- Estetty
- #11 551
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 268
Tää on kyllä jännä kun täällä jo kiihdytään tähän malliin niin voi kuvitella mitä se eräillä siellä liikenteessä on kun joku ajaa "väärin"...
Nojoo mutta eikö lainvalvoja tässä tilanteessa ole tulkinnut, että suurin rankaisematon nopeus on 109km/h?Tiedän kyllä teknisen vähennyksen ja periaatteellisen 6 km/h huomautusrajan. Se ei silti ole tien suurin sallittu nopeus lain silmissä, period. Kuten itsekin sanoit, lakien tulkitseminen on lainvalvojan työtä. Ei IO-tekin autopalstan.
Ajatko kenties bemaria, mersua tai audia? Kaikkia noita samoja janttereita oli havaittavissa etelän reissulla
Ei tule. Poliisihallitus on linjannut, ettei varmuusvähennetyistä alle 7 km/h ylityksistä poliisiviranomainen saa Suomessa kirjoittaa sakkoja. Käräjäoikeuteen ei peltipoliisin sakoista yleensä joudu . Tai joutui se yksi poliisi, jolla tuli vuodessa yli 200 huomautusta, mutta ei sekään saanut mitään tuomiota.Eikös tosta 1 km/h (teknisen varmuusvähennyksen jälkeen) ylityksestä tule oikeudessa kuitenkin rapsut jos erehdyt moisen myöntämään?
Jos tuntisit Sisun tapauksen, tietäisit mistä syystä sakko haluttiin antaa. Se sai huijattua yhdet sakot mitätöidyiksi käräjillä, kehuskeli sillä Suoli24:llä ja iltaroskilla. Seuraavat sakot aikoi myös mitätöidä, päivitti tarinaa nettiin luokkaa oikeussalista.
Niinkuin sanoin, Suomessa ei toistaiseksi ole kukaan joutunut. Tuokin rekkakuski ajoi peltipoliisin mukaan 11 km/h ylinopeutta, mutta yritti kiistää sakon oikeudessa.Niin, poliisiviranomainen ei kirjoita. Mutta sanoinkin, että oikeudessa.
Olet oikeassa että harvemminhan sinne tarvii mennä tapauksessa jossa on ajettu alle 7 km/h ylinopeutta, mutta on sinne menty ja sitten on tullut myös rapsut
Vaikka tykkäsinkin viestistä, niin silti varmaan edes pieni lainaus linkin sisällöstä olisi paikallaan ? Uudet päättömät EU pykälät kai kieltävät koko artikkelin lainauksen , mutta eivät vähäistä lainausta tjsp.
Iltalehden artikkeli sanoi:autoilija oli liikkeellä itselleen vieraalla vuokra-autolla eikä saanut autoa heti uudelleen käyntiin. Takana ajanut, noin 30-vuotias mies hermostui tästä, tuli hakkaamaan edessä ajavan auton ikkunaa ja räyhäämään kuljettajalle.
Liikenneraivon kohteeksi joutunut kuljettaja nousi autosta ulos selvittämään asiaa, jolloin takana ajanut meni takaisin autoonsa ja törmäsi autollaan kyseiseen kuljettajaan. Kantolan mukaan kuljettaja loukkasi tilanteessa oikean kätensä ja jalkansa
Hä? Ei siinä mitään linjaa ole otettu vaan laissa lukee mitä ylinopeus on. Edelleen:
"Vastaajan menettely täyttää näin ollen liikennerikkomuksen tunnusmerkistön riippumatta siitä, onko vastaajan nopeus ollut 88 km/h vaiko 86 km/h."
Ei ketään viedä 6 km/h ylityksen takia oikeussaliin mutta jos sinne joudut ja syystä tai toisesta tällainen 6 km/h tai vaikka 1 km/h ylitys todetaan niin kyllä siitä sitten sakko myös tulee.
On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.Korjasin vain, ettei Suomessa kukaan ole joutunut oikeuteen (tai saanut sakkoja) alle 10 km/h räpsyistä.
Ok. Nykykäytäntö on seiska, ja viittasin oikeudenkäynteihin joissa jokaiseen on jouduttu kovemman nopeuden kanssa.On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.
Eikös noi kamera-autojen laput lähetellä/kirjoiteta/tutkita ihan ihmisvoimin ja jopa reaaliajassa, jos ei kovin paljoa ole kuvattavaa? Tai ainakin jostain olen saanut sellaisen käsityksen. Tolppakuvat/nopeudet jollain tapaa automaatilla. No niin tai näin, uskon kyllä tuon 6km/h ylinopeussakon, mutta ei sattus kuvaa olemaan?On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.
Noiden laatikoiden nopeuksia on hankala arvioida, kun lakiperusteisesti ei pitäisi kulkea kuin 45km/h rakenteellisesti, mutta se laatikko saattaakin viritettynä kulkea maantienopeuksia. Ohittamaan lähtiessä onkin mukava huomata että purkki kulkee melkein satasta ja jonne polkee kaasua rinnalla.Mopoautoa ajavana ärsyttää melkein kaikki mitä henkilöautoilijat ja ammattikuskit tekee. Pätee myös varmaan toiseen suuntaan.
Älä välitä, kyllähän tuon nyt näkee kuka vain että @hkultala tahallaan ärsyttää ihmisiä kirjoituksillaan.Kyllä mä jo viimeisen vännön jälkeen ajattelin ettei sulla hissi ihan ylös asti mene, mutta tämän väännön jälkeen olen jo varma.
En enää yhtään ihmettele mitä tuolla liikenteessä näkee kun täällä lukee tälläistä paatosta liikenteestä.
Suomen oloissa kaksi rinnakkaista ajokaistaa on harvoin niin täynnä autoja, että vetoketjulla olisi kaksi yhtä pitkää osaa. Usein toinen puoli puuttuu kokonaan. Jos tässä tilanteessa kuvitellaan, että vetoketjuperiaatteella lisätään liikenteen joustavuutta, ollaan väärässä.
Joustavuus lisääntyy vain etuilijoiden näkökulmasta. Kaikkien muiden matkateko hidastuu ja sitä merkittävämmin mitä enemmän jonon ohittajia riittää. Ohittajien käyttämä päättyvä kaista vetää yleensä paremmin kuin kapeikosta läpi menevä kaista.
TULEVASSA TIELIIKENNELAISSA on liikennemerkki ”Ajokaistojen yhdistyminen”. Merkin selityksessä kerrotaan, että ”ajoneuvot toistensa huomioiden vuorotellen siirtyvät jatkuvalle kaistalle”. On todennäköistä, että merkki lisää ruuhkaantuneen jonon ohittamista ja sen etupäähän tunkeutumista.
Voi tietysti tapahtua niinkin, että merkki saa aikaan jokseenkin yhtä pitkät jonot molemmille kaistoille. Paikalle saapuvat oppivat ehkä tilanteen mukaan valitsemaan aina lyhyemmän jonon. Silloin vetoketjuperiaate jonojen etupäässä saattaa toimiakin. Aika näyttää, mitä tulee tapahtumaan.
Erityisen kiinnostavaksi tilanne muuttuu, jos jonojen yhtymäkohdassa tapahtuu kolari. Osapuolet pyrkivät tietysti selittämään toisen tulleen törmäyskohtaan väärällä vuorolla.
Siinä on poliisilla tai vakuutusyhtiöillä melkoinen työ selvittää, kumpi kertomus on oikea.
@Ryderio Tilaaja-artikkeli, mitähän tuossa lukee?Vetoketjuvääntämiseen lisää bensaa TM:ltä:
Tekniikan Maailma
Kun ottaa automallin huomioon, niin mikä tuossa oli yllättävää?Sama rant kuin eilen. Moottoritiellä 100 rajoitus, edessä vasemmalla kaistalla ajaa erikoiskilpinen Audi TT 92 km/h. Vaihdoin oikealle kaistalle kun tuli tilaa, ja sain rauhassa ajaa nopeampaa kuin Audikuski. Rajoitus vaihtuu siltatyömaan takia 100 -> 80 -> 60 -> 50, mutta TT:n nopeus ei muutu millään tavalla, ja Audi katoaa horisonttiin. Paitsi että joutui polkemaan kuitenkin lopulta jarrua, koska "yllättäen" muut ajoivat ainakin lähes rajoituksen mukaan.
Sama Benelux maissa. Nopeuttaa ja sujuvoittaa liikennettä aivan hitosti samalla ennaltaehköisten ruuhkia. Tuota on Suomalainen liikenne kaivannut kauan. Kokoojatiet, kehäkadut, kauppakeskusten piistoväylät ym. Taajamien kaksikaistaiset suuriliikenteiset kadut, jotka muuttuvat yksikaistaiseksi tahtovat tukkeutua nykyisellä säännöllä.Toi vetoketju toimii ainakin jenkeissä erinomaisesti. Siitähän on ihan tutkimuksiakin, että vetoketju ei lisää esim tietyömaan kohdalla välityskykyä, mutta se vähentää autoilijan tarvetta singahtaa sattumanvaraiseen väliin, kun merkin kohdalla kaistojen yhdistyessä pääsee varmasti väliin. Se hyöty mikä vetoketjusta on havaittu on se, että jos esim kehäteiden kaltaisilla teillä vaikkapa teityö heijastuu edelliseen liittymään asti, niin se voi haitata muidenkin väylien kulkua, jolloin vetoketjulle on mielestäni selkeä tarve.
Tutkimuksissahan nimenomaan ei ole huomattu läpimenevän liikenteen osalta siinä 1 kaistaisella kohdalla eroa enkä usko että jonon keulilta nykyisin väliinmenevät älyttömästi jonon perälle ulottuvaa haitaria aiheuttavat, mutta se mihin toi vetoketju kyllä vaikuttaa on vähemmän yllättäviä väliinpuikkauksia, pienempi riski sitä kautta onnettomuuksille kun ei tarvitse äkkijarrutella ja toisekseen kaksi kaistaa voi kerryttää jonoa koska ei tarvitse arpoa kumpi menee nopeammin tai pääseekö toiselta kaistalta toisen sekaan.Sama Benelux maissa. Nopeuttaa ja sujuvoittaa liikennettä aivan hitosti samalla ennaltaehköisten ruuhkia. Tuota on Suomalainen liikenne kaivannut kauan. Kokoojatiet, kehäkadut, kauppakeskusten piistoväylät ym. Taajamien kaksikaistaiset suuriliikenteiset kadut, jotka muuttuvat yksikaistaiseksi tahtovat tukkeutua nykyisellä säännöllä.
Tässä esimerkki, jossa nykyinen järjestely ei toimi. Samalla kadulla on kaksi vastaavaa sumppua muutaman kilometrin välein.
Google Maps
Tuosta itään ajettaessa yksikaistaiseksi muuttuva katu menee helposti todella tukkoon liikenteen ääliöiden vuoksi. Oikeaa kaistaa ajavat MinäMinä tyypit kiilaavat välit umpeen "minun eteenhän et tule, minulla on etuajo-oikeus" - mentaliteetilla vaikka vasen kaista seisoo tukossa edelliseen risteykseen asti. Ja pian, se seisova autojono tukkii edelliset liikennevalot. Vaikka osa antaisi tilaa, suurin osa epävarmoista kuskeista silti empii kuka menee, on molemmat kaistat tukossa aaltoliikkeen takia.
Tuollaisia yllättäen päättyviä kaistoja on kaupungit täynnä, joten sujuva kaistojen yhdistyminen on tervetullut lisä.
Oma ABS-laatikko kulkee mittariin 52, kyllähän noita uutisista aina joskus lukee kun kortti lähtenyt kun 80 rullaa. Pahin läheltä-piti case oli kun Pirkkalassa olin kääntymässä vasemmalle vastaantulevan kaistan yli, takana ajanut pakettiauto lähti ohittamaan vasemmalta vastaantulijoiden kaistan kautta, risteyksessä meidän puolen kaistalla on ohituslevennys oikealla puolella. Jos en olisi huomannut tätä maagista ohitusliikettä niin olisi voinut henki mennä.Noiden laatikoiden nopeuksia on hankala arvioida, kun lakiperusteisesti ei pitäisi kulkea kuin 45km/h rakenteellisesti, mutta se laatikko saattaakin viritettynä kulkea maantienopeuksia. Ohittamaan lähtiessä onkin mukava huomata että purkki kulkee melkein satasta ja jonne polkee kaasua rinnalla.
Nyt sua on taidettu viilata linssiin ja pahasti, mutta onnistuu X7:skassakin takavalojen koodaaminen päälle DRL:en kanssa. Ja ihan merkkitesterilläkin.Eikä niitä huollossakaan päälle saa (Citroen C5, 2011)
Olen mielelläni väärässä. Käynpä ens viikolla toisella pajalla. Muuten, vuosimalli on 2011 josko sillä on asiassa merkitystä.Nyt sua on taidettu viilata linssiin ja pahasti, mutta onnistuu X7:skassakin takavalojen koodaaminen päälle DRL:en kanssa. Ja ihan merkkitesterilläkin.
Sehän se näissä juuri perusongelmana on, kun idiootit jonottavat pitkässä jonossa (valojenkin läpi) ja toinen kaista pysyy tyhjänä. Paras suoritus minkä ikinä olen nähnyt oli 1-tiellä. Oikealla kaistalla jono alkoi Ämmässuon liittymästä, siinä oli vasurin päättymisen kertova merkki. Olisko ollut 1,5 km, en enää muista. Saavuin paikalle vasemmalla kaistalla ja jatkoin sitä kun olin jo jonon päänkin ohittanut. Ketjusta löytynee tarkempikin kuvaus, mutta kartasta jälkikäteen muistaakseni noin 3 km mittasin ennen kaistan päättymistä. Siis vittu oikeesti kaverit siellä oikealla jonossa, oliko hieman vintti pimeenä? Ok, kaistan päättymismerkkikin oli väärässä paikassa, mutta silti Hassua sinänsä, että jos kaista on tukossa kolarin tms. takia ja eikä ole päättymismerkkiä varoittamassa, niin porukka osaa jonottaa molemmilla kaistoilla ja vetoketjukin toimiiTutkimuksissahan nimenomaan ei ole huomattu läpimenevän liikenteen osalta siinä 1 kaistaisella kohdalla eroa enkä usko että jonon keulilta nykyisin väliinmenevät älyttömästi jonon perälle ulottuvaa haitaria aiheuttavat, mutta se mihin toi vetoketju kyllä vaikuttaa on vähemmän yllättäviä väliinpuikkauksia, pienempi riski sitä kautta onnettomuuksille kun ei tarvitse äkkijarrutella ja toisekseen kaksi kaistaa voi kerryttää jonoa koska ei tarvitse arpoa kumpi menee nopeammin tai pääseekö toiselta kaistalta toisen sekaan.
Kerran samalla tiellä vedin myös kilometrien etanajonon ohi. Sattumoisin suljettu kaista avattiin (eli liikennemerkit raahattiin sivuun) juuri kun olin niitä lähestymässä. Ai että oli ihana tunne: vieressä pahasti ruuhkautunut kaista ja itellä täysin oma ja vauhtia tuplat. Sais käydä useemminkin.Sehän se näissä juuri perusongelmana on, kun idiootit jonottavat pitkässä jonossa (valojenkin läpi) ja toinen kaista pysyy tyhjänä. Paras suoritus minkä ikinä olen nähnyt oli 1-tiellä. Oikealla kaistalla jono alkoi Ämmässuon liittymästä, siinä oli vasurin päättymisen kertova merkki. Olisko ollut 1,5 km, en enää muista. Saavuin paikalle vasemmalla kaistalla ja jatkoin sitä kun olin jo jonon päänkin ohittanut. Ketjusta löytynee tarkempikin kuvaus, mutta kartasta jälkikäteen muistaakseni noin 3 km mittasin ennen kaistan päättymistä. Siis vittu oikeesti kaverit siellä oikealla jonossa, oliko hieman vintti pimeenä? Ok, kaistan päättymismerkkikin oli väärässä paikassa, mutta silti Hassua sinänsä, että jos kaista on tukossa kolarin tms. takia ja eikä ole päättymismerkkiä varoittamassa, niin porukka osaa jonottaa molemmilla kaistoilla ja vetoketjukin toimii
Näitä avautumisia on kyllä välillä kiva tulla lukemaan ja naureskelemaan.Näin joulun lähestyessä vakavasti kaasujalkavammaisia on tiet täynnä.
Eilen aamuna tyypillinen vaaleansininen "ostan auton joka todistaa että olen munaton ja köyhä" Corolla köröttelemässä 80 alueella 40 vauhtia kaupungin sisääntulotiellä. Hyvä keli. Kuiva tie. Liikennettä reilusti.
Kyllä näistä pitäisi sakottaa, ja oikein kunnolla.
Traktorikin peräkärryn kanssa hinkusi jonossa ohi tästä URPOSTA muijansa kanssa kohti Prismaa adventin valmistelutuotteita hakemaan...
Saman voisi sanoa (reilua) ylinopeutta ajaville. Eli voisi suosiolla mennä bussilla, jos nopeusrajoitusten noudattaminen ei onnistu.Ei nyt maailmaa kaada mutta jos 50-alueella ajaa 35-40km/h voisi suosiolla mennä bussilla.
Se ei ole "ketä". Voi olla ehkä "keitä" tai mieluummin "kuka".Hyvä provo, katotaan ketä lähtee mukaan.
Vähemmän tuosta on maantiellä haittaa kuin hidastelijoista.Saman voisi sanoa (reilua) ylinopeutta ajaville. Eli voisi suosiolla mennä bussilla, jos nopeusrajoitusten noudattaminen ei onnistu.
Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:
LähiTapiola - virhe
Tuon kun kaikki idiootit ymmärtäis. Täysin turha toivo. Sit on erikseen ne mulkut, joilla on helvetillinen lisävalopatteristo jonkun korkean auton keulassa. Saisi hirttää munistaan lähimpään puuhun. Oli suora osuus tai ei, niin nuo häikäisevät aivan törkeästi. Ei rekatkaan vastaavaa patteristoa vastaantulijoiden silmiin paahda.Tästä poikkeuksena ovat oikealle kaartuvat tieosuudet, joilla kaukovalot voivat aiheuttaa ajamista haittaavaa häikäisyä. Silloin on syytä vaihtaa lähivaloille, jos vastaantulevia on.
Ja sitten tuollaisen artikkelin ottaa ja joku perusmallin toppahousu, joka "viisaampiensa" ohjeistamana päättää ajaa kaikkialla pitkät päällä. Ei helvetti sentään.Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:
LähiTapiola - virhe
Valvotaanko kännykän räpläämistä mitenkään, tai saako automaattisesti sakkoa?Imo kännyköinnistä ratissa pitäs rapsahtaa ajokielto saman tien.
Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:
LähiTapiola - virhe
Hieman tyhmempi saattais luulla, että ne vilkuttelee kun häikäistyy Ei vaadi 1-tiellä kuin keskikaiteen väärään kohtaan, niin se "älykäs" järjestelmä on täysin nollat taulussa sen suhteen tuleeko sieltä joku vastaan vai ei. Matkalla on vielä muutama mukava oikean mutka, jossa sisäkaarteen kaistat aavistuksen korkeammmalla.Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
Jos automatiikka ontuu niin pahasti että valojen takia väläytän pitkiä, niin se pirun hienosto häikijä kannattaa joko viedä huoltoon valojärjestelmän takia taikka manuaalisesti näpäyttää ajovalot päälle kun tulee porukkaa vastaan.Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
Niiden käyttö on jo kielletty jos se haittaa tai vaarantaa ajamista. Telineessä olevaa kännykkää koskee sama sääntö, eli ei sekään ole automaattisesti kiellettyä. Vain kännykkä kädessä on suoraan kielletty.Nykyautoissa yleistyvät kosketusnäytöstä valikon kautta säädettävät tuulettimet pitäisi kieltää samaan syssyyn. Eihän noiden käyttö eroa mitenkään telineessä olevan kännykän räpeltämisestä.
Tekninen laite ajon aikana
98 §
Teknisen laitteen käyttäminen
Ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista.
Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.