Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
962
Jos kehällä olet koskaan ajanut, niin 90% turvaväleistä on luokkaa 3 auton mittaa. Et tee tilanteesta yhtään turvallisempaa jos tunget semmoseen antaaksesi tilaa jollekin mulkulle, että tämä pääsisi jonossa 50m eteenpäin seuraavan auton puskuriin hiillostamaan.
Päivittäin ajan kehällä ja aina olen sinne väliin mahtunut tai antanut tilaa, kun joku on sinne halunnut vasemmalta siirtyä.
Mielenkiintoista, että heti tunnistit tilanteen, jossa siellä vasemmalla kaistalla ajelee joku alinopeutta:rofl:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Päivittäin ajan kehällä ja aina olen sinne väliin mahtunut tai antanut tilaa, kun joku on sinne halunnut vasemmalta siirtyä.
Mielenkiintoista, että heti tunnistit tilanteen, jossa siellä vasemmalla kaistalla ajelee joku alinopeutta:rofl:
Se, että mahdut siihen 10m väliin ei tee siitä turvallista. Noiden stunttien takia kehällä vauhdit pumppaa ja jono pysähtelee ilman mitään näkyvää syytä. Jos et heti väistä sitä puskurissa valoja vilkuttelevaa mulkkua hidastat yhden auton matkaa. Jos väistät tunkemalle tiiviiseen jonoon, hidastat kymmenien takana tulevien matkaa.

En nyt ihan ymmärrä minkä tilanteen minä muka tunnistin? Ajan itse aina kehällä +8km/h rajoitukseen nähden mittarinopeutta, yleensä se riittää siihen että muut tulee perä edellä vastaan kun jarruttelevat kameroiden kohdalla. Seuraan myös taustapeilejä tarkasti ja annan yleensä tilaa takaa kovempaa tulevalle jos arvioin hänen ehtivän ohittaa minut ennen kuin seuraavan auton perä tulee vastaan, ainakin jos en ole piakkoin kääntymässä vasemmalle Sen verran malttia takaa tulevalla saa silti luvan olla, ettei oleta minun jarruttavan ja tunkevan johonkin olemattomaan väliin väistääkseni häntä.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Ei ihme. Sun keissiin asiaa yhdistämättä suurin osa ajasta punaisissa on täysin turhaa seisoskelua ja etenkin niihin pysähtely. 2.5e bensanhinnoilla kasvaa intressit ajaa vanhoilla vihreillä läpi tai öisin jopa törkeästi suoraan päin punasia jos vaan näkymää riittää.
Jos punaisia päin ajelua pitää perustella bensanhinnoilla, niin kannattanee mielummin hankkia vähemmän kuluttava auto.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
202
Se, että itse huomaat ja tunnistat tämän urpon käytöksen ja tahallasi ärsytät häntä ottamaan vielä suurempia riskejä ja aiheuttamaan vaara sinulle ja muille tiellä liikkuville?
Kuka on tahallaan ärsyttänyt ketään?

Musta tuntuu, että sä oot ainoa joka tässä nyt yrittää ärsyttää yhtään ketään vääntämällä muiden sanomisia joksikin muuksi mitä ne oli
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Hetkinen, miten edelleenkään minä olen se ongelma. Kyllä se ongelma oli se takana kaahaavat auto. En siis hidastellut, ajoin mittarin näyttämää nopeutta joka oli nopeuskilvestä 2km yli. Jotta pääsin ohi oikean kaistan hidastelijoista, mutta en niin ylinopeutta aja.
Bemarikuskilla oli selkeästi ongelmansa, mutta kyllä sinullakin pitäisi sen verran hahmotuskykyä olla kehien ”normaaleista” ajotavoista, että ymmärtäisit todennäköisesti olleesi aikamoinen tukko ko. kaistalle, koska vasurikaistan normi kuitenkin on melkein +10 km/h rajoituksen yli kameroiden välissä. Tykkää siitä sitten tai ei, niin aika selvä käytöstapa kuskeilla kaistakohtaisesti on.

Siten käytännössä kerjäsit jotain tuollaista hullua taaksesi, mahdoitkohan varmuudeksi vielä jarruttaa joka kameralla? Siitä se lämpö takana viimeistään nousee. Säännöt (+ ”joku muukin on edessä” jne.) ei saa olla tekosyy jättää tarkastelematta sitä miten oma toiminta sopii liikennevirtaan ja vallitsevaan alueen liikennekulttuuriin. Älä käsitä tätä väärin, sulla oli täysi oikeus körötellä siinä missä köröttelit, mutta seurauksia se silti aiheuttaa, jotka johtuvat sinusta.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
202
Bemarikuskilla oli selkeästi ongelmansa, mutta kyllä sinullakin pitäisi sen verran hahmotuskykyä olla kehien ”normaaleista” ajotavoista, että ymmärtäisit todennäköisesti olleesi aikamoinen tukko ko. kaistalle, koska vasurikaistan normi kuitenkin on melkein +10 km/h rajoituksen yli kameroiden välissä. Tykkää siitä sitten tai ei, niin aika selvä käytöstapa kuskeilla kaistakohtaisesti on.

Siten käytännössä kerjäsit jotain tuollaista hullua taaksesi, mahdoitkohan varmuudeksi vielä jarruttaa joka kameralla? Siitä se lämpö takana viimeistään nousee. Säännöt (+ ”joku muukin on edessä” jne.) ei saa olla tekosyy jättää tarkastelematta sitä miten oma toiminta sopii liikennevirtaan ja vallitsevaan alueen liikennekulttuuriin. Älä käsitä tätä väärin, sulla oli täysi oikeus körötellä siinä missä köröttelit, mutta seurauksia se silti aiheuttaa, jotka johtuvat sinusta.
Missasinkohan jonkun viestin kun mä ymmärsin, että me tiedetään tästä tapauksesta sen verran, että broz ajoi 83 mittarin mukaan ja oli vaihtamassa kaistaa reilun mitan jälkeen ohitettavasta. Mitä broz ei tässä hahmottanut?
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Hetkinen tarkennan hieman miten asia oli. Lähdin ohittamaan vasemmalta puolelta oikealla menevää jonoa jossa kuljettiin hitaammin. Tämä bemari kuski ilmestyi yhtäkkiä minun ja minun takana olleen auton väliin. En siis nähnyt aiemmin tätä kaahailevaa hullua. Vaan sitten kun tämä hullu oli minut ohittanut niin näin miten hän vaihteli kaistaa puolelta toiselle että pääsi muka hitaampien ohi nopeammin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
80 km matkalla koko matkan sama auto perässä. 100 km/h alueilla ajeli 4-5 sekunnin päässä. 80 km/h tai sitä alemmalla rajoituksella ajoi välin kutistumisen nopeudesta päätellen 100 km/h minut kiinni ja jäi roikkumaan alle sekunnin päähän. On se hankalaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Missasinkohan jonkun viestin kun mä ymmärsin, että me tiedetään tästä tapauksesta sen verran, että broz ajoi 83 mittarin mukaan ja oli vaihtamassa kaistaa reilun mitan jälkeen ohitettavasta. Mitä broz ei tässä hahmottanut?
Autoletkaahan tuo ohitti ja moisen tempun tekeminen kerrotulla nopeudella kehällä vasurilla on väylän toimintakulttuurilla ihan puhdas keskarin näyttö muille. Jos ohittaa, niin joko ajaa sen ajan "kaistan nopeutta" tai ei ohittele kuin yhden tosi hitaan nopeasti. Liikkuva roadblock aiheuttaa just bemaristin kaltaista sekoilua nopeasti.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Koska sä ajat alinopeutta:facepalm:

Jos joku on idiootti, älä itse ole. Alinopeutta ajaminen on idioottia varsinkin jos sille ei ole syytä
Kerrotunun perusteella hän taisi ajaa rajoitusten mukaan (kaikenlisäksi ilmeisen tarkasti), joillekkin rajoitusten mukaan ajaminen on "alinopeutta".


Mutta, se toki paha, vs se että ajaa tarinan mukaan reipasta ylinopeutta, kontiin kiin, saa jonkin raivokohtauksen, koukkii.

Rajoitusten mukaan ajavat saattavat toki ärsyttää jos itse ajelee reippaasti ylinopeutta ja joutuu sellaisen takia pudottaan rajoitustenmukaiseksi. Eli sekin toki sopii ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kerrotunun perusteella hän taisi ajaa rajoitusten mukaan (kaikenlisäksi ilmeisen tarkasti), joillekkin rajoitusten mukaan ajaminen on "alinopeutta".


Mutta, se toki paha, vs se että ajaa tarinan mukaan reipasta ylinopeutta, kontiin kiin, saa jonkin raivokohtauksen, koukkii.

Rajoitusten mukaan ajavat saattavat toki ärsyttää jos itse ajelee reippaasti ylinopeutta ja joutuu sellaisen takia pudottaan rajoitustenmukaiseksi. Eli sekin toki sopii ketjuun.
@Kvarkki asian hyvin ilmaisi, jos 9/10 ajaa vasemmalla kaistalla suurinta sallittua 86km/h ja sitten sinne väliin änkeää yksi urpo 78km/h niin ei ihme että jengillä palaa käpy.

Hieman pelisilmää ja ajattelee muitakin kuin "minulla on oikeus" niin pääsee aika helpolla eikä ihmiset vilkuttele valoja.

Sitten jos joku haluaa vielä tuota kovempaa ajaa eli selvästi ylinopeutta niin menkööt ohi oikealta, sillä sehän ei ole kehällä kielletty.

Ymmärrän myös pointin ettei haluta ajaa "ylinopeutta" vaan tarkasti mitä liikennemerkki näyttää, mutta kehillä se ei vain toimi, kun suurinosa on venyttänyt sen rajan sinne 86 (mistä poliisi ottaa varmuusvähennyksen - 3km/h) niin se vähemmistö joka haluaa ajaa 78-80 on niitä jotka erottuu sieltä joukosta, varsinkin jos tullaan siihen vasemmalle kaistalle.

Mä olen ajanut pelkästään kehilla satoja tuhansia kilometrejä noin että todellinen vauhti se 86km/h, lukemattomiin tutkiin, kameroihin, ohittanut poliisit. Yhtään, en yhtään ylinopeus sakkoa ole saanut.

Edellisestä ylinopeus sakosta on aikaa se 24v joten en pidä itseäni minään kaaharina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
@Kvarkki asian hyvin ilmaisi, jos 9/10 ajaa vasemmalla kaistalla suurinta sallittua 86km/h ja sitten sinne väliin änkeää yksi urpo 78km/h niin ei ihme että jengillä palaa käpy.
Sitten on syytä miettiä onko ajokuntoinen jos rajoitusten mukaan ajavien takia palaa käpy.

Hieman pelisilmää ja ajattelee muitakin kuin "minulla on oikeus" niin pääsee aika helpolla eikä ihmiset vilkuttele valoja.
Pelisilmää, saatoin ymmärtää väärin, mutta tässä kai kuljettaja oli vasemmalla kaistalla, taakse ampaisi joku koheltaja, mihin siitä pääsee väistään jos oikealla kaistalla ei ole tilaa.

Ymmärrän myös pointin ettei haluta ajaa "ylinopeutta" vaan tarkasti mitä liikennemerkki näyttää, mutta kehillä se ei vain toimi, kun suurinosa on venyttänyt sen rajan sinne 86 (mistä poliisi ottaa varmuusvähennyksen - 3km/h) niin se vähemmistö joka haluaa ajaa 78-80 on niitä jotka erottuu sieltä joukosta, varsinkin jos tullaan siihen vasemmalle kaistalle.
Väärätkin tavat leviää ja ei ole ainoa pätkä missä "kaikkia" ajaa ylinopeutta , ehkä osittain sen takia että aletaan painostaa rajoitsutenmukaan ajavia.

Jos useampi ajaisi rajoitusten mukaan, niin eikä se vähän hillitse muidenkin vauhtia.

Mutta pointtini oli se että jos tarinassa oli yksi selkeästi ylinopeutta-ajava, joka käyttäytyy agressiivisesti ja yksi rajoitustenmukaan ajava, niin jälkimmäisestä tuli tarinan pahis.

Toki ymmärrän että ärsyttää jos saavuttaa omaa matkavauhtia hitaammin ajavan ja joutuu vähentämään vauhtia. Mutta jos se hitaampi ajaa parin prosentin tarkuudella tarkkaa tikkarinopeutta ja itse vetää viispinnaa yli, tässä tarinassa taisi vetää 25% pinnaa yli.

Jos vaarallisuutta mietitään, niin kuljettajat joillta palaa pinna on jo sinänsä huolestuttavaa ja jos sen seurauksena vielä alkavat tekemään lisää virheitä, niin sivuun rahoittuun, jos jaatkuva ja toistuvaa niin miettiä onko ajo-oikeus ok?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 108
Fakta on että monikaan ei tiedä autonsa mittarivirhettä ja vaikka tietäisikin niin eivät huomioi mahdollisesti erikokoisten kesä/talvirenkaiden vaikutusta siihen. Muistelisin että E9 corollan mittarivirhe lähenteli tai saattoi olla jopa yli 10km/h mutta vastaavasti esim nykyisessä digimittarilla varustetussa volvossa on mittarivirhettä vain 2-3km/h. Muutenkin tuolla digimittarilla on helpompi seurata vauhtia kuin vanhoilla analogimittareilla, olettaen tietysti että ei käytä vakkaria, silloinhan sillä ei ole väliä.
Mittarivirhe on suhteellinen, ei absoluuttinen, absoluuttinen mittarivirhe vaihtelee nopeuden mukaan.

Japsiautoissa oman kokemuksen mukaan n. 6-8%, tosin toki renkaatkin vaikuttaa siihen, mutta niidenkin vaikutus on suhteellinen, ei absoluuttinen.

Eli todellisen nopeuden ollessa 100 km/h, tyypillisen japsiauton mittari näyttää 106-108 km/h, mutta nopeuden ollessa 50 km/h mittari näyttää 53-54 km/h.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Mittarivirhe on suhteellinen, ei absoluuttinen, absoluuttinen mittarivirhe vaihtelee nopeuden mukaan.
Tavallaan totta, mutta voi muodostua molemman tyyppisistä tekijöistä.

Haen sitä että jos nyt kuuluu sarjaan ajan sakotusrajalla kameroihin, niin testaa säännöllisesti eri nopeuksilla.

Jos jollain vahalla raadolla, niin neljänkympin ja satasen alueella voi olla virhe ihan omanlaisensa. vs moderni auto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
347
Mittarivirhe on suhteellinen, ei absoluuttinen, absoluuttinen mittarivirhe vaihtelee nopeuden mukaan.

Japsiautoissa oman kokemuksen mukaan n. 6-8%, tosin toki renkaatkin vaikuttaa siihen, mutta niidenkin vaikutus on suhteellinen, ei absoluuttinen.

Eli todellisen nopeuden ollessa 100 km/h, tyypillisen japsiauton mittari näyttää 106-108 km/h, mutta nopeuden ollessa 50 km/h mittari näyttää 53-54 km/h.
Hyvä lisäys/tarkennus, lähinnä ajattelin tuossa niitä kehä ja maantienopeuksia kun nehän ne porukalla monesti ärsyttää, harvemmin taajamassa kenenkään "hidastelu" mittarivirheen takia on ongelma :D
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kun täällä nyt on kerta mittarivirheet taululla, niin siitäpä alinopeuspoliisille puheenaihetta.
Tässäpä tämä 120 vakkariin testi. Rekka lähti ohittamaan toista, niin ei nyt tullut tämän pidempää matkaa.

Niin eli sun nopeus pyörii 115 ja 117km/h välillä ja sitten ihmettelet kun ihmiset menee ohi?

Totta kai ne menee ohi jos ne ajaa 10km/h kovempaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mittarivirhe on suhteellinen, ei absoluuttinen, absoluuttinen mittarivirhe vaihtelee nopeuden mukaan.
Riippuu autosta. Passatissani virhe on aina 4 km/h, nopeudesta riippumatta. Ioniqissa taas virhe on n. 5 %.

Nykyisin jokaiselta löytyy taskusta laite, jolla auton mittarivirheen pystyy tarkistamaan eri nopeuksissa, tai jota voi vaikka käyttää auton nopeusmittarin sijasta. Ei ole oikein mitään tekosyytä olla tietämättä, milloin ajaa oikeasti mitäkin nopeutta.

suurinta sallittua 86km/h
Juuh elikkäs.
1653203761271.png
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 108
Riippuu autosta. Passatissani virhe on aina 4 km/h, nopeudesta riippumatta. Ioniqissa taas virhe on n. 5 %.
Jos Passat oikeasti toimii noin niin sitten siellä on kyllä todella typeriä ihmisiä sen nopeusmittausjärjestelmää speksaaamssa/suunnittelemassa.

Koko mittarivirheen pointtihan on se, että riippumatta sitiä, mitkä renkaat on alla, mittari ei saa näyttää liian vähän, lainsäädännön takia.

ja renkaiden koon aiheuttama virhe on aina suhteellinen, ei absoluuttinen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Riippuu autosta. Passatissani virhe on aina 4 km/h, nopeudesta riippumatta. Ioniqissa taas virhe on n. 5 %.

Nykyisin jokaiselta löytyy taskusta laite, jolla auton mittarivirheen pystyy tarkistamaan eri nopeuksissa, tai jota voi vaikka käyttää auton nopeusmittarin sijasta. Ei ole oikein mitään tekosyytä olla tietämättä, milloin ajaa oikeasti mitäkin nopeutta.


Juuh elikkäs.
Upeasti hermanni irroitettu yksi sana viestistä ja missattu täysin koko asiayhteys mihin tuolla sanalla viitataan :facepalm:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jos Passat oikeasti toimii noin niin sitten siellä on kyllä todella typeriä ihmisiä sen nopeusmittausjärjestelmää speksaaamssa/suunnittelemassa.

Koko mittarivirheen pointtihan on se, että riippumatta sitiä, mitkä renkaat on alla, mittari ei saa näyttää liian vähän, lainsäädännön takia.

ja renkaiden koon aiheuttama virhe on aina suhteellinen, ei absoluuttinen.
En tiedä mikä on ollut insinöörillä ajatuksena ja mikä varsinainen toteutus on, enkä ole kokeillut erilaisilla renkailla. Lopputulos käyttäjälle on kuitenkin oikein miellyttävä. Eipä sillä, että suhteellisella virheelläkään nyt kovin suurta matematiikkaa joutuu harrastamaan. Kaupunkinopeuksissa +1-2, eli alle kaasujalan tarkkuus, maantiellä vakkariin +5 ja moottoritiellä +6.

Upeasti hermanni irroitettu yksi sana viestistä ja missattu täysin koko asiayhteys mihin tuolla sanalla viitataan :facepalm:
Tiedän kyllä ihan hyvin, mitä tarkoitat. Yritin vain viestiä, että se mitä tarkoitat on hölmöä, ja se että joku alkaa osoittamaan mieltään muiden terveydestä piittaamatta itse päästään keksimänsä suurimman sallittun nopeuden alituksesta on aivan pähkähullua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 108
En tiedä mikä on ollut insinöörillä ajatuksena ja mikä varsinainen toteutus on, enkä ole kokeillut erilaisilla renkailla. Lopputulos käyttäjälle on kuitenkin oikein miellyttävä. Eipä sillä, että suhteellisella virheelläkään nyt kovin suurta matematiikkaa joutuu harrastamaan. Kaupunkinopeuksissa +1-2, eli alle kaasujalan tarkkuus, maantiellä vakkariin +5 ja moottoritiellä +6.
Jos se nopeusmittari pystytään toteuttamaan siten, että se näyttää aina samaa absoluuttista virhettä nopeudesta riippumatta, sitten se pystyttäisiin myös toteuttamaan siten, että se näyttäisi aina oikeaa nopeutta ilman virhettä, renkaista riippumatta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 077
Iso läjä volkkareita on tullut ajettua joissa mittarivirhe oli tasan 3km/h alusta loppuun. En tiedä onko tuolla mukana jotain ylimääräisiä antureita tai GPS avustamassa lukeman saamisessa.

Ja on tuo tosiaan miellyttävämpi toteutustapa kuin prosentuaalinen virhe. Isommassa vauhdissa nopeus ei heittele prosentuaalisesti yhtä paljon kuin pienessä.

Vielä parempi on ollut se mitä olen tehnyt omilla autoilla, valinnut marginalisesti isompaa rengasta ja mittarivirhe on ollut alle +1km/h. Tuohon tottui aikoinaan raskaalla kalustolla että mittari näyttää aina oikein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Sitten on syytä miettiä onko ajokuntoinen jos rajoitusten mukaan ajavien takia palaa käpy.

Pelisilmää, saatoin ymmärtää väärin, mutta tässä kai kuljettaja oli vasemmalla kaistalla, taakse ampaisi joku koheltaja, mihin siitä pääsee väistään jos oikealla kaistalla ei ole tilaa.
Ei taida siinä tapauksessa olla 95% kehän väestä ajokuntoisia. Sääntönikkareilla hirttää kasetti aina tuohon ”nopeusrajoitus on pyöreässä kyltissä”, kaikki on muka hyvin jos tuo muistaa. Ei se toimi niin, kun reaalimaailmasta on kyse. Bemaristi häiritsee kaikkia ja rikkoo lakia, mutta silti vaarallisempi on se lainkuuliainen, joka rikkoo suuren enemmistön ajotavan, koska siitä seuraa vielä enemmän vaaratilanteita. Muutaman kilsan kun joku ohittelee vasurilla etanavauhtia eikä mihinkään väliin halua itseään järjestää, niin johan alkaa bemarisoitumista tapahtua takana esim. kun tulee 3-kaistaisia pätkiä, jossa sitten tämän tukon ohi yritetään jyrkillä useamman kaistan vaihdoksilla. Ei ole etanan vika, mutta suora seuraus hänen toiminnastaan. Olen ennenkin kirjoittanut, että säännyt kyllä mahdollistavat täyden mulkkuuden muita kohtaan siten, että olet itse täysin oikeassa. Tässä @Dr. Who kanssa yritetään sanoa, että älä ole tällainen kiusankappale.

Aika huvittavaa, että ketjussa saa häirikön leiman sillä, että pitää perussääntönä mahdollisimman vähäisen haitan aiheuttamista muille autoilijoille. Ei mitenkään estä sääntöjen noudattamista, jonkun jouston omista oikeuksista ottaa silloin tällöin. Esim. ajaa kiltisti oikeaa kaistaa, jos ei halua syystä x ajaa reippaammin. Pelisilmää….
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 516
Ei taida siinä tapauksessa olla 95% kehän väestä ajokuntoisia. Sääntönikkareilla hirttää kasetti aina tuohon ”nopeusrajoitus on pyöreässä kyltissä”, kaikki on muka hyvin jos tuo muistaa. Ei se toimi niin, kun reaalimaailmasta on kyse. Bemaristi häiritsee kaikkia ja rikkoo lakia, mutta silti vaarallisempi on se lainkuuliainen, joka rikkoo suuren enemmistön ajotavan, koska siitä seuraa vielä enemmän vaaratilanteita. Muutaman kilsan kun joku ohittelee vasurilla etanavauhtia eikä mihinkään väliin halua itseään järjestää, niin johan alkaa bemarisoitumista tapahtua takana esim. kun tulee 3-kaistaisia pätkiä, jossa sitten tämän tukon ohi yritetään jyrkillä useamman kaistan vaihdoksilla. Ei ole etanan vika, mutta suora seuraus hänen toiminnastaan. Olen ennenkin kirjoittanut, että säännyt kyllä mahdollistavat täyden mulkkuuden muita kohtaan siten, että olet itse täysin oikeassa. Tässä @Dr. Who kanssa yritetään sanoa, että älä ole tällainen kiusankappale.

Aika huvittavaa, että ketjussa saa häirikön leiman sillä, että pitää perussääntönä mahdollisimman vähäisen haitan aiheuttamista muille autoilijoille. Ei mitenkään estä sääntöjen noudattamista, jonkun jouston omista oikeuksista ottaa silloin tällöin. Esim. ajaa kiltisti oikeaa kaistaa, jos ei halua syystä x ajaa reippaammin. Pelisilmää….
En kannata ylinopeuden ajamista ja tulee sitä varsin tehokkaasti vältettyä mutta kun kyse Kehäteistä ja motarista niin kyllä siellä on aikalailla pakko ottaa se mittarivirhe pois ja pari päälle jos haluat olla muuta kuin tukkeena. Sääntöjen ja omien moraalisääntöjen vastaista mutta valitettavasti välttämätöntä tai olen jumissa oikean kaistan 10-15kmh alinopeutta ajavien kanssa tai motarilla se 80kmh mittarissa.

EDIT: Ja otan siis mittarivirheen pois kaikkialla. Mutta on tietyt paikat joissa on "pakko" ottaa pari km lisää jotta pysyy liikennevirran mukana olematta tukkona. Paras kokemus Kehä1:ltä oli aikanaan kun kamerat tulivat. Oikea kaista ajoi reilua alinopeutta mutta vasen kaista meni juuri eikä melkein tasaista nopeutta eikä nopeuseroja ollut. Tätä kesti sen reilun viikon kunnes kuskit alkoivat muistaa kameroiden paikat ja homma oli vielä enemmän säätöä kuin ennen kameroita kun ei tullut jatkuvaa pumppausta kameroihin hidastaessa. Aiemmin oli meininkinä aseta cruise ja aja päästä päähän about samaa vauhtia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 029
De jure suurin sallittu ajonopeus lukee siellä tien vierustan lätkässä, mutta de facto suurin sallittu ajonopeus on se, mihin valvova taho ei puutu. Käytännössä siis 1-9km/h GPS-nopeutta yli tuon lätkän osoittaman nopeuden.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei taida siinä tapauksessa olla 95% kehän väestä ajokuntoisia. Sääntönikkareilla hirttää kasetti aina tuohon ”nopeusrajoitus on pyöreässä kyltissä”, kaikki on muka hyvin jos tuo muistaa. Ei se toimi niin, kun reaalimaailmasta on kyse. Bemaristi häiritsee kaikkia ja rikkoo lakia, mutta silti vaarallisempi on se lainkuuliainen, joka rikkoo suuren enemmistön ajotavan, koska siitä seuraa vielä enemmän vaaratilanteita. Muutaman kilsan kun joku ohittelee vasurilla etanavauhtia eikä mihinkään väliin halua itseään järjestää, niin johan alkaa bemarisoitumista tapahtua takana esim. kun tulee 3-kaistaisia pätkiä, jossa sitten tämän tukon ohi yritetään jyrkillä useamman kaistan vaihdoksilla. Ei ole etanan vika, mutta suora seuraus hänen toiminnastaan. Olen ennenkin kirjoittanut, että säännyt kyllä mahdollistavat täyden mulkkuuden muita kohtaan siten, että olet itse täysin oikeassa. Tässä @Dr. Who kanssa yritetään sanoa, että älä ole tällainen kiusankappale.

Aika huvittavaa, että ketjussa saa häirikön leiman sillä, että pitää perussääntönä mahdollisimman vähäisen haitan aiheuttamista muille autoilijoille. Ei mitenkään estä sääntöjen noudattamista, jonkun jouston omista oikeuksista ottaa silloin tällöin. Esim. ajaa kiltisti oikeaa kaistaa, jos ei halua syystä x ajaa reippaammin. Pelisilmää….
Tänään taas lahden motarilla sellainen 20auton häröpallo possujuna oikealla ja vasemmalla kaistalla kun vasenta kaistaa ajettiin mittarissa 120km/h ja oikeaa kaistaa pari alle.

Sitten kun baana aukesi niin tämä vasemman kaistan tukko ei mennyt oikealle, eikä hänen takanaan tehnyt mitään niin jengi lähtee raivon vallassa oikealta ohi torvi soiden :facepalm:

No itse menin näiden kahden ensimmäisen taakse ja pakotin siirtymään oikealle. Pääsin heistä ohi niin ne siirtyi takaisin siihen vasemmalle kaistalle ja taas muiden eteen! ? :facepalm:

Kaksi urpoa sekoilee ja aiheuttaa aivan turhia tilanteita, mutta oikella on pyöreä merkki, sitä noudatetaan ja se on tärkein! o_O
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Mittarivirhe on suhteellinen, ei absoluuttinen, absoluuttinen mittarivirhe vaihtelee nopeuden mukaan.

Japsiautoissa oman kokemuksen mukaan n. 6-8%, tosin toki renkaatkin vaikuttaa siihen, mutta niidenkin vaikutus on suhteellinen, ei absoluuttinen.

Eli todellisen nopeuden ollessa 100 km/h, tyypillisen japsiauton mittari näyttää 106-108 km/h, mutta nopeuden ollessa 50 km/h mittari näyttää 53-54 km/h.
Tämähän nyt ei pidä paikkaansa. Ainakin uudemmissa Volvoista virhe on nopeudesta riippumatta 3km/h.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 077
Tänään taas lahden motarilla sellainen 20auton häröpallo possujuna oikealla ja vasemmalla kaistalla kun vasenta kaistaa ajettiin mittarissa 120km/h ja oikeaa kaistaa pari alle.

Sitten kun baana aukesi niin tämä vasemman kaistan tukko ei mennyt oikealle, eikä hänen takanaan tehnyt mitään niin jengi lähtee raivon vallassa oikealta ohi torvi soiden :facepalm:

No itse menin näiden kahden ensimmäisen taakse ja pakotin siirtymään oikealle. Pääsin heistä ohi niin ne siirtyi takaisin siihen vasemmalle kaistalle ja taas muiden eteen! ? :facepalm:

Kaksi urpoa sekoilee ja aiheuttaa aivan turhia tilanteita, mutta oikella on pyöreä merkki, sitä noudatetaan ja se on tärkein! o_O
Pakotit siirtymään oikealle? Oliko kotipoliisihälytysvalot ja pillit kytketty päälle?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 516
Tämähän nyt ei pidä paikkaansa. Ainakin uudemmissa Volvoista virhe on nopeudesta riippumatta 3km/h.
Riippuu täysin tekniikasta millä mittari on toteutettu. Vanhemmissa täysin mekaaninen ja virhe kasvaa mitä kovempaa mennään. Uudemmissa sähköinen joka seuraa auton raakaa dataa (renkaiden pyörimisnopeus, moottorin kierrokset, vaihde yms yms) ja laitaa x määrän kmh tai x määrän % lisää. Uusimmissa on käytetty sitten vielä luovempi ja auton tarjoamaa dataa käytetään enemmän ja luovemmin ja uskalletaan laittaa pienemmät toleranssit. Esim omassa sähkökipossa mittarivirhe on 1kmh. Sama virhe 40kmh tai 80kmh.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Paras kokemus Kehä1:ltä oli aikanaan kun kamerat tulivat. Oikea kaista ajoi reilua alinopeutta mutta vasen kaista meni juuri eikä melkein tasaista nopeutta eikä nopeuseroja ollut. Tätä kesti sen reilun viikon kunnes kuskit alkoivat muistaa kameroiden paikat ja homma oli vielä enemmän säätöä kuin ennen kameroita kun ei tullut jatkuvaa pumppausta kameroihin hidastaessa. Aiemmin oli meininkinä aseta cruise ja aja päästä päähän about samaa vauhtia.
Tämä kyllä kuvaa hyvin miksi kamera-Dennisin ja hänen välineensä sais tunkea sinne mihin aurinko ei paista. Random-liikkuvaa partiota tilalle vanhan hyvän ajan malliin, niin sais pahimmat urpot pois ja liikenteen siistiksi. Siisti hieman reippaasti etenevä possujuna ei ollut eikä ole se ongelma kehällä.

e: Ongelma tietysti se, että kamerat tuo rahaa ja hieman kameraa älykkäämmät yksilöt maksaa. Mut hei, liikenneturvallisuushan se Denniksellekin on tärkeintä :tdown:
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
202
Tänään taas lahden motarilla sellainen 20auton häröpallo possujuna oikealla ja vasemmalla kaistalla kun vasenta kaistaa ajettiin mittarissa 120km/h ja oikeaa kaistaa pari alle.

Sitten kun baana aukesi niin tämä vasemman kaistan tukko ei mennyt oikealle, eikä hänen takanaan tehnyt mitään niin jengi lähtee raivon vallassa oikealta ohi torvi soiden :facepalm:

No itse menin näiden kahden ensimmäisen taakse ja pakotin siirtymään oikealle. Pääsin heistä ohi niin ne siirtyi takaisin siihen vasemmalle kaistalle ja taas muiden eteen! ? :facepalm:

Kaksi urpoa sekoilee ja aiheuttaa aivan turhia tilanteita, mutta oikella on pyöreä merkki, sitä noudatetaan ja se on tärkein! o_O
Tässäkin ketjussa nyt väännetään hieman omenoista ja appelsiineista. Te Kvarkin kanssa meuhkaatte tällaisista tilanteista, kun tuossa koko keskustelun avanneessa tilanteessa ei tosiaankaan ollut kysymys siitä, että sillä vasemmalla kaistalla kupattaisiin kilometrikaupalla.

Liikennettä sujuvoittaisi huomattavasti se, että hitaammin ajavat siirtyisivät aina sopivissa väleissä oikealle kaistalle antamaan tilaa nopeammin ajaville. Siitä ollaan ihan samaa mieltä. Jos mä saavutan letkaa ja huomaan, että takana tuleva ajaa vielä kovempaa kuin minä, niin päästän sen lähtökohtaisesti ensimmäisenä ohi (riippu taas mistä roikkuu, etäisyys, kuinka paljon nopeampaa ajaa, kuinka monta autoa minulla on ohitettavani...). Jos taas päässä sumenee sillä sekunnilla kun eteen ilmestyy hitaammin ajava ajoneuvo, niin voisi olla hyvä tehdä jotain mindfullnessia tai muuta millä sen pääkopan saisi pidettyä selvempänä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
:sclap: Sehän meni loistavasti :facepalm::facepalm:
Jos moottoritiellä ajellaan kymmeniä kilometrejä turhaan vasenta kaistaa alinopeutta mikä muuten on ihan laissa kiellettyä niin mitä itse olisit tehnyt?

Ai niin, ajanut alinopeutta muiden edessä kuten kehä 1

:srofl:

:facepalm::facepalm:
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Jos moottoritiellä ajellaan kymmeniä kilometrejä turhaan vasenta kaistaa alinopeutta mikä muuten on ihan laissa kiellettyä niin mitä itse olisit tehnyt?
Itseasiassa puskurissa roikkuminen ja valojen välkyttely on myös kiellettyä. Itse olisin pitänyt turvavälin edellä menevään ja ottanut että hän vaihtaa kaistaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Itseasiassa puskurissa roikkuminen ja valojen välkyttely on myös kiellettyä. Itse olisin pitänyt turvavälin edellä menevään ja ottanut että hän vaihtaa kaistaa.
Mä en missään vaiheessa roikkunut puskurissa :facepalm:

Jos osaat lukea ja vielä ymmärtää sitä luettua tekstiä, sanoin "ajoin normaalia lähemmäksi ja vilkutin pitkiä valoja"

Toisekseen, montako kymmentä kilometriä on sopiva aika sulle odottaa että vaihtaa kaistaa?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 077
Mä en missään vaiheessa roikkunut puskurissa :facepalm:

Jos osaat lukea ja vielä ymmärtää sitä luettua tekstiä, sanoin "ajoin normaalia lähemmäksi ja vilkutin pitkiä valoja"

Toisekseen, montako kymmentä kilometriä on sopiva aika sulle odottaa että vaihtaa kaistaa?
Montako kertaa sinä, tai kukaan muukaan suomessa on joutunut odottamaan monta kymmentä kilometriä kaistanvaihtoa? Vai puhutaanko tässä jostain mitä luit aku ankasta?
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Mä en missään vaiheessa roikkunut puskurissa :facepalm:

Jos osaat lukea ja vielä ymmärtää sitä luettua tekstiä, sanoin "ajoin normaalia lähemmäksi ja vilkutin pitkiä valoja"

Toisekseen, montako kymmentä kilometriä on sopiva aika sulle odottaa että vaihtaa kaistaa?
Pitää jatkossa muistaa kun ajan muka hiljaa (siis +3 - +5) nopeusrajoituksen päälle (riippuen siis tiestä missä ajan, että kun sinne taakse tulee joku "normaalia lähemmäs" ja vilkuttelee valoja niin se oletkin sinä jolla on kiire päästä ohi että voit olla 1-2minuuuttia aikaisemmin kotona :facepalm: ja samalla luot edessä ajaville paniikkia väläyttelemällä pitkiä valoja kuin mikäkin hälytysajoneuvo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 096
Minä ainakin ymmärrän täysin valojen väläyttämisen jos joku jää moottoritiellä junnaamaan vasenta kaistaa niin että edessä on molemmilla kaistoilla tyhjää. Itse en näin jaksa toimia vaan menen suosiolla oikealta ohi. Tässäkin on pieni mahdollisuus että pösilö alkaa vaihtaa kaistaa kylkeeni kun olen kohdalla mutta pyrin rauhallisesti ja tarkkaavaisesti siirtymään oikealle ja ohittamaan.

Jotkut ovat täällä valmiita inttämään oikeastaan mistä vain yksityiskohdasta perusteella "se on laissa kiellettyä". Niin on myös 1 km /h ylinopeus ja nukkuvan herättäminen töötillä liikennevaloissa mutta aika harvoin niistä taidetaan sakkoja kirjoittaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Montako kertaa sinä, tai kukaan muukaan suomessa on joutunut odottamaan monta kymmentä kilometriä kaistanvaihtoa? Vai puhutaanko tässä jostain mitä luit aku ankasta?
Valitettavasti kyllä se meno joskus on kuin aku ankassa konsanaan, kun tulee kilometrejä paljon ja ehtii nähdä kaikennäköistä. Suurimmat urpot on harvassa, mutta vasemmankaistan hitaat rakastajat ei ole mikään harvinainen ilmiö. Muutama rekka sekaan oikealle, niin 80-100@120 leftlover kyllä saa liikenteen kymmeniksi kilometreiksi sekaisin.

Aika monttu auki joskus katsonut, kun ääliö päästää yhden aina kerrallaan ohi ja sit sinkoaa takas vasurille. Siis siten, että hetken päästä takas samaan väliin oikealle, kun hänen taakseen vasurille muodostunut possujono yllättäen edelleen haluaisi liikkua häntä nopeammin. Käytännössä aina kiilaa takas vasurille, jos siinä on auton mentävä väli. Mitä uudempi asfaltti vasurilla oikeaan nähden, niin sen todennäköisemmin siellä joku seilaa turhaan edessä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Pitää jatkossa muistaa kun ajan muka hiljaa (siis +3 - +5) nopeusrajoituksen päälle (riippuen siis tiestä missä ajan, että kun sinne taakse tulee joku "normaalia lähemmäs" ja vilkuttelee valoja niin se oletkin sinä jolla on kiire päästä ohi että voit olla 1-2minuuuttia aikaisemmin kotona :facepalm: ja samalla luot edessä ajaville paniikkia väläyttelemällä pitkiä valoja kuin mikäkin hälytysajoneuvo.
Koita nyt eka ajaa edes sitä nopeusrajoituksen vauhtia ennen kuin alat hulluttelemaan +5km/h vauhdeista

:srofl:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Hiljaisella motarilla vasemmalle roikkujien kanssa olen ottanut tavaksi ajaa oikeaa kaistaa omaa vauhtiani, varsinkin jos siis saavutan kauempaa sinne vasemmalle unohtuneen.

Ohituksen jälkeenkin on palattava oikealle kaistalle, joten jos edessäni on vain vasemmalla kaistalla joku niin minähän siirryn sitten takaisin oikealle, kun ei ole enää ohitettavia. Se on sitten sen vasemmalle olevan häpeä jos hänen vakkarinsa on säädetty pienemmälle kuin mun. Toki näissä tilanteissa kannattaa olla tarkkana, mutta käsittääkseni oikealla kaistalla ei varsinaisesti tarvitse alkaa jarruttelemaan siksi, että vasen kaista kulkee hitaammin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Eihän sitä tartte hiljentää, mut aina se kuumottaa, kun se vasemman kaistan jumittaja on lähellä etuviistossa ja ei edelleenkään mitään reaktiota. Pienellä vauhtierolla toki ei hätää, mut pahimpiin tapauksiin eroa alkaa olla reilusti eli jos nollat taulussa kääntäisi eteen, niin kolahtaisi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Ei taida siinä tapauksessa olla 95% kehän väestä ajokuntoisia.
Sitten on jotain vikaa, tosin en usko arvioosi, varmaan 95% on joskus ajanut, vaikka ei ole ollut ajokuntoinen, mutta uskon kyllä että suurin osa ajanhetkellä olisi ajokuntoisia, voi toki olla naivin hyväuskoinen.

Sääntönikkareilla hirttää kasetti aina tuohon ”nopeusrajoitus on pyöreässä kyltissä”,
Päreeti taisi ensin palaa sillä bemarikuskilla, ja juuri edellisessä virkkeessä kuvailit että 95% kehällä ajavista.

Tässä nyt alkuperäinen kirjoittaja ei pahoittanut mieltää, tai ärsyyntynyt siitä että joku ajoi ylinopuetta, vaan ymmärtääkseni siitä että sen lisäksi se kaahari eli jotain raivokohtausta liikenteessä. Aika vaarailinen yhdistelmä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Montako kertaa sinä, tai kukaan muukaan suomessa on joutunut odottamaan monta kymmentä kilometriä kaistanvaihtoa? Vai puhutaanko tässä jostain mitä luit aku ankasta?
Suomessa tosiaan löytyy sen verran pitkä motari että joku siellä onnistuu muutaman kymmenenkilometriä vasemmalla ajaa, vaikka välillä olisi kilometrikaupalla tyhjää oikealla. Tälläisiä tiettävästi tavattu.

Se toki kannattaa huomata että kymmen kilometriä , eikös se ole luokaa viisiminuuttia, kesä rajoituksilla. Ettei se nyt kauhen pitkäaika ole.


Hiljaisella motarilla vasemmalle roikkujien kanssa olen ottanut tavaksi ajaa oikeaa kaistaa omaa vauhtiani, varsinkin jos siis saavutan kauempaa sinne vasemmalle unohtuneen.
Tämä kai ihan ok, varovaisuutta noudattaen ja varmistaa että huomannut ajoissa , eli että päätös vasemalla on jotenkin tietoinen, eikä outo unohdus.

Ohituksen jälkeenkin on palattava oikealle kaistalle, joten jos edessäni on vain vasemmalla kaistalla joku niin minähän siirryn sitten takaisin oikealle, kun ei ole enää ohitettavia. Se on sitten sen vasemmalle olevan häpeä jos hänen vakkarinsa on säädetty pienemmälle kuin mun. Toki näissä tilanteissa kannattaa olla tarkkana, mutta käsittääkseni oikealla kaistalla ei varsinaisesti tarvitse alkaa jarruttelemaan siksi, että vasen kaista kulkee hitaammin.
Tämä kuullostaa vähän huonolta, siinä voi tulla vähän hankala tilanne, jos perässä tulia on vaihtanut oikealle ja alkaa siinä hivuttautuu lähemmäksi, niin vasemmalla oleva ei pääse oikealle. Se taasen johtaa rinnan ajaleuun ja oikealta ohittamiseen.
Vasemmalle jäänyt taasen voi vaihtaa hätäisesti oikealle, johtuen siitä että jos vanhempaa koulukuntaa niin luulee auttavansa sillä jo oikealla olevaa.

Mutta jos jonossa ohitettava ohitettu ja tie muuten tyhjä, niin harvoin siihen eteen kukaan jää, kyllä ne yleensä aikanaan kaistaa vaihtaa.

Paljon tyypillisempää on se että jonosta joku vaihtaa oikealla johonkin väliin ohitettavan eteen ja alkaa sitten ohittaan edellä ohittanutta oikealta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
202
Tämä kuullostaa vähän huonolta, siinä voi tulla vähän hankala tilanne, jos perässä tulia on vaihtanut oikealle ja alkaa siinä hivuttautuu lähemmäksi, niin vasemmalla oleva ei pääse oikealle. Se taasen johtaa rinnan ajaleuun ja oikealta ohittamiseen.
Vasemmalle jäänyt taasen voi vaihtaa hätäisesti oikealle, johtuen siitä että jos vanhempaa koulukuntaa niin luulee auttavansa sillä jo oikealla olevaa.

Mutta jos jonossa ohitettava ohitettu ja tie muuten tyhjä, niin harvoin siihen eteen kukaan jää, kyllä ne yleensä aikanaan kaistaa vaihtaa.
Tämähän se koko pointti olikin. Jos se vasemmalle jäävä ei ole aikeissakaan vaihtaa, vaikka seuraavaan ohitettavaan on vielä reilusti matkaa, niin kyllä mäkin "palaan omalle kaistalleni" ja jatkan omaa vauhtiani. Ei näitä ainakaan mun kohdalla usein ole tullut vastaan, eikä tuo ole mikään automaattinen toimintatapa, vaan sitä on edeltänyt ainakin yksi ellei kaksikin sellaista ohitusta, jossa tuo kuski olisi voinut antaa tilaa tai jopa olisi kuulunut vaihtaa oikealle kaistalle. Haluan kuitenkin antaa mahdollisuuden sille, että olisi ensimmäisellä kerralla huomannut minut. Vaikka mulla pysyy maltti aika hyvin tuolla liikenteessä eikä mulla yleensä ole mikään kiire, niin en mä kuitenkaan jaksaisi kenenkään perässä roikkua vain siksi, että ne ei osaa tai halua ottaa muita huomioon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Sitten on jotain vikaa, tosin en usko arvioosi, varmaan 95% on joskus ajanut, vaikka ei ole ollut ajokuntoinen, mutta uskon kyllä että suurin osa ajanhetkellä olisi ajokuntoisia, voi toki olla naivin hyväuskoinen.
No nyt en kyllä enää tiedä mitä tarkoitat ajokuntoisella, oletin että herkkähermoisuutta. Mun mielestä kehillä vallitsee hyvinkin agressiivinen ajotyyli, pakkokin jos meinaa päästä menemään.

Päreeti taisi ensin palaa sillä bemarikuskilla, ja juuri edellisessä virkkeessä kuvailit että 95% kehällä ajavista.
Viittasin tietysti ketjun niihin tahoihin, jotka käyttävät lainauksen mukaista kommentointitapaa. Ylinopeus on pahasta mmm okay ja pohdinta ko. laillisen ajotavan vaikutuksesta jää siihen.

Keskustelu olisi vähän helpompaa, jos et pilkkoisi viestejä puolittaisiin lauseisiin ja pois asiayhteydestä. En ole niin lyhyesti kirjoittaja, että puolessa lauseessa olisi tiivistettynä ajatuksen ydin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 658
Viestejä
4 187 691
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom