Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Opetetaanko autokoulussa tätä nykyä, että ylinopeutta saa ajaa, jos vain mieli tekee? Nelikaistaisella tiellä sitä vasentakin kaistaa koskee samat rajoitukset - jos edellä ajavalla on JO 10 km/h enemmän nopeutta kuin rajoitus, se on täysin ja täsmälleen riittävä nopeus. Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa niin reilusti yli rajoituksen siksi, että joku mulkero takana luulee saavansa ajaa miten huvittaa.
Tuossa olen samaa mieltä, harvoin nämä oikeasti ylinopeutta ajavat se pahin ryhmä on vaan ne mukamas suurinta sallittua ajava, sillä jos sä ajat 120km/h tiellä mittarin mukaan 130km/h niin sitten vasta ajat suurinta sallittua jos sun auton mittari heittää sen 5-6km/h niinkuin mulla. Jos sä ajat sen mittarin mukaan 120km/h ajat alinopeutta ja nämä on niitä moottoritien pahimpia kusipäitä jotka raivoaa siellä "minulla on oikeus kun ajan 120km/h!" ja sitten tukitaan se vasen kaista.

Opetelkaa tuntemaan se auton mittarivirhe niin elämä helpottuu.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Oletko koskaan kuullut sellaisesta laitteesta kuin jarrupoljin?

Sitä painamalla saa jätettyä sen turvavälin siihen edessäolijaan, vaikka autossa olisikin vakionopeudensäädin.

Eikä sitä tarvi painaa kovin pitkään, kun sitten kytkee sen vakionopeudensäätimen pois päältä ja voi säädellä vauhtiaan ihan kaasupolkimella siten että se turvaväli pysyy järkevänä.


Ja jos ei autostaan löydä jarrupoljinta, ei pitäisi olla mitään asiaa sinne auton rattiin.
Yritän ajaa mahdollisimman päästöttömästi. Jarruttelu ja kaasuttelu lisää turhia hiilidioksidipäästöjä.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Toivottavasti eteesi sattuu tulemaan mahdollisimman paljon siviilipoliiseita jatkossa. Voivat antaa sitten vinkkejä että miten auton nopeutta pystyy muuttamaan.
Juuri näin, laki kyllä antaa myöden sakottaa alinopeudesta, mutta aniharvoin. Toivottavasti pystyvät jatkossa puuttumaan näihin köröttelijöihin paremmin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Yritän ajaa mahdollisimman päästöttömästi. Jarruttelu ja kaasuttelu lisää turhia hiilidioksidipäästöjä.
Höpöhöpö.

Jos pyrkisit oikeasti ajamaan mahdollisimman päästöttömästi, ajaisit n. kuuttakymppiä. Sellaisessa nopeudessa auton kulutus on pienimmillään.

Ja uuden auton valmistaminen kolarin jälkeen aiheuttaa todella paljon enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin mitä missään ajassa säästät perseilylläsi.

Ja sen sijaan että keksit lisää typeriä perusteluja perseilyllesi,
voisitko nyt vaan myöntää, että roikut perseessä, koska olet typerä rattiraivoinen kusipää, joka ei piittaa liikennetuyvallisuudesta, eikä tähän käytökseesi ole mitään järkeviä syitä.

Ja vielä parempi, jos tämän myöntämisen jälkeen yrittäisit tehdä asialle jotain. Kuten esimerkiksi vaihtaa ajotapaasi tai lopettaa kokonaan autolla ajamisen, jos luonteesi ei siihen sovellu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
- Alinopeutta maantiellä. Aiheuttaa jonoa ja ihmiset lähtee ihan hulluissa paikoissa ohittaa.
- Ajonopeus jatkuvasti jojoilee

Mun mielestä olisi jopa suotavaa/sallittava +5km/h maantiellä niin liikenne vetää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Opetelkaa tuntemaan se auton mittarivirhe niin elämä helpottuu.
Tämä on kyllä niin totta...

Viikonloppuna jouduin sukulaismiehen '98 Hiluxin rattiin ja ihmettelin kun kaveri edessä ajaa niin helvetin lujaa että jään jälkeen vaikka mittarissa 80-alueella se normaali 90km/h.

Selvisi GPS mittauksessa että noilla lukemilla nopeus heitti 14km/h alaspäin. Toki nappularenkaat alla, ilman sen kummempia äänieristyksiä, *tuntui* kuin olisi ajanut satasta... :D
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
- Alinopeutta maantiellä. Aiheuttaa jonoa ja ihmiset lähtee ihan hulluissa paikoissa ohittaa.
- Ajonopeus jatkuvasti jojoilee

Mun mielestä olisi jopa suotavaa/sallittava +5km/h maantiellä niin liikenne vetää.
Varsinkin kesällä, suurin sallittu niin liikenne toimii paljon paremmin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
- Alinopeutta maantiellä. Aiheuttaa jonoa ja ihmiset lähtee ihan hulluissa paikoissa ohittaa.
- Ajonopeus jatkuvasti jojoilee

Mun mielestä olisi jopa suotavaa/sallittava +5km/h maantiellä niin liikenne vetää.
Eli lisättäisiin vielä lisää laskutoimituksia siihen mitä se rajoitusmerkin numero tarkoittaa?

Osalle 100 = 100 (mittari)
Osalle 100 = max 100 (GPS)
Osalle 100 = min 100
Osalle 100 = 100+3 (keskimääräinen tutkavirhe vaarmuusvähennys) = 103
Osalle 100 = 100 + 7 (poliisin sakotuskäytäntö) = 107
Osalle 100 = 100 + 3 + 7 = 110

Laitetaan tähän vielä 5km/h ylimääräistä vaihtelua miten kukakin numerot lukee mukaan niin mites oikeasti kuvittelet että ohitusmäärille käy?

Sakot suoraan aina 0,1km/h ylityksestä että saadaan nopeuserot pienemmiksi niin ne ohitukset vähenee oikeasti. "Taitavammat" voi sitten ajella rajoitus -0,1km/h ja epävarmemmat rajoitus -5km/h. Tosin helpottaisi niiden epävarmojenkin menoa kun menisivat vaan muiden kanssa samaa vauhtia.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Jos pyrkisit oikeasti ajamaan mahdollisimman päästöttömästi, ajaisit n. kuuttakymppiä. Sellaisessa nopeudessa auton kulutus on pienimmillään.
Menee vähän OT:ksi mutta olen kyllä hiukan eri mieltä. Kulutus ei niinkään katso vauhtia, vaan moottorin kierrosnopeutta. Toki ilmanvastus tulee myös mukaan kuvioon, mutta ajamalla 100km/h saattaa hyvinkin olla pienempi (tai sama) kulutus kuin alemmilla nopeuksilla. Omalla autolla sweet spot menee jossain 80-90km/h välillä.

Viikonloppuna jouduin sukulaismiehen '98 Hiluxin rattiin ja ihmettelin kun kaveri edessä ajaa niin helvetin lujaa että jään jälkeen vaikka mittarissa 80-alueella se normaali 90km/h.

Selvisi GPS mittauksessa että noilla lukemilla nopeus heitti 14km/h alaspäin. Toki nappularenkaat alla, ilman sen kummempia äänieristyksiä, *tuntui* kuin olisi ajanut satasta... :D
Toyotalla tuntuu olevan mittariheittoa aika reippaasti uudemmissakin, tuntuu että kaikki ko. automerkin edustajat ajavat vähintään 10km/h alinopeutta joka paikassa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
- Alinopeutta maantiellä. Aiheuttaa jonoa ja ihmiset lähtee ihan hulluissa paikoissa ohittaa.
- Ajonopeus jatkuvasti jojoilee

Mun mielestä olisi jopa suotavaa/sallittava +5km/h maantiellä niin liikenne vetää.
Eipä sitä kukaan tule sakottamaan, jos ajat +5km/h. Tosin ajat silloin nopeammin, kuin suuri osa muista.

Mutta määrittele alinopeus? Usein näkee noita, jotka ajaa vaikka 80km/h -alueella tasan sitä 80 mittarinopeutta (tai ainakin oletan näin). Mun puolesta antaa ajaa vaan. En ymmärä miksi pitäisi hullussa paikassa ohittaa? En ohita hullussa paikass, vaikka edellä ajava ajaisi 40km/h.

Enemmän mua häiritsee jojoileva nopeus. Kun ei ole autossa adaptiivista vakkaria, niin ei voi vakkarilla ajaa noiden jojoilijoiden perässä. Ihan sama vaikka ajasi 75km/h, kunhan ajais tasaista nopeutta. Ohitan sit, jos tulee tarpeeksi hyvä paikka (jos nyt edes ohitan, jotenkin vanhemmiten olen ymmärtänyt, että kiire ei kuulu liikenteeseen).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Eli lisättäisiin vielä lisää laskutoimituksia siihen mitä se rajoitusmerkin numero tarkoittaa?

Osalle 100 = 100 (mittari)
Osalle 100 = max 100 (GPS)
Osalle 100 = min 100
Osalle 100 = 100+3 (keskimääräinen tutkavirhe vaarmuusvähennys) = 103
Osalle 100 = 100 + 7 (poliisin sakotuskäytäntö) = 107
Osalle 100 = 100 + 3 + 7 = 110

Laitetaan tähän vielä 5km/h ylimääräistä vaihtelua miten kukakin numerot lukee mukaan niin mites oikeasti kuvittelet että ohitusmäärille käy?

Sakot suoraan aina 0,1km/h ylityksestä että saadaan nopeuserot pienemmiksi niin ne ohitukset vähenee oikeasti. "Taitavammat" voi sitten ajella rajoitus -0,1km/h ja epävarmemmat rajoitus -5km/h. Tosin helpottaisi niiden epävarmojenkin menoa kun menisivat vaan muiden kanssa samaa vauhtia.

Minulle kävisi nollatoleranssi nopeusrajoituksiin, jos:

1) Moottoriteiden nopeusrajoitukset nostettaiisin 150 km/h asti
2) Normaalien hyvien maanteiden(nykyisin 100km/h) nopeus nostettaisiin 120 km/h asti
3) Normaalien hiukan pienempien maanteiden (nykyisin 80km/h) nopeus nostettaiisin 100km/h asti
4) Näillä teillä ei melkein jokaisen yhtään isomman risteyksen tullen nopeusrajoitusta pudotettaisi kuuteenkymppiin.
5) Monikaistaisten kokoomateiden (hervannan valtaväylä, kehätiet jne) nopeusrajoitus nousisi 100km/h asti.
6) Tietyömaille sallittaisiin hyvin alhaiset nopeusrajoitukset vain silloin kun siellä on työhommat aktiivisesti menossa, ja heti kun työmiehet lähtee kotiin, nopeus nousisi joko täyteen nopeuteen tai jonnekin 60km/h luokkaan eikä pysyisi ympäri vuorokauden siinä 30km/h:ssa missä sen työhommien ajan pitää olla. Ja tätä valvottaisiin ankaramman kuin niitä itse nopeusrajoituksia.

Kaupunkien pikkukatujen nopeusrajoitukset voisi kyllä pitää ennallaan.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Menee vähän OT:ksi mutta olen kyllä hiukan eri mieltä. Kulutus ei niinkään katso vauhtia, vaan moottorin kierrosnopeutta. Toki ilmanvastus tulee myös mukaan kuvioon, mutta ajamalla 100km/h saattaa hyvinkin olla pienempi (tai sama) kulutus kuin alemmilla nopeuksilla. Omalla autolla sweet spot menee jossain 80-90km/h välillä.
Ei voi pitää paikkaansa yleisesti. Ilmanvastus kun kasvaa nopeuden neliössä, niin 100km/h vauhdissa se on jo niin merkittävä, että yksikään auto ei kuluta 100km/h vahemmän /100km, kuin 60km/h. Yhdelläkää autolla ei ole laskeva keskikulutuskäyrä välillä 60-100km/h.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Tuossa olen samaa mieltä, harvoin nämä oikeasti ylinopeutta ajavat se pahin ryhmä on vaan ne mukamas suurinta sallittua ajava, sillä jos sä ajat 120km/h tiellä mittarin mukaan 130km/h niin sitten vasta ajat suurinta sallittua jos sun auton mittari heittää sen 5-6km/h niinkuin mulla. Jos sä ajat sen mittarin mukaan 120km/h ajat alinopeutta ja nämä on niitä moottoritien pahimpia kusipäitä jotka raivoaa siellä "minulla on oikeus kun ajan 120km/h!" ja sitten tukitaan se vasen kaista.

Opetelkaa tuntemaan se auton mittarivirhe niin elämä helpottuu.
Jos nyt tarkoitit minua, niin ajan yleensä GPS:llä tarkistettua nopeutta (TomTom Nopeuskamerat-appi päällä), eli kun nopeuteni on sen mukaan 125 niin viisari näyttää n. 131. Jos menen tuon 125, ja takana joku 140 nopeuden haluava pelle heiluu puskurissa kun ohitan vaikkapa rekkaa, saa minun puolestani vaikka tukehtua raivoonsa.

Rajoitus + 5 (GPS) on 98% autoilijoista riittävä nopeus. Sillä ei saa sakkoja tai huomautuksia ja hyvin harva haluaa ohitse, joten koen sen olevan aika sopiva. Sitten on se 2%, jonka mielestä juuri heillä on oikeus ajaa niin lujaa kuin itsestä tuntuu. En tarkoituksella estele ohituksia, annan heidän mennä aivan rauhassa idioottivauhtia jos en itse ole ohittamassa, mutta sakkorajan yli en nosta nopeutta kuin hätätilanteessa. Selvä ylinopeus, nopeuserot ja roikkuminen kun ovat oikeasti liikennettä vaarantavaa käytöstä. Näille suosittelisin rata-ajan vuokraamista, julkisessa liikenteessä pitäisi mennä yhteisesti sovittujen sääntöjen mukaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tuossa olen samaa mieltä, harvoin nämä oikeasti ylinopeutta ajavat se pahin ryhmä on vaan ne mukamas suurinta sallittua ajava, sillä jos sä ajat 120km/h tiellä mittarin mukaan 130km/h niin sitten vasta ajat suurinta sallittua jos sun auton mittari heittää sen 5-6km/h niinkuin mulla. Jos sä ajat sen mittarin mukaan 120km/h ajat alinopeutta ja nämä on niitä moottoritien pahimpia kusipäitä jotka raivoaa siellä "minulla on oikeus kun ajan 120km/h!" ja sitten tukitaan se vasen kaista.

Opetelkaa tuntemaan se auton mittarivirhe niin elämä helpottuu.
Laskelmieni mukaan 5-6 km/h mittarivirheellä todellinen nopeus on 124-125 km/h, jos mittarissa on 130. Voin olla väärässäkin, en tehnyt tarkistuslaskelmaa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Niin? Alle 6km/h ylinopeudesta ei sakkoa kirjoiteta.
Tää on tätä pilkunviilausta. 120km/h on suurin sallittu ajonopeus. Kaikki sen yli on ylinopeutta.

Se, että poliisi ei sakota alle 6km/h ylityksistä (ja tohon vielä se +3km/h varmuusvara) ei tee ylinopeudesta yhtään sallittavampaa. Poliisihan voi sakottaa vaikka +1km/h ylityksestä. Tosin tässä alkaa olemaan mittaustarkkus jne...

Eikös tässä just joku sankari saanut sakot, kun ajoi aina kameratolppiin jonkun +3km/h tai jotain. Tais olla kymmeniä noita lyhyellä ajalla, niin lopulta sakot napsahti varoituksen sijaan.

Ja itsehän ajan aina kun mahdollista myös tota noin +5km/h yli sallitun.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tää on tätä pilkunviilausta. 120km/h on suurin sallittu ajonopeus. Kaikki sen yli on ylinopeutta.

Se, että poliisi ei sakota alle 6km/h ylityksistä (ja tohon vielä se +3km/h varmuusvara) ei tee ylinopeudesta yhtään sallittavampaa. Poliisihan voi sakottaa vaikka +1km/h ylityksestä. Tosin tässä alkaa olemaan mittaustarkkus jne...

Eikös tässä just joku sankari saanut sakot, kun ajoi aina kameratolppiin jonkun +3km/h tai jotain. Tais olla kymmeniä noita lyhyellä ajalla, niin lopulta sakot napsahti varoituksen sijaan.

Ja itsehän ajan aina kun mahdollista myös tota noin +5km/h yli sallitun.
Ja nämä jotka rupeaa juuri tuosta pilkkua viilaamaan ovat niitä "minulla on oikeus", kaikilla on oikeus ajaa sitä nopeutta kuin haluaa, mutta älä tahallaan estä muita ajamasta.

Jos joku haluaa ajaa motarilla satasta niin aja, ei ole multa pois. En minäkään pakota ajamaan 125km/h, mutta en varmasti ole myöskään sen edessä joka haluaa ajaa 135km/h, vaan seuraan aktiivisesti mitä auton ympärillä tapahtuu ja jos näen että sieltä tulee auto nopeampaa takaata, annan tilaa jos vain voin, enkä varsinkaan hyppää kenenkään eteen, toki se on mahdotonta koska osaan ennakoida sen rekan enkä vaihda kaistaa 2m päässä rekan perseestä.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Ei voi pitää paikkaansa yleisesti. Ilmanvastus kun kasvaa nopeuden neliössä, niin 100km/h vauhdissa se on jo niin merkittävä, että yksikään auto ei kuluta 100km/h vahemmän /100km, kuin 60km/h. Yhdelläkää autolla ei ole laskeva keskikulutuskäyrä välillä 60-100km/h.
Auton ilmanvastuskerroin ei kuitenkaan ole 1 vaan esim 0,3 jolloin se ei nouse niin merkittäväksi tekijäksi. Vauhdin kasvaessa matka-aika lyhenee, jolloin isommalla vaihteella suuremmissa nopeuksissa kulutus/100km voi olla pienempi kuin hiljempaa ajettaessa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ja nämä jotka rupeaa juuri tuosta pilkkua viilaamaan ovat niitä "minulla on oikeus", kaikilla on oikeus ajaa sitä nopeutta kuin haluaa, mutta älä tahallaan estä muita ajamasta.

Jos joku haluaa ajaa motarilla satasta niin aja, ei ole multa pois. En minäkään pakota ajamaan 125km/h, mutta en varmasti ole myöskään sen edessä joka haluaa ajaa 135km/h, vaan seuraan aktiivisesti mitä auton ympärillä tapahtuu ja jos näen että sieltä tulee auto nopeampaa takaata, annan tilaa jos vain voin, enkä varsinkaan hyppää kenenkään eteen, toki se on mahdotonta koska osaan ennakoida sen rekan enkä vaihda kaistaa 2m päässä rekan perseestä.
Tämä ei ollut mun pointti. Lakiin on jotain kirjattu ja sitten on poliisin tulkinnat, milloin jotain lakia on rikottu. Simple as that.
Ylinopeuksissa se on, että ihan 1-2km/h ylityksistä ei sakoteta (laki mahdollistaisi kyllä).

Vissiin laki myös mahdollistaisi sakottamisen motarilla vasemmalle kaistalle "unohtuneen" tapauksessa myös. Lieköhän kukaan koskaan saanut tästä sakkoja?

Eiköhän vastaavia esimerkkejä löydy paljonkin.

Ja edelleen itsekin tulkitsen joustavasti tieleiikennelakia, koska ajan yli sallitun nopeuden ja saatanpa jopa ajaa kilometritolkulla vasenta kaistaa, jos oikealla on ajoneuvoja ohitettavaksi, vaikka niillä olisi joku 500-1000m väliäkin (taustapeiliä tarkkaillen ja kaaharit päästän ohi).

Mutta ei se lakia muuta, vaikka sitä ei pilkuntarkasti noudatetakaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Auton ilmanvastuskerroin ei kuitenkaan ole 1 vaan esim 0,3 jolloin se ei nouse niin merkittäväksi tekijäksi. Vauhdin kasvaessa matka-aika lyhenee, jolloin isommalla vaihteella suuremmissa nopeuksissa kulutus/100km voi olla pienempi kuin hiljempaa ajettaessa.
Nyt taitaa olla ymmärretty pahasti väärin, mitä ilmanvastuskerroin tarkoittaa.

Ylivoimaisesti suurin osa auton moottorin maantieajossa tuottamasta tehosta menee ilmanvastuksen voittamiseen. Sekä autolla jonka ilmanvastuskerroin on 0.25 että autolla jonka ilmanvastuskerroin on 0.5

Ilmanvastuskerroin tarkoittaa vaan ilmanvastuksen ja poikki-pinta-alan suhdetta.

Kahdella samanpainoisella, saman ilmanvastuksen omaavalla kappaleella voi olla hyvin erilainen ilmanvastuskerrroin, kun toinen on esimerkiksi kapea laatikko(pieni poikki-pinta-ala) ja toinen on selvästi leveämpi (selvästi suurempi poikki-pinta-ala) mutta aerodynaamisemmin muotoiltu, esim. pisaranmuotoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Auton ilmanvastuskerroin ei kuitenkaan ole 1 vaan esim 0,3 jolloin se ei nouse niin merkittäväksi tekijäksi. Vauhdin kasvaessa matka-aika lyhenee, jolloin isommalla vaihteella suuremmissa nopeuksissa kulutus/100km voi olla pienempi kuin hiljempaa ajettaessa.
En usko, ennenkuin joku näyttää kulutuskäyrän, joka laskee välillä 60-100km/h. Joitain kuoppia voi olla, välityksistä riippuen, mutta varmasti ei yksikään auto kuluta vähempää 80-100km/h, kuin 60km/h.
Kulutus.JPG


Tossa esim. suht uudesta TM:sta
  • Ford Focus 1,0 Ecoboost 125 hv M6 Titanium
  • Honda Civic 5D 1,0 Business
  • Hyundai i30 1,0 T-GDI Style Limited
  • Kia Ceed 1,0 T-GDI ISG 120hv EX Ecodynamics
  • Volkswagen Golf 1,0 TSI Comfortline
Veikkaan, että Golfissa 60km/h joutuu käyttämään turhan pientä vaihdetta ja 70km/h osuu paremmin vetoalueelle. Mutta aina hiljempaa ajaminen kuluttaa vähemmän, normaaleissa ajonopeuksissa. Ja varmasti ei ole yhdelläkään normiautolla "sweet spot" joku 80-90km/h.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Menee vähän OT:ksi mutta olen kyllä hiukan eri mieltä. Kulutus ei niinkään katso vauhtia, vaan moottorin kierrosnopeutta. Toki ilmanvastus tulee myös mukaan kuvioon, mutta ajamalla 100km/h saattaa hyvinkin olla pienempi (tai sama) kulutus kuin alemmilla nopeuksilla. Omalla autolla sweet spot menee jossain 80-90km/h välillä.
Kulutus riippuu nimenomaan vauhdista;

Ylivoimaisesti suurin osa auton moottorin tuottamasta tehosta menee ilmanvastuksen voittamiseen, ja ilmanvastus skaalautuu polynomisesti nopeuteen nähden.

Kierrosluvun mukana lisääntyvät moottorin sisäiset kitkat ja pumppaushäviöt taas skaalautuvat maksimissaan lineaarisesti kierroslukuun nähden => niiden vaikutus kilometrikohtaiseen kulutukseen on käytännössä vakio niin kauan kun tarkastellaan ajamista samalla vaihteella.

Vain, mikäli ajetaan niin hiljaa, että pitää vaihtaa pienemmälle vaihteelle, voi hidas nopeus käydä epätaloudellisemmaksi kuin hiukan suurempi nopeus, mutta silloinkin tässä on vain selvä hyppäys sillä kohdalla kun vaihdetta joutuu vaihtamaan, mutta sitä pienemmissä nopeuksissa se alkaa taas putoamaan nopeuden pudotessa niin kauan kun sitä vaihdetta voi käyttää.

ja 60km/h on nopeus jota tyypillisellä autolla voi vielä ajaa isoimmalla vaihteella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tossa vielä vastaavia perheautoja TM:sta vuodelta 2016.
kulutus2.JPG


Noita kun vertaa 2019 vastaaviin, niin aika hyvin on tultu alaspäin.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
60km/h on nopeus jota tyypillisellä autolla voi vielä ajaa isoimmalla vaihteella.
Voi ja voi, tai sitten ei. Dieselillä menee paremmin kuin bensakoneella, riippuu myös vaihteiden määrästä (5 tai 6).

Kulutus mitataan energiayksikköä per kuljettu matka. Ei ajalla ole siihen mitään vaikutusta.
On jos vertailussa oleva matka pysyy samana.

Sen verran OT:n puolella ollaan, että varmaan paras kun jokainen katsoo sitä omaa kulutusmittaria eri vauhdeissa ja vaihteilla. Sillähän se selviää.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Tossa vielä vastaavia perheautoja TM:sta vuodelta 2016.

Noita kun vertaa 2019 vastaaviin, niin aika hyvin on tultu alaspäin.
Tässä on hyvä muistaa että maantie harvoin on tasainen testirata, jossa voi laittaa suurimman silmään ja ajella pintakaasulla.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Jatkaen vielä ohituskaistakeskustelua:

Yleensä pyrin antamaan tietä takaa nopeammin tuleville jos näyttää siltä, että nämä ehtivät ohitseni ennen seuraavaa ohitettavaa. Joskus tässä on käynyt kuitenkin niin, että se takapuskuriin 20km/h kovempaa saapunut ei sitten kiihdytäkään takaisin samaan vauhtiin, vaan pussittaa mut. Sitten joudun joko itse jarruttamaan tai kiihdyttämään sen eteen.

Eniten kuitenkin näissä eteen tulevissa ärsyttää se, että tuntuvat ohituksen ajaksi hidastavan entisestään. Rekka ohitetaan 110km/h mittarissa, mutta sitten kun päästään takaisin oikealle kaistalle meinaakin mulla tulla vaikeuksia saada kiinni, vaikka laittaisin 130km/h vakkariin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Tässä on hyvä muistaa että maantie harvoin on tasainen testirata, jossa voi laittaa suurimman silmään ja ajella pintakaasulla.
Jos 20% matkasta on ylämäkeä joissa joutuu vaihtamaan pienemmälle vaihteelle, mikä hiukan lisää moottorin pumppaushäviöitä/kilometri , tuntuu se siinä kokonaiskulutuksessa n. parin prosentin verran.

Sen sijaan se ilmanvastuksen pieneneminen pienemmän nopeuden ansiosta tuntuu jatkuvasti kymmeniä prosentteja siinä kulutuksessa.


Ja fysiikan oppitunti 2:
Ylämäessä samalla vaihteella moottorilta tarvitaan sen mäen nousemiseen tasavauhdilla tasan sama määrä vääntöä nopeudesta riippumatta. Sen sijaan ilmanvastus edelleen vaikuttaa ylämäessäkin, joten kokonaisvääntö mitä tarvitaan on suuremmassa vauhdissa, suuremmilla kierroksilla edelleen suurempi. Vääntöä tarvitaan vähemmän ainoastaan kun vauhdin annetaan pudota ylämäessä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Niin? Alle 6km/h ylinopeudesta ei sakkoa kirjoiteta.
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi ajaa ylinopeutta. Jos joku haluaa ajaa pientä ylinopeutta, siitä tuskin on haittaa muille, paitsi jos pienen ylinopeuden vuoksi aletaan puskemaan rajoitusta noudattavia autoilijoita takaapäin ja huutelemaan että mikä on kun ei voi edes ylinopeutta ajaa hä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Olipahan taas. 7-tiellä joku tuli motarin rampista ja pidemmän matkaa ajoi siinä rinnalla hieman edempänä ja päätti sit vaihtaa ilman vilkkua päälle. Itse toki vedin liinat kiinni ettei kolise.

Hetken päästä vilkkui vielä keskisormi sieltä perään.
Aika jokapäiväistä touhua. Vaikka ajaa vakkarilla nopeusrajoituksen mukaan, niin tuo liittyminen tuntuu tuottavan monelle haasteita. Tämä kaveri tyytyi keskarin sijaan vain heristelemään sormea.

 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tekniikan Maailma
Monikohan oikeasti osaa sen ajokäyttäytymisen motarin vasemmalla kaistalla, kun ei edes voi olla räpläämättä kännykkää ajaessa (yksi jopa katsoi elokuvaa ajon aikana, huh huh).
Minua vähän häiritsi tuossa kirjoittaja "motoristin" ajattelu, että motoristit ovat turvallisia kun pitävät kätensä aina tangossa. Itse olen kyllä nähnyt keulimista- yhdellä pyörällä ajoa, yhdellä kädellä ohjausta, pujottelua autojen välistä jne...

Kännyllä puhuminen/katsominen ajon aikana on rikos, mutta autoilija saa? seurata auton LCD-näytöstä tulevaa informaatiota/ tiekarttaa. Kyllä autolla voi ajaa turvallisesti suoralla tiellä yhdellä kädelläkin kännykkään puhuen... vaaralliseksi se muuttuu jos autoilija hermostuu keskustelusta ja liikenteen seuraaminen vaarantuu. Risteysalueet on sitten eri asia

On vain päätetty se kieltää kännyt valvonnan helpottamisen nimissä? Odottelen vaan milloin noi LCD-näytöt kielletään ajonaikana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Aika jokapäiväistä touhua. Vaikka ajaa vakkarilla nopeusrajoituksen mukaan, niin tuo liittyminen tuntuu tuottavan monelle haasteita. Tämä kaveri tyytyi keskarin sijaan vain heristelemään sormea.

Keskari olis ollut parempi reaktio, sillä kuvaaja ei tehnyt tuossa mitään väärää. Mulkkuus ei ole laitonta. Ja siitäkään ei voi paljoa sanoa kun ei vasenta takaviistoa videossa näy.

Itekkin ottanut kehä 1:llä tämän tilaa ei anneta -asenteen kun niin iso osa huomiosta menee peltitolppien ja nopeuden seuraamiseen ettei huvita enää muiden tuuhioinnista välittää.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Keskari olis ollut parempi reaktio, sillä kuvaaja ei tehnyt tuossa mitään väärää. Mulkkuus ei ole laitonta. Ja siitäkään ei voi paljoa sanoa kun ei vasenta takaviistoa videossa näy.

Itekkin ottanut kehä 1:llä tämän tilaa ei anneta -asenteen kun niin iso osa huomiosta menee peltitolppien ja nopeuden seuraamiseen ettei huvita enää muiden tuuhioinnista välittää.
Hyvin osasi kuvaaja nopeudet arvioida. Tuosta näki selvästi, ettei liittyjä meinannutkaan väistää.
Sitten kun sattuu kaksi "sisupussia" kolisee. Vaikutti turhan lyhyeltä kiihdytyskaistalta.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Kännyllä puhuminen/katsominen ajon aikana on rikos, mutta autoilija saa? seurata auton LCD-näytöstä tulevaa informaatiota/ tiekarttaa. Kyllä autolla voi ajaa turvallisesti suoralla tiellä yhdellä kädelläkin kännykkään puhuen... vaaralliseksi se muuttuu jos autoilija hermostuu keskustelusta ja liikenteen seuraaminen vaarantuu. Risteysalueet on sitten eri asia

On vain päätetty se kieltää kännyt valvonnan helpottamisen nimissä? Odottelen vaan milloin noi LCD-näytöt kielletään ajonaikana.
Varsinkin uusissa autoissa yleistyvät kosketusnäytöt sotii täysin mun järkeä vastaan. Uusissa Volvoissa pitää kosketusnäytön kautta mennä valikkoon, jotta voi säätää tuuletuksen voimakkuutta tai lämpötilaa. Perinteistä kytkintä säätää vaikka silmät kiinni.

Kukaan ei myöskään sano mitään, jos näkee autoilijan syövän jäätelöä auton ratissa, vaikka todellisuudessa tämä todennäköisesti vie huomiota ajamisesta kännykkään puhumista enemmän. Jäätelöä et heitä penkille jos tarvitset toista kättä, kun se sulaa käsiin aletaan penkomaan paperia hanskalokerosta jne..

No, tämä oli spekulointia, mutta todellisuudessa se kännykän korvalla pitäminen ei ole yhtään vaarallisempaa, kuin handsfreehen puhuminen, ja miksi olisikaan. Se puhelimessa käytävä keskusteluhan sen huomion vie muualle, ei käden pitäminen korvalla. Tekstarit on sitten asia erikseen.

Hands-free just as distracting as handheld mobile phone use behind the wheel
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Minua vähän häiritsi tuossa kirjoittaja "motoristin" ajattelu, että motoristit ovat turvallisia kun pitävät kätensä aina tangossa. Itse olen kyllä nähnyt keulimista- yhdellä pyörällä ajoa, yhdellä kädellä ohjausta, pujottelua autojen välistä jne...
Motoristithan ovat, prosentuaalisesti, suurin joukko täysiä mulkkuja ja kusipäitä jotka rikkovat niitä tärkeitä sääntöjä jatkuvasti. Ajetaan järjettömiä ylinopeuksia järjettömissä paikoissa (esim. meillä koulun edessä 30/40km/h alueella tuplaa nopeutta), ajetaan keula pystyssä, ohitetaan kun tulee vastaantulevia - varsinkin jos on keltainen viiva, jne ym.

Siinä pieni kännykän räpellys ei paljoa tunnu kun vedetään taas kerran se päivittäinen "nelosella punarajalle" jossain taajamassa...
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
519
Motoristithan ovat, prosentuaalisesti, suurin joukko täysiä mulkkuja ja kusipäitä jotka rikkovat niitä tärkeitä sääntöjä jatkuvasti. Ajetaan järjettömiä ylinopeuksia järjettömissä paikoissa (esim. meillä koulun edessä 30/40km/h alueella tuplaa nopeutta), ajetaan keula pystyssä, ohitetaan kun tulee vastaantulevia - varsinkin jos on keltainen viiva, jne ym.

Siinä pieni kännykän räpellys ei paljoa tunnu kun vedetään taas kerran se päivittäinen "nelosella punarajalle" jossain taajamassa...
Motoristina haluaisin jonku lähteen tälle, ilmeisesti, faktatiedolle.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
518
Varsinkin uusissa autoissa yleistyvät kosketusnäytöt sotii täysin mun järkeä vastaan. Uusissa Volvoissa pitää kosketusnäytön kautta mennä valikkoon, jotta voi säätää tuuletuksen voimakkuutta tai lämpötilaa. Perinteistä kytkintä säätää vaikka silmät kiinni.

Kukaan ei myöskään sano mitään, jos näkee autoilijan syövän jäätelöä auton ratissa, vaikka todellisuudessa tämä todennäköisesti vie huomiota ajamisesta kännykkään puhumista enemmän. Jäätelöä et heitä penkille jos tarvitset toista kättä, kun se sulaa käsiin aletaan penkomaan paperia hanskalokerosta jne..

No, tämä oli spekulointia, mutta todellisuudessa se kännykän korvalla pitäminen ei ole yhtään vaarallisempaa, kuin handsfreehen puhuminen, ja miksi olisikaan. Se puhelimessa käytävä keskusteluhan sen huomion vie muualle, ei käden pitäminen korvalla. Tekstarit on sitten asia erikseen.

Hands-free just as distracting as handheld mobile phone use behind the wheel
Sattuipa juuri tänä aamuna, kun lanka paloi itsellä kunnolla. Edellä menevässä autossa ei vilkkua ensimmäisessäkään risteyksessä tai kaistanvaihdossa, kahden kaistan yli vilkuttamatta, 60:n alueella hidas kiihdytys vähän yli neljäänkymppiin joten valolinja ehti vaihtua punaiseksi... Kuskina nainen kännykkä korvalla. Kyllä se vain näkyy ajamisessa liian usein, kun ei käsiä riitä vilkkuun ja vaihteisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Motoristina haluaisin jonku lähteen tälle, ilmeisesti, faktatiedolle.
Ihan omat silmät ja korvat. Kaikki esimerkit tältä kesältä. Asun myös n. 50m lähimmän ala-asteen ovelta (ja mikä ironista, tälläkin hetkellä kuuluu kun joku crossi-kevaristi ajaa trialia siellä pihalla, veikkaan keula pystyssä edes takas äänestä päätellen - edit: nyt se kävi vetämässä täyskaasukiihdytyksen tuossa 30-rajoitusalueella talon edessä).

Itse voit motoristina miettiä vaikka kuinka monta kertaa jollain pitkällä maantie-, tai fiilistelymatkalla tuli auto ohi. Vai oliko ennemminkin niin että ajeltiin heittämällä niitten +10km/h nopeusrajoituksesta mittarinopeutta ajelleiden autoilijoiden ohi ilman sen kummempaa kamerapelkoa. (Itse en muista koko kesä reissujen aikana ohittaneeni yhtään motoristia kaupungin ulkopuolella maantiellä vaikka ajan GPS:llä about sen 5-7km/h yli rajoituksen, kilsoja tuli kuitenkin pelkkää loma-ajoa >3000km...)

Kameroista puheenollen huvittavin esimerkki oli heinäkuussa Mc Cannonballssien liiveissä ajellut kaveri joka "nappasi" kaikki tolpat mennessän, mitä sitä ehti seurata omalla +5km/h yli rajoituksen todellista nopeutta -ajolla... :D

Toki en ole töissä tilastokeskuksella, joten mielipiteen voi hylätä suorilta käsin. Mutta veikkaan ettet ole sinäkään, joten niillä lienee sama painoarvo. ;)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
220
Siinä pieni kännykän räpellys ei paljoa tunnu kun vedetään taas kerran se päivittäinen "nelosella punarajalle" jossain taajamassa...
Asun myös n. 50m lähimmän ala-asteen ovelta (ja mikä ironista, tälläkin hetkellä kuuluu kun joku crossi-kevaristi ajaa trialia siellä pihalla, veikkaan keula pystyssä edes takas äänestä päätellen - edit: nyt se kävi vetämässä täyskaasukiihdytyksen tuossa 30-rajoitusalueella talon edessä).
Nämä kuulostavat enemmän mopoilijoiden touhuilta. Itse jos vedän "nelosella punarajalle", niin vauhtia on yli 200.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Nämä kuulostavat enemmän mopoilijoiden touhuilta. Itse jos vedän "nelosella punarajalle", niin vauhtia on yli 200.
Jees, pippeleitähän tänne tultiinkin vertaamaan.

Kolmoselle parempi (toki tänne kuuluu ne moottoritienkin kovimmat vetelijät jos on ulkona, mutta ne ei ole enää taajamissa)? Jos jostain löytyy 50cc mikä kuulostaa tuolta, niin mulle voi tilata pari... ;)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
220
Jees, pippeleitähän tänne tultiinkin vertaamaan.

Kolmoselle parempi (toki tänne kuuluu ne moottoritienkin kovimmat vetelijät jos on ulkona, mutta ne ei ole enää taajamissa)? Jos jostain löytyy 50cc mikä kuulostaa tuolta, niin mulle voi tilata pari... ;)
Ei minun pippelini tähän liity mitenkään. Ihan normaali moottoripyörä tuo on, eikä mikään kompensaatioväline.

Kuulosti hyvin vahvasti siltä, että olet pillastunut mopojonnejen pärinään -> motoristit ovat perseestä. Ei ainakaan täällä päin ole tullut vastaan motoristeja ketkä kiihdyttelisivät taajamassa. Mopojonneja senkin edestä
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
No, tämä oli spekulointia, mutta todellisuudessa se kännykän korvalla pitäminen ei ole yhtään vaarallisempaa, kuin handsfreehen puhuminen, ja miksi olisikaan. Se puhelimessa käytävä keskusteluhan sen huomion vie muualle, ei käden pitäminen korvalla. Tekstarit on sitten asia erikseen.
Sehän se juuri nykyaikana onkin, kuka enää vuonna 2019 soittelee kellekkään. Tekstareitahan ne jengi vaan naputtelee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Ei minun pippelini tähän liity mitenkään. Ihan normaali moottoripyörä tuo on, eikä mikään kompensaatioväline.

Kuulosti hyvin vahvasti siltä, että olet pillastunut mopojonnejen pärinään -> motoristit ovat perseestä. Ei ainakaan täällä päin ole tullut vastaan motoristeja ketkä kiihdyttelisivät taajamassa. Mopojonneja senkin edestä
Niinpä, "kevarit eivät ole moottoripyöriä". Ja ne kevarikuskit eivät ole motoristeja 18 vuotiaina kun saavat uuden kortin. Asenteet varmaan muuttuvat tuossa 2-4 vuodessa. :kahvi:

Tosin, ei nuo autojen välistä puikkelehtineet, keltaisista tai vastaantulevista vähät välittäneetkään olleet poilla 80 tai 100 alueella liikenteessä...

Edit: mitä noihin taajamalla punarajaan kiihdytteleviin tulee - en ole vielä yhtään tuollaista kevaria kuullut liikenteessä - monta kyykkyä tosin jotka vetää tuonne "isolle punarajalle".
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Docilla on ihan tavallaan asiaakin tuossa, mutta väittäisin, että suurin osa meistä motoristeista ajelee siitä huolimatta nätisti. Jotkut luodinkestävän olon saavuttaneet mc mikkihiirikerholaiset tai bomberhermannit on poikkeuksia. Jostain syystä nyt asuinalue on tullut miellyttäväksi niille sinkki kireellä kurittajille. Suorat tiet? Vähän syrjäisempi alue? Ei häiritseviä korotettuja suojateitä? Emt.

Soita polliisille, kun ajelu on vaarallista/häiritsevää/ylinopeus. Kyllä ne käy sitten kyttäämässä(heh) useammin aluetta.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
220
Niinpä, "kevarit eivät ole moottoripyöriä". Ja ne kevarikuskit eivät ole motoristeja 18 vuotiaina kun saavat uuden kortin. Asenteet varmaan muuttuvat tuossa 2-4 vuodessa. :kahvi:
Väittäisin, että isompi kehitys tapahtuu 16-18v välllä, kuin 15-16v. Täystehoisen pyöränhän saa vasta 20 vuotiaana (tai 24 vuotiaana jos ei ole aikaisempia kortteja alla).
Mutta antaapa olla, turhaan takerruin tähän provoon. Ikäväähän se on tietty jos omilla kulmilla on meno kuin villissä lännessä
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
604
Liittymisestä: Viivat näkyy huonosti mutta parempia ein saanut aikaan.
Tulen oikealta ylhäältä (sininen) ja samaan aikaan liittymästä nousee motarille punainen. Ajelemme siinä rinnakkain mutta hän haluaisi motarille, minä taas sinne oikealle koska siitä kaistasta ajetaan ulos puolen kilsan päästä. Kumpi väistää? No viisaampi tietysti. :) Mutta mites pykälät? Turkulaiset tietävät paikan. Linkistä voi katsella parempaa kuvaa Google Maps
upload_2019-10-9_18-42-38.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 433
Viestejä
4 161 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom