Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Marius

...
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
349
ilmankos ruuhkaa pukkaa kehäteillä kun osalla ei ole muistissa se autokoulun perusohje, että aja aina oikealla. Kai jokainen osaa päätellä, koska tarvitsee olla vasemmalla jos Leppävaarassa pitää ryhmittyä, se lienee eri asia. Suomessa ei kertakaikkiaan osata ajaa jos kaistoja on enemmän kuin yksi. Pahinta on jos on kolme kaistaa, oikealta pitää heti mennä keskelle. Esimerkkinä vaikka porvoon moottoritien liittyminen lahden väylään, heti keskikaistalle ja jos siinä on joku niin jarrua ettei vaan joudu ajamaan oikealla kun sehän varmaan on bussikaista tai piennar tai loppuu ihan kohta.
Minusta taas tuntuu, että vilkkaiden useampi kaistaisten väylien välityskykyä menee hukkaan, kun turhan moni yrittää ajaa viimeiseen saakka oikealla kaistalla. Ilmeisesti muita kaistoja ei uskalleta käyttää, kun kohta on joku ylinopeutta ajava vilkuttelemassa pitkiä peräkontissa kiinni. Useampi kaista on mm. kehäteillä ja sisääntuloväylillä kapasiteetin eikä ohitusmahdollisuuksien vuoksi. Yksittäinen autoilija, jonka mielestä muut ajavat liian hiljaa tai väärin, voi olla itse aiheuttamassa pahinta haittaa kokonaisuudelle.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
Jos tämä oli se mitä tuosta viestistä poimit, niin voin vain todeta sinun olevan joko tyhmä tai trolli.
Ymmärtäisin jos tientukko ajaisi huomattavaa alinopeutta, mutta 5km/h alle rajoituksen on vielä semmoinen että laittaisin vaan adaptiivisen vakkarin päälle ja rullaisin perässä. Pakonomainen tarve ajaa juuri niin kovaa kuin rajoitus antaa myöten tuntuu aiheuttavan suurta stressiä joissain autoilijoissa.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Ymmärtäisin jos tientukko ajaisi huomattavaa alinopeutta, mutta 5km/h alle rajoituksen on vielä semmoinen että laittaisin vaan adaptiivisen vakkarin päälle ja rullaisin perässä. Pakonomainen tarve ajaa juuri niin kovaa kuin rajoitus antaa myöten tuntuu aiheuttavan suurta stressiä joissain autoilijoissa.
No kyllä minuakin vituttaa jos joku menee ohi ja jää sitten eteen tukoksi.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 027
Täällähän ärsyynnytään kanssa-autoilijoista ja -keskustelijoista oikein urakalla. Annetaanpa välillä poliisin ja liikenneinsinöörin trollata mielipiteensä Rampilta tulevan pitäisi väistää kaistanvaihtajaa tässä liittymässä - katso video :
Tuossa kuva kyseisestä liittymästä. Oli kyllä todella ongelmallinen kaikin puolin.
Nyt liittymää on korjattu, oikealta (Kuopion suunnasta) tuleville on kaksi kääntyvää kaistaa ja liikennevalot, aikaisemmin oli vain yksi kaista mallia "vapaa" oikea ja pelti kolisi kolmioista huolimatta.
Kuvassa eteenpäin ajavista osa haluaa kääntyä oikealle Noljakan suuntaan, vanhassa liittymässä tässä tuli ristiriita väistämisen suhteen. Toisella on kolmio mutta toinen vaihtaa kaistaa, kaikenlisäksi tuo oikealle kääntyvä kaista on todella lyhyt ja pakottaa kaistanvaihtajan nopeisiin päätöksiin.

Screenshot_20191019_221517_com.google.android.apps.maps.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Kehä kolmella noita perässä roikkujia ja vilkuttelijoita riittää vaikka ajaisit rajoitusten mukaan. Mitään velvollisuutta siellä ei ole väistää toisinkuin moottoritiellä.
Ja vieläpä "ammattiautoilijat" vilkuttelee vaikka noiden pitäisi ajaa esimerkillisesti.. pahimpia kaahareita varmaan sorarekat ja virolaiset autot.
Mä en kyllä ymmärrä millä helvetin logiikalla sä saat väännettyä itse aiheuttamasi ongelman muiden syyksi. Selkeästi ajat kuin kusipää, jos kerran jatkuvasti tulee palautetta ajotyylistä. Katsos laista se kohta jossa sanotaan ettei pidä tarpeettomasti haitata muiden liikkumista. Se, että ei ole väistövelvollisuutta ei anna lupaa olla kusipää. Kuitenkin varmasti oikein hyvin tiedät, että vasurilla se käytetty nopeus on järjestäen jonkun verran yli rajoituksen ja rajoitusta ajava aiheuttaa välittömän jonoutumisen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mä en kyllä ymmärrä millä helvetin logiikalla sä saat väännettyä itse aiheuttamasi ongelman muiden syyksi. Selkeästi ajat kuin kusipää, jos kerran jatkuvasti tulee palautetta ajotyylistä. Katsos laista se kohta jossa sanotaan ettei pidä tarpeettomasti haitata muiden liikkumista. Se, että ei ole väistövelvollisuutta ei anna lupaa olla kusipää. Kuitenkin varmasti oikein hyvin tiedät, että vasurilla se käytetty nopeus on järjestäen jonkun verran yli rajoituksen ja rajoitusta ajava aiheuttaa välittömän jonoutumisen.
Minäkin mielelläni lukisin laista kohdan, joka kieltää tarpeettomasti haittaamasta muiden liikkumista, ja josta pystyy johtamaan mm. mainitsemasi velvollisuuden ajaa ylinopeutta ihan vain siksi, että joku muu niin tekee. Oletan, että samasta kohdasta saataisiin johdettua myös velvollisuus väistää kaistanvaihtajaa, kävelijöiden velvollisuus väistää autoja suojatiellä, henkilöautojen velvollisuus väistää kolmion takaa tulevaa raskasta liikennettä ja moni muu tässä threadissa vaadittu "minä ensin ja sitten muut" -tasoinen sääntö.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Ymmärtäisin jos tientukko ajaisi huomattavaa alinopeutta, mutta 5km/h alle rajoituksen on vielä semmoinen että laittaisin vaan adaptiivisen vakkarin päälle ja rullaisin perässä. Pakonomainen tarve ajaa juuri niin kovaa kuin rajoitus antaa myöten tuntuu aiheuttavan suurta stressiä joissain autoilijoissa.
Ei siinä ärsyynnytty 5km/h alinopeudesta, vaan siitä, että tämä alinopeutta ajava ohitti koki tarpeekseen ohittaa 103km/h ajava, mutta ei ohituksen jälkeen pitänyt vauhtia yllä.

Miksi ohittaa jos ei aio ajaa ohitettua kovempaa?
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 684
Todellinen Hangontien ritari.

80 kmh alueella asuntoauto vetää pientä jonoa, aika lailla 80 kmh todellista nopeutta. Minä siinä jonon viimeisenä, kääntymässä parin kilsan päässä.

Yhtäkkiä nopeus putoaa 65 kmh. Hetken päästä tokana jonossa oleva päättää ohittaa kun tulee eka lyhyt suora, ja samalla hetkellä asuntoauton nopeus nousee 85 kmh. Ohittaja selvästi yllättyy mutta pääsee kuitenkin ohi juuri ennen vastaantulevaa liikennettä. Asuntoauto jatkaa samaa vauhtia ohittajan perässä, sitten käännynkin jo pois niin en tiedä miten tarina jatkuu.

Näitä veneestäpudottajia tulee aina silloin vastaan, pitäkää siis hoksottimet auki liikenteessä.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
853
Ei nyt sinänsä ärsytyksen aihe, mutta todella usein olen huomannut naispuoleisten kuskien ajavan aika reipasta ylinopeutta varsinkin 50-60 alueilla.
Ilmeisesti uudet/uudehkot autot rullaa mukavasti ja hiljaisesti, eikä tajuta yhdistää mittarin näyttämää nopeutta ja vallitsevaa nopeusrajoitusta.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
Ei siinä ärsyynnytty 5km/h alinopeudesta, vaan siitä, että tämä alinopeutta ajava ohitti koki tarpeekseen ohittaa 103km/h ajava, mutta ei ohituksen jälkeen pitänyt vauhtia yllä.

Miksi ohittaa jos ei aio ajaa ohitettua kovempaa?
Ei siinä tosiaan ole järkeä ohittaa jos kuitenkin ajaa hiljempaa, mutta turha siitä on alkaa stressaamaan. Veikkaisin että kuski ei vaan osannut oikein hahmottaa omaa nopeuttaan suhteessa muuhun liikenteeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Minäkin mielelläni lukisin laista kohdan, joka kieltää tarpeettomasti haittaamasta muiden liikkumista, ja josta pystyy johtamaan mm. mainitsemasi velvollisuuden ajaa ylinopeutta ihan vain siksi, että joku muu niin tekee. Oletan, että samasta kohdasta saataisiin johdettua myös velvollisuus väistää kaistanvaihtajaa, kävelijöiden velvollisuus väistää autoja suojatiellä, henkilöautojen velvollisuus väistää kolmion takaa tulevaa raskasta liikennettä ja moni muu tässä threadissa vaadittu "minä ensin ja sitten muut" -tasoinen sääntö.
Miten sä aina onnistut lukemaan nämä niin, että pitää ajaa ylinopeutta. Ei, ei ja ei. En mä pyydä kuin sen verran ottamaan päätä sieltä omasta perseestä, että huomioi liikenteen kirjoittamattomat käytännöt ja yleisen sujuvuuden. Vaikka sinä ja muutama muu sankari olette ehkä tottuneet saamaan agressiivista palautetta muilta autoilta jatkuvasti, niin ihan tiedoksi vaan, että se ei ole mikään normaalitilanne. Itse ajan paljon ja harvoin tulee minkäännäköistä palautetta. Aiheetonta palautetta ei juuri koskaan pl. hermoheikot vasurintukkijat, jotka löytää kaasupolkimen välittömästi ohituksen tapahduttua.

e: Tl;dr; Kanssaliikkujia kohtaan voi olla täysi mulkero toimimalla täsmälleen kirkasotsaisesti pykäliä noudattaen. Ripaus järkeä ja harkintaa mukaan, kiitos.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Mitenhän tuo perusteltu syy sitten määritellään. Mielestäni jos esim. ajan kehä 1:llä vastenta kaistaa Leppävaaran kohdalla tarkoituksena kääntyä Otaniemeen (vasemmalle) 3km päästä, niin minun on turha vaihtaa oikealle kaistalle vaikka se vapaa olisikin.
Kohteliaisuus vaikkapa? En tiedä, mutta aika huvittavaa perustella vaikkapa Kehä 2:n hinaaminen vasenta kaistaa Matinkylästä Viheriin, koska "menen sieltä kuitenkin vasemmalle Viherlaaksoon niin turhaa vaihtaa kaistaa muutamaksi kilometriksi" :rolleyes:

Liikenteessä jos jengi joustaisi puolin ja toisin niin siellä olisi kaikilla paljon mukavampaa. Nykyinen liikennekulttuuri täällä on lähinnä ... idiotismia MinäMinäMinien, kotipoliisihermannien sekä näennäisesti heikkolahjaisten (ajamisen pelko ym ym.) arpoessa keskenään siitä kuka menee minnekin ja ketä on seuraavien liikennevalojen kuningas.

Itse voin vaihtaa (ja vaihdankin) oikealle milloin tahansa jos takana tuntuu tulevan kiireisempi heppu. Aivan sama onko se virolainen raksapetteri 001-EST -kilvillä, perkeleen teinitööninki-BMW tai öky-AUDI tappajakaahari vai esimerkiksi taksikuski joka tulee perseeseen kiinni. Mitä kauempana noista (ja muutamista muista toheloista) pääsee olemaan, sen parempi. Jännä homma kuinka iso osa kotipoliisispedeistä ottaa vastaavanlaisen oikealle kaistalle nopeammalle tilan antamisen / "väistämisen" suorastaan henkilökohtaisena, tunteisiin voimakkaasti menevänä saatanasta seuraavana manööverinä?? Ja näiden asenne on juurikin tätä perisuomalaista parhautta, eli MINÄ ajan tässä suurinta sallittua nopeutta, MINUN auton mittariheitto on x km/h, kyllä MINÄ sen tiedän enkä MINÄ väistä tästä ketään koska MINUN ei tarvitse väistää ketään koska MINÄ saan ajaa tässä tätä nopeutta, koska MINÄ en ole ikinä ajanut kolarin kolaria enkä MINÄ ole ikinä saanut sakon sakkoa koska MINÄ olen keskivertoa selkeästi parempi kuljettaja eikä MINULLA ole mikään kiire minnekään.

-Siitä vain kotipoliisit ruksia ruutuun sen mukaan mikä noista MINÄ -kohdista on lähinnä omaa käyttäytymistä liikenteessä.

:tup:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Kohteliaisuus vaikkapa? En tiedä, mutta aika huvittavaa perustella vaikkapa Kehä 2:n hinaaminen vasenta kaistaa Matinkylästä Viheriin, koska "menen sieltä kuitenkin vasemmalle Viherlaaksoon niin turhaa vaihtaa kaistaa muutamaksi kilometriksi" :rolleyes:
No enpä tiedä. Ruuhka-aikoina varsinkin tuo on turha kaistanvaihto mikä vaan puurouttaa liikennettä jos kaikki näin alkavat tekemään.

Mutta jos ajan vasenta kaistaa, niin joko ajan oikeaa kaistaa ajavia nopeammin, edessäni vasenta kaistaa ajavan kanssa samaa vauhtia, tai jos oikealla on tarpeeksi iso rako voin myös siirtyä sinne mikäli takaa joku tulee selvästi kovempaa (ja edessäni olisi siis baanaa mennä). Kynnys tällekin on tosin kasvanut, kun välillä se takaa tulija onkin vain pussittanut minut jäämällä itse "hinaamaan" siihen. Jos syystä tai toisesta olen vasemmalla kaistalla ja oikealla on tilaa mennä ohi, en kyllä väistä oikealle kaistalle takaa tulevia. Tarpeeton kaistanvaihtokin on kiellettyä, enkä tosiaan keksi miksi oikealle kaistalle tyhjällä tiellä vaihtaisin, jos vasemmalle olen kääntymässä.

Kehä 2 ei kuitenkaan kaistasääntöjensä osalta poikkea mitenkään viereisestä Merituulentiestä, jonka kaksikaistaisella osuudella voi ajaa vasenta kaistaa Niittykummusta Suomenojalle. Tällä pätkällä on kuitenkin jostain syystä ihan ok ajaa vasenta kaistaa vaikka alinopeutta, mutta kehä 2:lla pitäisi väistellä takaa tulevia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Kyllä turistit erottaa elämäntapainkkareista. Pää pyörii kuin puolukka jossain ja muutenkin ajo on ”etsivää”. Pk-seudulla itse asiassa saa yllättävän hyvin tilaa, jos on aidosti epävarma ja menossa väärään paikkaan. Turussa kun laittaa vilkun päälle, niin jonossa ei ole sen jälkeen edes paikallislehden verran tilaa

e: Merituulen tiellä on valoja yms. settiä, joka tasaa nopeuksia. Kehä 2:sta taas pystyy ajamaan häiriöttä, jos ”tulppia” ei ole edessä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Kyllä turistit erottaa elämäntapainkkareista. Pää pyörii kuin puolukka jossain ja muutenkin ajo on ”etsivää”. Pk-seudulla itse asiassa saa yllättävän hyvin tilaa, jos on aidosti epävarma ja menossa väärään paikkaan. Turussa kun laittaa vilkun päälle, niin jonossa ei ole sen jälkeen edes paikallislehden verran tilaa.
Tätä olen ihmetellyt jo pidempään kun useasti olen tämän kuullut, mutta pitkään turussa ajaneena en on vielä kokenut. Ihan sama mikä ruuhka päällä ja millä tiellä mennään, niin joka kerta tuntuu saavan tilaa. Ja tilan saamisella tarkoitan sitä että hetkestä kun laitan vilkun päälle, siihen että olen toisella kaistalla kuluu alle 5sek. Kymmenillä eri autoilla myös sama kokemus niin en usko siitäkään olevan kiinni(tosin en ole pahemmin millään lintulautabemareilla kulkenut). Mahdollisista eroista jäljelle jää sitten oma ajotyyli(jos kiihdyttelee huomiotaherättävästi sotkien muiden sujuvaa etenemistä niin suunnilleen kaikki miettii että ratin takana olija saa ihan rauhassa odotella vapaata tilaa) ja ehkä kokemusero siitä miten kello tikittää(5sek tuntuu 5 sekunnilta itselle, eikä 50 sekunnilta niinkuin osalle ratissa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Tätä olen ihmetellyt jo pidempään kun useasti olen tämän kuullut, mutta pitkään turussa ajaneena en on vielä kokenut. Ihan sama mikä ruuhka päällä ja millä tiellä mennään, niin joka kerta tuntuu saavan tilaa. Ja tilan saamisella tarkoitan sitä että hetkestä kun laitan vilkun päälle, siihen että olen toisella kaistalla kuluu alle 5sek. Kymmenillä eri autoilla myös sama kokemus niin en usko siitäkään olevan kiinni(tosin en ole pahemmin millään lintulautabemareilla kulkenut). Mahdollisista eroista jäljelle jää sitten oma ajotyyli(jos kiihdyttelee huomiotaherättävästi sotkien muiden sujuvaa etenemistä niin suunnilleen kaikki miettii että ratin takana olija saa ihan rauhassa odotella vapaata tilaa) ja ehkä kokemusero siitä miten kello tikittää(5sek tuntuu 5 sekunnilta itselle, eikä 50 sekunnilta niinkuin osalle ratissa).
Ootko ajanut paljon muissa kaupungeissa? Kyllä minäkin ajattelin liikenteen Turussa olevan sujuvaa kunnes tuli vedettyä vuosien ”tour” maakunnissa ja pk-seudulla.

Naantalin pikatiekin täynnä mulkkuja, Artukaisten liittymässä Turun suuntaan aina naurattaa, kun joku yrittää koppimopolla kiihdyttää välin umpeen. Onneksi sen jo tietää, niin osaa ottaa reilun alkuvauhdin ”piilossa”. Manhattanin kohdalla toiseen suuntaan on mitä mainioin kiihdytyssuora pikku kuka-menee-ensin kilpailulle. Muitakin vastaavia paikkoja löytyy, valoista hanaa ja vilkun kanssa nenän eteen ajamaan (alinopeutta). Yksi ryhmä on sitten valuttelijat, jotka tukkii risteyksen kuin risteyksen. Pk-seudulla hirtettäisiin munista ekaan lyhtypylvääseen. Koulukadun ABC ja km suuntaansa on niin saamarin rasittavaa aina ajaa. Eikä perus-turkkulaiset edes ruuhkassa osaa ajaa, kun ei niitä säälittäviä 10 min jonoja voi ruuhkaksi laskea. Sen sitten huomaa miten mm. liikennevaloissa toimitaan.

Kyllä, hävettää niin maan perkeleesti, että olen joskus ajanut kuten turkulainen. (En nyt lähde avautumaan Satakunnan tai Tampereen seudun liikenteestä, ei niistäkään mitään kehuja saa aikaiseksi.)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Ootko ajanut paljon muissa kaupungeissa? Kyllä minäkin ajattelin liikenteen Turussa olevan sujuvaa kunnes tuli vedettyä vuosien ”tour” maakunnissa ja pk-seudulla.

Naantalin pikatiekin täynnä mulkkuja, Artukaisten liittymässä Turun suuntaan aina naurattaa, kun joku yrittää koppimopolla kiihdyttää välin umpeen. Onneksi sen jo tietää, niin osaa ottaa reilun alkuvauhdin ”piilossa”. Manhattanin kohdalla toiseen suuntaan on mitä mainioin kiihdytyssuora pikku kuka-menee-ensin kilpailulle. Muitakin vastaavia paikkoja löytyy, valoista hanaa ja vilkun kanssa nenän eteen ajamaan (alinopeutta). Yksi ryhmä on sitten valuttelijat, jotka tukkii risteyksen kuin risteyksen. Pk-seudulla hirtettäisiin munista ekaan lyhtypylvääseen. Koulukadun ABC ja km suuntaansa on niin saamarin rasittavaa aina ajaa. Eikä perus-turkkulaiset edes ruuhkassa osaa ajaa, kun ei niitä säälittäviä 10 min jonoja voi ruuhkaksi laskea. Sen sitten huomaa miten mm. liikennevaloissa toimitaan.

Kyllä, hävettää niin maan perkeleesti, että olen joskus ajanut kuten turkulainen. (En nyt lähde avautumaan Satakunnan tai Tampereen seudun liikenteestä, ei niistäkään mitään kehuja saa aikaiseksi.)
Lohjalla jonkun verran, Tampereella vähäsen, Hämeenlinnassa kohtalaisesti, Helsingissä silloin tällöin, jossain keskisuomen pienemmissä kaupungeissa nuorena enemmänkin. Ihmeempää eroa en ole huomioinut, oma ajotyyli sopii joka paikkaan.

Nyt kun tarkemmin miettii, niin laittomat risteyksenjätöt on niin tuttuja turussa että kun lähden kääntymään valoista ainoaa kääntyvien kaistaa monikaistaiselle, niin kiihdytän suht ripeästi aina että pääsen vaihtamaan tyhjälle kaistalle, enkä turhaan anna takaa tulevan tehdä poikkaria viereeni viemään tilan. Muuten jäisi seuraaviin valoihin punaisiin katselemaan kun viereinen kaista täyttyy odotellessa. Varsinkin koulukadulla/puistokadulla tätä joutuu tekemään. Mutta sitten taas yleensä noillakin kahdella tiellä jos joudun ruuhkassa kaistaa vaihtamaan, niin lähinnä hymyilyttää miten helppoa se on.

Artukaisten liittymässä ei näkyvyyttä alkuun tielle ja tiukasta mutkasta ylämäkeen kiihdytys niin tuon tyylin pitäisi olla ihan automaattimen. Ei kenenkään pitäisi saapua katselemaan 80km/h autojonoa puiden takaa millään muulla nopeudella kuin 80. Turvavälit siellä on monesti turhan pienet, mutta sadoista kerroista kun tuolta olen noussut niin eipä ole jäänyt kertaakaan mieleen että joku yrittäisi blokata liittymisen. Yleensä jätän pikkuvaihteen päälle kunnes olen siirtynyt että nopeudenmuutoksen voi tehdä tarvittaessa siinäloppuvaiheilla ilman odottelua.

Tuli muuten vielä nopeuden vaikutus mieleen noissa kaistanvaihdoissa. Kun etenet vilkku päällä vain hieman hitaammin kuin kaista jolle olet vaihtamassa, takaa tulevat näkevät ettet kuitenkaan hidastele ja jokaiselle takaa saapuvalle auton kuskille jää aikaa miettiä hetki että miksei antaisi tilaa. Jos olisin vauhdikkaampi, noita havaintoja joutuisivat tekemään edelläajavat peilien kautta, jolloin varmasti ei tule samaan tahtiin tilaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Ei Turussa tai muualla ajaminen vaikeaa ole, vituttaa vaan kun joutuu taantumaan yllätysperustaiseen kaistanvaihtoon, että runkut ei aja väliä kiinni. Ja sit nämä naurettavat kiihdytyskisat valoista :facepalm: CVT-vaihteisella Jazzilla oli aikanaan tuskaa, kun se nosti aina lähdössä kierroksia toteutustavasta johtuen. Johan oli Corolla-Jormien kädet täynnä ohjaamossa, kun tuo ”haastoi”. Aika vähäistä tuo sun ajelu muualla on ollut. Muutaman vuoden pois, niin varmasti aukeis sinunkin silmät. Jos on pk-seudun tavoille oppinut, niin tuskaa on Turussa. Jo pelkkä liikennevalo-ohjaus on ihan perseestä.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Kohteliaisuus vaikkapa? En tiedä, mutta aika huvittavaa perustella vaikkapa Kehä 2:n hinaaminen vasenta kaistaa Matinkylästä Viheriin, koska "menen sieltä kuitenkin vasemmalle Viherlaaksoon niin turhaa vaihtaa kaistaa muutamaksi kilometriksi" :rolleyes:

Liikenteessä jos jengi joustaisi puolin ja toisin niin siellä olisi kaikilla paljon mukavampaa. Nykyinen liikennekulttuuri täällä on lähinnä ... idiotismia MinäMinäMinien, kotipoliisihermannien sekä näennäisesti heikkolahjaisten (ajamisen pelko ym ym.) arpoessa keskenään siitä kuka menee minnekin ja ketä on seuraavien liikennevalojen kuningas.

Itse voin vaihtaa (ja vaihdankin) oikealle milloin tahansa jos takana tuntuu tulevan kiireisempi heppu. Aivan sama onko se virolainen raksapetteri 001-EST -kilvillä, perkeleen teinitööninki-BMW tai öky-AUDI tappajakaahari vai esimerkiksi taksikuski joka tulee perseeseen kiinni. Mitä kauempana noista (ja muutamista muista toheloista) pääsee olemaan, sen parempi. Jännä homma kuinka iso osa kotipoliisispedeistä ottaa vastaavanlaisen oikealle kaistalle nopeammalle tilan antamisen / "väistämisen" suorastaan henkilökohtaisena, tunteisiin voimakkaasti menevänä saatanasta seuraavana manööverinä?? Ja näiden asenne on juurikin tätä perisuomalaista parhautta, eli MINÄ ajan tässä suurinta sallittua nopeutta, MINUN auton mittariheitto on x km/h, kyllä MINÄ sen tiedän enkä MINÄ väistä tästä ketään koska MINUN ei tarvitse väistää ketään koska MINÄ saan ajaa tässä tätä nopeutta, koska MINÄ en ole ikinä ajanut kolarin kolaria enkä MINÄ ole ikinä saanut sakon sakkoa koska MINÄ olen keskivertoa selkeästi parempi kuljettaja eikä MINULLA ole mikään kiire minnekään.

-Siitä vain kotipoliisit ruksia ruutuun sen mukaan mikä noista MINÄ -kohdista on lähinnä omaa käyttäytymistä liikenteessä.

:tup:
Jos matkaa on kilsa tai pari niin turha sitä on kaistaa vaihtaa. Oikealta pääsee ohi ja sieltä myös saa ohittaa. Autokoulussa painotettiin ennakointia. Kaupungissa ei ole ohituskaistaa muutenkaan ja joskus se oikealla oleva kaista päättyy kesken matkan.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
86
Jos matkaa on kilsa tai pari niin turha sitä on kaistaa vaihtaa. Oikealta pääsee ohi ja sieltä myös saa ohittaa. Autokoulussa painotettiin ennakointia. Kaupungissa ei ole ohituskaistaa muutenkaan ja joskus se oikealla oleva kaista päättyy kesken matkan.
Oikealta kaistalta käännytään oikealle/mennään ramppiin, joten on parempi ajaa sitä vasenta, jos ei ole poistumassa tieltä hetkeen. Ja toisaalta rampeista tulee usein porukkaa ketkä ei osaa/uskalla kiihdyttää liikennevirtaan.
Ja sitten näiden ylinopeus höyrypäiden mielestä kaikkien pitäis ajaa oikealla että ne itse pääsee esteettömästi ajamaan.
 
Viimeksi muokattu:

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Ite oon ajanu enemmänkin hesessä, lahdessa, oulussa ja jonkin verran jyväskylässä. En muista että ois tyyliin kertaa tai kahta enempää palautetta muilta kulkijoilta ja aina oon vilkulla päässyt väliin (keskellä valojakin vielä vähe laittomasti tyhmänä) jne. 14v ja jotain kolme-neljä miljoonaa oon ajellu.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
53
Eilen tuli yksi elämänsä sankari vastaan kehä I:llä, keulasta mällätty ja kilvetön vanha punainen 850 volvo kiihdytteli edellä menijöiden takapuskureihin ja ohitteli vapautuneesti. Tosin mutkissa näytti olevan ongelmia kun auto ei meinannut pysyä kaistalla ja jarruvalot paloivat..
Lisämeriittiinä oli poliisin eristysnauha roikkumassa takakulmasta. :eek:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Miten sä aina onnistut lukemaan nämä niin, että pitää ajaa ylinopeutta. Ei, ei ja ei. En mä pyydä kuin sen verran ottamaan päätä sieltä omasta perseestä, että huomioi liikenteen kirjoittamattomat käytännöt ja yleisen sujuvuuden. Vaikka sinä ja muutama muu sankari olette ehkä tottuneet saamaan agressiivista palautetta muilta autoilta jatkuvasti, niin ihan tiedoksi vaan, että se ei ole mikään normaalitilanne. Itse ajan paljon ja harvoin tulee minkäännäköistä palautetta. Aiheetonta palautetta ei juuri koskaan pl. hermoheikot vasurintukkijat, jotka löytää kaasupolkimen välittömästi ohituksen tapahduttua.

e: Tl;dr; Kanssaliikkujia kohtaan voi olla täysi mulkero toimimalla täsmälleen kirkasotsaisesti pykäliä noudattaen. Ripaus järkeä ja harkintaa mukaan, kiitos.
Ai, kyse olikin kirjoittamattomista säännöistä ja ylinopeuttakaan ei pidä ajaa. Minä kun ihan luulin, että kirjoitit
Katsos laista se kohta jossa sanotaan ettei pidä tarpeettomasti haitata muiden liikkumista. Se, että ei ole väistövelvollisuutta ei anna lupaa olla kusipää. Kuitenkin varmasti oikein hyvin tiedät, että vasurilla se käytetty nopeus on järjestäen jonkun verran yli rajoituksen ja rajoitusta ajava aiheuttaa välittömän jonoutumisen.
Kirjoittamattomista säännöistä kannattaa muistaa liikenteessä tämä: jos aiot ottaa itsellesi vapauksia säännöistä, olisi parempi varmistaa, ettei niin toimimalla haittaa ketään muuta.

Minä kyllä saatan palkita takaa tulevan kiireisen polkaisemalla reippaasti lisää nopeutta, mutta se edellyttää sitä, että kaahari osoittaa sen verran kunnioitusta, että jää turvavälin päähän. Jos ei turvaväli pysy nopeuden mukaisena, niin nopeus kyllä muuttuu turvavälin mukaiseksi.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
334
80 alueella 70, satasen alue niin 85, taas tippuu rajoitus kahdeksaankymmeneen ja vauhti seitsemäänkymppiin. Siitä takas sataseen ja 85... Kohta alkaakin ohituskaista ja sitten mennäänkin vierekkäin rata-ajoja ja 140+ on vauhtia kun pääsen ohi. Kuskina joku seitsemänkymppinen mummeli. Onkohan tuossa joku että kun 2 kaistaa ns omassa käytössä, niin tulee turvallisuudentunnetta, ja sitä myöten hinkua kaasun käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Ai, kyse olikin kirjoittamattomista säännöistä ja ylinopeuttakaan ei pidä ajaa. Minä kun ihan luulin, että kirjoitit
Ja missäköhän kohtaa lainausta kerron, että sen vasuria ajavan pitää ajaa ylinopeutta? Kyllä vasuria voi ajaa ihan rajoituksenkin mukaan silti häiritsemättä perusteettomasti muuta vasurin käyttäjäkuntaa. Kokeile vaikka.
Kirjoittamattomista säännöistä kannattaa muistaa liikenteessä tämä: jos aiot ottaa itsellesi vapauksia säännöistä, olisi parempi varmistaa, ettei niin toimimalla haittaa ketään muuta.

Minä kyllä saatan palkita takaa tulevan kiireisen polkaisemalla reippaasti lisää nopeutta, mutta se edellyttää sitä, että kaahari osoittaa sen verran kunnioitusta, että jää turvavälin päähän. Jos ei turvaväli pysy nopeuden mukaisena, niin nopeus kyllä muuttuu turvavälin mukaiseksi.
Mites tää sun kotipoliisi, kouluttaminen ja vuoronumerot sun muut kikkailut ovat sun mielestä liikenteessä toimineet? Mitä vähän muistelen kertomaasi, niin olet tainnut saada palautetta muilta autoilijoilta siinä määrin, että "vuoden valopilkku" ja "vuoden torvisoittokunta" tittelit ovat mitä varmimmin jo ansaittuna. Ei sääntöjä noudattamallakaan (oli ne sitten aitoja tai itse keksittyjä) saa haitata muita tarpeettomasti. Mielipahakin olisi hyvä jättää sinne kotiin murjotettavaksi, jos joku nyt sattuu tekemään "väärin". Kuten joku tässä jo kirjoitti, parempi se on pitää hullut kuskit mahdollisimman kaukana itsestä eikä 0,5cm päässä takapuskurista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Asiaton käytös - henkilökohtaisuuksiin meneminen
Ja missäköhän kohtaa lainausta kerron, että sen vasuria ajavan pitää ajaa ylinopeutta? Kyllä vasuria voi ajaa ihan rajoituksenkin mukaan silti häiritsemättä perusteettomasti muuta vasurin käyttäjäkuntaa. Kokeile vaikka.
Niin, se toinen mielestäsi oikea tapa oli vaihtaa oikealle, oli siellä tilaa tai ei. Jälleen pitäisi häiritä muuta liikennettä, kunhan sinä pääset ajamaan valitsemaasi nopeutta.

Jos sinua häiritsee se, ettet pysty ajamaan mitä tahansa nopeutta muun liikenteen vuoksi, kukaan ei ole häirinnyt sinua. Olet vain häiriintynyt. Sanan kaikissa merkityksissä.

Mites tää sun kotipoliisi, kouluttaminen ja vuoronumerot sun muut kikkailut ovat sun mielestä liikenteessä toimineet? Mitä vähän muistelen kertomaasi, niin olet tainnut saada palautetta muilta autoilijoilta siinä määrin, että "vuoden valopilkku" ja "vuoden torvisoittokunta" tittelit ovat mitä varmimmin jo ansaittuna. Ei sääntöjä noudattamallakaan (oli ne sitten aitoja tai itse keksittyjä) saa haitata muita tarpeettomasti. Mielipahakin olisi hyvä jättää sinne kotiin murjotettavaksi, jos joku nyt sattuu tekemään "väärin". Kuten joku tässä jo kirjoitti, parempi se on pitää hullut kuskit mahdollisimman kaukana itsestä eikä 0,5cm päässä takapuskurista.
Mainiosti on toiminut, vaikken oikein tiedäkään, miten jonkun intter webbi -nimimerkin keksimiä asioita voisi omakohtaisin kokemuksin yrittää kommentoida.

Tuolleen vinkkinä: jos joku ajaa 0,5 cm päässä etupuskuristasi, se edellä oleva ei yleensä ole syypää tilanteeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Niin, se toinen mielestäsi oikea tapa oli vaihtaa oikealle, oli siellä tilaa tai ei. Jälleen pitäisi häiritä muuta liikennettä, kunhan sinä pääset ajamaan valitsemaasi nopeutta.

Jos sinua häiritsee se, ettet pysty ajamaan mitä tahansa nopeutta muun liikenteen vuoksi, kukaan ei ole häirinnyt sinua. Olet vain häiriintynyt. Sanan kaikissa merkityksissä.
Mitä helvettiä nyt taas :facepalm: Luetko sä edes mitä kirjoitat. Viesti oli ja on edelleen, että älkää jääkö asumaan vasurille (pidemmäksi aikaa kuin on pakko). Toinen osa koski sitä, että jos palautetta tulee jatkuvasti muilta autoilta, niin syytä katsoa peiliin. Suurin osa autoista ajaa ihan ok. Sit on ryhmä rämä, joille pykälät on heti jumalasta seuraavana tärkeysjärjestyksessä (eli itsestä). Tästä seuraa sitten näitä aivopieruja eli vasemman tukkimista ja sun tunnustamaa kouluttamista. Ei oo normaalin kuskin hommia nuo. Voi kauheeta, kun joutuu jonkun muun kuskin takia tekemään jotain. Tuntuuko se susta epäonnistumiselta, jos joku pääsee vahingossa sujuvasti ohi :rofl:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Huomautus - Jätä pois tämä toistuva olkiukkoilu ja sanojen pistäminen toisten keskustelijoiden suuhun, kiitos.
Mitä helvettiä nyt taas :facepalm: Luetko sä edes mitä kirjoitat. Viesti oli ja on edelleen, että älkää jääkö asumaan vasurille (pidemmäksi aikaa kuin on pakko). Toinen osa koski sitä, että jos palautetta tulee jatkuvasti muilta autoilta, niin syytä katsoa peiliin. Suurin osa autoista ajaa ihan ok. Sit on ryhmä rämä, joille pykälät on heti jumalasta seuraavana tärkeysjärjestyksessä (eli itsestä). Tästä seuraa sitten näitä aivopieruja eli vasemman tukkimista ja sun tunnustamaa kouluttamista. Ei oo normaalin kuskin hommia nuo. Voi kauheeta, kun joutuu jonkun muun kuskin takia tekemään jotain. Tuntuuko se susta epäonnistumiselta, jos joku pääsee vahingossa sujuvasti ohi :rofl:
Sujuvuus on kakkosprioriteetti heti turvallisuuden jälkeen. Sinä vaadit muun liikenteen vaarantamista ja hidastamista, jotta sinä yksin pääsisit ajamaan nopeammin. Lisäksi vielä väitit, että laki vaatisi muita toimimaan niin. Odottelen yhä sitä lakiviitettä.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Kunpa Tampereen Rantatunnelissa kaikki jotka eivät aio poistua heti tunnelin päätyttyä tajuaisivat ajaa vasenta kaistaa. Varmasti jonkin verran sujuvoittaisi liikennettä. Ei se sitä tosiasiaa poista, että päin helvettiähän tuo on suunniteltu.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
En koskaan ajanut tunnelia länteen ruuhka-aikana silloin kun se ei toiminut ja suljettiin lähes joka päivä, mutta porintien risteyksen valojen ajoituksen säädön jälkeen on uskaltanut ja mielestäni se toimii ihan hyvin.

Jos vauhti joskus hidastuukin kolmeen-neljäänkymppiin, niin autoja vain on liikaa liikenteessä ja julkinen liikenne suhteessa autoiluun liian hakalaa tai kallista. Tykkään autoilusta ja tunnelista niin paljon että maksaisin ihan hyvin mielin tietullia tai reilusti kalliimpaa bensaa. Välityskyvyn parannus ei poista ruuhkia, vaan tyhjiöt täyttyvät aina uusista autoista. Autoilun ihmemaassa autot seisovat kahdeksalla kaistalla.

Tietysti jokainen voisi oman rattinsa takana yrittää käyttäytyä tunnelissa niin, ettei itse sytytä jarruvaloja tai hidasta vauhtia, tai aiheuta sellaisen tarvetta muille. Kun länteen mennessä ennen tunnelia possujuna pysähtyy, niin todelliset syylliset ovat kännykkään tuijottaneita perässäroikkujia tai sekuntien ja sijoitusten voittamista ruuhkassa tavoittelevia kaistanvaihtelijoita, jotka ovat perseilleet tunnelin keskellä tai loppupäässä joskus viisi minuuttia sitten. Kannattaa mieluummin yrittää olla se ainoa joka jättää muutaman autonmitan väliä ja edellisen auton perävaloja pidemmällä ennakoinnilla katkaisee tätä ketjureaktiota.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
En koskaan ajanut tunnelia länteen ruuhka-aikana silloin kun se ei toiminut ja suljettiin lähes joka päivä, mutta porintien risteyksen valojen ajoituksen säädön jälkeen on uskaltanut ja mielestäni se toimii ihan hyvin.

Jos vauhti joskus hidastuukin kolmeen-neljäänkymppiin, niin autoja vain on liikaa liikenteessä ja julkinen liikenne suhteessa autoiluun liian hakalaa tai kallista. Tykkään autoilusta ja tunnelista niin paljon että maksaisin ihan hyvin mielin tietullia tai reilusti kalliimpaa bensaa. Välityskyvyn parannus ei poista ruuhkia, vaan tyhjiöt täyttyvät aina uusista autoista. Autoilun ihmemaassa autot seisovat kahdeksalla kaistalla.

Tietysti jokainen voisi oman rattinsa takana yrittää käyttäytyä tunnelissa niin, ettei itse sytytä jarruvaloja tai hidasta vauhtia, tai aiheuta sellaisen tarvetta muille. Kun länteen mennessä ennen tunnelia possujuna pysähtyy, niin todelliset syylliset ovat kännykkään tuijottaneita perässäroikkujia tai sekuntien ja sijoitusten voittamista ruuhkassa tavoittelevia kaistanvaihtelijoita, jotka ovat perseilleet tunnelin keskellä tai loppupäässä joskus viisi minuuttia sitten. Kannattaa mieluummin yrittää olla se ainoa joka jättää muutaman autonmitan väliä ja edellisen auton perävaloja pidemmällä ennakoinnilla katkaisee tätä ketjureaktiota.
Toi mun mainitsema tilanne tapahtuu jos joutuu ajamaan tunnelin läpi lielahdesta hervantaan päin (Itään?) aamulla. Vasenkaista voi ammottaa tyhjyyttään kun taas oikea on jonoa päästä päähän. Sitten kun porukka hidastaa jo ennen siirtymistä siihen suhteettoman lyhyelle poistumisrampille niin koko jonon vauhti tippuu sinne 40-50km/h ja autojen väliin ei mahdu paperiarkkia.
Aika harva kuitenkin poistuu heti tunnelin päätyttyä. Mutta yksi kaista unohtui tosiaan rakentaa kun tunnelia tehtiin :D Ei se ihan hirveetä suunnittelua ja investointia olisi vaatinut (lisää). Silloin se Nokia/Porintie ongelmakin olisi poistunut. Tuonne toiseen suuntaan olisi riittänyt pelkästään pidempi poistumiskaista. Nythän se huonoina aamuina voi mennä täyteen jos ensimmäinen liikenneympyrä ei vedä siitä suunnasta.

Ja olet ihan oikeassa siinä, että jos haluaa tietää onko pumppu kunnossa niin kannattaa ajaa tunnelissa ilman minkäännäköistä turvaväliä. 90% tuolla tuntuu vetävän niin. Enkä tosiaan ole ikinä oppinut/tajunnut tuota Tampereen jaottelua länteen ja itään :D Mutta eiköhän sen vielä joskus opi ulkopaikkakuntalainenkin. Mitä muuten Pirkanmaan liikenteeseen tulee, niin se oli IMHO joskus ehkä jopa Suomen joustavinta. Nykyään kaikilla tuntuu olevan tatti otassa ja esim. liikenneympyröissä ensimmäinen sisään ja ulos saa ilmeisesti jonkun palkinnon (vauhdista päätellen).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Kunpa Tampereen Rantatunnelissa kaikki jotka eivät aio poistua heti tunnelin päätyttyä tajuaisivat ajaa vasenta kaistaa. Varmasti jonkin verran sujuvoittaisi liikennettä. Ei se sitä tosiasiaa poista, että päin helvettiähän tuo on suunniteltu.
Sais koko laitoksen rajotuksenkin nostaa 80kmh.

Muutama muukin kai tämän huomannut kun tuntuu että 80kmh vauhdilla pysyy juuri muiden vauhdissa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
424
Saisi ehdottomasti nostaa tuon rajoituksen samaan mikä ennen tunnelia on Tampereelle päin mentäessä. Tulee vain enemmän nopeusvaihteluita, kun osa pudottaa vauhdin rajoituksiin, osa jatkaa vanhaa vauhtia, jotkut alle rajoituksen ja loput reipasta ylinopeutta.

Ja tunnelissa monesti käy tuota, että ensin tuntuu ettei pysy autovirran mukana, mutta sitten ylämäkeen monilla vauhti hyytyy todella nopeasti. Ei taida ihmisiä kiinnostaa vakkarin käyttö tuolla tunnelissa.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Koitetaanpas sitten taas vähän skarpata itse kukin tässä ketjussa sitä asiallista keskustelutapaa ja asioiden esittämistä. Jätetään ne turhat piikittelyt pois myös.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Meinasi joku aika nuori mies (18-22) ajaa bemarin oikeaan etulokariin kun käännyttiin Albertinkadulta -> Uusikatu Oulussa. Olin itse vasemmalla kaistalla ja hän oikealla. Albertinkadulta saa kääntyä vasemmalle kummaltakin kaistalta, mutta vasemmalta kaistalta kääntyvä ryhmittäytyy vasemmalle ja oikealta kaistalta kääntyvä ryhmittäytyy oikealle. Niin eiköhän tämä jantteri kääntänyt oikealta kaistalta ryhmittäytyen vasemmalle kaistalle suoraan keulaa kohti. Sai torvea soittaa ja oli kolina lähellä.

Noh, toivottavasti nuori mies muistaa ja osaa seuraavalla kerralla ryhmittäytyä oikein ettei tuu vahinkoja.

Nykyään kun katsoo meininkiä niin muutenkin ihmiset eivät osaa enää ryhmittäytyä oikein, saatikka pysyä omilla kaistoillaan kun pitää sitä perkeleen luuria räplätä...
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Nyt on liikenteessä taas nämä nastojen säästäjät. Valoista lähetään kun lehmä makuulta, ettei vaan ropise. Parikin risteystä, missä normaalisti menee se 5-8 autoa helposti vihreillä, niin nyt kaksi-kolme. Ei. Saa. Kiihyttää. Hankkisivat kitkat. Ja sitten kuitenkin ajellaan niillä nastoilla yli vapun, melkein juhannukseen.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Hurja tilanne tallentui videolle! Hirvi yllätti autoilijan keskellä kirkasta päivää: "Videon kuvannut mies pelasti henkeni"
Ei nyt aivan aiheesta, mutta
Oli kyllä näyttävä lento. Kuvaaja ei kyllä (ymmärettävästi) tajunnut mihin autonsa jätti. Huonolla tuurilla olisi saanut jonkun peräänsä. Muutenhan kuvaaja toimi hienosti vilkuttaessaan valoja.

Toivottavasti itse vastavassa tilanteessa muistaisi miettiä turvallista pysähtymispaikkaa.
Näyttävä lento todellakin! En ihan koko videota katsonut/kuunnellut, mutta Yariksen kuskihan sanoi, että vastaantulevan auton valot niiasi eli vastaantulija (kuvaaja) jarrutti ja tästä päätteli että jotain tapahtuu. Epäilen, että pysähtymispaikka saattaa selittyä kameran olemassaololla.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Nyt on liikenteessä taas nämä nastojen säästäjät. Valoista lähetään kun lehmä makuulta, ettei vaan ropise. Parikin risteystä, missä normaalisti menee se 5-8 autoa helposti vihreillä, niin nyt kaksi-kolme. Ei. Saa. Kiihyttää. Hankkisivat kitkat. Ja sitten kuitenkin ajellaan niillä nastoilla yli vapun, melkein juhannukseen.
Se on vaan niin harmillista kun kulutuspinnaltaan uuden syvyisissä renkaissa nastat on lentäneet ja katsastusmiehet laskevat puuttunieta nastoja. Varsinkin uudet nastarenkaat kannattaa ajaa sisään (n.500km) pahemmin kiihdyttelemättä. Nastojen pysyvyydessäki , ainakin mainosmiesten mukaan, ollee eroja.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Näyttävä lento todellakin! En ihan koko videota katsonut/kuunnellut, mutta Yariksen kuskihan sanoi, että vastaantulevan auton valot niiasi eli vastaantulija (kuvaaja) jarrutti ja tästä päätteli että jotain tapahtuu. Epäilen, että pysähtymispaikka saattaa selittyä kameran olemassaololla.
Saattaa olla kamerakin syynä /tai järkytys, mutta jättää auto keltaisen sulkuviivan kohdalle
on vaarallista itselle ja muille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Saattaa olla kamerakin syynä /tai järkytys, mutta jättää auto keltaisen sulkuviivan kohdalle
on vaarallista itselle ja muille.
Onneksi tuo tuli auringon suunnasta eli samasta suunnasta tulijoiden pitäisi nähdä hänet helposti. Yllättävän hyvin näytti Yaris kestävän törmäyksen hirveen, vaikka vauhtia tuossa ei tainnut kovin paljoa olla.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Noi keltaiset sulkuviivat laitetaan mutkiin ja notkelmiin, jos sieltä joku tulee kunnon vauhdilla...
törmää huonolla tuurilla joko kolariautoon tai kuvausautoon. Mukava huomata, että nykyautot kestävät kohtuu hyvin hirvenkin, liimattu tuulilasi auttanee/jäykistää tuossa paljon.
 
Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
157
Näin böndenä juuri pääkaupunkiseudun reissun tehneenä täytyy sanoa, että minä kyllä tykkään tuon alueen liikenteestä. Vaikka autoja on reilusti enemmän kuin kotikaupungissani, niin kaikki kuitenkin toimii hyvin. Vilkulla saa tilaa, kunhan ei jää arpomaan ja kehätiet tekevät navigoinnista ymmärrettävää myös näin ei-paikkakuntalaiselle. En tietenkään mitään tarkkoja katuja osaa tai pysty osoitteeseen ihan lonkalta navigoimaan, mutta sellaiset karkeat siirtymät on helppo hahmottaa ihan ilman navigaattoria.

Mutta mikä hieman ärsyttää, niin tuolla maanteillä ihmiset, ketkä ajavat 100 rajoituksen alueella jotain reilua 90. Ei siinä mitään, mutta kun ohitat nämä ja pääset taas ajamaan omaa tasavauhtiasi, niin seuraavan 80-rajoituksen aikana samat tyypit ilmestyy takapuskuriin kiinni, ja jos sopiva paikka löytyy, niin jopa ohi. Heilläkin on siis jonkunlainen vakionopeus, mikä ei kuitenkaan muutu mitenkään nopeusrajoitusten mukaan. Ja siihen jäävät taas hidastelemaan, kun rajoitus nousee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 933
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom