Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 083
Leveäkaistatie on käytännössä 4-kaistainen tie ilman viivoja kaistojen välillä(kts. TLL määrite kaistalle). Monille tuo on niin hankala juttu käsittää että olisi parempi jos niitä teitä sen muutaman sentin kävisi vielä leventämässä että saisi laitettua viivat kaistojen väliin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 318
Leveäkaistatiellä kaistat ovat 5m(?) leveitä jolloin kaistalle mahtuu kaksi autoa rinnakkain ja voi ohittaa vaikka vastaan tulisi liikennettä, jos ohituskielto ei ole voimassa ja keskiviivaa ei ylitetä. 4 mahtuu rinnakkain jos ohitettavat osaavat ajaa oikealla ja ohittavat osaavat pysyä omalla kaistalla.
Totta, tämä pitää paikkansa ainakin henkilöautojen kanssa. Rekan kera ei oikein tahdo enää omalle kaistalle mahtua. Paljoa ei kyllä tarvitse siltikään ryövätä vastaantulijan puolta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Totta, tämä pitää paikkansa ainakin henkilöautojen kanssa. Rekan kera ei oikein tahdo enää omalle kaistalle mahtua. Paljoa ei kyllä tarvitse siltikään ryövätä vastaantulijan puolta.
Tiehallinnon mitoitusten mukaan 5,5 m leveällä tiellä pitäisi mahtua ohittamaan rekka ylittämättä keskiviivaa. Tämä on tosin laskettu siten, että rekka on kiinni reunaviivassa ja auto kiinni keskiviivassa. Tällöin tilaa jäisi 5,5 m - 2,6 m - 1,8 m = 1,1 metriä, joka on jo itsessään aivan liian vähän. Väittäisin jopa, että se ei ole lain vaatima turvallinen väli ohitettavaan.

Sitten kun vielä otetaan huomioon, ettei se rekka kuitenkaan ole tarkasti kiinni reunaviivassa, tie saattaa kaartaa, tuuli heiluttaa perävaunuja välillä varsin voimakkaasti ja pienikin keskiviivan ylitys on vastoin lakia, en lähtisi yrittämään ohitusta samalla kaistalla pysyen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 318
Tiehallinnon mitoitusten mukaan 5,5 m leveällä tiellä pitäisi mahtua ohittamaan rekka ylittämättä keskiviivaa. Tämä on tosin laskettu siten, että rekka on kiinni reunaviivassa ja auto kiinni keskiviivassa. Tällöin tilaa jäisi 5,5 m - 2,6 m - 1,8 m = 1,1 metriä, joka on jo itsessään aivan liian vähän. Väittäisin jopa, että se ei ole lain vaatima turvallinen väli ohitettavaan.

Sitten kun vielä otetaan huomioon, ettei se rekka kuitenkaan ole tarkasti kiinni reunaviivassa, tie saattaa kaartaa, tuuli heiluttaa perävaunuja välillä varsin voimakkaasti ja pienikin keskiviivan ylitys on vastoin lakia, en lähtisi yrittämään ohitusta samalla kaistalla pysyen.
Nimeomaan näin, ja hieman kun soveltaa ja vastaantulija pysyy oikealla niin pystyy ottamaan hiukan ennakkoa sen keskiviivan yli, koska tuo yksi kaista käy tosiaan helposti ahtaaksi.

Eipä noita leveäkaistateitä ole juuri näkynyt niin siksi tuli mieleen tuo ohittelukysymyskin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 030
Leveäkaistateitä ei ole rakennettu enää pitkään aikaan juuri siksi, ettei niillä osata ajaa oikein. Joitakin on jopa kavennettu normaaleiksi.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
867
Leveäkaistateitä ei ole rakennettu enää pitkään aikaan juuri siksi, ettei niillä osata ajaa oikein. Joitakin on jopa kavennettu normaaleiksi.
Menee jo hyvin ohi aiheen mutta eikö 2+1 ohituskaistatiet keskikaiteella taida olla yhtä leveitä? Johtuukohan tämä osaamattomuus leveäkaistateiden vähyydestä, kun ei ole opittu ajamaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
891
Taas kerran kiihdytti auto rampista eteen sataseen (ok siinä kohtaan) mutta sen jälkeen laski kahdeksaankymppiin ja keskikaide tiessä. Ei voi ymmärtää tota toimintaa.....huoh
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
100
Täällä olikin ollut juuri sopivasti juttua leveäkaistatiestä. Vaimolla meinasi olla eilen vähän ahdasta, kun oikeaa reunaa ajaessa vastaan tuleekin tien reunaan pysäköity auto, jota ei ajoissa huomannut edessä olevan liikenteen takaa, samalla kun takavasemmalta hiipii toinen auto ohi. Kameran kuvassa pysäköity auto näkyy reilusti aiemmin koska kamera on tuulilasin oikeassa reunassa. Jos tuossa olisi kolissut, niin kenen vika se olisi ollut? Takakamerasta näkyy, että nuo ohittavat punainen ja valkoinen auto ajelivat pitkän matkaa keskiviivan tuntumassa ohittaen useita autoja.

Pitäisiköhän leveäkaistatiellä vain röyhkeästi ajaa keskellä omaa kaistaa, jotta ohittajat joutuisivat oikeasti ohittamaan ja huomioimaan vastaantulijat, sen sijaan että ajettaisiin kilometrikaupalla rinta rinnan ilman väistömahdollisuutta mihinkään suuntaan jos tien laidassa onkin joku yllätys.

 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 229
Täällä olikin ollut juuri sopivasti juttua leveäkaistatiestä. Vaimolla meinasi olla eilen vähän ahdasta, kun oikeaa reunaa ajaessa vastaan tuleekin tien reunaan pysäköity auto, jota ei ajoissa huomannut edessä olevan liikenteen takaa, samalla kun takavasemmalta hiipii toinen auto ohi. Kameran kuvassa pysäköity auto näkyy reilusti aiemmin koska kamera on tuulilasin oikeassa reunassa. Jos tuossa olisi kolissut, niin kenen vika se olisi ollut? Takakamerasta näkyy, että nuo ohittavat punainen ja valkoinen auto ajelivat pitkän matkaa keskiviivan tuntumassa ohittaen useita autoja.



Pitäisiköhän leveäkaistatiellä vain röyhkeästi ajaa keskellä omaa kaistaa, jotta ohittajat joutuisivat oikeasti ohittamaan ja huomioimaan vastaantulijat, sen sijaan että ajettaisiin kilometrikaupalla rinta rinnan ilman väistömahdollisuutta mihinkään suuntaan jos tien laidassa onkin joku yllätys.



Jännä paikka parkkeerat, ehkä ihan juuru pysähtynyt ja ei vielä kerennyt siivumpaan laittaa ja varoituskolmiota virittään :)

Mutta ongelma kai se että kuvaavalla kuskilla turvali rekkaan totaalisesti unohtunut, joten tilanne tuli yllättäen. Noin muuten kaistanvaihto tai jos toisella kaistalla ahdasta niinhidastaminen tai tarvittaessa pysähtyä. Ei tuollaisen takia tarvi alkaa sikaileen ja ajeleen jatkuvasti keskiviivalla, sielläkin voi olla yllättäen vaikka rekan rengas.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Ärsyttää autoilijat jotka eivät väistä vasemmalle kaistalle tilanteessa jossa toinen auto tulee kiihdytyskaistalta kaksikaistaiselle tielle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Täällä olikin ollut juuri sopivasti juttua leveäkaistatiestä. Vaimolla meinasi olla eilen vähän ahdasta, kun oikeaa reunaa ajaessa vastaan tuleekin tien reunaan pysäköity auto, jota ei ajoissa huomannut edessä olevan liikenteen takaa, samalla kun takavasemmalta hiipii toinen auto ohi. Kameran kuvassa pysäköity auto näkyy reilusti aiemmin koska kamera on tuulilasin oikeassa reunassa. Jos tuossa olisi kolissut, niin kenen vika se olisi ollut?
Sen vika joka väistää päälle. Sun kaistalla on este, joten sä väistät ja hidastat. Ei ole ohittajien syy millään tavalla.

Lisäksi voi viisastella, että turvaväli ois voinut olla pidempi, niin ei olisi niin yllättäen tullut vastaan tuo tilanne. Mutta kyllähn tuossa nytkin ehti reagoida.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Miksi pitäisi vaihtaa?
Kysymys ei ole miksi pitäisi, vaan että monesti olen rekoille jotka liittyvät antanut tilaa kun tulevat. Itsekkin kuorma-autoa ajaneena arvostan ihmisiä jotka väistävät vaikkei heidän tarvitsisi. Toki sen puitteissa että vasen kaista on vapaa
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
100
Jännä paikka parkkeerat, ehkä ihan juuru pysähtynyt ja ei vielä kerennyt siivumpaan laittaa ja varoituskolmiota virittään :)

Mutta ongelma kai se että kuvaavalla kuskilla turvali rekkaan totaalisesti unohtunut, joten tilanne tuli yllättäen. Noin muuten kaistanvaihto tai jos toisella kaistalla ahdasta niinhidastaminen tai tarvittaessa pysähtyä. Ei tuollaisen takia tarvi alkaa sikaileen ja ajeleen jatkuvasti keskiviivalla, sielläkin voi olla yllättäen vaikka rekan rengas.
Olihan tuossa turvaväliä ihan riittävästi. Jos tuohon pysähtyy niin siihen saa jäädä aika pitkäksi aikaa kun kaikki muut paahtaa ohi. Enkä keskiviivalla ajamisesta puhunutkaan vaan keskellä omaa kaistaa. Keskiviivalla muut menisi varmaan oikealta ohi jos sieltä juuri ja juuri mahtuu
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
100
Sen vika joka väistää päälle. Sun kaistalla on este, joten sä väistät ja hidastat. Ei ole ohittajien syy millään tavalla.

Lisäksi voi viisastella, että turvaväli ois voinut olla pidempi, niin ei olisi niin yllättäen tullut vastaan tuo tilanne.
Entäs kun leveäkaistatiellä minun kaista on myös ohittajan kaista? Onneksi noita ei enää tehdä, vaaratilanteita tulee jatkuvasti
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Vähän eri juttu. Rekalla kun tulee niin nopeus on 80 km/h ja pituutta aika paljon enemmän. Mä menen joka tapauksessa ohi siitä rekasta, joten ihan sama missä kohtaa mä vaihdan kaistaa. Katson vaan että mahdun ohittamaan, niinkuin aina. Joskus olen just siinä kohdalla niin että joku ohittaa mua niin sitten en tee mitään, kyllä se rekkakuski osaa hommansa yleensä aika hyvin. Jos on selvästi vaikeuksia niin ennakoimalla me niistä silti selvitään. Henkilöautojen kohdalla taas on sitten vähän niin että ei niitä perkeleen vatipäitä pysty kunnolla aina ennakoimaan, joten parempi vaan pitää tasanopeus, sillä pärjää tosi hyvin ainakin täällä pk-seudulla.

Henkilöautoja väistävät on sitten tapaus erikseen. Siinä opetetaan liittyvälle henkilöautolle että sitä väistetään, vaikka ei kuulu väistää. Kauhean usein ei ole ollut itselläni ongelmia tällaisten kanssa, mutta kerran oli.

Moottoritiellä 120 km/h rajoitus, ajan oikeaa kaistaa ja rampista näkyy kun kiihdyttää farkkupassatti about rajoitukseen. Tulee rinnalle ja ohi, mutta jääkin sitten puolen auton mitan verran ohi vaan. Nyt alkaa kiihdytyskaista loppumaan. Kääntää suoraan päälle, vedän hätäjarrutuksella vauhdit pois ja vältetään kolari. Piennar vaan pöllyää kun meni niin viime tinkaan. Väläytän pitkiä ja menen rinnalle, niin keskari viuhuu. :confused: Ja tilaa oli edessä kilsa ja takana kilsa. Mitä ihmettä tollaisten taavettien päässä liikkuu? Polkupyörä olis sopiva ajoneuvo, tai no ehkä sekin vähän turhan monimutkainen.
Liittyvää autoa ei tarvitsekkaan väistää. Ongelmaksi näissä tulee se, että on tietenkin vain vastuussa omista tekemisistään, mutta omalla toiminnallaan voi helpottaa tai vaikeuttaa muiden tekemisiä. Tuossa tapauksessasi Passatti olisi voinut hyvin ajoittaa nopeutensa vaikka taaksesi tai sitten, jos oli edessäsi jo niin vilkulla näyttää että hän menee siihen niin olisit varmaan jättänyt turvaväliä. Itse yleensä suosiolla väistän vasemmalle, jos siellä on tilaa niin välttyy tälläisiltä.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Kysymys ei ole miksi pitäisi, vaan että monesti olen rekoille jotka liittyvät antanut tilaa kun tulevat. Itsekkin kuorma-autoa ajaneena arvostan ihmisiä jotka väistävät vaikkei heidän tarvitsisi. Toki sen puitteissa että vasen kaista on vapaa
Oma mielipide on se, että rekat voi painua +100km/h teiltä muualle.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
867
Kysymys ei ole miksi pitäisi, vaan että monesti olen rekoille jotka liittyvät antanut tilaa kun tulevat. Itsekkin kuorma-autoa ajaneena arvostan ihmisiä jotka väistävät vaikkei heidän tarvitsisi. Toki sen puitteissa että vasen kaista on vapaa
Tästähän on lähes pari kertaa vuodessa lehdissäkin kysytty ja liittyjän väistämisestä voi antaa sakon. Liittyjässä vika jos ei osaa katsoa omaa nopeutta ja paikkaa onhan se kaiken lisäksi ihan perseestä, kun moottoritiellä joku väistää liittyjää ja hyppää 80 vauhdilla 130 ajavan eteen vasemmalle kaistalle.

Entäs kun leveäkaistatiellä minun kaista on myös ohittajan kaista? Onneksi noita ei enää tehdä, vaaratilanteita tulee jatkuvasti
Omassa ajotavassa ehkä kehitettävää jos vaaratilanteita tulee jatkuvasti...

Moottoritiellä 120 km/h rajoitus, ajan oikeaa kaistaa ja rampista näkyy kun kiihdyttää farkkupassatti about rajoitukseen. Tulee rinnalle ja ohi, mutta jääkin sitten puolen auton mitan verran ohi vaan. Nyt alkaa kiihdytyskaista loppumaan. Kääntää suoraan päälle, vedän hätäjarrutuksella vauhdit pois ja vältetään kolari. Piennar vaan pöllyää kun meni niin viime tinkaan. Väläytän pitkiä ja menen rinnalle, niin keskari viuhuu. :confused: Ja tilaa oli edessä kilsa ja takana kilsa. Mitä ihmettä tollaisten taavettien päässä liikkuu? Polkupyörä olis sopiva ajoneuvo, tai no ehkä sekin vähän turhan monimutkainen.
Kuolleenkulman tarkastus tuntuu olevan vaikeaa, itsellekkin meinasi tuore Volvo työntää kylkeen jos en olisi jarruttanut hänen kaistaa vaihtaessa. Volvon peilistä näkyi kuolleenkulman varoittimen palavan ja luulisi jonkun merkkiäänen soivan, kun meinaa päin ajaa.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Sillä oli vilkku vasemmalle päällä koko matkan kun se tuli rampista. Koita siinä nyt sitten arvata tuleeko se taakse, kylkeen, etukulmaan vai eteen...
Näitä on liikenteessä :)

Mutta jos se auto oli edelläsi ja hän oli selkeästi tehnyt virheen ja huomaat että kiihdytyskaista on loppumassa. Sen auton vaihtoehdot olivat
1. Kääntää eteen ja sinun ja auton väliin jää hyvin pieni väli
2. Painaa lisää kaasua ja mennä ylinopeutta, jotta saa välin suuremmaksi
3. Painaa jarrut pohjaan ja mennä taaksesi ja toivoa ettei sinun tai hänen takana ole autoa

Näissä autoilijat ajavat välillä itsensä tukalaan paikkaan monesti. Siksi tosiaan väistän vasemmalle jos mahdollista.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
No en todellakaan ole tommoista pelleä väistämässä. Sillä oli monta hyvää vaihtoehtoa ja jostain syystä valitsi sen huonoimman, ja siihenkin ehdin reagoida koska näin kun se alkoi vaihtaa kaistaa. Jostain syystä mulle ei kauheasti koskaan satu läheltä piti -tilanteita ja noissa harvoissa pystyn kyllä reagoimaan.

Tuohon vois lisätä että kohta 4. kun tulee rampista alas ja näkee että tiellä menee vaan yksi auto ja missää muualla ei ketään, peilistä näkee ettei takana tule kaukanakaan ketään, niin ajaa siihen taakse ja painaa sitten ohi jos on painaakseen. Mutta ei, kun eka maksimit vauhtia, sitten ihmetellään kun se ainoa auto kilometrien säteellä onkin heti vieressä.

Törmää ne jotkut autiomaan ainoaan puuhunkin...
Ei sinun tarvitsekkaan väistää, syy olisi ollut hänen jos kolari olisi tullut. Tarkoitin vaan että siinä vaiheessa jos joku hölmönä paahtaa +100km/h ohituskaistaa ja se alkaa loppumaan niin nuo ovat enää silloin ne vaihtoehdot jotka jäävät jäljelle. Itse en jaksaisi vakuutus ja kolari hässäköitä ottaa edes riskillä ja katsoa mielenkiinnosta minkä hän valitsee vaihtoehdoista.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 229
Olihan tuossa turvaväliä ihan riittävästi.
Videolta näytti varsin lyhyeltä, ja uudestaan kun vilasi, niin ei kellonkaan mukaan siitä parantunut.

Pari sekunttienemmän olisi tuonut sitä aikaa miettiä ja pistää vilkkupäälle ja ottaa se paikka toisella "kaistalla".

Jos tuohon pysähtyy niin siihen saa jäädä aika pitkäksi aikaa kun kaikki muut paahtaa ohi.
Totta, mutta se ei kai ykkösenä mielessä jos miettii ratkaisuja miten tilanteesta selviää.

Enkä keskiviivalla ajamisesta puhunutkaan vaan keskellä omaa kaistaa. Keskiviivalla muut menisi varmaan oikealta ohi jos sieltä juuri ja juuri mahtuu
Mielenkiintoinen lähestymistapa, olisko yksinkertaisempi ja turvallisempi tapa pitää ne kunnon turvavälit.

Entäs kun leveäkaistatiellä minun kaista on myös ohittajan kaista? Onneksi noita ei enää tehdä, vaaratilanteita tulee jatkuvasti
Tuossa taisi olla yhteen suuntaan niin leveä että siinä kaksikaistaa suuntaansa vanhalla ajattelumallilla. ja ei taida uusikaan malli sallia siirtyillä sivusuunnassa toisen eteen/kylkeen.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Aika kapeakatseinen näkökulma siitä, että he joutuvat ajamaan 80-90km/h ja viemään tuotteita ympäri Suomea, jotta edes jokin logistiikka täällä toimisi. Aivan kun se olisi heidän vikansa
On se heidän vikansa, kun paska lentää tuulilasiin, kuormaliinoja saa väistellä ajaessa, työmaakontteja tippuu kyydistä koska ei jakseta sitoa, rekkojen slow and furious vasemmalla kaistalla jossa jurnutetaan useita kilometriä rintarinnan viereisen rekkapenan kanssa ja kaikki muu välinpitämätön asenne liikenteessä koska "ammattiautoilija".

Kenen vika se on? Minun?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 229
Liittyvää autoa ei tarvitsekkaan väistää. Ongelmaksi näissä tulee se, että on tietenkin vain vastuussa omista tekemisistään, mutta omalla toiminnallaan voi helpottaa tai vaikeuttaa muiden tekemisiä. Tuossa tapauksessasi Passatti olisi voinut hyvin ajoittaa nopeutensa vaikka taaksesi tai sitten, jos oli edessäsi jo niin vilkulla näyttää että hän menee siihen niin olisit varmaan jättänyt turvaväliä. Itse yleensä suosiolla väistän vasemmalle, jos siellä on tilaa niin välttyy tälläisiltä.
Turvavälit mainittu aiemminkin, jos siellä motarilla menee kunnon turvaväleillä niin aika sokee saa olla farkkuliittyjä jos ei siihen väliin osu. Mutta joskus joku epännistunut kiihdyttäjä voi olla aika arvaamaton ja pistää miettiin että mitähän pitäisi tehdä, jolloin väistäminen, jos tilaa parasratkaisu. (aina ei tilaa väistää)


Jos taasen hinaa toisen kontissa, niin syytäkkin väistellä.
Bussit, raskasliikenne, näin kesärajoituksilla, joille annetaan tilaa, jos se ajatuksena tuntuu pahalta niin ajattelee asian niin että ohittaa ne kunnon turvaväleillä. (juu, ihan oikeesti on sellaisia jotka melkein ajavat rekankylkee koska oikeus, tai no nykyään ei taida enään olla)
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
On se heidän vikansa, kun paska lentää tuulilasiin, kuormaliinoja saa väistellä ajaessa, työmaakontteja tippuu kyydistä koska ei jakseta sitoa, rekkojen slow and furious vasemmalla kaistalla jossa jurnutetaan useita kilometriä rintarinnan viereisen rekkapenan kanssa ja kaikki muu välinpitämätön asenne liikenteessä koska "ammattiautoilija".

Kenen vika se on? Minun?
Parasta on että ne "ammattiautoilijat" ajattelee sinun ajotyylistäsi luultavasti samaa. Tosin luonnollisesti pidät itseäsi "oikeassa" olevana :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 395
On se heidän vikansa, kun paska lentää tuulilasiin, kuormaliinoja saa väistellä ajaessa, työmaakontteja tippuu kyydistä koska ei jakseta sitoa, rekkojen slow and furious vasemmalla kaistalla jossa jurnutetaan useita kilometriä rintarinnan viereisen rekkapenan kanssa ja kaikki muu välinpitämätön asenne liikenteessä koska "ammattiautoilija".

Kenen vika se on? Minun?
Ja roikutaan puskurissa jos ei aja sakkorajalla.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
795
Ja roikutaan puskurissa jos ei aja sakkorajalla.
Tuo on muuten todella vittumaista. Olen liikenteessä aika viilipyttymäinen, ja vaikka kanssa-autoilijalla (tai itselläni) menisi jotakin pieleen, saan useimmiten pidettyä hermoni kurissa. Mutta silloin (onneksi hyvin harvoin), kun kymmeniä tonneja painava kuorma-auto liimautuu takapuskuriini kiinni, vaikka nopeuteni on jo siinä aivan sakkorajan tuntumassa, niin meikäläiselläkin alkaa mielessä herätä hyvin, hyvin väkivaltaisia ajatuksia.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Ei kannata itse provosoitua liikenteessä. Tällaiset "jos ajetaan puskurissa niin lähdetään vasta keltaisilla valoilla" aiheuttaa vaan vaaratilanteita. Se puskurissa roikkuja tulee kyllä silti perässä melko varmasti, jolloin vaaratilanne on varma. Parasta on kun keskittyy vaan siihen omaan ajamiseen, eikä lähde leikkiin mukaan, koska se oma ajaminen kuitenkin on heikkoa, harva meistä oikeasti osaa ajaa. Etenkin jos toisen perseilystä provosoituu ja alkaa itse perseilemään, niin kyllä se silloin on se omakin ajaminen aika heikkoa. Syyllistyn joskus itse perseilyyn, heikkohermoinen huono kuski kun olen.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Ei kannata itse provosoitua liikenteessä. Tällaiset "jos ajetaan puskurissa niin lähdetään vasta keltaisilla valoilla" aiheuttaa vaan vaaratilanteita. Se puskurissa roikkuja tulee kyllä silti perässä melko varmasti, jolloin vaaratilanne on varma. Parasta on kun keskittyy vaan siihen omaan ajamiseen, eikä lähde leikkiin mukaan, koska se oma ajaminen kuitenkin on heikkoa, harva meistä oikeasti osaa ajaa. Etenkin jos toisen perseilystä provosoituu ja alkaa itse perseilemään, niin kyllä se silloin on se omakin ajaminen aika heikkoa. Syyllistyn joskus itse perseilyyn, heikkohermoinen huono kuski kun olen.
Tämä niin totta. Pätee hyvin Suomalaisten autoilu mentaliteettiin, että itse ollaan hyviä ratin takana ja muut tekee kaiken väärin. Piiruakaan ei jousteta missään.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Tämä niin totta. Pätee hyvin Suomalaisten autoilu mentaliteettiin, että itse ollaan hyviä ratin takana ja muut tekee kaiken väärin. Piiruakaan ei jousteta missään.
Liikenteessä ei ole, kuin muutama helppo asia. Jos jokainen noudattaisi niitä, niin ongelmia ei olisi.



Kaasun käyttö ja sujuva ajaminen on yksi suurimmista ongelmista.

En koe olevani paras, mutta ajan sujuvasti
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Dashcamiin kyllä tarttuu säännöllisin väliajoin noita moottoritiellä hölmöilijöitä. Viimeksi oli juurikin tollainen farkkukiihdyttelijä, joka meni hiekka pöllyten viime tingassa ohi liittyessään rampilta. Juuri ehdin jarrun päälle ettei kolissut kun väkisin änkesi tulemaan. Sen jälkeen sitten jäi köröttelemään alinopeutta.

Sitten seuraavana päivänä tallentui mopoilijan törttöily myöskin motarilla ruuhka-aikaan. Mp-kuski ajoi toisella kaistalla edellä ajavan puskurissa kiinni, ehkä sellainen 1-1,5 metriä renkaasta puskuriin kun menivät peräkanaa ohi vauhtina yli 120km/h. Siinä jotain hitaampaa edessä ja mp- kuski alkoi seilamaan ja katsomaan ihan selvästi paikkaa vetää siksakkia pahimpaan ruuhka-aikaan. Lopulta päätti ängetä kahden auton välistä peilejä hipoen ja heti perään seuraavan auton puskurissa kiinni. Tuossa olisi kuski saanut mullat päälle, jos joku edellä olevista olisi joutunut jarruttamaan.

Edit. Enpä noita pätkiä erikseen tallentele tai säilyttele vaikka joskus kävi mielessä tehdä kollaasi youtubeen. Lopulta ei kiinnostanut alkaa suttaamaan kilpiä videoista ja unohdin asian. Nyt on vain oman ja muiden autoilijoiden oikeusturvaa varten tallennus, mutta en niitä kerää kamerasta ellei ole tarve. Ja voipa myös joskus ottaa kuvaa harvinaisemmasta autosta jos tulee vastaan :)
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Sitten seuraavana päivänä tallentui mopoilijan törttöily myöskin motarilla ruuhka-aikaan. Mp-kuski ajoi toisella kaistalla edellä ajavan puskurissa kiinni, ehkä sellainen 1-1,5 metriä renkaasta puskuriin kun menivät peräkanaa ohi vauhtina yli 120km/h.
Tuota olen ihmetellyt. Prätkä kyttää ohituspaikkaa pari metriä vasemmasta takarenkaasta niin etä puolet näkyy sivupeilistä. Jos joutuisin jarruttamaan äkkiä, takakulmaan osuisi. Ajais sitten vielä hiukan keskemmällä niin jarrutustapauksessa suhahtaisi ohi.

PS. Itse en aja keskiviivan vieressä vaan oikealla.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 881
Nuo ML-mersuilla ajelevat papparaiset on ihan oma lukunsa tuolla tien päällä. Käväisin äsken suutarilan biltemassa asioilla ja ajoin keruuväyliä pitkin kuten kaikki muutkin tervejärkiset. Papallehan tämä ei käynyt, vaan hän ryömitteli pihan ja siinä olevien parkkiruutujen läpi 45 asteen kulmassa ja meinasi ajaa minulle kylkeen. Soitin torvea koska tyyppi oli osumassa minun autoni kuskin oveen, tällöin hän näytti keskisormea ja ohitti minut tyhjien parkkiruutujen läpi mutkitellen.
Ajattelin käydä puhuttelemassa häntä asian tiimoilta korjatakseni mahdollisen väärinkäsityksen koska siinä tilanteessa hän selkeästi luuli olevansa oikeassa, mutta ukkeli ehti livahtaa kauppaan samalla kun parkkeerasin omaa paskakasaani ja sulautui hopeatukkien massaan joten annoin asian olla.

Google Maps
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Samanlainen tapaus, joskin auto oli joku vanha japsi, Prisman parkkiksella. Kovaa vauhtia tuli ja päälle olisi ajanut ellen olisi jarruttanut. Mutta hän varmaan mielestään oli oikeassa kun tuli oikealta. Näin ainakin keskisormen näytöstä päättelin. ;-)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 229
Joo, mutta usein niillä on kolmiot eli pääväylällä ajavan ei tarvitse väistää.
Alue eroja voi olla, mutta Suomessa on paljon parkkipaikkoja joissa ei ole kolmioita ja jos reunaruudussa peittävää autoa niin vaikea nähdä onko sieltä joku tulossa.
Toki kaikki ajaa niin että varovat vasemmalta tai mistä tahansa tulevia, eli pieni oma virhe ei johda kolariin, elle se toinen aja koska muka "oikeus" ajaa päälle.
Oma lukunsa on sitten paikat jossa on vaikea maalikon tai jopa ammattilaisen tulkita miten menee, kun monet ohjeetkin ristiriitaisia, sitten vielä ne paikan omat tavat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 318
Nuo ML-mersuilla ajelevat papparaiset on ihan oma lukunsa tuolla tien päällä. Käväisin äsken suutarilan biltemassa asioilla ja ajoin keruuväyliä pitkin kuten kaikki muutkin tervejärkiset. Papallehan tämä ei käynyt, vaan hän ryömitteli pihan ja siinä olevien parkkiruutujen läpi 45 asteen kulmassa ja meinasi ajaa minulle kylkeen. Soitin torvea koska tyyppi oli osumassa minun autoni kuskin oveen, tällöin hän näytti keskisormea ja ohitti minut tyhjien parkkiruutujen läpi mutkitellen.
Ajattelin käydä puhuttelemassa häntä asian tiimoilta korjatakseni mahdollisen väärinkäsityksen koska siinä tilanteessa hän selkeästi luuli olevansa oikeassa, mutta ukkeli ehti livahtaa kauppaan samalla kun parkkeerasin omaa paskakasaani ja sulautui hopeatukkien massaan joten annoin asian olla.

Google Maps
Samanlainen tapaus, joskin auto oli joku vanha japsi, Prisman parkkiksella. Kovaa vauhtia tuli ja päälle olisi ajanut ellen olisi jarruttanut. Mutta hän varmaan mielestään oli oikeassa kun tuli oikealta. Näin ainakin keskisormen näytöstä päättelin. ;-)
Nämä parkkiruudunläpipuikkaajat ovat kyllä ihan oma lukunsa. Siinähän puikkivat kunhan pysyy pois tieltä. Ruudusta tulevallahan on aina väistämisvelvollisuus.

Näiden kanssa jotka kiittää keskarilla peltivaurioiden välttämisestä on pari kertaa saanut katua, olisi pitänyt vaan jatkaa suoraan päin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 111
Samanlainen tapaus, joskin auto oli joku vanha japsi, Prisman parkkiksella. Kovaa vauhtia tuli ja päälle olisi ajanut ellen olisi jarruttanut. Mutta hän varmaan mielestään oli oikeassa kun tuli oikealta. Näin ainakin keskisormen näytöstä päättelin. ;-)
Tuliko siis parkkiruudun läpi vai kulkuväylää?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 083
Tyylikästä suorittamista motarille liittyessä.


Näitä toki tulee kokoajan lisää, kunnes lakia taas säädetään joku päivä.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 229
Tyylikästä suorittamista motarille liittyessä.
Mitä pitää sallia että upotuksesi näkyy.

Edit, motorailla ja rampilla tiivis jono, ja rampilta tuli auto kuvaajan etu kylkeen ja kuvaajan auto kyljelleen.

Tuo varmaan ihan hyvää materiaalia opetukseen.

Edit, päivitit viestiä
Oliko osalliset tuossa nuoria ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 083
Mitä pitää sallia että upotuksesi näkyy.

Edit, motorailla ja rampilla tiivis jono, ja rampilta tuli auto kuvaajan etu kylkeen ja kuvaajan auto kyljelleen.

Tuo varmaan ihan hyvää materiaalia opetukseen.

Edit, päivitit viestiä
Oliko osalliset tuossa nuoria ?
En tiedä mikä estää näkymisen, suoraan naamakirjasta video.
Oikeastaan päivitys oli voinut olla toinenkin viesti, ei tietoa taustoista että liittyisikö kuskien ikä tapahtumiin vai ei. Mutta vähäisen koulutuksen vaikutus aiheuttaa tämmöisiä kun esim. tuonne rampille mennään jonossa niin ei pysty yhtä hyvin katsomaan takasivulle enää. Aiemmin liittymisiä opetettiin paljon, nykyään kiitos Bernerin monet ei aja metriäkään motarilla ennen ajokoetta niin jää ihan perusjutut tuurin varaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 318
Yhtä vaikeeta tuntuu liittyminen olemaan noilla keski-ikäisillä ja eläkeläisilläkin.

Ajokokeita pitäisi pitää parin vuoden välein uusiksi poliisin valvoessa, mikäli perus liikennesääntöjen noudattaminen, napakka kiihdytys tavoitevauhtiin (etenkin motarin rampissa) ja vilkunkäyttö ei onnistu niin pistetään autokoulu uusiksi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 083
Yhtä vaikeeta tuntuu liittyminen olemaan noilla keski-ikäisillä ja eläkeläisilläkin.

Ajokokeita pitäisi pitää parin vuoden välein uusiksi poliisin valvoessa, mikäli perus liikennesääntöjen noudattaminen, napakka kiihdytys tavoitevauhtiin (etenkin motarin rampissa) ja vilkunkäyttö ei onnistu niin pistetään autokoulu uusiksi.
Voi olla että alle 50% läpäisisi. Tuon voisi tehdä mutta ensin pitäisi hankkia julmetusti lisää kalustoa julkiseen liikenteeseen.
Kokeesta pääsee kyllä tuurillakin läpi, mutta kannattaa tutustua vaatimuksiin mitä edellytetään läpi menneeltä ajokokeelta. Viimeisen kymmenen vuoden ajalta jos vaikka muistelen eri kyytejä, missä olen istunut niin yksikään ei varmaan olisi tuota ajokoerajaa ylittänyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 318
Voi olla että alle 50% läpäisisi. Tuon voisi tehdä mutta ensin pitäisi hankkia julmetusti lisää kalustoa julkiseen liikenteeseen.
Kokeesta pääsee kyllä tuurillakin läpi, mutta kannattaa tutustua vaatimuksiin mitä edellytetään läpi menneeltä ajokokeelta. Viimeisen kymmenen vuoden ajalta jos vaikka muistelen eri kyytejä, missä olen istunut niin yksikään ei varmaan olisi tuota ajokoerajaa ylittänyt.
Joo sehän se vika on kun ajokortti on "kansalaisoikeus" täällä. Ei käytännön ajokyvylle ole laskettu niin paljoa merkitystä.

Ja uudella lailla vielä huolehditaan siitä, että kokeneelle ja ajotaitoiselle kuskille sälytetään syy tietämättömien töppäilyistä.

Ja juu, täyttä utopiaahan tuommoinen parin vuoden välein pidettävä ajokoe on, ei nykymaailmassa riitä resurssit ko. toimintaan, ja kun miettii joukkoliikenteen toiminnan laatua, niin moni varmasti pusertaisi itsensä siitä testistä läpi tavalla tai toisella...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 051
Viestejä
4 193 712
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom