Mikä reititin minulle?

Toivottavasti ei ole firmislukittu muuten DNA saattaa 3 vuoden päästä sanoa että laite on vanha osta uus.
Tuskin kukaan käyttää 3 vuotta vanhaa reititintä muutenkaan, eli roskiskamaahan tuo on siinä vaiheessa.
 
Tuskin kukaan käyttää 3 vuotta vanhaa reititintä muutenkaan, eli roskiskamaahan tuo on siinä vaiheessa.
Kyllä noissa OpenWRT reitittimissä käyttöikä on jopa 10 vuotta tai enemmän. Itse ajattelin käyttää Flint 2:sta niin kauan kuin reititin toimii ja päivitykset juoksee. 😊

Ja mitä tuossa tein vertailua ASUS RT-AX59U:hun niin Filelogic 930 on molemmissa. Rammia ja tallennustilaa toki vähemmän Asuksessa, mutta OpenWRT reitittimenä pitäs olla hyvä hinta-laatusuhde 50 euron hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilen nyt ensin tuota NAT-kiihtyksen poistamista, jos se ei omassa käytössä aiheuttaisi mitään kummempia ongelmia. 1000/100 kuitu käytössä mutta melko kevyellä käytöllä niin voi olla, että toimii ihan normaalisti eikä reititin tukehdu kuorman alla tms. Jos ilmenee ongelmia niin sitten kai täytyy lähteä kokeilemaan noita custom firmiksiä. Tännehän tulikin jo hyvät ohjeet ja kaikki 🤓 👍 Olen muuten laittanut reitittimen boottaamaan itsensä kerran viikossa yöllä. Olisiko tässä NAT-kiihdytyksen poistamisessa hyötyä laittaa tuo tapahtumaan useamminkin(vaikka joka yö)? Tuskin siitä haittaakaan on.
Minulla käytössä kerran vuorokaudessa buuttaus, eikä mitään ongelmaa ole ollut siitä. Saattaa olla ihan turha toimi toki noin usein.
 
Tuskin kukaan käyttää 3 vuotta vanhaa reititintä muutenkaan, eli roskiskamaahan tuo on siinä vaiheessa.

Mulla oli 2015 ostettu tp link archer c5 autotallissa viimeviikkoon asti, vieläkin saisi uusimman openwrt asennettua siihen. Vaihdoin tilalle vanhan netgear r7800, ja varmaan riittää sinne useammaksi vuodeksi.

Itellä openwrt käytössä ja toimii kyllä vakaasti ja ei säätöä kun on asetukset kerran laitettu.
- bananapi Bpi-r4 reitittimenä, tässä 2x 10Gbit sfp portit
- Asus bt8 tuli hankittua talon pää wifi AP:ksi, kun oli tarjouksessa, kattaisi koko 1 krs 200m2. Virransyöttö 30W 802.3bt poe splitterillä.
- Flint2 toinen wifi AP ja kytkin käytössä
- Ulkosaunalla Kuwfi wifi 6 poe ap (YunCore AX835).
- Autotallissa netgear r7800.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla käytössä kerran vuorokaudessa buuttaus, eikä mitään ongelmaa ole ollut siitä. Saattaa olla ihan turha toimi toki noin usein.
Joo laitoin nyt tuon NAT-kiihdytyksen pois ja boottaamaan joka yö. Silloin sitä ei kukaan kuitenkaan käytä (paitsi ehkä tyyliin kerran vuodessa) ja jos käyttääkin niin parin minuutin tauko ei haittaa. Toistaiseksi toimii hienosti. Ei pätkimistä havaittavissa vaikka laitoin speedtestiä kaistan täydeltä samaan aikaan ku amazon prime pyöri. Eikä nettisivujen latauskaan pätki(tämähän se alkuperäinen ongelma olikin. Aika näyttää. Alle 50% oli reitittimen cpu kuorma speedtestin ja amazon primen kanssa..
 
Tuskin kukaan käyttää 3 vuotta vanhaa reititintä
Just kurkkasin 10 vuotta vanhan Netgear R7000:n sisään ja totesin, että siihen on viime syksynä vielä tullut valmistajan päivityskin. Vanhemmillani käytössä.

@Ogeli Operaattorireitittimet ovat itselleni ihan vieras maailma. Zyxelin sivuja kahlasin, niin he lupaavat B2B kanavan malleihinsa 5 vuotta päivityksiä julkaisusta alkaen ja tämän jälkeen on vielä joku aika jona tarjotaan kriittisiä tietoturvafixejä. Tuo on aika hyvä lupaus saman hintaluokan kuluttajapurkkien maailmassa.

Ja kyllä OpenWrt on tuttu ja kerta-asennuksen voin hyvin tehdäkin. Linuxia käytin ekan kerran 90-luvun puolivälissä ja pääsääntöisesti kotikäytössä 2010 alkaen.

Reitittimissä olen kuitenkin tykännyt TP-Linkeista, koska ovat toimineet satoja päiviä ilman boottauksia. Ensin Archer C7 ja nyt AX55. Jälkimmäisen tuki vaan on nyt loppumassa ja periaatesyistä seuraava ei ole kiinalainen. C7 saattaa vielä saada OpenWrtn sisäänsä ja siirtyä mökkikäyttöön.

Käyttötapaus on hyvin simppeli kotiverkko: Custom DNS, guest verkko ja hyvä peitto 3h+k kämppään. Wan yhteys on tällä hetkellä 300mbps ja nopeampaa en tarvitse -- gigan saisi rahalla. "Pahin" mitä täällä voi tapahtua on pojan pelailu ja mun Liiga-streami samaan aikaan.
 
Operaattorireitittimet ovat itselleni ihan vieras maailma. Zyxelin sivuja kahlasin, niin he lupaavat B2B kanavan malleihinsa 5 vuotta päivityksiä julkaisusta alkaen ja tämän jälkeen on vielä joku aika jona tarjotaan kriittisiä tietoturvafixejä. Tuo on aika hyvä lupaus saman hintaluokan kuluttajapurkkien maailmassa.
Zyxelillä on ainakin aikaisemmin ollut ongelma että oma firmis ei uppoa operaattorin reitittimeen, homma tökkää salasanan kyselyyn. Harmillinen piirre jota on kierretty juottamalla reitittimeen sarjaportii jota käytten sitten enemmän tai vähemmän onnistuen päivitys onistuu.

DNA:ta voi kyllä siinä mielessä puolustaa että pyrkivät kyllä pitämään päivitykset kunnossa ja myös dokumentoivat ne.Tosin heillä on käynnissä joku outo peloittelutaktiika päivitysten ja laitteen iän suhteen.
 
Zyxelillä on ainakin aikaisemmin ollut ongelma että oma firmis ei uppoa operaattorin reitittimeen, homma tökkää salasanan kyselyyn.

DNA:ta voi kyllä siinä mielessä puolustaa että pyrkivät kyllä pitämään päivitykset kunnossa
Jep, operaattoripurkissa DNA:lla on hallintayhteys laitteeseen ja päivitykset ovat operaattorin vastuulla. Tämä huolettomuuden näkökulmasta plussaa, mutta estää omat kikkailut tulevaisuudessakin.
 
Oliko noissa operaattoripurkeissa se rajoitus, että päivitykset tuli vain jos laite oli käytössä kyseisen operaattorin verkossa? Muistelisin ainakin, että 5G-bokseissa tuo oli noin.
 
Joo laitoin nyt tuon NAT-kiihdytyksen pois ja boottaamaan joka yö. Silloin sitä ei kukaan kuitenkaan käytä (paitsi ehkä tyyliin kerran vuodessa) ja jos käyttääkin niin parin minuutin tauko ei haittaa. Toistaiseksi toimii hienosti. Ei pätkimistä havaittavissa vaikka laitoin speedtestiä kaistan täydeltä samaan aikaan ku amazon prime pyöri. Eikä nettisivujen latauskaan pätki(tämähän se alkuperäinen ongelma olikin. Aika näyttää. Alle 50% oli reitittimen cpu kuorma speedtestin ja amazon primen kanssa..
Oletko kokeillut katsoa jotain kokonaista nimikettä
Amazon Primestä? Itselläni NAT-kiihdytys pois päältä toisto pysähtyi latausympyrään muutaman kerran tunnissa. NAT-kiihdytys päällä ei koskaan pätki. Kyseessä Apple TV 4K ethernetissä kiinni ja epäilen, että tuo on yksi tekijä tässä.
 
Tuollainen cudyn 5g reititin löytyypi. Kattelin nyt näitä asetuksia taas pitkästä aikaa, ja löysin tämän ipv6 että on disabloituna. Kannattaisiko olla päällä, ja mikä asetus noista jos laittaa?

1780287814251.png


1780287832404.png


Kyseessä cudy p5 5g, josta lähtee ethernet kaapelilla mesh purnukoille johdot ympäri taloa.
 
Oliko noissa operaattoripurkeissa se rajoitus, että päivitykset tuli vain jos laite oli käytössä kyseisen operaattorin verkossa? Muistelisin ainakin, että 5G-bokseissa tuo oli noin.

Mobiiliverkon purkeissa on saattanut olla, mutta ainakin DNA:n aspan mukaan tämä reititin toimisi myös muissa verkoissa.
 
Tarkoitin siis, että saako ne päivitykset vaikka olisi kiinni muussa verkossa. Kyllä ne reittiminä toimii muissakin verkoissa - itsellänikin oli Telian 5G (tai DNA:n, en muista enää) boksi Elisan verkossa ja se toimi ongelmitta, mutta firmware päivityksiä se ei saanut Elisan verkossa.
 
Oletko kokeillut katsoa jotain kokonaista nimikettä
Amazon Primestä? Itselläni NAT-kiihdytys pois päältä toisto pysähtyi latausympyrään muutaman kerran tunnissa. NAT-kiihdytys päällä ei koskaan pätki. Kyseessä Apple TV 4K ethernetissä kiinni ja epäilen, että tuo on yksi tekijä tässä.
En ole ehtinyt niin paljoa vielä katsoa joten saa nähdä. Itse käytän lg telkkarin sovellusta katsomiseen ja wifin päässä on telkkari.
 
En ole ehtinyt niin paljoa vielä katsoa joten saa nähdä. Itse käytän lg telkkarin sovellusta katsomiseen ja wifin päässä on telkkari.
Pistähän kokemuksia tänne, kun olet katsonut jonkin kokonaisen nimikkeen Amazon Primestä. Vikaa ei saanut täälläkään esille lyhyissä testeissä edes vaikka ajeli samaan aikaan jotain nopeustestejä toiselta koneelta. Epäilen kyllä vähän, että tuo ei WiFin kautta temppuile, kun tuota 1Gbps putkea ei saa tuolla saturoitua mitenkään. Tosiaan ongelma esiintyi itselläni Apple TV 4K + ethernet + Amazon Prime kombinaation kanssa NAT-kiihdytys pois päältä (NAT-kiihdytys päällä toimii 100% moitteetta). Esimerkiksi Apple TV+ (vai mikä se ompun suoratoistopalvelun virallinen nimi taas onkaan) toimi täysin moitteetta.

EDIT: Tuli vielä mieleen prossun kuormituksesta, että käsittääkseni tässä piirisarjassa NAT ei osaa käyttää kuin yhtä prossun ydintä ja taas, kun prossukuormaa katsoo niin silti se näyttää, että jokainen core käy suunnilleen tasaisesti, joka johtuu Core Hopping ominaisuudesta jolla hallitaan prossuydinten lämpöjä. Olin ymmärtävinäni, että joka kerta, kun tehtävä hyppää ytimeltä toiselle, prosessorin välimuisti joudutaan tyhjentämään ja lataamaan uudelleen, joka voi aiheuttaa pieniä viiveitä datavirtaan ja se saattaa sekoittaa videon suoratoiston puskuroinnin jossain tilanteissa.
Tuon takia saattaa näyttää, että prossukuorma ei ole pahakaan ilman NAT-kiihdytystä mutta kaikki ytimet tuolla hoppingilla 25% lukemissa on käytännössä sama asia kuin yksi ydin 100%...

Se tuli havaittua omassa NAT-kiihdytys pois päältä testissä, että selvästi kuumempana boksi kävi. Liekö ongelma osin myös lämpöihin liittyvä siten, että prossu välillä throttlailee.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitin siis, että saako ne päivitykset vaikka olisi kiinni muussa verkossa. Kyllä ne reittiminä toimii muissakin verkoissa - itsellänikin oli Telian 5G (tai DNA:n, en muista enää) boksi Elisan verkossa ja se toimi ongelmitta, mutta firmware päivityksiä se ei saanut Elisan verkossa.
Juuri tätä aspalta kysyin ja vastaus oli "kyllä". En tietenkään mene chat aspan osaamisesta takuuseen.
 
Tuollainen cudyn 5g reititin löytyypi. Kattelin nyt näitä asetuksia taas pitkästä aikaa, ja löysin tämän ipv6 että on disabloituna. Kannattaisiko olla päällä, ja mikä asetus noista jos laittaa?
En tiedä pitäisikö, ehkä, mutta kokeile ensin dynamic ja sitten relay. Ja sopivat testit ovat vaikkapa "ping -6 google.com" ja ehkä IPv6 / IPv4 Connectivity Test
Jos toimii dynamicillä niin relayta ei tarvi kokeillakaan. Jos taas dynamic tai relay ei toimi kumpikaan kokeile passthrough. Nuo muut ovat kai hieman erikoisempia tapauksia. Jos mikään noista kolmesta mainitusta ei toimi, niin jätä disabled.
 
Viimeksi muokattu:
Pistähän kokemuksia tänne, kun olet katsonut jonkin kokonaisen nimikkeen Amazon Primestä. Vikaa ei saanut täälläkään esille lyhyissä testeissä edes vaikka ajeli samaan aikaan jotain nopeustestejä toiselta koneelta. Epäilen kyllä vähän, että tuo ei WiFin kautta temppuile, kun tuota 1Gbps putkea ei saa tuolla saturoitua mitenkään. Tosiaan ongelma esiintyi itselläni Apple TV 4K + ethernet + Amazon Prime kombinaation kanssa NAT-kiihdytys pois päältä (NAT-kiihdytys päällä toimii 100% moitteetta). Esimerkiksi Apple TV+ (vai mikä se ompun suoratoistopalvelun virallinen nimi taas onkaan) toimi täysin moitteetta.

EDIT: Tuli vielä mieleen prossun kuormituksesta, että käsittääkseni tässä piirisarjassa NAT ei osaa käyttää kuin yhtä prossun ydintä ja taas, kun prossukuormaa katsoo niin silti se näyttää, että jokainen core käy suunnilleen tasaisesti, joka johtuu Core Hopping ominaisuudesta jolla hallitaan prossuydinten lämpöjä. Olin ymmärtävinäni, että joka kerta, kun tehtävä hyppää ytimeltä toiselle, prosessorin välimuisti joudutaan tyhjentämään ja lataamaan uudelleen, joka voi aiheuttaa pieniä viiveitä datavirtaan ja se saattaa sekoittaa videon suoratoiston puskuroinnin jossain tilanteissa.
Tuon takia saattaa näyttää, että prossukuorma ei ole pahakaan ilman NAT-kiihdytystä mutta kaikki ytimet tuolla hoppingilla 25% lukemissa on käytännössä sama asia kuin yksi ydin 100%...

Se tuli havaittua omassa NAT-kiihdytys pois päältä testissä, että selvästi kuumempana boksi kävi. Liekö ongelma osin myös lämpöihin liittyvä siten, että prossu välillä throttlailee.
Voin tästä sivusta sanoa, että mitään tuommoista en ole huomannut ilman nat-kiihdytystä, vaikka käytössä Primen lisäksi pari muutakin suoratoistopalvelua. Suoratoistoa hoiteleva Elisa Viihde -boksi on kiinni verkkojohdolla aimesh-nodessa, josta wifi-yhteys pääreitittimeen (2 x ax59u).
 
Voin tästä sivusta sanoa, että mitään tuommoista en ole huomannut ilman nat-kiihdytystä, vaikka käytössä Primen lisäksi pari muutakin suoratoistopalvelua. Suoratoistoa hoiteleva Elisa Viihde -boksi on kiinni verkkojohdolla aimesh-nodessa, josta wifi-yhteys pääreitittimeen (2 x ax59u).
Onko gigainen netti? Tosin kuvailemassasi setupissa suoratoistoboksi ei edes teoriassa voi repiä täyttä gigaa hetkellisinä purskeinakaan. Tuo suoratoistoboksi on lähes käytännössä vain WiFin perässä, kun se noin on kytkettynä.
 
Onko gigainen netti? Tosin kuvailemassasi setupissa suoratoistoboksi ei edes teoriassa voi repiä täyttä gigaa hetkellisinä purskeinakaan. Tuo suoratoistoboksi on lähes käytännössä vain WiFin perässä, kun se noin on kytkettynä.
Ei kun paljon hitaampi. Mutta tuossa käyttötilanteessa ongelma taitaa olla lähinnä teoreettinen, kun eihän ole mitään syytä päästää suoratoistoboksille täyttä gigaa edes hetkellisesti. Kun panee QoS:n päälle, onko ongelmaa käytännössä?
 
Viimeksi muokattu:
varmaan täällä jo keskusteltu paljon, mutta kysyn silti. Etsinnässä n. 60-150 euron wifi reititin jossa olisi mahdollisimman pitkälle päivitystuki. Vanha oli asuksen ja siinä netti pätki epäsäännöllisen säännöllisesti niin jätän suosiolla asukset hyllyyn. Kiinalaisetkaan ei oikein kiinnostele.

Keskikokoinen kerrostaloasunto ja tällä hetkellä 50/50M valokuitu ja piuhalla laitteita tulee vain 2 + puhelin, mutta voisin sijoittaa vähän enemmän rahaa, jos siinä riittäisi tulevaisuudessa wlan kantama ja jerkku myös vähän isompaan asuntoon eikä menisi tukkoon laitteita ja nopeutta lisäämällä.

Katselin

Netgear Nighthawk RS100​


jäin miettimään, että onko tuo vähän overkill ja saisiko/kannattaako katsella jotain halvempia omaan käyttötarkoitukseen?
 
Viimeksi muokattu:
Ei kun paljon hitaampi.
Se selittää miksi toimii sinulla.


Mutta tuossa käyttötilanteessa ongelma taitaa olla lähinnä teoreettinen, kun eihän ole mitään syytä päästää suoratoistoboksille täyttä gigaa edes hetkellisesti.
Miksei? Sujuvampi selata nimikkeitä.

Kun panee QoS:n päälle, onko ongelmaa käytännössä?
NAT-kiihdytys päällä ainakin toimii ilman QoS.
Liekö potku riittää gigaisella QoS:lle ilman NAT-kiihdytystä, kun jo muutenkin alkoi pätkiä…
 
Olisi hakusessa kerrostaloyksiöön nopea ja toimiva reititin ajamaan 300M valokuitua, budjettina vaikka max. 120€. Kriteereitä oikeastaan vain että toimii sulavasti, yhteys pysyy vakaana sekä kättelee täyteen nopeuteen, tietoturvan oltava kunnossa (ts. Ei Asus, TP-Link tai muut ongelmalliset valmistajat) ja OpenWrt tuesta plussaa. Operaattorien laitteita en tahdo niiden rajoitusten vuoksi. WiFiä en niin käytä kuin paitsi ehkä luurilla ja läppärillä satunnaisesti, ei siis väliä onko 6 vai 7.
 
Olisi hakusessa kerrostaloyksiöön nopea ja toimiva reititin ajamaan 300M valokuitua, budjettina vaikka max. 120€. Kriteereitä oikeastaan vain että toimii sulavasti, yhteys pysyy vakaana sekä kättelee täyteen nopeuteen, tietoturvan oltava kunnossa (ts. Ei Asus, TP-Link tai muut ongelmalliset valmistajat) ja OpenWrt tuesta plussaa. Operaattorien laitteita en tahdo niiden rajoitusten vuoksi. WiFiä en niin käytä kuin paitsi ehkä luurilla ja läppärillä satunnaisesti, ei siis väliä onko 6 vai 7.
Varteen otettavia OpenWRT-reitittimiä:
Torissa joku koittaa tällä hetkellä myydä tota 190 eurolla. Tiedä sitten onko hinnassa neuvotteluvaraa.

Vuoden varmaan joutuu odottelemaan että tuohon Flint 4:seen tulee Vanilla OpenWRT tuki laitejulkaisun jälkeen (ilmestynee ennakkotilattavaksi lähikuukausien aikana). Sitä ennen joutuu tyytymään GL.iNetin modifioimaan forkiin OpenWrt:stä. Vaikea sanoa mikä super early bird hinta tulee olemaan, jos sellaista tarjoavat. Kannattaa olla nopea jos tarjoavat pienen erän halvalla.

Flint 2:sen (Filogic 830) saa 20 %:n student discountin.

Torista ASUS RT-AX59 (Filogic 830). 55 euroa tai alle ok hinta imo. Gigantti myyny noita 60 eurolla.

Asus reititin RT-AX52. 60e. Huonompi kuin RT-AX59.

D-Link Aquila Pro AI M30 AX3000 WiFi6 Smart Mesh Reititin. Mediatek Filelogic 820. 53,4 euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei? Sujuvampi selata nimikkeitä.


NAT-kiihdytys päällä ainakin toimii ilman QoS.
Liekö potku riittää gigaisella QoS:lle ilman NAT-kiihdytystä, kun jo muutenkin alkoi pätkiä…
Jaa. No jos oletetaan, että vaihtoehtoina ovat tämän raudan (AX59U/AX4200/AX6000) kanssa:
1) NAT-kiihdytys päällä, nimikkeiden selaus supernopeaa (kun piuhalla boksi kiinni) ja wifi pätkii
2) NAT-kiihdytys pois päältä, nimikkeiden selaus vähän hitaampaa ja wifi toimii

Näistä jälkimmäinen on minusta huomattavasti parempi vaihtoehto ja siinähän saa ne striimit todennäköisesti toimimaan ongelmitta qos:n avulla.

En ainakaan itse kokisi pientä hidastumista nimikkeiden selauksessa syyksi lähteä ostamaan uutta reititintä tai alkaa säätämään jonkun muun firmwaren kanssa. Voisko kokeilla, jos löytyisi joku kompromissi, esim. 200 Mbps qos, jolloin ei tulisi videon pätkintää mutta silti selaus olisi sujuvampaa?

Potkun ja qos:n toiminnan saa selville kokeilemalla. Mutta tämä taitaa jo menmä vahvasti OT:ksi, joten ehkä syytä jatkaa siellä Asus-triidissä.
 
Torissa joku koittaa tällä hetkellä myydä tota 190 eurolla. Tiedä sitten onko hinnassa neuvotteluvaraa.

Vuoden varmaan joutuu odottelemaan että tuohon Flint 4:seen tulee Vanilla OpenWRT tuki laitejulkaisun jälkeen (ilmestynee ennakkotilattavaksi lähikuukausien aikana). Sitä ennen joutuu tyytymään GL.iNetin modifioimaan forkiin OpenWrt:stä. Vaikea sanoa mikä super early bird hinta tulee olemaan, jos sellaista tarjoavat. Kannattaa olla nopea jos tarjoavat pienen erän halvalla.

Flint 2:seen saa 20 %:n student discountin.

Torista ASUS RT-AX59. 55 euroa tai alle ok hinta imo. Gigantti myyny noita 60 eurolla.

Muuten hyvä, mutta jospa seuraavaksi yritetään pysyä ilmoitetussa budjetissä sekä jättää ne Asuksen romut pois kuten sanoin.
 
Jaa. No jos oletetaan, että vaihtoehtoina ovat tämän raudan (AX59U/AX4200/AX6000) kanssa:
1) NAT-kiihdytys päällä, nimikkeiden selaus supernopeaa (kun piuhalla boksi kiinni) ja wifi pätkii
Miten tuon WiFin pätkimisen näkee?

2) NAT-kiihdytys pois päältä, nimikkeiden selaus vähän hitaampaa ja wifi toimii.
Suurin ongelma tässä oli itselleni, että Amazon Prime pysähtyi latausympyrään muutaman kerran tunnissa. Olisiko ollut jotain vajaan puolen minuutin kestäviä nuo pysähdykset.

Näistä jälkimmäinen on minusta huomattavasti parempi vaihtoehto ja siinähän saa ne striimit todennäköisesti toimimaan ongelmitta qos:n avulla.
Voi olla, että QoS auttaisi mutta oikeasti, jos pelkkä rautanat pois päältä gigaisella hyytyy noin niin ei se QoS: veivaaminen lisäksi välttämättä helpota prossukuormaa. Tuo Core Hopping jo itsessään tekee vaikka mitä viiveitä jotka voivat ola syynä.

En ainakaan itse kokisi pientä hidastumista nimikkeiden selauksessa syyksi lähteä ostamaan uutta reititintä tai alkaa säätämään jonkun muun firmwaren kanssa. Voisko kokeilla, jos löytyisi joku kompromissi, esim. 200 Mbps qos, jolloin ei tulisi videon pätkintää mutta silti selaus olisi sujuvampaa?
Oli tuo boksi pitkään kytkettynä vain WiFillä jolloin dl oli luokkaa lähemmäs 700Mbps. Silti huomasin selvän eron, kun vaihdoin kytkennän hiljattain ethernetiksi jolloin siirtyy n. 950Mbps.
 
Flint 2:seen saa 20 %:n student discountin.

Torista ASUS RT-AX59. 55 euroa tai alle ok hinta imo. Gigantti myyny noita 60 eurolla.
Eikös tuossa Flintissä ole sama piirisarja (Filogic 830) kuin näissä Asuksen pulmallisissa laatikoissa?

Olisiko Ubiquiti UniFi Express 7 Wi-Fi 7 kelvollinen? Vähän tuo WiFin kantavuus arveluttaa, kun pienessä boksissa antennitkin sisäänrakennettu. Muuten kai tuo olisi ihan eri luokassa kuin nämä Asus, TP-Link jne. kuluttajavehkeet missä softatuen kesto on mitä on.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuossa Flintissä ole sama piirisarja (Filogic 830) kuin näissä Asuksen pulmallisissa laatikoissa?

Olisiko Ubiquiti UniFi Express 7 Wi-Fi 7 kelvollinen? Vähän tuo WiFin kantavuus arveluttaa, kun pienessä boksissa antennitkin sisäänrakennettu. Muuten kai tuo olisi ihan eri luokassa kuin nämä Asus, TP-Link jne. kuluttajavehkeet missä softatuen kesto on mitä on.
On joo. Mikäs pulma noissa Asuksen reitittimissä on OpenWRT käytössä? Flint 2:ssa en ole pulmia havainnut uusimmalla vanilla OpenWRT:llä.

Ubiquityn laite varmasti ajaa asiansa. Tosin sen Dreamrouter 7:nkin sai loppuvuonna (2025) Gigantista 200 eurolla. Melkein ostin, mutta päädyin parempien Wireguard nopeuksien seurauksena Flint 2:seen, ja olen ollut tyytyväinen valintaani.

Screenshot 2026-06-03 at 9.47.12.png

Eipä ole itsellä Software flow offloading, hardware flow offloading tai SQM:äkään käytössä. Verkkoni ei ole ruuhkainen ja internet-yhteyteni on mallia hidas (200Mbps).

Käytännössä Software flow offloading on paremmilla reitittimillä aika turha (ohjelmistotason nopeutus, joka siirtää paketit nopeammin Linux-ytimen sisällä).
Omassa käytössäni en rautatason kiihdytyksellä (harware flow offloading), jossa reititys tapahtuu kokonaan verkkosirun raudalle ja CPU-kuorma putoaa nollaan, tee mitään koska käytössäni ei ole nopeaa nettiä (500-1000 Mbps).
Jos pelaisin ja verkko olisi ruuhkainen niin voisin testata kaistanhallinta SQM:n hyötyjä (luci-app-sqm). Btw. SQM käytössä Hardware Flow Offloading ei voi olla päällä, koska SQM ei tällöin toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Ubiquiti ja Mikrotik erittäin laadukkaita mutta kiinalaista GL.iNet/flint vaikea suositella.
Olisiko mahdollista saada perusteluja miksi on vaikea suositella. Kiinnostaisi tietää. Alkuperäinen Flint sisältää Qualcommin rautaa, kuten Flint 3. Tuskin se Flint 2 kauhean huono laite on, jos sitä on julkaisusta lähtien hypetetty OpenWRT puolella banana pi laitteiden ohella. Toki miinusta siitä että kyseessä on kiinalainen valmistaja. Mieluummin toki kannattaa suosia muunmaalaisia, kuten Mikrotik (Latvia), AVM Fritz!Box (Saksa), Ubiquiti (USA), Netgear (USA), Zyxel (Taiwan), Asus (Taiwan).

Mikrotikkiä voin suositella itsekin, vaikkei siitä ole kokemusta. Mikrotikin laitteista vain en tiedä mitään enkä olisi itselleni osannut sopivaa laitetta löytää missä olisi hyvät wireguard-nopeudet.
 
Viimeksi muokattu:
On joo. Mikäs pulma noissa Asuksen reitittimissä on OpenWRT käytössä? Asuksella jos väännetään huonoa softaa ni se ei liene piirisarjan vika.

Valistunut arvaus - ongelmien juurisyy on Mediatekin ajurissa. OpenWrt saattaa käyttää eri ajuriversiota kuin Asus. Tämän päälle Asus voi toki tehdä vielä omat buginsa. Myös Mikrotikilla on ongelmia ekan Mediatek-purkkinsa kanssa (Hap AX S)

Olen omistanut elämäni aikana yhden Asuksen ja viimeiseksi jäi - uunituore AX69U oli käyttäkelvottoman epävakaa ja palautui Gigantiin parin tunkkaamisen päivän jälkeen.

Mutta kun moni näköjään puntaroi samaa kysymystä, niin koostetusti:

- Mikrotik (Latvia)
- AVM Fritz!Box (Saksa)
- Netgear (omistus USA:ssa)
- Ubiquiti (USA)
- Zyxel (Taiwan). DNA:n myymä palvelulaite
- GL.Inet (Hong Kong). Alkuperämaa huono, mutta OpenWrt:n flashaus mitigoi riskejä.
- Cudy on kiinalainen ja sukua TP-Linkille. Heillä on kuitenkin hyvä OpenWrt tuki, joka pienentää softariskiä. Kuulemma hintaansa nähden ok purkkeja (OpenWrt).
 
Viimeksi muokattu:
Valistunut arvaus - ongelmien juurisyy on Mediatekin ajurissa. OpenWrt saattaa käyttää eri ajuriversiota kuin Asus. Tämän päälle Asus voi toki tehdä vielä omat buginsa. Myös Mikrotikilla on ongelmia ekan Mediatek-purkkinsa kanssa (Hap AX S)

Olen omistanut elämäni aikana yhden Asuksen ja viimeiseksi jäi - uunituore AX69U oli käyttäkelvottoman epävakaa ja palautui Gigantiin parin tunkkaamisen päivän jälkeen.

Mutta kun moni näköjään puntaroi samaa kysymystä, niin koostetusti:

- Mikrotik (Latvia)
- AVM Fritz!Box (Saksa)
- Netgear (omistus USA:ssa)
- Zyxel (Taiwan). DNA:n myymä palvelulaite
- GL.Inet (Hong Kong). Alkuperämaa huono, mutta OpenWrt:n flashaus mitigoi riskejä.
- Cudy on kiinalainen ja sukua TP-Linkille. Heillä on kuitenkin hyvä OpenWrt tuki, joka pienentää softariskiä. Kuulemma hintaansa nähden ok purkkeja (OpenWrt).
Käytännössä tohon GL.iNetin laitteeseen lienee aika vaikea rautatasolla piilottaa mitään kiinalaista vakoilua. Sitä niitten omaa forkattua OpenWRT:tä en kyllä käyttäisi vaan vaihtaisin heti laitteen saatuani tohon oikeaan vanilla versioon.

Miten Cudy voi olla sen tietoturvallisempi Kiina-vakoilun suhteen? Siihenkin kyllä vaihtaisin heti vanilla OpenWRT:n että sitä uskaltaisi käyttää.

Shenzen on käsittääkseni selvästi tiiviimmin kytköksissä Manner-Kiinan teknologia- ja valtiokoneistoon, kun taas Hong Kongilla on oma lainsäädäntökehys. Senzhen on Kiinan teknologiapolitiikan ytimessä ja toimii aktiivisesti valtion strategisten tavoitteiden toteuttajana. Hong Kongilla on edelleen oma oikeusjärjestelmä, mutta vuoden 2020 jälkeen sen poliittinen autonomia on heikentynyt, mikä on lisännyt valtion vaikutusmahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Miten Cudy voi olla sen tietoturvallisempi Kiina-vakoilun suhteen? Siihenkin kyllä vaihtaisin heti vanilla OpenWRT:n että sitä uskaltaisi käyttää.

Kuka näin on väittänyt?

Ja kyllä, OpenWrt sisään. Kollegalla on tuo Cudyn 40€ purkki (Wr3000 tjsp) ja on kuulemma ollut pienessä kämpässä ihan toimiva, varsinkin hintaisekseen (OpenWrt)

Flashauksen jälkeen riski on pieni, mutta ei nolla (bootloader, binääriajurit, komponentit)
 
Viimeksi muokattu:
Kuka näin on väittänyt?

Ja kyllä, OpenWrt sisään. Kollegalla on tuo Cudyn 40€ purkki (Wr3000 tjsp) ja on kuulemma ollut pienessä kämpässä ihan toimiva, varsinkin hintaisekseen.
Aight (tulkitsin väärin)👍.

Softariski Cudyssä ja GL.iNetin vehkeissä käytännössä yhtä suuri alkuperäisellä softalla tietoturvan näkökulmasta imo.
 
Viimeksi muokattu:
On joo. Mikäs pulma noissa Asuksen reitittimissä on OpenWRT käytössä?
Käsittääkseni Asuksen pulmien oletetaan johtuvat MediaTekin ajurista, kuten tuossa jo joku muu ehtikin jo mainita. En tiedä miten ja mistä ne tuohon OpenWRT:lle ne ajurit saavat mutta olettaisin, että jotain ongelmia sielläkin sitten voisi olla edessä, jos tuo uusin ajuripaketti ne aiheuttaa ja sen ottavat käyttöön.

Sen verran itsellä kokemusta, että se vanhempi MediaTekin ajuri firmiksessä suunnilleen siltä ajalta mikä täällä kuuluu monille toimivan paremmin kuin uusi, niin itselläni tuo teki yhdessä ThinkPadissä missä on myös MediaTekin WiFi sellaista, että se kätteli aivan ihme nopeuksiin DL 576Mbps UL 1201Mbps ja siirtonopeudet oli myös suhteessa noihin (pääsi DL johonkin vähän yli 400Mbps). Se uudempi firmis, jossa monet valittaa ongelmia, korjasi itselläni sen, että tuo ThinkPad kättelee aina 1201/1201Mbps ja dl siirtonopeus suunnilleen tuplaantui.

Toinen homma, että tuohan on halpisvehkeiden piirisarja, ilmeisesti omat rajoituksensa on tehoissakin, kun pitää/pitäisi käyttää NAT-kiihdytystä, että kaikki tehot saa irti. Esim. 2.5Gbps LAN portti rampautuu murto-osan nopeudelle LAN-WAN liikenteen osalta.
 
Käsittääkseni Asuksen pulmien oletetaan johtuvat MediaTekin ajurista, kuten tuossa jo joku muu ehtikin jo mainita. En tiedä miten ja mistä ne tuohon OpenWRT:lle ne ajurit saavat mutta olettaisin, että jotain ongelmia sielläkin sitten voisi olla edessä, jos tuo uusin ajuripaketti ne aiheuttaa ja sen ottavat käyttöön.

Sen verran itsellä kokemusta, että se vanhempi MediaTekin ajuri firmiksessä suunnilleen siltä ajalta mikä täällä kuuluu monille toimivan paremmin kuin uusi, niin itselläni tuo teki yhdessä ThinkPadissä missä on myös MediaTekin WiFi sellaista, että se kätteli aivan ihme nopeuksiin DL 576Mbps UL 1201Mbps ja siirtonopeudet oli myös suhteessa noihin (pääsi DL johonkin vähän yli 400Mbps). Se uudempi firmis, jossa monet valittaa ongelmia, korjasi itselläni sen, että tuo ThinkPad kättelee aina 1201/1201Mbps ja dl siirtonopeus suunnilleen tuplaantui.

Toinen homma, että tuohan on halpisvehkeiden piirisarja, ilmeisesti omat rajoituksensa on tehoissakin, kun pitää/pitäisi käyttää NAT-kiihdytystä, että kaikki tehot saa irti. Esim. 2.5Gbps LAN portti rampautuu murto-osan nopeudelle LAN-WAN liikenteen osalta.
En tiedä pitääkö paikkansa mutta tuli tuossa vastaan, että mt76 (mihin OpenWRT tukeutuu langattomissa yhteyksissään) on Linux-ytimen langattoman verkon ajurikokonaisuus, joka tukee kymmeniä eri MediaTekin Wi-Fi-piirejä vanhoista Wi-Fi 4 -malleista aina uusimpiin Wi-Fi 7 -piireihin asti. Koska eri piiriperheet jakavat paljon yhteistä koodipohjaa mt76-ydinosassa, uudet päivitykset ja patchit esimerkiksi Filogic-sarjan piireille voivat parantaa suorituskykyä yhdellä laitteella, mutta aiheuttaa samalla odottamattomia ongelmia – kuten 5 GHz:n taajuuden toimintahäiriöitä – jollain toisella mallilla.

Kun uusi päivitys rikkoo jotain, mikä aiemmin toimi, puhutaan regressiosta. Jos MediaTek (tai yhteisö) julkaisee patchin, joka muuttaa vain tietyn piirin omaa alikansiota, se harvoin rikkoo vanhempia piirejä. Mutta jos patch koskee yhteistä ydinosaa, muutos heijastuu suoraan kymmeniin eri piirimallihin. Juuri näissä yhteisissä rajapinnoissa tapahtuvat muutokset ovat tyypillisimpiä syitä regressioihin.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhempani hankkivat viimein valokuidun maalla sijaitsevaan omakotitaloonsa. Valokuituoperaattorin toimittamana seinään tuli myös mediamuunnin jossa perus RJ45-liitännällä saa todistettavasti aikaiseksi verkkoyhteyden. Nyt olisi tarpeen keksiä reititinratkaisu, jolla omakotitaloon saa toimivan wifiverkon koko talon laajuudelle. Tähän asti ovat käyttäneet vain yhtä 4g-reititintä olohuoneessa ja kattavuus on jättänyt toivomisen varaa erityisesti talon toisessa kerroksessa.

Speksit: Talossa kaksi kerrosta, alemman kerroksen varastohuoneeseen tulee nyt tuo valokuitu. Neliöitä on yhdessä kerroksessa vain reilu 60, mutta tosiaan kun wifi-tukiasema on nykyisellään alakerrassa, niin yläkertaan kuuluvuus on paikoittain heikko. Olettaisin että tarve olisi siis ratkaisulle, jossa alakerran varastohuoneessa olisi yksi reititin+tukiasema joka hoitaisi alakertaan wifin ja toimisi samalla reittimenä muutamalle alakerran kiinteälle laitteelle. Tästä reitittimestä sitten ihan kuparilla seinän läpi (vienti on jo) saisi ethernetkaapelin yläkertaan toiselle tukiasemalle joka hoitaisi yläkerran wifiverkon ja samalla mahdollistaisi muutaman laitteen liittämisen langallisesti ethernet-piuhalla. Yritin katsella verkkiksen reititinvalikoimasta mesh-vaihtoehtoja, mutta oma ymmärrys ei riittänyt niiden vertailuun.

Kuulostaako suunnilleen järkevältä ja mikä olisi oikea laitevalinta noiksi kahdeksi tukiasemaksi? Vanhempani eivät pelaile tai tee muuta latenssi-intensiivistä tahi kaistaa vaativaa joten kuvittelen wifi6:n tai jopa wifi5:n toimivan riittävän hyvin, kunhan systeemi olisi vakaa. Hintatoiveena olisi varmaan korkeintaan noin 150€, mieluummin lähemmäs 100€:a, mutta jos saan täältä hyvät argumentit voin yrittää hilauttaa budjettia ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuon WiFin pätkimisen näkee?


Suurin ongelma tässä oli itselleni, että Amazon Prime pysähtyi latausympyrään muutaman kerran tunnissa. Olisiko ollut jotain vajaan puolen minuutin kestäviä nuo pysähdykset.


Voi olla, että QoS auttaisi mutta oikeasti, jos pelkkä rautanat pois päältä gigaisella hyytyy noin niin ei se QoS: veivaaminen lisäksi välttämättä helpota prossukuormaa. Tuo Core Hopping jo itsessään tekee vaikka mitä viiveitä jotka voivat ola syynä.


Oli tuo boksi pitkään kytkettynä vain WiFillä jolloin dl oli luokkaa lähemmäs 700Mbps. Silti huomasin selvän eron, kun vaihdoin kytkennän hiljattain ethernetiksi jolloin siirtyy n. 950Mbps.
Useat käyttäjät ovat raportoineet semmoisista n. 20 sekunnin totaalikatkoista ja sen lisäksi osassa sivustoja osa sivun sisällöstä jää latautumatta.

Tarkoitin, että se kakkosvaihtoehto on todennäköisesti ongelmaton myös striimien osalta, jos qos on päällä. Testaamatta ei tiedä.
 
Kuulostaako suunnilleen järkevältä ja mikä olisi oikea laitevalinta noiksi kahdeksi tukiasemaksi? Vanhempani eivät pelaile tai tee muuta latenssi-

- Kupari on aina parempi kuin langaton
- Oppikirjaratkaisu on reititin ja kaksi tukaria (ylös ja alas). Esim Ubiquiti. Maksaa enemmän kuin arviosi.
- 60m2 aika pieni. Onko kenties puutalo? Kokeilisin ensin yhdellä hyvällä reitittimellä keskeisellä sijainnilla, että miten kuuluu ja kantaa. Saattaa riittää. Hormi tosin blokkaa signaalia tehokkaasti.
 
- Kupari on aina parempi kuin langaton
- Oppikirjaratkaisu on reititin ja kaksi tukaria (ylös ja alas). Esim Ubiquiti. Maksaa enemmän kuin arviosi.
- 60m2 aika pieni. Onko kenties puutalo? Kokeilisin ensin yhdellä hyvällä reitittimellä keskeisellä sijainnilla, että miten kuuluu ja kantaa. Saattaa riittää. Hormi tosin blokkaa signaalia tehokkaasti.
Joo kyseessä on hormillinen puutalo. Lisäksi kerrosten välissä on aika paljon teräslevyjä mitkä ilmeisesti myös blokkaavat signaalia. Aiempi kokemus on osoittanut että yksi tehokas reititin ei tunnu riittävän, varsinkin kun geometrisista syistä sitä ei saa keskelle taloa, vaan reittimet täytyy olla reunassa.

Ubiquitin palikoista systeemin rakentaminen vaikuttaa menevän niin reippaasti yli budjetin, että tuskinpa saan asiaa perusteltua. Toimisiko, jos ostattaisin esim kaksi kappaletta näitä:


Alakerrassa yksi toimisi reitittimenä ja tukiasemana, yläkertaan toinen toimimaan tukiasemana ja yhteyspisteenä noille muutamalla kiinteän yhteyden tarvitsevalle laitteelle (reittimen välillä kuparilla yhteys)
 
Alakerrassa yksi toimisi reitittimenä ja tukiasemana, yläkertaan toinen toimimaan tukiasemana ja yhteyspisteenä noille muutamalla kiinteän yhteyden tarvitsevalle laitteelle (reittimen välillä kuparilla yhteys)

Toimii TP-Linkilla ja melkein millä tahansa muullakin purkilla. Kannattaa lukea ylöspäin pari edellistä sivua perusreitittimistä, jossa nykyistä haastavaa markkinatilannetta pohditaan.
 
Joo kyseessä on hormillinen puutalo. Lisäksi kerrosten välissä on aika paljon teräslevyjä mitkä ilmeisesti myös blokkaavat signaalia. Aiempi kokemus on osoittanut että yksi tehokas reititin ei tunnu riittävän, varsinkin kun geometrisista syistä sitä ei saa keskelle taloa, vaan reittimet täytyy olla reunassa.

Ubiquitin palikoista systeemin rakentaminen vaikuttaa menevän niin reippaasti yli budjetin, että tuskinpa saan asiaa perusteltua. Toimisiko, jos ostattaisin esim kaksi kappaletta näitä:


Alakerrassa yksi toimisi reitittimenä ja tukiasemana, yläkertaan toinen toimimaan tukiasemana ja yhteyspisteenä noille muutamalla kiinteän yhteyden tarvitsevalle laitteelle (reittimen välillä kuparilla yhteys)
Osta ennemmin Archer AX23, halvempi ja wifi7:sta on kovin vähän iloa ilman 6GHz tukea. Voipi päästä satasen pintaan jos löytyy tarjous.
Laitatin tutulle tuollaisen ja 2.4GHz pääsee yli 200Mbps nopeuksiin. Kantavuus erittäin hyvä hintaluokkaansa.
 
Ei kannata Archeria ostaa, kiinalainen. Mikrotik on eurooppalainen. Tosin oon kuullut et se ei ole ihan paras juurikin wifi ratkaisuihin. Tiedä sitten. Asuksissa ei kait muuta vikaa kuin se että et tiedä helposti miten pitkä tuotetuki/softatuki siinä on kun ilmoittavat ne epämääräisesti.
 
Kiitos jo tässä kohtaa vinkeistä!
Jos haluaisi välttää kiinalaisuuden, olisiko näissä järkeä ostaa 2kpl outletista: https://www.gigantti.fi/product/outlet/asus-rt-ax59u-wifi-6-reititin/626023

Näyttäisi tukevan myös openwrt:tä jos tuki jossain kohtaa loppuu ja jaksaa rueta säätämään enemmän
Torista 60 euroa tai alle (enempää en maksais). Ei ole käyttäjät olleet tyytyväisiä reitittimeen Asuksen softalla. OpenWRT käytössä ilmeisesti toimii hyvin.

Paperilla ok speksit OpenWRT käyttöön:
"The RT-AX59U is a Dual Band WiFi 6 router based on the MediaTek Filogic 830 SoC with a quad-core Cortex-A53 @ 2.0 GHz, featuring three 1Gbit LAN ports, one 1Gbit WAN port, one USB 3.2 port and one USB 2.0 port in a clean case."
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 176
Viestejä
5 243 053
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom