Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Tositampiot erikseen, mutta mä luulen että moni ei vaan osaa hahmottaa sitä autoaan, mittasuhteita ja vauhtia. Moni ei edes ole kuullut sitä muistisääntöä, että sitten on aika hyvä aika palata kaistalle kun ohitettavan molemmat etuvalot näkyy taustapeilistä.
Niin ja usein jos ohitat autoa vasemmalla kaistalla niin persiissä roikkuu joku joka hiillostaa vaihtamaan kaistaa takaisin aivan liian aikaisin. Joskus kun itse olen tietoisesti venyttänyt ohitusta sen verran että jäisi turvaväliä ohitettuun autoon, niin se hiillostaja on ohittanut oikealta keskari vilkkuen heti kun siihen väliin on mahtunut.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
474
Niin ja usein jos ohitat autoa vasemmalla kaistalla niin persiissä roikkuu joku joka hiillostaa vaihtamaan kaistaa takaisin aivan liian aikaisin. Joskus kun itse olen tietoisesti venyttänyt ohitusta sen verran että jäisi turvaväliä ohitettuun autoon, niin se hiillostaja on ohittanut oikealta keskari vilkkuen heti kun siihen väliin on mahtunut.
Näitäkin on joo, mutta aivan yhtä usein noita etupuskuriin tulijoita on, vaikka takana olisi puoli kilsaa tyhjää.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kyllä hyvin usein näkee niitä Untoja jotka vaihtaa vasemmalle kaistalle ja valmistautuvat ohitukseen kun rekka on vasta kaukana näkyvissä ja sitten vilkutellaan valoja kun joku hävytön ajaa oikealta ohitse.

Jos paku ajaa siinä perässä ja ilman eroa alkunopeudessa tulee heittämällä ohi oikealta ja palaa takaisin, kyllä siinä on se ensimmäinen ohittaja ollut aivan väärällä kaistalla väärään aikaan.
Yritän vielä uudelleen rautalangasta: jos lähdet ohittamaan niin läheltä lähestyvää autoa, että joku maanteiden sankari ei ehtisi tulemaan oikealta ohitse, aloitit ohituksesi aivan liian myöhään ja vaaransit sekä itsesi että ohitettavan.

Esimerkkinä käyttämäni 67 metriä on aivan ehdoton minimi, jota lähemmäksi ajamalla pitäisi poliisin käsikirjan mukaan olla tarjolla sakkoja. Itse lähden ohitukseen moottoritiellä n. 130 metrin päästä, sillä vakkari alkaa hidastamaan etäisyyden huvettua alle 4 sekuntiin. Jos ohitettavana on 110 km/h ajeleva henkilöauto, saatan polkaista vähän lisää nopeutta. Rekan kohdalla en sellaista edes harkitse.

Ja kuten kirjoitin, olen kyllä havainnut, että suurin osa ei ohita turvallisesti riittävän etäisyyden päästä. Löytyykö lisää ilmoittautujia siihen joukkoon?
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Kyllä hyvin usein näkee niitä Untoja jotka vaihtaa vasemmalle kaistalle ja valmistautuvat ohitukseen kun rekka on vasta kaukana näkyvissä ja sitten vilkutellaan valoja kun joku hävytön ajaa oikealta ohitse.

Jos paku ajaa siinä perässä ja ilman eroa alkunopeudessa tulee heittämällä ohi oikealta ja palaa takaisin, kyllä siinä on se ensimmäinen ohittaja ollut aivan väärällä kaistalla väärään aikaan.
Jos paku ajanut puskurissa kiinni eikä lähtenyt ohittamaan vaikka edellä menevä selvästi tätä odotti, niin ei kyllä voi tätä edellä menevää syyttää.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Perinteinen miljoonaan kertaan keskusteltu ärsytys parin sadan kilsan motariajosta viime viikonlopulta: Järjettömän moni ohittaja vaihtaa kaistaa takaisin oikealle aivan keulan eteen riippumatta siitä, onko edessä ja takana tyhjää vai ei. Kuivalla kelillä tuo on lähinnä ohikiitävän ärsytyksen paikka, sateella sitten jo huomattava turvallisuusriski, kun kurat tuulilasissa vievät ohitettavalta näkyvyyden.

Olisi kiva joskus päästä tuollaisen tampion korvien väliin näkemään mitä siellä liikkuu. Todennäköisesti ei mitään muuta kuin "minäminäminä".
Kun ohitettava päättää itse alkaa kiihdyttämään rinnalla ja käytännössä siten estää turvavälin kelaamisen ennen paluuta, en syyttäisi pelkästään ohittajaa.

Jos esimerkiksi ajaa vakionopeudella 8-9 kmh ylinopeutta, puolet alle rajoitusten ajavista ohitettavista alkavat kiihdyttämään juuri silloin kun ohittava saavuttaa ohitettavan. Tunnollinen ohittaja ei ala tässä ajamaan sakkonopeutta, vaan malttaa palata kaistalle vasta kun on tilaa.

Vesi- ja räntäsateella sekä sohjon ja suolalumen aikana ohitettava kyllä aina hiljentää kaistalle paluun jälkeen ja tekee itse taas hyvän turvavälin.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Yritän vielä uudelleen rautalangasta: jos lähdet ohittamaan niin läheltä lähestyvää autoa, että joku maanteiden sankari ei ehtisi tulemaan oikealta ohitse, aloitit ohituksesi aivan liian myöhään ja vaaransit sekä itsesi että ohitettavan.

Esimerkkinä käyttämäni 67 metriä on aivan ehdoton minimi, jota lähemmäksi ajamalla pitäisi poliisin käsikirjan mukaan olla tarjolla sakkoja. Itse lähden ohitukseen moottoritiellä n. 130 metrin päästä, sillä vakkari alkaa hidastamaan etäisyyden huvettua alle 4 sekuntiin. Jos ohitettavana on 110 km/h ajeleva henkilöauto, saatan polkaista vähän lisää nopeutta. Rekan kohdalla en sellaista edes harkitse.

Ja kuten kirjoitin, olen kyllä havainnut, että suurin osa ei ohita turvallisesti riittävän etäisyyden päästä. Löytyykö lisää ilmoittautujia siihen joukkoon?
Usein vielä nämä "turvalliset ohittajat" eivät myöskään osaa katsoa peiliin, että onko sieltä takaa mahdollisesti tulossa joku, vaan "turvallisesti" vaihtavat kaistaa vasemmalle "koska oikeus" ja "koska ylinopeutta ei saa ajaa" ja sitten alkavat suunnitella hermostuneesti sitä puolen minuutin päästä koittavaa rekan ohitusta. Todellisuudessa kuitenkin vaarantavat liikennettä. Niitä rekan takaa eteen ohituskaistalle tuikkaavia on kyllä niitäkin jotka vaihtavat kaistaa siitä ihan rekan perästä, ne on vielä vaarallisempia, kuin ne todella kaukaa ohittamaan lähtevät.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Usein vielä nämä "turvalliset ohittajat" eivät myöskään osaa katsoa peiliin, että onko sieltä takaa mahdollisesti tulossa joku, vaan "turvallisesti" vaihtavat kaistaa vasemmalle "koska oikeus" ja "koska ylinopeutta ei saa ajaa" ja sitten alkavat suunnitella hermostuneesti sitä puolen minuutin päästä koittavaa rekan ohitusta. Todellisuudessa kuitenkin vaarantavat liikennettä. Niitä rekan takaa eteen ohituskaistalle tuikkaavia on kyllä niitäkin jotka vaihtavat kaistaa siitä ihan rekan perästä, ne on vielä vaarallisempia, kuin ne todella kaukaa ohittamaan lähtevät.
Yritätkö nyt siis rinnastaa vasemmalla kaistalla ylinopeutta ajavan väliaikaisen hidastamistarpeen siihen, että vaihtaa kaistaa väistämättä? Ensimmäinen kun on ihan normaalia liikennettä, vaikka se kuinka sitä ylinopeutta ajavaa harmittaisinkin. Ylinopeus ei tuo etuajo-oikeutta.

Jälkimmäinen taas on juuri sitä, mistä aiemmin kirjoitin. Ei osata ennakoida pätkääkään, ohitettava tulee täytenä yllätyksenä kilometrien lähestymisen jälkeen auton mitan päähän eteen ja siitä sitten pitää äkkiä pujahtaa taakseen katsomatta ohi, ettei nyt vaan häiritsisi vasemmalla viimeiset sata kilometriä jatkuvaa ohitusta tekemässä ollutta kaaharia.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Yritätkö nyt siis rinnastaa vasemmalla kaistalla ylinopeutta ajavan väliaikaisen hidastamistarpeen siihen, että vaihtaa kaistaa väistämättä? Ensimmäinen kun on ihan normaalia liikennettä, vaikka se kuinka sitä ylinopeutta ajavaa harmittaisinkin. Ylinopeus ei tuo etuajo-oikeutta.

Jälkimmäinen taas on juuri sitä, mistä aiemmin kirjoitin. Ei osata ennakoida pätkääkään, ohitettava tulee täytenä yllätyksenä kilometrien lähestymisen jälkeen auton mitan päähän eteen ja siitä sitten pitää äkkiä pujahtaa taakseen katsomatta ohi, ettei nyt vaan häiritsisi vasemmalla viimeiset sata kilometriä jatkuvaa ohitusta tekemässä ollutta kaaharia.
Kaikki kokeneemmat paljon ajavat kyllä tunnistavat tilanteen, että moottoritiellä joku lähtee aivan todella tarpeettoman aikaisin sitä rekkaa ohittamaan ja näin aiheuttaa pahan tulpan sinne vasemmalle kaistalle. Usein vielä ohitusvahdin ollessa reilusti alinopeuden puolella.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Ärsyttää tuollainen kun ei osata lähteä valoista kiihdyttämään, ei mikään ihme ettei tyypillinen bemarikuski jaksanut odotella milloin se kaasupoljin löytyy vai löytyykö. Samalla tavalla nämä mummot ja mamikset voi ohittaa siellä motarilla. Aina parempi jos on loskakeli ja saa heittää kurat ja kivet lasille.

 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kaikki kokeneemmat paljon ajavat kyllä tunnistavat tilanteen, että moottoritiellä joku lähtee aivan todella tarpeettoman aikaisin sitä rekkaa ohittamaan ja näin aiheuttaa pahan tulpan sinne vasemmalle kaistalle. Usein vielä ohitusvahdin ollessa reilusti alinopeuden puolella.
Sitä voi kerätä itselleen kokemusta jatkuvista virheellisistä tavoista, jolloin niistä muodostuu vähitellen kuvitelma siitä, miten väärin ajaminen onkin itse asiassa se, miten kaikkien muidenkin pitäisi tehdä, tai sitten voi yrittää koko parantaa ajotapojaan. Jos on oikein harrastunut tapaus, saattaa osata jopa liikennesäännöt ja tietää, että moottoritielläkin saa ihan vapaasti ohittaa oikealta, jos liikutaan jonossa, kuten maalaamasi "pahan tulpan" tapauksessa tietenkin kävisi. Vai oliko se kuitenkin liioittelua ja tosi asiassa "paha tulppa" kesti 30 sekuntia, ja taakse ehtivät yksi BMW ja Audi painettuaan vielä vähän lisää kaasua nähtyään vasemmalle kaistalle siirtyneen kohteen?
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Aika helvetin verkkaisesti saa kyllä motarinopeudella ajaa, jos "paku vetäsee kaasun pohjaan" ja parin sekunnin päästä oikealta sun ja rekan välistä ohi??? Vai otitko vasemman kaistan ikään kuin varmuuden vuoksi jotain 300 metriä ennen edessä häämöttävää rekkaa, niin kuin 90%:a tumpeloista tuntuu tuolla ottavan.
Myönnän, vaihdoin kaistaa jo sata metriä ennen rekan perää. Päätökseen edesvaikutti se että takaa ajava kuski oli selvästi vaarallinen eikä vain häiritsevä. Kai siellä mielessä joku pieni piru myös kuiskasi että kun ei herra kerta lähde ohi niin mennään sitten itse ensin. Mutta toki unohdin että näitä teiden ritareita pitäisi kohdella kuin kukkaa kämmenellä. Pinna on tasan nolla, ja varuillaan saa olla koko ajan kun saattavat tehdä mitä vain.

Edit: Osaan myös kertoa syynkin siihen miksi 90% ärsyyntyy omalla kohdalla: Pitäisi ajaa motarilla (tai tiellä x) vähintään 110 100 alueella. Minulla vaan sattuu olemaan romu, jossa ei ole vakkaria. Arvaa vain miten paljon se nykyään ärsyttää ihmisiä, joilla suurimmalla osalla on vakkari? Voin kertoa että paljon. Pienikin sahaus nopeudessa aiheuttaa yleensä heti ohittamishalun tai sitten roikkumisen puskurissa. Tästä olen kirjoittanut tänne aiemminkin, nykyään on ihan helvettiä ajaa ilman vakkaria ellet sitten aja ylinopeutta jatkuvasti etteivät ne nopeuden muutokset pudota nopeutta juuri sakkorajalla ajavien vakkarikuskien nopeuden alle. Tätä en halua tehdä, joten minua ohitetaan usein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Ärsyttää tuollainen kun ei osata lähteä valoista kiihdyttämään, ei mikään ihme ettei tyypillinen bemarikuski jaksanut odotella milloin se kaasupoljin löytyy vai löytyykö. Samalla tavalla nämä mummot ja mamikset voi ohittaa siellä motarilla. Aina parempi jos on loskakeli ja saa heittää kurat ja kivet lasille.

No olihan tuo nyt aika turhaa spedeilyä. Sama jatkui vielä liikenneympyrässä. Joku lippis-jonne saanut vähän liian tehokkaan auton alleen ja pitää sillä sitten egoilla, sellaiselta tuo näyttää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Ärsyttää tuollainen kun ei osata lähteä valoista kiihdyttämään, ei mikään ihme ettei tyypillinen bemarikuski jaksanut odotella milloin se kaasupoljin löytyy vai löytyykö. Samalla tavalla nämä mummot ja mamikset voi ohittaa siellä motarilla. Aina parempi jos on loskakeli ja saa heittää kurat ja kivet lasille.

Ei kyllä valitettavasti liikene yhtään sympatiaa tuollaiselle pelleilylle. Ihan sama jos joku hidastelee valoissa, muttei sen takia tarvitse muita vaarantaa.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Tuon bemarivideon kommenteissa Facebookissa myös haettiin syypäätä kaikkialta muualta kuin bemarin ratin takaa, mikä oli osin yllätys. Olihan tuo nyt aika röyhkeä koukkaus ja ei jäänyt videolla ainoaksi. Ja jos tuollaista aletaan katsemaan sormien läpi tai jopa kannustamaan, niin sitten koukkaukset ja pujottelu vain pahenee ja liikennekulttuuri menee vaarallisemmaksi. Kolaririski kasvaa huomattavasti. Kärsivällisyys on ihan hyvä taito liikenteessä ja kun selvästi ollaan taajama-alueella vilkkaan liikenteen seassa, niin jatkuva ohittelu ei loppupeleissä ajallisesti juuri hyödytä :hammer:

Kojelautakameroissa on lisäksi kalansilmälinssi, jolloin autot näyttävät olevan paljon kauempana kuin todellisuudessa. Tuossa IL:n videossa myös autojen välissä oli todellisuudessa paljon vähemmän tilaa kuin kommenttipalstalle huutelevan tietokoneen näytöllä näkyy. Mentiin kyllä aivan kuvausauton etupuskurin edestä.

Omista kojelautakameravideoistakin otin kommentit pois oman mielenterveyden vuoksi. Jos ajan vakionopeudensäätimellä nopeusrajoituksen (GPS-nopeus) mukaan ja Bemari ohittaa sokkona keltaisella sulkuvialla ja on vain tuuria, ettei autoa tule vastaan, niin se on kuulemma oma vika "nössöilyn" takia. Tai jos joku tulee kolmion takaa tai punaisia päin eteen ja polkaisen heti auton havaittuani jäisellä tiellä jarrut pohjaan, niin provosoin kuulemma toista turhaan pysähtymällä liian lähelle.
 
Viimeksi muokattu:

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Moottoritienopeudella sakkorajalle turvavälin päästäessä rekkaan jää etäisyyttä 67 metriä. Nopeusero, jos ohittaja ajaa 120 km/h ja rekkapena rajoitinta vastaan 89 km/h, kuten kyseisellä ammattiryhmällä tapana on, on 31 km/h. Näin ohittaen jää vähintään 5 sekuntia aikaa tuikata oikealta ohi.

Todellisuudessa 90 % moottoritiellä ohittavista ajelee nollat taulussa aivan perälautaan kiinni, jarruttaa, ja vasta sitten herää ohitustarpeeseen. Kaistalle palaaminen tapahtuu tietysti heti, kun ohitettava on kadonnut hetkeksi peilistä katveeseen. Sinunko mielestäsi näin pitäisikin tehdä, ettei vasen kaista vain mene ja kulu puhki "varmuuden vuoksi" käytöstä?
Kokeile painaa millä tahansa pakettiautolla edes 100 vauhdissa "kaasu pohjaan", niin kuin lainaamani kirjoittaja asiaa kuvaili ja ihmettele kuinka pitkään menee saavuttaa tarvittava välimatka, jollaisella ajetaan oikealta ohi ja rekkaa ennen vielä vasemmalle kaistalle.

Ohessa esimerkkinä suht modernin sekä ennen kaikkea täysin tyhjän pakettiauton kiihtyvyyttä, eli lähtenyt paikoiltaan kaasu pohjassa. Se on vieläkin verkkaisempaa, jos lähtee vedättämään motarinopeudesta eteenpäin. Mitäpä kuvittelet, nopeutuuko vai hidastuuko vauhti alla olevasta videosta jos pakettiauto on A. vanhempi, B. painavampi ja C. lähtee kiihdyttämään tasanopeudesta oikealta ohitse?




Sitten kun esität vastaukset kysymyksiini A, B ja C, voidaan jatkaa väittelyä siitä kuinka pitkän matkan verran tilaa oikealle kaistalle vaaditaan että sieltä pääsee "pakettiauto koukkaamaan oikealta rekan välistä ohitse". Eli kuinka vitun kauan pitää lainaamani postaajan hinata vasenta kaistaa että pakettiautolla joku kerkeää oikealta ohitse.

EDIT:

Tässä vielä lisää eritehoisten, mutta TYHJIEN pakettiautojen kiihtyvyyksiä:

 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Ei siihen 5 metrin liikkumiseen kauaa mene. Kun oli oikeasti ihan perseessä kiinni. Ja ihan eteen tuli. Enkä lisännyt vauhtia ohitukseen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kokeile painaa millä tahansa pakettiautolla edes 100 vauhdissa "kaasu pohjaan", niin kuin lainaamani kirjoittaja asiaa kuvaili ja ihmettele kuinka pitkään menee saavuttaa tarvittava välimatka, jollaisella ajetaan oikealta ohi ja rekkaa ennen vielä vasemmalle kaistalle.
Olenhan minä pakuilla ajanut ja ohittanutkin. Riippuu täysin pakettiautosta, mutta jos pellin alla on edes jotain muuta kuin kuskin jalat, 120->140 km/h kestää n. 10 sekuntia kiihdyttää tyhjällä autolla. Siinä ajassa ohittaja on kulkenut jo 28 metriä pidemmälle kuin 120 km/h ajava ohitettava. Rekkaa taas olisi lähestytty 86 metriä 120 km/h ajavan toimesta. Ohitus alkoi kuulemma n. 100 metriä aiemmin, mikä osuu lukuihin varsin hyvin. Turhaan meuhkaat.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Ihme väännön saa aikaan ihme jutuista. Mut kaipa tämä ketju on sitten juuri siihen. Toisaalta en ihmettele yhtään kun oikea elämä on villimpää kuin villi länsi.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
642
Moottoritienopeudella sakkorajalle turvavälin päästäessä rekkaan jää etäisyyttä 67 metriä. Nopeusero, jos ohittaja ajaa 120 km/h ja rekkapena rajoitinta vastaan 89 km/h, kuten kyseisellä ammattiryhmällä tapana on, on 31 km/h. Näin ohittaen jää vähintään 5 sekuntia aikaa tuikata oikealta ohi.

Todellisuudessa 90 % moottoritiellä ohittavista ajelee nollat taulussa aivan perälautaan kiinni, jarruttaa, ja vasta sitten herää ohitustarpeeseen. Kaistalle palaaminen tapahtuu tietysti heti, kun ohitettava on kadonnut hetkeksi peilistä katveeseen. Sinunko mielestäsi näin pitäisikin tehdä, ettei vasen kaista vain mene ja kulu puhki "varmuuden vuoksi" käytöstä?
Tähän vielä se, että 120km/h on 33m/s ja jos perushaaveilijalla menis vaikka 1sek reaktioon niin sellanen 50m olis sopiva turvaväli noissa nopeuksissa..
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
114
Jatkossa suojatietä ei enää sallita 60 km/h nopeusrajoitusalueella ilman valo-ohjausta. Jos perusteita nopeusrajoituksen alentamiselle ei ole, suojatie tullaan poistamaan. Entisen suojatien kohdalle voi jäädä tienylityspaikka. Tällöin suojatiemerkit ja tiemerkinnät poistetaan, mutta ylityspaikasta varoitetaan hyvissä ajoin ennen kohdetta uudella jalankulkijoita-merkillä (A16). On tärkeää huomioida, että suojatien ja ylityspaikan juridinen ero on suuri. Suojatiellä olevalle tai ylitykseen valmistautuvalle jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Ylityspaikassa tätä velvollisuutta ei ole.
Näitä on tänne oulun laitaosille ilmestynyt monta, minunkin asuinpaikkani lähellä kolme n,5km matkalla, suurin osa kävelijöistä ja pyöräilijöistä käyttää kuin suojatietä.
Tälläisia tarkoitin, en löytänyt nuita lähelläolevia mapsista, on sen verran uusia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
No ei ole alle 2 sekunnin turvaväli ok.
Jos munkkivuori - espoon ikea välillä ajetaan onnistuneesti joka päivä ~0,5s turvavälillä ja lähes jokaisen väli on tuo sama niin joku 2s väli hetkellisesti rekkaa ohittaessa on ns. aivan helventinmoista liioittelua. Rekan perästä voi 10m päästä vaihtaa kaistaa ilman että tuossa riskitaso mitenkään konkreettisesti ampuu taivaisiin sillä tuo pieni turvaväli on vain hyvin hetkellinen ilmiö.

Muutenkaan jossain perusmotarilla ei sekunnissa eikä kahdessa tapahdu yhtään mitään. Lehmä tai meteoriitti ei maagisesti teleporttaaa keskelle tietä vaan pääösin näet 500m eteen ja jos tie on tyhjä/hiljainen niin seuraavaan 10 sekuntiin ei tapahdu yhtään mitään.

Jos joku vituttaa liikenteessä niin riskin nollaukseen pyrkivät kuskit, hyvin maltillisella riskillä pääset itse (ja muu liikenne) paljon sujuvammin kun nuo ”nollaajat” poistuisi liikenteestä. Joo-o, kerran 10miljoonaa ajosuoritusta kohden voi joku hirvi hypätä (motarilla) eteen jossa hiton isoilla turvaväleillä voisi ehkä ehkäistä 1-2 auton peräänajon mutta ei todellakaan maksa vaivaa sujuvuuteen suhteutettuna.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 164
@jinx1980 ei se turva_väli ole siellä siksi, että pitäs fakin meteoriitteja väistellä. Vaan siksi, että ajoneuvojen välinen etäisyys pysyy kaikilla samana ja liikenne on sujuvaa.

Just toi 0.5 sekunnin ajattelu 24/7 tekee niitä musta jään peltitsunameita ja lähes kuukausittaisia Turunväylän perään ajoja neljän jälkeen. Sellanen 0,5 sekuntia EI vaan toimi kaikkien kuskien kanssa. Se että sinulla toimii != Kaikilla toimii.

Itsellä mennyt tuulilaseja paskaks koska just saatanan persereikä 0,5 sek mahtuu vielä spedet ajaneet eteen ja "yllättäen" kumit rytyssä kun ajavat sieltä tippuu joku helvetin sepelimuru alustasta ja se löytää ittensä mun tuulilasiin.

.i.. 0,5 sek

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jos munkkivuori - espoon ikea välillä ajetaan onnistuneesti joka päivä ~0,5s turvavälillä ja lähes jokaisen väli on tuo sama niin joku 2s väli hetkellisesti rekkaa ohittaessa on ns. aivan helventinmoista liioittelua. Rekan perästä voi 10m päästä vaihtaa kaistaa ilman että tuossa riskitaso mitenkään konkreettisesti ampuu taivaisiin sillä tuo pieni turvaväli on vain hyvin hetkellinen ilmiö.

Muutenkaan jossain perusmotarilla ei sekunnissa eikä kahdessa tapahdu yhtään mitään. Lehmä tai meteoriitti ei maagisesti teleporttaaa keskelle tietä vaan pääösin näet 500m eteen ja jos tie on tyhjä/hiljainen niin seuraavaan 10 sekuntiin ei tapahdu yhtään mitään.

Jos joku vituttaa liikenteessä niin riskin nollaukseen pyrkivät kuskit, hyvin maltillisella riskillä pääset itse (ja muu liikenne) paljon sujuvammin kun nuo ”nollaajat” poistuisi liikenteestä. Joo-o, kerran 10miljoonaa ajosuoritusta kohden voi joku hirvi hypätä (motarilla) eteen jossa hiton isoilla turvaväleillä voisi ehkä ehkäistä 1-2 auton peräänajon mutta ei todellakaan maksa vaivaa sujuvuuteen suhteutettuna.
Jostain syystä ketjukolareita kuitenkin tapahtuu ihan jatkuvasti. Ehkäpä sen takia, että puolen sekunnin päässä edellä ajavasta näkyvyyttä ei ole 500 metriä, vaan 15 metriä. Siinä neljän sekunnin kohdalla alkaa nähdä edellä ajavasta kunnolla ohi.

Jos ei saa aikaan ketjukolaria, aiheuttaa liian pienellä ajoetäisyydellä jatkuvaa jarruttelun tarvetta, haitariliikettä jonoon ja ruuhkia, kun väliin ei mahdu liittymään. Todellinen dynaaminen kuski toki saa ruuhkan aikaan vaikka kahdesta autosta. Kyllä naurattaa aina nähdä muutoin tyhjällä moottoritiellä kaksi autoa puolen sekunnin päässä toisistaan.

Tietysti "kyllä mä osaan ajaa näin lähellä" -kuskit myös pillastuvat, kun joutuvat edellä ajavan nopeuden muutoksen vuoksi tekemään äkkijarrutuksia. Sehän on edellä ajavan vika, vaikka kauempana voisi vain nostaa jalan kaasupolkimelta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Jostain syystä ketjukolareita kuitenkin tapahtuu ihan jatkuvasti. Ehkäpä sen takia, että puolen sekunnin päässä edellä ajavasta näkyvyyttä ei ole 500 metriä, vaan 15 metriä. Siinä neljän sekunnin kohdalla alkaa nähdä edellä ajavasta kunnolla ohi.

Jos ei saa aikaan ketjukolaria, aiheuttaa liian pienellä ajoetäisyydellä jatkuvaa jarruttelun tarvetta, haitariliikettä jonoon ja ruuhkia, kun väliin ei mahdu liittymään. Todellinen dynaaminen kuski toki saa ruuhkan aikaan vaikka kahdesta autosta. Kyllä naurattaa aina nähdä muutoin tyhjällä moottoritiellä kaksi autoa puolen sekunnin päässä toisistaan.

Tietysti "kyllä mä osaan ajaa näin lähellä" -kuskit myös pillastuvat, kun joutuvat edellä ajavan nopeuden muutoksen vuoksi tekemään äkkijarrutuksia. Sehän on edellä ajavan vika, vaikka kauempana voisi vain nostaa jalan kaasupolkimelta.
Ensinnäkään niitä ketjukolareita ei tapahdu _jatkuvasti_ ja väittäisin että liikennesuoritteeseen nähden jopa naurettavan vähän ottaen huomioon että ne välit on _jatkuvasti_ sen 0,5sec ”työmatkaliikenteessä” lähellä hesaa ja vauhdit järjestäen yli 80. Kehillä ei ole edes välttämättä tuota 0,5sec hyvä jos 10m (no siihenkin väliin mahtuu kyllä autolla) ja vauhtia lähemmäs 100.

Toisekseen skenaariosi ”tyhjä motari ja ainoat kaksi autoa peräkkäin tappituntumalla” ei liity millään tavalla keskusteluun jonka aihe oli ”kuinka kaukaa on järkevää vaihtaa kaistaa ohittaessa mikäli takaa on muitakin tulossa”. Lienee itsestään selvää että tyhjällä motarilla kahden auton ei ole mitään järkeä ajaa tappituntumalla.

Kolmanneksi kun lähestyt motarilla sitä nollariski nussijaa joka ajaa max 80 ja itsellä vauhtia 120+ niin olet jo kauempaa nähnyt sinne 500m päähän, ei sinne ihan joka sekunti tarvitse nähdä eli sen nollariskinussijankin voi ohittaa ”ihan hyvin” takapuskuria hipoen ja siltikin tiedät tasan tarkkaan mitä siellä kauempana odottamassa. Ko. nopeuseroilla ”katve kauas” on pari-kolme sekuntia ennen kaistan vaihtoa eli ei mitään kun 3 sec aiemmin on seuraavat 10sec tapahtumat jo taltioituna niin valmiiksi prosessoitua filmiä riittää vielä 7 sec ajaksi ohituksen aloituksen jälkeenkin.

Motarilla ajon voisi lyhyesti kiteyttää niin että jos kuka tahansa missä tahansa ohittaa sinut oikealta niin olet sössinyt ja pahasti…
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Usein vielä nämä "turvalliset ohittajat" eivät myöskään osaa katsoa peiliin, että onko sieltä takaa mahdollisesti tulossa joku, vaan "turvallisesti" vaihtavat kaistaa vasemmalle "koska oikeus" ja "koska ylinopeutta ei saa ajaa" ja sitten alkavat suunnitella hermostuneesti sitä puolen minuutin päästä koittavaa rekan ohitusta. Todellisuudessa kuitenkin vaarantavat liikennettä. Niitä rekan takaa eteen ohituskaistalle tuikkaavia on kyllä niitäkin jotka vaihtavat kaistaa siitä ihan rekan perästä, ne on vielä vaarallisempia, kuin ne todella kaukaa ohittamaan lähtevät.
Joo nää rekan takaa tuikkaajat on kyllä ihan oma osansa ja saavat kyllä sitten noottiakin.

Kivaa tulla 120kmh vasuria kun joku työntää avensiksella rekan takaa eteen 85kmh ja se kiuluhan ei motarivauhdeissa kiihdy enää yhtään mihinkään. Omillakin alle 200hp vehkeillä pari kertaa jäänyt pussiin rekan taakse niin saa muuten välillä odotella ihan huolella väliä mihin pääsee häiritsemättä vasemman kaistan porukkaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kokeile painaa millä tahansa pakettiautolla edes 100 vauhdissa "kaasu pohjaan", niin kuin lainaamani kirjoittaja asiaa kuvaili ja ihmettele kuinka pitkään menee saavuttaa tarvittava välimatka, jollaisella ajetaan oikealta ohi ja rekkaa ennen vielä vasemmalle kaistalle.
Siinä samaa mieltä että tyypillinen pakettiauto ei ole kummoinen kiihtymään 100-> 120, 130km/h
Liikenteessä on toki pirteämpiä ja "lastutettuja", jos tarinan mukaan pakettiauto ajoi kontissa, sivuutti oikealta ja kiilasi eteen puskuria hipoen, niin jos aikaa on se 4-5 sekunttia, niin ei sitä kai tarvi mahdottomana pitää, varsinkaan tuon bemari videon jälkeen.

Edit:
Ja muistettava että jos sen 4-5 sekunttia ennen lähtee ohittaan 20kmh/ nopeuserolla, niin nuhainenkin paku kymmennessä sekunnissa saa kerättyä sen 20km/h lisää jolloin jolloin kerkiää siihen toisen keulaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Jos munkkivuori - espoon ikea välillä ajetaan onnistuneesti joka päivä ~0,5s turvavälillä ja lähes jokaisen väli on tuo sama niin joku 2s väli hetkellisesti rekkaa ohittaessa on ns. aivan helventinmoista liioittelua. Rekan perästä voi 10m päästä vaihtaa kaistaa ilman että tuossa riskitaso mitenkään konkreettisesti ampuu taivaisiin sillä tuo pieni turvaväli on vain hyvin hetkellinen ilmiö.
Onnettomuuksiin vaaditaan yleensä useampi virhe, ei kannata tietoisesti tehdä virheitä.

Lisäksi ohittaminen, kaistanvaihto, on helmpompaa asiallisella turvavälillä, ohittaminen kaistanvaihto on tilanteita joissa huomio muualla kuin edelläajavan perässä, ja tilanteita joissa voi syntyä tilanne missä tarvitaan turvaväliä. Eli nimenomaan tarvitaan asillinen turvaväli.

Se että muut tötöilee ei ole syy itse tehdä samaoja virheitä, vaan silloin on vielä tärkeämpää itse välttää turhia virheitä.

Muutenkaan jossain perusmotarilla ei sekunnissa eikä kahdessa tapahdu yhtään mitään. Lehmä tai meteoriitti ei maagisesti teleporttaaa keskelle tietä vaan pääösin näet 500m eteen ja jos tie on tyhjä/hiljainen niin seuraavaan 10 sekuntiin ei tapahdu yhtään mitään.
Ei kannata ulosmitata motarin tarjoamaa turvallisempaa ympäristöä, ja vielä tavalla josta ei ole mitään hyötyä.

Lyhyet turvavälit lisää pumppaamista, lisää vaaratilanteita, tekee liikenteestä tukoista, vaikka ei olisi ruuhkaa, jos jonot pitenee kahden auton pussujunasta pidemmeiksi, niin tuollaisilla väleillä estää tehokkaasti liittymisen kiihdytyskaistoila motarille, estää tehokkaasti kaistanvaihdot jne.


Kyllä nuo on ajokorttikoulutuksessa käyty läpi, vuosikymmeniä, liikenteessä on toki pitkän kokemuksen kuljettajia joilla se tietotaso (koulutus) on 60-70 luvulta, mutta jos nyt jottain liikenneturvallisuus juttua lukenut, katsellut tai kuunnellut, niin ei heidänkään osalta pitäisi tiedon puutteesta olla kyse.


Rekan perästä voi 10m päästä vaihtaa kaistaa ilman että tuossa riskitaso mitenkään konkreettisesti ampuu taivaisiin sillä tuo pieni turvaväli on vain hyvin hetkellinen ilmiö.
Jos ajellaan samaa vauhtia kuin rekka, niin tuolla tavalla muodustaa entistä pidempi "ajoneuvoyhdistelmän.", jossa takanatulialla huono näkyvyys ja huomion vie se reken perä.

Jos suuvutetaan rekkaa, ja aikomus ohittaa, niin onhan se paljon helpompaa asiallisella turvavälillä, voi onnistua ilman jarruttelua, voi onnistua ilman kiilaamisia jne. Jos jätät sen kaistanvaihdon sinne 10m päähän, joudut hiljentää rekan vauhtiin jos ei tilaa ja tarvit paljon isomman vapaan tilan vasemmalla kaistalla.


Jatkossa suojatietä ei enää sallita 60 km/h nopeusrajoitusalueella ilman valo-ohjausta. Jos perusteita nopeusrajoituksen alentamiselle ei ole, suojatie tullaan poistamaan. Entisen suojatien kohdalle voi jäädä tienylityspaikka. Tällöin suojatiemerkit ja tiemerkinnät poistetaan, mutta ylityspaikasta varoitetaan hyvissä ajoin ennen kohdetta uudella jalankulkijoita-merkillä (A16). On tärkeää huomioida, että suojatien ja ylityspaikan juridinen ero on suuri. Suojatiellä olevalle tai ylitykseen valmistautuvalle jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Ylityspaikassa tätä velvollisuutta ei ole.
Näitä on tänne oulun laitaosille ilmestynyt monta, minunkin asuinpaikkani lähellä kolme n,5km matkalla, suurin osa kävelijöistä ja pyöräilijöistä käyttää kuin suojatietä.
Tälläisia tarkoitin, en löytänyt nuita lähelläolevia mapsista, on sen verran uusia
Mikähän noissa on muuttunut. Jos suojatielle on ollut tarve, niin onko niiden käyttö nyt romahtanut niin rajusti että ne on voitu poistaa. Voi onko alun alkaenkin olleet turhia.

Epäilit että johtuu nopeusrajoituksista, jos aiemmin suoajatie, niin kuljettaja joutunut sovittaan nopeuden, jos nyt varoitus, niin sama, suurin juttu se mainitsemasi, eli ei tarvi esteetöntä kulkua antaa, eli ei tarvi aina pysähtyä jos joku reunalle tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ensinnäkään niitä ketjukolareita ei tapahdu _jatkuvasti_ ja väittäisin että liikennesuoritteeseen nähden jopa naurettavan vähän ottaen huomioon että ne välit on _jatkuvasti_ sen 0,5sec ”työmatkaliikenteessä” lähellä hesaa ja vauhdit järjestäen yli 80. Kehillä ei ole edes välttämättä tuota 0,5sec hyvä jos 10m (no siihenkin väliin mahtuu kyllä autolla) ja vauhtia lähemmäs 100.
Väitit, ettei moottoritiellä voi tapahtua mitään yllättävää. Voi ja tapahtuu. Vaikkakaan en tiedä, lasketaanko jarruttaminen yllättäväksi asiaksi. Yllättävää ei ole sekään, että jos ajaa alle reaktioajan päässä, tulee edellä ajavan jarruttaessa törmäämään.

Toisekseen skenaariosi ”tyhjä motari ja ainoat kaksi autoa peräkkäin tappituntumalla” ei liity millään tavalla keskusteluun jonka aihe oli ”kuinka kaukaa on järkevää vaihtaa kaistaa ohittaessa mikäli takaa on muitakin tulossa”. Lienee itsestään selvää että tyhjällä motarilla kahden auton ei ole mitään järkeä ajaa tappituntumalla.
Ei se ollut mikään skenaario, vaan esimerkki siitä, miten ääliömäinen käytös muuttuu riittävästi toistamalla automaatioksi. Vieressä vapaa kaista, eikä mitään tarvetta tai halua ohitukselle, mutta silti on pitänyt ajaa edessä oleva kiinni ja jäädä siihen, kun sellaisen tavan on itselleen kehittänyt.

Tuo käytös kyllä yleistyy helposti isompiinkin liikennemääriin. Aina kun eksyy kehäteillä ajamaan, saa ihastella 10-20 auton massaa, jossa ajetaan ilman mitään turvavälejä ja jarruvalot vilkkuvat, vaikka massan edessä ja takana ei ole lainkaan liikennettä. Minä jättäydyn tielle liityttyäni kauemmas niistä paikallisista ruuhkista ja kas: muutama sekunti kärpäsparven takana saa ajella ihan ylhäisessä yksinäisyydessä.

Kolmanneksi kun lähestyt motarilla sitä nollariski nussijaa joka ajaa max 80 ja itsellä vauhtia 120+ niin olet jo kauempaa nähnyt sinne 500m päähän, ei sinne ihan joka sekunti tarvitse nähdä eli sen nollariskinussijankin voi ohittaa ”ihan hyvin” takapuskuria hipoen ja siltikin tiedät tasan tarkkaan mitä siellä kauempana odottamassa. Ko. nopeuseroilla ”katve kauas” on pari-kolme sekuntia ennen kaistan vaihtoa eli ei mitään kun 3 sec aiemmin on seuraavat 10sec tapahtumat jo taltioituna niin valmiiksi prosessoitua filmiä riittää vielä 7 sec ajaksi ohituksen aloituksen jälkeenkin.
Siis sanot lähestyväsi niin kaukaa, että näet 500 metrin päähän, mutta siltikin ajat tahallasi yli 40 km/h nopeuserolla aivan kiinni ohitettavaan ennen kaistanvaihtoa? Miksi ihmeessä?

Motarilla ajon voisi lyhyesti kiteyttää niin että jos kuka tahansa missä tahansa ohittaa sinut oikealta niin olet sössinyt ja pahasti…
Niin, tämä pätee niihin 100 km pituisia ohituksia vasemmalla kaistalla tekeviin. Minä sen sijaan kirjoitin: "jos lähdet ohittamaan niin läheltä lähestyvää autoa, että joku maanteiden sankari ei ehtisi tulemaan oikealta ohitse, aloitit ohituksesi aivan liian myöhään". 100 metrin päästä ohitukseen lähtiessä ei "kuka tahansa missä tahansa" voi ohittaa oikealta. Urpoimmat tapaukset sieltä kuitenkin vielä mahtuvat.

Usein tapahtuu myös käänteinen tilanne: edessäni oleva auto lähestyy kanssani samaa tahtia ohitettavaa, mutta jää oikealle kaistalle ja usein vielä hidastaa välin kutistuessa. Jos takanani on joku muu, en todellakaan ala hidastamaan ohitettavaan kiinni ajaneen vuoksi, vaan livun rauhalliseen tahtiin ohi ja annan perkärpäsen pussittaa itsensä. Tällaisia tilanteita tapahtuu etenkin Tampere-Helsinki -välillä säännöllisesti.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Se jos mikä vituttaa, että joku lähtee ohittaa takapuskuria hipoen. Kunnon stereotyyppinen amisbemari-/wannabe-formulakuskiliike. Ja noilla 0,5 sekunnin väleillä ne jarruvalot tosiaan vilkkuu eikä ennakoinnista ole tietoakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Siis sanot lähestyväsi niin kaukaa, että näet 500 metrin päähän, mutta siltikin ajat tahallasi yli 40 km/h nopeuserolla aivan kiinni ohitettavaan ennen kaistanvaihtoa? Miksi ihmeessä?
Et vieläkään ymmärtänyt että keskusteltiin tilanteesta jossa takaasi on tulemassa _muitakin_. Tietenkin jos tilaa on niin kaistaa vaihdetaan ajoissa, mutta jos ei ole, niin pitää soveltaa saavuttaakseen kaikkia osapuolia tyydyttävän optimaalisen lopputuloksen.

Jos ajan esimerkiksi 160km/h niin voin ihan hyvin tehdä tilaa takaa tulevalle joka ajaa vaikka 200km/h, tila tehdään ajamalla _hetkellisesti_ _vähän lähemmäs_ seuraavaa ohitettavaa (oletuksena että niitä ohitettavia riittää tulevaisuudessakin niin ei siinä vasemmalla voi notkua 2 tuntia 160 mittarissa ihan vain siksi "että mä ohitan") ja ehkä jopa tarvittaessa nostamalla kaasua. Ei niin että ajetaan sitä omaa vauhtia vasemmalla kunnes 'ohitettavat' loppuu.

Eräänkin kerran ajelin turunväylää (2-tie ja kehä III välissä) kohti hesaa sunnuntaina about 160km/h (liikennettä oli alkuillasta ihan jonkin verran), takaa tuli porsche ihan silleen reilusti (about 200km/h), vedin oikealle ja nostin kaasua sen verran että vauhti putosi 150km/h josta koukkasin edellä menevän "takapuskuria hipoen" takas vasurille ja porsche painoi olettavasti vähän lisää kaasua siinä vaiheessa kun huomasi että teen tilaa ja että multa loppuu meidän "nykyvauhdeilla" kaista väkisin kesken. Ohitus ja väistö suoritettiin sellaiseen rakoon oikealla mihin perusautoilijat eivät tunnu pystyvän väistämään edes ajaessaan 100 at 120 alueella ohittaessaan 90 ajavia ja jollaisista ohittajista (yleensä vielä useammasta kerralla) pääse "heittämällä" ohi oikealta ko. rakoa käyttäen.

Itsellä on ainakin periaatteena että teen aina tilaa takana nopeammin tuleville (no eipä niitä juuri ole :)) jos oman matkan teon hidastuminen on vähäisempää kuin takana tulevan saama hyöty tilanteosta. Tossakin ajoin reilusti rajoituksen yli ja tilan tekeminen vaati vielä jopa hidastamista ja - ai kauheaa- polttoainettakin meni kun piti tietysti kiihdyttää takas (no oikeasti nostin 180 paikkeille ja peesasin porschea :)). Itse hävin ajassa ehkä sekunnin tilaa tekemällä ja porsche hyötyi tuon mun häviämän sekunnin jo ohituksen ensimmäisten sekuntien jälkeisenä aikana. Lopulta toki oltiin peräkkäin kehä III kohdilla, mutta tämä taas johtui niistä muista tuuhioista liikenteessä jotka eivät jostain syystä pysty tilaa tekemään vaikka tilaa on kaikille muille paitsi nollariski suhareille ja näin blokkasivat porschea vähän väliä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 826
Perässä olemattomalla turvavälillä roikkuvat vituttaa. Yksi ajotaidoton asuu täällä samalla suunnalla ja liikkuu suht samoihin aikoihin, josta syystä olen joutunut monesti hänen pakunsa hiostamaksi (on hyvää mainosta firmalle, nimi ja logot isolla autossa). Tämä ajotaidoton ajaa viidenkympin alueella oikeasti noin kolmen metrin päässä takapuskurista ja tyhmemmällekin pitäisi olla selvää, että jos joudun äkisti jarruttamaan niin kolahtaa kovaa. Olen tätä tietysti mielessäni tulkinnut niin, että hän haluaisi ajaa lujempaa kun minä en suostu hiillostamallakaan ajamaan kuin noin 55 (GPS-nopeutta) rajoituksen ollessa 50.

No, nyt kun mitta tuli taas kerran täyteen niin väistin bussipysäkille että antaa apinan mennä. Mitä tapahtui? Jäin ajamaan tämän perään adaptiivisen cruisen rajoittaessa nopeuttani alemmas toivotusta koska tien vapauduttua hän ajaa aavistuksen HITAAMMIN kuin mitä minä olen joka kerta edennyt.

Edellä menevä on siis pakko ajaa kiinni ja hiostaa takapuskurissa, koska ei ole halua edetä yhtään nopeammin vaan...? ?????
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Et vieläkään ymmärtänyt että keskusteltiin tilanteesta jossa takaasi on tulemassa _muitakin_. Tietenkin jos tilaa on niin kaistaa vaihdetaan ajoissa, mutta jos ei ole, niin pitää soveltaa saavuttaakseen kaikkia osapuolia tyydyttävän optimaalisen lopputuloksen.
Optimaalinen lopputulos saadaan sillä, että joko:
a) vasemmalle liimaantunut 200 km/h lähestyvä taukki hidastaa 160 km:iin/h ja jää riittävän turvavälin päähän odottelemaan omaa ohitustaan, jos vasemmalla kaistalla on sitä nopeutta ajava auto edessä, tai
b) oikealla 160 km/h ajava hidastaa riittävän turvavälin päähän ohitettavasta, jos kokee tarpeelliseksi tehdä tilaa jostain kaukaa takaa tulevalle, tai
c) ajetaan vaiks nopeusrajoitusten mukaan, niin ei tule koko ajan eteen tilanteita, joissa joku on estämässä hitaamman ohitusta

Yksikään vaihtoehto ei ole "ajan aivan kiinni ja hipaisen sekä ohitettavan että minua ohittavan takapuskureita, ettei kenenkään tarvitse hidastaa". Voin vakuuttaa, että ohitettava ei ole tyytyväinen siihen lopputulokseen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Et vieläkään ymmärtänyt että keskusteltiin tilanteesta jossa takaasi on tulemassa _muitakin_. Tietenkin jos tilaa on niin kaistaa vaihdetaan ajoissa, mutta jos ei ole, niin pitää soveltaa saavuttaakseen kaikkia osapuolia tyydyttävän optimaalisen lopputuloksen.
Sitten on tapahtunut paha arviointi virhe jos turvaväli tippuu puoleen sekunttiin.
Jos vasemmalla kaistalla ei ole tilaa, niin eikä ole parempi alkaa sitä paikkaa katsomaan jo sieltä sekunttien päästä, ja jos "täyttä", niin jäädä sinne useamman sekunnin päähän, jolloin esim jono tilanteessa helppo sovittaa nopeus kohdilleen, kun tilaa löytyy.

Eräänkin kerran ajelin turunväylää (2-tie ja kehä III välissä) kohti hesaa sunnuntaina about 160km/h (liikennettä oli alkuillasta ihan jonkin verran), takaa tuli porsche ihan silleen reilusti (about 200km/h), vedin oikealle ja nostin kaasua sen verran että vauhti putosi 150km/h josta koukkasin edellä menevän "takapuskuria hipoen" takas vasurille ja porsche painoi olettavasti vähän lisää kaasua siinä vaiheessa kun huomasi että teen tilaa ja että multa loppuu meidän "nykyvauhdeilla" kaista väkisin kesken. Ohitus ja väistö suoritettiin sellaiseen rakoon oikealla mihin perusautoilijat eivät tunnu pystyvän väistämään edes ajaessaan 100 at 120 alueella ohittaessaan 90 ajavia ja jollaisista ohittajista (yleensä vielä useammasta kerralla) pääse "heittämällä" ohi oikealta ko. rakoa käyttäen.
Mitä yrität kertoa, sitäkö että sikailit, vaaransit ?

Eli olit yhdelle kohtelias, usealle muulla epäkohtelias, netto taisi mennä negatiiviseksi.

Yritän sanoa että kannattan muiden liikkujien huomioimista, mutta en kannatta muiden tahallista haittaamista, saati vaarantamista, eli vähän pitäisi summailla.

Siihen muuten on ihan syynsä miksi motarilla jopa kielletty kaistavaihtelu. Eli pitäisi olla tavallista painavampi syy jos sellaisen liikeen päättää tehtä. Saati sitten reilua ylinopeutta normaali tilanteessakin liiankapeaan väliin, liian suurella nopeuserolla.

Hyöty teosta jäi epäselväki, kuvauksen mukaan se Porschekuskin joutu listä vauhtia, kun kaista koukkialla kävi tila ahtaaksi.

Kasa virheitä, jotka kukin lisäsi riskiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 558
Perässä olemattomalla turvavälillä roikkuvat vituttaa. Yksi ajotaidoton asuu täällä samalla suunnalla ja liikkuu suht samoihin aikoihin, josta syystä olen joutunut monesti hänen pakunsa hiostamaksi (on hyvää mainosta firmalle, nimi ja logot isolla autossa). Tämä ajotaidoton ajaa viidenkympin alueella oikeasti noin kolmen metrin päässä takapuskurista ja tyhmemmällekin pitäisi olla selvää, että jos joudun äkisti jarruttamaan niin kolahtaa kovaa. Olen tätä tietysti mielessäni tulkinnut niin, että hän haluaisi ajaa lujempaa kun minä en suostu hiillostamallakaan ajamaan kuin noin 55 (GPS-nopeutta) rajoituksen ollessa 50.

No, nyt kun mitta tuli taas kerran täyteen niin väistin bussipysäkille että antaa apinan mennä. Mitä tapahtui? Jäin ajamaan tämän perään adaptiivisen cruisen rajoittaessa nopeuttani alemmas toivotusta koska tien vapauduttua hän ajaa aavistuksen HITAAMMIN kuin mitä minä olen joka kerta edennyt.

Edellä menevä on siis pakko ajaa kiinni ja hiostaa takapuskurissa, koska ei ole halua edetä yhtään nopeammin vaan...? ?????
Ehkä hän uskalsi ajaa nopeampaa sinun perässäsi koska ajatteli että jos poliisi pysäyttää jonkun ylinopeuden takia, on se jonon eka?

EDIT: Ja jos siellä on ylinopeuskameroita, olemalla sinun puskurissa kiinni kameraan menee sinun eikä hänen rekkarinsa?

Meni pupu pöksyihin ja sisu kaulaan kun joutuikin jonon ekaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Perässä olemattomalla turvavälillä roikkuvat vituttaa. Yksi ajotaidoton asuu täällä samalla suunnalla ja liikkuu suht samoihin aikoihin, josta syystä olen joutunut monesti hänen pakunsa hiostamaksi (on hyvää mainosta firmalle, nimi ja logot isolla autossa). Tämä ajotaidoton ajaa viidenkympin alueella oikeasti noin kolmen metrin päässä takapuskurista ja tyhmemmällekin pitäisi olla selvää, että jos joudun äkisti jarruttamaan niin kolahtaa kovaa. Olen tätä tietysti mielessäni tulkinnut niin, että hän haluaisi ajaa lujempaa kun minä en suostu hiillostamallakaan ajamaan kuin noin 55 (GPS-nopeutta) rajoituksen ollessa 50.

No, nyt kun mitta tuli taas kerran täyteen niin väistin bussipysäkille että antaa apinan mennä. Mitä tapahtui? Jäin ajamaan tämän perään adaptiivisen cruisen rajoittaessa nopeuttani alemmas toivotusta koska tien vapauduttua hän ajaa aavistuksen HITAAMMIN kuin mitä minä olen joka kerta edennyt.

Edellä menevä on siis pakko ajaa kiinni ja hiostaa takapuskurissa, koska ei ole halua edetä yhtään nopeammin vaan...? ?????
Nämä on kyllä omanlaisiansa yksisarvisia. Joskus näkee kun moottoritien vasemmalla kaistalla joku vetää jonossa ihan takapuskurissa kiinni. Oletus tietysti, että nyt jollain on kiire ja väistö oikealle, niin nämä yksisarviset joko vaihtaa perässä oikealla kaistalle jatkaen puskurissa kiinni ajoa tai ohittaa ja menee oikealle kaistalla edelleen metsästäen seuraavan takapuskurin johon kiinnittäytyä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 826
Ehkä hän uskalsi ajaa nopeampaa sinun perässäsi koska ajatteli että jos poliisi pysäyttää jonkun ylinopeuden takia, on se jonon eka?

EDIT: Ja jos siellä on ylinopeuskameroita, olemalla sinun puskurissa kiinni kameraan menee sinun eikä hänen rekkarinsa?

Meni pupu pöksyihin ja sisu kaulaan kun joutuikin jonon ekaksi.
Kaippa tääkin on mahdollista, joskaan nopeuskameroita ei ole lähelläkään tätä reittiä jota liikuttaessa me jatkuvasti kohtaamme.

Myös melkoista vähälahjaisuutta osoittaa se, jos pelkää poliisin tutkaa ajettaessa max 55 rajoituksen ollessa 50. Ennemmin ne antavat sakon sille apinalle joka roikkuu perässä täysin ilman turvaväliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Hyöty teosta jäi epäselväki, kuvauksen mukaan se Porschekuskin joutu listä vauhtia, kun kaista koukkialla kävi tila ahtaaksi.
Ei, nykyvauhdeilla (mun 160 ja porschen arviolta 200) olisi kaista loppunut kesken, mulla on autossa myös jarrupoljin jota käyttämällä se kaista ei olisi loppunut minulta ikinä kesken - mutta miksi hiljentää enemmän kuin on tarpeen. Pointti oli että motarilla se liikenne on oikeasti niin "hidastempoista" että joku hetkellinen sekunnin-kaksi kestävä manooveri ei riskiprofiilia nosta oikeastaan miksikään kun tapahtumat tiedetään hyvällä todennäköisyydellä paljon pidemmälle.

Minähän en porschen nopeutta tarkalleen tiedä, saattaa olla että ajoi samaakin vauhtia koko episodin, mutta itse olisin hänen saappaissaan nostanut kaasua koska a) yleensä kukaan ei tee tilaa b) vaikka pistin vilkun päälle tilan teon merkiksi (ennenkuin olin ko. hetkellä ohittamaani autoa vielä edes saavuttanut) niin siltikin vaikea arvioida että koska se auto edestä oikeasti tulee poistumaan. Toisekseen itse pääsääntöisesti aina painan kaasua jos joku tekee tilaa "ahtaaseen väliin" (nollariski kuskille siis 'ahtaaseen' joka haluaa satoja metrejä joka suuntaan tilaa) estäen tilannetta että tilan tekijä joutuisi merkittävästi tai ollenkaan pudottamaan vauhtiaan ja/tai tulemaan pussitetuksi. Olen siis melko varma että hän teki vastaavankaltaisen kaasulta noston ja painalluksen kuin itse tein.

Näemmä sulle on ihan outoa että on hiton kohteliasta painaa ohittajana kaasua jos joku tekee sulle tilaa eikä pussittaa tyyppiä oikealle, ilmankos tuo liikenne tuolla motarilla on niin tahmeaa ja varmaan pussitukset yksi syy miksi hiton isoihin väleihin ei osa vaihda ja nämä joutuu sitten itse ohittamaan oikealta eli kysymys ei ole siitä etteikö siellä olisi tilaa väistää jos sieltä on tilaa ohittaakin.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 164
Kuljettajan pitäisi toimia ennakoitavasti. Se on perusolettama liikenteessä. jos olet jo lähtenyt ohittamaan motarilla 1+n autoa, miksi keskeytät ohittamisen 160 km/h vauhdista (mitä ehmettiä?) koukkaamalla ohitettavien joukkoon? Koska takaa tulee joku? Jonka myös pitäisi nähdä että olet jo menossa ohi ja reagoida siihen. Ei ihme että vakuutusmaksut nousee kun tämmöistä sirkusta vedetään liikenteessä, jonka tarkoitus on mahdollistaa siirtymä paikasta A paikkaan B. Siellä paikassa B voi sitten sitä nopeutta nostaa kahteen markkaan, jos se kohde B on vaikka moottoriurheilurata ja sinne on ajan ostanut.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ei, nykyvauhdeilla (mun 160 ja porschen arviolta 200) olisi kaista loppunut kesken, mulla on autossa myös jarrupoljin jota käyttämällä se kaista ei olisi loppunut minulta ikinä kesken
Näytti kuitenkin loppuneen.
ja nostin kaasua sen verran että vauhti putosi 150km/h josta koukkasin edellä menevän "takapuskuria hipoen" takas vasurille
Jos jo lähdössä koukkasit väliin mihin ei mahtuisi muutenkin, nyt sovittamatta vauhtia, ilmeisen nopeat kaistan vaihdot.

Liuta vaarallisia vetoja, muiden häritsemistä, takaa tullutkin joutu nopeutta muuttamaan.

Toisekseen itse pääsääntöisesti aina painan kaasua jos joku tekee tilaa "ahtaaseen väliin" ...
Jos ennen nopeuden nostoa vauhdit on huomattavan suuret, niin eikö tuollainen toiminta lisää entisestään riskejä ? vaikeuttaa ennustamista entisestään jne.

Muille jonossa oleville tilanne näyttää siltä että joku ohituskaistaa ajava vaihtaa keskelle jonoa, siellä jonossa edellä joku valmistautunut ohittamiseen ja odottanut että 160km kuski menisi ohi, hänen poistuttua kaista vapaa, eikun sieltä tulee joku kahtasataa.

Ja tuo ajatus, vaaranpaikka ei kestä kun parisekunttia, miksi tehdä niin, aivan turhaan. On vähän sama kuin risteyksen yli ajaisi sokkona lujaa, eihän se ylitys kestä kuin parisekunttia.

Edit:
En muista mikä nimerkki oli ärsyyntynyt kun rekan ohittaja vaihtaa eteen, jos tavanomainen vauhti on tuota luokkaa, niin eroa jo sen verran että etäisyyden ja nopeuseron arviointi virheitä tulee. Ei ole mitenkään tavanomaista että ohituskaistalla ajellaan moisia vauhteja, jos siellä joku tulee neljänsadan metrin päässä, niin ei siinä välttämättä erota että se on nyt kolmensadanmetrin päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
Enpä ole tänne ennen kirjoitellut, mutta kootaanpa tähän muutama perseilyhavainto Jyväskylästä:

Katusuunnittelussa täälläpäin on paikoitellen suosittu tapoja, missä kaksi kaistaa muuttuu yksikaistaiseksi osuudeksi ja useimmiten toinen kaista päättyy pakolliseen kääntymiseen. Näin on esimerkiksi Hannikaisenkadulla, missä etelästä saavuttaessa vasen kaista lopulta pakottaa käyttäjänsä kääntymään vasemmalle Cygnaeuksenkadulle ja vastaavasti Seppälässä Lokikosken/Laukaantien muuttuessa Laukaaseen päin ajettaessa yksikaistaiseksi ja oikea kaista pakottaa käyttäjänsä lopulta kääntymään oikealle Kangasvuorentielle. Kummassakin tapauksessa on enemmän sääntö kuin poikkeus, että ryhmittymistä käytetään väärin ja sitten ajetaan ihan helvetillisillä ylinopeuksilla, kiihdytyksillä taikka muilla perseilyllä muiden eteen, säästääkseen sen parin autonmitan verran aikaa. Useimmiten nämä sankarit eivät myöskään ole menossa minnekään kauas, vaan aika usein nämä spedet ovat määränpäässään hyvin pian temppujensa jälkeen, joka saa kyllä kovasti kyseenalaistamaan toimintansa järkevyyden/hyödyllisyyden. Silloin tällöin käytän tuota Hannikaisenkatua tarkoituksella siihen, että aion lopulta kääntyä vasemmalle ja olen pariin otteeseen saanut takana tulevalta tööttäyksiä taikka valojen vilkutuksia siksi, koska en ole mahdollistanut heille ilmeisesti tätä "ohituskaistan" käyttöä, vaan olen käyttänyt sitä siihen tarkoitukseen, mihin se on tarkoitettu. Näin ollen eivät ole päässeet ohittelemaan muita ja sekös ärsyttää.

Toinen täälläkin aika paljon käsitelty aihe on tosiaan esim. hiljaisella motarilla toisen keulan eteen kaistan vaihtaminen. Eli, että ei jätetä mitään turvaväliä, vaan palataan oikealle kaistalle täysin tarpeettomasti aivan välittömästi kun ohitettava on juuri ja juuri pois tieltä. Omassa autossani tämä tarkoittaa useimmiten myös sitä, että tutkalla varustettu cruise alkaa jarruttamaan, jolloin joudun kytkemään sen hetkeksi pois päältä, koska muuten toisen temppuilu tekee omasta ajostani tarpeettoman poukkoilevaa. Lisäksi saan kaikki kurat, lumet taikka kivet autoni keulaan kun tietenkään mitään turvaväliä ei voi jättää.

Kolmas nyt kesällä esiin noussut ilmiö ovat olleet motarilla pitkien välkyttelijät. Tämä nousee esiin ohitustilanteessa kun ohitan vaikkapa rekkaa satasen alueella ja ajan itse suurinta sallittua taikka vähän yli. Kaikille tämä ei tietenkään sovi, vaan alkaa valoshow, jonka ilmeinen tarkoitus on tietenkin vaatia "latua", mutta jos rekka on vaikka vielä siinä toisella kaistalla tiellä, niin mihinköhän kohtaan se takanatulija meinaa minun väistävän? Lisäksi on mielestäni kyseenalaista vaatia ketään pois tieltä, jos oma tarkoitus on ajaa selvästi yli sallitun, eikä edessä ajavakaan aja alinopeutta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 826
Kaikille tämä ei tietenkään sovi, vaan alkaa valoshow, jonka ilmeinen tarkoitus on tietenkin vaatia "latua", mutta jos rekka on vaikka vielä siinä toisella kaistalla tiellä, niin mihinköhän kohtaan se takanatulija meinaa minun väistävän?
Tässä kohtaa vittumaisempi ihminen antaa kuuliaisesti tilaa hidastamalla omaa vauhtiaan niin paljon että pääsee liittymään sen ohitettavan ajoneuvon taakse. Ei suositeltavaa, ei järkevää, ei älykästä mutta ajatuksena silti houkutteleva.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Tässä kohtaa vittumaisempi ihminen antaa kuuliaisesti tilaa hidastamalla omaa vauhtiaan niin paljon että pääsee liittymään sen ohitettavan ajoneuvon taakse. Ei suositeltavaa, ei järkevää, ei älykästä mutta ajatuksena silti houkutteleva.
Ei nämä tilanteet kyllä naurata. Sitten jos on vielä paha sadekeli, kuten esim viime reissullani oli, niin saa pelätä että tekevätkö pit liikkeen kun sateisten urien takia liittyy hitaasti takaisin oikealle. Oikeasti puskevat sillä autollaan puolen metrin päässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Kuljettajan pitäisi toimia ennakoitavasti. Se on perusolettama liikenteessä. jos olet jo lähtenyt ohittamaan motarilla 1+n autoa, miksi keskeytät ohittamisen 160 km/h vauhdista (mitä ehmettiä?) koukkaamalla ohitettavien joukkoon? Koska takaa tulee joku? Jonka myös pitäisi nähdä että olet jo menossa ohi ja reagoida siihen. Ei ihme että vakuutusmaksut nousee kun tämmöistä sirkusta vedetään liikenteessä, jonka tarkoitus on mahdollistaa siirtymä paikasta A paikkaan B. Siellä paikassa B voi sitten sitä nopeutta nostaa kahteen markkaan, jos se kohde B on vaikka moottoriurheilurata ja sinne on ajan ostanut.
Motareilla on ko. vauhdilla (ja hitaammillakin) "koko ajan ohitettavia", tuolla sun logiikalla juurikin luodaan tilanne jossa 90 ajava ohittaa 120 alueella 89 kulkevaa possujonoa turusta helsinkiin. Sinne oikealle vaihdetaan ja voi vaihtaa kun siellä on sellainen kolo että takaa tuleva pääsee ohitse (ja jos/kun se takaa tuleva tulee oikealta ohitse siinä samassa kolossa niin se tarkoittaa että kolo siinä oikealla oli niin helvetin iso että sinne olisi ihan hyvin voinut väistää ja tässä kohtaa vasemman kaistan nussija voisi tuhota ajokorttinsa lopullisesti). Minun tapauksessa porschella ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia tulla oikean kautta ohitse, mutta toisaalta pystyin ihan hyvin päästämään hänet ohitse menemällä itse sinne oikealle (siitä omastakin ajonopeudesta kun voi katsos tarvittaessa joustaa).

nollariskikuskit lienevät niitä samoja joita tavallisella maantiellä possujonossa yks-kaksi-muutama kerrallaan ohitellen päättävät painaa edellä jarrua siinä vaiheessa kun takaa tuleva ohittaja on jo päätöksensä tehnyt ja päättänyt vastaantulevan liikenteenvuoksi palata omalle kaistalleen ko. auton _taakse_. Mikähän logiikka tässäkin on, varmemmin ottaa sen ohittavan auto takaluukkuunsa?
Muille jonossa oleville tilanne näyttää siltä että joku ohituskaistaa ajava vaihtaa keskelle jonoa, siellä jonossa edellä joku valmistautunut ohittamiseen ja odottanut että 160km kuski menisi ohi, hänen poistuttua kaista vapaa, eikun sieltä tulee joku kahtasataa.

Ja tuo ajatus, vaaranpaikka ei kestä kun parisekunttia, miksi tehdä niin, aivan turhaan. On vähän sama kuin risteyksen yli ajaisi sokkona lujaa, eihän se ylitys kestä kuin parisekunttia.
Jos ei osaa katsoa että kaista on tyhjä sinne vaihtaessaan niin en minä ei kukaan muukaan voi auttaa. Toisekseen motarilla kun on sitä aikaa niin koko ajan olisi syytä tarkailla myöskin peilejä, niistää näkee puolestaan takaa lähitulevaisuudessa tulevat tapahtumat 'etukäteen'. Käytännössä jos vähänkään osaa motarilla peilejä käyttää niin jo useita sekunteja ennen ohitustarvetta tiedät onko se kaista tyhjä ja ohituksen _voisi_ käytännössä tehdä silmät ummessa. Jos ohittamaan lähtiessä pitää alkaa peileistä tilannetta ihmettelemään ja päätä kääntelemään sen arvioimiseksi että onko siellä tilaa vaiko eikö ole niin hommat on mennyt vihkoon jo sekunteja aiemmin.

Toisin sanoen esimerkissäsi peilistä olisi näkynyt sekä tuo 160km/h aja että 200km/h ajava joten ei pitäisi voi tulla yllätyksenä edellä ajavalla että siellä vasemmalla on autoja, ei tullut porsche itsellenikään yllätyksenä - ihme skenaarioita sitä ihmiset keksivätkin...

Jos sinun mielestäsi ei ole mitään eroa sillä että motarilla ajaa pienen hetken hieman "optimaalista" turvaväliä pienemmällä etäisyydellä vs ajaa risteyksen yli sokkona jossa ei edes tiedä onko risteävällä tiellä autoa niin en voi kyllä tässäkään asiassa auttaa. Selventää toki kyllä miksi liikenne Suomessa on sellaista tahmeaa ja joustamatonta kuin se nyt sattuu olemaan.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Joo nää rekan takaa tuikkaajat on kyllä ihan oma osansa ja saavat kyllä sitten noottiakin.

Kivaa tulla 120kmh vasuria kun joku työntää avensiksella rekan takaa eteen 85kmh ja se kiuluhan ei motarivauhdeissa kiihdy enää yhtään mihinkään. Omillakin alle 200hp vehkeillä pari kertaa jäänyt pussiin rekan taakse niin saa muuten välillä odotella ihan huolella väliä mihin pääsee häiritsemättä vasemman kaistan porukkaa.
Itse junnasin harrasteautollani viime vkloppuna Neste Ralleista kotiin tullessani Lahti - Helsinki -motarin oikeaa kaistaa tappavan tasaista ~110km/h. Ei kuitenkaan ollut mikään ongelma nostaa hetkellisesti nopeutta rekkojen / karavaanareiden / ym. ohituksen ajaksi sinne vasemman kaistan ... 130km/h -nopeuksiin. Se on jännää kuinka keskivertoisilla tuulipukuteroilla (ja vastaavilla) tuo on mahdoton tehtävä, näitä näki tollakin, lyhyellä matkalla kymmeniä. Käsittääkseni kuitenkin liikenne toimii (eli "vetää") parhaiten silloin kun kaikki joustavat, myös "hitaasti" ajelevat sekä "minulla on oikeus" -tyypit.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Itse junnasin harrasteautollani viime vkloppuna Neste Ralleista kotiin tullessani Lahti - Helsinki -motarin oikeaa kaistaa tappavan tasaista ~110km/h. Ei kuitenkaan ollut mikään ongelma nostaa hetkellisesti nopeutta rekkojen / karavaanareiden / ym. ohituksen ajaksi sinne vasemman kaistan ... 130km/h -nopeuksiin. Se on jännää kuinka keskivertoisilla tuulipukuteroilla (ja vastaavilla) tuo on mahdoton tehtävä, näitä näki tollakin, lyhyellä matkalla kymmeniä. Käsittääkseni kuitenkin liikenne toimii (eli "vetää") parhaiten silloin kun kaikki joustavat, myös "hitaasti" ajelevat sekä "minulla on oikeus" -tyypit.
Samaa tuli tehtyä itse kun ajelin Joensuusta Helsinkiin. 80-90kmh oli matkanopeus koska lyhyet välitykset ja katto alhaalla mutta aina kun piti päästä ohi niin pienempää pykälään ja vasemman kaistan nopeutta ohi ja paluu oikealle ja hidastus. Ei mitään muita ongelmaa kuin yksi maastokuorma-auto tms joka jäi puskuriin hinaamaan kun halusi ajaa 100kmh.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
451
Tänään joku tuli reilullta ylinopeudella persuksiin 80 rajoitetulla tiellä kun pidin vauhdin 83-85 navigaattorin mukaan. Arvelin että menee pian ohi kun kiire tuntuu olevan, mutta kun ei. Helpotin häntä hiljentämällä vauhdin kolmeen kymppiin (hitaasti hiljentäen) niin sitten meni ohi, katosi näkyvistä ja minä sain palauttaa oman vauhtini normaaliksi. Olisi hän päässyt heittämällä ohi halutessaan ilman hiljentämistäkään, näkyvyys oli kauas.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 313
Viestejä
4 157 007
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom