Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 613
Ajat siis taajamassa vittuillessaan nopeutta, joka on korkeintaan 40km/h, liikenneympyrässä piti melkein vaihtaa kakkoselle. Mitä jos ohitus ei ole turvallinen tai keskikoroketta löytyy? On myös erittäin turvallista pysähtyä tielle ilman syytä ja vielä hieman ennen mutkaa.
Millaisessa liikenneympyrässä ei joudu vaihtamaan kakkoselle? Yleensä kun semmonen 10-20km/h on sopiva nopeus noissa.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
10-20km/h liikenneympyrässä? Eikö liikenneympyrä ole yleensä normaalia kiertoliittymää isompi? Oulussa ei ainakaan ole ainuttakaan kiertoliittymää/liikenneympyrää, josta ei voisi ajaa helposti yli 30km/h. Suurimmasta osasta voi ajaa ihan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia ongelmitta, oli se sitten 50km/h tai 60km/h. Toki ei talvikelillä, kun tiet jäätyvät. Onko kyseessä minikiertoliittymät vai?
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280
Ajan yleensä nopeusrajoitus +5, mutta silti aina välillä joku ilmestyy takapuskuriin roikkumaan. Silloin kyllä nopeus laskee, jotta takanaoleva pääsisi helpommin ohi...
Joskus takana alkaa kuskilla kädet heilua ja ajaminen on melkoista mutkittelua. :D
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 613
10-20km/h liikenneympyrässä? Eikö liikenneympyrä ole yleensä normaalia kiertoliittymää isompi? Oulussa ei ainakaan ole ainuttakaan kiertoliittymää/liikenneympyrää, josta ei voisi ajaa helposti yli 30km/h. Suurimmasta osasta voi ajaa ihan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia ongelmitta, oli se sitten 50km/h tai 60km/h. Toki ei talvikelillä, kun tiet jäätyvät. Onko kyseessä minikiertoliittymät vai?
Terminologia sikseen. Tarkoitin nyt ihan vaan noita taajamissa yleisiä ympyröitä, joissa mennen tullen pitää skannata 270 astetta ympäriinsä näkyykö fillareita tai muita väistettäviä. Vaikea niissä on kovempaa ajaa jos haluaa huolehtia ettei oikeasti aja kenenkään eteen.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Terminologia sikseen. Tarkoitin nyt ihan vaan noita taajamissa yleisiä ympyröitä, joissa mennen tullen pitää skannata 270 astetta ympäriinsä näkyykö fillareita tai muita väistettäviä. Vaikea niissä on kovempaa ajaa jos haluaa huolehtia ettei oikeasti aja kenenkään eteen.
Kyllä niissä näkee yllättävän hyvin. Suoraan jos jatkaa niin joistakin pääsee nelosella ja kolmosella pääsee pienemmätkin ympyrät yleensä aika helposti.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Montako sekuntia meni hukkaan ja mikset vaan ohittanut?

Pienestä menee maltti, näinköhän kannattais kävellä...
Auttaa jos ymmärtää lukemansa. Kyllähän se vituttaa, kun joku pysähtyy eteen, että voi laittaa sitten kaikki lisävalot myöhemmin päälle. Sakkoa pitäisi kirjoittaa ja katsuri voisi repiä laittomat valot irti. Tuossa käy vielä huonosti, jos on pokkaa yrittää samaa raskaan kaluston kanssa tai taakse sattuisi paikallinen Helvetin enkeli, bingo osuu vielä kohdalle. Vetokoukku ei myöskään saa peittää kilpeä.
 
Viimeksi muokattu:

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ihan itsehän sä nyt provosoiduit? Jos toinen pelleilee niin älä sinä jatka...
Korkeaan lintulautaan asennettu valoheitin ei myöskään ole laillinen, kyllä minä sumuvalojen käytön vielä ymmärrän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
520
@dude86

Aivan turhaan vaahtoat. Takana tulevan on pidettävä turvaväli oikeana ja mikäli joku ajaa hitaammin niin paikan tulle ohitus sitten mikäli mahdollista, jos ahistaa niin paljon.

Omalla kohdalla mikäli joku liimautuu perään kiinni niin en tasan tarkaan ainakaan nosta nopeutta, päinvastoin. Sillä mua ei tuu hiillostamaan kukaan miten ajan. Yleensä nämä hiillostajat on vielä jollain täysin paskalla liikkeellä millä ei ohi meinaa edes päästä. Ei millään pahalla näille perässä roikkujille. Vaikka omistan auton millä kerkiää niin ei se tarkoita, että pitäisi automaattisesti ajaa kuin idiootti liikenteessä. Samaa rauhallisuuttaa odottaisin myös muilta siellä liikenteessä vaikka välillä näkee kyllä vaikka ja minkälaisia suorituksia.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
@dude86

Aivan turhaan vaahtoat. Takana tulevan on pidettävä turvaväli oikeana ja mikäli joku ajaa hitaammin niin paikan tulle ohitus sitten mikäli mahdollista, jos ahistaa niin paljon.

Omalla kohdalla mikäli joku liimautuu perään kiinni niin en tasan tarkaan ainakaan nosta nopeutta, päinvastoin. Sillä mua ei tuu hiillostamaan kukaan miten ajan. Yleensä nämä hiillostajat on vielä jollain täysin paskalla liikkeellä millä ei ohi meinaa edes päästä. Ei millään pahalla näille perässä roikkujille. Vaikka omistan auton millä kerkiää niin ei se tarkoita, että pitäisi automaattisesti ajaa kuin idiootti liikenteessä. Samaa rauhallisuuttaa odottaisin myös muilta siellä liikenteessä vaikka välillä näkee kyllä vaikka ja minkälaisia suorituksia.
Jos edessä oleva tarpeettomasti jarruttamalla saisi kolarin aikaiseksi niin se on jarrutajan vika, ei tielle saa huvikseen pysähtyä. Ainoan kunnollisen ohituspaikan kohdalla nosti vauhdin normaaliksi ja sen jälkeen tiputti taas vauhtia reilusti. On nähty monet pätkät, kun rekkakuski ajaa tarkoituksellä päin ja se on ihan oikein niille perseilijöille.

Mikähän auto ollut kyseessä? Tuntuu jo niin tyhmältä, ettei voi olla totta jos joku on spoileriin ruuvannut työvaloja.
Näytti joltakin ledilisävalolta "rallispoilerissa", siitä voit merkkiä hahmottaa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
520
Jos edessä oleva tarpeettomasti jarruttamalla saisi kolarin aikaiseksi niin se on jarrutajan vika, ei tielle saa huvikseen pysähtyä. Ainoan kunnollisen ohituspaikan kohdalla nosti vauhdin normaaliksi ja sen jälkeen tiputti taas vauhtia reilusti. On nähty monet pätkät, kun rekkakuski ajaa tarkoituksellä päin ja se on ihan oikein niille perseilijöille.
Tässä tulee taas se, että pidetään se turvaväli edellä ajavaan riittävänä. Kyllä se on perseeseen ajan vika kuka maksaa viulut.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Tässä tulee taas se, että pidetään se turvaväli edellä ajavaan riittävänä. Kyllä se on perseeseen ajan vika kuka maksaa viulut.
Tarpeeton tielle pysähtyminen ja tahallinen kolarin aiheuttaminen ei ole sallittua lain mukaan. Molemmille varmaan tulisi sakot. Tietysti voisi myös sanoa, että ei nähnyt, kun laiton takavalo häikäisi melkein silmien korkeudella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 097
On nähty monet pätkät, kun rekkakuski ajaa tarkoituksellä päin ja se on ihan oikein niille perseilijöille.
Tarpeeton tielle pysähtyminen ja tahallinen kolarin aiheuttaminen ei ole sallittua lain mukaan. Molemmille varmaan tulisi sakot. Tietysti voisi myös sanoa, että ei nähnyt, kun laiton takavalo häikäisi melkein silmien korkeudella.
Erinomaisesti näytetty oma tekopyhyys.

Ensin ihannoidaan tarkoituksella kolarin aiheuttavia kuskeja, ja sitten kommentoidaan kuinka kolarin aiheuttaminen ei ole sallittua.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
En nähnyt ihannointia. Päinvastoin, eikös dude juuri ilkkunut kuinka oikein on kun kolarin tarkoituksella aiheuttavalle kuskille sattuu joskus rekka kohdalle?
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Erinomaisesti näytetty oma tekopyhyys.

Ensin ihannoidaan tarkoituksella kolarin aiheuttavia kuskeja, ja sitten kommentoidaan kuinka kolarin aiheuttaminen ei ole sallittua.
En ihannoi jyräämistä, mutta jotkut hakeutuvat tilanteeseen, että on kuskin päätettävissä, että millä voimakkuudella osuu ja se on hulluutta rekkojen kanssa. Saattaa sitä hieman tekopyhyyttä ja osittain mulkun vikaa myös löytyä, mutta ainakin voin sen rehellisesti sanoa. Lähtökohtaisesti vittuilu ei paranna tilannetta ja asioilla on useita puolia, joista jokainen löytää vielä omansa. Niinhän sitä sanotaan, että mielipide on kuin persreikä ja jokaisella on oma.
 
Viimeksi muokattu:

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Älkää menkö trolleihin.
Kuka täällä trollaa? Jos olisi kuvamateriaalia niin olisin laittanut ne poliisille. Kyllä minä auton tunnistan ja osan rekkaria, jos parkkipaikalla näkyy niin voihan siitä viritelmästä kuvan ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
320
Tästä muutaman sivun keskustellusta jyräämisestä tulee muutamakin tapaus menneeltä talvelta mieleen kun työmatkalla todella ruuhkaiseen aikaan tungetaan aivan väkisin eteen sivutieltä kolmion takaa, näissä nyt itse on ehtinyt jarruttamaan tai nopeasti koukkaamaan ohi, mutta kertaalleen todistin kun rekka ei ehtinyt jarruttaa, ja se eteen tunkenut ei vaan saanut sitä kaasua painettua ; rekka piti torvea pohjassa ja väisti vastaantulevien kaistalle - tuossa jos olisi ollut vastaantulijoita niin se rekka olisi aivan varmasti jyrännyt sen sivutieltä tunkeneen toopen, ja siinä vika ei todellakaan olisi ollut peräänajajassa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
520
Tästä muutaman sivun keskustellusta jyräämisestä tulee muutamakin tapaus menneeltä talvelta mieleen kun työmatkalla todella ruuhkaiseen aikaan tungetaan aivan väkisin eteen sivutieltä kolmion takaa, näissä nyt itse on ehtinyt jarruttamaan tai nopeasti koukkaamaan ohi, mutta kertaalleen todistin kun rekka ei ehtinyt jarruttaa, ja se eteen tunkenut ei vaan saanut sitä kaasua painettua ; rekka piti torvea pohjassa ja väisti vastaantulevien kaistalle - tuossa jos olisi ollut vastaantulijoita niin se rekka olisi aivan varmasti jyrännyt sen sivutieltä tunkeneen toopen, ja siinä vika ei todellakaan olisi ollut peräänajajassa.
Tilanne on hieman eri, kun etuajo-oikeutettu joutuu väistämään kolmion- tai stopmerkin takaa tulevaa kuin suoralla tiellä edeltävät puheet missä takana tuleva hiillostaa luukussa kiinni. Jolloin takana tulevan reagointi+jarrutusaika ei riitä pysähtymään liian lyhyen turvavälin takia.

Edit. Tämän takia talvella vajaavetoisella autolla vatii isomman välin mihin mennä, kuin vastaavasti nelivedolla mikä saa pitoa ihan eri tavalla. Eikä nelivedollakaan voi joka väliin mennä tunkemaan. Liiallinen kaasun painaminen vajaavetoisella sutii, mutta ei juurikaan kiihdy. Nelivedolla taas se auto ottaa vauhtia koko ajan vaikka auto olisi kylkiedellä menossa kaasulla.

Olen myös monesti kironnut täysperävaunullista rekkaa mikä tahallaan kääntää eteen komion takaa. Katsoo vaan kuskin paikalta silleen et voi voi ku mulla on isompi auto. Olen muutaman kerran meinannut mennä kysymään, että humalassako se kuski ajelee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Tilanne on hieman eri, kun etuajo-oikeutettu joutuu väistämään kolmion- tai stopmerkin takaa tulevaa kuin suoralla tiellä edeltävät puheet missä takana tuleva hiillostaa luukussa kiinni. Jolloin takana tulevan reagointi+jarrutusaika ei riitä pysähtymään liian lyhyen turvavälin takia.

Edit. Tämän takia talvella vajaavetoisella autolla vatii isomman välin mihin mennä, kuin vastaavasti nelivedolla mikä saa pitoa ihan eri tavalla. Eikä nelivedollakaan voi joka väliin mennä tunkemaan. Liiallinen kaasun painaminen vajaavetoisella sutii, mutta ei juurikaan kiihdy. Nelivedolla taas se auto ottaa vauhtia koko ajan vaikka auto olisi kylkiedellä menossa kaasulla.

Olen myös monesti kironnut täysperävaunullista rekkaa mikä tahallaan kääntää eteen komion takaa. Katsoo vaan kuskin paikalta silleen et voi voi ku mulla on isompi auto. Olen muutaman kerran meinannut mennä kysymään, että humalassako se kuski ajelee.
Ehkä se täysperän kolmion takaa tunkeminen realisoituu sitten kun ajat semmosta ja tajuat että ruuhkasemmassa paikassa sillä ei voi vittuilematta liittyä mihinkään. Tapauksia on toki erilaisia enkä sitä kiistä ettei siellä mulkkuja ole ratissa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
520
Ehkä se täysperän kolmion takaa tunkeminen realisoituu sitten kun ajat semmosta ja tajuat että ruuhkasemmassa paikassa sillä ei voi vittuilematta liittyä mihinkään. Tapauksia on toki erilaisia enkä sitä kiistä ettei siellä mulkkuja ole ratissa.
Kyllä se tilanne oli sellainen missä ajan suoraan etuoikeutettua tietä, rekka kääntyy minusta nähden oikealta kolmion takaa vasemmalle päin eli minusta nähden suoraan vasen kylki eteen. Ei ruuhkaa kumpaankaan suuntaa, mutta pitää silti se paska työntää tahallaan eteen. Ilme kertoi sen, että kuski näki ja minun piti jarruttaa odottamaan paikalleen, että ”ammattikuski” pääsee näyttämään ”osaamistaan”. Mikäli en olisi jarruttanut pysähdyksiin niin olisi tullut osuma heti rekkaan kuskin oven jälkeen.

Se, että ajaa yhdistelmää raskaassa liikenteessä ei vielä tarkoita, että rekkaa tulisi ajaa.

Ymmärrän, kun on ruuhka-aika niin siihen isompaan väliin pitää tulla tai muuten ei koskaan pääse.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Uusi työmatka onkin sitten näköjään varustettu vähän vikkelämmillä kuskeilla. 80 alueella pistin vakkariin 92, joka on about 86 GPS:n mukaan. Eka ilmestyi rekka takapuskuriin hiillostamaan, oli siis ihan kontissa kiinni, ja sitten heti perään lähti joku mersu ohittamaan tätä rekkaa, ikävästi vastaan tuli liikennettä, ja mersulle ei jäänyt hirveän montaa metriä turvaväliä kun kiilasi siihen minun keulan eteen ja katosi horisonttiin.

Alinopeuden käsitekin on niin hassun eri ihmisillä, joillekin se on tosiaan kaikki alle sallitun nopeuden, ja joillekin tuollainen 5kmh+ yli on vielä reilua alinopeutta, eihän siitä saa vielä sakkojakaan.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
861
Kyllä se tilanne oli sellainen missä ajan suoraan etuoikeutettua tietä, rekka kääntyy minusta nähden oikealta kolmion takaa vasemmalle päin eli minusta nähden suoraan vasen kylki eteen. Ei ruuhkaa kumpaankaan suuntaa, mutta pitää silti se paska työntää tahallaan eteen. Ilme kertoi sen, että kuski näki ja minun piti jarruttaa odottamaan paikalleen, että ”ammattikuski” pääsee näyttämään ”osaamistaan”. Mikäli en olisi jarruttanut pysähdyksiin niin olisi tullut osuma heti rekkaan kuskin oven jälkeen.

Se, että ajaa yhdistelmää raskaassa liikenteessä ei vielä tarkoita, että rekkaa tulisi ajaa.

Ymmärrän, kun on ruuhka-aika niin siihen isompaan väliin pitää tulla tai muuten ei koskaan pääse.
Sopivan rohkea kaveri ottaa "myöhäisen" jarrutuksen ja kevyt osuma. Kyllä ammattiautoilijaa vituttaa tähän hassautuva aika, vaiva ja vakuutusten kustannukset. Soittaa poliisin tietenkin varmuuden vuoksi ja parhaassa tapauksessa kolmion takaata tulija saa vielä sakot kaupan päälle.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Tästä muutaman sivun keskustellusta jyräämisestä tulee muutamakin tapaus menneeltä talvelta mieleen kun työmatkalla todella ruuhkaiseen aikaan tungetaan aivan väkisin eteen sivutieltä kolmion takaa, näissä nyt itse on ehtinyt jarruttamaan tai nopeasti koukkaamaan ohi, mutta kertaalleen todistin kun rekka ei ehtinyt jarruttaa, ja se eteen tunkenut ei vaan saanut sitä kaasua painettua ; rekka piti torvea pohjassa ja väisti vastaantulevien kaistalle - tuossa jos olisi ollut vastaantulijoita niin se rekka olisi aivan varmasti jyrännyt sen sivutieltä tunkeneen toopen, ja siinä vika ei todellakaan olisi ollut peräänajajassa.
Samanlaista katselin motarilla joku vuosi sitten, sieltä pusketaan henkilöautolla rampilta madellen suoraan täysperän alle. Mielenkiintoista katsella kun rekka tekee hätäväistön vasemmalle kaistalle, melkoista huojuntaa.. pelkäsin että kaatuu. Noh pysyi pystyssä eikä kolahtanut, mutta torvet soi. Joku nainen siellä suhasi otsa tuulilasissa, näinköhän edes huomasi mitä tapahtui..
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Sopivan rohkea kaveri ottaa "myöhäisen" jarrutuksen ja kevyt osuma. Kyllä ammattiautoilijaa vituttaa tähän hassautuva aika, vaiva ja vakuutusten kustannukset. Soittaa poliisin tietenkin varmuuden vuoksi ja parhaassa tapauksessa kolmion takaata tulija saa vielä sakot kaupan päälle.
Ei mikään oikeuta ajamaan kolaria tahallaan.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
42
Tänään oli aika mielenkiintoinen tapaus. Saavutin edellä ajavan auton joka ajoi 50 alueella hieman alle rajoituksen. Muutaman sadan metrin jälkeen rajoitus muuttui 80 ja aattelin hyökätä ohi samantien koska ko. pätkällä ajelen yleensä reilua 90. No tämä ei sopinutkaan ohitettavalle ja lämäsi kaasun pohjaan kun olin rinnalla. Siirryin takaisin taakse jolloin kaveri hidasti reippaasti ja seuraavan suoran tultua lähdin taas ohitukseen. Jälleen sama juttu, kaveri löi kaasun pohjaan mutta tällä kertaa painoin itsekin pedaalia kunnolla ja menin ohi, torvea hieman soitin varoittaakseni kaveria. Hetken roikkui perässä ja sitten taas hidasti kunnolla ja jäi jälkeen kun jatkoin vakkarilla reilua 90. Mikähän siinä oli ettei olisi saanut mennä ohi? Aikamoiset sakot olisi kaveri saanut moisesta ohituksen estämisestä. Ei voi ymmärtää...
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 876
Tänään oli aika mielenkiintoinen tapaus. Saavutin edellä ajavan auton joka ajoi 50 alueella hieman alle rajoituksen. Muutaman sadan metrin jälkeen rajoitus muuttui 80 ja aattelin hyökätä ohi samantien koska ko. pätkällä ajelen yleensä reilua 90. No tämä ei sopinutkaan ohitettavalle ja lämäsi kaasun pohjaan kun olin rinnalla. Siirryin takaisin taakse jolloin kaveri hidasti reippaasti ja seuraavan suoran tultua lähdin taas ohitukseen. Jälleen sama juttu, kaveri löi kaasun pohjaan mutta tällä kertaa painoin itsekin pedaalia kunnolla ja menin ohi, torvea hieman soitin varoittaakseni kaveria. Hetken roikkui perässä ja sitten taas hidasti kunnolla ja jäi jälkeen kun jatkoin vakkarilla reilua 90. Mikähän siinä oli ettei olisi saanut mennä ohi? Aikamoiset sakot olisi kaveri saanut moisesta ohituksen estämisestä. Ei voi ymmärtää...
Ihan normaalia poliisitoimintaa tuolla tien päällä. Ja voi olla että sillä oli lisäksi dashcam mikä usein yllyttää noihin tempauksiin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tänään oli aika mielenkiintoinen tapaus. Saavutin edellä ajavan auton joka ajoi 50 alueella hieman alle rajoituksen. Muutaman sadan metrin jälkeen rajoitus muuttui 80 ja aattelin hyökätä ohi samantien koska ko. pätkällä ajelen yleensä reilua 90. No tämä ei sopinutkaan ohitettavalle ja lämäsi kaasun pohjaan kun olin rinnalla. Siirryin takaisin taakse jolloin kaveri hidasti reippaasti ja seuraavan suoran tultua lähdin taas ohitukseen. Jälleen sama juttu, kaveri löi kaasun pohjaan mutta tällä kertaa painoin itsekin pedaalia kunnolla ja menin ohi, torvea hieman soitin varoittaakseni kaveria. Hetken roikkui perässä ja sitten taas hidasti kunnolla ja jäi jälkeen kun jatkoin vakkarilla reilua 90. Mikähän siinä oli ettei olisi saanut mennä ohi? Aikamoiset sakot olisi kaveri saanut moisesta ohituksen estämisestä. Ei voi ymmärtää...
Aina kun edellä olevasta lähdetään ohi on kaava seuraava, pudotetaan kaksi pykälää pienemmälle, kaasu pohjaan ja mennään ohi.

Ei mitään lähden kutosella "ohittamaan" jaa se kiihdyttää en menekkään ohi vaan menen takaisin taakse pelleilyä.

Reilusti ohi, mitä nopeammin ohitus on ohi, sitä turvallisempaa.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
42
Aina kun edellä olevasta lähdetään ohi on kaava seuraava, pudotetaan kaksi pykälää pienemmälle, kaasu pohjaan ja mennään ohi.

Ei mitään lähden kutosella "ohittamaan" jaa se kiihdyttää en menekkään ohi vaan menen takaisin taakse pelleilyä.

Reilusti ohi, mitä nopeammin ohitus on ohi, sitä turvallisempaa.
No ihan reippaasti lähdin ohi, en mitenkään kisuttamalla, kaasu suurinpiirtein pohjaan nelosella ja otin vielä ns. ennakkoa samalla kaistalla, ei vaan riittänyt uudenkarhealle gti:lle. En nyt yleensä huudata viimesiä tehon rippeitä ohituksessa jos on pitkä suora, ei vastaantulijoita ja jollain 10-15km/h nopeuserolla pääsee turvallisesti ohi. Kusipäisyyteen ei tarvitse yleensä varautua, tänään olis pitäny.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
No ihan reippaasti lähdin ohi, en mitenkään kisuttamalla, kaasu suurinpiirtein pohjaan nelosella ja otin vielä ns. ennakkoa samalla kaistalla, ei vaan riittänyt uudenkarhealle gti:lle. En nyt yleensä huudata viimesiä tehon rippeitä ohituksessa jos on pitkä suora, ei vastaantulijoita ja jollain 10-15km/h nopeuserolla pääsee turvallisesti ohi. Kusipäisyyteen ei tarvitse yleensä varautua, tänään olis pitäny.
Siihen kusipäisyyten ei tarvitse varautua, kun yllättää täysin ns. vastustajan ja antaa koneelle sitä mistä se tykkää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Sinällään on ihan ennalta-arvattavaa, että auto kiihdyttää nopeusrajoituksen muuttuessa suuremmaksi. Joojoo ohitettavana ei tietenkään saisi kiihdyttää, mutta ei se nyt täysin puskistakaan pitäisi ohittajalle tulla. Loppu oli tietysti turhaa provosoitumista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 175
No ihan reippaasti lähdin ohi, en mitenkään kisuttamalla, kaasu suurinpiirtein pohjaan nelosella ja otin vielä ns. ennakkoa samalla kaistalla, ei vaan riittänyt uudenkarhealle gti:lle. En nyt yleensä huudata viimesiä tehon rippeitä ohituksessa jos on pitkä suora, ei vastaantulijoita ja jollain 10-15km/h nopeuserolla pääsee turvallisesti ohi. Kusipäisyyteen ei tarvitse yleensä varautua, tänään olis pitäny.
Mä käytän kyllä autosta yleensä aina kaikki tehot jos ohitan. Ihan sama mitä ohitan tai paljonko on voimaa, onko sitten 65 heppanen SDI vai 700hp hellcatti. En keksi yhtään syytä miksei ohituksessa vois vetää ns. Flat out :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mä käytän kyllä autosta yleensä aina kaikki tehot jos ohitan. Ihan sama mitä ohitan tai paljonko on voimaa, onko sitten 65 heppanen SDI vai 700hp hellcatti. En keksi yhtään syytä miksei ohituksessa vois vetää ns. Flat out :D
Jep, vaikka poliisi uikuttaakin, että erikoispitkän rekan ohitus 100 rajotuksella kestää rajoituksen puolesta niin ja niin kauan, niin turvallisin ohitus on kaasu pohjassa olettaen ettei spinnaa jotain 1000hv autoa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Ihan oikeinhan ohittaja tuossa toimi keskeyttäessään ohituksen, kun toinen rupesikin perseilemään rinnalla. Ihme ulinaa, että väärin ohitettu :rofl2:
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
520
Mä käytän kyllä autosta yleensä aina kaikki tehot jos ohitan. Ihan sama mitä ohitan tai paljonko on voimaa, onko sitten 65 heppanen SDI vai 700hp hellcatti. En keksi yhtään syytä miksei ohituksessa vois vetää ns. Flat out :D

Kai sitä noinkin voi ohittaa ja kukin tyylillään.

Omalla kohdalla ei millään pysty noin, koska muuten olisi joka kerta kortti pois. Ihan sama mikä nopeusrajoitus on mistä lähtee ohittamaan. Mottoritiellä esim. 99% tapauksista ei tarvitse edes pudottaa pykäliä vaan voi lähteä ohitettavan perästä 6-vaihteella. Yleensä kiihdytän puolikaasulla niin pysyy järki nopeudessa.


Tähän pitääkö pykältää pienempää sisään ohitustilanteeseen vaikuttaa auton vääntö Nm paljon. Mitä enemmän vääntöä sen vähemmän tarttee vaihteita vaihdella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 175
Kai sitä noinkin voi ohittaa ja kukin tyylillään.

Omalla kohdalla ei millään pysty noin, koska muuten olisi joka kerta kortti pois. Ihan sama mikä nopeusrajoitus on mistä lähtee ohittamaan. Mottoritiellä esim. 99% tapauksista ei tarvitse edes pudottaa pykäliä vaan voi lähteä ohitettavan perästä 6-vaihteella. Yleensä kiihdytän puolikaasulla niin pysyy järki nopeudessa.


Tähän pitääkö pykältää pienempää sisään ohitustilanteeseen vaikuttaa auton vääntö Nm paljon. Mitä enemmän vääntöä sen vähemmän tarttee vaihteita vaihdella.
No tuskinpa nyt ihan sentään joka kerta, melko paksua settiä. Itse olen ajanut about viimeisen 14 vuotta tällä tyylillä ja kortti on ollut tasan kerran pois. Silloinkin ihan omasta perseilystä ja kunnon syystä. Sakkoja en ole laskenut, kyllä niitäkin varmaan se 10-15kpl vuosien varrella on tullut, mutta olen kyllä ne laskenut autoilun kiinteisiin kustannuksiin.

Käytännössä joka kerran yli 50km siirtymällä käy vauhti ainakin kerran törkysen puolella. Suomessa on kyllä poliiseja niin vähän että jos kauheasti pelottaa niin ostaa sitten sen piipparin kojelaudalle varoittelemaan poliiseista. Muuten täällä ei liikenne toimi ollenkaan kun Suomalaisten liikennekulttuuri on tätä lammastelua niin pakko sitten vetää näitä raivo-ohituksia lappu lattiassa.

Yleisin tilanne on se että pitkän suoran alussa rekan perässä menee 5 tuulipukupenttiä ja kukaan ei lähde ohittamaan koska onhan se nyt pelottavaa ja vaarallista - hui sentään! ihan vastaantulevien kaistalle pitää mennä.

Ei siinä ole kauheasti vaihtoehtoja muuta kuin hujauttaa lappu lattiassa koko letkasta ohi ellet halua jäädä sinne tupeksimaan.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
No tuskinpa nyt ihan sentään joka kerta, melko paksua settiä. Itse olen ajanut about viimeisen 14 vuotta tällä tyylillä ja kortti on ollut tasan kerran pois. Silloinkin ihan omasta perseilystä ja kunnon syystä. Sakkoja en ole laskenut, kyllä niitäkin varmaan se 10-15kpl vuosien varrella on tullut, mutta olen kyllä ne laskenut autoilun kiinteisiin kustannuksiin.

Käytännössä joka kerran yli 50km siirtymällä käy vauhti ainakin kerran törkysen puolella. Suomessa on kyllä poliiseja niin vähän että jos kauheasti pelottaa niin ostaa sitten sen piipparin kojelaudalle varoittelemaan poliiseista. Muuten täällä ei liikenne toimi ollenkaan kun Suomalaisten liikennekulttuuri on tätä lammastelua niin pakko sitten vetää näitä raivo-ohituksia lappu lattiassa.

Yleisin tilanne on se että pitkän suoran alussa rekan perässä menee 5 tuulipukupenttiä ja kukaan ei lähde ohittamaan koska onhan se nyt pelottavaa ja vaarallista - hui sentään! ihan vastaantulevien kaistalle pitää mennä.

Ei siinä ole kauheasti vaihtoehtoja muuta kuin hujauttaa lappu lattiassa koko letkasta ohi ellet halua jäädä sinne tupeksimaan.
Eli sinä olet näitä arjen sankareita jotka ohittelevat oikeasti vaarallisissa väleissä, sokeissa kohdissa ja mielellään ohituskiellon kohdalla... Yeah... Se onkin asia mistä kannattaa ylpeänä huudella.

EDIT:Ja en ole itsekään aina jokaista pykälää millilleen noudattava kuski mutta pidän sentään järjen kutakuinkin päässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 175
Missä kohtaa sanoin näin. Ja kuka määrittelee vaarallisen välin ja sokean kohdan. Tietenkään ei tuollaisissa kohdissa ohitella. Edellisessä viestissäkin nimenomaan mainitsin pitkän suoran. Luitkohan ollenkaan mitä kirjoitin ennen kuin aloit vaahtoamaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Missä kohtaa sanoin näin. Ja kuka määrittelee vaarallisen välin ja sokean kohdan. Tietenkään ei tuollaisissa kohdissa ohitella. Edellisessä viestissäkin nimenomaan mainitsin pitkän suoran. Luitkohan ollenkaan mitä kirjoitin ennen kuin aloit vaahtoamaan.
Keulit törkeillä ylinopeuksilla, sakkomäärillä, raivo-ohituksilla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 175
Joo-o, ollaan varmaan niin perustavan laatuisesti eri mieltä tästä aiheesta että turha lienee vängätä sen enempää.
Kuhan nyt sanoin että reippaalla ajotyylillä on kustannuksensa, mutta en näe sitä vakkarilla tasan rajoituksen mukaan ajamistakaan tarkoituksenmukaiseksi. Noh, kuten yllä sanottu - kukin tyylillään.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
520
No tuskinpa nyt ihan sentään joka kerta, melko paksua settiä. Itse olen ajanut about viimeisen 14 vuotta tällä tyylillä ja kortti on ollut tasan kerran pois. Silloinkin ihan omasta perseilystä ja kunnon syystä. Sakkoja en ole laskenut, kyllä niitäkin varmaan se 10-15kpl vuosien varrella on tullut, mutta olen kyllä ne laskenut autoilun kiinteisiin kustannuksiin.


Käytännössä joka kerran yli 50km siirtymällä käy vauhti ainakin kerran törkysen puolella. Suomessa on kyllä poliiseja niin vähän että jos kauheasti pelottaa niin ostaa sitten sen piipparin kojelaudalle varoittelemaan poliiseista. Muuten täällä ei liikenne toimi ollenkaan kun Suomalaisten liikennekulttuuri on tätä lammastelua niin pakko sitten vetää näitä raivo-ohituksia lappu lattiassa.

Yleisin tilanne on se että pitkän suoran alussa rekan perässä menee 5 tuulipukupenttiä ja kukaan ei lähde ohittamaan koska onhan se nyt pelottavaa ja vaarallista - hui sentään! ihan vastaantulevien kaistalle pitää mennä.

Ei siinä ole kauheasti vaihtoehtoja muuta kuin hujauttaa lappu lattiassa koko letkasta ohi ellet halua jäädä sinne tupeksimaan.
Tähän pitää sanoa, että joka kerta omalla autolla ajaessa mikäli toimin kuin te eli kaasu pohjassa ohitetaan. Voin suoraan sanoa, että aina kun Poliisi sattuisi tutkalle niin kortti olisi kuivumassa. Ei kiitos. Kyllä kai sitä voi järkeäkin käyttää liikenteessä. Kyse ei ole siitä, että olisi jotenkin ettei muka uskalla. Ennemmin olisi tyhmyyttä aina ajaa niin kovaa ylinopeutta, että sit välillä napsuu kortti pois tietoisesti.

Kuvailemasi letkatilanne. Ei veisi kovin pitkää aikaa omalla kohdalla ohittaa, mutta riskit ovat isommat hyötyyn nähden, koska 5 autoa ja 1 rekka.

Mitä Poliisien määrään tulee. En tiedä missä pikkupaikkakunnalla mahdat asua, mutta sen tiedän jotta PK-seudulta poistuttaessa Poliiseja on vähemmän liikkeellä. Täällä PK-seudulla Poliiseja riittää enemmän kuin hyvin liikenteessä.

Edit. mikäli noin kova menohalu on ajaa liikenteessä niin pitäisikö miettiä rata-ajoa, jokkis tai varttimailin ajamista? Siellä voi vetää niin lujaa kuin se moottoriajoneuvo kulkee valvotuissa oloissa. Ei olisi riskejä muille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 175
Radalla on ajeltu, täysin eri asia. Ei liikenteessä ole tarkoitus vetää limiitillä ja ottaa järjettömiä riskejä. Nyt aivan turha sotkea sitä keskustelua tähän. Jollain suoralla kantatiellä rekan + 5 auton ohittaminen ei ole kovinkaan haastava tilanne kunhan tiedät mitä teet etkä ohittele jossain risteysalueilla tmv.

Hyvänä esimerkkinä juuri viime viikonloppuna iltapäivällä tyhjä kantatie jossakin loimaa/alastaro/virttaa -akselilla. Puhuin siinä puhelua ja jäin piruuttani ajelemaan letkan taakse ja katsomaan sitä urpoilua. Jopa vielä lentokoneiden varalaskupaikan kohdalla useampi auto ajelee rekan takana orjallisesti alinopeutta. Ei tällaisia voi ymmärtää enkä näe mitään syytä olla ohittamatta koko letkaa kerralla. Ja mitä nopeammin ohitus on tehty, sitä turvallisempi se mielestäni on 9 kertaa kymmenestä.


PK seudulla ei juuri ole tuollaisia paikkoja, eikä luonnollisesti motareillakaan. Paljon tulee liikuttua Turku-HKI-Tampere akselilla ja täällähän noita pieniä kantateitä riittää.

Mielenkiintosia näkemyksiä että jos joku ajelee reippaammin niin vähintään tapetaan kaikki muut tielläliikkujat, tehdään itsemurhaohituksia suoraan vastaantulevan keulaan tmv. yhtä idioottimaista.

Karrikoidusti tätä voisi verrata makkarapaketin ostamiseen, siinäkin löytyy sitä kahta ihmistyyppiä:

A) Menet kauppaan, kävelet tiskille, otat paketin mitä olet tullut hakemaan ja kassan kautta pois.
B) Menet kauppaan, etsit aikasi sitä makkarahyllyä vaikka olet käynyt 100x ennenkin samassa kaupassa. Tämän jälkeen verrataan 10 eri makkarapakettia, ihmetellään vähän, tutkitaan ja nuuskitaan, runkataan ja onanoidaan sille paketille 5min muuten vain ja sen jälkeen sitten mennään kassan kautta pois.

Kumpi on tehokkaampi systeemi? Lopputulos kuitenkin täysin sama.
Lapsellinenhan voisi väittää että mitä vähemmän aikaa liikenteessä viettää niin sitä vähemmän kerkiää sattua :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
520
@taski

Tuohon mitä letkaan ajamiseen tulee nimenomaan pitkällä suoralla tiellä. Osalla ihmisistä voi puuttua syvyysnäkö silmästä eli he eivät osaa arvioida sitä matkaa mikäli vastaan tulee auto. He näkevät auton kyllä, mutta eivät tiedä etäisyyttä. Sen taki eivät välttämättä uskalla lähteä ohittamaan. Niillä kenellä tämä syvyysnäkö on eivät voi tätä asiaa käsittää. Mutta esim. 16v sitten työkaverini sanoi, että häntä pelottaa lähteä ohittamaan pitkällä suoralla, kun ei tiedä miten lähellä se vastaantuleva auto on. Hänellä ei ollut siis syvyysnäköä. Meillä siis vaadittiin töissä osassa työtehtäviä, että syvyysnäkö pitää olla jotta voi tehdä kyseistä työtehtävää. Tämä siis oli optikolla testattu kaikille työntekijilöille keneltä se vaadittiin työtehtävän suorittamiseen. Vastaavasti työkaverini sanoi, että ohittaa mielummin mutkaisemmalla pienellä suora pätkällä, jos mahdollista nähdäkseen tuleeko autoa.

Tästä johtuen myös itselläni oli tilanne noin 16v sitten Alastarosta kotiin pk-seudulle tullessa siinä pitkällä suoralla mikä on monta km pitkä pätkä. Vastaan tulevasta letkasta lähtee kolmas auto ohittamaan mersullansa. Ensimmäinen reaktioni oli, että mitä vittua nyt tapahtuu ja samalla menin ajamaan aivan tien oikeaan laitaan ja nopeudeksi jarruttelin vielä todella paljon nopeutta pois siinä samalla. Onneksi myös vastapuolenletkan ekat auto näki tämän hullun ohitustustilanteen ja he veti myös autot ihan pientareen reunalle niin paljon kuin pystyi. Meillä meni kolme autoa rinnan nimittäin. Kaksi vastaan tulevaa autoa ja minun auto. Tässä tämä vastaantulevan auton kuljettaja ei tiennyt mihin rakoon se lähti ohittamaan autuaasti Mersullansa eli suoraan keulaan tulemalla. Mutta tämä ihan varmasti johtuu tästä, että tällä kuljettajalla ei ollut mitään havaintoa puuttuneen syvyysnäön takia. Olin tulossa jo noin 1-2 auton mittaa välimatkana siihen vastaan tulevan letkan ensimmäiseen autoon, kun tämä ohistus lähti tulemaan. Muistaakseni tässä tiellä oli 80km/h rajoitus vielä ainakin silloin.

Tämä tilanne tuli nopeasti eikä sitä kerinnyt ajattelemaan vaan kaikki tuli selkäytimestä jotta kolaria ei tullut. Ensimmäisenä tämän jälkeen oli ajatus, että mitä vastaan tuleva oikein mahtoi miettiä lähteäkseen ohittamaan tuossa paikassa mun keulaa kohden mihin ei olisi millään mahtunut. Mutta tuo keskustelu työkaverin kanssa silloin tämän tapauksen jälkeen avasi silmäni tuolle miksi näin voi käydä liikenteessä. Eli siellä voi olla liikkuvia tekijöitä myös vastassa ja ne tulee yllättäen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 175
Siinä olet oikeassa että kaikkea mahdollista ei aina pysty ennakoimaan. Ja varsinkin se että ihmiset ajattelevat samankaltaisissa tilanteissa todella eri tavoin on seikka mikä pitää ottaa huomioon. Enkä siinäkään väitä vastaan etteikö ihmisillä voisi olla tosiaan ihan fyysisiä rajoitteita jotka vaikuttavat ajokykyyn.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Missä kohtaa sanoin näin. Ja kuka määrittelee vaarallisen välin ja sokean kohdan. Tietenkään ei tuollaisissa kohdissa ohitella. Edellisessä viestissäkin nimenomaan mainitsin pitkän suoran. Luitkohan ollenkaan mitä kirjoitin ennen kuin aloit vaahtoamaan.
Luin kanssa edellisen viestisi , siitä jäi kyllä aika reipas tunne, jopa yllyttämiseltä vaikutti.
Jos viestisi oli että vaarilisesti ei ohitella, niin jää vähän epäselväksi miksi sitten raivo-ohituksia lappupohjassa, törkeitä ylinopeuksia jne tarvitaan. Nuo sanat kuuluvat tilanteisiin missä lähdetään ohittaan, vaikka sitä ohituspaikkaa ei ole.

Oletus että jokin keskimääräinen perhekkippo alla.
Toki on sellaisiakin ajoneuvoja jolla pitää se lappupohjassa mennä eteen päin päästääkseen , jolloin raivo näkyy lähinnä siellä penkillä, eikä auton vauhdissa, saati kiihtyvyydessä. (no silloin kai ohje olisi pysähty rauhoittuun)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 070
Osaava ohittaja hoitaa jokaisen ohituksen ilman ongelmia autolla, joka on rajoitettu kulkemaan maksimissaan rajoituksen verran. Muut on eri asteisesti vähemmän taitavia riippuen siitä paljonko tehoa tarvitaan että onnistuu. ;)
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Itse ainakin ihmettelin eniten tuota "lappu lattiassa" kohtaan, vaikka olisi se 5 autoa + täysperä niin kyllä minä ohitse menen, mutten siltikään kaasu pohjassa. Siinä on jo kortti pidempään hyllyllä kun rekan vierellä on vauhtia jo 160-180+++ (lähtörajoituksesta ja edellämenevien turvaväleistä sekä auton tehoreservistä tietysti kiinni). Prätkästä en edes viitsi puhua tässä yhteydessä :psmoke:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Itse ainakin ihmettelin eniten tuota "lappu lattiassa" kohtaan, vaikka olisi se 5 autoa + täysperä niin kyllä minä ohitse menen, mutten siltikään kaasu pohjassa. Siinä on jo kortti pidempään hyllyllä kun rekan vierellä on vauhtia jo 160-180+++ (lähtörajoituksesta ja edellämenevien turvaväleistä sekä auton tehoreservistä tietysti kiinni). Prätkästä en edes viitsi puhua tässä yhteydessä :psmoke:
Ehkä sillä lappu lattiassa kommentilla ei nyt ihan meinattu tuotakaan, että pitää kerätä se 200 vauhtia ja @Tommy Goldfish voi olla mitä mieltä haluaa tuosta rajoituksen mukaan ohittamisesta. Todellisuudessa rajoituksen mukaan ohittaminen ei läheskään aina ole mitenkään järkevästi mahdollista ja esim maantiellä 80 rajoituksella joku 120 on toki nopeus, josta seuraa huonolla tuurilla sakkoja, mutta myös sellainen nopeus, jolla ohitus esim 70 ajavasta autosta hoituu suhteellisen nopeasti ja turvallisesti, jos näkyvyyttä on ja keli on hyvä. Tuo nopeuden keräys omaan ohitusnopeuteen on tehokkainta hoitaa lappu lattiassa ja siitä ei varmaankaan olla eri mieltä, koska mitä nopeammin saavuttaa ohitusnopeuden, sitä vähemmän aikaa ohitus kestää. Itselläni on kesäisin alla tehokkaammanpuoleinen sportti ja sillä monesti polkasen juuri edellä kuvatun kaltaisesti sen verran vauhtia kaasu pohjassa, että ohitettavan rinnalla on jo täysi nopeusero käytössä jolloin ohitus menee nopeasti.

Ehkä sen takia maanteille kertyy noita possujunia ajamaan 10 alle rajoituksen, kun siihen kertyy niitä en voi ohittaa yli rajoituksen kuskeja, joille ei sitten riitäkään mikään ohituspaikka.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 296
Viestejä
4 190 939
Jäsenet
70 721
Uusin jäsen
juukaliz

Hinta.fi

Ylös Bottom