Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Ärsyttää tapa, jota voisi kutsua "ohituspaikan varastamiseksi".

Esimerkki:
Hidas raskas ajoneuvo muodostaa taakseen jonon. Turvallinen ohittaminen on mahdotonta, mutta ennen pitkää aukeaa ohituspaikka. Jonon ensimmäisen lähtiessä ohittamaan takaa lähtee yllättäen myös joku toinen ohittamaan samaan aikaan tai aavistuksen aikaisemmin. Koska
jonossa ensimmäisenä ollut olettaa ohitusprosessin tapahtuvan järjestyksessä, hän ei osaa odottaa, että takaa tuleekin auto. Tästä aiheutuu mahdollisesti vaaratilanne.

Takaa tuleva ohittaja toki toimii liikennesääntöjen mukaan, sillä ohitukseen lähtiessä tulisi aina tarkistaa, tuleeko takaa joku, vaikka oltaisiinkin jonossa hitaan ajoneuvon takana. Mutta jonkinlaista pelisilmää ja herrasmiessääntöjen kunnioitusta täytyy myös olla, ja siksi tuo liike ärsyttää ja on tarpeetonta vaaratilanteiden luontia.
Jos takaa tuleva lähtee ohittamaan ensin niin kyllä se edellä menijä on silloin ihan itse luovuttanut ohituspaikkansa. Jos ei lähde ohi heti kun esimerkiksi sulkuviiva loppuu, niin don't mind if I do... :joy:
Muutenkin tyhmää kuvitella että letkassa olisi vuoronumeroita koska usein etummaisilla ei ole mitään ohitusaikeita, mikä alun alkaen johtaa letkan muodostumiseen.
Jos näen paikan niin lähden ohi vaikka sitten ihan letkan perältä, koska oletan etummaisten nähneen saman tilanteen aikaisemmin ja ovat päättäneet olla lähtemättä kun ei näy vilkkua.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Jos takaa tuleva lähtee ohittamaan ensin niin kyllä se edellä menijä on silloin ihan itse luovuttanut ohituspaikkansa. Jos ei lähde ohi heti kun esimerkiksi sulkuviiva loppuu, niin don't mind if I do... :joy:
Tuo on eri tilanne. Tässä on kyse siitä, että ensimmäisenä ollut lähtee ohitukseen käytännössä viipymättä, mutta takaa tuleva hyökkääkin samaan ovenavaukseen kuin suomalaisturistit lentokoneen portilla.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Täysin tuttu tilanne, ja käytännössä siellä takana on lähdetty ohitukseen sulkuviivan yli tai jollain muulla kamikazemenetelmällä. Ei Suomessa ole mitään turvallisuuskulttuuria ylläpitäviä herrasmiestapoja.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Jos sillä ensimmäiselläolisi ollut kunnon turvaväli se olisi ehtinyt kiihdyttää ohitusnopeuteen ENNEN kun vaihtoi vasemmalle. Mutta kun siitä perseestä ensin vaihdetaan vasemmalle ja sitten vasta aletaan pikku hiljaa kiihdyttämään.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Jos sillä ensimmäiselläolisi ollut kunnon turvaväli se olisi ehtinyt kiihdyttää ohitusnopeuteen ENNEN kun vaihtoi vasemmalle. Mutta kun siitä perseestä ensin vaihdetaan vasemmalle ja sitten vasta aletaan pikku hiljaa kiihdyttämään.
Tätä näkee valitettavan usein. Ensin ajetaan ihan tappituntumalla, sitten vaihdetaan kaistaa ja voimasavut tulee pakoputkesta vasta vastaantulevien kaistalla.

Sama homma monesti kiihdytyskaistoilla. Jos siinä edessä menee hitaampi niin omaa liittymistä ei helpota yhtään jos yrittää työntää sille vauhtia. Sitten sieltä kiihdytyskaistalla 60km/h ajavan takaa koukkaa joku raksafirman Hiace kahden kaistan yli ja jää kaikkien takaa tulevien jalkoihin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Tuohon ohitettavan lähellä/rinnalla ohittaessa kiihdyttämistä tulee kyllä itse joskus tehtyä matka-ajossa hiukan liikaa. Tulee vaan usein kirottua kun ei ole laillista/turvallista paikkaa ja pidettyä väli kiinni ettei takaa tulevat paina eteen laittomissa/turvattomissa kohdissa. Toki autossakin on tehoa tehdä tuo turvallisesti mutta nää on näitä että tietää ettei pitäisi tehdä mutta tulee silti sorruttua kun auto sen mahdollistaa.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Pari noita nyt näkynyt että pimeällä ajetaan parkit päällä kaupunkialueella. Ja vielä tuommoiset halogeeniparkit mitkä erotu oikein mihinkään. No ei kait nuo pitkään ajele kun helppo huomata niin eiköhän siihen maija käänny perään heti kun tulee vastaan, laitonta kun taitaa olla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Ärsyttää tapa, jota voisi kutsua "ohituspaikan varastamiseksi".

Esimerkki:
Hidas raskas ajoneuvo muodostaa taakseen jonon. Turvallinen ohittaminen on mahdotonta, mutta ennen pitkää aukeaa ohituspaikka. Jonon ensimmäisen lähtiessä ohittamaan takaa lähtee yllättäen myös joku toinen ohittamaan samaan aikaan tai aavistuksen aikaisemmin. Koska
jonossa ensimmäisenä ollut olettaa ohitusprosessin tapahtuvan järjestyksessä kun paikka ohittamiseen on tullut, hän ei osaa odottaa, että takaa tuleekin auto. Tästä aiheutuu mahdollisesti vaaratilanne.

Takaa tuleva ohittaja toki toimii liikennesääntöjen mukaan, sillä ohitukseen lähtiessä tulisi aina tarkistaa, tuleeko takaa joku, vaikka oltaisiinkin jonossa hitaan ajoneuvon takana. Mutta jonkinlaista pelisilmää ja herrasmiessääntöjen kunnioitusta täytyy myös olla, ja siksi tuo liike ärsyttää ja on tarpeetonta vaaratilanteiden luontia.
Joo kun nämä ensimmäiset saisivat myös sen kiesinsä liikkumaan. Monesti kestää tällä ekalla koko saatanan ohituskaistan verran sen yhden rekan ohittaminen. Painaisi kaasua niin pääsee joku muukin ohi.

Hyvä pääsääntö on se, että vasemalla painaa menemään ainakin melkein sakkovauhtia, mieluummin enemmän ja kun palaa oikealle niin nopeus sen mukaiseksi mitä aikoo ajaa, ts. ne jotka haluavat ohi voivat vielä ohittaa tämän jälkeen eikä tule tätä kuuluisaa kirittämistä.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Hyvä pääsääntö on se, että vasemalla painaa menemään ainakin melkein sakkovauhtia, mieluummin enemmän ja kun palaa oikealle niin nopeus sen mukaiseksi mitä aikoo ajaa, ts. ne jotka haluavat ohi voivat vielä ohittaa tämän jälkeen eikä tule tätä kuuluisaa kirittämistä.
Jonkin verran varmaa poliisikin sallii ylinopeutta ohituksessa mutta kaveri sai lapun kun satasen alueella oli 130.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Tuo on eri tilanne. Tässä on kyse siitä, että ensimmäisenä ollut lähtee ohitukseen käytännössä viipymättä, mutta takaa tuleva hyökkääkin samaan ovenavaukseen kuin suomalaisturistit lentokoneen portilla.
Ohitusta ei voi heti aloittaa heti kun haluaisi, koska joko

1) ohituskaista ei ole vielä alkanut
2) vastaan tulee auto, jonka pitää odottaa ensin menevän.
3) Sulkuviiva ei ole vielä loppunut

Mikä tahansa näistä tapahtuukin, se tapahtuu ENSIN sille etummaiselle autolle.
Se etummainen ehtii aina lähtemään ohi ensin, jos lähtee ohi heti kun pystyy

Se, että joku ehtii takaa menemään ensin ohi on ihan täysin sen ensimmäisen autokuskn kädettömyyttä, kun ei osannut lähteä ohi heti kun pääsee.

Mikään "hyökkääminen" ei mahdollista auton matkustamista ajassa taaksepäin ohituksen aloittamiseen jo menneisyydessä.


Tyypillinen kädettömyys voi olla esimerkiksi se, että lähtee kiihdyttämään sillä omalla kaistalla vasta sen jälkeen, kun voisi jo siirtyä toiselle kaistalle, eikä vaihda heti sille toiselle kaistalle. Fiksu kuski alkaa kiihdyttämään siinä omalla kaistalla jo etukäteen, ja vaihtaa sinne ohituskaistalle vauhdissa joka on jo ohitettavan auton vauhtia suurempi, heti sillä hetkellä kun toiselle kaistalle pääsee.
 
Viimeksi muokattu:

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Jos se oman "sijoituksen" menetys pelottaa, niin ainahan voi laittaa vilkun vasemmalle ja ryhmittyä keskiviivan tuntumaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Jonkin verran varmaa poliisikin sallii ylinopeutta ohituksessa mutta kaveri sai lapun kun satasen alueella oli 130.
Näinhän se on. Harvemmin tuola kuitenkaan kytätään ja jos kytätään niin se usein näkyy varsin pitkälle.

Poikkeuksia näissä tietenkin on ja monin osin varmaan kukkaron keventyminen hillitsee monilla kaasujalkaa ohituskaistallakin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jos se oman "sijoituksen" menetys pelottaa, niin ainahan voi laittaa vilkun vasemmalle ja ryhmittyä keskiviivan tuntumaan.
Lain mukaan tosiaan etummaisella on mahdollisuus "varata" ohituspaikka vilkulla: laki kieltää ohittamisen, jos edessä on vilkku päällä. Takana tulevan vilkku ei vaikuta edellä olevaan, vaan ohituskielto iskee vasta kun takaa on aloitettu ohitus.

Käytännössä tosin on monet kerrat tultu ohi mm. ohituskaistaa edeltävän sulkualueen yli, tai jo muutenkin naurettavan lähellä ajanut perskärpänen on lähtenyt yhtäaikaa ohitukseen kiihdyttäen kaiken mitä sumuvalot päällä kulkevasta leasing-bemarista irtoaa, kun itse taas on valmistautunut rentoon ohitukseen, ja takana tuleva on jo rinnalla siinä vaiheessa kun olisi tarkoitus vaihtaa kaistaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ohitusta ei voi heti aloittaa heti kun haluaisi, koska joko

1) ohituskaista ei ole vielä alkanut
2) vastaan tulee auto, jonka pitää odottaa ensin menevän.
3) Sulkuviiva ei ole vielä loppunut

Mikä tahansa näistä tapahtuukin, se tapahtuu ENSIN sille etummaiselle autolle.
Se etummainen ehtii aina lähtemään ohi ensin, jos lähtee ohi heti kun pystyy

Se, että joku ehtii takaa menemään ensin ohi on ihan täysin sen ensimmäisen autokuskn kädettömyyttä, kun ei osannut lähteä ohi heti kun pääsee.

Mikään "hyökkääminen" ei mahdollista auton matkustamista ajassa taaksepäin ohituksen aloittamiseen jo menneisyydessä.


Tyypillinen kädettömyys voi olla esimerkiksi se, että lähtee kiihdyttämään sillä omalla kaistalla vasta sen jälkeen, kun voisi jo siirtyä toiselle kaistalle, eikä vaihda heti sille toiselle kaistalle. Fiksu kuski alkaa kiihdyttämään siinä omalla kaistalla jo etukäteen, ja vaihtaa sinne ohituskaistalle vauhdissa joka on jo ohitettavan auton vauhtia suurempi, heti sillä hetkellä kun toiselle kaistalle pääsee.
Tähän on sanottava että joskus on vaan paikat sen verran huonoja että kiihdytystä ei kannata aloittaa etukäteen jos tehoa on reservissä. Tulee muuten turhaa jonon jojoilua. Itsellä tulee liian usein tehtyä niin että kun paikka tulee ja kaista aukeaa ja sulkuviiva yms loppuu tai näkyvyys on turvallinen omasta mielestä niin valmiina pieni vaihde ja lappu lattiaan ja ollaan ohitettavan rinnalla jo kiitettävää vauhtia. Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi. Lisähupia tosiaan tuon itse tuohon sillä että auto on perus Fiestan näköinen (etenkin reissussa perä kuraisena) ja takana tuleva leasing Audikuski ei tajua että auto kiihtyykin paremmin kuin perus kippo (juu ei ole mikään ultimate ohjus suorilla mutta paremmin tuo lähtee etenkin lappu lattiassa kuin suurin osa peruskipoista) ja lähtee ohi jo sulkuviivojen yms yli ja itse olen juuri polkaissut edessä olevan rinnalle tai tekemässä sitä kun Audisti on tulossa myös.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Tähän on sanottava että joskus on vaan paikat sen verran huonoja että kiihdytystä ei kannata aloittaa etukäteen jos tehoa on reservissä. Tulee muuten turhaa jonon jojoilua. Itsellä tulee liian usein tehtyä niin että kun paikka tulee ja kaista aukeaa ja sulkuviiva yms loppuu tai näkyvyys on turvallinen omasta mielestä niin valmiina pieni vaihde ja lappu lattiaan ja ollaan ohitettavan rinnalla jo kiitettävää vauhtia. Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi. Lisähupia tosiaan tuon itse tuohon sillä että auto on perus Fiestan näköinen (etenkin reissussa perä kuraisena) ja takana tuleva leasing Audikuski ei tajua että auto kiihtyykin paremmin kuin perus kippo (juu ei ole mikään ultimate ohjus suorilla mutta paremmin tuo lähtee etenkin lappu lattiassa kuin suurin osa peruskipoista) ja lähtee ohi jo sulkuviivojen yms yli ja itse olen juuri polkaissut edessä olevan rinnalle tai tekemässä sitä kun Audisti on tulossa myös.
No joo eipä tuo nyt niin ihmeen nopea ole suoralla maantiellä (mutkatiellä asia erikseen). Leasing ym. autoina on todella paljon bmw 530e, koska pluggarin verot on niin pienit. On tuota nopeampi ja melkein se malliston edullisin malli, koska verot on niin pienet (varsinkin kun ottaa käyttöveron huomioon). Eiköhän audilla ole suunnilleen sama tilanne.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
No joo eipä tuo nyt niin ihmeen nopea ole suoralla maantiellä (mutkatiellä asia erikseen). Leasing ym. autoina on todella paljon bmw 530e, koska pluggarin verot on niin pienit. On tuota nopeampi ja melkein se malliston edullisin malli, koska verot on niin pienet (varsinkin kun ottaa käyttöveron huomioon). Eiköhän audilla ole suunnilleen sama tilanne.
Ei juu sinällään ja siksi mainitsinkin ettei tuo mikään ultimate ohjus ole suoralla. Ehkä se isoin ero on että tuolla tulee käytettyä koko tehoaluetta kun 90% väestä painaa yhdellä vaihteella kiihdytykset tai pykältää vain vaihteen kaksi kun itse tungen kolmosta pesään ja kierroksilla vauhtia kippoon.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Ei juu sinällään ja siksi mainitsinkin ettei tuo mikään ultimate ohjus ole suoralla. Ehkä se isoin ero on että tuolla tulee käytettyä koko tehoaluetta kun 90% väestä painaa yhdellä vaihteella kiihdytykset tai pykältää vain vaihteen kaksi kun itse tungen kolmosta pesään ja kierroksilla vauhtia kippoon.
No joo itselle vaan tökkäsi tuo maininta, että kiihtyisi sitä perus kippoa paremmin. Kuitenkin ihan perus isot nelioviset perheautot on jo yhtä nopeita tai nopeampia kiihtymään (siis ne hinnat alkaen mallit). Eipä nykyisin tarvitse enää pykäliä tunkea, kun suurinosa uusista (ainakin saksalaisista/jenkki) autoista on automaatteja, joten auto valitsee aina sen optimi vaihteen. Pysyvät siis parhaalla tehoalueella todella hyvin kun laatikko itse ottaa aina sen parhaan vaihteen. Suurin ero taitaa tulla siitä kuskista. Monille on ihan sama vaikka antaisit ferrarin, niin se ohittaminen on tuskallisen hidasta. Samoin kiihdytyskaistalla tuntuu se kaasupoljin olevan kateissa monilla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tähän on sanottava että joskus on vaan paikat sen verran huonoja että kiihdytystä ei kannata aloittaa etukäteen jos tehoa on reservissä. Tulee muuten turhaa jonon jojoilua. Itsellä tulee liian usein tehtyä niin että kun paikka tulee ja kaista aukeaa ja sulkuviiva yms loppuu tai näkyvyys on turvallinen omasta mielestä niin valmiina pieni vaihde ja lappu lattiaan ja ollaan ohitettavan rinnalla jo kiitettävää vauhtia.
Tuolla tavalla menettää niitä ohituspaikkoja.

Toki yllättäviä tilaisuuksia voi tulla, mutta jos jotekin ennakoitavissa, niin kyllä kannattaa se ohittaminen "aloittaa" hyvissä ajoin, jolloin voi sinne vastaantulijoiden kaistalla mennä heti kun se vapautuu, ja on vähemmän yllättävää(ohitettava voidaan varoittaa etukäteen), ja on paremmin mahdollisuus perua se ohitus. jne.


Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi.
Liikenteessä välillä näkee kaikenlaista, mutta ihan oikeesti, kuinka usein normi teillä tulee tuollaisia tilanteita, elli siihen liity jotain muuta hässäkkää, mistä se edes kerkiää siihen sekaan.


Kuvailtu hässäkkää syntyy tyypillisesti jossain rampeilla, kiihdystyskaistan alussa ja sekin yleensä vaatii jotain muitakin mokia, oma kiihdytys on mennyt pieleen, ajautunut liian lähelle edelläolevaa jne. Noiden jälkeen jää sitten ne "hitaat" tiet, missä joku tulee kontissa kiinni, parempi antaakkin mennä.


Tuossa on ongelmana vain se että takana tuleva sankari ei välttämättä kunnioita sulkuviivaa, välitä onko näkyvyyttä tarpeeksi tai että väliä vastaantulijaan on tarpeeksi.
Takanatulevan kannalta.
Jos tuttu tie, esin ohituskaista pätkä tulossa, valmistaudut sen alkuun ja olet heti alussa valmis ja sinne siirryt, niin ei tavatonta että se edellä oleva alkaa sinne hivuttautuu, ja onni jos vilkulla varoittaa ennen siirtymistä. Häntä varmaa ärsyttää kun perässä tuleva varastaa "paikan"

Vaikka tuossa tilanteessa se edellä oleva saa sulkuviivan loputtua päähänsä aloittaa ohituksen, niin se takanatuleva vielä sulkuvuuvan kohdalla on siinä vähän että mitäh. Ei tietenkään oikeuta lähteä vielä kauempaa koukkimaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
No joo itselle vaan tökkäsi tuo maininta, että kiihtyisi sitä perus kippoa paremmin. Kuitenkin ihan perus isot nelioviset perheautot on jo yhtä nopeita tai nopeampia kiihtymään (siis ne hinnat alkaen mallit).
No nyt kyllä särähtää vähän tämä maininta omaan korvaan.

Minkään perinteisen autovalmistajan perheauton hinnat alkaen -malli ei ole 200 heppanen ja kiihdy 0-100km/h 6,6 sekuntiin. Bemarin uusi 3 sarja näyttää olevan ainoa joka pääsee edes lähelle, mutta muuten nuo näyttää olevan jotain 150-160 heppasia ja 300-500kg tuota fiestaa painavampia.

330e on joo nopeampi, mutta voidaan sitten alkaa kiistelemään tuosta termistä "perus kippo", koska 330e ei tosiaan ole peruskippo.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.10.2018
Viestejä
62
Kuten edellä jo mainittiin niin ei luulisi olevan mahdoton tehtävä ilmaista se oma ohitushalukkuus ennakoivasti sillä vilkulla jolloin takana tulevan ohitus on mahdollista vain laittomasti. Toki ei poista tilannetta millään tavoin koska säännöistä piittaamattomia m**kkuja tässä maassa riittää mutta mahdollisissa kiista/onnettomuustilanteissa ei syyllistä tarvitse arpoa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
No nyt kyllä särähtää vähän tämä maininta omaan korvaan.

Minkään perinteisen autovalmistajan perheauton hinnat alkaen -malli ei ole 200 heppanen ja kiihdy 0-100km/h 6,6 sekuntiin. Bemarin uusi 3 sarja näyttää olevan ainoa joka pääsee edes lähelle, mutta muuten nuo näyttää olevan jotain 150-160 heppasia ja 300-500kg tuota fiestaa painavampia.

330e on joo nopeampi, mutta voidaan sitten alkaa kiistelemään tuosta termistä "perus kippo", koska 330e ei tosiaan ole peruskippo.
Viestissä mainittiin se leasing audi, jolle se st suorituskyky tulisi jotenkin yllätyksenä. Esim. se leasing 530e on tuota st:tä nopeampi 0-100 (6.2s). Kuten sanoin, niin melkein se mallisarjan edullisin, halvimpaa eroa taitaa olla 2k, mutta kun ottaa huomioon käyttöverot, polttoainekulut ym. niin taitaa tuo 530e tulla kaikista halvimmaksi. Ei tuo 6.5s 0-100 nyt mikään ihmeellinen kiihtyvyys enää ole. Itse katson kyllä ihan perinteiseksi perheautoksi tuollaisen vitossarjalaisen. Jos nyt ei uusi tarvitse olla, niin bmw 3l dieselit on ohjelmoituna tuohon pystyneet jo viimeiset 15v. Joko corolla nyt ihan omalukunsa, ne ole ikinä liikkuneet mihinkään, eikä taida tulla liikkumaankaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Viestissä mainittiin se leasing audi, jolle se st suorituskyky tulisi jotenkin yllätyksenä. Esim. se leasing 530e on tuota st:tä nopeampi 0-100 (6.2s). Kuten sanoin, niin melkein se mallisarjan edullisin, halvimpaa eroa taitaa olla 2k, mutta kun ottaa huomioon käyttöverot, polttoainekulut ym. niin taitaa tuo 530e tulla kaikista halvimmaksi. Ei tuo 6.5s 0-100 nyt mikään ihmeellinen kiihtyvyys enää ole. Itse katson kyllä ihan perinteiseksi perheautoksi tuollaisen vitossarjalaisen. Jos nyt ei uusi tarvitse olla, niin bmw 3l dieselit on ohjelmoituna tuohon pystyneet jo viimeiset 15v. Joko corolla nyt ihan omalukunsa, ne ole ikinä liikkuneet mihinkään, eikä taida tulla liikkumaankaan.
En tiedä missä päin vaikutat mutta kyllä jos bemareista puhe niin itse tulee nähtyä enemmän 520d:tä ja muita pikku dieselillä olevia bimmereitä liikenteessä. Ja tosiaan jos hypätään muihin ns non premium merkkeihin niin iso osa kipoista on yhä alle 150hp ja painoakin enemmän ja enemmän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
En tiedä missä päin vaikutat mutta kyllä jos bemareista puhe niin itse tulee nähtyä enemmän 520d:tä ja muita pikku dieselillä olevia bimmereitä liikenteessä. Ja tosiaan jos hypätään muihin ns non premium merkkeihin niin iso osa kipoista on yhä alle 150hp ja painoakin enemmän ja enemmän.
Kyllä se 530 taitaa vaan monella ainakin täälä etelässä olla valinta.

Yllättävän paljon löylyä noissa nykykipoissakin on ja hyvät automaatit niin tippuu sekunnit kyllä. Tuolla ohituskaistan alussa toki nuo perus vajaa 200hv vehkeet enää oikein liiku.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
En tiedä missä päin vaikutat mutta kyllä jos bemareista puhe niin itse tulee nähtyä enemmän 520d:tä ja muita pikku dieselillä olevia bimmereitä liikenteessä.
Kyllä pk-seudulla suurin osa uusisa bemareista on näitä ladattavia malleja, ja sellaista ei taida alta 220 hepan edes kaupasta saada.

BMW:n sähköisen malliston myynti ylittää bensiini- ja dieselmoottorimalliston myynnin Suomessa tällä hetkellä


 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
En tiedä missä päin vaikutat mutta kyllä jos bemareista puhe niin itse tulee nähtyä enemmän 520d:tä ja muita pikku dieselillä olevia bimmereitä liikenteessä. Ja tosiaan jos hypätään muihin ns non premium merkkeihin niin iso osa kipoista on yhä alle 150hp ja painoakin enemmän ja enemmän.
No en tiedä missä olet katsonut, mutta kuten tuossa edellä todettiin, niin pluggarit kyllä jyrää ainakin BMW:llä uusissa. Ihan puhtaasti hinnan takia, esim 530i saat veroa maksaa muistaakseni yli 8k€ enemmän vs. 530e. Ei siis liene hankala päätellä kumpi valitaan siellä autokaupassa.. Jos tuon 530e suorituskyky riittää, eikä halua dieseliä, niin eipä paljon muuta ole enää toviin kannattanut ostaa (jos vitossarjalainen on mielessä). Itse kun tulee näiden kanssa jonkun verran oltua tekemisissä, niin vanhemmissa aika paljon dieseleissä itselle tulee vastaan 530d/535d. Moneista näistä perillä olevat kun välttelee vanhemmissa esim. tuota 520d ketjuongelmien takia. Ei nyt ollut tarkoitus vittuilla tms., mutta ei tuo 6.5s enää nykyisin mikään erityisen nopea ole. Itsellä on 20v vanha viisiovinen iso sedan automaattina, joka menee tuohon 6.5s 0-100 (eikä tuo nyt mikään nopea ole, enemmänkin saisi olla ruutia mutta kyllä tuolla nyt tarvittaessa ohi pääsee). Auto ei erotu mitenkään joukosta, eikä kontissa lue mallimerkintää. Ns. riisikipot ei kyllä ole itseäni kiinnostanut koskaan, niissä kun ovat niin tylsiä, ellei nyt puhuta jostain type-r, skylinesta tms.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
519
No en tiedä missä olet katsonut, mutta kuten tuossa edellä todettiin, niin pluggarit kyllä jyrää ainakin BMW:llä uusissa. Ihan puhtaasti hinnan takia, esim 530i saat veroa maksaa muistaakseni yli 8k€ enemmän vs. 530e. Ei siis liene hankala päätellä kumpi valitaan siellä autokaupassa.. Jos tuon 530e suorituskyky riittää, eikä halua dieseliä, niin eipä paljon muuta ole enää toviin kannattanut ostaa (jos vitossarjalainen on mielessä). Itse kun tulee näiden kanssa jonkun verran oltua tekemisissä, niin vanhemmissa aika paljon dieseleissä itselle tulee vastaan 530d/535d. Moneista näistä perillä olevat kun välttelee vanhemmissa esim. tuota 520d ketjuongelmien takia. Ei nyt ollut tarkoitus vittuilla tms., mutta ei tuo 6.5s enää nykyisin mikään erityisen nopea ole. Itsellä on 20v vanha viisiovinen iso sedan automaattina, joka menee tuohon 6.5s 0-100 (eikä tuo nyt mikään nopea ole, enemmänkin saisi olla ruutia mutta kyllä tuolla nyt tarvittaessa ohi pääsee). Auto ei erotu mitenkään joukosta, eikä kontissa lue mallimerkintää. Ns. riisikipot ei kyllä ole itseäni kiinnostanut koskaan, niissä kun ovat niin tylsiä, ellei nyt puhuta jostain type-r, skylinesta tms.

Ihan pakko kysyä, että mikä iso auto mahtaa olla 20v takaa mikä kiihtyy tuohon 6,5s 0-100km/h lukemaan?

Itse vertaan ennemmin aina varttimailiaikoja, mutta normaali autoilevat vertaa aina 0-100km/h ja siksipä kysynkin sitä. Ei normi autoileva kansalainen varttimailiaikoja kuiteskaan tiedä saatikka voi kysyä, kun ei ole koskaan ajanut sillä stripillä. Eikä vertailuaikoja jenkkilästä voi ottaa verrokiksi vartilla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
No piru. Ehkä sitten tulee jotenkin vain kiinnitettyä huomioita enemmän noihin pikkukoneellisiin tms. Tiesin että 530e on kerännyt suosiota mutta enpä tajunnut että noin suosittu kippo.

Mitä tuohon oman auton nopeuteen tulee, siksi tarkennus ettei se mikään ohjus ole nykymittapuulla. Etenkään jos katsoo vain 0-100kmh aikoja ihan jo vetotavasta johtuen.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
No en tiedä missä olet katsonut, mutta kuten tuossa edellä todettiin, niin pluggarit kyllä jyrää ainakin BMW:llä uusissa. Ihan puhtaasti hinnan takia, esim 530i saat veroa maksaa muistaakseni yli 8k€ enemmän vs. 530e. Ei siis liene hankala päätellä kumpi valitaan siellä autokaupassa.. Jos tuon 530e suorituskyky riittää, eikä halua dieseliä, niin eipä paljon muuta ole enää toviin kannattanut ostaa (jos vitossarjalainen on mielessä). Itse kun tulee näiden kanssa jonkun verran oltua tekemisissä, niin vanhemmissa aika paljon dieseleissä itselle tulee vastaan 530d/535d. Moneista näistä perillä olevat kun välttelee vanhemmissa esim. tuota 520d ketjuongelmien takia. Ei nyt ollut tarkoitus vittuilla tms., mutta ei tuo 6.5s enää nykyisin mikään erityisen nopea ole. Itsellä on 20v vanha viisiovinen iso sedan automaattina, joka menee tuohon 6.5s 0-100 (eikä tuo nyt mikään nopea ole, enemmänkin saisi olla ruutia mutta kyllä tuolla nyt tarvittaessa ohi pääsee). Auto ei erotu mitenkään joukosta, eikä kontissa lue mallimerkintää. Ns. riisikipot ei kyllä ole itseäni kiinnostanut koskaan, niissä kun ovat niin tylsiä, ellei nyt puhuta jostain type-r, skylinesta tms.
Osaatko käyttää kaasupoljinta? :) 6,5s on kyllä aika nopea vieläkin ja jos kunnolla kiihdyttää niin ihan varmasti tulee muut vastaan perä edellä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Osaatko käyttää kaasupoljinta? :) 6,5s on kyllä aika nopea vieläkin ja jos kunnolla kiihdyttää niin ihan varmasti tulee muut vastaan perä edellä.
Jos tuo 6,5 s on tehtaan 20 vuotta sitten ilmoittama lukema, niin todellinen kiihtyvyys 0-100 km/h lienee 7 sekuntia tai enemmän.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Jos tuo 6,5 s on tehtaan 20 vuotta sitten ilmoittama lukema, niin todellinen kiihtyvyys 0-100 km/h lienee 7 sekuntia tai enemmän.
Joo, voi olla. Ja sitten vielä jos vauhdista lähtee niin sitä tiedä miten tollanen 20 vuotta vanha mehumaija yrittää löytää sitä pienempää vaihdetta.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Ihan pakko kysyä, että mikä iso auto mahtaa olla 20v takaa mikä kiihtyy tuohon 6,5s 0-100km/h lukemaan?

Itse vertaan ennemmin aina varttimailiaikoja, mutta normaali autoilevat vertaa aina 0-100km/h ja siksipä kysynkin sitä. Ei normi autoileva kansalainen varttimailiaikoja kuiteskaan tiedä saatikka voi kysyä, kun ei ole koskaan ajanut sillä stripillä. Eikä vertailuaikoja jenkkilästä voi ottaa verrokiksi vartilla.
No saksalaisista melkein mikä vaan. BMW vitossarjalainen jo alkaen 90-luvun alusta (esim. se e34 540). Mersulta E 430, Audi A6 C5 4.2 jne.

No piru. Ehkä sitten tulee jotenkin vain kiinnitettyä huomioita enemmän noihin pikkukoneellisiin tms. Tiesin että 530e on kerännyt suosiota mutta enpä tajunnut että noin suosittu kippo.

Mitä tuohon oman auton nopeuteen tulee, siksi tarkennus ettei se mikään ohjus ole nykymittapuulla. Etenkään jos katsoo vain 0-100kmh aikoja ihan jo vetotavasta johtuen.
No joo niihin edessä hidasteleviin varmaan eniten kiinnittää huomiota.. Kuten sanoin, ei ollut tarkoitus vittuilla tms. monet vaan tuntuu edelleen pitävän tuota jotenkin nopeana

Osaatko käyttää kaasupoljinta? :) 6,5s on kyllä aika nopea vieläkin ja jos kunnolla kiihdyttää niin ihan varmasti tulee muut vastaan perä edellä.
Kyllä kesä kelissä usein ohituksissa tulee käytettyä kickdownia, joten luulisin osaavani.. Talvella sitten harvemmin kun pito ei tahdo vajaa vetoisessa riittää. Kuten sanoin, niin ei tuo nyt niin hätänen ole. Kunhan olet muutoman kerran ajanut jollain 400-500hv autolla, niin tuollainen alkaa tuntua aika hitaalta. Tuossa edellä mainittu 530e jo on sama 0-100 aika, ja nuo pluggarit on jo todella yleisiä kuten tuossa edellä olevasta linkistä voi lukea. 535d saa jo pelkällä softalla sen vähän vajaa 400. Sitten kun välillä on ajanut vähän hätäisemmilläkin autoilla (335i isommat turbot, e85 jne, välijäähy, putkista jne. dynotettu ~500hv). Kaikki riippuu tietenkin mihin kukin on tottunut. Toki tuolla nyt tuntuu suuriosa jäävän ohituksissa jalkoihin vaikka itse ajaisi hitaammallakin autolla. Iso osa ei vielä ilmeisesti ole keksinyt sen kaasupolkimen ideaa Suomessa. Reipas kiihdystys matkanopeuteen on paljon taloudellisempi kun useamman kilometrin kestävä 0-100 kiihdytys.

On topic: volvo yritti ajaa kylkee vaihtaessaan kaistaa. Oli tovi jo ajettu rinnakkain, niin tämä päätti yhtä-äkkiä sitten kääntää ratista ja laittaa samalla sen vilkun päälle. Sen verran liukasta oli, että päätin jarruttaa ja päästää eteen. Molemmat kaistat jatkoi suoraan, niin mitään järkeä tuossa äkillisessä kaistan vaihdossa ei ollut. Edessä eikä takana ei ollut yhtään autoa useamman sadan metrin matkalla, joten tilan puutteesta ei ollut kiinni. Ehkä se ensi kerralla katsoo ennen kaistavan vaihtoa onko siellä tyhjää vai ei..
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Viestissä mainittiin se leasing audi, jolle se st suorituskyky tulisi jotenkin yllätyksenä.
Vaikka siellä olisi leasing octavia, niin kyllähän se yllättää jos fiestassa onkin 200 heppaa sen oletetun 75 hepan sijaan.

Ja ei tuo 6,5s 0-100km/h tosiaan ole erityisen nopea nykyautojen mittapuulla, mutta Suomen autokantaan verrattuna tuo on kyllä nopeampi, kuin 95% muista autoista. Ihan vaikka vertailussa huomioitasiin se 530e. Leasing Audit ei tuon perässä pysy, eikä varsinkaan leasing Skodat, mitä suurin osa niistä liisareista on.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Mainittakoon näihin kiihtyvyyskeskusteluihin vielä, että talvella liukkaalla neliveto tollaisella noin 7-sekunnin autolla vie vajaavetoista tuossa 80-120km/h kiihdytyksessäkin. Noin 7-sekunnin auto vaan sutii tuossa vauhdissa jos tie on jäässä. Hyvin on aina päässyt 320d G20 xDrive:llä ohi kun ei ihmiset tosiaan sitä kaasua paina pohjaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Lisätään tähän kiihtyvyyskeskusteluun, niin osalle porukasta tulee oikeasti yllätyksenä miten tommonen perus 600cc 100hp moottoripyöräkin kerää vauhtia, siinä ei mikään liisariaudi tai bemari perässä pysy. Ei tossa muuta, mutta jos liittyy isolle tielle rivakasti niin seuraavasta risteyksestä samaan suuntaan joku on jo tunkemassa kotilolla eteen. Toki kun katsoo mihin ajelee ja koittaa varautua kaikkeen niin ei tuosta nyt isoa ongelmaa saa.

Ja sitten aiheeseen, eräs nuori tyttö tyrkkäsi corsan kylkeen tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalta... Tyttö oli hyökännyt kaistalle missä isä ajoi siis ilmeisesti katsonut ollenkaan tuleeko oikealta ketään. Ei onneksi isompaa mutta vasemman puolen ovet solmuun ja lokareihin pienet naarmut. Korjaus sitten tossa parin viikon päästä, onneksi tunnusti ja vakuutusyhtiökin hoitaa asiaa. Toivoisi vähän varoivaisuutta tasa-arvoisiin, tuntuu että täälläpäin ihan villi länsi.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Vaikka siellä olisi leasing octavia, niin kyllähän se yllättää jos fiestassa onkin 200 heppaa sen oletetun 75 hepan sijaan.

Ja ei tuo 6,5s 0-100km/h tosiaan ole erityisen nopea nykyautojen mittapuulla, mutta Suomen autokantaan verrattuna tuo on kyllä nopeampi, kuin 95% muista autoista. Ihan vaikka vertailussa huomioitasiin se 530e. Leasing Audit ei tuon perässä pysy, eikä varsinkaan leasing Skodat, mitä suurin osa niistä liisareista on.
No en ole skodan mallistoa katsonut, mutta luulisi niilläkin jo tänäpäivänä löytyvän pluggareita. Niissä kuitenkin saadaan se 50-150hp lisää kiihdytykseen. En kyllä allerkirjoita, että muista autoista 95% olisi tuota hitaampia.

Mainittakoon näihin kiihtyvyyskeskusteluihin vielä, että talvella liukkaalla neliveto tollaisella noin 7-sekunnin autolla vie vajaavetoista tuossa 80-120km/h kiihdytyksessäkin. Noin 7-sekunnin auto vaan sutii tuossa vauhdissa jos tie on jäässä. Hyvin on aina päässyt 320d G20 xDrive:llä ohi kun ei ihmiset tosiaan sitä kaasua paina pohjaan.
Pärjää sillä kesälläkin, kun suurinosa ei vielä ole sisäistänyt sen kaasupolkimen käyttöä Suomessa.

Lisätään tähän kiihtyvyyskeskusteluun, niin osalle porukasta tulee oikeasti yllätyksenä miten tommonen perus 600cc 100hp moottoripyöräkin kerää vauhtia, siinä ei mikään liisariaudi tai bemari perässä pysy. Ei tossa muuta, mutta jos liittyy isolle tielle rivakasti niin seuraavasta risteyksestä samaan suuntaan joku on jo tunkemassa kotilolla eteen. Toki kun katsoo mihin ajelee ja koittaa varautua kaikkeen niin ei tuosta nyt isoa ongelmaa saa.
Pyörä onkin ihan eri kategoriassa kiihtyvyydeltään kun mitkään perheautot, jopa ne 600 kuutioiset.

Ja sitten aiheeseen, eräs nuori tyttö tyrkkäsi corsan kylkeen tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalta... Tyttö oli hyökännyt kaistalle missä isä ajoi siis ilmeisesti katsonut ollenkaan tuleeko oikealta ketään. Ei onneksi isompaa mutta vasemman puolen ovet solmuun ja lokareihin pienet naarmut. Korjaus sitten tossa parin viikon päästä, onneksi tunnusti ja vakuutusyhtiökin hoitaa asiaa. Toivoisi vähän varoivaisuutta tasa-arvoisiin, tuntuu että täälläpäin ihan villi länsi.
Täällä tullaan kolmion takaa eteen ihan surutta, joten aika tarkkana saa olla. Tasa-arvoisissa keskimäärin menee ensin se joka uskaltaa. Tänään itsekin olisin saanut kylkeen kunnon jäljet, jos en olisi vieressä ajanutta volvoa väistänyt kun päätti rinnalta vaihtaa samalle kaistalle. Ilmeisesti osalle se vilkku tarkoittaa etuajo-oikeutta ilman katsomista.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Kyllä kesä kelissä usein ohituksissa tulee käytettyä kickdownia, joten luulisin osaavani.. Talvella sitten harvemmin kun pito ei tahdo vajaa vetoisessa riittää. Kuten sanoin, niin ei tuo nyt niin hätänen ole. Kunhan olet muutoman kerran ajanut jollain 400-500hv autolla, niin tuollainen alkaa tuntua aika hitaalta.
300hv autollakin minusta tuntui, jo siltä että ei tuolla oikeassa elämässä sen kovempaa juuri tarvitse päästä tai oikeastaan hankala ajaa noillakaan tehoilla sitä mitä auto kiihtyisi kun muut tulee perä edellä vastaan ja nopeus nousee sellaisiin ettei ole järkevää yleisessä liikenteessä sellaisia ajella. Tuo on tosin manuaali, siitä tulee aika suuri ero siihen miten auto kulkee. Nimittäin kun tarkemmin muistelen niin itselläkin on ollut automaattina auto, jonka kiihtyvyydeksi lupailtiin suurinpiirtein samaa kuin sulla (7,1s) ja kyllähän se hieman tuhnulta tuntui. Noi perinteiset automaatit, jotenkin syö sitä kiihtyvyyttä tosi paljon oikeassa elämässä, useimmiten kun lähdetään kiihdytykseen vauhdista eikä paikaltaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 006
Ei noissa perinteisissä automaateissa mitään vikaa ole jos niitä osaa käyttää. Itse ainakin valitsen valmiiksi pienemmän pakkovaihteen ohitukseen valmistautuessa ja auto lähtee kuin talkkari jäiseltä katolta kun kaasua painaa.

25v vanha ruosteinen saappi yllättää kyllä aika monet, mm. edellä mainittu 530e puimuri ei pysy perässä ainakaan ohituksissa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
300hv autollakin minusta tuntui, jo siltä että ei tuolla oikeassa elämässä sen kovempaa juuri tarvitse päästä tai oikeastaan hankala ajaa noillakaan tehoilla sitä mitä auto kiihtyisi kun muut tulee perä edellä vastaan ja nopeus nousee sellaisiin ettei ole järkevää yleisessä liikenteessä sellaisia ajella. Tuo on tosin manuaali, siitä tulee aika suuri ero siihen miten auto kulkee. Nimittäin kun tarkemmin muistelen niin itselläkin on ollut automaattina auto, jonka kiihtyvyydeksi lupailtiin suurinpiirtein samaa kuin sulla (7,1s) ja kyllähän se hieman tuhnulta tuntui. Noi perinteiset automaatit, jotenkin syö sitä kiihtyvyyttä tosi paljon oikeassa elämässä, useimmiten kun lähdetään kiihdytykseen vauhdista eikä paikaltaan.
On tullut ajeltua samalla tekniikalla myös kyllä manuaalina eikä siinä nyt niin mahdottoman suurta ero ole tuntumassa. Manuaalille tehdas taisi lupailla ~0.5s nopeamman 0-100 (toki ero se tuokin). Mielipide juttuja. Kuten sanoin kun olet reilusti tehokkaammalla ajanut, niin ei tuollainen enää niin ripeältä tunnu. Kun kokeilet tuollaisella, jossa tehot alkaa olla siellä 500 tietämillä (oli vielä kevyemmässä kopassa), niin 300 ei enää niin kummoiselta tunnu. Tai sitten jos joskus ajat pyörällä, niin sen jälkeen nuo kaikki perheautot tuntuu tuhnuilta.

Ei noissa perinteisissä automaateissa mitään vikaa ole jos niitä osaa käyttää. Itse ainakin valitsen valmiiksi pienemmän pakkovaihteen ohitukseen valmistautuessa ja auto lähtee kuin talkkari jäiseltä katolta kun kaasua painaa.

25v vanha ruosteinen saappi yllättää kyllä aika monet, mm. edellä mainittu 530e puimuri ei pysy perässä ainakaan ohituksissa.
Tämä se pointti oli, ei tuokaan nyt mikään ohjus ole (vaikka onkin sitä st:tä nopeampi), mutta silti osa väittää, että se st olisi nopeampi kuin 95% autoista..
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Ja ei tuo 6,5s 0-100km/h tosiaan ole erityisen nopea nykyautojen mittapuulla, mutta Suomen autokantaan verrattuna tuo on kyllä nopeampi, kuin 95% muista autoista. Ihan vaikka vertailussa huomioitasiin se 530e. Leasing Audit ei tuon perässä pysy, eikä varsinkaan leasing Skodat, mitä suurin osa niistä liisareista on.
Ei varmaan jos vertaa johonkin 2,5s hyperautoihin, mutta kuten itsekkin sanot niin reaalimaailmassa se keskiverto auto on jotain ihan muuta.
Ja herää kysyms, että kuinka kovaa sitä oikein pitää päästä?
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
On tullut ajeltua samalla tekniikalla myös kyllä manuaalina eikä siinä nyt niin mahdottoman suurta ero ole tuntumassa. Manuaalille tehdas taisi lupailla ~0.5s nopeamman 0-100 (toki ero se tuokin). Mielipide juttuja. Kuten sanoin kun olet reilusti tehokkaammalla ajanut, niin ei tuollainen enää niin ripeältä tunnu. Kun kokeilet tuollaisella, jossa tehot alkaa olla siellä 500 tietämillä (oli vielä kevyemmässä kopassa), niin 300 ei enää niin kummoiselta tunnu. Tai sitten jos joskus ajat pyörällä, niin sen jälkeen nuo kaikki perheautot tuntuu tuhnuilta.
No siis kaikkeen varmaan tottuu, mutta en kyllä ymmärrä että kuinka kovaa tuolla liikenteessä sitten pitäisi oikein pystyä ajamaan? Sen takia ihmetyttää nää, että kun auto ei mukamas kulje tarpeaksi kovaa kun puhutaan jostain alle 7s 0-100km/h autosta. Itse ainakin saan hitaammatkin autot kulkemaan ihan tarpeaksi lujaa ja tarpeaksi lujaa tässä meinaa että ohi pääsee helposti ja voi ajaa vaikka tuplasti mitä nopeusrajoitus on.

Henkilökohtaisesti ei ole edes intressejä johonkin 400+ hv autoihin. Ei semmoisesta voi ottaa täysiä irti oikein missään. Tuon 300hv autonkin vaihdan tässä varmaan ihan lähiaikoina pienempi tehoiseen, jollain toisella tavalla jännittävämpään :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Ihan pakko kysyä, että mikä iso auto mahtaa olla 20v takaa mikä kiihtyy tuohon 6,5s 0-100km/h lukemaan?

Itse vertaan ennemmin aina varttimailiaikoja, mutta normaali autoilevat vertaa aina 0-100km/h ja siksipä kysynkin sitä. Ei normi autoileva kansalainen varttimailiaikoja kuiteskaan tiedä saatikka voi kysyä, kun ei ole koskaan ajanut sillä stripillä. Eikä vertailuaikoja jenkkilästä voi ottaa verrokiksi vartilla.
Esim toi 9-5 saappi tehokkaammilla ohjelmilla: Saab 9-5 (YS3E) – AutoWiki

Taitava kepittäjä saa toki olla.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Tämä se pointti oli, ei tuokaan nyt mikään ohjus ole (vaikka onkin sitä st:tä nopeampi), mutta silti osa väittää, että se st olisi nopeampi kuin 95% autoista..
Eikö näillä ollut se ajatus ollut, että ST on nopeampi 95% kuin peruskipoista. Kuten mainitsit, niin nopeampia varmasti on. Mutta eiväthän ne ole mitään "peruskippoja" suomalaisessa liikenteessä.

Pitäisi tietää yleensäkin minkälainen prosenttimäärä Suomen autokannasta on esim. yleensäkin BMW:itä (puhumattakaan sitten isommilla moottoreilla). Tuossa on jonkunlaisia lukuja viime vuodelta Vuoden 2019 myydyimmät automallit – katso top 30 - Autovouhotus
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
No siis kaikkeen varmaan tottuu, mutta en kyllä ymmärrä että kuinka kovaa tuolla liikenteessä sitten pitäisi oikein pystyä ajamaan? Sen takia ihmetyttää nää, että kun auto ei mukamas kulje tarpeaksi kovaa kun puhutaan jostain alle 7s 0-100km/h autosta. Itse ainakin saan hitaammatkin autot kulkemaan ihan tarpeaksi lujaa ja tarpeaksi lujaa tässä meinaa että ohi pääsee helposti ja voi ajaa vaikka tuplasti mitä nopeusrajoitus on.

Henkilökohtaisesti ei ole edes intressejä johonkin 400+ hv autoihin. Ei semmoisesta voi ottaa täysiä irti oikein missään. Tuon 300hv autonkin vaihdan tässä varmaan ihan lähiaikoina pienempi tehoiseen, jollain toisella tavalla jännittävämpään :)
No nämä on vähän sellaisia asioita, kun kysyisi miksi kukaan ostaa muuta kuin dacian? Silläkin pääsee pisteestä a pisteeseen b.

Eikö näillä ollut se ajatus ollut, että ST on nopeampi 95% kuin peruskipoista. Kuten mainitsit, niin nopeampia varmasti on. Mutta eiväthän ne ole mitään "peruskippoja" suomalaisessa liikenteessä.

Pitäisi tietää yleensäkin minkälainen prosenttimäärä Suomen autokannasta on esim. yleensäkin BMW:itä (puhumattakaan sitten isommilla moottoreilla). Tuossa on jonkunlaisia lukuja viime vuodelta Vuoden 2019 myydyimmät automallit – katso top 30 - Autovouhotus
No eikö se BMW 5-srj ole normaali perheauto, kyllä noita ainakin tuolla tiellä näkyy? Ei ne BMW:t nyt ainoita tuota ST:tä nopeampia. Kuten tuossa edellä jo todettiin, niin turbo saabit E85:lla (viim 20v) taitaa aikalailla järjestään pysyä tuon tahdissa tai olla nopeampia. Joo eihän noita saabbeja nyt määrällisesti varmaan paljon ole, mutta pointti oli, ettei se nyt mitenkään harvinaista ole. Saksalaisista melkein kaikki 3-3.5l dieselit softattuna viimeisen 15v aikana (sedan/farkku) jne. En oikein jaksa uskoa, että tuota nopeampia olisi vain 5% Suomen autoista. 90-luvulla tuollainen suorituskyky oli vielä kova juttu, silloin oli cossu sierrat jne. Viime vuonna tuotiin ~46k käytettyä autoa: Käytettynä maahantuotujen henkilö- ja pakettiautojen määrän kehitys - Autoalan Tiedotuskeskus. "Käytettynä maahantuodut autot poikkeavat merkittävästi uutena ensirekisteröitävistä autoista, sillä käytettynä maahan tuodaan poikkeuksellisen paljon korkean autoveron suuripäästöisiä autoja. " Suuripäästöinen = isompi moottori kuin uusissa.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
No nämä on vähän sellaisia asioita, kun kysyisi miksi kukaan ostaa muuta kuin dacian? Silläkin pääsee pisteestä a pisteeseen b.



No eikö se BMW 5-srj ole normaali perheauto, kyllä noita ainakin tuolla tiellä näkyy? Ei ne BMW:t nyt ainoita tuota ST:tä nopeampia. Kuten tuossa edellä jo todettiin, niin turbo saabit E85:lla (viim 20v) taitaa aikalailla järjestään pysyä tuon tahdissa tai olla nopeampia. Joo eihän noita saabbeja nyt määrällisesti varmaan paljon ole, mutta pointti oli, ettei se nyt mitenkään harvinaista ole. Saksalaisista melkein kaikki 3-3.5l dieselit softattuna viimeisen 15v aikana (sedan/farkku) jne. En oikein jaksa uskoa, että tuota nopeampia olisi vain 5% Suomen autoista. 90-luvulla tuollainen suorituskyky oli vielä kova juttu, silloin oli cossu sierrat jne. Viime vuonna tuotiin ~46k käytettyä autoa: Käytettynä maahantuotujen henkilö- ja pakettiautojen määrän kehitys - Autoalan Tiedotuskeskus. "Käytettynä maahantuodut autot poikkeavat merkittävästi uutena ensirekisteröitävistä autoista, sillä käytettynä maahan tuodaan poikkeuksellisen paljon korkean autoveron suuripäästöisiä autoja. " Suuripäästöinen = isompi moottori kuin uusissa.
Unohtamatta suosituinta plugaria eli xc60 T8 ja V60 T8 tais olla aika korkealla rekisteröidyissä. Ne vissiin lähtee tuosta 80 vauhdista vielä suht vauhdikkaasti.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Unohtamatta suosituinta plugaria eli xc60 T8 ja V60 T8 tais olla aika korkealla rekisteröidyissä. Ne vissiin lähtee tuosta 80 vauhdista vielä suht vauhdikkaasti.
Nuo nyt on huomattavasti nopeampia. Tuo xc60 T8 taisi olla alle 5.5s 0-100, vähään vajaa 400 hp kun sähkömoottori huomioidaan. T6 eli sama ilman sitä sähköä on yli 300hp ja sekin on nopeampi kesällä ja talvella, kun on awd.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
No nämä on vähän sellaisia asioita, kun kysyisi miksi kukaan ostaa muuta kuin dacian? Silläkin pääsee pisteestä a pisteeseen b.
Se miksi joku haluaa jonkun muun kuin Dacian on helppo ymmärtää. Samoin on helppo ymmärtää että joku haluaa sitä kulkevuutta, tiettyyn pisteeseen asti. Aika nopeasti tulee vastaan tuo piste minkä jälkeen on ylipäätään vaikea löytää tilanteita, jossa sitä ylimenevää tehoa edes voisi käyttää. Enkä nyt tarkoita että tämä piste olisi siinä mitä laillisesti saa ajaa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
No en ole skodan mallistoa katsonut, mutta luulisi niilläkin jo tänäpäivänä löytyvän pluggareita. Niissä kuitenkin saadaan se 50-150hp lisää kiihdytykseen.
Skodalla on tasan yksi plugari (kohta) markkinoilla, 0-100km/h 7,7s. Suurin osa niistä liisareista on kuitenkin octavioita/passatteja pienellä diesel tai tsi moottorilla.

En kyllä allerkirjoita, että muista autoista 95% olisi tuota hitaampia.
Pienen otannan tutkimuksen perusteella pihan ympäristössä 30 autosta yksi oli semmoinen, joka ehkä pääsee tuohon 6,5s. Lopuilla tekee tiukkaa jo 9s.

Vuonna 2019 23 eniten rekisteröityä automallia rekisteröitiin yhteensä noin 46500kpl. Näistä 23 mallista kourallinen oli semmoisia, joiden mallisarja käsittää alle 6,5s 0-100km/h kulkevan pelin, mm. V60, XC60. Muita (Golf R ja Focus RS) on rekisteröity niin vähän, että tuskin vaikuttaa. Jos noista V60 ja XC60 olettaisiin, että 60% niistä on T5-T8 malleja, niin 46500 autosta 5,8% oli semmoisia, jotka kiihtyy 0-100km/h alle 6,5s.

Viime vuosina vastaavan suorituskyvyn malleja ei ole ollut tarjolla läheskään niin paljoa, joten aiempien vuosien tilastot eivät ainakaan kasvata tuota tilastoa.


Tuolta kun järjestää listan rekisteröintimäärien mukaan niin voi jo silmämääräisesti nähdä, minkä profiilin autoilla Suomessa ajetaan. 2019 rekisteröitiin 5-sarjan bemareita 958kpl. Vaikka puolet niistä olisi plugarimalleja, niin se on alle 0,5% kaikista.

Nuo nyt on huomattavasti nopeampia. Tuo xc60 T8 taisi olla alle 5.5s 0-100, vähään vajaa 400 hp kun sähkömoottori huomioidaan. T6 eli sama ilman sitä sähköä on yli 300hp ja sekin on nopeampi kesällä ja talvella, kun on awd.
Eikös koko väittelyn pohjana ollut verrata niitä hinnat alkaen -malleja siihen fiestaan? T8 ei ole niitä hinnat alkaen malli, vaan 20k euroa kalliimpi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
379
Ihan pakko kysyä, että mikä iso auto mahtaa olla 20v takaa mikä kiihtyy tuohon 6,5s 0-100km/h lukemaan?
Ei nyt varsinaisesti iso, mutta ainakin Volvo S80 T6 menee lähelle vuodelta 1999, eli karvan yli 20 vuotta. Tosin, saattaa olla että oli jonkun 1-2 kymmenystä hitaampi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 764
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom