Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
Eikai valoissa nukkuvan herättäminen ole mitenkään "koulutusmielessä", paitsi ehkä jos se tosiaan on sammuttanut autonsa.

E: sekin lienee nykyään marginaalinen ilmiö kun melkein kaikki autot on automaatteja.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Onhan.



Valoissa nukkuva tai liikenteessä perseilevä ei ole mikään syy.

Jo tapahtunut vaaratilanne tai esimerkiksi edellä olevan auton sammuminen liikennevaloihin ei ole peruste äänimerkin käytölle – ei edes ”koulutusmielessä”.
Se juurikin on syy. Miten signaloit valoihin nukahtaneelle, ellet tyyttiä käytä? Tuo on juurikin se tyytin funktio. Liikennevaloissa nukkuva on iso riski.

Tänään itseasiassa jäin nukkumaan valoihin. Takana ollut tyyttäsi, minä kiitin ja jatkoin matkaa. Tuliko agressio, tuliko fiilis laittomuudesta... ei tullut. Päinvastoin, olen erittäin kiitollinen hänelle. Jos kaikki toimisivat näin, olisi liikenne astetta sujuvampaa.
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Se juurikin on syy. Miten signaloit valoihin nukahtaneelle, ellet tyyttiä käytä? Tuo on juurikin se tyytin funktio. Sinä et oikein nyt osaa lukea lakitekstiä.

Tänään itseasiassa jäin nukkumaan valoihin. Takana ollut tyyttäsi, minä kiitin ja jatkoin matkaa. Tuliko agressio, tuliko fiilis laittomuudesta... ei tullut. Päinvastoin, olen erittäin kiitollinen hänelle. Jos kaikki toimisivat näin, olisi liikenne astetta sujuvampaa.
No lain mukaan kyllä ei saisi töötätä. Valoihin nukahtanut ei aiheuta mitään vaaratilannetta. Tööttiä siis saa käyttää vain varoittamaan vaaratilanteesta (ja taajaman ulkopuolella ohittaessa :))

Kyllä mäkin olen töötännyt valoissa nukahtaneella. Ei tässä nyt siitä ole kyse. Totesin vain, mitä lakiin on asiasta kirjoitettu.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
No lain mukaan kyllä ei saisi töötätä. Valoihin nukahtanut ei aiheuta mitään vaaratilannetta. Tööttiä siis saa käyttää vain varoittamaan vaaratilanteesta (ja taajaman ulkopuolella ohittaessa :))

Kyllä mäkin olen töötännyt valoissa nukahtaneella. Ei tässä nyt siitä ole kyse. Totesin vain, mitä lakiin on asiasta kirjoitettu.
Kaipaisi ehkä uudelleenmuotoilua tuo laki. Onhan siellä se ohitystyyttäyskin, jonka voisi poistaa kokonaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Kaipaisi ehkä uudelleenmuotoilua tuo laki. Onhan siellä se ohitystyyttäyskin, jonka voisi poistaa kokonaan.
Tyyttääminen ei ole mitään "kädestä pitäen opettamista" vaan normaali signalointikeino liikenteessä. Kummasti monella pelko käyttää tyyttiä. Itse tyyttään aina, jos joku perseilee tai jää jumittamaan valoihin. Sitä varten se tyytti on
Joissain kulttuureissa on ihan normaali signalointia, mua niin kovasti harmittaa, mee ny, mä tuun ny.
Esiintyy tuota torven soittelua suomessakin, jostain syystä ahkerimmat "väärinkäyttäjät" pilaa sen väärinköyttöideankin huudattamalla sitä torvea. Olet varmaan kuullut kun joku painaa torvea kun edellä oleva ei ihan heti pääsekkään liikkeelle, siis en tarkoita sitä pienintä mahdollista, vaan sitä torvea painetaan vähän enemmän, varmistetaan että sen kuuluu koko kortteli.


Siinä olen samaa mieltä että se on äärettömän tehokas herätteleen sen edessä olevan somettajan,
sen sijaan että varoitettaisiin vaarasta, niin torvesoittamalla jos ei ihan aiheuteta vaaratilannetta, niin ainakan sellaisen vaaran synnyttää.

En ole kieltämässä hallittua äänimerkin käyttöä, vaan sitä liianmyöhäistä varoitusta, eli keskari, heippallauppuilun korviketta, ja sitä että joku ei sillä sekunnilla lähde kun takanatulava jne. varsinkin sitä versiota missä torvisen napin hallinta jumittelee.

Onhan siellä se ohitystyyttäyskin, jonka voisi poistaa kokonaan.
Siinä on ollut rajoituksia jai taitaa olla edelleen, mutta taisi vähän lieventyä.

Mutta olet siis kieltämässä sellaista torven käyttöä millä pyritään varoittaan, välttää vaaratilanteen syntyä. Ja sallimassa, tai jopa suosimassa taajamissa torven huudattamista tilanteissa joissa kanssaliikkuja ärsyttää.

Hups, tämä olikin pyöräilyketju.

No siirrytään otsikkoon, polkypyörissä sille torvelle olisi välillä tarvetta, siis todelliseten vaaratilanteiden varoittamiseksi kun pyöräilijän ja autoilijan linjat kohtaa.

Pyörissä on kyllä se pakollinen "Kilikello", sen käyttö harmittavan vähäistä, ehkä vähän lisääntynyt, ainakin toivon että suunta on lisäävä. Se kilkutin ei valitettavasti kuulu autonkuljettajan korviin, sitä varten tarvittaisiin kunnon torvi. Tosin kuulen korvissanin kun tietyt spandex yuotube aktiivit painas autoja kohti torvi pohjassa, ehkä parempi ettei.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 106
jos pyöräilijä ajaa autotiellä pyörätien ollessa saatavilla, on oikeus ja kohtuus että tämä henkilö seivästetään peräsuolen kautta omalla pyörällään
Suomessa ei ole mitään "autoteitä" joten suomessa ei voi ajaa "autotiellä" pyörätien ollessa "saatavilla".

Ps. mitä mieltä olet moottoripyöristä ja traktoreista liikenteessä? Nekään ei ole autoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
jos pyöräilijä ajaa autotiellä pyörätien ollessa saatavilla, on oikeus ja kohtuus että tämä henkilö seivästetään peräsuolen kautta omalla pyörällään
Jonkinlaisen järkevän sisällön tuottaminen ketjuun olisi toivottavaa.

Tuossakin tapauksessa pyörätien saatavilla oleminen pitää pystyä määrittelemään tarkkaan ennen seivästystä. Esimerkiksi se, että onko pyörätie ollut saatavillä, kun pyöräilijä on tielle tullut ja meneekö pyörätie sinne minne pyöräilijä on menossa. Lisäksi monissa pyöräteissä on parin metrin välein poikittainen routarailo, joka tekee sopivalla (tai sopimattomalla) pyörällä ajamisen ainakin henkisesti mahdottomaksi pidemmän päälle. Tämä on asia, joka voi olla auton jousituksen päällä istuvana mahdoton ymmärtää.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Nämä spandexien selitykset miksi en käytä pyörälle tarkoitettua väylää on kyllä loistavia.
Jos ajaisit itse maantiepyörällä, voisit yllättyä miten huonossa kunnossa moni kevyen liikenteen väylä on. Ei siinä, niin on moni pienempi tie myös. Auton ratista se ei vain ilmene yhtä helposti kuin kapearenkaisen pyörän päältä. Ei ole kiva ajaa kun tuntuu, että paikat putoavat hampaista.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Jos ajaisit itse maantiepyörällä, voisit yllättyä miten huonossa kunnossa moni kevyen liikenteen väylä on. Ei siinä, niin on moni pienempi tie myös. Auton ratista se ei vain ilmene yhtä helposti kuin kapearenkaisen pyörän päältä. Ei ole kiva ajaa kun tuntuu, että paikat putoavat hampaista.
Ei ole. Puhut aivan absoluuttista paskaa. Suomessa on todella upeat pyörätiet. Kokeilisit joskus ajaa noita niin yllättyisit. Noita tehdään satoja kilometrejä jatkuvasti lisää ja vanhat läpinäkyvät jatkuvaa uudelleenpinnoitussykliä.

Itse pyöräilen noin 500 kilometriä viikossa pitkälti uusilla mestoilla. Ainakin Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, pääkaupunkiseudulla js Savossa kevyen liikenteen väylät ovat lähes poikkeuksetta priimaa. Pahimmillaan jotkut vanhst kunnodtukseen menevät kohdat keväällä ennen routavauroiden korjausta.

Nelisen vuotta pyöräilin esimerkiksi Hollannissa jossa pyörätiet ovat oikeasti keskimäärin todella huonoja ja uusia tehdään vain suurimpien kaupunkien ympärille ruuhkia helpottamaan. Ei siellä todellakaan jonkun vähäpätöisen 5000 asukkaan taajamaan uutta pyörätietä tehdä. Ja puhutaan maasta jonka kansallisurheilu on pyöräily. Suomessa autioituvalle maaseudullekin vedetään uutta asfalttia.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Ei ole. Puhut aivan absoluuttista paskaa. Suomessa on todella upeat pyörätiet. Kokeilisit joskus ajaa noita niin yllättyisit. Noita tehdään satoja kilometrejä jatkuvasti lisää ja vanhat läpinäkyvät jatkuvaa uudelleenpinnoitussykliä.

Itse pyöräilen noin 500 kilometriä viikossa pitkälti uusilla mestoilla. Ainakin Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, pääkaupunkiseudulla js Savossa kevyen liikenteen väylät ovat lähes poikkeuksetta priimaa. Pahimmillaan jotkut vanhst kunnodtukseen menevät kohdat keväällä ennen routavauroiden korjausta.

Nelisen vuotta pyöräilin esimerkiksi Hollannissa jossa pyörätiet ovat oikeasti keskimäärin todella huonoja ja uusia tehdään vain suurimpien kaupunkien ympärille ruuhkia helpottamaan. Ei siellä todellakaan jonkun vähäpätöisen 5000 asukkaan taajamaan uutta pyörätietä tehdä. Ja puhutaan maasta jonka kansallisurheilu on pyöräily. Suomessa autioituvalle maaseudullekin vedetään uutta asfalttia.
Vai niin. Ajan säännöllisesti Läntisellä Uudellamaalla ja ainakin täälläpäin kommenttini on täysin validi. Kirjoitin ”moni” en ”kaikki” tai ”pääosa”. Kyllä esim Kirkkonummen suunnalla Espoosta Masalan kautta on aivan paska reilu 10km. Tien kunnon lisäksi matkalla on pitkiä pätkiä pensasaitaa, jonka takaa autot tuuppaavat eteen ja pyörällä saa ajaa todella varovasti, ettei aja kylkeen tai jää auton alle. Onneksi osa tästä tiestä asvaltoitiin viime kesänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Juuri olin tulossa kirjoittamaan ihan samaa.
Lähes viikoittain tulee näitä tilanteita että vedän kippurasarvella pyörätiellä loistavalla asvaltilla ilman mitään ongelmaa. Samaan aikaan tiellä ajaa joku riemuidiootti juuri näillä perusteilla että "pyörätie on niinku niin huono". Tuo on ihan yksinkertaisesti silkkaa paskapuhetta ja jotain selittämätöntä oman erinomaisuuden korostamista kun ajellaan autojen seassa.
Jotain yksittäisiä pätkiä saattaa olla, jotka on surkeassa kunnossa, ja ymmärrettävää jos sitä skeidaa pätkää pitää ajaa joka päivä vaikkapa töihin että siirrytään tien puolelle.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Juuri olin tulossa kirjoittamaan ihan samaa.
Lähes viikoittain tulee näitä tilanteita että vedän kippurasarvella pyörätiellä loistavalla asvaltilla ilman mitään ongelmaa. Samaan aikaan tiellä ajaa joku riemuidiootti juuri näillä perusteilla että "pyörätie on niinku niin huono". Tuo on ihan yksinkertaisesti silkkaa paskapuhetta ja jotain selittämätöntä oman erinomaisuuden korostamista kun ajellaan autojen seassa.
Jotain yksittäisiä pätkiä saattaa olla, jotka on surkeassa kunnossa, ja ymmärrettävää jos sitä skeidaa pätkää pitää ajaa joka päivä vaikkapa töihin että siirrytään tien puolelle.
Mistä tiedät millä perusteilla ko. Kuskit ajavat siellä ajoradalla? Olet ilmeisesti haastatellut heitä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Meillä fillaristeilla tuntuu olevan kollektiivinen mieli, kun selitykset on aina olleet että joko pyörätie on huonossa kunnossa tai ei halua ajaa lujaa pyörätiellä koska muut. Täällä landella ei kyllä oikein kumpikaan selitys päde.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Itse siis ajan aina kelvillä, jos se on mitenkään mahdollista. Ajelen nykyään pääosin sähkömaasturilla, eli tien kunto ei haittaa. Kuitenkin välillä tulee ajettua tolla maantiepyörällä 25mm renkailla ja silloin tajuaa miten huonossa kunnossa osa paikoista on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Joo ei tämä ollut sinua kohtaan mikään henkilökohtainen hyökkäys. Kuten sanoinkin, ymmärrän jos pitää ajaa jotain tiettyä pätkää joka on surkeassa kunnossa - että sitten siirrytään tien puolelle. Valitettavan usein ainakin omat kokemukset eivät tue tätä vaan syy on joku muu.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Itse siis ajan aina kelvillä, jos se on mitenkään mahdollista. Ajelen nykyään pääosin sähkömaasturilla, eli tien kunto ei haittaa. Kuitenkin välillä tulee ajettua tolla maantiepyörällä 25mm renkailla ja silloin tajuaa miten huonossa kunnossa osa paikoista on.
Ongelman juurisyy onkin sinun täysin liikenteeseen sopimaton kulkuvalinevalintasi.

Ajoratoja ja kevyen liikenteen väyliä tehdessä ja hoidettaessa väyliä ei ole suunniteltu f1-autoille. Sitä ei voi mitenkään käyttää perusteena väylävalintaan. Vika on vain siinä f1-autossa.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 140
Mulla on kolme pyörää kotona: vanha etujousitettu hybridi, täysjousitettu maastopyörä, jousittamaton gravel pyörä

Näilläkin huomaa hyvin miten suuri ero eri renkailla ja jousituksella on ajomukavuudessa (puhumattakaan maantiepyörästä kovilla tubular renkailla), joten en yhtään ihmettele että miksi jotkut mieluummin valitsevat ajoradan.

Suomessa tosin nuo ajoradatkin ovat aika kuraa, joten käytettävä väline rajoittaa vaihtoehtoja jos ei halua että paikat lähtee hampaista.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 234
Tuolla Kirkkonummella mm. Masalan suunnalla oli ainakin aiemmin paljon huonokuntoista kelviä. Maantiepyörällä ajaessa ottaisit sitten riskin, että rengas menee joka lenkillä, tai sitten hypit vaurioiden yli.

Siellä suunnalla ei luulisi pyöräilijän haittaavan yhtäkään autoilijaa. Odottelet turvallista ohituspaikkaa sen verran mitä tarvitsee ja ohi vaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 106
Ongelman juurisyy onkin sinun täysin liikenteeseen sopimaton kulkuvalinevalintasi.

Ajoratoja ja kevyen liikenteen väyliä tehdessä ja hoidettaessa väyliä ei ole suunniteltu f1-autoille. Sitä ei voi mitenkään käyttää perusteena väylävalintaan. Vika on vain siinä f1-autossa.
Vertaus F1-autoon on typerä, koska F1-auto ei ole katulaillinen kulkuneuvo, maantiepyörä on.

Korkeintaan voisi päteä vertaus ferrariin tms. katulailliseen urheiluautoon.

Ja ajoradat ja kevyen liikenteen väylät toimii oikein hyvin maantiepyörällä silloin kun ne on tehty kunnolla ja ylläpidetty kunnolla. Silloin kun siellä ei ole yllärinä tulevia tietyömaakohtia joista puuttuu asfalttia, tai routavaurioita jne.

Ja autoilijat kyllä valittavat jos tällaisia on ajoradalla. Sitten kun pyöräilijät valittavat näistä, vika onkin muka pyörässä eikä tiessä.

Ja maantiepyöräilijät kyllä ihan suosiolla välttävät niitä hiekkateitä joita ferrarikuskitkin välttelevät, ja suunnittelevat reitin siten että niitä ei reitille tule, eivätkä valita niistä.

Mutta eilen kyllä pyörälenkillä (jonka tein cx-pyörällä jossa 35/40mm kumit, en maantiepyörällä jossa n. 25mm kumit) ihmetytti kun yhteensä kolme pyöräilijää tuli vastaan ajorataa pitkin paikoissa jossa se pyörätie oli oikeasti ihan hyvässä kunnossa. Ja samaisella lenkillä pyrin itse ajamaan pääosin pyörätietä mutta pari kertaa piti tietyömaan takia siirtyä ajoradalle, ja reitin varrelle osui myös pitkiä pätkiä joissa ei ollut mitään KLVtä/pyörätietä ollenkaan.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Vertaus F1-autoon on typerä, koska F1-auto ei ole katulaillinen kulkuneuvo, maantiepyörä on.

Korkeintaan voisi päteä vertaus ferrariin tms. katulailliseen urheiluautoon.

Ja ajoradat ja kevyen liikenteen väylät toimii oikein hyvin maantiepyörällä silloin kun ne on tehty kunnolla ja ylläpidetty kunnolla. Silloin kun siellä ei ole yllärinä tulevia tietyömaakohtia joista puuttuu asfalttia, tai routavaurioita jne.

Ja autoilijat kyllä valittavat jos tällaisia on ajoradalla. Sitten kun pyöräilijät valittavat näistä, vika onkin muka pyörässä eikä tiessä.

Ja maantiepyöräilijät kyllä ihan suosiolla välttävät niitä hiekkateitä joita ferrarikuskitkin välttelevät, ja suunnittelevat reitin siten että niitä ei reitille tule, eivätkä valita niistä.

Mutta eilen kyllä pyörälenkillä (jonka tein cx-pyörällä jossa 35/40mm kumit, en maantiepyörällä jossa n. 25mm kumit) ihmetytti kun yhteensä kolme pyöräilijää tuli vastaan ajorataa pitkin paikoissa jossa se pyörätie oli oikeasti ihan hyvässä kunnossa. Ja samaisella lenkillä pyrin itse ajamaan pääosin pyörätietä mutta pari kertaa piti tietyömaan takia siirtyä ajoradalle, ja reitin varrelle osui myös pitkiä pätkiä joissa ei ollut mitään KLVtä/pyörätietä ollenkaan.
Vaikka vääntelisit asian mille mallille, niin väärässä paikassa ajamisen peruste ei voi itse tehty päätös valita väärä kulkuneuvo tilanteeseen nähden. Sen kulkuneuvon laillisuudella ei ole mitään relevanssia asiaan. Ferrarit, maantiepyörät, kaikki valitaan vain silloin kun niitä voi käyttää ja jokaiselle ne valinnan olosuhteet on mahdolliset.

Se että osaa pysyä pois hiekkatieltä ei oikeuta valitsemaan väärää välinettä jollekin vanhalle kevyen liikenteen väylälle ja sen jälkeen toikkaroida väärässä paikassa sillä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Eihän noita huonokuntoisia kelvejä määrällisesti pk-seudulla paljon ole. Huomattavasti enemmän on todella huonokuntoisia pienempiä maanteitä.

Omilla vakiolenkeillä oikeastaan ainoa ajokelvoton pätkä on tuo jo mainittukin Vanha Rantatie Kirkkonummelta Espoon suuntaan. Onneksi ajan tuon yleensä siihen suuntaan että KLV jää vasemmalle niin saa ihan laillisestikin mennä ajoradalla.

Tietysti sitten myös näitä tarkoituksella paskottuja eli 50m välein kanttaroitettuja väyliä asuinkatujen varsilla. Niillä se ajorata on usein mukavin ja turvallisin vaihtoehto. Etenkin kun rajoituksetkin on 30-40km/h.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Vaikka vääntelisit asian mille mallille, niin väärässä paikassa ajamisen peruste ei voi itse tehty päätös valita väärä kulkuneuvo tilanteeseen nähden. Sen kulkuneuvon laillisuudella ei ole mitään relevanssia asiaan. Ferrarit, maantiepyörät, kaikki valitaan vain silloin kun niitä voi käyttää ja jokaiselle ne valinnan olosuhteet on mahdolliset.

Se että osaa pysyä pois hiekkatieltä ei oikeuta valitsemaan väärää välinettä jollekin vanhalle kevyen liikenteen väylälle ja sen jälkeen toikkaroida väärässä paikassa sillä.
Entäs jos asuu tällaisen 10km tiepätkän varrella? Ei saa ajaa ollenkaan maantiepyörällä? Vai miten?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Eihän noita huonokuntoisia kelvejä määrällisesti pk-seudulla paljon ole. Huomattavasti enemmän on todella huonokuntoisia pienempiä maanteitä.

Omilla vakiolenkeillä oikeastaan ainoa ajokelvoton pätkä on tuo jo mainittukin Vanha Rantatie Kirkkonummelta Espoon suuntaan. Onneksi ajan tuon yleensä siihen suuntaan että KLV jää vasemmalle niin saa ihan laillisestikin mennä ajoradalla.

Tietysti sitten myös näitä tarkoituksella paskottuja eli 50m välein kanttaroitettuja väyliä asuinkatujen varsilla. Niillä se ajorata on usein mukavin ja turvallisin vaihtoehto. Etenkin kun rajoituksetkin on 30-40km/h.
Jep. Esim. missä itsekin asun, asuinalueen läpi menee 30km/h tie, jossa liittymiä muutaman kymmene metrin välein (asuntoliittymiä) + 100-200m välein teitä. Noilta sivuteiltä on toki kolmiot / Stop -merkit, mutta esim. tossa lähimmällä Stop -merkillä kun olen tiiraillut, niin joku 2-3/10 autoista pysähtyy. Tossa kun pyöräilijänä ajat kelviä, niin allehan siinä jää, jos ei aja kävelyvauhtia. Ajoradalle on jo parempi näkyvyys ja aikaa jää reagoidakin.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Vaikka vääntelisit asian mille mallille, niin väärässä paikassa ajamisen peruste ei voi itse tehty päätös valita väärä kulkuneuvo tilanteeseen nähden. Sen kulkuneuvon laillisuudella ei ole mitään relevanssia asiaan. Ferrarit, maantiepyörät, kaikki valitaan vain silloin kun niitä voi käyttää ja jokaiselle ne valinnan olosuhteet on mahdolliset.
Olet väärässä:
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Olet väärässä:
Ei vaan sinä. Oma päätöksesi valita väärä kulkuneuvo ei ole mikään erityinen olosuhde. Se on koko ajan tasan samanlaisena pysyvä olosuhde.

Aiemmin mainittu tilanne jossa kevyen liikenteen väylällä oli tietyömää sen sijaan tietysti osuu tuohon
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Ei vaan sinä. Oma päätöksesi valita väärä kulkuneuvo ei ole mikään erityinen olosuhde. Se on koko ajan tasan samanlaisena pysyvä olosuhde.

Aiemmin mainittu tilanne jossa kevyen liikenteen väylällä oli tietyömää sen sijaan tietysti osuu tuohon
Et lukenut tuosta linkistä edes ensimmäistä lausetta?

Jos pyörätiellä ajaminen ei onnistu (esimerkiksi pyörätielle kertynyt lumi estää pyörätien käytön), niin pyöräilijä voi tilapäisesti siirtyä ajamaan ajoradalle.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Et lukenut tuosta linkistä edes ensimmäistä lausetta?

Jos pyörätiellä ajaminen ei onnistu (esimerkiksi pyörätielle kertynyt lumi estää pyörätien käytön), niin pyöräilijä voi tilapäisesti siirtyä ajamaan ajoradalle.
Asia ei liity mitenkään mihinkään äskeisen keskustelun kontekstissa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Asia ei liity mitenkään mihinkään äskeisen keskustelun kontekstissa.
Kyllä liittyy. Jos maantiepyörällä ajaessa tulee vastaan KVL jota ei voi ajaa, ei tilanne eroa mitenkään siitä jos mummopyörällä töihin polkiessa tulee eteen KVL jota ei voi ajaa.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Kyllä liittyy. Jos maantiepyörällä ajaessa tulee vastaan KVL jota ei voi ajaa, ei tilanne eroa mitenkään siitä jos mummopyörällä töihin polkiessa tulee eteen KVL jota ei voi ajaa.
Ihan höpöhöpötason argumentointia. Koko sääntö on kirjoitettu esimerkkien (lumi) kera ja sanamuotojen kanssa erityisten olosuhteiden takia.

Ei sen takia että maantiepyörällä ajelu missä sattuu mahdollistuisi.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Ihan höpöhöpötason argumentointia. Koko sääntö on kirjoitettu esimerkkien (lumi) kera ja sanamuotojen kanssa erityisten olosuhteiden takia.

Ei sen takia että maantiepyörällä ajelu missä sattuu mahdollistuisi.
Höpö höpö vain itsellesi.

Lumessa ajaminen onnistuu esim. läskipyörällä, joten sinun logiikallasi edes lumi ei ole este pyörätien käytölle, pitää vain valita oikea kalusto.

Koita nyt päättää mitä mieltä olet: onko sitä pyörätietä aina pakko käyttää vai ei?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
Ei vaan sinä. Oma päätöksesi valita väärä kulkuneuvo ei ole mikään erityinen olosuhde. Se on koko ajan tasan samanlaisena pysyvä olosuhde.
Ihan höpöhöpötason argumentointia.
Niin on, koska lähestyt asiaa väärästä näkökulmasta. Pyörällä ajaessa ei voi lähdön jälkeen enää vaihtaa kulkuneuvoa toiseen sen takia, että reitille osuu kelvoton pyörätie. Tällöin on valittava se osa tiestä, jota voi turvallisesti ajaa ja sen lakikin sallii.
Ongelman juurisyy onkin sinun täysin liikenteeseen sopimaton kulkuvalinevalintasi.
Muuten tiedoksi, että syy ja juurisyy ovat eri asioita ja tuossa kerroit syyn, mutta et juurisyytä.

Tehdäänpä itse asiassa pieni juurisyyanalyysi:
Pyöräilijä ajaa maantiepyörällä ajorataa, vaikka olisi klv käytettävissi. Miksi?
Pyörätien kunto ei sovi maantiepyörälle. Miksi?
Pyörätie on täynnä routavaurioita, vaikka ajorata ei. Miksi?
Pyörätie on rakennettu heikommaksi routaa vastaan kuin ajorata. Miksi?
Pyöräily ja jalankulku on niputettu "kevyeksi liikenteeksi", joka ei tarvitse ajoneuvotasoista väylää. Miksi?
Liikennettä on suunniteltu 60-luvulta alkaen pelkästään autoilu edellä SCAFT-suunnittelun takia.
-> juurisyy: SCAFT-suunnittelufilosofia.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Vertaus F1-autoon on typerä, koska F1-auto ei ole katulaillinen kulkuneuvo, maantiepyörä on.
Meinasin tulla huomauttamaan, että maantiepyörissä harvemmin on pyöriltä liikenteessä vaadittavia varusteita, mutta tarkistinpa asian ennen postaamista ja opin, että "pelkästään urheilukäyttöön" tarkoitetussa pyörässä ei mitään varusteita lain mukaan tarvita. Mielenkiintoista. Ajattelin postata tämän, jos joku muukaan ei tiennyt tuollaisesta poikkeuksesta.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
466
Täällä kun on ollut keskustelua siitä miksi pyöräilijät ajavat ajoradalla vaikka kevli on vieressä niin tähän voi olla monta syytä. Yleensä se on vain ajattelemattomuutta omalla kohdallani tilanne on vähän toinen. Kevli mitä pitäisi ajaa niin on niin kapea ettei siinä voi järkevällä tavalla ajaa jos on molempiin suuntiin liikennettä. Lisänä tähän vielä on rinnakkain kävelijät ja pyöräiljät. Ettei asia olisi liian yksinkertainen niin nyt on tullut vielä etenkin vuokrattavat sähköpotkulaudat joilla suurin osa rikkoo liikennesääntöjä. Itse ajelen noin 8 kertaa viikossa Vantaalla Talkootietä pitkin mutta on pakko ajaa ajoradan puolella edellä mainituista syistä johtuen. On se kiva huomata kun ajaa pyörällä kevlillä ja jalankulkijat tulevat rinnakkain vastaan eikä näillä ole aikomustakaan siirtyä pois edestä. Sama on tullut pyörien kohdalla vastaan.

Tikkurilassa tätä ongelmaa ei ole koska siellä on kunnolliset ja leveät kevlit eikä kävisi edes mielessä ajaa ajoradalla. Sen vielä ymmärrän jos kevli on huonossa kunnossa tai liian kapea ettei siellä voi ajaa mutta sitä en jos haluaa vaan ajaa ajoradalla.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Lainaus toisesta ketjusta:
Kun vedän itse spandeksit päälle en juuri säännöistä välitä. Jos autoilija vaikuttaa antavan tilaa vaikka minun kuuluisi väistää tartun heti tilaisuuteen ja menen ensin. Punaiset valot ei myöskään paljon pidättele tai oikeastaan mitkään säännöt :D

Jotenkin ristiriitaista, mutta jostain syystä menen aina sellaiseen minäminäminä moodiin pyörällä.
Miksi, oi miksi?

Itse ainakin spandexit päällä lenkillä olen aina sen verran hyvissä fiiliksissä ettei oikein mikään jaksa ärsyttää ja maltan ajella nätisti sääntöjä noudattaen. Toki jos joku auto tahtoo väkisin mut päästää yli vaikka olisi etuaojo-oikeutettu, niin kyllä sitten menen, koska molempien matka jatkuu siten nopeammin. Morjestan toki kiitokseksi.

Asiointipyörällä ajaessa tulee sitten taas välillä sellaista "kaikki vituttaa" -fiilistä. Tosin en mä silloinkaan punaisia päin ajele tai muuta, mutta saatan vähän vapaammin soveltaa ajopaikkasäädöksiä ja tehdä vähä enemmän äkkinäisiä "peliliikkeitä".

Tosin paljon tämä johtuu myös ajoympäristöstä mikä jälkimmäisessä on yleensä paljon tiiviimpää kaupunkia.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
228
Mitä tälle asialle voi? Kaikki pyöräilijät pyöräilykouluun, missä kerrataan liikennesäännöt? Toisaalta kuten itsekin sanoin eräässä aiemmassa viestissäni taasen pyöräilijänroolini takaa, ei se aina helppoa ole äkkiä sanoa pyörän selästä kuka on väistämisvelvollinen, pitäisi kaiketi tarkkailla onko autoille kärkikolmiota, hieman oudosta kulmasta.
Kyllä noissa paikoissa pyöräilijät olisi olleet väistämisvelvollisia. Valistuksella kai noita koitetaan hoitaa. Vaikka kaikki autoilijat ovat käyneet autokoulun (joskus), ei siltikään vaikuta liikennesäännöt olevan hanskassa kaikilla, kun jatkuvasti väistämisvelvollisina koitetaan ajaa päälle esim. liikenneympyröissä, tai toisaalta vähemmän haitallisesti annetaan tilaa vaikka ei 'tarvitsisi'. Tilanne menee kuitenkin kaikkien kannalta sekavaksi, jos käytännöt eivät ole ennustettavia. Autolla saa kuitenkin paljon suurempia tuhoja aikaan, niin sillä ajokortti on perusteltu.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
228
Ajoratoja ja kevyen liikenteen väyliä tehdessä ja hoidettaessa väyliä ei ole suunniteltu f1-autoille. Sitä ei voi mitenkään käyttää perusteena väylävalintaan. Vika on vain siinä f1-autossa.
Ajoradat ovat lähes aina paremmassa kunnossa kuin vieressä kulkevat pyörätiet, ja soveltuvat oikein hyvin maantiepyörille. Sille kulkuvälineelle oikea paikka on siis ajorata.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
228
Eihän noita huonokuntoisia kelvejä määrällisesti pk-seudulla paljon ole. Huomattavasti enemmän on todella huonokuntoisia pienempiä maanteitä.
Todella huonokuntoinen pienempi maantiekin saattaa olla kyllä maantiepyörällä miellyttävämpi ajettava kuin vaikkapa 80-luvulla viimeksi päällystetty pyörätie.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Kun vedän spandexit jalkaan, niin eipä voisi vähempää kiinnostaa onko pyörätiessä (kelvissä) jatkuvaa ns. käsille hakkaavaa poikkisaumaa vai ei. Käännän sen positiiviseksi, on hienoa että on edes sellainen tie. Suurimmassa osassa maailmaa tuskin edes on mitään väyliä kevyelle liikenteelle, ja vielä huonommassa kunnossa osa niistä väylistä on mitä autolla joutuu ajamaan. Mikäs siinä about ilmaisella spandexpyörällä poljeskellessa, aivan mahtavaa touhua ja miten ihmeessä sekään laite ei muille ole ollut riittävä. Eipä ole yksikään hienompi pyörä vielä ikinä tullut ohi jos sähköpyörät ylämäissä jätetään laskuista.

Ainoa mikä mua pyöräilijöissä (ja heihin rinnastuvissa potkulautailijoissa) tällä hetkellä ärsyttää, on se että ajavat kaupungissa jalkakäytävällä vaikka kuuluisi ajaa pyöräkaistalla tai ajoradalla. Autolla kääntyessä tai pihasta poistuessa katse ei osaa hakea jalkakäytävältä kuin hidasta jalankulkijaa muutaman metrin matkalta. Jos sieltä tullaankin kauempaa 15 km/h, niin olen monesti vahingossa ajanut tällaisen eteen. Katsotaanhan sitten kun autoon kolahtaa, että tuomitaanko pelkkä pyöräilijä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vai lisäksi minut pahoinpitelystä. Jalan kulkiessa nämä sitten pahimmassa tapauksessa soittavat kelloa ja urputtavat. Ja oikein toivonkin että tekevät niin pääsee sivaltamaan takaisin, että onko sulla jalkakäytävällä pyöräilyssä vaikeuksia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 008
Mahtaisikohan pyöräilijöillä mennä palko sieraimeen, jos ohittaisi huonot tienkohdat autolla pyörätien kautta. Nimittäin niitäkin löytyy paljon, joista ei raapimatta täysin laillisella urheiluautolla pääse...

Sama kuin vinkua jollain kilpapyörällä valitessaan semmoinen reitti mikä sille ei käy.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Mahtaisikohan pyöräilijöillä mennä palko sieraimeen, jos ohittaisi huonot tienkohdat autolla pyörätien kautta. Nimittäin niitäkin löytyy paljon, joista ei raapimatta täysin laillisella urheiluautolla pääse...

Sama kuin vinkua jollain kilpapyörällä valitessaan semmoinen reitti mikä sille ei käy.
Varmasti menisi herne nenään, sillä toiseen suuntaan se on tietyissä rajoissa sallittua, mutta ei koskaan noin päin.

Pyöräilijät vaan ikävän usein kuvittelevat, että se ajoradalle siirtyminen muuttuu sallituksi ihan vaan oman fiiliksen mukaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
Mahtaisikohan pyöräilijöillä mennä palko sieraimeen, jos ohittaisi huonot tienkohdat autolla pyörätien kautta. Nimittäin niitäkin löytyy paljon, joista ei raapimatta täysin laillisella urheiluautolla pääse...

Sama kuin vinkua jollain kilpapyörällä valitessaan semmoinen reitti mikä sille ei käy.
Löytyykö jostain mainittua toimintaa edellyttävä paikka, vai onko kyseessä vain vastakkainasettelun hakeminen?

Pyöräteiden huonomman kunnon lisäksi niiden risteyksiin on kylvetty kanttareita vaikeuttamaan ajoa. Kanttariin tyssännee myös kuvitteellisen urheiluauton matka.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 008
Löytyykö jostain mainittua toimintaa edellyttävä paikka, vai onko kyseessä vain vastakkainasettelun hakeminen?

Pyöräteiden huonomman kunnon lisäksi niiden risteyksiin on kylvetty kanttareita vaikeuttamaan ajoa. Kanttariin tyssännee myös kuvitteellisen urheiluauton matka.
ihan omalla kauppareissulla on semmoiset urat tiessä, joissa katsastettu auto ottaa pohjasta kiinni, vieressä tasainen pyörätie. Ajoväylällä on myös monia hidastetöyssyjä joita ei pyörätiellä ole, Noissa ei toki pohja katsastuslaillisella autolla raavi, mutta melko kävelyvauhtia saa mennä yli.

Kanttareita en ole pyöräteillä tavannut, muuta kuin niissä kohdissa joista ei kuulu ajaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
ihan omalla kauppareissulla on semmoiset urat tiessä, joissa katsastettu auto ottaa pohjasta kiinni, vieressä tasainen pyörätie. Ajoväylällä on myös monia hidastetöyssyjä joita ei pyörätiellä ole, Noissa ei toki pohja katsastuslaillisella autolla raavi, mutta melko kävelyvauhtia saa mennä yli.

Kanttareita en ole pyöräteillä tavannut, muuta kuin niissä kohdissa joista ei kuulu ajaa.
Pyörätien "hyväkuntoisuus"* ja kanttarittomuus taitaa olla todettu auton ratin takaa.

Esimerkkinä viimeisin ketjuun postattu pyörätien streetview-kuva, josta yhdellä klikkauksella löytyi täysin turhat kanttarit. Toivottavasti avaa silmiä: Google Maps

*En tarkoita, etteikö Suomessa olisi myös hyväkuntoisia pyörätietä. Baanat ovat kaistamerkintöineen ja erotteluineen esimerkki erinomaisista pyöräväylistä risteyksien välillä. Valitettavasti rakenteelliset ongelmat ovat risteyksissä. Huonokuntoiset pyörätiet asfaltteineen taas ovat usein ajalta, jolloin Suomessa on tuskin ollut yhtään baanaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 008
Pyörätien "hyväkuntoisuus"* ja kanttarittomuus taitaa olla todettu auton ratin takaa.

Esimerkkinä viimeisin ketjuun postattu pyörätien streetview-kuva, josta yhdellä klikkauksella löytyi täysin turhat kanttarit. Toivottavasti avaa silmiä: Google Maps

*En tarkoita, etteikö Suomessa olisi myös hyväkuntoisia pyörätietä. Baanat ovat kaistamerkintöineen ja erotteluineen esimerkki erinomaisista pyöräväylistä risteyksien välillä. Valitettavasti rakenteelliset ongelmat ovat risteyksissä. Huonokuntoiset pyörätiet asfaltteineen taas ovat usein ajalta, jolloin Suomessa on tuskin ollut yhtään baanaa.
Kuvan perusteella noi "kanttarit" on maksimissaan 2cm yli asfaltinpinnan.
Luulin että tarkoitit oikeita kanttareita, ei pykäliä tiessä.
Itse olen asfaltille tarkoitetulla kilpapyörällä ajanut hiekkateitäkin reippaasti. Rengas ei ole puhjennnut kertaakaan, eikä vannne ole särkynyt.

Järki päähän, ei jokapaikassa tarvitse päästä täysiä, ei ne autotkaan aina aja niin paljon kuin ne kulkee...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
ihan omalla kauppareissulla on semmoiset urat tiessä, joissa katsastettu auto ottaa pohjasta kiinni, vieressä tasainen pyörätie. Ajoväylällä on myös monia hidastetöyssyjä joita ei pyörätiellä ole, Noissa ei toki pohja katsastuslaillisella autolla raavi, mutta melko kävelyvauhtia saa mennä yli.

Kanttareita en ole pyöräteillä tavannut, muuta kuin niissä kohdissa joista ei kuulu ajaa.
Juu, täälläkin on välillä varsin hyvässä kunnosa olevia pyöräteitä ja samassa paikassa vieressä menee autojen ajorata joka muistuttaa HIMARSin pommittamaa aluetta eli on järkyttäviä reikiä ja kraatereita, halkeamia ja kulumisuria. Ja tuota on yritetty vuosikaudet paikata pienillä tilkuilla jotka eivät pysy paikallaan paria viikkoa pidempään.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Pyörätien "hyväkuntoisuus"* ja kanttarittomuus taitaa olla todettu auton ratin takaa.

Esimerkkinä viimeisin ketjuun postattu pyörätien streetview-kuva, josta yhdellä klikkauksella löytyi täysin turhat kanttarit. Toivottavasti avaa silmiä: Google Maps

*En tarkoita, etteikö Suomessa olisi myös hyväkuntoisia pyörätietä. Baanat ovat kaistamerkintöineen ja erotteluineen esimerkki erinomaisista pyöräväylistä risteyksien välillä. Valitettavasti rakenteelliset ongelmat ovat risteyksissä. Huonokuntoiset pyörätiet asfaltteineen taas ovat usein ajalta, jolloin Suomessa on tuskin ollut yhtään baanaa.
Et kai meinaa, että joku tosiaan kehtaa työntää fillarillaan ajoradalle tuollaisten parin sentin nyppylöiden vuoksi? Turhat ne voivat kyllä olla, mutta eivät todellinen ongelma kenellekään, ainakaan muuten kuin tunnepuolella.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
466
autolla pyörätien kautta
Täällä entisessä pääkaupungissa, tohon törmää näissä laitakaupungin lähiöissä.

Mutta turhaahan sitä nyt esim. on kiertää tien kautta, kun voi vetää lähiön poikki pyöräteitä pitkin. "Huolto-ajo sallittu" kyltti ei nyt valttämättä vaan tarkoita, että siten saa oikaista kaupan pihalta omalle parkkipaikalle, joka on jossain ½ kilometrin päässä, lähiön toisella puolella. Seuraavan lähiön teiniviiksikuskeista puhumattakaan. Ne voi tulla tietä pitkin. Tai sitten pyörätietä, toisinaan kurvin takaa. Ehkä niiltä unohtuu välillä, että alla ei olekaan enää se Bilteman kolmipyörä?.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 008
Täällä entisessä pääkaupungissa, tohon törmää näissä laitakaupungin lähiöissä.

Mutta turhaahan sitä nyt esim. on kiertää tien kautta, kun voi vetää lähiön poikki pyöräteitä pitkin. "Huolto-ajo sallittu" kyltti ei nyt valttämättä vaan tarkoita, että siten saa oikaista kaupan pihalta omalle parkkipaikalle, joka on jossain ½ kilometrin päässä, lähiön toisella puolella. Seuraavan lähiön teiniviiksikuskeista puhumattakaan. Ne voi tulla tietä pitkin. Tai sitten pyörätietä, toisinaan kurvin takaa. Ehkä niiltä unohtuu välillä, että alla ei olekaan enää se Bilteman kolmipyörä?.
Ne on varmaan nitä samoja spandekseja vapaalla, jotka miehittävät ajoväylät ollessaaan tosissaan liikenteessä. Jotenkin samanlaista piittaamattomuutta ilmentää.

Toki harvemmin itse olen nähnyt noinpäin, yleensä vieressä hyvä pyörätie, ja silti mennään ajoväylällä rintarinnan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
Kuvan perusteella noi "kanttarit" on maksimissaan 2cm yli asfaltinpinnan.
Luulin että tarkoitit oikeita kanttareita, ei pykäliä tiessä.
Itse olen asfaltille tarkoitetulla kilpapyörällä ajanut hiekkateitäkin reippaasti. Rengas ei ole puhjennnut kertaakaan, eikä vannne ole särkynyt.
Luulitko, että tarkoitin tässä kontekstissa moottoriradalla mutkan sisällä olevaa kanttaria? Mikä tuo on, jos ei #oikea kanttari eli kanttikivi?

Järki päähän, ei jokapaikassa tarvitse päästä täysiä, ei ne autotkaan aina aja niin paljon kuin ne kulkee...
Järki päähän keskustelun seuraamisessa. Tässä etsittiin syitä sille miksi pyöräilijä saattaa valita ajoradan pyörätien sijaan, eikä sitä mikä on jonkin ajoneuvon nopeus vs. huippunopeus. Hiekkatie (pl. nimismiehen kihara) taas voi olla paljon mukavampi ajaa kuin kanttarein miinoitettu routavaurioinen pyörätie.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 634
Viestejä
4 197 231
Jäsenet
70 759
Uusin jäsen
$amii

Hinta.fi

Ylös Bottom