Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Jos ja jos, valitettavasti tuolla kehällä ihmiset ei toimi noin ja kuten olen monesti sanonut niin kuvaaja itse omalla hitaalla ajollaan oikein kerjäsi ohittajaa tuossa, nyt sai kaksi.
Nyt tulee se viimeviikkoinen Han vitsimieleen.

Menee sarjaa, minihameen vika jos ahdistellaan , r Putinia hyökkäys on Ukrainan syy.

Mersukuskin elkeet oli sellaiset että en epäile etteikö syyttäisi kuvaajaa, sillä tuskin väliä mitä kuvaaja teki, vaikka olisi ajanut sen 79, niin kuvaajan vika, mitäs kerjäsi. Jotkin kuskit nyt vaan haluaa että muut tekee heidän sikailuilleen tilaa, nyt vaan sattu pilkka osuun kuskiin joka oli huomaavainen, kaukaa ennakoiva jne.

Jos ja jos, valitettavasti tuolla kehällä ihmiset ei toimi noin ..
Se että jotkut sikailee, ei tarkoita että muidenkin pitäisi sikailla

Mersukuskin motiivia en tiedä, voi olla hyvä kuski ja jotain sattu mikä johti pahaan ainutkertaiseen arviointi virheeseen josta seurasi ketju virheitä ja tämä yksittäinen mokasaraja sattui osittain tallentuu kameraan ja sitä kautta julkisuuteen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Jos ja jos, valitettavasti tuolla kehällä ihmiset ei toimi noin ja kuten olen monesti sanonut niin kuvaaja itse omalla hitaalla ajollaan oikein kerjäsi ohittajaa tuossa, nyt sai kaksi.
No tässä sitten ilmeisesti vain näkyy sitä samaa asennevammaisuutta, kuin mitä mersukuskillakin oli. Ei siedetä sitä jos joku ei aja suurinta sallittua ja sen jälkeen holtiton perseily onkin ok ja sitä on hitaammin sääntöjen mukaan ajannut oikein kerjännyt. Toivottavasti en itse liikenteessä törmää kuskeihin, jotka näin ajattelevat saatika toimivat. Toki toivon myös, että mahdollisuuksien mukaan ajetaan suurinta sallittua, miksei vaikka 10 yli rajoituksen mittarin mukaan jossain kehällä, mutta oma pääkoppa kyllä kestää ajella hitaamminkin, mikä btw on kehäteillä ihan arkipäivää, jos liikennettä on yhtään enempää.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Nyt tulee se viimeviikkoinen Han vitsimieleen.

Menee sarjaa, minihameen vika jos ahdistellaan , r Putinia hyökkäys on Ukrainan syy.

Mersukuskin elkeet oli sellaiset että en epäile etteikö syyttäisi kuvaajaa, sillä tuskin väliä mitä kuvaaja teki, vaikka olisi ajanut sen 79, niin kuvaajan vika, mitäs kerjäsi. Jotkin kuskit nyt vaan haluaa että muut tekee heidän sikailuilleen tilaa, nyt vaan sattu pilkka osuun kuskiin joka oli huomaavainen, kaukaa ennakoiva jne.

Se että jotkut sikailee, ei tarkoita että muidenkin pitäisi sikailla

Mersukuskin motiivia en tiedä, voi olla hyvä kuski ja jotain sattu mikä johti pahaan ainutkertaiseen arviointi virheeseen josta seurasi ketju virheitä ja tämä yksittäinen mokasaraja sattui osittain tallentuu kameraan ja sitä kautta julkisuuteen.
Voi ristus sentään, kuvaaja itse sanoi että halusi päästää pakettiauton ohi ja päästikin, samalla vain sattui kolmaskin auto samaan paikkaan joka myös halusi ohi ja yllätti pakettiauton ja kuvaajan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
No tässä sitten ilmeisesti vain näkyy sitä samaa asennevammaisuutta, kuin mitä mersukuskillakin oli. Ei siedetä sitä jos joku ei aja suurinta sallittua ja sen jälkeen holtiton perseily onkin ok ja sitä on hitaammin sääntöjen mukaan ajannut oikein kerjännyt. Toivottavasti en itse liikenteessä törmää kuskeihin, jotka näin ajattelevat saatika toimivat. Toki toivon myös, että mahdollisuuksien mukaan ajetaan suurinta sallittua, miksei vaikka 10 yli rajoituksen mittarin mukaan jossain kehällä, mutta oma pääkoppa kyllä kestää ajella hitaamminkin, mikä btw on kehäteillä ihan arkipäivää, jos liikennettä on yhtään enempää.
Missä mä olen sanonut että mersun toiminta oli oikein? Olen vain sanonut että en yhtään yllättynyt mersun toiminnasta kun katsoo videota miten kuvaaja toimii... Kehillä se meno on vain sellaista että jos ajat hitaammin kuin muut, sinusta halutaan ohi heti. Sama pätee siihen vasempaan kaistaan, vaikka mä ajan siinä vasemmalla kaistalla juuri alle sakkorajan niin silti aina joku on takapuskurissa, saatikka jos ajaisin kympin alle suurimman sallitun.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Voi ristus sentään, kuvaaja itse sanoi että halusi päästää pakettiauton ohi ja päästikin, samalla vain sattui kolmaskin auto samaan paikkaan joka myös halusi ohi ja yllätti pakettiauton ja kuvaajan.
Mersukuskin halut ei ole kuvaajan vika, ja mersukuskin ajovirheet ei ole kuvaajan vika.
Pakun ylinopeus, pakun vilkunkäyttämättömyys, ei ole kuvaajan vika, mutta kuvaaja joutu toki reakoimaan siihen ja taitavana kuskina sen myös teki.

En tiedä mersukuskin ajatuksia, mutta jos mennään tuolla mitä siitä kerroit, tahallinen, halu ohittaa, niin sen tyyppinen kuski ehkä tarvisi vähän syvällisempää ajo koulutusta.


Ehkä videon postauksen yksi idea oli tuoda esille sitä että mm kehillä on mersukuskin kaltaista liikkujaa , ei se että heidän sikailua pitäisi helpottaa, vaan se että mersukuskin ajotapa voi aiheuttaa todellisia vaaratilanteita.

Ketjua voi lukea joku "mersukuski", joka syyttää muita omista virheistä, ei meidän tarvi sellaista harhaa ruokkia.



En ymmärrä miksi pitää ajaa näin? Ja selvennyksen vuoksi kun täällä kirjottelee kaikenmaailman Veetit (kts porvoon kuolonkolari), ajonopeus oli maltillinen, koska jo kaukaa näki, että Postnordin auto tulee vauhdilla ja on menossa oikealle, joten turha kiihdyttää sen eteen, mersumies oli nähtävästi tästä eri mieltä. Tuli myös kaukaa nopeasti koska ei ollut rampille lähtiessä edes takana.
Ja linkki Googlen karttoihin

Tyypillinen reitti tulee taajamasta, taajamapäätty ja 60km/h rajoitus, rampilla rajoitus nousee 80km/h . Ennen 80 rajoitusta pysäkki, dynaaminenkaan kuski ei ennakoi nousevaa rajoitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Missä mä olen sanonut että mersun toiminta oli oikein? Olen vain sanonut että en yhtään yllättynyt mersun toiminnasta kun katsoo videota miten kuvaaja toimii... Kehillä se meno on vain sellaista että jos ajat hitaammin kuin muut, sinusta halutaan ohi heti. Sama pätee siihen vasempaan kaistaan, vaikka mä ajan siinä vasemmalla kaistalla juuri alle sakkorajan niin silti aina joku on takapuskurissa, saatikka jos ajaisin kympin alle suurimman sallitun.
No sä sanoit että hitaammin ajava oikein kerjäsi ohittajia ja sai niitä ja mä sanoin, että tollanen ajattelutapa kuvastaa asennevammaa liikenteessä. Kuka tahansa normaali tielläliikkuja voi toki toivoa, että edessäajava kiihdyttäisi ripeästi rajoituksen mukaiseen nopeuteen ja voisi turhautua, kun oman auton mittari näyttää 75 eikä 80, mutta ei tuollaisessa tilanteessa normaalisti liikennesääntöjen mukaan autoilevat henkilöt ajattele, että tuossa edelläajaja nyt oikein kerjää ohituksia ja että siitä on päästävä ohi heti. Omasta mielestäni jos joku ajaa 80 rajoituksella 75 mittarinopeutta, niin on aika yllättävää, että tuollaisessa paikassa päättyvää liittymäkaistaa pitkin ohittaminen reipasta ylinopeutta niin kapeaan rakoon, ettei edes kaistoilla pysty ajamaan on suhteellisen yllättävää toimintaa ihan jokaisesta aspektista ajateltuna ja jos sen toiminnan yllätyksettömyyteen riittää se, että edessä ajetaan 5km/h vajaata nopeutta mittarin mukaan (mikä btw suurelle osalle autoilijoista on se referenssi, jonka mukaan ajetaan) niin se on kyllä hyvin hämmentävää.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Vaasan rautatieaseman eteen on rakennettu valoristeyksen tilalle ympyränmuotoinen risteys. Uutiset ovat kutsuneet järjestelyä liikenneympyräksi, mutta ainakaan toistaiseksi risteyksessä ei ole väistämisvelvollisuutta (tai edes kiertosuuntaa) osoittavia liikennemerkkejä.

Silti n. 100 % tuossa kulkevista ajaa kuin kyseessä olisi liikenneympyrä kolmioineen. Vasemmalta tungetaan väkisin eteen, vaikka kukin liittymä on tasa-arvoinen. Kaikki vain ajavat suurpiirteisen näköhavainnon perusteella ja liikennemerkeillä (tai niiden puutteella) ei näytä olevan tippaakaan väliä.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Kaikki vain ajavat suurpiirteisen näköhavainnon perusteella ja liikennemerkeillä (tai niiden puutteella) ei näytä olevan tippaakaan väliä.
Tämä sama on havaittavissa esim. parkkihalleissa ja -alueilla. Olen jo täälläkin pari kertaa asiasta avautunut; poikittaisväylillä ajatellaan oletusarvoisesti olevan väistämisvelvollisuus reunan pitkittäisväyliin. Esim. Iso Omenan parkkihallin sisällä oleva kiertoliittymä on monelle mahdoton konsepti, ehkä 5% tajuaa ajavansa kiertoliittymässä ja osaa vilkuttaa tai varautuu väistämään, jos vastakkaisesta suunnasta tuleva jatkaakin kiertoliittymässä. Koska kiertoliittymä on niin pieni, pääsee siitä käytännössä ajamaan suoraan läpi, ja suoraksi ajoradaksi sen iso osa mieltääkin. 30m myöhemmin on ulosajossa isompi kiertoliittymä, tämä ei aiheuta ongelmia.

Suuri osa autoilijoista vain ajelee fiiliksen mukaan tietämättä mitä missäkin paikassa kuuluisi tehdä, koska suurelle osalle autoilu on vain välttämättömyys eikä kiinnostuksen kohde.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Miten täällä jaksetaan edelleen vääntää tätä tahallista vastakkainasettelua yksinkertaisesta videosta?

Videosta selviää kaksi faktaa:
1. Mulkku kaahasi törkeästi hitaammasta ohi liikennesäännöistä välittämättä.
2. Kuvaaja ajoi 10 km/h alle suurimman sallitun, vaikka baana on tyhjä, mikä on täysin sallittua.

Kumpikaan ei poissulje toista. Kummankaan faktan huomioiminen, syyn ja seurauksen spekulointi, yleisen hyvinvoinnin ja kehäliikenteen parantaminen, tai hyviin tapoihin kehoittaminen kehoittaminen ei poissulje yo faktoja. Lapsellinen vastakkainasettelu vain lisää ärsyttäviä tilanteita liikenteessä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Tämä sama on havaittavissa esim. parkkihalleissa ja -alueilla. Olen jo täälläkin pari kertaa asiasta avautunut; poikittaisväylillä ajatellaan oletusarvoisesti olevan väistämisvelvollisuus reunan pitkittäisväyliin. Esim. Iso Omenan parkkihallin sisällä oleva kiertoliittymä on monelle mahdoton konsepti, ehkä 5% tajuaa ajavansa kiertoliittymässä ja osaa vilkuttaa tai varautuu väistämään, jos vastakkaisesta suunnasta tuleva jatkaakin kiertoliittymässä. Koska kiertoliittymä on niin pieni, pääsee siitä käytännössä ajamaan suoraan läpi, ja suoraksi ajoradaksi sen iso osa mieltääkin. 30m myöhemmin on ulosajossa isompi kiertoliittymä, tämä ei aiheuta ongelmia.

Suuri osa autoilijoista vain ajelee fiiliksen mukaan tietämättä mitä missäkin paikassa kuuluisi tehdä, koska suurelle osalle autoilu on vain välttämättömyys eikä kiinnostuksen kohde.
Noi Omenan nyrkin kokoiset kiertoliittymät on kyllä jotenkin tympeitä ihan sama miten ajaa. Tai ylipäätään kaikki koomisen pienet kiertoliittymät tuntuu vähän turhilta, vaikka tuolla Ison Omenan uudella puolella onkin aika uniikki järjestely noin muutenkin.

Mutta siis vanhalla puolellahan on poikittaisväylillä kolmioin osoitettu väistämisvelvollisuus? Lippulaivassa muistaakseni taas ei ole. Tämmöisissä tosiaan huomaa, että osa ajelee jonkun yleisen tottumuksen mukaan eikä seuraa liikennemerkkejä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Noi Omenan nyrkin kokoiset kiertoliittymät on kyllä jotenkin tympeitä ihan sama miten ajaa. Tai ylipäätään kaikki koomisen pienet kiertoliittymät tuntuu vähän turhilta, vaikka tuolla Ison Omenan uudella puolella onkin aika uniikki järjestely noin muutenkin.

Mutta siis vanhalla puolellahan on poikittaisväylillä kolmioin osoitettu väistämisvelvollisuus? Lippulaivassa muistaakseni taas ei ole. Tämmöisissä tosiaan huomaa, että osa ajelee jonkun yleisen tottumuksen mukaan eikä seuraa liikennemerkkejä.
Oi se ihana sotku kun aikanaan yksi risteys (mikä näytti liikenneympyrältä eli onko mikä sitten nimeltään) muuttui oikeaksi risteykseksi. Ennen kuin muuttui oikeasti liikenneympyräksi, tuo paikka oli yksi helpoimmista paikoista saada auto lunariin koska osa ajoi kuin liikenneympyrässä ja osa oikein. Ja vei silti hyvän tovin että tilanne normalisoitui kun yhtäkkiä osa ennen oikein ajavista olivatkin niitä väärin ajavia.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Vaasan rautatieaseman eteen on rakennettu valoristeyksen tilalle ympyränmuotoinen risteys. Uutiset ovat kutsuneet järjestelyä liikenneympyräksi, mutta ainakaan toistaiseksi risteyksessä ei ole väistämisvelvollisuutta (tai edes kiertosuuntaa) osoittavia liikennemerkkejä.

Silti n. 100 % tuossa kulkevista ajaa kuin kyseessä olisi liikenneympyrä kolmioineen. Vasemmalta tungetaan väkisin eteen, vaikka kukin liittymä on tasa-arvoinen. Kaikki vain ajavat suurpiirteisen näköhavainnon perusteella ja liikennemerkeillä (tai niiden puutteella) ei näytä olevan tippaakaan väliä.
Turus bussiaseman ja Brahenkadun risteys on tehty joskus vuas pari sitten saman kaltaiseksi säädöksi. Siellä kesti aikansa että porukka ymmärsi ne paikalleen laitetut liikennemerkit. Eipä niissä kauan kestänyt että sinne ilmestyivät, mutta ovat kyllä olleet vanhojen muiden merkintöjen kansa hävyttömän epäselvät.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Minä itse aiheutan ärsytystä. Adaptiivisella vakkarilla kun ajelee moottoriteitä "joudun" vaihtamaan vasemmalle kaistalle ajoissa hitaamman saavuttaessani. Jotkut ärsyyntyy ja tunkevat heti puskuriin. Enkä toisaalta kovin pieneen väliin viitsi palata oikealle jos esim. rekka näkyy jo ja vältän kaistojen vaihdolta. Tähän väliin sanottava että ajotyylini on melkein enemmän peileihin katsomista kuin eteenpäin. (Edessä olevat eivät voi ajaa päälle. Takana tulevat voivat) Nopeus noin +3-5 kmh todellista (gps) yli rajoituksen. Jos joku tulee selvästi nopeammin takaa, en tietenkään tunge vasemmalle eteen.
Jos vasemmalla ollessani joku tuleekin selvästi kovempaa kaukaa niin siirryn hetkeksi pieneenkin väliin takaisin oikealle kaistalle ja heti perään takaisin vasemmalle.

Melkein pitäisi olla väärinpäin toimiva adaptiivinen tutka takapuskurissa joka yksinkertaisesti estäisi samalla kaistalla takana tulevaa pääsemästä turvaväliä lähemmäksi ilman kaistan vaihtoa.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
369
Minä itse aiheutan ärsytystä. Adaptiivisella vakkarilla kun ajelee moottoriteitä "joudun" vaihtamaan vasemmalle kaistalle ajoissa hitaamman saavuttaessani. Jotkut ärsyyntyy ja tunkevat heti puskuriin. Enkä toisaalta kovin pieneen väliin viitsi palata oikealle jos esim. rekka näkyy jo ja vältän kaistojen vaihdolta. Tähän väliin sanottava että ajotyylini on melkein enemmän peileihin katsomista kuin eteenpäin. (Edessä olevat eivät voi ajaa päälle. Takana tulevat voivat) Nopeus noin +3-5 kmh todellista (gps) yli rajoituksen. Jos joku tulee selvästi nopeammin takaa, en tietenkään tunge vasemmalle eteen.
Jos vasemmalla ollessani joku tuleekin selvästi kovempaa kaukaa niin siirryn hetkeksi pieneenkin väliin takaisin oikealle kaistalle ja heti perään takaisin vasemmalle.

Melkein pitäisi olla väärinpäin toimiva adaptiivinen tutka takapuskurissa joka yksinkertaisesti estäisi samalla kaistalla takana tulevaa pääsemästä turvaväliä lähemmäksi ilman kaistan vaihtoa.
Ymmärrän ja tunnen tuon adaptiivisen vakkarin tuskan. Juurikin tuo että pitää ärsyttävän aikaisin vaihtaa sitä kaistaa jotta auto ei alkaisi itsekseen himmailemaan vauhtia. Toki usein sitten polkaisen vain kaasua, mutta olisi niin mukava antaa auton hoitaa nuo nopeudet järkevästi. Jooh, ensimmäisen maailman ongelma, ja itselleni ei edes kuukausittainen "ongelma", mutta kyllähän se vähän nakertaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Minä itse aiheutan ärsytystä. Adaptiivisella vakkarilla kun ajelee moottoriteitä "joudun" vaihtamaan vasemmalle kaistalle ajoissa hitaamman saavuttaessani. Jotkut ärsyyntyy ja tunkevat heti puskuriin. Enkä toisaalta kovin pieneen väliin viitsi palata oikealle jos esim. rekka näkyy jo ja vältän kaistojen vaihdolta. Tähän väliin sanottava että ajotyylini on melkein enemmän peileihin katsomista kuin eteenpäin. (Edessä olevat eivät voi ajaa päälle. Takana tulevat voivat) Nopeus noin +3-5 kmh todellista (gps) yli rajoituksen. Jos joku tulee selvästi nopeammin takaa, en tietenkään tunge vasemmalle eteen.
Jos vasemmalla ollessani joku tuleekin selvästi kovempaa kaukaa niin siirryn hetkeksi pieneenkin väliin takaisin oikealle kaistalle ja heti perään takaisin vasemmalle.

Melkein pitäisi olla väärinpäin toimiva adaptiivinen tutka takapuskurissa joka yksinkertaisesti estäisi samalla kaistalla takana tulevaa pääsemästä turvaväliä lähemmäksi ilman kaistan vaihtoa.
Kuvittele hupi kesäisessä alkavassa mökkiruuhkassa motarilla kohti Helsinkiä autolla jolla ei viitsi ajaa 120kmh kuin hetkellisesti. Joutui rääkkäämään autoa ihan turhaan tai jengi oli kontissa aivan jatkuvasti jos halusin rekkojen ohi. Sovitin vauhdin yleensä rekkojen kanssa samaan tahtiin mutta koska ei vakkaria ja helvetin väsynyt jalka (auto jota ei todellakaan ole tehty ajettavaksi pitkiä matkoja yhtä mittaa motarilla) joten vauhti heitti juuri sen verran että moni rekka sai kiinni ja ai saatana että osaavat olla pahempia kuin BMW/Audi/Mersukuskit. Jäivät joko hinaamaan pienen auton konttiin tuloksena että todennäköisesti vain pieni pala keulaa näkyi kuskille tai kun ei päässyt ajamaan rajoitinta vasten niin lähdettiin ohi mitättömällä nopeuserolla ja taas oli hupia jos en himmannut ja varautunut että vaihtavat kaistaa takaisin noin sentti auton keulasta. Joutui sitten polkemaan taas turhaan ottaakseni etäisyyttä ja pitääkseni runkkarit takana. Sai kyllä jatkuvasti kyylätä peilejä rekkojen kanssa sen sijaan että olisi voinut keskittyä siihen mitä edessä tapahtuu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Kuvittele hupi kesäisessä alkavassa mökkiruuhkassa motarilla kohti Helsinkiä autolla jolla ei viitsi ajaa 120kmh kuin hetkellisesti. Joutui rääkkäämään autoa ihan turhaan tai jengi oli kontissa aivan jatkuvasti jos halusin rekkojen ohi. Sovitin vauhdin yleensä rekkojen kanssa samaan tahtiin mutta koska ei vakkaria ja helvetin väsynyt jalka (auto jota ei todellakaan ole tehty ajettavaksi pitkiä matkoja yhtä mittaa motarilla) joten vauhti heitti juuri sen verran että moni rekka sai kiinni ja ai saatana että osaavat olla pahempia kuin BMW/Audi/Mersukuskit. Jäivät joko hinaamaan pienen auton konttiin tuloksena että todennäköisesti vain pieni pala keulaa näkyi kuskille tai kun ei päässyt ajamaan rajoitinta vasten niin lähdettiin ohi mitättömällä nopeuserolla ja taas oli hupia jos en himmannut ja varautunut että vaihtavat kaistaa takaisin noin sentti auton keulasta. Joutui sitten polkemaan taas turhaan ottaakseni etäisyyttä ja pitääkseni runkkarit takana. Sai kyllä jatkuvasti kyylätä peilejä rekkojen kanssa sen sijaan että olisi voinut keskittyä siihen mitä edessä tapahtuu.
Joo rekat kyllä osaa kanssa. 80 rajoituksella mutkaisella pikku teillä vähän väliä näkee taustapeilistä vain minkä valmistajan ajoneuvo on kyseessä. Vaikka ajan ylinopeutta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Joo rekat kyllä osaa kanssa. 80 rajoituksella mutkaisella pikku teillä vähän väliä näkee taustapeilistä vain minkä valmistajan ajoneuvo on kyseessä. Vaikka ajan ylinopeutta.
Itsellä auto vielä niin matala että näen rekkarit peräpeilistä :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Ymmärrän ja tunnen tuon adaptiivisen vakkarin tuskan. Juurikin tuo että pitää ärsyttävän aikaisin vaihtaa sitä kaistaa jotta auto ei alkaisi itsekseen himmailemaan vauhtia. Toki usein sitten polkaisen vain kaasua, mutta olisi niin mukava antaa auton hoitaa nuo nopeudet järkevästi. Jooh, ensimmäisen maailman ongelma, ja itselleni ei edes kuukausittainen "ongelma", mutta kyllähän se vähän nakertaa.
Tosiaan kaasupoljin ohittaa vakkarin ja kun on tehokas auto niin tuotakin tulee toisinaan tehtyä. Sitten vaan alkaa poliisin pelko iskemään kun valmiiksi jo yleensä ajan ylinopeutta. :cool:

Lisättyä:
Mutta on varsin jännä ensimäistä kertaa ajaa automaatilla jossa on adaptiivinen vakkari, city safety ja jokin jono avustin. Ei pitäisi pystyä taajama nopeuksissa ajamaan jalankulkijan päälle ja auto pysähtyy jos jono pysähtyy. Ensimmäisissä liikennevaloissa ei meinannut kantti kestää antaa auton itse pysähtyä. :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
369
Tosiaan kaasupoljin ohittaa vakkarin ja kun on tehokas auto niin tuotakin tulee toisinaan tehtyä. Sitten vaan alkaa poliisin pelko iskemään kun valmiiksi jo yleensä ajan ylinopeutta. :cool:

Lisättyä:
Mutta on varsin jännä ensimäistä kertaa ajaa automaatilla jossa on adaptiivinen vakkari, city safety ja jokin jono avustin. Ei pitäisi pystyä taajama nopeuksissa ajamaan jalankulkijan päälle ja auto pysähtyy jos jono pysähtyy. Ensimmäisissä liikennevaloissa ei meinannut kantti kestää antaa auton itse pysähtyä. :eek:
Erittäin paljon juurikin näin. Itsellänikin suhteellisen tehokas auto, joka lähtee kyllä kuin nakki haulikosta, mutta juurikin tuo että ei millään haluaisi mitään sanktioita pienestä ja reippaasta ohituksesta.

Tuo itsekseen pysähtyminen ja matkan jatkaminen oli todellakin ensimmäistä kertaa kokeiltuna erittäin pelottavaa, ei vain osannut luottaa. Kyllähän sitä tulee edelleen jonkun verran käytettyä, mutta tuntuu että omassa pirssissä se lähtee vähän turhan hitaasti sitten taas liikkeelle, niin ne vähän kaupunkimatelut tulee sitten ihan itse ajettua, ilman sitä koneälyä ja tutkia yms.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Erittäin paljon juurikin näin. Itsellänikin suhteellisen tehokas auto, joka lähtee kyllä kuin nakki haulikosta, mutta juurikin tuo että ei millään haluaisi mitään sanktioita pienestä ja reippaasta ohituksesta.

Tuo itsekseen pysähtyminen ja matkan jatkaminen oli todellakin ensimmäistä kertaa kokeiltuna erittäin pelottavaa, ei vain osannut luottaa. Kyllähän sitä tulee edelleen jonkun verran käytettyä, mutta tuntuu että omassa pirssissä se lähtee vähän turhan hitaasti sitten taas liikkeelle, niin ne vähän kaupunkimatelut tulee sitten ihan itse ajettua, ilman sitä koneälyä ja tutkia yms.
Kannattaa vain talvella muistaa että auto ei tiedä liukkaudesta mitään ja olla jalka jarrulla jos alkaa edessä oleva tulla liian nopeasti vastaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Erittäin paljon juurikin näin. Itsellänikin suhteellisen tehokas auto, joka lähtee kyllä kuin nakki haulikosta, mutta juurikin tuo että ei millään haluaisi mitään sanktioita pienestä ja reippaasta ohituksesta.

Tuo itsekseen pysähtyminen ja matkan jatkaminen oli todellakin ensimmäistä kertaa kokeiltuna erittäin pelottavaa, ei vain osannut luottaa. Kyllähän sitä tulee edelleen jonkun verran käytettyä, mutta tuntuu että omassa pirssissä se lähtee vähän turhan hitaasti sitten taas liikkeelle, niin ne vähän kaupunkimatelut tulee sitten ihan itse ajettua, ilman sitä koneälyä ja tutkia yms.
Siihenkin auttaa se pieni kaasun painaminen. Ainakin omassa. Tosiaan jää miettimään milloin sitä voisikaan taas lähteä jos ei kerro kaasulla.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Mutta siis vanhalla puolellahan on poikittaisväylillä kolmioin osoitettu väistämisvelvollisuus? Lippulaivassa muistaakseni taas ei ole. Tämmöisissä tosiaan huomaa, että osa ajelee jonkun yleisen tottumuksen mukaan eikä seuraa liikennemerkkejä.
Juu on, tuo viittaus oli yleisesti. Tosin ompussakin ensimmäisessä poikittaisväylässä (kun tullaan uudelta vanhalle puolelle) tuota kolmiota ei ole, ja olarin suunnasta sisään ajavat tulevat surutta kolmion takaa eteen. Luulevat todennäköisesti kolmion olevan toisellakin puolella ja oikealle kääntyvinä tunkevat eteen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Juu on, tuo viittaus oli yleisesti. Tosin ompussakin ensimmäisessä poikittaisväylässä (kun tullaan uudelta vanhalle puolelle) tuota kolmiota ei ole, ja olarin suunnasta sisään ajavat tulevat surutta kolmion takaa eteen. Luulevat todennäköisesti kolmion olevan toisellakin puolella ja oikealle kääntyvinä tunkevat eteen.
Viikin Prisman parkkihallissa vain alimmassa kerroksessa on väistämisvelvollisuus ylhäältä tuleville. Noh, suurin osa pysäköi joko kellariin tai tuohon kaupan sisäänkäynnin sisältävään kerrokseen kun itse pysäköin aina ylös. Alas ajellessa meinannut tulla autoja kylkeen enemmän kuin kerran sentteri pystyssä torvi soiden kun eivät tajua että he ovat väistämisvelvollisia enkä minä.

@kuubalainen mietin kyllä Teslalla ajellessa (ensimmäinen aktiivikruisellinen autoni) että olisiko siinä jokin softapala joka ottaisi kylmän kelin ja muun datan avulla kelin jokseenkin huomioon. Yllättävän vähän tarvitsi jarruihin koskea kruisea käyttäessä kunhan ei pitänyt seuraus etäisyyttä pienimpänä. Dataahan noilla autoilla on renkaiden pyörimisnopeuksista lämpötilan kautta Teslan kohdalla esim kameroihin ja sen pohjalta voisi periaatteessa tehdä varsin helpostikin järjestelmän joka jättäisi enemmän väliä havaittuaan mahdollisen liukkauden.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Oi se ihana sotku kun aikanaan yksi risteys (mikä näytti liikenneympyrältä eli onko mikä sitten nimeltään) muuttui oikeaksi risteykseksi. Ennen kuin muuttui oikeasti liikenneympyräksi, tuo paikka oli yksi helpoimmista paikoista saada auto lunariin koska osa ajoi kuin liikenneympyrässä ja osa oikein. Ja vei silti hyvän tovin että tilanne normalisoitui kun yhtäkkiä osa ennen oikein ajavista olivatkin niitä väärin ajavia.
Nuo kiertoliittymältä näyttävät viritykset ovat kyllä harhaanjohtavia, sysäisin vastuuta suunnittelialle, tai kenenkä vastuulle toteutus kuuluu.

Jotenkin pitäisi tuoda kuljettajalle selväksi ettei tämä nyt oli siltä miltä näyttää ja tuntuu, kesällä/katon alla olisi tiemaalauksetkin käytössä.

Noissa myös suurivastuu heillä jotka ovat huomanneet risteyksen eirtyispiirteet, että ajavat riittävän varovasti, ettei tapahdu niitä kolareita. Tosin nuo saa jotkin trikkeröitymään aivan päinvastoin.


Minä itse aiheutan ärsytystä. Adaptiivisella vakkarilla kun ajelee moottoriteitä "joudun" vaihtamaan vasemmalle kaistalle ajoissa hitaamman saavuttaessani.
Adaptiivisen etuja on se että se saa kuljettajat vaihtamaan ajoissa kaistaa, tosin jos johtaa tosten eteen kiilaamiseen, niin siitä ei voi vakkaria syyttää.

Ymmärrän ja tunnen tuon adaptiivisen vakkarin tuskan. Juurikin tuo että pitää ärsyttävän aikaisin vaihtaa sitä kaistaa jotta auto ei alkaisi itsekseen himmailemaan vauhtia. Toki usein sitten polkaisen vain kaasua, mutta olisi niin mukava antaa auton hoitaa nuo nopeudet järkevästi. Jooh, ensimmäisen maailman ongelma, ja itselleni ei edes kuukausittainen "ongelma", mutta kyllähän se vähän nakertaa.
Eikö tuo ole adaptiivisen etu, jos ei tilaa vaihtaa, niin adaptiivinen hiljentää, ja kun tilaa löytyy, niin vain kaistan vaihto, jota voi halutessa piristää manuaalipolkimella.

Vanhoilla adaptiivisilla oli ne etäisyydet niin vähäisiä ettei ollut apua, ja tiettävästi nykyään on toteutuksia joissa on turhan agressiivinen se kynnys, eli tavoite aika on vähän sellainen on off termari, Kertoiko joku autosta jossa päinvastoin, jollain 4s asetuksella alkoi ennakoimaan sekunnin pari aiemmin. Ajatus hyvä, mutta moni olisi valmis tinkimään siitä turvavälistä hetkellisesti.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Nuo kiertoliittymältä näyttävät viritykset ovat kyllä harhaanjohtavia, sysäisin vastuuta suunnittelialle, tai kenenkä vastuulle toteutus kuuluu.

Jotenkin pitäisi tuoda kuljettajalle selväksi ettei tämä nyt oli siltä miltä näyttää ja tuntuu, kesällä/katon alla olisi tiemaalauksetkin käytössä.
Se tuodaan kuljettajille selväksi sellaisen keltapunaisen yksilöllisesti muotoillun merkin puutteella. Jokaiselle pitäisi olla täysin selvää, että jos ei liikennemerkki muuta määrää, noudatetaan ihan normaaleja väistämissääntöjä tien muodosta riippumatta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Se tuodaan kuljettajille selväksi sellaisen keltapunaisen yksilöllisesti muotoillun merkin puutteella. Jokaiselle pitäisi olla täysin selvää, että jos ei liikennemerkki muuta määrää, noudatetaan ihan normaaleja väistämissääntöjä tien muodosta riippumatta.
Ei, en tarkoittanut sitä.


Jos kävelee kuin ankkaa, jos ääntelee kuin ankka, jos näyttää ankalta, niin vain parkkipirkko ja lakimies katsoo papereista.

Ihminen ei ole mikään alkeellinen lokiikka, vaan paljon kehityneempi. Kiertoliittymä tyypillisesti on aika vaativa, paljon tarkkailtavaa, joten ei siinä keskiverto heppu tiiraile itsestään selvyyksiä.

Turvalisuuden kannalta hyvin tärkeää että muutokset tuodaan esille ja jos tekee risteyksen jossa väistämis velvollisuus poikkeaa tyypillisestä, niin kyllä kannattaa se tuoda näkyvästi esille.

Uutisoinnin perusteella osa noista "kiertoliittymistä" mistä puuttuu kärkikolmiot, on moka, joka kaikenlisäksi voi olla huomaamatta pitkään, ehkä vai jokin satunnainen kuski huomaa, joiden seassa sitten joku ulkku joka yrittää törmäillä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei, en tarkoittanut sitä.


Jos kävelee kuin ankkaa, jos ääntelee kuin ankka, jos näyttää ankalta, niin vain parkkipirkko ja lakimies katsoo papereista.

Ihminen ei ole mikään alkeellinen lokiikka, vaan paljon kehityneempi. Kiertoliittymä tyypillisesti on aika vaativa, paljon tarkkailtavaa, joten ei siinä keskiverto heppu tiiraile itsestään selvyyksiä.

Turvalisuuden kannalta hyvin tärkeää että muutokset tuodaan esille ja jos tekee risteyksen jossa väistämis velvollisuus poikkeaa tyypillisestä, niin kyllä kannattaa se tuoda näkyvästi esille.

Uutisoinnin perusteella osa noista "kiertoliittymistä" mistä puuttuu kärkikolmiot, on moka, joka kaikenlisäksi voi olla huomaamatta pitkään, ehkä vai jokin satunnainen kuski huomaa, joiden seassa sitten joku ulkku joka yrittää törmäillä.
Parempi vertaus olisi lähinnä "jos se kävelee kuin ankka, mutta on ihan erivärinen, niin kai se silti on hei ankka kun mä en oikein oo hyvä näissä linnuissa". Kaikkein tunnistettavin ominaisuus liikenneympyrässä on merkkiyhdistelmä pakollinen kiertosuunta + väistämisvelvollisuus risteyksessä. Mistään muusta ei voi päätellä, onko kyseessä liikenneympyrä vai ei.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kaikkein tunnistettavin ominaisuus liikenneympyrässä on merkkiyhdistelmä pakollinen kiertosuunta + väistämisvelvollisuus risteyksessä. Mistään muusta ei voi päätellä, onko kyseessä liikenneympyrä vai ei.
mm kiertoliittymän ihminen prosessoi avoissaan muilla tavoin.

Vertaa ajoneuvot, ihminen tunnistaa niitä vaikka ei näkisi reksiteriotetta, reksiteri kilpeä.


Pointti nyt oli se että jos muutetaan jotain, tai tehdää jotain joka näyttää joltain, mutta on jotain muuta, niin yritetään saada se sellaiseksi että ihminen tunnistaa sen oikein.


Epäilemättä, mutta jos on keksinyt alkaa tunnistamaan liikenneympyrän (kiertoliittymä-nimisiä asioita ei tieliikenteestä löydy) keskittyen johonkin aivan väärään asiaan, joka ei millään tavalla liity liikenneympyröihin, ei siitä voi syyttää tiesuunnittelijaa, joka joka ikinen kerta laittaa tasan saman liikennemerkkiyhdistelmän osoittamaan, että kyseessä on liikenneympyrä.
Voi nimenomaan syyttää, jos suunnittelia tekee tietoisesti liikenneratkaisuja joissa ihmiset toimii väärin.

Ei se ihminen tarkoituksella niitä väärin tunnista, vaatii huomattavaa lisä ponnistelua että ihminen joka kohdassa merkkejä skannailee ja tulkkaa, lisäetuna olisi toki se että ajonopeudet laskisi.

Ei se ihminen suoralla tiellä kyttää kärkikolmiota, vaan se arpoo niitä vieraassa risteyksessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
mm kiertoliittymän ihminen prosessoi avoissaan muilla tavoin.

Vertaa ajoneuvot, ihminen tunnistaa niitä vaikka ei näkisi reksiteriotetta, reksiteri kilpeä.


Pointti nyt oli se että jos muutetaan jotain, tai tehdää jotain joka näyttää joltain, mutta on jotain muuta, niin yritetään saada se sellaiseksi että ihminen tunnistaa sen oikein.
Epäilemättä, mutta jos on keksinyt alkaa tunnistamaan liikenneympyrän (kiertoliittymä-nimisiä asioita ei tieliikenteestä löydy) keskittyen johonkin aivan väärään asiaan, joka ei millään tavalla liity liikenneympyröihin, ei siitä voi syyttää tiesuunnittelijaa, joka joka ikinen kerta laittaa tasan saman liikennemerkkiyhdistelmän osoittamaan, että kyseessä on liikenneympyrä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Epäilemättä, mutta jos on keksinyt alkaa tunnistamaan liikenneympyrän (kiertoliittymä-nimisiä asioita ei tieliikenteestä löydy) keskittyen johonkin aivan väärään asiaan, joka ei millään tavalla liity liikenneympyröihin, ei siitä voi syyttää tiesuunnittelijaa, joka joka ikinen kerta laittaa tasan saman liikennemerkkiyhdistelmän osoittamaan, että kyseessä on liikenneympyrä.
Muistaisin, mutta en voi olla varma, että lainsäädännön ulkopuolella olevassa väyläviraston ohjeessa (ainakin edellisen tieliikennelain aikana) oli ohjeita nimenomaan liikenneympyröihin yms liittyen, jotka edellyttävät johdonmukaiseen toimintaan ja esimerkiksi liikenneympyröitä ei pitäisi laittaa, jos niissä ei ole noita perus liikenneympyrän merkkejä. Ainakin nykyään, kun tilanne on sellainen, että paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki liikenneympyrät toimivat ympyrässä ajavan etuajo-oikeuden perusteella, niin ei tuohon mitään järkisyytä pitäisi olla miksi tuosta pitäisi poiketa.
 
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
347
Joka syksyinen harmituksen aihe eli nastarengashermannit jotka vaihtaa kalenterista katsoen piikit alle vaikka ulkona olisi päivisin +10c° ja eipä sitä ole edes nyt yöpakkasia ollut/juurikaan luvattu. Eilen asioilla käynnin yhteydessä huomasin että ainakin yli kymmenessä oli jo nastat alla vaikka oikeat renkaat näille keleille olisi kesärenkaat/saksan kitkat kun muutamina päivinä on vettä tullut melko reilusti.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Joka syksyinen harmituksen aihe eli nastarengashermannit jotka vaihtaa kalenterista katsoen piikit alle vaikka ulkona olisi päivisin +10c° ja eipä sitä ole edes nyt yöpakkasia ollut/juurikaan luvattu. Eilen asioilla käynnin yhteydessä huomasin että ainakin yli kymmenessä oli jo nastat alla vaikka oikeat renkaat näille keleille olisi kesärenkaat/saksan kitkat kun muutamina päivinä on vettä tullut melko reilusti.
Haluatko paljastaa missä päin tälläinen ilmiö, oletus että tuo 10 edustaa myös jonkinlaista prosenttia.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 200
Joka syksyinen harmituksen aihe eli nastarengashermannit jotka vaihtaa kalenterista katsoen piikit alle vaikka ulkona olisi päivisin +10c° ja eipä sitä ole edes nyt yöpakkasia ollut/juurikaan luvattu. Eilen asioilla käynnin yhteydessä huomasin että ainakin yli kymmenessä oli jo nastat alla vaikka oikeat renkaat näille keleille olisi kesärenkaat/saksan kitkat kun muutamina päivinä on vettä tullut melko reilusti.
Päinvastoin, se on positiivinen asia jos joku mahdollisesti hyvinkin vähän ajava laittaa ne talvirenkaat autoonsa hyvissä ajoin, se ei ole keneltäkään pois. Toinen vaihtoehto on jonottaa rengasliikkeessä samana päivänä kun ne kaikki muutkin jotka heräsi talven tuloon kun on lumi maassa tai sitten lipsutella kesäkumeilla pitkälle talveen. Kukaan paljon ajava tuskin ihan vielä laittaa nastoja alle, vaikka ei siihenkään ihan kauaa enää ole tässä vaiheessa vuotta. Vielä harvemmassa on ne kolmella sarjalla ajavat, jotka syksyllä ja keväällä vaihtaa välikelin kumit.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
347
Päinvastoin, se on positiivinen asia jos joku mahdollisesti hyvinkin vähän ajava laittaa ne talvirenkaat autoonsa hyvissä ajoin, se ei ole keneltäkään pois. Toinen vaihtoehto on jonottaa rengasliikkeessä samana päivänä kun ne kaikki muutkin jotka heräsi talven tuloon kun on lumi maassa tai sitten lipsutella kesäkumeilla pitkälle talveen. Kukaan paljon ajava tuskin ihan vielä laittaa nastoja alle, vaikka ei siihenkään ihan kauaa enää ole tässä vaiheessa vuotta. Vielä harvemmassa on ne kolmella sarjalla ajavat, jotka syksyllä ja keväällä vaihtaa välikelin kumit.
Totta tämäkin eikä se haittaa jos kyse olisi vähän ajavista (varmasti osa onkin) mutta kun tuossa yllä kyseltiin prosenttia niin kaupan parkkipaikalta katsottuna noin 30 autosta ainakin kuudessa oli jo nastat niin en usko että kaikki on vähän ajavia. Ja tämä siis Rovaniemellä missä periaatteessa voisikin olla jo talvikelit, säiden puolesta ei kuitenkaan vielä ole. Sitten vielä ajaessa tuli valoissa useampikin vastaan nastat rohisten. Sitä en sano että kenenkään tarvisi kolmea rengassarjaa käyttää mutta renkaat kelien mukaan kuitenkin, tosin jos vähän ajaa niin kyllä noilla nastoilla sateessakin pärjää mutta täälläpäin tuntuu että kyse on enemmänkin tavasta käyttää noita piikkirenkaita mahdollisimman pitkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Joka syksyinen harmituksen aihe eli nastarengashermannit jotka vaihtaa kalenterista katsoen piikit alle vaikka ulkona olisi päivisin +10c° ja eipä sitä ole edes nyt yöpakkasia ollut/juurikaan luvattu. Eilen asioilla käynnin yhteydessä huomasin että ainakin yli kymmenessä oli jo nastat alla vaikka oikeat renkaat näille keleille olisi kesärenkaat/saksan kitkat kun muutamina päivinä on vettä tullut melko reilusti.
Täällä Espoossa on ainakin vaikea sanoa onko ne nastat vasta vaihdettu vai ovatko ne olleet alla jo viime talvesta saakka tai pidempäänkin. Sen verran paljon ropinaa kuulunut koko kesän.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Rovaniemen korkeudella kuitenkin aikaisin aamulla on näihin aikoihin jo isolla todennäköisyydellä pakkasta ja mahdollisesti liukasta. Lisäksi jos on renkaat hotellissa niin jotkut ovat voineet varata ne vaihtoajat jo etukäteen. Säitä on vaikea ennustaa niin tarkasti ettäkö tietäisi onko parin viikon päästä liukasta vai ei.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
474
En ihmettele, jos Rovaniemellä on tähän aikaan jo nastoja alla, etenkin jos osalla noista on tarve vielä kulkea siitä pohjoisemmaksi. Ja tosiaan rengasliikkeiden ruuhkien pienentämiseksi on ihan hyväkin, että ne renkaat laitetaan alle vähän ajoissa eikä sitten ekalla lumella, kun kaikki muutkin ovat siellä pajan pihassa jonottamassa.

Eilen tosin hieman ihmettelin, kun Helsingissä oli viereisellä kaistalla erään ison firman taksi, jossa oli nastarenkaat alla. Tietysti jos on tarve vaikka paljon ajaa yöaikaan, mutta kyllä se vähän silmiin pisti.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Jyväskylässä on jo monien viikkojen ajan ropissut nastat. Tuntuu vielä olevan etenkin vanhemmilla ihmisillä, jotka tuskin matkustavat lappiin, vaan ajelevat enemmän kauppa-ajoa.

Ehkä erikoisin tapaus nastarenkaiden suhteen oli kerran heinäkuussa 30 asteen helteellä. Kaupan pihalla oli korkeintaan muutaman vuoden vanha CLS Mersu. Ulkoa oli sen näköinen, ettei sitä oltu pesty ikinä ja sisällä uskomaton määrä roskaa. Alla nastarenkaat. Omistajasta tuli mieleen, että on varaa ostaa kallis auto, mutta ei kiinnosta yksinkertaisesti yhtään pitää autosta huolta, eikä jaksa edes panostaa renkaiden vaihtoon. Naapurissa on myös auto, jossa on kesät talvet nastarenkaat, mutta tuo auto on muutenkin kammottava pommi. Kesärenkaiden ja vanteiden ostaminen maksaisi varmaan enemmän kuin koko auton arvo on.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Edelleen mua jaksaa ihmetyttää joidenkin ihmisten käyttäytyminen risteyksissä, kun tilaa on ajaa pidämmälle niin miksi se auto pitää pysäyttää niin että olet puoliksi sen suojatien päällä?

Metri eteenpäin niin näet paremmin, et ole kenenkään edessä ja siitä on nopeampi lähteä liikkeelle!? Ei, seisotaan kuten kuvassa, mahdollisimman monen edessä.

sfhsh.JPG
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Eivät hahmota auton keulaa? Kommentistasi tuli mieleen se onneton rassukka, josta joku aika sitten mainitsin. Keskellä yötä seisoi valoissa sen takia, että oli jättänyt autonsa jopa niin kauaksi, että sensorisilmukat ei rekisteröineet odottajaa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Enemmän tuossa taitaa olla kyse ihan sellaisesta oman toiminnan vaikutusten hahmotusongelmasta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Enemmän tuossa taitaa olla kyse ihan sellaisesta oman toiminnan vaikutusten hahmotusongelmasta.
Se ja sitten noissakin yleensä se että riittää kun kuski on suojatien yli, ei vain tajuta että auto jatkuu vielä pari metriä kuskin takana :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
374
Riippuu paljo autosta miten noihin risteyksiin voi pysähdellä. Tuolla meidän vanhalla hiacella (-86) pitää useimmiten jäädä suojatien taakse oottelee ja samoin tuolla avattaren wanhuksella. Molemmat niin pitkiä että takuulla on suojatiet tukossa jos yrittää likemmäksi ristausta, riippuu toki paikoista. Noiden kans on sitte osattava ennakoida ja lukea liikennettä että sieltä kerkeet lähtee liikenteen sekaan. Talvella tuo takaveto hiace on luikkaalla vähä hitaahko lähtijä..
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Edelleen mua jaksaa ihmetyttää joidenkin ihmisten käyttäytyminen risteyksissä, kun tilaa on ajaa pidämmälle niin miksi se auto pitää pysäyttää niin että olet puoliksi sen suojatien päällä?

Metri eteenpäin niin näet paremmin, et ole kenenkään edessä ja siitä on nopeampi lähteä liikkeelle!? Ei, seisotaan kuten kuvassa, mahdollisimman monen edessä.

On joitakin valoristeyksiä missä tuo valo on vaan tuossa päässä, joten jos kelaat sen ohi, et näe milloin se on vaihtunut vihreäksi/punaiseksi, eli vastakkaisella puolella ei ole valoa. Toisekseen periaatteessa ajat punasiapäin jos ajat suojatien yli. Oulussa on ainakin yksi tuomoinen risteys missä valo näkyy vaan tuossa liikenteenjakajassa suojateiden välissä. Lisäksi vastaantulevien ajolinjat menevät siten ettet voi valuttaa risteykseen odottamaan. Hankalia paikkoja. Ei kyllä liity tähän kai mitenkään kun puhuit ilmeisesti normaali kolmioristeyksestä?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
On joitakin valoristeyksiä missä tuo valo on vaan tuossa päässä, joten jos kelaat sen ohi, et näe milloin se on vaihtunut vihreäksi/punaiseksi, eli vastakkaisella puolella ei ole valoa. Toisekseen periaatteessa ajat punasiapäin jos ajat suojatien yli. Oulussa on ainakin yksi tuomoinen risteys missä valo näkyy vaan tuossa liikenteenjakajassa suojateiden välissä. Lisäksi vastaantulevien ajolinjat menevät siten ettet voi valuttaa risteykseen odottamaan. Hankalia paikkoja. Ei kyllä liity tähän kai mitenkään kun puhuit ilmeisesti normaali kolmioristeyksestä?
No mutta enhän mä puhunut valoristeyksistä, ei niissä saa edes mennä viivan yli, eikä se ole tarpeen koska kun vihreä valo syttyy niin senkus menet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
379
Tänään on ärsyttänyt nää ihan kuutamolla olevat tyypit joilla on vaikeuksia hahmottaa pysäköintiruutuja, osui poikkeuksellisen monta kohdalle ja yhdestä nappasin kuvan. Toki tossa on joskus ollut ruutu ja viivat voi näkyä kuluneen peitemaalin alta jos oikein tarkkaan katsoo, mut noin muuten merkeistä vois päätellä että tossa menee nykyään ajoväylä.

tojotamiäs.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 417
Viestejä
4 160 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom