Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 631
Kun autoilijat odottavat että edessä menevä on yli tien ennen kuin lähtee eikä samaan aikaan edessä olevan kanssa.
Mihin tämä liittyy? Risteysalueelle ei saa ajaa jos ei ole varma, että siitä pääsee ajamaan läpi pysähtymättä (ts. haittaamatta muuta liikennettä).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Noita kaarreajovaloja on ihan nykyäänkin, toisin sanoen joko sumari tai "päiväajovalo" syttyy jos renkaita kääntää tarpeeksi / nopeutta on tarpeeksi / jne. valmistajasta riippuvaiset koodinpätkät.
Joo, ja kyseessä on nimenomaan staattinen kaarrevalo. Erikseen on dynaaminen kaarrevalo. Samassa autossa voi olla molemmat.

Staattinen kaarrevalo voi myös olla toteutettu ihan omalla dedikoidulla valaisimella, joka ei liity muihin valonheittimiin. Tällöin myös valon suuntaus on selkeästi sivulle, varsin alas ja etenkin valovoima melko vähäinen, kuten kuuluukin.

Näiden aiheuttama häiriö on aika pieni, ja nämä varusteet oleellisesti parantavat turvallisuutta ja mukavuutta. Kun kaarrevaloon on tottunut, tuntuu todella huonolta ajaa ilman. Toki joissakin (minunkin mutuni mukaan vanhemmissa) autoissa ne eivät toimi ihan fiksusti ja vähän häikäisevät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Lainaamassasi pykälässä puhutaan vain punaisesta valosta, eikä sinisestä mistä oli ylempänä puhe.
Ja tähän lisänä mitä jos valot ovatkin "valkoiset" eli esim normi sinertävien xenonpolttimoiden väriset? Ihmiset menevät ihan kokemuksen perusteellakin tästä "vipuun" eikä tarvitse sitten jännittää että onko siniset vilkut poliisisedän mielestä?
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
675
Vituttaa ihmiset, joilta puuttuu pelisilmä liikenteessä - kohtaan saman tilanteen jokaikinen päivä taloni edessä.


Linkin takana oleva paikka, eli tulen itse pohjoisesta Kuninkaankartanonkatua pitkin ja heti Stålarminkadun risteyksen jälkeen käännyn vasuriin Mestarinkadulle. Joudun tietysti tässä kohtaa väistämään kaikkia etelästä tulevia, ennenkuin pääsen kääntymään. Odotellessani takana tulevat autot kykynevät kyllä ajamaan oikealta ohitseni kiikun kaakun, mutta tämäkin edellyttää, että ajan melkein jo osittain vastaantulevien kaistalle oikealle tilaa jättääkseni. Silloinkin isommat ajoneuvot joutuvat hieman koukkaamaan/odottamaan käännöstäni.

Mutta itse ongelma: ruuhka aikaan etelästä tuleville palaa tässä kohtaa Stålarminkadun riesteyksessä punainen, jolloin "säästäväiset moottorijarruttajat" aloittavat punaisiin jarruttelut jo suurinpiirtein Kupittaankadun kohdilta, aiheuttaen sen, että minä en todellakaan pääse kääntämään heidän matelua odotellessani, yksi auto kerrallaan. Tunnen suurinpiirtein takanani tulevien vihat niskoissani, vaikka todellisuudessa ne kusipäät löytyy aivan muualta. Pitäisi jumalauta olla sen verran pelisilmää, että joko ajaa valoihin asti kunnollista vauhtia, tai sitten jarruttelee ennen mestarinkatua, jotta minä + mahd. pari muutakin kääntyjää kerkeää kääntymään sutjakkaasti. Jarrutus ennen mestarinkatua ei myöskään hidasta heitä, koska onhan heillä joka tapauksessa edessään punainen valo, joten se on aivan sama pysähtyä 6 metriä aikaisemmin, päästää pohjoisesta tulevat kääntymään Mestarinkadulle ja sitten jatkaa matkaa, jahka valot on vaihtuneet vihreiksi.

Mutta ei, ihmiset ovat suurimmaksi osaksi itsekkäitä idiootteja, joita ei vain kiinnosta. Tämä sama kuvio oikeastaan toistuu myös aamuisin, kun en puolestaan pääse kääntymään Mestarinkadulta pohjoiseen Kuninkaankartanonkadulle - punaisiin jonottelevat tukkivat koko paskan ja vihreiden vaihtuessa takaa tulee jo lisää autoja. Vauhdikkaalla kiihdytyksellä asia on toki yleensä ratkennut, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Vituttaa ihmiset, joilta puuttuu pelisilmä liikenteessä - kohtaan saman tilanteen jokaikinen päivä taloni edessä.


Linkin takana oleva paikka, eli tulen itse pohjoisesta Kuninkaankartanonkatua pitkin ja heti Stålarminkadun risteyksen jälkeen käännyn vasuriin Mestarinkadulle. Joudun tietysti tässä kohtaa väistämään kaikkia etelästä tulevia, ennenkuin pääsen kääntymään. Odotellessani takana tulevat autot kykynevät kyllä ajamaan oikealta ohitseni kiikun kaakun, mutta tämäkin edellyttää, että ajan melkein jo osittain vastaantulevien kaistalle oikealle tilaa jättääkseni. Silloinkin isommat ajoneuvot joutuvat hieman koukkaamaan/odottamaan käännöstäni.

Mutta itse ongelma: ruuhka aikaan etelästä tuleville palaa tässä kohtaa Stålarminkadun riesteyksessä punainen, jolloin "säästäväiset moottorijarruttajat" aloittavat punaisiin jarruttelut jo suurinpiirtein Kupittaankadun kohdilta, aiheuttaen sen, että minä en todellakaan pääse kääntämään heidän matelua odotellessani, yksi auto kerrallaan. Tunnen suurinpiirtein takanani tulevien vihat niskoissani, vaikka todellisuudessa ne kusipäät löytyy aivan muualta. Pitäisi jumalauta olla sen verran pelisilmää, että joko ajaa valoihin asti kunnollista vauhtia, tai sitten jarruttelee ennen mestarinkatua, jotta minä + mahd. pari muutakin kääntyjää kerkeää kääntymään sutjakkaasti. Jarrutus ennen mestarinkatua ei myöskään hidasta heitä, koska onhan heillä joka tapauksessa edessään punainen valo, joten se on aivan sama pysähtyä 6 metriä aikaisemmin, päästää pohjoisesta tulevat kääntymään Mestarinkadulle ja sitten jatkaa matkaa, jahka valot on vaihtuneet vihreiksi.

Mutta ei, ihmiset ovat suurimmaksi osaksi itsekkäitä idiootteja, joita ei vain kiinnosta. Tämä sama kuvio oikeastaan toistuu myös aamuisin, kun en puolestaan pääse kääntymään Mestarinkadulta pohjoiseen Kuninkaankartanonkadulle - punaisiin jonottelevat tukkivat koko paskan ja vihreiden vaihtuessa takaa tulee jo lisää autoja. Vauhdikkaalla kiihdytyksellä asia on toki yleensä ratkennut, mutta kuitenkin.
Käänny vasemmalle jo pippurimyllyltä ja sen jälkeen oikealle. Eihän tuossa reitissäsi ole mitään järkeä ruuhka-aikaan, tukit sillä yhden pääväylistä ja laitat itsesi lisäksi kaikki muutkin jonottamaan.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Uusien autojen valot voisi suunnata tehtaalla tai heikentää valotehoa, ihan kuin pitkät päällä ajaisi ja joissakin se kantama on jo pitkien luokkaa. Vilkut valaisee myös kabiinin tehokkaasti ja jarruvalot häikäsee silmien korkeudella, kiva odotella risteyksissä.
Jep, tänään aamuhämärissä ajaessa ihmettelin miksi takana oleva ajaa pitkät päällä. muutaman liitymän jälkeen käännyttin kaksikaistaiselle ja takaa vierelle tuli uusi volvon maasturi, lähivaloillaan valaisi varmaan enemmän kuin oma kulkine lisävaloilla. Kaipa adaptiiviset ledit aavistivat vaaraa pusikoista ja vetivät laajalla keilalla koska vastaavat laitteet eivät ole valoisempaan aikaa aiheuttaneet mitään häikäisyä.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
675
Käänny vasemmalle jo pippurimyllyltä ja sen jälkeen oikealle. Eihän tuossa reitissäsi ole mitään järkeä ruuhka-aikaan, tukit sillä yhden pääväylistä ja laitat itsesi lisäksi kaikki muutkin jonottamaan.
Voihan sen tehdä noinkin, mutta siinä on yleensä kymmenkertainen määrä autoja + todennäköisesti joudun kääntämään auton jossakin kohtaa ympäri, koska Steinerin edessä olevat parkkikset on ne jotka on vapaana jos jotkin. Ja jos eivät, niin jatkan normaalireitilläni Mestarinkadun kautta Stålarmille, josta Kupittaankadulle. Eli potentiaalisesti koukkaamalla ehdottamaasi reittiä lisään matka-aikaani usealla minuutilla.

Mutta voihan sen kyllä ajatella noin käänteisestikin, eli osittain olen itsekin itsekäs mulkku koska en halua lisätä itselleni säätöä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
890
Vituttaa ihmiset, joilta puuttuu pelisilmä liikenteessä - kohtaan saman tilanteen jokaikinen päivä taloni edessä.

Mutta itse ongelma: ruuhka aikaan etelästä tuleville palaa tässä kohtaa Stålarminkadun riesteyksessä punainen, jolloin "säästäväiset moottorijarruttajat" aloittavat punaisiin jarruttelut jo suurinpiirtein Kupittaankadun kohdilta, aiheuttaen sen, että minä en todellakaan pääse kääntämään heidän matelua odotellessani, yksi auto kerrallaan. Tunnen suurinpiirtein takanani tulevien vihat niskoissani, vaikka todellisuudessa ne kusipäät löytyy aivan muualta. Pitäisi jumalauta olla sen verran pelisilmää, että joko ajaa valoihin asti kunnollista vauhtia, tai sitten jarruttelee ennen mestarinkatua, jotta minä + mahd. pari muutakin kääntyjää kerkeää kääntymään sutjakkaasti. Jarrutus ennen mestarinkatua ei myöskään hidasta heitä, koska onhan heillä joka tapauksessa edessään punainen valo, joten se on aivan sama pysähtyä 6 metriä aikaisemmin, päästää pohjoisesta tulevat kääntymään Mestarinkadulle ja sitten jatkaa matkaa, jahka valot on vaihtuneet vihreiksi.

Mutta ei, ihmiset ovat suurimmaksi osaksi itsekkäitä idiootteja, joita ei vain kiinnosta. Tämä sama kuvio oikeastaan toistuu myös aamuisin, kun en puolestaan pääse kääntymään Mestarinkadulta pohjoiseen Kuninkaankartanonkadulle - punaisiin jonottelevat tukkivat koko paskan ja vihreiden vaihtuessa takaa tulee jo lisää autoja. Vauhdikkaalla kiihdytyksellä asia on toki yleensä ratkennut, mutta kuitenkin.
Niin totta liian monesti ainakin lounais-suomessa, huoh
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Vituttaa ihmiset, joilta puuttuu pelisilmä liikenteessä - kohtaan saman tilanteen jokaikinen päivä taloni edessä.


Linkin takana oleva paikka, eli tulen itse pohjoisesta Kuninkaankartanonkatua pitkin ja heti Stålarminkadun risteyksen jälkeen käännyn vasuriin Mestarinkadulle. Joudun tietysti tässä kohtaa väistämään kaikkia etelästä tulevia, ennenkuin pääsen kääntymään. Odotellessani takana tulevat autot kykynevät kyllä ajamaan oikealta ohitseni kiikun kaakun, mutta tämäkin edellyttää, että ajan melkein jo osittain vastaantulevien kaistalle oikealle tilaa jättääkseni. Silloinkin isommat ajoneuvot joutuvat hieman koukkaamaan/odottamaan käännöstäni.

Mutta itse ongelma: ruuhka aikaan etelästä tuleville palaa tässä kohtaa Stålarminkadun riesteyksessä punainen, jolloin "säästäväiset moottorijarruttajat" aloittavat punaisiin jarruttelut jo suurinpiirtein Kupittaankadun kohdilta, aiheuttaen sen, että minä en todellakaan pääse kääntämään heidän matelua odotellessani, yksi auto kerrallaan. Tunnen suurinpiirtein takanani tulevien vihat niskoissani, vaikka todellisuudessa ne kusipäät löytyy aivan muualta. Pitäisi jumalauta olla sen verran pelisilmää, että joko ajaa valoihin asti kunnollista vauhtia, tai sitten jarruttelee ennen mestarinkatua, jotta minä + mahd. pari muutakin kääntyjää kerkeää kääntymään sutjakkaasti. Jarrutus ennen mestarinkatua ei myöskään hidasta heitä, koska onhan heillä joka tapauksessa edessään punainen valo, joten se on aivan sama pysähtyä 6 metriä aikaisemmin, päästää pohjoisesta tulevat kääntymään Mestarinkadulle ja sitten jatkaa matkaa, jahka valot on vaihtuneet vihreiksi.

Mutta ei, ihmiset ovat suurimmaksi osaksi itsekkäitä idiootteja, joita ei vain kiinnosta. Tämä sama kuvio oikeastaan toistuu myös aamuisin, kun en puolestaan pääse kääntymään Mestarinkadulta pohjoiseen Kuninkaankartanonkadulle - punaisiin jonottelevat tukkivat koko paskan ja vihreiden vaihtuessa takaa tulee jo lisää autoja. Vauhdikkaalla kiihdytyksellä asia on toki yleensä ratkennut, mutta kuitenkin.
Tai sitten ylipäätänsä jos valot edessä ja näen että joku haluaa kääntyä minun edestä pihaan niin nopea vilautus valoista ja lasken sen siitä menemään, ei ole iso vaiva ei.

Nämä jotka punaisissa tukkii risteykset, niin ajan aina pokkana siihen risteykseen ja tungen väkisin väliin, kyllä sinne mahtuu ja tilaa tulee.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Kaikista erikoisin risteyskäyttäytyminen oli tuossa pari viikkoa sitten, kun eräs henkilö päätti himmailla vihreiden valojen aikana ja pysähtyi ilman syytä, sitten ooteltiin valojen vaihtumista edelleenkin vihreillä valoilla ja seuraavilla vihreillä jatkoi suoraan.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Siinä vaiheessa kun sumuvalojen alueella näkee peuran ja ehtii sen tajuamaan on siihen jo törmännyt.
Edellispäivänä väistin rusakon, koska leveämmälle näyttävät Ledit (ei tartte sumareita). Taajamassa toki tämä. Ilman leveämpää valokeilaa, salettiin olis CityRusakko ollut tieraatona asfaltilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Tällanen nistivankkuri oli hyytynyt lähistölle. Ihmettelin kun yöllä kuului hirveetä polkemista tunnin ajan, että mikä helvetin jokkisauton virittely siellä on käynnissä. Olivat kohteliaina herroina jättäneet sentään varoituskolmion, mutta samalla vaivalla olisi voinut työntää sen kotteron helvettiin tosta keskeltä kaistaa.
 

Liitteet

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Tällanen nistivankkuri oli hyytynyt lähistölle. Ihmettelin kun yöllä kuului hirveetä polkemista tunnin ajan, että mikä helvetin jokkisauton virittely siellä on käynnissä. Olivat kohteliaina herroina jättäneet sentään varoituskolmion, mutta samalla vaivalla olisi voinut työntää sen kotteron helvettiin tosta keskeltä kaistaa.
Mitä hyötyä sillä muutamalla sentillä olisi? Ei tuosta kuvan perusteella kuitenkaan ajeta sujuvasti kolme rinnakkain.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Asuinalueen maine kärsii kun nurkissa pyörii peltoauton romuja.
Jos tuo on peltoauto niin mitä paikallisen amiksen pihalta löytyy? Mihin tuo pitäisi mielestäsi työntää, kun kerran auton lasnäolo näyttäisi olevan se varsinainen ongelma eikä pysäköinti?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tällanen nistivankkuri oli hyytynyt lähistölle. Ihmettelin kun yöllä kuului hirveetä polkemista tunnin ajan, että mikä helvetin jokkisauton virittely siellä on käynnissä. Olivat kohteliaina herroina jättäneet sentään varoituskolmion, mutta samalla vaivalla olisi voinut työntää sen kotteron helvettiin tosta keskeltä kaistaa.
Firman pihaan oli jätetty auto ilman kilpiä, työnnettiin se tielle puoliksi eteen niin ei mennyt kuin pari tuntia niin haettiin pois...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Jos tuo on peltoauto niin mitä paikallisen amiksen pihalta löytyy? Mihin tuo pitäisi mielestäsi työntää, kun kerran auton lasnäolo näyttäisi olevan se varsinainen ongelma eikä pysäköinti?
En tiedä, mun aikana amisten autoissa oli ainakin takaikkuna lasia eikä roskasäkkiä. Tossa on lähellä sorakuoppa ja YV:llä voi kysellä bensakanisteria ja tikkuja jos ei itseltä löydy. On vielä sopivasti puiden takana, niin ei haittaa ohikulkijoita eikä tartte enää kuunnella yöllisiä siirtoyrityksiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
No niin, ensilumet tuli ja ajourat tiellä paljastavat miten oman elämänsä formulakuskit vetävät maantiellä siten, että vasemmalle kääntyvässä kaarteessa vedetään keskiviivaa tai yli, ja oikealle kääntyvässä kaarteessa reunaviivaa tai yli. No mut hei, sentään suoralla osuudella pysyy keskellä kaistaa.:thumbsup: :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Omat ajolinjat teollisuusalueella on välillä hyvinkin leveät (klo 5). Hyvin pärjäsi kesärenkailla vaikka radiossa sanottiin ettei mitään asiaa kesärenkailla tielle.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
No niin, ensilumet tuli ja ajourat tiellä paljastavat miten oman elämänsä formulakuskit vetävät maantiellä siten, että vasemmalle kääntyvässä kaarteessa vedetään keskiviivaa tai yli, ja oikealle kääntyvässä kaarteessa reunaviivaa tai yli. No mut hei, sentään suoralla osuudella pysyy keskellä kaistaa.:thumbsup: :lol:
Nämä samat "sankarit" tulee sitten keskellä tietä mutkassa vastaan kun moottoripyörällä sattuu omalla kaistalla väistämään jotain grand canyon luokan uraa. Vittu että pistää vihaksi aina kun tulee vastaan tuollainen "oikoja" jossain tiukassa mutkassa, jos ei omalla kaistalla pysy niin sitä nopeutta voisi laskea sille tasolle että pystyy pysymään tai kortti pois.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
En tiedä, mun aikana amisten autoissa oli ainakin takaikkuna lasia eikä roskasäkkiä. Tossa on lähellä sorakuoppa ja YV:llä voi kysellä bensakanisteria ja tikkuja jos ei itseltä löydy. On vielä sopivasti puiden takana, niin ei haittaa ohikulkijoita eikä tartte enää kuunnella yöllisiä siirtoyrityksiä.
Kyllä kanisteri ja tikut kelpaa, mutta missä päin Suomea ne on tarjolla? Ei se muidenkaan riesaksi jättäminen sallittua ole, vaikka ei näkyvällä paikalla olisi. Huoraportaat oli myös aika yleinen näky, mutta ei niitäkään enää näe. Huolestuisin myös enemmän alueen maineesta, jos siellä aletaan polttamaan autoja kuin siitä, että niitä on tien varrella. Renkaista lähtee myös aika musta savu, joten eihän paloautojen paikalle tulo myöskään haittaa kolmen aikaan aamuyöstä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Tilastojenkin mukaan 80 vauhdilla yleensä ehtii estää peura/hirvikolarin ja 90 vauhdilla ei.
Laittaisitko linkkiä niihin tilastoihin?

Ne raportit, mitä itse löysin, sanoivat vaan että maanteillä (joissa nopeusrajoitus vähintään 80 km/h) hirvikolareita tapahtui paljon enemmän kuin kaduilla ja pienemmillä teillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.07.2020
Viestejä
53
Eniten ärsyttää, että autoissa on nykyään usein turhan kirkkaat ja valkoiset etuvalot. Hämärässä tai pimeässä kun peruuttaa parkkipaikalla, peileistä kilahtaa kirkas valo ja pitää pysähtyä vain huomatakseen että valo tuli parin sadan metrin päästä toiselta parkkipaikalta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Laittaisitko linkkiä niihin tilastoihin?

Ne raportit, mitä itse löysin, sanoivat vaan että maanteillä (joissa nopeusrajoitus vähintään 80 km/h) hirvikolareita tapahtui paljon enemmän kuin kaduilla ja pienemmillä teillä.
Noin se olikin mitä sanoit, ulkomuistista nappasin tuon väärän lukeman. 80km/h vauhdillakaan harvoin onnistuu väistö, mutta 70km/h onnistuu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Noin se olikin mitä sanoit, ulkomuistista nappasin tuon väärän lukeman.
...Ja olisikohan syyllä mitään tekemistä sen kanssa, että niitä hirviä vaan on lähinnä vain siellä maaseudulla jossa niitä maanteitä on enemmän kuin kaupungeissa ja taajamissa, joissa nopeusrajoitukset on pienemmät.

(ja maaseudun pikkuteillä taas joissa nopeusrajoitukset on alemmat mutta hirviäkin periaattessa voisi olla, liikennettä on todella, todella vähän)

80km/h vauhdillakaan harvoin onnistuu väistö, mutta 70km/h onnistuu.
Ne tilastot/raportit mitä itse löysin ei edelleenkään sano tätäkään. Niissä ei puhuttu mitään todellisista ajoNOPEUKSISTA vaan vain nopeusRAJOITUKSISTA.




Mutta tänään ärsytti liikenteessä (ehkä kesärenkailla ajava tai muuten talvea pelkäävä?) mummo, joka ajeli moottoritien (hyvin loivasti kääntyvää) ramppia 50km/h. Tuollainen nopeus vaan tekee liikenteestä paljon vaarallisempaa kun tuosta pitäisi liiittyä 100km/h mootoritiellä kulkevan liikenteen sekaan, nopeuserot paljon suuremmat. Moottoritien välittömässä läheisyydessä on kuitenkin aina ne traktoreita ja mopoja varten tehdyt vaihtoehtoreitit, käyttäisi sitten niitä jos ajaa niiden luokassa olevia nopeuksia.
 
Viimeksi muokattu:

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 740
Mä olen varmaan joskus aiheuttanut jollekkin vitutusta, kun olin hakemassa naapurikylästä jääradalle siirtokilvillä autoa. Testailin ennen lähtöä jotta jarrut toimii, valot toimii, ei vuoda nesteitä jne. Kori toki melko rapsakka ja sisustassa puutteita.

No välillä alkoi pikkuhiljaa vieno kolkatus, kk-laakeri entinen. Tuttu ääni jo entuudestaan, joten lähtiessä olisin sen kyllä jo tunnistanut eikä sitä millään "myyntihiljaiseksikkaan" saa. Koetin vielä raivolla ajaa sen kotio asti vaan eihän sillä päässyt. Sinne se jäi pienemmän tien varteen jonkun talon eteen kun arvelin jotta kivempi siellä kuin 100kmh alueella. Kaksi päivää meni ennenkuin ehdin hinailemaan sen pois sieltä (joo en soita hinuria 150e autolle). Jätin kyllä etupenkille luovarin, avaimet ja "saa ottaa" lapun mutta ei kelvannut kellekkään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Ne tilastot/raportit mitä itse löysin ei edelleenkään sano tätäkään. Niissä ei puhuttu mitään todellisista ajoNOPEUKSISTA vaan vain nopeusRAJOITUKSISTA.
Tämä kanssa kiinnostaa, mikä on lähteenä että 80km/h väistö harvoin onnistuu, mutta 70km/h onnistuu.

Sen tietää ihan käytännön kokemuksella että onnistuneita hirvikolarin välttämäsiä tullut yli satasenkin ajonopeuksilla, mutta ymmärrä kyllä että mukana tuuria.


Jos hirvikolarin, tai ainakin vakavan hirvikolarin voi väistää kohtuu kelillä ajamalla korkeintaa 70km/h, niin silloin ehdottomasti ns hirvivaroitus pätkille 70km/h ehdoton rajoitus, tehokkaalla valvonnalla.

Tosin talvirajoitusten aikaan, pieni nopeuden lasku käytännössä tarkoittaa tuota, sillä erolla että ilmeisesti aika harva sitä tekee.


Edit:
Jos hirvi etenee 10 metriä sekunnissa, niin 80 nopeudella auto etenee reilu 22 metriä sekunnissa, 70 nopeudella reilu 19 metriä sekunnissa.

Liikenneturvan mukaan jarrutusmatka, märkätie
80km/h, pysähtymismatka on 63metriä (5s)
60km/h, pysähtymismatka on 40metriä, (4s)

Jos lokiikka on se että hirvi on tiellä sekunninpäästä siitä kun sen havaitsee ja että se on sekunnin tiellä, niin on tuossa iso ero, mutta ei edes 60km/h vauhdilla hirviä pysty väistää jos eteen juokee.



Mutta tänään ärsytti liikenteessä (ehkä kesärenkailla ajava tai muuten talvea pelkäävä?) mummo, joka ajeli moottoritien (hyvin loivasti kääntyvää) ramppia 50km/h. Tuollainen nopeus vaan tekee liikenteestä paljon vaarallisempaa kun tuosta pitäisi liiittyä 100km/h mootoritiellä kulkevan liikenteen sekaan, nopeuserot paljon suuremmat. Moottoritien välittömässä läheisyydessä on kuitenkin aina ne traktoreita ja mopoja varten tehdyt vaihtoehtoreitit, käyttäisi sitten niitä jos ajaa niiden luokassa olevia nopeuksia.
En tiedä paikkaa, mutta varmasti liukkaus lisää varovaisuutta, mikä toki ok.



Mutta tuota on kautta vuoden, mutuillut että osasyynä on epäselvyys rajoituksesta, on ramppeja joihin tullaan 50, 60 km alueelta. No en aivan varma onko noissa yleisrajoitus, opetettu on toki että sovittaa vauhti motarinvauhtiin, (itse motarin rajoitusta ei välttämättä tiedä).

Hitaat sinänsä harmittomia, siis ennustettavia, tuohon lisää ne jotka näyttää lähtevän suosteltavasti, mutta eivät kuitenkaan , osa jopa hdastaa.

Jumittavat ja hidasteliat on sen verran yleisiä, että nykyään "ärsyttää" enemmän ne ripeä meniät, tulee vähän hölmöolo kun se edelläoleva katoaakin yllättäen maisemaan, no ei vaarallista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Mutta tuota on kautta vuoden, mutuillut että osasyynä on epäselvyys rajoituksesta, on ramppeja joihin tullaan 50, 60 km alueelta. No en aivan varma onko noissa yleisrajoitus, opetettu on toki että sovittaa vauhti motarinvauhtiin, (itse motarin rajoitusta ei välttämättä tiedä).
Tässä tapauksessa ramppi oli 70km/h rajoituksen omaavalta tieltä 100km/h moottoritielle, ja heti rampin alussa oli vihreä moottoritie-liikennemerkki.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Tässä tapauksessa ramppi oli 70km/h rajoituksen omaavalta tieltä 100km/h moottoritielle, ja heti rampin alussa oli vihreä moottoritie-liikennemerkki.
Ok, eli 70 luulo, ei selitä 50 valintaa.

Miten ne Rampin rajoitukset.

Hämeenlinnassa on rajoitukset, ensin rampille taajamarajoitukset, sitten loppuutaajamamerkki (80km/h yleisrajoitus?), ja myöhemmin rampilla satasen rajoitus.(ainakin Google katunäkymässä, pohjoiseen päin). Jos merkkien mukaan menee niin ylinopeudesta ei sakkoja.


Mutta miten muualla jossa ollaan taajamanukopuolella, ilmeisesti jos käännytään niin yleisrajoitus 80km/h , jonkinlaiset y-haarat epäselvempiä.

Jos ei rampilla merkkejä, niin ´minulle opetettu että näkyvyyden salliessa paikka katsotaan ja riuhtomatta kiihdytetään jotta kiihdystyskaistan alkuun mennessä nopeus ja paikka kohdillaan, kiihtyskaista on sitten epäoniistuneiden tilanteiden varalle.

Osa on opetettu niin että rampilla mennään rajoituksen mukaan ja vasta kiihdtyskaistalla sovitetaan nopeus liikenenvirtaan, osalla ajoneuvoja se voi olla välillä hyvin haastavaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tuli pitkästä aikaa ajeltua Tampere-Helsinki -moottoritietä, ja voi itku miten hankalaa voi olla ohittaminen moottoritiellä. Noin 90 % ohi tulleista ei kyennyt hoitamaan ohitusta asiallisesti.

Tein listan tavoista, joilla voi perseillä ohittaessaan kaksikaistaisella tiellä:

- Lähestytään n. 1 km/h nopeuserolla, painetaan vähän kaasua ohituksen suorittamiseksi, ja jäädään vierelle. Siitä sitten eteenpäin 1 km/h nopeuserolla, kunnes 30 sekunnin päästä herätään, mietitään miksi ollaan vasemmalla kaistalla ja siirrytään 10 metrin päähän eteen.

- Sama kuin äskeinen, paitsi jäädään myös taakse hinaamaan viiden metrin päähän, vaikka vasen kaista on tyhjä.

- Lähestytään >20 km/h nopeuserolla, mutta perän tullessa vastaan lyödäänkin jarrua, eikä lähdetä ohi, vaikka vasen kaista on tyhjä.

- Pujotellaan ohi nopeusrajoituksista välittämättä, niin kuin kyseessä olisi este tiellä, eikä ihmisiä sisältävä auto.

- Ohitetaan ensin normaalisti, vaikkakin hieman hitaahkosti, kunnes ohittajan taakse tulee joku puskuriin puskemaan, jonka jälkeen hätäisesti siirrytään ohitetun eteen etäisyydestä riippumatta.

- Ohituksen jälkeen meinataan siirtyä 10 metrin päähän eteen, mutta puolivälissä kaistanvaihtoa herätään ja nykäistään takaisin vasemmalle. Toistetaan 1-N kertaa n. 10 metrin välein ennen oikealle palaamista.

Ei voi olla niin vaikeaa. Havaitsin myös voimakkaan korrelaation siinä, että mitä priimiumpi auto, sitä pienempi pippeturvaväli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Auton tehojen ja hinnan vaikutus yleiseen perseilyyn on kohtalaisen suuri. En ymmärrä mistä johtuu.
1) "Maksoin tästä autosta paljon. Ja siitä oli melkein puolet veroja. Kyllä sen takia minulla on oikeus... "

2) Ihmisen yleinen kusipäisyys korreloi vahvasti sen kanssa, kuinka paljon ihminen haluaa "näyttää" muille olevansa jotain. Ja "hienon" auton ostaminen on keino "näyttää".

"We buy things we do not need with money we don't have to impress people we do not care about".

3) Ihminen, joka haluaa ajaa kovaa tai ei muuten piittaa liikennesäännöistä, usein myös hankkii auton, jolla myös pääsee kovaa.

Vaikka tällä ei Suomen todellisessa liikenteessä ole mitään merkitystä, käytännössä mikä tahansa <25 vuotta vanha suomessa myytävä henkilöauto kiihtyy tarvittaessa paljon nopeammin kuin mitä ihmiset liikenteessä normaalisti kiihdyttävät, ja kulkeekin kuitenkin vähintään n. 170km/h että mottoriteilläkään ei jää jalkoihin.

Esim. vanhalla 1.3-litraisella corollallani, jos nelikaistaisella tiellä lähdin liikennevaloista ja piti pian liikennevalojen jälkeen vaihtaa toiselle kaistalle koska olin pian kääntymässä jonnekin minne kääntymiseksi piti kaistaa vaihtaa, tai kaista, jolla olin, muuttui vähän myöhemmin kääntymiskaistaksi kääntyäkseen suuntaan, jonne en ollut kääntymässä, ja viereisellä kaistalla liikennevaloissa oli toinen auto, niin kuivalla asfaltilla n. 97% tapauksista pystyin lähtemään liikennevaloista sitä vierellä olevaa selvästi nopeammin ja vaihtamaan kaistaa käytännössä heti liikennevalojen jälkeen siten että en mitenkään tunkenut häiritsevästi sen eteen/kiilannut tms.

n. 1%ssa tapauksista siellä viereisessä autossa oli joku joka ajatteli tekevänsä saman toiseen suuntaan josta seurasi pattitilanne, n. 1%ssa tapauksista siellä oli joku joka vaan muuten osasikin ja halusikin kiihdyttää ripeästi (tällöin tämän taakse jäi kuitenkin tilaa siihen kaistanvaihtoon koska se toinen auto siinä toisen kaistan jonossa ei kuitenkaan kiihdytänyt yhtä ripeasti), ja n. 1%ssa tapauksista siellä vieressä olevassa autossa oli joko itsetunto-ongelmainen pelle tai tai juuri kortin saanut testosteroiniteini, joka aluksi meinasi lähteä kiihdyttämään rauhallisemmin, mutta kun huomasi oman vauhdikkaan liikellelähtöni, kuvitteli, että "jaa, tässä kisataan (vaikkei todellakaan kisattu)" ja kiihdyttikin kunnolla ihan kiusallaan ja blokkasi kaistanvaihtoni.

(ja miksi tein näin; Joko 1) sen takia, että hyvin tyypillinen tilanne on, että meillä on kaksi kaistaa jotka molemmat menee ekoissa valoissa suoraan, niin sinne oikeanpuoleiselle kaistalle valoihin kerääntyy seitsemän auton jono samalla kun vasen kaista ammottaa tyhjyyttään. Vaikka näistä seitsemästä autosta viisi ei ole kääntymässä oikealle pitkiin aikoihin. Tässä voi joko mennä sinne kahdeksanneksi autoksi jonon jatkeelle, jolloin ei ehkä ollenkaan pääse seuraavilla vihreillä valojen yli, tai sitten vaan mennä sinne vasemmalle kaistalle ensimmäiseksi ja kiihdyttää ripeästi niin pääsee helposti koko jono ohi), tai 2) Tajuaa vasta liian myöhään, että seuraavista valoista (ei niistä missä nyt odottaa) pitääkin kääntyä jonnekin. ja ylivoimaisesti helpoin, turvallisin ja muuta liikennettä vähiten häiritsevä tapa tehdä kaistanvaihto siinä jonossa sillä käytettävissä olevalla liikennevalojen välisellä matkalla on vaan kiihdyttää ekoista valoista ripeästi jolloin ei tarvi tunkea mihinkään väliin.
 
Viimeksi muokattu:

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ihminen, joka haluaa ajaa kovaa tai ei muuten piittaa liikennesäännöistä, usein myös hankkii auton, jolla myös pääsee kovaa.
Monesti menee myös asiat tunteisiin, vaikka itse olisi se töhöilijä ja vähintään maailman paras kuski.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Tuli pitkästä aikaa ajeltua Tampere-Helsinki -moottoritietä, ja voi itku miten hankalaa voi olla ohittaminen moottoritiellä. Noin 90 % ohi tulleista ei kyennyt hoitamaan ohitusta asiallisesti.

Tein listan tavoista, joilla voi perseillä ohittaessaan kaksikaistaisella tiellä:

- Lähestytään n. 1 km/h nopeuserolla, painetaan vähän kaasua ohituksen suorittamiseksi, ja jäädään vierelle. Siitä sitten eteenpäin 1 km/h nopeuserolla, kunnes 30 sekunnin päästä herätään, mietitään miksi ollaan vasemmalla kaistalla ja siirrytään 10 metrin päähän eteen.

- Sama kuin äskeinen, paitsi jäädään myös taakse hinaamaan viiden metrin päähän, vaikka vasen kaista on tyhjä.

- Lähestytään >20 km/h nopeuserolla, mutta perän tullessa vastaan lyödäänkin jarrua, eikä lähdetä ohi, vaikka vasen kaista on tyhjä.

- Pujotellaan ohi nopeusrajoituksista välittämättä, niin kuin kyseessä olisi este tiellä, eikä ihmisiä sisältävä auto.

- Ohitetaan ensin normaalisti, vaikkakin hieman hitaahkosti, kunnes ohittajan taakse tulee joku puskuriin puskemaan, jonka jälkeen hätäisesti siirrytään ohitetun eteen etäisyydestä riippumatta.

- Ohituksen jälkeen meinataan siirtyä 10 metrin päähän eteen, mutta puolivälissä kaistanvaihtoa herätään ja nykäistään takaisin vasemmalle. Toistetaan 1-N kertaa n. 10 metrin välein ennen oikealle palaamista.

Ei voi olla niin vaikeaa. Havaitsin myös voimakkaan korrelaation siinä, että mitä priimiumpi auto, sitä pienempi pippeturvaväli.
Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
Maanteillä on tämä sama juttu, eli kun osa sen tien käyttäjistä on jotain paikallisia jotka käyttää sitä 10km pätkää arkisena kulkureittinään omassa verkkaisessa maalaisessa rytmissään johonkin ABC-liikenneaseman ruokakauppaan, ja osa sitten ajaa pidempää matkaa suurinta sallittua tai hieman yli ja haluaisi siihen matkaan mahdollisimman vähän häiriöitä, niin toinen helposti kokee että toinen on jaloissa, ja toinen ei välttämättä edes eteen koukatessaan, huonosti ryhmittyessään tai hitaasti ajaessaan huomannut että siinä oli joku toinenkin auto omine tarpeineen samalla tiellä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Havaitsin myös voimakkaan korrelaation siinä, että mitä priimiumpi auto, sitä pienempi pippeturvaväli.
Niissä on jo kaikki tutkiin perustuvat hätäjarrutehostimet yms. systeemit, niin luotetaan siihen, että elektroniikka hoitaa jos edellä joku tötöilee tai vetää liinat kiinni.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
Ei, ei valkene ollenkaan, miten nopeus liittyisi asiaan. Minulla ei ainakaan ollut pienintäkään ongelmaa ohittaa 20 km/h hitaammin ajavia eikä 1-2 km/h hitaammin ajavia siten, että ohitettavaan jäi useamman sekunnin rako ennen ja jälkeen ohituksen. Ei myöskään ottanut yhtään miehuuden eikä kunnian päälle jäädä ajelemaan hetkeksi pienellä nopeuserolla saavuttamani auton taakse reilun turvavälin päähän, tai painaa vähän lisää kaasua vakkarin lukemaan nähden, riippuen takana tulevasta liikenteestä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Kaukovalojen käyttöä olisi hyvä kerrata kun pimeä vuodenaika on alkanut.

Ärsyttää:
- Rekkakuskit jotka vaihtavat pitkät pois liian myöhään ja hermostuvat kun räpsäyttää omia valojaan merkiksi
- Rekkakuskit jotka eivät osaa käyttää valoja motarilla
- Urpot jotka pitävät pitkät (ja lisäpitkät) päällä moottoritien sisäkaarteessa
sekä edellisten kohtien kombinaatiot.
Jännä kun 5v ~100tkm motaria yöllä ja rekoille välkytellyt yhden käden sormien verran. Sen sijaan kanssa autoilijoista joka toinen ei saa pitkiä pois päältä kun tämän ohittaa tai ajaa vastaan.
Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
Tän kyllä oon huomannut, jatkuva 130 mittarivauhti taulussa kunhan keli on plussalla eikä monsuuni vaivaa niin eipä tarvitse hirveesti miettiä ajaako toinen samaa vauhtia. Toki jotkut silti tulee ohi ja rekkojen kohalla saa venailla kun rajoituksen mukaan ajelijat ohittaa. En ylipäänsä ymmärrä miksi etelässä pitää olla satanen motarilla talvella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Ei, ei valkene ollenkaan, miten nopeus liittyisi asiaan. Minulla ei ainakaan ollut pienintäkään ongelmaa ohittaa 20 km/h hitaammin ajavia eikä 1-2 km/h hitaammin ajavia siten, että ohitettavaan jäi useamman sekunnin rako ennen ja jälkeen ohituksen. Ei myöskään ottanut yhtään miehuuden eikä kunnian päälle jäädä ajelemaan hetkeksi pienellä nopeuserolla saavuttamani auton taakse reilun turvavälin päähän, tai painaa vähän lisää kaasua vakkarin lukemaan nähden, riippuen takana tulevasta liikenteestä.
Mitä sä nyt omaan tekemiseesi vaihdoit, kun valitit muiden käytöksestä sinua kohtaan :D Ihan vapaasti saat körötellä sitä vauhtia kuin haluat, mutta kannattaa nyt tiedostaa, että ohitusperseilystä on mahdollisuus omilla valinnoilla myös päästä eroon.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mitä sä nyt omaan tekemiseesi vaihdoit, kun valitit muiden käytöksestä sinua kohtaan :D Ihan vapaasti saat körötellä sitä vauhtia kuin haluat, mutta kannattaa nyt tiedostaa, että ohitusperseilystä on mahdollisuus omilla valinnoilla myös päästä eroon.
Jaa että pitäisi itse alkaa perseilemään, koska muutkin? Hieno asenne liikenteen seassa.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Huomautus - olkiukkoilu, älä pistä sanoja toisen käyttäjän suuhun
Kvarkin mielestä pitää ajaa lujempaa kuin muut niin ei tule vaarallisia ohituksia. :-D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Kvarkin mielestä pitää ajaa lujempaa kuin muut niin ei tule vaarallisia ohituksia. :-D
Hienoa luetun ymmärtämistä sulla tässä. En ole muuta kertonut kuin keinon päästä eroon 95% ohitustaidottomista törpöistä. Toki jos itse saa hoitaa sen ohittamisen, niin eihän silloin tule vaarallisia ohituksia :tup:

Ja Antille tiedoksi, että hieman nopeammin voi ajaa ihan perseilemättä ja muut huomioiden. Perseily ei katso nopeutta. Itse ainakin kunnioitan keliä paljon enemmän kuin tarkkaa lukemaa taulussa. Tietyöt ja muut riskipaikat rajoitusten mukaan tai alle jos on ”pakko”. Ei ole poliisilla ollut sanomista 25 vuoteen. Perseilyä, eh :confused:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
Sama suomeksi, rennosti ylinopeutta ajaessa rajoitustenmukaan ajavat tulee peräedellä vastaan, joskus vähän tiukempiakin tilanteita jos joku ei huomaa kaistaavaihtessa nopeampaa rentoa matkalaista.

Toisten eteen (oma) koukkiminen ei myöskään häiritse omaa menoa.

Jos kaikki nouddattaisi moista ohjetta , niin matkanteko sujuu mukavast ja turvallisesti ?

Sen uskon että omalla sikailulla voi saada etuja, mutta ei kai sellaista pidä suositella, vaan ennemmin hävetä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Sama suomeksi, rennosti ylinopeutta ajaessa rajoitustenmukaan ajavat tulee peräedellä vastaan, joskus vähän tiukempiakin tilanteita jos joku ei huomaa kaistaavaihtessa nopeampaa rentoa matkalaista.

Toisten eteen (oma) koukkiminen ei myöskään häiritse omaa menoa.

Jos kaikki nouddattaisi moista ohjetta , niin matkanteko sujuu mukavast ja turvallisesti ?

Sen uskon että omalla sikailulla voi saada etuja, mutta ei kai sellaista pidä suositella, vaan ennemmin hävetä.
Huomattavasti vähemmän niitä vaaratilanteita tulee, kun itse määrää ohitustahdin siihen nähden, että antaa kaikkien 1 km/h nopeuserolla ohittavien säätää. Ei tosiaan toimi, jos kaikki nostaa nopeutta, näin ei tietysti tosielämässä koskaan tapahdu. Ei turvallisuuden sanelemaa tarvetta ole mitään syytä hävetä, saa vapaasti ehdottaa muun tavan millä AA:n ilmiöistä pääsee eroon. Eipä oikein löydy, jos motaria on pakko ajaa.

e: En kyllä ymmärrä mistä helvetistä sä mun koukkimiset tähän repisit. Vasurilta harvemmin täytyy koukkia, jos ei tule vielä kiireisempi takaa ja sen pystyy ennakoimaan paljon ongelmaa ennen, kun ei aja pää perseessä. Lähtökohtaisesti toki oikeaa mennään, jos kaista on riittävän matkan vapaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Huomattavasti vähemmän niitä vaaratilanteita tulee, kun itse määrää ohitustahdin siihen nähden, että antaa kaikkien 1 km/h nopeuserolla ohittavien säätää.
Tarkennetaan nyt sen verran, että pienellä nopeuserolla ohittaneet ja eteen änkeneet olivat selvässä vähemmistössä. Olisiko kolme tuollaista tapausta ollut. Sen sijaan Dynaamisia Tienkäyttäjiä, joiden nopeusero oli luokkaa 20 km/h, tuli jatkuvalla syötöllä aivan liian lähelle eteen ja usein myös taakse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Tarkennetaan nyt sen verran, että pienellä nopeuserolla ohittaneet ja eteen änkeneet olivat selvässä vähemmistössä. Olisiko kolme tuollaista tapausta ollut. Sen sijaan Dynaamisia Tienkäyttäjiä, joiden nopeusero oli luokkaa 20 km/h, tuli jatkuvalla syötöllä aivan liian lähelle eteen ja usein myös taakse.
Jos et alinopeutta ajanut, niin oman kokeellisen aineiston pohjalta 10 km/h yli alkaa tiputtaa väkeä reilusti pois. Nyt voi tietysti olla, että talvi/kesä vaihtelut rajoituksissa saa porukan sekaisin. Tänä vuonna sattuneista syistä en ole paljon ajanut, mutta edellisinä vuosina talvirajoitukset ovat yllättäneet, kun porukkaa puskee ohi ”vanhasta muistista”. Sama se tietty kesärajoituksiin mentäessä on, porukka ajelee satasta enemmän. Mut eipä noille kiilaajille juuri mitään voi ellei aja tarpeeksi kovaa. Kärryn kanssa ajellessa on kyllä nähnyt, että järjestäen kaikki nopeusryhmät siihen eteen vetää aika härskisti. Nopeimmat jopa vähemmän, kun poimivat marjoja koko ajan vasurilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 691
Viestejä
4 189 188
Jäsenet
70 783
Uusin jäsen
tolvmaister

Hinta.fi

Ylös Bottom