Näiden arvioiden perusteet eivät vakuuta. Itse arvioin, että voin käyttää kahdesta 80Ah akusta noin 60Ah ja akut kestävät tällaista käyttöä useita vuosia. Kahdesta Motonetin 75Ah marineakusta voi mutuilla voivan purkaa jopa karvan verran enemmän, koska yleensä lyijyakut, joita ei ole tarkoitettu starttaukseen, sietävät nimenomaa paremmin hidasta purkua. Akkujen arvostetut merkit eivät asiaa muuta. Kerroin, että akkuvahti estää akkuja menemästä tyhjäksi, jolloin haitallista syväpurkautumista ei tapahdu. Akunhan ei tarvitse olla täynnä kun startataan. Kyseiseen tapaukseen liittymättä heitän esimerkit: On ok, jos akku puretaan 30% varaukseen starttaamalla. Sen jälkeen akku lähtee latautumaan ja se ehtii olemaan vain hetken liian pienessä varauksessa. Sen sijaan ei ole Ok purkaa akkua 30% varaukseen jääkaapilla. Silloin akku on useita päiviä liian pienessä varauksessa ja vanhenee ennenaikaisesti. Jos on erikseen käynnistys- ja käyttöakut, tarvitaan huomattavasti enemmän kapasiteettia, koska käynnistysakun potentiaali jää kokonaan käyttämättä. Kyseessä on vanha käytäntö, joka mahdollistaa moottorin käynnistämisen, mutta käyttöakut menevät helposti liian tyhjiksi. Älykkäitä akkuvahteja ja monitoreita ei ole ollut vielä vuosikymmeniä saatavilla. Viimeistään litiumakkujen tulo lopettaa vanhan perinteen. Akkuvahti huomioi myös akkujen vanhenemisen. Kun syksyllä tulee aamuyöstä vilu, tai veneelle tullessa on olut lämmintä, ymmärtää, että akut on syytä uusia. Suosituksesi vaikutti perustuvan lähinnä vanhoihin tapoihin ja merkkiuskollisuuteen.Tuota snajderin motonetnumero (90-0076) ei tosiaan ole ensisijaisesti käynnistysakuksi tarkoitettu, kyllä sillä pienet bensarutkut starttaa. Jos perse on todella tiukilla niin motonet 90-0060 mielummin, antaa mitattuna kuitenkin karkeasti 300a käynnistysvirtaa... Itse en kyllä kumpaakaan tuohon käyttöön ostaisi. mielummin Motonetin valikoimasta Exide kainaloon.
esim 90-9407 tai agm.
varsinkin jos 'joudut' lataamaan paneeleilla tai käytät paljonkin hupiakkuna niin todennäköisesti pitkässä juoksussa agm voi tulla halvemmaksikin, niin ja jos akut pääsee varsin vajaiksi niin pääsääntöisesti agm jaksaa startata paremmin tavalliseen verrokkiakkuun nähden.
jos täysin budjettiratkaisua haetaan niin 90-9406 käynnistykseen ja se 90-0076 hupiakuksi.