Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Tää on kyllä jännä kun täällä jo kiihdytään tähän malliin niin voi kuvitella mitä se eräillä siellä liikenteessä on kun joku ajaa "väärin"...
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Olipas Kantolalla erinomaisen hyvät havainnot syistä ja seurauksista jotka johtavat sulaketaulujen sulamiseen liikenteessä.

"Mulle kaikki heti -sukupolvi on tuolla liikenteessä. Jos tulee joku pienikin este tai hidaste, se on heti jonkun syy, ja pitää näyttää, että pois alta risut ja männynkävyt. Onneksi sellaisia ihmisiä on kuitenkin Suomessa vielä reilu vähemmistö."

5/5
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Tiedän kyllä teknisen vähennyksen ja periaatteellisen 6 km/h huomautusrajan. Se ei silti ole tien suurin sallittu nopeus lain silmissä, period. Kuten itsekin sanoit, lakien tulkitseminen on lainvalvojan työtä. Ei IO-tekin autopalstan.

Ajatko kenties bemaria, mersua tai audia? Kaikkia noita samoja janttereita oli havaittavissa etelän reissulla :kahvi:
Nojoo mutta eikö lainvalvoja tässä tilanteessa ole tulkinnut, että suurin rankaisematon nopeus on 109km/h?
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Eikös tosta 1 km/h (teknisen varmuusvähennyksen jälkeen) ylityksestä tule oikeudessa kuitenkin rapsut jos erehdyt moisen myöntämään?
Ei tule. Poliisihallitus on linjannut, ettei varmuusvähennetyistä alle 7 km/h ylityksistä poliisiviranomainen saa Suomessa kirjoittaa sakkoja. Käräjäoikeuteen ei peltipoliisin sakoista yleensä joudu ;). Tai joutui se yksi poliisi, jolla tuli vuodessa yli 200 huomautusta, mutta ei sekään saanut mitään tuomiota.

Ei rajojen venyttäminen nyt mikään itseisarvo saa olla, mutta tyhjällä maantiellä itsellä tahtoo GPS ohjattuun vakkariin mennä se 9 päälle rajoitusten. Ja motarilla jos Suomessa sellaista ajelen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Oli taas Oulussa Kaakkurin kohdalla moottoritiellä aamun työmatkaliikenteessä ajettu ilmeisesti possujunaa ohituskaistalla, kun kuusi autoa ketjukolaroi. Jessus että tuota väliä vituttaa joka päivä tempoa. Pari kilometriä eteenpäin on junaradan ylittävä "mäki", ja niinpä siinä ajetaan satasen alueella seitsemääkymppiä vasemmallakin. Keli aivan täydellinen, muutama aste lämmintä ja kuiva tie. Tunarit.

Pari päivää sitten kaksi taksia (ei BMW-merkkisiä, vaan Skoda ja Peugeot), siirtyivät liittymästä suoraan vasemmalle kaistalle ajamaan tasan 95 km/h. Ei mitään syytä ajaa ohituskaistalla - saatika vajaanopeutta - mutta niin sinne vain piti päästä. Välillä oikea kaista veti nopeammin kuin näiden ammattilaisten ohjastamat jonot, mutta eipä se herättänyt yläpäässä lamppuja.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Jos tuntisit Sisun tapauksen, tietäisit mistä syystä sakko haluttiin antaa. Se sai huijattua yhdet sakot mitätöidyiksi käräjillä, kehuskeli sillä Suoli24:llä ja iltaroskilla. Seuraavat sakot aikoi myös mitätöidä, päivitti tarinaa nettiin luokkaa oikeussalista.

Yksittäisistä huomautuksista ei anneta sakkoa, etkä joudu oikeuteen. Toistaiseksi. Tähän mennessä oikeudessa tuomituista tapauksista on vaataaja aina ajanut reilumpaa ylinopeutta, ja ollut syytettynä sen vuoksi.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Niin, poliisiviranomainen ei kirjoita. Mutta sanoinkin, että oikeudessa.

Olet oikeassa että harvemminhan sinne tarvii mennä tapauksessa jossa on ajettu alle 7 km/h ylinopeutta, mutta on sinne menty ja sitten on tullut myös rapsut
Niinkuin sanoin, Suomessa ei toistaiseksi ole kukaan joutunut. Tuokin rekkakuski ajoi peltipoliisin mukaan 11 km/h ylinopeutta, mutta yritti kiistää sakon oikeudessa.

Noita kiistoja alkoi olla oikeudessa ruuhkaksi asti yhdessä vaiheessa, osin yhden sankarin vuoksi ja osin siitä että netissä julkaistiin paljon vinkkejä ja tapauksia, joilla sakot oli kyetty kiistämään. Samaa mitä on ollut viime vuosina parkkisakkojen osalta yksityisiä valvojia vastaan. Siksi on ihan oikeutetusti otettu tiukka oikeudellinen linja.

Poliisin kirjoittamia huomautuksia ei tietääkseni ole tuota yhtä poliisin 200+ huomautusta vuosittain lukuun ottamatta koeteltu oikeudessa. Palsternakka uhoili jossain vaiheessa näitä vievän, ja on keskusteltu että jos rikesakon voisi saada vaikka 50 tai 100 huomautuksen jälkeen. Suomessa on valitettavasti autoilijoita joilla on satoja, ellei tuhansia, huomautuksia.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
320
Vaikka tykkäsinkin viestistä, niin silti varmaan edes pieni lainaus linkin sisällöstä olisi paikallaan ? Uudet päättömät EU pykälät kai kieltävät koko artikkelin lainauksen , mutta eivät vähäistä lainausta tjsp.

Esimerkiksi
Iltalehden artikkeli sanoi:
autoilija oli liikkeellä itselleen vieraalla vuokra-autolla eikä saanut autoa heti uudelleen käyntiin. Takana ajanut, noin 30-vuotias mies hermostui tästä, tuli hakkaamaan edessä ajavan auton ikkunaa ja räyhäämään kuljettajalle.

Liikenneraivon kohteeksi joutunut kuljettaja nousi autosta ulos selvittämään asiaa, jolloin takana ajanut meni takaisin autoonsa ja törmäsi autollaan kyseiseen kuljettajaan. Kantolan mukaan kuljettaja loukkasi tilanteessa oikean kätensä ja jalkansa
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Hä? Ei siinä mitään linjaa ole otettu vaan laissa lukee mitä ylinopeus on. Edelleen:

"Vastaajan menettely täyttää näin ollen liikennerikkomuksen tunnusmerkistön riippumatta siitä, onko vastaajan nopeus ollut 88 km/h vaiko 86 km/h."

Ei ketään viedä 6 km/h ylityksen takia oikeussaliin mutta jos sinne joudut ja syystä tai toisesta tällainen 6 km/h tai vaikka 1 km/h ylitys todetaan niin kyllä siitä sitten sakko myös tulee.

Kyllä, juuri niinkuin olen sanonut.

Korjasin vain, ettei Suomessa kukaan ole joutunut oikeuteen (ja saanut sakkoja) alle 10 km/h räpsyistä.

E: Ainakaan nykyisen 7 + 3 km/h käytön aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Mopoautoa ajavana ärsyttää melkein kaikki mitä henkilöautoilijat ja ammattikuskit tekee. Pätee myös varmaan toiseen suuntaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Korjasin vain, ettei Suomessa kukaan ole joutunut oikeuteen (tai saanut sakkoja) alle 10 km/h räpsyistä.
On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.
Ok. Nykykäytäntö on seiska, ja viittasin oikeudenkäynteihin joissa jokaiseen on jouduttu kovemman nopeuden kanssa.

Sakkoraja tullee elämään, viimeistään jos sakkotulot riittävästi putoavat :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.
Eikös noi kamera-autojen laput lähetellä/kirjoiteta/tutkita ihan ihmisvoimin ja jopa reaaliajassa, jos ei kovin paljoa ole kuvattavaa? Tai ainakin jostain olen saanut sellaisen käsityksen. Tolppakuvat/nopeudet jollain tapaa automaatilla. No niin tai näin, uskon kyllä tuon 6km/h ylinopeussakon, mutta ei sattus kuvaa olemaan?

Edit. mulla ei ole yhtään kamera-autoa sattunut kohdalle, siis siten, että kuvan ottaisi, mutta noita tolppakuvia/huomautuksia on sitten uuden ja vanhan rajan yläpäästä aina 1km/h ylitykseen. Tolppasakkoja 0.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Saatanan mopojonnet... Ensin tuli vasemmalta kakspäällä yksi perseenpäristin keltaisia vasten. Sitten tuli minulle vihreä ja lähdin valoista hieman reippaammin, niin eikös vielä päin punaisia tullut yksittäinen mopojonne päristimellään suoraan eteen ajamaan. Töötti soi kyllä hetken siinä. Jos olisin lähtenyt vieläkin reippaammin, olisi mopojonne ollut auton kyljessä ja pahimmillaan pää edellä betoniseinään... Saatana.
Vaihdoin kaistaa ja ajoin vierelle, niin ei paljoa jonnella pää kääntynyt. Jos en olisi ollut menossa jo sovitulle työkeikalle, niin olisin käynyt vähän jututtamassa.
 

Rikama

Asiaton titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
397
Mopoautoa ajavana ärsyttää melkein kaikki mitä henkilöautoilijat ja ammattikuskit tekee. Pätee myös varmaan toiseen suuntaan.
Noiden laatikoiden nopeuksia on hankala arvioida, kun lakiperusteisesti ei pitäisi kulkea kuin 45km/h rakenteellisesti, mutta se laatikko saattaakin viritettynä kulkea maantienopeuksia. Ohittamaan lähtiessä onkin mukava huomata että purkki kulkee melkein satasta ja jonne polkee kaasua rinnalla.
 
Liittynyt
17.09.2018
Viestejä
10
Huomautus - Asiaton käytös: keskity ketjun aiheeseen, eikä toisiin käyttäjiin
Kyllä mä jo viimeisen vännön jälkeen ajattelin ettei sulla hissi ihan ylös asti mene, mutta tämän väännön jälkeen olen jo varma.

En enää yhtään ihmettele mitä tuolla liikenteessä näkee kun täällä lukee tälläistä paatosta liikenteestä.
Älä välitä, kyllähän tuon nyt näkee kuka vain että @hkultala tahallaan ärsyttää ihmisiä kirjoituksillaan.

Lähes viestissä kuin viestissä kirjoitustyyli hyvin provosoiva ja ylimielinen, surullisia tapauksia nämä tälläiset että pitää omaa hyvyyttänsä yrittää pönkittää jossain foorumilla alentamalla ja halveksimalla muita.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
486
Vetoketjuvääntämiseen lisää bensaa TM:ltä:
Tekniikan Maailma

e: kappas enpä huomannut että on vain tilaajille, tässä olennainen:

Suomen oloissa kaksi rinnakkaista ajokaistaa on harvoin niin täynnä autoja, että vetoketjulla olisi kaksi yhtä pitkää osaa. Usein toinen puoli puuttuu kokonaan. Jos tässä tilanteessa kuvitellaan, että vetoketjuperiaatteella lisätään liikenteen joustavuutta, ollaan väärässä.

Joustavuus lisääntyy vain etuilijoiden näkökulmasta. Kaikkien muiden matkateko hidastuu ja sitä merkittävämmin mitä enemmän jonon ohittajia riittää. Ohittajien käyttämä päättyvä kaista vetää yleensä paremmin kuin kapeikosta läpi menevä kaista.

TULEVASSA TIELIIKENNELAISSA on liikennemerkki ”Ajokaistojen yhdistyminen”. Merkin selityksessä kerrotaan, että ”ajoneuvot toistensa huomioiden vuorotellen siirtyvät jatkuvalle kaistalle”. On todennäköistä, että merkki lisää ruuhkaantuneen jonon ohittamista ja sen etupäähän tunkeutumista.

Voi tietysti tapahtua niinkin, että merkki saa aikaan jokseenkin yhtä pitkät jonot molemmille kaistoille. Paikalle saapuvat oppivat ehkä tilanteen mukaan valitsemaan aina lyhyemmän jonon. Silloin vetoketjuperiaate jonojen etupäässä saattaa toimiakin. Aika näyttää, mitä tulee tapahtumaan.

Erityisen kiinnostavaksi tilanne muuttuu, jos jonojen yhtymäkohdassa tapahtuu kolari. Osapuolet pyrkivät tietysti selittämään toisen tulleen törmäyskohtaan väärällä vuorolla.

Siinä on poliisilla tai vakuutusyhtiöillä melkoinen työ selvittää, kumpi kertomus on oikea.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Sama rant kuin eilen. Moottoritiellä 100 rajoitus, edessä vasemmalla kaistalla ajaa erikoiskilpinen Audi TT 92 km/h. Vaihdoin oikealle kaistalle kun tuli tilaa, ja sain rauhassa ajaa nopeampaa kuin Audikuski. Rajoitus vaihtuu siltatyömaan takia 100 -> 80 -> 60 -> 50, mutta TT:n nopeus ei muutu millään tavalla, ja Audi katoaa horisonttiin. Paitsi että joutui polkemaan kuitenkin lopulta jarrua, koska "yllättäen" muut ajoivat ainakin lähes rajoituksen mukaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Toi vetoketju toimii ainakin jenkeissä erinomaisesti. Siitähän on ihan tutkimuksiakin, että vetoketju ei lisää esim tietyömaan kohdalla välityskykyä, mutta se vähentää autoilijan tarvetta singahtaa sattumanvaraiseen väliin, kun merkin kohdalla kaistojen yhdistyessä pääsee varmasti väliin. Se hyöty mikä vetoketjusta on havaittu on se, että jos esim kehäteiden kaltaisilla teillä vaikkapa teityö heijastuu edelliseen liittymään asti, niin se voi haitata muidenkin väylien kulkua, jolloin vetoketjulle on mielestäni selkeä tarve.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Sama rant kuin eilen. Moottoritiellä 100 rajoitus, edessä vasemmalla kaistalla ajaa erikoiskilpinen Audi TT 92 km/h. Vaihdoin oikealle kaistalle kun tuli tilaa, ja sain rauhassa ajaa nopeampaa kuin Audikuski. Rajoitus vaihtuu siltatyömaan takia 100 -> 80 -> 60 -> 50, mutta TT:n nopeus ei muutu millään tavalla, ja Audi katoaa horisonttiin. Paitsi että joutui polkemaan kuitenkin lopulta jarrua, koska "yllättäen" muut ajoivat ainakin lähes rajoituksen mukaan.
Kun ottaa automallin huomioon, niin mikä tuossa oli yllättävää?

Eilenkin eräs bemaristi ensin pysähtyi valoihin puoleksi sekunniksi, mutta lähti saman tien kaasu pohjassa punaisia päin.

"Premium-merkeillä" näkyy monesti olevan ihan omat säännöt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Toi vetoketju toimii ainakin jenkeissä erinomaisesti. Siitähän on ihan tutkimuksiakin, että vetoketju ei lisää esim tietyömaan kohdalla välityskykyä, mutta se vähentää autoilijan tarvetta singahtaa sattumanvaraiseen väliin, kun merkin kohdalla kaistojen yhdistyessä pääsee varmasti väliin. Se hyöty mikä vetoketjusta on havaittu on se, että jos esim kehäteiden kaltaisilla teillä vaikkapa teityö heijastuu edelliseen liittymään asti, niin se voi haitata muidenkin väylien kulkua, jolloin vetoketjulle on mielestäni selkeä tarve.
Sama Benelux maissa. Nopeuttaa ja sujuvoittaa liikennettä aivan hitosti samalla ennaltaehköisten ruuhkia. Tuota on Suomalainen liikenne kaivannut kauan. Kokoojatiet, kehäkadut, kauppakeskusten piistoväylät ym. Taajamien kaksikaistaiset suuriliikenteiset kadut, jotka muuttuvat yksikaistaiseksi tahtovat tukkeutua nykyisellä säännöllä.

Tässä esimerkki, jossa nykyinen järjestely ei toimi. Samalla kadulla on kaksi vastaavaa sumppua muutaman kilometrin välein.

Google Maps

Tuosta itään ajettaessa yksikaistaiseksi muuttuva katu menee helposti todella tukkoon liikenteen ääliöiden vuoksi. Oikeaa kaistaa ajavat MinäMinä tyypit kiilaavat välit umpeen "minun eteenhän et tule, minulla on etuajo-oikeus" - mentaliteetilla vaikka vasen kaista seisoo tukossa edelliseen risteykseen asti. Ja pian, se seisova autojono tukkii edelliset liikennevalot. Vaikka osa antaisi tilaa, suurin osa epävarmoista kuskeista silti empii kuka menee, on molemmat kaistat tukossa aaltoliikkeen takia.

Tuollaisia yllättäen päättyviä kaistoja on kaupungit täynnä, joten sujuva kaistojen yhdistyminen on tervetullut lisä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Sama Benelux maissa. Nopeuttaa ja sujuvoittaa liikennettä aivan hitosti samalla ennaltaehköisten ruuhkia. Tuota on Suomalainen liikenne kaivannut kauan. Kokoojatiet, kehäkadut, kauppakeskusten piistoväylät ym. Taajamien kaksikaistaiset suuriliikenteiset kadut, jotka muuttuvat yksikaistaiseksi tahtovat tukkeutua nykyisellä säännöllä.

Tässä esimerkki, jossa nykyinen järjestely ei toimi. Samalla kadulla on kaksi vastaavaa sumppua muutaman kilometrin välein.

Google Maps

Tuosta itään ajettaessa yksikaistaiseksi muuttuva katu menee helposti todella tukkoon liikenteen ääliöiden vuoksi. Oikeaa kaistaa ajavat MinäMinä tyypit kiilaavat välit umpeen "minun eteenhän et tule, minulla on etuajo-oikeus" - mentaliteetilla vaikka vasen kaista seisoo tukossa edelliseen risteykseen asti. Ja pian, se seisova autojono tukkii edelliset liikennevalot. Vaikka osa antaisi tilaa, suurin osa epävarmoista kuskeista silti empii kuka menee, on molemmat kaistat tukossa aaltoliikkeen takia.

Tuollaisia yllättäen päättyviä kaistoja on kaupungit täynnä, joten sujuva kaistojen yhdistyminen on tervetullut lisä.
Tutkimuksissahan nimenomaan ei ole huomattu läpimenevän liikenteen osalta siinä 1 kaistaisella kohdalla eroa enkä usko että jonon keulilta nykyisin väliinmenevät älyttömästi jonon perälle ulottuvaa haitaria aiheuttavat, mutta se mihin toi vetoketju kyllä vaikuttaa on vähemmän yllättäviä väliinpuikkauksia, pienempi riski sitä kautta onnettomuuksille kun ei tarvitse äkkijarrutella ja toisekseen kaksi kaistaa voi kerryttää jonoa koska ei tarvitse arpoa kumpi menee nopeammin tai pääseekö toiselta kaistalta toisen sekaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Noiden laatikoiden nopeuksia on hankala arvioida, kun lakiperusteisesti ei pitäisi kulkea kuin 45km/h rakenteellisesti, mutta se laatikko saattaakin viritettynä kulkea maantienopeuksia. Ohittamaan lähtiessä onkin mukava huomata että purkki kulkee melkein satasta ja jonne polkee kaasua rinnalla.
Oma ABS-laatikko kulkee mittariin 52, kyllähän noita uutisista aina joskus lukee kun kortti lähtenyt kun 80 rullaa. Pahin läheltä-piti case oli kun Pirkkalassa olin kääntymässä vasemmalle vastaantulevan kaistan yli, takana ajanut pakettiauto lähti ohittamaan vasemmalta vastaantulijoiden kaistan kautta, risteyksessä meidän puolen kaistalla on ohituslevennys oikealla puolella. Jos en olisi huomannut tätä maagista ohitusliikettä niin olisi voinut henki mennä.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Nyt sua on taidettu viilata linssiin ja pahasti, mutta onnistuu X7:skassakin takavalojen koodaaminen päälle DRL:en kanssa. Ja ihan merkkitesterilläkin.
Olen mielelläni väärässä. Käynpä ens viikolla toisella pajalla. Muuten, vuosimalli on 2011 josko sillä on asiassa merkitystä.

Lisäys: Kävin Autokeskuksessa. Sanoivat, että tunnin ohjelmointi, 139€. Jätin väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Tutkimuksissahan nimenomaan ei ole huomattu läpimenevän liikenteen osalta siinä 1 kaistaisella kohdalla eroa enkä usko että jonon keulilta nykyisin väliinmenevät älyttömästi jonon perälle ulottuvaa haitaria aiheuttavat, mutta se mihin toi vetoketju kyllä vaikuttaa on vähemmän yllättäviä väliinpuikkauksia, pienempi riski sitä kautta onnettomuuksille kun ei tarvitse äkkijarrutella ja toisekseen kaksi kaistaa voi kerryttää jonoa koska ei tarvitse arpoa kumpi menee nopeammin tai pääseekö toiselta kaistalta toisen sekaan.
Sehän se näissä juuri perusongelmana on, kun idiootit jonottavat pitkässä jonossa (valojenkin läpi) ja toinen kaista pysyy tyhjänä. Paras suoritus minkä ikinä olen nähnyt oli 1-tiellä. Oikealla kaistalla jono alkoi Ämmässuon liittymästä, siinä oli vasurin päättymisen kertova merkki. Olisko ollut 1,5 km, en enää muista. Saavuin paikalle vasemmalla kaistalla ja jatkoin sitä kun olin jo jonon päänkin ohittanut. Ketjusta löytynee tarkempikin kuvaus, mutta kartasta jälkikäteen muistaakseni noin 3 km mittasin ennen kaistan päättymistä. Siis vittu oikeesti kaverit siellä oikealla jonossa, oliko hieman vintti pimeenä? Ok, kaistan päättymismerkkikin oli väärässä paikassa, mutta silti :D Hassua sinänsä, että jos kaista on tukossa kolarin tms. takia ja eikä ole päättymismerkkiä varoittamassa, niin porukka osaa jonottaa molemmilla kaistoilla ja vetoketjukin toimii :facepalm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Sehän se näissä juuri perusongelmana on, kun idiootit jonottavat pitkässä jonossa (valojenkin läpi) ja toinen kaista pysyy tyhjänä. Paras suoritus minkä ikinä olen nähnyt oli 1-tiellä. Oikealla kaistalla jono alkoi Ämmässuon liittymästä, siinä oli vasurin päättymisen kertova merkki. Olisko ollut 1,5 km, en enää muista. Saavuin paikalle vasemmalla kaistalla ja jatkoin sitä kun olin jo jonon päänkin ohittanut. Ketjusta löytynee tarkempikin kuvaus, mutta kartasta jälkikäteen muistaakseni noin 3 km mittasin ennen kaistan päättymistä. Siis vittu oikeesti kaverit siellä oikealla jonossa, oliko hieman vintti pimeenä? Ok, kaistan päättymismerkkikin oli väärässä paikassa, mutta silti :D Hassua sinänsä, että jos kaista on tukossa kolarin tms. takia ja eikä ole päättymismerkkiä varoittamassa, niin porukka osaa jonottaa molemmilla kaistoilla ja vetoketjukin toimii :facepalm:
Kerran samalla tiellä vedin myös kilometrien etanajonon ohi. Sattumoisin suljettu kaista avattiin (eli liikennemerkit raahattiin sivuun) juuri kun olin niitä lähestymässä. Ai että oli ihana tunne: vieressä pahasti ruuhkautunut kaista ja itellä täysin oma ja vauhtia tuplat. Sais käydä useemminkin. :D
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Näin joulun lähestyessä vakavasti kaasujalkavammaisia on tiet täynnä.

Eilen aamuna tyypillinen vaaleansininen "ostan auton joka todistaa että olen munaton ja köyhä" Corolla köröttelemässä 80 alueella 40 vauhtia kaupungin sisääntulotiellä. Hyvä keli. Kuiva tie. Liikennettä reilusti.

Kyllä näistä pitäisi sakottaa, ja oikein kunnolla.

Traktorikin peräkärryn kanssa hinkusi jonossa ohi tästä URPOSTA muijansa kanssa kohti Prismaa adventin valmistelutuotteita hakemaan...
Näitä avautumisia on kyllä välillä kiva tulla lukemaan ja naureskelemaan. :D
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
715
Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:

LähiTapiola - virhe
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Itse totesin tuossa muutama vuosi sitten, että kaukovalot päällä näkyy esim hirven jne silmä todella paljon paremmin. Niimpä kävin ajamaan aina kaukovalot päällä (Kun ei ole vastaantulijoita), myös valaistuilla tieosuuksilla, jos on hirvivaara alue..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Aamun kehäykkösen ruuhkassa ärsytti edellä ajava sininen Seat Leon. Ajotyyli oli aivan mielettömän ärsyttävä. Aina kun jono liikahti, ei Seat liikahtanut useaan sekuntiin ja kun lähti liikkeelle, valutti hiljalleen vauhtiin ja lopuksi äkkijarrutus. Ja tämä toistui Leppävaarasta aina Keilaniemeen saakka. Ohi ei päässyt, koska vasemmalla kaistalla päättymätön jono kanssa-autoilijoita.

Lopulta Seatin kääntyessä Keilaniemeen ja itse jatkaessa kohti länsiväylää, totuus paljastui. Kännykkä loimotti kädessä eli ilmeisesti ei jaksanut keskittyä ajamiseen sen puhelimen sijaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:

LähiTapiola - virhe
Tästä poikkeuksena ovat oikealle kaartuvat tieosuudet, joilla kaukovalot voivat aiheuttaa ajamista haittaavaa häikäisyä. Silloin on syytä vaihtaa lähivaloille, jos vastaantulevia on.
Tuon kun kaikki idiootit ymmärtäis. Täysin turha toivo. Sit on erikseen ne mulkut, joilla on helvetillinen lisävalopatteristo jonkun korkean auton keulassa. Saisi hirttää munistaan lähimpään puuhun. Oli suora osuus tai ei, niin nuo häikäisevät aivan törkeästi. Ei rekatkaan vastaavaa patteristoa vastaantulijoiden silmiin paahda.

e: Ihan vaan pohdinnan tasolle, että 1-tiellä on aika vähän sellaisia suoria, jossa voisi molemminpuolin pitää ongelmitta pitkiä. Yleensä aina kaartaa jompaan kumpaan suuntaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:

LähiTapiola - virhe
Ja sitten tuollaisen artikkelin ottaa ja joku perusmallin toppahousu, joka "viisaampiensa" ohjeistamana päättää ajaa kaikkialla pitkät päällä. Ei helvetti sentään.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:

LähiTapiola - virhe
Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
Hieman tyhmempi saattais luulla, että ne vilkuttelee kun häikäistyy :kahvi: Ei vaadi 1-tiellä kuin keskikaiteen väärään kohtaan, niin se "älykäs" järjestelmä on täysin nollat taulussa sen suhteen tuleeko sieltä joku vastaan vai ei. Matkalla on vielä muutama mukava oikean mutka, jossa sisäkaarteen kaistat aavistuksen korkeammmalla.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
417
Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
Jos automatiikka ontuu niin pahasti että valojen takia väläytän pitkiä, niin se pirun hienosto häikijä kannattaa joko viedä huoltoon valojärjestelmän takia taikka manuaalisesti näpäyttää ajovalot päälle kun tulee porukkaa vastaan.

Syyttä en valoja väläytä, mutta silloin kun täydellä loimolla tulee xenonit vastaan niin on vähän pakko koittaa joten huikata että liikenneturvallisuus vaarantuu.

Ja ei johdu siitä ettenkö tunnistaisi hyvin ohjattua valokeilaa. Ihan eri asia kun sellainen tulee vastaan kuin nuo sokaisijat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 228
Nykyautoissa yleistyvät kosketusnäytöstä valikon kautta säädettävät tuulettimet pitäisi kieltää samaan syssyyn. Eihän noiden käyttö eroa mitenkään telineessä olevan kännykän räpeltämisestä.
Niiden käyttö on jo kielletty jos se haittaa tai vaarantaa ajamista. Telineessä olevaa kännykkää koskee sama sääntö, eli ei sekään ole automaattisesti kiellettyä. Vain kännykkä kädessä on suoraan kielletty.

Tekninen laite ajon aikana
98 §
Teknisen laitteen käyttäminen

Ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 213
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom