Tottahan tuo on, mutta akun lataustason rajoitus ei ole pelkästään kalliiden kannettavien ominaisuus. Mm. tuohon IdeaPadiin, jonka ylempänä linkkasin, on Lenovolta ladattavissa Energy Management -sovellus, ellei se ole siinä jo valmiiksi asennettuna.
Joo, mun Lenovo Legion peliläppärissä taitaa olla sama, ja pidänkin sitä tuolla "optimized"-tilassa. Sitä vain ihmettelen että muistikuvani mukaan tuo mahdollisuus rajoittamiseen löytyi BIOS/UEFI-asetuksista, mutta nykyisin en sitä sieltä löydä, joko poistunut jonkun päivityksen yhteydessä tai muistan väärin. Eli ainoa tapa tehdä tuo valinta on käyttää Lenovon Windows-apuohjelmaa, mikä tietty on ongelma jos käyttää esim. Linuxia (minulla sillä läppärillä on Windows 11 Home ja Linux Mint XFCE rinnakkain asennettuna). Eli nyt asetan rajoitusasetuksen vain Windowsin puolella, mutta onneksi kone tottelee sitä myös Linuxin puolella, sitä ei vain pysty ilmeisesti muuttamaan Linuxissa (ellei sitten se Windows-sovellus toimi esim. WINE:llä, en ole testannut mutta vähän epäilen kun ilmeisesti menee niin syvälle koneen asetuksiin, sellaisiin joita normaalisi määritellään BIOSissa).
Sukulaiselle ostin jonkun vähän halvemman HP-peliläppärin, ja siinä muistaakseni ainoat vaihtoehdot valintaan olivat "lataa aina akku täyteen" tai "adaptiivinen-moodi", jonka toimintaa ei täysin selitetty. Luulen että se yrittää jotenkin automaattisesti muuttaa latauskäyttäytymistä sen mukaan miten läppäriä käytetään, mutta tuntui pitävän akun kuitenkin aina täyteen ahdettuna, jos se oli piuhassa kiinni. Luulen että ainoa sen tekemä optimointi oli että se yritti päätellä milloin läppäri on normaalisti kiinni sähköissä ja milloin akulla, ja ladata sen vasta vähän ennen sitä kun sitä käytettäisiin akulla. Tuo ei sitten auta jos läppäri on lähes koko ajan piuhassa kiinni, eli on käytännössä koko ajan täyteen ladattu.
Myös halvemmassa ASUS TUF-peliläppärissä oli joku tapa rajoittaa latausta, muistelen että vähän Lenovon tapaan pystyi valitsemaan kolmesta tilasta eli joko ladataan aina täyteen, ladataan 80% täyteen, tai ladataan 60% täyteen.
Paras kokemus minulla on Dellin yritysläppäreistä, niissä lataustasoa voi muuttaa niin BIOS-asetuksista kuin Windows ohjelmalla näppärästi, voi tarkasti itse määritellä mikä on max lataustaso ja miten alas latauksen pitää mennä ennenkuin aletaan ladata (tosin alarajaa ei tainnut saada alle 50%, mutta se on ok), löytyy monia muitakin vaihtoehtoja kuten "adaptiivinen lataus" joka lienee samantapainen kuin HP:ssa, tai jopa määritellä päivät ja kellonajat milloin ladataan ja milloin ei (tosin en keksi milloin tuollaista haluaisin käyttää, pitäisi olla tosi tarkka ennaltatiedetty aikataulu läppärin käytölle että tuollaista voi suunnitella ennalta... ehkä sitten jos on joka viikko samoina päivinä ja aikoina samat viikkopalaverit, ajastaa sitten sen lataamaan akku täyteen juuri ennen niitä).
Sitten on lukuisia halpisläppäreitä kuten näkemäni Acerin halvemmat läppärit, joku vanha eMachines läppäri jne. joissa ei ole mitään valintoja, aina ladataan akku täyteen (tosin eMachines-läppärissä akun voi myös poistaa ja sitä käyttää ilman akkua, joten ei lataustason rajoitus niin tärkeä siinä ole). Acerin sivuilta yritin löytää missä malleissa on ja ei ole rajoitusmahdollisuutta, tuli yleinen kuva että lähinnä kalliimmissa malleissa sellainen voi olla.
Mulle tuo on suht tärkeä ominaisuus kun nykyläppäreissä ei voi myöskään irroittaa (ja konetta purkamatta vaihtaa) enää akkua halutessaan, kun läppäri kuitenkin yleensä on yli 90% ajasta sähköpiuhassa kiinni. Joskus harvoin työläppäri saattaa olla akulla käytössä jos on joku palaveri (tosin niissäkin on yleensä mahdollisuus sähköpiuhan käyttöön) tai pitää repiä läppäriä esiin autossa tms. päivystysvuorossa ollessaan. Nytkin tuo läppäri kiinni piuhassa ja lataustaso 58%.