Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8 194
Miksi muuten autoilijaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta vaikka väistämisvelvollisuus on selkeä?

Vai tutkitaanko kuolemantapauksissa aina kuolemantuottamus ja muut syytteet? Eli poissuljetaan ns. tahallinen päälleajo. Päällehän ei saa ajaa tahallaan, mutta autoilijahan on tuossa se syytön osapuoli vaikkakin kortiton.

Hauskaa muutenkin kun media uutisoi aiheesta asenteella että autoilija ajoi päälle, muutenvaan se väistämisvelvollisuus on ollut pyöräilijällä.

Ja on todellakin varsin järkyttävää että joltain pitää lähteä henki ennenkuin tämmöisiinkin asioihin puututaan. Ei luulisi olevan niin vaikeaa rakentaa nuo risteykset ja ylityspaikat siten että ei olisi epäselvyyttä siitä kuka väistää ja kuka ei.
Tuossa juttu itse onnettomuudesta , linkistä ei selviä miksi, mutta ehkä aikanaan kerrotaan enemmän, varsinkin jos etenee.

Mutta noin maalikkona, onnettomuudessa kuoli toinen osapuoli, joten kuolemantuottamus on aika herkästi listoilla.

Listoilla myös mainitsemasi liikenenturvallisuuden vaarantaminen, joten voi olla että päällepäin näyttää siltä että vaarannettu on.

Tästä muistaakseni oli ketjussa juttua, mutta taisi olla toisaalla kun en löytänyt.

MTV on myös uutisoinut ja IL , jälkimmäisen uutiskuvaa jos vilaset niin mainitut epäilyt tulee jo ihan maalikko lukijallekkin mieleen.

Tämä tiemerkintä juttu ja selittyle ei ihan heittämällä uppoa, jos uhri on valveutunut aktiivi pyöräiliä ja seurannut uudistuksia tarkkaan, niin a, ei aja tahallaan auton alle, b, tietää että tuossa on väistämis velvollinen. Kuvausten perusteella on ihan mahdollista että

Ja kun tiedetään että tuossa on 50km/h tai alle korkein sallittu tieosuduella, ja tiedetään että suojatien on suojatia. Tuohon kuvaukseen taipuu kyllä sekin että pyöräiliä on ainakin yritänyt toimia oikein ja kykyjensä mukaan. varovaisesti.

Pyöräilijät ärsyttää ketjussa juttua
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 473
Tuossa juttu itse onnettomuudesta , linkistä ei selviä miksi, mutta ehkä aikanaan kerrotaan enemmän, varsinkin jos etenee.

Mutta noin maalikkona, onnettomuudessa kuoli toinen osapuoli, joten kuolemantuottamus on aika herkästi listoilla.

Listoilla myös mainitsemasi liikenenturvallisuuden vaarantaminen, joten voi olla että päällepäin näyttää siltä että vaarannettu on.

Tästä muistaakseni oli ketjussa juttua, mutta taisi olla toisaalla kun en löytänyt.

MTV on myös uutisoinut ja IL , jälkimmäisen uutiskuvaa jos vilaset niin mainitut epäilyt tulee jo ihan maalikko lukijallekkin mieleen.

Tämä tiemerkintä juttu ja selittyle ei ihan heittämällä uppoa, jos uhri on valveutunut aktiivi pyöräiliä ja seurannut uudistuksia tarkkaan, niin a, ei aja tahallaan auton alle, b, tietää että tuossa on väistämis velvollinen. Kuvausten perusteella on ihan mahdollista että

Ja kun tiedetään että tuossa on 50km/h tai alle korkein sallittu tieosuduella, ja tiedetään että suojatien on suojatia. Tuohon kuvaukseen taipuu kyllä sekin että pyöräiliä on ainakin yritänyt toimia oikein ja kykyjensä mukaan. varovaisesti.

Pyöräilijät ärsyttää ketjussa juttua
Missä kohtaa tuo tilanne loppujenlopuksi sattui? Oletan että jossain Mellunmäen metriksen ja itä-väylän välillä? Paikka on pirun tutun näköinen kuvissa mutten hahmota missä tuo on, mahdollisesti vanhojen Google maps kuvien takia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8 194
Se on sitä ennakointia. Pyöräilijä muuttuu väistettäväksi jalankulkijaksi aika nopeasti.
Toki jos näkee pyöräiliän niin pitää ymmärtää että siihen hommaan ei vaadita ajolupaa ja pyöräiliä voi tehdä mitä vain, osa voi olla jopa itsetuhoisia, hyvä tahallinen esimerkki jos joku pyräilee ja hyppää satulasta ja juoksee auton alle, niin itse tuhoisuuden lisäksi haluaa vahinkoa muillekkin.

Mutta ei leimata kaikkia, merkittävä osa pyöräilijöistä on ihan terveella ja varovaisella asenteella, ja nyt jos ketjun otsikkoon viitataan, niin sama myös autoilijoista, joukkoon mahtuu kaikenlaista, mutta suurin osa ihan asiallista ja terveella asenteellaja jos joku näyttää tyhmältä toiminnalta niin siihenkin voi olla selitys.

Missä kohtaa tuo tilanne loppujenlopuksi sattui? Oletan että jossain Mellunmäen metriksen ja itä-väylän välillä? Paikka on pirun tutun näköinen kuvissa mutten hahmota missä tuo on, mahdollisesti vanhojen Google maps kuvien takia.
Olisko länsimäentie kytkin/muuntoaseman kohdilla.

Toimiikohan Google karttalinkki
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
3 629
Missä kohtaa tuo tilanne loppujenlopuksi sattui? Oletan että jossain Mellunmäen metriksen ja itä-väylän välillä? Paikka on pirun tutun näköinen kuvissa mutten hahmota missä tuo on, mahdollisesti vanhojen Google maps kuvien takia.
Mellunmäestä päin länsimäentietä ajettaessa itäväylän suuntaan noin sinkilätien risteyksen kohdalla. Siellä on kynttilöitä ja ghostbike tuotu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 473
Olisko länsimäentie kytkin/muuntoaseman kohdilla.

Toimiikohan Google karttalinkki
Jos tuossa niin ei tuo nyt suora tie sentään ole mutta kyllä siitä pääsee perkeleen isoa vauhtia läpi jos haluaa. En siis väitä että kuski olisi ajanut ylinopeutta vaan totean mahdollisen tilanteen. Sen tiedän kuvia katsomalla ettei tuossa ihan rajoitusten mukaan ole tultu koska tuulilasista oli menty noin syvälle. Olen itse lentänyt stongan yli farkku volvon takalasiin joka ei edes paskoontunut ja sisko on lentänyt 50kmh alueella auton keulan kautta 10m+ asfalttiin suojatietä kunnioittamattoman sankarin takia ja jälki ei ole ollut lähelläkään moista.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8 194
Jos tuossa niin ei tuo nyt suora tie sentään ole mutta kyllä siitä pääsee perkeleen isoa vauhtia läpi jos haluaa. En siis väitä että kuski olisi ajanut ylinopeutta vaan totean mahdollisen tilanteen. Sen tiedän kuvia katsomalla ettei tuossa ihan rajoitusten mukaan ole tultu koska tuulilasista oli menty noin syvälle. Olen itse lentänyt stongan yli farkku volvon takalasiin joka ei edes paskoontunut ja sisko on lentänyt 50kmh alueella auton keulan kautta 10m+ asfalttiin suojatietä kunnioittamattoman sankarin takia ja jälki ei ole ollut lähelläkään moista.
Uutisointie mukaan silminnäköijöitä ollut, ja kovasti kiinnostaa tekninen data, ja nuo kuvat, niin totta, kovasti haiskahtaa.

Korkein sallittu korkeintaa 50km/h, jos pätkä ei ole päässyt pienempien rajoitusten piiriin. Ketjussa ilmeisesti onnettomuuden jälkeen liikkuneita, niin varmaan osaavat sanoa sem tikkari rajoituksen.

Kuvan perusteella keulaan osuttu, ja kuten sanoit niin kovasti ruttua, huomoiden auton muoto, niin yllättävän paljon ruttua.

Nuoren kuskin reaktioajat ja huippu moderni auto, jos sitä korkeinta sallittua ajellut, suojatien havainnut, tarkka sen suhtee, valmistautunut antamaan tilaa jalankulkijoille jne.

Väistämättä tulee mieleen että joku tekninen vika, törmäystunnistin "polkassut" väärän tallan pohjaa ja Teslan huippu pidolla ja teholla jotekin onnistunut moiseen vauhtiin lyhyellä matkalla. Kuljettaja on sitten taistellut AI vastaan saanut viimeinkin seuraavaan risteykseen auton pysähtyyn.

Pikkusen epäilen että poliisilla on tullut toisenlainen tapahtuman kulku mieleen.

Toivottavasti läheisiä tai osallisia ei lue ketjua, tämmöiset on aina kovapaikka heille. Toivotan jakamista, ei elämä tähän kaadu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 473
Uutisointie mukaan silminnäköijöitä ollut, ja kovasti kiinnostaa tekninen data, ja nuo kuvat, niin kovasti käryää.

Korkein sallittu korkeintaa 50km/h, jos pätkä ei ole päässyt pienempien rajoitusten piiriin. Ketjussa ilmeisesti onnettomuuden jälkeen liikkuneita, niin varmaan osaavat sanoa sem tikkari rajoituksen.

Kuvan perusteella keulaan outtu, ja kuten sanoit niin kovasti ruttua, huomoiden auton muoto, niin yllättävän paljon ruttua.

Nuoren kuskin reaktioajat ja huippu moderni auto, jos sitä korkeinta sallittua ajellut, suojatien havainnut, varmistanut tarviiko antaa tilaa,
Väistämättä tulee mieleen että joku tekninen vika, törmäystunnistin "polkassut" väärän tallan pohjaa ja Teslan huippu pidolla ja teholla jotekin onnistunut moiseen vauhtiin lyhyellä matkalla. Kuljettaja on sitten taistellut AI vastaan saanut viimeinkin seuraavaan risteykseen auton pysähtyyn.

Voi olla että poliisilla on tullut toisenlainen tapahtuman kulku mieleen.

Toivottavasti läheisiä tai osallisia ei lue, tämmöiset on aina kovapaikka heille. Toivotan jakamista, ei elämä tähän kaadu.
No siis kertonee paljon että ajoin mönkkärilla 50kmh tiellä prätkäkamat päällä ja edellä ollut volvo löi liinat kiinni nenän edesä kaistaa vaihtaessani ilman syytä (eihän sitä itse tilanteessa tajunnut vaan vasta kun sankari oli paennut paikalta) ja lensin farkun takalasiin stongan yli selkä edellä enkä hajottanut tai edes saanut takalasia säröille toisin kuin tuossa tuulilasi aivan paskana. Juu muoto on moderni ja suunniteltu heittämään jalankulkija/pyöräilijä tuulilasiin vs puskuri ja pyöräilijä lentää vielä tavallista korkeammalta vs jalankulkija mutta silti jälki tuulilasissa on varsin rujo. Ulkomuistista tuossa kohdin 50kmh rajoitus mutta voin olla väärässäkin kun ei toviin ole tuosta tullut ajettua. Ja törmäystunnistin ei polkaise väärää tallaa pohjaan. Päinvastoin, todennäköisesti auto on huutanut että pysähdy ja yrittänyt pysähtyä ja kuski on polkenut kaasua jolla saa ohitettua tuon äkkijarrutuksen. Jos jotain niin Teslan järjestelmät olivat mallia helvetin yliherkkiä ja joutui parissa risteyksessä pitämään jalan valmiiksi kaasulla ettei auto löisi liinoja kiinni turhaan ettei saisi takana tullutta konttiin (tämä onneksi vain kotikulmien ainoalla 30kmh rajoituksella eli ei sentään joka paikassa riskinä). Tosiaan sen 95% toimi hyvin mutta se pirun 5%.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 071
Miksi muuten autoilijaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta vaikka väistämisvelvollisuus on selkeä?

Vai tutkitaanko kuolemantapauksissa aina kuolemantuottamus ja muut syytteet? Eli poissuljetaan ns. tahallinen päälleajo. Päällehän ei saa ajaa tahallaan, mutta autoilijahan on tuossa se syytön osapuoli vaikkakin kortiton.

Hauskaa muutenkin kun media uutisoi aiheesta asenteella että autoilija ajoi päälle, muutenvaan se väistämisvelvollisuus on ollut pyöräilijällä.

Ja on todellakin varsin järkyttävää että joltain pitää lähteä henki ennenkuin tämmöisiinkin asioihin puututaan. Ei luulisi olevan niin vaikeaa rakentaa nuo risteykset ja ylityspaikat siten että ei olisi epäselvyyttä siitä kuka väistää ja kuka ei.
Koska etuajo-oikeus ei ole päälleajo-oikeus.

Nyt uuden tieliikennelain aikana etenkin jos oikeus katsoo että etuajo-oikeutetun olisi pitänyt kyetä välttämään vahinko niin tuomio tulee.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
19
Melkein joka päivä isoilla monikaistaisilla teillä ajaessa tulee tilanteita, joissa itse ajaa oikeaa kaistaa suunnilleen sen rajoituksen verran. Sitten joku menee ohi vasenta kaistaa 5 km/h kovempaa ja vaihtaa eteen heti kohta ohi päästyään, vaikkei perässä olisi mitään hiillostajaa. Se 15 metriä ei yksinkertaisesti riitä turvaväliksi noissa maantie-moottoritienopeuksissa ja ainakin itselläni kaasujalka lähtee kevenemään vaistomaisesti, kun selkäranka sanoo oltavan liian lähellä edellä ajavaa, ja sitten sieltä takaa lähtee lisää porukkaa ohi...

Ajakaa suosiolla riittävän kauas takanaolijasta, jos välttämättä haluatte ohi marginaalisella nopeuserolla. Te ette tiedä, tuleeko hirvi eteenne 2 sekuntia vai 2 vuotta kaistanvaihtonne jälkeen. Jos se tulee heti kaistanvaihdon jälkeen, niin minä tulen sitten samalla teidän takakonttiinne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 545
Meinas joku ragedaddyn profiilikuvan oloinen hemmo tehdä mummot tässä:

Autot antaa tietä kävelijälle, joka tulee oikealta. Vasemmalta tulee kaljupää pyörällään surutta, kun eka auto on jo mennyt suojatien yli kuvan ajosuuntaan ja minä seuraavana vuorossa. Jarrutuksen ja torven jälkeen äijällä pyörii pää ja kädet kuin puolukka jossain :facepalm: Perun edellisen kommenttini, ehdoton väistämisvelvollisuus pyörille aina ja iänkaikkisesti joka paikassa. Ei kyllä ollut tällä kertaa spandex muuta kuin henkisesti :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 545

Poliisi valvonut pääväyliä arkipäivänä aamusta iltaan ja 62 sakkoa. Kamera-Dennis pöyristynyt. Niin minäkin, mutta eri syystä. Minusta kuulostaa todella pieneltä sakkomäärältä kymmeniin tuhansiin liikkuneisiin autoihin nähden :zoom:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 940

Poliisi valvonut pääväyliä arkipäivänä aamusta iltaan ja 62 sakkoa. Kamera-Dennis pöyristynyt. Niin minäkin, mutta eri syystä. Minusta kuulostaa todella pieneltä sakkomäärältä kymmeniin tuhansiin liikkuneisiin autoihin nähden :zoom:
Luulisi juu että 12h valvontapätkän aikana saa enempi kuin 62 sakkoa kirjotettua.

Joko on oltu väärässä paikassa passissa tai sitten poliisien läsnäolo on tajuttu ajoissa. Tampereella kun olisi 100kmh motarilla passissa niin aika hyvin napsuisi pikkusakkoja ainakin, 120 alueelta nyt harvemmin saa varmaan enää kovin paljoa ylinopeuksia pl nuo kovimmat vetäjät.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699

Poliisi valvonut pääväyliä arkipäivänä aamusta iltaan ja 62 sakkoa. Kamera-Dennis pöyristynyt. Niin minäkin, mutta eri syystä. Minusta kuulostaa todella pieneltä sakkomäärältä kymmeniin tuhansiin liikkuneisiin autoihin nähden :zoom:
Luulisi juu että 12h valvontapätkän aikana saa enempi kuin 62 sakkoa kirjotettua.

Joko on oltu väärässä paikassa passissa tai sitten poliisien läsnäolo on tajuttu ajoissa. Tampereella kun olisi 100kmh motarilla passissa niin aika hyvin napsuisi pikkusakkoja ainakin, 120 alueelta nyt harvemmin saa varmaan enää kovin paljoa ylinopeuksia pl nuo kovimmat vetäjät.
Saisihan sakkoja kirjoitettua varmaan 90%lle autoilijoista jos paikan vaan valitsee sopivasti, mutta uutiseen liittyen tuo Denniksen pöyristyminen liittynee tuohon ajokieltojen määrään, aika monta noita on kirjattu myös omasta mielestä, liki 3 tunnissa. No jollekkin tuokin on varmaan ihan normi meininkiä ajella noita nopeuksia eikä näe ongelmaa..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
9 688
Paikassa oli pyörätienjatke merkitty vastoin nykyistä ohjeistusta.
Tuosta merkinnästä sellainen huomio, että tässähän myös lainsäädäntö on ollut todella typerä:

Lakia suojatien/pyörätien jatkeen merkintöjen suhteen muutettiin ensin joskus reilut kymmenisen vuotta sitten, jolloin voimaan tullut vanha vaki vaati nykyisen lain kanssa ristiriidassa olevat merkinnät (että viivat pitää olla katkaistut että pyörällä ylipäätään saa ajaa yli eikä tarvi taluttaa) ja siihen tuli joku n. 8 vuoden tjsp siirtymäaika jona aikana ne suojatieviivat piti katkaista kaikkialta mistä pyörällä saa ajaa yli.

Sitten pari vuotta sitten, juuri edellisen siirtymäajan loputtua lakia muutettiin jälleen noiden merkintöjen suhteen melkein päinvastaiseksi (että katkotut viivat tarkoittaakin sitä, että pyörällä on etuajo-oikeus eikä sitä, että pyörällä saa ajaa yli, eli juuri edellisen lain takia katkotut viivat pitää nyt maalata umpeen kaikkialta missä pyörällä ei ole etuajo-oikeutta), ja tässä sitten eletään yhteensä jotain 15-20 vuotta "siirtymäaikaa" merkintöjen suhteen, ja kaikki suojatiet pitää/on pitänyt näiden lakimuutosten takia maalata kahteen kertaan uudestaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8 194

Poliisi valvonut pääväyliä arkipäivänä aamusta iltaan ja 62 sakkoa. Kamera-Dennis pöyristynyt. Niin minäkin, mutta eri syystä. Minusta kuulostaa todella pieneltä sakkomäärältä kymmeniin tuhansiin liikkuneisiin autoihin nähden :zoom:
Ja pari päihtynyttä, jutussa ei mainittu montako otettiin tiensivuun, yleisiin tilasto väitteisiin verrattuna ilmeisen vähän.

Ajokieltoja 34, tiedä sitten moniko laskettu sakon saaneiksi.


Minusta kuulostaa todella pieneltä sakkomäärältä kymmeniin tuhansiin liikkuneisiin autoihin nähden :zoom:
Uutisen mukaan nopeuskin oli mitattu tuolta määrältä. Uutinen ei tarkemmin kertonut millaisia tuloksia siitä oli saatu, päihtyneiden määrä viittaa siihen että oli keskitytty räikeimpiin tapauksiin.

Sitä hämmästeltiin että asiasta oli tiedotettu ja silti meno kuvailtua, ehkä kannattaa myös miettiä tavoittaako tiedotus. Tosin onhan joskus Karpon aikaan kokeiltu sitä että laitetaan iso merkki ratsista , niin ei sekään kaikkia tavoita, ja fiksummat sitten poimittiin seuraavan sivutienhaarasta.

Aktiivisia turvaväli kamppiksia odottaen, mutuilen kuitenkin että se kohtuu matalankynnyksen sivuunottaminen ja pieni teon läpikäynti voisi tehota.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
428
Kotini lähellä on ollut perus Suomi-tyyliin (liikennettä haittaavia remontteja ei turhaan kiirehditä...) jokin kaukolämpökaivanto auki toukokuusta lähtien niin, että se vie kapealla tiellä toisen kaistan lähes kokonaan eikä kohdatessa mahdu kaksi autoa vastakkaisista suunnista samaan aikaan. Kun erillistä liikennemerkkiä väistämisvelvollisuudesta ei ole laitettu, todella monelle (ml. bussikuskit) tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että se osapuoli väistää jonka kaistalla este on. Ajetaan vaan hidastamatta ja välittämättä. Tätä tapahtuu kaiken aikaa kyseisestä paikasta ajaessa.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
614
Luulisi juu että 12h valvontapätkän aikana saa enempi kuin 62 sakkoa kirjotettua.

Joko on oltu väärässä paikassa passissa tai sitten poliisien läsnäolo on tajuttu ajoissa. Tampereella kun olisi 100kmh motarilla passissa niin aika hyvin napsuisi pikkusakkoja ainakin, 120 alueelta nyt harvemmin saa varmaan enää kovin paljoa ylinopeuksia pl nuo kovimmat vetäjät.
62 sakkoa mutta yli puolet ajokieltoja?

Vai onko saldo siis 62 sakkoa joiden lisäksi 34 ajokieltoa? Joku fiksumpi voisi täsmentää. Muutoinhan puolet "sakotetuista" on ajanut niin suurta ylinopeutta (varmuusvähennyksen jälkeen 36kmh päälle rajoituksen), että siitä on tullut suoraan ajokielto.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ylinopeutta pitää olla yli 36 kilometriä tunnissa yli sallitun ja päiväsakkojen määrän tulee olla 22 tai enemmän. Ajokiellon kesto vaihtelee kuukaudesta puoleen vuoteen.

Onhan toi aika älytöntä jos puolet tai edes kolmasosa (riippuen kumpi ylempänä mainitsemistani laskentatavoista on oikea) ajaa tollaisia ylinopeuksia, siis varmuusvähennyksen jälkeen? Eli esimerkiksi ajoneuvon oma nopeusmittari on näyttänyt yli 120km/h 80-alueella tai yli 160km/h 120-alueella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 832
Kotini lähellä on ollut perus Suomi-tyyliin (liikennettä haittaavia remontteja ei turhaan kiirehditä...) jokin kaukolämpökaivanto auki toukokuusta lähtien niin, että se vie kapealla tiellä toisen kaistan lähes kokonaan eikä kohdatessa mahdu kaksi autoa vastakkaisista suunnista samaan aikaan. Kun erillistä liikennemerkkiä väistämisvelvollisuudesta ei ole laitettu, todella monelle (ml. bussikuskit) tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että se osapuoli väistää jonka kaistalla este on. Ajetaan vaan hidastamatta ja välittämättä. Tätä tapahtuu kaiken aikaa kyseisestä paikasta ajaessa.
Näin varmaan kaikki olettaa, että ajetaan, mutta ihan yksiselitteistä se ei välttämättä ole. En tiedä onko jotain ennakkotapausta siitä onko työmaa este ajoradalla vai onko kyseessä tilanne, että ajorata vain kapenee työmaan kohdalla.

Hyvä tietysti olisi että näihin laitettaisiin aina liikennemerkit kertomaan ajojärjestys kuten useimmiten taitaa ollakin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8 194
62 sakkoa mutta yli puolet ajokieltoja?

Vai onko saldo siis 62 sakkoa joiden lisäksi 34 ajokieltoa? Joku fiksumpi voisi täsmentää. Muutoinhan puolet "sakotetuista" on ajanut niin suurta ylinopeutta (varmuusvähennyksen jälkeen 36kmh päälle rajoituksen), että siitä on tullut suoraan ajokielto.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ylinopeutta pitää olla yli 36 kilometriä tunnissa yli sallitun ja päiväsakkojen määrän tulee olla 22 tai enemmän. Ajokiellon kesto vaihtelee kuukaudesta puoleen vuoteen.

Onhan toi aika älytöntä jos puolet tai edes kolmasosa (riippuen kumpi ylempänä mainitsemistani laskentatavoista on oikea) ajaa tollaisia ylinopeuksia, siis varmuusvähennyksen jälkeen? Eli esimerkiksi ajoneuvon oma nopeusmittari on näyttänyt yli 120km/h 80-alueella tai yli 160km/h 120-alueella.
Yksityiskohdissa juttu tosiaan jätti epäselvyyksiä.
Jos saanut sakon ja ajokiellon, niin silloin luulisi kuuluvan kumpaakin lukuun.
Mutta eikö ajokieltoa saa heti jos vetelee niin törkeitä että tuomio tulee vasta käräjäkäsittelyn jälkeen, vai kirjoittaako poliisi aina sakon
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8 194
Näin varmaan kaikki olettaa, että ajetaan, mutta ihan yksiselitteistä se ei välttämättä ole. En tiedä onko jotain ennakkotapausta siitä onko työmaa este ajoradalla vai onko kyseessä tilanne, että ajorata vain kapenee työmaan kohdalla.
Bussikuskit luulisi olevan koulutettuja ja jos tuollaisia kohtia on linjoilla niin myös nuo tilanteet.

Tosin bussikuski voi vedellä isomman oikeudella tietoisesti väärin. Tosin on myös esimerkki että sitä bussin sujuvaa liikkumista siviilikuskit pyrkii helpottaa parhaan mukaan. Taajamissa usein bussissa odottaa tai bussia odottaa kymmeiä , toista sataa, henkilöautossa yhdestä muutamaan.
Näin varmaan kaikki olettaa, että ajetaan, mutta ihan yksiselitteistä se ei välttämättä ole. En tiedä onko jotain ennakkotapausta siitä onko työmaa este ajoradalla vai onko kyseessä tilanne, että ajorata vain kapenee työmaan kohdalla.
Jos kapenee, niin kiinnostaa tietää miloin, mitä vaaditaan että niin käy. Kiinnostaa erityisesti niissä kohdin missä useampi kaista mutta työmaaa järjestelyiden takia kaventunut niin että kaksi mahtuu ahtaasti rinnan. Se kai selkeää jos piiretty uudet selkeät tiemerkinnät jotka myös näkyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
428
Näin varmaan kaikki olettaa, että ajetaan, mutta ihan yksiselitteistä se ei välttämättä ole. En tiedä onko jotain ennakkotapausta siitä onko työmaa este ajoradalla vai onko kyseessä tilanne, että ajorata vain kapenee työmaan kohdalla.

Hyvä tietysti olisi että näihin laitettaisiin aina liikennemerkit kertomaan ajojärjestys kuten useimmiten taitaa ollakin.
Keskiviiva on näkyvissä, mielestäni ei pitäisi olla mitään epäselvää. Vain toisella kaistalla on este.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 645
Kotini lähellä on ollut perus Suomi-tyyliin (liikennettä haittaavia remontteja ei turhaan kiirehditä...) jokin kaukolämpökaivanto auki toukokuusta lähtien niin, että se vie kapealla tiellä toisen kaistan lähes kokonaan eikä kohdatessa mahdu kaksi autoa vastakkaisista suunnista samaan aikaan. Kun erillistä liikennemerkkiä väistämisvelvollisuudesta ei ole laitettu, todella monelle (ml. bussikuskit) tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että se osapuoli väistää jonka kaistalla este on. Ajetaan vaan hidastamatta ja välittämättä. Tätä tapahtuu kaiken aikaa kyseisestä paikasta ajaessa.
Työmatkalla on myös kaivettu toinen kaista puoliksi auki. Väistämisvelvollisuudesta kertovat merkit B3 ja B4 ovat paikoillaan, mutta silti tulee varsin usein autoja väkisin väärää kaistaa vastakarvaan. Mahtaa jännittää työntekijöitä, kun osa ajaa kymmenen sentin marginaalilla työkoneista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 645
B3 Etuajo-oikeus kohdatessa (nelikulmio, sininen tausta ja nuolet), B4 väistämisvelvollisuus kohdatessa (ympyrä, kielto merkki, keltainen tausta punainen ympyrä ja nuolet keskellä) Jos meni oikein .
Kyllä. Tietyön puoleisen kaistan suunnassa on siis B4 kertomassa, että sieltä päin olisi tarkoitus väistää vastaantulijoita, ja vapaan kaistan suunnassa taas B3 ilmoittamassa, että sieltä suunnasta ei tarvitse väistää. Ei tunnu olevan monellekaan mitään vaikutusta liikennemerkeillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
587
Tuosta merkinnästä sellainen huomio, että tässähän myös lainsäädäntö on ollut todella typerä:

Lakia suojatien/pyörätien jatkeen merkintöjen suhteen muutettiin ensin joskus reilut kymmenisen vuotta sitten, jolloin voimaan tullut vanha vaki vaati nykyisen lain kanssa ristiriidassa olevat merkinnät (että viivat pitää olla katkaistut että pyörällä ylipäätään saa ajaa yli eikä tarvi taluttaa) ja siihen tuli joku n. 8 vuoden tjsp siirtymäaika jona aikana ne suojatieviivat piti katkaista kaikkialta mistä pyörällä saa ajaa yli.

Sitten pari vuotta sitten, juuri edellisen siirtymäajan loputtua lakia muutettiin jälleen noiden merkintöjen suhteen melkein päinvastaiseksi (että katkotut viivat tarkoittaakin sitä, että pyörällä on etuajo-oikeus eikä sitä, että pyörällä saa ajaa yli, eli juuri edellisen lain takia katkotut viivat pitää nyt maalata umpeen kaikkialta missä pyörällä ei ole etuajo-oikeutta), ja tässä sitten eletään yhteensä jotain 15-20 vuotta "siirtymäaikaa" merkintöjen suhteen, ja kaikki suojatiet pitää/on pitänyt näiden lakimuutosten takia maalata kahteen kertaan uudestaan.
Laki on kyllä ollu typerä, ja nyt se on (enimmäkseen) korjattu, ei siinä mitään. Mutta kyllä se pyöräily suojatien yli oli sallittua sen edellisen lain aikanakin ihan täysin yhtälailla kuin nytkin on. Se mikä muuttui, oli, että nyt pyörätienjatkeen maalaus tarkoittaa oikeasti jotain. Ennen se tarkoitti vain, että tässä vähintään ajoradan toisellapuolen on pyörätie, ei mitään muuta (esimerkiksi väistämisten suhteen). Mikään ei siis muuttunut sentään päinvastaiseksi.

Edellisten maalausten muutosten siirtymisaika taisi loppua vuonna 2016. Ei niitä oltu vielä korjattu vuoteen 2020 mennessä kun tämä nykyinen laki tuli voimaan, eikä kaikkia ole tosiaankaan edelleenkään korjattu uuden lain mukaiseksi, vaikka sen siirtymäaika loppui nyt kesäkuussa.

Ivalossa asia näyttää olevan aika hyvin noiden suhteen, olen huomannut vain yhden suojatien, jossa on väärä maalaus. Toki monessa pyörätienjatkeen kohdassa vielä näkyy jäänteitä vanhoista kokomaalauksista ennen edellistäkin muutosta.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
846
Nuo uudet merkinnät tulevat vielä sujuvoittamaan liikennettä ja nopeuttaa pyöräilyä. Aikaisemmin ei pyörille ole välttämättä ollut mitään mahdollisuutta tietää onko autolla kolmio vai väistääkö pyörä. Siinä sitten molemmat hiljetää ja arpoo kuka menee ensin. Kunhan maalaukse tulee kuntoon, taitavampi pyöräilijä voi ajaa hidastamatta läpi.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
279
Taisin tänään nähdä ensimmäisen ylinopeutta ajavan teslamiehen. Moottoritiellä nussi koko ajan vasemmalla kaistalla noin 110kmh vauhtia, aina kun tuli tyhjää ja olisi voinut väistää, painoi tämä pälli lämän pohjaan, että ei päässyt oikealtakaan ohitse, heti kun alkoi autojono lähestyä taas oikeaa kaistaa, pudotettiin vauhti sinne n 105-110 välille. Tätä kesti se toistakymmentä kilometriä kunnes käännyin pois.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 720
Bussikuskit luulisi olevan koulutettuja ja jos tuollaisia kohtia on linjoilla niin myös nuo tilanteet.
Mulla ainakin on kunnioitus bussiliikennettä kohtaan laskenut aika paljon. Lähtökohta oli se että julkinen liikenne on kaupungissa se tärkeämpi kuin minä. Mutta kun kaistaa vaihdellaan ilman vilkkua, ylinopeudella ohitellaan, vaihdetaan kaistaa kaistan yli ikään kuin siihenkin olisi vastaava etuajo-oikeus kuin pysäkiltä poistumiseen, morsetetaan omia mielipiteitä pitkillä valoilla, ja bussimatkustajan näkökulmasta ajetaan niin kulmikkaasti että vituttaa olla kyydissä, niin aika hyvin on karissut tuo bussien kunnioittaminen. Alle 60 alueella kyttään ensimmäistä vilkun välähdystä kuin kiihdytysradan lähtövaloa, ja lyön jarrut lukkoon niin että parempi olla hyvät reaktiot ja jarrut myös mun takana, vaikka kuljettajan ajatus olisikin ollut päästää vielä minut. Mutta muuten, mikäli liikennesäännöt niin suo, niin minä menen ensin ja mamubussikuskit vasta sitten. Ehkä vähän voin kaksikaistaisen (per suunta) tien mutkissa antaa tilaa, kun tiedän miten vaikeaa raskasta kalustoa on sovittaa kaistalle.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
3 629
Mulla ainakin on kunnioitus bussiliikennettä kohtaan laskenut aika paljon. Lähtökohta oli se että julkinen liikenne on kaupungissa se tärkeämpi kuin minä. Mutta kun kaistaa vaihdellaan ilman vilkkua, ylinopeudella ohitellaan, vaihdetaan kaistaa kaistan yli ikään kuin siihenkin olisi vastaava etuajo-oikeus kuin pysäkiltä poistumiseen, morsetetaan omia mielipiteitä pitkillä valoilla, ja bussimatkustajan näkökulmasta ajetaan niin kulmikkaasti että vituttaa olla kyydissä, niin aika hyvin on karissut tuo bussien kunnioittaminen. Alle 60 alueella kyttään ensimmäistä vilkun välähdystä kuin kiihdytysradan lähtövaloa, ja lyön jarrut lukkoon niin että parempi olla hyvät reaktiot ja jarrut myös mun takana, vaikka kuljettajan ajatus olisikin ollut päästää vielä minut. Mutta muuten, mikäli liikennesäännöt niin suo, niin minä menen ensin ja mamubussikuskit vasta sitten. Ehkä vähän voin kaksikaistaisen (per suunta) tien mutkissa antaa tilaa, kun tiedän miten vaikeaa raskasta kalustoa on sovittaa kaistalle.
Näin ne bussit ajaa Video: Näin päättömästi bussi kaahaa Luhtitien jatkeella Vantaalla – "Tuskin menee kauaa ennen onnettomuutta"
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8 194
Nuo uudet merkinnät tulevat vielä sujuvoittamaan liikennettä ja nopeuttaa pyöräilyä. Aikaisemmin ei pyörille ole välttämättä ollut mitään mahdollisuutta tietää onko autolla kolmio vai väistääkö pyörä.
Yritän keksiä/muistella esimerkkiä missä olisi ollut tuollainen tilanne ettei ollut mahdollisuutta tietää, jotain tarkistinkin katunäkymästä, mutta en vielä löytänyt.

Jos ei mietitä kustannuksia, niin selkeät merkit, ja se korotus, niin paljaaseen aikaan tiemaalaukset, niin on siinä paketti minkä luulisi vähentävän väärinymmäryksiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
244
Täällä ei varmaan ole ihmisiä, jotka sivuteiltä tulevat suoraan eteen arpomaan vaihteita? Olisi kiinnostusta joskus tietää mitä näiden ihmisten päässä liikkuu. Isoilla teillä, joissa ajetaan 80-100 km/h, tulee viikottain sivuteiltä joku eteen. Itsellä voi olla vauhtia se 100km/h, ja eteen ajetaan sivutieltä yleensä katsomatta suoraan tielle ja aletaan pohtimaan kiihdytyksen mahdollisuutta. Usein on pakko painaa jarrua, tai jos tilanne on jo kovin lähellä, ohitettava samantien jos vastaantulevien kaista on vapaa. Näkee näitä kyllä 60km/h alueillakin, joissa eteen tullaan erittäin lähelle. Itselleni ei tulisi mieleenikään sivutieltä vain kaartaa päätielle katsomatta, vaan aina pysähdyn vaikka tie näyttäisikin tyhjältä. Jotkut pysähtyvät, mutta sitten kuitenkin tulevat eteen arpomisen jälkeen. Muistan vieläkin nuorena, kuinka autokoulun opettaja sanoi että jos edes mietit että ehditkö, et ehdi. Tätä olen itse aina noudattanut. Ehdinkö? -> En. Odotan. Jos täällä joku osaa sanoa mitä tässä on taustalla, olisi mukava tietää. Minulla ei ole ongelmia jos eteen kaartava pääsee heti jaloista pois, mutta nämä on yleensä jotain ranskalaisia kippoja tai pakettiautoja jotka siihen eteen tulevat.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
279
Täällä ei varmaan ole ihmisiä, jotka sivuteiltä tulevat suoraan eteen arpomaan vaihteita? Olisi kiinnostusta joskus tietää mitä näiden ihmisten päässä liikkuu. Isoilla teillä, joissa ajetaan 80-100 km/h, tulee viikottain sivuteiltä joku eteen. Itsellä voi olla vauhtia se 100km/h, ja eteen ajetaan sivutieltä yleensä katsomatta suoraan tielle ja aletaan pohtimaan kiihdytyksen mahdollisuutta. Usein on pakko painaa jarrua, tai jos tilanne on jo kovin lähellä, ohitettava samantien jos vastaantulevien kaista on vapaa. Näkee näitä kyllä 60km/h alueillakin, joissa eteen tullaan erittäin lähelle. Itselleni ei tulisi mieleenikään sivutieltä vain kaartaa päätielle katsomatta, vaan aina pysähdyn vaikka tie näyttäisikin tyhjältä. Jotkut pysähtyvät, mutta sitten kuitenkin tulevat eteen arpomisen jälkeen. Muistan vieläkin nuorena, kuinka autokoulun opettaja sanoi että jos edes mietit että ehditkö, et ehdi. Tätä olen itse aina noudattanut. Ehdinkö? -> En. Odotan. Jos täällä joku osaa sanoa mitä tässä on taustalla, olisi mukava tietää. Minulla ei ole ongelmia jos eteen kaartava pääsee heti jaloista pois, mutta nämä on yleensä jotain ranskalaisia kippoja tai pakettiautoja jotka siihen eteen tulevat.
Näin syksyisin näkee täällä metsien keskellä myös niitä päätielle peruuttavia poikkeuksellisen paljon. Eli on menty metsään marjaan ja on päätieltä koukattu auton mitan verran jollekin metsätielle, sieltä lähtiessä sitten peruutetaan takaisin isolle tielle pätkääkään katsomatta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
642
Näin syksyisin näkee täällä metsien keskellä myös niitä päätielle peruuttavia poikkeuksellisen paljon. Eli on menty metsään marjaan ja on päätieltä koukattu auton mitan verran jollekin metsätielle, sieltä lähtiessä sitten peruutetaan takaisin isolle tielle pätkääkään katsomatta.
Tuo on kyllä outo ja vaarallinen tyyli.
Jos joudun itse tuollaiseen "pistoon" ajamaan niin menen perä edellä. Tämä tyyli tosin vaatii jo niin paljon "ennakointia" että jää monelta suomalaiselta autoilijalta tekemättä, enemmin tullaan silmät kiinni pakilla eteen kuin opetellaan ajamaan...
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
846
Yritän keksiä/muistella esimerkkiä missä olisi ollut tuollainen tilanne ettei ollut mahdollisuutta tietää, jotain tarkistinkin katunäkymästä, mutta en vielä löytänyt.

Et nyt tainnut ihan ymmärtää. T-risteykseen kolmio ja Stop merkit laitetaan 90 asteen kulmaaan risteävään liikenteeseen nähden. Usein merkin edessä on myös istutuksia tai jopa rakennelmia, joka estää näkemästä risteyksen. Nyt kun etuajo-oikeuden saa käytännössä selville maalauksista sujuvoituu liikenne kaikkien osapuolten kannalta kun tarpeeton arpominen ja hidastelu vähenee. Tämä on ihan sama muutos kuin nuolivihreät autoilijoille. Ne eivät anna mitään etuajo-oikeutta, mutta käytännössä nuolivihreillä vasempaan käännytään aivan hiton paljon nopeammin ja sujuvammin kuin pallovihreillä.

Paitsi jos sä todella olet sellainen meedio, jotta näet yhdellä vilkaisulla onko esimerkiksi alla olevassa kuvassa sivusta tulevalla liikenteellä kolmio vai jokin muu merkki. Siis normitilanteessa jossa huomio on täysin muun liikenteen hahmottamisessa ja väistelyssä, kuin yhden liikennemerkin selvittämisessä.
 

Liitteet

Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
321
Aika perinteinen, mutta hienosti daami liimantui johonkin reilun metrin päähän peräkontista 60 alueella. Itsellä gps-nopeus jotain 64, tie täysin tyhjä ja hyvä näkyvyys mutta ei mennyt ohi. Seuraavaksi käännyttiin viidenkympin alueelle jossa tietyömaa, siellä ajoi ihan yhtä lähellä. Tästä alkoi 80 alue jossa pistin about 85 gps-vauhdeiksi, ei auttanut. Edelleen nainen ihan kiinni kontissa kiinni. Noh, täysin tyhjä tie, näkyvyys eteen ja taakse erinomainen, joten jalka pois kaasulta, ja siirryin itse melkeinpä pientareen puolelle. 25kmh oli mittarissa siinä vaiheessa kun nainen vihdoin tajusi mennä ohi.

Jäin sitten hyvän turvavälin päähän ja ajettiin muutama kilometri peräkkäin. Hänen vauhtinsa oli about 5kmh alempi mitä se mulla oli ollut ennen hidastamista.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
433
Tuohon taajama liikennemerkkikeskusteluun liittyen. Moottoritie alkaa kyltit ja pimeät nopeusrajoitusvalotaulut.

Muutama viikko takaperin oli tällainen tilanne Tampereen motari kun alkaa Helsingin päässä. Tämä piti jälkikäteen tarkistaa ja 80 yleisrajoitushan siinä on voimassa, monella tuntui menohaluja olla 100 km/h tai yli.

Kaksi ~80+ GPS nopeutta ajavaa muidosti pienen tulpan ajamalla melkein samaa nopeutta rinnakkaisilla kaistoilla ja kyllähän niistä meni pari autoa pujottelemalla ohi mitä sen muutaman kilometrin tilannetta seurasin. Sitten tulikin 80 kyltit tietyö lisäkilvillä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8 194
Paitsi jos sä todella olet sellainen meedio, jotta näet yhdellä vilkaisulla onko esimerkiksi alla olevassa kuvassa sivusta tulevalla liikenteellä kolmio vai jokin muu merkki. Siis normitilanteessa jossa huomio on täysin muun liikenteen hahmottamisessa ja väistelyssä, kuin yhden liikennemerkin selvittämisessä.
Joskus , tai siis aina välillä joku ehdottaa että kärkikolmiota muotoiltaisiin tai taustamaalattaisiin niin että ne tunnistaa sivusta/takaa helpommin. Mutta tuossa kyllä sen kolmion tunnistaa.

Tuossa ei tainnut olla mitään vanhanajan pyörätienjatketta ja jos tuo jalkakäyttävä olisi joku yhdistelmä polku, niin se kolmion tunnistaminen tuossa kohtaan ei ole ongelma, vauhti on kuitenkin niin hiljainen, ettei se siitä paranisi vaikka sen tietäisi ulkomuistista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 645
Et nyt tainnut ihan ymmärtää. T-risteykseen kolmio ja Stop merkit laitetaan 90 asteen kulmaaan risteävään liikenteeseen nähden. Usein merkin edessä on myös istutuksia tai jopa rakennelmia, joka estää näkemästä risteyksen. Nyt kun etuajo-oikeuden saa käytännössä selville maalauksista sujuvoituu liikenne kaikkien osapuolten kannalta kun tarpeeton arpominen ja hidastelu vähenee. Tämä on ihan sama muutos kuin nuolivihreät autoilijoille. Ne eivät anna mitään etuajo-oikeutta, mutta käytännössä nuolivihreillä vasempaan käännytään aivan hiton paljon nopeammin ja sujuvammin kuin pallovihreillä.

Paitsi jos sä todella olet sellainen meedio, jotta näet yhdellä vilkaisulla onko esimerkiksi alla olevassa kuvassa sivusta tulevalla liikenteellä kolmio vai jokin muu merkki. Siis normitilanteessa jossa huomio on täysin muun liikenteen hahmottamisessa ja väistelyssä, kuin yhden liikennemerkin selvittämisessä.
En nyt oikein ymmärrä tätä väitettä. Jos pyöräilijä ei muka näe merkkiä, miten autoilija näkisi? Pyörätien jatkeiden merkinnän muutos uudessa laissa on hyvä, mutta ei pyöräilijöillä pitäisi kyllä olla minkäänlaista ongelmaa havaita liikennemerkkejä. Niitä ei vain katsota, koska "en mä aja autoa". Liikennemerkit pitää silti jatkossakin tuntea, koska tiemerkinnät ovat kolmasosan vuodesta piilossa.

Kuvasikin on tarkoitushakuisesti napattu juuri siitä kulmasta, jossa merkki sattuu näkymään huonosti. Hitusen taaempaa näkymä on tällainen:

1661025951714.png


Jos ei tuosta tunnista kolmiota, kannattaa tyytyä kävelemään. Suurimmaksi osaksi kolmiot ja stop-merkit ovat eivät ole tuolla tavalla vinossa, vaan nimenomaan 90 asteen kulmassa, jolloin ne on helppo tunnistaa pelkästä muodosta takaapäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
117
Aika perinteinen, mutta hienosti daami liimantui johonkin reilun metrin päähän peräkontista 60 alueella. Itsellä gps-nopeus jotain 64, tie täysin tyhjä ja hyvä näkyvyys mutta ei mennyt ohi. Seuraavaksi käännyttiin viidenkympin alueelle jossa tietyömaa, siellä ajoi ihan yhtä lähellä. Tästä alkoi 80 alue jossa pistin about 85 gps-vauhdeiksi, ei auttanut. Edelleen nainen ihan kiinni kontissa kiinni. Noh, täysin tyhjä tie, näkyvyys eteen ja taakse erinomainen, joten jalka pois kaasulta, ja siirryin itse melkeinpä pientareen puolelle. 25kmh oli mittarissa siinä vaiheessa kun nainen vihdoin tajusi mennä ohi.

Jäin sitten hyvän turvavälin päähän ja ajettiin muutama kilometri peräkkäin. Hänen vauhtinsa oli about 5kmh alempi mitä se mulla oli ollut ennen hidastamista.
Naiset tekee tätä, että ajaessa ajavat edellä menevän mukaan. Ei osata ajaa itsenäisesti vaan seurataan edellä menevän auton perävaloja, koska se tuntuu turvalliselta ajamiselta.

Itseäni on ärsyttänyt moni asia liikenteessä 25 vuoden ajan mutta viime viikolla tuli ensimmäistä kertaa ajettua 4 ajotuntia rekalla Jyväskylän keskustassa. Ei muuten sitten ärsyttänyt yhtään muu liikenne vaan tuntui, että aika jotenkin hidastui ajaessa ja oma reagointiaika tilanteisiin kasvoi 20 sekuntiin.

Liikenneympyrät eli kiertoliittymät tuotti eniten haastetta, kun ympyrään tullessa piti hakea täysperän ajolinjat ja saada etuosa ennen muista liittymistä tulijoita ympyrään ja kärryn kanssa kesti oman aikansa ajaa niistä läpi. Samalla piti tietenkin vielä ottaa huomioon kevytliikenne.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
846
En nyt oikein ymmärrä tätä väitettä. Jos pyöräilijä ei muka näe merkkiä, miten autoilija näkisi? Pyörätien jatkeiden merkinnän muutos uudessa laissa on hyvä, mutta ei pyöräilijöillä pitäisi kyllä olla minkäänlaista ongelmaa havaita liikennemerkkejä. Niitä ei vain katsota, koska "en mä aja autoa". Liikennemerkit pitää silti jatkossakin tuntea, koska tiemerkinnät ovat kolmasosan vuodesta piilossa.

Kuvasikin on tarkoitushakuisesti napattu juuri siitä kulmasta, jossa merkki sattuu näkymään huonosti. Hitusen taaempaa näkymä on tällainen:

Jos ei tuosta tunnista kolmiota, kannattaa tyytyä kävelemään. Suurimmaksi osaksi kolmiot ja stop-merkit ovat eivät ole tuolla tavalla vinossa, vaan nimenomaan 90 asteen kulmassa, jolloin ne on helppo tunnistaa pelkästä muodosta takaapäin.

T-risteyksessä svustielle merkit laitetaan juuri 90 asteen kulmassa siten että suoraan sivusta ei merkkiä pysty näkemään. Katsos kun se kolmion on tarkoitus näkyä autoilijalle joka lähestyy risteystä sieltä sivusta.

Sivuutit kokonaan tilanteen kun sivutien merkit ovat rakennuksen takana piilossa.

Entäs kun merkin ja pyörätien välissä on istutuksia?

Vaikka teoriassa merkistä voisi jotain nähdäkin, on liikenteessä 99% keskityttävä muuhun kuin jonkun sivutien merkkeihin. En tiedä tekeydytkö vain tahallaan tyhmäksi, väi väitätkö ihan vakavalla naamalla että alla yypillisessä kaupunkiliikenteessä sinulla ei väistämisvelvollisuudesta kertova maalaus sujuvoita liikennettä? Yksikään järkevä pyöräilijä tuossa ei keskity pelkästään sivutien autoilijoilla olevien merkkien epätoivoiseen tulkintaan (jota kuvastakaan ei tahdo nähdä edes zoomilla).

Suomessa on hiton hankala saada pyöräilyä sujuvammaksi, kun ollaan saamassa suurinta kehitystä pyöräilyinfraan vuosikymmeniin niin tuollaiset änkyrät keksivät siitäkin valitttamisen aihetta.



IMG_20220821_093943.jpg
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 562
Vaikka teoriassa merkistä voisi jotain nähdäkin, on liikenteessä 99% keskityttävä muuhun kuin jonkun sivutien merkkeihin
Joutuuhan autollakin tuntemattomassa paikassa ajamaan risteyksiin aika varovasti, että pystyy havainnoimaan onko siellä se kolmio vai pitääkö oikealta tulevaa väistää. Miksi se olisi pyörällä jotenkin vaikeampaa sovittaa ajonopeus liikenneympäristöön?
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
846
Joutuuhan autollakin tuntemattomassa paikassa ajamaan risteyksiin aika varovasti, että pystyy havainnoimaan onko siellä se kolmio vai pitääkö oikealta tulevaa väistää. Miksi se olisi pyörällä jotenkin vaikeampaa sovittaa ajonopeus liikenneympäristöön?
Mikä saa sinut kuvittelemaan että se olisi jotenkin vaikeampaa? Pyörällähän on usein helpompikin hiljentää ja jopa kierää sivuun katsomaan merkkiä jos väylässä riittää leveys. Mutta on se paljon sujuvampaa jos ajat tutulla tiellä ja tiedät että muilla on kolmio.


Kyllä se autollakkin on nuolivihreillä sujuvampaa kääntyä vasemmalle kuin pallovihreillä väistäen kolmelta eri kaistalta neljään eri suuntaan kulkevaa liikennettä. Joka muuta väittää sitä pyöränpumpulla silmään.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 645
T-risteyksessä svustielle merkit laitetaan juuri 90 asteen kulmassa siten että suoraan sivusta ei merkkiä pysty näkemään. Katsos kun se kolmion on tarkoitus näkyä autoilijalle joka lähestyy risteystä sieltä sivusta.

Sivuutit kokonaan tilanteen kun sivutien merkit ovat rakennuksen takana piilossa.

Entäs kun merkin ja pyörätien välissä on istutuksia?

Vaikka teoriassa merkistä voisi jotain nähdäkin, on liikenteessä 99% keskityttävä muuhun kuin jonkun sivutien merkkeihin. En tiedä tekeydytkö vain tahallaan tyhmäksi, väi väitätkö ihan vakavalla naamalla että alla yypillisessä kaupunkiliikenteessä sinulla ei väistämisvelvollisuudesta kertova maalaus sujuvoita liikennettä? Yksikään järkevä pyöräilijä tuossa ei keskity pelkästään sivutien autoilijoilla olevien merkkien epätoivoiseen tulkintaan (jota kuvastakaan ei tahdo nähdä edes zoomilla).

Suomessa on hiton hankala saada pyöräilyä sujuvammaksi, kun ollaan saamassa suurinta kehitystä pyöräilyinfraan vuosikymmeniin niin tuollaiset änkyrät keksivät siitäkin valitttamisen aihetta.



En mitä pyörätien jatkeiden merkitsemisestä valita. Valitan siitä, että pyöräilijät (jollainen olen itsekin) eivät muka kykene havaitsemaan liikennemerkkejä. Autoilijan on havaittava sama merkki tietääkseen, pitääkö oikealta tulevaa väistää. Auto kulkee merkittävästi nopeammin ja on kauempana. Jos jotain näköesteitä on, ne ovat kaksin verroin autoilijan näkökentässä.

Ongelma ei siis ole havaitseminen, vaan välinpitämättömyys. Väitän myös, että vaikka pyöräilijöiden pitäisi nyt olla ehdottoman varmoja siitä, että suojatie-merkinnän kohdalta tietä ylittäessä on väistämisvelvollinen, ei muutos vähennä yhtään tien yli väistämättä pyöräileviä. Kas kun ne tiemaalaukset tarkoittavat keskimääräiselle pyöräilijälle yhtä paljon kuin se liikennemerkkikin: ei mitään.

Ja kyllä: väitän, että tuollaisessa tyypillisessä kaupunkiliikenteen tilanteessa ei pyöräilijää auta mikään tiemerkintä. Tuossa kun on jalkakäytävä ja pyörätie kulkee tolppien vasemmalla puolella. :asif:

Mikä saa sinut kuvittelemaan että se olisi jotenkin vaikeampaa? Pyörällähän on usein helpompikin hiljentää ja jopa kierää sivuun katsomaan merkkiä jos väylässä riittää leveys.
Ajoit suoraan päin pointtia, etkä silti havainnut sitä. Kuten ei pyöräilijä liikennemerkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
846
En mitä pyörätien jatkeiden merkitsemisestä valita. Valitan siitä, että pyöräilijät (jollainen olen itsekin) eivät muka kykene havaitsemaan liikennemerkkejä. Autoilijan on havaittava sama merkki tietääkseen, pitääkö oikealta tulevaa väistää. Auto kulkee merkittävästi nopeammin ja on kauempana. Jos jotain näköesteitä on, ne ovat kaksin verroin autoilijan näkökentässä.

Ongelma ei siis ole havaitseminen, vaan välinpitämättömyys. Väitän myös, että vaikka pyöräilijöiden pitäisi nyt olla ehdottoman varmoja siitä, että suojatie-merkinnän kohdalta tietä ylittäessä on väistämisvelvollinen, ei muutos vähennä yhtään tien yli väistämättä pyöräileviä. Kas kun ne tiemaalaukset tarkoittavat keskimääräiselle pyöräilijälle yhtä paljon kuin se liikennemerkkikin: ei mitään.

Ja kyllä: väitän, että tuollaisessa tyypillisessä kaupunkiliikenteen tilanteessa ei pyöräilijää auta mikään tiemerkintä. Tuossa kun on jalkakäytävä ja pyörätie kulkee tolppien vasemmalla puolella. :asif:


Ajoit suoraan päin pointtia, etkä silti havainnut sitä. Kuten ei pyöräilijä liikennemerkkiä.
Jaaha, sellaset trollailut sieltä.


Et sitten oikeasti vaivautunut vastaamaan yhteenkään noista kysymyksistä?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 645
Jaaha, sellaset trollailut sieltä.


Et sitten oikeasti vaivautunut vastaamaan yhteenkään noista kysymyksistä?
Luulin vastanneeni, mutta otetaan nyt sitten yksitellen, jos kokonaiset kappaleet ovat liian pitkiä luettavaksi.

K:
Sivuutit kokonaan tilanteen kun sivutien merkit ovat rakennuksen takana piilossa. Entäs kun merkin ja pyörätien välissä on istutuksia?
V:
Jos jotain näköesteitä on, ne ovat kaksin verroin autoilijan näkökentässä.
K:
väitätkö ihan vakavalla naamalla että alla yypillisessä kaupunkiliikenteessä sinulla ei väistämisvelvollisuudesta kertova maalaus sujuvoita liikennettä?
V:
Pyörätien jatkeiden merkinnän muutos uudessa laissa on hyvä
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
742
Näin syksyisin näkee täällä metsien keskellä myös niitä päätielle peruuttavia poikkeuksellisen paljon. Eli on menty metsään marjaan ja on päätieltä koukattu auton mitan verran jollekin metsätielle, sieltä lähtiessä sitten peruutetaan takaisin isolle tielle pätkääkään katsomatta.
Tämän takia itse olen oppinut(ja vanhat jäärät opettanut minua), ja opettanut vaimolle, että auto aina niin, että pääsee etuperin jatkamaan.
Oli kyseessä sitten metsäparkki tai s-marketin piha. Muutenkin helpompi peruuttaa(peileistä) tarkasti ahtaaseen tms. paikkaan.
Ja helppo lähteä pois sieltä parkkiruudusta tai metsäliittymästä(jossa ei pääse autoa kääntämään).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
179 444
Viestejä
3 303 000
Jäsenet
59 311
Uusin jäsen
Roution kupari

Hinta.fi

Ylös Bottom