Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Hmm.. näinköhän ihan? Toki, alle 80 ajavat tapaukset omina tapauksina, mutta itse lähtökohtaisesti ajan kehätietä yleensä senverran yli rajoituksen vakkarilla, että kamerat eivät kuitekaan välky (tai jos välkkyy, ei postissa tule kuitekaan mitään.) Pyrin välttämään turhia kaistanvaihtoja, ja jos olen vasemmalla kaistalla esim. Malmin risteyksen kohdalla, ja kääntymässä 7-tielle (porvoota kohti), en kyllä ala slalomia tekemään jonkuin vielä kovempaa ajavan ohitushalujen takia. Jos jonkuin täytyy mennä oikealle kaistalle päästäkseen ohi, niin menkyyt, kyseessä ei ole moottoritie. Am I the asshole?
juuri näin toimin minäkin. :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 757
Hmm.. näinköhän ihan? Toki, alle 80 ajavat tapaukset omina tapauksina, mutta itse lähtökohtaisesti ajan kehätietä yleensä senverran yli rajoituksen vakkarilla, että kamerat eivät kuitekaan välky (tai jos välkkyy, ei postissa tule kuitekaan mitään.) Pyrin välttämään turhia kaistanvaihtoja, ja jos olen vasemmalla kaistalla esim. Malmin risteyksen kohdalla, ja kääntymässä 7-tielle (porvoota kohti), en kyllä ala slalomia tekemään jonkuin vielä kovempaa ajavan ohitushalujen takia. Jos jonkuin täytyy mennä oikealle kaistalle päästäkseen ohi, niin menkyyt, kyseessä ei ole moottoritie. Am I the asshole?
Onko sun perässä jatkuvasti vilkuttelijoita ja oikealta ohittajia? Jos on, niin yeeess. Jos ei, niin ilmeisesti ajat järkevästi. Tässä oikeastaan se mun koko pointti tälle oli, jos aina joku haitaksi asti reagoi ajamiseesi reippaan negatiivisesti, niin vika ei välttämättä löydy niistä muista autoista. Tässä keskustelussa näihin tapauksiin yleensä liittyy "en varmana väistä" yms. setit. Tilanteenhan mukaan se pitää valita, en minä ainakaan halua jonkun hermoheikon ajavan puskurissa ehdoin tahdoin. Saa vaan katsoa kun väistää, että ei ole lähtenyt vaihtamaan kaistaa. Molemmat kun lähtee samanaikaisesti, niin :btooth:

e: Sivuhuomautuksena tuo on jo helvetin lyhyt pätkä ja porukka tietää 7-tien suuntaan ryhmittäytymisen.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 205
Onko sun perässä jatkuvasti vilkuttelijoita ja oikealta ohittajia? Jos on, niin yeeess. Jos ei, niin ilmeisesti ajat järkevästi.
No ei ainakaan jatkuvasti, itseasiassa itse olen yleensä se joka ohittelee jos puhutaan moottoritieajosta. Satunnaisia vauhtiveikkoja on, joille tuo oma pienoinen ylinopeuskaan ei riitä, mutta niitäkin onneksi hyvin harvakseltaan. Ja kuten sanoin, nuo kehätielläkin (reippaastikkin) alle 80 ajavat omana tapauksenaan, kyllä ne minuakin harmittaa. Etenkin jos ovat jonouttamassa muuten sujuvaa liikennettä ilman syytä (jonossa ajo turvaväliä pitäen on taas ymmärrettävää, eritoten talvikelissä).
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 740
Vois olla parempi jos molemmat vänkääjät palauttas ensialkuun internet-ajokorttinsa..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kehällä oikealta ohittaminen on sallittua, joten en taas ymmärrä miksi täällä vängätään noin turhasta asiasta. Kehällä myöskin vasemmalla ajaminen ohittamatta on ihan sallittua, se ei ole moottoritie
Vasemmalla ajaminen on ihan yhtä kiellettyä tai sallittua kaikilla useampikaistaisilla teillä. Moottoritie vaikuttaa ainostaan siihen, saako oikealta ohittaa.

Jos kummallakin kaistalla on edessä ja takana jonoa, joista oma kulkee nopeammin kuin se toinen, ei tietenkään pidä missään nimessä vaihtaa turhaan kaistaa joko pussittaakseen itsensä tai vaihtaakseen heti takaisin vain siksi, että joku alkeishiukkanen haluaa olla yhden auton verran nopeammin perillä.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Koska sitten kehätiellä saa vaihtaa vasemmalle kaistalle kääntyäkseen seuraavasta liittymästä pois (vasemmalle)? Jos ohittaa vasemmalta jonkun 2km ennen vasemmalle kääntymistä, niin pitääkö palata oikealle kaistalle vai onko se turha kaistanvaihto? Entä jos 1km ennen kääntymistä joku takana ajaa puskurissa ja vilkuttelee valoja?

Paljon kysymyksiä, mutta vähän oikeita vastauksia. Esim kehä 2:lla on ihan turha vaihdella kaistaa yhtään sen enempää, kuin sen ekan kerran. Jos liityn kehä 2:lle päädyssä sen vasenta kaistaa pitkin, niin miksi vaihtaisin oikealle kaistalle jos poistunkin sieltä vasemmalle.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Koska sitten kehätiellä saa vaihtaa vasemmalle kaistalle kääntyäkseen seuraavasta liittymästä pois (vasemmalle)? Jos ohittaa vasemmalta jonkun 2km ennen vasemmalle kääntymistä, niin pitääkö palata oikealle kaistalle vai onko se turha kaistanvaihto? Entä jos 1km ennen kääntymistä joku takana ajaa puskurissa ja vilkuttelee valoja?

Paljon kysymyksiä, mutta vähän oikeita vastauksia. Esim kehä 2:lla on ihan turha vaihdella kaistaa yhtään sen enempää, kuin sen ekan kerran. Jos liityn kehä 2:lle päädyssä sen vasenta kaistaa pitkin, niin miksi vaihtaisin oikealle kaistalle jos poistunkin sieltä vasemmalle.
Jos liikennetilanne on sellainen, että oikealle pääsee helposti palaamaan ja vasemmalle pääsee takaisin ennen kuin on aika liittyä pois, palataan oikealle. Jos ei, niin ei. Ei se nyt niin monimutkaista pitäisi olla. Aina ollaan niin oikealla kuin voidaan, eli ei olla oikealla jos ei voida.

Jos joku ajaa vasemmalla puskurissa ja vilkuttelee valoja, eikä pääse oikealta ohi, siellä oikella on varmaankin sen verran liikennettä, ettei sinne kannata vaihtaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158


Tästä mallisuoritus siitä, kuinka ei liitytä moottoritielle. Sulkuviivan kohdalla kaistan yli ohituskaistalle päätiellä ajavan eteen 50km/h alle nopeusrajoituksen ohittamaan ei ketään :rolleyes:
Neljäautoa säiliörekan kontissa kiinni, miten ne kuvitteli sovittavansa vauhdin motarin nopeuksiin. (no joku saatto jatkaa matkaa rekanperässä)

ohittamaan ei ketään
Jos yritetään kovasti kuvitella jotain "positiivista", niin ehkä ajatus antaa rekalle tila,a Hei mä nyt ohitan sut jonossa ylittämällä sulkuviivan, mutta hei mä annan sulle tilaa.... hö sehän jatko suoraan, ihan turhaa meinasin aiheuttaa kunnon kolarin.

Ehkä toinen opetus ei kannata motarilla kohteliaisuus-syistä vaihdella kaistoja.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Ehkä toinen opetus ei kannata motarilla kohteliaisuus-syistä vaihdella kaistoja.
Tämän toivoisin ihmisten oppivan. Samalla reissulla näin moneen kertaan tilanteen, kun joku vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman vilkkua 100m liittyjän takana, eikä ikinä edes saavuta tätä tielle liittynyttä autoa vaan jää sitten sen taakse. Ja toinen taas vaihtoi kaistaa liittyjän kohdalla, mutta koska liittyjä kiihdytti samaan nopeuteen niin ajoivat sitten rinnakkain 2km. Liittyjän vastuu sovittaa vauhti muuhun liikenteeseen sopivaksi siirtyi tässä sitten tälle väistäneelle, joka hidasti ja jättäytyi taakse.

Ihan turhaa touhua taas. 95% näistä kaistanvaihdoista ei edes vaikuta liittyjän toimintaan mitenkään, kun ihmiset eivät osaa lukea tilannetta, vaan liittyjä tarkoittaa automaattisesti hitaampaa ajoneuvoa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Onko sun perässä jatkuvasti vilkuttelijoita ja oikealta ohittajia? Jos on, niin yeeess. Jos ei, niin ilmeisesti ajat järkevästi. Tässä oikeastaan se mun koko pointti tälle oli, jos aina joku haitaksi asti reagoi ajamiseesi reippaan negatiivisesti, niin vika ei välttämättä löydy niistä muista autoista. Tässä keskustelussa näihin tapauksiin yleensä liittyy "en varmana väistä" yms. setit. Tilanteenhan mukaan se pitää valita, en minä ainakaan halua jonkun hermoheikon ajavan puskurissa ehdoin tahdoin. Saa vaan katsoa kun väistää, että ei ole lähtenyt vaihtamaan kaistaa. Molemmat kun lähtee samanaikaisesti, niin
Jos varoitetaan, huomatutetaan liikenteessä niin yrittää ymmärtää ja miettiä miten voisi ajaa paremmin.

Liikenteessä on sellaisia yksilöitä jotka ns "puskemalla", valoja vilkuttelemalla yrittävät raivata itselleen tilaa, ei niiden yksilöiden takia kannata provosoitua, ja tuskin on haitaksi jos ei myöskään tue heidän toimintaa.


Liikenteessä on siis kuskeja joilla voi olla muutenkin omat säännöt ja ajatavat, siis virheelliset ja jopa vaaralliset.

Sellaiseen ei kannata lähteä mukaan, eikä lähteä vaarantamaan itse ja muita. Huomattava että on tilanteita missä eri kuskeilla on ihan vilpittömästi vastakkaiset käsitykset jostain, eli kannattaa se omakin kanta kyseenalaistaa .



Edit:
Joskus siviiliautollakin voi olla kiire ja arvioinut kiiren suuremmaksi kuin riskit, aidolle tarpeelle varmaa liki jokainen olisi avuksi, näiden erottaminen dynaamisten kuskien kiireistä on oma lukunsa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 179
Noissa kohdissa pitäisi oikeasti soittaa poliisit.
Jotka lähtee ajeleen kahvitauon jälkeen jostain 40km päästä tutkimaan tapahtumapaikalle että "ei täällä enää mitään ole" ja jäävät sitten siihen piruuttaan muuten vain tutkaamaan ja mopopoikia kiusaamaan koska tilanne on jo ohi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 179
Miten mä voin olla tukko jos ajan suurinta sallittua? Kerro hyvä mies se.
Laki ei ole mikään universaalisti 100% oikeassa oleva juttu ja sitä moni tulkitsee eri tavoin. Yhteispelillä pärjää paljon paremmin, varsinkin tieliikennelaissa on mielestäni aika paljon liikkumavaraa tosielämässä.
Suomalaisen liikennekäyttäytymisen suurimpia pullonkauloja on mielestäni juurikin tuo lakikirjan liian kirjaimellinen tulkitseminen esim nopeuksien osalta niin virkavallan kuin siviiliautoilijoidenkin toimesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 812
Tämän toivoisin ihmisten oppivan. Samalla reissulla näin moneen kertaan tilanteen, kun joku vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman vilkkua 100m liittyjän takana, eikä ikinä edes saavuta tätä tielle liittynyttä autoa vaan jää sitten sen taakse. Ja toinen taas vaihtoi kaistaa liittyjän kohdalla, mutta koska liittyjä kiihdytti samaan nopeuteen niin ajoivat sitten rinnakkain 2km. Liittyjän vastuu sovittaa vauhti muuhun liikenteeseen sopivaksi siirtyi tässä sitten tälle väistäneelle, joka hidasti ja jättäytyi taakse.

Ihan turhaa touhua taas. 95% näistä kaistanvaihdoista ei edes vaikuta liittyjän toimintaan mitenkään, kun ihmiset eivät osaa lukea tilannetta, vaan liittyjä tarkoittaa automaattisesti hitaampaa ajoneuvoa.
Kyllä se liittyjä tosi usein tarkoittaa sitä että joutuu tökkäämään vakkarin pois päältä.

Ja joo, vaihdan kaistaa aina kun on tilaa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Kyllä se liittyjä tosi usein tarkoittaa sitä että joutuu tökkäämään vakkarin pois päältä.

Ja joo, vaihdan kaistaa aina kun on tilaa.
Eli ohitatko sen liittyjän, vai palaatko kaistanvaihdon jälkeen useinkin liittyjän taakse?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 812
Eli ohitatko sen liittyjän, vai palaatko kaistanvaihdon jälkeen useinkin liittyjän taakse?
Varmaan tyypillisin on semmonen että ensiksi ohitan ja hetken päästä se menee oikealta ohi tai on menemättä, mikä ikinä tapahtuu nätimmin vakkariin koskematta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Suomalaisen liikennekäyttäytymisen suurimpia pullonkauloja on mielestäni juurikin tuo lakikirjan liian kirjaimellinen tulkitseminen esim nopeuksien osalta niin virkavallan kuin siviiliautoilijoidenkin toimesta.
Nimenomaan nopeuksien osalta ?

Ei lähdettä, mutta mielikuva että juurikin nopeusrajoituksia rikotaan jos ei eniten niin paljon, tilanne nopeus tai suositus on monelle vaikea, eli mennään suurinta sallitua tai jopa yli. Ylinopeutta tiettävästi ajetaan paljon aivan tietoisesti.

Siinä oikeassa että koska oikeus + koska sakotusraja, niin pyritään siihen maksimaaliseen vauhtiin.

Jos mietit joustavuutta, niin turvavälit, ohitukset jne. niin tuskin voi sanoa että lainkuuliaisuus olisi jotenkin huipussaan.

Lakiahuudetaan sitten kun joku on ryhmittymässä vaihtamssa kaistaa niin hän väistäköön, vaikka itse ajetaan edellä olevan kontissa. Ajan päälle niin oppikoon jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 179
Oletko ajanut ikinä missään muualla kuin Suomessa jos olet tuota mieltä
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Niin, voihan sitä aina vedota johonkin yhteispeliin ja joustoon mutta fakta on, että yhteiset säännöt ja niiden noudattaminen tekevät liikenteestä turvallisempaa ja sujuvampaa. Jos liikenteessä on enemmän kuin yksi autoilija, on todennäköisesti useammastakin asiasta kaksi erilaista mielipidettä siitä, mikä on "turvallista" tai "sujuvaa". Soveltaminen kannattaa jättää lähinnä onnettomuuksien ehkäisyyn ja poikkeustilanteisiin, itsekin olen ajanut punaisia päin - hyvin varoen - koska takaa tuli ambulanssi, eikä muuten päässyt ohi.

Esimerkkinä vaikka sulkuviivan ylittäminen, jonkun mielestä tiehen maalatun viivan ylitys ei ole vakava rike. Toinen voi odotella esim. ohituskieltoviivan loppumista ohituksen aloitukseen eikä edes oleta, että takaa tuleva rikkoo sääntöjä, ja on jo toisella kaistalla. Toinen esimerkki: moottoritie, 100 km/h rajoitus. Oikean kaistan jono vetää rekan takana 86 km/h, mutta vasemmalle kaistallekaan ei viitsi mennä, kun siellä on "sujuvasti" 130 km/h ajavia. Jos löytyy väli johon ehtii, ja jossa voisi teoriassa ajaa maksimia alle sakoitusrajan, takana on "sujuva" autoilija pitkät ja/tai töötti päällä. Ruuhkautumisen syykään ei tuossa ole rekka eikä sen takana liikennesääntöjä noudattava, vaan se soveltaja, jonka mukaan kaiken pitäisi toimia.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tässähän se tuli aika selkeästi oma pointti selvitettyä, liikenteessä on säännöt ihan hyvästä syystä ja soveltaminen ei sinne kuuluu.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862

Tässä risteyksessä jäädään usein tuohon mustan Audin kohdalle "väistämään" noita vasemmalla kaistalla olevia. Jos tuota oikeaa kaistaa pitkin ei tule ketään, niin vasemman kaistan jonoon on helppo liittyä, kun ajaa tuohon oikealle kaistalle ja on jo vähän vauhtia päällä. Sitten kun jäädään tuonne kolmion taakse odottelemaan, niin siellä kytätään jotain 100m rakoa ennen kuin uskalletaan edetä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Täällähän rupesi Etelä-Espoossa rapisemaan nastat jo viikonloppuna. 2.5 t Land Rover Discovery, eräs hermanneista, olisi varmaan pärjännyt Mud+Snow allroundereilla sen yhden aamun jolloin ehkä lämpötila painuu 0:llaan. Loppukuukausi onkin sitten +10°C

:sdarra:

Heti näki tänään tienpinnassa nastapölyn, mikä muuttaa neutraalinharmaan asfaltinpinnan vaaleanruskeansävyiseksi. Koska koulujen lomaviikko meni jo, ei selittelylle jää hirmuisesti sijaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Juu ennenkun se tie sattuu olemaan jäässä jossain vähän syrjempänä ja auto lähtee puskemaan miten sattuu jo kävelyvauhdissa. Sekin kannattaa muistaa että nelivedossa ei käsittääkseni ole mitkään jumalan ohjaamat jarrut vaan se pysähtyy ihan yhtä nopeasti kun etu tai takavetokin. Kyllä niitä nastakuskeja jo tässä 100km ylempänäkin näkyy kun alkoi lasit olemaan jäässä aamuisin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jopas tuli nähtyä taas erikoinen tempaus autoilijalta, kun ajoradalla oli niinkin erikoinen ajoneuvo kuin polkupyörä! Pyöräilijä oli kääntymässä vasemmalle siirtyäkseen toisella puolella tietä olevalle kelville. Mitä tekee autoilija? Pysähtyy keskelle pitkää suoraa päästämään pyörän kääntymään. :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 179
Juu ennenkun se tie sattuu olemaan jäässä jossain vähän syrjempänä ja auto lähtee puskemaan miten sattuu jo kävelyvauhdissa. Sekin kannattaa muistaa että nelivedossa ei käsittääkseni ole mitkään jumalan ohjaamat jarrut vaan se pysähtyy ihan yhtä nopeasti kun etu tai takavetokin. Kyllä niitä nastakuskeja jo tässä 100km ylempänäkin näkyy kun alkoi lasit olemaan jäässä aamuisin.
Jöö, kun niillä kitkoilla _ei vaan pärjää_ kun on jäätä.

:facepalm:
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
951
Juu ennenkun se tie sattuu olemaan jäässä jossain vähän syrjempänä ja auto lähtee puskemaan miten sattuu jo kävelyvauhdissa. Sekin kannattaa muistaa että nelivedossa ei käsittääkseni ole mitkään jumalan ohjaamat jarrut vaan se pysähtyy ihan yhtä nopeasti kun etu tai takavetokin. Kyllä niitä nastakuskeja jo tässä 100km ylempänäkin näkyy kun alkoi lasit olemaan jäässä aamuisin.
Et oo tainnu kunnon kitkoilla ikinä ajaa.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 381
Tänään oli hieno motarilla, kun bemarikuski ajoi takana ja oltiin molemmat kääntymässä seuraavasta rampista. Sen oli sit ihan pakko vetästä siitä pienestä välistä vielä ohi ennen ramppia, vaikka ihan peräkkäin ajettiin rampin jälkeiseen liikenneympyrään. Kai se oli se näyttämisen halu, että hienompi auto. :rofl2:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Jöö, kun niillä kitkoilla _ei vaan pärjää_ kun on jäätä.

:facepalm:
Ei tainnut sen tarkempaa mainintaa olla mitkä kitkat siellä on. Oon kitkoilla ajanut ja erot on tosi isoja, harvalla on ne kunnolliset alla, eiköhän se nastarenkaiden vaihto kerro jotain niiden tarpeesta jos on kesärenkaina kitkat... kuski tuskin ihan tietämätön alla olevien pyörien ominaisuuksista.

Toki jossei ole kunnon jäähelvettiä ikinä nähnyt niin helppo huudella...
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
951
Ei tainnut sen tarkempaa mainintaa olla mitkä kitkat siellä on. Oon kitkoilla ajanut ja erot on tosi isoja, harvalla on ne kunnolliset alla, eiköhän se nastarenkaiden vaihto kerro jotain niiden tarpeesta jos on kesärenkaina kitkat... kuski tuskin ihan tietämätön alla olevien pyörien ominaisuuksista.

Toki jossei ole kunnon jäähelvettiä ikinä nähnyt niin helppo huudella...
Katso nyt vaikka ne TM:n testit sieltä jäähelvetistä, jarrutusmatkat ja kierrosajat. Sitten rupea miettimään, että miten ihmeessä liikenteessä pärjättiin 2000 luvun alussa nastoilla mitkä oli huonompia kuin nykyiset kitkat? Vai oliko se ihan mahdotonta se ajaminen?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Ei tainnut sen tarkempaa mainintaa olla mitkä kitkat siellä on. Oon kitkoilla ajanut ja erot on tosi isoja, harvalla on ne kunnolliset alla, eiköhän se nastarenkaiden vaihto kerro jotain niiden tarpeesta jos on kesärenkaina kitkat... kuski tuskin ihan tietämätön alla olevien pyörien ominaisuuksista.

Toki jossei ole kunnon jäähelvettiä ikinä nähnyt niin helppo huudella...
Kolme talvea olen päivittäin ajanut duuniin pk-seudulla. Yksi jäätävä sade ja yksi "lumihelvetti" eli nimismiehen kiharoille kauttaaltaan tamppautunut ja pahasti urautunut ajoväylä. Pari lisäkertaa tuoreella lumella köröttänyt 60:mppiä koska auto vain kiihtyy jarruttamalla. Mutta kaikki menee yhden käden sormiin/3 v.

Voi noihin varautua, mutta toki kitkat saa vaihtaa useammin kuin nastat (jos vain lukumäärää katsoo ja jättää hyvälle uskolle loput). Mutta tämä vasta talvella eikä lokakuussa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
. Toinen esimerkki: moottoritie, 100 km/h rajoitus. Oikean kaistan jono vetää rekan takana 86 km/h, mutta vasemmalle kaistallekaan ei viitsi mennä, kun siellä on "sujuvasti" 130 km/h ajavia. Jos löytyy väli johon ehtii, ja jossa voisi teoriassa ajaa maksimia alle sakoitusrajan, takana on "sujuva" autoilija pitkät ja/tai töötti päällä. Ruuhkautumisen syykään ei tuossa ole rekka eikä sen takana liikennesääntöjä noudattava, vaan se soveltaja, jonka mukaan kaiken pitäisi toimia.
Nopesrajoituksista, teknisesti varmaan voitaisiin tehdä niin että merkissäoleva luku tarkoittaisi jotain muuta., esim satasen merkki tarkoittaisi 120 korkeinta sallittua.
Olisihan se hämmentäävää ja syytä muistaa ettei se tarkoittaisi nopeusrajoitusten nousua, vaan siitä että merki olisivat sellaisi mitä ko pätkällä halutaan.

Kesämerkit motarilla 100, taajamissa jotain 20 merkkejä. talvirajoitukset kantateilla 60 merkillä. Jos kuljettajalla on viakeuksia ajaa rajoitustenmukaan, niin en usko että tuo sitä muuttaisi. Eri kuljettajien nopeuserot mahdollisesti kasvaisi.


Liianlujaa ajavat, jopa ylinopeutta ajavat joillain pätkillä ovat tavallaa aihettaneet rajoitustenlaskua nykyäänkin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 073
Nopesrajoituksista, teknisesti varmaan voitaisiin tehdä niin että merkissäoleva luku tarkoittaisi jotain muuta., esim satasen merkki tarkoittaisi 120 korkeinta sallittua.
Olisihan se hämmentäävää ja syytä muistaa ettei se tarkoittaisi nopeusrajoitusten nousua, vaan siitä että merki olisivat sellaisi mitä ko pätkällä halutaan.

Kesämerkit motarilla 100, taajamissa jotain 20 merkkejä. talvirajoitukset kantateilla 60 merkillä. Jos kuljettajalla on viakeuksia ajaa rajoitustenmukaan, niin en usko että tuo sitä muuttaisi. Eri kuljettajien nopeuserot mahdollisesti kasvaisi.


Liianlujaa ajavat, jopa ylinopeutta ajavat joillain pätkillä ovat tavallaa aihettaneet rajoitustenlaskua nykyäänkin.
Tähän vielä eri kertoimia mukaan, lounaistuulella voisi laittaa rajoitus + 4,5%, blondeille +3%, itä-saksassa valmistetuille autoille +8km/h ja länsisaksassa valmistetuille rajoitus *2/1,8. Myös kuljettajan kiihkeys, eli horoskooppi lasketaan tuohon sitten vielä lisäksi mukaan(tai kertoimella jos nimipäivä on samassa kuussa ja on ollut pilvettömiä päiviä). Eli nykytilanne laiksi muutettuna jotta se olisi kaikille selkeää mitä saa ajaa kun näkee tienlaidassa merkin jossa on numero. Mukana myös velvoite ajaa konttiin jos joku ei aja näin, make driving grrreat again.

Nykysysteemi on ihan liian hankala kun pitäisi yrittää pysytellä alle tietyn numeron. Ei kai kukaan sellaiseen kykene.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tähän vielä eri kertoimia mukaan, lounaistuulella voisi laittaa rajoitus + 4,5%, blondeille +3%, itä-saksassa valmistetuille autoille +8km/h ja länsisaksassa valmistetuille rajoitus *2/1,8. Myös kuljettajan kiihkeys, eli horoskooppi lasketaan tuohon sitten vielä lisäksi mukaan(tai kertoimella jos nimipäivä on samassa kuussa ja on ollut pilvettömiä päiviä). Eli nykytilanne laiksi muutettuna jotta se olisi kaikille selkeää mitä saa ajaa kun näkee tienlaidassa merkin jossa on numero. Mukana myös velvoite ajaa konttiin jos joku ei aja näin, make driving grrreat again.

Nykysysteemi on ihan liian hankala kun pitäisi yrittää pysytellä alle tietyn numeron. Ei kai kukaan sellaiseen kykene.
Nopeusrajoitukset on kyllä ikuinen turhautumisen aihe, kun jollekin riittää hyvin matkantekoon vähän alle rajoituksen nopeus, kuitenkin rajoituksen tuntumassa joku haluaa ajaa tasan rajoituksen mukaisesti mittarinopeutta, joku rajoituksen mukaan todellista nopeutta ja joku vähän rajoituksen yli mutta sanktiorajan alapuolella ja sitten vielä jotkut eivät piittaa rajoituksesta vaan ajavat miten sattuu. Käytännössä jo kolme ensimmäistä ryhmää keskenään voivat ajaa helposti 10km/h nopeuserolla eikä tollasta mittarin mukaan 10 yli rajoituksenkaan ajelevaa henkilöä välttämättä tunnista ylinopeutta ajavaksi, jos ei oman autonsa mittarivirhettä tunne. On siis varsin ymmärrettävää, että ohitustarvetta ja turhautumista esiintyy, kun jollain voi olla vielä satoja kilometrejä kuljettavana ja maantielle eteen sattuu joku ei niin kiireinen ajelemaan sen n. vajaa 10 alle rajoituksen.

Liikenne sääntöjen puitteissakin on yhteispeliä eikä suju kaikkien mielestä kovin sujuvasti. Mielestäni on ihan aiheellista valittaa tientukoista niin kauan kun kyse on alle rajoituksen ajamisesta. Rajoituksista piittaamattomien on hieman turha avautua siitä, jos ei pääse ajamaan ylinopeutta. Motareista kun oli puhe, niin niillä suht paljon ajavana olen kyllä tehnyt sen havainnon, että melko rauhallisessa päiväliikenteessä vasemman kaistan vetäessä esim kesärajoituksilla sellasta lähemmäs 140 vauhtia saadaan käytännössä jokaisen rekan kohdalle aikaan sumppu, vaikka liikennettä ei olisi muuten juuri ollenkaan. Porukka ei vaan osaa ajoissa vaihtaa vasemmalle kaistalle siihen rajoitusnopeuteen ja ohittaa rekkaa, vaan aina joku vaihtaa kaistaa alinopeutta viimetingassa ja sumputtaa sen rekan kohdan sitten muilta.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Käännyinpä eilen vasemmalle kaksikaistaiselle tielle, siihen vasemmalle kaistalle. Edestä tuli samaan aikaan auto, joka kääntyi oikealle. Mutta sepä tulikin suoraan mun kaistalle. Ei kolissut, ennakoin. Mutta tuo ei liene uuden lain tarkoitus. Jos olisi kolissut, hän olisi mielestäni ollut korvausvelvollinen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 073
Käännyinpä eilen vasemmalle kaksikaistaiselle tielle, siihen vasemmalle kaistalle. Edestä tuli samaan aikaan auto, joka kääntyi oikealle. Mutta sepä tulikin suoraan mun kaistalle. Ei kolissut, ennakoin. Mutta tuo ei liene uuden lain tarkoitus. Jos olisi kolissut, hän olisi mielestäni ollut korvausvelvollinen.
Kumpi tässä siis ajoi vastaantulijoiden kaistalla?
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Kieltämättä itsekin mietin ensin tuota kun oli puhe kaksikaistaisesta tiestä, mutta eiköhän tuossa kuitenkin ollut kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa ;)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 073
Just niin. Kaksi kaistaa suuntaansa.
Ja edestä tuli auto tarkoittaa vastaantulevaa autoa vai mitä?

muoks: eikun nyt taisin tajuta. Eli lähestyitte risteystä vastakkaisista suunnista ja toinen auto kääntyi omasta näkökulmastaan oikealle, jolloin vanhan lain mukaan kummankin olisi pitänyt jättää riteys lähimmälle kaistalle?

Olettaisin että kolistessa olisit joutunut korvaamaan vauriot. Varmaksi en sano mutta niinhän laki nykyään menee että saa kääntyä minne kaistalle haluaa ja vasemmalle kääntyjä väistää vastaantulijaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Anteeksi epätarkkuuteni. Kummallekin oli oma kaista eli kaksikaistainen molempiin suuntiin. Tälviisii ajeltiin. Minä siis sininen.

Tossahan on teidän kääntymissuunnassa bussipysäkki ja punaista autoa ohjaa bussipysäkin rajaavat katkoviivat tuonne sinun kaistallesi, joten vaikka varmaan lähtökohtaisesti tuossa pitäisi ajaa omalle kaistalleen niin tuo ei mestana ole mitenkään niin yksiselitteinen, että kolarissa punaisen auton kuljettaja olisi suoraan korvausvastuussa, eiköhän tuollaisessa kolarissa käytäisi oikeudessa hakemassa vahvistus syyllisestä.

Kannattaa siis toki tällasesta kertoa, jos tulee foorumille avautumaan niin on muillekin heti selvää, että millanen mesta on kyseessä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 073
Tuo tosiaan mapsin viivoitusten perusteella on 1-kaista ja ajoradasta erotettu bussipysäkki, jonne ei saa edes ajaa.
Eli sekä vanhan että uuden lain mukaan joutuisit maksumieheksi. Ei tarvetta hakea oikeuden päätöstä vaan selvä tilanne.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 185
@Jaamäävai täällä olisin samoilla linjoilla tommyn kanssa. Koska ylität vaaemmalle kääntyen risteystä, niin silloin sinulle jää väistämisvelvollisuus suhteessa oikealle kääntyviin ja suoraan ajaviin. Mutta miten laki menee, se voi olla ihan oma lukunsa. Kuitenkin on se velvollisuus välttää osumasta toiseen - mutta eipä se päde vain sinuun, yhtälailla myös punaiseen tuo pätee, eikä hän tuolla ajotavalla LAINKAAN ennakoi risteyksessä muiden ajamista tai sitä kuinka hänen oma toimintansa olisi ennakoitavissa. Ennakolta voisi odottaa että liittyy lähimmälle kaistalle KOSKA risteysalueella EI saa vaihtaa kaistaa. Tällöin siis olisi pitänyt jäädä auton verran tilaa menosuuntaan nähden - vähintään. aiaiaiaiaiaiaiaiaiai (selain täydensi ai ai ai tekstit tähän ja ne siis ovat vain bugi. )ai
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 185
Edit: ai niin, eihän siis ollutkaan kahta kaistaa sillä tiellä mihin liityttiin. Selvä tapaus. Sininen väistää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 073
eikä hän tuolla ajotavalla LAINKAAN ennakoi risteyksessä muiden ajamista tai sitä kuinka hänen oma toimintansa olisi ennakoitavissa.
Paitsi että ajoi täsmälleen lain mukaan siihen ainoalle kaistalle jolla saa ajaa, noudattaen ajojärjestystä tarkalleen, joka kaikkien muiden pitäisi kyetä ennakoimaan?

muoks: tosin en sanoisi vamaksi että nuo maalaukset on näkyvissä enää tähän aikaan vuodesta, jolloin voi olla aika hankala sanoa onko tuossa ajoradan ulkopuoleinen pysäkki vai ajoradalla oleva pysäkki. Joka tapauksessa uusi laki sallii risteyksen jätön sille kaistalle mille haluat mennä, mikäli niitä kaistoja olisi tuossa useita.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tuo tosiaan mapsin viivoitusten perusteella on 1-kaista ja ajoradasta erotettu bussipysäkki, jonne ei saa edes ajaa.
Eli sekä vanhan että uuden lain mukaan joutuisit maksumieheksi. Ei tarvetta hakea oikeuden päätöstä vaan selvä tilanne.
Mites tuo nyt tarkalleen meni, kun itse en muista. Dösäreitähän on jossain määrin ajoradalla ja niiden läpi ajetaan kylläkin, niin onko tuo viivoitus sitten merkkinä siitä, ettei sen dösärin läpi saisi ajaa? Ilman sen kummempia lisämerkintöjä tuossa risteyksessä ajaminen muuttuisi siis kahdelle kaistalle ajamiseksi, kun esimerkiksi tulee lumisadetta ja tiemerkinnät peittyvät. En siis vihjaile, että olisit väärässä, en vain itse muista koskaan miettineeni tuollaista keissiä missä dösäri on kaistalla ja viivoitettu katkoviivalla ympäri.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 073
Mites tuo nyt tarkalleen meni, kun itse en muista. Dösäreitähän on jossain määrin ajoradalla ja niiden läpi ajetaan kylläkin, niin onko tuo viivoitus sitten merkkinä siitä, ettei sen dösärin läpi saisi ajaa? Ilman sen kummempia lisämerkintöjä tuossa risteyksessä ajaminen muuttuisi siis kahdelle kaistalle ajamiseksi, kun esimerkiksi tulee lumisadetta ja tiemerkinnät peittyvät. En siis vihjaile, että olisit väärässä, en vain itse muista koskaan miettineeni tuollaista keissiä missä dösäri on kaistalla ja viivoitettu katkoviivalla ympäri.
Tuossa pysäkin viivat alkavat reunaviivasta ja loppuvat reunaviivaan. Tässä tilanteesssa se pysäkin viiva on siis reunaviivan jatketta, eikä sinne saa muut ajella. Samalla tuo viivoitus alkaa jo risteysalueella ollen myös kääntyvän apuviiva, ohjaten sen oikealle kääntyjän sinne ajorataa pitkin bussipysäkin ohi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 472
Viestejä
4 192 302
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom