Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Voi kun kaikki olisikin näin suoraviivaista. No, suurinosa ei kuitenkaan osaa ottaa huomioon, kun oman napansa.

Itse ainakin kun huomaan, että joku haluaa mennä ohi ja ei ole ihan luotisuora kiitorata edessä, niin siirryn kiltisti lähemmäs oikeaa laitaa jotta näkyvyys paranee takaa tulijalta. Jonkun verran tulee kuitenkin vuodessa ajoa mittariin, niin näkee kyllä kaikenlaista suharia tuolla.
Jos yleistetään niin aika hyvin annetaan tilaa jos ohistuaije viesti on mennyt perille, no ehkä sen takia ne jotkut ärsyttää jos hyvään tottunut.

Mutta siinä samaa mieltä että jos on siellä 100-150 metrin päässä, niin silloinkin on apua että ohitusaikeen kohteena oleva helpottaa näkyvyyttä, varsinkin jos ohitusaikeissa oleva istuu matalalla, ja edellä olevalla peittävä ajoneuvo tai ajoneuvo yhdistelmä.

En sano että edelläoelvan pitäisi reunoja viistää kokoajan, vaan ehkä enemmän helpottaa se että siirtyy oikeammale silloin kun hänestä ohistupaikka voisi tulla. Takan tulia saa viestin, että nyt kannattaa valmistatua, joskos paikka tulisi.

Kyllä noita avuliaita kuskeja on on.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Voi kun kaikki olisikin näin suoraviivaista. No, suurinosa ei kuitenkaan osaa ottaa huomioon, kun oman napansa.

Itse ainakin kun huomaan, että joku haluaa mennä ohi ja ei ole ihan luotisuora kiitorata edessä, niin siirryn kiltisti lähemmäs oikeaa laitaa jotta näkyvyys paranee takaa tulijalta. Jonkun verran tulee kuitenkin vuodessa ajoa mittariin, niin näkee kyllä kaikenlaista suharia tuolla.
Aika merkityksetön ero on ohittajan näkökulmasta ajaako edellä menevä +-20cm vasemalla/oikealla reunassa kaistaa. Lähtökohtaisesti ohitusta kärkkyvän ei pitäisi ajaa edellä menevän puskurissa, jätä väli ja näkyvyys parenee huomattavasti.
Itse olen ajatellut tuon kaistan oikeaan laitaan siirtymisen niin, että sillä annetaan ns. signaali taakse että ohita kiitos.
Itse myös ajan melko paljon työn puolesta ja kaikkea näkee.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
451
Voi kun kaikki olisikin näin suoraviivaista. No, suurinosa ei kuitenkaan osaa ottaa huomioon, kun oman napansa.

Itse ainakin kun huomaan, että joku haluaa mennä ohi ja ei ole ihan luotisuora kiitorata edessä, niin siirryn kiltisti lähemmäs oikeaa laitaa jotta näkyvyys paranee takaa tulijalta. Jonkun verran tulee kuitenkin vuodessa ajoa mittariin, niin näkee kyllä kaikenlaista suharia tuolla.
Hyvänen aika, sehän se kärkkyjä on se omaan napaansa tuijottaja, etenee jonossa auto kerrallaan kaistapäisillä ohituksillaan, ajassa ei säästä mitään mutta häiritsee kaikkia. Katson minäkin omaan napaani, myönnän sen mielelläni, olenhan elämäni tärkein ihminen. Mutta jos haluan ohittaa niin odotan rauhassa ja sitten vaikka reilulla ylinopeudella ohi kerralla, niin että ohitettavaa ei ala vituttamaan takana pörräävä perskärpänen. Jos taas alla on 68hp Berlingo ja 300kg kaljaa niin ei ole syytä ohitella ollenkaan, suotta vaarantaa kallis lasti
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897

Se on yllättävää että näinkin yksinkertainen asia on monelle niin vaikeaa, ajetaan yleisessä liikenteessä vailla tietoa miten siellä pitää ajaa :facepalm:

Kerta droneille pitää hankkia lupa netissä kokeen kautta, niin miten olisi vastaava sitten pyöräilijöille ja sähköpotkulaudoille?

Lähes joka päivä joku itsemurha pyöräilijä/sähköpotkulautailija yrittää ajaa alle paikoissa missä heillä on hyvin selkeä vaistämispakko
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Kerta droneille pitää hankkia lupa netissä kokeen kautta, niin miten olisi vastaava sitten pyöräilijöille ja sähköpotkulaudoille?
:confused:
Kyselyyn vastanneista 81% oli autoilevia

Se ongelma on ihan yhtä lailla autoilijoissa, joista karkeasti arvioituna 80% pysähtyy näissä tilanteissa antamaan pyörälle tilaa.

Ihan toivottomalta tuntuu saada tätä taottua kenenkään päähän. Oma ratkaisuni olisi pyrkiä vähentämään näiden ylityspaikkojen määrää sekä merkitsemään niihin liikennemerkein kuka väistää.

Edit: Ja tiettyihin paikkoihin, kuten sellaisiin, jossa pyörätie vaihtaa tien toisesta reunasta toiselle reunalla, pitäisi kaikkiin saada sellaiset uuden tieliikennelain mukaiset "pyöräilijän ylityspaikat", joissa autot väistää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Tänään juuri pyöräilijä lähestyi suojatietä sellaisella vauhdilla, että mun arvion mukaan oli menossa ensimmäisenä vaikka mulla oli etuajo-oikeus. Pysäytti kyllä voimakkaasti jarruttaen kun huomasi, etten tehnyt siihen mennessä elettäkään päästääkseni häntä ensin. En halua tietenkään ajaa mielenosoituksellisesti ketään päin, joten minäkin sitten jarrutin aika loppumetreillä kun näytti että se tulee alle.
Molemmat siis havaitsivat toisensa ja reagoivat mahdolliseen törmäykseen vielä riittävän ajoissa (tai katsantakulmasta riippuen hän reagoi tilanteeseen liian myöhään), mutta meillä näytti selkeästi olevan eri käsitys väistämisvelvollisuudesta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tulipas vastaan erikoisin rattiraivoilija hetkeen. Käännyin risteyksessä oikealle kaistalle samaan aikaan kuin raivopää vasemmalle. Se taisi olla jo liikaa. Oikeanpuoleinen kaista loppuu heti risteyksen jälkeen, joten rullailin hiljakseen odotellessani ainoan vasemmalla olleen auton menemistä, mutta tämä vain hidasti samaan tahtiin vierellä. Lopulta kiihdytin ohi. Raivoilija seurasi metrin päässä, kurkki keskiviivan väärältä puolelta ohituspaikkaa ja lopulta lähti ohittamaan liikenteenjakajan väärää puolta. Kaikki tämä vain, koska pälli ei osannut mennä omalla vuorollaan.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
668
Tulipas vastaan erikoisin rattiraivoilija hetkeen. Käännyin risteyksessä oikealle kaistalle samaan aikaan kuin raivopää vasemmalle. Se taisi olla jo liikaa. Oikeanpuoleinen kaista loppuu heti risteyksen jälkeen, joten rullailin hiljakseen odotellessani ainoan vasemmalla olleen auton menemistä, mutta tämä vain hidasti samaan tahtiin vierellä. Lopulta kiihdytin ohi. Raivoilija seurasi metrin päässä, kurkki keskiviivan väärältä puolelta ohituspaikkaa ja lopulta lähti ohittamaan liikenteenjakajan väärää puolta. Kaikki tämä vain, koska pälli ei osannut mennä omalla vuorollaan.
Mikä on kaistan tarkoitus/idea, jos se loppuu heti?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mikä on kaistan tarkoitus/idea, jos se loppuu heti?
En oikein tiedä. Veikkaan jotain nerokasta historiallista liikenneratkaisua, joka on vain jäänyt paikalle varsinaisen syyn poistuttua. Teoriassa voi kääntyä yhtäaikaisesti vasemmalle ja oikealle ja sujuvasti vetoketjulla yhdistyä, mutta suurimmaksi osaksi vasemmalle kääntyvät joutuvat väistämään tuossa suoraan ajavia ja oikealle kääntyvät ajavat suoraan vasemmalle kaistalle väistämättä. Paska risteys.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
En oikein tiedä. Veikkaan jotain nerokasta historiallista liikenneratkaisua, joka on vain jäänyt paikalle varsinaisen syyn poistuttua. Teoriassa voi kääntyä yhtäaikaisesti vasemmalle ja oikealle ja sujuvasti vetoketjulla yhdistyä, mutta suurimmaksi osaksi vasemmalle kääntyvät joutuvat väistämään tuossa suoraan ajavia ja oikealle kääntyvät ajavat suoraan vasemmalle kaistalle väistämättä. Paska risteys.
Näissäkin tapauksissa olisi kiva meille, jos laittaisit vaikka Google mapsilla linkin siitä risteyksestä, jossa tämä sinun ärsytys tapahtui.
Kuvat kertoo enemmän, kuin tuhat jne. Olisi helpompi ymmärtää sinua tai rattiraivoilijaa, kun näkisi sen risteyksen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Tää nyt menee samaan luokkaan kun annat tilaa prisman parkkiksella oikealta tulijalle. N. 5% osaa tulla sieltä, loput jä ämpyilemään. Parempi kun väistä enää ketään tuolla parkkiksillakaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Näissäkin tapauksissa olisi kiva meille, jos laittaisit vaikka Google mapsilla linkin siitä risteyksestä, jossa tämä sinun ärsytys tapahtui.
Kuvat kertoo enemmän, kuin tuhat jne. Olisi helpompi ymmärtää sinua tai rattiraivoilijaa, kun näkisi sen risteyksen.
Jos joku nyt siitä kokee lisähyötyä saavansa. Itse en ainakaan ymmärrä, vaikka olin paikalla.

Street viewssä ei ole oikealta kaistalta kuvaa risteyksestä, mutta tästä käännyin oikealle ja vasemmalle kääntynyt tuli luonnollisesti vastakkaisesta suunnasta:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
En oikein tiedä. Veikkaan jotain nerokasta historiallista liikenneratkaisua, joka on vain jäänyt paikalle varsinaisen syyn poistuttua. Teoriassa voi kääntyä yhtäaikaisesti vasemmalle ja oikealle ja sujuvasti vetoketjulla yhdistyä, mutta suurimmaksi osaksi vasemmalle kääntyvät joutuvat väistämään tuossa suoraan ajavia ja oikealle kääntyvät ajavat suoraan vasemmalle kaistalle väistämättä. Paska risteys.
Hemmetin hyvältähän tuo näyttää, kunhan sinun suunnasta tulevat oikealle kääntyvät viitsivät näyttää vilkkua niin vasemmalle kääntyvät voivat vetää samalla hetkellä. Tuossahan on vielä hiton pitkä osuus tuota kahta kaistaakin joten vetoketjulla pitäisi päästä äärimmäisen helposti eteenpäin.

Itsellä on lähiöstä lähtiessä vastaava (molemmat kaistat jatkuu, mutta vuoden päivät ollut työmaa katkaissut kaistan vastaavasti mutta vielä paljon lyhyemmin). Kaikki oikealle kääntyjät pääsee vetoketjulla hyvin sekaan. Ainoa on ongelma on urpot vasemmalle kääntyjät jotka ei osaa ajaa sinne sekaan jos ”vastaan” on tulossa yksikin auto sekä saman sarjan oikealle kääntyjät jotka ei pysty laittamaan vilkkua vasemmalle käännyttyään ja painamaan kaasua mentaliteetilla ”täältä tullaan”.

ps. alleviivattua en ymmärrä, jos oot yksin voit ottaa minkä kaistan tykkäät, jos on vasemmalle kääntyjä mukana niin maksat pellit mikäli vedät vasemmalle suoraan. Joten mitä se suoraan vasurille ajo haittaa?
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Jos joku nyt siitä kokee lisähyötyä saavansa. Itse en ainakaan ymmärrä, vaikka olin paikalla.

Street viewssä ei ole oikealta kaistalta kuvaa risteyksestä, mutta tästä käännyin oikealle ja vasemmalle kääntynyt tuli luonnollisesti vastakkaisesta suunnasta:

Itse nyt ainakin ymmärsin mistä puhuit(eli mistä ärsytys tuli).
Aluksi ajattelin, että toinen teki "poikkeuskäännöksen", joka tietysti onkin nykyään laillinen pikkuautoillakin. Eli luulin, että tulitte samasta suunnasta.
Ideahan on tuossakin risteyksessä, että saadaan se maksimimäärä liikennevaloista tuotua eutoja läpi, arvotaan valojen jälkeen sitten lopullinen lähtöruutu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
ps. alleviivattua en ymmärrä, jos oot yksin voit ottaa minkä kaistan tykkäät, jos on vasemmalle kääntyjä mukana niin maksat pellit mikäli vedät vasemmalle suoraan. Joten mitä se suoraan vasurille ajo haittaa?
Mites se nyt oikeasti nykyään meneekään? Väistösääntö on vahvempi kuin risteyksen jättösääntö, joka meni jopa uusiksi ja yleinen varovaisuusvelvollisuus tuossa voi olla hieman tilanteesta riippuvainen.

Jospa se toinen kuski yritti ajaa niin ettei joutuisi etuajo-oikeutetetun kylkeen ja sitten ärsyyntyi kun antti ajelikin niin hitaasti että silti oltiin vierekkäin? ;)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
ps. alleviivattua en ymmärrä, jos oot yksin voit ottaa minkä kaistan tykkäät, jos on vasemmalle kääntyjä mukana niin maksat pellit mikäli vedät vasemmalle suoraan. Joten mitä se suoraan vasurille ajo haittaa?
Itse en ainakaan mieluusti ota autoa omani kylkeen, vaikka olisinkin oikeassa.

Mites se nyt oikeasti nykyään meneekään? Väistösääntö on vahvempi kuin risteyksen jättösääntö, joka meni jopa uusiksi ja yleinen varovaisuusvelvollisuus tuossa voi olla hieman tilanteesta riippuvainen.

Jospa se toinen kuski yritti ajaa niin ettei joutuisi etuajo-oikeutetetun kylkeen ja sitten ärsyyntyi kun antti ajelikin niin hitaasti että silti oltiin vierekkäin? ;)
Poikkeuskäännöstä koskee nykyisin ihan erillinen väistämissääntö. Laissa se on varsin typerästi monitulkintaisesti sanoin "muu liikenne huomioon ottaen" ja hallituksen esityksestä voi sitten käydä lukemassa, että tuo pykälän kirjoitusjärjestyksen kanssa tarkoittaa väistämisvelvollisuutta kaikkia muita kohtaan.


Pykälän 3 momentti olisi uusi kansallinen liikennesääntö, sen mukainen käyttäytyminen on nykyisin yleistä. Momentin mukaan risteyksestä saisi poistua sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen, jos risteävällä ajoradalla olisi ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja. Pääsääntö olisi 2 momentissa säädetty kääntyminen ja 3 momentin mukaisesti kääntyvä olisi väistämisvelvollinen 2 momentin mukaan kääntyvään nähden. ”Muu liikenne huomioon ottaen” osoittaa, että kääntyjä olisi vastuussa turvallisesta kääntymisestä suhteessa muuhun liikenteeseen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 558

Se on yllättävää että näinkin yksinkertainen asia on monelle niin vaikeaa, ajetaan yleisessä liikenteessä vailla tietoa miten siellä pitää ajaa :facepalm:

Kerta droneille pitää hankkia lupa netissä kokeen kautta, niin miten olisi vastaava sitten pyöräilijöille ja sähköpotkulaudoille?

Lähes joka päivä joku itsemurha pyöräilijä/sähköpotkulautailija yrittää ajaa alle paikoissa missä heillä on hyvin selkeä vaistämispakko
Mielestäni tuo ei ole ihan kaikkein yksinkertaisimpia asia noiden "paitsi jos"-tilanteiden takia, kuten että auton pitääkin väistää jos on kääntymässä eikä menossa suoraan. Lisäksi sähköpotkulautailijoillakin havaitsee tapaa missä hypätään laudan selästä sekuntia ennen suojatietä, jolloin hän vaihtuukin lennossa jalankulkijaksi.

Minulla oli lisäksi ilmeisen väärä muistikuva että jos pyöräilijä tulee suoralta pyörätieltä suojatielle, silloin auton pitää väistää, mutta ehkä muistan väärin tai ne merkataan aina väistämismerkillä autolle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Minulla oli lisäksi ilmeisen väärä muistikuva että jos pyöräilijä tulee suoralta pyörätieltä suojatielle, silloin auton pitää väistää, mutta ehkä muistan väärin tai ne merkataan aina väistämismerkillä autolle.
Auto väistää tietä ylittävää pyörää ainoastaan mikäli
1) Autolla on kolmio tai stop-merkki tai uusi "väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa"-merkki (*)
2) Auto tulee jostain parkkipaikasta tai pihasta tms, ei "oikealta tieltä"
3) Auto on juuri kääntymässä/kääntynyt tielle jota pyöräilijä ylittää (huom: auton ei tarvi väistää ennen kääntymistään jos ehdot 1 tai 2 ei toteudu, jos on kääntymässä pois tieltä jota pyöräilijä ylittää)

4(**) Liikennevalot näyttää autolle punaista
5(**) Pyörä tulee alunperinkin tilanteeseen ajorataa pitkin aivan kuin autot, ja tulee tasa-arvoiseen risteykseen oikealta.

Liikenneympyrässä sitten auton ajaessa kohti ympyrää toteutuu ehto 1, auton poistuessa ympyrästä toteutuu ehto 3, joten liikenneympyrässä auto väistää aina

Minulla on tuossa työmatkan verrella kaksi paikkaa, missä minun pitää pyörällä ylittää ajorata, ja suurin osa autoliikenteestä menee suoraan ilman kolmiota.

Arviolta >70% autoilijoista Espoossa ei tunnu osaavan väistämissääntöjä vaan alkavat pysähtelemään ja "päästämään minua yli" kun odotan vuoroani että menen heidän jälkeensä. Se, mikä tässä ärsyttää vielä enemmän on, että usein sen yhden hidastelevan auton takana olisi ollut hyvin tilaa ylittää se katu, mutta kun se auto hidastelee, sitten kun se lopulta tajuaa että en ole ylittämässä sen edestä, sen auton jälkeen ei kadun yli enää ehdikään ennen sitä seuraavaa (ja mahdollisesti myös sitä seuraavaa) autoa.

Eli liikennesääntöjä tuntematon tai "ylikohtelias" autoilija vaan aiheuttaa sen, että liikenne hidastuu aivan kaikille, eniten minulle jota kohtaan he kuvittelevat olevansa "kohteliaita".


Toisessa noista kahdesta paikasta on vielä perinteinen useamman kaistan giljotiini, kun yksi auto pysähtyy (väistämisvelvollisuuksien vastaisesti) päästämään minua yli, jos menisin yli sen edestä, siellä olisi huomattava riski, että toista kaistaa tulisi auto sen takaviistossa pysähtymättä.


(*)

(**) Nämä ei sinänsä liity pyörän ja auton kohtaamiseen vaan on yleisiä liikennesääntöjä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Auto väistää tietä ylittävää pyörää ainoastaan mikäli
1) Autolla on kolmio tai stop-merkki tai uusi "väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa"-merkki (*)
2) Auto tulee jostain parkkipaikasta tai pihasta tms, ei "oikealta tieltä"
3) Auto on juuri kääntymässä/kääntynyt tielle jota pyöräilijä ylittää (huom: auton ei tarvi väistää ennen kääntymistään jos ehdot 1 tai 2 ei toteudu, jos on kääntymässä pois tieltä jota pyöräilijä ylittää)

4(**) Liikennevalot näyttää autolle punaista
5(**) Pyörä tulee alunperinkin tilanteeseen ajorataa pitkin aivan kuin autot, ja tulee tasa-arvoiseen risteykseen oikealta.

Liikenneympyrässä sitten auton ajaessa kohti ympyrää toteutuu ehto 1, auton poistuessa ympyrästä toteutuu ehto 3, joten liikenneympyrässä auto väistää aina

Minulla on tuossa työmatkan verrella kaksi paikkaa, missä minun pitää pyörällä ylittää ajorata, ja suurin osa autoliikenteestä menee suoraan ilman kolmiota.

Arviolta >70% autoilijoista Espoossa ei tunnu osaavan väistämissääntöjä vaan alkavat pysähtelemään ja "päästämään minua yli" kun odotan vuoroani että menen heidän jälkeensä. Se, mikä tässä ärsyttää vielä enemmän on, että usein sen yhden hidastelevan auton takana olisi ollut hyvin tilaa ylittää se katu, mutta kun se auto hidastelee, sitten kun se lopulta tajuaa että en ole ylittämässä sen edestä, sen auton jälkeen ei kadun yli enää ehdikään ennen sitä seuraavaa (ja mahdollisesti myös sitä seuraavaa) autoa.

Eli liikennesääntöjä tuntematon tai "ylikohtelias" autoilija vaan aiheuttaa sen, että liikenne hidastuu aivan kaikille, eniten minulle jota kohtaan he kuvittelevat olevansa "kohteliaita".


Toisessa noista kahdesta paikasta on vielä perinteinen useamman kaistan giljotiini, kun yksi auto pysähtyy (väistämisvelvollisuuksien vastaisesti) päästämään minua yli, jos menisin yli sen edestä, siellä olisi huomattava riski, että toista kaistaa tulisi auto sen takaviistossa pysähtymättä.


(*)

(**) Nämä ei sinänsä liity pyörän ja auton kohtaamiseen vaan on yleisiä liikennesääntöjä
Kun vielä vähän mietiskelee siinä auton ratissa liikennesääntöjä, voi havaita, että kaikki paitsi kohdan 3 väistämistilanne ovat tasan samoja sääntöjä, jotka koskevat ihan kaikkia ajoneuvoja ihan jatkuvasti eteen tulevissa risteystilanteissa. Polkupyörän väistämistä koskee siis tasan yksi poikkeussääntö, eli väistäminen kääntyessä myös oikealle. Ei pitäisi olla mitenkään vaikeaa muistaa. Tosiasiassa ainoa vaikeus pyöräilijöiden väistämisessä on se asennevamma, ettei pyörää pidetä oikeana ajoneuvona.

Sama koskee kääntäen myös suurta osaa pyöräilijöistä. Juuri tänään aamulla sain kuulla olevani mulkku, kun pyöräilijä kyseli että miksen anna tilaa pyörille suojatiellä ja vastasin noudattavani vain liikennesääntöjä. Tosiasiassa annoin tilaa, kun kerran hyökkäsi alle, mutta ilmoitin äänimerkillä potentiaalisesta vaaratilanteesta.
 

...........

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
74
Espanjassa, missä vietän talvet Dogmalla munkkikahvipyöräillen. Autoilijat kiltisti odottavat pyöräilijän takana, kunnes pääsee 2m tilalla ohi. Vaikka 10 kilometria tullaan pyörän perässä 30km/h nopeudella. Ei pala hermot. Ehkä kerran viimeisen 3 vuoden aikana joku ajoi liian läheltä. Mutta epäilen vahvasti että oli ulkomaalainen.

Suomessa jos tie on kapea ja vastaan tulee auto. Niin ugrilla palaa käämit ja ohi on päästävä vaikka tilaa ei olisi kuin 10cm kahvaan. Tätä tapahtuu liian usein. Tosin Suomessa valkoisen viivan oikealla puolella on ruhtinaalliset 5 cm tilaa pyörälle, kun korruptio on estänyt tekemästä tarpeeksi leveää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Auto väistää tietä ylittävää pyörää ainoastaan mikäli
Tuohon oikeastaan tiivistyy se, miksi homma meni ihan pieleen siinä reilut 25 vuotta sitten, kun alettiin mainostamaan liikennesääntöjä pääsanomalla 'pyöräilijä väistää aina'. Paitsi että se 'perustapaus', joka tämän propagandan perustana oli, olikin todellisessa maailmassa melko harvinainen ja lähes kaikki muut auton ja pyörän kohtaamistilanteet ovat sellaisia, että joko autoilija väistää kyseisessä risteyksessä aina tai sitten riippuu kulkijoiden kulkusuunnista, eikä mitään 'oletusta' voida oikeasti sanoa olevan.

Muutama vuosi sitten kävin erään maaseutupaikkaunnan keskustaajaman (Tyrnävä) kaikki suojatiepaikat läpi. Tulos oli, että pyöräilijä väistää aina ~17%, autoilija väistää aina ~37%, jompikumpi väistää riippuen autoilijan kääntymisestä ~42%, loput vanhentuneita merkintöjä muuttuneissa paikoissa ja/tai eivät ole suojateitä alkuunkaan (+ yksi vähän liian kaukana ympyrästä oleva suojatie ilman kolmiota kellekään, varsinainen loukku alakoulun kulmalla, vaikka ympyrän piti parantaa liikenneturvallisuutta). Lisäksi tuloksena oli paljon havaintoja suojatie/pyörätienjatke-maalauksien epäloogisuuksista, mutta niiden osalta laki on sittemmin päivittynyt (ja nykyään suojatienjatkemaalaus tarkoittaakin jotain merkitsevää).

Yhden paikkakunnan todellisuus toki ei ole sama kuin toisen paikkakunnan todellisuus - eikä aina yhden paikkakunnan sisälläkään. Tuollakin ne 'pyöräilijä väistää aina'-suojatiet olivat käytännössä lähes kaikki yhden vuosina 2000-2005 rakennetun asuinalueen sisällä ja muualle niitä ei juuri ollut.

Ja se autoilijoiden ärsyttävyys - ihan liian usein autoilijat väistävät minua pyöräilijänä, vaikka a) ajan ajoradalla (ei pyörätietä) ja b) tulen vielä kolmion takaa autoilijaan nähden. Siinä sitten molemmat seisoo, että miksei se jo mene.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Liikenneturvallisuuta kyllä olisi, jos sääntöjä muutettaisiin niin, että todellakin pyöräilijä väistää autoa aina. Olisin tähän myös itse pyöräilijänä täysin valmis. Se olisi monessakin tilanteessa "väärin" pyöräilijää kohtaan, mutta lopputuleman yksinkertaisuus ja yksiselitteisyys silti veisi mielestäni kirkkaan voiton.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 558
Auto väistää tietä ylittävää pyörää ainoastaan mikäli
1) Autolla on kolmio tai stop-merkki tai uusi "väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa"-merkki (*)
2) Auto tulee jostain parkkipaikasta tai pihasta tms, ei "oikealta tieltä"
3) Auto on juuri kääntymässä/kääntynyt tielle jota pyöräilijä ylittää (huom: auton ei tarvi väistää ennen kääntymistään jos ehdot 1 tai 2 ei toteudu, jos on kääntymässä pois tieltä jota pyöräilijä ylittää)

4(**) Liikennevalot näyttää autolle punaista
5(**) Pyörä tulee alunperinkin tilanteeseen ajorataa pitkin aivan kuin autot, ja tulee tasa-arvoiseen risteykseen oikealta.

Liikenneympyrässä sitten auton ajaessa kohti ympyrää toteutuu ehto 1, auton poistuessa ympyrästä toteutuu ehto 3, joten liikenneympyrässä auto väistää aina

Minulla on tuossa työmatkan verrella kaksi paikkaa, missä minun pitää pyörällä ylittää ajorata, ja suurin osa autoliikenteestä menee suoraan ilman kolmiota.

Arviolta >70% autoilijoista Espoossa ei tunnu osaavan väistämissääntöjä vaan alkavat pysähtelemään ja "päästämään minua yli" kun odotan vuoroani että menen heidän jälkeensä. Se, mikä tässä ärsyttää vielä enemmän on, että usein sen yhden hidastelevan auton takana olisi ollut hyvin tilaa ylittää se katu, mutta kun se auto hidastelee, sitten kun se lopulta tajuaa että en ole ylittämässä sen edestä, sen auton jälkeen ei kadun yli enää ehdikään ennen sitä seuraavaa (ja mahdollisesti myös sitä seuraavaa) autoa.

Eli liikennesääntöjä tuntematon tai "ylikohtelias" autoilija vaan aiheuttaa sen, että liikenne hidastuu aivan kaikille, eniten minulle jota kohtaan he kuvittelevat olevansa "kohteliaita".


Toisessa noista kahdesta paikasta on vielä perinteinen useamman kaistan giljotiini, kun yksi auto pysähtyy (väistämisvelvollisuuksien vastaisesti) päästämään minua yli, jos menisin yli sen edestä, siellä olisi huomattava riski, että toista kaistaa tulisi auto sen takaviistossa pysähtymättä.


(*)

(**) Nämä ei sinänsä liity pyörän ja auton kohtaamiseen vaan on yleisiä liikennesääntöjä
Yritetään muistaa, muistelin väärin että joskus olisi ollut sääntö että jos suojatie on suoran pyörätien jatke, sitten pitää auton väistää mutta sotken ehkä johonkin muuhun.

Kotini lähellä valitettavasti on suojatie (ilman kärkikolmiota) mitä kohden pyörät tuntuvat tulevan aikamoista vauhtia, ja ainakin tulee vaikutelma että he olettavat autojen väistävän (tai sitten he uskovat ehtivänsä alta pois, vähän kuin punaisia päin juokseva jalankulkija). Silloin harvoin kun olen itse pyörällä liikenteessä eikä tie ole tyhjä autoista, nousen yleensä kaiken varalta pyörän satulasta pois niin ei tarvitse kenenkään miettiä saanko ylittää tien vai en = saan.

Tulipahan mieleen että taisi olla viimeksi eilen kun rikoin tuota sääntöä, eli päästin pyöräilevän perheen ylittämään ilman kärkikolmiota olevan suojatien. Jotenkin vain tuli henkinen blokki vain ajaa yli kun suojatien reunaa kohti tuli, nousematta pyörän selästä, ehkä kuusivuotias lapsi vanhempineen. He myös ylittivät suojatien pysähtymättä, polkemalla. En alkanut siinä liikaa miettiä olenko etuajo-oikeutettu vai en, kun pieni lapsi oli yhtälössä mukana, mutta olisin toivonut että perheenpää olisi opettanut lapselleen nousemaan pyörän selästä pois ja ylittämään suojatie kävellen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Liikenneturvallisuuta kyllä olisi, jos sääntöjä muutettaisiin niin, että todellakin pyöräilijä väistää autoa aina. Olisin tähän myös itse pyöräilijänä täysin valmis. Se olisi monessakin tilanteessa "väärin" pyöräilijää kohtaan, mutta lopputuleman yksinkertaisuus ja yksiselitteisyys silti veisi mielestäni kirkkaan voiton.
Pyöräilijän pitäisi siis arvata, milloin auto on esimerkiksi ajamassa pyörätien ylitse tai tulossa jostain pihasta, ja se mielestäsi parantaisi liikenneturvallisuutta? Kääntyessä pitäisi sitten väistää jalankulkijoita, muttei pyöräilijöitä. Johan tulisi sekasotku.

Väistämissäännöt ovat täysin yksiselitteisiä ja hyvin yksinkertaisia, kunhan ymmärtää kaksi asiaa: 1) kääntyvä ajoneuvo väistää kevyttä liikennettä ja 2) polkupyörä on tuota yhtä poikkeusta lukuunottamatta tasan samanlainen ajoneuvo kuin mikä tahansa muukin ja sitä koskevat tasan samat väistämissäännöt. Jos tulet autolla ajoradalle, väistät ajoradan liikennettä, ellei liikennemerkki muuta sano. Samoin pyörällä. Kukaan ei toivottavasti kuvittele suojatien suojaavan autoja. Yhtä selvää pitäisi olla se, ettei suojatie suojaa pyörääkään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Kun vielä vähän mietiskelee siinä auton ratissa liikennesääntöjä, voi havaita, että kaikki paitsi kohdan 3 väistämistilanne ovat tasan samoja sääntöjä, jotka koskevat ihan kaikkia ajoneuvoja ihan jatkuvasti eteen tulevissa risteystilanteissa. Polkupyörän väistämistä koskee siis tasan yksi poikkeussääntö, eli väistäminen kääntyessä myös oikealle. Ei pitäisi olla mitenkään vaikeaa muistaa. Tosiasiassa ainoa vaikeus pyöräilijöiden väistämisessä on se asennevamma, ettei pyörää pidetä oikeana ajoneuvona.

Sama koskee kääntäen myös suurta osaa pyöräilijöistä. Juuri tänään aamulla sain kuulla olevani mulkku, kun pyöräilijä kyseli että miksen anna tilaa pyörille suojatiellä ja vastasin noudattavani vain liikennesääntöjä. Tosiasiassa annoin tilaa, kun kerran hyökkäsi alle, mutta ilmoitin äänimerkillä potentiaalisesta vaaratilanteesta.
2) polkupyörä on tuota yhtä poikkeusta lukuunottamatta tasan samanlainen ajoneuvo kuin mikä tahansa muukin ja sitä koskevat tasan samat väistämissäännöt
Ei ole tismalleen samoja, vaan on toinenkin poikkeus: "tasa-arvoisessa risteyksessä" molempien ajaessa suoraan autoilijan (tai siis ajoradalla kulkevan ajoneuvon) ei tarvi väistää oikealta tulevaa pyörää, mikäli tämä tulee pyörätietä. Sen sijaan ajorataa pitkin tulevaa ajoneuvoa on väistettävä, vaikka se olisi pyörä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Yritetään muistaa, muistelin väärin että joskus olisi ollut sääntö että jos suojatie on suoran pyörätien jatke, sitten pitää auton väistää mutta sotken ehkä johonkin muuhun.
Nykylain mukaan asia termien osalta lopulta *on* nimenomaan noin nyt.

Jos tiehen on maalattu pyörätienjatke, niin se kertoo, että tässä kohtaa auto väistää aina. Jos maalaus on suojatie, niin sitten taas ei voida tietää pelkästään tiemaalausta katsomalla kumpi väistää.

Mutta siinä kohtaa asia menee sekavaksi, että maalaukseen ei kuitenkaan saa luottaa (ja talvella lumen alta se tietenkään ei näy). Lisäksi ne maalaukset tulevat olemaan vielä pitkään väärin maalattuja, vaikka maalausten siirtymäaika loppuisikin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Ei ole tismalleen samoja, vaan on toinenkin poikkeus: "tasa-arvoisessa risteyksessä" molempien ajaessa suoraan autoilijan ei tarvi väistää oikealta tulevaa pyörää, mikäli tämä tulee pyörätietä. Sen sijaan ajorataa pitkin tulevaa ajoneuvoa on väistettävä, vaikka se lisi pyörä.
Ei se ole poikkeus tasa-arvoisesta risteyksestä. Se vaan ei ole sitten tasa-arvoinen risteys, vaan ajoradan ja pyörätien risteys, jossa pyöräilijä väistää aina. Eli se tapaus, mitä vuosikymmenet jaksettiin markkinoida "normaalitapauksena" autoilijan ja pyöräilijän risteämisestä.

Uudessa laissa siihen tilanteeseen tuotiin nyt uudistuksena pyöräilijän ylityspaikka, jonka kohdalla on autoilijoille kolmiot ja korotettu risteysalue. Se se sitten on kyllä varsinainen poikkeus risteysten joukossa. Ainoa paikka missä tiedän semmoisen olevan koko Pohjois-Suomessa on Oulun torinrannassa Pakkahuoneenkadun jatkeella. Varmaanhan niitä muitakin on, mutta eipä oo sattunu kohalle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Ei se ole poikkeus tasa-arvoisesta risteyksestä. Se vaan ei ole sitten tasa-arvoinen risteys, vaan ajoradan ja pyörätien risteys, jossa pyöräilijä väistää aina. Eli se tapaus, mitä vuosikymmenet jaksettiin markkinoida "normaalitapauksena" autoilijan ja pyöräilijän risteämisestä.
Ei oikeasti olekaan, mutta jos asiaa yrittää ajatella tavalla kuten Antti Alien sitä ajattelee, tämä on poikkeus.

Kommenttini oli vastaus nimenomaan Antin viestiin.
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
114
Nämä kummallisuudet myös. kevyenliikenteenväylä menee tien yli, muttei ole etes suojatietä vain saareke keskellä tietä, eikä minkäänlaisia maalauksia eikä liikennemerkkejä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei ole tismalleen samoja, vaan on toinenkin poikkeus: "tasa-arvoisessa risteyksessä" molempien ajaessa suoraan autoilijan (tai siis ajoradalla kulkevan ajoneuvon) ei tarvi väistää oikealta tulevaa pyörää, mikäli tämä tulee pyörätietä. Sen sijaan ajorataa pitkin tulevaa ajoneuvoa on väistettävä, vaikka se olisi pyörä.
Jos autolla tulee pyörätieltä oikealta tasa-arvoiseen risteykseen, vaikkapa nyt kuormattuaan autonsa pyörätielle pysäytettynä, auto tietenkin väistää ajoradalle tullessaan. Väistämisvelvollisuus tilanteessa tulee tasan samasta lainkohdasta kuin miksi polkupyörällä on pyörätieltä ajoradan risteykseen tullessaan väistettävä. TLL 24 § 4. mom: "Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella."

Pitää vain hahmottaa, että pyörätie päättyy risteykseen, ajoneuvo siirtyy pyörätieltä ajoradalle, ja risteyksen toisella puolella alkaa sitten uusi pyörätie, jos sieltä sellainen liikennemerkki löytyy.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Nämä kummallisuudet myös. kevyenliikenteenväylä menee tien yli, muttei ole etes suojatietä vain saareke keskellä tietä, eikä minkäänlaisia maalauksia eikä liikennemerkkejä.
Oletuksena on, että autoilijat ymmärtävät olevansa väistämisvelvollisia kevyen liikenteen väylää ylittäessään, samoin kuin kevyen liikenteen kulkijoiden on ymmärrettävä olevansa väistämisvelvollisia ajorataa ylittäessään. Hollannissa tuollainen järjestely on käsittääkseni varsin yleinen: pyörätie jatkuu samassa tasossa ja ajoradalla kulkeva liikenne hidastaa väkisinkin töyssyä ylittäessään.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Nykylain mukaan asia termien osalta lopulta *on* nimenomaan noin nyt.

Jos tiehen on maalattu pyörätienjatke, niin se kertoo, että tässä kohtaa auto väistää aina. Jos maalaus on suojatie, niin sitten taas ei voida tietää pelkästään tiemaalausta katsomalla kumpi väistää.

Mutta siinä kohtaa asia menee sekavaksi, että maalaukseen ei kuitenkaan saa luottaa (ja talvella lumen alta se tietenkään ei näy). Lisäksi ne maalaukset tulevat olemaan vielä pitkään väärin maalattuja, vaikka maalausten siirtymäaika loppuisikin.
Pyörätienjatke-maalaus ei määrää väistämisestä. Pitää olla liikennemerkki B5/B6/B7. Toisin kuin suojatie, joka on pelkällä maalauksella ihan yhtä suojatie kuin liikennemerkillä.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
369
Pyörätienjatke-maalaus ei määrää väistämisestä. Pitää olla liikennemerkki B5/B6/B7. Toisin kuin suojatie, joka on pelkällä maalauksella ihan yhtä suojatie kuin liikennemerkillä.
Juuri näin. Esimerkiksi talvella ei voi nähdä millainen seepraraidoitus siellä tiehen on maalattuna. Väistämisvelvollisuudet määritellään näissä tilanteissa liikennemerkein. Jos pyörätie/pyörätien jatke/suojatie ylittää suoran ajoradan, eikä siinä ole liikennemerkkejä muusta kertomassa, pyöräilijät väistävät ylittäessään ajoradan, elleivät hyppää pyörän selästä ja taluta kulkinettaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Pyörätienjatke-maalaus ei määrää väistämisestä. Pitää olla liikennemerkki B5/B6/B7. Toisin kuin suojatie, joka on pelkällä maalauksella ihan yhtä suojatie kuin liikennemerkillä.
Kyllä, aivan niin. Tämä vaan on se hienoinen epämääräisyys arkijärjelle, mikä uuteen lakiin vielä jäi. Pyörätienjatke-tiemaalaus ei määrää väistämisestä. Mutta sitä ei saa enää maalata kuin semmoisiin kohtiin, joissa autot on määrätty liikennemerkeillä väistämisvelvollisiksi (tai maalaus on parkkipaikan/pihaliittymän/yms kohdalla, missä väistäminen tulee parkkipaikalta tulemisesta/kääntymisestä/jne).

-> Joten käytännössä jos tiessä on maalattuna pyörätienjatke, se tarkoittaa, että siinä autoilijat joutuvat aina väistämään pyöräilijää johtuen muista syistä kuin nimenomaan siitä tiemaalauksesta. Tiemaalaus vain kertoo, että näin on, silloin kun se sattuu näkymään. Sitten joskus, kun aikaa on kulunut tarpeeksi, että maalaukset ovat oikeasti uusittu lain mukaisiksi.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
642
Enpä tiedä onko tästä jo keskusteltu (liian pitkä lanka asian selvittämiseksi), mutta kannanpa korteni kekoon.

Se tunne kun ohitat motarilla jonkun cruise päällä ja tämä alkaakin kiihdyttämään juuri kun olet kohdalla ja hidastaa taas kun olet päässyt ohi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 558
Enpä tiedä onko tästä jo keskusteltu (liian pitkä lanka asian selvittämiseksi), mutta kannanpa korteni kekoon.

Se tunne kun ohitat motarilla jonkun cruise päällä ja tämä alkaakin kiihdyttämään juuri kun olet kohdalla ja hidastaa taas kun olet päässyt ohi.
Aika yleistä joo, mutta koska haluan ajatella ihmisistä vain hyvää, kuvittelen sen johtuvan vain siitä että he olivat ajatuksissaan ajelleet "alinopeutta" ja heräsivät todellisuuteen kun joku lähti ohittamaan, ja pyrkivät korjaamaan nopeutensa muun liikenteen mukaiseksi. Ja hetken kuluttua torkahtavat uudestaan rattiin.

Kuspäitä he ovat silti, heidät pitäisi ampua ja syöttää koirille. Ja sitten ne koiratkin pitäisi ampua!
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
989
Aika yleistä joo, mutta koska haluan ajatella ihmisistä vain hyvää, kuvittelen sen johtuvan vain siitä että he olivat ajatuksissaan ajelleet "alinopeutta" ja heräsivät todellisuuteen kun joku lähti ohittamaan, ja pyrkivät korjaamaan nopeutensa muun liikenteen mukaiseksi. Ja hetken kuluttua torkahtavat uudestaan rattiin.

Kuspäitä he ovat silti, heidät pitäisi ampua ja syöttää koirille. Ja sitten ne koiratkin pitäisi ampua!
Aika ristiriitainen kommentti, ensin haluaa ajatella ihmisistä pelkkää hyvää, mutta lopussa aivan päinvastoin. Muutenkin voisi näinä maailman aikoina vähän miettiä noita ammuskeluajatuksia. Niin paljon viatonta ihmistä on kuollut aseisiin tänäkin vuonna.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Alan olla sitä mieltä että puolet kuskeista pitäisi määrätä pakolliseen teoria ja liikennekäyttäytymisen uudelleenkoulutukseen. Etelässä ajelin Turku-helsinki välin motaria jossa kaksi kaistaa, jotenkin korostui että kun ihmiset ovat tottuneet ruuhkiin niin liitytään ohituksen jälkeen ihan eteen. Ihan kun ei riittäisi jo että se takapuskuri höylätään melkein ohittamaan lähdössä.

Tähän höyläämiseen liittyen näin sitten kotipaikalla sellaisen että takana hiilosti melkein tyhjällä motarilla paku. Edessä alkoi rekka lähestyä 100 alueella, vilkaisin takapeiliä ja paku näytti siltä että olisi lähdössä ohi, mutta vilkkua ei näy. Ajoi esim melkein keskiviivan päällä ja ihan perseessä. No, laitoin oman vilkun päälle ja siirryin vasemmalle kun ahdisti muutenkin se pöpi takana. Arvaatteko mitä paku tekee?

Paku vetäisi kaasun pohjaan ja ohitti oikealta pienestä välistä ennen rekkaa, ja liittyi puskuria hipoen eteen. Ilmeisesti olisi pitänyt ymmärtää että hän juuri ohittaa minut ilman vilkkua.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Missä tällaisia on?
En osaa sanoa, ajatteliko edellinen keskustelija juuri tällaisia tapauksia, mutta esimerkiksi Vaasan Pitkäkadulla jalkakäytävä jatkuu ajoradan yli useammassa pienemmässä risteyksessä. Tuosta eteenpäin tulee ainakin kaksi muutakin samanlaista risteystä.
 
Liittynyt
19.05.2021
Viestejä
24
Ralleissa näkee kyllä mitä mielenkiintoisimpia rattisankareita. Ajelen Jämsän suunnalla launtaina tiellä missä tippuu tietyö alueella 80 rajoitus 50 ihan ymmärrettävästi. Hiljennän itse mittarin mukaan 60 kmh joka omalla autolla n. 55 oikeaa nopeutta.Takana tuleva bemari ei ilmeisesti tätä hyväksy vaan vetää pientareelta sora ja kivet pöllyten aivan älytöntä vauhtia ohi ja jatkaa samaa vauhtia koko työmaan läpi. Sain kyllä melkosen kivisuihkun auton keulaan, onneksi ei näköjään pahemmin maalit lähtenyt tai tuulilasi hajonnut.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
369
Ralleissa näkee kyllä mitä mielenkiintoisimpia rattisankareita. Ajelen Jämsän suunnalla launtaina tiellä missä tippuu tietyö alueella 80 rajoitus 50 ihan ymmärrettävästi. Hiljennän itse mittarin mukaan 60 kmh joka omalla autolla n. 55 oikeaa nopeutta.Takana tuleva bemari ei ilmeisesti tätä hyväksy vaan vetää pientareelta sora ja kivet pöllyten aivan älytöntä vauhtia ohi ja jatkaa samaa vauhtia koko työmaan läpi. Sain kyllä melkosen kivisuihkun auton keulaan, onneksi ei näköjään pahemmin maalit lähtenyt tai tuulilasi hajonnut.
Tuo on kyllä jännä miten kova paikka se on hiljentää sitä vauhtia rajoitusten mukaiseksi, etenkin työmaa-alueella. Moni tällainen Mr. Cool kuvittelee että on kova jätkä kun uskaltaa ajaa ylinopeutta, mutta kyllä se enemmän vaatii persoonalta että uskaltaa ajaa rajoitusten mukaan. ;)
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Aika yleistä joo, mutta koska haluan ajatella ihmisistä vain hyvää, kuvittelen sen johtuvan vain siitä että he olivat ajatuksissaan ajelleet "alinopeutta" ja heräsivät todellisuuteen kun joku lähti ohittamaan, ja pyrkivät korjaamaan nopeutensa muun liikenteen mukaiseksi. Ja hetken kuluttua torkahtavat uudestaan rattiin.

Kuspäitä he ovat silti, heidät pitäisi ampua ja syöttää koirille. Ja sitten ne koiratkin pitäisi ampua!
Toi kiihdytys -> nukahdus vain kuvaa hyvin tätä suomen liikennettä, kaikilla kenellä oikeus ajaa niin harva oikeasti keskittyy siihen ajamiseen oikeasti.

Jos mä ajaisin prätkällä kuten 90% tuolla liikenteessä olevista ameeboista ajaa niin olisin kuollut alle kilometrin jälkeen! Tänään taas aamuliikenteessä kehällä saavutan edellä olevaa vasemalla kaistalla, pistän vilkun päälle ja vaihdan oikealle kaistalle ja jatkan samaa vauhtia, pääsen siihen maagisen metrin päähän autosta niin tämä hattara lähtee vaihtamaan kaistaa ilman vilkkua, kunnes huomaa minut ja meinaa vetää vasemmalle kaiteeseen niin että sora lentää :facepalm:

Tuppi nurin ja äkkiä karkuun, voin kuvitella kuinka siellä autossa herneaivo miettinyt kuinka hän ei tehnyt mitään väärää.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Alan olla sitä mieltä että puolet kuskeista pitäisi määrätä pakolliseen teoria ja liikennekäyttäytymisen uudelleenkoulutukseen. Etelässä ajelin Turku-helsinki välin motaria jossa kaksi kaistaa, jotenkin korostui että kun ihmiset ovat tottuneet ruuhkiin niin liitytään ohituksen jälkeen ihan eteen. Ihan kun ei riittäisi jo että se takapuskuri höylätään melkein ohittamaan lähdössä.

Tähän höyläämiseen liittyen näin sitten kotipaikalla sellaisen että takana hiilosti melkein tyhjällä motarilla paku. Edessä alkoi rekka lähestyä 100 alueella, vilkaisin takapeiliä ja paku näytti siltä että olisi lähdössä ohi, mutta vilkkua ei näy. Ajoi esim melkein keskiviivan päällä ja ihan perseessä. No, laitoin oman vilkun päälle ja siirryin vasemmalle kun ahdisti muutenkin se pöpi takana. Arvaatteko mitä paku tekee?

Paku vetäisi kaasun pohjaan ja ohitti oikealta pienestä välistä ennen rekkaa, ja liittyi puskuria hipoen eteen. Ilmeisesti olisi pitänyt ymmärtää että hän juuri ohittaa minut ilman vilkkua.
Aika helvetin verkkaisesti saa kyllä motarinopeudella ajaa, jos "paku vetäsee kaasun pohjaan" ja parin sekunnin päästä oikealta sun ja rekan välistä ohi??? Vai otitko vasemman kaistan ikään kuin varmuuden vuoksi jotain 300 metriä ennen edessä häämöttävää rekkaa, niin kuin 90%:a tumpeloista tuntuu tuolla ottavan.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
474
Perinteinen miljoonaan kertaan keskusteltu ärsytys parin sadan kilsan motariajosta viime viikonlopulta: Järjettömän moni ohittaja vaihtaa kaistaa takaisin oikealle aivan keulan eteen riippumatta siitä, onko edessä ja takana tyhjää vai ei. Kuivalla kelillä tuo on lähinnä ohikiitävän ärsytyksen paikka, sateella sitten jo huomattava turvallisuusriski, kun kurat tuulilasissa vievät ohitettavalta näkyvyyden.

Olisi kiva joskus päästä tuollaisen tampion korvien väliin näkemään mitä siellä liikkuu. Todennäköisesti ei mitään muuta kuin "minäminäminä".
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Perinteinen miljoonaan kertaan keskusteltu ärsytys parin sadan kilsan motariajosta viime viikonlopulta: Järjettömän moni ohittaja vaihtaa kaistaa takaisin oikealle aivan keulan eteen riippumatta siitä, onko edessä ja takana tyhjää vai ei. Kuivalla kelillä tuo on lähinnä ohikiitävän ärsytyksen paikka, sateella sitten jo huomattava turvallisuusriski, kun kurat tuulilasissa vievät ohitettavalta näkyvyyden.

Olisi kiva joskus päästä tuollaisen tampion korvien väliin näkemään mitä siellä liikkuu. Todennäköisesti ei mitään muuta kuin "minäminäminä".
Tositampiot erikseen, mutta mä luulen että moni ei vaan osaa hahmottaa sitä autoaan, mittasuhteita ja vauhtia. Moni ei edes ole kuullut sitä muistisääntöä, että sitten on aika hyvä aika palata kaistalle kun ohitettavan molemmat etuvalot näkyy taustapeilistä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Aika helvetin verkkaisesti saa kyllä motarinopeudella ajaa, jos "paku vetäsee kaasun pohjaan" ja parin sekunnin päästä oikealta sun ja rekan välistä ohi??? Vai otitko vasemman kaistan ikään kuin varmuuden vuoksi jotain 300 metriä ennen edessä häämöttävää rekkaa, niin kuin 90%:a tumpeloista tuntuu tuolla ottavan.
Moottoritienopeudella sakkorajalle turvavälin päästäessä rekkaan jää etäisyyttä 67 metriä. Nopeusero, jos ohittaja ajaa 120 km/h ja rekkapena rajoitinta vastaan 89 km/h, kuten kyseisellä ammattiryhmällä tapana on, on 31 km/h. Näin ohittaen jää vähintään 5 sekuntia aikaa tuikata oikealta ohi.

Todellisuudessa 90 % moottoritiellä ohittavista ajelee nollat taulussa aivan perälautaan kiinni, jarruttaa, ja vasta sitten herää ohitustarpeeseen. Kaistalle palaaminen tapahtuu tietysti heti, kun ohitettava on kadonnut hetkeksi peilistä katveeseen. Sinunko mielestäsi näin pitäisikin tehdä, ettei vasen kaista vain mene ja kulu puhki "varmuuden vuoksi" käytöstä?
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Moottoritienopeudella sakkorajalle turvavälin päästäessä rekkaan jää etäisyyttä 67 metriä. Nopeusero, jos ohittaja ajaa 120 km/h ja rekkapena rajoitinta vastaan 89 km/h, kuten kyseisellä ammattiryhmällä tapana on, on 31 km/h. Näin ohittaen jää vähintään 5 sekuntia aikaa tuikata oikealta ohi.

Todellisuudessa 90 % moottoritiellä ohittavista ajelee nollat taulussa aivan perälautaan kiinni, jarruttaa, ja vasta sitten herää ohitustarpeeseen. Kaistalle palaaminen tapahtuu tietysti heti, kun ohitettava on kadonnut hetkeksi peilistä katveeseen. Sinunko mielestäsi näin pitäisikin tehdä, ettei vasen kaista vain mene ja kulu puhki "varmuuden vuoksi" käytöstä?
Kyllä hyvin usein näkee niitä Untoja jotka vaihtaa vasemmalle kaistalle ja valmistautuvat ohitukseen kun rekka on vasta kaukana näkyvissä ja sitten vilkutellaan valoja kun joku hävytön ajaa oikealta ohitse.

Jos paku ajaa siinä perässä ja ilman eroa alkunopeudessa tulee heittämällä ohi oikealta ja palaa takaisin, kyllä siinä on se ensimmäinen ohittaja ollut aivan väärällä kaistalla väärään aikaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 321
Viestejä
4 157 211
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom