Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Tässä herää taas vaan kysymys, että jos kyseessä ei ole juuri kortin saanut niin mitä näin vajavaisilla kognitiivisilla kyvyillä varustettu henkilö tekee ratin takana? :)
Se että tuntee itsensä epävarmaksi ei käsittääkseni ole vielä mikään este ajo-oikeuden saamiseksi. Kyllä näitä epävarmoja kuljettajia tuonne mahtuu, siksi on hyvä että ajavat varman päälle eivätkä liian itsevarmasti.

Näitä "en nähnyt" * ja pyöräilijä/jalankulkija/[mikälie] jäi alle tapahtuu kuitenkin yhä ihan liikaa.

* "en nähnyt" on siis sama kuin "en katsonut"
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Odottelin tuossa liikennevaloissa missä valoilla ohjattu suojatie naaman edessä. Vaihtuu vihreä ja perus kaasua rauhallisesti. Jostain syystä onneksi vilkaisin vasemmalle ja jarrut pohjaan. Joku nuori herra pyörällä sojotteli kolmea kymppiä punaisia päin siitä suojatien yli. Säikähdin nii pirusti ja niin taisi hänkin. Onneksi ei osunut, ei ois ilman kypärää ollut kaunista jälkeä :(
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Se että tuntee itsensä epävarmaksi ei käsittääkseni ole vielä mikään este ajo-oikeuden saamiseksi. Kyllä näitä epävarmoja kuljettajia tuonne mahtuu, siksi on hyvä että ajavat varman päälle eivätkä liian itsevarmasti.

Näitä "en nähnyt" * ja pyöräilijä/jalankulkija/[mikälie] jäi alle tapahtuu kuitenkin yhä ihan liikaa.

* "en nähnyt" on siis sama kuin "en katsonut"
Se että pää ei käänny ja että huomioi putkinäöllä vain 20 metriä suoraan edessä menevät tapahtumat ei ole epävarmuutta vaan epäpätevyyttä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Eli kun itse en lähes pysähdy aina toiselle tielle kääntyessä = syyllistyn siihen että en huomioi muuta liikennettä?
Ei vaan niitä jotka havainnoinnin takia lähes pysähtyvät ei ainakaan voi sitten tuosta syyttää ja nämä ketkä eivät ympärilleen katso kuuluvat siihen samaan nopeasti kääntyvään massaan jossa on myös havainnointikyvyiltään paremmat henkilöt kuten esim sinä annat ymmärtää olevasi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Huomaa kyllä 1-tiellä, että kesälomat ovat alkaneet. Oikean kaistan nopeudet näyttää järjestäen tipahtaneen 20 km/h ja sit nämä luupäät ohittelee toisiaan kilometrikaupalla tai tunkee mitään katsomatta vasurille. Peräkärry veneen kera ei tunnu mitenkään vaikuttavan ajotyyliiin, esim. että ajaisi sen 90 km/h rekkojen perässä... Vihdin liittymän kohdalla pelastin yhden motoristin hengen, kun kaverin ajon epävarmuuden perusteella otin valmiiksi vakkarin pois ja jalka jarrulle. Sieltähän se eteen pukkas, kaasu ja sivupeili löytyi siinä vaiheessa kun olin voimakkaasti jarruttaen päätynyt 1-2 m päähän takarenkaasta. "oho", jotain se huitoi kun palasi takaisin oikealle kaistalle. Mahtoiko raukka edes ymmärtää, että kuolema oli 1-2 sekunnin päässä. Sen verran oli autoja "takana", että varmaan joku olis ajanut yli jos olisin tönäissyt kumoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Ja sama meininki monilla maanteillä. Aivan järjestään ajetaan jopa alle 80kmh satasen alueilla keskellä päivää, jossei mihinkään ole kiire niin vetäisi tien sivuun sitten ja päästää nopeammin ajelevat ohi.

Näin ainakin itse tekisin jos olisi syytä ajaa alle rajoituksen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Tosin nelikaistaisella tiellä usein tässä tilanteessa se todellinen typerys on se, joka ajaa sitä oikeanpuoleisinta kaistaa sen kääntyjän perässä jumittaen, kun voisi aivan hyvin ajaa vasenta kaistaa sen ohi.

Ja siten kun itse on myös kääntymässä siellä jonon viidentenä autona niin ne kolme suoraan menevää autoa siinä välissä hidastaa liikennettä ihan turhaan minullekin. Kun jos ne kolme suoraan menevää autoa ajaisivat sitä vasenta kaistaa, ne voisivat vaan ajaa suoraan risteyksen yli kääntyjän ohi, ja liikenne sujuisi nopeammin kaikille muille kuin sille kääntyvälle ensimmäiselle autolle(jolle se sujuisi tasan yhtä nopeasti).
Tällaista ennakointia auttaisi vilkun käyttäminen. Mutta kun se vanne puristaa päätä tien päällä koko ajan niin lujaa, että ei kestä hetkeäkään kuunnella sitä vilkun naputtavaa merkkiääntä. Vihreän syttyessä oikealla kaistalla vähintään 3-4 edellä olevaa autoa muuttuukin yhtäkkiä suoraan ajavista oikealle kääntyjiksi, joilla on vaikka miten paljon jalankulkijaa sun muuta kevyttä liikennettä väistettävänä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
50km/h alueella lyödään liinat kiinni pyöräilijän lähestyessä risteystä. Onneksi sitä pitää riittävästi väliä etten tullut perseestä läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Joku teinimotoristi taas kerran eilen näyttämishaluissaan oli varsin halukas kokeilemaan, että miltä tuntuisi täräyttää "ruotsalaista panssarivaunua" päin jos olisi äkkitilanne tullut. Kaksi päällä vielä, eli matkustajakin olisi ottanut kipeää ja huolella. Tuollaisessa tilanteessa olisi "korppusaha" nurin, joko peräänajon tai sitten lukkojarrutuksen takia, ja takana tuleva ei ehtisi jarruttaa -> jätkä ja samaa kyytiä muijakin liiskaksi. Koettakaa nyt jumaliste ymmärtää, että kaksipyöräisellä ei ole mitään mystistä gravitaatiolaista tai liike-energiasta aiheutuvaa poikkeamaa. Kitkakerroin on sama riippumatta pyörien lukumäärstä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Tuuhoilua taas fordikuskilta motarilla. Mentiin ohi ekan kerran kun ajoi vähän hitaammin kun me vakkari päällä, hetken päästä se kuitenkin tulee takaisin ohi ja jää nussuttamaan samaa hitaampaa kun me vakkari päällä. Mentiin taas ohi ja eikö se mokoma uudestaan tule eteen, tällä kertaa osasi sentään ajaa kovempaa kun me... Ei mitään käryä mitä tommosten päässä liikkuu.
 
Liittynyt
07.03.2019
Viestejä
91
Tuuhoilua taas fordikuskilta motarilla. Mentiin ohi ekan kerran kun ajoi vähän hitaammin kun me vakkari päällä, hetken päästä se kuitenkin tulee takaisin ohi ja jää nussuttamaan samaa hitaampaa kun me vakkari päällä. Mentiin taas ohi ja eikö se mokoma uudestaan tule eteen, tällä kertaa osasi sentään ajaa kovempaa kun me... Ei mitään käryä mitä tommosten päässä liikkuu.
Kerran ohitin saman Kia/Hyntai/minkälie wannabe maasturin HML-Tampere välillä kolmesti vakkari päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Meneepi samaan kategoriaan, kun nämä "arjen sankarit" jotka tahallaan kiihdyttävät vasemmalla kaistalla suolasumukelissä täsmälleen samaa tahtia kuin märkiä tukkeja ronttaava täysperä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Voipi olla, että soitteli puheluja luuri korvalla myös. Niitäkin apinoita on tuolla ihan tarpeeksi liikenteessä.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Varmin keino saada minut hidastamaan kuuuunnnnnnollllla risteyksissä, on painostaa normikadulla nopeusrajoituksen mukaan ajavaa (minä) niin lähellä takapuskuria että peilistä ei näy kuin raivosta pullistuneet silmämunat (hän). Sama pullistuttaa sitten kunnolla. :kahvi:
Sama. Jos ajan 45km/h 40km/h alueella niin jos siellä joku mulkku on kontissa kiinni painostamassa niin voi olla varma, että risteyksessä kääntyminen kestää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Ite kun pyrin ajelemaan aiheuttaen mahdollisimman vähän häiriötä niin en osaa kuin ihmetellä mistä persoonallisuuden piirteestä ylläoleva käytös kumpuaa. Yleensä tuollaiset mutku toikin - väännöt käsitellään jo sisarusten kanssa varhaislapsuudessa, mutta viimeistään peruskoulussa.

Jos @Incredible Buff haluaa avata motiivejaan niin olisi mielenkiintoista kuulla.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Jos joku roikkuu kontissa niin yleensä itse jatkan ihan normaalisti ajamista, toki kiinnitän siihen huomiota ja koitan seurata, ettei tule kontista sisään. Joskus pahimmille roikkujille (tyyliin auton mitta ja 80-100 vauhtia) oon vilkuttanut takasumareita merkiksi. Ja joo, joskus olen vaihtanut kaistaa edestä pois ehkä vähän normaalia hitaammin, mutta lähinnä siksi, että voin seurata ettei pelle lähde oikealta ohittamaan samaan aikaan (käytän aina selkeästi ja hyvissä ajoin vilkkua). Niinkin on käynyt. Varovainen noiden kanssa pitää olla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
653
Voipi olla, että soitteli puheluja luuri korvalla myös. Niitäkin apinoita on tuolla ihan tarpeeksi liikenteessä.
Joskus läpällä ja kännissä töistä kotiin ajaessa tein vähän inventaariota tuosta, 2/5 vastaantulijoista / viereisellä kaistalla ajavista mitä ehdin kyyläämään paineli menemään puhelin korvassa. Toki siihen voidaan ehkä lisätä myös muutama jotka näpyttelivät vähän piilossa jotain tekstareita.

Ei vaan jaksa ymmärtää tuota. Kyllähän se vie ihan helvetisti keskittymistä siitä ajamisesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
653
Ainiin, ja sitten on tietty nämä sankarit jotka lähtevät ohittamaan ja alkavat samantien vetämään jotain valoshowta pitkillä. Useampiakin kertoja kun itse ajanut vasenta kaistaa pitkän letkan jatkeena ehkä sen +20 km/h rajotuksen yli, on joku sankari vaihtanut sitten kaistaa siihen takapuskuriin melkeen kiinni, ja saman tien pitkiä välkyttelemään. Yleensä siellä on se joku kärttysen näkönen keski-ikää lähestyvä äijä naama norsun vitulla peilissä. Hyvähän siinä on kiihdyttää hänen ilokseen kun edessä menee ehkä 30 autoa samaa vauhtia. :cigar2:
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Ite kun pyrin ajelemaan aiheuttaen mahdollisimman vähän häiriötä niin en osaa kuin ihmetellä mistä persoonallisuuden piirteestä ylläoleva käytös kumpuaa. Yleensä tuollaiset mutku toikin - väännöt käsitellään jo sisarusten kanssa varhaislapsuudessa, mutta viimeistään peruskoulussa.
Siitä, että kusipäisyydestä pitää rangaista kusipäisyydellä. Kusipää jatkaa kusipäistä toimintaan maailman tappiin asti, vaikka miten nätisti sellaisen kanssa olisi tekemisissä. Toivon että he saisivat omaa lääkettään maistamalla joskus edes jotain järkeä sinne päähän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Siitä, että kusipäisyydestä pitää rangaista kusipäisyydellä. Kusipää jatkaa kusipäistä toimintaan maailman tappiin asti, vaikka miten nätisti sellaisen kanssa olisi tekemisissä. Toivon että he saisivat omaa lääkettään maistamalla joskus edes jotain järkeä sinne päähän.
Ok, pidetään mielessä. Mitenkäs olet tällä filosofialla liikenteessä pärjännyt? Entä elämässä yleisesti?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Nämä sankarit ovat kyllä hyviä jotka kääntyvät risteyksiin liian aikaisin. Toisaalta 10 vuoden aikana vasta 2 tai 3 kertaa meinannu sen takia tulla kolari että ei ole mikään kovin yleinen tapahtuma.
Paras oli pari vuotta sitten kun takana tullu meinas ajaa meikäläisen kylkeen joka ois ollu saavutus sinällänsä.

Noh, olen huono selittämään joten:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.09.2018
Viestejä
130
Kerronpa kokemukseni. Ajelin viikonloppuna 5-tietä ja saavutin satasen rajoituksella 102km/h mittarinopeutta ajavan mustan citymaastory Lexuksen. Ohituskaistalla lähdin ohittamaan niin eikös se ala kiihdyttämään. 125km/h mittarinopeudessa luovutin ja palasin takaisin. Ohituskaistan jälkeen vauhti tippui neulan mukaan alle sataseen.

Tätä jatkui kaksi kertaa. Kolmannella pääsin ohi tuskaisesti ja ko ajoneuvo liimautui ohituskaistan jälkeen kiinni takapuskuriin vaikka mittari näytti 115km/h ja äsken oli se satasen vauhti riittänyt hyvin.

Ratissa oli nuori nainen puolen pään kokoiset aurinkolasit päässä ja toinen apukuskin paikalla. Lusin suoralla meni sitten satasen rajoituksella puoltatoista sataa ohi, mutta menohalut loppuivat taas kun 120km/h nopeus alkoi.

Näin, teiden prinsessat liikeellä :(
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Siitä, että kusipäisyydestä pitää rangaista kusipäisyydellä. Kusipää jatkaa kusipäistä toimintaan maailman tappiin asti, vaikka miten nätisti sellaisen kanssa olisi tekemisissä. Toivon että he saisivat omaa lääkettään maistamalla joskus edes jotain järkeä sinne päähän.
Ei ne kusipäät opi. Todennäköisesti tämä kusipää vaan näkee sut kusipäänä ja ajattelee susta ihan samoin. Ja sit kun sua ja tätä toista kusipäätä vituttaa niin kostatte luultavasti molemmat jollekin muulle ja ongelmat vaan kertaantuu. Puhumatta siitä, että sun "rankaisu" harvoin kohdistuu koskaan tasan siihen yhteen tyyppiin, vaan samalla häiriintyy muidenkin liikkuminen.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Ei ne kusipäät opi. Todennäköisesti tämä kusipää vaan näkee sut kusipäänä ja ajattelee susta ihan samoin. Ja sit kun sua ja tätä toista kusipäätä vituttaa niin kostatte luultavasti molemmat jollekin muulle ja ongelmat vaan kertaantuu. Puhumatta siitä, että sun "rankaisu" harvoin kohdistuu koskaan tasan siihen yhteen tyyppiin, vaan samalla häiriintyy muidenkin liikkuminen.
Ei opi, mutta vituttaapahan kusipäätä taas vähän enemmän ja toivottavasti katkaisee vaikka pullistuvan otsasuonensa. Toki nää kusipäät ajattelee, että muiden tulee kääntää vain toinen poski heidän kusipäätoimintansa edessä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Ei opi, mutta vituttaapahan kusipäätä taas vähän enemmän ja toivottavasti katkaisee vaikka pullistuvan otsasuonensa. Toki nää kusipäät ajattelee, että muiden tulee kääntää vain toinen poski heidän kusipäätoimintansa edessä.
"Tuo on mielestäni kusipää joten alanpa tässä perseilemään."

Kuulostaa helvetin terveeltä asenteelta liikenteeseen, jossa on ihmisten henki pelissä. Myös sivullisten.

Ei jumalauta mitä ihmissaastaa.
 
Viimeksi muokattu:

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
"Tuo on mielestäni kusipää joten alanpa tässä perseilemään."

Kuulostaa helvetin terveeltä asenteelta tilanteeseen jossa on ihmisten henki pelissä. Myös sivullisten.

Ei jumalauta mitä ihmissaastaa.
Ai tuossa on henki pelissä, että hidastan normaalia enemmän ja aikaisemmin risteykseen, kun joku mulkku roikkuu puskurissa ja se olen nimenomaan minä joka sen vaaratilanteen aiheuttaa eikä suinkaan se puskurissa roikkuva mulkku. Oikeastihan tuossa on kyse vaan turvallisuuden lisäämisestä, kun hidastus tehdään pitkällä matkalla rauhallisesti eikä yhtäkkiä, kun joku on puskurissa kiinni.

Kukahan sitä ihmissaastaa taas on.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
"Tuo on mielestäni kusipää joten alanpa tässä perseilemään."

Kuulostaa helvetin terveeltä asenteelta tilanteeseen jossa on ihmisten henki pelissä. Myös sivullisten.

Ei jumalauta mitä ihmissaastaa.
"risteyksessä kääntyminen kestää" voi myös tarkoittaa että ottaa sen tarkoituksella vain tarkasti ja varmasti. Lähestulkoon autokoulun inssiajon mukaisesti. Tällaisessa tilanteessa ei kyllä pitäisi olla mitään vaarallista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Ai tuossa on henki pelissä, että hidastan normaalia enemmän ja aikaisemmin risteykseen, kun joku mulkku roikkuu puskurissa ja se olen nimenomaan minä joka sen vaaratilanteen aiheuttaa eikä suinkaan se puskurissa roikkuva mulkku. Oikeastihan tuossa on kyse vaan turvallisuuden lisäämisestä, kun hidastus tehdään pitkällä matkalla rauhallisesti eikä yhtäkkiä, kun joku on puskurissa kiinni.

Kukahan sitä ihmissaastaa taas on.
Motiivi ratkaisi mielipiteessäni enemmän kuin itse skenaario.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Sitten kuitenkin omassa viestissäsi mainitset että "tilanteeseen, jossa" :rolleyes:
Juu, pieni fiba siinä, tarkoitin liikenteeseen yleisesti. Allekirjoitan tuon skenaarion turvallisuusnäkökohdat kuten kirjoitit. Hidastaa voi siksi, että tilanne turvallisuuden nimissä sitä vaatii, mutta ei siksi, että toinen on mulkku.
 
Viimeksi muokattu:

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Ei opi, mutta vituttaapahan kusipäätä taas vähän enemmän ja toivottavasti katkaisee vaikka pullistuvan otsasuonensa. Toki nää kusipäät ajattelee, että muiden tulee kääntää vain toinen poski heidän kusipäätoimintansa edessä.
Kuulostaa vähän siltä että tässä on nyt sen toisenkin kusipään otsasuonen puhkeaminen lähellä.

Itse näen tuon toisen posken kääntämisen lähinnä oman itsensä etuna kuin sen toisen. Turha tuolla liikenteessä on vetää pultteja ja pullistella niitä otsasuonia. Antaa muiden olla kusipäitä ja keskittyy vaan siihen omaan ajamiseensa. Kyllä ne kusipäät ennen pitkään törmää toiseen kovempaan kusipäähän ja sitten kun ne kouluttaa toisiaan niin kannattaa olla itse mahdollisimman kaukana eikä itse osana tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Puhumatta siitä, että sun "rankaisu" harvoin kohdistuu koskaan tasan siihen yhteen tyyppiin, vaan samalla häiriintyy muidenkin liikkuminen.
Tämä taas ei haittaa. Liikenteestä pitäisikin tehdä mahdollisimman hidasta ja kankeaa, joukkolikenteen, kävelyn ja kevyen liikenteen kustannuksella.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Tämä taas ei haittaa. Liikenteestä pitäisikin tehdä mahdollisimman hidasta ja kankeaa, joukkolikenteen, kävelyn ja kevyen liikenteen kustannuksella.
No eipä kaukaa tarvitse näköjään etsiä sitä liikenteen suurinta kusipäätä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Lähdin eilen ekaa kertaa pojan kanssa harjoittelemaan liikenteen sekaan (opetuslupa siis juuri saatu). Pari kertaa pyöritelty parkkipaikalla ja ja tyhjällä teollisuusalueella iltasella ensin.

No poika tietty ajaa varovasti, kun mitään taustaa millään moottoriajoneuvolla ajamisesta ei ole. Ajeltiin 30km/h alueella, jossa vähän väliä keskikorokkeita, pihakatuja jne. Poika ajoi n. 25km/h ja puskuriin liimautui kuorma-auto. Poika ihan selvästi pelästyi, kun piti ihan konttiin ajaa kiinni. Ja mitä tekee tämä kuorma-autokuski? Lähtee ohittamaan... No, opettajana meni vähän hermo ja tööttäsin apparin paikalta ja eiköhän se kuormurikuski pysäytä auton protestiksi...

Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 664
Lähdin eilen ekaa kertaa pojan kanssa harjoittelemaan liikenteen sekaan (opetuslupa siis juuri saatu). Pari kertaa pyöritelty parkkipaikalla ja ja tyhjällä teollisuusalueella iltasella ensin.

No poika tietty ajaa varovasti, kun mitään taustaa millään moottoriajoneuvolla ajamisesta ei ole. Ajeltiin 30km/h alueella, jossa vähän väliä keskikorokkeita, pihakatuja jne. Poika ajoi n. 25km/h ja puskuriin liimautui kuorma-auto. Poika ihan selvästi pelästyi, kun piti ihan konttiin ajaa kiinni. Ja mitä tekee tämä kuorma-autokuski? Lähtee ohittamaan... No, opettajana meni vähän hermo ja tööttäsin apparin paikalta ja eiköhän se kuormurikuski pysäytä auton protestiksi...

Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).
Kolmio oli toki autossa?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Lähdin eilen ekaa kertaa pojan kanssa harjoittelemaan liikenteen sekaan (opetuslupa siis juuri saatu). Pari kertaa pyöritelty parkkipaikalla ja ja tyhjällä teollisuusalueella iltasella ensin.

No poika tietty ajaa varovasti, kun mitään taustaa millään moottoriajoneuvolla ajamisesta ei ole. Ajeltiin 30km/h alueella, jossa vähän väliä keskikorokkeita, pihakatuja jne. Poika ajoi n. 25km/h ja puskuriin liimautui kuorma-auto. Poika ihan selvästi pelästyi, kun piti ihan konttiin ajaa kiinni. Ja mitä tekee tämä kuorma-autokuski? Lähtee ohittamaan... No, opettajana meni vähän hermo ja tööttäsin apparin paikalta ja eiköhän se kuormurikuski pysäytä auton protestiksi...

Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).
Pieni kritiikki täältä: Sait heti alkuun opetettua hermostumisen taidon liikenteessä + siihen liittyvän ylireagoinnin.

Kiinnostaisi muuten aikalailla kuulla miten projekti etenee jatkossakin :)
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Pieni kritiikki täältä: Sait heti alkuun opetettua hermostumisen taidon liikenteessä + siihen liittyvän ylireagoinnin.

Kiinnostaisi muuten aikalailla kuulla miten projekti etenee jatkossakin :)

Senverran olen maailmaa kiertänyt ja eri liikennekulttuureita nähnyt ja kokenut, että en pelkää merkinantoa :) Suomessahan äänimerkin antaminen on jotenkin hävettävää tai omituista. Kyllä se tossa tilanteessa oli mielestäni ihan aiheellinen tööttäys. Saa toki olla eri mieltä.

En mä kovin usein tööttäile, mutta ei se töötti mun autossa nyt ihan turhanpanttina ole. Varmaan yleisimmät tööttäilyn aiheet on maantiella nokan eteen (5-10m) tunkevat ohittajat. Sit tietty liikennevaloihin "nukahtaneille" saa välillä töötätä. Toissapäivänä vastaantulija kääntyi tasa-asrvoisesta risteyksestä mun eteen (olin ajamassa suoraan) niin, että jouduin jarruttamaan. Kyllä silloinkin töötti törähti :)

Poika on aika epävarma ratissa, joten luulen, että opetuslupa on hyvä juttu. Saadaan ainakin ajotunteja kerättyä tarpeeksi. Autokoulussa tulisi aika kalliiksi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Senverran olen maailmaa kiertänyt ja eri liikennekulttuureita nähnyt ja kokenut, että en pelkää merkinantoa :) Suomessahan äänimerkin antaminen on jotenkin hävettävää tai omituista. Kyllä se tossa tilanteessa oli mielestäni ihan aiheellinen tööttäys. Saa toki olla eri mieltä.

En mä kovin usein tööttäile, mutta ei se töötti mun autossa nyt ihan turhanpanttina ole. Varmaan yleisimmät tööttäilyn aiheet on maantiella nokan eteen (5-10m) tunkevat ohittajat. Sit tietty liikennevaloihin "nukahtaneille" saa välillä töötätä. Toissapäivänä vastaantulija kääntyi tasa-asrvoisesta risteyksestä mun eteen (olin ajamassa suoraan) niin, että jouduin jarruttamaan. Kyllä silloinkin töötti törähti :)

Poika on aika epävarma ratissa, joten luulen, että opetuslupa on hyvä juttu. Saadaan ainakin ajotunteja kerättyä tarpeeksi. Autokoulussa tulisi aika kalliiksi.
Ajotuntien määrä tuolla puolella on iso plussa tosiaan, tapasin juuri yhden tyypin joka oli ajanut 970 tuntia opetusluvalla ennen inssiä. Mutta voisi ehkä miettiä miten käy jos vastaavassa tilanteessa ajokokeessa poika painaa tööttiä. (arviointilomakkeen arvosana muiden tienkäyttäjien huomioimisesta tippuu joko ykköseen, joka on suora hylsy tai kakkoseen, jolloin kaikilla muilla osa-alueilla pitää olla vähintään kolme tai tulee suora hylsy). Tietty tavoite on että kuskista tulee osaava eikä itse ajokoe, mutten silti opettaisi lainvastaisia käytäntöjä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ajotuntien määrä tuolla puolella on iso plussa tosiaan, tapasin juuri yhden tyypin joka oli ajanut 970 tuntia opetusluvalla ennen inssiä. Mutta voisi ehkä miettiä miten käy jos vastaavassa tilanteessa ajokokeessa poika painaa tööttiä. (arviointilomakkeen arvosana muiden tienkäyttäjien huomioimisesta tippuu joko ykköseen, joka on suora hylsy tai kakkoseen, jolloin kaikilla muilla osa-alueilla pitää olla vähintään kolme tai tulee suora hylsy). Tietty tavoite on että kuskista tulee osaava eikä itse ajokoe, mutten silti opettaisi lainvastaisia käytäntöjä.
Hyvä pointti. Oli pakko googlata äänimerkin käytöstä ja näköjään laki on aika tiukka (tosin valvontaa ei juuri ole):

Tiesitkö? Auton torvea saa Suomessa käyttää kahdesta syystä – turhasta tööttäilystä tulee 50 euron sakko

Pitää sanoa, ettei poika tööttää sitten inssissä :)
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Joskus läpällä ja kännissä töistä kotiin ajaessa tein vähän inventaariota tuosta, 2/5 vastaantulijoista / viereisellä kaistalla ajavista mitä ehdin kyyläämään paineli menemään puhelin korvassa.

Ei vaan jaksa ymmärtää tuota. Kyllähän se vie ihan helvetisti keskittymistä siitä ajamisesta.
Tekstarit on asia erikseen, mutta tutkimusten mukaan sillä ei ole onnettomuusriskin kannalta mitään väliä ajeleeko puhelin korvalla vai käyttääkö handsfreetä. Toinen vain on laitonta ja toinen laillista.

Hands-free just as distracting as handheld mobile phone use behind the wheel
Examination of nearly 100 prior studies on cell phone use in cars underscores hazards

En oikeastaan edes ymmärrä miksi olisi. Se on se keskustelu mikä vie huomiota pois liikenteestä, ei kännykän piteleminen. Toisaalta taas vierustoverille jutellessa saatat kääntää päätäsikin hänen suuntaan, kun puhelimeen puhuessa katselet suoraan eteenpäin.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tekstarit on asia erikseen, mutta tutkimusten mukaan sillä ei ole onnettomuusriskin kannalta mitään väliä ajeleeko puhelin korvalla vai käyttääkö handsfreetä. Toinen vain on laitonta ja toinen laillista.

Hands-free just as distracting as handheld mobile phone use behind the wheel
Examination of nearly 100 prior studies on cell phone use in cars underscores hazards

En oikeastaan edes ymmärrä miksi olisi. Se on se keskustelu mikä vie huomiota pois liikenteestä, ei kännykän piteleminen. Toisaalta taas vierustoverille jutellessa saatat kääntää päätäsikin hänen suuntaan, kun puhelimeen puhuessa katselet suoraan eteenpäin.

En ihan purematta niele tota (en kyllä nyt ehtinyt lukemaan linkkejä). Kännyyn puhuessa ei ole kuin yksi käsi hallintalaitteilla ja se vaikuttaa auton hallintaan. Varsinkin manuaalivaihteisella autolla. Mutta myös automaatilla. Äkkijarrutus yksi käsi ratissa tai nopea väistöliike noin vaikka esimerkkinä. Ei varmasti onnistu yhtä hyvin kuin molemmat kädet ratissa.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).
Ei se mikään pelisilmän puute ollut vaan normaali kusipää, jonka mielestä kaikki muut on liikenteessä tiellä ja hänen liikkumisensa on kaikken tärkeintä ja pitäisi saada ajaa koko ajan ylinopeutta. Tilaa koitetaan luoda sitten painostamalla. Näitä sankareita löytyy tästä ketjustakin useita.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
En ihan purematta niele tota (en kyllä nyt ehtinyt lukemaan linkkejä). Kännyyn puhuessa ei ole kuin yksi käsi hallintalaitteilla ja se vaikuttaa auton hallintaan. Varsinkin manuaalivaihteisella autolla. Mutta myös automaatilla. Äkkijarrutus yksi käsi ratissa tai nopea väistöliike noin vaikka esimerkkinä. Ei varmasti onnistu yhtä hyvin kuin molemmat kädet ratissa.
Jos tämä on syy kännykkään puhumisen vaarallisuudelle, niin mun mielestä jäätelön syöminen ratissa pitää kieltää samantien jopa vieläkin vaarallisempana. Ehkä myös kahvin juominen. Niitä ei voi edes heittää penkille yllättävässä tilanteessa.

Voisikohan poliisi puuttua myös kättä ikkunan reunalla lepuuttaviin? :rolleyes:

Nyt kun alkaa miettimään, niin aika harvoin itselläni ainakaan moottoritiellä on molemmat kädet ratissa.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
En ihan purematta niele tota (en kyllä nyt ehtinyt lukemaan linkkejä). Kännyyn puhuessa ei ole kuin yksi käsi hallintalaitteilla ja se vaikuttaa auton hallintaan. Varsinkin manuaalivaihteisella autolla. Mutta myös automaatilla. Äkkijarrutus yksi käsi ratissa tai nopea väistöliike noin vaikka esimerkkinä. Ei varmasti onnistu yhtä hyvin kuin molemmat kädet ratissa.
Äkkiähän se kännykkä lähtee siitä kädestä, jos äkkitilanne tulee.
Pahin on tosiaan se, että kun puhuessa ei keskity liikenteeseen ja reaktioaika kasvaa. Tämä riippumatta onko hands-freetä tai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Pikkaisen pelisilmää puuttui kuormurikuskilta. Ei voi olla niin kiire, että pitää tollaisessa paikassa ohittaa. Ja tilanne oli opetettavallekin jännittävä, kun ahtaassa paikassa iso auto lähtee ohittamaan. Ajansäästö tossa aivan mitätön (käännyttiin itse asiassa pois tieltä n. 200m päässä, eihän se takanaolija sitä voinut tietää mutta toi 30km/h alue jatkuu n. 500m ja sitten tulee 40km/h ja astetta enemmän tilaa, en kyllä siinäkään lähtisi ohittamaan, vaan 1km päässä sitten 50/km/h alueella aikaisintaan).
Niin no, ajoitte prosentuaalisesti helvetisti alle rajoituksen, absoluuttista vauhtia jollaista pääsisi lonkkavainen mummokin pyörällä ja poikasikin ajanut varmasti fillarilla kovempaa. Mitäs tieliikennelain pykälää kuorkki ohituksellaan muuten rikkoi? Postauksesi perusteella ei mitään, korkeintaan ajoi ohittaessa pientä ylinopeutta mutta vaikka olisi ajanut 39km/h niin edelleen ollaan "lain sallimissa puitteissa"... 25 vs 39 lähes 4metriä sekunnissa, kuorkin pituus ~13m auton 5m ja pari metriä takaa ja 5 eteen väliä tekee 25metriä eli laillinen ohitus kesti ihan "kaikki" 6,5sekuntia.

Kannattaisiko veivata siellä parkkipaikalla tai jossain missä kirjaimellisesti ei kukaan liiku vähän enemmän, että löytyy se varmuus ensin siihen ajamiseen kun ei tuo ajaminen itsessään maksa muuta kuin aikaa? Sitten kun se ajaminen sujuu niin liikennetilanteeseen on paljon helpompi keskittyä kun ei tartte miettiä sitä ajamisesta itsessään...

Knoppitietona: veivasitte autolla reilusti hitaampaa kuin naisten SE 400m matkalla (28,8km/h) :).
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Jos tämä on syy kännykkään puhumisen vaarallisuudelle, niin mun mielestä jäätelön syöminen ratissa pitää kieltää samantien jopa vieläkin vaarallisempana. Ehkä myös kahvin juominen. Niitä ei voi edes heittää penkille yllättävässä tilanteessa.

Voisikohan poliisi puuttua myös kättä ikkunan reunalla lepuuttaviin? :rolleyes:

Nyt kun alkaa miettimään, niin aika harvoin itselläni ainakaan moottoritiellä on molemmat kädet ratissa.
No eipä se, että joku ei ole kiellettyä/rangaistavaa tee siitä yhtään turvallisempaa. Yhtälailla kahvin juonti tai jäätelön syönti ratissa on vaaratekijä. Kännykkä vaan on kielletty. Vaikka kännykkään puhuminen ei sen vaarallisempaa olisi kuin jäätelön syöminen, niin vaikea on säätää lakia, joka sallii puhumisen, mutta ei tekstaamista/nettisurffailua/jne.. (tai aina voi lain säätää, mutta valvonta tässä on se ongelma). Kyllä esim. soittaessa numeron kaivaminen kännykästä vaikeuttaa havainnointia varmasti.

Taitaa motarilla ajo olla kaikkein turvallisinta ajoa. Suoraa tietä pääosin, ei vastaantulevaa liikennettä ja liittymiäkin harvakseltaan. Kaupungin keskustassa taas yhdellä kädellä ajo onkin jo paljon vaikeampaa/vaarallisempaa. En minä kyllä esim. juo tai syö mitään autossa kaupunkiliikenteessä. Maantiellä / moottoritiellä joskus (ja silloinkin vain, kun on sopiva hetki, kuten pitkä suora)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 430
Viestejä
4 161 390
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom