Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ne tilastot/raportit mitä itse löysin ei edelleenkään sano tätäkään. Niissä ei puhuttu mitään todellisista ajoNOPEUKSISTA vaan vain nopeusRAJOITUKSISTA.
Tämä kanssa kiinnostaa, mikä on lähteenä että 80km/h väistö harvoin onnistuu, mutta 70km/h onnistuu.

Sen tietää ihan käytännön kokemuksella että onnistuneita hirvikolarin välttämäsiä tullut yli satasenkin ajonopeuksilla, mutta ymmärrä kyllä että mukana tuuria.


Jos hirvikolarin, tai ainakin vakavan hirvikolarin voi väistää kohtuu kelillä ajamalla korkeintaa 70km/h, niin silloin ehdottomasti ns hirvivaroitus pätkille 70km/h ehdoton rajoitus, tehokkaalla valvonnalla.

Tosin talvirajoitusten aikaan, pieni nopeuden lasku käytännössä tarkoittaa tuota, sillä erolla että ilmeisesti aika harva sitä tekee.


Edit:
Jos hirvi etenee 10 metriä sekunnissa, niin 80 nopeudella auto etenee reilu 22 metriä sekunnissa, 70 nopeudella reilu 19 metriä sekunnissa.

Liikenneturvan mukaan jarrutusmatka, märkätie
80km/h, pysähtymismatka on 63metriä (5s)
60km/h, pysähtymismatka on 40metriä, (4s)

Jos lokiikka on se että hirvi on tiellä sekunninpäästä siitä kun sen havaitsee ja että se on sekunnin tiellä, niin on tuossa iso ero, mutta ei edes 60km/h vauhdilla hirviä pysty väistää jos eteen juokee.



Mutta tänään ärsytti liikenteessä (ehkä kesärenkailla ajava tai muuten talvea pelkäävä?) mummo, joka ajeli moottoritien (hyvin loivasti kääntyvää) ramppia 50km/h. Tuollainen nopeus vaan tekee liikenteestä paljon vaarallisempaa kun tuosta pitäisi liiittyä 100km/h mootoritiellä kulkevan liikenteen sekaan, nopeuserot paljon suuremmat. Moottoritien välittömässä läheisyydessä on kuitenkin aina ne traktoreita ja mopoja varten tehdyt vaihtoehtoreitit, käyttäisi sitten niitä jos ajaa niiden luokassa olevia nopeuksia.
En tiedä paikkaa, mutta varmasti liukkaus lisää varovaisuutta, mikä toki ok.



Mutta tuota on kautta vuoden, mutuillut että osasyynä on epäselvyys rajoituksesta, on ramppeja joihin tullaan 50, 60 km alueelta. No en aivan varma onko noissa yleisrajoitus, opetettu on toki että sovittaa vauhti motarinvauhtiin, (itse motarin rajoitusta ei välttämättä tiedä).

Hitaat sinänsä harmittomia, siis ennustettavia, tuohon lisää ne jotka näyttää lähtevän suosteltavasti, mutta eivät kuitenkaan , osa jopa hdastaa.

Jumittavat ja hidasteliat on sen verran yleisiä, että nykyään "ärsyttää" enemmän ne ripeä meniät, tulee vähän hölmöolo kun se edelläoleva katoaakin yllättäen maisemaan, no ei vaarallista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Mutta tuota on kautta vuoden, mutuillut että osasyynä on epäselvyys rajoituksesta, on ramppeja joihin tullaan 50, 60 km alueelta. No en aivan varma onko noissa yleisrajoitus, opetettu on toki että sovittaa vauhti motarinvauhtiin, (itse motarin rajoitusta ei välttämättä tiedä).
Tässä tapauksessa ramppi oli 70km/h rajoituksen omaavalta tieltä 100km/h moottoritielle, ja heti rampin alussa oli vihreä moottoritie-liikennemerkki.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tässä tapauksessa ramppi oli 70km/h rajoituksen omaavalta tieltä 100km/h moottoritielle, ja heti rampin alussa oli vihreä moottoritie-liikennemerkki.
Ok, eli 70 luulo, ei selitä 50 valintaa.

Miten ne Rampin rajoitukset.

Hämeenlinnassa on rajoitukset, ensin rampille taajamarajoitukset, sitten loppuutaajamamerkki (80km/h yleisrajoitus?), ja myöhemmin rampilla satasen rajoitus.(ainakin Google katunäkymässä, pohjoiseen päin). Jos merkkien mukaan menee niin ylinopeudesta ei sakkoja.


Mutta miten muualla jossa ollaan taajamanukopuolella, ilmeisesti jos käännytään niin yleisrajoitus 80km/h , jonkinlaiset y-haarat epäselvempiä.

Jos ei rampilla merkkejä, niin ´minulle opetettu että näkyvyyden salliessa paikka katsotaan ja riuhtomatta kiihdytetään jotta kiihdystyskaistan alkuun mennessä nopeus ja paikka kohdillaan, kiihtyskaista on sitten epäoniistuneiden tilanteiden varalle.

Osa on opetettu niin että rampilla mennään rajoituksen mukaan ja vasta kiihdtyskaistalla sovitetaan nopeus liikenenvirtaan, osalla ajoneuvoja se voi olla välillä hyvin haastavaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tuli pitkästä aikaa ajeltua Tampere-Helsinki -moottoritietä, ja voi itku miten hankalaa voi olla ohittaminen moottoritiellä. Noin 90 % ohi tulleista ei kyennyt hoitamaan ohitusta asiallisesti.

Tein listan tavoista, joilla voi perseillä ohittaessaan kaksikaistaisella tiellä:

- Lähestytään n. 1 km/h nopeuserolla, painetaan vähän kaasua ohituksen suorittamiseksi, ja jäädään vierelle. Siitä sitten eteenpäin 1 km/h nopeuserolla, kunnes 30 sekunnin päästä herätään, mietitään miksi ollaan vasemmalla kaistalla ja siirrytään 10 metrin päähän eteen.

- Sama kuin äskeinen, paitsi jäädään myös taakse hinaamaan viiden metrin päähän, vaikka vasen kaista on tyhjä.

- Lähestytään >20 km/h nopeuserolla, mutta perän tullessa vastaan lyödäänkin jarrua, eikä lähdetä ohi, vaikka vasen kaista on tyhjä.

- Pujotellaan ohi nopeusrajoituksista välittämättä, niin kuin kyseessä olisi este tiellä, eikä ihmisiä sisältävä auto.

- Ohitetaan ensin normaalisti, vaikkakin hieman hitaahkosti, kunnes ohittajan taakse tulee joku puskuriin puskemaan, jonka jälkeen hätäisesti siirrytään ohitetun eteen etäisyydestä riippumatta.

- Ohituksen jälkeen meinataan siirtyä 10 metrin päähän eteen, mutta puolivälissä kaistanvaihtoa herätään ja nykäistään takaisin vasemmalle. Toistetaan 1-N kertaa n. 10 metrin välein ennen oikealle palaamista.

Ei voi olla niin vaikeaa. Havaitsin myös voimakkaan korrelaation siinä, että mitä priimiumpi auto, sitä pienempi pippeturvaväli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Auton tehojen ja hinnan vaikutus yleiseen perseilyyn on kohtalaisen suuri. En ymmärrä mistä johtuu.
1) "Maksoin tästä autosta paljon. Ja siitä oli melkein puolet veroja. Kyllä sen takia minulla on oikeus... "

2) Ihmisen yleinen kusipäisyys korreloi vahvasti sen kanssa, kuinka paljon ihminen haluaa "näyttää" muille olevansa jotain. Ja "hienon" auton ostaminen on keino "näyttää".

"We buy things we do not need with money we don't have to impress people we do not care about".

3) Ihminen, joka haluaa ajaa kovaa tai ei muuten piittaa liikennesäännöistä, usein myös hankkii auton, jolla myös pääsee kovaa.

Vaikka tällä ei Suomen todellisessa liikenteessä ole mitään merkitystä, käytännössä mikä tahansa <25 vuotta vanha suomessa myytävä henkilöauto kiihtyy tarvittaessa paljon nopeammin kuin mitä ihmiset liikenteessä normaalisti kiihdyttävät, ja kulkeekin kuitenkin vähintään n. 170km/h että mottoriteilläkään ei jää jalkoihin.

Esim. vanhalla 1.3-litraisella corollallani, jos nelikaistaisella tiellä lähdin liikennevaloista ja piti pian liikennevalojen jälkeen vaihtaa toiselle kaistalle koska olin pian kääntymässä jonnekin minne kääntymiseksi piti kaistaa vaihtaa, tai kaista, jolla olin, muuttui vähän myöhemmin kääntymiskaistaksi kääntyäkseen suuntaan, jonne en ollut kääntymässä, ja viereisellä kaistalla liikennevaloissa oli toinen auto, niin kuivalla asfaltilla n. 97% tapauksista pystyin lähtemään liikennevaloista sitä vierellä olevaa selvästi nopeammin ja vaihtamaan kaistaa käytännössä heti liikennevalojen jälkeen siten että en mitenkään tunkenut häiritsevästi sen eteen/kiilannut tms.

n. 1%ssa tapauksista siellä viereisessä autossa oli joku joka ajatteli tekevänsä saman toiseen suuntaan josta seurasi pattitilanne, n. 1%ssa tapauksista siellä oli joku joka vaan muuten osasikin ja halusikin kiihdyttää ripeästi (tällöin tämän taakse jäi kuitenkin tilaa siihen kaistanvaihtoon koska se toinen auto siinä toisen kaistan jonossa ei kuitenkaan kiihdytänyt yhtä ripeasti), ja n. 1%ssa tapauksista siellä vieressä olevassa autossa oli joko itsetunto-ongelmainen pelle tai tai juuri kortin saanut testosteroiniteini, joka aluksi meinasi lähteä kiihdyttämään rauhallisemmin, mutta kun huomasi oman vauhdikkaan liikellelähtöni, kuvitteli, että "jaa, tässä kisataan (vaikkei todellakaan kisattu)" ja kiihdyttikin kunnolla ihan kiusallaan ja blokkasi kaistanvaihtoni.

(ja miksi tein näin; Joko 1) sen takia, että hyvin tyypillinen tilanne on, että meillä on kaksi kaistaa jotka molemmat menee ekoissa valoissa suoraan, niin sinne oikeanpuoleiselle kaistalle valoihin kerääntyy seitsemän auton jono samalla kun vasen kaista ammottaa tyhjyyttään. Vaikka näistä seitsemästä autosta viisi ei ole kääntymässä oikealle pitkiin aikoihin. Tässä voi joko mennä sinne kahdeksanneksi autoksi jonon jatkeelle, jolloin ei ehkä ollenkaan pääse seuraavilla vihreillä valojen yli, tai sitten vaan mennä sinne vasemmalle kaistalle ensimmäiseksi ja kiihdyttää ripeästi niin pääsee helposti koko jono ohi), tai 2) Tajuaa vasta liian myöhään, että seuraavista valoista (ei niistä missä nyt odottaa) pitääkin kääntyä jonnekin. ja ylivoimaisesti helpoin, turvallisin ja muuta liikennettä vähiten häiritsevä tapa tehdä kaistanvaihto siinä jonossa sillä käytettävissä olevalla liikennevalojen välisellä matkalla on vaan kiihdyttää ekoista valoista ripeästi jolloin ei tarvi tunkea mihinkään väliin.
 
Viimeksi muokattu:

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ihminen, joka haluaa ajaa kovaa tai ei muuten piittaa liikennesäännöistä, usein myös hankkii auton, jolla myös pääsee kovaa.
Monesti menee myös asiat tunteisiin, vaikka itse olisi se töhöilijä ja vähintään maailman paras kuski.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Tuli pitkästä aikaa ajeltua Tampere-Helsinki -moottoritietä, ja voi itku miten hankalaa voi olla ohittaminen moottoritiellä. Noin 90 % ohi tulleista ei kyennyt hoitamaan ohitusta asiallisesti.

Tein listan tavoista, joilla voi perseillä ohittaessaan kaksikaistaisella tiellä:

- Lähestytään n. 1 km/h nopeuserolla, painetaan vähän kaasua ohituksen suorittamiseksi, ja jäädään vierelle. Siitä sitten eteenpäin 1 km/h nopeuserolla, kunnes 30 sekunnin päästä herätään, mietitään miksi ollaan vasemmalla kaistalla ja siirrytään 10 metrin päähän eteen.

- Sama kuin äskeinen, paitsi jäädään myös taakse hinaamaan viiden metrin päähän, vaikka vasen kaista on tyhjä.

- Lähestytään >20 km/h nopeuserolla, mutta perän tullessa vastaan lyödäänkin jarrua, eikä lähdetä ohi, vaikka vasen kaista on tyhjä.

- Pujotellaan ohi nopeusrajoituksista välittämättä, niin kuin kyseessä olisi este tiellä, eikä ihmisiä sisältävä auto.

- Ohitetaan ensin normaalisti, vaikkakin hieman hitaahkosti, kunnes ohittajan taakse tulee joku puskuriin puskemaan, jonka jälkeen hätäisesti siirrytään ohitetun eteen etäisyydestä riippumatta.

- Ohituksen jälkeen meinataan siirtyä 10 metrin päähän eteen, mutta puolivälissä kaistanvaihtoa herätään ja nykäistään takaisin vasemmalle. Toistetaan 1-N kertaa n. 10 metrin välein ennen oikealle palaamista.

Ei voi olla niin vaikeaa. Havaitsin myös voimakkaan korrelaation siinä, että mitä priimiumpi auto, sitä pienempi pippeturvaväli.
Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
Maanteillä on tämä sama juttu, eli kun osa sen tien käyttäjistä on jotain paikallisia jotka käyttää sitä 10km pätkää arkisena kulkureittinään omassa verkkaisessa maalaisessa rytmissään johonkin ABC-liikenneaseman ruokakauppaan, ja osa sitten ajaa pidempää matkaa suurinta sallittua tai hieman yli ja haluaisi siihen matkaan mahdollisimman vähän häiriöitä, niin toinen helposti kokee että toinen on jaloissa, ja toinen ei välttämättä edes eteen koukatessaan, huonosti ryhmittyessään tai hitaasti ajaessaan huomannut että siinä oli joku toinenkin auto omine tarpeineen samalla tiellä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Havaitsin myös voimakkaan korrelaation siinä, että mitä priimiumpi auto, sitä pienempi pippeturvaväli.
Niissä on jo kaikki tutkiin perustuvat hätäjarrutehostimet yms. systeemit, niin luotetaan siihen, että elektroniikka hoitaa jos edellä joku tötöilee tai vetää liinat kiinni.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
Ei, ei valkene ollenkaan, miten nopeus liittyisi asiaan. Minulla ei ainakaan ollut pienintäkään ongelmaa ohittaa 20 km/h hitaammin ajavia eikä 1-2 km/h hitaammin ajavia siten, että ohitettavaan jäi useamman sekunnin rako ennen ja jälkeen ohituksen. Ei myöskään ottanut yhtään miehuuden eikä kunnian päälle jäädä ajelemaan hetkeksi pienellä nopeuserolla saavuttamani auton taakse reilun turvavälin päähän, tai painaa vähän lisää kaasua vakkarin lukemaan nähden, riippuen takana tulevasta liikenteestä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Kaukovalojen käyttöä olisi hyvä kerrata kun pimeä vuodenaika on alkanut.

Ärsyttää:
- Rekkakuskit jotka vaihtavat pitkät pois liian myöhään ja hermostuvat kun räpsäyttää omia valojaan merkiksi
- Rekkakuskit jotka eivät osaa käyttää valoja motarilla
- Urpot jotka pitävät pitkät (ja lisäpitkät) päällä moottoritien sisäkaarteessa
sekä edellisten kohtien kombinaatiot.
Jännä kun 5v ~100tkm motaria yöllä ja rekoille välkytellyt yhden käden sormien verran. Sen sijaan kanssa autoilijoista joka toinen ei saa pitkiä pois päältä kun tämän ohittaa tai ajaa vastaan.
Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
Tän kyllä oon huomannut, jatkuva 130 mittarivauhti taulussa kunhan keli on plussalla eikä monsuuni vaivaa niin eipä tarvitse hirveesti miettiä ajaako toinen samaa vauhtia. Toki jotkut silti tulee ohi ja rekkojen kohalla saa venailla kun rajoituksen mukaan ajelijat ohittaa. En ylipäänsä ymmärrä miksi etelässä pitää olla satanen motarilla talvella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Ei, ei valkene ollenkaan, miten nopeus liittyisi asiaan. Minulla ei ainakaan ollut pienintäkään ongelmaa ohittaa 20 km/h hitaammin ajavia eikä 1-2 km/h hitaammin ajavia siten, että ohitettavaan jäi useamman sekunnin rako ennen ja jälkeen ohituksen. Ei myöskään ottanut yhtään miehuuden eikä kunnian päälle jäädä ajelemaan hetkeksi pienellä nopeuserolla saavuttamani auton taakse reilun turvavälin päähän, tai painaa vähän lisää kaasua vakkarin lukemaan nähden, riippuen takana tulevasta liikenteestä.
Mitä sä nyt omaan tekemiseesi vaihdoit, kun valitit muiden käytöksestä sinua kohtaan :D Ihan vapaasti saat körötellä sitä vauhtia kuin haluat, mutta kannattaa nyt tiedostaa, että ohitusperseilystä on mahdollisuus omilla valinnoilla myös päästä eroon.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mitä sä nyt omaan tekemiseesi vaihdoit, kun valitit muiden käytöksestä sinua kohtaan :D Ihan vapaasti saat körötellä sitä vauhtia kuin haluat, mutta kannattaa nyt tiedostaa, että ohitusperseilystä on mahdollisuus omilla valinnoilla myös päästä eroon.
Jaa että pitäisi itse alkaa perseilemään, koska muutkin? Hieno asenne liikenteen seassa.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Huomautus - olkiukkoilu, älä pistä sanoja toisen käyttäjän suuhun
Kvarkin mielestä pitää ajaa lujempaa kuin muut niin ei tule vaarallisia ohituksia. :-D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Kvarkin mielestä pitää ajaa lujempaa kuin muut niin ei tule vaarallisia ohituksia. :-D
Hienoa luetun ymmärtämistä sulla tässä. En ole muuta kertonut kuin keinon päästä eroon 95% ohitustaidottomista törpöistä. Toki jos itse saa hoitaa sen ohittamisen, niin eihän silloin tule vaarallisia ohituksia :tup:

Ja Antille tiedoksi, että hieman nopeammin voi ajaa ihan perseilemättä ja muut huomioiden. Perseily ei katso nopeutta. Itse ainakin kunnioitan keliä paljon enemmän kuin tarkkaa lukemaa taulussa. Tietyöt ja muut riskipaikat rajoitusten mukaan tai alle jos on ”pakko”. Ei ole poliisilla ollut sanomista 25 vuoteen. Perseilyä, eh :confused:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Alkaako pikku hiljaa hahmottua miksi ei kannata ajaa hyvin lähelle samaa nopeutta kuin suurin osa muista sankareista motarilla? Koska alinopeutta ajaen keulaa viistetään ihan samanlailla kuin nopeamminkin ajaen, niin selvästi keskivertoa nopeammin ajaen on ylivertaisesti miellyttävin ajonopeus motarilla, vaikka siinä tulee jäykkäniskojen vasurille pyrkijöiden kanssa ongelmia, jos rekkaliikenne on vilkasta. 3-tie on kyllä omien kokemusten perusteella harvinaisen täynnä vajakkeja. Mitä lähemmäksi Tamperetta mennään, niin sen vajaampi meno.
Sama suomeksi, rennosti ylinopeutta ajaessa rajoitustenmukaan ajavat tulee peräedellä vastaan, joskus vähän tiukempiakin tilanteita jos joku ei huomaa kaistaavaihtessa nopeampaa rentoa matkalaista.

Toisten eteen (oma) koukkiminen ei myöskään häiritse omaa menoa.

Jos kaikki nouddattaisi moista ohjetta , niin matkanteko sujuu mukavast ja turvallisesti ?

Sen uskon että omalla sikailulla voi saada etuja, mutta ei kai sellaista pidä suositella, vaan ennemmin hävetä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Sama suomeksi, rennosti ylinopeutta ajaessa rajoitustenmukaan ajavat tulee peräedellä vastaan, joskus vähän tiukempiakin tilanteita jos joku ei huomaa kaistaavaihtessa nopeampaa rentoa matkalaista.

Toisten eteen (oma) koukkiminen ei myöskään häiritse omaa menoa.

Jos kaikki nouddattaisi moista ohjetta , niin matkanteko sujuu mukavast ja turvallisesti ?

Sen uskon että omalla sikailulla voi saada etuja, mutta ei kai sellaista pidä suositella, vaan ennemmin hävetä.
Huomattavasti vähemmän niitä vaaratilanteita tulee, kun itse määrää ohitustahdin siihen nähden, että antaa kaikkien 1 km/h nopeuserolla ohittavien säätää. Ei tosiaan toimi, jos kaikki nostaa nopeutta, näin ei tietysti tosielämässä koskaan tapahdu. Ei turvallisuuden sanelemaa tarvetta ole mitään syytä hävetä, saa vapaasti ehdottaa muun tavan millä AA:n ilmiöistä pääsee eroon. Eipä oikein löydy, jos motaria on pakko ajaa.

e: En kyllä ymmärrä mistä helvetistä sä mun koukkimiset tähän repisit. Vasurilta harvemmin täytyy koukkia, jos ei tule vielä kiireisempi takaa ja sen pystyy ennakoimaan paljon ongelmaa ennen, kun ei aja pää perseessä. Lähtökohtaisesti toki oikeaa mennään, jos kaista on riittävän matkan vapaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Huomattavasti vähemmän niitä vaaratilanteita tulee, kun itse määrää ohitustahdin siihen nähden, että antaa kaikkien 1 km/h nopeuserolla ohittavien säätää.
Tarkennetaan nyt sen verran, että pienellä nopeuserolla ohittaneet ja eteen änkeneet olivat selvässä vähemmistössä. Olisiko kolme tuollaista tapausta ollut. Sen sijaan Dynaamisia Tienkäyttäjiä, joiden nopeusero oli luokkaa 20 km/h, tuli jatkuvalla syötöllä aivan liian lähelle eteen ja usein myös taakse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Tarkennetaan nyt sen verran, että pienellä nopeuserolla ohittaneet ja eteen änkeneet olivat selvässä vähemmistössä. Olisiko kolme tuollaista tapausta ollut. Sen sijaan Dynaamisia Tienkäyttäjiä, joiden nopeusero oli luokkaa 20 km/h, tuli jatkuvalla syötöllä aivan liian lähelle eteen ja usein myös taakse.
Jos et alinopeutta ajanut, niin oman kokeellisen aineiston pohjalta 10 km/h yli alkaa tiputtaa väkeä reilusti pois. Nyt voi tietysti olla, että talvi/kesä vaihtelut rajoituksissa saa porukan sekaisin. Tänä vuonna sattuneista syistä en ole paljon ajanut, mutta edellisinä vuosina talvirajoitukset ovat yllättäneet, kun porukkaa puskee ohi ”vanhasta muistista”. Sama se tietty kesärajoituksiin mentäessä on, porukka ajelee satasta enemmän. Mut eipä noille kiilaajille juuri mitään voi ellei aja tarpeeksi kovaa. Kärryn kanssa ajellessa on kyllä nähnyt, että järjestäen kaikki nopeusryhmät siihen eteen vetää aika härskisti. Nopeimmat jopa vähemmän, kun poimivat marjoja koko ajan vasurilla.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Nämä samat "sankarit" tulee sitten keskellä tietä mutkassa vastaan kun moottoripyörällä sattuu omalla kaistalla väistämään jotain grand canyon luokan uraa. Vittu että pistää vihaksi aina kun tulee vastaan tuollainen "oikoja" jossain tiukassa mutkassa, jos ei omalla kaistalla pysy niin sitä nopeutta voisi laskea sille tasolle että pystyy pysymään tai kortti pois.
Yksi arjen pienistä nautinnoista näin ammattikuljettajana on kun nämä oman elämänsä räikköset tulee mutkassa vastaan väärää kaistaa helvetinmoista vauhtia ja ajavat melkeen ulos saatuaan paskahalvauksen kun siellä pimeessä mutkassa olikin Scanian keula. Enkä muuten väistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Miten saataisiin motarilla vasenta kaistaa junnaavat tajuamaan se että jos ei osata ohittaa, niin turha lähteä siihen vasemmalle kaistalle.
Suomessa olisi hyvä olla vähän Saksaa vastaava maan tapa että ohituskaistalla ollaan mahdollisimman vähän aikaa ja aina jos takaa tulee nopeampi, väistetään pois alta. Oli rajoitusta tai ei ja ajoi takana tuleva ylinopeutta tai ei. Tuo on ehkä suurin yksittäinen vitutusta aiheuttava asia kun aina edessä joku tusaa siinä motarilla vaikka et ajaisikaan mitään tappovauhteja.

Se on OHITUSKAISTA sen takia että siinä on tarkoitus ohittaa eikä ajaa samaan vauhtia kaiken muun liikenteen kanssa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Miten saataisiin motarilla vasenta kaistaa junnaavat tajuamaan se että jos ei osata ohittaa, niin turha lähteä siihen vasemmalle kaistalle.
...
Se on OHITUSKAISTA sen takia että siinä on tarkoitus ohittaa eikä ajaa samaan vauhtia kaiken muun liikenteen kanssa.
En tiedä onko ohistukaista kuinka virallinen nimi motarilla, mutta ajamisen kannalta sitä käytetään ohittamiseen "hiljaiseen" aikaan, ja ruuhka-aikaan se on ihan ajokaista.

Joskus näkee kuljettajia jotka on syystä tai toisesta unohtuneet sinne vasemmalle puollle ihan yksinään, yleensä niistä selviää ilman suurta draamaa.

Vilkkaassa liikenteessä toki kaistat enemmän tai vähemmän täynnä ja oikea kaista voi välllä vetää paremmin, se ei sen ihmeellisempää kuin jossain muualla. Jos kovasti liikennettä niin nopeudetkin laskee sekin kuuluu asiaan. Oleellista että pitää turvavälit, ajo sitten kumpaa kaistaa tahansa.


Joskus kuljettaja voi ajatua tilanteeseen missä ohituskaistalle siirtyessä ajettu ohitettavaa lujempaa, mutta ohitettavalla voi se vauhti kiihtyä ylisallitun, jolloin vasemmalla kaistalla olija jää jumiin sinne vasemmalle, ei kai siinä sitten auta muu kuin odottaa että tilaa palata oikealle. Jos takaa puskee väkeä, niin siinä sitten katsella pitäskö hiljentää.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Miten saataisiin motarilla vasenta kaistaa junnaavat tajuamaan se että jos ei osata ohittaa, niin turha lähteä siihen vasemmalle kaistalle.
Suomessa olisi hyvä olla vähän Saksaa vastaava maan tapa että ohituskaistalla ollaan mahdollisimman vähän aikaa ja aina jos takaa tulee nopeampi, väistetään pois alta. Oli rajoitusta tai ei ja ajoi takana tuleva ylinopeutta tai ei. Tuo on ehkä suurin yksittäinen vitutusta aiheuttava asia kun aina edessä joku tusaa siinä motarilla vaikka et ajaisikaan mitään tappovauhteja.

Se on OHITUSKAISTA sen takia että siinä on tarkoitus ohittaa eikä ajaa samaan vauhtia kaiken muun liikenteen kanssa.
Eilen taas ajelin xc90 perässä missä nainen ratissa Tuusulanväylällä satasen alueella 90km/h vasenta kaistaa ja siitä oikean puoleisesta autosta ei vain päästy ohi. Sitten kun vilautin valoja niin alkoi kaikki muu paitsi kaasun painaminen ja lopulta kun pääsin ohi oli akka keskari pystyssä :facepalm:

Kun ei edes itse tajuta mitä tuli tehtyä...

Olisi kiva keskustella tuollaisen kanssa ja saada käsitys mitä siellä pään sisällä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään...

Ja tämä on joka päiväistä että aina löytyy se yksi joka ajaa alinopeutta oikean kaistan kanssa ja tukkii kaikkien muiden liikkumisen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Juur näin... Eihän se harmita jos ajelee sillä litrasella aygolla sitä motaria kerran kuukauteen, mutta kun homma on päivittäistä ja työmatka on molempiin suuntiin käytännössä pelkkää motaria. Joskus tekisi mieli ostaa joku paskaläjä kunnon puskuraudoilla ja työntää noi idiootit metsään siitä edestä nutaamasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Se on OHITUSKAISTA sen takia että siinä on tarkoitus ohittaa eikä ajaa samaan vauhtia kaiken muun liikenteen kanssa.
Paitsi että Suomessa moottoritiellä ei ole ohituskaistaa, on vain useampia kuin yksi kaista, joista on käytettävä oikeanpuolimmaista vapaata kaistaa. Oikeilla turvaväleillä oikeanpuoleisin kaista on helposti niin täynnä, ettei sinne tarvi puikkia joka ohituksen jälkeen. Jos jollakin takaatulevalla on erityisesti kiire, niin sillä on siniset vilkkuvalot. Muilla tienkäyttäjillä siellä ei ole mitään erityisiä ohitusoikeuksia.

'Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.'

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
'Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.'
Moottoritiellä ei osoiteta kaistoja eikä siellä ole koskaan tarvetta kääntyä vasemmalle. Tuo parhaiten soveltuva ajokaista pätee oikeastaan vain kaupunkien monikaistaisilla väylillä, jotka eivät ole moottoriteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 228
Moottoritiellä ei osoiteta kaistoja eikä siellä ole koskaan tarvetta kääntyä vasemmalle. Tuo parhaiten soveltuva ajokaista pätee oikeastaan vain kaupunkien monikaistaisilla väylillä, jotka eivät ole moottoriteitä.
Onhan noita kaistaosoittimia moottoriteillä vähän joka puolella. Tossa yksi esimerkki: Google Maps
 
Liittynyt
18.11.2019
Viestejä
74
Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.

OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 228
Tuolla alueella on 80 nopeusrajoitus :asif: Onkos niitä 120 rajoitusalueella kun ei olla ihan keskustassa?
Moottoritie se silti on. Ei osunut silmään nopealla etsimisellä 120 alueella kyseisiä tauluja, mutta muistelen tällaisen ohi ainakin joskus ajaneeni. 100 alueilla löytyykin sitten jo useammasta paikkaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Moottoritiellä ei osoiteta kaistoja eikä siellä ole koskaan tarvetta kääntyä vasemmalle. Tuo parhaiten soveltuva ajokaista pätee oikeastaan vain kaupunkien monikaistaisilla väylillä, jotka eivät ole moottoriteitä.
Kaistaosoituksiahan kyllä on vaikka ja missä, mutta toki ne enimmäkseen ovat kilometrin-parin sisällä teiden päätepisteistä. Oulun motarin uusitut opasteet sanovat nykyään keskustan kieppeillä molemmilla kaistoilla Kemi tai Jyväskylä. Ennenmuinoin ykköstien moottoritieosuuden päässä Lohjanharjulla Lohjalle päin mentiin motarin vasemmalta kaistalta. Että kyllä niitä vaan on, tai ainakin on ollut, eikä tulevaisuudessakaan aiota moista kieltää.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Mitenhän tulkitaan tuotakin yleensä oikealla ajamisen ja "liikennemerkillä tietylle liikennesuunnalle osoitettu" -sääntöjä? Lähinnä ajatellen esimerkiksi kehä 2:sta. Liikennemerkki osoittaa liikennesuunnat eri kaistoille vasta 500m ennen kaistojen erkanemista toisistaan. Pitääkö siis tuolla 4km pätkällä ajaa oikeaa kaistaa, vaikka tietää alusta alkaen menevänsä vasemmalle? Ja erityisesti jos tuohon kehälle liittyy vasenta kaistaa, niin tuntuisi olevan ristiriidassa tieliikennelain turhat kaistanvaihdot kieltävän kohdan kanssa se, että vaihtaa oikealle kaistalle vaikka on kohta poistumassa vasemmalle?

Varmaan myös olisi liikenteen kannalta sujuvinta, että kaikki menisivät lopulliselle kaistalleen mahdollisimman pian, eikä vasta 500m ennen erkanemista aleta väkisin tunkemaan jo siihen valmiiksi hidastuvaan jonoon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 144
Mitenhän tulkitaan tuotakin yleensä oikealla ajamisen ja "liikennemerkillä tietylle liikennesuunnalle osoitettu" -sääntöjä? Lähinnä ajatellen esimerkiksi kehä 2:sta. Liikennemerkki osoittaa liikennesuunnat eri kaistoille vasta 500m ennen kaistojen erkanemista toisistaan. Pitääkö siis tuolla 4km pätkällä ajaa oikeaa kaistaa, vaikka tietää alusta alkaen menevänsä vasemmalle? Ja erityisesti jos tuohon kehälle liittyy vasenta kaistaa, niin tuntuisi olevan ristiriidassa tieliikennelain turhat kaistanvaihdot kieltävän kohdan kanssa se, että vaihtaa oikealle kaistalle vaikka on kohta poistumassa vasemmalle?

Varmaan myös olisi liikenteen kannalta sujuvinta, että kaikki menisivät lopulliselle kaistalleen mahdollisimman pian, eikä vasta 500m ennen erkanemista aleta väkisin tunkemaan jo siihen valmiiksi hidastuvaan jonoon.
Kehä 2 ei ole moottoritie ja sillä saa käyttää kumpaa kaistaa haluaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 144
Ei niin, mutta tieliikennelaissa silti sanotaan, että pitäis ajaa yleensä eniten oikealla olevalla kaistalla.
Sallitaan ajaminen myös muilla kaistoilla, jos se ei aiheuta vaaraa tai haittaa.
"Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.

OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
Voin myöntää, että kerran pelotti ajaa ilta-auringossa, kun ei nähnyt edes edessä ajavaa autoa, tosin nopeutta ei uskaltanut nostaa eikä laskea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Paitsi että Suomessa moottoritiellä ei ole ohituskaistaa, on vain useampia kuin yksi kaista, joista on käytettävä oikeanpuolimmaista vapaata kaistaa. Oikeilla turvaväleillä oikeanpuoleisin kaista on helposti niin täynnä, ettei sinne tarvi puikkia joka ohituksen jälkeen. Jos jollakin takaatulevalla on erityisesti kiire, niin sillä on siniset vilkkuvalot. Muilla tienkäyttäjillä siellä ei ole mitään erityisiä ohitusoikeuksia.

'Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.'

Tässä se ongelma varmaan sitten onkin, tehdään lait jotka mahdollisimman tehokkaasti estää minkään tehokkaan ja sujuvan liikkumisen.
Muissa maissa osataan lukea tilanteita mutta täällä on näitä idiootteja jotka ajaa kirjaimellisesti joka tilanteessa lain kirjaimen mukaan vaikka se ei edistäisi kenenkään asiaa ja maalaisjärjellä olisi heti 100 parempaa konstia toimia.



Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.

OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
Juur näin, ja sitten mietitään että joskus 40-50v sitten on painettu lappu lattiassa kaiken maailman kuolemanloukuilla. Ihmiset on varmaan vieraantuneet kaikesta mekaniikasta ja fysiikan laeista niin että niitä omia autoja pelätään hullun lailla eikä uskalleta ajaa ellei joku vilkkuvalo kehota painamaan lisää kaasua.

Onko liikenteen määrät kasvaneet huimasti esim viimeisen 20v aikana? Tuntuu että esim joskus 15v sitten sai motarilla kyllä hyvin tilaa aina kun oli kiire. Jos halusi ajella 140 mittarinopeutta, niin ei se mikään ongelma ollut paitsi ehkä pahimpana ruuhka-aikana. Nykypäivänä sitten on taas näitä vakionopeudensäädin 123kmh kohdassa ajelijoita jotka ei reagoi mihinkään ulkopuolisiin ärsykkeisiin. Tyyli on sellainen että sama vaikka tulisi joku juna päälle niin minä en väistä koska ajan lain mukaan ja minulla on oikeus.

Hiljaa ajelu on valinta ja sen harrastajalla on mahdollisuus valita ajeleeko hiljempaa vai lujempaa. "Kaahareilla" tätä mahdollisuutta ei ole kun joku torppaa ne aikeet aina tehokkaasti sitten kuitenkin, nykymaailmassa tätä voisi väittää jopa syrjimiseksi ja tästä voisi loukkaantua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
25
Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.

OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
Muuten ihan samaa mieltä mutta taajamassa tuntuu menevän toisinpäin. Ajetaan jossain horteessa laput silmillä ja ajonopeus tuntuu valikoituvan satunnaisesti. Helposti menee törkeän puolelle. Ei välitetä kolmioista, suojateistä tai mistään muustakaan. Oiotaan risteykset vastaantulijan puolelta ja meinataan ajaa tämän oikomisen takia kylkeen kun itse käännyn normaalia ajolinjaa vasemmalle ja heti seuraavasta risteyksestä vasemmalle pihatielle. (Tämä oikoja ajaa siis käytännössä vastaantulijan kaistaa ja meinaa siksi vetää kylkeen)
Ei oikeasti voi käsittää miten iso osa ajelee päin persettä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Tässä se ongelma varmaan sitten onkin, tehdään lait jotka mahdollisimman tehokkaasti estää minkään tehokkaan ja sujuvan liikkumisen.
Muissa maissa osataan lukea tilanteita mutta täällä on näitä idiootteja jotka ajaa kirjaimellisesti joka tilanteessa lain kirjaimen mukaan vaikka se ei edistäisi kenenkään asiaa ja maalaisjärjellä olisi heti 100 parempaa konstia toimia.





Juur näin, ja sitten mietitään että joskus 40-50v sitten on painettu lappu lattiassa kaiken maailman kuolemanloukuilla. Ihmiset on varmaan vieraantuneet kaikesta mekaniikasta ja fysiikan laeista niin että niitä omia autoja pelätään hullun lailla eikä uskalleta ajaa ellei joku vilkkuvalo kehota painamaan lisää kaasua.

Onko liikenteen määrät kasvaneet huimasti esim viimeisen 20v aikana? Tuntuu että esim joskus 15v sitten sai motarilla kyllä hyvin tilaa aina kun oli kiire. Jos halusi ajella 140 mittarinopeutta, niin ei se mikään ongelma ollut paitsi ehkä pahimpana ruuhka-aikana. Nykypäivänä sitten on taas näitä vakionopeudensäädin 123kmh kohdassa ajelijoita jotka ei reagoi mihinkään ulkopuolisiin ärsykkeisiin. Tyyli on sellainen että sama vaikka tulisi joku juna päälle niin minä en väistä koska ajan lain mukaan ja minulla on oikeus.

Hiljaa ajelu on valinta ja sen harrastajalla on mahdollisuus valita ajeleeko hiljempaa vai lujempaa. "Kaahareilla" tätä mahdollisuutta ei ole kun joku torppaa ne aikeet aina tehokkaasti sitten kuitenkin, nykymaailmassa tätä voisi väittää jopa syrjimiseksi ja tästä voisi loukkaantua.
Niin no miksi mun pitäisi vaivautua A) koskemaan vakkarin viikseen B) jarruttamaan C) vaihtamaan kaistaa juuri vain sen takia että se seuraava bmw kuski on tulossa 140kmh lasissa talvirajotuksilla konttiin roikkumaan kun ajan valmiiksi jo lähes 120. Jos joku mun eteen liittyy 100kmh ajavana niin annan ainakin sen saatanan tilan suorittaa se ohitus rauhassa. Mulla ei ole mitään motivaatiota alkaa himmaamaan oikealle kaistalle siksi että joku haluaa ajaa kovempaa jos seuraava perse edellä vastaantuleva on jo 100-200m päässä. Eri asia jos ei ole, sittenhän väistäminen on itsestäänselvyys. Ja sitten erikseen on nämä vammaiset joille ei riitä edes kilometri ohitukseen vaikka ensin on hiillostettu perseessä sen edellisen kilsan pituisen autoletkan ohituksessa.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Niin no miksi mun pitäisi vaivautua A) koskemaan vakkarin viikseen B) jarruttamaan C) vaihtamaan kaistaa juuri vain sen takia että se seuraava bmw kuski on tulossa 140kmh lasissa talvirajotuksilla konttiin roikkumaan kun ajan valmiiksi jo lähes 120. Jos joku mun eteen liittyy 100kmh ajavana niin annan ainakin sen saatanan tilan suorittaa se ohitus rauhassa. Mulla ei ole mitään motivaatiota alkaa himmaamaan oikealle kaistalle siksi että joku haluaa ajaa kovempaa jos seuraava perse edellä vastaantuleva on jo 100-200m päässä. Eri asia jos ei ole, sittenhän väistäminen on itsestäänselvyys. Ja sitten erikseen on nämä vammaiset joille ei riitä edes kilometri ohitukseen vaikka ensin on hiillostettu perseessä sen edellisen kilsan pituisen autoletkan ohituksessa.
Koska jos vaikka 3 imbesilliä ajelevat vakkarit päällä sen 116kmh ajavan ohitse 117,118 ja 119kmh, niin ne tukkivat molemmat kaistat kymmenien kilometrien pituudelta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mulla ei ole mitään motivaatiota alkaa himmaamaan oikealle kaistalle siksi että joku haluaa ajaa kovempaa jos seuraava perse edellä vastaantuleva on jo 100-200m päässä.
Tuossa otit hyvin esille , mihin se "hidastelia" väistäisi jos sitä tilaa ei ole.

Ja sitten erikseen on nämä vammaiset joille ei riitä edes kilometri ohitukseen vaikka ensin on hiillostettu perseessä sen edellisen kilsan pituisen autoletkan ohituksessa.
Motarilla kilometri ei ole pitkä matka ohitukseen, jos satasen talvi rajoituksilla ohitat 80 ajavan, asiallisesti niin eikö siinä kilometri heilahda.

Tosin jos kuvailit jotain koukkijaa, joka tuikkaa välillä oikealla, vain palateekseen takaisin sen jonon eteen vasemmalle.

Koska jos vaikka 3 imbesilliä ajelevat vakkarit päällä sen 116kmh ajavan ohitse 117,118 ja 119kmh, niin ne tukkivat molemmat kaistat kymmenien kilometrien pituudelta.
Jos liikennettä vähän niin misi ohittaa, mutta joidenkin on vaan pakko ohittaa.

Mutta tuskin tuosta mitää haittaa on. Vaan sitä tehokasta tienkäyttöä :)

Oletan tietenkin että hälytysajolla antavat tilaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Videossa myös loistava esimerkki millä varmasti aiheutetaan turhaa vaaraa moottoritiellä, kuiva tie, suora tie, eikä ketään edessä ja ei, ei kiihdy :facepalm:

 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 263
Ihan yleisesti kanssa-autoilijat. Vitun vittu.
Taivaalta sataa vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalta sataa lunta -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Taivaalla paistaa aurinko horisontissa -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Tien pinnalla on vettä -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Tien pinnalla on lunta -> ajan 60kmh 80kmh aluuella.
Tuulen nopeus puuskassa 6m/s -> ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni ajaa poliisiauto -> Ajan 60kmh 80kmh alueella.
Edessäni on kameratolppa, ajan 70kmh 80kmh alueella -> ajan 60kmh 80kmh alueella
Autossani on vakionopeudensäädin, säädän sen 70mh 80kmh alueella.

OIkeesti, jos näin paljon pelottaa - jääkää kotiin, kulkekaa busseilla tai takseilla. Näitä ajaa henkilöt joita ei pelota ihan yhtä paljon ja jatkuvasti.
Eikä siinä vielä kaikki. Suurella todennäköisyydellä sama kuski muuttuukin tasanopeus-Taunoksi, kun taajama alkaa:

- Rajoitus vaihtuu 60kmh:iin -> Ajan kerrankin kuten kuuluu!
- Rajoitus vaihtuu 50kmh:iin. -> Ajan 60kmh
- Rajoitus vaihtuu 40kmh:iin -> Ajan 60kmh
- Rajoitus vaihtuu 30kmh:iin -> Ajan 55kmh, jota vauhtia jatkan maailman loppuun saakka, ellei:
- Taajama päättyy ja rajoitus vaihtuu 80kmh:iin -> Jonkun interdimensionaalisen häiriön vuoksi pudotan nopeuden alle 50kmh:iin ennen taajaman päättymistä. Mutta taajaman päättymisen jälkeen palaan takaisin tuohon yarnin taulukkoon. Hiiiiiitaaaaaasti kiihdyttäen, toki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Koska jos vaikka 3 imbesilliä ajelevat vakkarit päällä sen 116kmh ajavan ohitse 117,118 ja 119kmh, niin ne tukkivat molemmat kaistat kymmenien kilometrien pituudelta.
Enkö mää just sanonut että erikseen on tämä lahko joilla kestää kilsan verran se ohittaminen? Mulla ei kestä. Vakkarin päällehän voi aina painaa kaasuakin jos haluaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Sallitaan ajaminen myös muilla kaistoilla, jos se ei aiheuta vaaraa tai haittaa.
"Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."
Oleellinen boldattu.

Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Oleellinen boldattu.

Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
Kukas sen vasemman kaistan nopeuden saa sitten päättää? Jos siellä on tilanne, että oikealla kaistalla ajaa loputon jono autoja 30m välein 102km/h ja vasemmalla kaistalla ensimmäinen haluaa ajaa 105km/h vakkarilla, toinen 107km/h ja sinä tulet perässä 110km/h. Ei sillä ekalla ole mitään velvollisuutta tällöin tunkea oikealla ajavien sekaan. Se oikealle tunkeminen ainakin aiheuttaa haittaa ja on tarpeeton kaistanvaihto, mikäli on tarve palata vasemmalle kaistalle pian.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 144
Oleellinen boldattu.

Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
Jos kehätiellä ajaa nopeusrajoituksen mukaista maksiminopeutta niin silloin ei lähtökohtaisesti haittaa muun liikenteen etenemistä jolloin niillä edelleen saa käyttää mitä tahansa kaistaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 331
Viestejä
4 157 436
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom