Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
WRX ei vakiona kuulosta niin kummoiselta mutta WRX STi:n kun löi käyntiin hallin toisessa päässä niin varaston ikkunat helisivät jo vakioputken kanssa :D. Olen itse joutunut kerran ottamaan yhteen naapurin kanssa oman kulkineen äänistä vaikka kuinka yritin kiltisti ajaa ja lähteä pihasta hiljaa. Oli tuollainen katumallinen 250cc krossimönkkäri joka täysin vakio mutta ääntä kyllä riitti ja tuosta kerran naapuri kovin kuumentui ja hyppäsi eteen raivoamaan kun ajelin minimi kaasulla pihasta pois. Ymmärrän tuohtumuksen jos jengi kaasuttelee tahallaan naapurustossa aikaisin aamulla tai viikolla yöllä yms ja on tullut itsekin moiselle sankarille käytyä ärähtämässä pihalla mutta jos ei moista käytöstä ole niin antakaa ihmeessä ihmisten harrastaa. Makuja on moneen, joku tykkää hiljaisesta, joku kovemmasta ja kolmas ei kummastakaan.
Kyllä se oli se joku STI sitten varmaankin, en oo niin noista teinivehkeistä perillä. Kaiken maailman räkänokkabemareiden räpätys sun muut tosiaan menee mutta toi on itselläni jäänyt mieleen ainoana oikeasti ärsyttävänä jonkun toisen daily driver-vehkeenä.

Moottorin, turbon ja varsinkin esim. Roots-ahtimen äänimaailmat on kivoja kuunnella milloin vain, mutta en oo koskaan ymmärtänyt aikuisilla ihmisillä normiautossa käytössä olevia tehopakoputkia. Kevarissa mulla sellaset oli ja kyllähän se oli hienoa aikanaan aiheuttaa pahennusta mutta vanhemmalla iällä jättäisin noi ratavehkeisiin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Kyllä se oli se joku STI sitten varmaankin, en oo niin noista teinivehkeistä perillä. Kaiken maailman räkänokkabemareiden räpätys sun muut tosiaan menee mutta toi on itselläni jäänyt mieleen ainoana oikeasti ärsyttävänä jonkun toisen daily driver-vehkeenä.

Moottorin, turbon ja varsinkin esim. Roots-ahtimen äänimaailmat on kivoja kuunnella milloin vain, mutta en oo koskaan ymmärtänyt aikuisilla ihmisillä normiautossa käytössä olevia tehopakoputkia. Kevarissa mulla sellaset oli ja kyllähän se oli hienoa aikanaan aiheuttaa pahennusta mutta vanhemmalla iällä jättäisin noi ratavehkeisiin.
Ai että sä riemastuisit varmaan kun kuulisit tuon oman Datsunin :D. Tuo on mukavan hiljainen vielä videolla;


EDIT: Niin ja ex viritetty Kupla leimattiin kerran tyhjäkäynnin ollessa 103db ja kierroksilla tietenkin enemmän. Juu tuo oli liian kova ja vaimentimia lisättiin mutta näyttää vain sen että kaiken saa kyllä leimattua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Päivän suoritus taas.

Napsautan hämeenlinnan kohalla vakkarin 110 nopeuteen. Samointein ohitan jonkun vanhemman japsikipon joka ajoi varmaan tasan 100. Ohituksen jälkeen tämä alkoi kelata vauhtia perääni ja ajeli varmaan n.20 km minun perässä. Tämän jälkeen hävisi kauemmaksi taakse.

Vähän ennen lempäälää samainen auto ilmestyy jälleen taakse ja ohittaa. Vakkari edelleen 110 kmh. Noin kilsan päässä ohituksesta ko auto tulee jälleen perse edellä vastaan. Tällä kertaa polkasen ohi 130kmh vauhtia ja jätän kunnon hajuraon. Tämän jälkeen ei enää näkynyt.

Mikä oikeasti on niin vaikeaa kanssa autoilijan nopeuden hahmottamisessa? Ymmärrän vielä jos joku ajaa eri vauhtia tien eri osuuksilla, mutta minkä helvetin takia ohituksen jälkeen nopeutta lasketaan jotta saman einarin saa jälleen ohittaa????

En edes viitsi ajatella tilannetta jossa en olisi laittanut 130 kmh vauhtia, vaan olisin ohittanut 110kmh vauhdilla jälleen. Eiköhän sieltä olisi taas tultu jossain kohtaa ohi.
Näitä riittää kyllä paljon, itsellä kerran Tampere-Hämeenlinna välillä ajoin kokoajan vakkarilla samaa nopeutta ja ehdin saman auton ohittaa kolme kertaa, ihme vauhtikohtauksia sekin aina välillä sai ja sitten palasi selvästi muita hitaampaan vauhtiin.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Yhdistelmällä kaistanvaihto videon kaltaisessa mutkakohdassa on kyllä hankalaa, mutta miksi et huomannut (ajoissa laitettua) vilkkua vaan tungit kärryn vierelle? Toisekseen kuski veti takaisinpäin kyllä kun näki sinun sieltä kirivän, jyräys on aika kaukaa haettua (näitäkin toki on nähty). Liikenne on yhteispeliä.

ps. millä kommunikoit viereiseltä kaistalta kuorma-auton ohjaamoon tuolta korkeudelta? :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

No jaah. Näyttää että kuski aloitti kaistanvaihdon kun olit katveessa. Kun kuski huomasi sinut, veti hän takaisin -> olisi painanut kaasua ja mennyt ohi, niin se kuski varmaan halusi. Perävaunu valuu viereiselle kaistalle kun ei se hetkessä oikene ja tuollaisessa mutkassa muutenkin väkisin oikaisee sisäkurvin kautta.

Vaikea nähdä miten tuosta voisi tuolle kuskille mitään rapsuja laittaa. Vilkkukin sillä oli hyvissä ajoin päällä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Katsoinkohan minä väärän videon, kun en nähnyt mitään "suoraan päälle jyräämistä" enkä kovin voimakasta jarrutustakaan?
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Miksi sinne pitää survoa, jos vilkku on päällä? Ihmetyttää myös, että miksi rekkakuski ei kääntänyt suoraan haluamalleen kaistalle.
 
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
344
Miksi sinne pitää survoa, jos vilkku on päällä? Ihmetyttää myös, että miksi rekkakuski ei kääntänyt suoraan haluamalleen kaistalle.
Ja jos sinne pitää väkisellä survoa niin kaasua survomalla olisi päässyt yhdistelmän eteen. Voimakas jarrutus oli kyllä varsinainen vitsi. Yhdistelmällä vilkkukin ajoissa päällä toisin kuin valtaosalla tielläliikkujista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Oikein kuorossa huudetaan, että mikset ajanut alle vaan hä ja sitä paitsi vilkun kanssa saa ajaa päälle. Taattua laatua :rolleyes:
Joku huutelijoista voi varmaankin tarjoilla itse kuvaamansa videon, jossa ajaa kaistaa vaihtavan raskaan ajoneuvon ja katukiveyksen väliin. Vakuutus maksanee kulut.

Rekkapena lähti vaihtamaan kaistaa sulkuviivan yli, vaikka vierellä oli auto. Katveesta on turha huudella, sillä kuvaaja oli vierellä 0,5 sekuntia ennen kaistanvaihdon alkua tien suoralla osalla, eikä ilman jonkinlaista kvanttitunneloitumisilmiötä ole voinut kadota viereltä mihinkään. Lisäksi risteyksestä n. kilometri eteenpäin on pelkkää suoraa kaksikaistaista tietä, eli ammattilaisautoilijalla ei ollut ylipäätään mitään tarvetta tehdä kaistanvaihtoa risteysalueella ja kaarteessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kannattaa huomioida, että tollanen rekkakuski ihan varmaan syystä ajanut oikeaa kaistaa ja jos sille vasemmalle pitää päästä, niin eipä siinä ole vaihtoehtoa kuin laittaa vilkku ja saada kanssa-autoilijoilta joustoa. Jossain kehäteilläkin tollasten yhdistelmien pitää saada liityttyä, niin pitäskö sellasen sitten pysähtyä liittymärampille, jos liikennevirrassa ei oo ton mittasta väliä minne liittyä.. Todennäköisesti oikealle kääntyäessä toi kuski kuitenkaan ei kovin hyvin nähnyt sielä osittain peräkärryn takana ollutta pikkuautoa, vilkku tuli kuitenkin hyvin enkä tossa mitään äkkijarrutustakaan nähnyt.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Näyttää olevan kauhea kynnys joillekin joustaa liikenteessä rekoille ja yhdistelmille. Itse annan noille aina tietä mikäli se on kyseisessä tilanteessa fiksua, eikä aiheuta mitään balettireaktioita. Tuollaista isoa monta kymmentä tonnia painavaa vehjettä ei noin vaan ohjailla ja aina näkee näitä videon kaltaisia urpoja, joille jousto tuntuu olevan tuntematon käsite. "Minulla on oikeus!!!111!", niin, oikeus on myös olla olematta idiootti ja se on ihan täysin sen kuskin valinta tuossa tilanteessa.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Oikein kuorossa huudetaan, että mikset ajanut alle vaan hä ja sitä paitsi vilkun kanssa saa ajaa päälle. Taattua laatua :rolleyes:
Joku huutelijoista voi varmaankin tarjoilla itse kuvaamansa videon, jossa ajaa kaistaa vaihtavan raskaan ajoneuvon ja katukiveyksen väliin. Vakuutus maksanee kulut.
Kuka sanoi, että vilkun kanssa saa ajaa päälle? Eikä täällä ole myöskään kuorossa huudettu, että "mikset ajanut alle". :rolleyes:
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Oikein kuorossa huudetaan, että mikset ajanut alle vaan hä ja sitä paitsi vilkun kanssa saa ajaa päälle. Taattua laatua :rolleyes:
Joku huutelijoista voi varmaankin tarjoilla itse kuvaamansa videon, jossa ajaa kaistaa vaihtavan raskaan ajoneuvon ja katukiveyksen väliin. Vakuutus maksanee kulut.

Rekkapena lähti vaihtamaan kaistaa sulkuviivan yli, vaikka vierellä oli auto. Katveesta on turha huudella, sillä kuvaaja oli vierellä 0,5 sekuntia ennen kaistanvaihdon alkua tien suoralla osalla, eikä ilman jonkinlaista kvanttitunneloitumisilmiötä ole voinut kadota viereltä mihinkään. Lisäksi risteyksestä n. kilometri eteenpäin on pelkkää suoraa kaksikaistaista tietä, eli ammattilaisautoilijalla ei ollut ylipäätään mitään tarvetta tehdä kaistanvaihtoa risteysalueella ja kaarteessa.
Katsotaanko me samaa videota, mielestäni ei lähtenyt sulkuviivan yli?

Jos kärryssä on vilkku päällä sulkuviivan kohdalla on nuppi jo kaukana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Katsotaanko me samaa videota, mielestäni ei lähtenyt sulkuviivan yli?

Jos kärryssä on vilkku päällä sulkuviivan kohdalla on nuppi jo kaukana.
Sama täällä. Vilkun laitto sulkuviivan kohdalla ei ole laitonta.

Kaasua olisi pitänyt hellätä siinä kohtaa kun vilkku menee päälle, nyt sitä vissiin painettiin lisää?

Ei tuo nyt paljoa pelisilmää vaatisi päästää tohon väliin. Näitä keissejä tulee ihan yhtenään ja aina on kiltisti vilkkua käyttämällä päässyt eteen. Monesti raskaan kuljettajat pelaa vielä varman päälle ja vilkun kanssa saattaa killua vaikka 10kin sekuntia viereisellä kaistalla, vaikka olisinkin jo hellännyt kaasua ja tarvittava tila syntynyt edellä ajavaan.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
En kyllä keksinyt tuosta sen kummempia sanomisia vaikka kuinka etsin. No, jollain on vissiin mulla on oikeus päivä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tuossa ei kyllä sulkuviivan yli menty, ja kaistanvaihtokin loppui siihen kun huomasi vierellä olevan auton?
Katsotaanko me samaa videota, mielestäni ei lähtenyt sulkuviivan yli?

Jos kärryssä on vilkku päällä sulkuviivan kohdalla on nuppi jo kaukana.
Kyllä minä olisin tuosta kärryn kääntymisestä näkevinäni, että veturin eturengas ylittää sulkuviivan jo ennen kuin vilkku meni päälle. Oikealle ei toki vilkutettu ollenkaan. Tällä ei tietenkään ole lopputulokseen mitään merkitystä. Kaistanvaihtaja väistää. Tilaa saa tietenkin pyytää, mutta nyt sitä ei kyllä pyydetty, vaan otettiin miettimättä muuta liikennettä lainkaan ennen kaistanvaihdon aloittamista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kaasua olisi pitänyt hellätä siinä kohtaa kun vilkku menee päälle, nyt sitä vissiin painettiin lisää?

Ei tuo nyt paljoa pelisilmää vaatisi päästää tohon väliin. Näitä keissejä tulee ihan yhtenään ja aina on kiltisti vilkkua käyttämällä päässyt eteen. Monesti raskaan kuljettajat pelaa vielä varman päälle ja vilkun kanssa saattaa killua vaikka 10kin sekuntia viereisellä kaistalla, vaikka olisinkin jo hellännyt kaasua ja tarvittava tila syntynyt edellä ajavaan.
Kuten sanottua, tilaa saa pyytää ja antaa. Nyt kaistaa alettiin vaihtamaan paikassa, jossa kuski ei edes voinut nähdä, annetaanko kärryn vieressä tilaa vai ei.

Haluaisin kuitenkin kuulla, miksi vilkun päällelaitto velvoittaisi hölläämään kaasua. Sotketko kaistanvaihdon kenties ohitustilanteeseen?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kyllä minä olisin tuosta kärryn kääntymisestä näkevinäni, että veturin eturengas ylittää sulkuviivan jo ennen kuin vilkku meni päälle.
No ylitti, tai oli päällä, tai ei ollut, niin se ei kai liittynyt tuohon kaistanvaihtoon, selkeästi suojatien jälkeen ylitti kaistaviivan (vai mikä sen nimi on).

Oikealle ei toki vilkutettu ollenkaan.
Tuosta varmaan voisi tehdä poliisille myös ilmoituksen. :)

Kaistanvaihtaja väistää. Tilaa saa tietenkin pyytää, mutta nyt sitä ei kyllä pyydetty, vaan otettiin miettimättä muuta liikennettä lainkaan ennen kaistanvaihdon aloittamista.
Vilkku nyt oli ainakin ajoissa, ja kaistanvaihto oli sen näköinen että varovaisuutta oli ja myös peruutti kaistanvaihon kun ilmeisesti näki kaistalla tulevan auton, ja jatkoi kaistanvaihdon loppuun kun tämä auto antoi tilaa.

Yleensä videoiden jakaja saa vähän kovempaa suhtautumista kun toinen osapuoli, varsinkin silloin jos jakemisessa ollaan liikkeellä varsin vihaisella asenteella.

En usko että monikaan on sitä mieltä että jyrätä saisi, ja etteikä kaistanvaihtajan kuuluisi väistää.

Raskaankaluston osalta nigatiivin fiilis jäi siitä keskarinnäyttämisestä, tosin se ei videolla näkynyt.

Plussaa, siedettävän ajoissa vilkuttaminen ja aivan selvästi peileja seurasi, ja tilanteen muuttuessa arvioidusta, ei jyrännyt, vaan odotti kunnes sai tilaa. Tarkoitan että tuossa kerkiää hyvin antamaan tilaa.

Joku mainitsi että jotain kavanttitunnelointi ilmiötä vaatisi että auto katoaisi, mutta mielestäni se kuvaajan edellä oleva auto teki tuollaisen katoamisen, kuvaajan vilkunkäyttö ei videosta selvinnyt, en ainakaan huomannut että peräkärryn pinnoista tai muusta olisi heijastunut.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Joillakin on näemmä käsitys, että vilkun laittamalla kaistanvaihtotilanteessa vieressä tai välittömästi takaviistossa oleva muuttuu yllättäen väistämisvelvolliseksi. Kannattanee tarkistaa osaamistaan jos käsitys on virheellisesti tämä.

Yhdistelmä teki kaistanvaihtoa jyrkässä mutkassa, jossa näkyvyys perävaunun viereen oli olematon. Vilkku oli päällä mutta välissä oli sulkuviiva jolloin kaistanvaihto on mahdotonta.

Edessä oli suora osuus ja liikennettä ei ollut takana. Mitään syytä kaistanvaihdolle tuossa vaarallisessa sijainnissa ei ollut.

161547CA-A07F-461A-ABE8-AF6DBF35B2D0.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Joillakin on näemmä käsitys, että vilkun laittamalla kaistanvaihtotilanteessa vieressä tai takaviistossa oleva muuttuu yllättäen väistämisvelvolliseksi. Kannattanee tarkistaa osaamistaan jos käsitys on virheellisesti tämä.
Se on sitä joustamista, jota autokoulussakin opetetaan. Itse en ainakaan rupea leikkimään raskaan kaluston kanssa ja muutenkin pyrin sopivasti joustamaan. Liikennesäännöt antaa kyllä mahdollisuuden perseilyllekin ja osa pitää kiinni säännöistä paikotellen kolareihin saakka.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Eiköhän sen keskisormen näyttäminen tilanteen jälkeen kerro tarpeeksi vastapuolen asenteesta?

Yleensä näitä väistänkin ja annan tilaa mutta nyt oli autoni keulan verran yhdistelmän vierellä kun vilkku syttyi ja samantien alkaa kaartamaan päälle.
 

Mop

Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
459
Eiköhän sen keskisormen näyttäminen tilanteen jälkeen kerro tarpeeksi vastapuolen asenteesta?
Videolla näkyy kun kuvaaja räpyttelee valoja ohituksen jälkeen rekalle. Jos on sitä mieltä että ohitus ei mennyt ihan nappiin eikö se olisi riittänyt? Tarvitseeko ajaa rinnalle vielä näyttämään jotenkin mieltä?

Mitä tulee vilkun käyttöön niin sulkuviivalla niin eiköhän se kerro sen, että sulkuviivan jälkeen rekka pyrkii vaihtamaan kaistaa eikä sitä että sulkuviivan yli mennään? Vilkkua kuuluukin käyttää ennakoivasti eikä samaan aikaan kun ratti jo kääntyy.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Eiköhän sen keskisormen näyttäminen tilanteen jälkeen kerro tarpeeksi vastapuolen asenteesta?

Yleensä näitä väistänkin ja annan tilaa mutta nyt oli autoni keulan verran yhdistelmän vierellä kun vilkku syttyi ja samantien alkaa kaartamaan päälle.
Tuollaiset ison liikenteen (toki myös pienemmän) kaistanvaihdot kannattaa opetella tunnistamaan ajoissa, jolloin et ajaudu tuollaiseen tilanteeseen. Vilkku meni päälle kuitenkin jo kun olit koko paketin takana. Itse olisin reippaasti ajanut oikealta ohi ja olisin jo taivaanrannassa siinä vaiheessa kun sinä olit vielä kimpoilemassa. Liikenteessä pääsee huomattavasti helpommalla kun miettii sujuvuutta ja joustaa oman edun nimissä myös silloin kun "minulla on oikeus". Ei tuollaisen ennakointi eroa siitä kun ennakoi jotain missä on oikeasti väistämisvelvollinen

Sellaisia paikkoja joissa raskas liikenne tekee kaistanvaihdon, halusi muut sitä tai ei, on paikoin oikeastikin. Niissä kannattaa antaa tietä, jolloin kaikkien matka sujuu rivakasti. Toinen vaihtoehto on kiilata "koska..." ja jättää rekka poikittain jopa monelle kaistalle, jolloin kukaan ei pääse hetkeen mihinkään; rekka seisoo kahdella kaistalla poikittain vilkku päällä odottaen että yksi fiksu löytyisi kolmannelta kaistalta.

Brysselin ringillä on yksi tällainen paikka, jossa rekkojen on pakko vaihtaa mitättömän lyhyellä pätkällä kaksi kaistaa oikealle. Sujuu niin kauan kun oikealla väistetään vilkuttavaa rekkaa.
 
Viimeksi muokattu:

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Kyllähän siellä kabiinissa voi välillä kirosanat lennellä ja muiden virheet löytyy kyllä aina, mutta kuinka moni ajattelee, että olisinko itse voinut tehdä jotain paremmin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Videolla näkyy kun kuvaaja räpyttelee valoja ohituksen jälkeen rekalle. Jos on sitä mieltä että ohitus ei mennyt ihan nappiin eikö se olisi riittänyt? Tarvitseeko ajaa rinnalle vielä näyttämään jotenkin mieltä?
Niimpä näky, jännä ettei kuvaajan vilkku näkynyt, ehkä ei näkynyt myöskään rekkan kuskille.

Mutta tiedä sitten miä muuta kuvaaja on riehunut.

No ehkä tuontakia menee vähän ohi aiheen, jos tarkoitus oli kesksutella raskaanliikenteen haasteista ja pohtia miten tuollaisesa tilanteessa toimia

Ehkä vähän ilkeää, mutta vanha kiteyttävä viesti
Kaikki on suhteellista. Suomen liikenne on erittäin kurinalaista jos verrataan lähes mihin tahansa muualle maailmaan. Kuitenkin täältä sisältä päin katsottuna meidänkin liikenteessä on paljon perseilyä. Erona lienee se, ettei missään muualla perseillä tiukan liikennekurin takia niin, että aiheutetaan tahallaan muille ongelmia mm. hidastelemalla ohituskaistoilla, sivuteille pääväyliltä käännyttäessä tai ei anneta tietä, kun siihen olisi käytännössä mahdollisuus, mutta kun mikään ei siihen velvoita lain mukaan.
En edelleenkään tarkoita että vilkku olisi vapauta väistämisestä kortti, saati että videon kohta olisi hyvä paikka vaihtaakaistaa, video osoittaa hyvin että siinä olisi vaaransa, hetken katveesta voi tyhjästä ilmestyä vaikka auto
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 459
Aina löytyy niitä, joiden mielestä törmäyksessäkin vika oli (asianmukaisesti) pysäköidyssä autossa. :D
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Aina löytyy niitä, joiden mielestä törmäyksessäkin vika oli (asianmukaisesti) pysäköidyssä autossa. :D
Niin, noh kauniisti sanottuna, tavoitteena kuitenkin olisi että opettelisit sen verran auton hallintaa ettet törmäisi siihen väärin pysäköityyn autoon. Liikenteessä on vaikka mitä suharia, fiksumpi osaa vältää konfliktit niistä huolimatta.

Valitettavasti aina löytyy niitä, joiden mielestä kannattaa ajaa päin väärin pysäköityä autoa, "koska minulla on oikeus".
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Sumua, vettä ja paskaa ja porukka vetää motarilla ilman valoja. :facepalm:

Jokaiselle 150€ sakko valoitta ajamisesta niin alkaisi muistumaan, ai niin, ylinopeus pahin rikos T: Palsternakka
Tätä näkee jatkossa enemmän ja enemmän kun automaattivalot ja autokanta uudistuu. Itseä vituttaan nuo HSL:n pikku japsien kuskit aka bussikuskit matkalla vuoronvaihtoon jotka vetävät yötä myöten ilman valoja. Varmaan 90% ajaa vain huomiovalot keulalla. Ja tänään tuli heitettyä 100km+ lenkki pitkin poikin PK ja lähiseutuja ja aivan tolkuton määrä autoja joissa perät pimeänä paikoin yllättävän huonossakin näkyvyydessä koska automatiikka ei reagoi aina oikein tuohon usvaan ja muuhun mitä tuolla oli. Itselläkin auto vaan välillä pisti valot päälle automaattisesti alkumatkasta joten vedin manuaalille ja valot päälle kokoajaksi suosiolla ettei ole perä pimeänä.

Niin, noh kauniisti sanottuna, tavoitteena kuitenkin olisi että opettelisit sen verran auton hallintaa ettet törmäisi siihen väärin pysäköityyn autoon. Liikenteessä on vaikka mitä suharia, fiksumpi osaa vältää konfliktit niistä huolimatta.

Valitettavasti aina löytyy niitä, joiden mielestä kannattaa ajaa päin väärin pysäköityä autoa, "koska minulla on oikeus".
Muistan joskus työpaikan parkkihallista keissin missä nainen peruutti ruudusta valuneen auton keulaan (kuumat jarrut ja käsijarru löystyi tarpeeksi että auto lähti valumaan) ja syytti väärin pysäköityä autoa ettei voi olla hänen vikansa kun kolaroi... Ai että teki mieli ladella pykäliä liikennelaista mutta totesin että akka ei olisi ymmärtänyt vaikka olisi ne tavuttanut hänelle.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Aika hitaasti tosiaan uudistuu autokanta siihen nähden, että tuo valoton peräpää tuli lailliseksi jo kymmenkunta vuotta sitten. Tullut seurattua mielenkiinnolla aina välillä, että mitkä autot suhaa ilman perävaloja, ja japsit sekä korealaiset tuntuu olevan tässä kohden yliedustettuina. Tähän liittynee läheisesti myös sadetunnistin, ainakin VAG-autoissa tuntuu että se on jollain tasolla yhteydessä sen päättämiseen, että milloin valoja pidetään päällä ja milloin ei.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Sumua, vettä ja paskaa ja porukka vetää motarilla ilman valoja. :facepalm:

Jokaiselle 150€ sakko valoitta ajamisesta niin alkaisi muistumaan, ai niin, ylinopeus pahin rikos T: Palsternakka
Tämä olikin hyvä muistutus, että pitää tarkastaa miltä oman auton perä näyttää päiväajovaloilla. Entisessä samassa mallissa oli takapää pimeänä, mutta siinä piti ajovalot kytkeä itse päälle hämärän tullen, joten tuli jotenkin vielä mieleen huonollakin kelillä. Nyt vaihdoin juuri uudempaan samanlaiseen, ja siinä automatiikka hoitaa tuonkin, muttei tosiaan välttämättä kirkkaassa sumuisessa kelissä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Aika hitaasti tosiaan uudistuu autokanta siihen nähden, että tuo valoton peräpää tuli lailliseksi jo kymmenkunta vuotta sitten. Tullut seurattua mielenkiinnolla aina välillä, että mitkä autot suhaa ilman perävaloja, ja japsit sekä korealaiset tuntuu olevan tässä kohden yliedustettuina. Tähän liittynee läheisesti myös sadetunnistin, ainakin VAG-autoissa tuntuu että se on jollain tasolla yhteydessä sen päättämiseen, että milloin valoja pidetään päällä ja milloin ei.
Japseja ja Korealaisia oli ellei ole vieläkin ymmärtääkseni monen monta mallia myynnissä joissa ei ollut automatiikkaa. Ennen oli automaattisesti kun virrat meni päälle mutta nyt syttyvät enää päiväajovalot ja ajovalot pitää sytyttää manuaalisesti. Ja tuo sadetunnistin on esim omassa kipossa myös yhteydessä valoautomatiikkaan. Jos pyyhkimet aktivoituvat niin valot tulevat automaattisesti päälle.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Itseä vituttaan nuo HSL:n pikku japsien kuskit aka bussikuskit matkalla vuoronvaihtoon jotka vetävät yötä myöten ilman valoja. Varmaan 90% ajaa vain huomiovalot keulalla.
Aamen, muutamalle tällaiselle "ammattikuskille" olen räpsytellyt valojakin reissuillani mutta sekään ei tunnu soittavan kelloja niillä ratin takana istuvilla suuhengittelijöillä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Onneksi omasta sai itse läppärillä koodattua takavalot palamaan päivävalojen kanssa, ei juurikaan tarvitse koskea valoihin kun sytyttää ajovalot jo sillan ali ajaessa.
En tiedä olisiko tuohon omaan mahdollista mutta koodaisin noin jos voisin. Ford ei tuota suostu tekemään koska ei ole pykälien mukaista muutella noita jos tarkkaan tulkitaan pykäliä ja vetoavat siihen mutta eh... Softa kyllä takuulla sallisi moisen koodauksen ja tuo lisäisi turvallisuutta kuitenkin niin kyllähän tuo hiukan harmittaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Kuten sanottua, tilaa saa pyytää ja antaa. Nyt kaistaa alettiin vaihtamaan paikassa, jossa kuski ei edes voinut nähdä, annetaanko kärryn vieressä tilaa vai ei.

Haluaisin kuitenkin kuulla, miksi vilkun päällelaitto velvoittaisi hölläämään kaasua. Sotketko kaistanvaihdon kenties ohitustilanteeseen?
Maalaisjärjeksi sitä kutsutaan kun ollaan tuon kokoisen vehkeen kanssa tekemisissä. Ei se vilkku mihinkään velvoita, tuossakin vaan oli ihan hyvin aikaa reagoida vilkkuun.

En nyt uudelleen ala videota katsomaan mutta ei sielä kyllä kovin pitkälle vasemmalle rekka kerennyt, ehkä viivan päälle.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Iltahämärässä ja tihkusateessa meinasi jäädä näkemättä harmaa auto, jolla oli keula pimeänä, lipsahti vitun ryssä kabiinin puolella, kun oli pitkäkilpinen kyseessä. Oli kolari lähellä!
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Entäs ne pirun kipot joissa perät pimeänä tänäänkin esim Kehäteillä. Vittu että otti kupoliin kun pari kertaa tuli mukavasti yllättäen veden keskeltä esiin. Samoin keula pimeänä/huomiot niin himmeät ja tultiin huonon näkyvyyden alueella hidastamatta risteyksiin ja oletettiin että kyllähän ne näkee mut kun mä nään ne. Ja yllättikö että kovin moni näistä oli näitä ei niin autoihmisten lemppareita eli kohtuu tuoreita Toyotan kippoja, skodillakkeja yms.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Entäs ne pirun kipot joissa perät pimeänä tänäänkin esim Kehäteillä. Vittu että otti kupoliin kun pari kertaa tuli mukavasti yllättäen veden keskeltä esiin. Samoin keula pimeänä/huomiot niin himmeät ja tultiin huonon näkyvyyden alueella hidastamatta risteyksiin ja oletettiin että kyllähän ne näkee mut kun mä nään ne. Ja yllättikö että kovin moni näistä oli näitä ei niin autoihmisten lemppareita eli kohtuu tuoreita Toyotan kippoja, skodillakkeja yms.
Ei ollut edes niitä huomiovaloja.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
Toyota pilaa kyllä oman vuosikymmenien aikana rakennetun "maineensa laatuautona" tuolla pimeäperäisyydellä. Miten esimerkiksi mittarivalot voivat palaa (tai näytöt olla selkeästi havaittavassa päivämoodissa), jos on niin pimeää että pitäisi jo polttaa takavaloja.

Uskaltaisin väittää että autoilu kiinnostaa Toyotakuskeja keskimääräistä vähemmän ja kulkuneuvolla vain hoidetaan välttämättömät siirtymät toki varmasti, mutta ilman mitään kiksejä. Tällöin autovalmistajalle/maahantuojalle jää suurempi vastuu turvallisesta autoilusta etenkin silloin, kun se viides perättäinen Toyota vaatiikin kuskilta erilaisen huomion valojen suhteen kuin aiemmat.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Autonvalmistajiakin käsittämättömämpi juttu on, että tommonen konfiguraatio on ylipäätään tehty Suomeen (tai yhtään mihinkään) lailliseksi. Tosin saman mokan on tehnyt aika moni muukin maa, kun on keskitytty pääasiassa pimeän keulan aiheuttamiin riskeihin/onnettomuuksiin ja niiden vähentämiseen. Kanadassa on painittu saman ongelman kanssa ja siellä onkin laki muuttumassa asian suhteen:

As of September 2021 the Canadian Vehicle Lighting Regulation will require that all new vehicles sold in Canada have one of the following:
  • tail lights that come on automatically with daytime running lights
  • headlights, tail lights, and side marker lights that turn on automatically in the dark
  • a dashboard that stays dark to alert the driver to turn on the lights
This standard will apply to all new vehicles (cars, trucks, SUVs, 3-wheeled vehicles, motorcycles and heavy trucks).

Toihan ei nyt yhdessä yössä poista ongelmaa, mutta tulevaisuudessa on ainakin yksi ongelma vähemmän. Autokantakin siellä uudistuu varmaan tätä perähikiää nopeammin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Ei ärsyttänyt, vaan huvitti:

Ajelin eilen illalla tässä kamera-auton kohdalla, tuosta viereisestä liittymästä tuli auto, joka veti liinat kiinni suurin piirtein tuohon nopeusrajoitustolpan kohdalle samalla kun oli minua noin parin, kolmen auton mitan verran edellä. Ja kaista siis jatkuu risteykseen asti, jonne on (huonolla etäisyysarvioinnilla) se noin 200 metriä. Ja kaiken huipuksi kys. auto liikkui nopeampaa kuin minä. Jos olisi vaan jatkanut samalla nopeudella tai vaikka sitten painanut hiukan lisää kaasua, olisi ehtinyt eteeni ihan hyvin. Ja jopa pelkästään hiljentämällä olisi ihan hyvin pystynyt liittymään taakseni häiritsemättä takanaan tulevia muita autoja. Mahtoivat muut liittymästä tulijat kiitellä kyseistä sankaria oikein paljon.
:srofl:
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ei ärsyttänyt, vaan huvitti:

Ajelin eilen illalla tässä kamera-auton kohdalla, tuosta viereisestä liittymästä tuli auto, joka veti liinat kiinni suurin piirtein tuohon nopeusrajoitustolpan kohdalle samalla kun oli minua noin parin, kolmen auton mitan verran edellä. Ja kaista siis jatkuu risteykseen asti, jonne on (huonolla etäisyysarvioinnilla) se noin 200 metriä. Ja kaiken huipuksi kys. auto liikkui nopeampaa kuin minä. Jos olisi vaan jatkanut samalla nopeudella tai vaikka sitten painanut hiukan lisää kaasua, olisi ehtinyt eteeni ihan hyvin. Ja jopa pelkästään hiljentämällä olisi ihan hyvin pystynyt liittymään taakseni häiritsemättä takanaan tulevia muita autoja. Mahtoivat muut liittymästä tulijat kiitellä kyseistä sankaria oikein paljon.
:srofl:
Aika vanha Volvo!
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Puukenkä päätti isomman oikeudella jyrätä suoraan päälle vaikka perävaunu oli vielä sulkuviivalla kun herra käänsi jo minun kaistalle. Ilman voimakasta jarrutustani olisi autoni jäänyt peräavaunun alle. Episodin jälkeen ajoin vierelle ja näytin, että peiliä kannattaisi katsoa ennen kaistanvaihtoa sain keskisormea kiitokseksi.

Materiaali on toimitettu poliisille ja sitä tutkitaan alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Kannattaa varmaan autosta korjata ne jarrut, jos tuo muka oli voimakas jarrutus. Kuten todettiin niin rekka huomasi sut ja veti takaisin, olisit etsinyt siitä autosta sen kaasupolkimen ja mennyt ohi. Kun se rekka laittaa vilkun päälle, niin ei sinne väliin enää kannata änkeä varsinkaan tuollaisessa kaarteessa, jossa jää helposti katveeseen.


Ai että sä riemastuisit varmaan kun kuulisit tuon oman Datsunin :D. Tuo on mukavan hiljainen vielä videolla;


EDIT: Niin ja ex viritetty Kupla leimattiin kerran tyhjäkäynnin ollessa 103db ja kierroksilla tietenkin enemmän. Juu tuo oli liian kova ja vaimentimia lisättiin mutta näyttää vain sen että kaiken saa kyllä leimattua.
Itse en vaan ymmärrä miksi näistä paskoista, jotka ei kulje mihinkään pitää yrittää saada mahdollisimman kovat äänet ulos? Ymmärrän kyllä, että ääntä tulee kun autoa viritetään ja sitä voimaa otetaan reilusti lisää, niin vakio putkisto on pakko vaihtaa jne. Mutta tälläisissä missä on vakiotekniikka, niin mitään järkeä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Kannattaa varmaan autosta korjata ne jarrut, jos tuo muka oli voimakas jarrutus. Kuten todettiin niin rekka huomasi sut ja veti takaisin, olisit etsinyt siitä autosta sen kaasupolkimen ja mennyt ohi. Kun se rekka laittaa vilkun päälle, niin ei sinne väliin enää kannata änkeä varsinkaan tuollaisessa kaarteessa, jossa jää helposti katveeseen.




Itse en vaan ymmärrä miksi näistä paskoista, jotka ei kulje mihinkään pitää yrittää saada mahdollisimman kovat äänet ulos? Ymmärrän kyllä, että ääntä tulee kun autoa viritetään ja sitä voimaa otetaan reilusti lisää, niin vakio putkisto on pakko vaihtaa jne. Mutta tälläisissä missä on vakiotekniikka, niin mitään järkeä.
Tuossa oli pirteämpi tekniikka kunnes laakerit antoivat periksi. Ja on tulossa pirteämpi tekniikka takaisin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Ärsyttää tapa, jota voisi kutsua "ohituspaikan varastamiseksi".

Esimerkki:
Hidas raskas ajoneuvo muodostaa taakseen jonon. Turvallinen ohittaminen on mahdotonta, mutta ennen pitkää aukeaa ohituspaikka. Jonon ensimmäisen lähtiessä ohittamaan takaa lähtee yllättäen myös joku toinen ohittamaan samaan aikaan tai aavistuksen aikaisemmin. Koska
jonossa ensimmäisenä ollut olettaa ohitusprosessin tapahtuvan järjestyksessä kun paikka ohittamiseen on tullut, hän ei osaa odottaa, että takaa tuleekin auto. Tästä aiheutuu mahdollisesti vaaratilanne.

Takaa tuleva ohittaja toki toimii liikennesääntöjen mukaan, sillä ohitukseen lähtiessä tulisi aina tarkistaa, tuleeko takaa joku, vaikka oltaisiinkin jonossa hitaan ajoneuvon takana. Mutta jonkinlaista pelisilmää ja herrasmiessääntöjen kunnioitusta täytyy myös olla, ja siksi tuo liike ärsyttää ja on tarpeetonta vaaratilanteiden luontia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 391
Viestejä
4 159 574
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom