Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
:facepalm:

Mulla oli edessä olevaan noin kahden - kolmen auton väli, vasen kaista meni koko ajan kovempaa kuin oikea, olin ohittamassa kuorma-autoa kunnes jono oikealla alkoi hidastamaan vielä nopeammin tulevan tietyön takia missä nopeus putoaa vielä 80->60km/h

Kerro mulle miten voin olla edessä jos ajan jonossa suurinta sallittua?

Jos skoda ei näe yariksen takaa jatkuvaa jonoa niin oikeasti, palauta se kortti...

Sulle on mahdotonta kuvailla se tilanne koska luulet että ylinopeus on oikeutettua ja ylinopeutta ajavalle pitää aina antaa tilaa, mutta kun näin ei ole...
Sulla on joku fiksaatio tuohon ylinopeuteen. Ei nämä mun kommentit suoraan koske mitenkään ylinopeutta vaan suhteellista paikkaa missä ajat ja tiedostamista miten ajat. Ja miten ei kannata pistää itseään niihin tilanteisiin, joissa yleensä provosoitumiset tapahtuvat. Varsinkaan tuolleen tietoisesti kuten ekassa viestissä kirjoitit päättäneesi. OT: Ilkeämpi vois kysyä, että miksi sä päätit, että et anna tietä, jos sinulla ei myöhemmin kertomasi mukaan ollut edes mahdollisuutta antaa tietä ;)

Jos sulle näitä räpsyttelijöitä tulee jatkuvalla syötöllä, niin jos ei sama auto aina ole takana, niin kertoohan se jostain ongelmasta. Minun kokemuksen mukaan hyvin harvoin kehillä räpsytellään valoja, ei ainakaan minulle. Eikä kunnon ruuhkassa muillekaan. Onko sulla Yariksesta takapää pimeänä :D
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tuohon vänkäämiseen kantaa ottamatta, välillä ärsyttää tyypit joille se desimaalintarkka nopeusrajoitus on Jumalaa suurempi itseisarvo ja muita yritetään kouluttaa ajamaan sitä tukkimalla ohituskaista tai jopa siirtymällä tyhjälle ohituskaistalle nopeuspoliisiksi.

Vielä pahempia ne, joilla on jokin oma sääntö montako kilometriä tunnissa nopeusrajoitukset saa ylittää, esim viisi tai kolme yli rajoitusten.

Poliisi jakaa sakkoja vasta jos nopeus on yli kymmenen kilometriä yli rahoitusten, tai satasen alueella 11 yli. Itse ptäisin mielellään aina kun mahdollista 9 km/h extraa GPS:llä. Koskaan en ole sakkoja saanut enkä käytännössä koskaan aja ylinopeutta tuota enempää. Mutta jostain syystä aina löytyy teiden tukkoja jolle minun nopeus aiheuttaa punaisia hiuksia.
Jos ajat nopeusrajoitusta nopeammin, voit olla varma, että eteen tulee jatkuvasti hitaampaa liikennettä. Jos ei kestä sitä, että muu liikenne liikkuu omaa nopeutta hitaammin, ainoa vaihtoehto on hidastaa itse vauhtia. Et voi mitenkään kuvitella, että voisit valita muiden puolesta nopeuden vain siksi, että itse haluat ajaa nopeammin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Ei ärsytystä, vaan ihmetystä aiheutti Turussa ihmisten käyttäytyminen siltatyömaalla. Tuomiokirkon sillalla oli kaksikaistaiselta tieltä suljettu toinen kaista. Ihmiset ryhmittäytyivät oikealle kaistalle jonoksi jo Tampereentiellä. Siis yli kilometriä ennen, täysin eri kaupunginosassa.

Luulin, että siellä on joku massatapahtuma kun liikenne seisoi oikeanpuoleisella kaistalla ja vasen kaista tyhjä. Itse ajelin nätisti tyhjää kaistaa seitsemät liikennevalot kunnes tavoitin kaistojen yhtymisen.

Onhan ennakointi toki monesti järkevää, mutta aika helkkarin tyhmää jäädä jonottamaan toiselle puolelle kaupunkia risteyksiä tukkimaan jos solmukohta on jossain reitin varrella vasta paljon myöhemmin.
Ai jai, nyt sä ETUILIT !!! :D Täysin typeräähän tuo on, siinä vaan monella ryhmäpaine kasvaa suureksi, jos ei tiedä mistä on kyse. Ja toisilla siksi, että tietää kaistan päättyvän x km päässä. Valoista kyllä pitäisi ymmärtää ajaa useammall kaistalla läpi.

AA, et sä voi mitenkään kuvitella, että voisit valita muiden puolesta nopeuden vain siksi, että itse haluat ajaa hiljempaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Sulla on joku fiksaatio tuohon ylinopeuteen. Ei nämä mun kommentit suoraan koske mitenkään ylinopeutta vaan suhteellista paikkaa missä ajat ja tiedostamista miten ajat. Ja miten ei kannata pistää itseään niihin tilanteisiin, joissa yleensä provosoitumiset tapahtuvat. Varsinkaan tuolleen tietoisesti kuten ekassa viestissä kirjoitit päättäneesi. OT: Ilkeämpi vois kysyä, että miksi sä päätit, että et anna tietä, jos sinulla ei myöhemmin kertomasi mukaan ollut edes mahdollisuutta antaa tietä ;)

Jos sulle näitä räpsyttelijöitä tulee jatkuvalla syötöllä, niin jos ei sama auto aina ole takana, niin kertoohan se jostain ongelmasta. Minun kokemuksen mukaan hyvin harvoin kehillä räpsytellään valoja, ei ainakaan minulle. Eikä kunnon ruuhkassa muillekaan. Onko sulla Yariksesta takapää pimeänä :D
Jos sitä ajaa vuoden lähes päivittäin kehää edes takas niin sinne mahtuu paljon erilaisia hiihtäjiä.

Pahimpia ovat juuri nämä ylinopeutta ajavat jotka kuvittelevat että perseessä roikkumalla ja koukkimalla ja pujottelulla voittavat jotain, tässä tapauksessa tuli varmaan mukava pikavoitto :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
En minä valitsekaan. En vaadi ketään ajamaan edelläni hitaammin vain siksi, että itse en halua ajaa ylinopeutta.
Sun lauseessa ei ole mitään tolkkua. Jos sä köröttelet alinopeutta edessä, niin totta kai sinä pistät sen takaa tulevan ajamaan sun vauhtia ja päätät siten senkin vauhdin. Mittarin mukaan kun Toyotalla pistät menemään, niin ajat 10 km/h alle todellisen.

Jos sitä ajaa vuoden lähes päivittäin kehää edes takas niin sinne mahtuu paljon erilaisia hiihtäjiä.
Kyllä, ja sen takia kuten alunperin kommentoin, kannattaa se oma ajotapa sopeuttaa sellaiseksi, että siellä Yariksen perässä ei jatkuvasti olla kyrpä otsassa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Sun lauseessa ei ole mitään tolkkua. Jos sä köröttelet alinopeutta edessä, niin totta kai sinä pistät sen takaa tulevan ajamaan sun vauhtia ja päätät siten senkin vauhdin. Mittarin mukaan kun Toyotalla pistät menemään, niin ajat 10 km/h alle todellisen.

Kyllä, ja sen takia kuten alunperin kommentoin, kannattaa se oma ajotapa sopeuttaa sellaiseksi, että siellä Yariksen perässä ei jatkuvasti olla kyrpä otsassa.
Valitettavasti ylinopeutta en ala ajamaan jonkun idiootin takia, jos jollekin ei riitä suurin sallittu niin se on hänen ongelma, ei minun.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 240
Ymmärsin siis, että tuossa tilanteessa sekä vasemmalla että oikealla kaistalla oli autojonoa ja vasen kaista liikkui oikeaa nopeammin. Jos Dr. Whon edessä autojono vaan jatkuu, mutta ajaa kuitenkin oikeaa nopeammin, mitä Skodan kuljettaja hyötyy, jos yksi auto edestä väistää? Vaikka kuinka olisi liikenteessä stressiä ja tarve päästä minuuttiaikataululla määränpäähän, pitäisi pystyä silti aina ajattelemaan niitä siirtoja pidemmälle kuin parin auton päähän. Tuntuu siltä, että Skoda ei tähän kyennyt.

Ja jos oikealla kaistalla on rekka, en itse ainakaan sellaisen eteen vaihtaisi vain päästääkseni takaa tulevan ohitse, ellen saisi vaihdettua hyvällä turvavälillä oikealle rekan jäätyä taakse. Ei siis kaikissa tilanteissa pidä tarpeettomasti jäädä vasemmalle ja itsekin päästän kiireisimpiä suhteellisen usein ohi vaihtamalla edestä pois, mutta tämä Dr. Whon kuvailema tilanne ei edelleenkään mielestäni vaikuta sellaiselta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Sun lauseessa ei ole mitään tolkkua. Jos sä köröttelet alinopeutta edessä, niin totta kai sinä pistät sen takaa tulevan ajamaan sun vauhtia ja päätät siten senkin vauhdin. Mittarin mukaan kun Toyotalla pistät menemään, niin ajat 10 km/h alle todellisen.
Passat GTE:llä kun pistän menemään rajoitus + 4 km/h nopeudesta riippumatta, niin todellinen nopeus on tasan rajoituksen. Jos jotakuta kummastuttaa, miksei edessä ajava halua painella ylinopeutta vaikka itse tulee 150 km/h takaa ja jää puskuriin roikkumaan vilkuttelemaan valoja, suosittelen kysymään asiaa joltakin ammattilaiselta. En ole kylläkään ihan varma, minkä alan ammattilainen osaisi tässä asiassa auttaa.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Jos ajat nopeusrajoitusta nopeammin, voit olla varma, että eteen tulee jatkuvasti hitaampaa liikennettä. Jos ei kestä sitä, että muu liikenne liikkuu omaa nopeutta hitaammin, ainoa vaihtoehto on hidastaa itse vauhtia. Et voi mitenkään kuvitella, että voisit valita muiden puolesta nopeuden vain siksi, että itse haluat ajaa nopeammin.
Hyvä aa, et voi mitenkäön kuvitella, että voisit valita muiden nopeuden vain siksi, että itse haluat ajaa hiljempaa.

Ohituskaistat on tehty ohittamiseen, jos liikennevirta on väljää, ei ohitukaistalle jäädä junnaamaan vaikka kuinka ohittelijat saisivat otsasuonen tykyttämään. Varsinkin lyhyillä ohituspätkillä sakkorajan alapuolella oleva nopeus on ohittajalle usein varsin perusteltua vaikka se aa:ta raivostuttaisi.

Valitettavasti, jostain syystä, kotipoliiseille YLINOPEUS(*) on punain vaate ja aletaan tahallisesti perseilemään. Vastattain joku Turun ja Porin välillä ja ajamaan kuorma-auton takarenkaan rinnalle ~8 km/h alle rajoitusten koko ohituskaistan ajaksi.

(*) surimmalle osalle kyse ei edes ole ylinopeuden pelosta, vaan siitä kun kismittää jos joku ohittaa. Esimerkiksi joku, jolla on vakionopeuden säädin ja gps-ohjattu tarkka nopeusmittari. Näiden kanssa mielellään menee noista "suurinta sallitua" -tyypeistä ohi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 235
Ei ärsytystä, vaan ihmetystä aiheutti Turussa ihmisten käyttäytyminen siltatyömaalla. Tuomiokirkon sillalla oli kaksikaistaiselta tieltä suljettu toinen kaista. Ihmiset ryhmittäytyivät oikealle kaistalle jonoksi jo Tampereentiellä. Siis yli kilometriä ennen, täysin eri kaupunginosassa.

Luulin, että siellä on joku massatapahtuma kun liikenne seisoi oikeanpuoleisella kaistalla ja vasen kaista tyhjä. Itse ajelin nätisti tyhjää kaistaa seitsemät liikennevalot kunnes tavoitin kaistojen yhtymisen.

Onhan ennakointi toki monesti järkevää, mutta aika helkkarin tyhmää jäädä jonottamaan toiselle puolelle kaupunkia risteyksiä tukkimaan jos solmukohta on jossain reitin varrella vasta paljon myöhemmin.
Tykkäävät jonotella täällä päin. Tulee aina ajeltua päättyvät kaistat loppuun asti. Ravattulan citymarketin nurkilla nyt varsinkin kun on tietöitä ja väliaikaisia ympyröitä niin oikea kaista tukossa ohikulkutieltä jaanintielle asti, vasen kaista yleensä vetää hyvin.

Helsingin moottoritiellä myös kun turun päässä korjasivat hepojoentien kohdalla ollutta siltaa ja toinen kaista oli suljettu niin jonoa oli useampi kilometri. Vasemmalta sai lasketeltua nätisti päätöskohtaan asti ja sitten minuutin verran oikeaa kaistaa ja taas mentiin normaalia vauhtia.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Tykkäävät jonotella täällä päin. Tulee aina ajeltua päättyvät kaistat loppuun asti. Ravattulan citymarketin nurkilla nyt varsinkin kun on tietöitä ja väliaikaisia ympyröitä niin oikea kaista tukossa ohikulkutieltä jaanintielle asti, vasen kaista yleensä vetää hyvin.

Helsingin moottoritiellä myös kun turun päässä korjasivat hepojoentien kohdalla ollutta siltaa ja toinen kaista oli suljettu niin jonoa oli useampi kilometri. Vasemmalta sai lasketeltua nätisti päätöskohtaan asti ja sitten minuutin verran oikeaa kaistaa ja taas mentiin normaalia vauhtia.
Ilmeisesti Turkulainen tapa. Samaa käytöstä havaittavissa Motonetistä Tampereentielle jossa kaistat vaihtuvat kahdesti yksikaistaiseksi. Vasen kaista aina tyhjillään.

Tyhjä kaista sujuvoittaa omaa menoa, ei pidä valittaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
No viitsimisestä/kehtaamisesta tms. Ei se nyt voi olla niin ettei kehtaa ajaa riitävän reippaasti, koska kahvimuki ei kestä kojelaudalla.
17-18v voi olla apävarmuutta ja ympäristönpainetta, joka johtaa näyttämiseen.

No joissakin näistäkin, osa tarkoittamistani rampeista on varsinaisten moottoriteiden ulkopuolella, mutta kuitenkin nelikaistaisilla teitä. Niin ongelma tulee kuskista jota ne rampit pelottaa ja liian aikaisesta himmailusta. Sitten kun sattuu olemaan riittävästi liikennettä, vaikutus ulottuu yllättävän pitkälle, koska kaikki perässä tulevatkin joutuvat hiljentämään.
Yritän luke rivien välistä oikein, mutta ehkä ymmärrämme toisemme väärin, tai sitten ei.

Tai sitten on mielessä jokin suunnittelun kukkanen jossa joutuu hidastaan jo väylällä, jos ei aja niin että "kupit" lentelee.

Motarivauhdella, vaikka se jalka nostettaisiin "kaasulta" vilkun kytkemisen jälkeen, niin ei pitäisi aiheuttaa hämminkiä, jos perässä tuleva myös poistuu samasta liittymästä, niin saman hän joutuu jokatapauksessa tekemään ,pienemmät nopeudet mahdollistaa pienemmät turvavälit.

Moni hiljentää vasta erkanevalla kaistalla, joten kontissa hinaavatkin ei häiriinny.

Kahvimuki ei vaan missään minulla olevassa autossa pysy kojelaudalla, jos ajan ihan normaalisti vähän jyrkemmän rampin.
Se tuskin on haitaksi muille, jos et tuupi edellä olevia samalla. Tai ola alalla missä muitakin matkustajia yms.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Miksi haluat ajaa tismalleen rajoituksen mukaan?
Tuo varmaan suunnattu jollekkin tietylle, vaikka et ketään maininnut.

Mutta tässä ketjussa on valiteltu niistä kuskeista jotka eivät aja korkeinta sallittua, vaikka tuollaisessa tavassa kai ensisijainen syy käyttää matkaa mahdollisimman vähän aikaa, niin myös se ettei ole muiden menon hidastajana.

Tosin monella on tapa ajaa ylinopeutta, niitä voi ärsyttää rajoitustenmukaan ajavat ja yrittävät painostaa myös muita rikkojiksi.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 320
17-18v voi olla apävarmuutta ja ympäristönpainetta, joka johtaa näyttämiseen.
Arkuutta/epävarmuutta löytyy kyllä ihan kaikenikäisiltä vähän ajavilta kuskeilta.


Yritän luke rivien välistä oikein, mutta ehkä ymmärrämme toisemme väärin, tai sitten ei.

Tai sitten on mielessä jokin suunnittelun kukkanen jossa joutuu hidastaan jo väylällä, jos ei aja niin että "kupit" lentelee.

Motarivauhdella, vaikka se jalka nostettaisiin "kaasulta" vilkun kytkemisen jälkeen, niin ei pitäisi aiheuttaa hämminkiä, jos perässä tuleva myös poistuu samasta liittymästä, niin saman hän joutuu jokatapauksessa tekemään ,pienemmät nopeudet mahdollistaa pienemmät turvavälit.

Moni hiljentää vasta erkanevalla kaistalla, joten kontissa hinaavatkin ei häiriinny.


Se tuskin on haitaksi muille, jos et tuupi edellä olevia samalla. Tai ola alalla missä muitakin matkustajia yms.

Voi hyvin olla, että ymmärrämmen toisiamme väärin. Kahvimukia ei itsellä eikä yhdelläkään kaverilla ole koskaan kojelaudalla, kun ei se normaaliajossa siinä kestä. Jos sitä haluaisi siinä pitää pitäisi ajaa kun mummo sunnuntaina mennessään kirkkoon. Mitä nyt on tullut taksien kyydissäkin oltua, niin ei niissäkään se kahvimuki kestäisi kojelaudalla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Hyvä aa, et voi mitenkäön kuvitella, että voisit valita muiden nopeuden vain siksi, että itse haluat ajaa hiljempaa.
Olipas kekseliäs heitto, mutta olisi ehkä kannattanut lukea ketjun aiemmat viestit ensin. Tai ainakin miettiä hetki, mitä eroa on sillä, että vaatii muita rikkomaan lakia oman kiireensä vuoksi, ja sillä, että kiireisempi joutuu ajamaan sen hetkisen liikennetilanteen mukaisesti.

Ohituskaistat on tehty ohittamiseen, jos liikennevirta on väljää, ei ohitukaistalle jäädä junnaamaan vaikka kuinka ohittelijat saisivat otsasuonen tykyttämään. Varsinkin lyhyillä ohituspätkillä sakkorajan alapuolella oleva nopeus on ohittajalle usein varsin perusteltua vaikka se aa:ta raivostuttaisi.

Valitettavasti, jostain syystä, kotipoliiseille YLINOPEUS(*) on punain vaate ja aletaan tahallisesti perseilemään. Vastattain joku Turun ja Porin välillä ja ajamaan kuorma-auton takarenkaan rinnalle ~8 km/h alle rajoitusten koko ohituskaistan ajaksi.

(*) surimmalle osalle kyse ei edes ole ylinopeuden pelosta, vaan siitä kun kismittää jos joku ohittaa. Esimerkiksi joku, jolla on vakionopeuden säädin ja gps-ohjattu tarkka nopeusmittari. Näiden kanssa mielellään menee noista "suurinta sallitua" -tyypeistä ohi.
En minä aja nopeusrajoituksen mukaan siksi, että minua harmittaisi muiden ylinopeus. Ajan nopeusrajoituksen mukaan siksi, että 1) se on nopeusrajoitus ja 2) suurin piirtein samaa nopeutta muiden kanssa ajaminen vähentää merkittävästi perä edellä vastaantulevien määrää. Jos joku haluaa tulla takaa ohi ylinopeutta, ei ole mikään syy minulle alkaa ajamaan ylinopeutta. Ohi saa mennä sitten kun on tilaa.

Jos kiireisempi jää kohteliaan turvavälin päähän ja edessä on tie vapaa, saatan positiivisen vahvistamisen nimissä vauhdittaa ohitusta rikkomalla törkeästi lakia. Tätä erityiskohtelua on turha odottaa, jos tulee kiinni puskuriin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
AA, ottaako se tosiaan noin koville myöntää, että jos ajat alinopeutta, niin haittaat muita? Et sä koskaan kuitenkaan aja tasan ylintä sallittua nopeutta, jos ylinopeus on täysin no-no sinulle. Ylinopeudesta lässyttäminen on toki kiva tekosyy, jolla perustelet muiden liikkumisen haittaamisen. Lakia ei tarvitse rikkoa, mutta muut tulee ottaa huomioon.

Valitettavasti ylinopeutta en ala ajamaan jonkun idiootin takia, jos jollekin ei riitä suurin sallittu niin se on hänen ongelma, ei minun.
Kyllä se minusta hyvinkin paljon on sinun ongelmasi, jos tuon asenteen takia saat jossain vaiheessa sen idiootin syvälle hanuriisi. Edelleen en ole käskenyt ajamaan ylinopeutta vaan katsomaan missä ajaa. Jos haluaa körötellä, niin vasuri on lähtökohtaisesti huono idea ellei sitten tahallaan halua herättää raivoa aamuruuhkassa. Ehkä koet sen epäreiluksi, mutta kannattaako oman henkensä uhalla pelleillä? Nuo hullut kun voi tehdä ihan mitä tahansa ja hyvin hankala niitä on saada liikenteestä pois.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
AA, ottaako se tosiaan noin koville myöntää, että jos ajat alinopeutta, niin haittaat muita? Et sä koskaan kuitenkaan aja tasan ylintä sallittua nopeutta, jos ylinopeus on täysin no-no sinulle. Ylinopeudesta lässyttäminen on toki kiva tekosyy, jolla perustelet muiden liikkumisen haittaamisen. Lakia ei tarvitse rikkoa, mutta muut tulee ottaa huomioon.

Kyllä se minusta hyvinkin paljon on sinun ongelmasi, jos tuon asenteen takia saat jossain vaiheessa sen idiootin syvälle hanuriisi. Edelleen en ole käskenyt ajamaan ylinopeutta vaan katsomaan missä ajaa. Jos haluaa körötellä, niin vasuri on lähtökohtaisesti huono idea ellei sitten tahallaan halua herättää raivoa aamuruuhkassa. Ehkä koet sen epäreiluksi, mutta kannattaako oman henkensä uhalla pelleillä? Nuo hullut kun voi tehdä ihan mitä tahansa ja hyvin hankala niitä on saada liikenteestä pois.
Se saa joustaa joka keksii itselleen omia sääntöjä kuten oman henkilökohtaisen nopeusrajoituksen. Niiden jotka noudattavat yhteisiä sääntöjä, ei tarvitse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Se saa joustaa joka keksii itselleen omia sääntöjä kuten oman henkilökohtaisen nopeusrajoituksen. Niiden jotka noudattavat yhteisiä sääntöjä, ei tarvitse.
Meinaatko oikeasti, että kunhan esim. ajat alle 80 km/h 80 km/h alueella, mutta muita haitaten, niin kaikki on ihan ok? Kannattais ehkä vilkaista tieliikennelain 3 § 2. momentti.

e: Toki viestisi voi tulkita myös siten, että olet samaa mieltä ja alinopeusrajoituksen itselleen keksineen pitäisi joustaa :)
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
AA, ottaako se tosiaan noin koville myöntää, että jos ajat alinopeutta, niin haittaat muita? Et sä koskaan kuitenkaan aja tasan ylintä sallittua nopeutta, jos ylinopeus on täysin no-no sinulle. Ylinopeudesta lässyttäminen on toki kiva tekosyy, jolla perustelet muiden liikkumisen haittaamisen. Lakia ei tarvitse rikkoa, mutta muut tulee ottaa huomioon.

Kyllä se minusta hyvinkin paljon on sinun ongelmasi, jos tuon asenteen takia saat jossain vaiheessa sen idiootin syvälle hanuriisi. Edelleen en ole käskenyt ajamaan ylinopeutta vaan katsomaan missä ajaa. Jos haluaa körötellä, niin vasuri on lähtökohtaisesti huono idea ellei sitten tahallaan halua herättää raivoa aamuruuhkassa. Ehkä koet sen epäreiluksi, mutta kannattaako oman henkensä uhalla pelleillä? Nuo hullut kun voi tehdä ihan mitä tahansa ja hyvin hankala niitä on saada liikenteestä pois.
Edelleen, menkööt oikealta ohi jos kokee tarpeelliseksi mennä, se ei ole köröttelyä jos ajan mittarissa 90km/h 80 alueella, piste!

Musta alkaa tuntumaan että sinä olet yksi tälläinen "hullu" kun näin takerrut selvään asiaan...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Ohituskaistat on tehty ohittamiseen, jos liikennevirta on väljää, ei ohitukaistalle jäädä junnaamaan vaikka kuinka ohittelijat saisivat otsasuonen tykyttämään
Kehällä ei ole mitään ohituskaistoja.

Jos kehällä oikea kaista vetää vasenta kaistaa paremmin, sitten ajetaan normaalisti sitä oikeaa kaistaa sen vasemmalla kaistalla olevan jonon ohi, eikä tehdä tästä mitään numeroa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Meinaatko oikeasti, että kunhan esim. ajat alle 80 km/h 80 km/h alueella, mutta muita haitaten, niin kaikki on ihan ok? Kannattais ehkä vilkaista tieliikennelain 3 § 2. momentti.

e: Toki viestisi voi tulkita myös siten, että olet samaa mieltä ja alinopeusrajoituksen itselleen keksineen pitäisi joustaa :)
Lähtökohtaisesti jos rajoituksen mukaan ajaminen aiheuttaa haittaa, niin haitan kohteena voi olla vain hälytysajoneuvo. Jos siis puhutaan siitä että joku on takana ja haluaisi mennä kovempaa.

Jos ei ole häytysajoneuvoa, niin se haitta on sen aiheuttama joka ei noudata rajoituksia.

Jos ajat toisen konttiin lähelle aiheutat muille haittaa ja vaaraa. Eli muistas sitten jatkossa käydä huomauttamassa tuosta lakipykälästä kaikille jotka haittaavat liikennettä unohtamalla turvavälin kun ajavat ylinopeutta. Kai kotipoliisinkin pitää samaa pykälää valvoa jokaisen kuskin kohdalla? Siitä aiheutuu muille jo paljon enemmänkin haittaa jos vielä vaatii että muiden pitäisi väistää oikealle pieniin väleihin aiheuttamaan pumppausilmiötä ja joutuen hidastamaan sinne ilman muuta syytä kuin yhden kiireisen pellen halu saada itselleen oma kaista.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
984
Ihmeellistä itsepetosta nämä jatkuvasti ylinopeutta ajavat harrastavat eikä kyllä tarvitse ihmetellä, miksi suututtaa niin kovin. Hehän ovat mielestään huomattavasti oikeammassa kuin kukaan muu.

Kuten ylläkin todettiin, kyllä se tarpeettoman haitan aiheuttaja on jatkuvaa ylinopeutta ja täten jatkuvasti ohitteleva kuski. Kirsikkana kakun päällä, jos on vielä niin idiootti että täytyy ajaa konttiin kiinni...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Se saa joustaa joka keksii itselleen omia sääntöjä kuten oman henkilökohtaisen nopeusrajoituksen. Niiden jotka noudattavat yhteisiä sääntöjä, ei tarvitse.
Tuossa (ja itse asiassa koko keskustelussa) nousee esiin se liikenteessä valitettavan usein esiintyvä äärimmäisen mustavalkoinen kun-minä-olen-tässä-oikeassa -ajattelumalli. Toki yhteiset pelisäännöt luovat puitteet liikenteelle, mutta joustavuus KAIKKIEN osalta - niin prikulleen sääntöjen mukaan ajavien tai niitä rikkovien - tuo liikenteeseen sen sujuvuuden.

Tuolla on kuitenkin aina kaikenlaista menijää jatkuvasti liikenteessä, joten sitä joustoa tarvitaan paljon useammin kuin sääntöjen prikulleen noudattamista. Jos olet selvästi tulppa muulle liikennevirralle, niin lisää vähän kaasua tai tiputa vähän vauhtia ja vaihda mahdollisuutesi mukaan kaistaa ja anna nopeammin menevien mennä. Kiihdytyskaistalta liittyvälle voi tarpeen mukaan (esimerkiksi raskaalle liikenteelle) antaa tilaa kaistaa vaihtamalla, vaikka se olisikin kiellettyä jne. jne.

Liikenne ei saa olla se paikka, jossa törkeästi vaarannetaan toisten turvallisuutta tai kiusataan tahallaan muita kulkijoita joustamattomuudella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Edelleen, menkööt oikealta ohi jos kokee tarpeelliseksi mennä, se ei ole köröttelyä jos ajan mittarissa 90km/h 80 alueella, piste!

Musta alkaa tuntumaan että sinä olet yksi tälläinen "hullu" kun näin takerrut selvään asiaan...
Kyllä minä seuraan tapahtumia yleensä takaoikealta ja ihmettelen mitä helvettiä sekä majakassa että perävaunussa mietitään. Ihan turha mennä sinne vasurille raivohullujen hiillostettavaksi ruuhka-aikoina, kuten itse sanoit, ei pääse kuitenkaan mitenkään nopeammin perille. Tyhjillä baanoilla jos ajan, niin voin mennä vasurille ohitukseen, mutta jätän menemättä, jos sieltä tulee torpedo takaa. Luonnollisesti vasuria ajaessa pidän sellaista vauhtia, että pääsen oikean kaistan väestä ohi nopeasti ja palaamaan oikealle. Minimihaitta muille, en ärsytä muita. Joskus toki tulee tilanteita joille ei voi vain mitään. Videotta on hankala sanoa oliko sinun keskustelun alussa kuvaama tilanne sellainen (mutta joka tapauksessa minusta se, että vaaratilanteeseen jouduit oli pelkkä vitutusta aiheuttava tilanne, rattiraivon saamasta rangaistuksesta huolimatta).

Jos ei ole häytysajoneuvoa, niin se haitta on sen aiheuttama joka ei noudata rajoituksia.
Kysymyksessäni kyllä molemmat ajoi rajoituksen mukaan :think: Ihan oikeastiko et ymmärrä, että rajoituksen mukaan ajava voi aiheuttaa haittaa toiselle rajoituksen mukaan ajavalle, vai vänkäätkö vain periaatteesta vastaan koska...? Eikai se maailma siihen kaadu, jos tiedostat, että sinunkin ajotavalla voit olla haitaksi?

e: Litiumtomu toi hyvin esille sen pointin mitä hain.
 
Liittynyt
11.03.2021
Viestejä
98
Ei voi kuin ihmetellä näitä vasentaa kaistaa ajavia ja orjallisesti nopeusrajoituksia noudattavia, jotka eivät kiusallaankaan mene oikealle kaistalle, jos takaa tulee joku, joka haluaa mennä ohi. Miksi on niin vaikeaa antaa tilaa? Enkä nyt tarkoita mitään kehän aamuruuhkaa. Suomalaiset on peloteltu noudattamaan nopeusrajoituksia orjallisesti ja pienikin ylinopeus on joidenkin mielestä hyvin tuomittavaa. Kohtuullinen ylinopeus on kuitenkin loppujen lopuksi aika pieni rike ja orjallinen nopeusrajoitusten noudattaminen on jokseenkin kohtuuton vaatimus, koska autojen nopeusmittarit eivät ole mitään tarkkuusmittalaitteita ja liikenteessä on tärkeämpää keskittyä moneen muuhunkin asiaan kuin pelkkään nopeuteen.

Yllättävän paljon liikenteessä näkee näitä, jotka ovat omassa päässään määritelleet sopivan nopeuden, jonka ylittäville ei tarvitse missään tilanteessa antaa tilaa. Joskus tämä nopeus on suurin sallittu mittarinopeus, jotkut yrittävät ajaa tarkasti suurinta sallittua ja jotkut ovat omassa päässään määritelleet sopivan ylinopeuden. Kaikki tämän ylittävä on jyrkästi tuomittavaa ja muita pitää mahdollisuuksien mukaan yrittää kiusata. Aivan eri asia on, jos joku haluaa ajaa omaa nopeutta (hidastakin) ja tekee sen johdonmukaisesti eikä kiusaa nopeampia. Tällainen on aivan sallittua ja jokaisen oma valinta ja hyvä niin.

Kaikkein ärsyttävintä on ajaa motaria poispäin Helsingistä silloin kun vasen kaista on täynnä autoja, jotka ajavat satasta eikä sataakahtakymppiä ja oikea kaista on puolityhjä. Tämä johtuu niistä urpoista, jotka ajavat vain hieman kovempaa kuin oikea kaista eivätkä palaa HETI ohituksen jälkeen takaisin oikealle kaistalle niin kuin kuuluisi. Näitä ei tarvita kuin muutama, niin koko motarin nopeus hidastuu. Miksi pitää ajaa jotain nopeutta, joka on raskaan liikenteen nopeuden ja motarinopeuden (120-130) väliltä ja ajaa vasenta kaistaa? Pitäisi tehdä valinta: joko ajaa raskaan liikenteen mukaan oikealla kaistalla tai motarinopeutta vasenta kaistaa. Jos välttämättä haluaa ajaa jotain siltä väliltä, niin voisi tarkemmin katsoa, missä raossa ohittaa ja palata heti ohituksen jälkeen takaisin oikealle kaistalle ja ehkä sen ohituksen aikana voisi sovittaa nopeutensa vasemman kaistan vauhtiin. Miksi se on niin vaikeaa? Tällaisia asioita ei opeteta autokoulussa ollenkaan eikä suomalaisessa ajokultturissa ole minkäänlaista sosiaalista painetta ottaa muut paremmin huomioon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Onhan tämä Suomen liikenteessä eteneminen vähän tämmöistä vaikka ei mitään korttipois vauhtia tai edes päiväsakkoja olisi nopeuden puolesta tulossa:

Nytkin idiootit kehä I länteen -> turunväylä länteen niin siinä kohtaa kun liittymärampissa vaihtuu rajoitus 60->80 niin nämä ameebat pudottavatkin 60->40. Samoin turunväylä länteen -> kehä II länteen, niin jotenkin on kyllä joka ameeballa vissiin kahvikuppi kojelaudalla kun jono seisoo/maleksii turunväylälle asti vaikka kyseisessä rampissa kuitenkin pystyy vetämään joka koppimopolla sen 80km/h (rajoitus on 60) kun vähän katsoo minkälaisen ajolinjan ottaa -> ameebat sitten polkevat autoissaaa vielä jarrua (valot vilkkuu) mutkan pikkuisen kiristysessä vaikka vauhtia on muutenkin jo alle 40 -> ei siis mikään ihme että tuo jono venyy ja paisuu. Samoin kehä II pohjoiseen -> turunväylä itään, ei vaan saada sitä kippoa kulkemaan, kehällä jo nussuutetaan sitä 60-70 ja mitään ei tapahtu vaikka näkyviin tulee satasen tikkari.

Kehä I:llä selkeesti paras taktiikka on vetää ihan oikealla ja tarpeen mukaan sitten pujotella tarvittaessa vasemmalla asti ja sitten taas ihan oikealle, jostain syystä tuo oikeanpuoleisin kaista on yleensä kaikista tyhjin, keskikaista on ihan täysi syöpä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 240
Tästä edellisestä on helppo olla samaa mieltä. Toi Turunväylälle ulottuva ruuhka Kehä II:lle mentäessä on aina sellainen ihmeen mysteeri, että noilla liikennemäärillä saadaan ruuhkaa jonoksi asti. Sen mutkan voi melko pitkälle vetää 80 km/h ongelmitta. Kehä I:llä tosiaan paras on itään mennessä hyvissä ajoin ennen tunnelia vetää Perkkaan jälkeen oikeaa kaistaa ja jatkaa samaa linjaa vaikka Tuusulanväylälle asti. Ja länteen samalla tavalla, jos ei joitain poikkeustilanteita huomioida.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
544
Tuli tässä liikennesuoritetta tehdessä mieleen kuin paljon on muuttunut itselläkin käsite joustava ja taloudellinen liikennetapa. Kuljettajia tunnistamatta on monenlaista kulkijaa. Kaupunkiliikenteessä, jossa valot katkovat ja rajoittavat kulkemista, on aina osa jotka ryntäävät aina odottamaan seuraaviin valoihin. Nyt tietenkin sähköautojen kanssa arvostetaankin eniten miten nopeasti kulkine lähtee. Ennen oli missä on kovin nopeuslukema mittarissa. Sujuvan ja vähäisellä kulutuksella eteenpäin menon kulkeminen on selvästi "kynnyksellä" myös meillä. Siksi hieman hymyilyttää entinen ajotyyli, jolla ei ajo oikeasti etene, vain nostaa kulmakarvoja poikavuosia muistellessa :cool:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Tuli tässä liikennesuoritetta tehdessä mieleen kuin paljon on muuttunut itselläkin käsite joustava ja taloudellinen liikennetapa. Kuljettajia tunnistamatta on monenlaista kulkijaa. Kaupunkiliikenteessä, jossa valot katkovat ja rajoittavat kulkemista, on aina osa jotka ryntäävät aina odottamaan seuraaviin valoihin. Nyt tietenkin sähköautojen kanssa arvostetaankin eniten miten nopeasti kulkine lähtee. Ennen oli missä on kovin nopeuslukema mittarissa. Sujuvan ja vähäisellä kulutuksella eteenpäin menon kulkeminen on selvästi "kynnyksellä" myös meillä. Siksi hieman hymyilyttää entinen ajotyyli, jolla ei ajo oikeasti etene, vain nostaa kulmakarvoja poikavuosia muistellessa :cool:
Taksikuskeista iso osa tuntuu olevan näitä "sujuvasti äkkiä seuraaviin valoihin odottelemaan" -tyyppejä. Muutenkin tuntuu että suurin osa ihmisistä jotka käyttää termiä "sujuvasti" liikenteestä puhuessaan, eivät ymmärrä sujuvuudesta paljoa, vaan kutsuvat ajoa missä on paljon tilanteita nopeassa aikataulussa sujuvaksi. Sujuvasti nostaa sykettä toki.

muoks: vielä kuvitteellinen esimerkki:

Vaihtoehto 1. 10 auton jono ajaa tasaista vauhtia kymmenen kilometriä maantietä ja pääsevät perille ajassa 10minuuttia.
Vaihtoehto 2: 10 auton jonossa auton #8 kuski ohittelee ja siirtyy jonossa sijalle #2 ja sitten ollaan kaikki perillä ajassa 10 minuuttia. Ohittelija pääsi kuitenkin perille 20sek nopeammin kuin ilman ohittelua, mutta kaikki muut joutuivat ohittelijan itsensä lisäksi tekemään ylimääräistä työtä ja nopeudenmuutoksia, jotta ohitukset ei aiheuttaisi liikaa riskejä.

Kysymys: kuka näistä kuskeista kertoo perille päästyään olevansa se sujuva tapaus?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Taksikuskeista iso osa tuntuu olevan näitä "sujuvasti äkkiä seuraaviin valoihin odottelemaan" -tyyppejä. Muutenkin tuntuu että suurin osa ihmisistä jotka käyttää termiä "sujuvasti" liikenteestä puhuessaan, eivät ymmärrä sujuvuudesta paljoa, vaan kutsuvat ajoa missä on paljon tilanteita nopeassa aikataulussa sujuvaksi. Sujuvasti nostaa sykettä toki.

muoks: vielä kuvitteellinen esimerkki:

Vaihtoehto 1. 10 auton jono ajaa tasaista vauhtia kymmenen kilometriä maantietä ja pääsevät perille ajassa 10minuuttia.
Vaihtoehto 2: 10 auton jonossa auton #8 kuski ohittelee ja siirtyy jonossa sijalle #2 ja sitten ollaan kaikki perillä ajassa 10 minuuttia. Ohittelija pääsi kuitenkin perille 20sek nopeammin kuin ilman ohittelua, mutta kaikki muut joutuivat ohittelijan itsensä lisäksi tekemään ylimääräistä työtä ja nopeudenmuutoksia, jotta ohitukset ei aiheuttaisi liikaa riskejä.

Kysymys: kuka näistä kuskeista kertoo perille päästyään olevansa se sujuva tapaus?
Vastaus: Kaikki väittävät olevansa keskitasoa parempia kuljettajia.
Taksikuski olettaa, että kerkiää juuri ennen valojen vaihtumista paikalle 1. jatkamaan matkaansa, sen sijaan että joutuisi odottamaan uusia valoja 1-2min.

Yleensä osaavat ohittaa ilman, että normaalilla turvaväleillä ajava joutuu vauhtiaan hidastamaan. Poikkeuksiakin aina mahtuu joukkoon. Se että syke nousee on monesti meistä itsestämme kiinni, joten yritän leposykkeillä pärjätä, rehellisenä myönnän ettei ihan aina onnistu :) Kun oikein positiivisesti ajattelee jalkaa kaasulta nostaessaan saa parannettu jalan verenkiertoa. Hesasta Tampereelle 50km/h vauhdilla ilman taukoa, niin en meinannut päästä autosta ulos. Kaikkea sitä tuleekin mieleen :)
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Huomautus - olkiukkoilu, älä käytä toista käyttäjää esimerkkinä
Kehällä ei ole mitään ohituskaistoja.

Jos kehällä oikea kaista vetää vasenta kaistaa paremmin, sitten ajetaan normaalisti sitä oikeaa kaistaa sen vasemmalla kaistalla olevan jonon ohi, eikä tehdä tästä mitään numeroa.
Puhuinkin normaaleista ohituskaistoista ja noista parin kilsan ohituspätkistä, joissa antti alienit siirtyvät ohituskaistalle ajamaan alle suurinta sallittua ilman aikomustakaan palata oikealle koska muut ajavat "ylinopeutta".

En minäkään aja edes sakkonopeutta enkä koskaan ketään painosta puskurissa, lähinnä säälittää nuo joilla oma itsetunto on niin heikko ettei anna periksi siirtyä oikealle nopeampien tieltä. Tuollainen muiden kouluttaminen noilla perusteilla (kuviteltu muiden autojen ylinopeus ja oman heikon ajotaidon kompensointi) vain ei kuulu liikenteeseen.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Taksikuskeista iso osa tuntuu olevan näitä "sujuvasti äkkiä seuraaviin valoihin odottelemaan" -tyyppejä. Muutenkin tuntuu että suurin osa ihmisistä jotka käyttää termiä "sujuvasti" liikenteestä puhuessaan, eivät ymmärrä sujuvuudesta paljoa, vaan kutsuvat ajoa missä on paljon tilanteita nopeassa aikataulussa sujuvaksi. Sujuvasti nostaa sykettä toki.

muoks: vielä kuvitteellinen esimerkki:

Vaihtoehto 1. 10 auton jono ajaa tasaista vauhtia kymmenen kilometriä maantietä ja pääsevät perille ajassa 10minuuttia.
Vaihtoehto 2: 10 auton jonossa auton #8 kuski ohittelee ja siirtyy jonossa sijalle #2 ja sitten ollaan kaikki perillä ajassa 10 minuuttia. Ohittelija pääsi kuitenkin perille 20sek nopeammin kuin ilman ohittelua, mutta kaikki muut joutuivat ohittelijan itsensä lisäksi tekemään ylimääräistä työtä ja nopeudenmuutoksia, jotta ohitukset ei aiheuttaisi liikaa riskejä.

Kysymys: kuka näistä kuskeista kertoo perille päästyään olevansa se sujuva tapaus?
Pakko koittaa nostaa sykettä tai nukahtaa tolopalle kun oottelee eka 3 tuntia keikkaa. Muuten nukahtaa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Vihtoehto 1. 10 auton jono ajaa tasaista vauhtia kymmenen kilometriä maantietä ja pääsevät perille ajassa 10minuuttia.
Vaihtoehto 2: 10 auton jonossa auton #8 kuski ohittelee ja siirtyy jonossa sijalle #2 ja sitten ollaan kaikki perillä ajassa 10 minuuttia. Ohittelija pääsi kuitenkin perille 20sek nopeammin kuin ilman ohittelua, mutta kaikki muut joutuivat ohittelijan itsensä lisäksi tekemään ylimääräistä työtä ja nopeudenmuutoksia, jotta ohitukset ei aiheuttaisi liikaa riskejä.

Kysymys: kuka näistä kuskeista kertoo perille päästyään olevansa se sujuva tapaus?
Kyseessä todellakin teoreettinen esimerkki, koska tuo ei ole vastaa tosielämää jossa valtaosa kuljettajista ajaisi satunnaisesti +-10km/h rajoituksen vierestä eriasteisilla turvaväleillä.

Mutta jos tuossa em. tilanteessasi kaikki autoilijat noudattavat vaadittuja turvavälejä ja ohitukset tapahtuisivat turvallisesti, niin kukaan ohitettavista ei varmasti joudu joustamaan, hidastamaan tai arvioimaan riskejä mitenkään poikkeavasti. Hyötyähän ohittaja ei tuossa juuri saa, mutta ei kyllä liiemmälti aiheuta haittaakaan.

Tilanteita ja skenaarioita voi luoda aina tukemaan omia mielipiteitään ja näkemyksiään, mutta tosielämä pitäisi pitää myös mielessä eikä keskittyä hiusten halkomiseen ja väkinäiseen teoriatasolla oikeassa olemisen osoittamiseen turhalla vänkäyksellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 027
Puhuinkin normaaleista ohituskaistoista ja noista parin kilsan ohituspätkistä, joissa antti alienit siirtyvät ohituskaistalle ajamaan alle suurinta sallittua ilman aikomustakaan palata oikealle koska muut ajavat "ylinopeutta".
On muuten vittumainen tapa tämä. Tuli ilmiö huomattua kun ennen pääsiäistä ajettiin Vantaa-Iisalmi-Pyhätunturi.

Ensiksi jurnutetaan mittarinopeutta tasan rajoituksen mukaan ja kun ohituskaista osuu kohdalle, urku auki ettei kukaan pääse ohi!

Kun ohituskaista päättyy, palataan siihen turvalliseen mittarinopeuteen.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Puhuinkin normaaleista ohituskaistoista ja noista parin kilsan ohituspätkistä, joissa antti alienit siirtyvät ohituskaistalle ajamaan alle suurinta sallittua ilman aikomustakaan palata oikealle koska muut ajavat "ylinopeutta".

En minäkään aja edes sakkonopeutta enkä koskaan ketään painosta puskurissa, lähinnä säälittää nuo joilla oma itsetunto on niin heikko ettei anna periksi siirtyä oikealle nopeampien tieltä. Tuollainen muiden kouluttaminen noilla perusteilla (kuviteltu muiden autojen ylinopeus ja oman heikon ajotaidon kompensointi) vain ei kuulu liikenteeseen.
Suosittelen ohittelemaan muualla kuin ohituskaistaosuudella, vaikka sitten näennäisen keltaisen viivan kohdalla (apua, TAPPAJAKAAHARI!). Ovat nämä jurnuttajat ihmeissään kun ohituskaistaosuuden tullessa olet itse jo kaukana horisontissa. Itse toimin näin aina jos / kun ajan pidemmälle, en istu kotipoliisien kanssa siinä autojonossa odotellen seuraavaa 5-10-15-20km päässä alkavaa ohituskaistaosuutta (tai vastaavaa). Koska tiedän tasan tarkkaan kuin iso osa idiooteista siellä käyttäytyy, joko ihan tahallaan kiusaten tai sitten psykologisten syiden vuoksi alitajuisesti nopeuttaan nostaen. Unohtamatta niitä joilla menee yhden täysperän ohituksessa puolet 3km mittaisesta ohituskaistasta.

Kiire ei todellakaan ole minnekään mutta minusta sujuva & rento ajaminen on ihan jotain muuta kuin idiootteja puolillaan olevassa autojonossa ees-taas pumppailu, sählääminen ja karavaanareiden kanssa täysperävaunurekkojen ohituksia odotteleminen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
On muuten vittumainen tapa tämä. Tuli ilmiö huomattua kun ennen pääsiäistä ajettiin Vantaa-Iisalmi-Pyhätunturi.

Ensiksi jurnutetaan mittarinopeutta tasan rajoituksen mukaan ja kun ohituskaista osuu kohdalle, urku auki ettei kukaan pääse ohi!

Kun ohituskaista päättyy, palataan siihen turvalliseen mittarinopeuteen.
Tuo kun ei tainnut liittyä mitenkään viestiin mitä lainasit, niin jatketaan samaa rataa.

Itse jurnutan mittarinopeutta tasan rajoituksen mukaan(mittari säädetty näyttämään oikein) ja kun ohituskaista osuu kohdalle, jurnutan yhä mittarinopeutta. Mutta monesti ohituskaistan alkaessa rajoitus muuttuu 80-100 ja käykin niin että takaa tuleva on ehkä halunnut ajaa 90km/h ja on jo aloittamassa ohjausliikettä vasemmalle kun itse merkin kohdalla nostan vauhdin uuden rajoituksen mukaiseksi ja sitten se toinen kuski menee ihmetellen vasenta kaistaa 90km/h puoliväliin ohituskaistaa ennen kuin palaa taakseni, kun itse olen jo paljon pidemmällä jurnuttaen rajoituksen mukaan oikealla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Suosittelen ohittelemaan muualla kuin ohituskaistaosuudella, vaikka sitten näennäisen keltaisen viivan kohdalla (apua, TAPPAJAKAAHARI!). Ovat nämä jurnuttajat ihmeissään kun ohituskaistaosuuden tullessa olet itse jo kaukana horisontissa. Itse toimin näin aina jos / kun ajan pidemmälle, en istu kotipoliisien kanssa siinä autojonossa odotellen seuraavaa 5-10-15-20km päässä alkavaa ohituskaistaosuutta (tai vastaavaa). Koska tiedän tasan tarkkaan kuin iso osa idiooteista siellä käyttäytyy, joko ihan tahallaan kiusaten tai sitten psykologisten syiden vuoksi alitajuisesti nopeuttaan nostaen. Unohtamatta niitä joilla menee yhden täysperän ohituksessa puolet 3km mittaisesta ohituskaistasta.

Kiire ei todellakaan ole minnekään mutta minusta sujuva & rento ajaminen on ihan jotain muuta kuin idiootteja puolillaan olevassa autojonossa ees-taas pumppailu, sählääminen ja karavaanareiden kanssa täysperävaunurekkojen ohituksia odotteleminen.
Onko käynyt mielessä että jos ei ole kiire niin miksi osallistut noihin jonotteluihin lähtökohtaisesti? Siellä 500m-1000m taaempana jonon perästä ei tarvitse pumppailla tai mitään muutakaan, kunhan suunnilleen minuutin välein hieman säätää vakkaria ettei turhaan lähesty stressipossujunaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Tuo kun ei tainnut liittyä mitenkään viestiin mitä lainasit, niin jatketaan samaa rataa.

Itse jurnutan mittarinopeutta tasan rajoituksen mukaan(mittari säädetty näyttämään oikein) ja kun ohituskaista osuu kohdalle, jurnutan yhä mittarinopeutta. Mutta monesti ohituskaistan alkaessa rajoitus muuttuu 80-100 ja käykin niin että takaa tuleva on ehkä halunnut ajaa 90km/h ja on jo aloittamassa ohjausliikettä vasemmalle kun itse merkin kohdalla nostan vauhdin uuden rajoituksen mukaiseksi ja sitten se toinen kuski menee ihmetellen vasenta kaistaa 90km/h puoliväliin ohituskaistaa ennen kuin palaa taakseni, kun itse olen jo paljon pidemmällä jurnuttaen rajoituksen mukaan oikealla.
Oletko koskaan miettinyt, että ajaisit sen ohituskaistan sitä 80 km/h ja tekisit kaikille palveluksen päästämällä enemmän porukkaa tulpan ohi? Joku rekkakuskikin saattaisi arvostaa.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Onko käynyt mielessä että jos ei ole kiire niin miksi osallistut noihin jonotteluihin lähtökohtaisesti? Siellä 500m-1000m taaempana jonon perästä ei tarvitse pumppailla tai mitään muutakaan, kunhan suunnilleen minuutin välein hieman säätää vakkaria ettei turhaan lähesty stressipossujunaa.
Juuri siellä tarvitsee pumppailla kun tämä 5-7-10 auton jononvetäjä hidastaa alamäessä 60-alueella varmuuden vuoksi 58km/h tuntinopeuteen tai jää ihmettelemään eteen ilmestyneen paikallisen maatalousrakkktorin taakse kymmeneksi minuutiksi ja sitä rataa. Kokeile joskus arjen todellisuutta ennen kuin avaat suusi teoreettisista esimerkeistä aiheista "ajan turha säästäminen" tai "ei siinä mitään voita". Esimerkiksi Pk-seutu -> Jkl, Pk-seutu -> Pori / Alastaro, Pk-seutu -> Mikkeli -> Kuopio / Joensuu ym.

Jollet tunnista ilmiötä, suosittelen ajamaan enemmän / pidempiä matkoja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Suosittelen ohittelemaan muualla kuin ohituskaistaosuudella, vaikka sitten näennäisen keltaisen viivan kohdalla (apua, TAPPAJAKAAHARI!). Ovat nämä jurnuttajat ihmeissään kun ohituskaistaosuuden tullessa olet itse jo kaukana horisontissa. Itse toimin näin aina jos / kun ajan pidemmälle, en istu kotipoliisien kanssa siinä autojonossa odotellen seuraavaa 5-10-15-20km päässä alkavaa ohituskaistaosuutta (tai vastaavaa). Koska tiedän tasan tarkkaan kuin iso osa idiooteista siellä käyttäytyy, joko ihan tahallaan kiusaten tai sitten psykologisten syiden vuoksi alitajuisesti nopeuttaan nostaen. Unohtamatta niitä joilla menee yhden täysperän ohituksessa puolet 3km mittaisesta ohituskaistasta.

Kiire ei todellakaan ole minnekään mutta minusta sujuva & rento ajaminen on ihan jotain muuta kuin idiootteja puolillaan olevassa autojonossa ees-taas pumppailu, sählääminen ja karavaanareiden kanssa täysperävaunurekkojen ohituksia odotteleminen.
Sujuva ja rento ajaminen on jotain ihan muuta kuin keltaisilla viivoilla ohittamista.

Yksi kaveri on juuri menossa leikkaukseen jossa hänen luitaan laitetaan takaisin paikoilleen, kun joku vähän päätti ohitella häntä keltaisten viivojen kohdalla, mutta sitten tulikin vastaantulija mutkan takaa. Siitä takaisin omalle kaistalle toisen päälle kiilaamisesta oli rentous ja sujuvuus kaukana.

Ohituskaistalla oikealla kaistalla kiihdyttävät tienukot on idiootteja, mutta näiden takia ei pidä olla itse vielä suurempi idootti ja alkaa ohittelemaan ohituskieltoalueella, näistä pääsee kyllä painamalla itse siellä ohituskaistalla lisää kaasua, eikä tällä ohituskaistalla ohittamisen huomattavalla ylinopeudella aiheuta liikenteelle mitään vaaraa (niillä keltaisilla viivoilla ohittamisilla sen sijaan aiheuttaa liikenteelle huomattavaa vaaraa).
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Sujuva ja rento ajaminen on jotain ihan muuta kuin keltaisilla viivoilla ohittamista.

Yksi kaveri on juuri menossa leikkaukseen jossa hänen luitaan laitetaan takaisin paikoilleen, kun joku vähän päätti ohitella häntä keltaisten viivojen kohdalla, mutta sitten tulikin vastaantulija mutkan takaa. Siitä takaisin omalle kaistalle toisen päälle kiilaamisesta oli rentous ja sujuvuus kaukana.

Ohituskaistalla oikealla kaistalla kiihdyttävät tienukot on idiootteja, mutta näiden takia ei pidä olla itse vielä suurempi idootti ja alkaa ohittelemaan ohituskieltoalueella, näistä pääsee kyllä painamalla itse siellä ohituskaistalla lisää kaasua, eikä tällä ohituskaistalla ohittamisen huomattavalla ylinopeudella aiheuta liikenteelle mitään vaaraa (niillä keltaisilla viivoilla ohittamisilla sen sijaan aiheuttaa liikenteelle huomattavaa vaaraa).
Aja enemmän niin näet maanteillämme kymmeniä keltaisia alueita, joissa pystyy selkeän näkemäalueen puitteissa ohittamaan keskiverto Toyotaa tai Nissania monin verroin tehokkaammalla autolla muutamassa sekunnissa. Palaa asiaan "kaveri / koirakin joutui sairaalaan" -tyyppisten "huomattavaa vaaraa" tarinoidesi kanssa sen jälkeen. Kovasti tykkäät kärjistää kaverikokemuksiesi perusteella kun minä puhun kohdista, joissa on aivan riittävästi näkemäalaa joka suuntaan, mutta paikassa on sulkuviiva esimerkiksi, koska siinä ohittaminen tavallisella h-autolla tavallista nopeutta käyttäen kestäisi .... pitkään.

Maalaisjärjen käyttö on sallittua tässä(kin) ohitteluasiassa, monilla sitä ei vain tunnu olevan vaan jumalan sana = esimerkiksi nopeusrajoitus (hinataan vasenta kaistaa kehäteillä), poliisiauto (jarrutetaan varmuuden vuoksi vielä 10-20km/h extraa) tai tiessä oleva viiva (ei todellakaan mennä ohi vaikka nähdään 500m päähän eteen sekä sivuille)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Ohituskaistalla oikealla kaistalla kiihdyttävät tienukot on idiootteja, mutta näiden takia ei pidä olla itse vielä suurempi idootti ja alkaa ohittelemaan ohituskieltoalueella, näistä pääsee kyllä painamalla itse siellä ohituskaistalla lisää kaasua, eikä tällä ohituskaistalla ohittamisen huomattavalla ylinopeudella aiheuta liikenteelle mitään vaaraa (niillä keltaisilla viivoilla ohittamisilla sen sijaan aiheuttaa liikenteelle huomattavaa vaaraa).
Ei siellä ohituskaistalla toisten yli voi ajaa. 8-tiellä, kun jouduin pitkästä aikaa maaliskuussa ajamaan enemmän, niin lisääntyneistä ohituskaistoista huolimatta välityskyky oli tasan sama kuin ennen. 1,5 km kaistaa ja yksi auto pääsee pääsee ohi, kun oman elämänsä "ei ylinopeutta" sankarit vähän kimppa-ajelee rinnakkain. Parhaimmat idiootit vielä meinas vetästä kolarin, kun ohituskaista loppui.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Juuri siellä tarvitsee pumppailla kun tämä 5-7-10 auton jononvetäjä hidastaa alamäessä 60-alueella varmuuden vuoksi 58km/h tuntinopeuteen tai jää ihmettelemään eteen ilmestyneen paikallisen maatalousrakkktorin taakse kymmeneksi minuutiksi ja sitä rataa. Kokeile joskus arjen todellisuutta ennen kuin avaat suusi teoreettisista esimerkeistä aiheista "ajan turha säästäminen" tai "ei siinä mitään voita". Esimerkiksi Pk-seutu -> Jkl, Pk-seutu -> Pori / Alastaro, Pk-seutu -> Mikkeli -> Kuopio / Joensuu ym.

Jollet tunnista ilmiötä, suosittelen ajamaan enemmän / pidempiä matkoja.
Kokeile käydä autokoulu kun täytät 17v. Tai ehkä parempi ensin hioa teoriapuolen ymmärrys kuntoon ja odottaa vähän pidempään kun kerran sanoit ettei ole mikään kiire. :thumbsup:

Itsellä on mittarissa päälle 2 miljoonaa kilometriä moottoripyörällä, henkiläautolla ja raskaalla kalustolla ja ajan juuri noin itse. Siellä kaukana takana ei todellakaan joudu pumppailemaan jos kilometriä edellä joku ajaa hetken 2km/h alle rajoituksen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Oletko koskaan miettinyt, että ajaisit sen ohituskaistan sitä 80 km/h ja tekisit kaikille palveluksen päästämällä enemmän porukkaa tulpan ohi? Joku rekkakuskikin saattaisi arvostaa.
Ja tuon jälkeen olisi ajamassa satasen alueella 90? Missä näät tämän ideasi hyödyt? Paljon parempi jatkaa jurnuttaen rajoituksen mukaan ja jättää ne tasaisen 90 vauhdin kuskit horisonttiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Ja tuon jälkeen olisi ajamassa satasen alueella 90? Missä näät tämän ideasi hyödyt? Paljon parempi jatkaa jurnuttaen rajoituksen mukaan ja jättää ne tasaisen 90 vauhdin kuskit horisonttiin.
Tässähän puhuttiin 80 km/h teistä höystettynä 100 km/h ohituskaistoilla? Onhan se itsestään selvää, että 100 km/h alueella ne rekat jää taakse eikä pääse "jonoon" hännille (ellei sitten ole ihan erityinen kuski jonon ensimmäisessä ratissa). Normaalilla tiellä rekat kyllä jättää 80 km/h alinopeusjyrät pitkälle taakseen kunhan pääsevät ohi (vaikka myöhemmin tulisikin ohituskaistoja, joissa hidastelijakin nostaa nopeutta rekkoja korkeammaksi).
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Tässähän puhuttiin 80 km/h teistä höystettynä 100 km/h ohituskaistoilla?
Ei puhuttu.

Ainakin 8-tie mitä tulee paljon ajeltua on enimmäkseen 100, mutta aina välillä tulee hitaampia 80 osioita ennen ohituskaistoja, joiden kohdalla palataan isompaan rajoitukseen. Tosi harvoin olen missään nähnyt että rajoitus tippuu ohituskaistan jälkeen. Yleensä sieltä kaistan päästä löytyy sama nopeusrajoitusmerkki ja jostain kaiteen takaa MP poliisi tutkan kanssa(viimeiset 3 mökkireissua 8-tietä pitkin).

Huomaatko muuten miten paljon pitää keksiä erilaisia skenaarioita jotta saisi perusteltua ylinopeuden olevan jotenkin parempi juttu?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 677
Viestejä
4 188 510
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom