Mikä rajoittaa pelien latausaikoja?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja qpas
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
179
Tämmöinen pieni juttu mietityttänyt hetken. Iso kiitos, joku viisas viitsisi valaista.

Käytännössä ihan sama onko SATA SSD, joku ärhäkkä normi M.2 NVMe tai sitten Optane 900P niin Winukan tai pelien käynnistysajoissa ei ole käytännössä mitään eroja.

Miksi näin?
 
Niitä tiedostoja ei lueta jonossa kuin vettä hanasta, vaan sitä käsitellään välillä. Taitaa olla kohta siinä pisteessä, että koodi on se hitain kohta prosessissa.
 
Mainitsemasi laitteet toimivat nopeasti, eikä niiden toiminnassa ole selkeästi havaittavia eroja. Koodin sujuvuus, prosessori ja näytöohjain asettaa esteitä sujuvuuteen. Käytännössä SSD ja ei nopeuta pelejä, muilta osin kuin pelin aikana ladattavien osuuksien kohdalla, mm. kartat tai ympäristöt, jotka ei ole valmiiksi ladattuna muistiin.
 
Pelit ovat usein tehty konsoleille ja niihin on laitettu jotain mukatärkeitä vinkkejä latausruutujen sekaan. Ja kun konsolilla lataus kestää x sekuntia, se kestää PC:lla myös x sekuntia riippumatta siitä kauanko se lataus oikeasti kestää.

Eli käytännössä kyse on pelkästään paskasta koodauksesta tai pienellä vaivalla tehdystä konsolikäännöksestä. Mitään teknistä estettä ei yleensä ole sille etteikö pelit voisi latautua selvästi nopeammin.

Käytännössä nopea SSD nopeuttaa pelejä jotka lataavat jatkuvasti uutta tavaraa muistiin. Erityisesti mikäli kyseessä on konsolikäännös (edellisen sukupolven konsoleilta) joka ei osaa ladata kuin ~512 megaa tavaraa kerralla muistiin.
 
Pelit ovat usein tehty konsoleille ja niihin on laitettu jotain mukatärkeitä vinkkejä latausruutujen sekaan. Ja kun konsolilla lataus kestää x sekuntia, se kestää PC:lla myös x sekuntia riippumatta siitä kauanko se lataus oikeasti kestää.
Kyllä tietokoneella tulee usein kirottua miten tuollainen vinkkiruutu välähtää sekunnissa ohi, kun peli ei ole vielä niin tuttu ja vinkit voisi olla hyödyllisiäkin. Joissain on sitten se että pitää klikata eteenpäin. Lähinnä käynnistyksessä valmistajien introt on pakkoajastettuja.
 
Kyllä tietokoneella tulee usein kirottua miten tuollainen vinkkiruutu välähtää sekunnissa ohi, kun peli ei ole vielä niin tuttu ja vinkit voisi olla hyödyllisiäkin. Joissain on sitten se että pitää klikata eteenpäin. Lähinnä käynnistyksessä valmistajien introt on pakkoajastettuja.

Tuohan riippuu täysin pelistä. Tuo mitä sanoin pätee niihin peleihin joissa latausruudut ovat vakiomittaisia eikä edes voi/tarvitse klikata. Poikkeuksia varmasti on koska pelejä on yli miljoona erilaista.
 
Pelit ovat usein tehty konsoleille ja niihin on laitettu jotain mukatärkeitä vinkkejä latausruutujen sekaan. Ja kun konsolilla lataus kestää x sekuntia, se kestää PC:lla myös x sekuntia riippumatta siitä kauanko se lataus oikeasti kestää.
Nyt on kyllä paskapuhetta. Nimeä yksikin peli jossa on tehty näin.
 
Nyt on kyllä paskapuhetta. Nimeä yksikin peli jossa on tehty näin.

Far Cry 2 ja Mirror's Edge tulevat ensimmäisenä mieleen. Kummassakaan ei mitään vaikutusta latausaikoihin, oli peli HDD:lla, SATA SSD:lla tai M.2 SSD:lla. Saa olla TODELLA hidas (250 gigan 3,5 tuumainen HDD ei taida riittää, ehkä joku 2,5 tuumainen 120 gigainen tmv. voisi riittää) levy että latausaikoihin tulee kasvua.
 
Nyt on kyllä paskapuhetta. Nimeä yksikin peli jossa on tehty näin.

Eipä ole tuollaisia tosiaan tullut monta vastaan, mutta esim. Fallout 4:n latausajat ovat FPS:stä riippuvaisia. Sen korjaamiseen löytyy modeja, jotka sallivat ladatessa korkeamman FPS:n, esim. Load Accelerator

Olen muistaakseni törmännyt samaan tilanteeseen kerran aiemminkin, mutta ehkä muistelen nimenomaan tuota Fallout 4:ää.
 
Nyt on kyllä paskapuhetta. Nimeä yksikin peli jossa on tehty näin.

Mass Effect 2:ssa oli n. 10 sekunnin mittaiset latausruutuvideot, jotka piti odottaa kokonaisuudessaan ennen kuin peli jatkui. Nopealla koneella kun korvasi nuo tyhjillä videoilla, niin latausajat putosivat alle sekuntiin. Toki kyseessä saattoi olla taiteelliset seikat eikä konsolit, mutta oletettavasti konsolilla lataus kesti edes suunnilleen videon verran.

ME1:ssä taas oli latauksena hissiajelut, jotka oli ajoitettu taas konsoleiden mukaan ja niitä sai PC:llä nopeutettua kikkailemalla.

Aika monessa pelissä oli ainakin vielä muutama vuosi sitten käynnistäessä myös erilaisia splash screenejä, joita ei voinut skipata. Oletettavasti konsoli lataili kokoajan siellä taustalla, mutta nopealla PC:llä jos sai ne jotenkin skipattua niin peli saattoi käynnistyä todella paljon nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Vahvasti tämä.

Jos noin, nopeampi kone käsittelee nopeammin ja siten myös lataa nopeammin. Kun käytännössä nopeampi kone lataa yhtä hitaasti, teoria ei toimi. Lisäksi käsittelyn pitäisi näkyä prosessorin suurempana kuormituksena. Mikäli sitäkään ei tapahdu, tuo konsoliteoria pätee paremmin.
 
Ei vaan se koodi nimenomaan ei ole niin optimaalia, että se pystyisi hyödyntämään koneen tehoja. Voi esim. olla että eri koodisäikeet joutuu odottelemaan toisiaan tai muita vastaavia ongelmia.
 
Ei vaan se koodi nimenomaan ei ole niin optimaalia, että se pystyisi hyödyntämään koneen tehoja. Voi esim. olla että eri koodisäikeet joutuu odottelemaan toisiaan tai muita vastaavia ongelmia.

Tuollaisessakin tapauksessa tehojen kasvun pitäisi näkyä. Ohjelman, joka ei nopeudu vaikka koneen tehot kasvavat, ei helpolla tule vahingossa vaan sellaisen tekeminen ennemminkin vaatii ylimääräistä vaivaa. Jota peleihin tuskin laitetaan. Paljon helpommalla pääsee kun laittaa ruudun näkymään x sekuntia joka tapauksessa.
 
Mitä lataillessa olen seurannut resurssien käyttöä, niin lataaminen on harvoin levynopeudesta kiinni. Hyvin tyypillinen skenaario on yhden ytimen 100% käyttö ja muut jotakuinkin idlaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 543 383
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom