Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 625
Mittarivirhe on suhteellinen, ei absoluuttinen, absoluuttinen mittarivirhe vaihtelee nopeuden mukaan.

Japsiautoissa oman kokemuksen mukaan n. 6-8%, tosin toki renkaatkin vaikuttaa siihen, mutta niidenkin vaikutus on suhteellinen, ei absoluuttinen.

Eli todellisen nopeuden ollessa 100 km/h, tyypillisen japsiauton mittari näyttää 106-108 km/h, mutta nopeuden ollessa 50 km/h mittari näyttää 53-54 km/h.
Tämähän nyt ei pidä paikkaansa. Ainakin uudemmissa Volvoista virhe on nopeudesta riippumatta 3km/h.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
7 978
Tänään taas lahden motarilla sellainen 20auton häröpallo possujuna oikealla ja vasemmalla kaistalla kun vasenta kaistaa ajettiin mittarissa 120km/h ja oikeaa kaistaa pari alle.

Sitten kun baana aukesi niin tämä vasemman kaistan tukko ei mennyt oikealle, eikä hänen takanaan tehnyt mitään niin jengi lähtee raivon vallassa oikealta ohi torvi soiden :facepalm:

No itse menin näiden kahden ensimmäisen taakse ja pakotin siirtymään oikealle. Pääsin heistä ohi niin ne siirtyi takaisin siihen vasemmalle kaistalle ja taas muiden eteen! ? :facepalm:

Kaksi urpoa sekoilee ja aiheuttaa aivan turhia tilanteita, mutta oikella on pyöreä merkki, sitä noudatetaan ja se on tärkein! o_O
Pakotit siirtymään oikealle? Oliko kotipoliisihälytysvalot ja pillit kytketty päälle?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 448
Tämähän nyt ei pidä paikkaansa. Ainakin uudemmissa Volvoista virhe on nopeudesta riippumatta 3km/h.
Riippuu täysin tekniikasta millä mittari on toteutettu. Vanhemmissa täysin mekaaninen ja virhe kasvaa mitä kovempaa mennään. Uudemmissa sähköinen joka seuraa auton raakaa dataa (renkaiden pyörimisnopeus, moottorin kierrokset, vaihde yms yms) ja laitaa x määrän kmh tai x määrän % lisää. Uusimmissa on käytetty sitten vielä luovempi ja auton tarjoamaa dataa käytetään enemmän ja luovemmin ja uskalletaan laittaa pienemmät toleranssit. Esim omassa sähkökipossa mittarivirhe on 1kmh. Sama virhe 40kmh tai 80kmh.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 643
Paras kokemus Kehä1:ltä oli aikanaan kun kamerat tulivat. Oikea kaista ajoi reilua alinopeutta mutta vasen kaista meni juuri eikä melkein tasaista nopeutta eikä nopeuseroja ollut. Tätä kesti sen reilun viikon kunnes kuskit alkoivat muistaa kameroiden paikat ja homma oli vielä enemmän säätöä kuin ennen kameroita kun ei tullut jatkuvaa pumppausta kameroihin hidastaessa. Aiemmin oli meininkinä aseta cruise ja aja päästä päähän about samaa vauhtia.
Tämä kyllä kuvaa hyvin miksi kamera-Dennisin ja hänen välineensä sais tunkea sinne mihin aurinko ei paista. Random-liikkuvaa partiota tilalle vanhan hyvän ajan malliin, niin sais pahimmat urpot pois ja liikenteen siistiksi. Siisti hieman reippaasti etenevä possujuna ei ollut eikä ole se ongelma kehällä.

e: Ongelma tietysti se, että kamerat tuo rahaa ja hieman kameraa älykkäämmät yksilöt maksaa. Mut hei, liikenneturvallisuushan se Denniksellekin on tärkeintä :tdown:
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Tänään taas lahden motarilla sellainen 20auton häröpallo possujuna oikealla ja vasemmalla kaistalla kun vasenta kaistaa ajettiin mittarissa 120km/h ja oikeaa kaistaa pari alle.

Sitten kun baana aukesi niin tämä vasemman kaistan tukko ei mennyt oikealle, eikä hänen takanaan tehnyt mitään niin jengi lähtee raivon vallassa oikealta ohi torvi soiden :facepalm:

No itse menin näiden kahden ensimmäisen taakse ja pakotin siirtymään oikealle. Pääsin heistä ohi niin ne siirtyi takaisin siihen vasemmalle kaistalle ja taas muiden eteen! ? :facepalm:

Kaksi urpoa sekoilee ja aiheuttaa aivan turhia tilanteita, mutta oikella on pyöreä merkki, sitä noudatetaan ja se on tärkein! o_O
Tässäkin ketjussa nyt väännetään hieman omenoista ja appelsiineista. Te Kvarkin kanssa meuhkaatte tällaisista tilanteista, kun tuossa koko keskustelun avanneessa tilanteessa ei tosiaankaan ollut kysymys siitä, että sillä vasemmalla kaistalla kupattaisiin kilometrikaupalla.

Liikennettä sujuvoittaisi huomattavasti se, että hitaammin ajavat siirtyisivät aina sopivissa väleissä oikealle kaistalle antamaan tilaa nopeammin ajaville. Siitä ollaan ihan samaa mieltä. Jos mä saavutan letkaa ja huomaan, että takana tuleva ajaa vielä kovempaa kuin minä, niin päästän sen lähtökohtaisesti ensimmäisenä ohi (riippu taas mistä roikkuu, etäisyys, kuinka paljon nopeampaa ajaa, kuinka monta autoa minulla on ohitettavani...). Jos taas päässä sumenee sillä sekunnilla kun eteen ilmestyy hitaammin ajava ajoneuvo, niin voisi olla hyvä tehdä jotain mindfullnessia tai muuta millä sen pääkopan saisi pidettyä selvempänä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
:sclap: Sehän meni loistavasti :facepalm::facepalm:
Jos moottoritiellä ajellaan kymmeniä kilometrejä turhaan vasenta kaistaa alinopeutta mikä muuten on ihan laissa kiellettyä niin mitä itse olisit tehnyt?

Ai niin, ajanut alinopeutta muiden edessä kuten kehä 1

:srofl:

:facepalm::facepalm:
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Jos moottoritiellä ajellaan kymmeniä kilometrejä turhaan vasenta kaistaa alinopeutta mikä muuten on ihan laissa kiellettyä niin mitä itse olisit tehnyt?
Itseasiassa puskurissa roikkuminen ja valojen välkyttely on myös kiellettyä. Itse olisin pitänyt turvavälin edellä menevään ja ottanut että hän vaihtaa kaistaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Itseasiassa puskurissa roikkuminen ja valojen välkyttely on myös kiellettyä. Itse olisin pitänyt turvavälin edellä menevään ja ottanut että hän vaihtaa kaistaa.
Mä en missään vaiheessa roikkunut puskurissa :facepalm:

Jos osaat lukea ja vielä ymmärtää sitä luettua tekstiä, sanoin "ajoin normaalia lähemmäksi ja vilkutin pitkiä valoja"

Toisekseen, montako kymmentä kilometriä on sopiva aika sulle odottaa että vaihtaa kaistaa?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
7 978
Mä en missään vaiheessa roikkunut puskurissa :facepalm:

Jos osaat lukea ja vielä ymmärtää sitä luettua tekstiä, sanoin "ajoin normaalia lähemmäksi ja vilkutin pitkiä valoja"

Toisekseen, montako kymmentä kilometriä on sopiva aika sulle odottaa että vaihtaa kaistaa?
Montako kertaa sinä, tai kukaan muukaan suomessa on joutunut odottamaan monta kymmentä kilometriä kaistanvaihtoa? Vai puhutaanko tässä jostain mitä luit aku ankasta?
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Mä en missään vaiheessa roikkunut puskurissa :facepalm:

Jos osaat lukea ja vielä ymmärtää sitä luettua tekstiä, sanoin "ajoin normaalia lähemmäksi ja vilkutin pitkiä valoja"

Toisekseen, montako kymmentä kilometriä on sopiva aika sulle odottaa että vaihtaa kaistaa?
Pitää jatkossa muistaa kun ajan muka hiljaa (siis +3 - +5) nopeusrajoituksen päälle (riippuen siis tiestä missä ajan, että kun sinne taakse tulee joku "normaalia lähemmäs" ja vilkuttelee valoja niin se oletkin sinä jolla on kiire päästä ohi että voit olla 1-2minuuuttia aikaisemmin kotona :facepalm: ja samalla luot edessä ajaville paniikkia väläyttelemällä pitkiä valoja kuin mikäkin hälytysajoneuvo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 051
Minä ainakin ymmärrän täysin valojen väläyttämisen jos joku jää moottoritiellä junnaamaan vasenta kaistaa niin että edessä on molemmilla kaistoilla tyhjää. Itse en näin jaksa toimia vaan menen suosiolla oikealta ohi. Tässäkin on pieni mahdollisuus että pösilö alkaa vaihtaa kaistaa kylkeeni kun olen kohdalla mutta pyrin rauhallisesti ja tarkkaavaisesti siirtymään oikealle ja ohittamaan.

Jotkut ovat täällä valmiita inttämään oikeastaan mistä vain yksityiskohdasta perusteella "se on laissa kiellettyä". Niin on myös 1 km /h ylinopeus ja nukkuvan herättäminen töötillä liikennevaloissa mutta aika harvoin niistä taidetaan sakkoja kirjoittaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 643
Montako kertaa sinä, tai kukaan muukaan suomessa on joutunut odottamaan monta kymmentä kilometriä kaistanvaihtoa? Vai puhutaanko tässä jostain mitä luit aku ankasta?
Valitettavasti kyllä se meno joskus on kuin aku ankassa konsanaan, kun tulee kilometrejä paljon ja ehtii nähdä kaikennäköistä. Suurimmat urpot on harvassa, mutta vasemmankaistan hitaat rakastajat ei ole mikään harvinainen ilmiö. Muutama rekka sekaan oikealle, niin 80-100@120 leftlover kyllä saa liikenteen kymmeniksi kilometreiksi sekaisin.

Aika monttu auki joskus katsonut, kun ääliö päästää yhden aina kerrallaan ohi ja sit sinkoaa takas vasurille. Siis siten, että hetken päästä takas samaan väliin oikealle, kun hänen taakseen vasurille muodostunut possujono yllättäen edelleen haluaisi liikkua häntä nopeammin. Käytännössä aina kiilaa takas vasurille, jos siinä on auton mentävä väli. Mitä uudempi asfaltti vasurilla oikeaan nähden, niin sen todennäköisemmin siellä joku seilaa turhaan edessä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Pitää jatkossa muistaa kun ajan muka hiljaa (siis +3 - +5) nopeusrajoituksen päälle (riippuen siis tiestä missä ajan, että kun sinne taakse tulee joku "normaalia lähemmäs" ja vilkuttelee valoja niin se oletkin sinä jolla on kiire päästä ohi että voit olla 1-2minuuuttia aikaisemmin kotona :facepalm: ja samalla luot edessä ajaville paniikkia väläyttelemällä pitkiä valoja kuin mikäkin hälytysajoneuvo.
Koita nyt eka ajaa edes sitä nopeusrajoituksen vauhtia ennen kuin alat hulluttelemaan +5km/h vauhdeista

:srofl:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Hiljaisella motarilla vasemmalle roikkujien kanssa olen ottanut tavaksi ajaa oikeaa kaistaa omaa vauhtiani, varsinkin jos siis saavutan kauempaa sinne vasemmalle unohtuneen.

Ohituksen jälkeenkin on palattava oikealle kaistalle, joten jos edessäni on vain vasemmalla kaistalla joku niin minähän siirryn sitten takaisin oikealle, kun ei ole enää ohitettavia. Se on sitten sen vasemmalle olevan häpeä jos hänen vakkarinsa on säädetty pienemmälle kuin mun. Toki näissä tilanteissa kannattaa olla tarkkana, mutta käsittääkseni oikealla kaistalla ei varsinaisesti tarvitse alkaa jarruttelemaan siksi, että vasen kaista kulkee hitaammin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 643
Eihän sitä tartte hiljentää, mut aina se kuumottaa, kun se vasemman kaistan jumittaja on lähellä etuviistossa ja ei edelleenkään mitään reaktiota. Pienellä vauhtierolla toki ei hätää, mut pahimpiin tapauksiin eroa alkaa olla reilusti eli jos nollat taulussa kääntäisi eteen, niin kolahtaisi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 027
Ei taida siinä tapauksessa olla 95% kehän väestä ajokuntoisia.
Sitten on jotain vikaa, tosin en usko arvioosi, varmaan 95% on joskus ajanut, vaikka ei ole ollut ajokuntoinen, mutta uskon kyllä että suurin osa ajanhetkellä olisi ajokuntoisia, voi toki olla naivin hyväuskoinen.

Sääntönikkareilla hirttää kasetti aina tuohon ”nopeusrajoitus on pyöreässä kyltissä”,
Päreeti taisi ensin palaa sillä bemarikuskilla, ja juuri edellisessä virkkeessä kuvailit että 95% kehällä ajavista.

Tässä nyt alkuperäinen kirjoittaja ei pahoittanut mieltää, tai ärsyyntynyt siitä että joku ajoi ylinopuetta, vaan ymmärtääkseni siitä että sen lisäksi se kaahari eli jotain raivokohtausta liikenteessä. Aika vaarailinen yhdistelmä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 027
Montako kertaa sinä, tai kukaan muukaan suomessa on joutunut odottamaan monta kymmentä kilometriä kaistanvaihtoa? Vai puhutaanko tässä jostain mitä luit aku ankasta?
Suomessa tosiaan löytyy sen verran pitkä motari että joku siellä onnistuu muutaman kymmenenkilometriä vasemmalla ajaa, vaikka välillä olisi kilometrikaupalla tyhjää oikealla. Tälläisiä tiettävästi tavattu.

Se toki kannattaa huomata että kymmen kilometriä , eikös se ole luokaa viisiminuuttia, kesä rajoituksilla. Ettei se nyt kauhen pitkäaika ole.


Hiljaisella motarilla vasemmalle roikkujien kanssa olen ottanut tavaksi ajaa oikeaa kaistaa omaa vauhtiani, varsinkin jos siis saavutan kauempaa sinne vasemmalle unohtuneen.
Tämä kai ihan ok, varovaisuutta noudattaen ja varmistaa että huomannut ajoissa , eli että päätös vasemalla on jotenkin tietoinen, eikä outo unohdus.

Ohituksen jälkeenkin on palattava oikealle kaistalle, joten jos edessäni on vain vasemmalla kaistalla joku niin minähän siirryn sitten takaisin oikealle, kun ei ole enää ohitettavia. Se on sitten sen vasemmalle olevan häpeä jos hänen vakkarinsa on säädetty pienemmälle kuin mun. Toki näissä tilanteissa kannattaa olla tarkkana, mutta käsittääkseni oikealla kaistalla ei varsinaisesti tarvitse alkaa jarruttelemaan siksi, että vasen kaista kulkee hitaammin.
Tämä kuullostaa vähän huonolta, siinä voi tulla vähän hankala tilanne, jos perässä tulia on vaihtanut oikealle ja alkaa siinä hivuttautuu lähemmäksi, niin vasemmalla oleva ei pääse oikealle. Se taasen johtaa rinnan ajaleuun ja oikealta ohittamiseen.
Vasemmalle jäänyt taasen voi vaihtaa hätäisesti oikealle, johtuen siitä että jos vanhempaa koulukuntaa niin luulee auttavansa sillä jo oikealla olevaa.

Mutta jos jonossa ohitettava ohitettu ja tie muuten tyhjä, niin harvoin siihen eteen kukaan jää, kyllä ne yleensä aikanaan kaistaa vaihtaa.

Paljon tyypillisempää on se että jonosta joku vaihtaa oikealla johonkin väliin ohitettavan eteen ja alkaa sitten ohittaan edellä ohittanutta oikealta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Tämä kuullostaa vähän huonolta, siinä voi tulla vähän hankala tilanne, jos perässä tulia on vaihtanut oikealle ja alkaa siinä hivuttautuu lähemmäksi, niin vasemmalla oleva ei pääse oikealle. Se taasen johtaa rinnan ajaleuun ja oikealta ohittamiseen.
Vasemmalle jäänyt taasen voi vaihtaa hätäisesti oikealle, johtuen siitä että jos vanhempaa koulukuntaa niin luulee auttavansa sillä jo oikealla olevaa.

Mutta jos jonossa ohitettava ohitettu ja tie muuten tyhjä, niin harvoin siihen eteen kukaan jää, kyllä ne yleensä aikanaan kaistaa vaihtaa.
Tämähän se koko pointti olikin. Jos se vasemmalle jäävä ei ole aikeissakaan vaihtaa, vaikka seuraavaan ohitettavaan on vielä reilusti matkaa, niin kyllä mäkin "palaan omalle kaistalleni" ja jatkan omaa vauhtiani. Ei näitä ainakaan mun kohdalla usein ole tullut vastaan, eikä tuo ole mikään automaattinen toimintatapa, vaan sitä on edeltänyt ainakin yksi ellei kaksikin sellaista ohitusta, jossa tuo kuski olisi voinut antaa tilaa tai jopa olisi kuulunut vaihtaa oikealle kaistalle. Haluan kuitenkin antaa mahdollisuuden sille, että olisi ensimmäisellä kerralla huomannut minut. Vaikka mulla pysyy maltti aika hyvin tuolla liikenteessä eikä mulla yleensä ole mikään kiire, niin en mä kuitenkaan jaksaisi kenenkään perässä roikkua vain siksi, että ne ei osaa tai halua ottaa muita huomioon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 643
Sitten on jotain vikaa, tosin en usko arvioosi, varmaan 95% on joskus ajanut, vaikka ei ole ollut ajokuntoinen, mutta uskon kyllä että suurin osa ajanhetkellä olisi ajokuntoisia, voi toki olla naivin hyväuskoinen.
No nyt en kyllä enää tiedä mitä tarkoitat ajokuntoisella, oletin että herkkähermoisuutta. Mun mielestä kehillä vallitsee hyvinkin agressiivinen ajotyyli, pakkokin jos meinaa päästä menemään.

Päreeti taisi ensin palaa sillä bemarikuskilla, ja juuri edellisessä virkkeessä kuvailit että 95% kehällä ajavista.
Viittasin tietysti ketjun niihin tahoihin, jotka käyttävät lainauksen mukaista kommentointitapaa. Ylinopeus on pahasta mmm okay ja pohdinta ko. laillisen ajotavan vaikutuksesta jää siihen.

Keskustelu olisi vähän helpompaa, jos et pilkkoisi viestejä puolittaisiin lauseisiin ja pois asiayhteydestä. En ole niin lyhyesti kirjoittaja, että puolessa lauseessa olisi tiivistettynä ajatuksen ydin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tänään taas lahden motarilla sellainen 20auton häröpallo possujuna oikealla ja vasemmalla kaistalla kun vasenta kaistaa ajettiin mittarissa 120km/h ja oikeaa kaistaa pari alle.

Sitten kun baana aukesi niin tämä vasemman kaistan tukko ei mennyt oikealle, eikä hänen takanaan tehnyt mitään niin jengi lähtee raivon vallassa oikealta ohi torvi soiden :facepalm:

No itse menin näiden kahden ensimmäisen taakse ja pakotin siirtymään oikealle. Pääsin heistä ohi niin ne siirtyi takaisin siihen vasemmalle kaistalle ja taas muiden eteen! ? :facepalm:

Kaksi urpoa sekoilee ja aiheuttaa aivan turhia tilanteita, mutta oikella on pyöreä merkki, sitä noudatetaan ja se on tärkein! o_O
Et maininnut tarkempaa kohtaa, mutta tuolla on pitkät pätkät kaistaopastettua moottoritietä ja tie haaraantuu siten, että oikealla ajamalla päätyy väärään suuntaan. Kun moottoritiellä on kaistaopasteet, saa ajaa sitä kaistaa, joka parhaiten sopii. Kaistaopasteet aiheuttavat myös sen, että on täysin sallittua palata oikealle kaistalle ja ajaa vasemmalla olevan ohi, kunhan ei palaa takaisin vasemmalle ohituksen jälkeen. Samoin jos liikenne kulkee jonossa, saa moottoritielläkin ihan vapaasti lasketella oikealta ohi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Et maininnut tarkempaa kohtaa, mutta tuolla on pitkät pätkät kaistaopastettua moottoritietä ja tie haaraantuu siten, että oikealla ajamalla päätyy väärään suuntaan. Kun moottoritiellä on kaistaopasteet, saa ajaa sitä kaistaa, joka parhaiten sopii. Kaistaopasteet aiheuttavat myös sen, että on täysin sallittua palata oikealle kaistalle ja ajaa vasemmalla olevan ohi, kunhan ei palaa takaisin vasemmalle ohituksen jälkeen. Samoin jos liikenne kulkee jonossa, saa moottoritielläkin ihan vapaasti lasketella oikealta ohi.
Puhutaan alueesta järvenpään pohjoispuolella etelää kohti
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 027
Tämä kyllä kuvaa hyvin miksi kamera-Dennisin ja hänen välineensä sais tunkea sinne mihin aurinko ei paista. Random-liikkuvaa partiota tilalle vanhan hyvän ajan malliin, niin sais pahimmat urpot pois ja liikenteen siistiksi. Siisti hieman reippaasti etenevä possujuna ei ollut eikä ole se ongelma kehällä.

e: Ongelma tietysti se, että kamerat tuo rahaa ja hieman kameraa älykkäämmät yksilöt maksaa. Mut hei, liikenneturvallisuushan se Denniksellekin on tärkeintä :tdown:
Jos kamerat toimii, ja kannattaa, niin ei ne turhia ole, vaan ilmeisesti tarpeellisia.
Nyt ilmeisesti on se ongelma että porukassa on niitä tapa kaahareita, ja niiden valvonta tarvii myös liikkuvaa valvontaa ja matalaa puuttumiskynnystä.

Osalla kuskeja on sellainen ajotapa että jos jokin asia ei ole rangaistava, niin se on sallittu, ja tai jopa pakollista. Tämä puuttumiskynnys näyttää aiheuttavan ongelmaa, ilmeisesti edes huomautus ei tehoa, jos se ei tunnut lompakossa, jos se ei vaikuta ajo-oikeuteen. Eli poliisin pitäisi voida(pystyä) puuttumaan pieniinkin ylinopeuksiin tehokkaasti.

Kuljettajat tekee virheitä ja se pitää hyväksyä, mutta tässä nyt haen niitä kuljettajia jotka tietoisesti ajaa mm ylinopeutta.


Jos kehällä 95% ei ole ajokuntoisia, pinna niin kireällä että napsahtaa heti jos joku ajaa rajoitustenmukaan, niin pitäisi kehittää joku menetelmä miten tuollaiset kuskit saa poimittua tiensivuun.



Tämähän se koko pointti olikin. Jos se vasemmalle jäävä ei ole aikeissakaan vaihtaa, vaikka seuraavaan ohitettavaan on vielä reilusti matkaa, niin kyllä mäkin "palaan omalle kaistalleni" ja jatkan omaa vauhtiani. ...
Kiitos tarkennuksesta.

Lukijalle syntyy mielikuvia satunnaisesti, ja siitä seuraa väärinkäsityksiä. Ei henkilökohtaista. (useammin näkee niitä oikelta koukkijoita, kuin vasemmalle unohtuneita, mutta tämä kyllä ihan pätkästä kiinni)

On myös kuljettajia jotka palaavat oikealla kaistalle vaikka edessä suht lyhyen ajan kulutta uusi ohitettava, välillä voi tulla arviointi virheitä, sekä vasemmalle jäävälle että oikealle vaihtavalle.

Tässä jos vähän hypätään eteenpäin, niin se että pikkukärryn vetäjille sallittiin suuremmat nopeudet teki tuota arviointia vaikeammaksi, muutamavuosi sitten kuomukärryn näkeminen kertoi että kohta uusi ohitus, tänäpäivänä se voi mennä mitä vauhtia sattuu, miten sen hinaaja on sattunut päättämään sopivaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 643
Jos kamerat toimii, ja kannattaa, niin ei ne turhia ole, vaan ilmeisesti tarpeellisia.
Nyt ilmeisesti on se ongelma että porukassa on niitä tapa kaahareita, ja niiden valvonta tarvii myös liikkuvaa valvontaa ja matalaa puuttumiskynnystä.
Eihän ne toimi. Yksikään varsinainen kaahari ei niihin napsahda, kun niiden paikat on hyvin tiedossa. Saaliiksi jää perus-possujunassa menijöitä, jotka vahingossa alamäkeen rullaa nopeuden yli. Sakkoyliherkkien joukko sitten taas jarruttaa 70 km/h nopeuteen joka kameralla ettei vaan mene yli. Tasainen 80 km/h ajonopeus oli vaan kaunis ajatus, joka ei toimi. Ekat 2 viikkoa toimi sen takia, että kumpikaan ryhmä ei täysin muistanut missä kamerat oli.
Osalla kuskeja on sellainen ajotapa että jos jokin asia ei ole rangaistava, niin se on sallittu, ja tai jopa pakollista. Tämä puuttumiskynnys näyttää aiheuttavan ongelmaa, ilmeisesti edes huomautus ei tehoa, jos se ei tunnut lompakossa, jos se ei vaikuta ajo-oikeuteen. Eli poliisin pitäisi voida(pystyä) puuttumaan pieniinkin ylinopeuksiin tehokkaasti.

Kuljettajat tekee virheitä ja se pitää hyväksyä, mutta tässä nyt haen niitä kuljettajia jotka tietoisesti ajaa mm ylinopeutta.

Jos kehällä 95% ei ole ajokuntoisia, pinna niin kireällä että napsahtaa heti jos joku ajaa rajoitustenmukaan, niin pitäisi kehittää joku menetelmä miten tuollaiset kuskit saa poimittua tiensivuun.
Eli päädyit pohdinnassasi tasan samaan kuin minä :D Dennis leluineen helvettiin ja oikeat poliisit tilalle. En jaksa uskoa, että ihan oikeasti haluat jokaista kilometrin ylitystä kytättävän vaan pelkästään ottaa häiritsevät tapaukset pois joukosta. Se on kaikkien etu.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 193
Automaattinen kameravalvonta suhteessa muuhun liikennekäyttäytymisen valvontaan saattaa antaa myös vähän väärän kuvan autoilijalle. Eli on paha asia ajaa liikennevirran mukana vaikkapa mittarinopeudella 90 km/h, vaikka poliisit tekee sitä päivittäin itsekin, mutta piittaamaton käyttäytyminen mm. kevyen liikenteen kanssa ja koulujen sun muiden erityisen arkojen alueiden lähellä harvoin johtaa mihinkään.

Sitten tästä vielä kohistaan välillä lehdissä asti, miten katastrofaalinen asenneongelma Suomessa on, kun on ihan "maan tapa" ajaa ylinopeutta, vaikka huomattavan suurin osa liikenteestä säilyy tuossa yllä mainitsemassani joukossa liikennevirran mukana. Ainakin oman kokemukseni mukaan. Ylinopeuksien suhteen Suomi on omalla mutuarviollani aika hyvässä jamassa niihin maihin nähden, joissa olen liikennettä nähnyt.

Nopeusvalvonnalle on aikansa ja paikkansa, mutta tolppien hölmö sijoittelu jonnekin alamäkeen romuttaa ihmisten luottoa niiden tarkoituksenmukaisuutta kohtaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 643
Saiskohan jostain avoimen datan kautta luotua tilaston, jossa tarkasteltaisiin miten olemassa olevien kameroiden sijoittelu tolppiin jakautuu ajallisesti. Ts. onko kamerat aina tuottoisimmissa tolpissa siellä alamäen alla. Kehä 1:stä itäänpäin mennessä ainakin tuntuu, että Tuusulanväylän jälkeisen ison alamäen jälkeen oleva kamera on aika usein käytössä. Hankala nähdä ongelmaa liikenneturvallisuuden kannalta, kun ko. paikassa ei ole erityisen haastavasti edes liittymiä. Mestaritunnelin suuaukko (alamäkeen :D) ja kaaren suora lienevät myös tuottoisia paikkoja.

e: Pohdin siis yllä sitä, että onko ne kamerat "ajautuneet" käyttöön enemmän ja enemmän niihin paikkoihin, mitkä tuottavat rahaa parhaiten. Todennäköisesti tuottoisilla paikoilla ei juuri tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa ole.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 520
Sellainen huomio että nykyään on aivan perseestä ajaa ilman vakkaria. Siis jos autossa ei ole sitä. Pikkuisenkin kun laskee nopeus esim mutkassa tai ylämäessä niin siellä on auto heti perseessä kiinni. Sitten junnaavat siinä puskurissa ärsyyntyneenä kun edellä menevä ei osaa pitää tasaista nopeutta ja he joutuvat jarruttamaan. Sellainen jatkuva kyttäysfiilis kun suurin osa pitää liian lyhyttä väliä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Mun mielestä automaattivalvonnan paikka olisi risteykset ja varsinkin nämä punasia päin ajavat.

Se on kumma että esimerkiksi Vihdintiellä tapahtuu todella paljon peltikolareita ja helsingin päässä kaikki risteykset on valoristeyksiä?
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Olin ennen sitä mieltä, että jos ajaa suht rajoitusten mukaan, niin ei ne tolpat häiritse ja ihmettelin niitä kommentteja vaarallisista jarrutuksista. Tai siis jos ajaa rajoitusten mukaan, niin miksi sitä tartteisi muka jarrutella vaarallisesti? Sitten lähdin ajamaan pk-seudun ulkopuolelle ja mieli muuttui välittömästi, kun tuli ensimmäinen sellainen tolppa vastaan, joka on heti 100->80 vaihdon jälkeen. Onneksi en meuhkannut tästä julkisesti, niin ei tarvinnut hävetä jälkikäteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 643
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta pahin tolppa taitaa olla 2-tiellä (?) just yhden ohituskaistan lopussa mäennyppylän takana alamäessä rajoituksen. Tais siinä rajoituskin vielä tippua. Voin kuvitella, että aiheuttaa pientä toimintaa ohjaamossa, jos on ekaa kertaa liikenteessä ja käyttää reippaasti yhtä harvoista turvallisista ohitustavoista ko. tiellä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 576
Tolpat aiheuttaa kyllä omat ongelmansa liikenteen sujuvuudelle, kuten esimerkiksi sen, ettei tolpan kohdalla yhtäkkiä olekaan täyttä varmuutta rajoituksesta, kun takaraivoon hiipii se ajatus, että olenkohan missannut rajoituksen ja tästä syystä ruotsin malli tolpasta muistuttavalla liikennemerkillä ja sen yhteydessä löytyvällä rajoituksella on liikenteen sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden kannalta ehdottomasti parempi, joskin valtion sakkotulojahan se kyllä syö. Etenkin nykyään, kun halutessaan kännykkä äpit ilmottelee tolpista, niin eipä tuolla pitäisi olla mitään perusteltua syytä käyttää tolppia miinan tavoin keräämään epäonnisten rahoja sakkojen muodossa, kun koko tolppien idea on, että kuskeilla on rajoitus muistissa ja että edes tolpan kohdalla ajettaisiin rauhallisemmin, josta syystä toki tolppia paljon risteysalueilla onkin. Toki tuo nyt ei ihan kanssa-autoilija ärsytysaihepiiriin mene.

Mulla ehkä isoin sellanen jatkuva "harmituksen" aihe liikenteessä on se, että monet autoilijat tuntuvat ajavan ihan omassa kuplassaan, ei osata kaksikaistaisilla (per suunta) teillä vaihtaa sinne oikealle kaistalle, jos takaa tulee joku vauhdikkaammin tai maanteillä pitää esim sitten turvaväliä possujunassa, että joku pääsisi halutessaan ohi. Se pitäisikö joku ylinopeutta ajava päästää ohi, vai toimiiko sellasena rajoituspoliisina nyt on makuasia, itse voin myöntää ajavani motareilla tai muuten taajamien ulkopuolella kelin yms salliessa ylinopeuttakin, yleensä alle päiväsakkorajan kuitenkin, mutta jätän sitten perseilyt pois taajamista ja riskipaikoista ja luulen, että suomalaisten moraali useimmilla on aika saman henkinen. Toki joku henkilö voi todeta, että se rajoitus on rajoitus ja se on turvallisin maksiminopeus, mutta etenkin jos liikennettä ei juurikaan ole, niin harvoinpa se oma ylinopeus vaarantaa ketään. Autot on kuitenkin kehittyneet vuosikymmenten verran eikä rajoituksissa ole ollut muutosta kuin alaspäin.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
761
Esim omassa sähkökipossa mittarivirhe on 1kmh. Sama virhe 40kmh tai 80kmh.
Sähköautoissa voi hyvin olla mittarin kalibrointi GPS/Glonass kautta. Ei haittaa vaikka käyttää eri rengaskokoa tai uusia/kuluneita renkaita, että vierintäkehä muuttuu, kun auto osaa korjata nopeuden itse. Niissähän on navigointi, ja yhteys on päällä koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Minun edessäni ollutta autoilijaa näytti ärsyttävän kovasti edessään ollut, joka oli pysähtynyt ennen risteystä, ettei olisi tukkinut risteävää liikennettä sillä välin kun risteyksen jälkeen odotteli jono punaisissa. Edessä olevan peruutuspeilistä näkyi kuinka kuski huusi naama punaisena ja takoi rattia. Suuttui vielä enemmän huomattuaan peilistään, kuinka nauroin takana :vihellys:

Joutuihan siinä n. 20 sekuntia odottelemaan, joten raivokohtaus oli täysin perusteltu. Jos risteystä ennen pysähtynyt olisi ajanut tukkimaan risteyksen ja päästänyt miniminäminäkuskin, olisi viisi risteävää tietä ajanutta joutunut odottamaan.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Minun edessäni ollutta autoilijaa näytti ärsyttävän kovasti edessään ollut, joka oli pysähtynyt ennen risteystä, ettei olisi tukkinut risteävää liikennettä sillä välin kun risteyksen jälkeen odotteli jono punaisissa. Edessä olevan peruutuspeilistä näkyi kuinka kuski huusi naama punaisena ja takoi rattia. Suuttui vielä enemmän huomattuaan peilistään, kuinka nauroin takana :vihellys:

Joutuihan siinä n. 20 sekuntia odottelemaan, joten raivokohtaus oli täysin perusteltu. Jos risteystä ennen pysähtynyt olisi ajanut tukkimaan risteyksen ja päästänyt miniminäminäkuskin, olisi viisi risteävää tietä ajanutta joutunut odottamaan.
Näin kerran saman näytelmän. Edellä mennyt odotti risteyksen vapautumista ja jonon ensimmäiseksi valojen vaihduttua jäänyt naiskuski raivosi ja tööttäili. Molemmat olivat vielä peräkkäin suoraan menevien kaistalla, joten kukaan ei edes tullut pidätellyksi ns. turhaan. Nauratti ja vitutti tuo tööttäily kun olin jalankulkijana kohdalla, niin oli pakko mennä provoilemaan/mansplainaamaan naureskellen kuskin ikkunalle, että turhaanpa raivoat kun ei täällä mennä risteyksiä tukkimaan.

No käytännössä tuo on päivittäistä, että ajetaan tukkimaan risteys ja kahdeksan auton sijaan risteävän liikenteen valoista ehtiikiin vain kolme. Eipä tule oikein muissa tilanteissa tööttäiltyä, mutta noissa lähtee läheltä ohittaessa pitkä ja vihainen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 027
Eihän ne toimi. Yksikään varsinainen kaahari ei niihin napsahda, kun niiden paikat on hyvin tiedossa.
Tiettävästi kamerat toimii, ja niissä on kehitysvaraa.
Yksittäisenä mainita, vaikka teillä paljon mitataan keskinopeuksia, niin sitä voisi hyödyntää myös valvonnassa.



Eli päädyit pohdinnassasi tasan samaan kuin minä :D Dennis leluineen helvettiin ja oikeat poliisit tilalle. En jaksa uskoa, että ihan oikeasti haluat jokaista kilometrin ylitystä kytättävän vaan pelkästään ottaa häiritsevät tapaukset pois joukosta. Se on kaikkien etu.
Väärin käsitys, en ajatellut joko tai, vaan sitä että yksittäinen valvontatapa ei napsi kaikkia, vaan tarvitaan eri tapoja.


Liikenneturvallisuuden näkökulmasta pahin tolppa taitaa olla 2-tiellä (?) just yhden ohituskaistan lopussa mäennyppylän takana alamäessä rajoituksen. Tais siinä rajoituskin vielä tippua. Voin kuvitella, että aiheuttaa pientä toimintaa ohjaamossa, jos on ekaa kertaa liikenteessä ja käyttää reippaasti yhtä harvoista turvallisista ohitustavoista ko. tiellä.
Ei kuullosta turvalliselta ohitukselta jos kuski sekoaa kesken ohituksen kamerasta.

Tolpat aiheuttaa kyllä omat ongelmansa liikenteen sujuvuudelle, kuten esimerkiksi sen, ettei tolpan kohdalla yhtäkkiä olekaan täyttä varmuutta rajoituksesta, kun takaraivoon hiipii se ajatus, että olenkohan missannut rajoituksen ja tästä syystä ruotsin malli tolpasta muistuttavalla liikennemerkillä ja sen yhteydessä löytyvällä rajoituksella on liikenteen sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden kannalta ehdottomasti parempi, joskin valtion sakkotulojahan se kyllä syö.
Sillä ei kai väliä onko se nopeusvalvonta tolpalla vai ilman, jos on epävarma niin on epävarma. Ja kummassakin vaikutus se että jatkossa on tarkempi. "piilo" valvonnassa ei tulisi epävarmuutta, joten osa valvonnan tavoitteesta menetetään, sen tosin korvaisi se että saataisiin tolpissa hiljentävät ylinopeutta ajavat kiinni.


Mutta noiden tolppien läheisyydessä saisi olla voimassa oleva rajoitus merkki. Mikä nyt sopiva muutama satametriä aiemmin, tai heti kameran jälkeen.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 193
Tiettävästi kamerat toimii, ja niissä on kehitysvaraa.
Yksittäisenä mainita, vaikka teillä paljon mitataan keskinopeuksia, niin sitä voisi hyödyntää myös valvonnassa.
Kyllähän ne tolpat varmaan teknisesti toimii ja joillain tieosuuksilla voi olla, mutta kehitysvaraa tosiaan on. Jos poliiseilla olisi resursseja valvoa suurin osa ajasta kaahareita ja kaaharimaista liikennekäyttäytymistä (ei siis pelkästään ylinopeutta), luulen että mieluummin niitä sakkoja annettaisiin niille kuin kaikille, jotka ajavat kameraan vähänkin rajan yli, vaikka edelliset 20 kilsaa olisi mennyt sujuvasti. Kyllähän Kehä I:llä esimerkiksi näkee näitä satamaan kiirehtijöitä, jotka vetää 100 km/h kaistojen välejä ilman vilkkua puikkelehtien, mutta tietää tasan tarkalleen jarrutella kameroiden kohdalla.

Ei kuullosta turvalliselta ohitukselta jos kuski sekoaa kesken ohituksen kamerasta.
Ei kuitenkaan taida poistaa sitä pointtia, että kamera on hölmössä paikassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 643
Väärin käsitys, en ajatellut joko tai, vaan sitä että yksittäinen valvontatapa ei napsi kaikkia, vaan tarvitaan eri tapoja.
Ei minullakaan olisi pienintäkään ongelmaa, jos vaikka jokaisessa liikennevalotolpassa olisi automaattikamera punaisia päin ajajia varten. Kritiikkini kohdistuu puhtaasti rahastusautomaatti-Dennikseen, jonka resepti ei todistetusti toimi olleenkaan. Äärimmäisen harva kamera on oikeasti sellaisessa paikassa, että sitä voi perustellusti pitää liikenneturvallisuutta parantavana (toki mun otanta ei ole mitenkään täydellinen, mutta aikalailla etelä-Suomi on tullut haarukoitua). Jos vaikka katsoo poliisien raportteja kehä 1:n kameroinnin onnistumisesta, niin siinä on spinnausta kotiinpäin kuin Venäjän erikoisoperaation raportoinnissa konsanaan. Käyttäjäkokemus, joka täälläkin on useammasta suusta on tullut esille, kuitenkin kertoo homman menneen entistä perseemmälle lyhyen sopeutumisajan jälkeen.

Ei kuullosta turvalliselta ohitukselta jos kuski sekoaa kesken ohituksen kamerasta.
Niin siinä kuitenkin käy. Harmi kun en muista oikeaa paikkaa, siinä varmaan google mapsissakin näkyisi lukkojarrutusjälkiä. Ei tuollainen miina palvele yhdenkään tienkäyttäjän turvallisuutta. Ohituskaistan lopussa on tärkeämpää keskittyä turvalliseen liittymiseen takaisin oikealle kaistalle sen sijaan, että tuijotetaan yksioikoisesti mitä viisari näyttää. Vaihtoehdoiksihan tuohon jää a) ajaa ylinopeutta kameraan b) runtata oikealle (jos tilaa) ja lukkojarruttaa ohitetun edessä c) lukkojarruttaa ohituskaistalla, jolloin on suuri riski olla vähintään 3 rinnakkain ohituskaistan päättymisalueella. Kuski joutuu tekemään valinnan sekunnin murto-osassa. 500 metriä myöhemmäksi kamera, niin 0 ongelmaa. Ymmärtääkseni ko. paikka oli ihan klassikko myös liikkuvan poliisin aikana ennen kameroita. Pistivät tuottoisaan paikkaan kameran ajattelematta minkälaisen yllätyksen se tekee autoilijoille. Puskatutkan aikana asia ei ollut ongelma, koska tutkan näkemisen kohdalla ei ollut enää mitään tehtävissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
Niin siinä kuitenkin käy. Harmi kun en muista oikeaa paikkaa, siinä varmaan google mapsissakin näkyisi lukkojarrutusjälkiä. Ei tuollainen miina palvele yhdenkään tienkäyttäjän turvallisuutta. Ohituskaistan lopussa on tärkeämpää keskittyä turvalliseen liittymiseen takaisin oikealle kaistalle sen sijaan, että tuijotetaan yksioikoisesti mitä viisari näyttää. Vaihtoehdoiksihan tuohon jää a) ajaa ylinopeutta kameraan b) runtata oikealle (jos tilaa) ja lukkojarruttaa ohitetun edessä c) lukkojarruttaa ohituskaistalla, jolloin on suuri riski olla vähintään 3 rinnakkain ohituskaistan päättymisalueella. Kuski joutuu tekemään valinnan sekunnin murto-osassa. 500 metriä myöhemmäksi kamera, niin 0 ongelmaa. Ymmärtääkseni ko. paikka oli ihan klassikko myös liikkuvan poliisin aikana ennen kameroita. Pistivät tuottoisaan paikkaan kameran ajattelematta minkälaisen yllätyksen se tekee autoilijoille. Puskatutkan aikana asia ei ollut ongelma, koska tutkan näkemisen kohdalla ei ollut enää mitään tehtävissä.
Liekö tämä paikka? Tuosta ajelen päivittäin, niin ainakin kuvauksen perusteella kuulosti tutulta. Google Maps
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
412
Oli taas joku maanteiden ritari auton ratissa.
Herra päästeli moottoritiellä ohituskaistalla baijerilaisella rekan vieressä n. 4km matkan. Rekkakuski hiffasi ruveta hölläämään kaasua niin, että tämä vieressä ajanut auto lipui todella hiljalleen ohi..
Sama ruljanssi jatkui vielä n. puolen kilometrin verran, jonka jälkeen kurvasin oikealta ohitse ja jatkoin oikeaa kaistaa. Baijerilaisen kuski vaihtoi heti kaistaa minun perääni ja ajeli huoltoaseman pihaan minun perässäni niin, että tunsin polttimoiden lämmön niskassani.

Ukko tuli räyhäämään, että oikealta ei saa ohittaa ja huusi pää punaisena. Kehoitin häntä tutustumaan lakiin ja toivottelin mukavat päivän jatkot sekä tehostin sanomaani sanomalla, että jos päässä ei liiku kuin silmät niin auton rattiin ei parane hypätä. Uhkasi vetää turpaan, mutta jatkoin huoltoasemalle sisälle sen enempää kuuntelematta.

Kaikkihan alkoi siitä, että näin jo n. puolen kilometrin päästä, että ko. auto ajaa rekan vierellä ohituskaistaa ja ajattelin sen ehtivän hyvin alta pois. Siinä se kuitenkin pysyi niin kauan, että olin auton takana ja vilautin jo hyvissä ajoin valoja, josko herra löytäisi oikeanpuoleisen polkimen ja painaisi sitä inasen niin suurinta sallittua vauhtia ajavat pääsisivät ohitse.

Ja ei, en hiillostanut ko. autoa vaan pidin turvallisesti n. kahden auton mitan rakoa edellä ajavaan.


E: Minulla on käynyt kerran hieman vastaava tilanne myös aiemmin useita vuosia sitten, silloin kysyin tutulta poliisimieheltä oikealta ohittamisesta. Laki kysymys ompi siis tulkinnanvarainen ja oikealta ohittamista ei suoranaisesti laissa kielletä vaan kyseisellä lain kohdalla pyritään estämään ns. pujottelu.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 489
Kehoitin häntä tutustumaan lakiin ja toivottelin mukavat päivän jatkot sekä tehostin sanomaani sanomalla, että jos päässä ei liiku kuin silmät niin auton rattiin ei parane hypätä.
Jos kyseessä on vanhempi mies, niin nämähän on oikeita sankareita niin kaupunkialueella, kuin myös moottoriteillä. Yleensä liikennesääntöjen osaaminen on perua 1970-luvulta, samoin kuin "aina tässä kohtaa on ollut yksisuuntainen" -ajattelutapa, joka leviää myös moniin muihinkin asioihin. Mikään ei ole vaarallisempi kuin ikämies tai "eco-prius" tien päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 669
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta pahin tolppa taitaa olla 2-tiellä (?) just yhden ohituskaistan lopussa mäennyppylän takana alamäessä rajoituksen. Tais siinä rajoituskin vielä tippua. Voin kuvitella, että aiheuttaa pientä toimintaa ohjaamossa, jos on ekaa kertaa liikenteessä ja käyttää reippaasti yhtä harvoista turvallisista ohitustavoista ko. tiellä.
2-tiellä ei tarvi/kannata ohittaa yhtään autoa ohituskaistalla jos turvallisen synonyymi on lompakossa olevan setelitukun maksimointi :). Ohitse pääsee ihan yhtä hyvin (oikeastaan mihin aikaan päivästä tahansa) 50-500m ohituskaistan jälkeen sillä ainoalla erolla että ohituskaistalla täytyy ajaa 30-40 yli että pääsee näistä arjen sankareista ohitse yhtä sujuvasti kuin de-factolla ohituskaistan ulkopuolella (koska maagisesti se paskakasa joka kulkee 15 alle ohituskaistan ulkopuolella meneekin 15 yli ohituskaistan kohdalla). Jos on tutka tiensivussa niin se on nimenomaan ohituskaistalla eikä missään muualla.
Liekö tämä paikka? Tuosta ajelen päivittäin, niin ainakin kuvauksen perusteella kuulosti tutulta. Google Maps
Tuo se on pakko olla, koska ei ole muuta edes etäisesti kuvaukseen sopivaa paikkaa, mutta ei tuokaan kohta nyt niin kovin erikoinen/yllättävä ole.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Oli taas joku maanteiden ritari auton ratissa.
Herra päästeli moottoritiellä ohituskaistalla baijerilaisella rekan vieressä n. 4km matkan. Rekkakuski hiffasi ruveta hölläämään kaasua niin, että tämä vieressä ajanut auto lipui todella hiljalleen ohi..
Sama ruljanssi jatkui vielä n. puolen kilometrin verran, jonka jälkeen kurvasin oikealta ohitse ja jatkoin oikeaa kaistaa. Baijerilaisen kuski vaihtoi heti kaistaa minun perääni ja ajeli huoltoaseman pihaan minun perässäni niin, että tunsin polttimoiden lämmön niskassani.

Ukko tuli räyhäämään, että oikealta ei saa ohittaa ja huusi pää punaisena. Kehoitin häntä tutustumaan lakiin ja toivottelin mukavat päivän jatkot sekä tehostin sanomaani sanomalla, että jos päässä ei liiku kuin silmät niin auton rattiin ei parane hypätä. Uhkasi vetää turpaan, mutta jatkoin huoltoasemalle sisälle sen enempää kuuntelematta.

Kaikkihan alkoi siitä, että näin jo n. puolen kilometrin päästä, että ko. auto ajaa rekan vierellä ohituskaistaa ja ajattelin sen ehtivän hyvin alta pois. Siinä se kuitenkin pysyi niin kauan, että olin auton takana ja vilautin jo hyvissä ajoin valoja, josko herra löytäisi oikeanpuoleisen polkimen ja painaisi sitä inasen niin suurinta sallittua vauhtia ajavat pääsisivät ohitse.

Ja ei, en hiillostanut ko. autoa vaan pidin turvallisesti n. kahden auton mitan rakoa edellä ajavaan.


E: Minulla on käynyt kerran hieman vastaava tilanne myös aiemmin useita vuosia sitten, silloin kysyin tutulta poliisimieheltä oikealta ohittamisesta. Laki kysymys ompi siis tulkinnanvarainen ja oikealta ohittamista ei suoranaisesti laissa kielletä vaan kyseisellä lain kohdalla pyritään estämään ns. pujottelu.
Teit siis edelle ajamisen etkä ohitusta. Ohitus se olisi vasta sitten jos vaihdat takaisin kaistalle jolta lähdit. Nythän edessäsi oli yhden auton tekemä hitaampi kaista, etkä palannut takaisin alkuperäiselle kaistalle eli pujotellut. Itse tekisin samoin.
Itsellä pistänyt silmään (ei ärsytä) risteyksen jättösäännön muuttuminen. Nuolella merkitty yksi kääntyvä kaista vasemmalle ja tielle jolle menen on kaksi tai useampia kaistoja. Itse valitsen sen oikeamman puoleisen suoraan. Kovin moni ei valitse ja tekee kohta turhan kaistanvaihdon vaikka se nykyisin on mahdollista mennä sille kaistalle kuin haluaa. Toki jos edelläni on muita niin jätän kuitenkin tilan tulla vanhan kaavan mukaan.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
412
Kaksi auton mittaa on n. 10 metriä, eli ~90 vauhdissa alle puoli sekuntia. On hiillostamista.
No tuo kahden auton mitta lienee kuitenkin se melko normaali etäisyys, vaikkakin toki ei siitä pidemmästä haittaa ole, eipä tuo vaadi adaptiivisesta vakkarista kuin napsun ylöspäin.

Onneksi ei ole vielä sattunut mitään.

Toki on se vielä onneksi enemmän kuin tämän sankarin puolen auton mittainen turvaväli, mun ohi ajamisen jälkeen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Adaptiivinen vakkari muuten muutti omaa ajokäyttäytymistä motarilla aika paljon. Kun merkki tulee että edellä menevä on lukittunut. Katson hetken, ehkä en sitäkään koska ajan siis kovempaa. (suurin etäisyys päällä) Taustapeilejä seuraten vasemmalle kaistalle ennen kuin vakkari laskee nopeutta. Teen välillä siis "hitaan" ohituksen, mutta jos joku tulee taakse vasemmalle. Polkasen kaasulla ohi jo alkamaani ohitusta ja menen kyllä pieneenkin väliin takaisin oikealle kaistalle. Jos kerran ajelee alle rajoituksien, voisi pitää myös turvavälitkin sellaisina että sinne sopii.
Edelleen nämä alinopeuden ajajat on mielestäni enemmän "minä minä" ajajia.
Kovin pitkään en kyllä roiku nopeus pumppaajien/alinopeus ajajien perässä normaaleillakaan teillä.
Yhteenvetona olen varmaankin se kuski joka ärsyttää.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 027
Ei kuitenkaan taida poistaa sitä pointtia, että kamera on hölmössä paikassa.
En ole varma olenko puhutun kameran ohi ajanut, joskus nähnyt kameroita epätyypillisissä paikoissa.

Mutta on ohituskaista pätkiä joiden päässä ajetaan merkittävää ylinopeutta, ja ohituskaistan loppu ei ole ihan optimi (turvalinen) sellaiselle.

Jos kuvitellaan että olisi sellainen paikka, ja nopeuksia halutaan alas, niin kamera varmaan oiva tapa niihin puuttua, mutta kyllä sitten saisi olla ajoissa poikkeuksellisen näkyvät ilmoitukset nopeusvalvonnasta.

Ja sekaannusten vättämiseksi en ole rangaistuskäytäntöjen fani, virheitä tulee, yhdestä virheestä tuntuva rangaistus on kohtuutonta.

Liekö tämä paikka? Tuosta ajelen päivittäin, niin ainakin kuvauksen perusteella kuulosti tutulta. Google Maps
Jep, tämähän se oli. Kiitos.
Sain kuvan vähän toisenlaisesta paikasta, ei kai tuossa mitään paheksuttavaa ole.

Edit eikö tuo ole juuri niitä paikkoja missä jo iso hyöty jos taparikollisetkin hiljentää.

Jos Corolla vauhti on ohituskaistalla lähtenyt lapasesta niin onhan sen jo kerinnyt saamaan kohdilleen hyvissä ajoin.
No tuo kahden auton mitta lienee kuitenkin se melko normaali etäisyys,
Motarilla kahdenauton mitta, siis jos sillä et tarkoita parisataametriä, vaan pariakymmentä metriä, niin se nyt on jotain sellaista mitä ei saa sanoa.

Mutta kyse ei ole pelkästään (ketju) kolaririskistä, vaan sillä estät "kaikki" perusasiat liikenteessä, mistä sitten seuraa kiihdystykaista hässäkät, oihituskaista hässäkät, tuuppishässäköt sun muut. Jos tuollaista pitää normaalina, niin siitä seuraa myös se että muiden toiminta alkaa näyttää oudolta, jos vielä kiilailet tuolla turvavälillä muiden eteen. Jos ohitat jonossa ja palailet oikealle ennenaikojaan ja jäät siihen takakulmaan, niin estät toista palaamasta jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
412
Motarilla kahdenauton mitta, siis jos sillä et tarkoita parisataametriä, vaan pariakymmentä metriä, niin se nyt on jotain sellaista mitä ei saa sanoa.

Mutta kyse ei ole pelkästään (ketju) kolaririskistä, vaan sillä estät "kaikki" perusasiat liikenteessä, mistä sitten seuraa kiihdystykaista hässäkät, oihituskaista hässäkät, tuuppishässäköt sun muut. Jos tuollaista pitää normaalina, niin siitä seuraa myös se että muiden toiminta alkaa näyttää oudolta, jos vielä kiilailet tuolla turvavälillä muiden eteen. Jos ohitat jonossa ja palailet oikealle ennenaikojaan ja jäät siihen takakulmaan, niin estät toista palaamasta jne.
Ehkä tuo kahden auton mitta on tosiaan arvioitu hieman alakanttiin mitä sanoin. Sillä adaptiivisella vakkarilla tämän hetkisellä asetuksella väliin jää kyllä tila mihin auto mahtuu kepoisasti väliin. Adaptiivinen vakkarihan alkaa myös heti tekemään tilaa lisää kun toinen auto alkaa väliin tulemaan.

Onnellinen olen toki siitä, että kolariin en ole ikinä joutunut vaikka kilometrejä tuleekin vuodessa reilu 50tkm.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
No tuo kahden auton mitta lienee kuitenkin se melko normaali etäisyys, vaikkakin toki ei siitä pidemmästä haittaa ole, eipä tuo vaadi adaptiivisesta vakkarista kuin napsun ylöspäin.

Onneksi ei ole vielä sattunut mitään.

Toki on se vielä onneksi enemmän kuin tämän sankarin puolen auton mittainen turvaväli, mun ohi ajamisen jälkeen.
En ihmettelisi yhtään, jos edellä ajava olisi jäänyt asumaan rekan viereen ihan vain kostoksi alle reaktioajan päässä ajavalle valoja vilkuttelevalle rallikuskille. Normaali etäisyys moottoritiellä on 4 sekuntia, ei 0,4. Poliisin taulukkoihin kirjattu puuttumisraja on 2 sekuntia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 384
Viestejä
4 146 780
Jäsenet
70 248
Uusin jäsen
arm257

Hinta.fi

Ylös Bottom