On ihan omakohtaisia kokemuksia sakoista motarilla, mitattu ylityshaarukka 15-40km/h. Tosin tuo alin noista sisälsi pari hieman kovempivauhtista testiä, joista ei saatu tutkalukemaa, joten voi olla, että sen takia sakottivat.Tuosta ylinopeudesta tuli mieleen kysyä, onko kukaan koskaan edes kuullut, että poliisi olisi sakottanut alle 20 kmh ylinopeudesta moottoritiellä?
Ei faktaa, mutta uskoisin, mutu perustuu siihen että viimevuosikymmennellä näin ihan manuaali tutkailua ja sen verran ruuhkaa pysäytysrampilla että ei ehkä pelkisti yli 20 ajavasti. Toinen tietekin jos samalla valvoivat turvavälejä.Tuosta ylinopeudesta tuli mieleen kysyä, onko kukaan koskaan edes kuullut, että poliisi olisi sakottanut alle 20 kmh ylinopeudesta moottoritiellä?
En nyt ihan ymmärrä että miksi on ollut sitten "pakko muuttaa" tottumuksia kun kerran vanhaan tottumukseen pääsee yksinkertaisesti lepuuttamalla jalkaa polkimella sopivassa kohtaa ts. sinne vasemmalle ei siis ole mikään _pakko_ tunkea yhtään sen aiemmin kuin aikaisemminkaan...Normaali henkilöauto. Vaikea selostaa auki syitä miksi näin toimii koska riippuu jokaisen ajotottumuksista.
Joo kyllähän jokainen vakkari sallii sen painamalla kaasua jos ei ole nopeudenrajoitin-tilassa, silloin pitää mennä kickdownille asti.
Loppujen lopuksi ymmärsin niin että adaptiivinen vakkari on muuttanut ajotapoja parempaan suuntaan.En nyt ihan ymmärrä että miksi on ollut sitten "pakko muuttaa" tottumuksia kun kerran vanhaan tottumukseen pääsee yksinkertaisesti lepuuttamalla jalkaa polkimella sopivassa kohtaa ts. sinne vasemmalle ei siis ole mikään _pakko_ tunkea yhtään sen aiemmin kuin aikaisemminkaan...
Näin raskaankaluston kuljettajana, pitäs "liikenneympyröissä" olla max 15kmh rajoitus ja vasemman vilkun käyttö pakollinen(jos jatkaa)Tänään vaihteeksi tultiin kiertoliittymään kolmion takaa eteen niin, että pakko oli jarruttaa tai olisi osunut. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että kolmion takaa ei tulla siihen eteen. Vauhtia oli ~20km/h, koska ympyrä oli ruutukaavalla, joten jalankulkijoiden ym. takia ei kovin kovaa voi ajella kun on jäätä.
Eli toisin sanoen sinua(kaan) ei ole pysäytetty alle 20km/h ylityksestä vaikka sakossa sitten alle 20km/h lukema on ollutkin? Itse ainakin ajellut useammankin kerran ratsiaan sen 135-137 todellista josta sitten posliinien -3 pois. Itse epäilen että vaikea on saada sakkoja ainakaan 15 ja alle ylityksistä, koska kaikki 7-15 välissä kuluu saman suuruisen sakon piiriin niin jos pysäytät +15 ajavan niin tasapuolisen kohtelun nimissä pitäisi sitten myös pysäyttää +7 ajavat -> eivät pysty käsittelemään mitenkään ko. automäärää jos on vähänkin liikennettä. 16-20 ajavat tuottavat "vain" 200e ja näitäkin riittänee vielä ruuhkaksi asti -> ei kannattavaa kun joutuvat ignooraamaan päiväsakoille menijöitä koska sakotusjonoa on jo ylitöiksi asti.On ihan omakohtaisia kokemuksia sakoista motarilla, mitattu ylityshaarukka 15-40km/h. Tosin tuo alin noista sisälsi pari hieman kovempivauhtista testiä, joista ei saatu tutkalukemaa, joten voi olla, että sen takia sakottivat.
Sitä en voi tietää, että olisiko pysäytys ja sakotus ollut ns. normaalilla ajolla esim. 19km/h:n ylityksestä, mutta nyt se oli ja tuli 15km/h:n ylityksestä.Eli toisin sanoen sinua(kaan) ei ole pysäytetty alle 20km/h ylityksestä vaikka sakossa sitten alle 20km/h lukema on ollutkin? Itse ainakin ajellut useammankin kerran ratsiaan sen 135-137 todellista josta sitten posliinien -3 pois. Itse epäilen että vaikea on saada sakkoja ainakaan 15 ja alle ylityksistä, koska kaikki 7-15 välissä kuluu saman suuruisen sakon piiriin niin jos pysäytät +15 ajavan niin tasapuolisen kohtelun nimissä pitäisi sitten myös pysäyttää +7 ajavat -> eivät pysty käsittelemään mitenkään ko. automäärää jos on vähänkin liikennettä. 16-20 ajavat tuottavat "vain" 200e ja näitäkin riittänee vielä ruuhkaksi asti -> ei kannattavaa kun joutuvat ignooraamaan päiväsakoille menijöitä koska sakotusjonoa on jo ylitöiksi asti.
Ei sun tartte nussia pilkkua, itse sanoit että vauhtia oli reilusti mutta siitä ei saatu lukemaa -> ei tartte olla einstein että silloin sakottavat 100% varmasti siitä lukemasta jonka saivat ylös. ts. olisit saanut sakon vaikka tutka olisi näyttänyt +10-3.Sitä en voi tietää, että olisiko pysäytys ja sakotus ollut ns. normaalilla ajolla esim. 19km/h:n ylityksestä, mutta nyt se oli ja tuli 15km/h:n ylityksestä.
Ja jos nyt ihan tarkkaan nussitaan pilkkua, niin lapussa olisi varmaan ollut joku muu lukema, jos olisin kovemmin ajanut. Eli pysäytetty ja sakotettu 15km/h:n ylityksestä.
edit. Maantiellä(motarin ulkopuolella) sitten ihan eri juttu, siellä onkin ollut haarukka ihan toinen, kirjoittavat ihan mielellään myös rikesakkoja joutessaan ja tylsistyneimmät jopa huomautuksia vittuilujen kera.
No tämä ei ollut sellainen pieni, vaan ihan reilun kokoinen keskellä joku taideteos jne. Raskaalle kalustolle toki ihan eri asia liittyä, nyt kyseessä oli kyllä ihan pikku kauppakassi, joka tuli sellaiseen väliin, ettei siihen nyt olisi mitenkään voinut tulla. Lisäksi liikkeelle lähtö oli vielä kun hidastetusta filmistä. Täällä kolmiot tuntuu olevan lähinnä viitteellisiä. Eilen viimeksi 50km/h rajoituksella yksi sankari tuli kolmion takaa eteen niin että meinasi vetäistä vastaan tulevaa keulaa kun tie olikin jäässä (kävi vastaan tulevien kaistalla, mutta ei osunut kun vastaantuleva ajoi oikeassa reunassa). Tuli siis hiljetämättä kolmiolle ehkä ~20km/h vauhdilla ja kääntyi oikealle mun eteen. Tämänkin takia taas jarruteltiin, kun se kolmion merkityksen sisäistäminen on osalla jotenkin niin vaikeaa.Näin raskaankaluston kuljettajana, pitäs "liikenneympyröissä" olla max 15kmh rajoitus ja vasemman vilkun käyttö pakollinen(jos jatkaa)
Ärsyttää, kun kiertoliittymään tullaan kovaa nopeutta, ja ennenkun kerkeet nähdä sen oikean vilkun vilahduksen, auto on jo poistunut liittymästä. Silloin itse joutunut turhaan pysähtymään.
Tai sitten niistä pitäs tehdä paljon isompia halkaisijaltaan, jolloin näkis sen vilkun ajoissa.
Nopeusrajoituksilla suomessa on vain rahankeräystarkoitus jos et ole jo tiennyt, siksi myöskään muuttuviin ei kosketa (korjaan: ei nosteta ylöspäin, jos foreca ennustaa 3 pisaraa viikon aikana niin pudottaa kyllä voidaan)... Missä tahansa muussa maassa tuolla olisi ajettu se 120-140 vallitsevissa olosuhteissa, mutta ei suomessa koska sakot on niin vitun isot täysin teoreettisesta teosta (seuraavaksi joku sanoo että "talvirenkaiden käytös kovemmassa nopeudessa on huonompi" niin vastaan jo etukäteen että "hyppää kaivoon")...Ajelin tänään Hesasta Turkuun kuivalla tiellä kesärajoituksen mukaan ja ihmettetelin, miksei rajoitusta ole nostettu kun se varsii helppoa olisi. Aika hyvin ihmiset silti rajoitusta noudattivat. 105 laitoin vakkariin eikä hirveää määrää ohittajia ollut. Niistä melkein kaikki saksalaismerkkejä Corsa niistä pienimpänä. ;-)
Olis varmaan ihan rauhassa saanut 120 ajaa, yhtään poliisia ei näkynyt ja tuskin olisivat piitanneet. Kameroita sielä ei taida ollakaan.
Koska avustimien tarkoitus olisi vähentää nappien räpläämistä eikä lisätä sitä. Mieluusti pyörittelisi vain rattia.En nyt ihan ymmärrä että miksi on ollut sitten "pakko muuttaa" tottumuksia kun kerran vanhaan tottumukseen pääsee yksinkertaisesti lepuuttamalla jalkaa polkimella sopivassa kohtaa ts. sinne vasemmalle ei siis ole mikään _pakko_ tunkea yhtään sen aiemmin kuin aikaisemminkaan...
No kenelle se parin-kolmen auton mittainen väli on konttiin ajautumista ja kenelle ei, pakko sopeutua ettei vakkari turhaan jarruttele ja nosta kulutusta. Ihan hyvä siinä mielessä että kerää vähemmän kiveniskuja auton maalipintaanLoppujen lopuksi ymmärsin niin että adaptiivinen vakkari on muuttanut ajotapoja parempaan suuntaan.
Siis se tavallaan varoittaa että olet ajanut liianlähelle, muutaman kerran jälkeen tuntuma paranee.
Ketjussa aiemmin juttua vaikka ne olikin naisia syyttäviä kommentteja, niin helposti sitä sinne toisen kontiin ajautuu, ei sitä ajattele, ennenkuin joku apuväline sen kertoo.
Näkeehän tätä jumalauta moottoritielläkin, en haluaisi sanoa että päivittäin mutta liian useasti. Kauempaa katselet kun joku henkilöautolla ajaa rekan kiinni, syttyy jarruvalot ja sitten vaihdetaan kaistaa? Viereisellä kaistalla ei näissä tilanteissa ole ketään siis, ei edes lähimaillakaan.Samaa tekee moni maantiellä. Lähestytään kilometritolkulla jotain hitaampaa, niin ajetaan lähelle ja jarrua. Miten ei voi hahmottaa edellä menevän nopeutta ja himmailla sopivasti ja sitten tarpeen mukaan vaan kaasupolkimella ohi. Tai jos edellä menevää edeltävä alkaa vilkutella kääntymisen vuoksi, niin ajetaan vaan lähemmäs ja jarrulla perään. Kyse on jostain hahmotuskyvyn puutteesta ja yleisestä liikenteen seuraamattomuudesta ja vain keskitytään johonkin muuhun. Suurin osa näistä valitettavasti naisia. Moni ilmeisesti luulee ajavansa normaalist ja turvallisesti, mutta ennakointi oikeasti on täysin puutteellista tai sitten ollaan asenteella hv ja ei kiinnosta. Olen useammin seuraliiut pitkillä matkoilla, kuinka paljon ihmiset jarruttelee maantiellä aivan turhaan, kun pelisilmällä voi ajella aika joustavasti ja sopivan lujaakin vielä. Mutta ei...
Jarruttelua aiheuttaa motareilla myös ne, jotka sieltä rekkojen välistä vaihtavat vasemmalle kaistalle 80-90km/h vauhdilla, kun se vasen menee 120-140, pieneen väliin luonnollisesti. Monesti perässä on vielä peräkärri.Näkeehän tätä jumalauta moottoritielläkin, en haluaisi sanoa että päivittäin mutta liian useasti. Kauempaa katselet kun joku henkilöautolla ajaa rekan kiinni, syttyy jarruvalot ja sitten vaihdetaan kaistaa? Viereisellä kaistalla ei näissä tilanteissa ole ketään siis, ei edes lähimaillakaan.
Ylipäänsä moottoritiellä ei pitäisi jarruvalot syttyä ikinä kenelläkään jos se toimisi niin kuin pitäisi, en ota kantaa ruuhka-aikoihin vaan normaaliin tilanteeseen jossa tilaa on yllinkyllin. Lähinnä kun jarruvalot motarilla näkee niin sitä alkaa heti skannaamaan että mitäs siellä nyt tapahtuu.
Vasenta kaistaa edessä hitaammin ajavan saavuttavatkaan harvemmin himmailevat ajoissa vaan pitää jarrutella vasta lopussa vaikka näkisivät ettei sillä edellä ajavalla ole mahdollisuutta edes vaihtaa kaistaa oikealle.
Tuo pitäisi kyllä lailla kieltää. Siis vaihtaminen sisimmälle kaistalle jollain 85km/h rajoitetulla rekalla jos rajoitus on 100+Jarruttelua aiheuttaa motareilla myös ne, jotka sieltä rekkojen välistä vaihtavat vasemmalle kaistalle 80-90km/h vauhdilla, kun se vasen menee 120-140, pieneen väliin luonnollisesti. Monesti perässä on vielä peräkärri.
En usko, että ihan helposti sakkoja tulee, en ole itse kuullut. Semmoinen tuntuma on, että aika harvoin noita nopeuksia taidetaan ylipäätään valvoa ja puuttunevat ennemmin todella suuriin nopeuksiin tai yleiseen perseilyyn.Tuosta ylinopeudesta tuli mieleen kysyä, onko kukaan koskaan edes kuullut, että poliisi olisi sakottanut alle 20 kmh ylinopeudesta moottoritiellä?
Olen saanut 6 kilsan ylityksestä moottoritiellä sakot poliisilta, kun mittasivat väärän auton nopeuden ja tämä keissi meni sitten käräjille. Ja sitä kautta sitten tuli sakot alle sakotusrajan.En usko, että ihan helposti sakkoja tulee, en ole itse kuullut. Semmoinen tuntuma on, että aika harvoin noita nopeuksia taidetaan ylipäätään valvoa ja puuttunevat ennemmin todella suuriin nopeuksiin tai yleiseen perseilyyn.
En tosin itse aja noin isoilla ylityksillä. 120 km/h rajoitusalueella tulee ajettua 140 km/h mittarinopeutta, joka on GPS:n mukaan n. 133 km/h, ja 100 km/h rajoitusalueella vastaavasti 120 km/h mittarinopeutta, joka on jotakuinkin 114 km/h. Näihin ylityksiin ei ole ainakaan puututtu, vaikka motareita tulee sahattua suht ahkerasti ja poliiseihinkin törmätty liikenteen lomassa. Mutta jos poliisiauto ajaa jonossa, niin tiputan todellisen nopeuden kyllä sellaiseen max. 5 km/h ylitykseen, ei sitä ehdoin tahdoin halua ärsyttää.
Ajoipa edelläni pieni japsiauto kapealla kadulla. Yhtäkkiä vaihtoi vastaantulevien kaistalle, laittoi vilkun oikealle ja kurvasi nokan edestä poikittaiseen parkkiruutuun. Onneksi liikkeen yhtäkkisyys sai minut painamaan jarrua, muuten olisin mennyt kylkeen. Töttäsin ja nousihan sieltä ikkkunasta naisen käsi keskisormi pystyssä. En mennyt kyselemään.
Tahallasiko jätit tekstini ymmärtämättä?No eikö tossa kohtaa nyt tule sen vertaa luettua liikennettä että jo ihan oman turvallisuuden vuoksi hiljentää? Siis jos joku ajaa vasemmalle kaistalle ja vilkku on oikealle? Varmaan siitä nyt kuitenkin on aika helppo laskea 1+1=2
Nykyään niistä pienistä voi saada helpommin, tosin silloin on jujuna se että jos alueella on käytössä kamera-auto (tai tolppia), niin vaiva per lappu on senverran pieni, ettei laiskuutta tarvi pienempiä laskuja jättää tekemättä.Ei putoile sakkoja maantielläkään kovin helposti alle päiväsakkojen, yleensä se on yksittäinen partio ja jos se pysäyttää jonkun +7 ajelijan niin mikäli joku tulee päiväsakkoja niin sen on annettava mennä tai lopettaa nykyisen sakon kirjoitus ja potkaista "asiakas" ulos ja lähteä perään. Itseä ei ole pysäytetty koskaan vaikka vastaan on tullut kymmeniä posliineja kun vauhtia on ollut alle päiväsakkojen (yleensä alle 15, mutta siis yli 7). Joskus jaksavat sinisiä vilauttaa tai heristävät sormea kabiinissa...
Eli kyllä siellä maantielläkin pitää partiolla tylsää olla jotta vaivaantuvat, kuitenkin partioiden määrä on vedetty suht minimiin niin odottavaa juoppokeikkaa on melkein 24/7 hoidettavana .
Jos joku vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman vilkkua, niin saattaa tulla mieleen että on sinnepäin kääntymässä (tai somettaa), kunnes laittaa vikun oikealla, jolloin voi tulla mieleen että peruu aikeet (tai heräs)No eikö tossa kohtaa nyt tule sen vertaa luettua liikennettä että jo ihan oman turvallisuuden vuoksi hiljentää? Siis jos joku ajaa vasemmalle kaistalle ja vilkku on oikealle? Varmaan siitä nyt kuitenkin on aika helppo laskea 1+1=2
"Yhtäkkiä vaihtoi vastaantulevien kaistalle, laittoi vilkun oikealle "
Tapauksesta kertova kyllä kertoi että oli jo ensimmäisestä liikkeestä varuillaan ja varautu yllättäviin jatkotapahtumiin, kuten kuuluukin. Kertoi jopa painaneen jarrua.ja kurvasi nokan edestä poikittaiseen parkkiruutuun.
Tuskin autoilijan elämänkokemuksella olisi mitään kerrottavaa jos edellä oleva olisi laittanut asiallisesti vilkun oikealle ja sen jälkeen ryhmittynyt vasemmalle ennen oikealle kääntymistä.Onneksi liikkeen yhtäkkisyys sai minut painamaan jarrua, muuten olisin mennyt kylkeen.
No sitten en oikein ymmärrä että mitä päiviteltävää tuossa nyt sitten oli.Tahallasiko jätit tekstini ymmärtämättä?
Mikäs tämän ketjun otsikko onkaan. Siinä sinulle selitys. Ärsytti.No sitten en oikein ymmärrä että mitä päiviteltävää tuossa nyt sitten oli.
Tämähän on ihan normaalia, eteen on päästävä, sitten voikin hyvin alkaa hidastelemaan. On kyllä ihan hiton ärsyttävä tapa, jota tuolla liikenteessä näkee melko usein.Eurajoen ja Rauman välillä satasen alueella menee muutaman sadan metrin päässä kolmen auton jono jonka eteen rampista kiihdyttää paku,joka sitten tiputtaa nopeuden alle yheksänkympin. Ei voi ymmärtää toimintaa
Jotenkin pystyn kohdistamaan mainitun tilanteen 5-tielle missä paljon ohituskaistoja. Näiden ohituskaistan ajaksi kiihdyttäviä varten heti ohituskaistan alkuun vilkku vasemmalle ja reipas ohitus niin ehtii jo hyvissä ajoin ennen päättymistä himmata sinne 110 vauhtiin jos kaistan päässä olisi partio odottamassa.Itse kun ruukkaan ajella mittarin mukaan sen +10 km/h niin eniten ärsyttää nämä sankarit jotka ajelevat sitä about 95km/h vauhtia niin 80 kuin 100 alueella. Mikä ihme siinä on että 80 alueella on hirveä kiirus konttiin kiinni ja ohi mutta auta armias kun muuttuu 100 alueeksi niin siinä ollaan sitten tien tukkona. No jos sattuu ohituskaistallinen tieosuus niin kyllähän se siellä löytyy kaasupoljin 100 alueellakin ja ajellaan sitä 120 ettei kukaan vaan ohi siinä pääse ja kun ohituskaista loppuu niin taas ollaan tukkona. Vilkun käyttö/käyttämättömyys ei niinkään vtuta jos ei nyt just kohdalla ilman vilkkua kylkeen käännä (no eipä siinä se vilkun käyttökään auttaisi).
Sama täällä etelässä, tuusulantie kun on 80 ja muuttuu 100, niin hetki sitten ohittanut ja ensin puskurissa kiinni roikkunut tulee peräedellä vastaanJotenkin pystyn kohdistamaan mainitun tilanteen 5-tielle missä paljon ohituskaistoja. Näiden ohituskaistan ajaksi kiihdyttäviä varten heti ohituskaistan alkuun vilkku vasemmalle ja reipas ohitus niin ehtii jo hyvissä ajoin ennen päättymistä himmata sinne 110 vauhtiin jos kaistan päässä olisi partio odottamassa.
Eikö tuo oo merkeillä osoitettu etuajo-oikeutettu tie, eikä edes taajamaa? Jos on, niin sehän on kiellettyä pysäköidä ajoradalle tollasella alueella. Eipä tulis muutenkaan mieleen jättää tollaseen paikkaan. Ehkä auto oli hajonnut? Tosin silloinkin luulis lykkivän sen pientareelle niin pitkälle kuin mahdollista.Miten on, pysäköisitkö itse autosi tuohon kohdalle? Kiva ylläri pimeässä kun yhtäkkiä auto tuossa parkissa. Vissiin kuvitellut että se on joku levike tai linkkipysäkki vaikka taitaa olla vain levennys tiessä että pääsee ajamaan kääntyvien ohi.
1351 Jyväskyläntie
Google Maps
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.maps.app.goo.gl
Yksi talvinopeusrajoitusten syy (perustelu) on raha, ei sakot, vaan säästöt teiden kunnossapidossa. (siis muistelen että joskus kun talvialueita laajennettiin niin se oli ihan mainittu). Nastarenkaat toki korostaa.Missä tahansa muussa maassa tuolla olisi ajettu se 120-140 vallitsevissa olosuhteissa, mutta ei suomessa koska sakot on niin vitun isot täysin teoreettisesta teosta (seuraavaksi joku sanoo että "talvirenkaiden käytös kovemmassa nopeudessa on huonompi" niin vastaan jo etukäteen että "hyppää kaivoon")...
Huh! Paljonko oli se vauhti jonka mittasivat "sinulle" nopeudeksi?Olen saanut 6 kilsan ylityksestä moottoritiellä sakot poliisilta, kun mittasivat väärän auton nopeuden ja tämä keissi meni sitten käräjille. Ja sitä kautta sitten tuli sakot alle sakotusrajan.
Siitä on ristiriitaista tietoa esitutkintapöytäkirjan mukaan, mutta se oli joko 95 km/h tai 103 km/h. Varmuusvähennyksen jälkeen ja tämä siis 80 alueella Hämeenlinnanväylällä.Huh! Paljonko oli se vauhti jonka mittasivat "sinulle" nopeudeksi?
Mutta kuka on saannut sakot moottoritiellä 120km/h alueella 6km/h ylityksestä...Siitä on ristiriitaista tietoa esitutkintapöytäkirjan mukaan, mutta se oli joko 95 km/h tai 103 km/h. Varmuusvähennyksen jälkeen ja tämä siis 80 alueella Hämeenlinnanväylällä.
Eipä tunnu 1-tiellä olevan muuta kuin satunnainen siviiliauto poimimassa pahimmat ylittäjät. Puhutaan siis jo pitkälle törkeään menevistä nopuksista. Niissäkin on muutama vakiopaikka ja aika, jossa päivystävät. Usein tulee nähtyä, että pe-illalla kyttäävät Helsinkiin tulevia juuri ennen vanhan moottoritieosuuden alkua. Turun päässä taas aamuisin on monesti rekkastoppi Paimion jälkeen, eivät ole osoittaneet mitään kiinnostusta henkilöautoihin. Sama juttu Piihovin jälkeisessä ylämäessä Helsinkiin päin. Ts. porukan selvästi nopeimmalla voi tärpätä joskus, suurinpiirtein asiallisesti ajavalle tuskin koskaan. Ja mielestäni oikein hyvä niin, helvettiäkö sitä hyvin turvallista väylää kyttää.Mutta kuka on saannut sakot moottoritiellä 120km/h alueella 6km/h ylityksestä...
80 alueita ne Hämeenlinnanväylällä ratsaa ahkeraan koska sieltä niitä tuloja vasta kertyykin.
Mahdollisesti vain viestitti toiselle rekalle että tauolle yhdessä seuraavalle huoltikselleEi ärsytys muuten, mutta ärsyttää kun en tajua miksi.
Töistä ajelin normaaliin tapaan kotiin. Edessä meni rekka aika tasan rajoituksen mukaan ja itse sen perässä vakkarilla samaa vauhtia. Perässä tuli muutaman sadan metrin päässä toinen rekka ja piti tasaisen välimatkan. Yhdessä kohdin huomasin kun tämä takana oleva rekka väläytteli pitkiä valoja muutaman kerran
En vain ymmärrä miksi; ajoin kyllä päivävaloilla, mutta takavalot on koodattu palamaan. Sumarit ei ollut päällä. Vastaankaan ei tainnut juuri sillä hetkellä tulla ketään kenellä olisi ollut ylimääräisiä valoja päällä tai keula kokonaan pimeänä. Kamerastakin yritin katsoa että mikä voisi olla syynä (esim. hirvi jossain pientareella) mutta en vain keksi, ärsyttää Hetken jo ajattelin että onko lisäperuutusvalot päällä, mutta se ei ole mahdollista koska heräte tulee pakkivalolta ja menee vielä erillisen kytkimen ja releen kautta.
Tai moikkasi vastaantulijaa?Mahdollisesti vain viestitti toiselle rekalle että tauolle yhdessä seuraavalle huoltikselle
Yhtenä aamuna tuosta ajaessani edellä menevä pakutaksi meinasi ajaa pysähtymättä merkin ohi, jolloin liivimies alkoi paukuttamaan aggressiivisesti STOP-merkkiä kädellään.Ja tuossa kaistojen yhdistymiskohdassa on molemmilla kaistoilla STOP-merkki. Tässä kohtaa seisoo myös joka kerta ohi ajaessani kaksi työmaan työntekijää, ja joka toisella kerralla viittilöivät ajamaan ohi pysähtymättä ja koittavat jollain kädellä peittää STOP-merkkiä. Vaikuttaa ihan järjettömältä tuo homma tuolla.
Tosin yleensä kyl rekkakuskit ihan rehellisesti morjestaa käsi pystyssä toisilleen ku vastaan tullaan nimim. joskus työkseen ajanutTai moikkasi vastaantulijaa?
Tommonen on pirun kuumottavaa Kerran ajoin 40 km/h rajoitusalueella suunnilleen rajoitusnopeutta, kun ihan kiinni perään puskee Bemari ja ukko vilkuttelee valoja, heiluttaa käsiä ja tekee "ohitusyrityksiä", muttei mene ohi. Pysähdyn sitten bussipysäkille ja olen varma, että ukko alkaa meuhkaamaan hidastelijasta, eli ikkuna auki, kaveri pysähtyy vierelle, jolloin semi-vittuilevaan sävyyn tokaisen, että mikäs sulla hätänä, niin kaveri sanoo, että mun takarengas viipottaa. Ja toden totta, pultit ihan löysällä, juuri tulin renkaiden tasapainotuksesta ja arvelin, ettei tasapainotus ollut korjannutkaan pientä tärinää, joten pistin auton pienet tärinät vissiin sen piikkiin - tai jotenkin vaan en asiaa itse huomannut.Ei ärsytys muuten, mutta ärsyttää kun en tajua miksi.
Töistä ajelin normaaliin tapaan kotiin. Edessä meni rekka aika tasan rajoituksen mukaan ja itse sen perässä vakkarilla samaa vauhtia. Perässä tuli muutaman sadan metrin päässä toinen rekka ja piti tasaisen välimatkan. Yhdessä kohdin huomasin kun tämä takana oleva rekka väläytteli pitkiä valoja muutaman kerran
En vain ymmärrä miksi; ajoin kyllä päivävaloilla, mutta takavalot on koodattu palamaan. Sumarit ei ollut päällä. Vastaankaan ei tainnut juuri sillä hetkellä tulla ketään kenellä olisi ollut ylimääräisiä valoja päällä tai keula kokonaan pimeänä. Kamerastakin yritin katsoa että mikä voisi olla syynä (esim. hirvi jossain pientareella) mutta en vain keksi, ärsyttää Hetken jo ajattelin että onko lisäperuutusvalot päällä, mutta se ei ole mahdollista koska heräte tulee pakkivalolta ja menee vielä erillisen kytkimen ja releen kautta.
Noi löysällä olevat renkaat muuten kuuluu viimeistään siinä vaiheessa kun nopeus nousee yli 60kmh aivan helvetinmoinen rallatus alkaa ainakin omassa autossa, nimim. pari kertaa lähtenyt rempan jälkeen koeajolle ja unohtunut kirrata pultit pyssyn jälkeen...Tommonen on pirun kuumottavaa Kerran ajoin 40 km/h rajoitusalueella suunnilleen rajoitusnopeutta, kun ihan kiinni perään puskee Bemari ja ukko vilkuttelee valoja, heiluttaa käsiä ja tekee "ohitusyrityksiä", muttei mene ohi. Pysähdyn sitten bussipysäkille ja olen varma, että ukko alkaa meuhkaamaan hidastelijasta, eli ikkuna auki, kaveri pysähtyy vierelle, jolloin semi-vittuilevaan sävyyn tokaisen, että mikäs sulla hätänä, niin kaveri sanoo, että mun takarengas viipottaa. Ja toden totta, pultit ihan löysällä, juuri tulin renkaiden tasapainotuksesta ja arvelin, ettei tasapainotus ollut korjannutkaan pientä tärinää, joten pistin auton pienet tärinät vissiin sen piikkiin - tai jotenkin vaan en asiaa itse huomannut.
Samoin kun kuuluu tööttäys, niin miettii mitäs nyt on tullut tehtyä vai tekikö joku muu jotain vai mitä hittoa.
Tuommosen episodin kerran kokeneena kävin ostamassa momenttiavaimen ja käytän sitä aina kausirenkaanvaihdossa. Mutterimopoa käytän vain renkaita irrottaessa. Halpiksilla momentti voi olla mitä vain ja laatuvehkeillä saa sitten helposti paskottua vähintään kartiot kevytmetallivanteista jos kiristää "nakuna" ilman momenttipuikkoa (joka sekin tuottaa aika suurpiirteisen lopputuloksen).Noi löysällä olevat renkaat muuten kuuluu viimeistään siinä vaiheessa kun nopeus nousee yli 60kmh aivan helvetinmoinen rallatus alkaa ainakin omassa autossa, nimim. pari kertaa lähtenyt rempan jälkeen koeajolle ja unohtunut kirrata pultit pyssyn jälkeen...
Juu siis eihän noita pyssyllä saa kiristää loppuun asti. Akkumopolla 2 asennossa jäävät juurikin löysälle hieman ja sittenkun loppukiristys unohtuu niin huomaa hetken ajeltuaan.Tuommosen episodin kerran kokeneena kävin ostamassa momenttiavaimen ja käytän sitä aina kausirenkaanvaihdossa. Mutterimopoa käytän vain renkaita irrottaessa. Halpiksilla momentti voi olla mitä vain ja laatuvehkeillä saa sitten helposti paskottua vähintään kartiot kevytmetallivanteista jos kiristää "nakuna" ilman momenttipuikkoa (joka sekin tuottaa aika suurpiirteisen lopputuloksen).
Jos laittaa tarraa jossa lukee speed autoonsa, se tarkoittaa ettei kuski hallitse kyseistä osa-aluetta. Muita yleisesti liikenteessä käytettyjä varoitusmerkkejä on bmw logo ja ylikokoiset vanteet.Itse ajan siis koko ajan cruisen kanssa mittarinopeutta 90km/h, olikohan bemarin takalasin "speedhunters" tarralla jotain tekemistä asian kanssa?