Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
175
Miten tässä pitäisi väistää? Omasta mielestäni oikealla kaistalla voi jatkaa ja vasemmalta tulijat vaihtaa kaistaa joten väistävät. Google Maps
Samantyylistä paikkaa joskus aikoinaan olen myös ihmetellyt. Vastaus menee jotenkin niin, että kaistaa vaihtava väistää mutta talvella kaistaviivojen ollessa lumen alla muodostuu helposti yksi ajokaista jolloin tarvitaan kolmio ilmoittamaan väistämisvelvollisuudesta.

Edit. Paikka jota ihmettelin oli tämä paikka Orivedelle. Tuossa tullaan kolmion takaa omaa kaistaa päätielle ja päätietä ajavat liittyvät tuolle kaistalle.
Orivesi, Pirkanmaa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
On siinä pieni pätkä yhtenäistä viivaa maalattu tiehen joten ei saa vaihtaa kaistaa. Mut onko talvella asia eri kun viivaa ei näe?
Ehkä risteys jatkuu vielä sulkuviivan jälkeen, ehkä ei. Talvella homma tosiaan muuttuu, jos sulkuviivaa ei näy.
Eikös lähtökohtaisesti risteysalue ole sellainen missä ei saa vaihtaa kaistaa. En näkisi siinä valossa mahdolliseksi, että lumi maassa aiheuttaisi jotenkin kesään nähden poikkeavaa toimintaa tuohon.
Ei. Kaistaa ei saa vaihtaa ryhmittymismerkin vaikutusalueella eikä sulkuviivaa saa ylittää, mutta muuten mikään ei kiellä vaihtamasta kaistaa risteyksessä.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
Nyt en ole enää varma onko kyseessä kanssa-autoilijan toiminta vai Nissanin stealth-mode.

No joka tapauksessa, tuossa katuvaloalueella tuli perä edellä vastaan uusi Qashqai ilman takavaloja. Eipä tuossa olisi muuten mitään ihmeellistä, mutta kello oli jo lähemmäs 23:00 ja vettä satoi reippaasti. Keli oli siis säkkipimeä, poislukien nuo katuvalot.

Miten tuo on ylipäätään mahdollista? Toyotalla tuo sujuu ainakin poutakelillä. Omaa Ooppelia en saa tuollaiseen tilaan mitenkään. Lasinpyyhkimet sytyttävät valot päivälläkin. Pitääkö Nissanin valot kytkeä erikseen pois vai eikö autosta löydy valoille automatiikkaa?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Nyt en ole enää varma onko kyseessä kanssa-autoilijan toiminta vai Nissanin stealth-mode.

No joka tapauksessa, tuossa katuvaloalueella tuli perä edellä vastaan uusi Qashqai ilman takavaloja. Eipä tuossa olisi muuten mitään ihmeellistä, mutta kello oli jo lähemmäs 23:00 ja vettä satoi reippaasti. Keli oli siis säkkipimeä, poislukien nuo katuvalot.

Miten tuo on ylipäätään mahdollista? Toyotalla tuo sujuu ainakin poutakelillä. Omaa Ooppelia en saa tuollaiseen tilaan mitenkään. Lasinpyyhkimet sytyttävät valot päivälläkin. Pitääkö Nissanin valot kytkeä erikseen pois vai eikö autosta löydy valoille automatiikkaa?
Vika kuskissa. Kyllä sieltä automaattiasento löytyy mikä pitää osata kytkeä viiksistä päälle. Ajaa varmaan pelkillä päiväajovaloilla.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Paluuliikenne E4 Lahdesta Helsinkiin tänään. 3/5.
Turvavälittömyys jatkuvaa. Kehä kolmoselle asti. Sitten alkoi olla tolkkua ajamisessa ja ennakoitavuutta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
379
Ei suoralta kädeltä kanssa autoilijat mutta se järjettömyys moottoriteiden liittymäramppien nopeusrajoitus. Sehän on tiedossa että ne kuuluvat yleisrajoituksen piiriin(80kmh). Mutta että 80kmh lätkien vaihtaminen moottoriteiden ramppeihin on jotain järjettömyyden tähtikaartia. Mitä se parantaa että rampissa on 80kmh ja moottoritielle johon se ramppi vie on 100 tai 120kmh? Tämä vain korostaa sitä nykyautoilijoiden "en uskalla painaa kaasua kun tulee ääni". Tosta voi myös ajatella propellihattu päässä helposti sakotuksen paikan. Tykität 80kmh rampissa 120kmh.. ;) Satun asumaan moottoritien lähellä ja ns oman rampin kohdalla on näin. Ennen oli 100kmh kyltti koska tiellä 100kmh. Nykyään 80 vaikka tiellä edelleen 100.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ei suoralta kädeltä kanssa autoilijat mutta se järjettömyys moottoriteiden liittymäramppien nopeusrajoitus. Sehän on tiedossa että ne kuuluvat yleisrajoituksen piiriin(80kmh).
Tästä joskus juttua, ja siviilien keskustelussa pohdittu missä kohtaa vaihtuu sille moottoritien rajoitukseksi.

Ja jos ramppi alkuun erkanee esim motarilta, niin missä kohdin rajoitusrajat menee, joskus opetettiin että uusi tie (ylesrajoitus) alkaa siitä kessun (?) merkistä, tosin monessa paikkaa sen jälkeen erikseen 80 merkki, joten se viittaa siihen että joskus myöhemmin.

Mutta monesti on "opetettu" että motarille vauhdin sovitus aloitetaan jo rampilla, ja sitä vaatii jo käytännössä jotkin hyvin lyhyet kiihdytyskaistat.
Mutta että 80kmh lätkien vaihtaminen moottoriteiden ramppeihin on jotain järjettömyyden tähtikaartia.
Ilmeisesti olet nyt kulkenut jotain uutista, prjua ym. onko sitä netissä vapaasti, eli linkkiä niin muutkin voisi lukea sen mitä nyt kommentoit.

Satun asumaan moottoritien lähellä ja ns oman rampin kohdalla on näin. Ennen oli 100kmh kyltti koska tiellä 100kmh. Nykyään 80 vaikka tiellä edelleen 100.
En tiedä millainen ramppi, ilmeisesti siinä jokin syy, eli saa perässä tulijoille paremmin ennustettavan.

Jos se kiihdtyskaista on asiallisen pituinen, niin parinkympin nopeusero säädettävissä, tuntematta paikkaa niin ongelma ehkä enemmän se että vieraat rampiltatulijat ynnää tuon olevan myös sen motarin rajoitus, jos siihen oikein erikseen laitettu 80 rajoitusmerkki. (moni tottunut että jos rampilla erityinen rajoitusmerkki, niin se linjassa motarin kanssa), esim jos 100 merkki, niin kuski olettaa että ko kohdassa ei olekkaan kesällä 120km/h korkein.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Tästä joskus juttua, ja siviilien keskustelussa pohdittu missä kohtaa vaihtuu sille moottoritien rajoitukseksi.

Ja jos ramppi alkuun erkanee esim motarilta, niin missä kohdin rajoitusrajat menee, joskus opetettiin että uusi tie (ylesrajoitus) alkaa siitä kessun (?) merkistä, tosin monessa paikkaa sen jälkeen erikseen 80 merkki, joten se viittaa siihen että joskus myöhemmin.

Mutta monesti on "opetettu" että motarille vauhdin sovitus aloitetaan jo rampilla, ja sitä vaatii jo käytännössä jotkin hyvin lyhyet kiihdytyskaistat.

Ilmeisesti olet nyt kulkenut jotain uutista, prjua ym. onko sitä netissä vapaasti, eli linkkiä niin muutkin voisi lukea sen mitä nyt kommentoit.


En tiedä millainen ramppi, ilmeisesti siinä jokin syy, eli saa perässä tulijoille paremmin ennustettavan.

Jos se kiihdtyskaista on asiallisen pituinen, niin parinkympin nopeusero säädettävissä, tuntematta paikkaa niin ongelma ehkä enemmän se että vieraat rampiltatulijat ynnää tuon olevan myös sen motarin rajoitus, jos siihen oikein erikseen laitettu 80 rajoitusmerkki. (moni tottunut että jos rampilla erityinen rajoitusmerkki, niin se linjassa motarin kanssa), esim jos 100 merkki, niin kuski olettaa että ko kohdassa ei olekkaan kesällä 120km/h korkein.
Motarille tullessa rajoitus vaihtuu tasan siinä kohtaa missä nopeusrajoitusmerkki on. Motarilta poistuessa rajoitus muuttuu yleisrajoitukseksi erkanemiskaista merkin kohdalla. Se sinivalkoinen merkki on siinä motarin ja uuden tien välissä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kiitosvastauskesta.
Motarilta poistuessa rajoitus muuttuu yleisrajoitukseksi erkanemiskaista merkin kohdalla. Se sinivalkoinen merkki on siinä motarin ja uuden tien välissä.
Tässä uskossa itsekkin olen ollut, mutta hämmentää miksi joissain kohteissa on sen erkanemismerkin jälkeen 80 merkki, sehän olisi aivan turha (harhaanjohtava), jos yleisrajoitus alkaa erkanemismerkin kohdalla.

Motarille tullessa rajoitus vaihtuu tasan siinä kohtaa missä nopeusrajoitusmerkki on.
Onko noin, tämä on hyvin hämmentävää. Olen kyllä kuullut tuollaisia väitteitä.

Pitkään on opetettu että kiihdytyskaistalla pitää sovittaa nopeus motarin nopeuteen. Jos motarille tullaa taajamanulkopuolellta ylesirajoituksella, niin rajoitus olisi 80km/h, joten koko opetukselta menee pohjapois.

Muissa liittymissä on opetettu on uudella tiellä on se rajoitus mikä siellä on voimassa, ennen risteystä. Oli se sitten mitä vaan. Jos sitä ei tiedä, niin yleisrajoitusta ei kannata ylittää.

Eli kaipaisin jotain lähdettä väitteellesi. Muuten enemmän uskon siihen että motarin voimassaoleva rajoitus myös liittyjällä.

Enemmän sitä pohdittu sitä missä kohtaa se alkaa, katkoviivan kohdalla, vakoisen viivankohdalla, vai aiemmin rampilla .
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 198
... hämmentää miksi joissain kohteissa on sen merkin jälkeen 80 merkki, sehän olisi aivan turha (harhaanjohtava), jos yleisrajoitus alkaa erkanemismerkin kohdalla.
Kyllähän noita muistutusmerkkejä saa olla, voi olla että ko. ramppien liikennesuunnittelija on halunnut ne sinne pistää, vaikka ns. yleisrajoitus on alkanutkin jo aiemmin. Toisaalta, onhan noita nopeusrajoitushäröjä ollut aiemminkin siellä täällä, mm. ekana 70km/h nopeusrajoitus ja 10m sen jälkeen taajama päättyy merkki. Koitappa siinä arpoa että mitäs nopeutta tähän on siis tarkoitettu.
Onko noin, tämä on hyvin hämmentävää. Olen kyllä kuullut tuollaisia väitteitä.

Pitkään on opetettu että kiihdytyskaistalla pitää sovittaa nopeus motarin nopeuteen. Jos motarille tullaa taajamanulkopuolellta ylesirajoituksella, niin rajoitus olisi 80km/h, joten koko opetukselta menee pohjapois.
Hmm.. missäs päin on motarille liittyvässä rampissa 80 vaikka motarilla on 100 tai 120? Periaatteessa noinhan se menee eli liittyessä on se nopeusrajoitus mikä on, kunnes tulee korkeampi vastaan. Yleensä tosin rampeilla ainakin itse nähnyt ainakin vaihtuvanopeuksiset merkit näyttävän samaa mitä itse motarilla.

(hieman offtopicin puolella aletaan olla, mutta tämän on ontopic-keskustelun häntiä, joka täsmentää juuri tuota ontopic-keskustelua)
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
138
Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle. :lol:

Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 198
Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle. :lol:

Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
Tässä 50000km vuoteen vanhalla passatilla ajaessa huomannut samanlaista toimintaa... Saattaa siis olla että vanhemmannäköiset autot aiheuttavat tietynlaista piiloprovoontumista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
121
Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle. :lol:

Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
Yksi syy on se, että joidenkin vanhempien autojen pakokaasuja ei jaksa kovin kauaa haistella, joten ohi vaan.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle. :lol:

Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
Tämä tuntuu pätevän välillä toisinkinpäin. Välillä tulee ajettua hieman "paremmalla" urheiluautolla, niin kaiken maailman karvalakki corollat ja ladat jne tulee valoihin vierelle ja lähtee renkaat ulvoen valoista. Sitten jos seuraaviin valoihin pysähdytään taas vierekkäin niin siellä irvileuat naureskelee ja näyttää keskarii että "aijai jäipä tuollainen auto mun amisviritykselle". :D Ihan kuin jaksaisi kisailla joka valoissa tai ylipäänsä.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 198
Tämä tuntuu pätevän välillä toisinkinpäin. Välillä tulee ajettua hieman "paremmalla" urheiluautolla, niin kaiken maailman karvalakki corollat ja ladat jne tulee valoihin vierelle ja lähtee renkaat ulvoen valoista. Sitten jos seuraaviin valoihin pysähdytään taas vierekkäin niin siellä irvileuat naureskelee ja näyttää keskarii että "aijai jäipä tuollainen auto mun amisviritykselle". :D Ihan kuin jaksaisi kisailla joka valoissa tai ylipäänsä.
Provosoitumisen syyt ovat moninaiset. Esimerkiksi: Imatralla Vuoksen ylittävällä sillalla on 80km/h rajoitus, useilla merkeillä merkattuna, ja muuten tiellä on 100km/h. Tuossa itselleni on usein tullut se tilanne vastaan, että joku aiemmin ohittamani auto pistää sillalla mittarisatasta ohitse, ei siis siinä kun nostan kaasua (en siis hidasta äkisti), vaan silloinkin kun vauhti on asettunut rajoituksen mukaiseksi, mutta jää jälleen ohitetuksi kun nopeusrajoitus palaa 100km/h. Tuosta toisesta ohituksestani sitten provosoidutaan ja ohitetaan reipasta ylinopeutta jonka jälkeen hidastetaan vauhti edessä siihen "mittarisataseen" (gps sanoo jotain vähän päälle 90 nopeuksia). Useammin on tullut pohdiskeltua, että mitä tuossa tilanteessa pitäisi oikein tehdä? Ajaa se silta ylinopeutta vai mitä?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Hmm.. missäs päin on motarille liittyvässä rampissa 80 vaikka motarilla on 100 tai 120?
Joillain rampeilla on nopeusrajoitusmerkit, mutta kommentissa oletus jos ei merkkiä niin yleisrajoitus , osa tulkkaa että motarin rajoitus.

Ja juttu lähti siitä että niihin on nyt tulossa 80 merkit.
Mutta että 80kmh lätkien vaihtaminen moottoriteiden ramppeihin on jotain järjettömyyden tähtikaartia.
...
Ennen oli 100kmh kyltti koska tiellä 100kmh. Nykyään 80 vaikka tiellä edelleen 100.

Periaatteessa noinhan se menee eli liittyessä on se nopeusrajoitus mikä on, kunnes tulee korkeampi vastaan.
Tälle nyt kaipaisin jotain kättäpidempään. Onko nyt kyse viimekesän uudistuksesta, vai mistä tuo tulee.


(hieman offtopicin puolella aletaan olla, mutta tämän on ontopic-keskustelun häntiä, joka täsmentää juuri tuota ontopic-keskustelua)
Ei häntiä, mutta joo, ei välttämättä ketjun aihetta, löytäskö aiheen esille tuonut paremman ketjun, missä jatkaa, jos joku sääntöketju erikseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Tässä 50000km vuoteen vanhalla passatilla ajaessa huomannut samanlaista toimintaa... Saattaa siis olla että vanhemmannäköiset autot aiheuttavat tietynlaista piiloprovoontumista.
Samaa tuntuu aiheuttavan vanhan jenkkitila auton loosterissa lukeva 3.8 v6, kaikenmaailman haastajaa tuntuu riittävän aina välillä vaikka 0-100 on siellä 10s paremmalla puolen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
164
Yksi syy on se, että joidenkin vanhempien autojen pakokaasuja ei jaksa kovin kauaa haistella, joten ohi vaan.
Tämä. Pari työkaveria ajelee myös tuollaisilla pyöreälamppuisilla Ladoilla, niin ne haistaa jo suurinpiirtein satojen metrien päästä. Eli jos näitä tulee liikenteessä perä edellä vastaan, niin en tasan jää perään haistelemaan ja päänsärkyä keräämään. Toki varmistan ohituksen jälkeen etten jää eteen munimaan.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 198
...Ja juttu lähti siitä että niihin on nyt tulossa 80 merkit....

...Tälle nyt kaipaisin jotain kättäpidempään. Onko nyt kyse viimekesän uudistuksesta, vai mistä tuo tulee.
Siis itse tuota periaatetta muistelin sillä oletuksella, että rampilla tulee se pääväylän nopeusrajoitus vastaan, ja siksi kyselinkin että missä tämmöisiä "80 liittymisrampilla, 100/120 pääväylällä" voisi olla, jotta niitä voisi tutkia tarkemmin. Todella outoa laittaa kiihdytyskaistalle eri nopeusrajoitus mitä pääväylälle. Nopsa googletuskin tuo tulosta:
  • kun kiihdytyskaistaa on riittävästi ajettu, niin kiihdytyskaistalta tuleva kuljettaja ajaa ajoneuvonsa liukuen sopivaan väliin pääsuunnan liikenteen nopeudella
  • kiihdytyskaistalta tuleva sovittaa nopeutensa pääsuunnan nopeuteen
Nämä rampilla 80km/h rajoitus ja pääväylällä 100/120km/h nopeudet sotisivat tuota periaatetta vastaan roppakaupalla.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 198
...Toki varmistan ohituksen jälkeen etten jää eteen munimaan.
Ja näin hyvä! Jos ohittaja ajaa nopeampaa mitä ohitettu, eikä jää eteen kyhnäämään niin ei siinä mitään haittaa imho ole. Jos se ohittaja pistelee ylinopeutta, niin aika perseestä yleisen tieturvallisuuden kannalta, mutta silti paljon parempi tilanne yhä, kuin se että ohittaa ja jää eteen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Siis itse tuota periaatetta muistelin sillä oletuksella, että rampilla tulee se pääväylän nopeusrajoitus vastaan, ja siksi kyselinkin että missä tämmöisiä "80 liittymisrampilla, 100/120 pääväylällä" voisi olla, jotta niitä voisi tutkia tarkemmin. Todella outoa laittaa kiihdytyskaistalle eri nopeusrajoitus mitä pääväylälle. Nopsa googletuskin tuo tulosta:

Nämä rampilla 80km/h rajoitus ja pääväylällä 100/120km/h nopeudet sotisivat tuota periaatetta vastaan roppakaupalla.
Yleisrajoitus paikkoja on, mutta tuossa kun yritin etsiä katunäkymä linkkiä, niin etelestä ylöspäin lähtiessä en nopeasti löytänyt sopivaa, mutta erään laisen Riihimäeltä.
Rampilla 120 merkki, jonka jälkeen risteys kärkikolmiolla, sen jälkeen ei enään merkkiä.

Onko siinä sitten "bussikaistalla" 80km/h, mutta mikäs kolmion takaa tulevilla 120km/h vei 80km/h, vai motarin.

Eteläänpäin vievät rampit , "bussikaista" 80km/h yleis aiemman opetetun perusteella, ja varsinaiselta rampilla 120km/h merkki ennen kolmiota.


Edit

Joutu menee aika pitkälle, olisko Hämeenlinnan jälkeen ,ei siis kuvassa 80 merkkejä, mutta ei siis mitään merkkejä.

Edit allaolevan jälkeen
Kyllä tuossa sanoisin (ainakin pohjoiseen mentäessä), että tuossa kärkikolmion jälkeen on myös 120. Kärkikolmio osoittaa vain väistämisvelvollisuutta tuossa, ihan hetki aiemmin ollut 120km/h lätkä siis antaa sen 120km/h nopeusrajoituksen.
Etelään mentäessä "bussikaistaa" 80km/h ja kolmion takaa tulevat 120km/h ?
 
Viimeksi muokattu:

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 198
Kyllä tuossa sanoisin (ainakin pohjoiseen mentäessä), että tuossa kärkikolmion jälkeen on myös 120. Kärkikolmio osoittaa vain väistämisvelvollisuutta tuossa, ihan hetki aiemmin ollut 120km/h lätkä siis antaa sen 120km/h nopeusrajoituksen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Tässä uskossa itsekkin olen ollut, mutta hämmentää miksi joissain kohteissa on sen erkanemismerkin jälkeen 80 merkki, sehän olisi aivan turha (harhaanjohtava), jos yleisrajoitus alkaa erkanemismerkin kohdalla.
Liikennemerkkien asetusohjeessa on tuo että välillä laitetaan merkkejä vielä erikseen selventämään asiaa. Vähän niinkuin ennen kameraa on yleensä 3kpl alemman rajoituksen merkkejä.
Eli kaipaisin jotain lähdettä väitteellesi. Muuten enemmän uskon siihen että motarin voimassaoleva rajoitus myös liittyjällä.
Tuo tulee suoraan liikennemerkkien vaikutusalueesta. Muiden merkit ei koske sinua, vain ne mitkä itse ohitat ja ne on asetettu sille puolelle tietä minne laki käskee.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
138
Varmasti jonkun oikean urheiluauton ratissa kohtaa myös monenlaista kiihdyttelijää. :D Joku toki voi kokea pakokaasun häiritsevänä, samanlaista ilmiötä tosin en ole huomannut jenkillä ajellessa, vaikka se työntää varmasti moninverroin enempi kaikkea ilmaan. Liikennevalokisailut on myös melko harvinaisia, ilmeisesti perusjampalle kasin lotkotus kertoo automaattisesti tehosta.. Totuushan on aivan muuta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
379
Pyydettiin ramppilätkiin kättäpidempää.
Google maps Kuva vuodelta 2009 ja kyltissä 100kmh ku moottoritielläkin 100. Kaksi kuunkiertoa sitten about muuttui 80ksi. Ramppi jatkuu nyppylän ja loivan kaarteen jälkeen suorana. Eli on ns pitkä ramppi. Kartasta voi kattoa enempi. ns Liian monta kertaa körötelty tuosta nyppylän yli 60kmh, alamäessä sitten 70 ja vasta sitten kaistan vaihdon jälkeen läppä aukee enemmän. Paikka ei ole mikään pelottava eikä vaarallinen. Suomi on täynnä paljon vaikeampia ja rajusti lyhyempiä ramppeja. Sekä T risteyksiä 100kmh teille.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tuo tulee suoraan liikennemerkkien vaikutusalueesta. Muiden merkit ei koske sinua, vain ne mitkä itse ohitat ja ne on asetettu sille puolelle tietä minne laki käskee.
Olen ymmärtänyt että rajoitusmerkki on voimassa vain sillä tiellä millä ajat. Ja ymmärtääkseni ennen viimekesää on voinut saada jopa ylinopeussakon jos olet ajellut tieten 50 tiellä kahdeksaa kymppiä, vaikka olisi tullut tieltä missä 80km/h.



Eli jos motarilta (tai muulta tieltä) käännyt erakanevalle tielle, niin rajoitus on se motarin rajoitus niin pitkään kun seuraava merkki kertoo jotain muuta ? (tälläisiä tulkintoja on aikaan myös jaeltu)
Aiemmin joku ketjussa sanoi että erkanemis merkin kohdalla alkaa yleisrajoitus, riippumatta mitä aiemmin ollut (jos ei merkein muuta kerrota)

Mutta yleisesti opetetaan että kiihdytyskaistalla sovitetaan motarin vauhtiin nopeus, mutta jos liittyjän korkein sallittu olisi 80km/h niin siinä on 40km/h ero motarin 120 vauhtiin.

Kelasin tuota kolmostietä pohjoiseen päin, niin googlen kuvissa tuli lisää moottoritielle johtavia ramppeja joissa vain taajamapäätty merkki tai ei mitään, joten ei mikään espoon erikoisuus olisi tuo 80km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
379
Kaitpa tuossa ym kuvassa on syytä käyttää kuulaansa. Moni on kyllä jarruttanut samantien voimakkaasti moottoritienopeudesta kun vasen takarengas on nipin napin ylittänyt maaliviivan. Aiheuttaa tilanteen neljännelle rampille liittyjälle.
 
Liittynyt
03.06.2021
Viestejä
32
Joskus ärsyttää pienetkin ihmisten piittaamattomuudet ja törkeydet, etenkin kun on ollut tarve päästä ripeästi jonnekin. En puhu nyt mummoista, tai varovaisista autoilijoista.

Suurta ihmetystä on vuosi toisensa jälkeen herättänyt moottoritien ritarit. Ajaa körötän motarilla kotterollani pitkillä matkoilla usein 120:n alueella 125-130 lasissa. Tästä huolimatta löytyy aina se ritari, joka ohittaa kaikki takana ajavani ja sitten minut ja jää eteeni ajamaan ja hidastaa vauhtinsa 120:n paikkeille ja joskus jopa alle. Sitten kun on koittanut mennä ohi, niin nostavat vain nopeuttaan, mutta jos luovutan, niin hidastavat taas vauhtinsa.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 198
...Suurta ihmetystä on vuosi toisensa jälkeen herättänyt moottoritien ritarit. Ajaa körötän motarilla kotterollani pitkillä matkoilla usein 120:n alueella 125-130 lasissa. Tästä huolimatta löytyy aina se ritari, joka ohittaa kaikki takana ajavani ja sitten minut ja jää eteeni ajamaan ja hidastaa vauhtinsa 120:n paikkeille ja joskus jopa alle. Sitten kun on koittanut mennä ohi, niin nostavat vain nopeuttaan, mutta jos luovutan, niin hidastavat taas vauhtinsa.
Näistä just olikin tässä juttua.. eräs alalahko noille on se, joka ajaa ekana ohi kauas horisonttiin, mutta tulee sitten perä edellä vastaan siihen "mittari120:iin", eli alle nopeusrajoituksen. Sit jos ajat ohi niin hetken päästä taas ajetaan horisonttiin ja repeat. Etenkin myöhään iltaisin/öisin näitä näkee. Välillä tekee mieli tsekata että kukas tuommosella rekkarilla suhaa, mutta kun maksaa rahaa niin annan olla.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Näistä just olikin tässä juttua.. eräs alalahko noille on se, joka ajaa ekana ohi kauas horisonttiin, mutta tulee sitten perä edellä vastaan siihen "mittari120:iin", eli alle nopeusrajoituksen. Sit jos ajat ohi niin hetken päästä taas ajetaan horisonttiin ja repeat. Etenkin myöhään iltaisin/öisin näitä näkee. Välillä tekee mieli tsekata että kukas tuommosella rekkarilla suhaa, mutta kun maksaa rahaa niin annan olla.
Tuntuu tälläisissä autoilijoissa, että välillä niitä kiinnostaa ajaminen ja sillon ajetaan yli rajoitusten ja välillä rupeavat kännykkää selaamaan, laittaavat vakkarin /adaptiivisen vakkarin päälle ja köröttelevät siten tinderiä samalla selaillen :hmm:
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Yleisrajoitus paikkoja on, mutta tuossa kun yritin etsiä katunäkymä linkkiä, niin etelestä ylöspäin lähtiessä en nopeasti löytänyt sopivaa, mutta erään laisen Riihimäeltä.
Rampilla 120 merkki, jonka jälkeen risteys kärkikolmiolla, sen jälkeen ei enään merkkiä.

Onko siinä sitten "bussikaistalla" 80km/h, mutta mikäs kolmion takaa tulevilla 120km/h vei 80km/h, vai motarin.

Eteläänpäin vievät rampit , "bussikaista" 80km/h yleis aiemman opetetun perusteella, ja varsinaiselta rampilla 120km/h merkki ennen kolmiota.


Edit

Joutu menee aika pitkälle, olisko Hämeenlinnan jälkeen ,ei siis kuvassa 80 merkkejä, mutta ei siis mitään merkkejä.

Edit allaolevan jälkeen

Etelään mentäessä "bussikaistaa" 80km/h ja kolmion takaa tulevat 120km/h ?
Riihimäen Kormuntieltä (2834) liittyminen etelään Hämeenlinnanväylälle (Valtatie 3/E12):

1. Oman ymmärrykseni mukaan liittymäalueella on vain kaksi tietä (2834 ja Vt 3), ja rampit, kiihdytyskaistat, erkanemistiet sekä bussikaista kuuluvat Valtatie 3:een.

2. Kormuntien rajoitus risteyksen kohdalla on 50 km/h ja se sijaitsee taajaman ulkopuolella. Käännyttäessä 2834:ltä rampille ei olla enää kyseisellä tiellä, joten voimaan astuu yleisrajoitus 80 km/h.

3. Rampissa vastaan tulee merkki moottoritien alkamisesta, mutta se ei määrää nopeusrajoitusta, joten 80 km/h jatkuu.

4. Hieman ennen bussikaistaa on nopeusrajoitus 120 km/h.

5. Bussikaistan ja rampin yhtyessä yhdeksi kaistaksi rampilta tulijalle on kolmio. Ramppia ajavan rajoitus on kaistojen yhtymisen jälkeen edelleen se sekunti-pari sitten annettu 120 km/h (koska ollaan kaistojen yhtymisestä huolimatta edelleen samalla tiellä), mutta siinä piti vain väistää bussikaistaa ajavia. Ilman kolmiota bussit eivät pääsisi sujuvasti liittymään Kolmostielle, koska ne saattaisivat joutua väistämään rampilta tulijaa, jolloin eivät enää ehtisi kiihdyttää riittävästi.

6. Ajetaan kiihdytyskaistaa 120 km/h ja liitytään sopivaan väliin. Välittömästi kiihdytyskaistan lopussa toistuu 120 km/h -merkki. Ramppia ja bussikaistaa ajavien kannata merkki on tavallaan turha, mutta silti se on tapana laittaa juuri kiihdytyskaistan loppuun. Samalla se toimii toistona Vt 3:a ajaville. Nopeusrajoitus nimittäin pitää toistaa 120-rajoitusalueella vähintään 6 km välein.


Pohjoisesta tultaessa poistuminen Vt 3:lta Kormuntielle:

1. Liittymä nro 19.

2. Erkanemismerkki, eli ollaan Vt 3:n erkanemistiellä. Merkki ei vaikuta nopeusrajoitukseen, eli se on 120 km/h.

3. Bussikaistalle menijöille rajoitus jatkuu samana, koska tie ei (käsittääkseni) vaihdu, eikä ole rajoitukseen vaikuttavia merkkejä (nopeusrajoitus, nop. raj. päättyy, aluenopeusrajoitus/-päättyy, taajama alkaa/päättyy, pihakatu alkaa/päättyy). Bussikaistaa ajavilla on siis sama 120 km/h kuin siihen yhtyvää ramppia ajavilla.

4. Bussikaistan sijaan ramppia jatkaville tulee tien rakenteellista hidastusta ramppikaarteen muodossa (siellä on myös liikennemerkit osoittamassa jyrkkää kaarretta). Rajoitus on kuitenkin edelleen 120 km/h, mutta jos sitä nopeutta yrittää härkäpäisesti ylläpitää muulla kuin F1:llä, käy kuten Mika Salolle 90-luvulla turbo-Saabinsa kanssa Linnatuulen rampilla. Ei taivu ei, vaikka olisi rattimies ratissa.

5. Rampin kaarteen puolivälissä on nopeusrajoitus 60 km/h.

6. Vastaan tulee moottoritie päättyy -merkki. Sillä ei ole vaikutusta nopeusrajoitukseen, eli 60 km/h pysyy voimassa.

7. Risteyksen jälkeen ollaan Kormuntiellä taajaman ulkopuolella, eli yleisrajoitus 80 km/h olisi voimassa, mutta pian risteyksen jälkeen rajoitukseksi osoitetaan 50 km/h, koska Helsinkiin menijät ja sieltä poistujat aiheuttavat paljon kuormaa 90°-risteyksiin sillan molemmin puolin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
2. Erkanemismerkki, eli ollaan Vt 3:n erkanemistiellä. Merkki ei vaikuta nopeusrajoitukseen, eli se on 120 km/h.
Kiitoksia kovasti seikkaperäisestä vastauksesta.

Eli sinun näkökantasi on että erkanemismerkki ei vaikuta nopeusrajoitukseen, el ne 80 laput niiden jälkeen ei ole turhaan.


Rivien välistä tulkitsen niin että jos se erkanamistie jossain vaiheessa päättyy risteykseen josta kääyynytää toiselle tielle, esim T tai Y risteys, niin sitten yleisrajoitus kunnes toisin kerrotaan, mutta siihen saakka motorin rajoituksen mukaan.

Sori vähän toistoja, mutta kysyn vielä varmuuden vuoksi. kun mainitsit perusteluissa teiden nimet/numerot.

Jos tuota 3-tietä mennään eteenpäin, hämeenlinnan pohjoispuolelle. edit, Parolan kohdalla selkeämpi, Eli Googlen mukaan tuosta pohjoiseen päin rampilla on vain taajama loppuu merkki, eli 80 yleisrajoitus ?


Edit vielä yksi, samanlainen (Akaa), pohjoiseen päin, mutta ei merkkejä lainkaan, en ihan ottanut selvää onko tuolla Satamatiellä, 50,60 vai 80kmh. (oletan että satamatie ei ole taajamaa)

Eli noissa rampeilla korkein sallittu on 80km/h myös kiihdytyskaistalla, vaikka tietäisi että motarilla on 120km/h ? , vai poikkeaako tuo Akaan liittymä, jos siellä satamatiellä on ollut esim 60km/h.

"Bussikaistat" selkeästi sama kuin Riihimäen tapauksessa, motarin rajoitus.

Jotta tästä päästään jotenkin otsikkoon, niin jos tuolta joku ryömiin kahdeksaa kymppia motarille, niin ei sillä paljoa vaihtoehtoja ole ja ärsyttäviä on ne jotka ei anna tilaa.


Edit:
Siis ei ihme että kanssa-autoilijoita ärsyttää kun tulkinta siitä mikä on korkeinsallittu nopeus voi vaihdella useita kymppejä + sitten se että se on toiselle korkein sallittu on se minimi jonka yli pitäisi mennä vähintää kymppi.
Ja samoille usein se että merkin kohdalla aletaan vastaa hiljentään, tai merkin kohdalle pitää olla kiihdytetty sen "minimin" yli.

Edit2

Jos äänestys, niin äänestäisi sielti vielä sen puolesta että kiihdytyskaistalla (ja vähän ennen) motarin rajoituksen mukaan, vaikka oltaisi tultu kasikympin ramppia.

Ainakin opin sen että jos joku sieltä rampilta kärättelee kiihdytyskaistalle kahdeksaa kymppiä, niin ehkä sieltä ei vaan saa tulla lujempaa, eikä se ole sen kuksin vika.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Kiitoksia kovasti seikkaperäisestä vastauksesta.

Eli sinun näkökantasi on että erkanemismerkki ei vaikuta nopeusrajoitukseen, el ne 80 laput niiden jälkeen ei ole turhaan.


Rivien välistä tulkitsen niin että jos se erkanamistie jossain vaiheessa päättyy risteykseen josta kääyynytää toiselle tielle, esim T tai Y risteys, niin sitten yleisrajoitus kunnes toisin kerrotaan, mutta siihen saakka motorin rajoituksen mukaan.

Sori vähän toistoja, mutta kysyn vielä varmuuden vuoksi. kun mainitsit perusteluissa teiden nimet/numerot.

Jos tuota 3-tietä mennään eteenpäin, hämeenlinnan pohjoispuolelle. edit, Parolan kohdalla selkeämpi, Eli Googlen mukaan tuosta pohjoiseen päin rampilla on vain taajama loppuu merkki, eli 80 yleisrajoitus ?


Edit vielä yksi, samanlainen (Akaa), pohjoiseen päin, mutta ei merkkejä lainkaan, en ihan ottanut selvää onko tuolla Satamatiellä, 50,60 vai 80kmh. (oletan että satamatie ei ole taajamaa)

Eli noissa rampeilla korkein sallittu on 80km/h myös kiihdytyskaistalla, vaikka tietäisi että motarilla on 120km/h ? , vai poikkeaako tuo Akaan liittymä, jos siellä satamatiellä on ollut esim 60km/h.

"Bussikaistat" selkeästi sama kuin Riihimäen tapauksessa, motarin rajoitus.

Jotta tästä päästään jotenkin otsikkoon, niin jos tuolta joku ryömiin kahdeksaa kymppia motarille, niin ei sillä paljoa vaihtoehtoja ole ja ärsyttäviä on ne jotka ei anna tilaa.


Edit:
Siis ei ihme että kanssa-autoilijoita ärsyttää kun tulkinta siitä mikä on korkeinsallittu nopeus voi vaihdella useita kymppejä + sitten se että se on toiselle korkein sallittu on se minimi jonka yli pitäisi mennä vähintää kymppi.
Ja samoille usein se että merkin kohdalla aletaan vastaa hiljentään, tai merkin kohdalle pitää olla kiihdytetty sen "minimin" yli.

Edit2

Jos äänestys, niin äänestäisi sielti vielä sen puolesta että kiihdytyskaistalla (ja vähän ennen) motarin rajoituksen mukaan, vaikka oltaisi tultu kasikympin ramppia.

Ainakin opin sen että jos joku sieltä rampilta kärättelee kiihdytyskaistalle kahdeksaa kymppiä, niin ehkä sieltä ei vaan saa tulla lujempaa, eikä se ole sen kuksin vika.
Erkanemismerkki itsessään ei vaikuta nopeusrajoitukseen. Se on sitten toinen juttu, jos erkanemismerkin jälkeinen erkanemistie tulkittaisiinkin eri tieksi kuin se mitä sitä ennen ajettiin. Jos näin olisi, niin silloin erkanemistien alusta astuisi voimaan yleisrajoitus. Itse en miellä noita eri tieksi, vaan moottoritiehen kuuluviksi osiksi. Eihän niillä ole edes tiennimeä.

T- tai Y-risteyksestä ei aina seuraa yleisrajoitus, koska sama tie voi jatkua vaikka käännyttäisiin Y:n oikeaan haaraan. Joskus harvoin sama tie voi jatkua T-risteyksenkin jomman kumman haaran jälkeen (etuajo-oikeutettu suunta). Motarin erkanemistien jälkeisen T- tai Y-risteyksen jälkeen tie taitaa aina vaihtua (jolloin seuraa yleisrajoitus, jos ei muuta ohjata), mutta en mene vannomaan.


Parolasta pohjoiseen:

1. Rampille käännyttäessä ollaan taajamassa, mutta heti alussa taajama päättyy -> 80 km/h.

2. Bussipysäkin jälkeen toisessa tolpassa on 120 km/h.

3. Kiihdytyskaistan jälkeen 120 km/h toistetaan (noin 100 m päässä Expressbussin oikealla puolella).

Muuten on aivan normaali liittymä ja heti saa painaa hanaa, koska taajaman päättyessä kellään ei ole 80-lasissa. Lähempänä pysäkkiä nopeus on jo 80 ja sitten 120 onkin jo melkein kohdalla. Ainoana outoutena 120-toisto on vasta 100 m kiihdytyskaistan lopun jälkeen.


Akaasta pohjoiseen:

1. Satamatiellä on luultavasti joku rajoitus. Se ei ole taajamaa, joten heti Satamatieltä poistuessa rampilla on 80-yleisrajoitus.

2. Kiihdytyskaistan suoralla osuudella on ensin noin 130 m@80 km/h. Sitten 120 m ennen kiihdytyskaistan loppumista alkaa 120 km/h. Moni perheauto ehtii kiihtyä 80:n alkunopeudesta aivan riittävästi liittyäkseen sujuvasti. Raskas kalustokin ehtii suunnilleen kiihtyä matka-/huippunopeuteensa.

Tässä liittymässä ei tarvita 120-merkin toistoa, koska ensimmäinen 120-merkki sijaitsee kiihdytyskaistan puolivälin tienoilla näkyen samalla tietä jo pidempään ajaneille. Poikkeuksellista on se, että 80 -> 120 saa kiihdyttää vasta 120 m ennen kiihd.kaistan loppumista. Potentiaalinen epäkohta liittymässä liittyy siihen, että noin 300 metrin ajan on tilanne, jolloin bussikaistalta tulleilla on 120 km/h ja rampilta tulleella 80 km/h. Onneksi bussikaistalta ei kovin moni tule 120 km/h. Bussitkaan eivät aja satasta, jos ovat lähteneet pysäkiltä liikkeelle, eli ongelman ei pitäisi hypätä silmille päivittäin.
 

Liitteet

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kiitos vastauksista.
2. Bussipysäkin jälkeen toisessa tolpassa on 120 km/h.
Sori, töppäsin, tuossa tosiaan rajoitus, en tarkoittanut tuollaista, vaan sellaista missä ei ole rajoitusta.

2. Kiihdytyskaistan suoralla osuudella on ensin noin 130 m@80 km/h. Sitten 120 m ennen kiihdytyskaistan loppumista alkaa 120 km/h. Moni perheauto ehtii kiihtyä 80:n alkunopeudesta aivan riittävästi liittyäkseen sujuvasti.
Kiitos vastauksesta, eli jos kesken kiihdytyskaistaa ei olisi tuota 120 merkkiä, niin 80 pitäisi ajaa ja sillä vauhdilla liittyä liikenne virtaan.


Eli ei kannata tunareiksi nimitellä rampilta 80 tulevia henkilöautokuskeja.

Kiitos tuosta erkanemis merkistä, oletko satavarma, julkisudeessa vuosien saatossa siitä on opetettu sekä että, tässä ketjussa kumpaakin, jonka seurauksena ottanut sen varovaisen linjan, ne se tuskin vaarallista, joku voi vaan ärsyyntyä kanssauatoliaan.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Kiitos vastauksista.

Sori, töppäsin, tuossa tosiaan rajoitus, en tarkoittanut tuollaista, vaan sellaista missä ei ole rajoitusta.


Kiitos vastauksesta, eli jos kesken kiihdytyskaistaa ei olisi tuota 120 merkkiä, niin 80 pitäisi ajaa ja sillä vauhdilla liittyä liikenne virtaan.


Eli ei kannata tunareiksi nimitellä rampilta 80 tulevia henkilöautokuskeja.

Kiitos tuosta erkanemis merkistä, oletko satavarma, julkisudeessa vuosien saatossa siitä on opetettu sekä että, tässä ketjussa kumpaakin, jonka seurauksena ottanut sen varovaisen linjan, ne se tuskin vaarallista, joku voi vaan ärsyyntyä kanssauatoliaan.
Ok, muistaakseni liittymä Tiiriöstä etelään on koko kiihdytyskaistan loppuun asti 80-yleisrajoitusta viereisten kaistojen ollessa 100 km/h. Liittyjälle on muistaakseni 100 km/h vasta pari sataa metriä kiihdytyskaistan jälkeen. Näin oli ainakin joskus, mutta en tiedä onko tarpeellisia tikkareita lisätty. Ajan tuosta aina mökiltä palatessa, mutta liian tutut kohdat ei niin jää mieleen. Jos ei ole lisätty merkkiä, niin sitten tieliikennelain mukaan pitäisi körötellä vajaan 10 s ajan muita 20 km/h hitaammin. Itse ainakin polkaisen satasen jo kiihdytyskaistalla.


Erkanemismerkillä ei ole mitään suoraa vaikutusta nopeusrajoitukseen. Ainoa mahdollisuus on se, että erkanemistietä katsottaisiin eri tieksi kuin se mitä sitä ennen ajettiin. Ei kannata sekoittaa omaa päätään julkisuuden kirjaviin viesteihin tai foorumilaisten faktana esittämiin omiin mielipiteisiin. Nimittäin lakikirja löytyy parilla näytön tökkäisyllä netistä:


Kuvakaappauksessa on tarkka lainkohta, eli liite 3.3, sen C32 nopeusrajoitusmerkin (esim. 120 km/h ennen erkanemismerkkiä) voimassaolosta.

Oleellinen:
Merkki (C32, nopeusrajoitus) on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32-C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

Eli vain kyseisellä tiellä ja vain noihin merkkeihin saakka. Mitä merkit sitten ovat selkokielellä:

C32, nopeusrajoitus
C33, nopeusrajoitus päättyy
C34, nopeusrajoitusalue
E22, taajama
E23, taajama päättyy
E24, pihakatu
E26, kävelykatu

Näin ollen erkanemismerkki ei voi päättää 120 km/h merkin voimassaoloa. Ainoa mahdollisuus on se, että erkanemistiellä ei katsottaisi enää oltavan kyseisellä tiellä, jossa 120-merkki astui voimaan. Itse katson erkanemisteiden, bussikaistojen ja ramppien kuuluvan siihen samaan moottoritiehen, jonka varrella ne ovat. Muutan mieltäni, jos joku kaivaa esiin luotettavan lähteen, esim. Tieliikennelaista tai oikeusjutuista.


Edit. @pulatunnus TM 16/08 mukaan liikenneministeriö oli joitakin vuosia aiemmin antanut erään onnettomuuden tutkinnan yhteydessä lausunnon, jonka perusteella:

1. Moottoritien levähdysalue (eli varmaankin myös bussikaista), hidastuskaista ja kiihdytyskaista kuuluvat kyseiseen tiehen, joten niillä on sama rajoitus kuin motarilla.

2. Moottoritieltä poistuva erkanemistie tai sinne tuleva liittymistie eivät ole kyseistä, vaan risteävää tietä, eli niillä on automaattisesti voimassa nopeusrajoitus 80 km/h, jollei liikennemerkillä ole toisin osoitettu.


TM toteaa lopuksi: "Epäselvyyttä asiaan sisältyy edelleenkin. Ainakaan metrin tarkkuudella ei voi sanoa, missä kohdassa hidastuskaista loppuu ja erkanemistie alkaa.".
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ainoa mahdollisuus on se, että erkanemistietä katsottaisiin eri tieksi kuin se mitä sitä ennen ajettiin. Ei kannata sekoittaa omaa päätään julkisuuden kirjaviin viesteihin tai foorumilaisten faktana esittämiin omiin mielipiteisiin. Nimittäin lakikirja löytyy parilla näytön tökkäisyllä netistä:
Kiitos kovasti, jos saisi postauksesi jotekin foorumin omiin suosikkeihin, niin olisi helpompi käytää lähteenä jos ja kun joskus tulee eri väitteitä mm erkanemisteistä.

Vaikka motarin osalta selkeästi kirjoitit että tietäminen ei vaikuta, vaan sen mukaan mitä oman reitin merkit., niin silti vielä varmistan.

Jos ajaa taajaman ulkopuolella jotain omaa erillistä tietä, jolla jopa nimi, kääntyy siltä tieltä toiselle tielle jolla on 50km/h rajoitus, ja sen tiedät (esim T-risteys), niin onko kääntyjällä korkein sallittu 80km/h vai 50km/h. Jos 80 ja saa "sakkolapun" jos sitä ajaa, niin onko häviämis mahdollisuuksia jos valittaa. Onko kuvio muuttunut viimekesänä, vai samaa vanhaa ?

Ainakin joillain alueilla on aikanaan ollut tulkinta että jos uskottavasti osaa tarinoida ettei tiennyt, niin lappu voi jäädä saamatta, muuten tullut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
16
Siinä oli hieno mies Mersulla liikenteessä. Ohitti tappituntumalla ambulanssin perässä hulluna kaahaten kymmeniä autoja kymppitieltä päin Turenkiin ajaessaan.

Ja ei ollut mikään hätäajossa oleva lääkäri vaan tavallinen parikymppinen amis.

 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Siinä oli hieno mies Mersulla liikenteessä. Ohitti tappituntumalla ambulanssin perässä hulluna kaahaten kymmeniä autoja kymppitieltä päin Turenkiin ajaessaan.

Ja ei ollut mikään hätäajossa oleva lääkäri vaan tavallinen parikymppinen amis.

Ehkä oli ampulanssissa olevan lähiomainen (hätävilkut oli hänelläkin)?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Ehkä oli ampulanssissa olevan lähiomainen (hätävilkut oli hänelläkin)?
Typerää olisi kyllä toimia noin. Ambulanssilla vauhtia liukkaalla ja hälytyskeikalla tulee isolla todennäköisyydellä nopeita jarrutuksia, joihin perässä ajava vaikuttaa niin että ambulanssin on pakko ajaa hiljempaa ettei tule peräänajoa ja keikka lopu kesken matkan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Typerää olisi kyllä toimia noin. Ambulanssilla vauhtia liukkaalla ja hälytyskeikalla tulee isolla todennäköisyydellä nopeita jarrutuksia, joihin perässä ajava vaikuttaa niin että ambulanssin on pakko ajaa hiljempaa ettei tule peräänajoa ja keikka lopu kesken matkan.
Joo, mutta läheisen ollessa kyseessä harkinta voi pettää.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle. :lol:

Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
Hienoa kun sinulla on tieliikennekelpoinen nappis, ei niitä enää juuri vastaan tule.
Ohittelijat ovat varmaan jotain keski-ikäisiä miehiä tai vanhempia, nuoriso tuskin osaa nappista yhdistää mihinkään.
Elä vaan mene orkkiskuntoista "tuunaamaan", tekee sitten jostain raadosta sleeperin. :thumbsup:
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Vaaralliset mummot!

Tuli tuossa Prisman parkkipaikalla pari tilannetta, ensimmäisessa mummo lähti takaa ohi ja kiilasi tankkausjonossa. Siinä menee muutenkin edestakaista liikennettä, joten tilanne jäi mieleen.
Toinen tilanne, mummo ajoi suuren parkkialueen vierustaa varmaan neljää kymppiä, jossa useita parkkipaikkaliittymiä ja kaupassa käyviä ihmisiä ylittämässä ajorataa.
Siinä ei olisi mummot ehtinyt kissaa sanomaan kun yllättävä tilanne olisi ollut käsillä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Kiitos kovasti, jos saisi postauksesi jotekin foorumin omiin suosikkeihin, niin olisi helpompi käytää lähteenä jos ja kun joskus tulee eri väitteitä mm erkanemisteistä.

Vaikka motarin osalta selkeästi kirjoitit että tietäminen ei vaikuta, vaan sen mukaan mitä oman reitin merkit., niin silti vielä varmistan.

Jos ajaa taajaman ulkopuolella jotain omaa erillistä tietä, jolla jopa nimi, kääntyy siltä tieltä toiselle tielle jolla on 50km/h rajoitus, ja sen tiedät (esim T-risteys), niin onko kääntyjällä korkein sallittu 80km/h vai 50km/h. Jos 80 ja saa "sakkolapun" jos sitä ajaa, niin onko häviämis mahdollisuuksia jos valittaa. Onko kuvio muuttunut viimekesänä, vai samaa vanhaa ?

Ainakin joillain alueilla on aikanaan ollut tulkinta että jos uskottavasti osaa tarinoida ettei tiennyt, niin lappu voi jäädä saamatta, muuten tullut.
Pari kertaa kuskia lennosta vaihtaessa miettinyt tuota myös ihan taajamassa. Pari tietä missä tiedän että on vaikka 30kmh aluerajoitus. Esimerkkinä olisi vaikka tilanne missä olisin itse nukkunut kaverille ajaessa kaverin pihaan asti apparin penkillä enkä siten ole nähnyt lähialueen merkkejä ja alue itselle täysin tuntematon ja siihen asti ratissa ollut kaveri meneekin kotiinsa. Hyppään rattiin ja ajan 50kmh tutkaan koska missään ei näkynyt rajoituksen merkkejä (ei tiessä eikä tolpissa) niin jos et omaa dashcamia niin veikkauksia mitä poliisi sanoo... Ja tosiaan tapahtuu myös tuolla taajaman ulkopuolella pikkuteiltä isommille tultaessa jolloin et välttämättä pysty päättelemään tien ns "oikeaa" nopeurajoitusta parhaimmillaan hyvään toviin. Se että oma auto tai luuri huutelee että ajat ylinopeutta ei tarkoita että kaikilla moinen optio olisi käytössä.

EDIT: Oman tulkinnan mukaanhan tuo on täysin sen mukaista mitä merkkejä itse havaitset/on reitilläsi. Mutta milläs kukakin todistaa mistä olet tulossa yms. Tuo taas olisi PERIAATTEESSA aina katsottava syytetyn eduksi mutta näin ei valitettavasti aina ole (käynyt mm faijalle ylinopeussakkojen kanssa käräjillä). Mm tästä syystä itsellä dashcam aika ehdoton.

EDIT2: Oletteko muuten huomanneet näitä ihania sankareita jotka alkavat perseillä heti jos näkevät autossa mitään erikoisempaa mallimerkintää tms. Itsellä nyt kokemusta aika monesta kiposta missä on ollut eri merkkien nopeampien mallien merkkejä (ST, RS, vRS, Cupra, R, GTi, Audin S:t, BMW:n M mallit tai muut isonumeroisen numerosarjat jne jne) ja osassa on ollut matalasti pörisevää keskipakoputkea sekä muuta selkeästi erikoismalliksi auton merkkaavaa ja jengi tuntuu samantien ajavan todella agressiivisesti tai perseilevän muutenkin. Esimerkkinä jos ohitat jonkun motarilla niin lähdetään samantien ohi ja jarrutellaan eteen tai blokkaillaan liittymissä, kisataan valoissa jne jne.

Olen parista vaikeammin asioihin tutustumattomalle tunnistettavista erikoismalleista ottanut takaa lätkät pois ja jättänyt vain merkit jos niitä ei saa pois rikkomatta esim maskia tai niistä jäisi merkille näkyvä paikka ja tulos on ollut että etenkin takana ajavien tai taakse jäävien autojen käytös on aina huomattavasti neutraalimpaa ja asiallisempaa. Vaikka putki paukkuisi, vaikka olisin ohittanut täysin samalla tavalla kuin aina ennenkin niin käytös on ihan eri. Tuorein testikohde on MK8 Fiesta ST josta on saatavilla ST-line malli jossa on ulkoisena erona ST malliin vain pari eriväristä osaa, putkenpää, vanteet ja merkit. Eräänä aamuna kaveri ajoi Fiestan vahaukseen jossa poistettiin ST-lätkä takakontista (edessä on maskissa paikka logolle joten ei voi poistaan ilman että jää ruma tyhjä tila) ja kotimatka mentiinkin huomattavasti mukavammin vaikka mentiin samoja reittejä samoissa ruuhkissa, samalla kuskilla jne jne. Eli merkin poisto oli ainoa selkeä muuttuja ja ero oli apparin penkiltä seurailtuna hyvin selkeä. Etenkään eräiden premium merkkien kuskit eivät esim roiku enää kontissa samantien kun päästään kehän/motarin rampille vaan ärsyyntyvät/provosoituvat vasta jos runttaa rampista niin paljoa kun autosta lähtee. Myös MK7 Fiesta ST:llä ilman ST-lätkää kontissa sai ajaa kohtuu rauhassa koska värinä oli normaali valkoinen ja malleissa oli samantyyppisiä pieniä eroja jotka piti tietää että tajusi että kyse on jokin keskivertoa nopeammasta kiposta. Kun taas esim Ibiza Cupralla ja MK3 Focus ST:llä (värinä vielä stealth gray joka erottui ja oli ainoastaan ST ja RS väri) joissa molemmissa ominaisuuksia joita ei pysty kätkemään ilman suuria muutoksia kuten pakoputken iso ulostulo keskellä tai selkeästi poikkeavaa/rajumpaa muotoilua yms yms oli täynnä ihan jatkuvaa perseilyä, häirintää, kiusaamista jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
138
Hienoa kun sinulla on tieliikennekelpoinen nappis, ei niitä enää juuri vastaan tule.
Ohittelijat ovat varmaan jotain keski-ikäisiä miehiä tai vanhempia, nuoriso tuskin osaa nappista yhdistää mihinkään.
Elä vaan mene orkkiskuntoista "tuunaamaan", tekee sitten jostain raadosta sleeperin. :thumbsup:
Kiitos, ei niitä tosiaan ole liiaksi liikenteessä, kanttilamputkin alkaa käymään jo vähiin. :D Enimmäkseen taitaa tosiaan olla keski-ikäisiä, nuoremmat lähinnä peukuttaa. Osa vanhemmastakin väestä kyllä tulee juttusille nostalgiamielessä.

Nykyistä ei tosiaan kiinnosta pilata, sleepperi tehdään vaikka kanttikombista, siinä olisi jo jotain perverssiä. :cool:
_20200623_070246.JPG
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Oletteko muuten huomanneet näitä ihania sankareita jotka alkavat perseillä heti jos näkevät autossa mitään erikoisempaa mallimerkintää tms.
Juu, aika vähäkin riittää. Audi Coupe B2 esimerkiksi. Eihän se ole oletuksena mikään nopea auto, mutta oman näköisensä variaatio ihan tylsästä ikivanhasta pikkupremiumautosta. Tuo(toi) varmaankin heti mieleen B-ryhmän ajot. Junnuna vähän kokeilin, aikooko tuo nyt tosiaan seurata perässä, ja totesin että kyllä seuraa helvettiin asti. Toki siinäkin pidin jonkun järjen, enkä nykyään kehtaisi moista harrastaa. :rolleyes:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Juu, aika vähäkin riittää. Audi Coupe B2 esimerkiksi. Eihän se ole oletuksena mikään nopea auto, mutta oman näköisensä variaatio ihan tylsästä ikivanhasta pikkupremiumautosta. Tuo(toi) varmaankin heti mieleen B-ryhmän ajot. Junnuna vähän kokeilin, aikooko tuo nyt tosiaan seurata perässä, ja totesin että kyllä seuraa helvettiin asti. Toki siinäkin pidin jonkun järjen, enkä nykyään kehtaisi moista harrastaa. :rolleyes:
Juu ei kun aikanaan ensimmäisen vakiona nopeahkon auton (MK1 Focus ST) ostin niin huomasin eron mutta jotenkin mietin että eh, kuvittelen vain. Mutta mitä enemmän noita erikoisempia omistanut niin varmemmaksi tullut ongelmasta. Ja mitä rajumpi muotoilu tai äänet sen rajumpi reaktio omien havaintojen puolesta. Myös auton koolla on väliä. Focus ST oli selkeästi provosoivampi kuin esim tuo Ibiza Cupra vaikka molemmissa iso putken ulostulo keskellä, selkeästi erilaiset puskurit ja muuta muotoilua mutta nopeudessa ei juuri eroa toisiinsa tai näihin selkeästi miedommin muotoiltuihin (MK3 Focus oli diesel automaatti viriboxilla aka softan korvike ilman että näkyy softattuna huollossa kunhan ottaa boxin veke ennen huoltoa jolla ei paljoa itse tehdyissä testeissä hävinnyt MK3 Focus RS:lle kunhan ei lähtenyt paikaltaan ja Cupra taas oli DSG:n ja VAG:n vähäteltyjen virallisten hepojen takia huomattavasti nopeampi esim ilmoitettua virallista 0-100kmh aikaa vastaan, virallinen 180hp/250nm ja noista dynottiin vakiona vähän yli 210hp/320nm).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 028
Typerää olisi kyllä toimia noin. Ambulanssilla vauhtia liukkaalla ja hälytyskeikalla tulee isolla todennäköisyydellä nopeita jarrutuksia, joihin perässä ajava vaikuttaa niin että ambulanssin on pakko ajaa hiljempaa ettei tule peräänajoa ja keikka lopu kesken matkan.
Ambulannsia ajavilla ei ole käytännössä minkäänlaista koulutusta hälytysajoon. Perässä ajavalla autolla ei varmasti ole minkäänlaista vaikutusta ambulanssin nopeuteen, koska ainakin oman kokemuksen mukaan nuo kuskit eivät katso edes eteenpäin, ajaminen on kuin autokoulussa oltaisi mutta sireenit huutaa katolla?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 431
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom