Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Pizzakuskit... Ajelin tänään muksun kanssa kotiin päin ja Kehä 1 rampilla erittäin hitaasti ajavia autoja ja tiedän etten ehdi kiihdyttämään tarvittavaan nopeuteen tuolla rampilla ilman jäätävää revitystä jos en jätä enemmän väliä ja tilaa kiihdytykselle... Jätän raon ja takana tullut Kotipizzan auto (tottakai sumarit päällä) päättää tunkea itsensä kaiteen ja oman auton väliin. Oli jo takarenkaan kohdalla joten olisi tullut kylkeen tai olisin joutunut ajamaan itse tieltä. Runttasin kaasun pohjaan ettei osu ainakaan muksun kohdalle. Pizzakuski veti sitten paniikissa liinat kiinni kun tajusi että kyseinen pikku kia tms ei tulisi pääsemään tiukkenevaa mutkaa yhtään kovempaa tai ajaisi itse kaiteeseen. Itse vedin mutkan loppuun mallia tuplasti kovempaa kuin normaalisti ja onneksi omassa autossa pito riitti. Pelästyi tai ei halunnut että saan kilvet/naaman ja ajeli jonkin verran taempana loppumatkan.

En usko että olisin voinut lyödä itse liinoja kiinni koska on riski että pizzakuski olisi tehnyt saman ja ei olisi ollut enää tilaa tai jos olisin jatkanut samaa vauhtia olisi tila loppunut... Vittu miten tommosille annetaan ajokortti.

Onneksi tiesin mistä pizzeriasta auto oli ja soitin puljuun ja pistin tiedot myös aspaan.

Vittu mitä sekopäitä. Säikäytti kyllä sen verran että kädet tärisivät seuraavat 10min.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 560
Oma suositus on että älä anna idiootin ahdistaa sinua pois kaistalta (tieltä), paitsi jos olet ihan varma että pystyt tekemään jotain turvallisesti. On parempi ottaa kevyttä peltivahinkoa kuin tehdä riskialtis siirto. Toki jos meinaa tulla pit-liike kuten yllä, että osuisi takakulmaan, niin siinä joutuu jo vähän miettimään mikä on pienin paha. Netistä näkee etenkin näitä sokko-kaistanvaihtoja pois ahdistelijan tieltä ja voin sanoa että ei ole hyvä idea...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 247
Jätän raon ja takana tullut Kotipizzan auto (tottakai sumarit päällä) päättää tunkea itsensä kaiteen ja oman auton väliin.
Itsekin jätän aina ajoissa reilusti rakoa jos huomaan että edellä ajava ei aiokkaan kiihdyttää rampin matkalla tavoitenopeuteen, että ehtii vielä itse kiihdyttämään.
Monesti on tööttäilty ja vilkuteltu valoja takana mutta kukaan ei ole vielä yrittänyt kaiteen välistä ohi :rofl:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Oma suositus on että älä anna idiootin ahdistaa sinua pois kaistalta (tieltä), paitsi jos olet ihan varma että pystyt tekemään jotain turvallisesti. On parempi ottaa kevyttä peltivahinkoa kuin tehdä riskialtis siirto. Toki jos meinaa tulla pit-liike kuten yllä, että osuisi takakulmaan, niin siinä joutuu jo vähän miettimään mikä on pienin paha. Netistä näkee etenkin näitä sokko-kaistanvaihtoja pois ahdistelijan tieltä ja voin sanoa että ei ole hyvä idea...
Ongelmana ei välttämättä edes tuo pyörähdys... Pieni kevyt avoauto niin ollaan äkkiä katollaan ilman turvakaarta -80 luvun turvastandardeilla olevassa autossa. Ja turvakaaren asennus, vaikkakin mahdollista vaatisi museoauton leikkelyä. Ja tottakai refleksinä aina välttää osumat vs ottaa se kevyt osuma :/.

Tuossa kyllä toivoi että olisi ollut aiemman Teslan kamerat. Olisi voinut lyödä poliisille useista eri näkökulmista.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
699
Minua harmittaa nykyään:

- Vikkkua ei viitsitä käyttää risteyksissä. Tai jos käytetään niin vasta liikkeelle lähtiessä jos silloinkaan.
- Punaista päin ajamisesta on tullut oikea kansanhuvi. Kun ei poliiseja kiinnosta niin eiku menox.
- Mukataksit perseilevät enenevässä määrin. Oisko ajokortti saatu Saharassa rahan voimalla?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Tänään on ärsyttänyt nää ihan kuutamolla olevat tyypit joilla on vaikeuksia hahmottaa pysäköintiruutuja, osui poikkeuksellisen monta kohdalle ja yhdestä nappasin kuvan. Toki tossa on joskus ollut ruutu ja viivat voi näkyä kuluneen peitemaalin alta jos oikein tarkkaan katsoo, mut noin muuten merkeistä vois päätellä että tossa menee nykyään ajoväylä.

Näyttää joltain avensikselta, joten en yhtään ihmettele.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
Ja todennäköisesti suurimmalla osalla Länärin ajajista on vielä tässä kohtaa kesärenkaat alla.
Tunnustan, mutta saan vasta keskiviikkona aamulla talvirenkaat alle. :redface: Ei ainakaan enää tuossa puoli-9 ja 9 aikoihin tuntunut liukkaalta. Toki saattoi johtua siitäkin että ajoin Helsingin suuntaan ja nopeudet oli aika alhaiset kun kaikkien piti hidastella ja pällistellä vilkkuvaloja. :rolleyes:

Eikös tuossa ole vielä joku varoituskyltti "Silta ajoittain jäinen" vai muistankohan väärin?
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Itseäni ihmetyttää, että missäs ne suola-autot nyt ovat, kun suolalle olisi oikeasti käyttöä? ;) Sitten kun kaikilla on talvirenkaat, niin sitten sitä suolaa kyllä piisaa, vaikka itse näkisin, että juuri tällaisina aamuina sitä oikeasti tarvittaisiin... Tiedossa on, että suurimalla osalla on kesärenkaat, yleisessä tiedossa on, että sillat jäätyvät herkästi, tiedossa oli, että aamulla on pakkasta - 1 + 1 + 1 = suolaa kannattaisi ehkä ajaa riskipaikkoihin?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Ja todennäköisesti suurimmalla osalla Länärin ajajista on vielä tässä kohtaa kesärenkaat alla.
Joo varmasti on, eikä siinä mitään. Sitä suuremmalla syyllä pitäisi vaan olla edes sen kymmenen sekuntia aamulla kiinnostunut päivän säästä, että ehtii tarkistaa lukemat ja toimia sen (sekä tietenkin omien havaintojen) mukaan liikenteessä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Moottoritie, 80 km/h rajoitus. Ei voi tapahtua mitään yllättävää, joten on pakko ajaa puolen sekunnin päässä edelläajavasta.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009153955.html
Klo kahdensan aikoihin liikenne ruuhkautunut yhdeksänauton ketjukolarin vuoksi.

Kymmeneltä raivaus oli vielä kesken, neljäautoa jouduttu hinaamaan pois. 10:25 tiedotettu että raivattu.

Yhdellä sairaalassa tarkastuskäynti


KOLARIPAIKKA on Länsiväylän sillalla Lauttasaaren ja Porkkalankadun liittymien välillä.
Tie oli jäässä.




Jokavuotinen klassikko: "talvi yllätti autoilijat", montakohan uutta jaksoa tähän sarjaan saadaan tällä talvikaudella :kahvi:
Hiljan joku valitteli kun oli jossain rovaniemellä nähnyt nastarenkaat.

Tuon uutislinkin postaaja kirjoitti "puolen sekunnin" turvaväleistä, viittaa tahallisuuteen.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
474
Joo varmasti on, eikä siinä mitään. Sitä suuremmalla syyllä pitäisi vaan olla edes sen kymmenen sekuntia aamulla kiinnostunut päivän säästä, että ehtii tarkistaa lukemat ja toimia sen (sekä tietenkin omien havaintojen) mukaan liikenteessä.
Joo, samaa mieltä, kesärenkailla ajo pk-seudulla on vielä ihan ok ja normaalia. Seuraavat pari viikkoa on taas luvassa pelkkiä lämpöasteita, ettei vaihdolla ole vieläkään kiirettä. Tänään aamulla ei silti tarvinnut pakkasen toteamiseen edes lämpömittaria, kun nurmikot olivat paksussa kuurassa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Joo, samaa mieltä, kesärenkailla ajo pk-seudulla on vielä ihan ok ja normaalia. Seuraavat pari viikkoa on taas luvassa pelkkiä lämpöasteita, ettei vaihdolla ole vieläkään kiirettä. Tänään aamulla ei silti tarvinnut pakkasen toteamiseen edes lämpömittaria, kun nurmikot olivat paksussa kuurassa.
Juuri näin. Nastat sallittakoon heille, joiden oli oikeasti pakko lähteä tänään klo 6-8 aikaan liikkeelle omalla autolla. Mutta onhan se ilmanlaadun ja tieverkon kannalta hieman murheellista, että tulevat viikot tuolla rapistellaan nastoilla, joita tarvi tänään muutaman minuutin matkan tähden. Etenkin se vesikeli + nastat on tienpinnalle myrkkyä ja myös turvallisuuden kannalta huono juttu (talvirenkaat eivät sovi vesikeleille). Kuivalla ne nastat taas tuntee keuhkoissaan.

Ainakin Pirkanmaalle näytetään about 5-10C astetta auringonpaisteella ja sateilla höystettynä tulevan 10 päivän ennusteessa - ihan kesäkelit siis renkaiden näkökulmasta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Juu ei ole kyllä itse edes tilattua renkaita :D. Pitäisi vanteet sekä renkaat tilata. Ei täällä etelässä niin paha ole tuo tilanne että viitsisi pilata talvinakit. Jos tulee kylmä kylmä niin menen julkisilla sen päivän pari ja sitten laitan vanhat renkaat alle kunnes uudet tulevat.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Juuri näin. Nastat sallittakoon heille, joiden oli oikeasti pakko lähteä tänään klo 6-8 aikaan liikkeelle omalla autolla. Mutta onhan se ilmanlaadun ja tieverkon kannalta hieman murheellista, että tulevat viikot tuolla rapistellaan nastoilla, joita tarvi tänään muutaman minuutin matkan tähden. Etenkin se vesikeli + nastat on tienpinnalle myrkkyä ja myös turvallisuuden kannalta huono juttu (talvirenkaat eivät sovi vesikeleille). Kuivalla ne nastat taas tuntee keuhkoissaan.

Ainakin Pirkanmaalle näytetään about 5-10C astetta auringonpaisteella ja sateilla höystettynä tulevan 10 päivän ennusteessa - ihan kesäkelit siis renkaiden näkökulmasta.
Joo ja kyllä kesärenkailla pärjää ihan hyvin satunnaisissa liukkaissa keleissä, kun ymmärtää yskän ja ajaa varovasti riskipaikat. Talvi voi tulla eteläänkin jo nyt, mutta todennäköisesti ei tule ja 99% ensi kuustakin on kuivaa tai märkää, jolloin kesärenkaat ovat luonnollisesti parhaat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 036
Tänään on ärsyttänyt nää ihan kuutamolla olevat tyypit joilla on vaikeuksia hahmottaa pysäköintiruutuja, osui poikkeuksellisen monta kohdalle ja yhdestä nappasin kuvan. Toki tossa on joskus ollut ruutu ja viivat voi näkyä kuluneen peitemaalin alta jos oikein tarkkaan katsoo, mut noin muuten merkeistä vois päätellä että tossa menee nykyään ajoväylä.

Tuohon on yksinkertainen selitys: kuljettaja oli helvetisti juovuksissa.

Talvi voi tulla eteläänkin jo nyt, mutta todennäköisesti ei tule ja 99% ensi kuustakin on kuivaa tai märkää, jolloin kesärenkaat ovat luonnollisesti parhaat.
Tarkkaan ottaen tavalliset kesärenkaat eivät ole parhaat vaan välikausirenkaat, eurokitkat, allseasonit tai "kylmän ilmaston kesärenkaat" olisivat paremmat. Toki kesärenkaat ovat tällöin paremmat kuin arktiset talvirenkaat, ja näistä yleensä nastarenkaat ovat kuivan/märän epätalven oloissa paremmat kuin kitkarenkaat.

Ymmärrän kuitenkin mitä tarkoitat ja olen samaa mieltä. Ei pidä hätiköidä.

Juuri näin. Nastat sallittakoon heille, joiden oli oikeasti pakko lähteä tänään klo 6-8 aikaan liikkeelle omalla autolla.
Puhumattakaan siitä, jos pitää lähteä kello 3-5 aikaan liikkeelle syksyt, talvet ja keväät autolla, joka ei ole kotipihassa ja johon voi vaihtaa renkaat usein vasta viikon varoitusajalla.

Tietysti siinä tapauksessa voisin suositella useimmille nastattomia talvirenkaita, ja ongelma on omalta osalta ratkaistu. Ihan sama vaikka olisi laittanut alle jo lokakuun alussa. Ei ne etenkään syksyn sileillä tienpinnoilla +7 asteessa kulu. Kunhan osaa sateen sattuessa ajaa kelin mukaan, mikä on selväjärkiselle ihan triviaali juttu vaikka slikseillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Eilen se sitten tapahtui, motarin rampilla joku aivokuollut veti yhtäkkiä liinat täysin kiinni ja itse tietysti juuri samaanaikaan survaisin kaasua sivupeiliin katsoen. Onneks olin sen verran hereillä että huomasin ajoissa tötöilyn enkä ajanut perseeseen.

Kun lopulta päästiin motarille niin ajoin tämän sankarin ohi ja siellähän istui joku täti rattia kädet valkoisena puristaen naama tuulilasissa.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
890
No nyt on ainakin kuvan perusteella mennyt useammalta autoilijalta pahasti vihkoon.


Uuden pyöräilybaanan pätkällä on useamman auton jono parkissa. Mikähän ihmeen torikokous tässä voi olla takana?
U-lukolla kylkeen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
U-lukolla kylkeen.
Ja tuon takia vinkuvia pyöräilijöitä ei oteta tosissaan. Ihan sama kuin luonnonsuojelu. Maalausten päälle ruuan heittäminen ei sitä luontoa pelasta vaan luo negatiivista imagoa koko suojelulle. Samalla logiikalla typerästi ajavilta pyöräilijöiltä pitäisi VÄHINTÄÄN puhkoa renkaat...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
No nyt on ainakin kuvan perusteella mennyt useammalta autoilijalta pahasti vihkoon.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009156506.html

Uuden pyöräilybaanan pätkällä on useamman auton jono parkissa. Mikähän ihmeen torikokous tässä voi olla takana?
Kaivuri näkyy taustalla ja työssä käytettävää ajoneuvoa asfaltilla. No ei ehkä liitty.

Tuossa kiinnoistais se reitti miten tuonne tultu, ja kohdan lähihistoria. Paikoitellen puuttuu ne tutu merkit(* millä kuljettaja tunnistaa missä pitäisi mennä ja missä ei. Eli näyttää ihan toiselta mitä on. Ja jos ei ole parkkipirkon tai juristinverta niin virheen tekee, jonka seurauksena paikkaa näyttää entistä enemmän autoilijoiden paikalta.


(*
Siis sekä että

Edit:
Ilmeisesti tie osuus jossa aiemmin on voinut ajella autolla ja nyt vähän epäonnistunut muutoksen esille tuominen. ja jos väylällä autoja ja pysköityjä autoja, niin se näyttääkin kovasti sallitulta.

Ratkaisu toki sakottaminen, mutta jos pysäköinti valvonta ei ole puuttunut, niin ilmeisesti heidän mielestä pysäköinti salittu (ajamiseen ne ei taida puuttua), tai ei mene heidän tontille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
No nyt on ainakin kuvan perusteella mennyt useammalta autoilijalta pahasti vihkoon.


Uuden pyöräilybaanan pätkällä on useamman auton jono parkissa. Mikähän ihmeen torikokous tässä voi olla takana?
Ilmeisesti väylän alkuun on laitettu "huoltoajo sallittu" -lisäkilpi, joka monen penan mielestä tarkoittaa samaa kuin "pysäköinti sallittu".
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ilmeisesti väylän alkuun on laitettu "huoltoajo sallittu" -lisäkilpi, joka monen penan mielestä tarkoittaa samaa kuin "pysäköinti sallittu".
En tunne paikkaa, mutta jossain autolehdessä vuosia sitten naureskeltiin pyörätie-merkin alle laitetulle lisäkilvelle "huoltoajo sallittu". Saa ajaa huoltoajoa (ja mitä tahansa muutakin ajoa) polkupyörällä :think:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
131
"Keskinopeuskuskit"
Saman tien pätkällä nopeusrajoitus muuttuu muutamia kertoja. (ajosuunnasta riippuen) Ensin pitkä pätkä tavallista taajama-aluetta (50km/h), joka muuttuu 30km/h alueeksi. Tässä välin ajonopeuden hidastuessa perässä ajetaan melkein puskurissa kiinni.
30km/h-rajoitus päättyy ja jatkuu tavallisena taajamatienä 50km/h. Tässä välin perässä ajanut jää vallitsevaan ajonopeuteen kiihdyttäessä "kuin tikku paskaan". Myöhemmin rajoitus muuttuu 40km/h alueeksi ja sama aiemmin kauemmaksi jäänyt auto on taas kohta puskurissa kiinni. :confused:
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
"Keskinopeuskuskit"
Saman tien pätkällä nopeusrajoitus muuttuu muutamia kertoja. (ajosuunnasta riippuen) Ensin pitkä pätkä tavallista taajama-aluetta (50km/h), joka muuttuu 30km/h alueeksi. Tässä välin ajonopeuden hidastuessa perässä ajetaan melkein puskurissa kiinni.
30km/h-rajoitus päättyy ja jatkuu tavallisena taajamatienä 50km/h. Tässä välin perässä ajanut jää vallitsevaan ajonopeuteen kiihdyttäessä "kuin tikku paskaan". Myöhemmin rajoitus muuttuu 40km/h alueeksi ja sama aiemmin kauemmaksi jäänyt auto on taas kohta puskurissa kiinni. :confused:
= ei osata lukea liikennemerkkejä. Tätä näkee ihan joka päivä.

Esim. ajan päivittäin motarilla missä on vuoronperään 100 ja 120-alueita tietyön takia. Siellä sitten osa ei nää niitä 100-kylttejä ja osa taas 120-kylttejä. Siellä ohitellaan vuoronperään ja roikutaan persuuksissa jos kaistat tukossa. :lol:

EDIT: itse ajan adaptiivisella vakkarilla kaikki yli 100m matkat
 
Viimeksi muokattu:

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
"Keskinopeuskuskit"
Saman tien pätkällä nopeusrajoitus muuttuu muutamia kertoja. (ajosuunnasta riippuen) Ensin pitkä pätkä tavallista taajama-aluetta (50km/h), joka muuttuu 30km/h alueeksi. Tässä välin ajonopeuden hidastuessa perässä ajetaan melkein puskurissa kiinni.
30km/h-rajoitus päättyy ja jatkuu tavallisena taajamatienä 50km/h. Tässä välin perässä ajanut jää vallitsevaan ajonopeuteen kiihdyttäessä "kuin tikku paskaan". Myöhemmin rajoitus muuttuu 40km/h alueeksi ja sama aiemmin kauemmaksi jäänyt auto on taas kohta puskurissa kiinni. :confused:
Näiden kusipäiden seuraava aste on tasakaasukuljettajat joiden nopeus tämän lisäksi muuttuu maastonmuotojen ja vallitsevien tuuliolosuhteiden mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Moottoritie, 80 km/h rajoitus. Ei voi tapahtua mitään yllättävää, joten on pakko ajaa puolen sekunnin päässä edelläajavasta.

Tuossa paikassa tuohon aikaan ei kyllä 80 km/h ajeta ruuhkan takia millään. Veikkaan, että jonon perään on joku kalauttanut, kun alamäen liukkaus ja jonon paikka yllättänyt. Ja kolari välittynyt eteenpäin tiiviissä jonossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
= ei osata lukea liikennemerkkejä. Tätä näkee ihan joka päivä.

Esim. ajan päivittäin motarilla missä on vuoronperään 100 ja 120-alueita tietyön takia. Siellä sitten osa ei nää niitä 100-kylttejä ja osa taas 120-kylttejä. Siellä ohitellaan vuoronperään ja roikutaan persuuksissa jos kaistat tukossa. :lol:

EDIT: itse ajan adaptiivisella vakkarilla kaikki yli 100m matkat
Onkohan siellä sitä hienoa uutta ja niin vaarallista asfalttia mitä esim. Hämeenlinnan ja Tampereen väliin on syntynyt. Sitten pitäs ajella 100kmh 10km pätkä vaikka sielä on tie ihan normaalissa kondiksessa. En yhtään ihmettele että jengi lasottaa surutta läpi. Jossei 120 vauhdissa vesikelillä pysy auto tiellä uudella asfaltilla niin lienee syytä vaihtaa pyörät...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tuossa paikassa tuohon aikaan ei kyllä 80 km/h ajeta ruuhkan takia millään. Veikkaan, että jonon perään on joku kalauttanut, kun alamäen liukkaus ja jonon paikka yllättänyt. Ja kolari välittynyt eteenpäin tiiviissä jonossa.
Onnettomuuspaikkahan siis oli Helsingistä Espooseen päin, liikennevalojen jälkeen ja ylämäkeen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Jossei 120 vauhdissa vesikelillä pysy auto tiellä uudella asfaltilla niin lienee syytä vaihtaa pyörät...
Ehkä kyse ei ole siitä pysyykö auto tiellä, vaan siitä että uusiasfaltti on vanhaa huomattavasti liukkaampi varsinkin märällä.
Lisäksi usein noihin on liittynyt ne tietyöt.

Voisi ajatella että pelkkä varoitusmerkki riittäisi, mutta kaikki kuskit ei muista autokoulunaikaisia oppeja, joten nopeusvalinta olisi kirjavaa. Tikkari rajoitus asettaa jonkin katon, ongelma tietenkin että osalta sekin menee ohi.

Virheitä sattuu, mutta edellä kuvaili heitä joilla ei kellot soi vaikka huomaavat muiden hiljentäneen, lisäksi toistavat samat virheet uudestaan.

Voi toki olla osa olla sellaisia jotka tekevät sen tahallaan, se tosin kuullostaa vieläkin pahemmalta. Renkaiden sijaan ehkä pitäisi laittaa kuski koulutukseen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Onkohan siellä sitä hienoa uutta ja niin vaarallista asfalttia mitä esim. Hämeenlinnan ja Tampereen väliin on syntynyt. Sitten pitäs ajella 100kmh 10km pätkä vaikka sielä on tie ihan normaalissa kondiksessa. En yhtään ihmettele että jengi lasottaa surutta läpi. Jossei 120 vauhdissa vesikelillä pysy auto tiellä uudella asfaltilla niin lienee syytä vaihtaa pyörät...
Vesikelissä 120 km/h tunnissa uudella asfaltilla on ihan sopiva nopeus, kunhan turvaväli seuraavaan on sellaiset 6-7 sekuntia, siis vähintään. Normaali pysähtymismatka kuivalla tiellä 120 km/h nopeudesta on n. 60 metriä, vesikelillä 90 metriä ja uudella asfaltilla todennäköisesti sellaiset 200 metriä. Siis jos tie on vain märkä, eikä rengas nouse vesiliirtoon.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
88
Joo, ainakin tiemerkinnät puuttuivat asvaltista, niin ei saanut ajaa sataakahtakymppiä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
875
Autoilijat jotka ei osaa väistämissääntöjä. Varsinkin pyöräilessä usein tuntuu että tarvitsisi melkein mennä istumaan maahan ettei autoilijat pysähdy. Kun tuntuu ettei riitä että jalka on maassa ja en halua vetää kamikazeja auton nokkaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Autoilijat jotka ei osaa väistämissääntöjä. Varsinkin pyöräilessä usein tuntuu että tarvitsisi melkein mennä istumaan maahan ettei autoilijat pysähdy. Kun tuntuu ettei riitä että jalka on maassa ja en halua vetää kamikazeja auton nokkaan.
Jalka maassa ei riitä jos auto ei ole väistämisvelvollinen. Taluttaminen riittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Mitähän tässä taas oikein tapahtui. Ajelin motaria vasemmalla kaistalla noin 120km/h satasen alueella. Ohitin kahta autoa kun samaan aikaan liittymästä tunki Teslan Model 3 hullun raivolla näiden kahden ohittamani auton väliin varmaan 130 lasissa. Tämän jälkeen ampui meikäläisen perään ja melkein saman tien vaihdoinkin kaistaa takaisin oikealle kun ohitus oli jo tehty. Sen jälkeen tesla hyökkää ohitseni, heilutteli jotain merkkejä ja pudisteli päätään, tämän jälkeen vaihtoi kaistaa eteeni ja alkoi ajamaan hitaammin kuin meikäläinen oli koko ajan ajanut. En jaksanut sitten lähteä ko. spedeä ohittamaan ja tiputin vakkarista vauhdin 115. Vähän aikaa siinä tarkkailin tilannetta ja lähdin ohittamaan niin sinne se jäi jonoon ajelemaan ihan rauhassa.

Tekisi mieli kysyä näiltä välillä sellaisella rennolla maalaismurteella että "mitähän isäntä vallan suunnitteleekaan".

En keksi oikein muuta syytä kuin että Teslakuskin mielestä varmaan ohitin väärin koska motarin oikeaa kaistaa ajavat eivät päässeet arvon herraa "väistämään".
Mistähän tuokin uskomus on syntynyt että siihen motarille saa liittyä laput silmillä mihin tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Vesikelissä 120 km/h tunnissa uudella asfaltilla on ihan sopiva nopeus, kunhan turvaväli seuraavaan on sellaiset 6-7 sekuntia, siis vähintään. Normaali pysähtymismatka kuivalla tiellä 120 km/h nopeudesta on n. 60 metriä, vesikelillä 90 metriä ja uudella asfaltilla todennäköisesti sellaiset 200 metriä. Siis jos tie on vain märkä, eikä rengas nouse vesiliirtoon.
Jep, onhan se uusi asfaltti liukkaampaa. Mutta ei se mitään ajokelvotonta ole 120 vauhdissa tosiaankaan.

Jos talvella saa ajaa peilijäällä 100kmh ja jarrutusmatkat lähenee puolta kilometriä niin eiköhän kesällä voi ajella ihan rauhaksiin 120 sillä uudellakin asfaltilla. Perseessäroikkuminen teettää ongelmia jokatapauksessa oli vauhti sitten mikä vaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Jep, onhan se uusi asfaltti liukkaampaa. Mutta ei se mitään ajokelvotonta ole 120 vauhdissa tosiaankaan.

Jos talvella saa ajaa peilijäällä 100kmh ja jarrutusmatkat lähenee puolta kilometriä niin eiköhän kesällä voi ajella ihan rauhaksiin 120 sillä uudellakin asfaltilla. Perseessäroikkuminen teettää ongelmia jokatapauksessa oli vauhti sitten mikä vaan.
Sanoisin että isoin ongelma on pätkät ja uus asfaltti.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Onkohan siellä sitä hienoa uutta ja niin vaarallista asfalttia mitä esim. Hämeenlinnan ja Tampereen väliin on syntynyt. Sitten pitäs ajella 100kmh 10km pätkä vaikka sielä on tie ihan normaalissa kondiksessa. En yhtään ihmettele että jengi lasottaa surutta läpi. Jossei 120 vauhdissa vesikelillä pysy auto tiellä uudella asfaltilla niin lienee syytä vaihtaa pyörät...
Tulee pirun kalliiksi vaihtaa pyörät joka kerta kun renkaat on kuluneet.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Ai että jos taluttaa niin silloin autoilijat ei pysähdy? Kannattaa lukea viestit kunnolla ennenkuin tulistuu pyöräilijöille.
Viesti mitä lainasin antoi itselle kuvan että pyöräilevä osapuoli odottaa saavansa tietä pysähtymällä pyörän päällä ollessaan ja laskiessa jalan maahan. Olenko ymmärtänyt väärin ja jos kyllä niin mitä mahdettiin tarkoittaa. Ja kuka tässä on tulistunut?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Mistähän tuokin uskomus on syntynyt että siihen motarille saa liittyä laput silmillä mihin tahansa.
No tietysti niistä rakkaista kanssa-autoilijoista, jotka kohteliaisuuttaan tekevät tilaa rampista tulijoille vaikka mitään todellista tarvetta sille ei olisi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Viesti mitä lainasin antoi itselle kuvan että pyöräilevä osapuoli odottaa saavansa tietä pysähtymällä pyörän päällä ollessaan ja laskiessa jalan maahan. Olenko ymmärtänyt väärin ja jos kyllä niin mitä mahdettiin tarkoittaa. Ja kuka tässä on tulistunut?
Siinä viestissä meinattiin, että ärsyttää, kun autoilija pysähtyy antamaan tietä vaikkei tarvitsisi ja sitten sekoittuu kaikkien rytmi.

Itse esim fillarilla tulin väistämisvelvollisena suojatielle/pyörätienjatkeelle poikittain ajoradan yli tai oikeammin lähestyin sitä jatketta ja lähestyvä ajoneuvo, joka sattui olemaan poliisin maija päättikin hidastaa, vaikka mäkin hidastin jotta auto normivauhdilla ehtisi alta pois ja mun oma matka jatkuis sit vaan pienellä hidastuksella. Noh kytät hidasti ja mä hidastin lisää kunnes molemmat pysähdyttiin siihen ja kun ne ei menneet niin ainoa järkevä vaihtoehto oli itselläni sit vaan jalkautua ja taluttaa yli niin toivottavasti älysivät, että tilaa annetaan jalankulkijalle mutta pyöräilijälle ei, jos väistämissäännöt erikseen ei niin käske. Kiva siinä sit kavuta takas fillarin selkään ja alkaa kiihdyttelemään, kun vauhdin pudotus itellä jostain 25 -> 15 olis riittänyt jos kytät ois osanneet väistämissäännöt ja ajaneet vaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
No niinhän se kyllä käytännössä menee hän turhan usein. Suojatiellä väistetään pyöriä, muttei jalankulkijoita.
Jeps. Eniten ärsyttää juuri ne autoilijat jotka pysähtyvät selkeästi suojatien vieressä odottavan pyöräilijän eteen ja viittelöivät että mene vaan.

Jos taas näkee että suojatietä lähestyy sivulta täysiä paahtava itsemurhakandidaatti niin melkeinpä itsekin sitä on pakko hiljentää ja jopa pysähtyä. Kuitenkaan täs nyt halua lähteä ketään tappamaan tai vammauttamaan vaikka kuinka väärässä onkaan.


Viesti mitä lainasin antoi itselle kuvan että pyöräilevä osapuoli odottaa saavansa tietä pysähtymällä pyörän päällä ollessaan ja laskiessa jalan maahan. Olenko ymmärtänyt väärin ja jos kyllä niin mitä mahdettiin tarkoittaa. Ja kuka tässä on tulistunut?
Ihan selkeähän tuo @Thug 'in viesti on. Haluaa että pyöräillessä ei autot pysähtyisi antamaan tietä suojatien eteen kun eivät ole väistämisvelvollisia. Vitsailee että pitää varmaan mennä maahan makaamaan koska pelkkä jalka maassa ei riitä osoittamaan että pysähtyy ja antaa autolle tietä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Jeps. Eniten ärsyttää juuri ne autoilijat jotka pysähtyvät selkeästi suojatien vieressä odottavan pyöräilijän eteen ja viittelöivät että mene vaan.

Jos taas näkee että suojatietä lähestyy sivulta täysiä paahtava itsemurhakandidaatti niin melkeinpä itsekin sitä on pakko hiljentää ja jopa pysähtyä. Kuitenkaan täs nyt halua lähteä ketään tappamaan tai vammauttamaan vaikka kuinka väärässä onkaan.




Ihan selkeähän tuo @Thug 'in viesti on. Haluaa että pyöräillessä ei autot pysähtyisi antamaan tietä suojatien eteen kun eivät ole väistämisvelvollisia. Vitsailee että pitää varmaan mennä maahan makaamaan koska pelkkä jalka maassa ei riitä osoittamaan että pysähtyy ja antaa autolle tietä.
Niin tottunut nillitykseen etteivät autoilijat pysähdy että aivot käänsivät tuon toisinpäin. Aivan oikein. Itse joutunut joskus odottamaan varmaan 15-25s ennen kun autoilija on sitten väistänyt kun en ole noussut satulasta vaan viittonut kuskia menemään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 459
Viestejä
4 162 761
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom