Mikä auto minulle?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
708
Autokuumetta pukkaa. Suositelkaas luotettavia, bensapihejä automaatteja hintaluokassa 10 000€-15 000€. Mieluiten Sedan mallinen ja farmarille ei tarvetta, kilsoja vuodessa n. 10 000. Tässä olen katsellut vähän kaikenlaisia, insigniaa, astraa, C mersua, mazda 3 yms...noista ehkä mazda 3 kiinnostaisi tällä hetkellä eniten. Vaikeaa!
Astra https://www.nettiauto.com/opel/astra/12862881
Mazda 3 https://www.nettiauto.com/mazda/3/12661794
Pikkuturbo vs iso vapari, käy ajamassa molempia ja osta kumpi miellyttää, Astra menee vähemmällä kulutuksella jos 1.0 riittää eikä kaipaa 1.4 turboa, Mazdakin on tosi hyvän tuntuinen ajaa.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Auton vaihto harkinnassa. Nykyinen Volvo V40 -02 alkaa olla tiensä päässä. Samaa kokoluokkaa tai vähän pienempi voisi olla, ei nyt kuitenkaan mitään Picanto/Yaris -osastoa. Jos nyt yhdistelmärattaat mahtuisi tarvittaessa survomaan takapaksiin niin hyvä. Ajoa alle 5000km vuodessa, bensalla voisi kulkea. Manuaalilla olen ajellut mutta luotettava automaattikin käy. Turbo olisi hauska, mutta ei välttämätön, varsinkin kun hintahaitari on 5000-10000€, mieluummin lähempänä tuota 5000€.

DSG ja TSI jotenkin kaikuvat pahankuuloisina omissa korvissa, ei ehkä niitä. Paitsi jos perustellaan hyvin. :)
 
Liittynyt
28.12.2017
Viestejä
86
Auton vaihto harkinnassa. Nykyinen Volvo V40 -02 alkaa olla tiensä päässä. Samaa kokoluokkaa tai vähän pienempi voisi olla, ei nyt kuitenkaan mitään Picanto/Yaris -osastoa. Jos nyt yhdistelmärattaat mahtuisi tarvittaessa survomaan takapaksiin niin hyvä. Ajoa alle 5000km vuodessa, bensalla voisi kulkea. Manuaalilla olen ajellut mutta luotettava automaattikin käy. Turbo olisi hauska, mutta ei välttämätön, varsinkin kun hintahaitari on 5000-10000€, mieluummin lähempänä tuota 5000€.

DSG ja TSI jotenkin kaikuvat pahankuuloisina omissa korvissa, ei ehkä niitä. Paitsi jos perustellaan hyvin. :)
Vaikuttaa käyttö-, ei tunneauton, tarpeelle. Joku tuollainen? https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/12807167
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Vaikuttaa käyttö-, ei tunneauton, tarpeelle. Joku tuollainen? https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/12807167
No joo, tällä hetkellä ei viitsi laittaa liikaa rahaa auton hauskuuteen. Tuleehan V40 T4 tehoja varmaan hetken ikävöimään, mutta minkäs teet. Tuo Avensis olisi varmaan aika soiva peli, tosin kokoluokkahan tuossa melkeinpä kasvaa nykyiseen verrattuna... Jotenkin olin ajatellut että Toyotat on tolkuttoman hintaisia, tosin onhan tuollakin jo 14v ikää mittarissa.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
477
Kyllähän ne onkin kalliita. Tuon korimallin avensiksesta ihan älytön raha imo. Saman ikäistä ford focus/mondeo farkkua saa tuolla rahalla joka viikonpäivällä eri värisen.
Ja saa ihan yhtä luotettavan/epäluotettavan menopelin alleen, mutta paremmalla ajettavuudella.

Oman kaveripiirin Toyotojen perusteella en lähtisi nostamaan merkkiä muiden yläpuolelle mitenkään. Ihan samoja vikoja niissä on, kuin muissakin merkeissä ja oman kokemuksen mukaan jopa enemmän. Yhdellä kaverilla oli aikoinaan nettiauton linkin mukainen Avensis, joskin 2.4-litraisella koneella ja automaatilla ja se vekotin vei öljyä ihan huolella (yli litran tonnilla) pienistä kilsoista huolimatta. Toisella tutulla oli Avensis verso 2.2-litraisella dieselillä ja lienee sanomattakin selvää, että kansi levisi. Korjaus maksoi maltaita. Kolmannella kaverilla on kaksi Toyotaa (Corolla ja Verso) , joihin kumpaankin on pitänyt vaihtaa jo ilmastoinnin kompura ja toiseen myös laturi. Uudempi (Verso) on alkanut myös kuluttaa öljyä ja on siinä sähkövikojakin ja viimeisessä huollossa mainittiin alipainepumppu vuotavan öljyä. Myös alustan ruoste on alkanut vaivaamaan, vaikka kilsoja on reippaasti alle 200tkm.

Tulipa mieleen myös työkaverin Avensis, vuosimallia ~2012, jonka keskikonsoli on alkanut osoittamaan mieltään sähkövikojen muodossa. Radio ei siis toimi ja muutenkin on ajoittaista ongelmaa säätimien kanssa. Kilsoja siinäkin alle 200tkm.

Lisäksi näyttää siltä, että sisustan materiaalit eivät kestä kilsoja kovinkaan mallikkaasti. Omassa Seatissa sisusta on paremmassa kunnossa melkein tuplasti enemmän ajettuna, mikä voi toki olla ihan käyttäjästäkin kiinni.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Saman ikäistä ford focus/mondeo farkkua saa tuolla rahalla joka viikonpäivällä eri värisen.
Just vaihdoin pois Focus mk2 farmarin. Meni muuten alle viikossa kaupaksi liikkeestä. Eipä tuossa juuri vikoja ollut, tukivarren puslat meni vaihtoon n. 10 vuoden iässä. Sattui hyvä yksilö alle. Kireämmillä pakkasilla tosin kannatti kuljettaa apukäynnistintä mukana. Hallissa lähti kyllä käyntiin kuin palmun alta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Hakusessa olisi kakkosauto, johon tulee kilometrejä ehkä vain 5tkm vuodessa, ihan max. 10tkm. Kovin paljoa ei kiinnostaisi moiseen sijoittaa, sanotaan tonni, ehkä kaksi. Vaatimuksena vetokoukku koska pitää hinata 2-3 kertaa vuodessa peräkärryä. Ilmastointi olisi plussaa. Suosituksia sellaisesta huolettomasta käyttöautosta kaipaisin? Nimenomaan huolettomasta, ei jaksaisi alkaa kovin rassailemaan. Mieluummin käytän aikani harrastevehkeisiin.
Justiinsa ostin itselleni toimivalla ilmastoinnilla varustetun alle 200 tkm ajetun Civicin hintaan 1100 euroa, yllättävän hyvä hankinta hintaansa ja kuntoonsa nähden, toki tuossa ei ole koukkua ja pitää tuotakin jossain välissä vähän rassata ja sipistellä, mutta ihan kelpo käyttöauto.

Hauskaa sinänsä, että möin noin puolitoista kuukautta sitten suunnilleen samanlaisen, mutta 60 tkm enemmän ajetun, Civicin hintaan 2500 €.

Tosin minulla on tarpeeksi muitakin autoja, niin tuo tuli ostettua lähinnä laina- ja vara-autoksi.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Jos Toyotaa voi pitää yliarvostetusti hinnoiteltuna merkkinä niin mitenköhän vaikka Citroën C4 tai C5? Olisiko "paljon autoa vähällä rahalla"?
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
46
Hakusessa olisi luotettava hybridi/sähköauto pk-seudun päivittäisiä ajoja varten n. 25-30k hintaluokasta. 11kw laturi löytyy kotoota. Kokoluokkana, että tikkaat/sukset mahtuvat kyytiin tarvittaessa. Merkillä ja mallilla ei niinkään väliä, minkä mallista autoa kannattaa lähteä katsomaan?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
61
Täällä on kanssa Astraa ja Mazda 3 katseltu kuten ylempänä kirjoittajalle suositeltiin. Astran koe ajolla tuli kuitenkin ehkä "erikoinen" ongelma. Nuo joka paikassa kehutut AGR penkit olivat toiselle auton käyttäjälle istuinosasta liian ahtaat eli reisituet painoivat lantioon. Tiedän toki että ovat "sportti penkit" mutta kyseessä on kuitenkin perus perheauto. Emme noita ainakaan koeajolla säädöillä saatu parannettua, istuinosan laskeminen loivemmaksi kuitenkin vähän auttoi asiaan. Myös apukuskin puoleinen penkki oli mielestäni itelläkin väljempi kuin kuskinpenkki.
Olisikohan tähän kenelläkään muita vinkkejä kuin lantiosta rasvan poisto?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Täällä on kanssa Astraa ja Mazda 3 katseltu kuten ylempänä kirjoittajalle suositeltiin. Astran koe ajolla tuli kuitenkin ehkä "erikoinen" ongelma. Nuo joka paikassa kehutut AGR penkit olivat toiselle auton käyttäjälle istuinosasta liian ahtaat eli reisituet painoivat lantioon. Tiedän toki että ovat "sportti penkit" mutta kyseessä on kuitenkin perus perheauto. Emme noita ainakaan koeajolla säädöillä saatu parannettua, istuinosan laskeminen loivemmaksi kuitenkin vähän auttoi asiaan. Myös apukuskin puoleinen penkki oli mielestäni itelläkin väljempi kuin kuskinpenkki.
Olisikohan tähän kenelläkään muita vinkkejä kuin lantiosta rasvan poisto?
Kokeilkaa normipenkeillä olevaa yksilöä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
61
Kokeilkaa normipenkeillä olevaa yksilöä.
Tämähän se seuraava liike on. Harmi vaan, kun nuo parmmin varustellut monesti sisältävät nuo sporttipenkit. Siksi tässä koittanut etsiä tietoa voisiko tuota jollain säädöillä parantaa tai joku muu simppeli juttu mikä ei ole tullut mieleen. Ei auta kuin jatkaa etsimistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Tästä tulikin mieleen että jos autossa on surkea kuskinpenkki, niin minkälainen homma ja onko miten mahdollista vaihtaa vakka joku Recaro tilalle, missä bagit sun muut tarvittavat?

Ehkä kysymys kuuluisi toisaalle, mutta voiko autoa parantaa näiltä osin jos muuten hyvä kosla, mutta penkki päin persettä.

Ennenhän kaikki oli mahdollista, mutta nykysäännökset...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tästä tulikin mieleen että jos autossa on surkea kuskinpenkki, niin minkälainen homma ja onko miten mahdollista vaihtaa vakka joku Recaro tilalle, missä bagit sun muut tarvittavat?

Ehkä kysymys kuuluisi toisaalle, mutta voiko autoa parantaa näiltä osin jos muuten hyvä kosla, mutta penkki päin persettä.

Ennenhän kaikki oli mahdollista, mutta nykysäännökset...
Kyllä penkin saa vaihtaa, kunhan se on E-hyväksytty.

Tiedän useammankin taksin ja pari uutta pakettiautoa, joihin on vaihdettu kuskin jakkaraksi Recaron Ergomed ( verhoiltuna tai vakiokuosissa ) , kun kuskilla on ollut ongelmaa selässä tai lonkissa ja vakiopenkissä ei ole voinut istua pidempää siivua.

Tuollaisen Recaron vaihto on melko yksinkertainen bolt on homma, koska sopivat kiskot ja johtoadapterit saa suoraan Recarolta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Kyllä penkin saa vaihtaa, kunhan se on E-hyväksytty.

Tiedän useammankin taksin ja pari uutta pakettiautoa, joihin on vaihdettu kuskin jakkaraksi Recaron Ergomed ( verhoiltuna tai vakiokuosissa ) , kun kuskilla on ollut ongelmaa selässä tai lonkissa ja vakiopenkissä ei ole voinut istua pidempää siivua.

Tuollaisen Recaron vaihto on melko yksinkertainen bolt on homma, koska sopivat kiskot ja johtoadapterit saa suoraan Recarolta.
Paitsi, että airbägin omaavaa penkkiä ei saa vaihtaa. Ts. Tuo yllä oleva pätee vain autoihin joissa sivubägiä ei ole penkissä. Vaihto kielletään sen verran yksiselitteisesti, että ei jää mitään porsaanreikiäkään:

"Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä nii-
hin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä."
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Mitäs mieltä raati on Opel Insigniasta, esim. https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12692786

Onko kokemuksia, missä kohtaa kilometrit oikeasti alkaa tuntua moottorissa tai vaihdelaatikossa? Tai onko jotain muuta kalliimmanpuoleisia riskejä tiedossa 200-300tkm välillä?
Kävin joskus samana päivänä koeajamassa 2015 ford mondeota ja opel insigniaa nelivetona. Insignia oli melkoinen pettymys mondeoon verrattuna, asiaa tosin korosti se että insignialla lähdettiin suoraan -25 pakkasesta ja mondeolla lämpimästä hallista.

Koeajolla kannattaa kuunnella tarkalla korvalla kuuluuko jurinaa/vollotusta peräpäästä. Perän tai nelivetojärjestelmän öljynvaihdot eivät kuulu huolto-ohjelmaan ja nelivetoihin onkin lähes poikkeuksetta joutunut uusimaan perän ennen 300tkm, myös tuo koeajamani inkun perä jollotti kuin vanhassa lava-autossa vaikkei kilometrejä ollut vielä kuin 200tkm

Manuaalilaatikot taitavat olla ongelmallisia M32 malleja, noita tosin parannettiin tuotannon kuluessa, kuuntele tyhjäkäynnillä kuuluuko "rapinaa" vaihteiston suunnalta.

Automaattivaihteisto on aisinin valmistama 6 -vaihteinen, sama kuin monessa muussakin kuten volvo jne. Ongelmat alkavat yleensä 150tkm jälkeen tai toisilla ei lainkaan. Tässäkin tärkeimpänä että omistaja on tajunnut vaihdattaa öljyt säännöllisesti vaikkeivat ne huolto ohjelmaan kuulukkaan. Vikana yleisimmin on venttiilipöytä joka oireilee lämpimällä laatikolla hitaana D -kytkeytymisenä, 2-3 välissä heittää vapaalle ja pamahtaa jne. Googlella löytyy enemmän.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Paitsi, että airbägin omaavaa penkkiä ei saa vaihtaa. Ts. Tuo yllä oleva pätee vain autoihin joissa sivubägiä ei ole penkissä. Vaihto kielletään sen verran yksiselitteisesti, että ei jää mitään porsaanreikiäkään:

"Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä nii-
hin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä."
Ratkaiseva sana on "toisenlaisiin" eli turvatyynyllisiä penkkejä ei saa vaihtaa turvatyynyttömiin, mutta turvatyynyllisiä penkkejä saa vaihtaa mielin määrin.

En tiedä onko tuo ollut Traficomin virkamiehen ajatus, mutta ainakin useimmat katsastusasemat ovat tulkinneet asiaa tällä tavalla.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Tällä hetkellä omassa autohankinnassa kärkikamppailussa ovat Citroën C5, Peuget 508, Ford Mondeo ja Opel Insignia. En ollut näin isoja autoja aluksi edes katselemassa, mutta jotenkin "paljon autoa vähällä rahalla" alkoi houkuttaa. Hintahaarukka edelleen 5-10k. Tässä esimerkit kaikista:
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/12881225
https://www.nettiauto.com/peugeot/508/12895465
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12874041
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12905128

Insignian M32 -laatikon mahdolliset ongelmat tuossa jo eilen mainittiinkin, mitäköhän sudenkuoppia muissa mahtaisi löytyä?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Tällä hetkellä omassa autohankinnassa kärkikamppailussa ovat Citroën C5, Peuget 508, Ford Mondeo ja Opel Insignia. En ollut näin isoja autoja aluksi edes katselemassa, mutta jotenkin "paljon autoa vähällä rahalla" alkoi houkuttaa. Hintahaarukka edelleen 5-10k. Tässä esimerkit kaikista:
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/12881225
https://www.nettiauto.com/peugeot/508/12895465
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12874041
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12905128

Insignian M32 -laatikon mahdolliset ongelmat tuossa jo eilen mainittiinkin, mitäköhän sudenkuoppia muissa mahtaisi löytyä?
Citroen ja peugeot ovat 1.6 thp moottorilla jotka ovat niin moniongelmaisia että jättäisin ostamatta.. citroeniin toki on jo jotain tekniikalle tehtykin, ei tarvitsisi kuin öljynkulutuksen kasvua odotella. Citroenissa kannattaa ainakin tarkistella etujousisylinterit näkyykö vuotoja ulospäin. Mondeo tuntuu äkkiseltään melko kalliilta ottaen huomioon sen että on ensimmäistä vuosikertaa tuota korimallia.. toisaalta tällä hetkellä käytettyjen hinnat ovat mitä ovat ja hintatasot jossain viiden vuoden takaisessa tilanteessa.
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
67
Citroen ja peugeot ovat 1.6 thp moottorilla jotka ovat niin moniongelmaisia että jättäisin ostamatta.. citroeniin toki on jo jotain tekniikalle tehtykin, ei tarvitsisi kuin öljynkulutuksen kasvua odotella. Citroenissa kannattaa ainakin tarkistella etujousisylinterit näkyykö vuotoja ulospäin. Mondeo tuntuu äkkiseltään melko kalliilta ottaen huomioon sen että on ensimmäistä vuosikertaa tuota korimallia.. toisaalta tällä hetkellä käytettyjen hinnat ovat mitä ovat ja hintatasot jossain viiden vuoden takaisessa tilanteessa.
Mondeo on näköjään myynnissä Kotkan Autohallissa, jossa autot ovat keskimäärin kalliimpia kuin muualla. Tällaisia autoliikkeitä on Suomessa muutamia. Liekkö pelaavat rahoituksella jotenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Mondeo on näköjään myynnissä Kotkan Autohallissa, jossa autot ovat keskimäärin kalliimpia kuin muualla. Tällaisia autoliikkeitä on Suomessa muutamia. Liekkö pelaavat rahoituksella jotenkin.
Hyvityshinnat melko hyviä kanssa, ainakin ollut. Toisaalta samat autot makaa vuosikausia myytävänä, sen verran liikahtavat kun leimalla käyvät ja sitten takaisin odottelemaan ihmettä. Kukaan ei oikeastaan tiedä miten tuo homma pyörii.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Tällä hetkellä omassa autohankinnassa kärkikamppailussa ovat Citroën C5, Peuget 508, Ford Mondeo ja Opel Insignia. En ollut näin isoja autoja aluksi edes katselemassa, mutta jotenkin "paljon autoa vähällä rahalla" alkoi houkuttaa. Hintahaarukka edelleen 5-10k. Tässä esimerkit kaikista:
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/12881225
https://www.nettiauto.com/peugeot/508/12895465
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/12874041
https://www.nettiauto.com/opel/insignia/12905128

Insignian M32 -laatikon mahdolliset ongelmat tuossa jo eilen mainittiinkin, mitäköhän sudenkuoppia muissa mahtaisi löytyä?
Mainitaan Insigniasta sekin että sisätilat ovat mielestäni ruokottoman ahtaat auton kokoluokkaan nähden.

Sitikan ja Peugotin koneesta oli tuossa ylempänä jo asiantuntevaa näkemystä. Itsellänikin tökkäsi silmään että olipa noin vähän ajettuun autoon jo pitänyt paljon remonttia tehdä: "Mm. jakoketju, korkeapainepumppu, kaasuläppäkotelo ja turbo uusittu."
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Näistä edullisemmista mutta isommista autoista heittelen näytille Subaru Legacyn:
Osaako joku sanoa onko noissa jotain isompaa murhetta?

2,5 bokseri takaa että polttoainetta kuluu riittävästi mutta 5000 km vuosiajoilla se ei nyt isoimmasta päästä murheita ole. Vaparilla ajelu turbokoneen jälkeen voi myös vaatia hieman totuttelua, hieman helpotusta tuo kun kone ei ole kuitenkaan nuhaisimmasta päästä. Mutta toisaalta tarjolla on sitten neliveto (josta on tulevaisudessa vaikea luopua kun kerran on talven sellaisella ajellut). Jos noissa on jokin huoltoväli nelivedon öljyjen ym. vaihdoille niin sen noudattamisesta kannattanee varmistua automaattiaskin öljyvaihtojen lisäksi ym. muiden tarpeellisten huoltotoimien.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Insignian ja Astran farkkumallien välillä olen tässä nyt pallotellut. Ja varmaan pitää vähän noita Legacyja myös ihmetellä viikonloppuna... Ei, koeajamaan en ole vielä ehtinyt mitään. :tdown:

Pyynnit tuntuvat putoavan reilusti tuossa 200-250tkm jälkeen. Onko joku moottoririkko lähestymässä 300tkm kohdilla vai mikä noissa romauttaa arvon?
Tekniikan Maailma
 
Liittynyt
27.01.2020
Viestejä
69
Uudemmalle autolle olisi hiljalleen tarvetta kun -08 VW golf alkaa saamaan uusia vikoja siihen tahtiin että hirvittää kukkaron puolesta.
Joku seuraaja, mutta mikä on kysymysmerkki. Ajoa tulee vuodessa siinä ~30tkm, päivässä työmatka tällä hetkellä edestakaisin 100km. Ei mikään älyttömän suuri bensasyöppö. Automaatti ehdottomasti. En farkkua oikein haluaisi, vaikka koira löytyykin. Kunhan paksi olisi sen verran iso että saisi mahdollisesti häkin sinne. Takapenkillä kulkenut toistaiseksi.
Budjetti joku 15-20t taipuisi.
Jotain Hyundai malleja katsellut, sitten Skoda, Honda ja Volvo (ei kyllä ihan budjettiin osu...)
Hybridi- ja täyssähkö myös mietitty. Mutta ei toki tuohon budjettiin mene. Ajoa toki paljon, niin sähkö voisi olla ok. Mutta toisaalta ei ole latauspistettä kotona, eikä työpaikoilla. Ja ei se sähkökään ilmaista seinästä ole
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Omassa C5:ssa on taas paskana hydrauliikkajärjestelmä ja vuotaa todella pahasti. Olen soitellut useampaan paikkaan ja kukaan ei sitä suostu ottamaan korjattavaksi. Viimeeksi kun löytyi paikka joka sen korjasi se maksoi enemmän kuin autolla on arvoa ja vika uusiutui 2-3v päästä. Muuten hyvässä kunnossa kyllä auto mitä nyt erilaisia sähkövikoja vaikka muille jakaa.

Olen tässä katsellut nyt vaihtoehtona auton vaihtoa. Joku vähän pienempi auto, mutta ei mikään aivan kaikista pienin esim. Yaris. Corolla, Civic, Leon, i30 Mazda 3, yms koko luokassa. Ei kuitenkaan ranskalaista, ei jaksa enää noiden sähkövikojen kanssa pelleillä mikä googlettelun perusteella on tyypillistä kaikille ranskalaisille.

Budjetti on mitä tahansa 10 000 ja 23 000 välillä, teen tässä juuri exceliä kuluista. 200tkm varmasti se ylin raja, ehkä jopa 150tkm. Tuon budjetin yläpäällä saa jo pari vuotta vanhoja jopa alle 60tkm ajettujakin autoja. Jos menee puhtaasti kuukausierän perusteella sitten Toyotan Easy rahoituksella saisi jopa uudenkin mutta siinä pitää sitten miettiä mitä autolle tekee rahoituksen loputtua. Uudemmissa huollot varmasti enenmmän ennakoitavissa ja arvioitavissa, kun noissa enemmän ajetuissa saattaa tulla kaikenmaailman satunaisia vikoja.
Tärkeimpinä kriteereinä lienee pieni kulutus, vakionopeudensäädin adaptive jos mahdollista, peruutus tutka/kamera, ilmastointi, pienet kulut ylipäätään. Luotettavuus tietenkin myös. Itse arvostaisin myös autoa joka kiihtyy hyvin 80-120Kmh tienoilla niin olisi ohittaminen turvallisempaa kuin tällä nykyisellä jolla käytännössä ei voi ohittaa kuin 2 kaistaisella tiellä mutta se lienee prioriteeteissä alhaalla. Tiputin jo plug-in hybridit ja sähköautot pois, niissä hinta nousee nopeasti niin paljon että sillä extra 10 000 eurolla jota ne näyttävät olevan enemmän ajelee bensalla jo 4-6 vuotta näillä korkeilla bensan hinnoillakin. Ajokilometrejä on vaikea arvioida, mutta nyt kun korona on ohi niin varmaan jossain 10tkm tienoilla pyörii. Ajo pääasiassa kaupungissa, satunaisia matkoja ympäri Suomea.

Onkohan kellään enemmän kokemusta tai vinkkiä, kannattaako katsella tuolta budjetin kärkipäästä vähän ajettuja 2017-2020 malleja, vai budjetin alku/keski tienoilta noita 2011+ malleja joissa on enemmän kilometrejä? En vaihda autoa usein, tällä C5:llakin on ajattu jo 10+ vuotta joten siinä mielessä houkuttelisi ottaa vähän uudempi ja vähemmän ajettu jonka voi sitten itse ajaa loppuun. Ellei tapahdu joku suuri mullistus ja sähköautot ovatkin taloudellisesti järkeviä 4-6 vuoden sisään.
 
Viimeksi muokattu:

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
347
Omassa C5:ssa on taas paskana hydrauliikkajärjestelmä ja vuotaa todella pahasti. Olen soitellut useampaan paikkaan ja kukaan ei sitä suostu ottamaan korjattavaksi. Viimeeksi kun löytyi paikka joka sen korjasi se maksoi enemmän kuin autolla on arvoa ja vika uusiutui 2-3v päästä. Muuten hyvässä kunnossa kyllä auto mitä nyt erilaisia sähkövikoja vaikka muille jakaa.

Olen tässä katsellut nyt vaihtoehtona auton vaihtoa. Joku vähän pienempi auto, mutta ei mikään aivan kaikista pienin esim. Yaris. Corolla, Civic, Leon, i30 Mazda 3, yms koko luokassa. Ei kuitenkaan ranskalaista, ei jaksa enää noiden sähkövikojen kanssa pelleillä mikä googlettelun perusteella on tyypillistä kaikille ranskalaisille.

Budjetti on mitä tahansa 10 000 ja 23 000 välillä, teen tässä juuri exceliä kuluista. 200tkm varmasti se ylin raja, ehkä jopa 150tkm. Tuon budjetin yläpäällä saa jo pari vuotta vanhoja jopa alle 60tkm ajettujakin autoja. Jos menee puhtaasti kuukausierän perusteella sitten Toyotan Easy rahoituksella saisi jopa uudenkin mutta siinä pitää sitten miettiä mitä autolle tekee rahoituksen loputtua. Uudemmissa huollot varmasti enenmmän ennakoitavissa ja arvioitavissa, kun noissa enemmän ajetuissa saattaa tulla kaikenmaailman satunaisia vikoja.
Tärkeimpinä kriteereinä lienee pieni kulutus, vakionopeudensäädin adaptive jos mahdollista, peruutus tutka/kamera, ilmastointi, pienet kulut ylipäätään. Luotettavuus tietenkin myös. Itse arvostaisin myös autoa joka kiihtyy hyvin 80-120Kmh tienoilla niin olisi ohittaminen turvallisempaa kuin tällä nykyisellä jolla käytännössä ei voi ohittaa kuin 2 kaistaisella tiellä mutta se lienee prioriteeteissä alhaalla. Tiputin jo plug-in hybridit ja sähköautot pois, niissä hinta nousee nopeasti niin paljon että sillä extra 10 000 eurolla jota ne näyttävät olevan enemmän ajelee bensalla jo 4-6 vuotta näillä korkeilla bensan hinnoillakin. Ajokilometrejä on vaikea arvioida, mutta nyt kun korona on ohi niin varmaan jossain 10tkm tienoilla pyörii. Ajo pääasiassa kaupungissa, satunaisia matkoja ympäri Suomea.

Onkohan kellään enemmän kokemusta tai vinkkiä, kannattaako katsella tuolta budjetin kärkipäästä vähän ajettuja 2017-2020 malleja, vai budjetin alku/keski tienoilta noita 2011+ malleja joissa on enemmän kilometrejä? En vaihda autoa usein, tällä C5:llakin on ajattu jo 10+ vuotta joten siinä mielessä houkuttelisi ottaa vähän uudempi ja vähemmän ajettu jonka voi sitten itse ajaa loppuun. Ellei tapahdu joku suuri mullistus ja sähköautot ovatkin taloudellisesti järkeviä 4-6 vuoden sisään.
Itse ostin vuodenvaihteessa Toyota Auris hybridin, nyt takana 17tkm ja vähemmän yllättäen ei ole yllätyksiä tullut. Varsin mukava ajaa, kesärenkaat tosin vaihdoin hiljaisempiin. Hatchback malli sopisi haettuun kokoluokkaan. Auris eri rungolla kuin aygo ja yaris ja mielestäni tukevamman tuntuinen. Miinuksena ettei taida saada adaptiivista vakkaria edes lisävarusteena, sekä olematon vetopaino jos koukkua tarvitsee. Oma maksoi 21k 40tkm ajettuna ja vm -18. Kulutus talvella n. 4,5l/100 ja kesänopeuksilla 5,5 (lähinnä ajoa helsinki-tampere moottoritiellä)
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Kuten pari sivua sitten kerroin, vaihdoin juuri -> MB A180 2016, ajettu 150 tkm. Kävin tuota samaa painiskelua, että uudempi köyhien malli ja vähemmät kilsat, vai premium samasta hintaluokasta niillä kilsoilla, millä ko. hintaluokkaan pääsee. Mulla oli ylärajana 20 k€. Päädyin tuohon osittain senkin vuoksi, että oli aika hankala löytää kitinää vikaantumisista. Pari vuotta vanhemmissa oli jotain ongelmia, mutta tuon ikäisissä ei juuri mitään, vaikka luin koko internetin läpi. Yhtenä vaihtoehtona oli pari vuotta vanha Astra, mutta noissa onkin sitten hiukan enemmän lottoa niiden vikojen kanssa. Oli mulla vaihtoehtona Pösökin, mutta se jäi nyt kakkoseksi. Pari vuotta ajetun Astran tai Pösön vaihtoarvo tippuu varmaan nopeammin kuin hiukan vanhemman premiumin. Vai olenko väärässä?

Muutaman tankillisen perusteella kulutus on ainakin minusta melko maltillista. Yhdistetty kulutus, eli auton tietokoneen mukaan resetoinnista tankin tyhjenemiseen, karvan alle 6 l sadalla. Siinä on kaupunkiajot ja parit moottoritiet kesänopeuksilla mukana. Mulla on tapana resetoida trippimittari aina tankatessa ja samalla tsekkaan kulutuksen. Talvella en aja juuri lainkaan, joten siitä kulutuksesta ei ole a) tietoa b) ei juuri hetkauta muutenkaan.

Peräkontti on A-Mersussa aika pieni, jos se on joku kriteeri.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Itse ostin vuodenvaihteessa Toyota Auris hybridin, nyt takana 17tkm ja vähemmän yllättäen ei ole yllätyksiä tullut. Varsin mukava ajaa, kesärenkaat tosin vaihdoin hiljaisempiin. Hatchback malli sopisi haettuun kokoluokkaan. Auris eri rungolla kuin aygo ja yaris ja mielestäni tukevamman tuntuinen. Miinuksena ettei taida saada adaptiivista vakkaria edes lisävarusteena, sekä olematon vetopaino jos koukkua tarvitsee. Oma maksoi 21k 40tkm ajettuna ja vm -18. Kulutus talvella n. 4,5l/100 ja kesänopeuksilla 5,5 (lähinnä ajoa helsinki-tampere moottoritiellä)
Täytyy kompata tätä. Hybridi Aurikselle pääsee ihan mukavaan n. 5,5l keskikulutukseen, hatchback-mallilla vielä pienempään. Verot ja vakuutukset ovat alhaiset. Jos laskee kymmenen vuoden kulut, niin kalliimman hankintahinnan säästää takaisin verrattuna johonkin noin kymmenen vuotta vanhoihin autoihin. Toytotan luotettavuus on ihan eri tasoa ja yllättäviä kuluja tulee harvoin. Kiihtyvyys on ihan riittävä, jos painaa powernapin pohjaan.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Päätin kattoa Meganeja vielä vaikka sanoin että en ranskalaista enää ota. Omistin muinoinaan 90-luvun loppupuolen Meganen ja se oli kyllä ihan hyvä peli tosin sen perusteella nyt ei voi paljoa sanoa. Yllätyin miten halpoja nämä 2017+ Meganet ovat. Jengi muutenkin tuntunut pitävän tästä mallistosta joka tuli 2016. Laskeskelin vähän että mitä tuolla hintaerolla maksaa bensoja, vakuutuksia, kausihuoltoja yms. niin aika monta vuotta omila ajoilla tuolla hankinta hinnan erolla ajelee.

Taidan käydä tälläisen koeajamassa. En googlettelemallakaan löytänyt mitään isompia vikoja, osa kyllä valitellut tästä ranskalaisten klassikosta eli antipollution faultista, mutta sehän on vain vanha tuttu. Multimedia järjestelmässäkin jotain ongelmia striimaamisen suhteen, mutta se ei vaikuta ajamiseen. Jonkin verran takaisinkutsuja, mutta tuo auto on huollettu aina Renaultilla mitä menen katsomaan niin niiden pitäisi olla kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Päätin kattoa Meganeja vielä vaikka sanoin että en ranskalaista enää ota. Omistin muinoinaan 90-luvun loppupuolen Meganen ja se oli kyllä ihan hyvä peli tosin sen perusteella nyt ei voi paljoa sanoa. Yllätyin miten halpoja nämä 2017+ Meganet ovat. Jengi muutenkin tuntunut pitävän tästä mallistosta joka tuli 2016. Laskeskelin vähän että mitä tuolla hintaerolla maksaa bensoja, vakuutuksia, kausihuoltoja yms. niin aika monta vuotta omila ajoilla tuolla hankinta hinnan erolla ajelee.

Taidan käydä tälläisen koeajamassa. En googlettelemallakaan löytänyt mitään isompia vikoja, osa kyllä valitellut tästä ranskalaisten klassikosta eli antipollution faultista, mutta sehän on vain vanha tuttu. Multimedia järjestelmässäkin jotain ongelmia striimaamisen suhteen, mutta se ei vaikuta ajamiseen. Jonkin verran takaisinkutsuja, mutta tuo auto on huollettu aina Renaultilla mitä menen katsomaan niin niiden pitäisi olla kunnossa.
Tce130 moottoreissa ainakin jakopää on heikko kohta, kannattaa kuunnella kuuluuko ylimääräisiä rapinoita. Samanlaista rellua olen itsellekin katsellut mutta koeajolle en ole vielä saanut aikaiseksi lähteä.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Oh h
Tce130 moottoreissa ainakin jakopää on heikko kohta, kannattaa kuunnella kuuluuko ylimääräisiä rapinoita. Samanlaista rellua olen itsellekin katsellut mutta koeajolle en ole vielä saanut aikaiseksi lähteä.
Kiitti vinkistä. Selaan myös huoltokirjan ja katson olisko hihna jo vaihettu.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
noissa on jakoketju, mitä nyt ulkomaan ja kotimaan foorumeita olen lukenut niin siinä 80-130tkm välillä on aloittanut metelöinnin.
Jees. Juttelin vähän jo myyjän kanssa tuosta. Menen illalla katsomaan autoa. Hänen mielestä auto on tällä hetkellä hiljainen ja hänen mukaan tuo ongelma tulee jos öljynvaihtoja ja huoltoja ei ole hoidettu niin ketju alkaa venyä. Tiedä sitten auttaako tuo oikeasti ennaltaehkäisyssä. Tuo on juuri tuossa tienoilla joten ongelma voi tulla ajankohtaiseksi muutamassa vuodessa.

En googlettelemalla ole muita isompia ongelmia löytynyt joten kaipa tuota voi pitää vielä ihan hyväksyttävän rajoissa varsinkin kun se on tiedossa ja siihen voi varautua. Näyttäisi olevan 600-1500 euron luokkaa vaihto.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Jees. Juttelin vähän jo myyjän kanssa tuosta. Menen illalla katsomaan autoa. Hänen mielestä auto on tällä hetkellä hiljainen ja hänen mukaan tuo ongelma tulee jos öljynvaihtoja ja huoltoja ei ole hoidettu niin ketju alkaa venyä. Tiedä sitten auttaako tuo oikeasti ennaltaehkäisyssä. Tuo on juuri tuossa tienoilla joten ongelma voi tulla ajankohtaiseksi muutamassa vuodessa.

En googlettelemalla ole muita isompia ongelmia löytynyt joten kaipa tuota voi pitää vielä ihan hyväksyttävän rajoissa varsinkin kun se on tiedossa ja siihen voi varautua. Näyttäisi olevan 1500 euron luokkaa vaihto.
Eihän siinä tosiaan mitään kun sen tietää ja osaa varautua. Kirjoittele tännekin miltä auto tuntui koeajolla, kiinnostaa tosiaan itseänikin.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
347
Nyt täytyy sanoa että yllätyin.. Onko tosiaan niin että joku uudehko automalli on sellainen jossa saa koneremonttia suunitella 80tkm ajon jälkeen? :rofl: jotenkin olin elänyt kuplassa jossa ketjukoneet kestävät sen 2-300tkm helposti
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 007
Nyt täytyy sanoa että yllätyin.. Onko tosiaan niin että joku uudehko automalli on sellainen jossa saa koneremonttia suunitella 80tkm ajon jälkeen? :rofl: jotenkin olin elänyt kuplassa jossa ketjukoneet kestävät sen 2-300tkm helposti
Ilmeisesti olet elänyt kuplassa aika pitkään. Volkkarin aTSIi-koneethan olivat oikein kuuluisia tuosta. Kaverilla meni vajaa 30tkm ajettu TSI-Polo koneremppaan jakopään takia ja tästä on aikaa varmaan likemmäs 10 vuotta.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
347
Kyllähän tuossa taisi vuosikymmen vierähtää 2000 luvun alkupuolen transportterissa.. Sen jälkeen muutama vuosi Nissanin nv400 ratissa, siitä en kyllä ihmettelisi jos hajoaisi ennenaikaisesti. 40tkm öljyn vaihtovälillä oli melkoista tervaa koneessa kun katseli +30tkm jälkeen
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Nyt täytyy sanoa että yllätyin.. Onko tosiaan niin että joku uudehko automalli on sellainen jossa saa koneremonttia suunitella 80tkm ajon jälkeen? :rofl: jotenkin olin elänyt kuplassa jossa ketjukoneet kestävät sen 2-300tkm helposti
Ihan maallikkona vaan pohdin, että kun litraisesta koneesta otetaan turboilla heppoja, niin huonostihan siinä käy, kun kaikki on niin saakelin kustannustehokasta nykyään. Joku pikkiriikkinen komponentti prakaa ja kone tai laatikko porsii.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Nyt täytyy sanoa että yllätyin.. Onko tosiaan niin että joku uudehko automalli on sellainen jossa saa koneremonttia suunitella 80tkm ajon jälkeen? :rofl: jotenkin olin elänyt kuplassa jossa ketjukoneet kestävät sen 2-300tkm helposti
Taitaapa lähes jokaisella valmistajalla olla joku moottorityyppi missä venyy jakoketjut ja syö öljyä esim. Bmw nelipyttyiset/nissan+rellu 1.2 dig-t, tce/psa thp, puretech/vag tsi, tfsi/mersu om651, v6/opel 1.4 jne...

Ei toki kaikki variantit ole käsiin hajoavia mutta jos noita rupeaa enemmälti googlailemaan niin mitään ei uskaltaisi ostaa. Vuosi 2007 vaikuttaisi olevan jonkinlainen kääntöpiste jonka jälkeen nuo ovat alkaneet yleistymään.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Taitaapa lähes jokaisella valmistajalla olla joku moottorityyppi missä venyy jakoketjut ja syö öljyä esim. Bmw nelipyttyiset/nissan+rellu 1.2 dig-t, tce/psa thp, puretech/vag tsi, tfsi/mersu om651, v6/opel 1.4 jne...

Ei toki kaikki variantit ole käsiin hajoavia mutta jos noita rupeaa enemmälti googlailemaan niin mitään ei uskaltaisi ostaa. Vuosi 2007 vaikuttaisi olevan jonkinlainen kääntöpiste jonka jälkeen nuo ovat alkaneet yleistymään.
Taitaa tuo psa 1.6 thp olla BMW:n jakopäällä. Mutta siinä taitaa ketjun venymisen lisäksi iso ongelma olla myös imupuolen karstoittuminen. Joka on myös ollut uudehkojen suorasuihkutuskoneella varustettujen autojen ongelma.

Nykyään melkein hihna on se turvallisempi vaihtoehto jakopäälle. :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Ihan maallikkona vaan pohdin, että kun litraisesta koneesta otetaan turboilla heppoja, niin huonostihan siinä käy, kun kaikki on niin saakelin kustannustehokasta nykyään. Joku pikkiriikkinen komponentti prakaa ja kone tai laatikko porsii.
Noh, koskee tietysti kyllä isompiakin konemalleja. VAG:lla kaikissa riippumatta onko 1 tai 3 litraa, niin ketjukoneet porsii, mutta tosiaan kustannussäästöistähän siellä on ollut kyse kuten esimerkiksi muoviset ketjun ohjaimet, jotka hajoaa väistämättä. Imusarjat karstoittuu käytännössä kaikissa suorasuihkukoneissa, mutta jostain syistä pahiten kärsii thp-koneiset (tiedän jopa yhden, joka on käynyt ~1 vuoden välein pähkinäpuhalluksessa uudesta asti).

Pikkuriikkisistä osista tuli mieleen BMW:n kasikone, jonka mallia en muista, mutta joku pikkurillin pään kokoinen osa menee rikki ja pääsee tekemään koneremppaa. Osa maksaa käytännössä pullan hinnan, mutta sen vaihtotyö tuhansia euroja. Olikohan joku hyvin pieni tiiviste, mitä varten pääsee purkamaan kaiken osiksi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 690
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom