Mikä auto minulle?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Ehdottomasti Clio. Erittäin pitkän linjan harrastajana ja ammattilaisena on tullut opittua kaikenlaista mm. autojen kestävyydestä ja luotettavuudesta.

Se on totta, että Fiesta on hivenen parempi ajaa, mutta Clio4 on kyllä todella hieno ajaa sekin, selkeästi luokkansa kakkonen Fiestan jälkeen.

Mulla on myös harrasteautona ollut niin Fordeja kuin Rellujakin, joten mielelläni annan rehellisen mielipiteen.

2010 jälkeen melkein jokaisessa autossa on moottoripuolen tyyppivikoja. Ja useimmissa pahoja sellaisia. Valitettavasti Fordin Ecoboostit ovat surullisen kuuluisia vakavista ongelmistaan. Tuttavapiirissä yksikään Ecoboost ei ole kestänyt. Kivoja ajaa, pahuksen kalliita pitää. Tuo 1.6 vapari on selvästi parempi, muttei mikään ikiliikkuja sekään.

Myös Clion moottori- ja voimansiirtopuoli heikkeni kunnolla kun siirryttiin Clio3:sta Clio4:ään. 1.2 vapari on onnettoman laiska, ja kaikki muut moottorit kärsivät moninaisista tyyppivioista. Paitsi TCe 90 ;) Nimittäin siinä on normaaliin liikennöintiin tarpeeksi voimaa ja moottorissa ei ole mitään tyyppivikoja. TCe 120:ssä on pahojakin puolestaan. Ne ongelmat mitkä taas tuosta TCe 90:stä puuttuvat ovat jakoketjun venymiset ja imukanavien karstoittumiset. Nääs jakopää tulee eri tuotantolinjalta ja karstaa ei tule koska tässä kolmepyttyisessä ei ole suoraruiskua kuten isommassa. Eikä onneksi automaattioptiota (Renaultin automaatti omaksui tuolloin kaksoskytkinrakenteen ja luotettavuus romahti kuten kaikilla muillakin DCT-autoilla on ongelmana).

Tuossa hintaluokassa Clio on aivan lyömätön kunhan se on TCe90. Peugeot 208 PureTech olisi toinen ehdokas, muttei lähimainkaan yhtä hyvä ajaa. Renault- ja Peugeot -konserneilla on myös luokkansa selkeästi paras korroosiokestävyys. Ja mikä parasta autot saa halvalla koska suomalaiset eivät tiedä miten hyvistä peleistä kyse. Cliokin silti Euroopan eniten myyty auto ja luokkansa turvallisin kaupan päälle... Joitain pikkuvikoja joskus on, mutta kaikki halpoja hoitaa.

Jos taas äärimmäistä huolettomuutta kaipaa, niin sitten saa maksaa ekstraa jonkin verran ja ostaa Yariksen. Suorituskyky jää heikoksi mutta käyttökulut ja jälleenmyyntiarvo huippuhyvät. Eikä uusimman 2010-> valmistetun Yaris-sukupolven ajo-ominaisuuksissakaan ole enää vikaa toisin kuin vanhemmissa.

Vanhana VW-harrastajana sanon vielä senkin että tuossa ikä- ja kokoluokassa on viisainta kiertää kaukaa ko. yhtymän tuotteet. Uutena voi niitä ostaa kyllä kunhan myy 3 vuoden sisällä pois. Surulliselle tasolle mennyt laadunvalvonta :/

Kunnolla hyviä autoja ei tällä hetkellä valmistetakaan. Mutta tuossa nyt muutamia tiedonjyviä 25 vuoden kokemuksella. Eikä tarvi kenenkään vetää näistä herneitä nenään; ihan jokaisessa autossa on omat ongelmansa. Toisissa hankalammat kuin toisissa.
Vastaan vanhaan viestiin. Mietinnässä Renault Clio 900cc turbo moottorilla ja tuossa viestissä olikin ihan hyvää tietoa autosta ja moottorista.

Tuli myös mieleen ohjelmoida tuo moottori, eli saisi vähän lisää tehoa ja vääntöä. Ilmeisesti alakierrosten vääntö olisi parempi.

Selviää tässä viikon aikana, että tulisiko Rellu ostettua. Liikkeessä olen tuollaisen Rellun joskus koeajanut, mutta tuota ostettavaa autoa en ole vielä paikanpäällä nähnyt.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
432
Vastaan vanhaan viestiin. Mietinnässä Renault Clio 900cc turbo moottorilla ja tuossa viestissä olikin ihan hyvää tietoa autosta ja moottorista.

Tuli myös mieleen ohjelmoida tuo moottori, eli saisi vähän lisää tehoa ja vääntöä. Ilmeisesti alakierrosten vääntö olisi parempi.

Selviää tässä viikon aikana, että tulisiko Rellu ostettua. Liikkeessä olen tuollaisen Rellun joskus koeajanut, mutta tuota ostettavaa autoa en ole vielä paikanpäällä nähnyt.
Tuo on sukupolvensa luotettavin moottoriversio Cliossa, huomioiden että vapaasti hengittävänä sitä ei oikein voi ostaa jos aikoo joskus kaupungin ulkopuolelle.

Vielä viime vuosien lisätiedon valossa joudun toteamaan, että Peugeot/Citroen -merkkien 1.2 PureTech ei ollut pitemmän päälle ihan niin huoleton peli kuin alkuun vaikutti. Näissä on märkä jakohihna ja sen yhteydessä on ilmennyt turhan paljon öljyn imusihdin tukkeutumisia, joista seuraa helposti moottorivaurio - täsmälleen sama vika, joka on vaivannut myös samanlaisella hihnalla varustettuja Fordeja. Siten Clio näyttäytyy nyt entistäkin paremmassa valossa.

Tuolla tiedolla en enää oikein muuta uskalla suositella kuin mainitsemaasi Clio 4:ää 0.9 -moottorilla tai Toyota Yarista. Näistä Clio on parempi ajettava, Toyota sittenkin huolettomampi. Toyotassa jälleenmyyntiarvo kovinta luokkaa Suomen automerkeistä, mutta käytetyissä sen lisähinnan joutuu toki maksamaan myöskin jo autoa ostaessa. Itse ottaisin Clion; tuon sukupolven Renaultit ovat olleet oman pitkän harrastajahistorian parhaat autot kun lasketaan ominaisuuksien, hinnan ja käyttökulujen suhde.

Cliossa kuten kaikissa autoissa nykyään (mutta ihan erityisesti turboahdetuissa) kannattaa olla öljynvaihtojen suhteen todella tarkkana. Itse kannattaa ilman muuta vaihtaa öljyt 10 tkm välein - siinä välttyy monelta ongelmalta. Huoltohistorian kannalta ostettavassa autossa kannattaa katsoa, että vähintään huolto-ohjelman mukaan vaihdettu ja oikeilla öljyillä. Se ei ole samantekevää mitä litkua koneeseen kaataa, vaikka korjaamot usein kaatavatkin tukkutynnyristään mitä sattuu talossa olla.

Turbo kestää todella paljon pitempään tuoreilla ja hyvillä öljyillä, ja sama auttaa myös jakopään kestoon. Clion 0.9 kone on ketjujakopäällä, mutta se ei ole järeä kuten vanhoissa Mersuissa, vaan ohut ja herkkä kapistus. Ketju kestää kyllä hyvin jos käyttää tuoreita ja oikeita öljyjä. Ja jostain syystä tosiaan 0.9:ssä ketjut kestävät paremmin kuin 1.2:ssa vaikka nimellisesti käytetään samoja osia. Silti ketjun saattaa joutua isommilla kilometreillä joskus uusimaan, mutta se ei maailmaa kaada koska kustannukset eivät juuri poikkea tavallisesta hihnajakopään huollosta.

Softapäivityksestä: Twingo GT:ssä on sama 0.9 kone, mutta softaa muuttamalla otettu isompi teho vakiona, eli 109 hv 170 Nm. Tuosta saa kuvan siitä minkä verran tuo moottori valmistajan mielestä kestää ilman luotettavuuden alenemista. Ajon kannalta kyllä itsekin varmaan haluaisin softan, se kyllä tuo mukavan buustin alavääntöön. Mutta kannattaa olla tarkkana minkä softan sinne laittaa. Rellulla on astetta kovemmat suojaukset ohjausjärjestelmissään ja myös on huonoilla softilla saatu monesti moottorin tavallinen perustoiminta pilalle. Viimeisimpiä vinkkejä softan valintaan voi kysyä esim. merkkifoorumin keskustelupalstalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Tuo on sukupolvensa luotettavin moottoriversio Cliossa, huomioiden että vapaasti hengittävänä sitä ei oikein voi ostaa jos aikoo joskus kaupungin ulkopuolelle.

Vielä viime vuosien lisätiedon valossa joudun toteamaan, että Peugeot/Citroen -merkkien 1.2 PureTech ei ollut pitemmän päälle ihan niin huoleton peli kuin alkuun vaikutti. Näissä on märkä jakohihna ja sen yhteydessä on ilmennyt turhan paljon öljyn imusihdin tukkeutumisia, joista seuraa helposti moottorivaurio - täsmälleen sama vika, joka on vaivannut myös samanlaisella hihnalla varustettuja Fordeja. Siten Clio näyttäytyy nyt entistäkin paremmassa valossa.

Tuolla tiedolla en enää oikein muuta uskalla suositella kuin mainitsemaasi Clio 4:ää 0.9 -moottorilla tai Toyota Yarista. Näistä Clio on parempi ajettava, Toyota sittenkin huolettomampi. Toyotassa jälleenmyyntiarvo kovinta luokkaa Suomen automerkeistä, mutta käytetyissä sen lisähinnan joutuu toki maksamaan myöskin jo autoa ostaessa. Itse ottaisin Clion; tuon sukupolven Renaultit ovat olleet oman pitkän harrastajahistorian parhaat autot kun lasketaan ominaisuuksien, hinnan ja käyttökulujen suhde.

Cliossa kuten kaikissa autoissa nykyään (mutta ihan erityisesti turboahdetuissa) kannattaa olla öljynvaihtojen suhteen todella tarkkana. Itse kannattaa ilman muuta vaihtaa öljyt 10 tkm välein - siinä välttyy monelta ongelmalta. Huoltohistorian kannalta ostettavassa autossa kannattaa katsoa, että vähintään huolto-ohjelman mukaan vaihdettu ja oikeilla öljyillä. Se ei ole samantekevää mitä litkua koneeseen kaataa, vaikka korjaamot usein kaatavatkin tukkutynnyristään mitä sattuu talossa olla.

Turbo kestää todella paljon pitempään tuoreilla ja hyvillä öljyillä, ja sama auttaa myös jakopään kestoon. Clion 0.9 kone on ketjujakopäällä, mutta se ei ole järeä kuten vanhoissa Mersuissa, vaan ohut ja herkkä kapistus. Ketju kestää kyllä hyvin jos käyttää tuoreita ja oikeita öljyjä. Ja jostain syystä tosiaan 0.9:ssä ketjut kestävät paremmin kuin 1.2:ssa vaikka nimellisesti käytetään samoja osia. Silti ketjun saattaa joutua isommilla kilometreillä joskus uusimaan, mutta se ei maailmaa kaada koska kustannukset eivät juuri poikkea tavallisesta hihnajakopään huollosta.

Softapäivityksestä: Twingo GT:ssä on sama 0.9 kone, mutta softaa muuttamalla otettu isompi teho vakiona, eli 109 hv 170 Nm. Tuosta saa kuvan siitä minkä verran tuo moottori valmistajan mielestä kestää ilman luotettavuuden alenemista. Ajon kannalta kyllä itsekin varmaan haluaisin softan, se kyllä tuo mukavan buustin alavääntöön. Mutta kannattaa olla tarkkana minkä softan sinne laittaa. Rellulla on astetta kovemmat suojaukset ohjausjärjestelmissään ja myös on huonoilla softilla saatu monesti moottorin tavallinen perustoiminta pilalle. Viimeisimpiä vinkkejä softan valintaan voi kysyä esim. merkkifoorumin keskustelupalstalta.
Tutuilla oli tuo 1.2 vapaastihengittävä, mutta itse en ole koskaan sellaisella ajanut. Juuri tuollainen Clio 4, 0.9 moottorilla ja farkkuna on ajatuksena. Clio 5 olisi parempi, mutta hinta hyppää aivan liikaa. Samoin myös Yaris olisi liian kallis.

Tuossa öljynvaihdot on tehty ajallaan. Saattaa olla että itse vaihtaisin sitten öljyt isän luona. En tiedä mikä on huolto-ohjelman vaihtoväli. Mutta tosiaan jos vaihdan vuosittain tai 10tkm välein, niin hyvä tulee.

Täytyy kysäistä mikä softa olisi tuossa 300€ maksavassa ohjelmoinnissa. Noin 25% parannus eli 110hv, 175Nm. Hinta on sen verran halpa, että ehkä kannattaa hypätä yli. Täytyy tosiaan kysyä merkkifoorumilta (jos auton saan käsiini). Jotkut olivat ohjelmoineet ja paremmaksi olisi kuulemma muuttunut.

Moottoriöljynkin katsoin jo valmiiksi. 4.1 litraa syö. Tuossa jotkut Renaultin luokitukset löytyy. Comma Syner-G 5W-40 täyssynteettinen 5 l moottoriöljy | Motonet Oy
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
432
Tutuilla oli tuo 1.2 vapaastihengittävä, mutta itse en ole koskaan sellaisella ajanut. Juuri tuollainen Clio 4, 0.9 moottorilla ja farkkuna on ajatuksena. Clio 5 olisi parempi, mutta hinta hyppää aivan liikaa. Samoin myös Yaris olisi liian kallis.

Tuossa öljynvaihdot on tehty ajallaan. Saattaa olla että itse vaihtaisin sitten öljyt isän luona. En tiedä mikä on huolto-ohjelman vaihtoväli. Mutta tosiaan jos vaihdan vuosittain tai 10tkm välein, niin hyvä tulee.

Täytyy kysäistä mikä softa olisi tuossa 300€ maksavassa ohjelmoinnissa. Noin 25% parannus eli 110hv, 175Nm. Hinta on sen verran halpa, että ehkä kannattaa hypätä yli. Täytyy tosiaan kysyä merkkifoorumilta (jos auton saan käsiini). Jotkut olivat ohjelmoineet ja paremmaksi olisi kuulemma muuttunut.

Moottoriöljynkin katsoin jo valmiiksi. 4.1 litraa syö. Tuossa jotkut Renaultin luokitukset löytyy. Comma Syner-G 5W-40 täyssynteettinen 5 l moottoriöljy | Motonet Oy
Clio 5 ei ole välttämättä ihan ongelmaton malli; jos vähän ajettuna saa niin nelonen saattaa olla varmempi tapaus. Mutta 1.2-moottoreissa on ollut kaikenlaista pientä, joten edelleen lienee kustannustehokkain ratkaisu nelosmalli ja 0.9 kone, kunhan vain on hyvä yksilö.

Ohjelmoinnissa hinta ei paljoa kerro, mutta ehdottomasti kannattaa kysyä merkkifoorumilta
...softista löytyy käyttäjäkokemusta ja monella postaajalla on asiantuntemusta.
Kyllä tuo kannattaa kunhan saa kunnollisen softan. Rauhallisen ajon keskikulutus voi joskus jopa aavistuksen laskea. Ja kun muistaa vaihtaa öljyt tiheästi ja kaikki muutkin vanhat turboauton käytön viisaudet, niin harvoin on kummempia haittoja.

Öljyistä suosittelen itse Castrol tai Elf. Yleensä näissä Rellun pikkuturboissa on RN0710 -öljyvaatimus, mutta tämä pitää toki vielä tarkastaa. Valmistajan ilmoittamat öljynvaihtovälit ovat kautta linjan turhan optimistisia. En ole vielä keksinyt miksi kannattaisi yli kymppiä ajaa samoilla öljyillä, onpa tullut joskus nähtyä myös laboratorioanalyysien tuloksia - ei se kympin ajettu öljykään enää täysin vastaa ominaisuuksiltaan juuri koneeseen kaadettua öljyä.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
142
Clio 5 ei ole välttämättä ihan ongelmaton malli; jos vähän ajettuna saa niin nelonen saattaa olla varmempi tapaus. Mutta 1.2-moottoreissa on ollut kaikenlaista pientä, joten edelleen lienee kustannustehokkain ratkaisu nelosmalli ja 0.9 kone, kunhan vain on hyvä yksilö.

Ohjelmoinnissa hinta ei paljoa kerro, mutta ehdottomasti kannattaa kysyä merkkifoorumilta
...softista löytyy käyttäjäkokemusta ja monella postaajalla on asiantuntemusta.
Kyllä tuo kannattaa kunhan saa kunnollisen softan. Rauhallisen ajon keskikulutus voi joskus jopa aavistuksen laskea. Ja kun muistaa vaihtaa öljyt tiheästi ja kaikki muutkin vanhat turboauton käytön viisaudet, niin harvoin on kummempia haittoja.

Öljyistä suosittelen itse Castrol tai Elf. Yleensä näissä Rellun pikkuturboissa on RN0710 -öljyvaatimus, mutta tämä pitää toki vielä tarkastaa. Valmistajan ilmoittamat öljynvaihtovälit ovat kautta linjan turhan optimistisia. En ole vielä keksinyt miksi kannattaisi yli kymppiä ajaa samoilla öljyillä, onpa tullut joskus nähtyä myös laboratorioanalyysien tuloksia - ei se kympin ajettu öljykään enää täysin vastaa ominaisuuksiltaan juuri koneeseen kaadettua öljyä.
Kympin välein öljynvaihto... Tuntuu vähän hassulta vaihtaa autoon 4kertaa vuodessä öljyt.. Nykyisellä tahdilla mennään siis 2x / vuosi, 20k välein vaihto... ymmärrän että viritettyyn autoon vaihdetaan öljyjä 10k välein (itsekkin näin tein kun alla oli og 93 saappi, 306hp etupyöriltä, moottoriteho 360hp, vakiona 150hp..), mutta mikä vakioautossa tekee tämmösen tarpeen..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Kympin välein öljynvaihto... Tuntuu vähän hassulta vaihtaa autoon 4kertaa vuodessä öljyt.. Nykyisellä tahdilla mennään siis 2x / vuosi, 20k välein vaihto... ymmärrän että viritettyyn autoon vaihdetaan öljyjä 10k välein (itsekkin näin tein kun alla oli og 93 saappi, 306hp etupyöriltä, moottoriteho 360hp, vakiona 150hp..), mutta mikä vakioautossa tekee tämmösen tarpeen..
Jos ajat 40tkm vuodessa, niin et varmaan aja millään bensa cliolla?
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
432
Tuore öljy voitelee aina paremmin kuin kulunut ja likainen öljy.

Jos haluat todella minimoida moottorin kulumisen niin öljynvaihdon pitäisi käytännössä olla koko ajan meneillään. 10 tkm on pitkällisen kokemuksen opettama raja minulla, koska eihän ihanneratkaisu arjessa tietenkään toimi.

Itse olen pyrkinyt isommin viritetyissä peleissä vielä paljon tiheämpään vaihtoväliin, käyttöpeleissä tuo kymppi on osoittautunut hyväksi. Kokonaissuorite lähentelee henkilöautoilla miljoonaa kilometriä eikä yhtäkään kertaa ole tarvinnut korjata mitään heikon voitelun takia.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
142
Jos ajat 40tkm vuodessa, niin et varmaan aja millään bensa cliolla?
35k vuoteen, ajan tällähetkellä pösöllä jossa dv6 kone. vaimon autoon ei tule ku kymppi vuodessa, mutta enemmänkin pidän siinä arvossaan sitä että vaihdan ne kerran vuodessa. Huoltoväli ois 20k, mutta ei kantti kestä ettenkö vaihtais kerran vuoteen samalla ku suodattimetkin.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
48
Myin auton pois keväällä, kun ei se vanha Fiiatti enää katsastustakaan läpäissyt ja viikossa ei kilometrejäkään tullut kuin max 40. Asun niin hyvien julkkisten yhteyksien päässä, että monesti koki helpommaksi ottaa bussi oven edestä kuin lähteä autoa harjaamaan lumesta.

Nyt kuitenkin olen eksyillyt nettiautoa selailemaan ja hieman mahdollisia rahoituksiakin vertamaan.

Hakusessa siis:
-Erikoisempi coupe/ hachback/ 2 paikkainen avo, taloudessa 2 aikuista ja vahingon sattuessa 9kk aikana ehtii autoa vaihtamaan.
-Bensa, koska ajoa tulisi korkeintaan 10tkm vuodessa.

Rajoitukset:
-Vaikka museoautot kiinnostavat, en kehtaa hyvin säilynyttä vanhusta ruostuttaa pk-seudun suolassa ja ulkosäilytyksessä parissa vuodessa.
-Lähtökohtaisesti ei 4 ovista sedania tai farkkua, tosin ei ehdoton.

Ainoa auto joka viime aikoina on herättänyt eniten kiinnostusta, olisi Mazda MX-5 vm. 2016->. Hankintaintoa kuitenkin rajoittaa n. 25-27k hintapyynti järkevälle yksilölle. Mersun SLK on kanssa kova vaihtoehto. Tosin niiden bensakoneiden luotettavuudesta olen kuullut pahaa sanottavaa,

Budjetti saisi olla noin. 15k, venytettynä 20k.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Tekisi mieli neliveto ”maasturia” budjetilla alle 30k.
Pitäisi olla kunnolla tilaa perheelle ja mahdollisimman hyvät varusteet. Kodiaqqia olen katsellut, tyyliin tämä:


Olisiko jotain järkeviä vaihtoehtoja? Itämaalaisissa ei taida olla nelivedot yhtä päteviä? En nyt metsäteitä juuri ajele mutta haastavavia lumisia mäkiä silloin tällöin pitäisi kavuta. Niin ja CarPlay on must, ja plussaa takapenkin lämmittimet ja oma ilmastointialue taakse että sielläkin viihdytään.
GL mersu. Pistä YV jos kiinnostaa ;)
-Mahtuu 7 aikuista
-Saa reilusti alle 30k€, jää vaikka 15k€ ajamiseen
-Varusteita on kaikki
-takapenkin lämmittimet löytyy
-3 alue ilmastointi
-keski ja takalukko löytyy nelivedosta
-alennusvaihde
-säädettävä maavara jos lunta paljon
-caplaytä varten joutuu kyllä radion vaihtamaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
58
Myin auton pois keväällä, kun ei se vanha Fiiatti enää katsastustakaan läpäissyt ja viikossa ei kilometrejäkään tullut kuin max 40. Asun niin hyvien julkkisten yhteyksien päässä, että monesti koki helpommaksi ottaa bussi oven edestä kuin lähteä autoa harjaamaan lumesta.

Nyt kuitenkin olen eksyillyt nettiautoa selailemaan ja hieman mahdollisia rahoituksiakin vertamaan.

Hakusessa siis:
-Erikoisempi coupe/ hachback/ 2 paikkainen avo, taloudessa 2 aikuista ja vahingon sattuessa 9kk aikana ehtii autoa vaihtamaan.
-Bensa, koska ajoa tulisi korkeintaan 10tkm vuodessa.

Rajoitukset:
-Vaikka museoautot kiinnostavat, en kehtaa hyvin säilynyttä vanhusta ruostuttaa pk-seudun suolassa ja ulkosäilytyksessä parissa vuodessa.
-Lähtökohtaisesti ei 4 ovista sedania tai farkkua, tosin ei ehdoton.

Ainoa auto joka viime aikoina on herättänyt eniten kiinnostusta, olisi Mazda MX-5 vm. 2016->. Hankintaintoa kuitenkin rajoittaa n. 25-27k hintapyynti järkevälle yksilölle. Mersun SLK on kanssa kova vaihtoehto. Tosin niiden bensakoneiden luotettavuudesta olen kuullut pahaa sanottavaa,

Budjetti saisi olla noin. 15k, venytettynä 20k.
Täältä melko varaukseton suositus SLK:lle. Aivan mahtava auto kaikinpuolin.

Meni kahden aikuisen taloudessa aikanaan 2006 vuosimallilla neljän vuoden ajan kaikkeen toimivana autona. Oli pienet kilometrit niin ei isoja huoltotarpeita, matalat käyttökulut kun auto on pieni, talvellakin lämpenee nopeasti ja tavaratilassa riitti jopa kahden retkeilykamoille tarpeeksi tilaa kunhan naftisti pakkasi. Siinä penkkien takana kun on vielä lisätilaa jonkin verran. Yhden Golf-kassi ja lätkäkamat menee vielä vaivatta konttiin. Kesäajossa tuo auto on vieläkin kaipausta herättävä.

Ainoa miinus että kun ostat, sinun täytyy varmistaa kattomekanismin vedenpitävyys. R171 korimallissa ne tiivisteet helposti nitisee. Uudemmasta saat tällä hetkellä maksaa aika paljon enemmän, ja minun mielestäni myös korimalli on paljon tylsempi 2009 alkaen malleissa. Air-scarfia monet pitää ehdottomana, itse en huomannut että niskat olisi ilman sitä jumiutuneet.

Käyt huollattamassa Rollen tähtihuollossa jos pk-seudulla asut, niin säästät vain lisää. En tosin ole varma pitääkö enää putiikkia pystyssä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Clio 5 ei ole välttämättä ihan ongelmaton malli; jos vähän ajettuna saa niin nelonen saattaa olla varmempi tapaus. Mutta 1.2-moottoreissa on ollut kaikenlaista pientä, joten edelleen lienee kustannustehokkain ratkaisu nelosmalli ja 0.9 kone, kunhan vain on hyvä yksilö.

Ohjelmoinnissa hinta ei paljoa kerro, mutta ehdottomasti kannattaa kysyä merkkifoorumilta
...softista löytyy käyttäjäkokemusta ja monella postaajalla on asiantuntemusta.
Kyllä tuo kannattaa kunhan saa kunnollisen softan. Rauhallisen ajon keskikulutus voi joskus jopa aavistuksen laskea. Ja kun muistaa vaihtaa öljyt tiheästi ja kaikki muutkin vanhat turboauton käytön viisaudet, niin harvoin on kummempia haittoja.

Öljyistä suosittelen itse Castrol tai Elf. Yleensä näissä Rellun pikkuturboissa on RN0710 -öljyvaatimus, mutta tämä pitää toki vielä tarkastaa. Valmistajan ilmoittamat öljynvaihtovälit ovat kautta linjan turhan optimistisia. En ole vielä keksinyt miksi kannattaisi yli kymppiä ajaa samoilla öljyillä, onpa tullut joskus nähtyä myös laboratorioanalyysien tuloksia - ei se kympin ajettu öljykään enää täysin vastaa ominaisuuksiltaan juuri koneeseen kaadettua öljyä.
Aivan. Clio 5 olisi autona parempi, mutta nyt vasta itsekin huomasin tai muistin, että sitä ei saa tuolla 0.9 turbo moottorilla ollenkaan. Moottori olisi siinä 1.0 turbo ja itse en osaa sanoa, että eroaako se tuosta 0.9 versiosta.

Clio 5 olisi noin 7000€ kalliimpi ja autot saman verran ajettuja. Ei ole siis Clio 5 hinnat vielä oikein laskeneet.

Tuolla Clio 4 ehdokkaalla on ajettu vähän alle 10tkm vuodessa ja öljyt on vaihdettu noin vuoden välein. Vaihtosuositus on ehkä tuo kerran vuodessa siis. Jossain saattaa olla se 2 vuoden vaihtovälikin, mutta ei varmaan vielä tuossa Clio 4:ssä ainakaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 007
Ei huono ideana, linkaamasi yksilö aika on budjetin ylärajalla ja noin 200k ajettu. Noissakin järkevät yksilöt hyppää noin 25k hujakoille. Autonahan tuo on kyllä makea!
Tälleen syksyllä on hieman hintsusti tarjontaa sporttisemmista menopeleistä.

Mites Hyundai? https://www.nettiauto.com/hyundai/genesis-coupe/13017078

Tai jopa Renault? https://www.nettiauto.com/renault/megane/13194029

Itse saattaisin langeta jenkkiin: https://www.nettiauto.com/chevrolet/camaro/12774258
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
48
Tälleen syksyllä on hieman hintsusti tarjontaa sporttisemmista menopeleistä.
Tuo Camaro tuli itsellekkin vastaan, kieltämättä aika räyhee peli ja täyttää ”erikoisemman” vaatimuksen. Budjettikin vielä pitäisi! Vaikka hieman epäilen amerikkalaisten osaamista auton rakentamisessa, mutta uskoisin tuon jättävän hymyn kasvoille vielä muutaman vuoden päivittäisajossa olemisen jälkeen.

Itsellä ollut aikoja sitten Mersun SLK 230K R170 vm. 2000. Vaikka sekin kuulemma vähän parturi-kampaajan auto onkin, mutta kyllä se itsellä vain hymyn nosti korville joka ikinen kerta.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Myin auton pois keväällä, kun ei se vanha Fiiatti enää katsastustakaan läpäissyt ja viikossa ei kilometrejäkään tullut kuin max 40. Asun niin hyvien julkkisten yhteyksien päässä, että monesti koki helpommaksi ottaa bussi oven edestä kuin lähteä autoa harjaamaan lumesta.

Nyt kuitenkin olen eksyillyt nettiautoa selailemaan ja hieman mahdollisia rahoituksiakin vertamaan.

Hakusessa siis:
-Erikoisempi coupe/ hachback/ 2 paikkainen avo, taloudessa 2 aikuista ja vahingon sattuessa 9kk aikana ehtii autoa vaihtamaan.
-Bensa, koska ajoa tulisi korkeintaan 10tkm vuodessa.

Rajoitukset:
-Vaikka museoautot kiinnostavat, en kehtaa hyvin säilynyttä vanhusta ruostuttaa pk-seudun suolassa ja ulkosäilytyksessä parissa vuodessa.
-Lähtökohtaisesti ei 4 ovista sedania tai farkkua, tosin ei ehdoton.

Ainoa auto joka viime aikoina on herättänyt eniten kiinnostusta, olisi Mazda MX-5 vm. 2016->. Hankintaintoa kuitenkin rajoittaa n. 25-27k hintapyynti järkevälle yksilölle. Mersun SLK on kanssa kova vaihtoehto. Tosin niiden bensakoneiden luotettavuudesta olen kuullut pahaa sanottavaa,

Budjetti saisi olla noin. 15k, venytettynä 20k.
Täyttääkö "hot hatchit" "erikoisemman" määritelmää? Focus/Fiesta ST tai Seat Leon Cupra? Ja kun sedankaan ei ollut aivan ehdoton este, niin entäpä nipponinlipun alta Lancer Evo tai Impreza WRX STI?
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
48
Täyttääkö "hot hatchit" "erikoisemman" määritelmää? Focus/Fiesta ST tai Seat Leon Cupra? Ja kun sedankaan ei ollut aivan ehdoton este, niin entäpä nipponinlipun alta Lancer Evo tai Impreza WRX STI?
Hot hatchit ei ole missään nimessä pois suljettu! Paitsi GTI Golffit joudun melkein hylkäämään heti alussa. Niiden kulttimaine nostattaa käytettyjen hintaa niin paljon, että kilpailijalta saa vaan paremman pienemmällä kk/lyhennyksellä. (joo joo tiedän, tylsää. Mutta asuntovelallisena jolla on korontarkastus tammikuussa, pitää vähän osata itseään hillitä.)

Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4 olisi se ultimaattinen kauppakassi. Harmikseen alkavat olemaan jo iäkkäitä italiaanoja, jotka eivät luotettavaan maineeseen päässet uutenakaan. VW Scirocco olisi hieman tuoreempi ja korin tyyliltä muistuttavat toisiaan (kopio). Näistä kumpaisestakin 15k+ budjetilla saisi jo ihan oikeasti valita mieleistään jos ei Nettiauton halvinta pommia halua.

Focus ST, Giulietta, Leon Cupra, Hyundai i20 N, Mersun A sarja...


Edit. Lancer ja imppu eivät ole oikeen ikinä osuneet lähelle omaa sydäntä. Vaikka autoina varmasti ovatkin esimerkillisiä omassa sarjassaan.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
399
Nissan Juke Nismosta kokemuksia? Houkuttaisi Yaris vaihtaa jo pois. RS olisi parempi mutta alkaa liian kalliiksi mennä kakkosautoksi. 7-paikkainen SUV on romppeita varten.

E: Äidiltä lainannut -06 Qashqaita niin vaikka kuin vaimollekkin tuuminut ettei yhtään vastaavaa laitosta tule taloon niin silti tuli tälläiset aatokset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
375
Pitkä teksti, mutta josko joku osaisi avittaa...

Pitäisi alkaa tekemään päätöstä uuden yritysleasing (käyttöetu) valinnan kanssa ja painiskelen vaihtoehtojen kanssa. Merkkiä ei ole rajoitettu, mutta käyttöedun verotusarvo napataan rahapalkasta pois, eli hirveän kalliita vaihtoehtoja ei huvita katsoa (max. n. 800€ jos täyssähkö, plugarilla n. 700€).

Olen rajannut uuden auton seuraavasti:

1) joko sähkö tai plugin hybridi.
2) Tavaratilaa olisi hyvä olla minimissään n. 500l (jotta sinne saa esim. kaksi koiraa mökkireissuilla).
3) Ei aivan nuhapumppua, nykyisessä autossa on n. 8sec 0-100 ja mulle sopiva ohituskiihtyvyys. Ei tarvitse olla mikään 3sec 0-100, pääasia että ei jää jalkoihin ja että mahdollisissa ohitustilanteissa riittää vääntö.
4) Oma ajoprofiili:
  • Ajoja ei ole kuin n. 10000km vuodessa.
  • Keskimäärin 2 kertaa viikossa kaupunkiajoa (n. 10-20km edestakaisin)
  • Touko-lokakuun ajalta kerran viikossa 80km maantieajoa. Kohteessa ei mahdollisuutta sähköauton tai plugarin lataukseen (eikä lähellä latauspisteitä)
  • n. 3-4 kertaa vuodessa moottoritieajoa n. 300km/kertarykäisy kohteeseen ja takaisin kotiin
  • 1-2 kertaa vuodessa maantieajoa/moottoritie-ajoa (50-50%) n. 700km/kerta.
5) Kotona ei latauspistettä, omakotitalo johon asennus mahdollista mutta 25A pääsulakkeet ja VILP päälämmityksenä asettaa vaatimuksia latauksen virran rajoituksen osalta.

Olen nyt kartoittanut vaihtoehtoja joita on saatavilla. Oikeastaan kaksi ehdotonta vaatimusta löytyy listoilta, 1) jarruttoman peräkärryn vetomassa 750kg ja 2) matrix-led ajovalot.
  • Skoda Enyaq 80 Style iV. 775€.
  • Kia Sportage business premium. 690€. Tässä kiinnostaisi se, että tuo on neliveto, halpa ja erittäin hyvin varusteltu. Oikeastaan tuulilasin lämmitys ja HUD näyttö puuttuu asioista joihin Corollassa olen tottunut.
  • Kia EV6 GT-line 815€ - tässä toimitusaika ilmeisesti 14kk, mutta Leasing yhtiön kanssa pystyy sopimaan lyhyestä jatkosta nykyisen auton kanssa.
  • Cupra Leon Sports Tourer 620€. Tämä on vähän niin ja näin, tuntuu että auton kohderyhmä on nuoret aikuiset (moottoriäänet kaiuttimista kun valittuna sport tai cupra -ajoasetus yms...). Mutta hinnaltaan olisi OK..

Muita vaihtoehtoja jotka kiinnosti, mutta luultavasti jäävät pois:
  • Opel Astra Sports tourer olisi kaikinpuolin OK:n tuntuinen, mutta tietoja milloin tuo tulee myyntiin ei ole, eikä ole aikaa odotella.
  • Scoda Octavian farkku -plugari oli yksi päävaihtoehto, mutta sain ilmoituksen että tehdas on pistänyt uusien autojen tilaukset jäihin toistaiseksi.
  • Mazda CX60 kiinnostaisi, mutta on suhteellisen kallis ja saatavuuksista ei tietoa.
Merkit jotka eivät herätä innostusta:
  • Scoda Octavia Suberb (en osaa sanoa miksi, ei vain oikein iske)
  • Toyotan BZ4X, ulkonäkö ei nappaa.
  • BMW, Audi, MB, Volvo, Volkswagen (menevät reilusti yli 800€ kun alkaa raksimaan listoilta varusteita jotka muissa tulevat vakiona)
  • Nissan Ariya ei tietoa saatavuudesta, ulkonäkö vähän liian erikoinen ja en tykkää siitä että etupenkkien jalkatilojen välissä ei ole väliseinää.

Tuleeko muita malleja mieleen ja kumpikohan tuolla ajoprofiililla on fiksumpi, täyssähkö vai plugari..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 689
5) Kotona ei latauspistettä, omakotitalo johon asennus mahdollista mutta 25A pääsulakkeet ja VILP päälämmityksenä asettaa vaatimuksia latauksen virran rajoituksen osalta.
Tähän sen verran että meillä tuli kotiin Trafomicin Walle jossa on kolme anturia haistelemassa pääsulakerasialle tulevaa virtaa. Mikäli virta alkaa lähestyä pääsulakkeen maksimia, lähettää kaukosäädinyksikkö laturille komentoa pudottaa latausvirtaa.

Eli esim. tilanteessa jossa tarvitaan sähköä lämmitykseen tai on kaikki saunat, pesukoneet, ym. samaan aikaan päällä tuo osaa automaattisesti rajoittaa.

Mitä taas itse auton valintaan tulee, niin itse ainakin totesin ettei 50 tonnin sähköautossa ole hevon P:n järkeä jos ajelee 15tkm vuodessa. Se säästö menee ihan "harakoille".
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Tähän sen verran että meillä tuli kotiin Trafomicin Walle jossa on kolme anturia haistelemassa pääsulakerasialle tulevaa virtaa. Mikäli virta alkaa lähestyä pääsulakkeen maksimia, lähettää kaukosäädinyksikkö laturille komentoa pudottaa latausvirtaa.

Eli esim. tilanteessa jossa tarvitaan sähköä lämmitykseen tai on kaikki saunat, pesukoneet, ym. samaan aikaan päällä tuo osaa automaattisesti rajoittaa.
Mukava kuulla, että moisia älysysteemejä on olemassa, kun ei ole tullut perehdyttyä koko asiaan. Tekee kuorman hallinnan varsin yksinkertaiseksi. Sähköauton hankinta tulee silti ajankohtaiseksi vasta vuosien kuluttua, ellei persaukisuus kosketa entistä enemmän jo ennen sitä. Tuon tiedon luettuani saattoi silti lähentyä vuodella tai useammalla persaukisuuden tasoon katsomatta.

Mitä taas itse auton valintaan tulee, niin itse ainakin totesin ettei 50 tonnin sähköautossa ole hevon P:n järkeä jos ajelee 15tkm vuodessa. Se säästö menee ihan "harakoille".
Ei kysyjän case silti älytön ole, jos joutuu jollakin listan kinnereistä joka tapauksessa ajamaan. 800€ bruttopalkasta pois ei tarkoita kuin ~400€ pois nettopalkasta. Autoilun hinnaksi voi silloin ajatella 12*400€=4800€, jos ajattelee sähkön olevan ilmaista. 4800€ vuodessa menee autoiluun listaa kurjemmillakin menopeleillä käyttövoimasta riippumatta, jos menopeli on oma ja alle 10v vanha.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
987
Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4 olisi se ultimaattinen kauppakassi. Harmikseen alkavat olemaan jo iäkkäitä italiaanoja, jotka eivät luotettavaan maineeseen päässet uutenakaan.
En ole kyllä kuullut että Brerassa (V6 tai 1750 Tbi moottorilla) mitään isompia ongelmia olisi. Toki uusimmatkin yksilöt jo yli kymmenen vuotta vanhoja, joten halvimmissa yksilöissä varmasti voi olla perustason laittamista.

Haasteellista kyllä kun paras versio olisi vuoden 2008 tai uudempi 3.2 V6 Q4.





 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
375
Ei kysyjän case silti älytön ole, jos joutuu jollakin listan kinnereistä joka tapauksessa ajamaan. 800€ bruttopalkasta pois ei tarkoita kuin ~400€ pois nettopalkasta. Autoilun hinnaksi voi silloin ajatella 12*400€=4800€, jos ajattelee sähkön olevan ilmaista. 4800€ vuodessa menee autoiluun listaa kurjemmillakin menopeleillä käyttövoimasta riippumatta, jos menopeli on oma ja alle 10v vanha.
Tuohon sisältyy kaikki muu paitsi käyttöenergia, (eli vakuutukset 0€ omavastuulla, huollot, auton nouto ja palautus huoltoon, verot, katsastukset, rengashotelli, pesut jne), joka vielä kaventaa eroa koska ainoa juokseva meno on energia joka kuluu ajossa.


Mitä taas itse auton valintaan tulee, niin itse ainakin totesin ettei 50 tonnin sähköautossa ole hevon P:n järkeä jos ajelee 15tkm vuodessa. Se säästö menee ihan "harakoille".
Nojoo, jos otan jonkun itselataavan plugarin, puhutaan jostain 620e käyttöedusta, joten vaikka hankintahinnoissa on suuri ero, mulle niissä ei ole kuin 100e-200e ero riippuen vähän mihin siirtyy. Ja tämä taas kaventuu lisää kun vertaa sähkön ja bensiinin hintoja tällä hetkellä (plus kotona aurinkopaneelit katolla jotka tietyn ajan vuodesta laskevat sähkön hintaa entisestään).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 689
Nojoo, jos otan jonkun itselataavan plugarin, puhutaan jostain 620e käyttöedusta, joten vaikka hankintahinnoissa on suuri ero, mulle niissä ei ole kuin 100e-200e ero riippuen vähän mihin siirtyy. Ja tämä taas kaventuu lisää kun vertaa sähkön ja bensiinin hintoja tällä hetkellä (plus kotona aurinkopaneelit katolla jotka tietyn ajan vuodesta laskevat sähkön hintaa entisestään).
Tämä nyt oli vain tällainen off-kommentti omasta casesta jossa kaikki menee omasta lompakosta. Panelit katolla on varsin hyvä idea, varsinkin silloin jos pystyy latailemaan aurinkoiseen aikaan. Ja ymmärrän täysin jos ainoa maksettava on polttoaine, että valitsee sen halvimman.

Omaksi harmiksi omilla nurkilla on niin paljon puita (joita ei voi kaataa kun eivät ole omia :D), ettei kovin paljon ole järkeä investoida. Ja kattokin varmaan menee uusiksi 5-10v sisällä joka aiheuttaa lisävaivaa jos niitä sinne tunkee. Toki sitä 8000-10keur investointia saisi jonkin aikaa säästellä takaisin.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Tuohon sisältyy kaikki muu paitsi käyttöenergia
Ajattelinkin energian olevan ilmaista, niin johan alkoi kuulostamaan hyvältä diililtä

Nojoo, jos otan jonkun itselataavan plugarin, puhutaan jostain 620e käyttöedusta, joten vaikka hankintahinnoissa on suuri ero, mulle niissä ei ole kuin 100e-200e ero riippuen vähän mihin siirtyy. Ja tämä taas kaventuu lisää kun vertaa sähkön ja bensiinin hintoja tällä hetkellä (plus kotona aurinkopaneelit katolla jotka tietyn ajan vuodesta laskevat sähkön hintaa entisestään).
Aurinkopaneelit kuitenkin muuttavat ilmaisen sähkön karvaaksi tulon menetykseksi. Ei aurinkopaneelien energiaa kannata tuhlata omaan käyttöön. Kun aurinko paistaa, myydään sähkö kovaan hintaan. Jos silloin tarvitsee autoilla, kannattaa raajoja yrittää oikoa jossakin muussa kuin listan kinnereissä, kun samalla vähintään kasi höpisee pyydettäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
272
Tuohon sisältyy kaikki muu paitsi käyttöenergia, (eli vakuutukset 0€ omavastuulla, huollot, auton nouto ja palautus huoltoon, verot, katsastukset, rengashotelli, pesut jne), joka vielä kaventaa eroa koska ainoa juokseva meno on energia joka kuluu ajossa.




Nojoo, jos otan jonkun itselataavan plugarin, puhutaan jostain 620e käyttöedusta, joten vaikka hankintahinnoissa on suuri ero, mulle niissä ei ole kuin 100e-200e ero riippuen vähän mihin siirtyy. Ja tämä taas kaventuu lisää kun vertaa sähkön ja bensiinin hintoja tällä hetkellä (plus kotona aurinkopaneelit katolla jotka tietyn ajan vuodesta laskevat sähkön hintaa entisestään).
Jos käyttöedusta on kyse, eli polttoaineet omasta taskusta niin silloin nopeesti vilkaisten sähkiksessä enemmän järkeä kuin lataushybridissä. Listauksessa oli kuitenkin vähän pidempiä reissuja melko paljon suhteessa kokonaiskilsoihin. Eli lataushybridillä joutuisi pitkillä reissuilla ajelemaan aika paljon bensalla omaan piikkiin. Toki ihan uusimmissa on isommat akut mutta taitaa hinnat mennä yli? Ei kai esim. phev-Ocu mene kovin pitkälle ainakaan kesämotarinopeuksilla pelkällä sähköllä? Listalla oli Sportage, varmaan vie aika paljon motarilla akku tyhjänä, korkea auto. Ainakin iltapäivälehti väitti että luokkaa 8 l talvirajoituksilla.

Toki vuosikilsat on aika pienet, jolloin energiakustannus ei ole valtava missään vaihtoehdossa. Toisaalta listasi vaihtoehdoista mutuilisin että sähköautoissa voi saada paremmat tilat.

Ite noista kävisin ainakin kattomassa Ariyaa livenä ennen kuin hylkäisin listalta.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Jos käyttöedusta on kyse, eli polttoaineet omasta taskusta niin silloin nopeesti vilkaisten sähkiksessä enemmän järkeä kuin lataushybridissä. Listauksessa oli kuitenkin vähän pidempiä reissuja melko paljon suhteessa kokonaiskilsoihin. Eli lataushybridillä joutuisi pitkillä reissuilla ajelemaan aika paljon bensalla omaan piikkiin. Toki ihan uusimmissa on isommat akut mutta taitaa hinnat mennä yli? Ei kai esim. phev-Ocu mene kovin pitkälle ainakaan kesämotarinopeuksilla pelkällä sähköllä? Listalla oli Sportage, varmaan vie aika paljon motarilla akku tyhjänä, korkea auto. Ainakin iltapäivälehti väitti että luokkaa 8 l talvirajoituksilla.

Toki vuosikilsat on aika pienet, jolloin energiakustannus ei ole valtava missään vaihtoehdossa. Toisaalta listasi vaihtoehdoista mutuilisin että sähköautoissa voi saada paremmat tilat.

Ite noista kävisin ainakin kattomassa Ariyaa livenä ennen kuin hylkäisin listalta.
Toisaalta myös nuo päivittäiset aika lyhkäiset ajot menisi nykyaikaisella plugarilla ja pitkillä matkoilla ei tarvitsisi käyttää aikaa sähköauton latailuun kun voisi ajaa bensiinillä.

Itse päädyin sähköautoon koska päivittäiset ajot yleensä noin 80-150km ja halusin lisäksi välttää kahden tekniikan huollot ja korjaukset.
Huolloilla ja korjauksillakaan ei tässä kohtaa ole merkitystä kun sisältyy käyttöetuun.

Noilla spekseillä varmaan kallistuisin plugariin ellei muuten sattuisi enemmän tekevän mieli sähköautoa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tuo on sukupolvensa luotettavin moottoriversio Cliossa, huomioiden että vapaasti hengittävänä sitä ei oikein voi ostaa jos aikoo joskus kaupungin ulkopuolelle.

Vielä viime vuosien lisätiedon valossa joudun toteamaan, että Peugeot/Citroen -merkkien 1.2 PureTech ei ollut pitemmän päälle ihan niin huoleton peli kuin alkuun vaikutti. Näissä on märkä jakohihna ja sen yhteydessä on ilmennyt turhan paljon öljyn imusihdin tukkeutumisia, joista seuraa helposti moottorivaurio - täsmälleen sama vika, joka on vaivannut myös samanlaisella hihnalla varustettuja Fordeja. Siten Clio näyttäytyy nyt entistäkin paremmassa valossa.

Tuolla tiedolla en enää oikein muuta uskalla suositella kuin mainitsemaasi Clio 4:ää 0.9 -moottorilla tai Toyota Yarista. Näistä Clio on parempi ajettava, Toyota sittenkin huolettomampi. Toyotassa jälleenmyyntiarvo kovinta luokkaa Suomen automerkeistä, mutta käytetyissä sen lisähinnan joutuu toki maksamaan myöskin jo autoa ostaessa. Itse ottaisin Clion; tuon sukupolven Renaultit ovat olleet oman pitkän harrastajahistorian parhaat autot kun lasketaan ominaisuuksien, hinnan ja käyttökulujen suhde.

Cliossa kuten kaikissa autoissa nykyään (mutta ihan erityisesti turboahdetuissa) kannattaa olla öljynvaihtojen suhteen todella tarkkana. Itse kannattaa ilman muuta vaihtaa öljyt 10 tkm välein - siinä välttyy monelta ongelmalta. Huoltohistorian kannalta ostettavassa autossa kannattaa katsoa, että vähintään huolto-ohjelman mukaan vaihdettu ja oikeilla öljyillä. Se ei ole samantekevää mitä litkua koneeseen kaataa, vaikka korjaamot usein kaatavatkin tukkutynnyristään mitä sattuu talossa olla.

Turbo kestää todella paljon pitempään tuoreilla ja hyvillä öljyillä, ja sama auttaa myös jakopään kestoon. Clion 0.9 kone on ketjujakopäällä, mutta se ei ole järeä kuten vanhoissa Mersuissa, vaan ohut ja herkkä kapistus. Ketju kestää kyllä hyvin jos käyttää tuoreita ja oikeita öljyjä. Ja jostain syystä tosiaan 0.9:ssä ketjut kestävät paremmin kuin 1.2:ssa vaikka nimellisesti käytetään samoja osia. Silti ketjun saattaa joutua isommilla kilometreillä joskus uusimaan, mutta se ei maailmaa kaada koska kustannukset eivät juuri poikkea tavallisesta hihnajakopään huollosta.

Softapäivityksestä: Twingo GT:ssä on sama 0.9 kone, mutta softaa muuttamalla otettu isompi teho vakiona, eli 109 hv 170 Nm. Tuosta saa kuvan siitä minkä verran tuo moottori valmistajan mielestä kestää ilman luotettavuuden alenemista. Ajon kannalta kyllä itsekin varmaan haluaisin softan, se kyllä tuo mukavan buustin alavääntöön. Mutta kannattaa olla tarkkana minkä softan sinne laittaa. Rellulla on astetta kovemmat suojaukset ohjausjärjestelmissään ja myös on huonoilla softilla saatu monesti moottorin tavallinen perustoiminta pilalle. Viimeisimpiä vinkkejä softan valintaan voi kysyä esim. merkkifoorumin keskustelupalstalta.
1.2tce ketju ei kestä siksi että siinä on suorasuihkutus jonka korkeapainepumppu ottaa voiman nokka-akselilta = jakoketju joutuu kovemalle rasitukselle ja venyy
 

deepcore

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.04.2021
Viestejä
9
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.

Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja.

Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.

Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
 
Viimeksi muokattu:

Hampsteri

Kukkuu pulut
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
992
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.

Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709

Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.

Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
Mites leasing noilla kilsoilla?
 

deepcore

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.04.2021
Viestejä
9
Mites leasing noilla kilsoilla?
Kiitti, kurkkasin vähän vaihtoehtoja, mutta ei taida oikein olla pitkän aikajänteen ratkaisu, kun budjetoitu summa palaa muutamassa vuodessa. Toki korjaus- ja vakuutuskulut säästyis.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.

Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709

Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.

Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
Oma valintani noin pienillä kilsoilla olisi joku tällainen mk2 pahkakylki Volvo.
Hyvä ajaa ja simppeli huoltaa, ei ehkä bensa pihein, mutta noilla kilsoilla polttoainekulu ei ole niin paha.

Sitten jos venyttää "vähän" budjettia, niin saisi täyssähköisen ratkaisun tyyliin Zoe tai i3.

Tai sitten todella simppeli, edullinen ja kohtuu luotettava Clio Sport Tourer.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
367
Mites nuo Tesla 3 RWD 60kwh (2021-2022) akulliset autot onko järkevää upottaa tuollaiseen 46-52k vähän käytetyistä. Nykyinen menopeli on outlander phev mutta tuossa vähän ärsyttänyt pieni range. Työmatka menee kesällä lataamatta mutta talvella ei ja reenikuskailuissa range riittää yleensä 1/2 - 3/4 matkasta. Tuntuu että tuo phev kuitenkin syö menovettä aikalailla. Kilsat vuodessa n. 20-25k luokkaa ja pisimmät reissut normaalisti n. 320km. Varmaan jos tuollaista yli 50k maksavaa käytettyä katsoo niin voisi olla uusikin järkevä jos jaksaa vain odottaa. Skoda Enyaq ja ID.4 kattonut myös mutta niiden hinnat tuntuu olevan vielä lähempänä uusia että tuntuu vähän hölmöltä sellaista ostaa.

Kyytiin pitää mahtua 2 turvaistuinta ja 2 aikuista mitkä tuohon pitäisi mahtua ok?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.

Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709

Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.

Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
Itse ostin Renault Clio 6/2018 farmarin. 900cc turbo moottori, 36tkm ja 7000€. Pieniä parannuksia olen tehnyt, johon kulunut 450€ (16" kesärenkaat ja vanteet, 4*Osram ajovalojen polttimot, raitisilmasuodatin, tuulilasinpyyhkijät, 1*led päiväajovalon vaihto, nelipyöräsuuntaus).

Tuo 0.9 tce bensiinimoottori on luotettava ja 90 hv + overboost on ihan sopiva autoon. Itse en farmaria edes välttämättä tarvitse, mutta tulipahan tavallaan kaupan päälle. Matka-ajoakin tuolla moottorilla ajelee ja kulutus on pieni. Tuossa 0.9 Cliossa ei ymmärrykseni mukaan ole juuri mitään tyyppivikoja. Jakopää on ketjulla. Itsekin saatan ajaa autolla noin 10tkm vuodessa. Verot ja vakuutukset on halvat.


Myös diesel vaihtoehtoja olisi muutama, mutta en tiedä että ovatko järkeviä nyt.

Esim sitten Toyotan hybridi olisi alkaen 12400€, eli menee yli budjetin nuo paljon ajetutkin. Toki auto olisi yhtä kokoluokkaa isompi ilmeisesti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mites nuo Tesla 3 RWD 60kwh (2021-2022) akulliset autot onko järkevää upottaa tuollaiseen 46-52k vähän käytetyistä. Nykyinen menopeli on outlander phev mutta tuossa vähän ärsyttänyt pieni range. Työmatka menee kesällä lataamatta mutta talvella ei ja reenikuskailuissa range riittää yleensä 1/2 - 3/4 matkasta. Tuntuu että tuo phev kuitenkin syö menovettä aikalailla. Kilsat vuodessa n. 20-25k luokkaa ja pisimmät reissut normaalisti n. 320km. Varmaan jos tuollaista yli 50k maksavaa käytettyä katsoo niin voisi olla uusikin järkevä jos jaksaa vain odottaa. Skoda Enyaq ja ID.4 kattonut myös mutta niiden hinnat tuntuu olevan vielä lähempänä uusia että tuntuu vähän hölmöltä sellaista ostaa.

Kyytiin pitää mahtua 2 turvaistuinta ja 2 aikuista mitkä tuohon pitäisi mahtua ok?
Jos aikoo yli 50 k€ käyttää sähkikseen, niin silloin taitaa olla fiksuinta tilata uusi ID.4 tai ID.5 näitä saa kuitenkin nopeammin ( 4-6 kk ), kuin Enyaq:eja, jossa saisi tosin rahoilleen enemmän vastinetta.
Tosin Megane E-Techin tai tylsän Leafin saisi alle 50 tonnin ja kohtuullisen nopealla toimituksella.

Polestar 2 sekä Cupra Born ovat ehkä hieman ahtaita neljän hengen jatkuvaan kärräämiseen.

Kyllä tuohon Model 3:seen saa 2 turvaistuinta, mutta ei se mikään tilaihme ole.
 

JAP

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
145
En ole kyllä kuullut että Brerassa (V6 tai 1750 Tbi moottorilla) mitään isompia ongelmia olisi. Toki uusimmatkin yksilöt jo yli kymmenen vuotta vanhoja, joten halvimmissa yksilöissä varmasti voi olla perustason laittamista.

Haasteellista kyllä kun paras versio olisi vuoden 2008 tai uudempi 3.2 V6 Q4.
V6:ssa on hyvä varautua jakoketjuremonttiin 100-150 tkm välillä. Korjaamolla teetettynä melko tyyris remontti, mutta Alfabbs:ltä löytyy GM:n varaosanumeroita millä tee-se-itse mies tekee remontin kohtuu edullisesti.

Jos kurvailee urheilullisemmin etenkin Ahvenistolla tuosta GM v6:sta (ei mitään sukua vanhemmille Alfan omille 3.2 kutosille) tuppaa myös menemään kampiakselin laakereita. Siviilikäytössä ei taida olla ongelma.

Q4 kardaanin niveliä ei taida saada mistään. Jos tulee vaihtotarvetta niin pitää kai vaihdattaa joku muu nivel akseliin alan firmassa. Ko-met on näitä tainnut jokusen tehdä.

Etuveto 1750 lienee siis se huolettomin valinta, vaikka onhan neliveto V6 enemmän fiilistä. Tuo Q4 on jopa ihan asiallisesti toteutettu neliveto.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
395
Mites nuo Tesla 3 RWD 60kwh (2021-2022) akulliset autot onko järkevää upottaa tuollaiseen 46-52k vähän käytetyistä. Nykyinen menopeli on outlander phev mutta tuossa vähän ärsyttänyt pieni range. Työmatka menee kesällä lataamatta mutta talvella ei ja reenikuskailuissa range riittää yleensä 1/2 - 3/4 matkasta. Tuntuu että tuo phev kuitenkin syö menovettä aikalailla. Kilsat vuodessa n. 20-25k luokkaa ja pisimmät reissut normaalisti n. 320km. Varmaan jos tuollaista yli 50k maksavaa käytettyä katsoo niin voisi olla uusikin järkevä jos jaksaa vain odottaa. Skoda Enyaq ja ID.4 kattonut myös mutta niiden hinnat tuntuu olevan vielä lähempänä uusia että tuntuu vähän hölmöltä sellaista ostaa.

Kyytiin pitää mahtua 2 turvaistuinta ja 2 aikuista mitkä tuohon pitäisi mahtua ok?
52k€ nurkilla näkyy olevan Nettiautossa myös useampi 2021 Model 3 Long Range, missä onkin sitten reilusti enemmän rangea, tehoa ja neliveto. Toki noissa uudemmissa SR+-malleissa on LFP-akku, mikä on varsin jees akkukemia ja rangekin lähentelee muiden valmistajien Long Range -malleja varsinkin motarinopeuksissa.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
347
Mitä helv* on tapahtunut viime vuosina autojen hinnoille?? näyttää että n. 5000eur autojen hinnat ovat vähintäänkin 2x tai jopa 3x jos yhtään katsoo hinta/laatua että ikä + kilometrit = hinta.
Nyt kun katsoo tarjontaa niin kaikilla n. 5000 eur autoilla on ajettu yli 300 tkm.
Ja vielä toinen kysmys että miten voi 1998 vm passat @330 tkm pyynti olla 2500 eur? kun sellaisethan menee suoraan paaliin, koko alusta ja kaikki osat tuon ikäisessä autossa on jo mätiä
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Mitä helv* on tapahtunut viime vuosina autojen hinnoille?? näyttää että n. 5000eur autojen hinnat ovat vähintäänkin 2x tai jopa 3x jos yhtään katsoo hinta/laatua että ikä + kilometrit = hinta.
Nyt kun katsoo tarjontaa niin kaikilla n. 5000 eur autoilla on ajettu yli 300 tkm.
Ja vielä toinen kysmys että miten voi 1998 vm passat @330 tkm pyynti olla 2500 eur? kun sellaisethan menee suoraan paaliin, koko alusta ja kaikki osat tuon ikäisessä autossa on jo mätiä
Ootko lähiaikoina herännyt pitkästä koomasta tai jotain? :D
 

Hampsteri

Kukkuu pulut
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
992
Mitä helv* on tapahtunut viime vuosina autojen hinnoille?? näyttää että n. 5000eur autojen hinnat ovat vähintäänkin 2x tai jopa 3x jos yhtään katsoo hinta/laatua että ikä + kilometrit = hinta.
Nyt kun katsoo tarjontaa niin kaikilla n. 5000 eur autoilla on ajettu yli 300 tkm.
Ja vielä toinen kysmys että miten voi 1998 vm passat @330 tkm pyynti olla 2500 eur? kun sellaisethan menee suoraan paaliin, koko alusta ja kaikki osat tuon ikäisessä autossa on jo mätiä
Kyllähän inflaatio ja yleinen tilanne vaikuttaa tuohon. Saahan sitä pyytää, mutta ihan ostajan asia sitten haluaako maksaa ns. "ylimääräistä". Vanhempia autoja saa vieläkin ihan kohtuuhintaan, mutta yleensä ihan muista kanavista kuin nettiautosta/autotallicomista...
 
Liittynyt
03.09.2021
Viestejä
5
Mitä helv* on tapahtunut viime vuosina autojen hinnoille?? näyttää että n. 5000eur autojen hinnat ovat vähintäänkin 2x tai jopa 3x jos yhtään katsoo hinta/laatua että ikä + kilometrit = hinta.
Nyt kun katsoo tarjontaa niin kaikilla n. 5000 eur autoilla on ajettu yli 300 tkm.
Ja vielä toinen kysmys että miten voi 1998 vm passat @330 tkm pyynti olla 2500 eur? kun sellaisethan menee suoraan paaliin, koko alusta ja kaikki osat tuon ikäisessä autossa on jo mätiä
Vissiin ottaneet mallia Korsumäen hinnoittelusta. :)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Eli eli, näyttää vahvasti että olisi tulossa vapaan käyttöedun auto käyttöön ja nykyinen käyttis jäisi harrasteeksi. Omat käyttöautot ja harrasteet osaan kyllä valita ja niissä on tietyt mieltymykset mutta ovat kovin eri kuin työssä vaadittavat.

Näin uuden työntekijän palkoilla ei vielä rahoille lyödä eikä muutenkaan olisi tarve millekään ultimate varustelluin kaikki joten menisi tuonne 450-550e/kk välille vapaa autoetu hinta. Kriteereinä mitä pitäisi olla, vakkari (ei väliä onko adaptiivinen), penkit missä pitkäkoipinen voisi istua pidempiäkin matkoja, ei aivan järkyttävän meluisa (uusimman Fiesta melutaso kelpaa hyvin), Android Auto tai keskikonsoli mihin saa pienen tabletin kiinnitettyä, ilmastointi (mielellään automaattinen), paikkoja autossa 4+ (eli sulkee valitettavasti esim Fiesta Vanit pois) ja manuaali riittää jos auton muuten on sopiva.

Bonuksia ovat automaatti (MX-5:ssä on sen verran hyvä aski ettei oikein halua hämmentää muita enää), lämmitettävä ratti, adaptiivinen cruise, lämmitettävä tuulilasi, hifit edes etäisesti siedettävät kun custom kamaa ei voi asennella ja keskivertoa paremmin pitkäkoipisille sopivat penkit ovat bonusta. Niin ja eipä noista hyvistä ajovaloista haittaa olisi kun pitkin poikin maata tulisi ajeltua.
 
Liittynyt
09.08.2020
Viestejä
94
Minkälaisessa maineessa nämä 2005-2008 luvun Kia Ceratot/Ceedit ovat? Lähinnä että onko jotain vittumaisia/kalliita tyyppivikoja? ruostuuko? onko sähkövikoja? pelaako talvisin myös hyvin? maksaako huollot/varaosat paljon? jne.
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
293
Eli eli, näyttää vahvasti että olisi tulossa vapaan käyttöedun auto käyttöön ja nykyinen käyttis jäisi harrasteeksi. Omat käyttöautot ja harrasteet osaan kyllä valita ja niissä on tietyt mieltymykset mutta ovat kovin eri kuin työssä vaadittavat.

Näin uuden työntekijän palkoilla ei vielä rahoille lyödä eikä muutenkaan olisi tarve millekään ultimate varustelluin kaikki joten menisi tuonne 450-550e/kk välille vapaa autoetu hinta. Kriteereinä mitä pitäisi olla, vakkari (ei väliä onko adaptiivinen), penkit missä pitkäkoipinen voisi istua pidempiäkin matkoja, ei aivan järkyttävän meluisa (uusimman Fiesta melutaso kelpaa hyvin), Android Auto tai keskikonsoli mihin saa pienen tabletin kiinnitettyä, ilmastointi (mielellään automaattinen), paikkoja autossa 4+ (eli sulkee valitettavasti esim Fiesta Vanit pois) ja manuaali riittää jos auton muuten on sopiva.

Bonuksia ovat automaatti (MX-5:ssä on sen verran hyvä aski ettei oikein halua hämmentää muita enää), lämmitettävä ratti, adaptiivinen cruise, lämmitettävä tuulilasi, hifit edes etäisesti siedettävät kun custom kamaa ei voi asennella ja keskivertoa paremmin pitkäkoipisille sopivat penkit ovat bonusta. Niin ja eipä noista hyvistä ajovaloista haittaa olisi kun pitkin poikin maata tulisi ajeltua.
Just selailin niinkin eksoottista, kuin Renault Megane etechin hinnastoa ja tuon vapaa autoetu liikkuu näemmä 510€-680€ välimaastossa.
Vakiovarusteita taitaa ainakin olla lämmitetävä ratti ja android auto/ apple carplay. Vakionopeudensäädin löytyy myös.

Tuota taitaa saada kaikenlisäks nopeallakin toimituksella ja itse ainakin vähän mietin pitäisköhän sitä liipaista eka sähköauto.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Just selailin niinkin eksoottista, kuin Renault Megane etechin hinnastoa ja tuon vapaa autoetu liikkuu näemmä 510€-680€ välimaastossa.
Vakiovarusteita taitaa ainakin olla lämmitetävä ratti ja android auto/ apple carplay. Vakionopeudensäädin löytyy myös.

Tuota taitaa saada kaikenlisäks nopeallakin toimituksella ja itse ainakin vähän mietin pitäisköhän sitä liipaista eka sähköauto.
Sähköauto ei oikein toimi. Liian arvaamaton työpäivä=ei voi olla varma onko laturi lähellä, vapaana, aikaa ladata tms. Muuten nappaisin sähköauton samantien. 1kpl Teslaa takana ja prkl jos olisi tiennyt uramuutoksista niin olisin pitänyt kipon ja keräillyt km-korvaukset. Sähköauto mahtava mutta jos työ sisältää jatkuvaa säntäilyä pitkillä matkoilla ei voi harkita koska et halua huudella asiakkaalle että sori, en voi tulla kun akku loppu.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
298
Minkälaisessa maineessa nämä 2005-2008 luvun Kia Ceratot/Ceedit ovat? Lähinnä että onko jotain vittumaisia/kalliita tyyppivikoja? ruostuuko? onko sähkövikoja? pelaako talvisin myös hyvin? maksaako huollot/varaosat paljon? jne.
Kaverilla on ollut 2008 ceed nelisen vuotta, jotain 170-180k taitaa olla mittarissa ja 1.6 kone muistaakseni.

Mitään vikoja ei ole ollut, riittänyt perus öljynvaihto-tason huollot. Ei ole ainakaan tuo ruostunut ja katsastus on kehunut että hyvässä kunnossa on. Sähköt on toimineet, talvisin toimii hyvin ja huollot/osat on minusta hyvin halpoja.

Itsekin olen tuolla ajellut ja hyvin on toiminut.

En ole keltään tutulta kuullut pahaa kian laadusta, vissiin ne ihan ensimmäiset mitä aikoinaan tuli, oli vähän huonompia mutta nämä 2000-luvun puolen kulkineet on luotettavia ja halpoja pitää pääasiassa.

Itse ostin kesällä 2011 rio:n, 46k oli mittarissa ja auto melkein kuin uusi, varusteet on mielestäsi hyvät eli on vakkari, ratinlämmitin, automaatti-ilmastointi yms. Kilkkeet. Käytin tarkastuksessa eikä löytynyt yhtään mitään huomautettavaa. Esim. Vuosihuolto laajalla tarkastuksella omaan oli 199€ merkkiliikkeessä sis. Öljy+suodattimet yms. Jossain pajalla pääsee varmaan 100€ pintaan

Joten jos yksilöä on huollettu ja näyttää siistille + koeajo ok, niin todennäköisyys hyvään auton on ihan hyvä.

Motonetistä voi esim katsoa osien hintoja, itse juuri viime viikolla hämmästyin että onpa halpoja omaan, kun huvikseen selailin.

Eli oman tiedon ja kokemuksen mukaan kiat on laadukkaita ja toimintavarmoja + monta kertaa halvempia ylläpitää kuin vaikka monet saksalaiset autot
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 343
Viestejä
4 157 885
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom