Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mutta pakko myöntä että olen nähnyt pari autoilijaa lähipäivinä, jotka ei puhu puhelimeen ajaessaan. Että hieman parannusta on tullut!
 
Näinpä, negatiivinen ryhmityminen on nuorien tauti, sitä käytetään koska kännykän ja muiden tarvikeiden käsittely helpottuisi eikä tarvitsisi kahta kättä ratille, kahta kättä ei autoiluun käytä kuin ne eläkeläiset! ;-)

Kyllä noita vastaohjaajia on ollut kaikissa ikäluokissa. Tuntuu olevan yleisintä niiden keskuudessa jotka ajavat kaikista pienimmillä autoilla mikä on vähän nurinkurista.
 
No, tänään nuori nainen teki tuota edessäni farmaribemarilla. Yllättäen hänellä oli kuitenkin vilkku päällä, ettei vasemalle ryhmittymistä tarvinnut tällä kertaa arvata oikeallekääntymiseksi.
 
Jos on leveä auto, ei kaistalle mahdu kahta autoa sivuuttamaan toisen kääntyessä. Toisekseen takaa tullaan hirveällä vauhdilla ja vedetään miltei kylki ruttuun tai sivupeili mukaan, niin ainoa turvallinen keino on laittaa vilkku ajoissa ja jarruttaa hitaasti moottorilla ryhmittymättä. Saa tykätä pahaa, mutta se on ihan oma moka jos pitää ajaa lyhyellä turvavälillä ja tykätä muiden kääntymisistä pahaa.
Sinne päin ryhmittäydytään minne päin käännytään. Ei siinä mikään turvaväli ole kysymyksessä, ihan turhaan joutuu pysähtymään kun jäädään keskelle tietä sen vilkun kanssa ihmettelemään. 90% tapauksista mahtuu hienosti ohi jos kääntyjä osaisi huomioida muut ihmiset/ajaa autoaan.
 
Sinne päin ryhmittäydytään minne päin käännytään. Ei siinä mikään turvaväli ole kysymyksessä, ihan turhaan joutuu pysähtymään kun jäädään keskelle tietä sen vilkun kanssa ihmettelemään. 90% tapauksista mahtuu hienosti ohi jos kääntyjä osaisi huomioida muut ihmiset/ajaa autoaan.
Olet aivan oikeassa,jos kaksi Micraa sivuuttaa toisensa no problem. Nykyautot ovat leveitä ja maantiellä tämä ongelma tulee vastaan. Juu eihän turvavälejä kannata pitää, nehän ovat nynnyille. :)
 
Tuossa on sikäli perää että autojen kokoa olisi syytä rajoittaa, eikä pelkästään luottaa että ostajalla olisi älliä ostaa auto jonka saa kääntymään.
 
Olet aivan oikeassa,jos kaksi Micraa sivuuttaa toisensa no problem. Nykyautot ovat leveitä ja maantiellä tämä ongelma tulee vastaan. Juu eihän turvavälejä kannata pitää, nehän ovat nynnyille. :)
Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.

Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
 
Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.

Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
Moottoripyöräilijät opetetaan viemään auton tila myös ryhmittyessä, ettei liian läheltä vauhdilla ohittavan ilmavirta imaise seuraavan alle.

Mutta mahdollisesti tarkoitit "millaisella vaan laitteella" nelipyöräisiä?
 
Moottoripyöräilijät opetetaan viemään auton tila myös ryhmittyessä, ettei liian läheltä vauhdilla ohittavan ilmavirta imaise seuraavan alle.

Mutta mahdollisesti tarkoitit "millaisella vaan laitteella" nelipyöräisiä?
Joo kaksipyöräinen onkin vähän eri laite ettei käy hullusti ilmavirran kanssa.

Mun versio ihan millaisesta laitteesta vaan koski tosiaan nelipyöräsiä ja viittasin lähinnä erikokosiin autoihin, isompi pakukin on monessa paikassa fiksusti ohitettavissa jos vain on ryhmitytty oikein. Jollain täysperällä/bussilla jne. voi olla jo aika turhaa ryhmittyä sen enempää eikä se kääntyvä perä/kärrykään ole turvallinen jos takana tuleva tulee liian läheltä ohitse.
 
Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.

Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
Tässä ei nyt varmaan ihan kaikki ole perillä millä tiellä olet nyt oikealle ryhmittyvää pysähtynyttä sivuuttamassa.. Totta että osalla kaksikaista tietä mahtuu rymittyneet ja pysähtyneen ohittamaan.
 
Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.

Tuossa lähellä olevissa valoissa sen tietyllä tavalla ymmärtää paremmin kun oikealle kääntyy, kun samalle kaistalle mahtuu ensimmäisen auton rinnalle toinen jos kääntyvä auto ryhmittyy ihan oikeaan viivaan. Varsinkin kun tuossa ei ole kääntyville omaa valoa vaan mennään samalla valolla. Tuossa ei myöskään ole riskiä että auto tulisi jostain yllättävästä suunnasta samalla, koska risteävilllä on punaiset.
 
Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.

Jos puhutaan isommista teistä, joissa oikealle kääntyvä henkilautokuljettaja ei joudu pysähtyyn ajoradalle odottamaan, esim kyvyenliikenteentakia, niin aika harvoin tulee tilanteita että joutuisi tuollaisen ohittamaan, tainnut niitä tilanteita edeltää jotain muutakin.

Vasemmalle , pikkutiellä kääntyvät eriasia, jos joutuvat pysähtyyn odottamaan vapaata tilaa että pääsevät kääntymään. Ymmärsin että aiemmat kirjoittajat maalailivat jotain tämänkaltaista tilannetta, tai sitten pohtivat taajamaliikennettä.
 
Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.

Tuossa lähellä olevissa valoissa sen tietyllä tavalla ymmärtää paremmin kun oikealle kääntyy, kun samalle kaistalle mahtuu ensimmäisen auton rinnalle toinen jos kääntyvä auto ryhmittyy ihan oikeaan viivaan. Varsinkin kun tuossa ei ole kääntyville omaa valoa vaan mennään samalla valolla. Tuossa ei myöskään ole riskiä että auto tulisi jostain yllättävästä suunnasta samalla, koska risteävilllä on punaiset.
No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.

Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.

Toki jokainen tavallaan mutta itse ajan mieluusti mahdollisimman vaivattomasti ja mieluusti taloudellisestikin.
 
No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.

Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.

Toki jokainen tavallaan mutta itse ajan mieluusti mahdollisimman vaivattomasti ja mieluusti taloudellisestikin.
Jos on maantielle järkevä turvaväli, niin ei ole tarvetta edes hidastaa jos edestä joku kääntyy oikealle.
 
Tulee vähintään kerran viikkoon käännyttyä maantieltä oikealle pikkutielle, tällä kohdalla on vielä ohituskaistaa ~400m jäljellä. Jos ryhmityn oikeaan reunaan ennen käännöstä, niin porukka tunkee samalla kaistalla ohi. Jos pysyy kaistan keskellä ohjautuu porukka sinne ohituskaistalle.
Välillä hirvittää kun vedetään 5cm välillä ohi nopeuseron ollessa 80-100km/h
 
No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.
Autoissa on erilaisia vakkereita mutta jos ei ne vaikeatkaan kai noin vaikeita että menee tunteisiin.

Monessa vakkarissa on suht käytettävä "vapautus" ja sen kaverina palautus, jos esim menty jonossa menty ja se edellä oleva kääntyy (poistuu) tyypillistä hitaammin.

Jos näihin törmää usein, siellä täällä, niin vähän miettiä onko havoinnoissa, ennakoinnissa kehittämistä, ajotapaa jne.

Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.
Maanteillä taitaa hyvin harvoin tulla tilanteita missä oikealle kääntyvää tarve ohittaa, niihin taitaa liittyä jotain muutakin.
Vastaantulevassa ruuhkassa vasemmalle tulevan kohdalla voi käydä niin, se törmääkö näihin usein varmaan liittyy ajoaikoihin jollain tietyllä tieosuudella.

Mutta tuollaisessa nyt joutuu vakkarit tiputtaa pois, no ne tippuu jarrupolkimella ja manuaali laatikkoisessa vaihtaa vaihteita jne. se taasen oma autovalinta kysymys. Kaikkialla ei pääse oikealta ohi. No onneksi vilkaimpiin risteyksiin on tehty levennyksiä ihan sitä oikealta ohipääsemistä varten.
 
Tulee vähintään kerran viikkoon käännyttyä maantieltä oikealle pikkutielle, tällä kohdalla on vielä ohituskaistaa ~400m jäljellä. Jos ryhmityn oikeaan reunaan ennen käännöstä, niin porukka tunkee samalla kaistalla ohi. Jos pysyy kaistan keskellä ohjautuu porukka sinne ohituskaistalle.
Välillä hirvittää kun vedetään 5cm välillä ohi nopeuseron ollessa 80-100km/h
En tiedä millaisella ajonenuvolla ajat, mutta aiempiin viitaten jos henkilöautolla mennään, turvavälit kunnollisia, kääntyvä ajoissa vilkku, niin onko ne ihan ajotaidottomia siellä vai, vedätkö jollain kässärillä kolmeenkymppiin satametriä ennen liittymää. (joo, ilmeisesti on ajotaidottomia)

En ajale niin että maanteillä pikku liittymiin kääntyviä kauheatiheästi näkisin, mutta näen kuitenkin ja en nyt muista koska viimeksi tilannetta missä jokin ohittaminen tarpeen, vakkaria joskus joutunut höllään, sen minkä muistan, missä joutu "jarruttaan" taisi olla "turisti" joka etsi sitä liittymää.
Vasemmalle kääntyvistäkin harvoin haittaa ja tähän vuoden aikaan liittyy enemmän noihin maatalouskoneisiin.

Omalla pienellä otannalle kesästä niin kevytliikenne, pyöräilijät niin moninkertainen määrä missä joutunut vakkarin ottaa pois, joskus jopa "jarruttaan", "jarrutuksissa" varmaan puolessa syynä oma epäonnistunut ennakointi. Nuo kuitenkin normaaleja liikennetilanteita

("jaruttamisella" tässä tarkoitan voimakkaampaa hiljentämistä kuin rullaaminen/kevyt moottorijarrutus, ohittamisen tarpeella niitä risteyksiä missä ei ole sitä levennystä risteyksen kohdalla)


Jos ne kääntymis aikeissa olevat nyt ensin opettelisi sen vilkunkäytön, siitä oli hyötyä kaikille.
 
Jos on maantielle järkevä turvaväli, niin ei ole tarvetta edes hidastaa jos edestä joku kääntyy oikealle.
Ei yleensä olekaan varsinkin jos kääntyjä ei alota hidastamista 1.5km ennen kääntymistä ilman vilkkua, näitäkin on.

Harvoin on tarve hidastaa mihinkään kun osaa itse pitää väliä ja muut osaavat jättää kaistalle tilaa kun kääntyvät johonkin.
 
Harvoin on tarve hidastaa mihinkään kun osaa itse pitää väliä ja muut osaavat jättää kaistalle tilaa kun kääntyvät johonkin.
Jos osaa pitää itse väliä, niin miksi tuon lopun tuohon lisäsit. Tuo tuo mieleen se että painetaan rinnalta ohi, vieläpä hidastamatta.
Jos turvälit kunnossa, niin siiinä on aikaa reagoida, ja jos konttialkaa lähestyä liikaa niin aikaa löysätä.

Muotoilusi toi mieleen, että saavuttaa juurikun toinen kääntymässä, niin siitä ohipainaminen hidastamatta on hmm.. otsikkon menevää. ha-ha tilanteessa jo aika vaarallista.
 
Edelleenkin tuo joidenkin autoilijoiden krooninen piittaamattomuus suuntamerkin käytön suhteen. Ajelin tuossa tänään vajaan kilometrin yhden V70 Vulvan perässä ja tuona aikana ei vilkku välähtänyt kertaakaan. Tuohon matkaan sisältyi mm. kaistanvaihto/ryhmittyminen, kääntyminen valoristeyksestä oikealle, kääntyminen T-risteyksessä vasemmalle(tottakai ajoradan oikeasta reunasta) ja kiertoliittymään ajaminen ja siitä poistuminen.
Ja tänään lähes identtinen ajosuorite melkein samalla ajoreitillä. Kolme risteyksissä kääntymistä, kaistanvaihto/ryhmittäytyminen sekä kiertoliittymään ajo ja siitä poistuminen. Ei edellä ajaneessa mersussa vilkku välähdellyt. Vahva epäilys että ratissa oli vähemmistökansalainen, tämä selittää osaltaan tässä tapauksessa tapahtunutta.
 
Taas oli aamuliikenteessä ihmisiä, jotka keskittyy johonkin ihan muuhun kuin liikenteeseen. Ensin tuplakaistaa kilometritolkulla ja vasen kaista ei vetänyt koska joku halusi jäädä sinne asumaan 2km matkaa taittamaan satasen alueella ajaen ~102km/h. Tämä heppu kuitenkin odottamatta palasi sitten keskelle letkaa muiden sekaan ajamaan sitä samaa letkanopeutta ~95km/h, joten jäi mysteeriksi se, miksi hänen alunperinkään piti tukkia ohituskaistaa.

Sitten kun tuplakaista lähestyi päätöstään, ohitin yhden hitaamman auton ja asetuin ajamaan toisen taakse joka piti vauhtia samalla satasen alueella ~107km/h. En ajanut ite juuri sen lujempaa joten en lähtenyt takamatkalta viimeisen 500m ohituskaistan aikana ohittamaan vaan päätin että hänen vauhtinsa riittää tässä tapauksessa. Ohituskaistan päättyessä ja kasikympin alueen alkaessa jarruvalo ei vilahtanutkaan mutta silti hänen vauhtinsa tippui kuin kivi. Mahtoikohan jarrut laahata ihan kunnolla vai vaihtoiko vitos-/kutosvaihteelta kolmoselle, mene ja tiedä. Vauhti tippui parissa sekunnissa siitä reippaasta satkusta ~75km/h. Sitä vauhtia mentiinkin sitten muutama kilometri tämän jälkeen sekä 80 että 70 että taas 80 alueella, vauhti ei noussut eikä laskenut mihinkään nopeusrajoitusten vaihtuessa. Kyllä, ajoin tasaista vauhtia perässä koska itse suosin 5-10km/h ylinopeutta kulloinkin voimassa olevaa nopeusrajoitusta kohtaan joten tuota vauhtia olisin 70 alueella pitänyt itsekin, kasikympillä tosin olisin kiihdyttänyt. Myönnän toki ennen kuin joku tästä avautuu ettei lievä ylinopeus lain silmissä ole sen oikeampi tapa kuin ajaa vuoroin yli ja vuoroin alle rajoituksen. Pointtini on kuitenkin ihmetellä huomioiko edelläni ajanut ollenkaan liikennemerkkejä. Mahtoiko havaita että nopeusrajoitus vaihtuu tai havainnoiko oikein muutakaan liikennettä ympärillä.

No tämä sama sankari ajoi sitten vielä hyvän matkaa satasen aluettakin vain ~85km/h kunnes yhtäkkiä tajusi keskellä metsätaipaletta että hei me lennetään/ajetaan/tmv ja kiihdytti ~107km/h vauhtiin ja jatkoi tätä vauhtia kunnes käännyin kotia kohti (olen etätöissä ja aamulla kävin siis hoitamassa asioita isolla kirkolla).
 
Olin eilen pyörällä liikenteessä. Liikennevaloissa onneksi katsoin vielä vasemmalle,olisin muuten jäänyt alle.Sieltä tuli vielä auto reippaasti päin punaisia.
 
Ajan kuvan vastaavaa kiertoliittymää punaista viivaa pitkin, sinistä viivaa pitkin tuleva auto vetää liinat kiinni ja alkaa huudattaa torvea. Ihmettelin että kuka soittaa kenelle, kunnes tajusin kun seuraavissa valoissa tämä arjen sankari ajaa vierelle että meinasi ajaa minun kylkeen kun en väistänyt häntä kolmion takaa!

jy.PNG


Pyysin ystävällisesti tutustumaan tieliikennelakiin ja katsomaan kohdan "sulkuviiva", en usko että ymmärsi.
 
Ajan kuvan vastaavaa kiertoliittymää punaista viivaa pitkin, sinistä viivaa pitkin tuleva auto vetää liinat kiinni ja alkaa huudattaa torvea. Ihmettelin että kuka soittaa kenelle, kunnes tajusin kun seuraavissa valoissa tämä arjen sankari ajaa vierelle että meinasi ajaa minun kylkeen kun en väistänyt häntä kolmion takaa!

jy.PNG


Pyysin ystävällisesti tutustumaan tieliikennelakiin ja katsomaan kohdan "sulkuviiva", en usko että ymmärsi.
Joka kohta ei ole suoraan luettavissa tieliikennelaistakaan. Esimerkiksi:

Vaikka viivan yli tultaisiin toisen kylkeen, niin kolmion takaa tulija jäisi silti pääsyylliseksi kolaritilanteessa.
Noudattamisjärjestyksessä liikennemerkki jyrää maalaukset.
 
Joka kohta ei ole suoraan luettavissa tieliikennelaistakaan. Esimerkiksi:

Vaikka viivan yli tultaisiin toisen kylkeen, niin kolmion takaa tulija jäisi silti pääsyylliseksi kolaritilanteessa.
Noudattamisjärjestyksessä liikennemerkki jyrää maalaukset.
Toki hyvä kommentti, mutta nyt jäi vähän epäselväksi mistä tööttiä painanut kaveri hermostu, oliko hän menettänyt auton halinnan ja meinasi ajaa yli viivan ja varoitti toiminnastaan.

Muuten tulee mieleen että kolmiontakaa tuli kanssautoilija vähän agressiivisen oloisesti kohti kylkilinjaa, siis selkeästi niin ettei epäselvyyttä että kolmio ei paina mieltä ja toinen päätti avautua.

Tosin vahvin veikkaus että avautujaa(tööttääjää) nyt vain ärsytti, halusi kunnioitusta. sulkiviiva ei hetkauta.

kunnes tajusin kun seuraavissa valoissa tämä arjen sankari ajaa vierelle että meinasi ajaa minun kylkeen kun en väistänyt häntä kolmion takaa!

Pyysin ystävällisesti tutustumaan tieliikennelakiin ja katsomaan kohdan "sulkuviiva", en usko että ymmärsi.
Tämä keskustelu yhteys vähän hämmensi, onko siellä vaivattu ikkunat auki ja alettu huutaan toisille, vai miten tämä viestien vaihto tapahtui.

Toki hiljaiseen aikaan, tyynenä päivänä nyky start and stop autot/sähköautot hiljaisia, että ihan kurkkusuorana ei tarvi huutaa. Olen toki kuullut kokeneimmilta että joskus pysäkille pysähdytty vaihtamaan mielipiteitä ajotavoista. :)
 
Noista on olemassa se "parempi" versio, jossa kääntyvien kaista on erikseen erotettu. Tuohonkin olisi ehkä sellainen mahtunut. Turhan moni haluaa ajaa 1-kaistan ympyrästä 4-kaistaiselle suoraan oikeanpuolimmaiselle kaistalle. Raisiossakin on Ikean vieressä vastaava paikka, jossa sulkuviiva on täysin kulunut pois. Muutenkin täyden "palvelun" ympyrä, kun Ikealta Länärin suuntaan on järjestetty mukava ylityspaikka pyörille, mihin pääsee autolla ajamaan reipasta vauhtia. Aina pelastus taitaa olla, että pyöriä ei mene ihan hirveästi ja niillä on jyrkkä käännös. Autojen ajojärjestyksen kannalta tuo on sellainen "parempi" paikka.
1726502201294-png.1392100
 

Liitteet

  • 1726502201294.png
    1726502201294.png
    989,3 KB · Luettu: 1 272
Eilen eräs arjen sankari päätti ajaa kuvan punaista linjaa. Kääntyi aivan vasemmaisimmalta kaistalta oikealle useamman auton välistä, ja jokaisella kaistalla oli vähintään se 10 autoa jonossa. Itse olin Kehä 1 valoissa seuraamassa tilannetta. Useita tyyttäyksiä ja hyvin hämmentyneitä kuljettajia.

Välillä ihmetyttää itsekkyyden määrä. Mihin on niin kiire, ettei voi kärsiä omasta väärästä kaistavalinnasta muutamaa minuuttia?

1726560028932.png
 
Eilen eräs arjen sankari päätti ajaa kuvan punaista linjaa. Kääntyi aivan vasemmaisimmalta kaistalta oikealle useamman auton välistä, ja jokaisella kaistalla oli vähintään se 10 autoa jonossa. Itse olin Kehä 1 valoissa seuraamassa tilannetta. Useita tyyttäyksiä ja hyvin hämmentyneitä kuljettajia.

Välillä ihmetyttää itsekkyyden määrä. Mihin on niin kiire, ettei voi kärsiä omasta väärästä kaistavalinnasta muutamaa minuuttia?

1726560028932.png

Jyväskylässä tätä harrastetaan myös ihan tarkoituksella. Esim. 9-tieltä rampille noustessa ja kohti Seppälää ajaessa oikea kaista kääntyy oikealle ja vasen vasemmalle. Ruuhka-aikoina tuo oikealle kääntyvien kaista on yleensä jonoutunut, jolloin jotkut pitävät oikeutenaan käyttää vasemmalle kääntyvien kaistaa ohituskaistanaan ja kääntyvät sitä kautta oikealle. Ja tätä ei siis millään opilla voi tehdä vahingossa, ryhmittäytymismerkit ovat niin selkeät.
 
Premium - ihminen ajoi uudella Mersullaan maantiellä ohitse useasta autosta, vaikka oli vastaantulijoita ja vaihtoi oikealle vasta ollessaan melkein nokakkain. Outoa oli, tämän kuskin rentous, koska olisi saanut ajaa 110 km/h sakkorajalla. Muut autot ajoivat noin 90km/h kauempana olevan rekan takia ja reiluilla väleillä. Järki riitti ilmeisesti kalliin auton ostoon ja siihen se sitten loppui. Tuommoisilla ihmisillä olisi varaa taksiin tai omaan kuljettajaan ja olisi liikenne turvallisempaa, kun eivät muista piittaa.

Ihmettelin miten kauaa minun ohittaminen sillä kesti ja kohta ois ollu sitten nokkakolari ihan silmien edessä. Huh huh.
 
Muuten hyvä artikkeli, mutta "Niemi toisaalta kannustaa moottoritiellä ajavaa ottamaan jalan pois kaasulta hetkeksi, jolloin auto luonnostaan hidastuu. Tällöin kiihdytyskaistalta tulevan on mukavampi tulla moottoritielle."
Ainoa oikea tapa on pitää oma ajonopeus samana ts. reagoimatta mitenkään liittyvään ajoneuvoon. Liittyminen puolestaan kannataa aina tehdä toisen auton TAAKSE, ei eteen. Tällöin tuollainen kaasun nostaminen hankaloittaa huomattavasti oikeaoppista liittymistä. On tullut monta kertaa vastaan liittyjänä tilanne, jossa olen jäänyt hieman odottelemaan päätietä ajavaa, joka on päättänytkin alkaa jarruttelemaan "antaen tilaa".
 
Muuten hyvä artikkeli, mutta "Niemi toisaalta kannustaa moottoritiellä ajavaa ottamaan jalan pois kaasulta hetkeksi, jolloin auto luonnostaan hidastuu. Tällöin kiihdytyskaistalta tulevan on mukavampi tulla moottoritielle."
Ainoa oikea tapa on pitää oma ajonopeus samana ts. reagoimatta mitenkään liittyvään ajoneuvoon. Liittyminen puolestaan kannataa aina tehdä toisen auton TAAKSE, ei eteen. Tällöin tuollainen kaasun nostaminen hankaloittaa huomattavasti oikeaoppista liittymistä. On tullut monta kertaa vastaan liittyjänä tilanne, jossa olen jäänyt hieman odottelemaan päätietä ajavaa, joka on päättänytkin alkaa jarruttelemaan "antaen tilaa".
Ihan totta, kuvittelen kuitenkin, että tuossa tarkoitetaan mahdollisesti tilannetta, jossa on oikeasti ruuhkaa ja ajokaistat on ihan täynnä eteen ja taaksepäin, silloin siinä voi ketään häiritsemättä aavistuksen nostaa kaasua ja tehdä siihen eteensä pienen reiän johon pääsee siististi liittymään. Tässäkin on tärkeää vaan oikea ajoitus, silloin se liike (hidastaminen) voi olla hyvin pieni ja nopea liike joka on muille takana tulijoille huomaamaton, se pitää myös osua sille liittyjälle oikealle kohdalle.
Kehä/kaupunkiajoon tottuneilta tuo tulee yleensä ihan luonnollisesti.
 
Onhan tämä ajaminen monimutkaista, mutta liikenteessä on miltei pakko luopua oikeudestaan, jos aikoo terveenä pysyä. Moottoritie nopeuksissa ei ehkä ehdi edes harmittaa, että ois oikeassa ollut, mutta auto rutussa ja henki lähtenyt. :og:

Melkein pakko olla ohittamatta kiihdytyskaistalla tulijoita ja varsinkin vilkkaassa liikenteessä on ihan pakko antaa tilaa vaikka sitä kaasua löysäämällä.
 
Muuten hyvä artikkeli, mutta "Niemi toisaalta kannustaa moottoritiellä ajavaa ottamaan jalan pois kaasulta hetkeksi, jolloin auto luonnostaan hidastuu. Tällöin kiihdytyskaistalta tulevan on mukavampi tulla moottoritielle."
Ainoa oikea tapa on pitää oma ajonopeus samana ts. reagoimatta mitenkään liittyvään ajoneuvoon. Liittyminen puolestaan kannataa aina tehdä toisen auton TAAKSE, ei eteen. Tällöin tuollainen kaasun nostaminen hankaloittaa huomattavasti oikeaoppista liittymistä. On tullut monta kertaa vastaan liittyjänä tilanne, jossa olen jäänyt hieman odottelemaan päätietä ajavaa, joka on päättänytkin alkaa jarruttelemaan "antaen tilaa".
Ihan totta, kuvittelen kuitenkin, että tuossa tarkoitetaan mahdollisesti tilannetta, jossa on oikeasti ruuhkaa ja ajokaistat on ihan täynnä eteen ja taaksepäin, silloin siinä voi ketään häiritsemättä aavistuksen nostaa kaasua ja tehdä siihen eteensä pienen reiän johon pääsee siististi liittymään. Tässäkin on tärkeää vaan oikea ajoitus, silloin se liike (hidastaminen) voi olla hyvin pieni ja nopea liike joka on muille takana tulijoille huomaamaton, se pitää myös osua sille liittyjälle oikealle kohdalle.
Kehä/kaupunkiajoon tottuneilta tuo tulee yleensä ihan luonnollisesti.
Lähtökohtaisesti ensimmäisen viestin kanssa samaa mieltä. Ei siinä rampin kohdalla varsinkaan pitäisi pääväylän kuljettajan alkaa säätelemään nopeuttaan. Toisaalta tapauskohtaisesti sillä kaasun hölläämisellä voi ennakoivasti tehdä liittyjälle hieman lisää tilaa.
 
Jos ajan motaria 120km/h liittymän kohdassa, niin en tee mitään, en muuta ajonopeutta, en vaihda kaistaa. Liittymästä tulevalla voi olla nopeus mitä tahansa 60-130kmh välillä, ei voi tietää.

Motaria ajavan henkilöauton nopeus on hyvin todennäköisesti jotain 100-120 välillä. Siihen vauhtiin liittymästä tulevan on hyvä peilata omaa liittymistään.
 
Se oli toinen ketju, eli tuo ajotapa ketju (threads/ajotavat-ja-liikennesaeaennoet.162180/post-15637654), sinne meinaisin jatkaa, mutta nyt kai sitten molemmissa, tai siis siirelleen joku jolla paukkuja siihen.

Lähtökohtaisesti ensimmäisen viestin kanssa samaa mieltä. Ei siinä rampin kohdalla varsinkaan pitäisi pääväylän kuljettajan alkaa säätelemään nopeuttaan. Toisaalta tapauskohtaisesti sillä kaasun hölläämisellä voi ennakoivasti tehdä liittyjälle hieman lisää tilaa.
Jos miettii tilannetta että rampilta tulee henkilöauto(ja), niin milloin pääväylää ajavalla edes olisi mitään tarvetta muuttaa nopeutta, saati vaihtaa kaistaa. Tulee mieleen että kiihdystyskaistalla olia on jo ajautunut kiihdytyskaistan päähän ja sieltä vaihtamassa hitaampana jo eteen, jolloin luonnlista hidastaa, tai aloittaa ohitus jos turvallista. Tai jos havaitsee hysissä ajoin että sinne on syntymässä vaaranpaikka, niin katsella miten se välttä.

Toinen on sitten jos havaitsee että rampilta tulossa raskaampi esim, rekka ja arvio on se ettei kerkiä rekkaa ohittaan, niin sitten hidastaa vauhtia hyvissä ajoin ja tai alkaa katselmaan sitä ohitusmahdollisuutta.

Yleisin syy on sitten ihan se pääväylällä ajaneen oma moka, turvaväli on niukan puoleinen, tai jopa ihan alimittainen, jolloin se pääväylää ajava joutuu korjaileen omaa mokaansa, toivottavasti niin ettei tule pahempaa.

On toki totta että on niitä yksilöitä jotka kiihdytyskaistalta meinaavat tulla kylkeen, joten hereillä toki pitää olla yrittää pitää itsensä mahdollisimman näkyvänä. Näitä toki etelässä paljon vähemmän kuin niitä possujunia, toki se junakin voi sitten tuupata useamman auton voimin siihen turvaväliin.

Ihan totta, kuvittelen kuitenkin, että tuossa tarkoitetaan mahdollisesti tilannetta, jossa on oikeasti ruuhkaa ja ajokaistat on ihan täynnä eteen ja taaksepäin, silloin siinä voi ketään häiritsemättä aavistuksen nostaa kaasua ja tehdä siihen eteensä pienen reiän johon pääsee siististi liittymään. Tässäkin on tärkeää vaan oikea ajoitus, silloin se liike (hidastaminen) voi olla hyvin pieni ja nopea liike joka on muille takana tulijoille huomaamaton, se pitää myös osua sille liittyjälle oikealle kohdalle.
Kehä/kaupunkiajoon tottuneilta tuo tulee yleensä ihan luonnollisesti.
Ajoituksesta, niin onhan se vähän myöhäistä tehtä sitä väliä vasta sitten, kun näkee rampilta tulijan, mutta parempi se kuin jättää kokonaan tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä vähän kömpelö, oli siellä kuitenkin asiaa.
Joo, vähän reaktiona tuli vastaus, oli siellä asiaakin sitten kun luin. Minun mielestä vaan vastuutonta tuollainen klikkibaitti uutisointi. Maalaisjärki ja joustaminen kuitenkin tärkeämpää kuin jonkun analyysit.
 
Viimeksi muokattu:
ärsyttää se, että edellä menevä köröttelee sitä kiihdytysramppia h-i-t-a-a-st-i ja sit painaa vasta viime tingassa lapun lattiaan.

Erityisesti Teslailijat tuntuu tekevän tuota.

Takana ajaessa ite yrittää pitää pitkää välimatkaa jotta itsellekin jää kiihdytystilaa, mutta kun edellä menevä vaan köröttelee reippaasti alle nopeusrajotusten, tyyliin 50kmh@100-120 niin menee ihan mahdottomaksi, kun itsellä ei ole samanlainen tehotykki alla.
 
Joo, vähän reaktiona tuli. Minun mielestä vaan enemmän negatiivisia vaikutuksia tuollaisilla klikkibaiteilla, koska usein uutiset otetaan totuuksina. Maalaisjärki ja joustaminen on kuitenkin tärkeämpää kuin jonkun henkilön mielipide asiasta.
Ehkä ensin oli pitänyt antaa ohje, ja sen jälkeen käsitellä se ongelma.

En tiedä, mutta ihan mutu kokemuksella on lisääntynyt se että entistä useampi kuski vaihtaa kaistaa rampin/kiihdytyskaistan kohdalla, ja ehkä määrä myös lisännyt niitä kaistanvaihtoja jotka ovat lievästi vaarallisia, yllättäviä muille, tai muiden eteen. Moottoritiellä pitäisi pyrkiä välttää kaistanvaihtoja, vain tarpeesta.

Kaksiyleistä kaistanvaihtaja tyyppiä,.

1. Ne joilla se turvaväli unohtunut, ja joutuvat sitten , ehkä vähän hätäisesti, korjaamaan sitä mokaa, kun hokaavat rampin päässä tulevan muita.
2. Ne joilla nyt tuntuu olevan tapa vaihtaa kaista jos rampilta on joku tulossa, ei siis mitää tarvetta.

Ensimmäinen esimerkki turvavälin tärkydestä, sen puutteen takia aiheuttavat turhaa sählinkiä, todenäköisesti palaavat johonkin väliin jonkun keulan eteen, vähän kuin jutun videossa. jatkaen niukalla turvavälillä.

Toiset (jälkimmäiset) ehkä tekevät kaistanvaihdot rauhallisesti, vilkku päälle ajoissa, ja tarkistavat tilanteen ennen vaihtoa, mutta ne sitten vetelevät siellä edes takas ihan turhaan. Tahto varmaan hyvä, ehkä onnistumisiaki. nämä ei aina ole niitä kaahareita, vakkarilla suurinpiirtein rajoitusten mukaan, niin luulis niitä tulevan missä rampilta tulia menee menojaa, ja niistä välillä sitten jäädään jumiin sinne oikealla kaistalle.


3. on sitten ne jotka tekee tilaa tarpeeseen, oikeasti tarvetta, tai sitten vaihtavat kaistaa ohittaakseen, ihan asiallisesti.
 
ärsyttää se, että edellä menevä köröttelee sitä kiihdytysramppia h-i-t-a-a-st-i ja sit painaa vasta viime tingassa lapun lattiaan.

Erityisesti Teslailijat tuntuu tekevän tuota.

Takana ajaessa ite yrittää pitää pitkää välimatkaa jotta itsellekin jää kiihdytystilaa, mutta kun edellä menevä vaan köröttelee reippaasti alle nopeusrajotusten, tyyliin 50kmh@100-120 niin menee ihan mahdottomaksi, kun itsellä ei ole samanlainen tehotykki alla.
Liekö tesla ajoi autopilotilla pirkkalassa, tuli ensin köröttelemällä rampista hieman etuoikealle killumaan, sitten löytyi tehot ja kelasi minun kanssa (oikeata kaistaa ajoin) samaan vauhtiin, liittyi minun eteen ihan ok turvavälin päähän. Tän jälkeen auto/kuski kiskaisikin jarrut pohjaan ja aikamoisen liikkeen sai tehdä vasemmalle, että vältti peräänajon. Ihan uskomatonta touhua, kuka sitä jarrua sitten painoikaan.
 
ärsyttää se, että edellä menevä köröttelee sitä kiihdytysramppia h-i-t-a-a-st-i ja sit painaa vasta viime tingassa lapun lattiaan.

Erityisesti Teslailijat tuntuu tekevän tuota.

Takana ajaessa ite yrittää pitää pitkää välimatkaa jotta itsellekin jää kiihdytystilaa, mutta kun edellä menevä vaan köröttelee reippaasti alle nopeusrajotusten, tyyliin 50kmh@100-120 niin menee ihan mahdottomaksi, kun itsellä ei ole samanlainen tehotykki alla.
Ensinnä tulee mieleen että siellä edelläajava köröttelee sen takia että väli hänen edelläajavaan olisi reilu ja samalla etsivät sitä kohtaa mihin tähtäävät.
Nuhasella autolla sama homma, mutta sillä voi joutua jättämään vielä enemmän väliä, siis odottaa että se edessä hitaasti menevä pääsee tarpeeksi pitkälle, ja sitten itse perässä lappuohjassa, samalla sitä väliä etsien. Jos ja kun se Tesla kuski on saanut vauhti ja kadonnut maisemaa, niin hyvä.

Siis tuo on mielestäni ihan hyvä että katoavat maisemaan, enemmän haastetta niiden kanssa joiden menohaluat arvio toisin päin (liian pirteiksi), minkä seurauksen vähän liianniukan välin antanut edellä menevälle.

Eli toisin päin, ärsyttäviä, tai hämmentäviä ne kuskit jotka alku rampilla roikkuu kontissa hätäsen oloisena.
 
Viimeksi muokattu:
Teen tätä hidastelua usein, mutta se johtuu ennakoinnista. Katson sen välin mihin aion mennä, ja sitten lyön kaasun pohjaan kun tulee se minun väli. Kaikki muu jää takana olevan vastuulle.
Entäs jos kokeilisit ajaa kuten kuuluu, jäisi monet vitutukset muilta pois. Ehkä ärsyttävin tapa mitä KIIHDYTYSkaistalla voi tehdä. Ennakoinnilla ei ole mitään tekemistä tuon kanssa vaan oma perse ensin-ajattelulla ja viis muiden turvallisuudesta. Ota ensi kerralla 140 lasiin ja hidasta sopivaan väliin, se on turvallisempaa kuin pakottaa muut pahimmillaan pysähtymään kiihdytyskaistan päähän.
 
Entäs jos kokeilisit ajaa kuten kuuluu, jäisi monet vitutukset muilta pois. Ehkä ärsyttävin tapa mitä KIIHDYTYSkaistalla voi tehdä. Ennakoinnilla ei ole mitään tekemistä tuon kanssa vaan oma perse ensin-ajattelulla ja viis muiden turvallisuudesta. Ota ensi kerralla 140 lasiin ja hidasta sopivaan väliin, se on turvallisempaa kuin pakottaa muut pahimmillaan pysähtymään kiihdytyskaistan päähän.
Kiihdytysramppi, niin ymmärsin sillä tarkoitettavan sitä ramppia, eli sitä tien osuutta ennen kiihdytyskaistaa.

Eli hidastelun idea nimenomaan varmistaa se että edessä on riittävästi tilaa turvalliselle , sujuvalle liittymiselle pääväylän liikenteeseen. Jos paikassa on näkyvyyttä niin myös havainnoida jo alussa se väli mihin sovittaa se oma liittyminen. Tälläisen toiminnalla (* siellä kiihdytyskaistalla ei sitten joudu voimakkaasti hiljentelee, ei joudu kiilaamaan pääväylälle. Eikä synny sitäkään suht tyypillistä tilannetta missä kiihdytyskaistalla on joku possujuna missä useampi auto yrittää samaan väliin.

Kaksi tärkeää asiaa, pääväylällä oikeasti asialliset turvavälit
Rampilla kuvailtu ja oikeasti ne turvavälit loppuun asti.


Jos kyse siitä syksyllä esille olleesta pirkanmaalaisesta rampista, missä rajoitus 50km/h, niin sitä noudattava joutuu sitten no, vaikeuksiin.


(*
Ja sillä nuhasellakkin autolla se vauhti jo kiihdytyskaistan alussa sovitettu oikein.

Se että tekee noin ei aiheuta takanatuleville ongelmia, se aiheuttaa jos ottaa vauhtia ennenaikojaan ja sitten joutuu himmaileen, mielestäni nuo kuvaili päinvastaista, ensin rauhallsiesti ja sitten kiihdytys ja kadotaan maisemaan.
 
Kiihdytysramppi, niin ymmärsin sillä tarkoitettavan sitä ramppia, eli sitä tien osuutta ennen kiihdytyskaistaa.

Eli hidastelun idea nimenomaan varmistaa se että edessä on riittävästi tilaa turvalliselle , sujuvalle liittymiselle pääväylän liikenteeseen. Jos paikassa on näkyvyyttä niin myös havainnoida jo alussa se väli mihin sovittaa se oma liittyminen. Tälläisen toiminnalla (* siellä kiihdytyskaistalla ei sitten joudu voimakkaasti hiljentelee, ei joudu kiilaamaan pääväylälle. Eikä synny sitäkään suht tyypillistä tilannetta missä kiihdytyskaistalla on joku possujuna missä useampi auto yrittää samaan väliin.

Kaksi tärkeää asiaa, pääväylällä oikeasti asialliset turvavälit
Rampilla kuvailtu ja oikeasti ne turvavälit loppuun asti.


Jos kyse siitä syksyllä esille olleesta pirkanmaalaisesta rampista, missä rajoitus 50km/h, niin sitä noudattava joutuu sitten no, vaikeuksiin.


(*
Ja sillä nuhasellakkin autolla se vauhti jo kiihdytyskaistan alussa sovitettu oikein.

Se että tekee noin ei aiheuta takanatuleville ongelmia, se aiheuttaa jos ottaa vauhtia ennenaikojaan ja sitten joutuu himmaileen, mielestäni nuo kuvaili päinvastaista, ensin rauhallsiesti ja sitten kiihdytys ja kadotaan maisemaan.
Jaa. Minä olen onnistunut aina kun otan heti tavoitenopeuden ja liityn. Muistan autokoulussakin kun opettaja käski polkemaan heti, että taaksejäänyt saa tehdä saman, muuten siinä on mateleva jono liian pienillä väleillä ja kaikkia vituttaa. Mikä on nähty riittävän monesti jotta sen voi todeksi todeta.

Ymmärsin siis niin, että on tehokas auto jolla hidastellaan koko kiihdytyskaista ja polkaistaan sopivaan väliin, takanatulijoille jääköön kaikki muu vastuu.

68 hevosvoiman rukkasella pitää kaasu olla pohjassa jo rampissa että kiihdytyskaistalla on muun liikenteen vauhdissa, raskas kalusto vielä erikseen kärsimässä erikoisliikkeistä.

Onhan se 120 merkkikin jo heti alussa, se ei ohjeista hidastelemaan merkin jälkeen vaikka sellainen tapa olisi itseopittu ja palvelisi omaa etua.
 
Jaa. Minä olen onnistunut aina kun otan heti tavoitenopeuden ja liityn. Muistan autokoulussakin kun opettaja käski polkemaan heti, että taaksejäänyt saa tehdä saman, muuten siinä on mateleva jono liian pienillä väleillä ja kaikkia vituttaa. Mikä on nähty riittävän monesti jotta sen voi todeksi todeta.
En tiedä missäpäin Suomea ja koska, mutta eteläisessä Suomessa , no Oulua myöten, on ihan tyypillistä että siellä rampilla ja pääväylällä on jonoutumista, niin ihan oikeasti sinne rampille menee jono, joten siellä joutuu alussa "hidasteleen" niin että sinne eteen jää varmasti riittävä tila (*. ja samalla katsoa sitä väliä mihin tähtää. Tehokkaalla autolla voi valua nopeammin, ja jättää sen tilan syntymisen myöhäisemmäksi. nuhaisella joutuu himmaileen enemmän , jättää enemmän tilaa.

Ymmärsin siis niin, että on tehokas auto jolla hidastellaan koko kiihdytyskaista ja polkaistaan sopivaan väliin, takanatulijoille jääköön kaikki muu vastuu.
En tiedä mitä kirjoittaja ajatteli, ja ymmärsimme erilailla tilanteen, olemme samaa mieltä siinä että kiihdytyskaistan alkuun mennessä tavoitellaan mahdollisuuksien mukaan sitä vauhtia, kiihtyvyyttä millä osutaan siihen tavoiteltuun väliin, kiihdytyskaistalla lähinnä optimointia. jos joutuu polkaiseen tai jarrutaan niin usein merkki virhearvioinnista, ennakointi mokasta. Toki aitoja yllätyksiäkin tapahtuu, mutta helpomaan niihin vastata jos rampilla ennakoinut.

Ajotapa missä kiihdytyskaistalla hidastelu, (myös voimakas kiihdyttelu) on tavanomaista kuullostaa vaaralliselta (siis , hienosäätö kuuluu asiaan)
Onhan se 120 merkkikin jo heti alussa, se ei ohjeista hidastelemaan merkin jälkeen vaikka sellainen tapa olisi itseopittu ja palvelisi omaa etua.
Aiemmin oli juttu pirkaanamaalaisesta rampista missä ilmeisesti 50km/h rajoitus, tultiin tulkintaan että kiihdytyskaistan kohdalla nousee 80km/h yleisrajoitukseksi, ja myöhemmin tikkarin jälkeen sitten tikkarirajoitus.

Etelämmässä usein jo rampilla pääväylää vastaava tikkarirajoitus, tai kiihdytyskaistan alussa, ei tarvi arpoa mihin nopeusluokkaan sovittaa.

Jos edellä jonoa ja jono vetää possujunana, ja pääväylällä jounoutumista, niin joutuu jättämään ihan reilusti sitä tilaa, varautau siihen että hyvin todennäköistä että se jonon kiihtyvyys voi hiipua ja viimeistään siellä kiihdytyskaistala ongelmissa. Sillä nuhapumpulla erityisesti, Teslalla voi hyvällä kelillä valutella vähän joutusammin ja jättää sen kiihdtyksen myöhäsemmäksi, onko järkeä, osa pelkaa sitä "noloa" tilanetta että jää liikaa jälkeen
 
Puhutaanko nyt siis vapaasta kiihdytyskaistasta vai onko siellä jo joku?

68 hevosvoiman rukkasella pitää kaasu olla pohjassa jo rampissa että kiihdytyskaistalla on muun liikenteen vauhdissa, raskas kalusto vielä erikseen kärsimässä erikoisliikkeistä.

Sitä näkee liikaa että joku on sillä 68 heppasella kipolla siellä kiihdytyskaistan lopussa ja vauhti on 40kmh. Siinä tilanteessa ei kiinnosta laittaa kaistan alussa 120 lasiin kun se saattaa sieltä singahtaa eteen.

Jos taas kiihdytyskaista on tyhjä niin ei ole syytä hidastaa, vaan vauhti ylös jotta pääsee liittymään mahdollisimman nopeasti.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 991
Viestejä
4 417 967
Jäsenet
73 259
Uusin jäsen
Duane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom