- Liittynyt
- 05.11.2016
- Viestejä
- 3 828
Risteyksen rajaavat risteävien ajoratojen reunojen ajatellut jatkeet, joten väittäisin, että liikenneympyrän rajaa ympyrän ajoradan ulkoreuna. Liikennemerkin ohittaminen ei uskoakseni riitä. Vaihtoehto 3 siis.Oli tosiaan päässyt unohtumaan tuo kolmiossa määritelty "Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja" teksti, omat mietinnät oli vain perusristeyksen kolmiosääntöön pohjautuvia.
Onko tuohon olemassa joku tarkka määritelmä milloin "käytät liikenneympyrää"?
1. Osittain ohitettua liikenneympyrämerkin
2. Kokonaan ohitettua liikenneympyrämerkin
3. Osittain tieosuudella joka kiertää ympyrää
4. Kokonaan tieosuudella joka kiertää ympyrää
Jos oikea vastaus on 1 tai 2, niin olen ollut täysin väärässä aina ja järjetön vuoronumerosysteemi onkin oikea vastaus.
Jos oikea vastaus on 3, niin vastaus antin kysymykseen on että olin väärässä ja risteykseen jälkeenpäin tullut joutuu väistämään hidasta ajoneuvoa kunhan se oli edes osittain ympyrässä. Ja myös tilanteessa jossa on samaan aikaan ympyrään liittymässä auto 20km/h ja toisesta haarasta 60km/h niin väistämissääntö määräytyy sen mukaan kumpi saa ensin edes osan autosta sisään ympyrään.
Jos oikea vastaus on 4 niin sitten vastaus antin kysymykseen on että väistämisvelvollisuus määräytyy hitaalle ajoneuvolle kolmion mukaan. Jos hidas ajoneuvo ei ole vielä käyttämässä liikenneympyrää, vaikka onkin jo puoliksi ympyrän sisällä, niin jälkeenpäin ympyrään tulevalla ei ole väistämisvelvollisuutta sitä ajoneuvoa kohtaan koska väistämisvelvollisuus koskee vain ympyrää käyttäviä ajoneuvoja. Ja miten tämän auton väistäminen olisi mahdollista? Ei mitenkään.