Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Mielestäni ainoa kaistanvaihto risteysalueella tapahtui tuossa ensimmäisessä käännöksessä. Lopun kaistanvaihto ei ollut risteysalueella, vaikka vähän äkkipikainen olikin ja puolet renkaista ylitti sulkuviivan.
34 §
Sulkuviiva on yhtenäinen ajokaistojen välissä oleva keltainen tai valkoinen viiva. Sulkuviiva on keltainen, kun se erottaa vastakkaiset ajosuunnat toisistaan ja muulloin valkoinen.

Ajoneuvo ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä. Sulkuviiva on tarkoitettu ajoneuvon ajosuunnalle silloin, kun sulkuviivan vieressä sen oikealla puolella ei ole katkoviivaa. Milloin tällainen sulkuviiva on keltainen, ei ajoneuvo myöskään saa ajaa sen vasemmalla puolella.

Lähde: Asetus tieliikenneasetuksen 5 luvun muuttamisesta 163/1992 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Jos olet sitä mieltä, ettei ajoneuvo ole risteysalueella kun se on risteyksen sulkuviivan ylittänyt niin toki olisi mukava nähdä siihen liittyviä säädöksiä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Jos sieltä tunkee bussi punaisten valojen takaa eteen, kun vihreät on palaneet muille jo useamman sekunnin niin se on vähän hiton mahdoton enää ennakoida kun olen jo ohittanut risteysalueen ja ennenkaikkea liikenneopasteen. Ja sikäli se, että tekisi virheen ajattelemattomuuttaan kuin se, että toimii liikenteessä röyhkeästi ja kusipäisesti on kaksi täysin eri asiaa.
Kritiikki kohdistu siihen että kuvaaja ajoi sinne risteykseen ja "parkkeerasi" keskelle sitä. Jossain määrin oli ennusttavissa että läpi ei psyhtäymättä pääse ja sen takia olisi ollut todellinen mahdollisuus pysähty aiemmin, niin ettei tuki koko risteystä.

Tuossa pysähtymistä ei ilmeisesti tullut sen enmpää harmia kun summpu kerkisi purkautua ennenkuin risteävälle syttyi vihreä.

Eli nämä vain tälläisiä huomioita.

Mutta hyvä homma ettei kiristele Teslan ajotyyli, en sikäli edes ihmettele jos sinullakaan ei ole tapana vilkkua käyttää.
Pientä liikenneraivoa aistittavissa ja se varmaan saa lukijatkin analysoimaa jokaista pikku tekijää, toivottavasti eivät kuitenkaan ravoistu.

Mainitsit vilku, niin onko mitään arvoita montako kertaa kuvaavassa autossa tuossa videolla käytettiin vilkkua.

Tunnistetiedot olisi ihan kaunis tapa siivota (tässä tapauksessa rekkarit).
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Jos sieltä tunkee bussi punaisten valojen takaa eteen, kun vihreät on palaneet muille jo useamman sekunnin niin se on vähän hiton mahdoton enää ennakoida kun olen jo ohittanut risteysalueen ja ennenkaikkea liikenneopasteen. Ja sikäli se, että tekisi virheen ajattelemattomuuttaan kuin se, että toimii liikenteessä röyhkeästi ja kusipäisesti on kaksi täysin eri asiaa.

Mutta hyvä homma ettei kiristele Teslan ajotyyli, en sikäli edes ihmettele jos sinullakaan ei ole tapana vilkkua käyttää.
Älä takerru siihen bussiin, edelleen sitä risteystä ei saa ajaa tukkoon, jos sen yli ei mahdu = jäädään odottamaan toiselle puolelle. Vaadit muilta 100% tarkkuutta ja sitten itse toimit myös väärin. Tämä oli se mitä kritisoin.



Missä sanoin ettei kiristele?

Lukemisen ymmärtäminen "Kaistanvaihto lopussa oli ainoa minä minä asenne joka saattaa ärsyttää "
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Vilkun käyttö on kyllä sellainen asia että se pitää opetella sinne selkäytimeen. Se ei siitä käyttämisestä kulu mitenkään merkittävästi.

Mutta jos otetaan asenne että aletaan erikseen miettiä että "onko se juuri nyt tarpeellista?", niin se johtaa vaan siihen että se vilkun käyttö ei mene automaatiksi sinne selkäytimeen, ja sitten se jää välillä käyttämättä myös silloin kun sitä ehdottomasti liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden takia pitäisi käyttää.

Käytännössä: Kaikki syyt jättää joskus vilkkua käyttämättä on joko typeriä tekosyitä, tai muuten liikenteen vaarantamista (esim. kännykkä korvalla, ja loppuu kädet kesken. Siihen on hyvät syyt, miksi se laki kieltää sen kännykkä korvalla ajamisen, ja tuo on juuri yksi niistä).


Monilla ihmisillä tuntuu olevan myös täysin hukassa se, koska ja miksi sitä vilkkua käytetään. Se vilkku on oleellinen nimenomaan ilmaisemaan, mitä aiotaan seuraavaksi tehdä eli se pitäisi laittaa hyvissä ajoin päälle (ja näyttää myös aina ennen kaistanvaihtoa). Ei siinä vaiheessa kun ollaan jo siellä risteyksessä sisällä.

Erityisesti tuo vilkun liian myöhäinen käyttö ärsyttää tuossa lähellä olevassa risteyksessä, missä usein käännyn vasemmalle pikkukadulta vähän isommalle tielle. Oikealta tulee auto, joka aikoo kääntyä samasta risteyksestä, mutta ei vilkuta ajoissa, näyttää siltä, että ajaisi suoraan, joten en ala tunkemaan eteen. Siten alkaa ihmetyttää, että jopas sillä kestää, kun se alkaa löysätä kaasua kääntyäkseen, muttei laita vilkkua. Lopulta juuri ennen risteystä vilkku menee päälle, ja se kääntyy. Olisin hyvin ehtinyt kääntyä sen edestä, jos se olisi heti vilkulla ilmaissut kääntyvänsä.

Ja yleensä vielä siinä vaiheessa kun tuo saa käännyttyä (tai laitettua vilkun oikealle) , niin tulee joko vasemmalta tai vastaan joku tai muutamakin auto, ja joudun päästämään vielä nekin ensin.

Todella usein tulee tuossa risteyksessä parikymmentä sekuntia ylimääräistä jumitusta vain sen takia että yksi idiootti ei osaa laittaa vilkkua ajoissa.
Sun kuvattu asia onkin sellainen mikä ärsyttää, koska se vilkun näyttö on oleellinen asia mikä vaikuttaa kaikkiin muihin ympärillä, ymmärrän myös sen että teslan olisi pitänyt vilkkua käyttää ja hyvä sitä on aina käyttää mutta ei tuo ole mikään sakon paikka ja varsinkaan kun nämä takana tulijat oli jo kymmenien metrien päässä.

Videolla vaan yritetään hakemalla hakea taas virheitä ja kun tuolla keskustassa liikutaan niin tuollaiset kaistanvaihdot on ihan arkipäivää, sillä erotuksella ettei nyt vaarannettu liikennettä vaikka tyhmä kaistanvaihto olikin ilman vilkkua kun se ei ole iso vaiva laittaa vilkkua päälle.

Ymmärtäisin nämä videot jos niissä oikeasti tapahtuu jotain kolareita tai törkeitä liikenteen vaarantamisia, mutta tälläinen minä etsin jokaisesta kaikki kaistanvaihto virheet ja levittelen niitä netissä ei saa vain mun hyväksyntää.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
34 §
Sulkuviiva on yhtenäinen ajokaistojen välissä oleva keltainen tai valkoinen viiva. Sulkuviiva on keltainen, kun se erottaa vastakkaiset ajosuunnat toisistaan ja muulloin valkoinen.

Ajoneuvo ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä. Sulkuviiva on tarkoitettu ajoneuvon ajosuunnalle silloin, kun sulkuviivan vieressä sen oikealla puolella ei ole katkoviivaa. Milloin tällainen sulkuviiva on keltainen, ei ajoneuvo myöskään saa ajaa sen vasemmalla puolella.

Lähde: Asetus tieliikenneasetuksen 5 luvun muuttamisesta 163/1992 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Jos olet sitä mieltä, ettei ajoneuvo ole risteysalueella kun se on risteyksen sulkuviivan ylittänyt niin toki olisi mukava nähdä siihen liittyviä säädöksiä.
No eipä tuolle risteysaulueelle taida mitään tarkkaa määritelmää löytyä. Mutta näin minä sen ymmärrän, kuin tässä ensimmäisessä kappaaleessa sanotaan https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/1074187107/Mista+risteysalue+alkaa

"Risteysalueen rajaaminen on hankalaa, koska risteyksiä on monenlaisia. Periaatteessa suojatiet muodostavat risteyksessä selkeät rajat. Suorakaiteen muotoisessa risteyksessä jalkakäytävien ajatellut jatkeet toimivat risteyksen reunoina. "

Toisaalta risteysalue ei varsinaisesti tähän tapaukseen liity, kaistanvaihto kun ei risteysalueella ole mitenkään yksiselitteisesti kiellettyä. Se mikä tuosta kaistavaihdosta tekee laittoman on sulkuviivan ylittäminen.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 954
Ohessa ajoneuvon toimintaa liikenteessä

1. Eka mutkassa arvotaan kaistaa ja ajetaan kahdella kaistalla (tarkoituksena oli todennäköisesti päästä suoraan vasemmalle, takana tuli muuten autoja myös)
2. Ylitetään kaikki käytössä olevat kaistat suuntamerkkiä käyttämättä
3. Ajetaan sulkuviivan yli ja vaihdetaan kaistaa vaarallisesti risteysalueella

Tesla voi olla älykäs auto, mutta kuljettaja viimekädessä tekee päätökset ja tässä videossa kuljettajan päätökset eivät ole kovin mairittelevia, eikä auto niitä pysty pelastamaan. Jokaisen kannattaa liikenteessä sikaillessaan muistaa, että tänä päivänä "valvovia silmiä" on yllättävän monella. Lisäksi nuo avustimet voi tehdä yllättäviä päätöksiä kun esim. suuntamerkkiä ei käytä asianmukaisesti.

Vilkkua olisi kyllä syytä käyttää ja kaistanvaidot tehdä asiallisesti, mutta eipä tuossa videolla taaskaan mitään kovin ihmeellistä tapahtunut. Meinasitko toimittaa tuonkin videon poliisille?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
627
Kyllä se itseäkin ärsyttää kun muut sekoilee ja aiheuttaa joka päivä samat saatanan sumput samoihin paikkoihin, otetaan esimerkkinä tuusulan moottoritie, siinä ajetaan peukalo perseessä vasenta kaistaa 80km/h ja kukaan ei ole edessä eikä oikealla ja SAATIKKA KUN SIINÄ ON 100 RAJOITUS! :facepalm:
Enpä kyllä itse ole havainnut mitään pahoja sumppuja sillä muutaman kilometrin pätkällä jossa tuolla tiellä nykyään on satasen rajoitus. Kyllä ne sumput on kehä III:n ja Käpylän välillä enemmänkin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Enpä kyllä itse ole havainnut mitään pahoja sumppuja sillä muutaman kilometrin pätkällä jossa tuolla tiellä nykyään on satasen rajoitus. Kyllä ne sumput on kehä III:n ja Käpylän välillä enemmänkin.
Muutama kilometri = 10km?

Siihen matkaan kuule mahtuu aika monta koheltajaa ja varsinkin toi tuusulasta päin kun tullaan ennen kehä 3 liittymää, sieltä tullaan rampilta vaivoin 80km/h tunnissa ja mennään kolmen kaistan yli vasemmalle ja jos siinä on joku edessä ettei voi vaihtaa kaistaa niin jarrua painetaan vähän lisää ja sitten tullaan vielä hiljempaa... :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
50hp lahna joo, mutta jos kesksutellaan lähemmäs 200hp henkilöautosta, niin ne kyllä ohituskiihtyy hyvin ja saa kyllä miettiä missä joutuu kaiken tehon käyttää.
Kyllähän ne hyvin kiihtyy, mutta paremminkin voisi kiihtyä. Ei mun ole ainakaan yhtään vaikea miettiä mihin sitä tehoa ohituksessa käytetään. Mitä enemmän tehoa niin sen pienemmästä välistä pystyy/uskaltaa pujahtaa ja kun aina lähtee kaasu pohjassa ohittamaan niin sen aikaisemmin voi myös löysätä ts. saman kokoiseen väliin ohittaessa suuremmalla teholla on paljon enemmän varmuusmarginaalia kuin pienempi tehoisella purkilla. Eli suurempi tehoisella autolla jokainen pienemmän tehoisen vertainen ohitus on paljon turvallisempi koska marginaalia on enemmän :).

Sanoisin että tuo "järkevyysraja" menee ehkä jossain 400hp paikkeilla ts. teslan suorituskyvyn paikkeilla, tuonne asti siitä tehosta on jotain hyötyä...
Jos jätät sen nopeuden sovitatmisen noin myöhään, niin olet hävinnyt siihen paremmin ennakoivaan nähden.
Mielestäni ei tässä ole mitään epäselvää. Teholla saa saman suorituskyvyn pumppaamatta eli paljon mukavempaa ajamista ja jos haluaa pumpata niin pääsee ohitse paikoissa jossa pienempi tehoisella ei pääse tai samankokoisessa kolossa turvallisemmin.

En nyt tiedä mitä yrität lopujenlopuksi kertoa, puhut jostain kahdesta sekunnista ja tuhlaat sen kaksi sekunttia jo siihen lähtöösi ja yrität paikkailla lisätehoilla (lisä riskillä)
Joku muu puhui 2 sekunnista ja siitä kuinka suora tappotuomio se on jos kohtaavien autojen väliin jää "vain" tuon verran. Itse kommentoin että tuohan on reilusti (kun tilannetta seuraa eikä ota vain snapshottia yhdestä hetkestä) - ei tässä yhteydessä mistään ohitukseen lähdöstä puhuttu...
Enkä nyt tajua mitä tuolla 200 metrillä meinaat. Arvataan jotain.
Vaikka sitä että jos vastaantulevassa letkassa on 200m kolo ja edellä joku ajaa vaikka 70@100 niin ei ohitus mikään tekemätön paikka ole jos ohitse haluaa päästä, mutta jos tehoa ei ole niin homman saa melkein unohtaa, koska käytännössä mahdotonta ottaa niin isoa alkuvauhtia ja sovittaa se optimaalisesti kolon kohdalle koska tuohon vauhdin ottamiseen tarvitaan niin pitkä matka... 140 keskinopeudella 100m mennään 2,6sec, samassa ajassa 70 ajava menee 50m ja vastaan tullut @100 letka 71m eli tilaa jäi 30metriä ja "reilut marginaalit" vielä ohitettavaankin... 120 keskinopeudella alkaa olemaan jo ahdasta 3sec, 58m ja 83m. 100 keskinopeudellakin tuo taitaisi ehkä vielä nippa nappa teoriatasolla onnistua, 3,6s, 70m ja 100m (kannattaa siis olla takas omalla kaistalla kokonaan jo 100m kohdalla :) - todellisuudessa vastaantulevat ovat hidastaneet eli itsemurha ohitus tehottomalla vehkeellä onnistuu myös).

Toinen esimerkki 200m matkasta: esim. tuollaisen kiihdytysrampin kautta pääsee ihan näppärästi myös ohitse vaikka se olisi ylämäkeen :) ja kyllä, tämä menee siihen 'härskimmin' kategoriaan, mutta taitaa olla itse asiassa jopa täysin laillistakin (jos nopeusrajoitusta) ei ylitetä.
Hyvä esimerkki, korostat kuinka silloin pitää vastaantulijankin olla kartalla, eli riskin oton perustelussa tukeidut myös siihen.
Mutta myöhemmin kerroit ettet itse vastaavassa tilanteessa paljoa välitä. Eli liikenteessä voi olla tuollaisia, eli ei kannata luottaa vastaantulijaan
Miten niin en välitä, olen tilanteen huomannut ja ajan kuluessa sitä integroinut ja todennut että ei aiheuta toimenpiteitä ts. olen varma että ei tartte tehdä mitään. Jos en ole varma (1. tason varoitus) niin vedän aluksi oikeaan laitaan, mutta kuten sanottu ei tämmöisiä tilanteita juuri tule vastaan kun osaa lukea sitä tilannetta eikä vain ota snapshottia "nyt se tulee samaa kaistaa syliin" yhdestä ajan hetkestä. Arvaisin että niiltä keneltä se ohituskaan ei suju on samoja vaikeuksia hahmottaa että ei se vastaantuleva auto tule syliin ja sitten itketään foorumilla kun joku ohitti niin ja niin vaarallisesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Silloin kun fysikaaliset suuret on onnistumisen puolella niin se on ihan sama mitkä on nopeuserot ja miltä se jostain tuntuu. Jos fysikaalisten suureiden pohjalta ohitukseen riittää 200m niin sitten siihen se riittää, ei tartte odottaa kilometrin tyhjää suoraa jotta jotain osapuolta ei pelottaisi.
Se todellinen ongelma onkin niissä vastaantulijoissa, jotka eivät voi tietää miten sun autosi kiihtyy ja millainen kuski olet. Siellä jollekin mammalle iskee paniikki kun vastaan tulee auto omalla kaistalla ja reaktio voi olla vaikkapa käsien nostaminen silmien eteen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mielestäni ei tässä ole mitään epäselvää. Teholla saa saman suorituskyvyn pumppaamatta eli paljon mukavempaa ajamista ja jos haluaa pumpata niin pääsee ohitse paikoissa jossa pienempi tehoisella ei pääse tai samankokoisessa kolossa turvallisemmin.
Kirjoituksestasi on selvinnyt että sillä voi sikailla ja jotain epämääräisiä reservejä jotka on moninkertaisesti ulosmitattu sikailulla.

Eli turvallisempaa olisi laittaa jokin 50hp rajoitin.

Vaikka sitä että jos vastaantulevassa letkassa on 200m kolo ja edellä joku ajaa vaikka 70@100 niin ei ohitus mikään tekemätön paikka ole jos ohitse haluaa päästä, mutta jos tehoa ei ole niin homman saa melkein unohtaa, koska käytännössä mahdotonta ottaa niin isoa alkuvauhtia ja sovittaa se optimaalisesti kolon kohdalle koska tuohon vauhdin ottamiseen tarvitaan niin pitkä matka...
Jos nyt satut puhumaan tieliikenteestä

satasen vauhdilla siihen pariinsataan metriin menee reilu 7 sekunttia, siis jos olisi jokin sen mittainen levennys mistä koukata, samassa ajassa se ohitettava menee > 130 metriä.

No jos lähtee arpomaan vasta tuon levennyuksen alettua, niin sekuntti menee reaktioon, sen jälkeen sitten perua koko juttu.

Mutta jos tuo pitäisi tehdä vastaantulijoiden kaistan kautta. sekuntti arpomiseen, aukkoa jäljelle reilu 150 metriä, vaikka olisi jo aiemmin ottanut sen vauhdin, niin no joko et ole miettinyt, tai sitten olet miettinyt itsetuhoisia.

No siis sillä teholla nyt ei ole väliä, jos sitä on sen verran että se auto kohtuudella se tavoite nopeuden saavuttaa.

Tekstiesi perusteella siitä ylimääräisestä tehosta on lähinnä varaa, merkittävää haittaa.


Yleensä sanotaa että "mene radalle" jos kovia intohimoja vauhtiin ym, mutta en tiedä onko jossain päin järjestetty sellaisia ajoja missä voi tuollaisia kohtaamis kiksejä tyydyttää, joten ehkä pitää ymmärtää "harrastajaa".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Se todellinen ongelma onkin niissä vastaantulijoissa, jotka eivät voi tietää miten sun autosi kiihtyy ja millainen kuski olet. Siellä jollekin mammalle iskee paniikki kun vastaan tulee auto omalla kaistalla ja reaktio voi olla vaikkapa käsien nostaminen silmien eteen.
Henkilökohtaisesti ei voi vähempää kiinnostaa mitä joku mamma (micrassaan) ajattelee muista autoilijoista ja liikenteestä ja mitä se siellä autossaan touhuaa, jos reaktiot on kuvatunlaiset niin mamman paikka ei ole tieliikenteessä (piste).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
140 keskinopeudella 100m mennään 2,6sec, samassa ajassa 70 ajava menee 50m ja vastaan tullut @100 letka 71m eli tilaa jäi 30metriä ja "reilut marginaalit" vielä ohitettavaankin...
Jos epäonnistunutta ohitusta paikkaat nostamalla rankasti nopeutta, lisäät riskejä huomattavasti.

Yritäkö laskea että autosi kiihtyy 70km/h -> 210km/h 2,6 sekunnissa.

Ilmeisesti ajettiin sen ohitettavan kontissa.

No kun se vilkku on päällä ja talla on pohjassa, niin matkaa jäljellä 150 metriä (itse menty 20m, ja vastaantulia 30m)

Taitaa tulla aika pahaa jälkeä.

Jos takana olisi tullut joku sillä perhekipolla muuten yhtä tyhmin ajatuksin, niin hänellä olisi jo se 150km/h vauhtia ja vilkku päällä kun edellä oleva 500hp vasta hapuilee vilkkua, no olisihan siinä kasaa purettavaksi.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Ohessa ajoneuvon toimintaa liikenteessä

1. Eka mutkassa arvotaan kaistaa ja ajetaan kahdella kaistalla (tarkoituksena oli todennäköisesti päästä suoraan vasemmalle, takana tuli muuten autoja myös)
2. Ylitetään kaikki käytössä olevat kaistat suuntamerkkiä käyttämättä
3. Ajetaan sulkuviivan yli ja vaihdetaan kaistaa vaarallisesti risteysalueella

Tesla voi olla älykäs auto, mutta kuljettaja viimekädessä tekee päätökset ja tässä videossa kuljettajan päätökset eivät ole kovin mairittelevia, eikä auto niitä pysty pelastamaan. Jokaisen kannattaa liikenteessä sikaillessaan muistaa, että tänä päivänä "valvovia silmiä" on yllättävän monella. Lisäksi nuo avustimet voi tehdä yllättäviä päätöksiä kun esim. suuntamerkkiä ei käytä asianmukaisesti.

No eipä tässä nyt ollut mitään ihmeellistä, varsinkaan sikailua. Saattaa olla että kuski ajoi reittiä ekaa kertaa, joten ei välttämättä osannut sen takia ryhmittyä heti oikein. Tai sitten vaan halusi ajaa noin, ei siitä muulle liikenteelle mitään haittaakaan ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
@pulatunnus kannattaa nyt opetella ymmärtämään lukemaansa (miksi hitossa sä lähtisit jonkun perästä kiihdyttämään jos keskellä vastaantulevaa letkaa on rako, tuo rako ja 'varma' ohituspaikka on nähtävissä jo kaukaa. Sen sijaan jos vastaan tulee auto(ja) ja sen jälkeen on mäki/mutka (josta niitä autoja tulee), niin näkyvyys on rajattu ts. kyseessä on potentiaalinen ohituspaikka kun 'letkassa' on rako, mutta ei 'varma', se selviää vasta kun se viimeinen auto on hyvin lähellä, koska sieltä mutkasta/mäestä voi koska tahansa tulla lisää autoja). Tajusit varmaan itsekin että sitä vauhtia on kerätty riittävästi tuossa 70@100 casessa jo ennen ohitusta (sä voit mun puolesta vaikka laskea että minkälaiset kikat tarvitaan jotta tuossa pääsee keskimääräisellä 120hp autolla ohi ja kuinka paljon helpommin siitä pääsee vaikka teslalla ohi), joten jätän tämän keskustelun sinun kanssasi osaltani tähän.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Henkilökohtaisesti ei voi vähempää kiinnostaa mitä joku mamma (micrassaan) ajattelee muista autoilijoista ja liikenteestä ja mitä se siellä autossaan touhuaa, jos reaktiot on kuvatunlaiset niin mamman paikka ei ole tieliikenteessä (piste).
@jinx1980 Näin henkilökohtaisesti epäilen, että tuo liikenneasenteesi ei paljon auta kun peltikotterosi keularakenteet on siirtyneet metrin verran lähemmäksi ohjaamoa. Se mamma kun kuitenkin ON siellä liikenteessä. Jossakin.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 202
Kyllähän ne hyvin kiihtyy, mutta paremminkin voisi kiihtyä. Ei mun ole ainakaan yhtään vaikea miettiä mihin sitä tehoa ohituksessa käytetään. Mitä enemmän tehoa niin sen pienemmästä välistä pystyy/uskaltaa pujahtaa ja kun aina lähtee kaasu pohjassa ohittamaan niin sen aikaisemmin voi myös löysätä ts. saman kokoiseen väliin ohittaessa suuremmalla teholla on paljon enemmän varmuusmarginaalia kuin pienempi tehoisella purkilla. Eli suurempi tehoisella autolla jokainen pienemmän tehoisen vertainen ohitus on paljon turvallisempi koska marginaalia on enemmän :).

Sanoisin että tuo "järkevyysraja" menee ehkä jossain 400hp paikkeilla ts. teslan suorituskyvyn paikkeilla, tuonne asti siitä tehosta on jotain hyötyä...
Mielestäni ei tässä ole mitään epäselvää. Teholla saa saman suorituskyvyn pumppaamatta eli paljon mukavempaa ajamista ja jos haluaa pumpata niin pääsee ohitse paikoissa jossa pienempi tehoisella ei pääse tai samankokoisessa kolossa turvallisemmin.

Joku muu puhui 2 sekunnista ja siitä kuinka suora tappotuomio se on jos kohtaavien autojen väliin jää "vain" tuon verran. Itse kommentoin että tuohan on reilusti (kun tilannetta seuraa eikä ota vain snapshottia yhdestä hetkestä) - ei tässä yhteydessä mistään ohitukseen lähdöstä puhuttu...

Vaikka sitä että jos vastaantulevassa letkassa on 200m kolo ja edellä joku ajaa vaikka 70@100 niin ei ohitus mikään tekemätön paikka ole jos ohitse haluaa päästä, mutta jos tehoa ei ole niin homman saa melkein unohtaa, koska käytännössä mahdotonta ottaa niin isoa alkuvauhtia ja sovittaa se optimaalisesti kolon kohdalle koska tuohon vauhdin ottamiseen tarvitaan niin pitkä matka... 140 keskinopeudella 100m mennään 2,6sec, samassa ajassa 70 ajava menee 50m ja vastaan tullut @100 letka 71m eli tilaa jäi 30metriä ja "reilut marginaalit" vielä ohitettavaankin... 120 keskinopeudella alkaa olemaan jo ahdasta 3sec, 58m ja 83m. 100 keskinopeudellakin tuo taitaisi ehkä vielä nippa nappa teoriatasolla onnistua, 3,6s, 70m ja 100m (kannattaa siis olla takas omalla kaistalla kokonaan jo 100m kohdalla :) - todellisuudessa vastaantulevat ovat hidastaneet eli itsemurha ohitus tehottomalla vehkeellä onnistuu myös).

Toinen esimerkki 200m matkasta: esim. tuollaisen kiihdytysrampin kautta pääsee ihan näppärästi myös ohitse vaikka se olisi ylämäkeen :) ja kyllä, tämä menee siihen 'härskimmin' kategoriaan, mutta taitaa olla itse asiassa jopa täysin laillistakin (jos nopeusrajoitusta) ei ylitetä.
Miten niin en välitä, olen tilanteen huomannut ja ajan kuluessa sitä integroinut ja todennut että ei aiheuta toimenpiteitä ts. olen varma että ei tartte tehdä mitään. Jos en ole varma (1. tason varoitus) niin vedän aluksi oikeaan laitaan, mutta kuten sanottu ei tämmöisiä tilanteita juuri tule vastaan kun osaa lukea sitä tilannetta eikä vain ota snapshottia "nyt se tulee samaa kaistaa syliin" yhdestä ajan hetkestä. Arvaisin että niiltä keneltä se ohituskaan ei suju on samoja vaikeuksia hahmottaa että ei se vastaantuleva auto tule syliin ja sitten itketään foorumilla kun joku ohitti niin ja niin vaarallisesti.
Siis koukkaatko sä suoraan siihen ohitettavan eteen turvaväliä jättämättä ja viskaten kaiken paskan sen tuulilasille vai mitä helvettiä?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
@pulatunnus kannattaa nyt opetella ymmärtämään lukemaansa (miksi hitossa sä lähtisit jonkun perästä kiihdyttämään jos keskellä vastaantulevaa letkaa on rako, tuo rako ja 'varma' ohituspaikka on nähtävissä jo kaukaa. Sen sijaan jos vastaan tulee auto(ja) ja sen jälkeen on mäki/mutka (josta niitä autoja tulee), niin näkyvyys on rajattu ts. kyseessä on potentiaalinen ohituspaikka kun 'letkassa' on rako, mutta ei 'varma', se selviää vasta kun se viimeinen auto on hyvin lähellä, koska sieltä mutkasta/mäestä voi koska tahansa tulla lisää autoja). Tajusit varmaan itsekin että sitä vauhtia on kerätty riittävästi tuossa 70@100 casessa jo ennen ohitusta (sä voit mun puolesta vaikka laskea että minkälaiset kikat tarvitaan jotta tuossa pääsee keskimääräisellä 120hp autolla ohi ja kuinka paljon helpommin siitä pääsee vaikka teslalla ohi), joten jätän tämän keskustelun sinun kanssasi osaltani tähän.
No oikeassa elämässä sä et lähde ohittaan 200metrin väliin.

Suomessa on saviteitä joissa tuntemattomalla pätkällä voi yllättäen tai pyytämättä tulla jokin peltoaukea missä avautuu ohitusmahdollisuus, tosin siellä nyt vaikea ulosmitata edes sen 200hp reservejä.

Mutta jos ollaan vähän paremilla teillä, niin ehkä jossain päin suomea on pätkiä missä paljon mäen nyppyölöitä tai mutkia joissa tietyissä olosuhteissa ei pysty ennakoimaan. No taasen tullaan siihen että niissä vaikea turvallisesti käyttää edes niitä 200hp vähäisiä resursseja.


Jos nyt oli satasen tie ja joku "traktori" menee 70km/h, nopeusero siis 30km/h, 8,3m/s
Jos ynnätään että 83 metriä pitää kiriä (38m+7+38m), niin siihen menee reilu kymmenen sekunttia.

Eli n 280 metriä.

Saman verran tulee se vastaantulia samassa ajassa, niin ei se kilometri vapaata vielä reilu ole.



No tyypillinen heitto on että ajetaan vähän reilummpaa vauhtia, mietitään jotain tyypillisempää peräkärry kuviota.

85/115

Nopeusero sama 30km/h 8,3 m/s
Kirittävää matkaa vähän enemmän, esim 100m. tuohon menee n 12 sekunttia. Eli 380 metriä

Jos vastaantulia on yhtä tunnollinen, niin sama matka, eli matka ja tarvittava aika kasvaa vs se 70/100 esimerkki.

Sitten voi miettiä onko se myöhästynyt kiihdytys ja teho, vai olisko ajoissa valmistautuminen, millä se ohittamisen voi mahdollistaa ja ehkä viedä turvallisemmin maaliin.


Seuraava selitys on varmaan pienemmät turvavälit, yllä oli menty varsin pienillä, alle suositusten, jonka takia pitäisi jo esimerkissä sitä marginaali ottaa reilummin vastaantulijoita ja arviointi virheitä varten.

Pienempi turvaväli taasen entisestään vähentää tehohyötyä. (ennakointi kannattaa paremmin).


Juu, kiva että on tehoa, ja siitä huvista ollaan valmiita maksamaan, rehdimpää perustella aidoilla syillä, jos taasen pitää liikenteessä törttöilystä niin lisää se toki niitäkin mahdollisuuksia, voi senkin myöntää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Ymmärtäisin nämä videot jos niissä oikeasti tapahtuu jotain kolareita tai törkeitä liikenteen vaarantamisia, mutta tälläinen minä etsin jokaisesta kaikki kaistanvaihto virheet ja levittelen niitä netissä ei saa vain mun hyväksyntää.
Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa = Vilkun käyttämättömyys ja ryhmittyminen risteysalueella. Enpä tässä sinun hyväksyntääsi kaipaakkaan. Olet väärässä ketjussa muutenkin, mikäli vilkun käyttö on mielestäsi tapauskohtaista.

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Ei minunkaan mielestäni mutta fakta on se, että kyllä moisia tuolla tien päällä on aika paljon eikä niitä voi vaan jättää huomioimatta.
Muistan vieläkin hyvin elävästi kun tuollainen "mamma" tuli patelan kiertoliittymästä suoralle vastaan. ~2006 vm Primerassa vaan nousi kuskilla kädet silmien eteen kun auton perä lähti irti ja tietenkin minua kohti. Juuri ja juuri riitti tien pientare ja mahduin ohi ilman osumaa. Primera oikeni vasta minun kaistalla.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 897
IMO on kyllä 100x mulkerompaa postata toisen rekkareita julkiselle foorumille jonkun vilkun käyttämättömyyden tai sulkuviivan rikkomisen takia, kuin syyllistyä moiseen. Tai siis luultavasti lähinnä automerkin takia, en oikein usko että harmaa Corolla samalla tavalla provosoisi.

99% autoilijoista on joskus syyllistynyt itse vastaavaan ja 1% valehtelee.

Vähintäänkin olettaisi, että moisen postaaja pistäisi oman nimensä, osoitteensa ja puhelinnumeronsa alle, jos kerran näin avoin on, niin voidaan me muut sitten lähetellä mielipiteitä tästä toiminnasta näihin.

Ja ei, ei ole minun autoni, enkä sen omistajaa tunne. Ärsyttää vaan se, että jonkun mitättömän pikkurikkeen takia vedetään tunnistettavasti nettiin. Jos rike ei ole vakava, niin tunnistustiedot jätetään pois. Jos on vakava niin tunnistustiedot välitetään vain poliisille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 291
Siis noita sulkuviivan rikkomisiahan näkee jokapaikassa jokapäivä jos yhtään seuraa miten toiset ajelee. Itselläkin vieraassa kaupungissa joskus menee sulkarin päälle kaistavaihto, vaikka vilkku on jo ennen sitä pistetty päälle ja tila syntynyt. Mieluummin vaihtaa kaistaa puoliksi sulkuviivan päältä teslan tapaan kun survoo väkisin johonkin väliin tai kylkeen.

Vilkun käyttö on kyllä sellainen asia että se pitää opetella sinne selkäytimeen. Se ei siitä käyttämisestä kulu mitenkään merkittävästi.

Mutta jos otetaan asenne että aletaan erikseen miettiä että "onko se juuri nyt tarpeellista?", niin se johtaa vaan siihen että se vilkun käyttö ei mene automaatiksi sinne selkäytimeen, ja sitten se jää välillä käyttämättä myös silloin kun sitä ehdottomasti liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden takia pitäisi käyttää.

Käytännössä: Kaikki syyt jättää joskus vilkkua käyttämättä on joko typeriä tekosyitä, tai muuten liikenteen vaarantamista (esim. kännykkä korvalla, ja loppuu kädet kesken. Siihen on hyvät syyt, miksi se laki kieltää sen kännykkä korvalla ajamisen, ja tuo on juuri yksi niistä).


Monilla ihmisillä tuntuu olevan myös täysin hukassa se, koska ja miksi sitä vilkkua käytetään. Se vilkku on oleellinen nimenomaan ilmaisemaan, mitä aiotaan seuraavaksi tehdä eli se pitäisi laittaa hyvissä ajoin päälle (ja näyttää myös aina ennen kaistanvaihtoa). Ei siinä vaiheessa kun ollaan jo siellä risteyksessä sisällä.

Erityisesti tuo vilkun liian myöhäinen käyttö ärsyttää tuossa lähellä olevassa risteyksessä, missä usein käännyn vasemmalle pikkukadulta vähän isommalle tielle. Oikealta tulee auto, joka aikoo kääntyä samasta risteyksestä, mutta ei vilkuta ajoissa, näyttää siltä, että ajaisi suoraan, joten en ala tunkemaan eteen. Siten alkaa ihmetyttää, että jopas sillä kestää, kun se alkaa löysätä kaasua kääntyäkseen, muttei laita vilkkua. Lopulta juuri ennen risteystä vilkku menee päälle, ja se kääntyy. Olisin hyvin ehtinyt kääntyä sen edestä, jos se olisi heti vilkulla ilmaissut kääntyvänsä.

Ja yleensä vielä siinä vaiheessa kun tuo saa käännyttyä (tai laitettua vilkun oikealle) , niin tulee joko vasemmalta tai vastaan joku tai muutamakin auto, ja joudun päästämään vielä nekin ensin.

Todella usein tulee tuossa risteyksessä parikymmentä sekuntia ylimääräistä jumitusta vain sen takia että yksi idiootti ei osaa laittaa vilkkua ajoissa.
Nimenomaan näin. Kävipä tuossa Hämeenlinnassa viimeviikolla vähän toisin; vastaantulijalla oli risteyksessä vilkku vasemmalle, kuten myös itselläni. Oli vähän suoritusta kun tämä kaveri jatkoikin suoraan vilkku päällä, ts. pelti olisi rytissyt ilman toimenpiteitä. Ja keskarillahan sieltä kiitettiin kun annoin torvea ja levittelin käsiä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Nimenomaan näin. Kävipä tuossa Hämeenlinnassa viimeviikolla vähän toisin; vastaantulijalla oli risteyksessä vilkku vasemmalle, kuten myös itselläni. Oli vähän suoritusta kun tämä kaveri jatkoikin suoraan vilkku päällä, ts. pelti olisi rytissyt ilman toimenpiteitä. Ja keskarillahan sieltä kiitettiin kun annoin torvea ja levittelin käsiä.
Vaikka tuo on mulkkua vastapuolelta, niin muistutan siitä, että vilkku ei velvoita kääntymään. Ts. Oikeuskäytännön mukaan sinä olisit ollut maksumies jos olisi kolahtanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 291
Vaikka tuo on mulkkua vastapuolelta, niin muistutan siitä, että vilkku ei velvoita kääntymään. Ts. Oikeuskäytännön mukaan sinä olisit ollut maksumies jos olisi kolahtanut.
Tiedän. Tuli tuota jälkikäteen mietittyä. Jos tarvisi oma auto saada vakuutuksen kautta paaliin niin tuossa oiva keino. Tuossa risteyksessä oppinut kyllä varomaan, ekalla kerralla meinasi tulla apparin ovesta sisään.

Itselle jos tuollaisessa tilanteessa napsahtaisi niin tekisin kyllä samantien paikalla selväksi, että mikäli koittaa maksattaa mulla niin se tilanne ei ihan siihen sitten jää.

Aika iso vastuu kuitenkin auton kuljettajalta sen suhteen mihin se vilkku näyttää, etenkin tuossa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa = Vilkun käyttämättömyys ja ryhmittyminen risteysalueella. Enpä tässä sinun hyväksyntääsi kaipaakkaan. Olet väärässä ketjussa muutenkin, mikäli vilkun käyttö on mielestäsi tapauskohtaista.

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa :whistling:
Sulla taitaa olla lukemisen ymmärtämisessä oikeasti vähän petrattavaa?

Edelleen kritisoin sitä että tälläiset videot on 100% turhia koska asia on täysin mitätön siihen että sä hakemalla haet jotain kaistanvaihto virheitä, kuvaat niitä ja jaat netissä. Hauskinta asiassa on se että itse vielä rikot liikennesääntöjä edes tajuamatta asiaa mutta se on ihan ok koska mitään ei tapahtunut.

Keneen se kalikka nyt kolahti?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
27
Pakko avautua: ajoin äsken töihin Hämeenlinnanväylää pohjoiseen päin aamujonossa tasanopeutta kun Hakuninmaan liittymästä oli tulossa kaksi autoa. Molemmat jäävät taakseni ja näistä taaimmainen liittyy ensin tielle ja alkoi vilkuttelemaan pitkiä valoja. Sitten sankari vaihtoi vasemmalle, ajoi ohi ja vaihtoi kaistaa oikealle eteeni tehden "brake checkit". Kiitos sinulle aamuadrenaliineista ***-463... :angry:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Pakko avautua: ajoin äsken töihin Hämeenlinnanväylää pohjoiseen päin aamujonossa tasanopeutta kun Hakuninmaan liittymästä oli tulossa kaksi autoa. Molemmat jäävät taakseni ja näistä taaimmainen liittyy ensin tielle ja alkoi vilkuttelemaan pitkiä valoja. Sitten sankari vaihtoi vasemmalle, ajoi ohi ja vaihtoi kaistaa oikealle eteeni tehden "brake checkit". Kiitos sinulle aamuadrenaliineista ***-463... :angry:
Varmaan ajatteli sinun olevan velvollinen antamaan hänelle tilaa tuossa, kun on niin lyhyt kiihdytyskaista :asif:

Itse samaa pätkää äsken ajaneena ihmettelin jonkun firman pakun toilailua. Ajelin ennen kehä 1 liittymää vasemmalla oikeaa kaistaa nopeammin ja huomasin tämän pakun lähestyvän takaa. No oikealla oli pieni tyhjä väli, joten ajattelin antaa tilaa vaikkei tuossa sitä tarvitsisikaan tehdä. Mitä tekee paku? Ajaa ohitseni varmaan 95km/h oikeaa nopeutta (80 rajoitus) ja vetää tuohon samaan rakoon etupuskuriani viistäen. Sitten jää siihen ajamaan mun eteen 85km/h mittarinopeutta eikä edes poistu liittymistä kehä 1:lle. No itse laitoin takasin 90km/h vakkariin ja lähdin tämän ohi, niin seuraavaksi tämä siirtyy yhden kaistan oikealle (Hakuninmaan erkanemiskaistalle), ja vetää sieltä sen keskikaistan jonon ja mun ohi, ja koukkaa takasin johonkin rakoon keskikaistalle ja jää siihen.

Vaikea ymmärtää mitä näiden päässä liikkuu, kun on olevinaan hirveä kiire ohitella muita, mutta sitten jääkin jonon jatkoksi köröttämään, kunhan on muutaman auton ohi päässyt puikkelehtimaan?

Toinen ärsytyksen aihe minkä bongasin Ruskeasuon risteyksessä eilen: suomalaiset autoilijat on ihan kädettömiä, kun seistään punaisissa valoissa ja takaa olisi tulossa hälytysajoneuvo ohi. Ensinnäkin niillä kesti ikuisuuden tajuta tilanne, ja sitten kun bussi alkoi takana tööttäilemään niin jonon ensimmäiset alkoivat puoli metriä kerrallaan hivuttautumaan suojatien päälle. Ihan käsittämätön punaisen valon pelko, vaikka joku mahdollisesti taistelemassa elämästään.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Taisin itse olla toissapäivänä yhdelle bemarikuskille ärsyttävä kanssa-autoilija.

Olin kääntymässä vasemmalle liikennevaloista, oli 2 tai 3 kaistaa mutta ei kaistaviivoja. Itselle tuntematon alue jossain pk-seudulla. Mutka kääntyy sillan pilarin taakse joten valoista ei näe mihin kuuluu mennä. Siinä valoissa mietein että tää menee varmaan pieleen, ja enkös sitten kääntynyt vähän liian jyrkästi ja joku bemari siinä joutui väistämään kun olisi tullut omaa kaistaa pitkin ohi. Ei hän edes töötännyt tai mitään joten kiitokset ymmärtäväisyydestä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Taisin itse olla toissapäivänä yhdelle bemarikuskille ärsyttävä kanssa-autoilija.

Olin kääntymässä vasemmalle liikennevaloista, oli 2 tai 3 kaistaa mutta ei kaistaviivoja. Itselle tuntematon alue jossain pk-seudulla. Mutka kääntyy sillan pilarin taakse joten valoista ei näe mihin kuuluu mennä. Siinä valoissa mietein että tää menee varmaan pieleen, ja enkös sitten kääntynyt vähän liian jyrkästi ja joku bemari siinä joutui väistämään kun olisi tullut omaa kaistaa pitkin ohi. Ei hän edes töötännyt tai mitään joten kiitokset ymmärtäväisyydestä.
Onneksi et joutunut mineraalimiehen maalituksen kohteeksi, hävytön, sietääkin olla pahoillaan... ;)
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Varmaan ajatteli sinun olevan velvollinen antamaan hänelle tilaa tuossa, kun on niin lyhyt kiihdytyskaista :asif:

Itse samaa pätkää äsken ajaneena ihmettelin jonkun firman pakun toilailua. Ajelin ennen kehä 1 liittymää vasemmalla oikeaa kaistaa nopeammin ja huomasin tämän pakun lähestyvän takaa. No oikealla oli pieni tyhjä väli, joten ajattelin antaa tilaa vaikkei tuossa sitä tarvitsisikaan tehdä. Mitä tekee paku? Ajaa ohitseni varmaan 95km/h oikeaa nopeutta (80 rajoitus) ja vetää tuohon samaan rakoon etupuskuriani viistäen. Sitten jää siihen ajamaan mun eteen 85km/h mittarinopeutta eikä edes poistu liittymistä kehä 1:lle. No itse laitoin takasin 90km/h vakkariin ja lähdin tämän ohi, niin seuraavaksi tämä siirtyy yhden kaistan oikealle (Hakuninmaan erkanemiskaistalle), ja vetää sieltä sen keskikaistan jonon ja mun ohi, ja koukkaa takasin johonkin rakoon keskikaistalle ja jää siihen.

Vaikea ymmärtää mitä näiden päässä liikkuu, kun on olevinaan hirveä kiire ohitella muita, mutta sitten jääkin jonon jatkoksi köröttämään, kunhan on muutaman auton ohi päässyt puikkelehtimaan?

Toinen ärsytyksen aihe minkä bongasin Ruskeasuon risteyksessä eilen: suomalaiset autoilijat on ihan kädettömiä, kun seistään punaisissa valoissa ja takaa olisi tulossa hälytysajoneuvo ohi. Ensinnäkin niillä kesti ikuisuuden tajuta tilanne, ja sitten kun bussi alkoi takana tööttäilemään niin jonon ensimmäiset alkoivat puoli metriä kerrallaan hivuttautumaan suojatien päälle. Ihan käsittämätön punaisen valon pelko, vaikka joku mahdollisesti taistelemassa elämästään.
Tämän takia en vaihda kehillä vasemmalta kaistalta mihinkään, toki pidän huolen että ajan myös suurinta sallittua, mutta jos joku haluaa ajaa ylinopeutta niin menkööt oikealta ohi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 291
Tämän takia en vaihda kehillä vasemmalta kaistalta mihinkään, toki pidän huolen että ajan myös suurinta sallittua, mutta jos joku haluaa ajaa ylinopeutta niin menkööt oikealta ohi.
Ja saahan sieltä ohittaa. Just äsken oli rantatunnellissakin 4 auton letka vasemmalla, letkan perällä myös taksi joka painoi hyvää tahtia ohi ennen tunnelia. Ajelin itse tyytyväisenä oikealta ohitse koska tämän letkan vauhti oli jossain 50 ja 60 välissä.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Tämän takia en vaihda kehillä vasemmalta kaistalta mihinkään, toki pidän huolen että ajan myös suurinta sallittua, mutta jos joku haluaa ajaa ylinopeutta niin menkööt oikealta ohi.
Juu, kyllä nämä tapaukset saavat aina seuraavalla kerralla harkitsemaan tilan antamista. Aina ei oikealta ohi pääse vaikka siinä semmoinen rako oliskin, että mahtuu väistämään, mutta turhan usein käy jotain tämmöistä, tai sitten se takana puskurissa tullut muka kiireinen autoilija jää jumittamaan rinnallesi ja pussittaa sinut :angry:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Katsoin nyt vasta tuon Tesla-videon. Hyvinhän se ajoi. Vaaraa ei aiheutunut kenellekään ja käytti sen tilan ja ajan hyväksi minkä muut olivat sössineet. Kaupunkiliikenne olisi huomattavasti sujuvampaa jos kaikki ajaisivat noin. Siihen vielä oikeaoppinen vilkun käyttö niin ai että.

Tekisi mieli puhua vielä kuvaajan risteysalueen tukkimisesta, mutta olihan siitä jo mainittu. Erityisen paljon ärsyttää liikenteessä juuri tällaiset tekopyhät Joosepit, jotka kyllä osaavat loukkaantua silkasta alemmuudentunteesta, mutta eivät käsitellä omaa tekemistä samassa viitekehyksessä. Samalla myhäilee tyytyväisyyttään siitä miten osasi ennakoida punaiset valot ja pääsi täten käyttämään vilkkua 20 sekuntia pidempään kuin oli suunnitellut. Sillä turvallisuus paranee jokaisella vilkun välähdyksellä.

Ajatella, että näitä jälkimmäisiä on suurin osa tienkäyttäjistä.

Ja itsehän siis kannatan turvallista ja toisia huomioivaa ajokäyttäytymistä kaikin puolin. Mutta järjen käyttöä vielä sitäkin enemmän.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Katsoin nyt vasta tuon Tesla-videon. Hyvinhän se ajoi. Vaaraa ei aiheutunut kenellekään ja käytti sen tilan ja ajan hyväksi minkä muut olivat sössineet. Kaupunkiliikenne olisi huomattavasti sujuvampaa jos kaikki ajaisivat noin. Siihen vielä oikeaoppinen vilkun käyttö niin ai että.
Palaan vielä tähän, vaikka hän vähän sössi, niin alussa täytyy nostaa hattua, siis tuossa ensimmäisessä risteyksessä jossa hän vähän ajautui pitkäksi ja aiko korjata tilannetta, mutta kertoman mukaan havaitsi perässä tulevan (ei näy videolla), niin väisti sitä oikealle, vaikka sen takia joutu myöhemmin sitten tekemään usemman kaistan vaihdon.

Valkoisen viivan ylitys, ilmeisesti havaitsi että on väärällä kaistalla, pyys vilkulla tilaa , tilanteessa näky että vielä on hyviä kuskeja, sai tilaa. Kyllä liikenteessä on äärettömän tärkeää että virheistä annetaan anteeksi ja autetaan muita.

Vilkku tosiaan näytti käyttävän paljon ahkerammin kuin kuvaaja.

Jos tilanne olisi ollut se että reitti ja auto oli tuttu Tesla kuskille, niin videosta voisi kertoa ihan toisen tarinan.
Ensin koukataa oikeaa reunaan sen takia että nähdään se Volvo, oikealta poljetaan ohi, kolmen kaista yli vasempaan reunaan, vähän päästä valitaan oikea kaista josta kiilataan hetken päästä pykälä verran vasemmalle valkoisen viivan yli. Tuollaiset saisi poimia tiensivuun.

Pohjustuksen perusteella uskon enemmän tuohon ensimmäiseen tarinaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 291
Katoin teslavideon eilen mutta eikö tuon kuvaajan risteyksen keskelle jäämisen aiheuta bussi joka oli poikittain siellä edempänä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Katoin teslavideon eilen mutta eikö tuon kuvaajan risteyksen keskelle jäämisen aiheuta bussi joka oli poikittain siellä edempänä.
Aiheuttaa, mutta videosta näkee ihan selvästi ettei siitä risteyksen ohi mahdu niin silti pakko valuttaa siihen risteykseen. Mitätön asia mikä olisi eskaloitunut nopeasti jos edessä oleva tukos olisi kestänyt pidempää ja valot olisi vaihtunut.

Pointti asiassa on ettei sinne risteyksen sisään ajeta jos siitä ei mahdu yli.

Kun katsoin videon vielä uudestaan niin ongelma on itse asiassa alkanut siitä että joku hermanni on blokannut bussin pääsyn risteyksen läpi.
 

Liitteet

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Katoin teslavideon eilen mutta eikö tuon kuvaajan risteyksen keskelle jäämisen aiheuta bussi joka oli poikittain siellä edempänä.
Bussi oli siellä kauempana, ja oli jo ennen kuin kuvajaa ajo keskelle risteystä.

Ymmärettävää jos tuttu paikka ja tottunut että tuosta pääsee sujuvasti, niin voi unohtua liikenteen seuraaminen, mutta virheitä sattuu, huono säkää kun moka on päässyt jonkun kojalautakamera julkaisuun, tiedä vaikka olisi poliisille postannut.
Onneksi ei tullut kolaria.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Aiheuttaa, mutta videosta näkee ihan selvästi ettei siitä risteyksen ohi mahdu niin silti pakko valuttaa siihen risteykseen. Mitätön asia mikä olisi eskaloitunut nopeasti jos edessä oleva tukos olisi kestänyt pidempää ja valot olisi vaihtunut.

Pointti asiassa on ettei sinne risteyksen sisään ajeta jos siitä ei mahdu yli.

Kun katsoin videon vielä uudestaan niin ongelma on itse asiassa alkanut siitä että joku hermanni on blokannut bussin pääsyn risteyksen läpi.
Tätä ei monet tunnu tosiaan ymmärtävän, että sinne risteykseen ei ajeta jos ei mahdu menemään. Kuten tässä kuvaajakin sinne valutteli tien tukoksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 291
Aiheuttaa, mutta videosta näkee ihan selvästi ettei siitä risteyksen ohi mahdu niin silti pakko valuttaa siihen risteykseen. Mitätön asia mikä olisi eskaloitunut nopeasti jos edessä oleva tukos olisi kestänyt pidempää ja valot olisi vaihtunut.

Pointti asiassa on ettei sinne risteyksen sisään ajeta jos siitä ei mahdu yli.

Kun katsoin videon vielä uudestaan niin ongelma on itse asiassa alkanut siitä että joku hermanni on blokannut bussin pääsyn risteyksen läpi.
Nimenomaan näin, vähän sitä tuossa hainkin mitä pulatunnus sanoi eli jos tuossa risteyksessä ei normaalisti näin tapahtuu niin saattaakin käydä yllärinä kun liikenne ei vedä. Täällä tampereella tosta ilmiöstä saa myös ajoittain kärsiä, mutta tuo järvensivun / saarioisten kulman risteys yliopistolla on vissiin jotenkin parantunut kun en näe enää että siinä on autoja poikittain keskellä risteystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Itsekin tuli törttöiltyä liikenteessä: Olin pian itse kääntymässä vasemmalle ja katsoin vilkusta, että kaukaa vastaantuleva bemari kääntyykin sivutielle. Seurasin suojatiellä (jonka ylitse olin kääntymässä) liukastelevan pyöräilijän, lähdin kääntymään ja kas, bemari tuleekin vastaan mutta toisella kaistalla :facepalm:! Kiitokset hereillä olevalle vastapuolen kuskille ja pahoittelut töhöilystäni.

Tarinan opetukset: Älä oleta mitään, ole tarkkana liikennemääristä huolimatta ja varaudu siihen, että muut (tai sinä!) eivät aja aina täydellisesti!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Itsekin tuli törttöiltyä liikenteessä: Olin pian itse kääntymässä vasemmalle ja katsoin vilkusta, että kaukaa vastaantuleva bemari kääntyykin sivutielle. Seurasin suojatiellä (jonka ylitse olin kääntymässä) liukastelevan pyöräilijän, lähdin kääntymään ja kas, bemari tuleekin vastaan mutta toisella kaistalla :facepalm:! Kiitokset hereillä olevalle vastapuolen kuskille ja pahoittelut töhöilystäni.

Tarinan opetukset: Älä oleta mitään, ole tarkkana liikennemääristä huolimatta ja varaudu siihen, että muut (tai sinä!) eivät aja aina täydellisesti!
Nyt kun tälle linjalle lähdetään niin itse jarrutin tänään Kehä 1:llä päästäkseni Turunväylälle. En päässyt joten ajoin Tapiolaan.

Anteeksi takana ajaneelle Audille ja kiitos että ilman protestointia pidit turvavälinkin kunnossa.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 897
Vaikka tuo on mulkkua vastapuolelta, niin muistutan siitä, että vilkku ei velvoita kääntymään. Ts. Oikeuskäytännön mukaan sinä olisit ollut maksumies jos olisi kolahtanut.
Ei siihen pidä liikaa luottaa, mutta tätä kyllä minusta vähän ylitulkitaan, jos sen oletetaan tarkottavan, että vilkun käytöllä ei ole mitään merkitystä kolaritilanteissa. Oletan, että viittaat tähän, ainakaan mitään muita oikeuskäytäntötapauksia en ole nähnyt tämän suhteen viitattavan:

Tuossahan oli kyse siitä, että vilkkua oikealle näyttänyt auto ei kääntynytkään huoltoaseman pihaan vaan oli menossa piharisteyksen jälkeen olevalle bussipysäkille (mutta vilkun käyttö oli siis ihan oikein). Eli ei voida suoraan soveltaa tilanteeseen, jossa vilkku on ilman mitään perustetta päällä, tai kuski viime hetkellä muuttaa mielensä kääntymisestä toisen jo tullessa eteen. Melko varmasti nuo ratkaistaisiin tilanne tilanteelta, kun harvemmin mitään pomminvarmoja nyrkkisääntöjä monimutkaisten liikennetilanteiden tulkintaan on.

Ja maksumieshän on vielä eri asia vahinkojen osalta kuin se kuka lain mukaan katsotaan syylliseksi ja maksaa sakon. Jos tilanne on yhtään epäselvempi, niin maksumiehiksi joutuu todennäköisesti molemmat, koska vakuutusyhtiön interesseissä on vetää tapaus 50:50 ja napata molemmilta omavastuu ja bonukset. Tietysti myös syyllisyys/sakkopuolella ei ole mitenkään erityisen harvinaista, että rapsut tulee molemmille jos tapaus ei ole vesiselvä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 291
73 Pispalan valtatie

Tässä meinas taas lävähtää tänään. Itsellä vihreät ajan valojen läpi bussi työntää väkisin alle, torvea pohjaan ja valoshow.

Miksi tuolla on väkeä töissä joka ei ymmärrä kärkikolmion merkitystä? Aina sillontällön osuu kohdalle näitä kuskeja jotka luulee tulevansa pysäkiltä, 90% väistää hienosti.

Tästä on täällä keskusteltu ennenkin, joidenkin mielestä kolmioita ei kuuluisi tuossa olla. Mutta se kun on siinä ja sillä on ihan oikea tarkoitus.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
73 Pispalan valtatie

Tässä meinas taas lävähtää tänään. Itsellä vihreät ajan valojen läpi bussi työntää väkisin alle, torvea pohjaan ja valoshow.

Miksi tuolla on väkeä töissä joka ei ymmärrä kärkikolmion merkitystä? Aina sillontällön osuu kohdalle näitä kuskeja jotka luulee tulevansa pysäkiltä, 90% väistää hienosti.

Tästä on täällä keskusteltu ennenkin, joidenkin mielestä kolmioita ei kuuluisi tuossa olla. Mutta se kun on siinä ja sillä on ihan oikea tarkoitus.
Harvinaisen typerästi asetettu kyllä kolmio. Jos kolmio olisi ennen liikenteenjakajan päättymistä, voisi edes leikkiä että kyseessä olisi risteys. Nyt kolmio on vasta kaistojen yhdistymisen jälkeen, joten sillä ei voi mitenkään olla vaikutusta.

Väistämisvelvollisuus bussilla tietenkin on: pysäkki ei ole samalla eikä viereisellä kaistalla muuhun liikenteeseen nähden.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
86
73 Pispalan valtatie

Tässä meinas taas lävähtää tänään. Itsellä vihreät ajan valojen läpi bussi työntää väkisin alle, torvea pohjaan ja valoshow.

Miksi tuolla on väkeä töissä joka ei ymmärrä kärkikolmion merkitystä? Aina sillontällön osuu kohdalle näitä kuskeja jotka luulee tulevansa pysäkiltä, 90% väistää hienosti.

Tästä on täällä keskusteltu ennenkin, joidenkin mielestä kolmioita ei kuuluisi tuossa olla. Mutta se kun on siinä ja sillä on ihan oikea tarkoitus.
Ainakin helsingissä ihan normaalia että bussi vaan kääntyy kolmion takaa eteen vaikka näkee että muut joutuu jarruttamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Ärsyttää tapa, jota voisi kutsua "ohituspaikan varastamiseksi".

Esimerkki:
Hidas raskas ajoneuvo muodostaa taakseen jonon. Turvallinen ohittaminen on mahdotonta, mutta ennen pitkää aukeaa ohituspaikka. Jonon ensimmäisen lähtiessä ohittamaan takaa lähtee yllättäen myös joku toinen ohittamaan samaan aikaan tai aavistuksen aikaisemmin. Koska
jonossa ensimmäisenä ollut olettaa ohitusprosessin tapahtuvan järjestyksessä kun paikka ohittamiseen on tullut, hän ei osaa odottaa, että takaa tuleekin auto. Tästä aiheutuu mahdollisesti vaaratilanne.

Takaa tuleva ohittaja toki toimii liikennesääntöjen mukaan, sillä ohitukseen lähtiessä tulisi aina tarkistaa, tuleeko takaa joku, vaikka oltaisiinkin jonossa hitaan ajoneuvon takana. Mutta jonkinlaista pelisilmää ja herrasmiessääntöjen kunnioitusta täytyy myös olla, ja siksi tuo liike ärsyttää ja on tarpeetonta vaaratilanteiden luontia.
Itse syyllistyn tähän talvisin kun alla on suhteellisen menohaluinen 4-veto niin voi aivan huoletta ja turvallisesti polkaista ohi useamasta henkilöautosta ja siitä rekasta. Joskus vaan löytyy näitä jotka ei katso peiliin ennen ohittamista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 558
Viestejä
4 166 277
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom