Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
No en vaikka sitäkin näkee. :)
Mutta lähtiessä se väli aika automaattisesti kasvaa kun edellä ajava kuietnkin lähtee hiukan ennen. Tai siis pitäisi kasvaa. Ajetaan taas rako umpeen seuraavissa valoissa. Ottaa nimittäin pattiin jäädä toisten tielle kun se edellä ajava yllättäen pysähtyy jättämään sen viiden metrin välin eikä tilan ennakointi pidäkään paikkaansa.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
409
Ajoin tänään yhteen risteykseen jossa minulle oli kolmio, vasemmalta tuleva kuitenkin pysähtyi ja alkoi viittoilemaan että mene. Hetken suti päässä tyhjää että mitä vittua nyt, outo tilanne tuollainen :beye:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
875
Näin tavallaan ihanan asian keskiviikkona. Poliisi oli valvomassa ohituskaistapätkällä siinä kiihdyttäviä, voi olla että siellä oli niitäkin ketkä ei ajaneet alle nopeusrajoituksen ennen ohituskaistaa.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Joskus käynyt mielessä että olis sangen terveellistä jos poliisi pysäyttelisi niitä jotka nostavat nopeutensa alle sallitusta yli sallittuun siinä ohituskaistan kohdalla ollessaan letkan keulilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
185
Ajoin tänään yhteen risteykseen jossa minulle oli kolmio, vasemmalta tuleva kuitenkin pysähtyi ja alkoi viittoilemaan että mene. Hetken suti päässä tyhjää että mitä vittua nyt, outo tilanne tuollainen :beye:
Itellä vastaava reaktio tänään liikenneympyrään pääsyä odottaessa, kun ympyrässä ajava pysäytti liittymäni kohdalla ja päästi minut sisään ympyrään. :D
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Itellä vastaava reaktio tänään liikenneympyrään pääsyä odottaessa, kun ympyrässä ajava pysäytti liittymäni kohdalla ja päästi minut sisään ympyrään. :D
Nokitan viime kesänä polkupyörällä ajoradalla tapahtuneella: olin kääntymässä vasemmalle pihaan suuntamerkkiä näyttäen ja vastaantullut auto pysähtyi keskelle tietä antamaan tilaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kysymys ei ole miksi pitäisi, vaan että monesti olen rekoille jotka liittyvät antanut tilaa kun tulevat. Itsekkin kuorma-autoa ajaneena arvostan ihmisiä jotka väistävät vaikkei heidän tarvitsisi. Toki sen puitteissa että vasen kaista on vapaa
Rekat ja kuorma-autot erikseen mutta se Pihtiputaan mummon joka väistää henkilöautoa melkein kylkeen ei ole kovin mukava yllätys!
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Jep, rekasta tiedät meneväsi ohi motarilla, mutta mitäs sitten, kun se väistämäsi henkilöauto kiihdyttää tasan samaan nopeuteen sun kanssa? Ajatte rinnakkain motarilla ja nyt joudut itse väistämään sitä liittynyttä, joko siis kiihdyttämällä tai jäämälle sen taakse.

Usein käynyt niinkin, että se joku joka väistää ei edes koskaan saavuta minua, vaan jää sinne vasemman kaistan tukoksi ohittamaan ei ketään. Juuri näistä syistä pitäisi vaan antaa sen liittyjän hoitaa se vauhdin sovittaminen, ettei tarvitse arpoa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Melkein kolisi. Lyhyeltä liittymiskaistalta pyrki liittymään auto. Se oli jo edelläni ja kaista oli loppumassa, joten himmailin hieman päästääkseni auton liittymään. Vaan mitä tekee kuski: ajaa puoliksi kaistalle ja vetää paniikkijarrutuksen eteeni. Taakseni oli vielä liittynyt moottoripyörä turhan lähelle, mutta siellä oltiin onneksi hereillä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Täällä tuli myös eteen erkanemiskaistasta hämmentynyt autoilija. Kahden auton päässä edessä ajeli pakettiauto n. metrin päässä seuraavasta traktorin vetämässä letkassa. Pakettiauton takaa siirtyi auto erkanemiskaistalle ja paku ajeli eteenpäin. Kun koko kaista oli jo loppunut, keksi pakukuski vetää jarrut kiinni ja ajaa pientareen yli melkein takaansa poistuneen auton kylkeen.

Seuraavasta risteyksestä kun olisi kääntynyt vasemmalle, olisi toinen tie vienyt muutaman sadan metrin lenkillä tasan samaan paikaan, joten tämä tempaus oli ehdottoman tarpeellinen ja perusteltu.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Vaimo oli kaupassa autolla ja parkkipaikalla oli joku peruuttanut meidän ruudussa olleen auton takakulmaan ja poistunut paikalta. Onneksi satunnainen ohikulkija oli nähnyt tilanteen ja ottanut rekkarin ylös. Soitto 020202 ja sieltä yhdistäen suoraan auton omistajalle, joka kertoi olleensa juuri itse samaisella parkkipaikalla, mutta ei kuulemma ollut huomannut tapahtunutta lainkaan. Paskapuhetta sanon minä, mutta milläs todistat. Suostui onneksi palaamaan paikalle ilman poliisien avustusta ja myönsi allekirjoituksen kanssa tapahtuneen jne. Nyt sitten tämä vittumainen vaihe, eli pitää odotella että josko tämä viitsisi tehdä vahinkoilmoituksen omalle vakuutusyhtiölleen, jotta saisi sieltä tiedon mihin vahingot pitää viedä arvioitutettavaksi. Ei tuossa onneksi mitään isompaa päässyt tapahtumaan, mutta korjaamoon + maalaamoon auto pitää viedä joka tapauksessa jos sen haluaa alkuperäiseen kuntoon saada. Ehdottelin jo että laittaa x euroa suoraan tilille ja annetaan asian olla ilman vakuutusyhtiön bonusmenetyksiä, mutta ei kelvannut.

Jos olisin ollut itse paikalla, olisin todennäköisesti usuttanut suoraan poliisin asialle, kun kerran heppu kehtasi livistää paikalta. Tiedä vaikka olisi ollut humalassa tms.

Edit.
Tuo on muuten melkoisen perverssi käytäntö, että vahingon aiheuttajan pitää tehdä ensin ilmoitus vahingosta vakuutusyhtiölleen, ennen kuin vahingosta kärsinyt syytön osapuoli voi edistää asiaa millään tavalla. Jos syypää on joku vastuuton puliveivari joka ei viitsi asiaa hoitaa, niin syytön nuolee näppejään ties kuinka pitkään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
412
Vaimo oli kaupassa autolla ja parkkipaikalla oli joku peruuttanut meidän ruudussa olleen auton takakulmaan ja poistunut paikalta. Onneksi satunnainen ohikulkija oli nähnyt tilanteen ja ottanut rekkarin ylös. Soitto 020202 ja sieltä yhdistäen suoraan auton omistajalle, joka kertoi olleensa juuri itse samaisella parkkipaikalla, mutta ei kuulemma ollut huomannut tapahtunutta lainkaan. Paskapuhetta sanon minä, mutta milläs todistat. Suostui onneksi palaamaan paikalle ilman poliisien avustusta ja myönsi allekirjoituksen kanssa tapahtuneen jne. Nyt sitten tämä vittumainen vaihe, eli pitää odotella että josko tämä viitsisi tehdä vahinkoilmoituksen omalle vakuutusyhtiölleen, jotta saisi sieltä tiedon mihin vahingot pitää viedä arvioitutettavaksi. Ei tuossa onneksi mitään isompaa päässyt tapahtumaan, mutta korjaamoon + maalaamoon auto pitää viedä joka tapauksessa jos sen haluaa alkuperäiseen kuntoon saada. Ehdottelin jo että laittaa x euroa suoraan tilille ja annetaan asian olla ilman vakuutusyhtiön bonusmenetyksiä, mutta ei kelvannut.

Jos olisin ollut itse paikalla, olisin todennäköisesti usuttanut suoraan poliisin asialle, kun kerran heppu kehtasi livistää paikalta. Tiedä vaikka olisi ollut humalassa tms.

Edit.
Tuo on muuten melkoisen perverssi käytäntö, että vahingon aiheuttajan pitää tehdä ensin ilmoitus vahingosta vakuutusyhtiölleen, ennen kuin vahingosta kärsinyt syytön osapuoli voi edistää asiaa millään tavalla. Jos syypää on joku vastuuton puliveivari joka ei viitsi asiaa hoitaa, niin syytön nuolee näppejään ties kuinka pitkään.
Jos sinulla on syyllisyyden todistava asiakirja tms. niin voit itse tehdä vahinkoilmoituksen syyllisen vakuutusyhtiöön ja saada tätä kautta asian eteenpäin.

Allekirjoittaneella diplomaattiryssä nykäisi konttiin ja sain poliisilta tieliikkenneonnettomuusraportin tms. jonka avulla tein vahinkoilmoituksen syyllisen vakuutusyhtiöön kun ei yllätys yllätys alkanut vahinkoilmoitusta kuulumaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
716
Nyt sitten tämä vittumainen vaihe, eli pitää odotella että josko tämä viitsisi tehdä vahinkoilmoituksen omalle vakuutusyhtiölleen, jotta saisi sieltä tiedon mihin vahingot pitää viedä arvioitutettavaksi.
Tee itse vahinkoilmoitus tapahtuneesta hänen vakuutusyhtiöönsä ja kysy samalla mihin voi viedä tarkastettavaksi..
Ei missään vaadita toisen osapuolen ensin vaharin tekemistä.
Älä odottele hänen ilmoituksia vaan toimi itse heti.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tee itse vahinkoilmoitus tapahtuneesta hänen vakuutusyhtiöönsä ja kysy samalla mihin voi viedä tarkastettavaksi..
Ei missään vaadita toisen osapuolen ensin vaharin tekemistä.
Älä odottele hänen ilmoituksia vaan toimi itse heti.
Paitsi, että vakuutusyhtiön sivuilla sanotaan päinvastaista. Siellä sanotaan, että syyllisen pitää tehdä vahinkoilmoitus omaan vakuutusyhtiöönsä. Jos on erillinen törmäysturva, niin sitten voisi olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön, josta kustannukset ohjataan edelleen syyllisen vakuutusyhtiöön sitten kun syyllisyys on todettu. Voi toki olla, että siellä on virheellistä tai vanhaa tietoa.

Lisäksi meillä on tosiaan kolaripaikalla allekirjoitettu asiakirja, jossa syyllinen myöntää syyllisyytensä, joten mahdollisesti sitä voi käyttää hyväksi jollakin tavalla.
 

Vladimir Computin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.11.2019
Viestejä
205
Ainaki itellä onnistu kun soitin vastapuolen (syyllisen) vakuutusyhtiöön ja kerroin tapahtuneen , kertoivat heti minne voin viedä auton tarkastettavaksi ja ottivat vakuutusyhtiöstä yhteyttä vahingon aiheuttajaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Olen useamman kerran päässyt tekemään ilmoituksen vastapuolen vakuutusyhtiöön. Kyllä ne sieltä sitten kontaktoi asianomaista ja kysyy että mikä juttu. Yhdessä casessa kyseessä oli huumeiden ja alkoholinvaikuksen alaisena ollut kuski. Kyseistä kuskia ei tavoitettu, mutta paikalla käyneiden poliisien kertoma riitti korvauspäätökseen. Yhdellä kertaa viereiseltä kaistalta kylkeen kääntänyt oli kertonut vakuutusyhtiölleen eri tarinan. Lähetin vakuutusyhtiölle kuvat paikalta ja piirroksen autojen liikkeikeistä ja homma meni sillä läpi. Oli väittänyt että tulin kaupungissa reilua ylinopeutta hänen takaa viereisellä kaistalla. Osoitin kuvilla olleeni kääntyvien kaistalla ja tien olleen lähes peilijäässä. Risteykseen oli matkaa joku 20m, joten suuri nopeus olisi ollut mahdottomuus lähellä oleva 90-asteen kääntyminen huomioon ottaen. Seuraavana päivänä tuli ok, että vie arviointiin haluamaasi liikkeeseen.

Eli voit tehdä kyllä ilmoituksen vastapuolen yhtiöön, jolloin osapuoli joutuu myöntämään tai vähintään kieltämään tapauksen ja homma etenee.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Voi kai se vaihdella vakuutusyhtiöstä riippuen. Mutta pari vuotta sitten kun omaan autoon peruutettiin päin niin kyllä minä itse tein vahinkoilmoituksen sinne vastapuolen käyttämään vakuutusyhtiöön (muistaakseni lähitapiola), sujuvasti onnistui ihan sähköisesti netin kautta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Mukavia nämä yaris kuukkelit kun vauhtia on 50-70kmh satasen alueella ja perässä oleva jono sen mukainen.

Pohjanmaalla ei vissiin tarvitse nähdä enempää kun 100 metriä eteenpäin niin voi lähteä ohittamaan. Kai sielläpäin käytetään kristallipalloa ohituspaikan etsimisessä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
192
Tänään ärsytti Tampereella bussikuski, joka pysäytti bussin Satakunnankadulla Finlaysonin kohdalla kaistalla olevalle bussipysäkille ja jäi varmaan odottamaan aikataulua tai kahvitaukoa viettämään tms. Tuolla kohdalla länteen päin vielä vain yksi ajokaista ja ohituskieltomaalaukset tiessä (toisin kuin streetviewissä). Toinen kaista alkoi tuon bussipysäkin jälkeen. Lisäksi vastaantulijoille oikea kaista pois käytöstä tietyön vuoksi, jonka vuoksi se lähempänä ollut vastaantulevien kaista oli täynnä autoja lähes koko ajan. Bussin perässä odoteltiin jonkun aikaa, kunnes tuli rako ohittaa. Eihän tuo nyt mikään parkkipaikka ole, mihin voi jäädä vartiksi odottelemaan ja samalla tukkii koko kadun toiseen suuntaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Erittäin ärsyttävää on se, että vaikka itse yrität edes suurinpiirtein noudattaa rajoituksia ja sääntöjä, niin on paljon kuskeja esim täällä Tampereella jotka ajelee miten ajelee. Tänäänkin meinasi tulla Yaris konttiin, ulina vaan kävi ja kääntyi jo jarrutuksessa poikittain, olis varmaan osunutkin, mutta onneksi lähti liikenne vetämään ja pääsi vähän alta pois. Jotenkin vaan tuntuu, että nykyään liikennesääntöjen noudattamisesta ei ole mitään hyötyä, lähinnä on itse vaan muiden esteenä. Tämä on vienyt itseltä ajamisesta aika paljon iloa, jos ei avoautoilua olisi keksitty, niin en tiedä jaksaisinko ajella enää ollenkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
716
Paitsi, että vakuutusyhtiön sivuilla sanotaan päinvastaista. Siellä sanotaan, että syyllisen pitää tehdä vahinkoilmoitus omaan vakuutusyhtiöönsä.
Syyllisyys on liian usein epäselvä tai subjektiivista.
Edelleen, tee se vahinkoilmoitus liiteineen heti sinne vastapuolen yhtiöön ja kysy missä voit tarkastuttaa autonne.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Tänään ärsytti Tampereella bussikuski, joka pysäytti bussin Satakunnankadulla Finlaysonin kohdalla kaistalla olevalle bussipysäkille ja jäi varmaan odottamaan aikataulua tai kahvitaukoa viettämään tms. Tuolla kohdalla länteen päin vielä vain yksi ajokaista ja ohituskieltomaalaukset tiessä (toisin kuin streetviewissä). Toinen kaista alkoi tuon bussipysäkin jälkeen. Lisäksi vastaantulijoille oikea kaista pois käytöstä tietyön vuoksi, jonka vuoksi se lähempänä ollut vastaantulevien kaista oli täynnä autoja lähes koko ajan. Bussin perässä odoteltiin jonkun aikaa, kunnes tuli rako ohittaa. Eihän tuo nyt mikään parkkipaikka ole, mihin voi jäädä vartiksi odottelemaan ja samalla tukkii koko kadun toiseen suuntaan.
Itse asiassa siihen bussipysäkille kyllä saa jättää linja-auton pidemmäksikin aikaa. Suoritin taannoin pienoislinja-auton ajokortin, ja asiaa käsiteltiin siellä.

Asia ilmenee tieliikennelaista epäsuorasti ilmaistuna linja-autopysäkki -merkin kohdalta:
Muuta ajoneuvoa kuin linja-autoa ei saa pysäköidä pysäkkikorokkeen kohdalle, tai jos pysäkkikoroketta ei ole, tiemerkinnöin osoitetulla matkalla merkin kummallekaan puolelle.
Mikä ei ole kiellettyä laissa, on sallittua, joten kyllä siihen saa linja-auton pysäköidä.

Itseäni ärsyttää täällä pääkaupunkiseudulla nykyisin muodissa olevat linja-autopysäkit, joissa liikenteenhaittaamissuunnittelija on laittanut pitkän keskikorokkeen/liikenteenjakajan kaistojen väliin linja-autopysäkkien kohdalle, jotta yksityisautoilija ei pääsisi nopeammin perille kuin mateleva linja-auto. Eli tällaiset: Google Maps

Tulee välillä ajeltua noista ohi liikenteenjakajan väärältä puolelta jos/kun vituttaa liikaa, eikä ole vastaan tulevaa liikennettä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Tuossa on heti pysäkin jälkeen suojatie, nähtävästi ajateltu bussista nousevia heti tien ylittäviä kansalaisia, ettei kukaan nimenomaan kiihdytä pysähtyneen bussin ohitse. Sieltä voi tulla koululaisia yms. nopeastikin eteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Itseäni ärsyttää täällä pääkaupunkiseudulla nykyisin muodissa olevat linja-autopysäkit, joissa liikenteenhaittaamissuunnittelija on laittanut pitkän keskikorokkeen/liikenteenjakajan kaistojen väliin linja-autopysäkkien kohdalle, jotta yksityisautoilija ei pääsisi nopeammin perille kuin mateleva linja-auto. Eli tällaiset: Google Maps
Kyllä niitä ihan jalankulkijaturvallisuuden vuoksi tehdään eikä autoliikenteen haittaamiseksi. Mateleva linja-auto on kyllä aika harvinainen ilmiö kun ainakin täälläpäin nuo tuntuu järjestään ajavan aika reipasta ylinopeutta (30/40 -alueella).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Itse asiassa siihen bussipysäkille kyllä saa jättää linja-auton pidemmäksikin aikaa. Suoritin taannoin pienoislinja-auton ajokortin, ja asiaa käsiteltiin siellä.

Asia ilmenee tieliikennelaista epäsuorasti ilmaistuna linja-autopysäkki -merkin kohdalta:
Muuta ajoneuvoa kuin linja-autoa ei saa pysäköidä pysäkkikorokkeen kohdalle, tai jos pysäkkikoroketta ei ole, tiemerkinnöin osoitetulla matkalla merkin kummallekaan puolelle.
Mikä ei ole kiellettyä laissa, on sallittua, joten kyllä siihen saa linja-auton pysäköidä.

Itseäni ärsyttää täällä pääkaupunkiseudulla nykyisin muodissa olevat linja-autopysäkit, joissa liikenteenhaittaamissuunnittelija on laittanut pitkän keskikorokkeen/liikenteenjakajan kaistojen väliin linja-autopysäkkien kohdalle, jotta yksityisautoilija ei pääsisi nopeammin perille kuin mateleva linja-auto. Eli tällaiset: Google Maps

Tulee välillä ajeltua noista ohi liikenteenjakajan väärältä puolelta jos/kun vituttaa liikaa, eikä ole vastaan tulevaa liikennettä.
Eikö tämä päde linja-autoihin?
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Kyllä niitä ihan jalankulkijaturvallisuuden vuoksi tehdään eikä autoliikenteen haittaamiseksi. Mateleva linja-auto on kyllä aika harvinainen ilmiö kun ainakin täälläpäin nuo tuntuu järjestään ajavan aika reipasta ylinopeutta (30/40 -alueella).
Oikea ongelma tuossa tosin ei ole mateleva linja-auto vaan paikallaan pysäkillä oleva linja-auto.

Oongeen alkuperäisessä viestissä oli ilmaistu asia vähän huonosti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Ajoinpa sitten maanantaina Orivedeltä Tampereelle. Aika paljon vastaantulevaa liikennettä, ettei kovin helpolla päässyt hidastelijoista ohi.

Ensin joku nainen mersumaasturillaan ajeli jonkin aikaa n. 75km/h 100 km/h alueella.

Jossain vaiheessa tosin sentään kiihdytti n. 90km/h nopeuteen.

Sitten ennen metsävälillä olevia ohituskaistoja tuli matkailuauton vetämä jono ehkä n. 73km/h nopeutta perä edellä vastaan.

No, ohituskaistojen alettua tietysti sen matkailuauton vauhti kiihtyi n. 88 km/h asti ja sitten jonossa heti sen perässä oleva päättää sitten suorittaa ohituksen siten ettei mittari vahingossakaan näytä ylinopeutta eli ohitti sen n. 94 km/h nopeudella jolla ohitus kesti ikuisuuden, ja koko pitkän ohituskaistan aikana matkailuautosta pääsi vain pari autoa ohi. Ja ohituskaistojen jälkeen tällä matka jatkui ehkä n. 90km/h nopeutta satasen alueella.

Onnistuin sentään kuitenkin pääsemään näistä kaikista hidastelijoista ohi ennen ruutana-atala-välin 7km ohituskielto-jumialuetta.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
388
Vaimo oli kaupassa autolla ja parkkipaikalla oli joku peruuttanut meidän ruudussa olleen auton takakulmaan ja poistunut paikalta. Onneksi satunnainen ohikulkija oli nähnyt tilanteen ja ottanut rekkarin ylös. Soitto 020202 ja sieltä yhdistäen suoraan auton omistajalle, joka kertoi olleensa juuri itse samaisella parkkipaikalla, mutta ei kuulemma ollut huomannut tapahtunutta lainkaan. Paskapuhetta sanon minä, mutta milläs todistat. Suostui onneksi palaamaan paikalle ilman poliisien avustusta ja myönsi allekirjoituksen kanssa tapahtuneen jne. Nyt sitten tämä vittumainen vaihe, eli pitää odotella että josko tämä viitsisi tehdä vahinkoilmoituksen omalle vakuutusyhtiölleen, jotta saisi sieltä tiedon mihin vahingot pitää viedä arvioitutettavaksi. Ei tuossa onneksi mitään isompaa päässyt tapahtumaan, mutta korjaamoon + maalaamoon auto pitää viedä joka tapauksessa jos sen haluaa alkuperäiseen kuntoon saada. Ehdottelin jo että laittaa x euroa suoraan tilille ja annetaan asian olla ilman vakuutusyhtiön bonusmenetyksiä, mutta ei kelvannut.

Jos olisin ollut itse paikalla, olisin todennäköisesti usuttanut suoraan poliisin asialle, kun kerran heppu kehtasi livistää paikalta. Tiedä vaikka olisi ollut humalassa tms.

Edit.
Tuo on muuten melkoisen perverssi käytäntö, että vahingon aiheuttajan pitää tehdä ensin ilmoitus vahingosta vakuutusyhtiölleen, ennen kuin vahingosta kärsinyt syytön osapuoli voi edistää asiaa millään tavalla. Jos syypää on joku vastuuton puliveivari joka ei viitsi asiaa hoitaa, niin syytön nuolee näppejään ties kuinka pitkään.
Kävipä kerran niin että odottelin autossa kun viereen parkkeerasi auto ja kolhaisi takaovella oman autoni kylkeen. Porukka pokkana paineli vauhdilla sisälle myymälään vaikka nousin autosta. En siin lähtenyt vielä huutelemaan perään vaan katsoin vahingot kun kolhaisu vaikutti olemattomalta, näytti siltä ettei jälkeä olisi jäänyt ja ajelin kotiin, otin kuitenkin kuvan tilanteesta missä näkyi meidän molempien autot ja parkkipaikka myymälöineen. Pesin auton ja olihan siinä valoa vasten katsoessa vekki, prkle. Soitin omaan vakuutusyhtiöön ja kysyin kattaako vakuutus. Ei kattanut, mutta kävi monessa mielessä zägä. Vahingon tekijän auto oli samassa yhtiössä ja avulias virkailija sitten soitti tälle auton omistajalle. Tunnusti tilanteen, mutta sanoi ensin ettei hänenkään autoonsa jäänyt mitään jälkeä. No eihän siitä jää jos omasta ovesta osuu terävä kulma toisen oveen keskelle. Virkailija soitti takaisin kertoen tämän, ja kun kerroin ettei noissa tilanteissa jää kuin toiseen jälki päätti hän vielä konsultoida vahinkotarkastajaa joka sitten oli kanssani samaa mieltä. Virkailja soitti vielä kerran takaisin, että korvaus suoritetaan vahingon tekijän vakuutuksesta. Sain sitten oiottua pikku vekin ilmaiseksi. Suurin virhe oli kuitenkin etten heti huutanut perään että selvitetään tilanne tai että olisin jäänyt odottamaan sankareiden saapumista. Mikäli vakuutusyhtiö ei olisi ollut avulias niin olisi saanut syyttää vain itseäni ja maksaa omasta pussista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Lähden ohittamaan ~20 alle rajoituksen matelevaa possujunaa. Pääsen parista autosta ohi kun edessä on mäennyppylä ja näkyvyys sen verran huono, että päätän palata omalle kaistalle. Jonossa on siinä kohtaa ehkä sellainen kahden-kolmen auton mitan pituinen väli, johon siirryn. Taakse jäänyt ei tästä ilmeisesti tykännyt torvikonsertista ja vilkkuvista valoista päätellen. Toki sai varmaan kivasti rapaa tuulilasille, koska sadekeli, mutta minunko vika se on, jos hän haluaa ajaa aivan olemattomalla turvavälillä. :tdown:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Kyllä niitä ihan jalankulkijaturvallisuuden vuoksi tehdään eikä autoliikenteen haittaamiseksi. Mateleva linja-auto on kyllä aika harvinainen ilmiö kun ainakin täälläpäin nuo tuntuu järjestään ajavan aika reipasta ylinopeutta (30/40 -alueella).
Suojatietä ei tietenkään voi tehdä 10m kauemmas, jolloin keskikoroketta ei tarvitse.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 024
Ajoinpa sitten maanantaina Orivedeltä Tampereelle. Aika paljon vastaantulevaa liikennettä, ettei kovin helpolla päässyt hidastelijoista ohi.

Ensin joku nainen mersumaasturillaan ajeli jonkin aikaa n. 75km/h 100 km/h alueella.

Jossain vaiheessa tosin sentään kiihdytti n. 90km/h nopeuteen.

Sitten ennen metsävälillä olevia ohituskaistoja tuli matkailuauton vetämä jono ehkä n. 73km/h nopeutta perä edellä vastaan.

No, ohituskaistojen alettua tietysti sen matkailuauton vauhti kiihtyi n. 88 km/h asti ja sitten jonossa heti sen perässä oleva päättää sitten suorittaa ohituksen siten ettei mittari vahingossakaan näytä ylinopeutta eli ohitti sen n. 94 km/h nopeudella jolla ohitus kesti ikuisuuden, ja koko pitkän ohituskaistan aikana matkailuautosta pääsi vain pari autoa ohi. Ja ohituskaistojen jälkeen tällä matka jatkui ehkä n. 90km/h nopeutta satasen alueella.

Onnistuin sentään kuitenkin pääsemään näistä kaikista hidastelijoista ohi ennen ruutana-atala-välin 7km ohituskielto-jumialuetta.
Tämähän on se päivittäinen ongelma tuolla tiellä. Valtaosa ajaa tuntuvaa alinopeutta ja ohituskaistoilla nostetaan nopeutta ettei saa ohitettua tai suoritetaan ne ohitukset mateluvauhdilla ettei muut pääse. Joka ikinen kerta kun tuota tietä ajaa jompaankumpaan suuntaan 07-20 välillä.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Tämähän on se päivittäinen ongelma tuolla tiellä. Valtaosa ajaa tuntuvaa alinopeutta ja ohituskaistoilla nostetaan nopeutta ettei saa ohitettua tai suoritetaan ne ohitukset mateluvauhdilla ettei muut pääse. Joka ikinen kerta kun tuota tietä ajaa jompaankumpaan suuntaan 07-20 välillä.
Tuota ilmiötä kun miettii niin mikään mieleen tuleva vaihtoehto syyksi ei oikein tuon harrastajia imartele.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kyllä niitä ihan jalankulkijaturvallisuuden vuoksi tehdään eikä autoliikenteen haittaamiseksi. Mateleva linja-auto on kyllä aika harvinainen ilmiö kun ainakin täälläpäin nuo tuntuu järjestään ajavan aika reipasta ylinopeutta (30/40 -alueella).
Aika turhauttavia paikkoja nuo ovat. Tuossa on varmaan katsottu, että ei ole tilaa pysäkkisyvennykselle ja sitten on vaan todettu, että kärsiköön kaikki joka kerta kun bussi pysähtyy. Suojatien olisi varmasti kyllä voinut laittaa kauemmaksi, eli se ei oikein toimi syynä.

Vaimo oli kaupassa autolla ja parkkipaikalla oli joku peruuttanut meidän ruudussa olleen auton takakulmaan ja poistunut paikalta. Onneksi satunnainen ohikulkija oli nähnyt tilanteen ja ottanut rekkarin ylös. Soitto 020202 ja sieltä yhdistäen suoraan auton omistajalle, joka kertoi olleensa juuri itse samaisella parkkipaikalla, mutta ei kuulemma ollut huomannut tapahtunutta lainkaan. Paskapuhetta sanon minä, mutta milläs todistat. Suostui onneksi palaamaan paikalle ilman poliisien avustusta ja myönsi allekirjoituksen kanssa tapahtuneen jne. Nyt sitten tämä vittumainen vaihe, eli pitää odotella että josko tämä viitsisi tehdä vahinkoilmoituksen omalle vakuutusyhtiölleen, jotta saisi sieltä tiedon mihin vahingot pitää viedä arvioitutettavaksi. Ei tuossa onneksi mitään isompaa päässyt tapahtumaan, mutta korjaamoon + maalaamoon auto pitää viedä joka tapauksessa jos sen haluaa alkuperäiseen kuntoon saada. Ehdottelin jo että laittaa x euroa suoraan tilille ja annetaan asian olla ilman vakuutusyhtiön bonusmenetyksiä, mutta ei kelvannut.

Jos olisin ollut itse paikalla, olisin todennäköisesti usuttanut suoraan poliisin asialle, kun kerran heppu kehtasi livistää paikalta. Tiedä vaikka olisi ollut humalassa tms.

Edit.
Tuo on muuten melkoisen perverssi käytäntö, että vahingon aiheuttajan pitää tehdä ensin ilmoitus vahingosta vakuutusyhtiölleen, ennen kuin vahingosta kärsinyt syytön osapuoli voi edistää asiaa millään tavalla. Jos syypää on joku vastuuton puliveivari joka ei viitsi asiaa hoitaa, niin syytön nuolee näppejään ties kuinka pitkään.
Tämä meni lopulta ihan hyvin. Vakuutusyhtiöltä tuli järkevä kertakorvaustarjous, eli korjaan vauriot omatoimisesti ja pidän loput vaivanpalkkana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Lähden ohittamaan ~20 alle rajoituksen matelevaa possujunaa. Pääsen parista autosta ohi kun edessä on mäennyppylä ja näkyvyys sen verran huono, että päätän palata omalle kaistalle. Jonossa on siinä kohtaa ehkä sellainen kahden-kolmen auton mitan pituinen väli, johon siirryn. Taakse jäänyt ei tästä ilmeisesti tykännyt torvikonsertista ja vilkkuvista valoista päätellen. Toki sai varmaan kivasti rapaa tuulilasille, koska sadekeli, mutta minunko vika se on, jos hän haluaa ajaa aivan olemattomalla turvavälillä. :tdown:
Jos ja kun porukka oppisi ajamaan maantiellä edes lähelle oikeilla turvaväleillä, niin ohitukset ja ohitusnopeudet olisivat huomattavasti maltillisemmat. Onhan se perseestä jos/kun joku tulee ihan puskuria viistäen eteen pieneen väliin, mutta maantiellä suurimmaksi osaksi syylinen löytyy ohitettavasta, tosin aina voi tulla jotain yllättävää vastaan ja ohittaja joutuu vetämään tiukkaan väliin takaisin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Suojatietä ei tietenkään voi tehdä 10m kauemmas, jolloin keskikoroketta ei tarvitse.
Mitä meinaat, miksi ei tarvitisi ? Miten se olisi turvallinen toteutus ?

Ehkä mietimme ihan eri tilanteita.


Onhan se perseestä jos/kun joku tulee ihan puskuria viistäen eteen pieneen väliin, mutta maantiellä suurimmaksi osaksi syylinen löytyy ohitettavasta,
Miten niin ?
Aika yleistä on että ohittaja palaa heti siihen ohitettavan eteen, ja onhan se näissä ketjuissakin tullut esille että osalle kirjoittajiakin se on ihan tapa. Vaikea siinä on ohitettavaa syyttää.

Onhan se perseestä jos/kun joku tulee ihan puskuria viistäen eteen pieneen väliin, mutta maantiellä suurimmaksi osaksi syylinen löytyy ohitettavasta, tosin aina voi tulla jotain yllättävää vastaan ja ohittaja joutuu vetämään tiukkaan väliin takaisin.
Mutta siinä samaa mieltä, että jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen(perässä roikkumiseen), ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa. (en tarkoita että se ohittaja olisi jotekin parempi)

Ihan mutuna, niin loppukesästä moinen toisten perässä roikkuminen on lisääntynyt, johtuuko sitten siitä että tilanne on vain normalisoitunut, vai onko todellä niin käynyt.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Aika yleistä on että ohittaja palaa heti siihen eteen, ja onhan se näissä ketjuissakin tullut esille että osalle kirjoittajiakin se on ihan tapa. Toki yleistys, hyvä tapaisiakin ohittajia on.

Mutta siinä samaa mieltä, että jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen, ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa. (en tarkoita että se ohittaja olisi jotekin parempi)

Ihan mutuna, niin loppukesästä moinen toisten perässä roikkuminen on lisääntynyt, johtuuko sitten siitä että tilanne on vain normalisoitunut, vai onko todellä niin käynyt.
Kyllä se on sen ohittajan tehtävä varmistua että omalle kaistalle palatessa on riittävä väli muihin autoihin. Ei siitä ohitettavaa voi syyttää millään tavalla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kyllä se on sen ohittajan tehtävä varmistua että omalle kaistalle palatessa on riittävä väli muihin autoihin. Ei siitä ohitettavaa voi syyttää millään tavalla.
En ihan varma mitä kohtaa kommentoit, mutta ennen postausta poistin varaukset ohittajan jutuista.

Tässä on kai tullut pari "kokemuskommenttia" että ohitettavat ajaa edellä olevan kontissa, eivät helpota ohittajan tilannetta, niin hyvässä uskossa ohittavan puolella sympatiat. Jos ohitetettava sikailee, niin onko siinä ohitettavalla varaa riehua vaikka ohittaja vähän epäonnistuisi suorituksessaan.


Toki lähdössä pileeen se arvionti mennyt jos lähetee ohittamaan kolmea autoa jotka aivat toistensa kontissa., ja joutuu palaan niiden väliin


Jos sen ohituspaikan on katsonut, niin tilanteen jonkinverran muuttuessakin luulisi päässeen turvallisemmin koko letkasta ohi kuin väliin kiilaamalla, tai jos homma menee selkeästi reisille kesken matkan, niin palata lähtöpaikkaan.



Jos taasen pitkä jono edessä, niin kokemusesta tietää että harvoin siellä on välejä mihin voi turvallisesti palata, jolloin jo lähtiessä tietää kiilaavansa. Toki ohitettavat helpottavat ohitusta ja tekevät sen tilan, jos ohittaja vain selkeästi aikeensa kertoo. Ohittaja on toki aikaa varannut.

Mutta uskon että ärtymykset johtuu niistä tilanteissa missä muut sikailee, Lähdetään jonosta ohittaan esim sen kolmenauton possujunan, arvioidaan pystyttävän ohittaa kaikki ja palaamaan rauhallisesti takasin, mutta tehdään muista arviointivirhe, ja keskeytetään ohitus, niin ei välttämättä sitä lähtöpaikkaa enään ole. ja ohitettavat jopa haittaavat ohitusta, vaikka kuinka tietävät aikeet.


Jos taasen mäki, tai kaare tulee , niin se toki ohittajan puhdas moka, niitä voi tulla ja sitten palataan, ei ne yllättäen tule.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
En ihan varma mitä kohtaa kommentoit, mutta ennen postausta poistin varaukset ohittajan jutuista.

Tässä on kai tullut pari "kokemuskommenttia" että ohitettavat ajaa edellä olevan kontissa, eivät helpota ohittajan tilannetta, niin hyvässä uskossa ohittavan puolella sympatiat. Jos ohitetettava sikailee, niin onko siinä ohitettavalla varaa riehua vaikka ohittaja vähän epäonnistuisi suorituksessaan.


Pileeen se arvionti ja sitä myöten ohitus on mennyt jos lähetee ohittamaan kolmea autoa jotka aivat toistensa kontissa., ja joutuu palaan niiden väliin.


Jos sen ohituspaikan on katsonut, niin tilanteen jonkinverran muuttuessakin luulisi päässeen turvallisemmin koko letkasta ohi kuin väliin kiilaamalla, tai jos homma menee selkeästi reisille jo kesken matkan, niin palata lähtöpaikkaan.



Jos taasen pitkä jono edessä, niin kokemusesta tietää että harvoin siellä on välejä mihin voi turvallisesti palata, jolloin jo lähtiessä tietää kiilaavansa. Toki ohitettavat helpottavat ohitusta ja tekevät sen tilan, jos ohittaja vain selkeästi aikeensa kertoo. Ohittaja on toki aikaa varannut.

Mutta uskon että ärtymykset johtuu niistä tilanteissa missä muut sikailee, lähdet jonossa ohittaan esim sen kolmenauton possujunan, arviot pysytäväsi ohittaa kaikki ja palaan rauhallisesti takasin, mutta teit arviointivirheen, ja keskeytät ohituksen, niin ei välttämättä sitä lähtöpaikkaa enään ole. ja ohitettavat jopa haittaavat ohitustatasi, vaikka kuinka tietävät aikeesi.
Kommentoin sitä mitä lainasin. Sinä sanoit että "jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen, ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa".

Ei, ohitettava ei ole millään tavalla syyllinen siihen, että joku ohittaa ja änkee ahtaaseen väliin. Liian pieni turvaväli on ongelma, mutta se on taas ihan eri asia. Samaten ohitettava voi joustaa ja tehdä tilaa, mutta olennaista on silti ymmärtää, että on täysin sen ohittajan vastuulla varmistua siitä että ohitus onnistuu ja että on tilaa palata takaisin omalle kaistalle.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kommentoin sitä mitä lainasin. Sinä sanoit että "jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen, ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa".
Ok, joo, tuosta poistin niitä "varauksia": sori ypäonnistuin.

Ohitettava on syyllinen kontissa-ajamiseen, ei siihen että joku kiilaa.

Jos ajaa toisen kontissa, niin onko hän sen parempi kuin kiilaaja? ei ainakaan ole varaa riehua muiden sikailusta joka lähinnä johtuu omasta sikailusta.

Jos ohittaja jo lähtiessä arvio tilanteen tiukalle, ja sen johdosta joutuu kiilaa, niin onhan se oma arvioinnin paikka, mikä meni pieleen, varasinko riittävästi aikaa (vapaata tietä), peruinko ohituksen liianmyöhään jne. Ei siinä ole varaa vain muita syyttää. Jos oma sikailu johtaa vaaratilanteeseen, Silloin pitää olla nöyrä.


Ohituskaistat on niitä paikkoja missä joskus se ohituskaista päättyy merkit lähestyy ja tilaa ei ole, eikä anneta. Se on otettava ja sitten tehtävä se turvaväli.


Ajatukseni on siis se että virheitä tehdään, ja onnettomuuteen usein vaaditaan useampi virhe. Turvavälin unohtaminen on usein ihan tahallista, ja jos on ohitettava ja edelleen tahallaan tuota jatkaa, niin... ei siinä jää tilaa muiden virheille (sama toki jos tahallaan tekee ohitusvirheen)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ei ollut tarkoitus syylistää ohitettavaa ohituksesta, ei missään nimessä ja todellakin ohitus on ohittajan vastuulla, siinä ei ole mitään epäselvää.

Lähinnä tuota ärsyyntymistä koitin kommentoida, että jos pidetään ne oikeat ja kunnolliset turvavälit, niin harvoin kenenkään tarvitsee tulla eteen puskuria viistäen. Itse ainakin olen huomannut, jos jostain syystä tyydyn matelemaan letkanopeutta, niin jätän kunnon välin eteen, niin aika harvoin enää ärsyttää se ohittaja ja kaistalle palaaja, huomasin tuosta omasta ärsyyntymisestä, että ilmeisesti turvaväli oli liian pieni, eikä se kuviteltu riittävän pitkä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Kommentoin sitä mitä lainasin. Sinä sanoit että "jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen, ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa".

Ei, ohitettava ei ole millään tavalla syyllinen siihen, että joku ohittaa ja änkee ahtaaseen väliin. Liian pieni turvaväli on ongelma, mutta se on taas ihan eri asia. Samaten ohitettava voi joustaa ja tehdä tilaa, mutta olennaista on silti ymmärtää, että on täysin sen ohittajan vastuulla varmistua siitä että ohitus onnistuu ja että on tilaa palata takaisin omalle kaistalle.
Liian pieni turvaväli on laiton se myöskin, eli tavallaan myös ohitettava on syyllinen, joskin varmaan olet ihan oikeassa sen suhteen että syy laitetaan 100% sen niskoille joka ajaa toisen päälle, eli ohittajalle.

Joskin laissa turvavälin määrittely lienee liittyy pitkälti siihen, että väli on riittävä peräänajon välttämiseksi kun edelläoleva pysähtyy yllättäen? Eli ohittajanhan siihen ei tarvitse mahtua.

Pulatunnus taas siinä oikeassa, että käytännössä ajamalla toisen perseessä saa kyllä juuri sitä mitä tilaa, kyllä siihen väliin joku itsensä änkeää jossei muuallekaan pääse.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Joskin laissa turvavälin määrittely lienee liittyy pitkälti siihen, että väli on riittävä peräänajon välttämiseksi kun edelläoleva pysähtyy yllättäen? Eli ohittajanhan siihen ei tarvitse mahtua.
Laki ei turvaväliä määrittele muuten kuin "pitää voida pysähtyä" -tasolla, mutta poliisin seuraamuskäytännön mukaan alle 2 sekunnin välistä rapsahtaa 60 km/h tai yli nopeuksissa sakko, ja kaupunkinopeuksissa alle 1 sekunnin. Metreinä tuo on esimerkiksi 80 km/h ajeltaessa n. 45 metriä, eli kyllä siihen pitäisi ohittajan mahtua.

Suositus turvaväleille on sitten tuplat, eli 4 sekuntia maantiellä ja 2 sekuntia kaupungissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Laki ei turvaväliä määrittele muuten kuin "pitää voida pysähtyä" -tasolla, mutta poliisin seuraamuskäytännön mukaan alle 2 sekunnin välistä rapsahtaa 60 km/h tai yli nopeuksissa sakko, ja kaupunkinopeuksissa alle 1 sekunnin. Metreinä tuo on esimerkiksi 80 km/h ajeltaessa n. 45 metriä, eli kyllä siihen pitäisi ohittajan mahtua.

Suositus turvaväleille on sitten tuplat, eli 4 sekuntia maantiellä ja 2 sekuntia kaupungissa.
Turvaväli/kyky pysäyttää ajoneuvo lienee jossain määrin subjektiivista vaikka poliisin sakotuskäytäntö onkin varmaan suht asiallinen. Jos ajaa maantienopeuksissa 2sek turvavälillä hyvällä kelillä ja on todella hyvät jarrut + renkaat niin 2sek tarkoittaa, että 0,5sek reaktioajalla pysähtyy todennäköisesti silti nopeammin kuin edelläajava. Melko haeskeltu skenaario tosin
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Turvaväli/kyky pysäyttää ajoneuvo lienee jossain määrin subjektiivista vaikka poliisin sakotuskäytäntö onkin varmaan suht asiallinen. Jos ajaa maantienopeuksissa 2sek turvavälillä hyvällä kelillä ja on todella hyvät jarrut + renkaat niin 2sek tarkoittaa, että 0,5sek reaktioajalla pysähtyy todennäköisesti silti nopeammin kuin edelläajava. Melko haeskeltu skenaario tosin
Jep, tuota voi varmaan käyttää tilanteissa joissa syystä tai toisesta joutuu tinkimään hyvästä syystä turvavälistä, esim käyttää tilanteen kotsomiseen ennen kuin painaa jarrua, tai tuossa ohitus jutussa kun tunkee siihen kahden auton väliin, rampilta liittymiset ym.

Noin muuten liikenteessä turvaväli pitää olla ihan jotain muuta kuin kyky pysäyttää teoriatasolla, eikä ajella sakkorajalla.

Ne on aika rohkeita jotka vetelee jonkin rekan kontissa, no siinä ei tarvi seurata kuin edellämenevän jarruvaloja, niin kai ajatus että vaikka perään menisi, niin äkkipysähdystä ei tule, kun se rekka jyrää kuitekin pienemmät pois tieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Kommentoin sitä mitä lainasin. Sinä sanoit että "jos ohitettava menee edelläolevan kontissa, niin hän on jo syyllinen siihen, ja jos joku sellaisen eteen kiilaa, niin sitä saa mitä tilaa".

Ei, ohitettava ei ole millään tavalla syyllinen siihen, että joku ohittaa ja änkee ahtaaseen väliin. Liian pieni turvaväli on ongelma, mutta se on taas ihan eri asia. Samaten ohitettava voi joustaa ja tehdä tilaa, mutta olennaista on silti ymmärtää, että on täysin sen ohittajan vastuulla varmistua siitä että ohitus onnistuu ja että on tilaa palata takaisin omalle kaistalle.
Turha niitä valoja on silti vilkutella eteen tunkevalle, jos ei itse osaa pitää turvaväliä jonossa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Turha niitä valoja on silti vilkutella eteen tunkevalle, jos ei itse osaa pitää turvaväliä jonossa.
Liian lyhyt turvaväli on väärin, mutta se ei siltikään liity millään tavalla siihen, jos ohittaja alkaa änkemään jonossa sellaiseen paikkaan mihin ei turvallisesti ja ilman muiden toimenpiteitä mahdu. Toisen tekemä virhe ei poista toisen virhettä.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Turha niitä valoja on silti vilkutella eteen tunkevalle, jos ei itse osaa pitää turvaväliä jonossa.
Ohittajan vastuulla on ennen ohitusta varmistaa, että voi palata turvallisesti omalle kaistalleen.

Vaikeata se on tuo ohittaminen. Porukka on tottunut ajamaan nelikaistaisilla työmatkansa niin sitten ei osata. Eilen ajeltiin varmaan 10km traktorin perässä, kun ei vain osata. Eka henkilöauto kärryn kanssa ajoi ihan traktorin kärryn perälaidassa kiinni ja ei varmasti nähnyt siitä yhtään mitään. Sen takana oleva piti sitten kyllä väliä, mutta odotti ilmeisesti, että tää eka käyttää vuoronumeronsa. Itse olin kolmantena ja tuo edelläni oleva Audi oli minut ohittanut hetkeä aikaisemmin. Kontissani oli kiinni joku Toyotan maasturi, jolla oli kanssa menohaluja. Kolmannen ohituspaikan auettua alkoi jo niin vituttaa, kun mitään ei tapahtunut, että laskin ohi ja jatkoin matkaani rauhassa. Toyota ilmestyi uudelleen peileihin viitisenkymmentä kilsaa myöhemmin, mutta se Audikuski halusi varmaan ajaa maailman tappiin asti sen traktorin perässä.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 351
Ne on aika rohkeita jotka vetelee jonkin rekan kontissa, no siinä ei tarvi seurata kuin edellämenevän jarruvaloja, niin kai ajatus että vaikka perään menisi, niin äkkipysähdystä ei tule, kun se rekka jyrää kuitekin pienemmät pois tieltä.
Rekan perässä ajettaessa sieltä lentää aina pientä kiveä ja muuta tiellä olevaa roskaa. Saa äkkiä tuulilasin rikki tai vähintään mukavia kiveniskemiä puskuriin tai konepeltiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Liian lyhyt turvaväli on väärin, mutta se ei siltikään liity millään tavalla siihen, jos ohittaja alkaa änkemään jonossa sellaiseen paikkaan mihin ei turvallisesti ja ilman muiden toimenpiteitä mahdu. Toisen tekemä virhe ei poista toisen virhettä.
Jos itsekkin tekee virheen, miksi sille toiselle pitää kiukutella, kun on yhtä syyllinen tilanteeseen? Tosin keskisormea saa siitäkin kun jarruttaessa painaa torvea väistämisvelvolliselle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 459
Viestejä
4 162 761
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom