• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 105
Taas ollaan vaikkapa Lahden motarilla oikealla kaistalla, vakkarissa 123 km/h. Mäntsälän kohdalla huomaat, että vasemmalla kaistalla kaukana horisontissa siintää auto joka syöksyy eteenpäin n. 1-2 km/h nopeammin kuin sinä. Lahden kohdalla hän on rinnallasi ja heti Heinolan kohdalla jo mennyt ohi. Tai siis näin tilanne menisi liikenteessä ei olisi muita, oikeastihan tällaiset Teuvot roikkuvat siinä takavasemman kuolleessa kulmassa niin pitkään, että itselläsi tulee oikealla kaistalla eteen joku hitaammin ajava, josta et pääse Teuvon blokkauksen takia suoraan ohi, vaan joudut jarruttamaan reilusti ja siirtymään vasemmalle kaistalle Teuvon taakse verkkaiseen ohitukseen.
Tampereen eteläpuolella oli kerran vähän vastaava tilanne. Liikennettä oli aika vähän. Näin kun auto lähestyi hyvin hitaasti takaa. Hyvissä ajoin hän vaihtoi vasemmalle kaistalle ohittaakseen minut. Hetken kuluttua saavutin minua hitaamman auton. Minua ohittava oli vielä kaukana ja liikkui hädin tuskin nopeammin kuin minä. Siispä ohitin edelläni ajavan ja palasin oikealle kaistalle. Kohta sama tilanne vielä toistui. Sen jälkeen edessäni ei ollut hitaampia ja ohittajakin pääsi hitaasti ohitseni ja palasi oikealle kaistalle. Ajoin koko ajan nopeudensäätimellä. Koko ohitus kesti kilometritolkulla, ja ei sitä joka kerta tee ohituksia, kun on itse ohitettavana :D
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 514
Tästä tilanteesta en itsekään välitä, sen takia jättäydyn sen verran kauas että pääsen sitten lutku pohjassa liittymään motarille. Ei sieltä takaa silloin enää kukaan pääse hyökkäämään vierelle.
Tuossa taas sitten se vittumainen ettei monikaan tajua mitä yrität tehdä ja jos takana on yksikin auto ja himmaat rampin alussa tulee tööttiä tai pitkät, jos taas ajat pidemmälle tietäen että oma auto kiihtyy tarpeeksi nopeasti niin takana tulevan ei välttämättä enää ehdikkään samassa matkassa täyteen vauhtiin. Tuo oli jo viritellyn Fiesta ST:n kanssa "ongelma" ja nyt Teslan kanssa tuntuu olevan vielä isompi punainen vaate jättää väliä edellä ajavaan. Monesti tuloksena että ensin pitkät vaikka himmaisin kiihdytystä varsin vähän, sen jälkeen kun polkaisen auton vauhtiin niin takana tuleva tulkitsee että jaa haluaa vissiin Teslakuski näyttää miten auto kulkee... no minäpä näytän miten oma auto kulkee ja tuloksena että liityn motarille hieman yli rajoituksen jotta voin himmata sopivaan väliin ja takana tuleva saa lopulta kiinni ja paahtaa täyttä häkää reilulla ylinopeudella ohi.

Tai kuten tuossa yksi ilta Porvoon motarille liittyessä sain edellä ajaneen isokoneisen bimmerin kiinni kiihdyttäessä (kiihdytteli varsin rauhallista vauhtia mutta oli kuitenkin liittymässä sitä kutakuinkin oikeaa nopeutta) ja liityttiin motarille noin samaa vauhtia. Yhtäkkiä pöllähti bemarin putkista savut ja kaveri painoi arviolta sinne 160kmh+ vauhteihin. Noh tovi tämän jälkeen tuli taas perä edellä vastaan ja keski-ikäinen nainen siellä mulkoili vihaisen näköisenä mutta ei onneksi enää lähtenyt perseilemään.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Toi kameroihin jarruttelu on kanssa ihan mahdotonta. Vittukun pitää himmata 20kmh alle rajotuksen jokaisen tolpan kohdalla.

Parhaissa tapauksissa 100kmh alueella ajelen perässä sen 105kmh ja edelläoleva jarruttaa tolpan kohdalla 80kmh niin suoraan vasemmalta vaan ohi jarruttelematta.
Toi johtuu siitä, että niitä tolppia ei merkata kunnolla näkyviksi sekä niiden näkyvyysalueella ei ole nopeusmerkkiä. => Jos näkee vasta viime tinkaan, tulee se paniikkijarrutus ja jos nopeuttakaan ei muista jarrutellaan kunnolla. Jotenkin olen tullut siihen tulokseen, että niiden liikenneturvallisuuden lisäyksen hyöty on negatiivinen. Useat kuljettajat keskittyvät niiden "etsimiseen" sen sijaan, että tarkkailisivat muuta liikennettä. Pyrin jättämään kunnon turvavälin lähestyessäni tietämääni peltipoliisia. Eipä noissa paljon muuta voi.

Onkos jossain tietoa, mihin noita peltipoliiseja on laitettu? Vähentäisi ainakin vähän tuota turhaa jarruttelua.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tuossa taas sitten se vittumainen ettei monikaan tajua mitä yrität tehdä ja jos takana on yksikin auto ja himmaat rampin alussa tulee tööttiä tai pitkät, jos taas ajat pidemmälle tietäen että oma auto kiihtyy tarpeeksi nopeasti niin takana tulevan ei välttämättä enää ehdikkään samassa matkassa täyteen vauhtiin. Tuo oli jo viritellyn Fiesta ST:n kanssa "ongelma" ja nyt Teslan kanssa tuntuu olevan vielä isompi punainen vaate jättää väliä edellä ajavaan. Monesti tuloksena että ensin pitkät vaikka himmaisin kiihdytystä varsin vähän, sen jälkeen kun polkaisen auton vauhtiin niin takana tuleva tulkitsee että jaa haluaa vissiin Teslakuski näyttää miten auto kulkee... no minäpä näytän miten oma auto kulkee ja tuloksena että liityn motarille hieman yli rajoituksen jotta voin himmata sopivaan väliin ja takana tuleva saa lopulta kiinni ja paahtaa täyttä häkää reilulla ylinopeudella ohi.

Tai kuten tuossa yksi ilta Porvoon motarille liittyessä sain edellä ajaneen isokoneisen bimmerin kiinni kiihdyttäessä (kiihdytteli varsin rauhallista vauhtia mutta oli kuitenkin liittymässä sitä kutakuinkin oikeaa nopeutta) ja liityttiin motarille noin samaa vauhtia. Yhtäkkiä pöllähti bemarin putkista savut ja kaveri painoi arviolta sinne 160kmh+ vauhteihin. Noh tovi tämän jälkeen tuli taas perä edellä vastaan ja keski-ikäinen nainen siellä mulkoili vihaisen näköisenä mutta ei onneksi enää lähtenyt perseilemään.
Jospa hän vain poltteli koneesta karstoja :) Eikä haitannut? muiden menoa. Tai sattui vain olemaa huono päivä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 514
Jospa hän vain poltteli koneesta karstoja :) Eikä haitannut? muiden menoa. Tai sattui vain olemaa huono päivä.
Eeeh... naamasta näki selkeän ärsyyntymisen kun ajoin ohi. Ja poltteli ehkä karstoja mutta oman auton keula taas sai sellaisen kivisateen kun akka polki kaasua että joutui painamaan jarrua että sai tarpeeksi etäisyyttä. Ja typerää perseilyä tuollainen "kyllä minä sinulle näytän" meininki on.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546
Toi johtuu siitä, että niitä tolppia ei merkata kunnolla näkyviksi sekä niiden näkyvyysalueella ei ole nopeusmerkkiä. => Jos näkee vasta viime tinkaan, tulee se paniikkijarrutus ja jos nopeuttakaan ei muista jarrutellaan kunnolla. Jotenkin olen tullut siihen tulokseen, että niiden liikenneturvallisuuden lisäyksen hyöty on negatiivinen. Useat kuljettajat keskittyvät niiden "etsimiseen" sen sijaan, että tarkkailisivat muuta liikennettä. Pyrin jättämään kunnon turvavälin lähestyessäni tietämääni peltipoliisia. Eipä noissa paljon muuta voi.

Onkos jossain tietoa, mihin noita peltipoliiseja on laitettu? Vähentäisi ainakin vähän tuota turhaa jarruttelua.
Wazehan noista varoittelee jopa ilman navigointia. Lisäksi näyttää GPS nopeuden ja suuntaa antavan nopeusrajoituksen. Tosi hyvä sovellus varsinkin ulkomailla vuokra-autoillessa.

Eilen oli auton integroitu tomtom navigaattorina, mutta silti tuli tuplana kameravaroituksia myös Waze/android autosta. Oli myös yksi nelostien kamera Wazessa, mistä ei Tomtom/Hyundai livekartta varoittanut.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Eeeh... naamasta näki selkeän ärsyyntymisen kun ajoin ohi. Ja poltteli ehkä karstoja mutta oman auton keula taas sai sellaisen kivisateen kun akka polki kaasua että joutui painamaan jarrua että sai tarpeeksi etäisyyttä. Ja typerää perseilyä tuollainen "kyllä minä sinulle näytän" meininki on.
Asfaltilla kivisadetta? Vai joko siellä hiekoitusta on jo tehty (iso maameillä). Eipä noissa muuta voi kun jättää sitä väliä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Wazehan noista varoittelee jopa ilman navigointia. Lisäksi näyttää GPS nopeuden ja suuntaa antavan nopeusrajoituksen. Tosi hyvä sovellus varsinkin ulkomailla vuokra-autoillessa.

Eilen oli auton integroitu tomtom navigaattorina, mutta silti tuli tuplana kameravaroituksia myös Waze/android autosta. Oli myös yksi nelostien kamera Wazessa, mistä ei Tomtom/Hyundai livekartta varoittanut.
Onkos Waze kokoajan "netissä" eli puhelin käyttää mobiilidataa? Lähinnä ajattelin onko olemassa jotain karttatiedostoa jollain nettisivustolla, mistä voisi katsoa itse noiden paikat etukäteen.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
697
Ajelen Fiat Ducatolla ja maksiminopeus tällä on lain puitteessa 80km/h. Olkoot vaikka 120km/h tie niin silti moni roikkuu niin lähellä perää ettei edes peilestä nää autoa. Luulisi ohituksen olevan helppoa, jos turvaväli olisi kunnossa Parhaillaan keskisormi heiluu, kun ajan maksimivauhtia laillisesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 028
Ajelen Fiat Ducatolla ja maksiminopeus tällä on lain puitteessa 80km/h.
Pakettiautojen sekä ruumis-, huolto- ja matkailuautojen ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset poistuivat viime vuoden kesällä kun uusi tieliikennelaki tuli voimaan. Saat ihan laillisesti päästellä sen 120 jos haluat ja tiekohtainen rajoitus sen sallii.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
697
Pakettiautojen sekä ruumis-, huolto- ja matkailuautojen ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset poistuivat viime vuoden kesällä kun uusi tieliikennelaki tuli voimaan. Saat ihan laillisesti päästellä sen 120 jos haluat ja tiekohtainen rajoitus sen sallii.
No jäi mainitsematta, että ajoneuvon massa ylittää heittämällä 3500kg joten tätä varten tulee olla c1-kortti. Mikäli tällä saisi ajaa kovempaa niin kulutus nousisi reilusti. Nyt pääsee noin 8.2l/100km kun ajaa reilua kahdeksaakymppiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 028
No jäi mainitsematta, että ajoneuvon massa ylittää heittämällä 3500kg joten tätä varten tulee olla c1-kortti.
Eli kevyt kuorkki kyseessä mutta näyttää pakulta. Tämä selittää jonkin verran kanssa-autoilijoiden käytöstä; heidän näkökulmastaan paku ajelee paljon hiljempaa kuin saisi = kuski on mulkku. Aika harva tiedostaa tuota eroa ajoneuvotyypeissä (ja sitä myöten rajoituksissa) kun vekottimet näyttävät käytännössä samalta.

Enkä puolustele mitään keskarin heiluttelua tms. mutta syy-yhteys on helpompi ymmärtää nyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Toi johtuu siitä, että niitä tolppia ei merkata kunnolla näkyviksi sekä niiden näkyvyysalueella ei ole nopeusmerkkiä. => Jos näkee vasta viime tinkaan, tulee se paniikkijarrutus ja jos nopeuttakaan ei muista jarrutellaan kunnolla. Jotenkin olen tullut siihen tulokseen, että niiden liikenneturvallisuuden lisäyksen hyöty on negatiivinen. Useat kuljettajat keskittyvät niiden "etsimiseen" sen sijaan, että tarkkailisivat muuta liikennettä. Pyrin jättämään kunnon turvavälin lähestyessäni tietämääni peltipoliisia. Eipä noissa paljon muuta voi.

Onkos jossain tietoa, mihin noita peltipoliiseja on laitettu? Vähentäisi ainakin vähän tuota turhaa jarruttelua.
Mitä jos ihmiset vaan keskittyisi sen somettamisen ja pallien rapsuttelun sijaan liikenteeseen, ei tarvisi sillon nääs jarrutella niihin kameroihin kun ajaa oikeaa vauhtia, vakkarikin on keksitty. Kunnonkaan turvavälilä ei pitkälle pötkitä jos toinen tiputtaa sen 20kmh pois.

Onhan noita mapsissa ym merkitty jos pelottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Tietyillä teillä on paljon noitaa 100 km/h -> 80 km/h tai jopa 60 km/h risteyksiä, jossa tolppa kytiksellä. Osassa näennäisesti samanlaisissa risteyksissä nopeus ei tipu. Tutuilla teillä ei aiheuta mitään ongelmaa, mutta vieraammassa ympäristössä aina pohdituttaa kuinka kovaa tässä sai ajaa. 99 % varmuus kuitenkin pistää vituttamaan, jos se joku kerta osuu siihen 1% ja päiväsakkoja kiitos tonneja. Itse himmaan noissa epävarmoissa tilanteissa sen verran, että ei mene päiväsakolle. Merkki siinä tolpassa auttaisi saamaan täyden varmuuden. Sama juttu jossain 10 km suuntaansa erämaassa, jossa ei pitkään aikaan ole näkynyt merkkejä. Periaatteessa olet täysin varma mikä nopeus oli, mutta... Juuri vakkarilla nollat taulossa mä kuvittelisin itselläni vahingon joskus käyvän jos on käydäkseen. Mapit ei noihin risteysalueisiin mukaan ehdi ja karttojen nopeustiedot tuppaa myös olemaan 1x2. Seatin kartta näytti Espoossa Mestaritunnelissa 80 km/h rajoitusta :D Sen verran siinä kyllä yleensä ajetaankin :btooth:
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 294
Tietyillä teillä on paljon noitaa 100 km/h -> 80 km/h tai jopa 60 km/h risteyksiä, jossa tolppa kytiksellä. Osassa näennäisesti samanlaisissa risteyksissä nopeus ei tipu. Tutuilla teillä ei aiheuta mitään ongelmaa, mutta vieraammassa ympäristössä aina pohdituttaa kuinka kovaa tässä sai ajaa.
Turistiveroksi olen tavannut näitä kutsua. Ei tosiaan yleensä seuraa mitään logiikkaa mitkä risteykset on 80 ja mitkä ei. Paikkakuntalaisethan nuo aina tietää. Yleensä tulee ajeltua navi päällä kaikki tututkin tiet just ton takia.

Noin muutenkin ainoa syy miksi nopeusrajoitus ei lue selkeästi tolpassa on ihan puhdas rahastus. Liikenneturvallisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Mitä jos ihmiset vaan keskittyisi sen somettamisen ja pallien rapsuttelun sijaan liikenteeseen, ei tarvisi sillon nääs jarrutella niihin kameroihin kun ajaa oikeaa vauhtia, vakkarikin on keksitty. Kunnonkaan turvavälilä ei pitkälle pötkitä jos toinen tiputtaa sen 20kmh pois.

Onhan noita mapsissa ym merkitty jos pelottaa.
Jos ei riitä se turvaväli on ollut liian lyhyt, mikä toki Pääkaupunkiseudun kehäteillä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Olen kyllä tässä pessimisti, enkä usko tuosta päästävän eroon niin kauan kuin noita peltipoliiseja on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Onkos Waze kokoajan "netissä" eli puhelin käyttää mobiilidataa? Lähinnä ajattelin onko olemassa jotain karttatiedostoa jollain nettisivustolla, mistä voisi katsoa itse noiden paikat etukäteen.
Waze käyttää koko ajan mobiilidataa. Parastahan tuossa Wazessa on, että jos vaan käyttäjät ovat aktiivisia, niin kaikki liikennetiedotteet poliiseineen tulee myös kartalle ja aktiivinen käyttäjä pääsee myös lisäämään/muokkaamaan karttaa jos jotain puutteita/virheitä löytyy. Sen verran ohjelmasta löytyy älyä ilman käyttäjän erillisiä toimia, että tarkkailee tieosuuden keskinopeuksia ja vertaa sitä olemassa olevaan rajoitukseen ja värjää sitten reittiä eri väreillä. Raportointi karttavirheistä toimii todella hyvin ja nopeasti, joten pelkästään sen takia ei kannata alkaa opettelemaan muokkauksia.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Toi johtuu siitä, että niitä tolppia ei merkata kunnolla näkyviksi sekä niiden näkyvyysalueella ei ole nopeusmerkkiä. => Jos näkee vasta viime tinkaan, tulee se paniikkijarrutus ja jos nopeuttakaan ei muista jarrutellaan kunnolla. Jotenkin olen tullut siihen tulokseen, että niiden liikenneturvallisuuden lisäyksen hyöty on negatiivinen. Useat kuljettajat keskittyvät niiden "etsimiseen" sen sijaan, että tarkkailisivat muuta liikennettä. Pyrin jättämään kunnon turvavälin lähestyessäni tietämääni peltipoliisia. Eipä noissa paljon muuta voi.

Onkos jossain tietoa, mihin noita peltipoliiseja on laitettu? Vähentäisi ainakin vähän tuota turhaa jarruttelua.
Ei auta nopeusrajoitusmerkki tolpan edessä tippaakaan. Olen muistaakseni kirjoittanut tästä aiemminkin, mutta tuossa jossain Vöyri-Pietarsaari -välillä on kaksi kameraa 100 km/h alueella ja n. 100 metriä ennen kameraa on kummassakin kohdassa merkki kertomassa, että se rajoitus on todellakin 100 km/h. Silti joka kerta kun noista ajaa ohi jonkun perässä, tiputetaan edessä nopeutta. Jos taas perässä on joku ja ajan itse vakkarilla tolpan ohi, etäisyys takana kasvaa reippaasti.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mitä jos ihmiset vaan keskittyisi sen somettamisen ja pallien rapsuttelun sijaan liikenteeseen, ei tarvisi sillon nääs jarrutella niihin kameroihin kun ajaa oikeaa vauhtia, vakkarikin on keksitty. Kunnonkaan turvavälilä ei pitkälle pötkitä jos toinen tiputtaa sen 20kmh pois.

Onhan noita mapsissa ym merkitty jos pelottaa.
Turvavälin kuuluu olla sellainen, että auto pysähtyy ongelmitta, vaikka edellä ajava nappaisi 20 km/h sijaan 120 km/h nopeudestaan pois. Jos 20 km/h nopeuden muutokseen joutuu reagoimaan muutoin kuin nostamalla jalan kaasulta, on ollut aivan liian lähellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Jos ei riitä se turvaväli on ollut liian lyhyt, mikä toki Pääkaupunkiseudun kehäteillä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Olen kyllä tässä pessimisti, enkä usko tuosta päästävän eroon niin kauan kuin noita peltipoliiseja on.
Eise liian lyhyt ole kun se nopeuden uudelleenkelaaminen ei pääsääntöisesti tapahdu heti vaan siihen käytetään puoli minuuttia tms.
Turvavälin kuuluu olla sellainen, että auto pysähtyy ongelmitta, vaikka edellä ajava nappaisi 20 km/h sijaan 120 km/h nopeudestaan pois. Jos 20 km/h nopeuden muutokseen joutuu reagoimaan muutoin kuin nostamalla jalan kaasulta, on ollut aivan liian lähellä.
Tosta vaan mehumaijalaatikkoa alle niin tajuat miksi se haittaa, ja sitten kun se nopeuden uudelleennosto harvoin tapahtuu nopsaan vaan jäädään junnaamaan.

Mun auton vakkari ei myöskään osaa nostaa kaasua kun edessä jarrutellaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eise liian lyhyt ole kun se nopeuden uudelleenkelaaminen ei pääsääntöisesti tapahdu heti vaan siihen käytetään puoli minuuttia tms.
Tosta vaan mehumaijalaatikkoa alle niin tajuat miksi se haittaa, ja sitten kun se nopeuden uudelleennosto harvoin tapahtuu nopsaan vaan jäädään junnaamaan.

Mun auton vakkari ei myöskään osaa nostaa kaasua kun edessä jarrutellaan.
En tiedä mikä on "mehumaijalaatikko". Auton kaasupoljinkaan ei osaa nostaa itse itseään, vaan kuskin pitää ihan itse seurata liikennettä ja suorittaa toimenpiteitä. Vakkarin tapauksessa oikea toimenpide on tökätä se napista pois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
En tiedä mikä on "mehumaijalaatikko". Auton kaasupoljinkaan ei osaa nostaa itse itseään, vaan kuskin pitää ihan itse seurata liikennettä ja suorittaa toimenpiteitä. Vakkarin tapauksessa oikea toimenpide on tökätä se napista pois.
Mua ei huvita napsia vakkaria pois tai nostella kaasua siksi ettei edelläoleva osaa lukea tai ajaa?

Mehumaija on vanhanliiton automaattilaatikko missä ei ole minkäänlaista moottorijarrua eli kaasun nostosta auto menee jotakuinkin vapaalle, käytännössä ajaudut aina toisen perseeseen josset ala jarruttamaan, ihan sama onko väliä se 5m, 50m vai 250m. Manuaalillahan tommoset hidastukset kuittaa helpostikin kaasun nostolla.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Mua ei huvita napsia vakkaria pois tai nostella kaasua siksi ettei edelläoleva osaa lukea tai ajaa?

Mehumaija on vanhanliiton automaattilaatikko missä ei ole minkäänlaista moottorijarrua eli kaasun nostosta auto menee jotakuinkin vapaalle, käytännössä ajaudut aina toisen perseeseen josset ala jarruttamaan, ihan sama onko väliä se 5m, 50m vai 250m. Manuaalillahan tommoset hidastukset kuittaa helpostikin kaasun nostolla.
Sitä mehumaijaakin voi pudottaa nopeudesta riippuen pykälän tai pari alaspäin jolloin jarruttaa ilman jarruvaloja ihan samalla tavalla kuin manuaali kaasun nostolla?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Omalla kohdalla työmatkakulkine vaihtui bensan hinnan ja katsastusmiehen päätöksen avulla mid-size luokasta pienempään, 206 pösöön. Ajotyylini on jatkunut samana mutta kanssa-autoilijoiden kohtelu muuttunut melkoisesti. Rampista tullaan eteen vaikka ajan kaistallani sallitut +10% ja motarilla +10% nopeudella vasemmalla kaistalla ajaessa liimaudutaan takaloosteriin tai innostutaan oikealla kaistalla ajamaan sallittua +% ohittaessa. Parin kilsan päästä palataan sitten omaan nopeuteen...
Isommilla parkkipaikoilla on useasti vaara jäädä yliajetuksi ja tuntuu että suojateilläkin heittäydytään pikkuauton eteen.
Nuorille juuri ajokortin saaneille suosittelen hankkimaan vähintään keskikokoisen tai isomman auton niin pääsevät vähemmällä perseilyllä liikenteessä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 514
Omalla kohdalla työmatkakulkine vaihtui bensan hinnan ja katsastusmiehen päätöksen avulla mid-size luokasta pienempään, 206 pösöön. Ajotyylini on jatkunut samana mutta kanssa-autoilijoiden kohtelu muuttunut melkoisesti. Rampista tullaan eteen vaikka ajan kaistallani sallitut +10% ja motarilla +10% nopeudella vasemmalla kaistalla ajaessa liimaudutaan takaloosteriin tai innostutaan oikealla kaistalla ajamaan sallittua +% ohittaessa. Parin kilsan päästä palataan sitten omaan nopeuteen...
Isommilla parkkipaikoilla on useasti vaara jäädä yliajetuksi ja tuntuu että suojateilläkin heittäydytään pikkuauton eteen.
Nuorille juuri ajokortin saaneille suosittelen hankkimaan vähintään keskikokoisen tai isomman auton niin pääsevät vähemmällä perseilyllä liikenteessä.
Se on ihan jäätävä huomata nuo erot kun on ajellut eri merkkisillä, eri kokoisilla ja ikäisillä autoilla täysin samalla ajotavalla ajettuna. Jo yksi takakontin lätkä riittää muuttamaan ympärillä ajavien ajotapoja jäätävästi. Onneksi noiden lätkien pois ottaminen on helppoa mutta saisivat muutkin kuin BMW ja vissiin Audi tarjota tuota tarkkojen merkkien poistoa koko autosta ihan jo optiona.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Omalla kohdalla työmatkakulkine vaihtui bensan hinnan ja katsastusmiehen päätöksen avulla mid-size luokasta pienempään, 206 pösöön. Ajotyylini on jatkunut samana mutta kanssa-autoilijoiden kohtelu muuttunut melkoisesti. Rampista tullaan eteen vaikka ajan kaistallani sallitut +10% ja motarilla +10% nopeudella vasemmalla kaistalla ajaessa liimaudutaan takaloosteriin tai innostutaan oikealla kaistalla ajamaan sallittua +% ohittaessa.
Eikös toi ole ihan inhimillistä. Jos minun pitää valita liitynkö Pösö 206 vai pakun/ "rekan" . Epröäilemättä valitsisin Pösön :) Monet ajaa 10-15km ylinopeutta.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Se on ihan jäätävä huomata nuo erot kun on ajellut eri merkkisillä, eri kokoisilla ja ikäisillä autoilla täysin samalla ajotavalla ajettuna. Jo yksi takakontin lätkä riittää muuttamaan ympärillä ajavien ajotapoja jäätävästi. Onneksi noiden lätkien pois ottaminen on helppoa mutta saisivat muutkin kuin BMW ja vissiin Audi tarjota tuota tarkkojen merkkien poistoa koko autosta ihan jo optiona.
"Ostaessani 206:n alla oli jotkin venäläiset 165 leveät kumit jotka heti vaihtuivat 215 leveisiin joissa oli luovuttajana edellinen auto. Katu-uskottavuus kasvoi 1% mutta ajettavuus 200%.
Lapsellinen kun olen niin kerran motarin alastulorampin mutkissa oli tilaisuus ottaa eroa takana hiillostaneeseen kolmikirjaimiseen saksalaiseen (tod.näk. leasing omisteiseen) uudempaan autoon kun suhauttelin kurvit edelleen motarin opeuksilla kunnes taajamarajoitus alkoi. Kevyt auto, jäykkä alusta ja leveästi kumia tietä vasten niin rajana ennemmin oma usko kuin fysiikan lait. :devilish: Drive it like You stole it...;)
Taajamassa sitten takana olleella löytyikin sitten riittävä väli joka oli enemmän kuin 120 km/h rajoituksella.

Tämä ei opiksi eikä esimerkiksi muuta kuin turvallisempaan liikennekäytökseen, älkää provosoituko ja ketään ei ole tarvetta liikenteessä opettaa.
Edellisessä työmatka kulkineessa oli pakoputken takavaimennin 5" ulostulolla ja harvassa oli ne liikennevalot joissa ei vierestä lähdetty normaalia reippaammin.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Eikös toi ole ihan inhimillistä. Jos minun pitää valita liitynkö Pösö 206 vai pakun/ "rekan" . Epröäilemättä valitsisin Pösön :) Monet ajaa 10-15km ylinopeutta.
Juurikin näin, taivaan sininen pikkuauto ei ole mikään uhka ja sen takana olevaa 500 metrin tyhjää kaistaa ei havaita vaan vilkku vasempaan ja eteen. Perheen toinen pösö, 307 farkku tummana, alkaa jo näyttää autolta peiliinkin katsoen ja sen taaksekin voi liittyä vaikka liikkuisikin kaistalla hitaammin. Motoristit kärsivät ilmiöstä enemminkin mutta osaavat varoa tilannetta paremmin kun vaihtavat ratti-sarvet vs. itsellä ratti-ratti vaihdot.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 514
"Ostaessani 206:n alla oli jotkin venäläiset 165 leveät kumit jotka heti vaihtuivat 215 leveisiin joissa oli luovuttajana edellinen auto. Katu-uskottavuus kasvoi 1% mutta ajettavuus 200%.
Lapsellinen kun olen niin kerran motarin alastulorampin mutkissa oli tilaisuus ottaa eroa takana hiillostaneeseen kolmikirjaimiseen saksalaiseen (tod.näk. leasing omisteiseen) uudempaan autoon kun suhauttelin kurvit edelleen motarin opeuksilla kunnes taajamarajoitus alkoi. Kevyt auto, jäykkä alusta ja leveästi kumia tietä vasten niin rajana ennemmin oma usko kuin fysiikan lait. :devilish: Drive it like You stole it...;)
Taajamassa sitten takana olleella löytyikin sitten riittävä väli joka oli enemmän kuin 120 km/h rajoituksella.

Tämä ei opiksi eikä esimerkiksi muuta kuin turvallisempaan liikennekäytökseen, älkää provosoituko ja ketään ei ole tarvetta liikenteessä opettaa.
Edellisessä työmatka kulkineessa oli pakoputken takavaimennin 5" ulostulolla ja harvassa oli ne liikennevalot joissa ei vierestä lähdetty normaalia reippaammin.
206 ei ole ehkä eeppisin ja paras autoista mutta alustan pitäisi kondiksessa ollessaan olla varsin mukava vietävä mutkatiellä. Vähän samaa tunnetta oli toki tehokkaammalla mutta saman kokoluokan Fiestalla jossa pitoa oli ja lukkokin löytyi niin ei siinä kovin moni bimmeri tai muu roikkunut enää rampin lopussa hanurissa :D.

Pakko kysyä, mikä oli työmatkakulkine jossa 5" ulostulo :D
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
206 ei ole ehkä eeppisin ja paras autoista mutta alustan pitäisi kondiksessa ollessaan olla varsin mukava vietävä mutkatiellä. Vähän samaa tunnetta oli toki tehokkaammalla mutta saman kokoluokan Fiestalla jossa pitoa oli ja lukkokin löytyi niin ei siinä kovin moni bimmeri tai muu roikkunut enää rampin lopussa hanurissa :D.

Pakko kysyä, mikä oli työmatkakulkine jossa 5" ulostulo :D
Xsara 2.0 ei kuitenkaan vts jota edellinen omistaja teini oli tuunannut ja en vaihtanut putkea normaaliksi ennen kuin hapertui. Katsastus herran ohje oli että älä paikkaa vaan laita joku järkevämpi. Tämä hapertunut oli suora 3" hormi katilta ilman välivaimenninta.:alien: Viimeisimmässä leimayrityksessä alkoi saarassa jo olla niin kallista korjattavaa että tonnin pommi vaihtui toiseen tonnin pommiin. Takapönttö edelleen tallessa...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Huono yhtälö sinulla, joudut pitämään todella ison turvavälin välttyäksesi tolta ja siihen väliin hyvin todenäköisesti ( ainakin pks kehäteillä) joku tunkee väliin.
Jep, senpä takia asiasta täällä avauduin. Ei vissiin pitäisi kun aina ekana aletaan jauhamaan turvaväleistä vaikkei asialla ole mitään tekemistä kameraan jarruttelun kanssa.

En liiemmin kehiä ajele mutta ei ole häävit kokemukset sieltä, tosin tuntuu että maanteillä tuo kamerajarruttelu vaan korostuu.
Sitä mehumaijaakin voi pudottaa nopeudesta riippuen pykälän tai pari alaspäin jolloin jarruttaa ilman jarruvaloja ihan samalla tavalla kuin manuaali kaasun nostolla?
Eise pudottelukaan oikein kiinnostaisi yhtään enempää kun jarruttelu tai kaasun nostokaan, edelleen se ongelma on siellä edellä ajavassa autossa missä ei uskota mikä on nopeusrajoitus tai ei tiedetä mikä se on.

Edelleen ihan yleisesti, jos 80kmh alueella väki osaisi ajaa 80kmh siitä kameran kohdalta niin ei tarvitsisi varmaan koskea mihinkään? Sen sijaan kun himmataan 60kmh ja sen jälkeen kelataan hiljalleen takaisin 80kmh niin siinä ei riitä enää mikään väli.

Onneksi ohittamalla pääsee suurimmasta osasta, mutta aina sekään ei ole mahdollista.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
206 ei ole ehkä eeppisin ja paras autoista mutta alustan pitäisi kondiksessa ollessaan olla varsin mukava vietävä mutkatiellä. Vähän samaa tunnetta oli toki tehokkaammalla mutta saman kokoluokan Fiestalla jossa pitoa oli ja lukkokin löytyi niin ei siinä kovin moni bimmeri tai muu roikkunut enää rampin lopussa hanurissa :D.

Pakko kysyä, mikä oli työmatkakulkine jossa 5" ulostulo :D
Perus 1.4 alusta ei mitään riemunkiljahduksia aiheuta, mutta gti ja varsinkin rc on ihan hyvä mutkateillä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 238
Jep, senpä takia asiasta täällä avauduin. Ei vissiin pitäisi kun aina ekana aletaan jauhamaan turvaväleistä vaikkei asialla ole mitään tekemistä kameraan jarruttelun kanssa.

En liiemmin kehiä ajele mutta ei ole häävit kokemukset sieltä, tosin tuntuu että maanteillä tuo kamerajarruttelu vaan korostuu.
Eise pudottelukaan oikein kiinnostaisi yhtään enempää kun jarruttelu tai kaasun nostokaan, edelleen se ongelma on siellä edellä ajavassa autossa missä ei uskota mikä on nopeusrajoitus tai ei tiedetä mikä se on.

Edelleen ihan yleisesti, jos 80kmh alueella väki osaisi ajaa 80kmh siitä kameran kohdalta niin ei tarvitsisi varmaan koskea mihinkään? Sen sijaan kun himmataan 60kmh ja sen jälkeen kelataan hiljalleen takaisin 80kmh niin siinä ei riitä enää mikään väli.

Onneksi ohittamalla pääsee suurimmasta osasta, mutta aina sekään ei ole mahdollista.
Ainakin oman kokemukseni mukaan aika harva jarruttelee noin paljon kameroihin. Paljon yleisempää on sellainen kevyt hidastelu, ehkä 85 km/h tippuu johonkin vajaa 80 km/h, jolloin jalan nostaminen tai vakkarin poistaminen takana olevalla jo riittää. Aika usein sitä vakkaria pitää joka tapauksessa päivän aikana tiputella pois hetkeksi, jos jossain kehätiellä liikkuu.

Toisaalta esimerkiksi jossain Vihdintiellä noita suurempia jarrutteluita näkee, kun siellä rajoitukset vaihtelee 80 ja 60 km/h välillä, enkä niitä meinaa rehellisyyden nimissä itsekään aina täysin muistaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Jep, senpä takia asiasta täällä avauduin. Ei vissiin pitäisi kun aina ekana aletaan jauhamaan turvaväleistä vaikkei asialla ole mitään tekemistä kameraan jarruttelun kanssa.
Niin "peräänajoissa" on kyse niistä turvalien riittämättömyydestä ja ne välit ovat ainakin pks kehillä yleisesti riittämättömät sekä niitä tolppien paikkoja muistamattomia vaan on => vois sanoa että kyse on melkein "luonnonlaista" :) eli asiat liittyvät yhteen => minusta niillä on tekemistä keskenään ainakin seurausten osalta.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 649
Edelleen ihan yleisesti, jos 80kmh alueella väki osaisi ajaa 80kmh siitä kameran kohdalta niin ei tarvitsisi varmaan koskea mihinkään? Sen sijaan kun himmataan 60kmh ja sen jälkeen kelataan hiljalleen takaisin 80kmh niin siinä ei riitä enää mikään väli.
Helppoahan tämä on ku on vakkari. Arvaa vaan pysyykö oma nopeus täysin 80 kun ei ole. Ja kyllä, haluaisin vakkarilla olevan auton.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Helppoahan tämä on ku on vakkari. Arvaa vaan pysyykö oma nopeus täysin 80 kun ei ole. Ja kyllä, haluaisin vakkarilla olevan auton.
En ole tuota mitenkään tarpeelliseksi huomannut (on autossani, toiset tykkää toiset ei) ja kaikki vaan eivät aja sitä tasan 80 km/h sanoisin, että yleisempi on 86-90 km/h todellista eli voidaan perustellusti sanoa, että vakkarilla 80 ajavat aiheuttavat sitä ohituspainetta, vaikka ajavatkin niinkuin virallisesti pitää.

Olen siinä käsityksessä on tuo nopeuden yleinen ylitystapa otetaan huomioon niitä nopeusrajoituksia määrätessä tietoisesti tai tiedostamatta.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Perus 1.4 alusta ei mitään riemunkiljahduksia aiheuta, mutta gti ja varsinkin rc on ihan hyvä mutkateillä.
Juu ei mutta ihan toimiva jos ei tarvitse mutkiin xtreme jarrutuksia tai syöksyjä ulos. Kummasti vaan poistumisrampilla puskee pikkuauton imuun octaviaa ym. vaikka liikenteen mukaan himmailee vauhtia.
RC olisi hauska ajettava mutta tuon Gti:n sama moottori joka edesmenneessä xsarassa oli sopii ennemmin vauhdikkaaseen matkantekoon kuin itsensä pelotteluun ja viihdyttämiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Niin "peräänajoissa" on kyse niistä turvalien riittämättömyydestä ja ne välit ovat ainakin pks kehillä yleisesti riittämättömät sekä niitä tolppien paikkoja muistamattomia vaan on => vois sanoa että kyse on melkein "luonnonlaista" :) eli asiat liittyvät yhteen => minusta niillä on tekemistä keskenään ainakin seurausten osalta.
No en oo peräänajoo vielä nähnyt kun joku himmaa kameraan. Tässä oli nyt kyse kameraan jarrutuksesta ja takana ajavalle tulevasta vitutuksesta kun joutuu turhaan laskemaan sitä nopeutta tavalla tai toisella. Sillä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa että 97% stadilaisista keilaa 5m turvaväleillä kehiä edestakaisin, oma vika jos ajaa niin lähellä.

Mutta se ei ole takanaolevan vika jos hän joutuu KUNNON turvaväliä pitäessään himmailemaan kun edelle oleva ei osaa ajaa normaalia vauhtia siitä kamerasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Ainakin oman kokemukseni mukaan aika harva jarruttelee noin paljon kameroihin. Paljon yleisempää on sellainen kevyt hidastelu, ehkä 85 km/h tippuu johonkin vajaa 80 km/h, jolloin jalan nostaminen tai vakkarin poistaminen takana olevalla jo riittää. Aika usein sitä vakkaria pitää joka tapauksessa päivän aikana tiputella pois hetkeksi, jos jossain kehätiellä liikkuu.

Toisaalta esimerkiksi jossain Vihdintiellä noita suurempia jarrutteluita näkee, kun siellä rajoitukset vaihtelee 80 ja 60 km/h välillä, enkä niitä meinaa rehellisyyden nimissä itsekään aina täysin muistaa.
Jep kehillä vakkaria saakin tiputella, oikeastaan harvemmin olen edes käyttänyt kun siellä ajelen. Maanteillä tuo enemmän ärsyttää kun saisi muuten ajaa rauhassa ja sitten himmataan aina kameran kohalla.
Kehillä liikenne harvoin liikkuu sitä samaa vauhtia eli ennemmin tai myöhemmin saa tiputtaa kuitenkin manuaalille.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Mutta se ei ole takanaolevan vika jos hän joutuu KUNNON turvaväliä pitäessään himmailemaan kun edelle oleva ei osaa ajaa normaalia vauhtia siitä kamerasta.
Ei ole, mutta ainut joka siitä "kärsii" on se takana oleva. Ja siihen ei oikein muu auta kuin yrittää muuttaa omaa ajattelutapaansa. Esim. "kaasun nostamisella saan jalalle hyvää hyötyliikuntaa ja veri kiertää paremmin" :)
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
242
Joskus pidemmällä reissulla pitänyt jarrutella ennen kameraa, niinkin yksikertaisesta syystä ettei mitään hajua onko menossa satasen vai kahdeksan kympin alue. Voi tietysti jatkuvasti samaa tietä ajavasta tuntua pöljältä, mutta ei nuita rajoituksiakaan aina mitenkään ahkerasti viljellä joka paikassa. En nyt tarkoita että tämä nyt selittäisi mitenkään kaikkia kameran edessä jarrutuksia.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
26
Omalla kohdalla työmatkakulkine vaihtui bensan hinnan ja katsastusmiehen päätöksen avulla mid-size luokasta pienempään, 206 pösöön. Ajotyylini on jatkunut samana mutta kanssa-autoilijoiden kohtelu muuttunut melkoisesti. Rampista tullaan eteen vaikka ajan kaistallani sallitut +10% ja motarilla +10% nopeudella vasemmalla kaistalla ajaessa liimaudutaan takaloosteriin tai innostutaan oikealla kaistalla ajamaan sallittua +% ohittaessa. Parin kilsan päästä palataan sitten omaan nopeuteen...
Isommilla parkkipaikoilla on useasti vaara jäädä yliajetuksi ja tuntuu että suojateilläkin heittäydytään pikkuauton eteen.
Nuorille juuri ajokortin saaneille suosittelen hankkimaan vähintään keskikokoisen tai isomman auton niin pääsevät vähemmällä perseilyllä liikenteessä.
Ottamatta muuhun kantaa, tuo että suojateillä heittäydytään pikkuauton eteen ei ole jalankulkijalta väärin. Sinulla on väärä tilannenopeus/tilanteenluku, jos jalankulkija yllättää. Ei sen jalankulkijan kuulukaan mitään jännäillä siellä, vaan kävellä ripeästi yli ja autot antaa tilaa.

Kuskit jotka eivät anna jalankulkijoille tilaa, ärsyttävät minua.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Ottamatta muuhun kantaa, tuo että suojateillä heittäydytään pikkuauton eteen ei ole jalankulkijalta väärin. Sinulla on väärä tilannenopeus/tilanteenluku, jos jalankulkija yllättää. Ei sen jalankulkijan kuulukaan mitään jännäillä siellä, vaan kävellä ripeästi yli ja autot antaa tilaa.

Kuskit jotka eivät anna jalankulkijoille tilaa, ärsyttävät minua.
Siihen eteen "heittäytyminen" on jalankulkijalta todella typerää toimintaa. Pahimmillaan loukkaantuu vakavasti eliniäkseen, ei siinä silloin varmaankaan paljon lohduta "olin oikeassa". Täällä joku joskus totesikin, että "parkkihalleissa törmätään pilareihin useimmin sen takia, ettei ole sitä toista osapuolta varomassa ".
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
26
Juu, varovaisuus täytyy olla, mutta suhtaudun skeptisesti noihin heittäytymisen kriteereihin. Autoilijan täytyy lähestyä sitä vauhtia, että ehtii pysähtymään ennen suojatietä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Turvavälin lisäksi kannattaa jättää ärsytyksenestoväli. Jos se edellä kameraan jarruttelija on kilometrin päässä niin voisi kuvitella hermojen kestävän.
Isällä on tapana jupista kuinka edellä ajava ärsyttää kun on niin lähellä. Märästä tiestä nousee vettä lasiin, keväällä ropisee hiekkaa, ei näe mitä edellä tapahtuu ja eihän se ajonopeuskaan pysy vakiona. Olen yrittänyt vihjailla ratkaisun olevan yksinkertainen, mutta ei mene läpi. Eihän sieltä kaukaa pääse sitten siellä 10 km päässä seuraavassa ohituspaikassa ohi, joten pakko ajaa lähellä koko matkan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Isällä on tapana jupista kuinka edellä ajava ärsyttää kun on niin lähellä. Märästä tiestä nousee vettä lasiin, keväällä ropisee hiekkaa, ei näe mitä edellä tapahtuu ja eihän se ajonopeuskaan pysy vakiona. Olen yrittänyt vihjailla ratkaisun olevan yksinkertainen, mutta ei mene läpi. Eihän sieltä kaukaa pääse sitten siellä 10 km päässä seuraavassa ohituspaikassa ohi, joten pakko ajaa lähellä koko matkan.
Isäsi on aivan oikeassa siellä jonon keulilla on kaikkein mukavinta olla (jos ei katso taustapeilistä sitä puskurissa "roikkuvaa matkakumppania". Pitäähän sitä jotain olla mistä jupista :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 028
Autoilijan täytyy lähestyä sitä vauhtia, että ehtii pysähtymään ennen suojatietä.
Jalankulkijalla on myös velvollisuutensa: "Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät."

Liikenne on yhteispeliä eikä siinä voida vastuuta sälyttää ainoastaan yhdelle osapuolelle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 594
Viestejä
4 185 357
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom