)
- max 8ke
- vetokoukku (tai ainakin asennettavissa)
- matalat käyttökustannukset
Nice to have:
- Automaatti
- Lasikatto olisi plussaa.
Itse olen vain ajanut Ford C-Max Grandia ja se vaikutti kyllä ihan ok:lta. Mites siihen vertautuu esim Touran tai C4?
Miksi näin? SW-8 (tai vastaava) on voittanut testejäkin ja varmasti paras hal… öö edullinen rengas.Talvirenkaat kannattaa tarkistaa, mitä tarjotaan. Mitään Nankangeja ei kannata ottaa parivuotiaiden Continentalien tilalle.
Kiitoksia hyvästä infopaketista!Kuten muissa postauksissa sanottu, niin aika haastava paketti vaatimuksia . Touranin 7-paikkaiset tuntui olevan aika harvassa. Ketjullinen TSI pitäis olla korjattu, että edes voi harkita ostavansa. Erityisesti bensojen DSG myös tunnettu vikapesä.
Fordilla myös Grand Tourneo Connect, joka Berlingo/VW Caddy tyylinen tila-auto. Valitettavasti ollut kovissa hinnoissa.
Itse hylättiin C-Max Grand kun pidettiin liian ahtaana 2+3 hlö autona ja 7-paikkainen oli haussa. Kalliimpia vaihtoehtoja on myös VW Sharan/Alhambra, mutta hinnat alkaen yleensä 10ke ja kohtuullisempi km/ikä yhdistelmä vielä kalliimpi. Kulutukset S-Max-tasolla.
Citroen C4 Grand Picasso on selvästi C-Maxia tilavampi edullinen vaihtoehto, mutta hinnat tuntuu nousseen selvästi 2v takaisesta. Tuolloin löytyi 2011-2013 150tkm ajettuja 8ke hintaan. Toinen huono puoli monet ongelmalliset moottorit. Vanhoissa 16-venttiilisissä dieseleissä turbovikaa 150tkm paikkeilla ja ketjuvika yli 200tkm, eli pitäisi korjattu että voi ostaa. Uudemmat 8-venttiiliset dieselit luotettavia (kaikki ehdi-mallit, osa ~2011-jälkeisiä). Lähes kaikki BMP-robottivaihteistolla joka hidas ja kurja ajaa. 1.6l diesel on pihi ja laiska. THP bensan moottori pitäisi myös olla korjattu/vaihdettu luotettavasti että kannattaa ostaa (jakoketjuvika, öljynkulutus). VTI:ssä myös ainakin öljynkulutusvikaa.
Näissä pitäisi olla uudempi parempi moottori.
Tämä on hyvä pointti jonka kyllä olen tiedostanut. Sanoisin että se on kuitenkin melko harvinaista että koko poppoo mahdutetaan kerralla autoon. Siksi myös sen taaimman rivin käytännöllisyys on tärkeää, ettei tarvitse esim. nostaa penkit pois koko autosta vaan menee nätisti alas.Se vielä pitää muistaa, että takakonttiahan ei missään Grand C4 Picassossa, 5008:ssa, C-Max Grandissa, Touranissa tai Zafirassa juurikaan ole, kun taaimmaiset penkitkin on nostettu ylös. Tai jos toisen vaan nostaa, niin puolikas kontti käytössä.
Itse nostaisin budjettia ja katsoisin S-Maxia, Espacea, Alhambraa tai Galaxyä, jotka ovat kertaluokkaa isompia kuin yllämainitut. Juuri tilojen vuoksi.
Tuo olisi kyllä halpa. Valtaosa menee yli budjetin jollei lasketa niitä yli 300tkm ajettuja. Toiveena kuitenkin olisi että siitä olisi auto 10 vuodeksi niin.Galaxy mahtuu raamiin keppivaihteilla sekä b/d käyttövoimana.
Koneremontoitu jakoketjullinen TSI Touran voi olla ok valinta, mutta ei ole näistä enempää tietoa. Ja remontin laadusta pitäisi varmistua.Touran: Dieseli on siis luotettavampi kone kuin bensa? Ja mieluiten manuaalina.
C-Max Grand: Valtaosa ajosta menee varmaan alle täydellä kokoonpanolla, niin onko niin että jos takarivi on kaadettuna alas niin keskiriviä ei saa siirrettyä taaemmas, tuoden lisätilaa?
Sattuuko sulla olemaan kokemuksia/tietoa esim. Zafirasta ja Mazda MPV:stä?
"kaverille" Meinaatko etten kehtaisi myöntää jos auto tulisi itselleni?Joku vanha taksina ollut minibussi Saadistin ”kaverille”? Sellainen mitä lesot käyttää. Ei nekään ihan ilmaisia ole saatikka halpoja käyttää mutta perusvarmoja eikä tarvi istua kuin sardiinit purkissa.
Normaalia kaverin puolesta kyselen huumoria"kaverille" Meinaatko etten kehtaisi myöntää jos auto tulisi itselleni?
Ok, selvästi meni inside läppä ohi niin että viuhahti.Normaalia kaverin puolesta kyselen huumoria
Mites KIA?Pitäisi tuttavaa auttaa auton hankinnassa. Löytyisikö suosituksia näillä kriteereillä?
Aikalailla vastaavaan tarpeeseen tullut itselle katseltua uutta ja luultavasti mielikuvituksen puutteesta johtuen katsonut 5-sarjan bemaria. Muiden merkkien vastaavien katsominen haasteellista, kun ei itse osaa suoraan katsoa miten varusteltu, huollettu yms.Näyttää siltä, että rupeaa työmatka-ajoa tulemaan 600km viikko.
Etsin hyväajoista matkaratsua, pääosin maantietä. Kaksi lasta on saatava satunnaisesti kyytiin.
Automaatti kait se on sama olla, kun siihen on kerennyt tottua. Mieluiten farmari tai vähintään hatcback.
Millaista autoa lähtisitte katsomaan? Kustannustehokas tietysti jollain tapaa oltava.
Joko sähköauto sopii rahoituksella kuvioon ja jos kyllä, mikä sähköauto?
Arvalla jos lähtisin heittämään, niin C-mersu? Tai Golf?
Ei kyllä Kia tullut mieleenkään mutta toinen ajettu yli 400tkm ja toisen yhd. kulutus yli kympin, niin eivät oikein kriteereihin sovi.Mites KIA?
Iso tila-auto automaattivaihteisena ei tule koskaan olemaan mikään säästöpossu.
Noita tais saada uutena vuodeksi 399€/15tkm liisarina. Ei mielestäni paha.Sanokaas miks ei kannata ostaa ~130tkm 2019-2020 Toyota hybrid Corollaa (farkku) ?
Jos mielessä huolettomuus, taloudellisuus ja jälleenmyyntiarvon säilyminen paremmin vs ei-hybridi.
Ex-taksihan voi olla hyväkin diili. Ainakin ne on huollettu ja niistä on korjattu kaikki mikä on saattanut rikki mennä.noilla kilsoilla on voinut olla taksina, en kyllä ostaisi kun katsoo millaset ja kaverit niillä helsingissä ajelee ja millä tavalla...
vanhaan aikaan joo, mutta jos katsot mitä ainakin helsingissä tuo taksihomma on nykyään niin näitä kaikenlaisia yrittäjiä on joille auton käsittely, ajaminen tai mikään muukaan paitsi asiakkaan sumuttaminen ei ole omaa alaa..Ex-taksihan voi olla hyväkin diili. Ainakin ne on huollettu ja niistä on korjattu kaikki mikä on saattanut rikki mennä.
Viikonloppuna istuin suht uuden 530e bemaritaksin takapenkillä, mittarissa ei ollut paljon kilsoja, mutta varoitusvalot loistivat senkin edestä ja näytölle hyppäsi välillä ”aja huoltoon”-ilmoitus.vanhaan aikaan joo, mutta jos katsot mitä ainakin helsingissä tuo taksihomma on nykyään niin näitä kaikenlaisia yrittäjiä on joille auton käsittely, ajaminen tai mikään muukaan paitsi asiakkaan sumuttaminen ei ole omaa alaa..
Joo pitäs todellakin tietää minkälainen nimi sen on omistanut viimeksi. Maanantaina olin Taksi-Helsingin kyydissä. Kuskina oli joku vanhahko kantasuomalainen herrasmies. Kehui että häneltä kannattaa kyllä käytettynä autot ostaa, kuulemma kunnia-asia pitää auto viimeisen päälle kunnossa.vanhaan aikaan joo, mutta jos katsot mitä ainakin helsingissä tuo taksihomma on nykyään niin näitä kaikenlaisia yrittäjiä on joille auton käsittely, ajaminen tai mikään muukaan paitsi asiakkaan sumuttaminen ei ole omaa alaa..
Taksi tai myyntimiehen auto...noilla kilsoilla on voinut olla taksina, en kyllä ostaisi kun katsoo millaset ja kaverit niillä helsingissä ajelee ja millä tavalla...
Vähän päälle pari vuotta on nyt ollut tuollainen 2015 vuoden GTE Golffi, kilometrejä sen ~172k ja eipä tämän jälkeen oikein enää halua siirtyä kuin täys-sähköön.Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km. Lisätään vielä sen verran, että webastosta iso +.
Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.
Auttakee!
Joo, tiedossa on Öljynvaihtoväli 15tkm/1v. Ja monesti oon kyllä lukenu että DSG:n öljynvaihtoväli ois 60tkm? Tiedä häntä sitten. Kyseisessä autossa on webasto siis joka on kiikarissa!Vähän päälle pari vuotta on nyt ollut tuollainen 2015 vuoden GTE Golffi, kilometrejä sen ~172k ja eipä tämän jälkeen oikein enää halua siirtyä kuin täys-sähköön.
Työ- ja kauppareissut menee menee mukavasti pelkällä sähköllä ja hybrid auto -tilassa pidempää matkaa ajaa n. 5,7-6,3l/100km, josta esimerkki vajaan parin vuoden takaa talvelta (890km reissu 5,7 keskikulutuksella matkalaiset kyydissä):
Siis joo tottakai eihän siinä säästöä tuu vaihtaa ~5-7k€ autoa 15k€ autoon. Mutta "samalla rahalla" saisi uudemman, jolla pystyis tosiaan pääsääntösesti ajamaan sähköllä päivittäiset ajot. Verot+vakuutukset pysyis noin about samana vuositasolla.Laskeskelin päässäni, että noilla kilsoilla tulee vuodessa jotain 10 tkm luokkaa. Menovettä menee about 900 l, jos oikein laskin. Vuosikustannus siis sellaiset 1800 € pelkälle kulutukselle. Mitäs toi pelkällä sähköllä ajaminen nykyään kustantaa? Vitosen luokkaa satasella? Oisko se maksimisäästö sitten hiukan toista tonnia vuodessa. Saahan siinä kohtuullisen pitkään paahtaa, että 15 k€ vaihtobudjetti kuolettuu. Tosin aiheesta tehdyt tutkimukset ovat sitä mieltä, että alle 15 tkm/v ladattava hybridi on kaikkein kallein ajettava. En lähtisi siis sillä metodilla säästämään. Mutta autokuumeeseen on tunnetusti vain yksi lääke.
Suunnilleen tuolla budjetilla saat lämpöpumpulla ja isommalla akulla varustetun Renault Zoen, joka on ihan ok valinta, jos lataus onnistuu järkevästi kotona/töissä, tosin tuon akun täyttäminen ei pikalaturillakaan maksa mahdottomia.Morjesta! Nyt olis auton vaihto itsellä edessä. Nykyisenä kulkuneuvona on Audi a4 B8 1.8tsfi:llä ja kulutus on vähän turhan kovaa itselle, n. 8.9l/100km. Oon miettinyt vähän hybridejä, mutta budjettina on n. 15k €. Tohon hintaan saisin yhden ihan kivan GTE Golffin millä on tosin ajettu jo +200tkm. Mutta ajoakut on kertaalleen vaihdettu. Onko tuommonen vielä järkevä? Kilsoja tulee päivittäin 15-40km. Lisätään vielä sen verran, että webastosta iso +.
Kuukausikulut tommosen Golffin ja oman Audin pitämisessä olis siis about samat, nopeella matikalla.
Auttakee!
Mulla oli 2018 malli, ja webasto oli kyllä tarpeen. Jos akku on tyhjä, niin ei sähköistä esilämmitystä ole käytössä. ILP:stä en tiedä, mutta etäohjausta ei ainakaan ollut tarjolla ilman erikseen ostettavaa ohjausmodulia.Jos katsomasi yksilö on valmistettu noin kesäkuun 2015 jälkeen, niin mahdollisesti on jo päivitetyllä mediayksiköllä (MIB2), joka ei webastoa erikseen todennäköisesti kaipaa, sillä pitäisi olla etäohjattavissa esilämmityksen käynnistys (näissähän käsittäkseni on ILP joka tuota hoitaa).
Samalla tavalla ohjelmoin lämmityksen 2018 mallissa kun tiesin lähtöajan. Muuten lämmitin webastolla.Alkupään yksilöissä kuten omani (MIB1) saa kyllä ohjelmoitua ruudun kautta näitä lämmitysaikatauluja, mutta toimii kunnolla vain jos menot on säännölisiin aikoihin.
Öljynvaihtohuollon lisäksi tarkastushuolto 1v välein, hinta noin 200e. Painelevat tööttiä ja tarkastavat tuulilasinpesunesteen määrän, silkkaa rahastusta.Muutamia huomioita, jotka kannattanee ottaa huomioon jos käy renkaita potkimassa:
- öljynvaihtoväli 1v / 15 000km, eli jonkin verran lisäkulua jos tottunut 2v / 30 000km long life vaihtoväliin.
Kyllä mulla ainakin oli huolto-ohjelman mukaisesti 60tkm kohdalla eka DSG-öljynvaihto, ja tämä käsittääkseni on se vaihtoväli.- DSG öljynvaihtoväli 5v / 180 000km, hinta pyörii jossain siellä 350-450€, suodatinta ei vaihdeta, koska VW insinööri fiksuudessaan laittanut sen niin v-mäiseen paikkaan että koko vaihteisto pitäisi tiputtaa
6v / 120 000km. Volkkarilla olisivat tästä vaihdosta laskuttaneen 1350e.- hihnanvaihtoväliä en nyt tarkalleen muista, olisikohan ollut 4v / 120 000km, mutta plussana että vesipumppua ei tarvitse vaihtaa, koska sähköisesti ohjattu