Vielä muutama kuukausi taaksepäin osoittava valo ei olisi pyörässä ollut pakollinen. Ja olihan sinulla kuitenkin valot autossa, pyörässä oli edes heijastin ja käsittääkseni pyörä ajoi vielä oikeallapaikalla tien reunassa. Näinköhän se se parin euron kiinantuikku fillarin perässä olisi muuttanut merkittävästi mitään?Eilen ajelin aamulla viiden jälkeen töistä kotiin. Pimeällä mutkaisella tieosuudella ajoi tien reunassa pyöräilijä ilman mitään valoja. Taaksepäin näkyi ajovaloissa vain tarakalla olleen turvaistuimen joku heijastin.
Ajattelin että jos tänä aamuna menee taas samaan aikaan siinä niin pysähdyn sanomaan, että kyllä siitä hengestä helpommallakin pääsee eroon.
Ovathan nuo toki hankalia paikkoja ja hankalia tilanteita, mutta autoilija on silti ohittaessaan väistämisvelvollinen. Kuollutta se tieto ei tuo takaisin, mutta tieto vastuusta saattaaa hillitä autoilijan nopeutta ja ohjata osaltaan ajamaan hieman lähempänä keskiviivaa.Olisi muuttanut. Mutka tiessä, samalla kohtaa tie nousee ja fillari oli juuri kumpareen takana. Vastaan tuli auto samalla hetkellä. Varmaan olisi kauempaa saattanut sen punaisen tuikun erottaa aiemmin niitä vastaantulijan valoja vasten. Mutta kukin tavallaan, leikkiköön hengellään. En kyllä ymmärrä miten se edes näki ajaa eteenpäin koska oli säkkipimeää.
Mielestäni aika usein, kun jonkun ohittelu aiheuttaa jonossa häiriötä, niin perimmäinen syy on olemattomat turvavälit, eikä niinkään se ohittelija.Tänää oli taas joku saatanan sankari liikenteessä.
Aamuliikenteessä Riihimäki-Hyvinkää välillä liikenne vetää hyvin, ei jonoa, 80 rajoitus eikä mitään ihmeellistä. Hyvin kulkee.
No sitten joku vitun vatipää lähtee sieltä "jonon" hänniltä ohittamaan raivolla autoja yksi kerrallaan ja vastaan tulee autoja ja rekkoja ja sitten aina pujahdetaan jokaisen auton väliin niin että takana joutuu jarruttamaan ja kaikki tökkii. Kerran tai kaksi ohitti mun takana ja kolme kertaa katoin että edellä ohitti. Mun kohdalla tulee rekka vastaan ja siitä hirvee sukellus mun eteen. Ja heti taas kohta seuraavaa ohittamaan.
Ja kaikki tää helvetin kaahaminen ja säätäminen sen tähden että kilometrin päässä se seiso risteyksessä odottamassa.
Ei paljon toisilla järki päätä pakota. Ei voittanu vittu sekuntiakaan ja silti onnistu hoitamaan useita vaaranpaikkoja ja sotki hyvin kulkevan liikenteen.
Vittu näitä vatipäitä.
Turvavälit toki ihan ehdoton, ja toki oletetaan tai ainakin toivotaan että nii oli edellisenkin tarinassa, tosin kuka uskoo.Mielestäni aika usein, kun jonkun ohittelu aiheuttaa jonossa häiriötä, niin perimmäinen syy on olemattomat turvavälit, eikä niinkään se ohittelija.
Ihan normaalit olosuhteet oli ja autoletka eteni ihan normaalisti sallittua vauhtia ja vähän ylikin niin mun vittu järkeen ei vaan yksinkertaisesti mene että miks ylipäätään jonkun pitää lähteä ohittamaan kun kaikki menee hyvin, ei hidasteita ja nopeus oli normaali. Turvavälit nyt varmaan pikkusen normaalia lyhyemmät koska hyvin liikenne sujui eikä kenelläkään pitäis olla mitään syytä lähteä ohittamaan. Jos jokaisella autolla olis ollu se reilu 100m turvaväli niin autoletka olis ylettyny riihimäeltä hyvinkäälle.Turvavälit toki ihan ehdoton, ja toki oletetaan tai ainakin toivotaan että nii oli edellisenkin tarinassa, tosin kuka uskoo.
Mutta jos siellä on se sadanmetrin turvaväli, ja ohittaja tulee väliin, niin perässä olijat sitten hidastaa ja ottaa siihen juuri ohittaneeseen sen turvavälin, paniikki jarrutuksia ei tarvi, jos ohittaja on sen ohitusaikeen ilmaissut ja turvallisessa kohtee ohituksen tehtynyt, niin tavallaan siinä vaihdetaan paikkoja, ei ylitsepääsemätöntä hyvällä kelillä jonossa olijoille.
Tosin parin kunnan välisellä lyhehekollä tiellä voi miettiä miksi edes joku ohittelee jos jono kulkee, eihän se ole kuin etuilua.
Lisäksi hänen kertomassaan taisi ohittaja tehdä kaikkea muuta kuin turvallisesti ja muu liikenne joutu jarrutteleen.
On ohitettavalle vähän vaikea tilenne jos ohittaja rinnalla ja rekka tulee vastaan, ei voi jarruttaa, koska ohittajan pitäisi keskeyttää ohitus, ei voi kiihdyttää koska ohittaja saattaakin suorittaa ohituksen loppuun, mahdollisimman paljon väistää, ja seurata kumman valinnan ohittaja tekee.
Joo, mutta pointti olikin enemmän siinä, että jos ajetaan kahden taajaman välillä perus työmatkaliikenneaikoihin, niin sen tien välityskyky on todennäköisesti tapissaan. Tollasessa tilanteessa ohittelun kritisoiminen on ihan aiheellista, koska varmasti kaikilla on kuitenkin halu kulkea se matka mahdollisimman kompaktissa ajassa, jolloin sen yhden henkilön tollanen auto kerrallaan ohittelu puolen tunnin matkalla ajansäästöllä 2 minuuttia aiheuttaa kyllä hieman tarpeettomasti haittaa sille muulle liikenteelle.Mikä siinä nyt niin harmittaa, jos joku ohittaa hitaampaa liikennettä? En minä ainakaan saa viikkoa kestäviä itkupotkuraivareita jos joku minut sattuu ohittamaan. Päinvastoin pyrin pitämään aina sellaisen turvavälin johon ohittaja mahtuu ennen seuraavaa ohitusta. Valitettavasti tuolla välillä kansalla on tapana ajaa possujunassa 72-78 km/h aivan järjettömän pienillä turvaväleillä. Siis sellaisilla saatanan vaarallisilla raoilla omasta mielestään "normaalia" ja "suurinta sallittua". Sitten kun tuo possujuna saavuttaa kameran, hidastellaan perällä alle kuuteen kymppiin. Noista on vaan helpoin ja turvallisin ajaa pikku hiljaa yksi kerrallaan ohi.
Yleisellä tasolla henkilöön kohdistamatta "liikenne sujui eikä kenelläkään pitäis olla mitään syytä lähteä ohittamaan" -mentaliteetti on tietyssä ryhmässä harmittavan yleistä. Ikäänkuin ohitus heikentäisi entisestään näiden itsetuntoa. Kun kuitenkin poliisi sallii ajaa 90:n alueella 89 km/h vaikka kameraan ja satasen alueella 110 km/h, niin monelle possujunan pumppaava ja hidas nopeus vaan antaa syyn ohittaa.
Totta. Ja työmatkaliikenteessä ohittaminen nyt on monesti muutenkin aika turhaa(uttavaa).Joo, mutta pointti olikin enemmän siinä, että jos ajetaan kahden taajaman välillä perus työmatkaliikenneaikoihin, niin sen tien välityskyky on todennäköisesti tapissaan. Tollasessa tilanteessa ohittelun kritisoiminen on ihan aiheellista, koska varmasti kaikilla on kuitenkin halu kulkea se matka mahdollisimman kompaktissa ajassa, jolloin sen yhden henkilön tollanen auto kerrallaan ohittelu puolen tunnin matkalla ajansäästöllä 2 minuuttia aiheuttaa kyllä hieman tarpeettomasti haittaa sille muulle liikenteelle.
Sori, oletin että rajoitus on 80km/h tai enemmän.. Jos jokaisella autolla olis ollu se reilu 100m turvaväli niin autoletka olis ylettyny riihimäeltä hyvinkäälle.
Tästä tuohon aiempaa väliin, tuo ilmeisesti jokin 15km väli, joten ruuhka-aikaa ohittaminen pitkälti tarpeetonta ja jos noin kova ruuhka noilla väleillä niin vauhtiakin liikaa ja ohittamiseen syyksi vaikea sanoa liianhidas vauhti.. Valitettavasti tuolla välillä kansalla on tapana ajaa possujunassa 72-78 km/h aivan järjettömän pienillä turvaväleillä.
Joo no siis sehän on täysin selvä, että myös tuollaisia ongelmia esiintyy, lähinä nostin tässä esiin sen, että kritiikki kuitenkin kohdistui selkeään työmatkaliikenteeseen suht eteläisessä suomessa suht lyhyellä välillä kahden keskittymän välillä, jolloin käytännössä satavarmasti tiellä on liikennettä sen mitä tie vetää ja tollasessa tilanteessa rajotuksen mukaan etenevä liikenne on jo itsessään ihan positiivinen asia ilman, että joku menee aiheuttamaan pumppausta ohittelemalla.Totta. Ja työmatkaliikenteessä ohittaminen nyt on monesti muutenkin aika turhaa(uttavaa).
Lähinnä kyse on isommasta ongelmasta. Osa pelkää kameroita ja tutkaa niin, että ajaa reippaasti alle suurimman sallitun ja taakse muodostuu jono. Sitten on sama määrä eräitä jotka haluaisivat ajaa suurinta sallittua ja tykkäävät ohitella. Katsojasta kiinni, kuka on tässä se paha poika. Entistä suuremmaksi tämän dilemman tekee se, että ihmiset oikeasti luulevat jotta ohituskaistojen kohdalla ei ole nopeusrajoitteita. Sitten kun tulee lyhyt ohituskaista, tämä seitsemää kymppiä kulkeva jono puskee 115 lasissa ihan vaan varulta kun on leveä tie.
Nimenomaan. Ja toi kyseinen pätkä kestää siis normaalinopeudella n. 8min, mutta ilmeisesti jollain oli niin kiire odottamaan että piti törttöillä ja vaarantaa muita ja itteään ihan vaan että ensimmäisenä risteykseen odottamaan.Joo, mutta pointti olikin enemmän siinä, että jos ajetaan kahden taajaman välillä perus työmatkaliikenneaikoihin, niin sen tien välityskyky on todennäköisesti tapissaan. Tollasessa tilanteessa ohittelun kritisoiminen on ihan aiheellista, koska varmasti kaikilla on kuitenkin halu kulkea se matka mahdollisimman kompaktissa ajassa, jolloin sen yhden henkilön tollanen auto kerrallaan ohittelu puolen tunnin matkalla ajansäästöllä 2 minuuttia aiheuttaa kyllä hieman tarpeettomasti haittaa sille muulle liikenteelle.
Itse en ajele jonossa enkä pahemmin ohittele. Tyylillä että jos edessä on jotain jonottelijoita, niin pysyttelen 500m-1000m niiden perässä. Ohittelemalla olisi vaan kohta seuraavan jonon osana jälleen paikassa mistä ei tykkää, kun nuo tilanteet voi välttää kokonaan.Eikö kukaan muka ohittele huvikseen? Siis syystä että ei vain tykkää ajaa jonossa? Itse ajelen ainakin mieluiten rauhassa omaan tahtiin kuin possujunan keskellä. Tarkotan tällä sitä että syitä on ihan turha miettiä kun jonkin mielestä järjetön ohitus voi toiselle olla se ainoa looginen ja miellyttävä vaihtoehto.
Puhelimen räpeltäminen valitettavan yleistä. Niin kauan kun se ohitus ei aiheuta tarpeetonta riskiä niin homma on omasta mielestä ok. Joku voisi nillittää että ohitus on aina riski. Katsoisin kuitenkin, että puhelimen räplääminen, meikkaaminen tai mikä tahansa muu toiminta joka huomiokykyä liikenteestä vie pois on lähtökohtaisesti aina vaarallisempaa touhua.Ohittaminen on kuitenkin sallittua ja turvavälin pitäminen velvollisuus, eli ihan turha vinkua jos joku ohittelee. 80% kansalaisista ajaa ylämäessä alinopeutta ja alamäessä rajoituksen verrran, joka kameraan jarrutetaan ja auto menee tiellä kun ajokoira kun puhelinta räpelletään.
Suomi on myös täynä tieosuuksia missä rajoitus on 80 vaikka voi ajaa myös 100 täysin turvallisesti ja katsoo että nostaa vähän kaasua mahdollisella risteysalueella. Itse en ainakaan juuri kenenkään takana jaksa ajella...
Niin ja talvella sankarit jotka ei osaa puhdistaa autoaan lumesta. Autoilemaan lähdetään nappaskengissä ja kauluspaita päällä ilman hanskoja pipoja yms. Eihän sitä silloin turhaan kehdat aikaa kuluttaa auton putsaamiseen.Ilmat kääntyy syksyisemmiksi ja alkanut taas liikenteessä näkymään näitä, jotka lähtee liikkeelle ikkunat huurussa. Risteyksiin ajetaan olettamalla, ettei sieltä ketään tule kuitenkaan, kun ei oikeasti nähdä, että sieltä tuleekin joku, jota pitäisi väistää.
Sitten on vielä ne, jotka ajavat tyhjällä tiellä suurinta sallittua, mutta hitaamman tullessa perä edellä vastaan jäävät siihen puskuriin nysväämään ilman aikomusta ohittaa.Totta. Ja työmatkaliikenteessä ohittaminen nyt on monesti muutenkin aika turhaa(uttavaa).
Lähinnä kyse on isommasta ongelmasta. Osa pelkää kameroita ja tutkaa niin, että ajaa reippaasti alle suurimman sallitun ja taakse muodostuu jono. Sitten on sama määrä eräitä jotka haluaisivat ajaa suurinta sallittua ja tykkäävät ohitella. Katsojasta kiinni, kuka on tässä se paha poika.
Tästäkin sain reissullani oivallisen esimerkin. Oli 100km/h rajoitus ja ohitin muutaman 95-100km/h välillä seilaavan auton. Saavutin asuntoauton, joka ajoi lähes satasta, mutta ei tullut hyviä ohituspaikkoja. Sitten kun alkoi ohituskaista, niin rajoitus laskikin 100 -> 80km/h, koska oli uudet asfaltit vedetty juuri ja homma vielä kesken. Ajelin asuntoauton perässä vajaa 90km/h, niin sieltä porhaltaa takaa kaikki juuri ohittamani autot ohituskaistaa pitkin varmaa 120km/h lasissa. Piti varmaan päästä ohi rajoituksen mukaan ajavasta asuntoautosta, ja koska on ohituskaista, niin saahan siinä tosiaan ajaa kovempaa, kuin rajoitus sallii. Tietyöt loppui ja rajoitus nousi sataseen, kohta tulivat taas perä edellä vastaan.Entistä suuremmaksi tämän dilemman tekee se, että ihmiset oikeasti luulevat jotta ohituskaistojen kohdalla ei ole nopeusrajoitteita. Sitten kun tulee lyhyt ohituskaista, tämä seitsemää kymppiä kulkeva jono puskee 115 lasissa ihan vaan varulta kun on leveä tie.
Kyllä, välillä hitaampi auto on mukava ohittaa ihan vaikka oman auton ohituskiihtyvyyttä kokeillakseen. Ei siis riskillä vaarallisissa paikoissa, vaan ihan järki päässä ilman sen suurempia ylinopeuksia. Ja paljon todennäköisemmin ohitan myös auton, joka ajaa 82-90km/h kuin auton, joka ajaa tasaisesti 86km/h. Varsinkin jos autossa ei ole mukautuvaa vakkaria, vaikka ei sekään autuaaksi tee jos nopeus heittelee rajusti.Eikö kukaan muka ohittele huvikseen? Siis syystä että ei vain tykkää ajaa jonossa? Itse ajelen ainakin mieluiten rauhassa omaan tahtiin kuin possujunan keskellä. Tarkotan tällä sitä että syitä on ihan turha miettiä kun jonkin mielestä järjetön ohitus voi toiselle olla se ainoa looginen ja miellyttävä vaihtoehto.
Peräkontissa ajajia riittää. Vähän päivästä riippuen niihin voi soveltaa eri toimintatapoja kuinka niistä pääsee eroon.Eilen taas Tampereelta tullessani ihmettelen osan autolijoiden ajatusmaailmaa. Vasemmalla kaistalla ajaa mittarin mukaan 136 km/h niin takaa joku imeytyy puskuriin. Siitä kun hetkellisesti vaihtaa oikealle kaistalle antaakseen hätäisemmälle tilaa, jää takana oleva ajamaan sitä samaa omaa nopeutta tai jopa vaihtaa oikealle perässä.
Aina välillä tulee hetkellinen "mitä ihmettä nyt" fiilis. Siinä sitten vedetään oikealla tappituntumassa kunnes taas tulee ohitettava perä edellä vastaan.
Pitääkö sua sitten tutkanpaljastimena?Eilen taas Tampereelta tullessani ihmettelen osan autolijoiden ajatusmaailmaa. Vasemmalla kaistalla ajaa mittarin mukaan 136 km/h niin takaa joku imeytyy puskuriin. Siitä kun hetkellisesti vaihtaa oikealle kaistalle antaakseen hätäisemmälle tilaa, jää takana oleva ajamaan sitä samaa omaa nopeutta tai jopa vaihtaa oikealle perässä.
Aina välillä tulee hetkellinen "mitä ihmettä nyt" fiilis. Siinä sitten vedetään oikealla tappituntumassa kunnes taas tulee ohitettava perä edellä vastaan.
Rajoituksia suh noudattavan ja kamerat sun muun valvonnan tuntevan perässä on kyllä hyvä mennä, mutta miksi kontissa ?Pitääkö sua sitten tutkanpaljastimena?
Parhaimmat on ne jotka tekevät sellaisen 10cm * 10cm aukon tuulilasiin ja koko muu auto on ihan lumessa ja jäässä. Sieltä sitten koittavat kurkkia. Fiksua.Niin ja talvella sankarit jotka ei osaa puhdistaa autoaan lumesta. Autoilemaan lähdetään nappaskengissä ja kauluspaita päällä ilman hanskoja pipoja yms. Eihän sitä silloin turhaan kehdat aikaa kuluttaa auton putsaamiseen.
Aivan vastaava tilanne kävi itsellänikin, tai kolari oli oikeastaan jo lähellä. Jonon kärjillä meni matkailuauto, perässä tappituntumalla pikkupaku ja Mondeo. Yksi auto oli jo edeltäni ohittanut koko kolmikon kerralla, eli ohituspaikkoja näille kahdelle oli kyllä jo aikaisemminkin, mutta eivät tehneet mitään. Sitten kun tuli vähän isompi väli, niin lähdin ohittamaan kaikkia. Satasen alue, kiihdytys 80 -> noin 105km/h. Yllättäen alkoikin muutkin kiihdyttämään, ja kun oma eturengas oli Mondeon takaoven kohdalla, niin se puski melkein kylkeen täysin peiliin katsomatta. Jouduin jarruttamaan reippaasti, mutta sentään pääsin siitä asuntoautosta ohi. Tämän jälkeen sitten jouduin taas 10 kilometriä kärkkymään ohituspaikkaa, kun välillä mondeo veteli 90km/h ja välillä 110km/h.Lähellä oli ettei kolissut viikonloppuna. Ajelin kolmesta autosta koostuneen possujunan perässä jonkin aikaa, ja kun ei ohitusaikeita näkynyt, lähdin koko 30 metrin mittaisesta jonosta ohi. Olin vasemmalla kaistalla n. 10 metrin päässä jonon viimeisestä, kun kakkonen keksi lähteä ohittamaan, ja siihen imuun lähti välittömästi viimeinenkin. Onneksi ohitustilaa oli paljon ja nopeusero jonoon varsin vähäinen, joten ehdin jarruttaa. Voisi varmaan vilkaista peiliin ennen ohittamista.
Ohittaminen on tietoista riskinottoa? Kyllä varmaan, jos ei valitse ohituspaikkaa hyvin ja olettaa, ettei kukaan voi tulla eteen koska ohitat.Jännää lukea tätä ketjua. Toiset sanoo että ohitus ei lisää riskejä ja toiset kertoo miten juuri ja juuri vältettiin taas ohittaessa kolari(ja jotkut vielä sen parin minuutin ajansäästön hyödyllä).
Sen verran tietoista riskinottoa tuo kuitenkin on että rangaistuksia saisi tulla helpommin "kun kävi huono tuuri".
Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.Ohittaminen on tietoista riskinottoa? Kyllä varmaan, jos ei valitse ohituspaikkaa hyvin ja olettaa, ettei kukaan voi tulla eteen koska ohitat.
Nämä läheltäpiti-tilanteet aiheutuivat siitä, ettei ohitettava katsonut peileihin, ja ne vältettiin sillä, että ohittaja oli valppaana. Ja kun sanoin, että kolari oli lähellä, niin se oli lähellä siinä mielessä, että jos olisi vain posottanut katse horisontissa, niin tuo toinen vastapuoli ei olisi minua huomannut. Missään auton tai kuskin rajojen lähellä ei vielä oltu. Omassa tapauksessa tuo kiilaaja ajeli 10m turvavälillä poronhoitoalueella, joten väitän hänen ohittamisensa ~1km näkyvyydellä olleen kyllä pienin riski tuossa letkassa ajamisessa.
Ja kuten yhtä moni on jo todennut, ei se aikasäästö, vaan tasainen matkavauhti. Jos joka ylämäessä mennään 15 alle ja alamäessä 15 yli rajotuksen, niin turvallisempaa on hyvässä paikassa mennä ohi kuin käristä siellä takana 300km.
15km pätkä työmatkaruuhkassa vs 300km jonkun yksittäisen haahuilijan perässä poronhoitoalueella,Ja kuten yhtä moni on jo todennut, ei se aikasäästö, vaan tasainen matkavauhti. Jos joka ylämäessä mennään 15 alle ja alamäessä 15 yli rajotuksen, niin turvallisempaa on hyvässä paikassa mennä ohi kuin käristä siellä takana 300km.
Tuon takia meni pari ohituspaikkaa sivu suun, kun odotin ensimmäisten lähtevän ohi. Kun eivät lähteneet edes paikassa jossa olisi hyvin ehtinyt hitaammallakin autolla, niin oletin, etteivät aio lähteäkään, ja lähdin myös heidän ohi.Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
Jos sieltä takaa joku pääsee ohittamaan ensin niin edellä oleva on itse jättänyt ohituspaikan käyttämättä, ei siellä mitään vuoronumeroita jaella. Aiheutat itse vaaratilanteen jos jo ohittamaan lähteneen eteen tunget väkisinTossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
Nii tai sitten takana ohittamaan lähtenu on niitä untamoita mitkä ei välitä hyvistä ohituspaikoista vaan surffaa liikenteestä huolimatta miten sattuu, oli hyvää ohituspaikkaa tai ei.Jos sieltä takaa joku pääsee ohittamaan ensin niin edellä oleva on itse jättänyt ohituspaikan käyttämättä, ei siellä mitään vuoronumeroita jaella. Aiheutat itse vaaratilanteen jos jo ohittamaan lähteneen eteen tunget väkisin
No tota mä just tarkoitan että jos edessä oleva ei lähde ohittamaan niin tottakai silloin sieltä perästäkin voi lähtee, mutta juurikin se pitää muistaa että kaikki ei ole sellaisia helvetin uhkarohkeita suhareita mitkä lähtee ohittamaan heti kun näkyy 20m tyhjää tietä.Tuon takia meni pari ohituspaikkaa sivu suun, kun odotin ensimmäisten lähtevän ohi. Kun eivät lähteneet edes paikassa jossa olisi hyvin ehtinyt hitaammallakin autolla, niin oletin, etteivät aio lähteäkään, ja lähdin myös heidän ohi.
Mutta joka tapauksessa sen ensimmäisen letkassa olevan pitäisi saada ihan luontainen etu siihen ohittamiseen takana oleviin verrattuna. Ei siinä voi hirveästi voivotella, jos joku takaa tuleva aloittaa laillisesti (ilman, että ylittää sulkuviivaa) ohituksen ennen sinua.
Jos ajetaan toisen kontissa, niin on siinä ohituspaikan kyttääminen pielessä. Tosin joillain on tapa, jopa ovat perustelleet miksi ohitusaikeissa on hyvä olla ihan kontissa.Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
Tämä toki yksi, osa aktiivisista dynaamisista ohittajista ehkä jopa aavistaa edellä olevan aikeet, mutta mokailevat itsekkin, lähdetään ohittaan ennenkuin on selvää onko ohittaminen turvallista ja ne omatkin ohittamisaikeista kertovat merkit osalla unohtuvat, pääasia että keritään ennen edeltävää. (no tässä vaiheessa lähellä tahallista päälleajoa)Tosielämässä se kyllä menee niin että samalla sekunnilla kun tulee ohituspaikka, niin se bemari lähtee sieltä viidenneltä paikaltaan kaikkien ohi sataaviittäkymppiä. Ei toki ole mulle ongelma koska vilkuilen aina peileihin, mutta joillekin se voi tulla yllätyksenä.
Niin, mutta jos se viidenneltä paikalta lähtevä bemari on ensimmäisenä ohittamassa, niin ne neljä ensimmäistä eivät ole lähteneet ohittamaan heti, kun tilaisuus on tullut. Sulkuviiva loppuu ja vastaantulija tulee vastaan ensimmäisenä jonon kärjessä olevalle.Tosielämässä se kyllä menee niin että samalla sekunnilla kun tulee ohituspaikka, niin se bemari lähtee sieltä viidenneltä paikaltaan kaikkien ohi sataaviittäkymppiä. Ei toki ole mulle ongelma koska vilkuilen aina peileihin, mutta joillekin se voi tulla yllätyksenä.
Sulkuviivan loppuminen on eriasia kuin ohituspaikka.Niin, mutta jos se viidenneltä paikalta lähtevä bemari on ensimmäisenä ohittamassa, niin ne neljä ensimmäistä eivät ole lähteneet ohittamaan heti, kun tilaisuus on tullut. Sulkuviiva loppuu ja vastaantulija tulee vastaan ensimmäisenä jonon kärjessä olevalle.
Tätä en tajunnut, tuskin edes "bemari kuski" silloin ohittaa.Sulkuviiva loppuu ja vastaantulija tulee vastaan ensimmäisenä jonon kärjessä olevalle.
Kämmenpohja lepää töötin päällä. Katson aina, että on tilaa myös väistää pientareelle ja pidän vauhdin sellaisena, että se on mahdollista. Tosi harvoin tulee enempää kuin kahta autoa ohitettua kerralla. Onkohan jotain kolme kertaa 15 vuoden aikana.Te jotka niitä letkoja ohittelette; kuinka paljon tulee panostettua siihen että edelläolevat tietää teidän kohta lähtevän suorittamaan?
Vilkku päällä muutamia sekunteja varmaan sentään ennenkuin aletaan polkemaan kaasua? Äänimerkki? Pitkien väläytys?
Jos tuollaiset tuntuu liian isolta hommalta tehdä ohittamisen yhteydessä, niin ehkä parempi jättää ohitus tekemättä.
Jos taas lähtee idealla "yllätän kaikki" ja sitten itse yllättyy kun yllätetyt yllättyy, niin tervemenoa ojaan.
Ja ehkä se tärkein: ohituskieltoaluehan on pelkkä viitteellinen tieto nössöjä varten, jotka ei ymmärrä dynaamista ajotapaa ja ajaa köyhien autoilla.Te jotka niitä letkoja ohittelette; kuinka paljon tulee panostettua siihen että edelläolevat tietää teidän kohta lähtevän suorittamaan?
Vilkku päällä muutamia sekunteja varmaan sentään ennenkuin aletaan polkemaan kaasua? Äänimerkki? Pitkien väläytys?
Jos tuollaiset tuntuu liian isolta hommalta tehdä ohittamisen yhteydessä, niin ehkä parempi jättää ohitus tekemättä.
Jos taas lähtee idealla "yllätän kaikki" ja sitten itse yllättyy kun yllätetyt yllättyy, niin tervemenoa ojaan.
Tähän pakko kommentoida, että aika pienellä marginaalilla tulee ohiteltua, jos sekunnin kaksi odotus johtaa siihen että ohituspaikka meni jo.Ja jos sitä vilkkua pitäisi päällä muutaman sekunnin ennen ohitusta, niin johan siinä on ohituspaikka kohta mennyt ohi.