Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Sä et nyt vissiin tajua, jos moottoritiellä on satasen rajoitus ja ajan vasenta kaistaa suurinta sallittua ja saavutan edessä ajavaa joka ajaa samaa vauhtia oikealla olevan kanssa eikä mene ohi niin mitä voin tehdä kun siellä ei seurata peilejä?

Vilkutin valoja jo hyvissä ajoin, odotin varmaan sen 3km välillä valoja vilkuttaen kunnes kyllästyin ja menin hieman lähemmäksi (väliä se pari auton mittaa) ja vielä enemmän vasemmalle ja vilkutin valoja lisää ja silti ei tapahdu mitään.

Tässä vaiheessa siis poliisi hidasti, tuli mun taakse ja pysäytti.
Ärsyttää jos keinotekoinen ruuhka, eli oikealla lievää jononmuodustusta ja jono etenee selkeästi alla rajoituksen ja toisella kaistalla ajaa joku sen jonon vauhtia.

Osuudella ilmeisesti 120 km/h rajoitus ?

Mutta vaarallisesti tuossa oli toiminut se joka oli mennyt toisen kontiin, ja tekstisn perusteella oli jo sitä ennen ajanut siellä kontissa. käytös muistuttaa jonkinlaista hermotuneisuutta, oli hyvä että poliisi tuollaiset poimii pois.

Ylläoleva siis kommentoitu kuvauksen perusteella, rajoitus arvottu.

Toki jos
autot siis yhden tai kahden auton mitan päässä toisistaan ja näitä autoja oli varmaan 20kpl tässä junassa,
Jos auton mitalla tarkoitat sitä ajoneuvon mittaa (4-5metriä , eli turvaväli luokkaa 10m), niin toki tuossa kai ensimmäistä lukuunottamatta saisi ohjata kaikki tiensivuun.


Tuota letkaa ohittava on varmaan joutunut hämmentävään tilanteeseen, ja ehkä epäillyt että onkin satasen rajoitus, jos on poliisiauton nähnyt junnaavan jonossa, eikä ole löytänyt väliä mihin mennä, eikä oikein ole ohikaan päässyt kun varonut kuvitteellista ylinopeutta.

Häneltä siis ilmeisesti puuttu oikea tieto rajoituksesta ja puuttu tarkka luotettava nopeusmittari.

Avukseen se olisi tarvinnut jonossa jonkun joku olisi tehnyt hänelle tilaa, tai sitten hänen olisi pitänyt hiljentää reilummin, jotta olisi päässyt jonon hännille.

Kommentoin siis kertomuksen pohjalta kuviteltua tapahtumaa.



****
Kertomus myös tuo mieleen että olisiko pätkällä voinut olla satasen rajoitus ? ja valojen vilkuttelialta kuvitellut olevan 120 rajoitus.


EDIT:

Vissiin satasen rajoituis ja mittarissa ollut 110.
Sä et nyt vissiin tajua, jos moottoritiellä on satasen rajoitus ja ajan vasenta kaistaa suurinta sallittua j
No nyt vaikuttaa siltä että menohaluja olisi ollut muita enemmän ja otti päähän niin paljon että alko näyttää raivolta.

Marginaalissa kuitenkin muut menneet, ettei sinänsä syytä päästää tunteisiin, saati alkaa oikeasti raivoon ärsyttävästi rajoitusten mukaan ajaneelle.
 
Viimeksi muokattu:

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Ohituksen kanssa viivästely olisi varmaan helpompi sakotuskohde, varsinkin moottoritiellä. Jos menee useampi minuutti päästä jostain ohi niin...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ohituksen kanssa viivästely olisi varmaan helpompi sakotuskohde, varsinkin moottoritiellä. Jos menee useampi minuutti päästä jostain ohi niin...
Meinaat että motarilla ei saisi ohittaa jos ohitettavan nopeus on lähellä korkeinta sallittua ?

Ilmeisesti sallisit ohittamisen jos oikealle kaistalla on pariautoa tai useampia jonossa ?

No toki ymmärrän että turha ohittaa jos joku ajelee 115km/h 120 alueella, mutta joillain voi se vauhti vähän aaltoilla ja ohitus päätöksen tehdessä olla ohitettavan alempi ja vauhti vähän nousta kesken ohituksen. No moni ohittaja kyllä silloin lisää parinapsua vakkariin, jos hommasta ei muuten meinaa tulla mitään, tai sitten palaa takaisin vasemmalle. Yksi versio on sitten se kun kesken ohituksen rajoituslaskee, ja ohitettava ei siinä vähennäkkään vauhtia samassa suhteessa.

Motarilla vähän pidempään kestänyt ohitus ei ole kuitenkaan sellainen vaaranpaikka mikä tulee ensimmäisenä mieleen mihin pitäisi puuttua, monella motarilla ne alimittaiset turvavälit ja innokas kaistojen vaihto on niitä minkä luulisi olevan listalle kiireellisempia jos vaaratekijöitä pitäisi siivota pois ajotavoista.

Nyhvääjät kyllä sopii otsikoon, "mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Yllättävän monella kokovartalokyrvällä se nopeus nousee, kun siihen vasemmalle vierelle ilmestyy joku motarilla (jos nopeusero on pieni) Nämä aaltoilijat ovat muutenkin varmaan sellaisia, että ajavat ilman vakkaria. Vittumaisimpia ovat ne, joilla nopeus alamäessä menee +10-15 km/h. Tällaisen kanssa saa "nauttia" 1-tiellä pitkään, kun tyhmimmät kelaavat aina vaan uudestaan ohi, kun itsellä on vakkari päällä. Välillä on satojakin metrejä kaulaa, mutta sopivassa alamäessä aaltoilija rullaa ohi hyytyäkseen seuraavaan ylämäkeen. Parhaimmillaan huomaa, että vielä tasamaalla tuntuu olevan "kiimaa" päästä seuraavan auton ohi. Siitä sitten nenän eteen ja -20 km/h ylämäkeen. Prkl. Vuosien varrella pari idioottia on luullut, että kilpailen (vakkari päällä :facepalm: ). Vaikka -40 km/h jäykkäniskat suoraan eteen on reipasta ylinopeutta ajaessa helvetin rasittavia, niin siltikin mieluummin näin, kuin tuo motarin 110-130 km/h villi länsi, jossa on kaikki ajotaidottomat mukana. Jos tuolla "juuri törkeän halvemmalla puolella" vauhdilla joku tulee törkeää takaa ohi, niin se yleensä ei jää runkkaamaan rinnalle, jos antaa tilaa pienessä välissä.

(Vakkaritkin muuten aiheuttaa pientä aaltoilua, liekä manuaali+vakkari yhdistelmä, jossa jyrkemmässä mäessä ei enää voima riitä? Alamäessä vastaavasti ei jarruta tarpeeksi.)
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
409
Yllättävän monella kokovartalokyrvällä se nopeus nousee, kun siihen vasemmalle vierelle ilmestyy joku motarilla (jos nopeusero on pieni) Nämä aaltoilijat ovat muutenkin varmaan sellaisia, että ajavat ilman vakkaria. Vittumaisimpia ovat ne, joilla nopeus alamäessä menee +10-15 km/h. Tällaisen kanssa saa "nauttia" 1-tiellä pitkään, kun tyhmimmät kelaavat aina vaan uudestaan ohi, kun itsellä on vakkari päällä. Välillä on satojakin metrejä kaulaa, mutta sopivassa alamäessä aaltoilija rullaa ohi hyytyäkseen seuraavaan ylämäkeen. Parhaimmillaan huomaa, että vielä tasamaalla tuntuu olevan "kiimaa" päästä seuraavan auton ohi. Siitä sitten nenän eteen ja -20 km/h ylämäkeen. Prkl. Vuosien varrella pari idioottia on luullut, että kilpailen (vakkari päällä :facepalm: ). Vaikka -40 km/h jäykkäniskat suoraan eteen on reipasta ylinopeutta ajaessa helvetin rasittavia, niin siltikin mieluummin näin, kuin tuo motarin 110-130 km/h villi länsi, jossa on kaikki ajotaidottomat mukana. Jos tuolla "juuri törkeän halvemmalla puolella" vauhdilla joku tulee törkeää takaa ohi, niin se yleensä ei jää runkkaamaan rinnalle, jos antaa tilaa pienessä välissä.

(Vakkaritkin muuten aiheuttaa pientä aaltoilua, liekä manuaali+vakkari yhdistelmä, jossa jyrkemmässä mäessä ei enää voima riitä? Alamäessä vastaavasti ei jarruta tarpeeksi.)
Kaikkien autojen vakionopparit eivät osaa käyttää jarruja jos moottorijarru ei riitä alamäessä pitämään vauhtia haluttuna. Ei taida vieläkään olla läheskään kaikissa uusissakaan sitä ominaisuutta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Yllättävän monella kokovartalokyrvällä se nopeus nousee, kun siihen vasemmalle vierelle ilmestyy joku motarilla (jos nopeusero on pieni) Nämä aaltoilijat ovat muutenkin varmaan sellaisia, että ajavat ilman vakkaria. Vittumaisimpia ovat ne, joilla nopeus alamäessä menee +10-15 km/h. Tällaisen kanssa saa "nauttia" 1-tiellä pitkään, kun tyhmimmät kelaavat aina vaan uudestaan ohi, kun itsellä on vakkari päällä. Välillä on satojakin metrejä kaulaa, mutta sopivassa alamäessä aaltoilija rullaa ohi hyytyäkseen seuraavaan ylämäkeen. Parhaimmillaan huomaa, että vielä tasamaalla tuntuu olevan "kiimaa" päästä seuraavan auton ohi. Siitä sitten nenän eteen ja -20 km/h ylämäkeen. Prkl. Vuosien varrella pari idioottia on luullut, että kilpailen (vakkari päällä :facepalm: ). Vaikka -40 km/h jäykkäniskat suoraan eteen on reipasta ylinopeutta ajaessa helvetin rasittavia, niin siltikin mieluummin näin, kuin tuo motarin 110-130 km/h villi länsi, jossa on kaikki ajotaidottomat mukana. Jos tuolla "juuri törkeän halvemmalla puolella" vauhdilla joku tulee törkeää takaa ohi, niin se yleensä ei jää runkkaamaan rinnalle, jos antaa tilaa pienessä välissä.

(Vakkaritkin muuten aiheuttaa pientä aaltoilua, liekä manuaali+vakkari yhdistelmä, jossa jyrkemmässä mäessä ei enää voima riitä? Alamäessä vastaavasti ei jarruta tarpeeksi.)
Juuri viikonloppuna oli ihme veijari liikenteessä. Vakkari päällä ohittelin hitaammin kulkevia ja erään auton vierellä kyseinen auto alkoi yhtäkkiä kiihdyttämään, mutta ei saanut tilaa tulla eteen vasemmalle kaistalle. Kun olin jonon ohittanut ja mennyt takaisin oikealle kaistalle, niin tyyppi kiihdytteli railakasta vauhtia ohi ja siirtyi eteen ja välittömästi alkoi hidastelu reilusti alle nopeusrajoituksen. Joillain vain käy erikoisia suonenvetoja...

Vakkareissa on kyllä eroja. Oman manuaali Tiguanin vakkari ei osaa/jaksa vähänkään jyrkempiä mäkiä vetää tasanopeutta. Vanhemmassa Mondeossa (manuaali) oli vähän suurempi diesel-moottori ja sillä ei ollut mitään vaikeuksia säilyttää tasanopeutta ylä- tai alamäissä. Volkkarissa selittää tuo auttamattomasti liian pienitehoinen motti, että joutuu ylämäessä muutenkin pykältämään alemmas kun ei pelkkä kaasun lisäys auta. (Edit. Mäki pitää tosin olla jyrkempi, mitä nyt ei moottoriteillä pahemmin ole jotain poikkeuksia(?) ehkä lukuunottamatta. Oletan, että joku heti kertoo missä on jyrkkä mäki jos sanon ettei ole.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Kaikkien autojen vakionopparit eivät osaa käyttää jarruja jos moottorijarru ei riitä alamäessä pitämään vauhtia haluttuna. Ei taida vieläkään olla läheskään kaikissa uusissakaan sitä ominaisuutta.
Mahtaiskohan 1-tiellä riiittää pelkkä paska vakkari tuottamaan jonkun 20 km/h nopeuseron ylä- ja alamäkien välillä? Vauhtia kuitenkin on yleensä se 120+ km/h, että harvempi auto siinä enää paljoa rullaamalla kiihtyy. Toki onhan tuossa paljon jyrkkiä mäkiä, että jossain tilanteessa ehkä mahdollista. Toisaalta aaltoilu olisi varmaan paljon pahempi ongelma, jos tuo olisi vakkarikohtainen. Vakkarin vaikutuksen lähinnä huomaa, jos nopeudet ovat muutaman km/h sisällä toisistaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 001
Saisi yleistyä itseajavat. Esim. noissa motariohituksissa voisi itse lukea lehteä kun tesla suorittaisi ohitukset alusta loppuun pitäen saman nopeuden ja jos joku ohitettu sen jälkeen tulisi ohi ja eteen ajamaan hiljempaa niin sama vaan toistuisi tarpeellisen määrän kertoja.

Oletettavasti tämä tulee tulevaisuudessa olemaan se normitilanne.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Sattuipa taas eilen lahden moottoritiellä, satasen rajoitus koska tiemerkinnät puuttuu:facepalm:

Se ei vielä haittaa, ajelin mittarissa 110km/h vasenta kaistaa possujunan ohi mikä liikkui sellainen 90km/h:facepalm::facepalm:, autot siis yhden tai kahden auton mitan päässä toisistaan ja näitä autoja oli varmaan 20kpl tässä junassa, no syykin selvisi kun siellähän oli poliisi viidentenä ja kukaan ei saatana uskalla mennä ohi ja poliisin vierellä ajaa auto OHITUSKAISTALLA 90km/h! Ajoin kilometrin sen perässä ajoin kaksi, kolme siinä vaiheessa menin lähemmäksi vilkutin valoja että mene vittuun siitä ohituskaistalta niin mitä tekee poliisi, hiljentää ja pysäyttää mut! :facepalm:

Alkaa änkyttäminen että minä vaarannan liikennettä kun ajan liian lähellä edellä olevaa ja aivan turhaan vilkuttelen valoja, no kysyn että miten itse kun ajoitte kahden auton mitan päässä edellä olevasta (kuten minäkin kun valoja vilkuttelin) useamman kilometrin, kaikki muut jonossa myös ja osa vieläkin lähempänä ja kaiken kruuna urpo joka ajaa moottoritiellä vähintään 5km vasenta kaistaa tukkien ohittavat jotka ajaa suurinta sallittua alinopeutta ajavien ohi ja tämä keskustelu käytiin ihan passatin takapenkillä.

Ilmoitin vain että oliko muuta, jos aiot kirjoittaa sakon niin kiistän sen ja tuon oikeuteen videokuvaa miten tapahtumat meni, ilmoitti että saat suullisen huomautuksen, lähdin ulos ja jatkoin matkaa sanomatta sanaakaan.

Urpoja löytyy myös poliisista, mutta oli aika wtf fiilis kun mut pysäytti ja pyysi autoonsa.

Parasta oli että sain tämän possujunan uudestaan kiinni ja siellä ne ajeli sulassa jonossa ja itse vasenta kaistaa kaikista ohi:facepalm:
Laita nyt video saataville kun sellainen on olemassa. Niin mekin nähdään tätä toimintaa.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 202
Ärsyttää ne, jotka tulevat 100km/h alueella perä eellä vastaan, kun itsellä on n. 105km/h todellista nopeutta ja ohituksen jälkeen rajoituksen muuttuessa useamman kilometrin matkalle 80km/h itsellä todellista nopeutta on n. 85km/h ja äskettäin ohitettu tulee perään roikkumaan ja saattaa jopa ohi vetää.

Se ei ärsytä, jos joku ajaa vaikka 75km/h satasen alueella, kunhan pitävät vauhdin samana myös ohituksen jälkeen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Poliisin toimintaa ehkä kiinittää enemmän huomiota.

Mutta voidaan yleistää että poliisista ei kannata ottaa maalia liikenteeseen.

Vilkun nuuka käyttö, voi toki johtua siitä ettei haluta paljastaa mihin ovat menossa.
Niukat turvavälit, ehkä tarkkailevat lähempää muita autoilijoita, tai piilotuvat edellä olevan taaksen jne.
Nopeus valinnat hmm. no. syys varmasti siihenkin

Sivullisen on vaikea arvata millaisessa tehtävässä ko henkilöt ovat, jo se mikä voi näyttää sivulliselle huono osaamisena liikenteessä, voikin olla vaativan tehtävän taidokasta suorittamista :).

Jos siellä jossa motarilla on ollut joku varjostustehtävä ja ihan sattumaa että kohdalla on sitten vuorovaihtunut ja ovat vapautuneet liikennevalvontaa, tai vaihtoehtoisesti on puututtu senverran vaaralliseen tilanteeseen että toinen tehtävä jätetty kesken.
Poliisimiehillä ja -naisilla on välillä vähän erikoisia manööverejä liikenteessä.

Kerran ajelin tässä keväällä tuolla profiilikuvan avolla katto auki Mechelininkatua keskustaa kohti ja takapuskuriini liimaantui harmaa Transportteri, taustapeilistä tunnistin tämän siviiliautoksi ja ihan periaatteesta ajoin juuri tasan rajoitusten mukaan, sekä hiljensin todella hyvissä ajoin valoihin.
Portteri jaksoi roikkua perässäni parit valot, kunnes kolmansien valojen kohdalla löi vilkut päälle ja tempaisi reilua vauhtia ohi punaisia päin.
Parit valot menivät pillit päällä läpi punaisia päin ja sitten heittivät pillit pois ja jatkoivat taas rauhallista köröttelyä.

Toinen erikoinen tapaus sattui puolen yön jälkeen Tikkurilan lähettyvillä, kun ajelin melko kuppaisen näköisellä T4:sella Transportterilla kotia kohti, näin peilistä maijan kääntyvän 300 metrin päässä risteyksestä perääni ja päätin taas ajella rauhallisesti, kyseisellä pätkällä on tietöitä käynnissä ja nopeusrajoitus vaihtelee 50 ja 30 km/h välillä.
Siinä sitten ajoin mittarin mukaan 30 km/h kaivantojen kohdalla, kun maija liimautui perääni ja ajettiin sitten noin kilometri peräkkäin juuri nopeusrajoituksen mukaisesti, ennen kuin päättivät pysäyttää minut.
Pysähdyin bussipysäkille, jolloin molemmat konsta-aapelit tulivat siihen auton vierelle sohimaan sisään hyttiin sekä tavaratilaan taskulamppujen kanssa ja kun ei siellä ollutkaan ketään muita sanoivat tekevänsä ajokunnon valvontaa.
Puhalluttivat ja halusivat nähdä tavaratilan sisään, minkä esittelin kyllä kun ei siellä mitään ollut.
Kun puhalsin nollat ja muutenkaan eivät mitään löytäneet, niin menivät vähän pettyneen oloisina takaisin autoonsa, pyöräyttivät maijan ympäri ja lähtivät kaahaamaan reilua vauhtia takaisin Tikkurilaa kohti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
175
Ohitukset on kyllä joillekin vaikea paikka. Ajan tuttua pätkää jossa on satasen alueella muutama todella pitkä 2-3 kilometrin suora ja välissä mutkainen osuus samalla rajoituksella.

Saavutan kaukaa kolmen auton letkaa rajoituksen mukaan ajaen vakkarilla. Letkan vauhti noin 85. Vastaantulijoita ei näy koko suoran aikana. Ajattelen, että kerrankin käy tuuri ja pääsen kaikista ohi vakkari päällä. Laitan hyvissä ajoin vilkun ja lähden ohittamaan. Samantien etummaisen takaa lähtee kaksi autoa ohittamaan kiilaten eteeni ja joudun jarruttamaan ja keskeyttämään ohituksen. Seuraavalla suoralla ohitan hidastelijan ja saavutan pikkuhiljaa näitä kahta autoa. Mutkaisella osuudella näiden nopeus tippuu taas 85 ja suoran alkaessa kiihdytän ohi jolloin ohitettavat nostaa nopeutta yli rajoituksen. Hetken roikkuvat perässäni kunnes taas nopeus putoaa reilusti alle rajoituksen ja jäävät taakseni.

Ärsyttää se, että aikomukseni oli ohittaa siististi rajoituksen mukaan kaikki ja sitten nuo kaksi sankaria aiheuttivat ihan turhaan ylimääräistä ohjelmaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Liikaa vanhuksia liikkeellä arkisin. Edellä ajoi farkku-rolla 40 km/h (rajoitus 50) ja kun se kääntyi, sivukadulta eteen Skodillac joka toisti samat toimenpiteet ja bonuksena sen vaihdettua kaistaa marketin pihasta eteen Mondeo ja em. toistuu. Eläkeläisille pitäisi määrätä 2v välein auton käsittelykoe radalla ja ajokoe liikenteessä ja jos homma ei suju kortti pois. Pää ei käänny, peileihin ei katsella, mittareita ei katsella, perstuntumalla sahataan samoja tuttuja reittejä 40 vuotta vaikka väistämissäännöt olis muuttunu jo aikoja sitten.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
143
Enenmmänkin ihmetystä kuin ärsytystä aiheuttamut tilanne Huittinen-Tampere välillä. Saa tiguan kiinni 100kmh alueella 105 todellista itsellä ja sillä noin 90kmh. Kunnes tulee 80kmh alue tiguan ajaa samaa vauhtia kuten myös 50 rajoitusalueella tietyömaalla ja katoaa horisonttiin. Saan taas kiinni 100 alueella kun tiguanilla vauhtia alle 90kmh ja menen ohi. Siellä nainen roikkuu ratissa naama kiinni tuulilasissa eikä varmaan mitään hajua rajoituksista tai vakkarista. Meneekö jotkut tuolla ihan nollataulussa?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Heti perään avautuminen. Ajoin äsken 6km paikallisen pitäjän läpi jonossa kun Audi A3 kuski ajoi koko matkan 20km/h 50 alueella. Siihen vielä kuusi liikenneympyrää, niin meinasi jo perse revetä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Poliisimiehillä ja -naisilla on välillä vähän erikoisia manööverejä liikenteessä.

Kerran ajelin tässä keväällä tuolla profiilikuvan avolla katto auki Mechelininkatua keskustaa kohti ja takapuskuriini liimaantui harmaa Transportteri, taustapeilistä tunnistin tämän siviiliautoksi ja ihan periaatteesta ajoin juuri tasan rajoitusten mukaan, sekä hiljensin todella hyvissä ajoin valoihin.
Portteri jaksoi roikkua perässäni parit valot, kunnes kolmansien valojen kohdalla löi vilkut päälle ja tempaisi reilua vauhtia ohi punaisia päin.
Parit valot menivät pillit päällä läpi punaisia päin ja sitten heittivät pillit pois ja jatkoivat taas rauhallista köröttelyä.
Ja sinä kuvittelit, että tekivät tuon sinun vuoksesi, tai muuten vain ilman syytä? :facepalm:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Poliisit todennäköisesti epäilivät rattijuopoksi kun 30 rajoitusta noudatti. :-D
Ja ajoivat sen vuoksi ohi vilkut päällä? Ok.

Varmaan tarkoitit tuota toista esimerkkiä, jossa auto pysäytettiin ja tutkittiin.

Mitä tai mikä on "laiton paikanetsintä"?
No se on luonnollisesti paikanetsintä mille ei ole laillisia perusteita.

Hieman kyllä kyseenalaistan sen, että menivätköhän ne tapahtumat nyt ihan niin kuin ne tuossa kerrottiin, mutta pakkohan sen on pitää paikkaansa, kun se on internettiin kirjoitettu. Kyseessä tosin oli kertomuksenkin mukaan "kuppainen Transporter", joka ajoi ilmeisen varovaisesti, mahdollisesti alle rajoituksen. Jos alueella on tehty vaikka murtoja ja vastaava ajoneuvo sopii riittävällä tasolla tuntomerkkeihin tuon varovaisuuden lisäksi, niin eiköhän siinä jo täyty kriteerit tarkistaa kuljettajan kunto ja pyytää nähdä tavaratilaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Liittyen motarikeskusteluun. Itse ajelin vasenta kaistaa eräänä päivänä ja joku mersu kyhnytti edessä 100kmh, 120kmh alueella vasenta kaistaa. Tyhjät kaistat tässä tilanteessa, mutta edessä ja takana matkan päässä autoja. Hetken katsoin että siirtyykö pois tieltä, ei siirtynyt. Kuten usein teen, palaan oikealle ja kruisaan siltä kaistalta ohi. Tämän jälkeen siirryn takaisin vasemmalle kaistalle ohittaakseni seuraavaa letkaa. Takana välähtää siniset valot ja totesin että no tietysti. Hetken seuraan peilistä, valot välkkyy mersun takana, mersu siirtyy oikealle ja siniset valot lähti pois. Poliisi saavuttaa minut, ja ajaa takana samaa vauhtia pari kilsaa, välillä ohitellaan yms. Hetken päästä kääntyy pois motarilta. Kyllä nuo tientukkeet pitäisi olla se ensimmäinen silmätikku myös poliisille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Tyhjät kaistat ja ajelit silti vasenta?
Kuten kirjoitin, edessä ja takana oli autoja. Olin valmiiksi vasemmalla koska ohitin aiemmin rampilta juuri tulleita autoja jotka ajoivat hitaammin oikeaa kaistaa. Tämän jälkeen tyhjät kaistat hyvän matkaa meidän kahden välittömässä, sen hetkisessä alueessa, eli olisi ollut Mersulla rutkasti aikaa siirtyä oikealle, vaan kyllä se oli liimattuna vasemmalle eikä saavuttanut edessä olevia. Takana kyllä saavutettiin jo meitä, joten oikealta ohi. Poliisi taisi rampilta tulla ja huomasi tilanteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Hieman kyllä kyseenalaistan sen, että menivätköhän ne tapahtumat nyt ihan niin kuin ne tuossa kerrottiin, mutta pakkohan sen on pitää paikkaansa, kun se on internettiin kirjoitettu. Kyseessä tosin oli kertomuksenkin mukaan "kuppainen Transporter", joka ajoi ilmeisen varovaisesti, mahdollisesti alle rajoituksen. Jos alueella on tehty vaikka murtoja ja vastaava ajoneuvo sopii riittävällä tasolla tuntomerkkeihin tuon varovaisuuden lisäksi, niin eiköhän siinä jo täyty kriteerit tarkistaa kuljettajan kunto ja pyytää nähdä tavaratilaan.
Rupisia vanhoja autoja pysäytellään jostain syystä muutenkin enemmän, vaikka ajotavassa tai kuljettajan habituksessa ei olisi mitään poikkeavaa. Eikä siinä renkaiden kulutuspintaa mittailla. Ilmeisesti vanha auto profiloidaan epäilyttäväksi, jos alueella on äskettäin sattunut tai vaikka muuten välillä sattuu jotain. Mistä niistä tietää. Ehkä on vaan profilointiasia, että niillä todennäköisemmin ajetaan kännissä tms, ja kun aikaa on niin voihan sitä randomisti ratsata autoja toivoen löytävänsä vaikka pyörävarkaan. Oikeastihan sekin on jo aika epäilyttävää jos joku ajaa pimeän aikaan autolla, ja vissiin sitten "syytä epäillä". :hmm::smoke:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mitenkäs tämä nyt suomessa menikään.:hmm:
Mitä tai mikä on "laiton paikanetsintä"?
Paikanetsintä tarkoittaa pakkokeinolain mukaista etsintää muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa, johon on pääsy estetty, tai kulkuneuvossa. Sen suorittamista varten tulee täyttyä paikanetsinnän edellytykset, jotka ovat muuten samat kuin kotietsinnän suorittamiselle, mutta epäiltävästä rikoksesta ei tarvitse olla säädetty vähintään 6 kk:n rangaistusta. Paikanetsinnässä on noudatettava samoja määräyksiä kuin kotietsinnässä: mm. etsinnän tarkoitus on kerrottava ja annettava kopio kirjallisesta etsintäpäätöksestä tai kerrottava miten tiedot päätöksestä saa jälkikäteen jos etsintä on suoritettu niin kiireellisesti, ettei päätöstä vielä ole.

Lisätietoja pakkokeinolain 8. luvusta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ja sinä kuvittelit, että tekivät tuon sinun vuoksesi, tai muuten vain ilman syytä? :facepalm:
99% todennäköisyydellä poliisimies hermostui ajamiseeni ja päätti tempaista ohi.

Hieman kyllä kyseenalaistan sen, että menivätköhän ne tapahtumat nyt ihan niin kuin ne tuossa kerrottiin, mutta pakkohan sen on pitää paikkaansa, kun se on internettiin kirjoitettu. Kyseessä tosin oli kertomuksenkin mukaan "kuppainen Transporter", joka ajoi ilmeisen varovaisesti, mahdollisesti alle rajoituksen. Jos alueella on tehty vaikka murtoja ja vastaava ajoneuvo sopii riittävällä tasolla tuntomerkkeihin tuon varovaisuuden lisäksi, niin eiköhän siinä jo täyty kriteerit tarkistaa kuljettajan kunto ja pyytää nähdä tavaratilaan.
Kerro nyt mikä sinua ko. tapahtumassa epäilyttää?

Sen kyllä myönnän, että ajoin juuri rajoitusten mukaisesti eli sitä 30 km/h kaivantojen kohdalla.

Jos et ole vielä huomannut, niin ihmisiä ne poliisitkin ovat, kaikkine virheineen ja vitutuksineen, eli ei se toiminta ole aina välttämättä ohjekirjan mukaista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Poliisimiehillä ja -naisilla on välillä vähän erikoisia manööverejä liikenteessä.

Kerran ajelin tässä keväällä tuolla profiilikuvan avolla katto auki Mechelininkatua keskustaa kohti ja takapuskuriini liimaantui harmaa Transportteri, taustapeilistä tunnistin tämän siviiliautoksi ja ihan periaatteesta ajoin juuri tasan rajoitusten mukaan, sekä hiljensin todella hyvissä ajoin valoihin.
Portteri jaksoi roikkua perässäni parit valot, kunnes kolmansien valojen kohdalla löi vilkut päälle ja tempaisi reilua vauhtia ohi punaisia päin.
Parit valot menivät pillit päällä läpi punaisia päin ja sitten heittivät pillit pois ja jatkoivat taas rauhallista köröttelyä.

Toinen erikoinen tapaus sattui puolen yön jälkeen Tikkurilan lähettyvillä, kun ajelin melko kuppaisen näköisellä T4:sella Transportterilla kotia kohti, näin peilistä maijan kääntyvän 300 metrin päässä risteyksestä perääni ja päätin taas ajella rauhallisesti, kyseisellä pätkällä on tietöitä käynnissä ja nopeusrajoitus vaihtelee 50 ja 30 km/h välillä.
Siinä sitten ajoin mittarin mukaan 30 km/h kaivantojen kohdalla, kun maija liimautui perääni ja ajettiin sitten noin kilometri peräkkäin juuri nopeusrajoituksen mukaisesti, ennen kuin päättivät pysäyttää minut.
Pysähdyin bussipysäkille, jolloin molemmat konsta-aapelit tulivat siihen auton vierelle sohimaan sisään hyttiin sekä tavaratilaan taskulamppujen kanssa ja kun ei siellä ollutkaan ketään muita sanoivat tekevänsä ajokunnon valvontaa.
Puhalluttivat ja halusivat nähdä tavaratilan sisään, minkä esittelin kyllä kun ei siellä mitään ollut.
Kun puhalsin nollat ja muutenkaan eivät mitään löytäneet, niin menivät vähän pettyneen oloisina takaisin autoonsa, pyöräyttivät maijan ympäri ja lähtivät kaahaamaan reilua vauhtia takaisin Tikkurilaa kohti.

Heh, tuli tästä oma kokemus mieleen kun olin vähän alta 19v, ja kortti ollut reilut puoli vuotta.

Käytiin tyttöystävän ja sen kaverin kanssa yöllä mäkkärin autokaistalla, kun oltiin ihan hupiajelemassa muuten vaan yöllä. 02 aikoihin päätettiin, että eiköhän tämä ole tässä, joten lähdettiin viemään tyttöystävän kaveri kotiin. Tämä kaveri asui kerrostalossa, jonka viereisellä tontilla on melko iso kirkko. Päätin jättää auton kirkon pihaan, että voidaan rauhassa poltella röökit vielä siinä ilman, että kerrostalossa asuvien ihmisten yöunet häiriintyy parkkipaikalla mölyävistä teineistä.

Aikalailla parkkiin kerkesin ajaa, kun maija ajoi perässä kirkon pihaan. Mulla oli tuohon aikaan mustat pitkät hiukset, naamassa lävistyksiä, mustat vaatteet ja paidassakin taisi olla pentagrammi. Tenttasivat todella tiukasti millä asialla liikutaan, ja kerroin mikä on homman nimi. Halusivat tutkia auton takakontin, minkä mielelläni heille näytin. Siitä sitten kehkeytyikin melkoinen kuulustelu, kun takakontissa muutama bensakanisteri, jotka oli sinne jääneet edellisen viikonlopun mökkireissulta. Epäilivät vahvasti, että aion sen kirkon siitä vierestä polttaa. Pitkän jankkauksen päätteeksi uskoivat kuitenkin lopulta, kun tyttöystävän kaveri todisti asuvansa viereisessä talossa ja pyysin että seuraavat vaikka perässä kun ajan ihan omaan kotiosoitteeseen. :rofl:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Se että jälleen auton pesun yhteydessä löyty pari uutta naarmua. Selvästi parkkipaikalla tulleet. No onneksi pieniä ja muutaman kerran vahalla korjautunee siihen pisteeseen ettei häiritse.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Se että jälleen auton pesun yhteydessä löyty pari uutta naarmua. Selvästi parkkipaikalla tulleet. No onneksi pieniä ja muutaman kerran vahalla korjautunee siihen pisteeseen ettei häiritse.
Näitä tulee kyllä yllättävän paljon. Omalla kohdalla helpotti, kun aikoinaan aloin ajattelemaan autoa pikemminkin työkaluna keräilyesineen sijaan.

Ei se tietenkään oikein ole, että muut paskovat toisten omaisuutta, mutta ei kuitenkaan ole niin paljon ahdistanut, vaikka noita naarmuja aika ajoin paljastuukin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Ajan itse vanhalla ruoskalla, ja vaikka onkin yleensä hyvässä vahassa ja muutenkin siistissä kunnossa, ihmisiä ei tunnu kiinnostavan pätkääkään. Ovista löytyy useita ovien mentäviä painaumia. Tilanteen salliessa tulee parkkeerattua vähän syrjempään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Auto on käyttöesine, eikä mikään pyhä lehmä. Käytössä tulee pientä kulumaa ja klommoa. Mitä väliä?
Puhutaan kuitenkin yleisesti ottaen yli 10k maksavasta käyttöesineestä, eli pikkasen enemmän, kun sun kalsarit.
Itseä ainakin vituttaa jo työkaluun(sora-auto), työsuhdeautoon(pakettiauto) tai omaan autoon(henkilöauto) tulevat jäljet kanssa-autoilijoiden takia. Vaikka noistakin vain yksi kolmesta on omani.
Ja joo, vaikka on kaskot ja vakuutus korvaa, aiheuttaa se kuitenkin vaivaa, kun soittelet vakuutusyhtiöön, maksat omavastuun ja auto on päivän, tai enemmän poissa käytöstä.


Ja vielä, käytkö rikkinäisissä pieruverkkareissa muualla kun postilaatikolla? Hautajaisissa tms.?
En minä ainakaan, sen takia autonkin hyvä olla ulkoisesti kunnossa ihmisten ilmoille mentäessä, niin kuin vaatteidenkin. Molemmathan on niitä mainitsemiasi käyttöesineitä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
No jos ajelee jollain muutaman satasen ropposella niin lommot vaan tuo luonnetta siihen. Mutta jos ajelee vähänkään kalliimmalla minkä haluaa pysyvän kunnossa ja pitävän hintansa mahdollisimman hyvin niin kyllä ne haittaa. Vai ostaisitko 30k€ auton mikä on naarmuja ja lommoja täynnä?
Ostan 30k€ auton, joka näyttää kohtuullisen siistiltä ja käytän sitä jokusen vuoden, jonka jälkeen sen arvo on 15-20k€. Sitten sen voi vaihtaa taas uudempaan ja toistaa sykliä tarpeen mukaan. Auto on maailman paskin sijoitus, eikä niillä pikkunaarmuilla ole juurikaan vaikutusta hintaan, jos ei kyse sitten ole oikeasti täysin uudesta autosta, jolloin sen voisi olettaa olevan ainakin hetken aikaa ilman naarmuja. Joskus nuorempana sitä kuvitteli auton olevan jotain muutakin kuin liikkumisväline ja silloin sitä myös oli enemmän huolissaan niistä pienemmistäkin naarmuista.

Tuo kuvauksesi "naarmuja ja lommoja täynnä" ei ole kuitenkaan se mistä tässä oli puhe ja sama vastaus noihin veikkaajan vaatevertauksiin. En pue autoa päälleni, eikä auto ole muutenkaan minun ilmentymä. Vai meinaako joku, että jos kulkee vaikka bussilla juhliin, niin häpäisee itsensä jollakin tavalla ja jos ei, niin miten se sitten muuttuu jos menee vaikka likaisella autolla sinne samaan tilaisuuteen? Käyttekö ylipäätään tilaisuuksissa, joissa ihmiset käyvät parkkipaikalla tutkimassa, että onko muiden vieraiden autoissa mahdollisesti naarmuja? :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Auto on käyttöesine, eikä mikään pyhä lehmä. Käytössä tulee pientä kulumaa ja klommoa. Mitä väliä?
Näyttelyesineen ("pyhän lehmän") paikka on näyttelyssä tai vitriinissä, eikä missään julkisella parkkipaikalla.
Tämähän oli joskus ihan hauska juttu, mutta klassikkovitsitkin kuluvat. Totuus kuitenkin on, että jotkut ihan vakavissaan oikeuttavat toisten omaisuuden turmelemista tällaisella logiikalla.

Ei minua kamalasti ihan pieni naarmu haittaa. Lommo jo haittaakin, koska se maksaa ihan rahaa riippumatta siitä, korjaanko sen. Koko hommassa harmittaa vauriota enemmän se, että keskuudessamme on niin rikollista porukkaa, että eivät viitsi korvata aiheuttamiaan vahinkoja. Varaisin mielelläni itselleni oikeuden päättää, sopiiko vaikka autoni kylki turmella pakanamaan kartan näköiseksi vai ei. Joskus vanhaa pommia pitäessäni jopa tumppasin kattoon ihan vaan koska voin. Ulko- ja sisäpuolelta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Oon kyllä samaa mieltä, että kai siitä saa olla pahoillaan, jos joku tärvelee omaa autoani. Jos nyt pientä naarmua auton pintaan tulee kun joku parkkiruudussa vaatteillaan tms osuu mun autoon niin sellanen kuuluu elämään, mutta jos joku avaa ovensa mun auton kylkeen ja siitä seuraa lommo, niin eikös jokaisen mielestä kuitenkin olisi ihan paikallaan, että tällaisen tilanteen aiheuttanut ilmiantaisi itsensä ja homma laitettaisiin sitten tämän vakuutuksen piikkiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Kaikki autot ei ole käyttöesineitä ja kaikille auto ei ole käyttöesine, mutta oli miten vain niin henkilöautot menettää arvoaan kolhuista, lommoista ja syvistä naarmuista. Eri asia on joku parin tonnin ritsa, mikä on jo toinen jalka haudassa. Tuskin kovin montaa kiinnostaa maastossa ajetun työauton pienet lommot, mutta tosiaan voi saatana mikä vitutus sitä tulee kun joku idiootti kolaroi parkkipaikalla autoasi ja pakenee paikalta.

Nm. edellisen Mondeon oikeanpuoleista etukulmaan isot naarmut vaikka olin kauppareissulla jättänyt auton kauimmaiseen mahdolliseen parkkiruutuun, minkä ympärillä ei ole muita autoja. En lähtenyt vakuutuksesta hakemaan rahoja omavastuun ja bonusten vuoksi, joten vitutus oli taattu. Vasta myöhemmin tajusin, että myös sumuvalon lasi oli haljennut ja täyttyi vedestä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Välikevennyksenä kerron, että lommoilta ei välty, vaikka auto olisi parkkeerattu omakotitalon pihassa autokatokseen. Katoksessa olleesta pyörästäni tyhjeni rengas, minkä vuoksi pyörä nousi jalkaa vasten liian pystyyn ja kaatui auton takaovea vasten. Peukalon kokoinen ja sentin syvä kuoppa tuli :poop:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Oon kyllä samaa mieltä, että kai siitä saa olla pahoillaan, jos joku tärvelee omaa autoani. Jos nyt pientä naarmua auton pintaan tulee kun joku parkkiruudussa vaatteillaan tms osuu mun autoon niin sellanen kuuluu elämään, mutta jos joku avaa ovensa mun auton kylkeen ja siitä seuraa lommo, niin eikös jokaisen mielestä kuitenkin olisi ihan paikallaan, että tällaisen tilanteen aiheuttanut ilmiantaisi itsensä ja homma laitettaisiin sitten tämän vakuutuksen piikkiin.
Enpä ole ainakaan minä huomannut, että täällä olisi kukaan sanonut, että tuollainen kolhiminen olisi ok ja etteikö siitä pitäisi jäädä paikalle selvittämään asia.

Kaikki autot ei ole käyttöesineitä ja kaikille auto ei ole käyttöesine, mutta oli miten vain niin henkilöautot menettää arvoaan kolhuista, lommoista ja syvistä naarmuista. Eri asia on joku parin tonnin ritsa, mikä on jo toinen jalka haudassa. Tuskin kovin montaa kiinnostaa maastossa ajetun työauton pienet lommot, mutta tosiaan voi saatana mikä vitutus sitä tulee kun joku idiootti kolaroi parkkipaikalla autoasi ja pakenee paikalta.
Minä ainakin käsitän "pikkunaarmun" jonain ihan muuna kuin kolarointina. Pikkunaarmu voi tulla vaikka kun parkkipaikalla kulkee autojen välistä ja repun tai takin vetoketju tms osuu autoon. Pikkunaarmu voi tulla siitäkin jos ei edes huomaa kolhaisseensa ovellaan vieressä olevaa autoa. Toisia sellaiset häiritsevät enemmän kuin toisia.

Minä tosiaan lakkasin välittämästä noista niin paljoa ja se helpotti kummasti turhaa stressaamista parkkipaikoilla. Varmaan huolehtisin asiasta enemmän, jos auto olisi joku 100 000 menopeli tai viimeisen päälle puunattu harrastusauto, mutta tuollaisella normaalilla 15-25k€ peruskulkineella en jaksa hengästyä.

Jälleenmyyntihintaan tai vaihtohyvitykseen niillä "pikkunaarmuilla" ei ole käytännössä mitään vaikutusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Vai meinaako joku, että jos kulkee vaikka bussilla juhliin, niin häpäisee itsensä jollakin tavalla ja jos ei, niin miten se sitten muuttuu jos menee vaikka likaisella autolla sinne samaan tilaisuuteen?
Riippuu tietysti paikkakunnasta, mutta onhan se mahdollisesti ihan tietoinen riski puvun pilaamisesta, jos menee bussilla. Joku spurgu kuitenkin yrjöää, kusee ja kaataa kiljut päälle, penkissä olikin sitä itseään, veetit heittelevät nuuskapusseja niskaan tai joku antifa päättää tehdä värjäysiskun kun näkee "porvarin". ;)

Likaisella autolla(terveen suhteellisuudentaju, kelin ja tilaisuuden luonteen mukaan määriteltynä) juhliin saapuminen ei olekaan sopivaa käytöstä. Vanhalla paskalla saapuminen on yksityisasia sekä normaali osa omaa toimintaa, jos on köyhä tai saita - sikäli kun auto ei haise, melua tai vuoda öljyä juhlapaikan pihaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Riippuu tietysti paikkakunnasta, mutta onhan se mahdollisesti ihan tietoinen riski puvun pilaamisesta, jos menee bussilla. Joku spurgu kuitenkin yrjöää, kusee ja kaataa kiljut päälle, penkissä olikin sitä itseään, veetit heittelevät nuuskapusseja niskaan tai joku antifa päättää tehdä värjäysiskun kun näkee "porvarin". ;)

Likaisella autolla(terveen suhteellisuudentaju, kelin ja tilaisuuden luonteen mukaan määriteltynä) juhliin saapuminen ei olekaan sopivaa käytöstä. Vanhalla paskalla saapuminen on yksityisasia sekä normaali osa omaa toimintaa, jos on köyhä tai saita - sikäli kun auto ei haise, melua tai vuoda öljyä juhlapaikan pihaan.
Ei tainnut se puvun pilaantuminen olla tuossa nyt se juttu kuitenkaan, vaan se että kuvitellaan kulkuvälineen muodostavan jollakin tavalla henkilön persoonan. Sama juttu auton likaisuuden kanssa. En minä ainakaan käy erikseen pesemässä autoa, jos olen menossa jonnekin tilaisuuteen. Tai no, jos kyseessä olisi joku ihan hirveässä kunnossa oleva maastoauto, jolla on ryvetty suossa edellisenä päivänä ja kyse olisi jostakin hautajaisista, niin ehkä sitten sen voisi kunnioituksen vuoksi huuhtaista, mutta muuten evvk.

Joskus olen ihmetellyt miten joillakin voi auto olla niin helkutin puhdas aina, ihan kuin sillä ei ajettaisi lainkaan, mutta ehkäpä se onkin joku tällainen "jos on pienikin pelko että joku näkee, niin pitää pesettää autoa jatkuvasti" -syndrooma. Vähän pinnallista menoa mielestäni, mutta ei kai siinä jos se on se mistä tulee onnelliseksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Tämähän oli joskus ihan hauska juttu, mutta klassikkovitsitkin kuluvat. Totuus kuitenkin on, että jotkut ihan vakavissaan oikeuttavat toisten omaisuuden turmelemista tällaisella logiikalla.
Kysehän oli käyttöesineen normaalista kulumisesta, eikä mistään omaisuuden turmelemisesta.
Välikevennyksenä kerron, että lommoilta ei välty, vaikka auto olisi parkkeerattu omakotitalon pihassa autokatokseen. Katoksessa olleesta pyörästäni tyhjeni rengas, minkä vuoksi pyörä nousi jalkaa vasten liian pystyyn ja kaatui auton takaovea vasten. Peukalon kokoinen ja sentin syvä kuoppa tuli :poop:
Millaiset vauriot pyörään tuli?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 413
Viestejä
4 160 305
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom