Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Kiva ylläri taas kun lähdin tässä kohtaa ohittamaan jotain asuntovaunuyhdistelmää ja kesken ohituksen joku oman elämänsä sankari päätti tuolta parinsadan metrin päästä pikkutieltä kääntyä suoraan kohti. Ei vissiin katsonut oikealle ollenkaan kun lykkäsi Yariksensa satkun alueelle.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
324
Kiva ylläri taas kun lähdin tässä kohtaa ohittamaan jotain asuntovaunuyhdistelmää ja kesken ohituksen joku oman elämänsä sankari päätti tuolta parinsadan metrin päästä pikkutieltä kääntyä suoraan kohti. Ei vissiin katsonut oikealle ollenkaan kun lykkäsi Yariksensa satkun alueelle.
Minulla kävi vastaava tapaus pääsiäisen aikaan nelostiellä Rovaniemen eteläpuolella. Siinä saa olla tosissaan hereillä, jos kaista yllättäen täyttyykin kesken ohituksen.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
457
T-risteyksessä sivutielle merkit laitetaan juuri 90 asteen kulmassa siten että suoraan sivusta ei merkkiä pysty näkemään. Katsos kun se kolmion on tarkoitus näkyä autoilijalle joka lähestyy risteystä sieltä sivusta.
Ne laitetaan hieman vinoon siksi, että myös etuajo-oikeutettukin näkisi kolmion. Katsos kun sen kolmion näkyminen kaikille sujuvoittaa liikennettä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Minulla kävi vastaava tapaus pääsiäisen aikaan nelostiellä Rovaniemen eteläpuolella. Siinä saa olla tosissaan hereillä, jos kaista yllättäen täyttyykin kesken ohituksen.
Niitä hetkiä joissa on hyötyä jos "torven" käyttö ns takaraivossa, (jarrun lisäksi).
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Autolla liikkuessa oletan että pyöräilijät eivät tiedä milloin heidän kuuluu väistää paitsi ns. spandeksien kohdalla koska he kyllä tietävät säännöt. Tuosta väkisinkin seuraa tilanteita että tulee hidasteltua turhaankin, mutta ei voi mitään.

Kun vedän itse spandeksit päälle en juuri säännöistä välitä. Jos autoilija vaikuttaa antavan tilaa vaikka minun kuuluisi väistää tartun heti tilaisuuteen ja menen ensin. Punaiset valot ei myöskään paljon pidättele tai oikeastaan mitkään säännöt :D

Jotenkin ristiriitaista, mutta jostain syystä menen aina sellaiseen minäminäminä moodiin pyörällä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Autolla liikkuessa oletan että pyöräilijät eivät tiedä milloin heidän kuuluu väistää paitsi ns. spandeksien kohdalla koska he kyllä tietävät säännöt. Tuosta väkisinkin seuraa tilanteita että tulee hidasteltua turhaankin, mutta ei voi mitään.

Kun vedän itse spandeksit päälle en juuri säännöistä välitä. Jos autoilija vaikuttaa antavan tilaa vaikka minun kuuluisi väistää tartun heti tilaisuuteen ja menen ensin. Punaiset valot ei myöskään paljon pidättele tai oikeastaan mitkään säännöt :D

Jotenkin ristiriitaista, mutta jostain syystä menen aina sellaiseen minäminäminä moodiin pyörällä.
Ja seuraavassa viestissä kiroat kun meinasit/jäit jonkun auton alle tai sait kauuuuuheat traumat kun joku tööttäsi sinulle. Joskus naurattanut kun esim Mechelininkadulla on pyöräilijä vetänyt punaisiin, autoille vaihtunut vihreä ja pyöräilijältä on loppunut tila kesken ja joutunut jarruttamaan pysäköityjen autojen takia ja sentteri vaan nousee ja huutoa tulee vaikka itse perseilee minkä kerkiää. Saisi kyllä poliisi pitää koko kesäkauden erityistarkkailussa suojatiet ja pyörätiet. Tullut vapailla käytettyä tavallista enemmän pyöräteitä jalan ja paikoin ovat kyllä sellaista syöpää kiitos eräiden minä minä minä pyöräilijöiden että hyppään nykyään mieluiten autoon jopa 500m matkalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Kun vedän itse spandeksit päälle en juuri säännöistä välitä. Jos autoilija vaikuttaa antavan tilaa vaikka minun kuuluisi väistää tartun heti tilaisuuteen ja menen ensin. Punaiset valot ei myöskään paljon pidättele tai oikeastaan mitkään säännöt :D

Jotenkin ristiriitaista, mutta jostain syystä menen aina sellaiseen minäminäminä moodiin pyörällä.
Edit: vastaus siirretty tänne, koska väärä ketju: Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
993
Tänään kuorma-auto ajautui risteyksessä vastaantulijoiden kaistaa kohti, onneksi oli leveä risteys. Kohdallani, kuljettaja puhui puhelimeen ja selvitteli jotain lappuja. Aika vastuutonta touhua. Ei ihme, että niitä kaatuilee aika usein kesäkelissä suoralla tiellä. Joku lapsi pääsee hengestään vielä tuonkin kuljettajan puhelun aikana.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Itsellä taas meinasi tulla muija Jukellaan kylkeen kun tulin päätieltä Jukeen nähden oikealta kääntyen samalle tielle mistä Juke oli tulossa. Olin Juken edessä ja alkaa kiihdyttää paikoiltaan kylkeen. Onneksi joku oman auton vanha omistaja on vaihtanut varsin miehekkään töötin vakion tilalle ja muija havahtui. Puhua puputti täyttä häkää puhelin korvalla ja vaivautui kerran vilkaisemaan minuun ja mutristi suutaan (en tiedä merkiten mitä) kun himmasin että näin onko suojatiellä Juken takana mitään... Miten voi noin helvetin simppelissä paikassa olla näkemättä autoa joka ajaa suoraan keulasi eteen etuajo-oikeutettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
145
Mutkaisella maaseutiellä tuli joku oman elämänsä Tänak vastaan älytöntä vauhtia. Jouduin väistämään rajusti, onneksi ei ollut oja aivan vieressä. Vaikka tie olisikin syrjässä, niin sen verran voisi miettiä vauhtia että pystyy kääntämään omalle kaistalle järjellisessä ajassa. Nytkin pelasti vain että satuin näkemään vilauksen autosta puiden välistä ennen kohtaamista ja osasin väistää ajoissa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Mutkaisella maaseutiellä tuli joku oman elämänsä Tänak vastaan älytöntä vauhtia. Jouduin väistämään rajusti, onneksi ei ollut oja aivan vieressä. Vaikka tie olisikin syrjässä, niin sen verran voisi miettiä vauhtia että pystyy kääntämään omalle kaistalle järjellisessä ajassa. Nytkin pelasti vain että satuin näkemään vilauksen autosta puiden välistä ennen kohtaamista ja osasin väistää ajoissa.
Tämän takia kuumottaa ajaa noilla metsäisillä mutkapätkillä jossakin syrjäseudulla. Paikalliset ajavat kuin hullut: "ei tuolla koskaan kukaan vastaan tule"-mentaliteetilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Täällä tuntuu olevan päinvastoin, 60kmh rajotus niin puolet niistä harvoista autoilijoista tulee perse edellä vastaan 40kmh kun itse vetelen sitä 60-70kmh vauhtia. Talvella ilmiö vielä paisuu.

Luonnollisesti perse edellä vastaantulijat myös ajavat keskellä tietä ja auto mongertaa eli ohittamisenkin kanssa saa olla tarkkana.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
145
Täällä tuntuu olevan päinvastoin, 60kmh rajotus niin puolet niistä harvoista autoilijoista tulee perse edellä vastaan 40kmh kun itse vetelen sitä 60-70kmh vauhtia. Talvella ilmiö vielä paisuu.
Syrjässä tuntuu tosiaan hajonta nopeuksien välillä olevan suurimmillaan. Papparaiset vetävät lippalakki syvällä päässä ja lasit keittiön pöydälle jääneenä kieli keskellä suuta roimalla alinopeudella. Sitten tulee viritellyllä kiiturilla nuorisoa lippa väärin päin päässä, keskittyen mittaristoon ja hukkaportin puhinaan. Yhteistä heillä vain on päähineen olemassaolo ja se että liikkeet ovat arvaamattomia.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
385
Vanha ja pätevä ohje on se, että varo kaikkia hattupäisiä kuljettajia. Ne ovat vaarallisia, kuka milläkin tavalla.
Ja toinen tähän littyvä sanonta: Jos kuskilla on päässä lippalakki pitäisi lätkäistä sakko enempää miettimättä. Ja jos lippa on niskassa, niin kortti pois saman tien.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Syrjässä tuntuu tosiaan hajonta nopeuksien välillä olevan suurimmillaan. Papparaiset vetävät lippalakki syvällä päässä ja lasit keittiön pöydälle jääneenä kieli keskellä suuta roimalla alinopeudella. Sitten tulee viritellyllä kiiturilla nuorisoa lippa väärin päin päässä, keskittyen mittaristoon ja hukkaportin puhinaan. Yhteistä heillä vain on päähineen olemassaolo ja se että liikkeet ovat arvaamattomia.
Joo tää unohtuikin mainita että sitten on tosiaan se toinen puoli painelee ihan reikä päässä, tässä meidän 40kmh alueella ajellaan viikottain 80-100kmh vaikka on t risteys ja kurvia.
Vanha ja pätevä ohje on se, että varo kaikkia hattupäisiä kuljettajia. Ne ovat vaarallisia, kuka milläkin tavalla.
Juu ja jos on suu auki niin tietää jo että kaikki liikkeet tapahtuu 5 sekuntia myöhässä vs tilanne ja ajonopeus sen mukainen. Ja jos on vielä kaksi kättä ratissa klo 9 ja 15 kun ajaa niin tulee noudattaa erityistä varovaisuutta.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
1661491010501.jpeg

Kävelin joskus vuosia sitten Helsingin keskustassa ja vastaan tuli joku Fiat 500 tyyppinen pieni koppero, jossa sellainen herttaisen näköinen pellavapäinen mummo AIVAN tuollainen kuvan mukainen ilme kasvoillaan, poliisit takana vilkut päällä. Ei tehnyt elettäkään pysähtyäkseen. En tiedä oliko kuinka pitkään jo seuranneet, mutta ei se niiden parin korttelin aikana ainakaan pysähtynyt mihin näköyhteys riitti
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Vajaa kymmenen vuotta sitten pääsin todistamaan samaa motarilla. Mummo veti poliisit perässä rampista ohi . Ei kylläkään ärsyttänyt. Mutta oli niin hauskaa seurattavaa, että oli tuon kaksikon ohittamisen jälkeen pakko jarruttaa ja jäädä hetkeksi seuraamaan tilannetta. Poliisit jäi edelleen auton taakse, ohittavaa liikennettä oli vissiin niin paljon.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Näkyi niin hyvin valittu pysäköintipaikka pikaruokalan parkkiksella, että kuski ansaitsisi jonkin palkinnon. Useista vapaista merkityistä pysäköintipaikoista huolimatta auto oli
- merkittyjen paikkojen ulkopuolella
- pelastustieksi merkityllä parkkipaikan osalla
- kiinni parkkipaikkaa halkovassa suojatiessä
- yhden auton levyisen drive-in -kaistan edessä

Mestariteoksen viimeisteli auton pysäköinti niin päin, että siihen on ollut pakko peruuttaa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
334
Nämä oman elämän slalom-sankarit ovat kyllä yksi ryhmä mitä en tajua. Hirveällä raivolla kaistalta toiselle, sieltä kolmannelle ja takaisin keskelle, kaikki muut joutuvat mukautumaan slalom-sankareiden liikkeisiin. Lopputulemana 15km myöhemmin samoissa valoissa. Kai noilla jokusen minuutin vuositasolla voittaa, jos joka aamu aamuruuhkassa tuota pujottelua harrastaa.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Näkyi niin hyvin valittu pysäköintipaikka pikaruokalan parkkiksella, että kuski ansaitsisi jonkin palkinnon. Useista vapaista merkityistä pysäköintipaikoista huolimatta auto oli
- merkittyjen paikkojen ulkopuolella
- pelastustieksi merkityllä parkkipaikan osalla
- kiinni parkkipaikkaa halkovassa suojatiessä
- yhden auton levyisen drive-in -kaistan edessä

Mestariteoksen viimeisteli auton pysäköinti niin päin, että siihen on ollut pakko peruuttaa.
Jos olisit jäänyt seuraamaan, olisit nähnyt kuinka jätteet heitetään ikkunasta kadulle jonka jälkeen lähdetään ilman vilkkuja kovaa kiihdyttäen baanalle. Ikävä kyllä näitä näkee.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tulen aika usein tuollaiselle 60 rajoituksella olevalle runkoväylälle liikennevaloristeyksestä pienemmältä kadulta, käännyn vasemmalle. Vastakkaisesta suunnasta tulevilla on samaan aikaan vihreät. Molemmista sivukatujen suunnista on 2 kaistaa, joista toinen suoraanmeneville ja vasemmalle kääntyville, ja oikealle kääntyville omat kaistansa. Harvoin tuossa on ikinä suoraan meneviä, ja tuolla runkoväylällä on risteyksessä molempiin suuntiin 2 kaistaa, eli ihan normaalisti molemmista suunnista kääntyvät pääsee omille kaistoilleen. Ongelmana on se, että kun käännyn vasemmalle, niin siihen suuntaan lähtiessä se oikeanpuoleinen kaista päättyy sitten n. 100m päässä, jolloin vastakkaisesta suunnasta vedetään satunnaisesti poikkeuskäännöksiä suoraan siihen kaistalle, johon olen kääntymässä, minkä ei käsittääkseni pitäisi olla tieliikennelain mukaan sallittua tuollaisessa tilanteessa, jos toisesta suunnasta käännytään sille toiselle kaistalle. Meinasin ajaa kolarin tuossa juuri, kun yksi omasta suunnastaan oikealle kääntyvä lähti ihan selkeästi ensin kääntymään omalle kaistalleen, mutta sitten suoristi rattia ja vetäsi suoraan siihen mun keulan eteen. Tööttäsin, ajoin oikealta ohi ja kohautin vähän olkapäitä sille naapurikuskille, tuli sit seuraavissa valoissa viereen ja avasi ikkunaa, valmistauduin jo valistamaan tätä henkilöä, mutta sentään pahoitteli ja kertoi ettei huomannut ajaa oikein, kun katseli kännykkää... Että sellaisia kanssa-autoilijoita taas...
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Tulen aika usein tuollaiselle 60 rajoituksella olevalle runkoväylälle liikennevaloristeyksestä pienemmältä kadulta, käännyn vasemmalle. Vastakkaisesta suunnasta tulevilla on samaan aikaan vihreät. Molemmista sivukatujen suunnista on 2 kaistaa, joista toinen suoraanmeneville ja vasemmalle kääntyville, ja oikealle kääntyville omat kaistansa. Harvoin tuossa on ikinä suoraan meneviä, ja tuolla runkoväylällä on risteyksessä molempiin suuntiin 2 kaistaa, eli ihan normaalisti molemmista suunnista kääntyvät pääsee omille kaistoilleen. Ongelmana on se, että kun käännyn vasemmalle, niin siihen suuntaan lähtiessä se oikeanpuoleinen kaista päättyy sitten n. 100m päässä, jolloin vastakkaisesta suunnasta vedetään satunnaisesti poikkeuskäännöksiä suoraan siihen kaistalle, johon olen kääntymässä, minkä ei käsittääkseni pitäisi olla tieliikennelain mukaan sallittua tuollaisessa tilanteessa, jos toisesta suunnasta käännytään sille toiselle kaistalle. Meinasin ajaa kolarin tuossa juuri, kun yksi omasta suunnastaan oikealle kääntyvä lähti ihan selkeästi ensin kääntymään omalle kaistalleen, mutta sitten suoristi rattia ja vetäsi suoraan siihen mun keulan eteen. Tööttäsin, ajoin oikealta ohi ja kohautin vähän olkapäitä sille naapurikuskille, tuli sit seuraavissa valoissa viereen ja avasi ikkunaa, valmistauduin jo valistamaan tätä henkilöä, mutta sentään pahoitteli ja kertoi ettei huomannut ajaa oikein, kun katseli kännykkää... Että sellaisia kanssa-autoilijoita taas...
Noita riitti kyllä vanhankin lain aikaan.

Noissa ärsytystä vähentää se, että yleensä tekijä ei ole asennevammainen bemarijonne, vaan vanhus, nainen, tai muuten tumpelo, joka ei vain osaa.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Turussa oli länsikeskukseen ilmestynyt vetoketjumerkki kaistojen yhdistyessä.

Edelleen kaikki muut autot ryhmittäytyivät jatkuvalle kaistalle jo 2 tai 3 liikennevaloristeystä etukäteen. Yksi kaista oli siten tukossa kahden risteyksen osalta :x3:

Itse painelin tyhjää kaistaa ohi ja liityin yhdistymisen "vetoketjulla" vasta kolmanteen väliin koska kolme ekaa autoa ajoivat vanhan perinteen mukaan ohittajaa blokaten.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Turussa oli länsikeskukseen ilmestynyt vetoketjumerkki kaistojen yhdistyessä.

Edelleen kaikki muut autot ryhmittäytyivät jatkuvalle kaistalle jo 2 tai 3 liikennevaloristeystä etukäteen. Yksi kaista oli siten tukossa kahden risteyksen osalta :x3:

Itse painelin tyhjää kaistaa ohi ja liityin yhdistymisen "vetoketjulla" vasta kolmanteen väliin koska kolme ekaa autoa ajoivat vanhan perinteen mukaan ohittajaa blokaten.
Tollaset mestat melkein tarttis sen vetoketjumerkin lisäksi pienen selitteen, kun toi merkki ei läheskään kaikille ole edes tuttu, siinä kun olis pari viikkoa merkin kanssa selkeästi: "HUOM! Vetoketjumerkki, kaistat yhdistyvät jokatoiseen väliin" tms tyylillä, niin ei varmaan menis kovin montaa päivää, kun porukka tottuis tuohonkin merkkiin eikä olis risteykset tukossa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Tollaset mestat melkein tarttis sen vetoketjumerkin lisäksi pienen selitteen, kun toi merkki ei läheskään kaikille ole edes tuttu, siinä kun olis pari viikkoa merkin kanssa selkeästi: "HUOM! Vetoketjumerkki, kaistat yhdistyvät jokatoiseen väliin" tms tyylillä, niin ei varmaan menis kovin montaa päivää, kun porukka tottuis tuohonkin merkkiin eikä olis risteykset tukossa.
Ja vielä lisäselitteen "Älä blokkaa vetoketjuun liittyvää autoilijaa, niin liikenne sujuu."
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Näkyi niin hyvin valittu pysäköintipaikka pikaruokalan parkkiksella, että kuski ansaitsisi jonkin palkinnon. Useista vapaista merkityistä pysäköintipaikoista huolimatta auto oli
- merkittyjen paikkojen ulkopuolella
- pelastustieksi merkityllä parkkipaikan osalla
- kiinni parkkipaikkaa halkovassa suojatiessä
- yhden auton levyisen drive-in -kaistan edessä

Mestariteoksen viimeisteli auton pysäköinti niin päin, että siihen on ollut pakko peruuttaa.
Eikös toi peruuttaminen(jos sentään pääsee poistumaan eteenpäin) kerro edes vähän, että muutama aivosolu jäljellä? ;)
Itse peruutan aina ruutuun, jos ei pääse läpi ajamaan toiseen, eli auto aina niin, että eteenpäin lähdetään ruudusta tms.
Parkkipaikalla esim. ennen peruutusta on näkyvyys tuulilasista ja huomaa jalankulkijat yms. paremmin(kokonaiskuva).
Poistuessa sama homma.
Jos pitäisi pakittaa pois, kaikki on yleensä peilien varassa.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
457
Eikös toi peruuttaminen(jos sentään pääsee poistumaan eteenpäin) kerro edes vähän, että muutama aivosolu jäljellä? ;)
Itse peruutan aina ruutuun, jos ei pääse läpi ajamaan toiseen, eli auto aina niin, että eteenpäin lähdetään ruudusta tms.
Parkkipaikalla esim. ennen peruutusta on näkyvyys tuulilasista ja huomaa jalankulkijat yms. paremmin(kokonaiskuva).
Poistuessa sama homma.
Jos pitäisi pakittaa pois, kaikki on yleensä peilien varassa.
Hieman laiskat ajavat aina keula edellä parkkiin koska se on helppoa ja nopeaa. Erittäin laiskat kuten minä pysäköivät useimmiten peruuttaen koska se tekee kokonaissuorituksesta helpomman.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 028
Eikös toi peruuttaminen(jos sentään pääsee poistumaan eteenpäin) kerro edes vähän, että muutama aivosolu jäljellä? ;)
Itse peruutan aina ruutuun, jos ei pääse läpi ajamaan toiseen, eli auto aina niin, että eteenpäin lähdetään ruudusta tms.
Parkkipaikalla esim. ennen peruutusta on näkyvyys tuulilasista ja huomaa jalankulkijat yms. paremmin(kokonaiskuva).
Poistuessa sama homma.
Jos pitäisi pakittaa pois, kaikki on yleensä peilien varassa.
Ruutuun peruuttaminen, tai auton ajaminen niin että pääsee poistumaan keula edellä, kertoo tosiaan keskimääräistä fiksummasta tavasta ajaa. Ruutuun peruuttaminen on helppoa kun yleensä siihen ruutuun vielä näkee hyvin ennen peruuttamista. Kahden auton välistä lähteminen takaperin on lähes tuuripeliä, ja ilman kameroita lähdet ainakin osittain sokkona. Varsinkin jos ajat pakua tai muuta vain yhdellä istuirivillä varustettua autoa ilman taka/sivuikkunoita et näe peruuttaessa juuri mitään takaviistossa olevaa...
On toki poikkeuksiakin, jos on esim. lyhyt parkkiruutu ja pitää saada takakontti auki niin peruuttaminen hankaloittaa lastaamista....
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Ruutuun sijoittumisesta vielä hieman. Tuntuu, että olen isäni (ja nykyään myös puolisoni) kanssa ainoita ihmisiä, jotka käyttää reunapaikan löytäessään ruudun tilan siten, että vieressä olevaan autoon on mahdollisimman pitkä matka. Eli ajaa niin ruudun reunaan niin, että rengas hipoo maalauksen(/kiveyksen) reunaa tai on sen päällä. Ts. minimoin sitä riskiä, että viereen ajava/ajanut naapuri läväyttää oven autosi kylkeen ovea avatessaan. Apukuskin on myös helpompi poistua, kun tilaa on enemmän ja näkyvyys taakse on hieman parempi. Jätän myös usein reunapaikalle, vaikka se olisi hieman kauempana. Jos reuna on kulkuväylän puolella ilman kiveystä tai muuta estettä, niin silloin sijoitun hieman harkitummin.

Myönnän kiinnittäväni asiaan huomiota yleisillä parkkipaikoilla ja vastaavaa näkee tosi harvoin. Välillä mietin, että onko tässä jotain sellaista riskiä mitä en ole vielä tajunnut, mutta vielä en ole sellaista keksinyt. Pelkästään plussia.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 028
Eli ajaa niin ruudun reunaan niin, että rengas hipoo maalauksen(/kiveyksen) reunaa tai on sen päällä. Ts. minimoin sitä riskiä, että viereen ajava/ajanut naapuri läväyttää oven autosi kylkeen ovea avatessaan.
Voi olla hieman outo yksityiskohta mutta sanon silti. Joskus voi olla parempi että viereinen auto on "liian" lähellä. Ainakin vag konsernin autoissa oven saranassa on selvä pykälä sen jälkeen kun ovea avaa enemmän kuin autosta poistuminen vaatii. Tuo toimii hyvänä "jarruna", mutta toissaalta voi yllättää jos tilaa onkin enemmän ja ovi aukeaa yli tuon hidastetun pykälän.
Ai mistäkö tiedän? Kapeassa autokatoksessa pelannut lasten kanssa...
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Voi olla hieman outo yksityiskohta mutta sanon silti. Joskus voi olla parempi että viereinen auto on "liian" lähellä. Ainakin vag konsernin autoissa oven saranassa on selvä pykälä sen jälkeen kun ovea avaa enemmän kuin autosta poistuminen vaatii. Tuo toimii hyvänä "jarruna", mutta toissaalta voi yllättää jos tilaa onkin enemmän ja ovi aukeaa yli tuon hidastetun pykälän.
Ai mistäkö tiedän? Kapeassa autokatoksessa pelannut lasten kanssa...
Tämä on ihan hyvä huomio. Tosin lähestulkoon 90% paikoista on sellaisia, että jos itse jätän reunaan ja naapuri keskelle, niin oven saa avata ihan selälleen ja silti jää hieman väliä. Ja muutenkin pidän ehkä suurimpana riskinä lapsia, joille ei ole opetettu hyvää ovitekniikkaa. Siinä ei pykälät merkitse mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Ruutuun peruuttaminen, tai auton ajaminen niin että pääsee poistumaan keula edellä, kertoo tosiaan keskimääräistä fiksummasta tavasta ajaa. Ruutuun peruuttaminen on helppoa kun yleensä siihen ruutuun vielä näkee hyvin ennen peruuttamista. Kahden auton välistä lähteminen takaperin on lähes tuuripeliä, ja ilman kameroita lähdet ainakin osittain sokkona. Varsinkin jos ajat pakua tai muuta vain yhdellä istuirivillä varustettua autoa ilman taka/sivuikkunoita et näe peruuttaessa juuri mitään takaviistossa olevaa...
On toki poikkeuksiakin, jos on esim. lyhyt parkkiruutu ja pitää saada takakontti auki niin peruuttaminen hankaloittaa lastaamista....
Takakontista on vittumaista ottaa/laittaa tavaraa jos peruuttaa ruutuun.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
425
Ruutuun sijoittumisesta vielä hieman. Tuntuu, että olen isäni (ja nykyään myös puolisoni) kanssa ainoita ihmisiä, jotka käyttää reunapaikan löytäessään ruudun tilan siten, että vieressä olevaan autoon on mahdollisimman pitkä matka. Eli ajaa niin ruudun reunaan niin, että rengas hipoo maalauksen(/kiveyksen) reunaa tai on sen päällä. Ts. minimoin sitä riskiä, että viereen ajava/ajanut naapuri läväyttää oven autosi kylkeen ovea avatessaan. Apukuskin on myös helpompi poistua, kun tilaa on enemmän ja näkyvyys taakse on hieman parempi. Jätän myös usein reunapaikalle, vaikka se olisi hieman kauempana. Jos reuna on kulkuväylän puolella ilman kiveystä tai muuta estettä, niin silloin sijoitun hieman harkitummin.

Myönnän kiinnittäväni asiaan huomiota yleisillä parkkipaikoilla ja vastaavaa näkee tosi harvoin. Välillä mietin, että onko tässä jotain sellaista riskiä mitä en ole vielä tajunnut, mutta vielä en ole sellaista keksinyt. Pelkästään plussia.
Näin tulee itsekin toimittua. Kovasti olen vaimolle yrittänyt toitottaa että toimisi samoin. En keksi muuta miinusta kuin sen että joskus hieman pidempi matka kävellä autolta pois ja takaisin autolle. Ja sen että joskus reunapaikalla voi olla hieman isompi riski siihen että joku kolhaisee sitä parkkiruudun viivalle ajettua kylkeä (jos esim. ajoradan vieressä) mutta riski on mielestäni paljon pienempi kuin riski siihen että kylkiä kolhitaan auton ovilla.

Viime aikoina itseäni on ärsyttänyt eniten autoilijoiden liikenneympyräkäyttäytyminen, vilkkua ei käytetä ympyrästä poistuttaessa ja myös kiilaillaan kolmion takaa eteen. Monesti voi suorastaan nähdä ettei katse hievahdakaan ja livutaan ikään kuin sokkona sisään ympyrään. Enemmän ärsyttää silti vilkun käyttämättömyys tai käyttö liian myöhään, aiheuttaa aina turhaa odottelua ja pysähdyksiä liikenneympyrään mentäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Oma auto niin vanha ettei kiinnosta sen pellistä muille paasata, mutta tuo reunapaikan reunaan ajaminen on muodostunut tavaksi. Enemmän tilaa on enemmän tilaa eikä ole lainkaan vaivaksi. Miksi ei niin tekisi?

Sitten se ruutuun peruuttaminen. Moni tuntuu saavan siitä jotain paremman kansalaisen pisteitä. Muut muka laiskempia. Tässäkin on hyvä muistaa tilannetaju. Jos linjalla on useampia autoja, takana oleva saattaa vähän häiriintyä siitä kun edessä oleva hieroo autoaan juuri siten kuten itselle parhaiten sopii. Tunnen useita ruutuun peruuttavia, jotka muillakin elämän osa-alueilla kokevat itsensä muita tärkeämmäksi.

Itse toki läpiajajana nautin sekä käytännöllisyydestä, että henkisestä hyvinvoinnista tehtyäni just niin kuin muidenkin pitäisi.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
457
Oma auto niin vanha ettei kiinnosta sen pellistä muille paasata, mutta tuo reunapaikan reunaan ajaminen on muodostunut tavaksi. Enemmän tilaa on enemmän tilaa eikä ole lainkaan vaivaksi. Miksi ei niin tekisi?

Sitten se ruutuun peruuttaminen. Moni tuntuu saavan siitä jotain paremman kansalaisen pisteitä. Muut muka laiskempia. Tässäkin on hyvä muistaa tilannetaju. Jos linjalla on useampia autoja, takana oleva saattaa vähän häiriintyä siitä kun edessä oleva hieroo autoaan juuri siten kuten itselle parhaiten sopii. Tunnen useita ruutuun peruuttavia, jotka muillakin elämän osa-alueilla kokevat itsensä muita tärkeämmäksi.

Itse toki läpiajajana nautin sekä käytännöllisyydestä, että henkisestä hyvinvoinnista tehtyäni just niin kuin muidenkin pitäisi.
Autokouluun ne kenen pitää hieroa peruuttaessa. Hieroisivat he ruudusta poistuessakin ja vielä jonkun ylitse.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Ns blondiparkkia preferoin itse. Auto sujahtaa sekunnissa parkkiin ja vaikka vähän kauempaa joutuis kävelemään niin nopeampaa se on kuin veivata autoa johonkin rakoon lähempänä kauppaa.

Parhaitahan on nämä jotka väkisin ajaa auton ahtaaseen paikkaan ja sitten veivataan sitä minuuttitolkulla paikalleen. Samaan kastiin menee ne jotka on ajaneet auton kahden peräkkäisen ruudun parkkiin taempaan ruutuun ja peruuttaavat siitä pois vaikka siitä pääsisi pois ajamalla eteenpäinkin. Tosin parkkiruutujen läpihän ei saisi lainmukaan vissiin ajaa? Kysymyksessä toki asia jonka laillisuus/laittomuus ei itseä kiinnosta paskan vertaa, mutta ehkä sen takia sitten höylätään pakkia ja vaivataan päätä ja peruutetaan ulos ruudusta ettei vahingossa rikota lakia.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
457
Sitten voisikin laittaa sen pykälän näkyviin joka näin sanoo. Ei ne ruudutkaan ole ajorataa.
Vähän sellainen juttu, että jos tarvitsee elääkseen pykälän määrittelemään jokaisen sallitun toimenpiteen, niin vaikeaa on.
Ps Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla. Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Vähän sellainen juttu, että jos tarvitsee elääkseen pykälän määrittelemään jokaisen sallitun toimenpiteen, niin vaikeaa on.
Ps Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla. Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Pykälät tarvitaan nimenomaan niihin kiellettyihin asioihin ja ne on syytä opetella. Kaikki mikä ei ole kiellettyä, muodostaa sallitut ja hyväksytyt ajotavat.

Tommyn kysymyksen käsitin siten, että siinä kysellään mikä pykälä kieltää parkkiruutujen läpi ajamisen.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
457
Pykälät tarvitaan nimenomaan niihin kiellettyihin asioihin ja ne on syytä opetella. Kaikki mikä ei ole kiellettyä, muodostaa sallitut ja hyväksytyt ajotavat.

Tommyn kysymyksen käsitin siten, että siinä kysellään mikä pykälä kieltää parkkiruutujen läpi ajamisen.
Minä taas luotan kansalaisiin ja jos esim suojatiellä palaa punainen valo eikä ketään näy missään, suosittelen rikollista toimintaa ja menemään yli. Ymmärrän kyllä niitäkin ketkä tarvitsevat tiukat säännöt voidakseen hyvin eikä siinä ole mitään pahaa.

Ja laki ei ehdottomasti kiellä parkkiruutujen läpi ajamista. Onhan viisainta ajaa ruutujen läpi ensimmäiseen tyhjään ruutuun hitaasti ja turvallisesti, muiden päästessä jouhevasti ohi. VAIKKA se olisi kiellettyä, tekisin silti niin. Sen sijaan ruutujen yli ajaminen esim seisahtuneen liikenteen ohittamiseksi ei täytä lain kirjainta tai -henkeä. Siinäkin voi olla poikkeus esim edellä oleva auto syttyy tuleen.

Pykälin ei voi varautua kaikkeen, tarvitaan soveltamistakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Myönnän kiinnittäväni asiaan huomiota yleisillä parkkipaikoilla ja vastaavaa näkee tosi harvoin.
Yleensä ihmiset eivät tunnu kiinnittävän huomiota paikan valintaan lainkaan, vaan ajavat mihin tahansa täysin umpimähkäisesti.

Ymmärrän, että ajetaan alitajuisesti tai mukavuussyistä saapuessa kaikkein helpoimman ajolinjan mahdollistavaan ruutuun, ja osittain teen itsekin samaa ellei se ole muuten paska vaihtoehto. Tästä ei kuitenkaan ole kysymys, vaan autoja ilmestyy lähes tyhjälläkin pysäköintialueella täysin älyttömästi juuri sellaisiin ruutuihin, joihin joutuu vähän mutkittelemaan ja kampeamaan, jotka eivät ole välttämättä mitenkään lähellä sisäänkäyntiä, joista on huonompi näkyvyys ja joissa on viereisessä ruudussa auto. Tästä olen pakotettu siihen johtopäätökseen, että sitä satunnaista paikkaa oikein pysähdytään valitsemaan ja ajetaan ihan mihin sattuu tajuamatta, että tämä oli tyhmää. Usein vielä poikittain, vinoon, ohi viivoista, lähelle toista ajoneuvoa tai muuten puutteellisesti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Yleensä ihmiset eivät tunnu kiinnittävän huomiota paikan valintaan lainkaan, vaan ajavat mihin tahansa täysin umpimähkäisesti.

Ymmärrän, että ajetaan alitajuisesti tai mukavuussyistä saapuessa kaikkein helpoimman ajolinjan mahdollistavaan ruutuun, ja osittain teen itsekin samaa ellei se ole muuten paska vaihtoehto. Tästä ei kuitenkaan ole kysymys, vaan autoja ilmestyy lähes tyhjälläkin pysäköintialueella täysin älyttömästi juuri sellaisiin ruutuihin, joihin joutuu vähän mutkittelemaan ja kampeamaan, jotka eivät ole välttämättä mitenkään lähellä sisäänkäyntiä, joista on huonompi näkyvyys ja joissa on viereisessä ruudussa auto. Tästä olen pakotettu siihen johtopäätökseen, että sitä satunnaista paikkaa oikein pysähdytään valitsemaan ja ajetaan ihan mihin sattuu tajuamatta, että tämä oli tyhmää. Usein vielä poikittain, vinoon, ohi viivoista, lähelle toista ajoneuvoa tai muuten puutteellisesti.
Joillakin saattaa olla jotain kummallista ja typerää OCDtä sen suhteen, että "paikat pitää täyttää järjestyksessä" mikä johtaa siihen että halutaan tunkea sen toisen auton viereen tai ahtaaseen rakoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
156
Muistan muutamia vuosia sitten tilanteen, missä parkkeerasin auton parkkihallissa tyhjälle osastolle. Auton viereen oli ilmestynyt toinen auto ja hyvä että juuri ja juuri sai kuskin oven auki. Kyseinen osasto oli edelleen muuten tyhjä. Valitettavasti olin juniorin kanssa liikkeellä. Muutoin olisin jäänyt odottamaan kuskia ja tiedustellut mikä idea tuollaisessa parkkeerauksessa on.
Myönnän oman virheeni olisi pitänyt toki tuo ennakoida ottamalla se reunapaikka tai ruutu invaparkin vierestä. Blokkaa sillä tuollaiset temput.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Muistan muutamia vuosia sitten tilanteen, missä parkkeerasin auton parkkihallissa tyhjälle osastolle. Auton viereen oli ilmestynyt toinen auto ja hyvä että juuri ja juuri sai kuskin oven auki. Kyseinen osasto oli edelleen muuten tyhjä. Valitettavasti olin juniorin kanssa liikkeellä. Muutoin olisin jäänyt odottamaan kuskia ja tiedustellut mikä idea tuollaisessa parkkeerauksessa on.
Myönnän oman virheeni olisi pitänyt toki tuo ennakoida ottamalla se reunapaikka tai ruutu invaparkin vierestä. Blokkaa sillä tuollaiset temput.
Tällaisessa tapauksessa se toinen auto kyllä ihan kerjää sitä naarmua siihen oveen.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
457
Muistan muutamia vuosia sitten tilanteen, missä parkkeerasin auton parkkihallissa tyhjälle osastolle. Auton viereen oli ilmestynyt toinen auto ja hyvä että juuri ja juuri sai kuskin oven auki. Kyseinen osasto oli edelleen muuten tyhjä. Valitettavasti olin juniorin kanssa liikkeellä. Muutoin olisin jäänyt odottamaan kuskia ja tiedustellut mikä idea tuollaisessa parkkeerauksessa on.
Myönnän oman virheeni olisi pitänyt toki tuo ennakoida ottamalla se reunapaikka tai ruutu invaparkin vierestä. Blokkaa sillä tuollaiset temput.
Olitko ehkä liikkeellä nimimerkin mukaisella mööpelillä, ehkä se oli kateellisen kiusantekoa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 431
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom