Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Harvinaisen typerästi asetettu kyllä kolmio. Jos kolmio olisi ennen liikenteenjakajan päättymistä, voisi edes leikkiä että kyseessä olisi risteys. Nyt kolmio on vasta kaistojen yhdistymisen jälkeen, joten sillä ei voi mitenkään olla vaikutusta.

Väistämisvelvollisuus bussilla tietenkin on: pysäkki ei ole samalla eikä viereisellä kaistalla muuhun liikenteeseen nähden.
Itseasiassa kolmio on tasan siinä kohdassa kun tuo bussiramppi liittyy takaisin päätiehen.. sinänsä en näe kolmion sijoittelussa mitään hullua, tosin se on varsin kaukana ajoväylästä.

Tuo toisen kappaleen pointti ei muuten edes tullut mulla mieleen, näinhän asia tosiaan on. Eli kolistessa on ainakin maksutaho selvillä, tänään nimittäin olisi niin käynyt jos liukasta olisi ollut.

Pitäisi varmaan ottaa kaupunkiin yhteyttä että katsovat tuon kolmion sinne mihin se kuuluu ja terottaisivat kuskeille että katsovat kahteen kertaan missä ajaavat.

Tuossa on joskus pysähtynyt porukkaa antamaan tilaa busseille, se ei varmaan ainakaan yhtään auta asian selkeyttä.

Muutenkin nämä pispalan vt bussikaistat ovat täysi farssi tuossa lähellä asuvana, jokapäivä jos jonkin näköistä säätöä tulee, tosin pääosin syyllinen on autoilija, ei linjurin kuski.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Ei ihme, että moottoritiellä mennään jonossa. 80:n rajoitus, edessä puoli kilometriä tyhjää, ja yksi roikkuu vasemmalla kaistalla ajaen tasan 70. Joo oli liukasta, oli lievää ruuhkaa (miksihän?), mutta olisi voinut ajaa myös oikeaa kaistaa ja päästää menemään ne, jotka haluavat rajoituksen mukaan ajaa. Toki tajusi tämän 300 metriä ennen omaa liittymäänsä :thumbsup:

Avensis, again.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
386
Ei ihme, että moottoritiellä mennään jonossa. 80:n rajoitus, edessä puoli kilometriä tyhjää, ja yksi roikkuu vasemmalla kaistalla ajaen tasan 70. Joo oli liukasta, oli lievää ruuhkaa (miksihän?), mutta olisi voinut ajaa myös oikeaa kaistaa ja päästää menemään ne, jotka haluavat rajoituksen mukaan ajaa. Toki tajusi tämän 300 metriä ennen omaa liittymäänsä :thumbsup:

Avensis, again.
Mikää ei ole sen ärsyttävämpää moottoritiellä, kun joku ajaa vasemmalla "omaa" vauhtia ja lopulta himmailee tai pahimmillaan jarruttelee etsiessään hyvää koloa kun ramppi alkaa tulla silmille. Jos ei ole kiire tai pelisilmää, niin miksi ei voi ajaa siinä oikealla koko matkaa. Tätä tapahtuu jatkuvasti Helsingistä ulos lähtevillä teillä ensimmäiset 20km sisällä olevilla poistumisteillä, joihin suurinosa autoilijoista liittyy työmatkalla. Rampin jälkeen vasemmalla yleensä kilometri tyhjää himmaajien takia ja takana tatti otsassa kauemmas menijöillä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mikää ei ole sen ärsyttävämpää moottoritiellä, kun joku ajaa vasemmalla "omaa" vauhtia ja lopulta himmailee tai pahimmillaan jarruttelee etsiessään hyvää koloa kun ramppi alkaa tulla silmille. Jos ei ole kiire tai pelisilmää, niin miksi ei voi ajaa siinä oikealla koko matkaa. Tätä tapahtuu jatkuvasti Helsingistä ulos lähtevillä teillä ensimmäiset 20km sisällä olevilla poistumisteillä, joihin suurinosa autoilijoista liittyy työmatkalla. Rampin jälkeen vasemmalla yleensä kilometri tyhjää himmaajien takia ja takana tatti otsassa kauemmas menijöillä.
Ei ihan varma menee ko yksiin . mutta täälläkin paljon kirjoitettut mutinat.

Kritisoidaan sitä että ei täytetä koko tietä, vaan ajetaan jonossa, vaikka toinen kaista olisi vapaana.

Kritisoidaan sitä että jotkut ohittaa sieltä toiselta kaistalata ja etuilee (kiilaa myöhemmin takaisin sinne jonoon)

Edellä oleva johtaa siihen että jonossa kiritään välejä kiinni.

Joka taasen johtaa siihen että jos sinne ohituskaistalle on mennyt, niin ei meinaa löytää tilaa palatakseen sinne oikealle, ja sen suunnittelun poistumis liittymän lähestyessä on sitten pakotettu tunkee pienempään väliin, siinä sitten vähän tahtomattaan ollut enemmän menohaluja olevan tukkeena.

Osalla on menohaluja enemmän kuin sallittu, osalla jo se alkaa hermostuttaa, saati sitten jos ohituskaistalla edellä menee "rajoituksia noudattava Toyota" .

On toki vanhemmalle väelle uutta että moottoritielläkin voi olla ruuhkaa, ohituskaistalla menee joku toinenkin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Oma pointtini ja otsikon mukainen ärsytys olikin, että tämä Toyota noudatti rajoitusta ajamalla todellista nopeutta 10 km/h alle suurimman, ja aiheutti taaksepäin parin kilometrin jonon (tai mitä suoralla nyt peilistä näkyikään jatkuvaa autojonoa). Eteenpäin olisi ollut reilusti tilaa. Ei siinä mitään, jos ajaisi vaikka sen 79 tai 80 km/h joka on yhtälailla rajoituksia noudattavaa. Eihän kenenkään tarvitse ylinopeutta ajaa, mutta kun ei hän ohittamassakaan ollut kun se oikea kaista veti samaa vauhtia.. Siinä oikealla oli kyllä välejä, mutta ei tämä kuski tehnyt elettäkään siirtyä sinne ennen kuin oma liittymä oli tulossa. Sitten tulikin kiire etsiä väliä, ja jarrutella toisten taakse.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Motarilla häiritsee juuri eniten se pelisilmän puute. Ei tuolla maailmallakaan vilkutella ja tööttäillä jos joku tulee ohi 200 markkaa lasissa. Otetaan se oma auto siihen naapurikaistalle sivuun ja jatketaan sitä ajosuoritusta normaalisti. Välillä tulee ruuhkia ja välillä mennään lappu lattiassa, so what? Esim. Riikassa on useita nelikaistaisia siltoja joissa vedetään ruuhka-aikaan 3 rinnakkain per suunta ja sillan jälkeen vetoketjulla taas liikennevirta yhdistyy kahteen kaistaan eikä asiassa ole mitään ongelmaa kun kaikki tietää, että näin homma sujuu. Täällä jokainen pitää kiinni niistä omista "oikeuksistaan" ja heti kun joku muu ajaa vähänkin toisella tavalla, niin helvetinmoinen kalabaliikki päälle ja videoiden lähettely nettiin, lehdistölle ja poliisille.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Miksei? Siellähän on vallan joustava liikennekulttuuri. Riika - Salatsi välissä ajetaan usein vähän pientareen puolella ohittamisen helpottamiseksi kun ohituspaikkoja/kaistoja ei muuten välttämättä ole. Laitonta? Ehkäpä, mutta samaa voi sanoa meillä motaria yli 120 ajavistakin.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
461
Kieltämättä ärsytti tässä viikolla. Kääntyisin vasemmalle (sininen) mutta edessä oleva (punainen) ei voi paria metriä ajaa eteenpäin että pääsisin lähtemään. Siinä sitten odottelin tovin jos toisenkin kattellessa kuinka tämä punaisen kuski pitää molempia käsiä klo12:ssa, varmaa hyvä ajotyyli. Juuri kun aikeissa soittaa torvea niin mun vasemmalta lähestyy lisää jonon jatkoa joten se siitäkin.

 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kieltämättä ärsytti tässä viikolla. Kääntyisin vasemmalle (sininen) mutta edessä oleva (punainen) ei voi paria metriä ajaa eteenpäin että pääsisin lähtemään. Siinä sitten odottelin tovin jos toisenkin kattellessa kuinka tämä punaisen kuski pitää molempia käsiä klo12:ssa, varmaa hyvä ajotyyli. Juuri kun aikeissa soittaa torvea niin mun vasemmalta lähestyy lisää jonon jatkoa joten se siitäkin.

Torvi pohjaan heti, risteystä ei ajeta tukkoon!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Pari sekuntia on omasta mielestä jo "paljon", tuossa ajassahan ehtii tekemään tien päällä vaikka mitä, ei tuossa vaaranneta kirjaimellisesti ketään. Liikenne on siitä hauskaa että se on hyvin ennustettavaa ts. ohituksessa marginaalin voi vetää hyvinkin "piukalle" ilman että kenenkään tarvitsee jarrutella/panikoida, koska autojen nopeudet on tuollaisella ohitukseen tarvittavalla tarkasteluvälillä käytännössä "vakiot". Ts. on helppoa intergroida päässä että miten joku väli muuttuu ajanfunktiona ja siitä päätellä suoraan että miten tässä tulee hetken päästä käymään, mutta se on kyllä tullut nähtyä että osalta tämä ei vaan onnistu - no siinäpähän seisovat (turhaan) jarrulla ja panikoivat.
Pari sekuntia on "paljon", sekä ennustettavuus ohitustilanteissa on helppoa, samaa mieltä. Aikoinaan ei tullut edes perässä tulleelta poliisipartiolta runtua tuollaisesta ohituksesta, jossa reserviä oli ehkä n. kolme sekuntia. Tämä oli vieläpä aikakaudella, kun ylinopeus ei ollut ainoa mahdollinen rikos, ja taisipa kyseinen partio olla edesmenneen "liikkuvan poliisin alaisuudessa".

On kuitenkin itselleni käynyt niin, että 140-150 km/h lasissa toinen eturengas karkaa kerralla tyhjäksi. Siinä tilanteessa oli ihan jees, että oli tyhjä maantie ja kesä.
Toinen skenaario, onneksi motarilla ja sekin kesällä: Sähköt katosi kerralla. Saa arvata, minkä verran auton hallittavuus kärsii, kun ohjaus- ja jarrutehostin lakkaa toimimasta sillä sekunnilla, ja ennenkaikkea kaasun asento menettää täysin merkityksensä. Edes hätävilkut eivät enää toimineet. Auton omapaino karvan alle puolitoista tonnia. Varmaan olisi vielä mukavampaa siellä 2,2 tonnin luokassa :D

Jälkimmäinen skenaario, vaikka hiukan yllättikin, oli omalla tavallaan ennustettavissa, kun auto mussutti jo aiemmin sähköpuolen häiriöstä, joskin tarkemmin valitteli energian talteenoton häiriöstä. Ois nyt edes selvästi sanonut, että akun latausjärjestelmä ei toimi. Se kun ei toimi, mikäli apulaitehihna ei ole pellin alla, vaan jossain taivasalla.
Ensimmäinen skenaario puolestaan taitaa olla vuonna 2020 todennäköisyydeltään samassa luokassa loton päävoiton kanssa.

Ymmärrän oikein hyvin, jos joku haluaa pitää tuollaiset asiat aktiivisesti mielessä, kun maantiellä suhailee. Meinaan molemmat em. tapahtumista ovat sellaisia, että se 2-3 sekuntia tuntuukin aika lyhyeltä ajalta. Luoja paratkoon, osa porukasta on sitä luokkaa, että yllättävän tapahtuman koittaessa reaktioajan jälkeiset kolme ensimmäistä sekuntia kroppa on suolapatsaana, aivojen pohtiessa rajusti lyhenevää elämänlankaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Pari sekuntia on "paljon", sekä ennustettavuus ohitustilanteissa on helppoa, samaa mieltä. Aikoinaan ei tullut edes perässä tulleelta poliisipartiolta runtua tuollaisesta ohituksesta, jossa reserviä oli ehkä n. kolme sekuntia. Tämä oli vieläpä aikakaudella, kun ylinopeus ei ollut ainoa mahdollinen rikos, ja taisipa kyseinen partio olla edesmenneen "liikkuvan poliisin alaisuudessa".

On kuitenkin itselleni käynyt niin, että 140-150 km/h lasissa toinen eturengas karkaa kerralla tyhjäksi. Siinä tilanteessa oli ihan jees, että oli tyhjä maantie ja kesä.
Toinen skenaario, onneksi motarilla ja sekin kesällä: Sähköt katosi kerralla. Saa arvata, minkä verran auton hallittavuus kärsii, kun ohjaus- ja jarrutehostin lakkaa toimimasta sillä sekunnilla, ja ennenkaikkea kaasun asento menettää täysin merkityksensä. Edes hätävilkut eivät enää toimineet. Auton omapaino karvan alle puolitoista tonnia. Varmaan olisi vielä mukavampaa siellä 2,2 tonnin luokassa :D

Jälkimmäinen skenaario, vaikka hiukan yllättikin, oli omalla tavallaan ennustettavissa, kun auto mussutti jo aiemmin sähköpuolen häiriöstä, joskin tarkemmin valitteli energian talteenoton häiriöstä. Ois nyt edes selvästi sanonut, että akun latausjärjestelmä ei toimi. Se kun ei toimi, mikäli apulaitehihna ei ole pellin alla, vaan jossain taivasalla.
Ensimmäinen skenaario puolestaan taitaa olla vuonna 2020 todennäköisyydeltään samassa luokassa loton päävoiton kanssa.

Ymmärrän oikein hyvin, jos joku haluaa pitää tuollaiset asiat aktiivisesti mielessä, kun maantiellä suhailee. Meinaan molemmat em. tapahtumista ovat sellaisia, että se 2-3 sekuntia tuntuukin aika lyhyeltä ajalta. Luoja paratkoon, osa porukasta on sitä luokkaa, että yllättävän tapahtuman koittaessa reaktioajan jälkeiset kolme ensimmäistä sekuntia kroppa on suolapatsaana, aivojen pohtiessa rajusti lyhenevää elämänlankaa.
Mukava tunne on myös kun on rekan nupin kohdalla 130 vauhtia ja ahtoputken kärsä pompsahtaa irti, tehot pois ja kone sammui kun vauhti oli hyytynyt n. 60kmh. Ohi ko. rekasta kuitenkin pääsi sillä olemassaolevalla vauhdilla, ihmetteli varmaan kun käännyin heti ohituksen jälkeen sivutien reunaan.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 202
Tuossa perjantaina kävi taas mielessä ~30 auton letkan perällä ajellessa miten hienoa olisikaan, jos hidastelija(t) väistäis vaikka bussipysäkille ja päästäis taakse kertyneen jonon ohi. Joku raskaampi ajoneuvo siellä oli aluksi etummaisena(tämä nyt vielä menettelee), jolloin piti pysähtyä välissä lähes kokonaan ja sit myöhemmin joku henkilöauto körötteli 50-70km/h 80/100 alueilla.

Tapahtui Lapissa missä ei ohituskaistoja juurikaan ole.

Ja Oulu-Rovaniemi-välillä oli sohjopaskaa tiellä sen verran paksusti että vaikeutti ohitusta aika pahasti. Silti eräskin auto ilmeisesti päässään integroi tarvittavat muuttujat ja päätti ohittaa mukavan pieneen rakoon. Vastaan tuli auto, ohitus käyntiin, sohjokerroksen kans tappelua, ohittaja takaisin omalle kaistalleen melkein ohitettavan etupuskuria hipoen ja kaikki paska tuulilasille. 5/5. Jäi siihen vastaantulevaan kuitenkin sen parin sekunnin väli :tup:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
875
Nyt tuli itelle ensimmäistä kertaa tilanne jossa viereiselle polttoainepumpulle tuleva kuski laittaa autonsa siten että en pääse takaisin omaan autooni kuskin paikalle ennen kuin se siirtyy, Iteltä tuli kyllä ääneen mitä vittua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Nyt tuli itelle ensimmäistä kertaa tilanne jossa viereiselle polttoainepumpulle tuleva kuski laittaa autonsa siten että en pääse takaisin omaan autooni kuskin paikalle ennen kuin se siirtyy, Iteltä tuli kyllä ääneen mitä vittua.
mitä helvettiä :D ?

jouduitko odottamaan vai huomautitko tms?
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Samalla tavalla kävi, kun joku bemarimies jätti kahden pumpun väliin melkein keskelle auton. Oltiin työautolla liikenteessä ja en helvetissä jää odottelemaan, joten laitoin vaan auton pumpun viereen niinkuin pitää sen kaverin ollessa asioilla sisällä.

Hetken kuluttua kaveri tulla tupsahti ulos ja ihmetteli kovasti kun autoon siisään pääseminen tuotti vaikeuksia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Nyt tuli itelle ensimmäistä kertaa tilanne jossa viereiselle polttoainepumpulle tuleva kuski laittaa autonsa siten että en pääse takaisin omaan autooni kuskin paikalle ennen kuin se siirtyy, Iteltä tuli kyllä ääneen mitä vittua.
Joo tämmönen emäntä oli shellilläkin yksi päivä, vähän vanhempi mummeli jo. Taitaa olla näkö tarkastuksen tarpeessa kun ovien väliin jäi hädintuskin 20cm, juuri mahtui puikkaamaan sisään autoon.

Katsoin kanssa vähän aikaa ja mietin nostanko mekkalan mutta annoin sitten olla, toki autoon päästyä mahdollisimman hitaasti kone käymään tripit ym nollaukset turvikset päälle, kun eihän tämä uskaltanut ovea avata ennenkun lähdin menemään.:D Joo ja ei ollut ketään takana tulossa tankille mun jälkeen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 111
Joo tämmönen emäntä oli shellilläkin yksi päivä, vähän vanhempi mummeli jo. Taitaa olla näkö tarkastuksen tarpeessa kun ovien väliin jäi hädintuskin 20cm, juuri mahtui puikkaamaan sisään autoon.

Katsoin kanssa vähän aikaa ja mietin nostanko mekkalan mutta annoin sitten olla, toki autoon päästyä mahdollisimman hitaasti kone käymään tripit ym nollaukset turvikset päälle, kun eihän tämä uskaltanut ovea avata ennenkun lähdin menemään.:D Joo ja ei ollut ketään takana tulossa tankille mun jälkeen.
En ymmärrä. Mummo uskalsi tulla ulos autosta, muttei mennä takaisin sisään?
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Kovin moni ei nykyään taida ymmärtää moottorijarrutusta. Hassunhauska tilanne päätiellä, risteykseen oikealle josta käännyn on matkaa se puoli kilometriä. Rajoitus vaihtuu 80 -> 60 ja kaasu pois, rullausta ja samalla pykällän pienemmälle manuaalilla ilman jarrua. Vilkku koko ajan päällä, ei luulisi tulevan yllätyksenä takanatulevalle.

Viimeisen 50 metrin aikana takanatulija tuli ihan konttiin kiinni, ei osunut mutta miten voi olla välittämättä vilkusta? Se oli jo päällä sen 400m ennen risteystä? Tuli vissiin hartialukossa kohti tai runttasi jarrua kunnolla tai teki jonkun mäkkaiverliikkeen että pääsi liikenteenjakajan vasemmalta puolen jatkamaan matkaa.

Voi olla että oli Avensisnaisella tärkeää asiaa snäpkhattiin. Vituttaa valvoa takanatulevia urpoja.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Tässä oikea malliesimerkki miksi kaikille ei kamera ole hyväksi. :facepalm:

Mittaatko viivoittimella ettei vain risteyksessä missä ei kaistamerkintöjä tulla vahingossa toiselle kaistalle, näytätkö tyhjällä tiellä aina vilkkua, tesla lähti rivakasti liikkeelle ei muita autoja lähellä (kyllä, laki velvoittaa vilkkua) en itsekkään olisi varmaan käyttänyt vilkkua.

Kaistanvaihto lopussa oli ainoa minä minä asenne joka saattaa ärsyttää, mutta siinäkin näytettiin vilkkua ja kaikkien yhteispelillä siitä ei vaarallista kyllä saa.

Samalla kannattaa kuvaajan muistaa ettei sitä risteystä kannata ajaa umpeen;) Mitäs jos siellä olisi tullut kolari ja se jono olisi pysähtynyt, tukit risteyksessä kaikkien tien, ihminen on kovin erehtyväinen mutta hyvä tuomitsemaan muita.
Itse käytän tyhjällä tielläkin keskellä korpea aina vilkkua. Toiset kelaa et jos kukaa ei oo näkemässä (ainakaa omasta mielestä...) ni mitäs sitä vilkkuja. Se vilkku voi pelastaa vaikkapa jonkun fillaristin hengen, jonkun jota tämä ilman vilkkua kääntyjä ei ole katveen vuoksi havainnut.

Pikkujuttuja mutta tosiaan, usealle omassakin kaveripiirissä vilkkuviiksi tuntuu olevan ärsyttävän pakollinen paha. Parhaimmille oman elämänsä keisareille se vilkun "3 vilkautuksen toiminto" on riittävä vaikka kääntyvät normaalisti sivutielle tms. Täyttä idiotismia.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Jossain pumpuilla se väli on kyllä niin pieni, että pitää ajaa ihan siihen reunaan kiinni ja silti voi leveimmillä autoilla/ovilla tulla ahdasta mahtua sisään. Ja tietenkin harva nyt ihan siihen kiinni osaa/uskaltaa ajaa. Varsinkin jos tankin luukku on samalla puolella kuin kuski, jolloin tulee kuskille itselleen ongelmia mahtua. Vähän sellainen suunnittelun kukkanen minusta.

Tosin tuleehan se letku yllättävän pitkälle sieltä pumpulta, joten voi sen auton jättää vähän kauemmas siitä jos jomman kumman ovi muuten peittyisi.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 202
Itse käytän tyhjällä tielläkin keskellä korpea aina vilkkua. Toiset kelaa et jos kukaa ei oo näkemässä (ainakaa omasta mielestä...) ni mitäs sitä vilkkuja. Se vilkku voi pelastaa vaikkapa jonkun fillaristin hengen, jonkun jota tämä ilman vilkkua kääntyjä ei ole katveen vuoksi havainnut.

Pikkujuttuja mutta tosiaan, usealle omassakin kaveripiirissä vilkkuviiksi tuntuu olevan ärsyttävän pakollinen paha. Parhaimmille oman elämänsä keisareille se vilkun "3 vilkautuksen toiminto" on riittävä vaikka kääntyvät normaalisti sivutielle tms. Täyttä idiotismia.
Vilkun käyttämisestä tulee automaatio, kun sitä käyttää aina kun pitää, ihan sama onko tiellä muita vai ei. Joskus saatan (vahingossa) käyttää jyrkässä mutkassakin pienemmillä teillä :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Vilkun käyttämisestä tulee automaatio, kun sitä käyttää aina kun pitää, ihan sama onko tiellä muita vai ei. Joskus saatan (vahingossa) käyttää jyrkässä mutkassakin pienemmillä teillä :D
Tästä tulee mieleen oma isä, ajoi tukkirekkaa ja joskus naureskeli sitä kun keskellä metsää pienellä metsäautotielläkin ihan automaattisesti aina käytti vilkkua. Samaa itsekkin olen kyllä noudattanut, aina vaan vilkku jos kääntyy.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kovin moni ei nykyään taida ymmärtää moottorijarrutusta. Hassunhauska tilanne päätiellä, risteykseen oikealle josta käännyn on matkaa se puoli kilometriä. Rajoitus vaihtuu 80 -> 60 ja kaasu pois, rullausta ja samalla pykällän pienemmälle manuaalilla ilman jarrua. Vilkku koko ajan päällä, ei luulisi tulevan yllätyksenä takanatulevalle.

Viimeisen 50 metrin aikana takanatulija tuli ihan konttiin kiinni, ei osunut mutta miten voi olla välittämättä vilkusta? Se oli jo päällä sen 400m ennen risteystä? Tuli vissiin hartialukossa kohti tai runttasi jarrua kunnolla tai teki jonkun mäkkaiverliikkeen että pääsi liikenteenjakajan vasemmalta puolen jatkamaan matkaa.

Voi olla että oli Avensisnaisella tärkeää asiaa snäpkhattiin. Vituttaa valvoa takanatulevia urpoja.
Niin että sä et millään voi ajella ja jarruttaa risteykseen normaalisti vaan sun pitää 80 moottorijarruttaa 20km/h ja hidastaa suoraan jatkavia... Moottorijarrutuksen idea ei ole paskoa muiden kokemusta ja hidastella vaan hidastamisvaiheessa kytkimen sijaan rullata moottoria vasten jottet turhaan tuota päästöjä.

Voin antaa sellasen vinkin, että sen sijaan että jarrutat moottorilla tiputtamalla pienemmälle pykälälle voit vaan rullata moottorijarrulla isoimmalla vaihteella ja käyttää auton jarruja lähempänä risteystä, kummassakaan tapauksessa et saa liike-energiaa takaisin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
Tänäänpä näkyi taas yksi sankari Turunväylällä. Itse näin jo kaukaa että takaa tulee ambulanssi vilkut päällä. Tämä sankari pysyi tiukasti vasemmalla kaistalla vaikka ambulanssi tuli pitkän matkaa takana pitkiä välkytellen. Lopulta ambulanssi joutui jarruttamaan tämän sankarin taakse ettei tule kolaria. Siltikin pysyi vielä siinä edessä pitkältä tuntuvan ajan vaikka oikealla oli hyvin tilaa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Itse käytän tyhjällä tielläkin keskellä korpea aina vilkkua. Toiset kelaa et jos kukaa ei oo näkemässä (ainakaa omasta mielestä...) ni mitäs sitä vilkkuja. Se vilkku voi pelastaa vaikkapa jonkun fillaristin hengen, jonkun jota tämä ilman vilkkua kääntyjä ei ole katveen vuoksi havainnut.

Pikkujuttuja mutta tosiaan, usealle omassakin kaveripiirissä vilkkuviiksi tuntuu olevan ärsyttävän pakollinen paha. Parhaimmille oman elämänsä keisareille se vilkun "3 vilkautuksen toiminto" on riittävä vaikka kääntyvät normaalisti sivutielle tms. Täyttä idiotismia.
Mulla ainakin on vilkun käyttö niin automaattitoiminto, että parempi käyttää kuin yrittää hokea aivoilleen, että tällä kertaa ei käytetäkään.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Niin että sä et millään voi ajella ja jarruttaa risteykseen normaalisti vaan sun pitää 80 moottorijarruttaa 20km/h ja hidastaa suoraan jatkavia... Moottorijarrutuksen idea ei ole paskoa muiden kokemusta ja hidastella vaan hidastamisvaiheessa kytkimen sijaan rullata moottoria vasten jottet turhaan tuota päästöjä.

Voin antaa sellasen vinkin, että sen sijaan että jarrutat moottorilla tiputtamalla pienemmälle pykälälle voit vaan rullata moottorijarrulla isoimmalla vaihteella ja käyttää auton jarruja lähempänä risteystä, kummassakaan tapauksessa et saa liike-energiaa takaisin.
Mulla on työmatkan aikana yksi liikennevaloyhdistelmä, jossa punaisista valoista valtatielle käännyttyä, pääsee uusiin punaisiin valoihin vajaan kilometrin päässä. Sopivasti moottorijarruttamalla ja rullaamalla saa jatkettua matkaa 20-30 km/h vauhdista kun taas ajamalla älyttömällä kiireellä, saa jarruttaa ja pysähtyä risteykseen. Huvittaa joka kerta kun rullatessa kaukaa näkyviä punaisia valoja kohti, saa takana oleva hepulin, lähtee kovaa vauhtia oikealle kaistalle (pysyn itse vasemmalla, koska oikealta kaistalta erkanee niissä seuraavissa valoissa oma kaista oikealle kääntyville ja heille on usein vihreät odottamassa) ja joutuu tekemään tiukan jarrutuksen, koska liikenne seisoo siellä odottelemassa valojen vaihtumista.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Itse käytän tyhjällä tielläkin keskellä korpea aina vilkkua. Toiset kelaa et jos kukaa ei oo näkemässä (ainakaa omasta mielestä...) ni mitäs sitä vilkkuja. Se vilkku voi pelastaa vaikkapa jonkun fillaristin hengen, jonkun jota tämä ilman vilkkua kääntyjä ei ole katveen vuoksi havainnut.

Pikkujuttuja mutta tosiaan, usealle omassakin kaveripiirissä vilkkuviiksi tuntuu olevan ärsyttävän pakollinen paha. Parhaimmille oman elämänsä keisareille se vilkun "3 vilkautuksen toiminto" on riittävä vaikka kääntyvät normaalisti sivutielle tms. Täyttä idiotismia.
Enhän mä risteyksistä puhunutkaan, Tesla vaihtoi KAISTAA suoralla tiellä ja muut oli jäännyt jälkeen jo sen +25m. En edellenkään sano että se on oikein, mutta tekona mitätön haettuun huomioon nähden...
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 202
Tänäänpä näkyi taas yksi sankari Turunväylällä. Itse näin jo kaukaa että takaa tulee ambulanssi vilkut päällä. Tämä sankari pysyi tiukasti vasemmalla kaistalla vaikka ambulanssi tuli pitkän matkaa takana pitkiä välkytellen. Lopulta ambulanssi joutui jarruttamaan tämän sankarin taakse ettei tule kolaria. Siltikin pysyi vielä siinä edessä pitkältä tuntuvan ajan vaikka oikealla oli hyvin tilaa.
Joko kuski jäätynyt poikkeavassa tilanteessa tai täysin ameeba
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Niin että sä et millään voi ajella ja jarruttaa risteykseen normaalisti vaan sun pitää 80 moottorijarruttaa 20km/h ja hidastaa suoraan jatkavia... Moottorijarrutuksen idea ei ole paskoa muiden kokemusta ja hidastella vaan hidastamisvaiheessa kytkimen sijaan rullata moottoria vasten jottet turhaan tuota päästöjä.

Voin antaa sellasen vinkin, että sen sijaan että jarrutat moottorilla tiputtamalla pienemmälle pykälälle voit vaan rullata moottorijarrulla isoimmalla vaihteella ja käyttää auton jarruja lähempänä risteystä, kummassakaan tapauksessa et saa liike-energiaa takaisin.
Kuvaus vaikutti siltä että ensin on hiljennetty kuudenkympi rajoitukseen, teknisesti voi painaa jarru ennen merkkiä, tai sitten moottorijarrutella ajoissa, riippuu autosta ja sijainnista voiko mielekkäästi sen hiljentämisen tehdä pelkällä moottorijarrulla. Maltillinen jarrunkäyttö tarjoaa sen edun että takanatuleva tosiaan ymmärtää että edellä oleva hiljentää ajoissa.

Sillä ei kai väliä hiljentääkö itse risteykseen moottorilla vai jarrulla, mutta sillä on väliä näytetäänkö takanatulevalle jarruvaloja. Jos auto ei moottirjarrutuksella tee sitä automaattisesti, niin sitten pitää tehdä jaloin.

perään liki tullut ehkä tuon jarruvalottomuuden takia ja tuskin yllätys jos se takanatulia olisi jo siell ä80 alueella olut "kontissa" kiinni, ja 60 rajoituksen aluettua tullut entistä lähemmäksi ja kun kääntymistä varten alettu hiljentää, niin sitten entistä lähemmäksi.

Jos moottorijarruttelia on muutaman sadan metrin päässä 60 alueella luuhannut neljääkymppiä vapaalla keskellä ajorataa, niin sitten kyllä ei ihme että takanatuliat painostaa. Tosin tarina antaa kuvaa että hiljentämiset tehty vähän rajummin, ainakin joillain autoilla voi "jarrutella" moottorijarrulla ihan riittävän hyvin esim kääntymistä varten, sikailua toki jos ei jarruvaloja näytä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kuvaus vaikutti siltä että ensin on hiljennetty kuudenkympi rajoitukseen, teknisesti voi painaa jarru ennen merkkiä, tai sitten moottorijarrutella ajoissa, riippuu autosta ja sijainnista voiko mielekkäästi sen hiljentämisen tehdä pelkällä moottorijarrulla. Maltillinen jarrunkäyttö tarjoaa sen edun että takanatuleva tosiaan ymmärtää että edellä oleva hiljentää ajoissa.

Sillä ei kai väliä hiljentääkö itse risteykseen moottorilla vai jarrulla, mutta sillä on väliä näytetäänkö takanatulevalle jarruvaloja. Jos auto ei moottirjarrutuksella tee sitä automaattisesti, niin sitten pitää tehdä jaloin.

perään liki tullut ehkä tuon jarruvalottomuuden takia ja tuskin yllätys jos se takanatulia olisi jo siell ä80 alueella olut "kontissa" kiinni, ja 60 rajoituksen aluettua tullut entistä lähemmäksi ja kun kääntymistä varten alettu hiljentää, niin sitten entistä lähemmäksi.

Jos moottorijarruttelia on muutaman sadan metrin päässä 60 alueella luuhannut neljääkymppiä vapaalla keskellä ajorataa, niin sitten kyllä ei ihme että takanatuliat painostaa. Tosin tarina antaa kuvaa että hiljentämiset tehty vähän rajummin, ainakin joillain autoilla voi "jarrutella" moottorijarrulla ihan riittävän hyvin esim kääntymistä varten, sikailua toki jos ei jarruvaloja näytä.
EIköhän vilkku hoida tuon tiedon, että risteykseen hidastetaan, mutta jos tossa nyt käytännössä 400m on 60alueella himmailtu vaikkapa 60->20 tuo nopeus niin siinä on keskimäärin rullattu neljää kymppiä sen sijaan, että viimeisen 100 metrin aikana vaikkapa jarruttelisi nopeutta pois. Ongelma tossa on vähän se, että sellanen kohtuullinenkaan turvaväli ei äkkiä riitä olemaan hidastamatta siinä takana, jos edessäolija hidastelee tarpettomasti. Järkevillä turvaväleillä ajaminenhan tulisi palkittua jos edessäajavakin ajaisi järkevästi, koska silloin takaatulevan ei mahdollisesti tarvitsisi hidastaa ollenkaan vaikka edestä käännytäänkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 006
Joko kuski jäätynyt poikkeavassa tilanteessa tai täysin ameeba
Onhan noita. Oltiin aikoinaan ex-vaimon kanssa silloisella harrasteella ajelemassa vanhaa ykköstietä kohti Helsinkiä, kun huomasin takana pidemmällä tulevan ambulanssin hälytysvalot ja sireeni päällä. Hidastin ja siirryin ihan tien oikeaan reunaan, niin suoraan mun takana ollut auto meinasi lähteä ohi kun ei ollut huomannut ambulanssia. Ratissa ollut nuorehko nainen taisi hieman yllättyä kun ambu tuli ohitse melkoista kyytiä ja näin miten alkoi sitten kaverinsa kanssa naureskelemaan asialle.

Kyllä siitä omasta ympäristöstä pitäisi olla jatkuvasti tietoinen niin pitkälle kuin näkyvyyttä on.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Joo, toissa talvena ajelin jääradalla jonne ei kukaan muu edes pääse ja vilkutin varikolle..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Onhan noita. Oltiin aikoinaan ex-vaimon kanssa silloisella harrasteella ajelemassa vanhaa ykköstietä kohti Helsinkiä, kun huomasin takana pidemmällä tulevan ambulanssin hälytysvalot ja sireeni päällä. Hidastin ja siirryin ihan tien oikeaan reunaan, niin suoraan mun takana ollut auto meinasi lähteä ohi kun ei ollut huomannut ambulanssia. Ratissa ollut nuorehko nainen taisi hieman yllättyä kun ambu tuli ohitse melkoista kyytiä ja näin miten alkoi sitten kaverinsa kanssa naureskelemaan asialle.

Kyllä siitä omasta ympäristöstä pitäisi olla jatkuvasti tietoinen niin pitkälle kuin näkyvyyttä on.
Tunnen useampia naisia joiden hahmotuskyky on peileistä lähes täysi 0. En ihmettele miksi kokevat moottoritiellä ja monikaistaisella tiellä ajon hyvin haastavaksi ja takaa ohittavat ajoneuvot tulevat aina yllättäen.
Kun sen ottaa tavaksi, peilejä tulee vilkuiltua ihan huomaamatta ja ympäristö pysyy aina huomioituna, vaikka ei odottaisi ketään tulevan. Vähän kuin vilkun käyttö, sitä pitäisi käyttää aina vaikka ei odottaisi kenenkään näkevän. Se saattaa pelastaa kun sitä vähiten odottaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
386
Mulla on työmatkan aikana yksi liikennevaloyhdistelmä, jossa punaisista valoista valtatielle käännyttyä, pääsee uusiin punaisiin valoihin vajaan kilometrin päässä. Sopivasti moottorijarruttamalla ja rullaamalla saa jatkettua matkaa 20-30 km/h vauhdista kun taas ajamalla älyttömällä kiireellä, saa jarruttaa ja pysähtyä risteykseen. Huvittaa joka kerta kun rullatessa kaukaa näkyviä punaisia valoja kohti, saa takana oleva hepulin, lähtee kovaa vauhtia oikealle kaistalle (pysyn itse vasemmalla, koska oikealta kaistalta erkanee niissä seuraavissa valoissa oma kaista oikealle kääntyville ja heille on usein vihreät odottamassa) ja joutuu tekemään tiukan jarrutuksen, koska liikenne seisoo siellä odottelemassa valojen vaihtumista.
Samaa tekee moni maantiellä. Lähestytään kilometritolkulla jotain hitaampaa, niin ajetaan lähelle ja jarrua. Miten ei voi hahmottaa edellä menevän nopeutta ja himmailla sopivasti ja sitten tarpeen mukaan vaan kaasupolkimella ohi. Tai jos edellä menevää edeltävä alkaa vilkutella kääntymisen vuoksi, niin ajetaan vaan lähemmäs ja jarrulla perään. Kyse on jostain hahmotuskyvyn puutteesta ja yleisestä liikenteen seuraamattomuudesta ja vain keskitytään johonkin muuhun. Suurin osa näistä valitettavasti naisia. Moni ilmeisesti luulee ajavansa normaalist ja turvallisesti, mutta ennakointi oikeasti on täysin puutteellista tai sitten ollaan asenteella hv ja ei kiinnosta. Olen useammin seuraliiut pitkillä matkoilla, kuinka paljon ihmiset jarruttelee maantiellä aivan turhaan, kun pelisilmällä voi ajella aika joustavasti ja sopivan lujaakin vielä. Mutta ei...
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Samaa tekee moni maantiellä. Lähestytään kilometritolkulla jotain hitaampaa, niin ajetaan lähelle ja jarrua. Miten ei voi hahmottaa edellä menevän nopeutta ja himmailla sopivasti ja sitten tarpeen mukaan vaan kaasupolkimella ohi. Tai jos edellä menevää edeltävä alkaa vilkutella kääntymisen vuoksi, niin ajetaan vaan lähemmäs ja jarrulla perään. Kyse on jostain hahmotuskyvyn puutteesta ja yleisestä liikenteen seuraamattomuudesta ja vain keskitytään johonkin muuhun. Suurin osa näistä valitettavasti naisia. Moni ilmeisesti luulee ajavansa normaalist ja turvallisesti, mutta ennakointi oikeasti on täysin puutteellista tai sitten ollaan asenteella hv ja ei kiinnosta. Olen useammin seuraliiut pitkillä matkoilla, kuinka paljon ihmiset jarruttelee maantiellä aivan turhaan, kun pelisilmällä voi ajella aika joustavasti ja sopivan lujaakin vielä. Mutta ei...
Sitä minäkin aina ihmettelen, mutta ehkä se on vaan joku oppimiskysymys. Oma ajotapa on aina ollut enemmänkin edellä menevän edessä olevan tarkempaa seuraamista ja vauhdin sovittamista muuhun liikenteeseen. Hyvin paljon on niitä, jotka kiihdyttää milloin kenenkin konttiin kiinni ja saa hepulit kun kaista ei vedäkään sitä omaa vauhtia. Viimeksi tänä aamuna ihmettelin yhtä "ammattikuskia", joka ajoi isolla kuorma-autolla ensin kilometritolkulla 70-alueella vajaan metrin päässä minusta (todellinen nopeus vakkarilla 74-75 km/h) ja siirtyi sitten vasemmalle kaistalle toisen perään yhtä lähelle ajamaan suunnilleen samaa vauhtia. Siihen aikaan kun liikuin, liikenne veti hyvin eikä ollut pakko ajella tappituntumalla vaan itsekin pystyin pitämään edellä menevään ihan hyvän turvavälin.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Sunnuntaina "mielenkiintonen" tapahtuma Turun motarilla, tuli taas mieleen että mikä helvetti voi ihmistä vituttaa niin paljon, että lapsellinen kiukunpuuska oikeuttaa leikkimään muiden hengellä.

Tultiin siis perheen kanssa Turun motaria Helsinkiin päin. Espoon kohdalla oikealla kaistalla oli tiivis letka, joka eteni tasaista 95 km / h vauhtia. Ohituskaistalla oli keulilla yksi auto, sen perässä meikäläinen ja takana joku Kia-mies. Ajeltiin pitkä pätkä sulassa sovussa, nopeus GPS:n mukaan 110 km / h satasen alueella. Kun keulilla ajava auto sitten lähti pois edestä, napsahti Kia-miehellä välittömästi päässä ja alkoi puskemaan aivan kiinni takapuskuriin. En pystynyt vaihtamaan kaistaa ilman melko voimakasta jarruttamista, joka taas tuntui huonolta idealta takapuskurissa roikkuvan idiootin takia. Perseily jatkui valoshowlla ja ihmeellisellä koukkailulla, jossain vaiheessa näytti siltä, että tyyppi yritti päästä pientareen puolelta ohi. Hetken päästä oikealle kaistalle tuli tilaa ja pääsin pois edestä. Näytin sivuikkunasta vielä terveiset käsimerkein, jolloin sankari kiilasi eteen ja alkoi polkemaan jarrua. Autojen väliin jäi tilaa alta metri ja nopeus 110 km/h . Ilmaisin tuohtumustani ääni- ja käsimerkein, jonka jälkeen kaveri kiihdytteli edelle ja jäi tyytyväisenä ajamaan sitä samaa 110 km / h vauhtia..

Kia-mies, missä oletkin, toivon että mikropeniksesi surkastuu ja tippuu pois.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Samaa tekee moni maantiellä. Lähestytään kilometritolkulla jotain hitaampaa, niin ajetaan lähelle ja jarrua... Olen useammin seuraliiut pitkillä matkoilla, kuinka paljon ihmiset jarruttelee maantiellä aivan turhaan, kun pelisilmällä voi ajella aika joustavasti ja sopivan lujaakin vielä. Mutta ei...
Ihmettelin tätä samaa vielä kuukausi sitten. Tämä ei varmasti selitä näitä kaikkia tapauksia, mutta osan kyllä.

Vaihdoin siis kuukausi sitten autoa. Nykyisessä on adaptiivinen vakkari, ja meni kyllä hetki tottua siihen, koska itselläni ei ole ollut tapana siirtyä varaamaan ohituskaistaa 100-200m ennen ohitettavaa. Aika monta kertaa on käynyt niin, että lähestyn edellä menevää selvällä nopeuserolla ja auto alkaakin jarruttamaan juuri ennen kun olen lähdössä ohittamaan, koska vakkari yrittää mukautua edessä menevän nopeuteen.

Kiva laite ruuhkassa ja maanteillä, missä ohittaminen on hankalaa, mutta sitten kun ajelee monikaistaisella tiellä hitaampien joukossa niin pitää melkein kytkeä pois päältä ennen ohituksia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ihmettelin tätä samaa vielä kuukausi sitten. Tämä ei varmasti selitä näitä kaikkia tapauksia, mutta osan kyllä.

Vaihdoin siis kuukausi sitten autoa. Nykyisessä on adaptiivinen vakkari, ja meni kyllä hetki tottua siihen, koska itselläni ei ole ollut tapana siirtyä varaamaan ohituskaistaa 100-200m ennen ohitettavaa. Aika monta kertaa on käynyt niin, että lähestyn edellä menevää selvällä nopeuserolla ja auto alkaakin jarruttamaan juuri ennen kun olen lähdössä ohittamaan, koska vakkari yrittää mukautua edessä menevän nopeuteen.

Kiva laite ruuhkassa ja maanteillä, missä ohittaminen on hankalaa, mutta sitten kun ajelee monikaistaisella tiellä hitaampien joukossa niin pitää melkein kytkeä pois päältä ennen ohituksia.
Jenkki sähköauto ?

No oli tai ei, niin ilmeisesti on hyvä vakkari. Tyypillinen ongelma on etteivät reagoi riittävän ajoissa. (kantama liianpieni)

Siis meinaan sitä että ohjaa vaihtamaan kaistaa ajoissa. (motari), kaksikaistaisilla jos haluaa ensin kiihdyttää ennen kaistanvaihtoa, niin ei kai nuo yleensä himmaa, jos ei ihan päinaja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Kyllähän tuo adaptiivinen vakkari himmaa ihan liian ajoissa ja on vielä niin fiksu että jarruttaa kovempaa mitä isompi nopeusero edellä menijään on. Heti kun näyttää vilkkua vasemmalle niin antaakin taas hanaa vaikka edellä menijä lähestyy, ohitusta helpottamaan. Volkkarissa on saanut melko pienen välin säädettyä, vaan 0.5s matkan, mutta siltikin pienin asetus saisi olla vielä puolet tuosta. Kieltämättä on tullut opeteltua väkisin uudelleen kaistanvaihtoja motarilla kun vanhalla ei-adaptiivisella vakkarilla tuli ohiteltua paljon pienemmillä marginaaleilla.
Aasian malleissa on ilmeisesti paljon tiukemmat paikalliset säädökset joten niiden vakkarit on viritetty niin että jättävät pienimmälläkin asetuksella ihan jäätävän turvavälin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kyllähän tuo adaptiivinen vakkari himmaa ihan liian ajoissa ja on vielä niin fiksu että jarruttaa kovempaa mitä isompi nopeusero edellä menijään on. Heti kun näyttää vilkkua vasemmalle niin antaakin taas hanaa vaikka edellä menijä lähestyy, ohitusta helpottamaan. Volkkarissa on saanut melko pienen välin säädettyä, vaan 0.5s matkan, mutta siltikin pienin asetus saisi olla vielä puolet tuosta. Kieltämättä on tullut opeteltua väkisin uudelleen kaistanvaihtoja motarilla kun vanhalla ei-adaptiivisella vakkarilla tuli ohiteltua paljon pienemmillä marginaaleilla.
1. miksi halutaan ajaa motarilla sen ohitettavan konttiin, jopa niin innokkaasti että säädetään vakkari käyttökelvottomalle.
2. miksi jättää vilkun käytön viimetinkaan ? (joka kuvauksen perusteella mahdollistaisi myös halutun kontiin ajamisen)

Aiemmin ko konsernin laitteissa varsin lyhyt se maksimikin, vilasin nettiä, niin ei ihan selvyyttä, mutta ilmeisesti uutukaisissa malleissa käyttökelpoisia etäisyyksiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
1. miksi halutaan ajaa motarilla sen ohitettavan konttiin, jopa niin innokkaasti että säädetään vakkari käyttökelvottomalle.
2. miksi jättää vilkun käytön viimetinkaan ? (joka kuvauksen perusteella mahdollistaisi myös halutun kontiin ajamisen)
Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella. Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa. Ohitus on ohi reippaasti sujuvammin kun pysyy oikealla kaistalla mahdollisimman pitkään.
Miten tuossa on jätetty vilkku viime tinkaan? Sanoin vaan että siitä löytyy tuollainen mukava ominaisuus, kun vaihtaa kaistaa heti kun huomaa että nyt vakkari nappasi edellä menijään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella. Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa. Ohitus on ohi reippaasti sujuvammin kun pysyy oikealla kaistalla mahdollisimman pitkään.
Miten tuossa on jätetty vilkku viime tinkaan? Sanoin vaan että siitä löytyy tuollainen mukava ominaisuus, kun vaihtaa kaistaa heti kun huomaa että nyt vakkari nappasi edellä menijään.
Lokiikkani oli se, että jos siellä ohituskaistalla ei ole nopeammin tulevia, niin miksi ajaa edellä olevan konttiin.
Jos taasen siellä on muuta, nopeampaa liikennettä, niin jokatapauksessa se paikka pitää odottaa, jolloin myös turhaa ajaa ohitettavan konttiin kiinni, vaan mennä sinne vapaaseen paikkaan sitten kun sellainen sopiva sieltä löytyy.

Ymmärsin vakarisi toiminnan niin että jos vilkkupäällä, niin se ei himmaa, eli se jo itsessään estää vakkarinhiljentämisen vaikka etäisyys siinä ennen kaistanvaihtoa kävisi vähän pienemmäksi.

Ongelma kuvauksesi sopisi paremmin sellaiseen tilanteeseen jossa pitkää pätkää ajaa vakkarilla ja ajan säätänyt normaalia turvaväliä pidemmäksi, mutta kerroit jopa alle sekunnin asetuksista, joten eihän selllainen edes ennen aikojaan edes reagoi edelläajavaan, vaikka vakkari vähän ennakkoa ottaisi,
jos taasen nopeusero on niin iso että vakkari sekunnin asetuksella alkaa muutaman sekunnin päästä himmaa, niin sekin on tilanne missä ei ainakaan kannata konttiin ajaa, vaan hiljentää tai sitten tilansalliessa ohittaa.

Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa.
Joskus tuollaisia löytyy, niiden kanssa on elettävä , eikä sen takia lähteä kiusaan muita jotka asiallisesti ajalee.

Jos nopeusero on pieni, niin joskus syy voi olla ihan tunne, jota voi korostaa ohitettavan ja oman pieni nopeusvaihtelua, vaikka kumpikin menisi vakkarilla. Tosin jos stressaa siellä ohituskaistalla olla, niin hyvällä adaptiivisella vakkarilla ei edes tarvi lähteä ohittaan.

Jos meinasit että ohitettava kiihdyttää ja loittonee, niin sitten vaan palataan takaisin oikealle.


Edit.

Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella.
Sori, jos tarkoitat tilannetta missä sinulla on sellainen kalusto millä ajoneuvokohtainen rajoitus tai jopa rajoitin ja olet saavuttanut toisen ajoneuvon millä vielä tiukempi, niin jo tuo sanomasi on todella hyvä huomio.

Tulee mieleen esim nämä linja-autojen rekka ohitukset. kesärajoituksilla.

Volkkari pakettiauto ?

Edit: henkilöauto, no esim peräkärryn kanssa sama tilanne, tai jos muista syistä ajalee reilusti alle rajoitusten ja saavuttaa vielä hitaammin ajavan joka tekisi mieli ohittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Kyllähän tuo adaptiivinen vakkari himmaa ihan liian ajoissa ja on vielä niin fiksu että jarruttaa kovempaa mitä isompi nopeusero edellä menijään on. Heti kun näyttää vilkkua vasemmalle niin antaakin taas hanaa vaikka edellä menijä lähestyy, ohitusta helpottamaan. Volkkarissa on saanut melko pienen välin säädettyä, vaan 0.5s matkan, mutta siltikin pienin asetus saisi olla vielä puolet tuosta.
Ikivanhassa baijerilaisessa ainakin pieni hipaisu kaasuun disabloi tuon, siis pitää poljinta ns. pintakaasulla niin kauan kuin on tarpeen overridata. Käytännössä vekotin toimii silloin tavallisena vakkarina, mutta jos ihan perseeseen ajaa niin ainakin muistaakseni/mielestäni äänihäly tulee, olisin melko varma että (paniikki)jarrua(kaan) ei tule kunnes nostat jalan pois kaasulta. Käteveämpi toki olisi jos ratissa olisi nappi niin ei tarttis jalkoja juuri ollenkaan :).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Normaali henkilöauto. Vaikea selostaa auki syitä miksi näin toimii koska riippuu jokaisen ajotottumuksista.

Ikivanhassa baijerilaisessa ainakin pieni hipaisu kaasuun disabloi tuon, siis pitää poljinta ns. pintakaasulla niin kauan kuin on tarpeen overridata. Käytännössä vekotin toimii silloin tavallisena vakkarina, mutta jos ihan perseeseen ajaa niin ainakin muistaakseni/mielestäni äänihäly tulee, olisin melko varma että jarrua ei tule kunnes nostat jalan pois kaasulta. Käteveämpi toki olisi jos ratissa olisi nappi niin ei tarttis jalkoja juuri ollenkaan :).
Joo kyllähän jokainen vakkari sallii sen painamalla kaasua jos ei ole nopeudenrajoitin-tilassa, silloin pitää mennä kickdownille asti.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Tänään vaihteeksi tultiin kiertoliittymään kolmion takaa eteen niin, että pakko oli jarruttaa tai olisi osunut. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että kolmion takaa ei tulla siihen eteen. Vauhtia oli ~20km/h, koska ympyrä oli ruutukaavalla, joten jalankulkijoiden ym. takia ei kovin kovaa voi ajella kun on jäätä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kun on vähän vilkkaammin liikennettä, ei haluaisi tukkia vasenta kaistaa pitkällä ohituksella. Olenpa myös huomannut ilmiön että ohitettava alkaa usein kiihdyttämään jos lähestyy hitaasti vasenta kaistaa. Ohitus on ohi reippaasti sujuvammin kun pysyy oikealla kaistalla mahdollisimman pitkään.
Miten tuossa on jätetty vilkku viime tinkaan? Sanoin vaan että siitä löytyy tuollainen mukava ominaisuus, kun vaihtaa kaistaa heti kun huomaa että nyt vakkari nappasi edellä menijään.
Jos vasemmalla kaistalla on liikennettä tai oikealla perseillään kiihdyttämällä, mielestäni oikeampi ratkaisu on polkaista vähän lisää vauhtia, sen sijaan että menisi liian lähelle edellä ajavaa. Ylinopeus on paljon parempi vaihtoehto kuin vaarantaa itsensä ja muut ajamalla ilman turvavälejä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 817
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom