Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Jalankulkijat jotka luulevat voivansa tehdä mitä vaan ja sen jälkeen ryhtyvät raivoamaan väkivaltaisiksi kun itse ovat perseilleet. Ajoin parkkihallissa rajoitusten mukaan, sivussa kävelee pappa katsellen eteen/poispäin ajoradalta ja yhtäkkiä vetää auton eteen ja itsellä jarrutus ja jatkan kuitenkin rullaamista kunnes pysähdyn. Noin 60v ukko päättää sitten ohi ajettuani yrittää potkaista takavalon paskaksi. Ehdin kiihdyttää alta pois ja vedän liinat kiinni. Pappa paahtaa täyttä vauhtia kohti joten totean että joo parempi etten jää odottamaan seuraavaa potkua ja tottakai märällä betoni/parkkihallimateriaalilla renkaat tyhjää lyöden paikalla. Pistää vituttamaan kun en tehnyt mitään väärää ja mistä vetoa että autoilijan syyksi taas tungetaan... Ja mikä helvetti saa moisen tilanteen jälkeen päättämään että yritänpä potkaista autoa ilman että edes keskustelen kuskin kanssa.

EDIT: Ja tarkennuksena ennen kun joku alkaa huutelemaan kaahailusta tai siitä että sudittelisin halleissa huvikseni A: ei suojatietä, äkillinen odottamaton hyppy ajoväylälle (juu auto väistää pääasiassa kaikkia mutta katso kohta B, B: parkkihallit ovat muutenkin yhteispeliä joissa molempien pitää osata joustaa, C: hallin lattia on/oli oikeasti mallia niin liukas että omilla kesäkengillä paikatut kohdat ovat liukkaita märkinä ja jopa MX-5 115hp/135nm koneella ja hyvillä 205 leveillä renkailla lähti sutimaan hiukan normaalia ripeämmässä lähdössä eli en yrittänyt perseillä tilanteessa "kostoksi" tai muutenkaan.
Aika monella tuntuu olevan käsitys, että parkkihalleissa saa kävellä miten sattuu ja autojen pitää antaa joka paikassa esteetön kulku jalankulkijoille. Erikoista kyllä tuommoinen raivoaminen, kun selvästi omalla arvaamattomuudellaan aiheuttanut tilanteen.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
Ajoittaisen liikenteessä törppöilyn vielä jaksaa mutta mulla ei tahdo riittää ymmärrys sille, miksi jollain olisi alla täysi kierros nastarenkaita näin heinäkuun lopulla niinkuin eräässä audissa minkä näin nyt aamulla.
Ja parkissa pelastustiellä tottakai.
Kyllä tuohon syitä löytyy, varsinkin nyt kun kaikki ei välttämättä käytä autoa joka päivä tai edes joka kuukausi etätöiden lisäännyttyä. Tai hakenut auton säilöstä, juuri ostettu tmv. Toki jos se päivittäin näkyy samassa varustuksessa, niin sitten on ehkä vaan pässi tai varaton. Ei se aina ole niin yksinkertaista. Nimim. ekaa kertaa vuoteen auto liikahti parkista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Aika monella tuntuu olevan käsitys, että parkkihalleissa saa kävellä miten sattuu ja autojen pitää antaa joka paikassa esteetön kulku jalankulkijoille. Erikoista kyllä tuommoinen raivoaminen, kun selvästi omalla arvaamattomuudellaan aiheuttanut tilanteen.
No siis sepä, kaveri katselee toisaalle ja hyppää sitten varoittamatta ajoväylälle. Ja sekin että ei ollut edes se että olisi yhden kerran yrittänyt potkaista mutta kun vedin liinat kiinni potkuyrityksen jälkeen niin herra lähti täyttä häkää autoa kohti joten totesin että en jää ottamaan uutta potkua museorekisterissä olevalla ajoneuvolla saati tappelemaan vaan poistun paikalta mahd. nopeasti vaarantamatta ketään. Ymmärtääkseni autoilija antaa halleissa tietä jalankulkijoille about kaikissa tilanteissa ellei selkeitä jalankulkureittejä ole (tai käytännössä näin se menee) ja yliajo-oikeutta ei luonnollisesti ole mutta kuten sanoin, tämä on yhteispeliä jossa molempien pitää osata pitää silmät auki. Kuka vittu lähtee potkimaan autoja kun on itse aiheuttanut tilanteen joka ei ole edes aiheuttanut käytännön vaaraa heille vaan hiukan keskivertoa hämmentyneemmän katseen autoilijalle joka on joutunut yllättäen jarruttamaan koska sankari käveli tielle arvaamatta, kävelijä näytti valmiiksi vittuuntuneelta ja jouduin vetämään liinat kiinni yllättäen. Agressiivinen kaheli ja itse pahensin vahingossa autoilijoiden imagoa sillä että erikoisempi auto lähti sutien paikalta (rehellisesti, olin helvetin yllättynyt että vanha 1.6 vapari jaksoi lyödä uusilla renkailla tyhjää normi 1500-2000rpm kierroksilta lähtiessä aka ei kytkimen dumppausta 7000rpm kierroksilta tms) ja kaikki paikalliset mummot näkivät... Olen siis nyt todennäköisesti paikallinen huligaani (pienet piirit, pieni alue, mummot huutelevat toisilleen ja auto on varsin tunnistettava/harvinainen). Ymmärtäisin jos olisin perseillyt jotain mutta kun ajoin prkl rehtiä ja rehellistä 15-20kmh vauhtia hallissa ja huomioiden jalankulkijat ja autot toisin kuin varsin iso osa parkkihallien käyttäjistä mutta ei... En tiedä oliko syynä keskivertoa erikoisempi auto jonka moottori pitää ääntä vaikka putkisto on vakio, (aka ei ollut 10v Kia Ceed tai Toyota Corolla, kaikki muu tuntuu keräävän huomiota oli se Telsa, tai mikään missä on yhtään enemmän ääntä tai muuta keskivertoa harmaata halpis tai "halpis" kipposta poikkeavaa) vai se etten samantien pysähtynyt kun näin jalankulkijan kulkevan jalankulkuväylällä. Pitäisi perkele varmaan pistää tosiaan 100A leimaan tai ostaa taas vanha kupla koska nuo ovat olleet kaksi autoa jolle KUKAAN ei koskaan ollut vihaisia vaikka mikä olisi tai mitä teit. Tässä ottaa päähän että joutuu pelkäämään paikallisessa lähiössä sitä että joku vitun arjen sankari tunnistaa auton ja päättää potkia peilit paskaksi tai muuta hienoa koska kaverin kertoman mukaan olen todennäköisesti hullu sekopää joka kaahaa, amistelee ja muuten perseilee (epätodennäköistä mutta valitettavan mahdollista). Pitää prkl jatkossa ostaa vain sitä perus Toyotan/Kian/Fordin/VAG:n tms halvinta mallia ja maastoutua kaikesta niin saisi tehdä ihan mitä vain ilman että kukaan edes katsoisi kahdesti mutta kun ei perkele oma sielu taivu moiseen.

EDIT: AKA eniten vituttaa tuo miltä tilanne todnäk. näytti paikallisille mummoille ja se että vaikken tehnyt mitään väärää olen itse se "pahis".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Tässä on nyt vielä kuva tuosta turmapaikasta. Ei mene omaan jakeluun miten tuossa pystyy ajamaan kenenkään päälle muuten kuin tahallaan, koska ohittamiseen on käytettävissä koko vastaantulijoiden kaista silloin kun se on mahdollista.



Palataanpa tähän vielä. Twitteristä poimittu kuva:

20220729_113606.jpg


Tienpitäjä siis paransi metallikehikossa istuvan turvallisuutta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ok, tuntuu vähän tyhmältä kysyä mutta kysyn silti. Nelinumeroisia teitä, joita on ympäri Suomea, joissa leveys on tuhansilla kilometreillä alle edellisen esimerkin vaatima minimi 5,1m, ajetaanko silloin koko tie pyöräilijän perässä, koska millään kohdalla ei pysty toteutumaan lain vaatima minimietäisyys ohitettaessa?
Jos tie on niin kapea, ettei pysty pitämään 2 metrin etäisyyttä, niin mitäpä jos vaikka hidastaisi sen verran, että pienempikin etäisyys muuttuu turvalliseksi. 5,1 metriä leveällä tiellä 2,6 metriä leveällä autolla jää kuitenkin ihan mukavat 1,9 metriä väliä keskimääräiset 0,6 metriä leveään pyöräilijään, jos kumpikin ajaa väliaikaisesti aivan tien vastakkaisilla reunoilla ohituksen helpottamiseksi.

Itse ajelin juuri eilen alle kahtakymppiä pyöräilijän perässä, kun sattui tulemaan auto vastaan juuri epäsopivasti. Takana oli kolme autoa, jotka osasivat myös hidastaa.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
454
Jos tie on niin kapea, ettei pysty pitämään 2 metrin etäisyyttä, niin mitäpä jos vaikka hidastaisi sen verran, että pienempikin etäisyys muuttuu turvalliseksi. 5,1 metriä leveällä tiellä 2,6 metriä leveällä autolla jää kuitenkin ihan mukavat 1,9 metriä väliä keskimääräiset 0,6 metriä leveään pyöräilijään, jos kumpikin ajaa väliaikaisesti aivan tien vastakkaisilla reunoilla ohituksen helpottamiseksi.

Itse ajelin juuri eilen alle kahtakymppiä pyöräilijän perässä, kun sattui tulemaan auto vastaan juuri epäsopivasti. Takana oli kolme autoa, jotka osasivat myös hidastaa.
Mitäpä jos lukisit uudelleen mistä on kyse, vastasit siihen kuinka tällä hetkellä toimitaan
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mitäpä jos lukisit uudelleen mistä on kyse, vastasit siihen kuinka tällä hetkellä toimitaan
Kuskeja on moneen lähtöön

Sori, väärä linkki, hetki etitään

Edit tässä
mtv.fi yksitapa toimia

Rekan ja polkupyöräilijän kiperä kohtaaminen tallentui Paavon kameraan – poliisilta selkeä ohje tilanteeseen

Kaksikaistainen tie, keltainen viiva, kaarre ja kuorama-autokuski ohittaa pyöräiljän, ilmeisesti vauhtiakin rekella oli.

76 tonnin kuormaa ei ollut, jos sillä merkitystä



Iltalehti.fi yksi tapa toimia.
Rekan päätön ohitus tallentui Esan kameraan Utajärvellä: ”Ennen en ole noin törkeää nähnyt”
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
454
Kuskeja on moneen lähtöön

Sori, väärä linkki, hetki etitään

Edit tässä
mtv.fi yksitapa toimia

Rekan ja polkupyöräilijän kiperä kohtaaminen tallentui Paavon kameraan – poliisilta selkeä ohje tilanteeseen

Kaksikaistainen tie, keltainen viiva, kaarre ja kuorama-autokuski ohittaa pyöräiljän, ilmeisesti vauhtiakin rekella oli.

76 tonnin kuormaa ei ollut, jos sillä merkitystä



Iltalehti.fi yksi tapa toimia.
Rekan päätön ohitus tallentui Esan kameraan Utajärvellä: ”Ennen en ole noin törkeää nähnyt”
Kyllä, kyllä. Minun esimerkkini oli vain yritys saada ymmärretyksi, että erään kirjoittajan ehdotus "tonni pari sakkoa jos ohittaessa väli on alle -tarkka määrä-" johtaisi mahdottomiin tilanteisiin, kuten myös automaattinen tuomio taposta jos pyöräilijä jää alle. Kun se voi myös ajaa sinne omasta vakaasta harkinnastaan. Tai tulla ulkopuolisen tönäisemäksi. Tai Allahin käskystä
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
254
Täällä on jollain autossa lisäpitkät, jotka vilkkuu strobovalon tyyliin, ilmeisesti jostain kytkimestä saa päälle ja pois tollasen hassumoodin.

Olisi loukkaus kehitysvammaisia kohtaan verrata tuota älynväläystä heihin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kyllä, kyllä. Minun esimerkkini oli vain yritys saada ymmärretyksi, että erään kirjoittajan ehdotus "tonni pari sakkoa jos ohittaessa väli on alle -tarkka määrä-" johtaisi mahdottomiin tilanteisiin, kuten myös automaattinen tuomio taposta jos pyöräilijä jää alle. Kun se voi myös ajaa sinne omasta vakaasta harkinnastaan. Tai tulla ulkopuolisen tönäisemäksi. Tai Allahin käskystä
No ihan oikeesti, ketju vähän katksi mutta kelasin taaksepäin.

Häh, mietipä nyt uudestaan? :hmm:

Yli 2m on hyvä perussääntö kun nopeusero on luokkaa 50km/h tai yli. Pienemmillä nopeuseroilla voi mielestäni kyllä ohittaa lähempääkin, toki joku metri ihan ehdoton minimi joka tapauksessa.

Näin ainakin itse pyrin aina ajamaan. Vituttaa suuresti muut ketkä ei näin tee (näin ketjun otsikkoon liittyen).
En kannatta mitään lakiin kirjattuja senttimääriä, mutta suomalaiset vaatii sääntöjä, muuten ei vaan tunnut onnistuvun.

Jos taidot ja kyvyt ei riitä turvalliseen ajamiseen, niin pitää kyllä ihan oikeasti miettiä onko henkilöstä rattiin. Jos kyse on koulutuksen puutteesta, niin sitten kouluttaa. Ammatikseen ajavat tärkeimpiä, koska ne ajavat paljon, voivat olla esimerkkinä, ja osa heistä ajaa raskaampaa kalusto missä vastuut isompia.


En kannata mallia missä kovia rangaistuksia jos on tehnyt onettomuuteen johtavan virheen, vaan ennemmin sitä että valvotaan ennaltaehkäisevästi. (tietenkin jos tietoisesti tekee valinnan ajaa läheltä, niin onhan se jo aika tahallista).

Kovempia rangaituksia osa haluaa tunnetilanteissa, mutta myös sen takia että mikään ei tunnut tehoavan, valvoontaan ei riitä resurssit ja se ei hetkauta jos ei kunnon rangaistuksen pelkoa. Jos onnettomuuden jälkeen joutuu häkkiin, niin ajatelleen joskos se tehoaisi.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
454
No ihan oikeesti, ketju vähän katksi mutta kelasin taaksepäin.



En kannatta mitään lakiin kirjattuja senttimääriä, mutta suomalaiset vaatii sääntöjä, muuten ei vaan tunnut onnistuvun.

Jos taidot ja kyvyt ei riitä turvalliseen ajamiseen, niin pitää kyllä ihan oikeasti miettiä onko henkilöstä rattiin. Jos kyse on koulutuksen puutteesta, niin sitten kouluttaa. Ammatikseen ajavat tärkeimpiä, koska ne ajavat paljon, voivat olla esimerkkinä, ja osa heistä ajaa raskaampaa kalusto missä vastuut isompia.


En kannata mallia missä kovia rangaistuksia jos on tehnyt onettomuuteen johtavan virheen, vaan ennemmin sitä että valvotaan ennaltaehkäisevästi. (tietenkin jos tietoisesti tekee valinnan ajaa läheltä, niin onhan se jo aika tahallista).

Kovempia rangaituksia osa haluaa tunnetilanteissa, mutta myös sen takia että mikään ei tunnut tehoavan, valvoontaan ei riitä resurssit ja se ei hetkauta jos ei kunnon rangaistuksen pelkoa. Jos onnettomuuden jälkeen joutuu häkkiin, niin ajatelleen joskos se tehoaisi.
Hyvää ja perusteltua tekstiä, olen kaikesta samaa mieltä. Olen viimeisen päälle epäuskovainen, mutta ohje "Tee muille kuin toivoisit itsellesi tehtävän" toimii myös tien päällä. Amerikassa voi saada vaikka 600 vuotta linnaa ja tuntuu silti jännitystä riittävän aamusta iltaan, siinä käy niin että jos on valmiiksi jo kova rangaistus tulossa niin miksipä ei yrittäisi uusilla rikoksilla yrittää selvitä kuin koira veräjästä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Tänään taas vaihteeksi skeida hämeensaaren rampissa, ensin kurvi 40kmh kuten muutkin, sitten kiihdytys 60kmh ja sen jälkeen liittyminen motarille ja kaasun nosto ennen sitä. Mukavaa ihmetellä takana kun nostin kaasun jo hyvissä ajoin pois kun tajusi mikä on taas homman nimi. Olisi pitänyt vaan lappaa ohi oikealta kun sitä ramppiakin olisi toistasataa metriä vielä lisää tossa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Puolisen tuhatta kilometriä Ruotsissa ajeleminen aiheutti hämmennystä. 80 km/h tai alle rajoitusalueilla ei tullut kukaan perä edellä vastaan, eikä saavuttanut. Kaikki osasivat maagisesti ajaa samaa nopeutta, eivätkä lähteneet kirimään taivaanrannassa siintävää autoa kiinni. 110 km/h rajoituksilla eri nopeuksia ajavia oli jonkin verran, mutta ainoa perään roikkumaan jäänyt oli Suomen kilvissä oleva Tesla. Meni sentään ohi kun jäin ohituskaistan alettua rekan taakse köröttelemään.

Samoilla korkeuksilla takaisin päin Suomen puolella ajellessa meinasi palaa käpy useampaan otteeseen. Torniosta alaspäin oli tasaisin väliajoin ohituskaistoja. Edessä olevassa jonossa ajeltiin välit 80-90 km/h ja ohituskaistalla taas 120-130 km/h. Erityispalkinnon (luokassa lakkaa syömästä sitä liimaa -erityinen) saa AMG-mersun kuljettaja, joka kolme kertaa tuli ohituskaistalla ohitseni ja jäi ajelemaan edessäni olevan auton taakse, niin että sain ohittaa molemmat.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
989
Kyllä tänäänkin 9-tiellä Humppila-Tampere olisi saanut hyvää opetusvideoita autokouluihin aiheesta ”miten ei kuulu ajaa jonossa”. Rekan perässä 9 autoa (minä se 9.) 1-7 ajavat aivan tappituntumalla rekan takana ja jokainen polkee vuorollaan jarrua, kuin jouluvaloja olisi katsellut. Autojen 8 ja 9 ei tarvinnut painaa jarrua kertaakaan, kun turvaväli oli riittävä.
Toinen opetusvideo olisi ollut paluumatkalla ”miten teet vaarallisen ohituksen”. Keltainen pakettiauto peräkärryn kanssa lähtee ohittamaan 80 alueella minua ja joutuu ajamaan ylinopeutta päästäkseen ohitseni ja kun huomaa nopeuskameran niin heti eteen ja jarrua. Kuitenkin joutui ajamaan rekan perässä siitä huolimatta montakymmentä kilometriä.
En usko, että kuski oli 17 vuotias aikaistetulla kortilla, näytti ainakin vanhemmalta taustapeilistä.
 

...........

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
74
Voisiko joku asentaa jarrut näihin suomipeltipurkkeihin? Niitä ei pysty hidastamaan mitenkään? Edes Venäjällä ei näin paskaa liikennekulttuuria voi olla.

Viikko sitten ihanasti lähti taas autoilija ohittamaan 10cm maantiepyörän tangosta. Jarruttaminen ei tullut kyseeseenkään. Helvetin kapea tie.

Kuka tahansa ÄO 70 saa kortin ja tässä tulos. Nyrkkeilymatsiksi menee varmasti. Asia ratkaistaan nyrkeillä niinkuin herrasmiehet.

Voisiko bensanhinnan korottaa äkkiä 100000000000e/litra jotta teillä liikkuisi vain maantiepyöräilijöitä?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Voisiko joku asentaa jarrut näihin suomipeltipurkkeihin? Niitä ei pysty hidastamaan mitenkään? Edes Venäjällä ei näin paskaa liikennekulttuuria voi olla.

Viikko sitten ihanasti lähti taas autoilija ohittamaan 10cm maantiepyörän tangosta. Jarruttaminen ei tullut kyseeseenkään. Helvetin kapea tie.

Kuka tahansa ÄO 70 saa kortin ja tässä tulos. Nyrkkeilymatsiksi menee varmasti. Asia ratkaistaan nyrkeillä niinkuin herrasmiehet.

Voisiko bensanhinnan korottaa äkkiä 100000000000e/litra jotta teillä liikkuisi vain maantiepyöräilijöitä?
Mitäs ne jarrut auttaa tuossa? Itse sain vitun vihaiset katseet tänään kahdelta eri sankarilta vaikka ohitin hidastaen täysin toista kaistaa kuten ohittaisi auton. Rohkaisevaa eikö. Ja isolla osalla munamankeleista ei ole muutenkaan mitään konseptia liikennesäännöistä tai miten olla järkevä liikenteessä. Tämä pyörän satulasta havaittuna. Tuli meinaan seurattua aika isolla otannalla yli vuosi kun paahtoi töihin pyörällä tai sähköpotkulaudalla ja nykyään pääasiassa autoillen mutta pyöräilyä tulee harrastettua. Autojen ajokäytöstä voi sentään ennakoida pyöräillessä, auton ratissa et tiedä ikinä mitä tapahtuu kun pyöräilijöistä kyse.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mitäs ne jarrut auttaa tuossa? Itse sain vitun vihaiset katseet tänään kahdelta eri sankarilta vaikka ohitin hidastaen täysin toista kaistaa kuten ohittaisi auton. Rohkaisevaa eikö. Ja isolla osalla munamankeleista ei ole muutenkaan mitään konseptia liikennesäännöistä tai miten olla järkevä liikenteessä. Tämä pyörän satulasta havaittuna. Tuli meinaan seurattua aika isolla otannalla yli vuosi kun paahtoi töihin pyörällä tai sähköpotkulaudalla ja nykyään pääasiassa autoillen mutta pyöräilyä tulee harrastettua. Autojen ajokäytöstä voi sentään ennakoida pyöräillessä, auton ratissa et tiedä ikinä mitä tapahtuu kun pyöräilijöistä kyse.
Muistitko jättää myös menosuuntaan turvavälin? Kovin monelle näyttää tulevan yllätyksenä, että 20 km/h kulkeva polkupyörä lähestyy nopeammin kuin vaikka 80 km/h liikkuva rekka. Jos lähtee ohitukseen 20 metrin päästä, kuten suurin osa näyttää tekevän, pyöräilijän kohdalla 0,7 sekuntia myöhemmin on edelleen tiukasti omalla kaistallaan.

Eilen sain seurata, kuinka edellä oleva auto lähti ohittamaan pyöräilijää kohteliaasti vastaantulijoiden puolelta. Ongelmana oli vain vastaantullut auto, joten ohittaja koukkasi hätäisesti takaisin omalle n. metrin päähän pyöräilijästä. Itse valitsin kahdesta polkimesta vasemmanpuoleisen ja ohitin sitten 10 sekunnin päästä ilman vaaratilanteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Itse sain vitun vihaiset katseet tänään kahdelta eri sankarilta vaikka ohitin hidastaen täysin toista kaistaa kuten ohittaisi auton.
Anteeksi nyt vain, mutta miten voi erottaa vihaisen katseen ajolasein varustetun pyöräilijän kasvoilta jostain auton taustapeilistä?
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Puolisen tuhatta kilometriä Ruotsissa ajeleminen aiheutti hämmennystä. 80 km/h tai alle rajoitusalueilla ei tullut kukaan perä edellä vastaan, eikä saavuttanut. Kaikki osasivat maagisesti ajaa samaa nopeutta, eivätkä lähteneet kirimään taivaanrannassa siintävää autoa kiinni. 110 km/h rajoituksilla eri nopeuksia ajavia oli jonkin verran, mutta ainoa perään roikkumaan jäänyt oli Suomen kilvissä oleva Tesla. Meni sentään ohi kun jäin ohituskaistan alettua rekan taakse köröttelemään.

Samoilla korkeuksilla takaisin päin Suomen puolella ajellessa meinasi palaa käpy useampaan otteeseen. Torniosta alaspäin oli tasaisin väliajoin ohituskaistoja. Edessä olevassa jonossa ajeltiin välit 80-90 km/h ja ohituskaistalla taas 120-130 km/h. Erityispalkinnon (luokassa lakkaa syömästä sitä liimaa -erityinen) saa AMG-mersun kuljettaja, joka kolme kertaa tuli ohituskaistalla ohitseni ja jäi ajelemaan edessäni olevan auton taakse, niin että sain ohittaa molemmat.
Lomalla ulkomaanlasien läpi kaikki näyttää kivemmalle. Lapin erämaassa tyhjillä teillä kiireettömässä lomamoodissa aivot ebdorfiineja täynnä liikenne ärsyttää yleensä vähemmän kuin Suomessa työmatkalla tai perisuomalainen 24/7 ohituskaistakateus.

Sitten kun lähdetään Tukholmasta ihan minne tahansa, huomaa kuinka perseestä Ruotsalainen liikennekulttuuri Suomalaiseen sivistyskansaan verrattuna. Aivan kuin omien arvojen käyttö olisi kiellettyä. Paitsi toki Ruotsi noille vähän tyhmemmille ihmisille edelleen ihanalta näyttää, kokemus paremmasta Ruotsista on juurtunut jo perintönä tai viimeistään ruotsinlaivoilla ihaillessa paremmin pukeutuvia ja sivistyneitä ruotsalaisia...


Iso ongelma Ruotsissa on motarille liittyminen, se että muun liikenteen kuuluu väistää liittyjää, koska kiihdytysksistaa ei ole pakko rakentaa 110 tai alle motareille. Tiukkaan väliin työntyy 40-60 vauhdissa käytännössä kaikenlainen liikenne, motarilla olevat jarruttaa ja sinkoilee ohituskaistalle miten sattuu.

Osloon ja takaisin keikalla tuskin sattui ensimmäistäkään ramppia jossa edellä ajavilla eivät olisi jarruvalot välkkyneet. Toki isona syynä noussut bensan hinta mikä entisestään laskenut kiihdytyshaluja.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Anteeksi nyt vain, mutta miten voi erottaa vihaisen katseen ajolasein varustetun pyöräilijän kasvoilta jostain auton taustapeilistä?
Spandeksien raivoaminen alkaa katseen kääntymisellä, suun vaahtoamisella ja alaleuan väpättämisellä. Lopuksi saattaa nousta italialaisen kiroilun käsimerkki.

Kun seisot autoletkassa punaisissa valoissa ja joku erehtyy soittamaan vähän torvea punaisia päin virtaavalle spandexletkalle, oppii ennen pitkään kyllä tunnistamaan vihaisen katseen vaikka pitkien kalsareiden lisäksi päällä on vielä ajolasit.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Tämän olen tänä vuonna huomannut myös Suomessa. Ja sen, että myös ajetaan 80-90 satkun alueella entistä enemmän.
Oma bensalousku kuluttaa 5.6 - 5.7 litraa vakinopeus 109 säädettynä. 84 kmh oli maaginen nopeus jolla pääsin 3.9 litran kulutukseen rauhallisilla kiihdytyksillä.

Ei voi autoilijoita syyttää jos ei kiihdyttely kiinnosta.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
454
Oma bensalousku kuluttaa 5.6 - 5.7 litraa vakinopeus 109 säädettynä. 84 kmh oli maaginen nopeus jolla pääsin 3.9 litran kulutukseen rauhallisilla kiihdytyksillä.

Ei voi autoilijoita syyttää jos ei kiihdyttely kiinnosta.
Toimet ovat minustakin täysin ymmärrettäviä. Tosin sellainen kutka on, että täyskaasukiihdytys tavoitenopeuteen vie vähempi ainetta kuin hidas lirutus, lienenkö väärässä? Kivempaa se ainakin on joten antaa turbon viheltää vaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Viime viikon Espanjassa ajaneena tulee kyllä ikävä sitä liikenteen sujuvuutta. Kiertoliittymään ajaessa ei tarvitse odotella vuoroja vaan mennään sopivaan rakoon eikä jäädä ihmettelemään. Motarilla kolme kaistaa, jossa äärimmäinen oikea on hidasta liikennettä varten, keskimmäinen jo lähes rajoituksen mukaan ajaville ja vasemmalla oleva nopealle liikenteelle.

Kaikki sujuu, jalankulkijoille annetaan tilaa ja liikenne velloo.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Toimet ovat minustakin täysin ymmärrettäviä. Tosin sellainen kutka on, että täyskaasukiihdytys tavoitenopeuteen vie vähempi ainetta kuin hidas lirutus, lienenkö väärässä? Kivempaa se ainakin on joten antaa turbon viheltää vaan
Ei täysikaasu, mutta sanotaan 80% kaasulla tehty kiihdytys ja niin että kierroksia enemmän kuin normaalit 2000rpm.

Eilen taas joku päätti seisoa tässä kehä 3 rampissa neljän ruuhkassa odotellen sopivaa väliä, onneksi oikealla puolella oli tilaa niin menin ohi ja liityin ilman draamaa liikennevirtaan:tup:

saf.JPG
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Oma bensalousku kuluttaa 5.6 - 5.7 litraa vakinopeus 109 säädettynä. 84 kmh oli maaginen nopeus jolla pääsin 3.9 litran kulutukseen rauhallisilla kiihdytyksillä.

Ei voi autoilijoita syyttää jos ei kiihdyttely kiinnosta.
Reippaasti kiihdyttämällä kuluu vähemmän polttoainetta. Moottorin hyötysuhde on huonompi pienellä kuormalla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Muistitko jättää myös menosuuntaan turvavälin? Kovin monelle näyttää tulevan yllätyksenä, että 20 km/h kulkeva polkupyörä lähestyy nopeammin kuin vaikka 80 km/h liikkuva rekka. Jos lähtee ohitukseen 20 metrin päästä, kuten suurin osa näyttää tekevän, pyöräilijän kohdalla 0,7 sekuntia myöhemmin on edelleen tiukasti omalla kaistallaan.

Eilen sain seurata, kuinka edellä oleva auto lähti ohittamaan pyöräilijää kohteliaasti vastaantulijoiden puolelta. Ongelmana oli vain vastaantullut auto, joten ohittaja koukkasi hätäisesti takaisin omalle n. metrin päähän pyöräilijästä. Itse valitsin kahdesta polkimesta vasemmanpuoleisen ja ohitin sitten 10 sekunnin päästä ilman vaaratilanteita.
Juu, 50kmh rajoitus, lähdin hyvissä ajoin vilkkua näyttäen viereiselle ja palasin pehmeästi turvavälin päähän takaisin. Villinä tarkistin jopa kiltisti sivupeilistä että pyöräilijä on oikeasti sopivan kaukana takana ennen kaistan vaihtamista.

Ja kyllä se elekieli puhuu puolestaan ettei ole vain normaalia urheillessa tulevaa irvistelyä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Ja kyllä se elekieli puhuu puolestaan ettei ole vain normaalia urheillessa tulevaa irvistelyä...
Tämä on kyllä ihan sinun omassa päässäsi. :facepalm: Jos ei tule mitään käsiliikkeitä/-merkkejä niin kaikki on kyllä ollut ihan ok.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Tämä on kyllä ihan sinun omassa päässäsi. :facepalm: Jos ei tule mitään käsiliikkeitä/-merkkejä niin kaikki on kyllä ollut ihan ok.
Ekassa käden nostoa stongalta nostaen kääntäen kämmen ylöspäin ns "mitä ihmettä sä duunaat" merkiksi ja toisessa pään pudistelua ja jotain sanojen tavailua. Juurikin näitä extreme hyper uber katupyörällä trikoissa ajavia molemmat. Jos jotain hyvää näistä kahdesta pitää sanoa niin pitivät rehdisti kaistan reunan, vakaan suunnan eivätkä vaihdelleet nopeuttaan kun lähti ohi. Noilla kun pääsee helposti sen 50kmh niin olisivat teoriassa voineet tulla konttiin hinaamaan. Ainoa mikä tulee mieleen käytökselle on että autossa on keskiverto nykyautoa enemmän ääntä ja pidän alaväännön puutteen kierroksia vähän yli 2000rpm eli jos ovat olleet todella herkkiä niin ovat voineet ottaa nokkiinsa tuosta (vakio putkisto mutta suunniteltu tehtaalta keskivertoa enemmän tunteita herättäväksi vuoden -90 löysempien sääntöjen mukaan). Tosin, tuolla alueella on tullut pään pudistelua jo siitä että että ajoin kaverin kanssa tien sivussa siirtymää metsäpolulta toiselle vajaata 30kmh maastopyörillä ja ajettiin vissiin liian hiljaa emmekä hiekalla vaan asfaltin reunassa joten joutui koukkaamaan. Lisäksi alue on katupyöräilijöiden suosima eli en tiedät kokevatko "valtakunnakseen".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Ekassa käden nostoa stongalta nostaen kääntäen kämmen ylöspäin ns "mitä ihmettä sä duunaat" merkiksi ja toisessa pään pudistelua ja jotain sanojen tavailua. Juurikin näitä extreme hyper uber katupyörällä trikoissa ajavia molemmat. Jos jotain hyvää näistä kahdesta pitää sanoa niin pitivät rehdisti kaistan reunan, vakaan suunnan eivätkä vaihdelleet nopeuttaan kun lähti ohi. Noilla kun pääsee helposti sen 50kmh niin olisivat teoriassa voineet tulla konttiin hinaamaan. Ainoa mikä tulee mieleen käytökselle on että autossa on keskiverto nykyautoa enemmän ääntä ja pidän alaväännön puutteen kierroksia vähän yli 2000rpm eli jos ovat olleet todella herkkiä niin ovat voineet ottaa nokkiinsa tuosta (vakio putkisto mutta suunniteltu tehtaalta keskivertoa enemmän tunteita herättäväksi vuoden -90 löysempien sääntöjen mukaan). Tosin, tuolla alueella on tullut pään pudistelua jo siitä että että ajoin kaverin kanssa tien sivussa siirtymää metsäpolulta toiselle vajaata 30kmh maastopyörillä ja ajettiin vissiin liian hiljaa emmekä hiekalla vaan asfaltin reunassa joten joutui koukkaamaan. Lisäksi alue on katupyöräilijöiden suosima eli en tiedät kokevatko "valtakunnakseen".
Ehkä se on sitten ollut se ääni. Kokemuksesta tiedän että se voi olla aika ärsyttävää etenkin jos pääsee yllättämään. Harva sitä kuitenkaan tahallaan kierroksia nostaa, joten turha siitä ärsyyntyä - pl. jotkut yksittäiset selvästi tahalliset tapaukset (kaikenlaisia sekopäitäkin tuolla valitettavasti liikkuu, niin autolla kuin pyörällä).
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Tämä on kyllä ihan sinun omassa päässäsi. :facepalm: Jos ei tule mitään käsiliikkeitä/-merkkejä niin kaikki on kyllä ollut ihan ok.
Entäs käytännössä jokaaamuinen spandeksien urputus "Vittu kävelijölle on vihreät" -urputus kun ylitetään punaisia päin risteys kun autot odottavat vihreiden vaihtumista. Noi on oikeasti herkkähipiäistä porukkaa jos niille joku erehtyy mainitsemaan virheistä.

Olisiko Pyrresin tapauksessa tiellä ollut reunassa kaide. Joidenkin mielestä siinä kohtaa ei spandeksia saa ohittaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
. Ainoa mikä tulee mieleen käytökselle on että autossa on keskiverto nykyautoa enemmän ääntä ja pidän alaväännön puutteen kierroksia vähän yli 2000rpm eli jos ovat olleet todella herkkiä niin ovat voineet ottaa nokkiinsa tuosta (vakio putkisto mutta suunniteltu tehtaalta keskivertoa enemmän tunteita herättäväksi vuoden -90 löysempien sääntöjen mukaan). Tosin, tuolla alueella on tullut pään pudistelua jo siitä että että ajoin kaverin kanssa tien sivussa siirtymää metsäpolulta toiselle vajaata 30kmh maastopyörillä ja ajettiin vissiin liian hiljaa emmekä hiekalla vaan asfaltin reunassa joten joutui koukkaamaan. Lisäksi alue on katupyöräilijöiden suosima eli en tiedät kokevatko "valtakunnakseen".
Spandex nimitys toki kuvaa heitä jotka käyttäytyy ylimielisesti, huonsti, jne.. pahempaa seuraa moottoriliikenteessä kuin elokapinalaiset.

Normi pyöräiliä voi toki kokea käytoksesi uhkaavasti , vaaralliseksi tai jonkinlaiseksi mielenilmaisuksia, johon sitten moikkaavat. Ei kaikki pyöräilijät tiedä kaikkien autojen haasteita ja ajovaikeuksia. (varsinkin kun yleensä ongelma on siellä ratin takana, suurimmalla osalla autoista ihan "hissuksiin" onnisuu)

Siis jos kuvitellaan tilanne että sunnuntai pyöräilään ja takaa lähestyy auto, jonka ääni mailma _tuntuu_ enemmän kiihdykseltä, kuin hidastamiselta ja tilanteeseen kuuluvalla varovaisuudella toimimiselta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Reippaasti kiihdyttämällä kuluu vähemmän polttoainetta. Moottorin hyötysuhde on huonompi pienellä kuormalla.
Onko jotain Fordin t-mallin mittauksia taas? Ei kuluta vähempää nopeilla kiihdytyksillä vaan uusilla autoilla lienee joku 4-6s 20kmh taloudellisin. Tuo kiihdyttely ja valoihin kiirehtiminen on yksi ärsyttävimmistä asioista teillä, kun polttavat sen litran enemmän per 100km aivan turhaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Onko jotain Fordin t-mallin mittauksia taas? Ei kuluta vähempää nopeilla kiihdytyksillä vaan uusilla autoilla lienee joku 4-6s 20kmh taloudellisin.
Ohjetta on annettu vielä 2000 , 2010 luvulla, tiettävästi sillä on perää.
Tuo ohje on esiintynyt myös ihan 20 luvun nuukailujuituissa joissa on haastateltu suht tuoreilla autoilla nuukailevia.

Tuo kiihdyttely ja valoihin kiirehtiminen on yksi ärsyttävimmistä asioista teillä, kun polttavat sen litran enemmän per 100km aivan turhaan.
Jarruttaminen on ollut nuukailussa viimeiseen asti vältettäviä juttuja varmaan ensimmäisen energiakriisin ajoista asti. (*

Ei kuluta vähempää nopeilla kiihdytyksillä vaan uusilla autoilla lienee joku 4-6s 20kmh taloudellisin.
Kiitos tuoreesta ajantaisesta tiedosta, onko sinulla tai jollain muulla heittää tällä jotain uskottavaa lähdettä, selitystä. Ja sitä koska ja millaisilla muutos on tapahtunut. Ettei tarvi maalikkona arvailla monilovisia robottilaatikoita, joissa automatiikka sovittaan parhaan hyötysuhteen jne.
Niin ja se että paljonko optiminilla säästää.

(*
Hybridi, sähköautot vähän muuttaa pakkaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Spandex nimitys toki kuvaa heitä jotka käyttäytyy ylimielisesti, huonsti, jne.. pahempaa seuraa moottoriliikenteessä kuin elokapinalaiset.

Normi pyöräiliä voi toki kokea käytoksesi uhkaavasti , vaaralliseksi tai jonkinlaiseksi mielenilmaisuksia, johon sitten moikkaavat. Ei kaikki pyöräilijät tiedä kaikkien autojen haasteita ja ajovaikeuksia. (varsinkin kun yleensä ongelma on siellä ratin takana, suurimmalla osalla autoista ihan "hissuksiin" onnisuu)

Siis jos kuvitellaan tilanne että sunnuntai pyöräilään ja takaa lähestyy auto, jonka ääni mailma _tuntuu_ enemmän kiihdykseltä, kuin hidastamiselta ja tilanteeseen kuuluvalla varovaisuudella toimimiselta.
Spandexit helvetin arvaamattomia, ylimielisiä ja välinpitämättömiä (juu tiedän tiedän, yleistys mutta tarpeeksi näkee että siitä muodostuu jo yleinen toimintamalli jonka voi havaita).

Normi pyöräilijät sääntöjen huonon tuntemuksen ja välillä huonojen ideoiden takia (esim tuli nähtyä kun n.40v kaveri jopon päällä suhaili 15kmh 50kmh rajoituksella ajokaistalla jossa on kanttarit eikä piennarta vaikka vieressä iso selkeä pyörätie) ja muodostavan monet ongelmista näin. Pyörällä ja laudalla liikkuessa näiden kohdalla näki joko todella mahtavaa tuntemusta (esim perheet/lapset jotka oikeasti tunsivat säännöt, katselivat ympärilleen jne) tai sitten juuri ne pahimmat arvaamattomat jotka vetivät mm itse jo rinnalla ollessa melkein suoraan kylkeen koska eivät katselleet minnekään ja yrittivät väistää jalankulkijaa tai ajavat suojateillä ihan miten sattuu ja jos autoilija noudatti sääntöjä ja jatkoi suoralla tiellä väistämättä niin sentteriä ja huutelua näki ja jos yritti itse selittää näille että autolla on tässä tilanteessa etuajo-oikeus niin samantien haukuttiin kusipääksi.

Tuon äänipuoli voi kyllä selittää tuon kun Sipoo/Porvoo akselin takateistä kyse eli moni autoilija/prätkäkuski lähtee sinne nauttimaan teistä ja monesti nopeudet+äänet voivat näillä nousta (omalla ei pelkoa koska tehoa ei vaan ole :D). Ovat tottuneet että heti jos kuuluu mitään ääntä moottorista/putkistosta niin automaattisesti sentteri pystyyn.

@Jetula ei kaidetta kummassakaan ja leveä piennar. Ja tosiaan tuo ärsyyntymisherkkyys oikeasti ihmetyttää. Pyöräily on hauskaa ja rentouttavaa ja itselle isoin stressi oli toiset pyöräilijät. Autoista tosiaan tiesi mitä tekevät niin osasi varautua. Itsellä on kuitenkin otantaa koska olen pyöräillyt sivuharrastuksena koko pienen elämän ihan junnusta asti sekä reilun vuoden 20km työmatkaa ja mikään ei ole muuttunut. En tajua miten jengi voi olla niin helvetin herkkähipiäistä porukkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ohjetta on annettu vielä 2000 , 2010 luvulla, tiettävästi sillä on perää.
Tuo ohje on esiintynyt myös ihan 20 luvun nuukailujuituissa joissa on haastateltu suht tuoreilla autoilla nuukailevia.


Jarruttaminen on ollut nuukailussa viimeiseen asti vältettäviä juttuja varmaan ensimmäisen energiakriisin ajoista asti. (*


Kiitos tuoreesta ajantaisesta tiedosta, onko sinulla tai jollain muulla heittää tällä jotain uskottavaa lähdettä, selitystä. Ja sitä koska ja millaisilla muutos on tapahtunut. Ettei tarvi maalikkona arvailla monilovisia robottilaatikoita, joissa automatiikka sovittaan parhaan hyötysuhteen jne.
Niin ja se että paljonko optiminilla säästää.

(*
Hybridi, sähköautot vähän muuttaa pakkaa.
Pitää vaihtaa aika äkkiä, jos haluaa optimialueella pitää ja voittaa ajassa sen, että huudattaisi kovilla kiekoilla nopeassa kiihdytyksessä. Ei se parhaan hyötysuhdeen kiihdytys ole nopein eli nopea.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Enemmän vituttaa ne jotka ei kiihdytä ja sitten koko letka putoaa "vihreästä aallosta" ja sittenhän sitä polttoainetta vasta säästyy kun monta autoa seisoo punaisissa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
192
Onko jotain Fordin t-mallin mittauksia taas? Ei kuluta vähempää nopeilla kiihdytyksillä vaan uusilla autoilla lienee joku 4-6s 20kmh taloudellisin. Tuo kiihdyttely ja valoihin kiirehtiminen on yksi ärsyttävimmistä asioista teillä, kun polttavat sen litran enemmän per 100km aivan turhaan.
Tuosta esimerkiksi Toyotan moottorin hyötysuhdetta, kovemmalla kuormalla huippuväännön alueella hyötysuhde on parempi kuin pienellä kuormalla. Kuvassa olevat numerokäyrät kuvaavat hyötysuhdetta.
lähde: New 2.5-liter Direct-injection, Inline 4-cylinder Gasoline Engine | Toyota Motor Corporation Official Global Website

Edit. pahoittelen offtopicista
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
454
Onko jotain Fordin t-mallin mittauksia taas? Ei kuluta vähempää nopeilla kiihdytyksillä vaan uusilla autoilla lienee joku 4-6s 20kmh taloudellisin. Tuo kiihdyttely ja valoihin kiirehtiminen on yksi ärsyttävimmistä asioista teillä, kun polttavat sen litran enemmän per 100km aivan turhaan.
Kiihdyttely on vittumaista ja epätaloudellista, ripeä kiihdytys vaikkapa pihatieltä isolle tielle satasen vauhtiin on taloudellista ja muut ilahtuvat kun ei tarvitse jarrutella turhan takia
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Pitää vaihtaa aika äkkiä, jos haluaa optimialueella pitää ja voittaa ajassa sen, että huudattaisi kovilla kiekoilla nopeassa kiihdytyksessä. Ei se parhaan hyötysuhdeen kiihdytys ole nopein eli nopea.
No nyt kaipaisin niitä lähde viitteitä faktoihin, ketjussa todistellaan toista ja ei tuo heittosi saanut minua ymmärtään niin paljoa että voisi kertoa muille että 30s nollasta sataan on taloudellisinta.

Pitää vaihtaa aika äkkiä, jos haluaa optimialueella pitää ja voittaa ajassa sen, että huudattaisi kovilla kiekoilla nopeassa kiihdytyksessä.
Nyky autossa keskiverto kuski ei niihin vaihtamisiin puuttu, ja ohjeesi kuullostaa juuri siltä että painetaan se tallapohjaan odotetaan että tavoitenopeus saavutettu, jolloin tökätään vakkari päälle.
Vaihtoehtoisesti tallaa sopivasti, vakkari päälle, auto sitten arpoo sopivan loppu kiihdytyksen. Tämä osassa autoja tarkoittaa tuota puolenminuutin kiihdytystä.

Mutta jos tälläisiä ohjeita oikeasti jaetaan jossain piireissä, niin se selittää nuo rampilta lähdöt, kannattaisi kertoa paljon sillä säästää, ja jos sen tekee 10 000 kertaa, niin onko se riskin arvoista.

Edit, en siis väitä, ja eri automalleissa on eroja, tallapohjaan painamisella tarkoitan reipasti kiihdytystä, jos autossa on jokin talla kevysti pohjaan ja tallan lattiaan asti voimalla moodit, jossa jälkimäisessä max tehot pidon rajalla 10x kulutuksella per metri.

Kiihdyttely on vittumaista ja epätaloudellista, ripeä kiihdytys vaikkapa pihatieltä isolle tielle satasen vauhtiin on taloudellista ja muut ilahtuvat kun ei tarvitse jarrutella turhan takia
Tuosta esimerkiksi Toyotan moottorin hyötysuhdetta, kovemmalla kuormalla huippuväännön alueella hyötysuhde on parempi kuin pienellä kuormalla. Kuvassa olevat numerokäyrät kuvaavat hyötysuhdetta.
lähde: New 2.5-liter Direct-injection, Inline 4-cylinder Gasoline Engine | Toyota Motor Corporation Official Global Website

Edit. pahoittelen offtopicista
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.08.2022
Viestejä
76
Spandexit helvetin arvaamattomia, ylimielisiä ja välinpitämättömiä (juu tiedän tiedän, yleistys mutta tarpeeksi näkee että siitä muodostuu jo yleinen toimintamalli jonka voi havaita).

Normi pyöräilijät sääntöjen huonon tuntemuksen ja välillä huonojen ideoiden takia (esim tuli nähtyä kun n.40v kaveri jopon päällä suhaili 15kmh 50kmh rajoituksella ajokaistalla jossa on kanttarit eikä piennarta vaikka vieressä iso selkeä pyörätie) ja muodostavan monet ongelmista näin. Pyörällä ja laudalla liikkuessa näiden kohdalla näki joko todella mahtavaa tuntemusta (esim perheet/lapset jotka oikeasti tunsivat säännöt, katselivat ympärilleen jne) tai sitten juuri ne pahimmat arvaamattomat jotka vetivät mm itse jo rinnalla ollessa melkein suoraan kylkeen koska eivät katselleet minnekään ja yrittivät väistää jalankulkijaa tai ajavat suojateillä ihan miten sattuu ja jos autoilija noudatti sääntöjä ja jatkoi suoralla tiellä väistämättä niin sentteriä ja huutelua näki ja jos yritti itse selittää näille että autolla on tässä tilanteessa etuajo-oikeus niin samantien haukuttiin kusipääksi.

Tuon äänipuoli voi kyllä selittää tuon kun Sipoo/Porvoo akselin takateistä kyse eli moni autoilija/prätkäkuski lähtee sinne nauttimaan teistä ja monesti nopeudet+äänet voivat näillä nousta (omalla ei pelkoa koska tehoa ei vaan ole :D). Ovat tottuneet että heti jos kuuluu mitään ääntä moottorista/putkistosta niin automaattisesti sentteri pystyyn.

@Jetula ei kaidetta kummassakaan ja leveä piennar. Ja tosiaan tuo ärsyyntymisherkkyys oikeasti ihmetyttää. Pyöräily on hauskaa ja rentouttavaa ja itselle isoin stressi oli toiset pyöräilijät. Autoista tosiaan tiesi mitä tekevät niin osasi varautua. Itsellä on kuitenkin otantaa koska olen pyöräillyt sivuharrastuksena koko pienen elämän ihan junnusta asti sekä reilun vuoden 20km työmatkaa ja mikään ei ole muuttunut. En tajua miten jengi voi olla niin helvetin herkkähipiäistä porukkaa. Ja en ole spandeksi.
Taidat ehkä ottaa liian henkilökohtaisesti tai herkästi, mitä tunteita "erikoisauto" aiheuttaa kumminkin. Itsellä ei satu yleensä mitään ihmeellistä vaikken arjenharmaalla avensiksella ajelekaan. Vähän huvittavaa kyllä, mutta no prob, moneen junaan.
Ja en ole spandeksi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Taidat ehkä ottaa liian henkilökohtaisesti tai herkästi, mitä tunteita "erikoisauto" aiheuttaa kumminkin. Itsellä ei satu yleensä mitään ihmeellistä vaikken arjenharmaalla avensiksella ajelekaan. Vähän huvittavaa kyllä, mutta no prob, moneen junaan.
No siis sehän tässä onkin. En keksi mitään muuta järkevää selitystä reaktiolle kuin itse auto tai ehkä oma naama :D. Ketjua ja uutisia lukeneena tuli mieleen vielä pyöräilijä havaitessa että aja muuten sitten erityisen kiltisti etteivät pelästy/et aja liian läheltä/liian kovaa jne. Ainoa muuttuja joka eroaa normi kipoista/kuskeista on ulkomuoto, pieni koko. ääni ja oma habitus. Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä että kesällä ajelee vanhalla avoautolla ohi ns. oppikirjan mukaan. Vituttaa lähinnä tuo pirun tekopyhyys pyöräilijöiden puolelta. Yrität tehdä parhaasi ja mitä saat palkaksi. Autoilija tekee MITÄÄN niin samantien tulee sentteriä pyöräilijältä ta. Kuten tuossa koko keskustelun aloittaneessa viestissä. Kuten jo liian usein maininnut niin suhailen pyörällä itsekin ja siksi koen että omaan oikeuden puolustaa myös autoilijoita.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
ääni ja oma habitus.
Ehkä jotain spandex tyyppisiä sterotypioita autoilijoista ?

Vituttaa lähinnä tuo pirun tekopyhyys pyöräilijöiden puolelta.
En tiedä missä ajelet, tai no taisit mainita Porvoon.

Noin yleisesti maanteilla jos pyöräilijöitä menee niin ihan asiallisia, jopa niin asiallisia että täytyy olla rauhallinen luenteenlaatu että autoilijoiden välinpitämättömyys ei heilauta. Huomioitava että vain osalla on koulutusta asiaan, pyörä ei vaadi muita pääsyvaatimuksia että saa liikkeelle. Toki pyörällä ajaa myös päihtyneitä sekoja ym, ajaa niitä muillakkin ajoneuvoilla, pyörä ehkä helpommin saavutettavissa.

SItten on se Spandex (* tyypit, ne kapina henget, joilla joku tarve osoittaa jotain mieltään, jatkuvassa kilpailu taistelu moodissa, ajavat kuin suljetulla radalla kaikkia muita vastaan. Vaihdevuodet, tai jotain.

Siinä tärkeintä ettei anna mennä tunteisiin, vaan keskittyy varomaan, poistuu paikalta heti kun turvallista, normaalisti ääneti tai äänellä. Kypäräkameraan se menee kuitenkin. Niitä vain harmittaa jos ei mitään reaktiota provoiluun.

(*asun kanssa sillä on yhtä paljon tekemistä kuin munuaisilla mulkun kanssa, jos joku spandex asuja käyttävä samaistaan itsensä edelläolevaan, niin voi avata vähän mistä kyse, suurin osa spandex asuisista on fixuja pyöräilijöitä)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
En tiedä missä ajelet, tai no taisit mainita Porvoon.

Noin yleisesti maanteilla jos pyöräilijöitä menee niin ihan asiallisia, jopa niin asiallisia että täytyy olla rauhallinen luenteenlaatu että autoilijoiden välinpitämättömyys ei heilauta. Huomioitava että vain osalla on koulutusta asiaan, pyörä ei vaadi muita pääsyvaatimuksia että saa liikkeelle. Toki pyörällä ajaa myös päihtyneitä sekoja ym, ajaa niitä muillakkin ajoneuvoilla, pyörä ehkä helpommin saavutettavissa.

(*asun kanssa sillä on yhtä paljon tekemistä kuin munuaisilla mulkun kanssa, jos joku spandex asuja käyttävä samaistaan itsensä edelläolevaan, niin voi avata vähän mistä kyse, suurin osa spandex asuisista on fixuja pyöräilijöitä)
PK-seutu ja lähialueet ajoalueenä pääasiassa ja silloin tällöin sinne ja tänne nautiskelemaan takateille/reissuun/mökille.

Mitä luonteeseen tulee niin itsellä siis lähinnä pisti tuossa sen reilun vuoden aikana kun pyörä/sähköpotkulauta oli ainoa kulkine silmään että tosiaan autot pystyi arvioimaan ja osasi reagoida joten huomattavasti rennommin otti kun tiesi kuitenkin että joku sieltä tunkee suojatielle eteen vaikka olisi etuajo-oikeutettu jne. Mieluiten pidän itseni hengissä kuin jään auton alle periaatteen vuoksi. Yksi mikä jäi mieleen itselle oli perhe pyöräilemässä, kaikki ilman kypäriä, pieni lapsi ajelemassa ja muksu ensimmäisenä suojatielle ilman että kukaan katsoi sivuille. Kiroilivat kuskille joka joutui lyömään liinoja kiinni ja huikkasin itse nopeasti satulaan noustuani ja ohi ajaessa että autolla oli muuten etuajo-oikeus tuossa joten kannattaa varoa ettei muksulle satu mitään ja ai saatana että tulikin sitä kiroilua ja vihaa. Tuo reilu vuosi aktiivista kevyen liikenteen suhailua sisälsi huomattavasti vähemmän tilanteita missä jouduin yllättäen lyömään liinoja kiinni autojen takia vs mitä joudun tekemään autoillessa pyörien takia.

Ja juu, spandex on tottakai stereotypia. MUTTA valitettavan usein nuo isoimmat ASENNEongelmat tulevat eteen juuri spandexiin pukeutuvien kanssa. Joku mummeli pyörällä vs spandex... tiedät melkein varmaksi kumpi on samantien huutelemassa tai perseilemässä muuten.

En ala noille jankkaamaan tai mitään perseilemään itse mutta pistää se kyllä vituttamaan kun autolla ajaessa saat paskaa niskaan sekä pyörällä ajaessa saat paskaa niskaan liian monen perseilystä. Mitä teetkään niin kaikki on paskaa. Kertoo paljon esim omasta pyöräilystä esimerkkinä helvetin hämmentyneet autoilijat jotka ihmettelevät miksi nousen satulasta suoraa tietä ylittäessä tai lakeja noudattaen annan tietä autolle kun en jaksa nousta satulasta tms.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Millähän sitä saisi telepaattisesti ihmisiä ohjattua ottamaan liikenteessä muita huomioon?

Jos joku on selkeästi lähdössä ohittamaan ja kärkkyy sopivaa paikkaa, niin onko se vaikea ottaa muut huomioon ja siirtyä hiukka enempi oikeaan laitaan eikä lähemmäs keskiviivoja? Näkisi vain helpommin auton ohi eikä tarvitsisi mennä vastaantulijoiden kaistalle, että näkee ohi.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
454
Millähän sitä saisi telepaattisesti ihmisiä ohjattua ottamaan liikenteessä muita huomioon?

Jos joku on selkeästi lähdössä ohittamaan ja kärkkyy sopivaa paikkaa, niin onko se vaikea ottaa muut huomioon ja siirtyä hiukka enempi oikeaan laitaan eikä lähemmäs keskiviivoja? Näkisi vain helpommin auton ohi eikä tarvitsisi mennä vastaantulijoiden kaistalle, että näkee ohi.
Sellaiset kärkkyjät ovat sangen ärsyttäviä. Perseestä ei näe mitään, mutta kun jättää 50 m väliä niin näkee milloin on sopiva paikka ohittaa, auto ehtii kiihtymään ja vastaantulijan kaistalla saa jo löysätä kaasun ja ohitus sujuu turvallisesti. Ja jos arvio olikin virheellinen niin ohituksen ehtii myös perua ennen kuin vaaratilanne eskaloituu
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Sellaiset kärkkyjät ovat sangen ärsyttäviä. Perseestä ei näe mitään, mutta kun jättää 50 m väliä niin näkee milloin on sopiva paikka ohittaa, auto ehtii kiihtymään ja vastaantulijan kaistalla saa jo löysätä kaasun ja ohitus sujuu turvallisesti. Ja jos arvio olikin virheellinen niin ohituksen ehtii myös perua ennen kuin vaaratilanne eskaloituu
Voi kun kaikki olisikin näin suoraviivaista. No, suurinosa ei kuitenkaan osaa ottaa huomioon, kun oman napansa.

Itse ainakin kun huomaan, että joku haluaa mennä ohi ja ei ole ihan luotisuora kiitorata edessä, niin siirryn kiltisti lähemmäs oikeaa laitaa jotta näkyvyys paranee takaa tulijalta. Jonkun verran tulee kuitenkin vuodessa ajoa mittariin, niin näkee kyllä kaikenlaista suharia tuolla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 365
Viestejä
4 158 508
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom