Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Subarut myös. Näissä kaikissa autoissa on ongelmana se, että mittarivalaistus loistaa täysillä kun päiväajovalot ovat päällä ja yleensä niissä ei ole automatiikkaa ollenkaan ja jos on niin se automatiikka on surkeaa. Lisäksi kuljettajat eivät ymmärrä autoista mitään. G20 3-sarjan BMW:ssä tähän mennessä on ylivoimaisesti paras automatiikka valoissa mitä on tullut vastaan.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 683
Pahimpia nuo karvalakkitoitsut, niissä ne huomiovalot ovat vanhoja halogeeniratkaisuja eivätkä ledeillä toteutettuja. En tiedä kertooko noiden valojen käyttämättömyys jotain toitsukuskeista?

Aikoinaan Fiestassa oli sama ratkaisu, automaattinen päivävalo, takana mustaa kuin Rinteen aivoissa. Kyllähän ne valot tuli aina hämärällä laitettua sitten itse päälle. Luulisi havaitsevan nyt kuskin muutenkin onko pimeällä valot päällä vaiko ei?

Toinen asia on sitten nämä parkit päällä ajavat ja nimenomaan parkit, eli ne on pitänyt itse varta vasten laittaa päälle. Niitä kun nyt ei tarvitse oikeastaan ikinä mihinkään.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ymmärrän ihan hyvin. Puhutaan tapauksista joita ei kiinnosta laittaa lyhyille ts ajetaan nokikkain pitkät päällä. Lisävalolla kun läväyttää niin varmaan muistuu mieleen.

Kilsan päässä? 99% Suomen teistä ei hirveästi enempää ole näkyvyyttä kuin se parisataa metriä. Ihan normaalisti tuon lisävalonkin kanssa voi ajaa, varsinkin kun monesti pitkät laitetaan pois jo ennen vastaantulijan ilmaantumista valokeilaan.

Kysymys on siis ihan perus 120w led-lisävalosta joka löytyy aika monen vehkeen keulalta. Harva varmaan pidempää matkaa pimeällä taittaa ilman moista kapinetta.

Joo amisvalot. Taidat viihtyä kaupungissa aika paljon? Oman liikenneturvallisuuteni kannalta nuo hankin, autohan on vielä 9-5 Saab missä pitäisi olla parhaat ikinä valmistetut halogeenit keulalla. Hyvät ne onkin mutta lisävaloa ei ikinä ole liikaa.

Pitäisi olla laitonta ajaa auton vakiovalaistuksella elo ja huhtikuun välillä taajamien ulkopuolella.
Kasitieltä, jota tulee eniten ajeltua, löytyy useampikin monen kilometrin suora. Syksyn aikana on ehtinyt tulla jo kaksi taunoa vastaan, jotka kyllä laittoivat ystävällisesti valopallonsa himmeämmäksi kun sitä lyhyille tiputtamalla pyysin, mutta sytyttivät kaikki valot uudelleen kun heitin takaisin pitkille. Ajellaan sitten kumpikin minuutin verran valoilla, jotka valaisevat korkeintaan 50 metriä :dead:

Nuo lisävalot pitäisi asentaa täysin erilleen normipitkistä niin niitä voisi käyttää järkevästi: lisävalot pois heti kun näkyy merkkejä vastaantulijasta ja sitten tavallisilla pitkillä lähemmäs.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Katselinpa just parkkiksella, kun aamuhämärissä ruutua etsiskeli 30v vanha toyota 4runner jossa keulassa paloi pelkästään siniset lediparkit ja lisävaloissa samanlaiset pienet siniset ledituikut huomiovaloina :facepalm:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Katselinpa just parkkiksella, kun aamuhämärissä ruutua etsiskeli 30v vanha toyota 4runner jossa keulassa paloi pelkästään siniset lediparkit ja lisävaloissa samanlaiset pienet siniset ledituikut huomiovaloina :facepalm:
Viis siitä näkeekö itse eteenpäin, kun ajatusmaailmassa päällimmäisenä on "Appearance is everything". :D
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 683
^ sitten alla olisi varmaan jotain muuta kuin teini-iän ylittänyt riisikippo Motonetin bulkkiparkeilla? :D
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Olen aika vakuuttunut siitä, että monen autoilijan mielestä paskan pystyy kiillottamaan. Niin paljon niitä ainakin minun mielestäni susirumia rimavirityksiä näkyy vanhemmissa kipoissa.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Tajusin muuten juuri, että tuossahan on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Tai ainakin on ollut, en ole muutamaan viikkoon siitä ajanut. Jos ne ovat edelleen siinä, niin mitään ongelmaa ei ole kun kumpikin kääntyy "omalle" kaistalleen.
Ei kääntyminen olekaan ongelma vaan se, että TYKSistä tuleva ajaa suoraan ja toinen kääntyy vsemmalle kuten nuolilla koitin näyttää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Semonen viritys rakenneltu TYKSin T-sairaalan pihasta tuleville että pakko kysyä kantaa. Risteyksessä valot. Kuvitellaan, etä minä olen A, punainen nuoli, joku X on sininen. Molemmilla vihreät. Kumpi väistää? Huomattava on,

että sininen tulee sairaala-alueelta.
Liikennesäännöt, joihin kuuluu tuo pihasta tuleva väistää aina muuta liikennettä, korvautuu valosäännöllä jos valot on päällä. Sinä väistät.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Tommyn kanssa samaa mieltä. Niin olen ajellut mutta tilanteita olen nähnyt vaikka eivät valot kauaa ole toiminnassa olleet.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Todella monta Varista, Aurista ja Avensista tosiaan tullu nähtyä ilman valonhiventä. Pyyhkijät huitoo lasia puhtaaksi mutta valot ei vaan pala. Samaa kauraa myös jotkin Fordit ja leijonan osa Kia merkkisistä kopperoista. Jokunen vanhempi Hyundai näyytää myös sortuvan samaan. Ne missä sellanen aallon muotoinen syherrys päivävalona nenällä.
Ongelma lienee tässä se, että japanilaiset autovalmistajat keksivät valoautomatiikan jo kymmeniä vuosia sitten, ja kaikki japanilaisten autojen kuskit ovat tottuneet siihen, että ajovalot on aina automaattisesti päällä eikä niiden päällelaittamista tarvi miettiä.

Mutta nyt joitain vuosia sitten EU sääti uuden (typerän) valodirektiivinsä jonka takia uusissa autoissa ei enää ole samanlaista järkevää valoautomatiikkaa kuin ennen. Ja kun ollaan vaihdettu vanhasta japsiautosta uuteen, ei muisteta että nyt niille valoille pitäisi tehdäkin jotain.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Ongelma lienee tässä se, että japanilaiset autovalmistajat keksivät valoautomatiikan jo kymmeniä vuosia sitten, ja kaikki japanilaisten autojen kuskit ovat tottuneet siihen, että ajovalot on aina automaattisesti päällä eikä niiden päällelaittamista tarvi miettiä.

Mutta nyt joitain vuosia sitten EU sääti uuden (typerän) valodirektiivinsä jonka takia uusissa autoissa ei enää ole samanlaista järkevää valoautomatiikkaa kuin ennen. Ja kun ollaan vaihdettu vanhasta japsiautosta uuteen, ei muisteta että nyt niille valoille pitäisi tehdäkin jotain.
Valoautomatiikkaa oli myös muilla, esim. Fiatilla ainakin jo 90-luvun alussa. Se oli saksalaiset autot oli niitä missä ei aiemmin ollut minkäänlaista valoautomatiikkaa vaan valot piti itse laittaa päälle ja pois. Näille sitten ilmeisesti koettiin parannuksena, että edes päivävalot olisi päällä. Muille autoille sen sijaan tilanne tämän säännöksen takia huononi kun valot eivät enää toimineetkaan automaattisesti kuten ennen vaan pitää välppäillä päivävalojen ja oikeiden valojen kanssa verrattuna siihen, että ne oikeat valot oli ennen automaattsiesti päällä koko ajan.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
pitää välppäillä päivävalojen ja oikeiden valojen kanssa verrattuna siihen, että ne oikeat valot oli ennen automaattsiesti päällä koko ajan
Tätäkin asiaa helpottaisi aika paljon jos laiska tai osaamaton voisi vaan kääntää ajovalot päälle ja unohtaa koko asian, aivan kuin vanhaan hyvään aikaankin.

Mutta ei, on autoja joissa valokatkaisijaa ei voi jättää tähän "valot päällä" -asentoon vaan se pitää aina erikseen kääntää taas pois päältä ajon päätyttyä. Muuten autoon jää palamaan valoja niin pitkäksi aikaa kun akussa tehoa riittää. Käsittämätöntä typerehtimistä suunnittelijoilta.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
385
Jotkut "uunot" lyö takasumuvalot todella herkästi päälle.On vaan todella harvassa kelit ,että tarvitsee sumareita. Pimeällä todella häikäisee; nehän kun loistaa kuin jarruvalot olis jatkuvasti päällä.
Joskus myös näkee "lippalakkipoikien" virityksiä, kun rekisterivaloledit perässä loistaa kirkkaana kuin peruutusvalot.
Onneks noittenkaan perään ei tartte jäädä vaan heti vaan ohi ja vauhdilla.

Sitten vastakohtana nämä uudet päiväajovalot uusissa autoissa , kun monasti jo ilta hämärä ja joku uus Mersu ilman valoja perä edellä vastaan , eli sellaiset on ihan lainmukaiset päiväajovalot .:confused:

Ja vielä mitä uusien autojen kummallisuuksiin ja turvallisuusajatteluun tulee, niin en ymmärrä , että kun puhelimen näprääminenhän on kielletty ja siten vaarallista, niin sitten ..no sanotaan nyt esim. uusi Golf MK8 varustettu "ala"playstation -kosketusnäytöllä" , josta sitten etsitään ja räplätään nakkisormin ilmastoinnit ja radiotkin ..niin se ei sitten olekaan enää vaarallista ja ei veisi kuljettajan huomiota liikenteestä? -Luulis muuten pimeällä jonkun verran kuskiakin tuollainen iso ruutu päin pläsiä, niin häikäisevän.
Vaan eipä noita "pleikkariautomalleja" tarvitse tietenkään talouteen hankkia ja eikähän noista kärpäsenpaskan kokoisista näyttöjen fonteista meikä mitään kyllä näkisikään , eli selvästi on päästetty "lippalakkipojat" noita suunnittelemaan :wtf::itku::confused2::rofl:o_O.. .
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 057
Jotkut "uunot" lyö takasumuvalot todella herkästi päälle.
Ja jotkut uunot eivät lyö niitä koskaan päälle.
Imo parempi että niitä sumareita käytetään kuin että ei käytetä. Viikko sitten ajeltiin Mli-Tre aika sankassa sumussa ja vesisateessa, koko matkalla en nähnyt ainuttakaan takasumaria ja etusumareitakin vain kourallisella autoja.
Vettä tuli niin paljon että esim Lahden motarilla olisi oikeasti ollu tarpeen jengin käyttää sitä takasumaria mutta minun lisäkseni en nähny ainuttakaan takasumarin käyttäjää. :confused:
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
230
Subarut myös. Näissä kaikissa autoissa on ongelmana se, että mittarivalaistus loistaa täysillä kun päiväajovalot ovat päällä ja yleensä niissä ei ole automatiikkaa ollenkaan ja jos on niin se automatiikka on surkeaa. Lisäksi kuljettajat eivät ymmärrä autoista mitään. G20 3-sarjan BMW:ssä tähän mennessä on ylivoimaisesti paras automatiikka valoissa mitä on tullut vastaan.
Itse pidän Mersusta automaatiikan pois päältä ihan puhtaasti sen vuoksi, että muistan laittaa valot päälle (saa ajotietokoneen asetuksista kytkettyä täysin manuaaliselle). Kun automaatti oli käytössä, unohtelin jatkuvasti toiseen autoon vaihtaessani laittaa valoja päälle, kun totuin siihen, että ovat automaattisesti päällä. Nyt on automaatti pois päältä ja valojen päällekytkentä on aina yhtä rutiininomaista, kuin kytkimen pohjaan painaminen startatessa. Ihan kaikkea ei pitäisi automatisoida, koska silloin jää omat rutiinit pois kokonaan.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Subarut myös. Näissä kaikissa autoissa on ongelmana se, että mittarivalaistus loistaa täysillä kun päiväajovalot ovat päällä ja yleensä niissä ei ole automatiikkaa ollenkaan ja jos on niin se automatiikka on surkeaa. Lisäksi kuljettajat eivät ymmärrä autoista mitään. G20 3-sarjan BMW:ssä tähän mennessä on ylivoimaisesti paras automatiikka valoissa mitä on tullut vastaan.
Ennen oli Fordissa mittarivaloille oma katkaisija, mutta nykyajan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
230
Ja jotkut uunot eivät lyö niitä koskaan päälle.
Imo parempi että niitä sumareita käytetään kuin että ei käytetä. Viikko sitten ajeltiin Mli-Tre aika sankassa sumussa ja vesisateessa, koko matkalla en nähnyt ainuttakaan takasumaria ja etusumareitakin vain kourallisella autoja.
Vettä tuli niin paljon että esim Lahden motarilla olisi oikeasti ollu tarpeen jengin käyttää sitä takasumaria mutta minun lisäkseni en nähny ainuttakaan takasumarin käyttäjää. :confused:
Tämä on taas varmaan aika vaihtelevaa ja henkilökohtaista miten ne valot näkyy. Esim. itselläni on kohtuullisen valoherkät silmät ja tykkään enemmän hämärästä, kuin kirkkaasta päivän paisteesta. Kotonakaan yleensä ei mitään juhlavalaistusta ole, jos ei oikeasti tarvitse jotain erityisesti valaista. Auringossa on turha yrittää olla silmät auki ilman aurinkolaseja ja varjossakin ottaa kunnon porutus silmiin. Sumuvalot vatuttaa lähes aina, jos ei ole aivan jumalaton kaatosade tai tolkuton lumipyry. Samoin eräät kaverit, jotka ovesta sisään tullessaan lyövät kaikki mahdolliset valokatkaisijat kaakkoon niin, että meinaa näkö lähte.

Veikkaan, että takasumareiden kanssa käy myös usein niin, että ehkä ajetaan jostain pahasta paikasta tai sadealueesta läpi eikä sitten muisteta ottaa niitä pois päältä, kun reitti on kirkastunut. Viimeksi eilen illalla/yöllä ajelin Keski-Suomesta kotiin, niin siellä monella takasumaritkin loisti, vaikka pääteillä oli täysin sula vesikeli +3,5 asteen lämpötila ja korkeintaan vähän vettä tihutti. Pienemmillä teillä saattoi sitten olla sumua vähän reilummin ja itsekin ajoin osan matkaa sellaista aluetta, ettei hetkellisesti kovin pitkä näkyvyys ollut. Nämä sumupilvet olivat niin hetkittäisiä, etten niidenkään takia sumareita vastaantulijoille kaivannut (normaalitkin valot näkyi läpi, joskaan tie ei aina näkynyt - siihen ne sumarit ei sitten olisi mitään auttaneetkaan).

Meikäläinen on aina tullut toimeen auton alkuperäisillä valoilla oikein hyvin, enkä ole lisävaloja kaivannut (pikkukaupungissa asun ja paljon maalla ajelen) ja sumareita käytän äärettömän harvoin. Olen tosin todennut, että joidenkin on saatava valoa jokaiseen koloon ja niin kirkkaana kuin mahdollista, että vaihtelee tottumukset ja mieltymykset aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
385
Jos on keli ,että on vaikeuksia nähdä edellä ajavan auton/autojen takavaloja niin silloin on takasumareiden paikka tietenkin .Muulloin ne on vain haitaksi muille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Valoautomatiikkaa oli myös muilla, esim. Fiatilla ainakin jo 90-luvun alussa. Se oli saksalaiset autot oli niitä missä ei aiemmin ollut minkäänlaista valoautomatiikkaa vaan valot piti itse laittaa päälle ja pois. Näille sitten ilmeisesti koettiin parannuksena, että edes päivävalot olisi päällä. Muille autoille sen sijaan tilanne tämän säännöksen takia huononi kun valot eivät enää toimineetkaan automaattisesti kuten ennen vaan pitää välppäillä päivävalojen ja oikeiden valojen kanssa verrattuna siihen, että ne oikeat valot oli ennen automaattsiesti päällä koko ajan.
12v vanhassa autossa ainakin toimii tekemättä mitään. Takavalot voi jäädä palamatta käytännössä vai sellaisessa lumipyryssä jossa itse painaa nättiä baanaa - anturi kun on tuulilasissa. Tämä siis kytkimen automaattiasennossa, sit erikseen on valot päällä asento jossa kaikki valot palaa aina. Helppoa ja yksinkertaista, 1 anturi ja 10 riviä koodia...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Itse pidän Mersusta automaatiikan pois päältä ihan puhtaasti sen vuoksi, että muistan laittaa valot päälle (saa ajotietokoneen asetuksista kytkettyä täysin manuaaliselle).
Olen ihmetellyt, miten hitossa joistakin upouusista autoista edes saa koko auton täysin pimeäksi. Erityisesti mersuja ajelee jatkuvasti vastaan ilman mitään valoja. Tämä selittää asian.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
12v vanhassa autossa ainakin toimii tekemättä mitään. Takavalot voi jäädä palamatta käytännössä vai sellaisessa lumipyryssä jossa itse painaa nättiä baanaa - anturi kun on tuulilasissa. Tämä siis kytkimen automaattiasennossa, sit erikseen on valot päällä asento jossa kaikki valot palaa aina. Helppoa ja yksinkertaista, 1 anturi ja 10 riviä koodia...
25 vuotta sitten toimi aina, ei poikkeuksia, 0 anturia ja 0 riviä koodia. Auto käynnissä valot päällä, auto ei käynnissä valot pois päältä. Mihinkään ei tarvitse koskea.

Tässä on vaan moderni teknologia ja lainsäädäntö monimutkaistanut asioita ja lisännyt mahdollisuuksia ihmisille mokata. Eikä tuosta edes ole mitään hyötyä, en itse ainakaan näe mitään syytä miksi ne valot ei vois palaa kokoajan (paitsi sillon jos on luukkulamput, mutta ei niitä enää nykyautoissa ole).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
25 vuotta sitten toimi aina, ei poikkeuksia, 0 anturia ja 0 riviä koodia. Auto käynnissä valot päällä, auto ei käynnissä valot pois päältä. Mihinkään ei tarvitse koskea.

Tässä on vaan moderni teknologia ja lainsäädäntö monimutkaistanut asioita ja lisännyt mahdollisuuksia ihmisille mokata. Eikä tuosta edes ole mitään hyötyä, en itse ainakaan näe mitään syytä miksi ne valot ei vois palaa kokoajan (paitsi sillon jos on luukkulamput, mutta ei niitä enää nykyautoissa ole).
Niinhän se toimii itselläkin ”on” asennossa, ei tartte koskee ja pääsee 90-luvulle. Ajat muuttuu ja kaippa tuosta EU-tasolla jotain hyötyä on, vaikka Suomessa siitä ei käytännössä mitään olekaan. Valmistaja voi joko sopeutua säädäntöön tai olla sopeutumatta, mutta itsellä tosiaan nahkahousukulkine toimii kuten japski ysärillä. Jos japski ei samaan pysty niin voi voi...
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Niinhän se toimii itselläkin ”on” asennossa, ei tartte koskee ja pääsee 90-luvulle. Ajat muuttuu ja kaippa tuosta EU-tasolla jotain hyötyä on, vaikka Suomessa siitä ei käytännössä mitään olekaan. Valmistaja voi joko sopeutua säädäntöön tai olla sopeutumatta, mutta itsellä tosiaan nahkahousukulkine toimii kuten japski ysärillä. Jos japski ei samaan pysty niin voi voi...
Kuten jo sanoin niin saksalaisten autojen takia tuo tuli. Niillä kun oli joku pakkomielle noihin täysin manuaalisiin valoihin. Siitä sitten kärsi kaikki muut, joilla oli jo automaattivalot. Automaattivalot korvattiin ”automaattivaloilla”.

Tässä myös otettava huomioon, että ei riitä että itsellä on valot päällä. Vaan se olis kiva että muillakin autoilijoilla olisi. Tältä osin tilanne on selvästi huonontunut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 350
Ongelma lienee tässä se, että japanilaiset autovalmistajat keksivät valoautomatiikan jo kymmeniä vuosia sitten, ja kaikki japanilaisten autojen kuskit ovat tottuneet siihen, että ajovalot on aina automaattisesti päällä eikä niiden päällelaittamista tarvi miettiä.

Mutta nyt joitain vuosia sitten EU sääti uuden (typerän) valodirektiivinsä jonka takia uusissa autoissa ei enää ole samanlaista järkevää valoautomatiikkaa kuin ennen. Ja kun ollaan vaihdettu vanhasta japsiautosta uuteen, ei muisteta että nyt niille valoille pitäisi tehdäkin jotain.
Ei järkevää valoautomatiikkaa kielletty ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Kuten jo sanoin niin saksalaisten autojen takia tuo tuli. Niillä kun oli joku pakkomielle noihin täysin manuaalisiin valoihin. Siitä sitten kärsi kaikki muut, joilla oli jo automaattivalot. Automaattivalot korvattiin ”automaattivaloilla”.
siis mun ikivanhassa nahkahousussa on _toimiva_ päiväajovalo _automatiikka_ ja lisäksi löytyy kytkimestä asento josta pääsee japskien 90-luvulle. Kytkin voi olla japski-asennossa 24/7 jos haluaa niin, joten en ymmärrä mikä ongelma tässä nyt on??? Jos jotain ongelmaa on jossain vehkeissä niin ehkä ostaessa kannattaa vähän kiinnittää huomiota siihen että mitä ostaa niinkuin ihan kaikissa tuotteissa...
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
siis mun ikivanhassa nahkahousussa on _toimiva_ päiväajovalo _automatiikka_ ja lisäksi löytyy kytkimestä asento josta pääsee japskien 90-luvulle. Kytkin voi olla japski-asennossa 24/7 jos haluaa niin en ymmärrä mikä ongelma. Jos jotain ongelmaa on jossain vehkeissä niin ehkä ostaessa kannattaa vähän kiinnittää siihen että mitä ostaa niinkuin ihan kaikissa tuotteissa...
Tajusin kyllä. Mutta kyse ei ole pelkästään siitä osaatko sinä ja minä käyttää valoja.

Ongelma on se että tuolla liikenteessä muut ajaa paljon useammin ilman valoja kuin ennen.
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
230
Niin, itselläni ei varsinaisesti ole automatiikkaa vastaan mitään, mutta jos omassa autossa on automatiikka päällä, enkä joudu kytkintä kääntämään, en sitten muista sitä tehdä niissäkään autoissa, joissa ei ole automatiikkaa. Kun automatiikka on nyt pois päältä, tulee valot käännettyä päälle, oli auto mikä hyvänsä. Samoin, kun tulee kytkin painettua automaattisesti pohjaan edes asiaa ajattelematta sen kummemmin. Automaatti kumoaa rutiinin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Yksinkertaisinmillaan ty
Tajusin kyllä. Mutta kyse ei ole pelkästään siitä osaatko sinä ja minä käyttää valoja.
eihän tuossa ole mitään osaamista. Ostat auton, auton väännät (tai myyjä) asentoon ”on” niin ollaaan ysärillä ja valot on lailliset suomessa 24/7/365 kelissä kun kelissä...
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Yksinkertaisinmillaan ty

eihän tuossa ole mitään osaamista. Ostat auton, auton väännät (tai myyjä) asentoon ”on” niin ollaaan ysärillä ja valot on lailliset suomessa 24/7/365 kelissä kun kelissä...
Ongelma on edelleen ne muut kuskit. Vai onko sulla kyky mennä toisten autoihin laittamaan ne valot päälle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Ongelma on edelleen ne muut kuskit. Vai onko sulla kyky mennä toisten autoihin laittamaan ne valot päälle?
Ei mun tartte mennä, laki olettaa jokaisen kortillisen osaavan käyttää valoja. Jos valojen käyttäminen tuntuu hankalalta niin voi valita sellaisen tuotteen markkinoilta jossa se on helppoa...

Tunnetko ydinvoima- tai ympäristölain? Jos et tunne ja jotain ko. lainvastaista teet niin oma moka. Ajovaloasia nyt kuitenkin on decadia selvempi ja yksinkertaisempia että ei tässä nyt ihan edes kauhalla vaadita...
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Eikä tuosta edes ole mitään hyötyä, en itse ainakaan näe mitään syytä miksi ne valot ei vois palaa kokoajan (paitsi sillon jos on luukkulamput, mutta ei niitä enää nykyautoissa ole).
Vaikuttaa valojen päällä olo toki luonnollisesti polttoaineen kulutukseen. Ei se energia tyhjästä tule. Koko EU-alueella kyse on massiivisesta määrästä polttonestettä. En tiedä, onko tällä ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen EU-säännöksiä tehdessä — silloin ei tainnut olla vielä nykyisen kaltaista ilmastohysteriaa. Huomiovalojen aiheuttama lisäkulutus on luokkaa 0,5–1,5 % lähteestä riippuen, joten ajovalot vievät tuota enemmän. Näissä siis kyse on perinteisistä polttimoista, ei nykyaikaisista LEDeistä.

Itse ajelen kyllä tähän vuodenaikaan aina ajovalot päällä. Kesällä ajelen pelkät huomiovalot päällä.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Juuri tuon säästön takia joissain vuosimalleissa ei takavalot pala huomiovalojen kanssa. Eikä niitä huollossakaan päälle saa (Citroen C5, 2011)
 

ttppii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
567
Ja sakot niille ketkä käyttää näitä H4/H7 yms. ledipolttimoita. Yhtäkään sellaista ei ole tieliikenteeseen hyväksytty ja usein se valo menee vastaantulijan silmille eikä tiehen.
+ sumuvalopelleille myös sakot. Niitä ei ole tarkoitettu sateisella ilmalla (jolloin heijastuvat vastaantulijan silmiin) käytettäväksi, vaan semmoisessa sumussa jossa ajonopeus on n max 40 km/h.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Ei mun tartte mennä, laki olettaa jokaisen kortillisen osaavan käyttää valoja. Jos valojen käyttäminen tuntuu hankalalta niin voi valita sellaisen tuotteen markkinoilta jossa se on helppoa...

Tunnetko ydinvoima- tai ympäristölain? Jos et tunne ja jotain ko. lainvastaista teet niin oma moka. Ajovaloasia nyt kuitenkin on decadia selvempi ja yksinkertaisempia että ei tässä nyt ihan edes kauhalla vaadita...
Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.

Muiden auton valintaan en itse ainakaan voi vaikuttaa enkä pysty myöskään muiden autoihin mennä laittamaan valoja päälle, joten nuo sun "neuvot" on aika typeriä.

Laillisuus ei mua myöskään henkilökohtaisesti kiinnosta. Lähinnä vaan haluaisin nähdä ne muut autot tuolla liikenteessä.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Ollaan tulossa landelta nastapaskoilla hidastelemaan ja ajamaan kunnon turvaväleillä Hellsingin nurkille lauantai-maanantai. Kokemus on varmasti molemmille osapuolille yhtä lailla ahdistava, ärsyynnytään kun tavataan! :kahvi:
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Tänään joku tuli 5 kertaa ohi ja eteen hidastelemaan, kun ajelin vakkarilla tre-hki motarilla Se adptiivinen vakkari olis kyl kiva
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.

Muiden auton valintaan en itse ainakaan voi vaikuttaa enkä pysty myöskään muiden autoihin mennä laittamaan valoja päälle, joten nuo sun "neuvot" on aika typeriä.

Laillisuus ei mua myöskään henkilökohtaisesti kiinnosta. Lähinnä vaan haluaisin nähdä ne muut autot tuolla liikenteessä.
Osassa autoissa tuo on toki ihan perseestä, mutta tähän ei voi sanoa kuin voi voi - samaan tapaan kuin jos joku ylinopeutta ajava häiritsee :)... se on kuitenkin kuskista kiinni että minkä paska kipon ruoriin ja millä vipstaakelin parametreilla liikkeelle lähtee. Mielestäni tuossa nyt lähinnä toyota-kuskit saavat sitä mistä ovat maksaneet, ts. ostopäätöstä tehdesssä kulkuneuvon ja oman ajamisen ”laillisuus” valotekniset asiat huomioon ottaen eivät ole ajoneuvoa valittaessa olleet millään pistesijalla.

Toisekseen joku puolilla valoilla ajava on kyllä aika marginaalitekijä liikenteessä, eipä itseä ainakaan hirveästi ole haitannut vaikka ajan +6- +20 rajoituksen eli ohitettavia riittää. Toisaalta jos tulet pimeänä vastaan ko. tilanteessa niin ihan sama, kaikki osapuolet sitten vaan väistelee jos ei tuota pimeänä ajavaa huomaa ja kiroilee sitten sen minkä pystyy ja 99,99% elämä jatkuu kiroillen...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Osassa autoissa tuo on toki ihan perseestä, mutta tähän ei voi sanoa kuin voi voi - samaan tapaan kuin jos joku ylinopeutta ajava häiritsee :)... se on kuitenkin kuskista kiinni että minkä paska kipon ruoriin ja millä vipstaakelin parametreilla liikkeelle lähtee. Mielestäni tuossa nyt lähinnä toyota-kuskit saavat sitä mistä ovat maksaneet, ts. ostopäätöstä tehdesssä kulkuneuvon ja oman ajamisen ”laillisuus” valotekniset asiat huomioon ottaen eivät ole ajoneuvoa valittaessa olleet millään pistesijalla.

Toisekseen joku puolilla valoilla ajava on kyllä aika marginaalitekijä liikenteessä, eipä itseä ainakaan hirveästi ole haitannut vaikka ajan +6- +20 rajoituksen eli ohitettavia riittää. Toisaalta jos tulet pimeänä vastaan ko. tilanteessa niin ihan sama, kaikki osapuolet sitten vaan väistelee jos ei tuota pimeänä ajavaa huomaa ja kiroilee sitten sen minkä pystyy ja 99,99% elämä jatkuu kiroillen...
Tai sitten käy niinku mulle aikanaan kun meinasin tutustua onnibussin konehuoneeseen moottoritiellä.

Siellä ajeli tyytyväisenä ilman takavaloja ja oli hieman sateinen keli. 5m bussin perästä näin. ko kapineen. Tästä on aikaakin jo vuosia.

Tänään ajeltiin lohjalta hyvinkäälle päin, vastaan ajoi illalla 22 aikaan uudemmanmallinen transit tmv paku, kattelin vaan taustapeilistä kun perä aivan pimeänä. Rekkarivalot olivat ainoa valonlähde.

Kyllä tälle asialle olisi syytä alkaa tekemään jotakin.

Kukahan maksaa jos paukauttaa pimeän auton kontista sisään?
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
364
Nuo kehitysmaista raahatut romut joissa ei ole vilkkuja. Nuo punaisena himmeästi vilkkuvat takavalot on nimittäin aivan turhat.

Jos näitä jostain ihmeen syystä pitää tänne raahata, niin vilkut niihin voisi asentaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 350
Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.

Muiden auton valintaan en itse ainakaan voi vaikuttaa enkä pysty myöskään muiden autoihin mennä laittamaan valoja päälle, joten nuo sun "neuvot" on aika typeriä.

Laillisuus ei mua myöskään henkilökohtaisesti kiinnosta. Lähinnä vaan haluaisin nähdä ne muut autot tuolla liikenteessä.
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.
Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.

ja syy on typerä, johtuu suoraan siitä, kuinka suomessa tulkitaan yhdistelmää ajovalodirektiivi + päästödirektiivi

Päivävaloista päänvaivaa

moottori sanoi:
Päiväajovalodirektiivin tarkoitus on parantaa turvallisuutta niissä maissa, joissa ei ole ollut ajovalopakkoa päiväsaikaan. Energian säästämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi päädyttiin siihen, että takavalojen ei tarvitse palaa.

Suomessa tehtiin tulkinta, jonka mukaan autojen viralliset päästöarvot on mitattu ilman takavaloja ja siksi niiden automaattinen kytkeminen hyvän näkyvyyden aikana ei olisi sallittua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Corsassa ainakin on hyvin toimiva automaattiasento, päivällä valoisassa palaa edessä vaan huomiot, hämärtäessä/parkkihalliin ajaessa iskee perän ja ajovalot päälle. Samoin jos sadetunnistin huomaa vesisadetta, silloin pistää myös valot päälle. Ainoa millon pitää pistää käsin päälle on kirkkaalla kelillä kovassa lumituiskussa.

Erittäin typerää kyllä kun tota automatiikka ei ole kaikissa autoissa ollut vakiona, varmaan säästetty taas pari euroa valoisuusanturista ja kytkimestä jossa ei automaatti-asentoa :confused: Esim tohon korsaan se on ollut lisävaruste, sitten tulee juuri näitä perä pimeänä ja yöllä huomiovaloilla ajavia...
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.
Sehän siinä just hämää, kun näissä nykyajan autoissa automaattiasennossa valot eivät ole automaattiset.

Ennen noita oli useammallakin merkillä, missä kytkin ei sanonut automaattinen, mutta valot kuitenkin olivat oikeasti automaattiset.

Omassakin autossa (Alfa Romeo) on valotkytkimissä tuollainen Auto-asento, jolla silloin tällöin pitää laittaa kuitenkin valot itse päälle vaikka suurimman osan ajasta toimiikin. Tai sitten voi laittaa On-asentoon, jolloin ei ikinä tarvitse koskea valokytkimeen. Kummassakin asennossa valot sammuu kun auton sammuttaa. Tämä On-asento on toiminut näin Fiat-konsernin autoissa ainakin 90-luvun alusta lähtien.

En suostu ymmärtämään millä tavalla tuo on parempi, että valot pitää itse joskus laittaa päälle kuin se että niihin ei ikinä tarvitse koskea. Plus aiempi vaihtoehto on vielä teknisesti monimutkaisempi.

Tuo aiemmin mainittu polttoaineen kulutus on ainoa syy, millä tätä monimutkaisempi ja kuljetteajan säätämistä vaativa vaihtoehtoa voisi perustella, mutta sekin tuntuu aika olemattomalta parannukselta. Etenkin kun vertaa siihen haittaa kun ne valot eivät olekkaan päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 350
Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.

ja syy on typerä, johtuu suoraan siitä, kuinka suomessa tulkitaan yhdistelmää ajovalodirektiivi + päästödirektiivi

Päivävaloista päänvaivaa
Eihän niiden päivällä tarvitsekkaan palaa kirkkaassa kelissä? Taka ja ajovalot syttyvät esim. sillan alta ajettaessa, sateella jne. ja kojelaudassa on merkki siitä kun valot ovat päällä. Valot saa myös aina päälle asentoon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Eihän niiden päivällä tarvitsekkaan palaa kirkkaassa kelissä?
Takavalot olisi AINA parempi olla päällä auton ollessa liikkeessä.

Oleellinen pointti olisi parkkeeratun auton erottaminen liikenteessä olevasta.

Esim. kun kadun laidassa näkee auton jonka takavalot palaa, tietäisi että siellä autossa tapahtuu jotain, sieltä voi ovi aueta ja joku hypätä ulos, tai auto voi lähteä liikkeelle tms.

Taka ja ajovalot syttyvät esim. sillan alta ajettaessa, sateella jne. ja kojelaudassa on merkki siitä kun valot ovat päällä. Valot saa myös aina päälle asentoon.
... ja sitten kun ne takavalot yllättäen syttyy sen sillan alle ajaessa, luulee että siellä syttyy jarruvalo. Tai toisinpäin, joskus kun jarrovalo syttyy, ei välttämättä tajua, että se on jarruvalo kun luulee vaan että valot syttyivät muuten vaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 455
Viestejä
4 162 524
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom